Digitalizace je v plném proudu. Co vše lze řešit on-line?

Přestože se někdy může zdát, že Česko zaostává v elektronizaci veřejné správy, Portál občana již umožňuje vyřízení stovek služeb online. Digitalizace nicméně proniká do všech oblastí běžného života. Prostřednictvím mobilní aplikace můžete řídit vytápění domácnosti, při tankování paliva ani nemusíte opustit svůj automobil a třeba částku za ošetření vašeho mazlíčka zaplatí pojišťovna obratem přímo na účet veterináře. Jaké digitální výdobytky máme v běžném životě k dispozici?

Digitalizace se začíná naplno promítat do každodenního života běžného člověka. Dokonce i naše státní správa v tomto ohledu za poslední roky pokročila. Portál občana má nyní novou podobu, která by měla uživatelské rozhraní učinit jednodušší a přívětivější. Kromě vlastních 100 služeb poskytuje dalších 500 na spolupracujících portálech státní správy, jako je např. Portál dopravy, Moje daně, ePortál ČSSZ, Portál MPSV/Portál Jenda nebo Katastr nemovitostí.

Už od půlky ledna si do chytrého zařízení můžete stáhnout aplikaci eDoklady a do ní nahrát občanku. Okruh orgánů, které budou eDoklady akceptovat se postupně rozšíří, takže od léta už vám třeba při silniční kontrole bude stačit pouze občanka v mobilu. Zelenou kartu, „malý techničák“ ani řidičský průkaz už na českých silnicích nemusíte vozit s sebou hned od Nového roku.

2/3 daňových přiznání elektronicky

S koncem února to budou tři roky od spuštění portálu Moje daně, který občanům umožňuje jednodušší a pohodlnější správu daňových povinností. V letošním roce Finanční správa přijala celkem 2 888 941 daňových přiznání, což zhruba o 100 tisíc překonalo loňský výsledek. Z celkového počtu bylo 66 % přiznání podáno elektronicky. „Digitalizace oblasti daní přinesla lidem výrazné usnadnění podání daňového přiznání a přehledů. Během chvilky u počítače jsou nyní OSVČ či zaměstnanci schopni podat daňové přiznání přes portál MOJE daně či přehledy přes portál příslušné zdravotní pojišťovny (např. Moje VZP) a ePortál ČSSZ bez nutnosti jezdit na úřady, uvedla daňová poradkyně Mazars Gabriela Ivanco.

Platba mobilem, přímo u tankovacího stojanu

Z nedávného průzkumu společnosti Mastercard vyplývá, že online nakupuje 9 z 10 Čechů, 70 procent z nich používá k nakupování na internetu chytrý mobilní telefon a většina respondentů volí platbu kartou.

Samozřejmostí jsou dnes i bezkontaktní platby chytrým mobilním telefonem. A to i tam, kde není terminál – např. některá menší gastro zařízení, která nechtějí akceptovat poplatky bankám, hostům umožňují okamžitou platbu na účet načtením QR kódu.

Při platbách mobilem se využívá i lokalizace zákazníka pomocí souřadnic GPS. Díky aplikaci zaplatíte jednoduše třeba za parkování v příslušné zóně, nemusíte hledat parkovací automat a v případě potřeby dobu parkování přes mobil prodloužíte. Například služba Shell SmartPay zase pozná, na které čerpací stanici se nacházíte. „Zákazník po spuštění mobilní platby pouze zadá číslo stojanu na čerpací stanici a může tankovat. Po doplnění paliva a vrácení tankovací pistole do stojanu mu aplikace potvrdí, že má zaplaceno. Vzhledem k tomu, že u řady stanic Shell tankování zajišťuje obsluha, řidič vlastně ani nemusí vystoupit z vozu,“ říká Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která je autorizovaným distributorem tankovacích karet Shell a EuroOil.

Topení přes aplikaci, dodavatel hlídá stav zařízení i paliva

Základním ovládacím prvkem moderního vytápění je nástěnný termostat. Stále více se nicméně prosazuje inteligentní vytápění ovládané pomocí internetu nebo mobilní aplikace. Kupříkladu přes webovou aplikaci AcondTherm si majitel tepelného čerpadla může zobrazit veškeré informace o svém zařízení, venkovní teplotu nebo aktuální teploty v systému.

Aplikace dává přehled o jednotlivých komponentech tepelného čerpadla nebo časovém plánu teploty v místnosti. Umožňuje nastavovat regulaci teploty i různé režimy, přepínat zimní a letní provoz a v létě třeba aktivovat režim chlazení, a to vše samozřejmě i z mobilní aplikace. Tepelná čerpadla Acond jsou navíc pod dohledem vzdálené správy, takže případnou poruchu lze včas odhalit. Aplikace nabízí rovněž seznam nejčastějších hlášení a chyb, které si uživatel velmi často může odstranit sám nebo na dálku s pomocí servisního týmu.

Také topný systém s plynovým kotlem je možné ovládat kromě interiérové jednotky rovněž přes mobilní aplikaci v chytrém telefonu. Tím to ale nekončí, vedle zemního plynu totiž existuje možnost využívat při vytápění kapalný propan (LPG). Ten je sice primárně určen pro neplynofikované oblasti, vzhledem k jeho stabilní ceně a nezávislosti na Rusku ale jeho význam během plynové krize vzrostl. Podle odborníků může dávat instalace zásobníku na kapalný plyn často větší ekonomický smysl než budování nové přípojky zemního plynu.

„Propanový zásobník je nezávislý na distribuční síti, nikdo vás od plynu neodstřihne, neřešíte vývoj cen během roku, protože jste předzásobeni a cenu si můžete i zafixovat, ani poplatky regulované státem. Na druhou stranu je třeba zásobník občas – typicky jednou za rok či za dva – doplnit z autocisterny,“ vysvětluje Jiří Karlík, odborník na LPG a generální ředitel společnosti Primagas. „Na případné doplnění zásobníku odběratele může upozornit chytrý systém predikce spotřeby. Stále více se však využívá přímé telemetrické sledování zásobníku. Telemetrie nevyžaduje žádnou obsluhu ani údržbu, přitom ale poskytuje pravidelně informaci o hladině kapalného plynu v zásobníku,“ dodává Jiří Karlík.

Zvířecí „zdravotní“ pojištění zcela online

Takzvané pojištění domácích mazlíčku, není na českém trhu úplnou novinkou, nabízí ho hned několik pojišťoven. Je to vlastně obdoba zdravotního pojištění u lidí, protože kryje výdaje za ošetření a zdravotní péči zvířete. U většiny těchto pojistek ale musí majitel zvířete za služby veterináře nejprve zaplatit ze svého a pojišťovna mu výdaj proplatí až zpětně na základě doložené účtenky a lékařské zprávy.

Funguje zde však i zcela nový koncept, který nejen majitelům psů a koček, ale i veterinářům výrazně usnadňuje situaci. „Naše pojištění je unikátní v tom, že náklady za ošetření neplatí klient, ale zaplatíme je přímo veterináři my, a to prakticky obratem. 9 z 10 všech návštěv veterináře takto vyřešíme do tří minut, u komplikovanějších případů se řešení pojistné události může protáhnout nad 24 hodin. Jde ale jen o 1 % všech případů,“ říká Bedřich Synek, ředitel společnosti PetExpert, jejímž pojistitelem je ČSOB Pojišťovna. „Předpokladem je samozřejmě vzájemné elektronické propojení systému se smluvními veterináři. Naše smluvní síť je ale dostatečně hustá, zahrnuje 85 % ordinací a v případě potřeby lze využít i nesmluvního lékaře,“ dodává Bedřich Synek.

Více než polovina samostatných účetních odmítá nové klienty. Vystrnadí velké účetní domy živnostníky?

Na českém trhu práce ubývají účetní, kteří toto povolání provozují jako živnostníci. Každý druhý má tolik práce, že musí odmítat klienty. Situaci zhoršuje i to, že účetní postupně stárnou a mladých moc nepřibývá. Průměrný věk v tomto oboru je přes 45 let a stále roste. Je to dané mnoha důvody. Například náročností profese, nízkou atraktivitou oboru nebo i tím, že jejich práci mnohdy začínají přebírat velké účetní domy.

Nedostatková profese. I tak se mluví o účetních, kteří na českém trhu práce začínají v poslední době výrazněji chybět. Až 58 % účetních proto kvůli nedostatečné kapacitě nepřijímá další zákazníky. Ukázal to průzkum společnosti B-Inside pro firmu Seyfor, která vyvíjí účetní software Evala. „Jen velmi málo absolventů škol zakládá své vlastní účetní kanceláře. A když už se k tomuto kroku odhodlají, tak to trvá velmi dlouho. Podle průzkumu začínají účetní podnikat v průměru až ve 34 letech, tedy zhruba po deseti letech praxe, kterou získají jako zaměstnanci,“ popisuje výsledky průzkumu Jan Štacha, zakladatel účetního software Evala.

Problém je také v tom, že nových mladých účetních nepřibývá tolik jako dříve. Podle zmíněného průzkumu je průměrný věk účetních více než 45 let a dále roste. „Pro soukromé účetní pak může být hrozbou i konkurence v podobě velkých účetních domů. Například kvůli tomu, že mohou snáze investovat do nových nástrojů pro digitalizaci a automatizaci. Díky tomu jsou efektivnější než soukromí účetní, kteří kvůli této konkurenci musí držet marže nízko.“ upozorňuje Jan Štacha.

Budoucnost účetnictví? Většina podnikatelů ho vidí v digitalizaci

Právě zmíněná digitalizace a automatizace některých procesů bude do budoucna pravděpodobně to, co rozhodne, jestli i účetní – živnostníci na trhu práce dokáží velkým účetním domům konkurovat. Podle dalšího průzkumu, který si nechal zpracovat Svaz účetních ČR, vidí budoucnost v digitalizaci a používání nových technologií 87 % podnikatelů a 57 % účetních. S tímto názorem souhlasí i Jan Štacha. „Je jasně vidět, že zákazníci budou po účetních využití moderních nástrojů požadovat. A proto je potřeba účetní obor a nástroje, které využívá, modernizovat. Z toho důvodu jsme vyvinuli účetní software Evala, který si klade za cíl posunout obor účetnictví do 21. století,“ podotýká.

Problém však někdy bývá v tom, že účetní nebo podnikatelé tuto modernizaci odmítají. „Až polovina podnikatelů se zavádění technologií do svého účetnictví obává. Mají strach z jejich selhání a nedostatku know-how při jejich využívání. Situace je obdobná i u účetních,“ uvádí v tiskové zprávě Svaz účetních ČR, jehož základna čítá přibližně čtyři a půl tisíce členů.

Podle Štachy jsou ale podobné obavy úplně zbytečné. „Systém Evala jsme vyvinuli tak, aby ho zvládli používat i začínající účetní. Evala mnoho složitých účetních případů řeší automaticky. Zároveň nabízí intuitivní ovládání, takže se v programu člověk velmi rychle zorientuje. Pokud je přesto potřeba něco vysvětlit, přímo v systému je integrovaná nápověda,“ vysvětluje Jan Štacha.

Další výhoda je v tom, že zavedení softwaru není spojené se žádnými vstupními náklady a hodí se tak právě pro samostatně podnikající účetní. „Účetní se jen zaregistruje. Evala navíc funguje v cloudu a tím umožňuje dokonce i práci vzdáleně, tedy z jakéhokoliv počítače s připojením k internetu,“ vysvětluje manažer a vedoucí oddělení vývoje ve firmě Seyfor.

Rozdíly v terminologii, neznalost a nepochopení mezi českými IT specialisty. Productboard si ověřoval, jaké je povědomí o takzvaném IC leadershipu

Skvělí vývojáři softwaru mohou narazit na strop v kariérním růstu, pakliže jednoho dne nepřijmou manažerskou roli, nezačnou řídit lidi a v zásadě přestanou programovat. Co když po této cestě netouží a chtějí být opravdu specializovanými a skvělými vývojáři? Toto ve světě globálního IT řeší přístup nazývaný IC leadership (individual contributor). O tom ovšem, dle zkušeností z náboru a také průzkumu společnosti Productboard, panuje v Česku velmi omezené povědomí. 60 % dotazovaných IT specialistů projevilo obavy o nedostatečnou informovanost, 20 % manažerů se pak s termínem setkalo poprvé. Productboard, který aktivně hledá lidi do těchto pozic, pak naráží na fakt, že v Česku není jednotná znalost ani mezi vývojáři hlásícími se na tyto pozice. 80 % seniorních softwarových vývojářů, které pozve Productboard na pohovory, si potřebuje ujasnit termín, což poukazuje na skutečnost, že české technologické společnosti v tomto nemají jednotnou terminologii.

„Pozice takzvaných staff+ engineerů jsou pro společnosti s globálními ambicemi a sofistikovaným produktem mířícím na nejvyspělejší firmy světa extrémně důležité. Toto zjišťují a řeší také další společnosti v našem okolí, tedy firmy, které vzešly z České republiky, ale dnes působí globálně a velkou část managementu mají v zahraničí, tedy na často vyspělejších trzích,“ vysvětluje tech community manager Productboardu Jiří Nečas důvod, proč se firma rozhodla mluvit o důležitosti IC leadershipu.

IC leadershipu se přezdívá také staff+ engineering nebo principal engineering. Jedná se o individuální vývojovou linii po postu senior engineera – neboli po klasických junior – medior – senior pozicích. Po těch má většinou zaměstnanec na výběr, zda se vydat po manažerské lince, nebo cestou specialisty a působit jako tzv. individual contributor. Představuje to tedy technickou specializovanou kariérní cestu pro ty, kteří se nechtějí realizovat v manažerské rovině.

Productboard obsazuje pozice staff+ vývojářů v České republice již od začátku roku 2020. Průzkum mezi českými technologickými řediteli a šéfy vývoje proběhl koncem loňského roku. Dotazník dokončily pouze necelé dvě desítky z nich, řada specialistů dotazník nedokončila s odůvodněním, že se jich toto téma netýká. Zároveň pouze v polovině vyplněných dotazníků uvedli, že ve své společnosti tyto pozice mají.

„Naše zjištění ukazují, že obzvláště menší firmy v českém prostředí mají odlišné strukturování v porovnání s těmi mezinárodními. Zatímco velké globální společnosti již začaly aktivně řešit role, jako je IC leadership, situace v českém prostředí naznačuje, že zatím nemáme dostatek firem, které se tímto zabývají. Je zřejmé, že zahraniční ekosystém je rozsáhlejší a pokročilejší, což vede k větší poptávce po kvalifikovaných profesionálech. Rádi bychom ale otevřeli problematiku okolo tohoto tématu proto, aby byly české firmy schopny rychleji reagovat na podobné světové trendy a mohly konkurovat na globální úrovni,“ vyvozuje závěry Nečas.

„Člověk zastávající tuto pozici přenáší na jednotlivé členy týmu svůj drive a motivaci, sdílí s týmem své znalosti a zkušenosti a směřuje projekty k dosažení cíle. Kromě toho udržuje komunikaci mezi jednotlivými týmy tak, aby každý věděl, co se děje v různých oblastech. U nás v Rockeru máme třeba pravidelné techtalky, kde rozebíráme zajímavé situace u projektů, co se kde aktuálně řeší, a například mezi sebou sdílíme i různé technologické novinky,“ uvedl v dotazníku Ivan Píša, CTO vývojářské firmy Rockero.

Nezájem o manažerskou pozici není ojedinělý

90 % dotazovaných potvrdilo, že se setkali se situací, kdy excelentní softwarový inženýr nejevil zájem o tradiční manažerskou roli a řízení lidí. „My aktuálně máme malý a velice efektivní tým, plochou strukturu a víceméně si každý svoji roli přirozeně našel sám. Někdo je více architekt, někdo čistý vývojář, někdo více řeší devops apod. Snažíme se lidi do ničeho netlačit – tedy snažíme se je nechávat v jejich nejpřirozenější pozici a roli,“ vyjádřil se v dotazníku Petr Jůza, head of engineering ve WisePorter.

„Nemá smysl zaměstnance tlačit do role, kde nemá ambici. Cesta může vést přes inspiraci nebo lepší pochopení sama sebe skrz leadership development program, pokud je k tomu trochu chuť. Když ani to nemá odezvu ve vlastní motivaci se do toho pustit, tak se dívat na kontribuci vs. potřeby pro firmu a jaké jsou možnosti pro člověka se dále rozvíjet po své IC cestě,“ myslí si Jiří Hejl, head of product marketing & management v Meiro.

„Pokud člověk nemá ve své přirozenosti touhu se posouvat prostřednictvím řízení lidí, nevěřím tomu, že je nutné jej do tohoto tlačit. V našem případě daný člověk rostl, ale do hloubky technologicky, nikoli manažersky,“ domnívá se Filip Mikschik, CEO StartupJobs.

Podle statistik kariérního experta Zippia je momentálně v USA zaměstnaných asi 81 848 staff+ engineerů. 12,1 % z nich tvoří ženy a 87,9 % muži. Jejich průměrný věk je 40 let. Tento trend dal v zahraničí vzniknout řadě specializovaných knih, konferencí a odborných fór, na kterých se profesionálové z této komunity mohou setkat a sdílet svá know-how. O podobné aktivity se v českém prostředí snaží také Productboard, který pravidelně pro technologické nadšence i profesionály pořádá meetupy, kde probírá nejzajímavější trendy ze světa softwarového vývoje, designu a product managementu. Mezi přednášejícími se pravidelně objevují největší odborníci z Productboardu, ale také z nejslibnějších technologických firem, které z Česka dobývají světové trhy.

Více o společnosti Productboard

Productboard je online platforma, která pomáhá produktovým manažerům vyvíjet správné produkty na základě potřeb zákazníků a uvést je co nejrychleji na trh. Přes 6 000 produktově orientovaných společností, jako je Microsoft, Zendesk či UiPath, využívá Productboard k pochopení potřeb uživatelů, určení priorit při vývoji a k udržování všech členů týmu v obraze pomocí roadmapy. Nyní již více než čtyřsetčlenný tým pracuje z Prahy, San Francisca, Brna, Vancouveru a Dublinu a stojí za ním renomovaní investoři Dragoneer Investment Group, Tiger Global Management, Index Ventures, Kleiner Perkins, Sequoia Capital, Bessemer Venture Partners, Credo Ventures, Rockaway a Reflex Capital. Bližší informace najdete na www.productboard.com nebo na sociálních sítích pod @Productboard.

Přehled legislativních změn v roce 2024: Dohodáři se dočkají nároku na dovolenou, někteří ale budou muset nově hradit pojistné

V roce 2024 se opět změní podmínky pro pracovníky zaměstnané na dohodu. Upravuje je jak část vládního konsolidačního balíčku, tak novela zákoníku práce. Obě změny mají ve svém důsledku přiblížit dohodáře ke klasickým zaměstnancům. Za jakých podmínek bude vznikat u DPP i DPČ nárok na placenou dovolenou a které zaměstnance na DPP čeká placení pojistného, přibližují Monika Lodrová a Adam Hussein z poradenské společnosti BDO.

Dohodáři získají nárok na dovolenou

„Zaměstnanci pracující na dohodu, a to jak DPP, tak DPČ, získají od 1. ledna 2024 díky novele zákoníku práce nárok na dovolenou, a to za současného splnění dvou podmínek: čtyři týdny nepřetržitého trvání pracovněprávního vztahu, a zároveň odpracování aspoň 80 hodin u daného zaměstnavatele,“ uvádí Adam Hussein z advokátní kanceláře BDO Legal. Podmínky pro vznik nároku na placené pracovní volno jsou v zásadě stejné jako u klasického zaměstnaneckého poměru, pouze se týdenní pracovní doba pro účely výpočtu dovolené stanoví fiktivně na 20 hodin.

„Konkrétně těmto zaměstnancům za odpracování každých 20 hodin vznikne právo na cca 1,5 hodiny dovolené,“ konkretizuje Adam Hussein. Výsledek se následně zaokrouhluje na celé hodiny nahoru. V případě, že dohodář vzniklou dovolenou nevyčerpá, po skončení domluvené práce mu bude muset zaměstnavatel vyplatit náhradu – stejně jako v klasickém pracovním poměru.

„Samotná práce na dohodu je podle důvodové zprávy k novele v rámci Evropy spíše anomálií, se kterou se setkáváme jen v Česku a na Slovensku. Aktualizace legislativy tak reaguje na shodu v Evropské unii, která požaduje dovolenou pro všechny pracovníky jako součást standardních pracovních podmínek,“ dodává advokátní koncipient z BDO Legal.

Ostatní novinky vyplývající z novely zákoníku práce jsou již v účinnosti od 1. října 2023. Týká se to například povinnosti zaměstnavatele včasně poskytovat i dohodářům písemný rozvrh práce, přičemž ti získali také nárok na příplatky o víkendu, za noční práci a příplatky či náhradní volno za práci ve svátek.

U dohod o provedení práce se změní podmínky povinné účasti na pojistném

U osob zaměstnaných na dohodu o provedení práce se od 1. července 2024 změní také režim pojistného vlivem vládního konsolidačního balíčku. „Zatímco doposud do příjmu 10 tisíc korun nevznikala povinnost odvádět pojistné, od 1. července 2024 již nepůjde o fixní částku účasti na pojistném, ale o hranici 25 % průměrné mzdy. Ta se ovšem týká případů, kdy daný člověk vykonává práci jen u jednoho zaměstnavatele. Pokud má osoba podepsaných více dohod o provedení práce u různých zaměstnavatelů, ty se sečtou dohromady a bude platit hranice ve výši 40 % průměrné mzdy,“ přibližuje daňová poradkyně BDO Monika Lodrová.

Změna má zamezit řetězení dohod o provedení práce u několika zaměstnavatelů bez nutnosti hradit pojištění, jelikož limit 10 tisíc korun platil separátně pro každého zaměstnavatele. Pro část pracovníků na dohodu o provedení práce tak tento způsob zaměstnávání za nových podmínek nebude tak výhodný jako v minulosti.

Jelikož se limit bude odvíjet od průměrné mzdy, která byla pro rok 2024 stanovena na 43 967 Kč, bez nutnosti řešit pojistné bude možné si na dohodu o provedení práce u jednoho zaměstnavatele vydělat 10 500 Kč, při souběhu několika dohod u více zaměstnavatelů pak půjde o limit 17 500 Kč.

Zároveň konsolidační balíček přináší v souvislosti se změnou podmínek účasti na pojistném nové administrativní povinnosti pro zaměstnavatele, kteří ve svém podniku mají pracovníky na dohodu o provedení práce. Nově budou muset zaměstnavatelé mimo jiné vést evidenci osob činných na základě DPP, předkládat správě sociálního zabezpečení měsíčně nový přehled o těchto osobách a jejich příjmech či tyto pracovníky informovat o možné povinnosti vzniku odvodu své části pojistného za sebe. Správa sociálního zabezpečení pak bude zaměstnavatele zpětně informovat, pokud některý pracovník překročí druhý limit pro účast na pojistném. Zaměstnavatelé tak v době uzavření dohody o provedení práce nebudou mít informaci, zda z dohody budou povinni odvádět pojistné.

Administrativní proces ohledně zavedení druhého limitu pro odvod pojistného zatím není nikterak řešen v oblasti předpisů o veřejném zdravotním pojištění, přestože se ho nové limity účasti týkají také. Odložená účinnost na 1. července 2024 by měla sloužit k tomu, aby se celý proces nastavil a co možná nejvíce zjednodušil.

„Obě novinky přinášejí pro firmy administrativní zátěž navíc. Zaměstnavatelé by měli na změny vhodně reagovat a mimo jiné uvážit, jaká forma zaměstnávání se jim vlastně vyplatí,“ doporučuje Monika Lodrová z BDO.

O společnosti BDO

BDO je poradenská společnost poskytující auditorské, daňové, právní, účetní a poradenské služby. Na českém trhu působí již 30 let. S téměř 500 odborníky a dlouholetou praxí se řadí k předním společnostem s tímto zaměřením v České republice, kde má kanceláře v Praze, Plzni, Brně, Domažlicích, Českých Budějovicích, Jindřichově Hradci a Ostravě.

BDO je v České republice zastoupena společnostmi BDO Audit s.r.o., BDO Czech Republic s.r.o., BDO Consulting s.r.o., BDO Legal s.r.o., advokátní kancelář a BDO Valuation, s.r.o. Společnost je součástí mezinárodní sítě BDO, která celosvětově tvoří jednu z největších sítí auditorských a poradenských skupin. Zaměstnává více jak 91 tisíc odborníků a působí ve 167 zemích, v nichž čítá více než 1 650 kanceláří.

Taxíkem kolem světa s leguánem na klíně? Jak Češi využívali službu Bolt v roce 2023

Letos platforma Bolt nejenže oslavila desáté narozeniny, ale také překonala hranici 150 milionů zákazníků. Služby společnosti Bolt tak jsou nyní k dispozici ve více než pěti stech městech ve 45 zemích světa. A lidé se je očividně nezdráhají využívat, jak ukazují data využívanosti aplikací Bolt a Bolt Food za rok 2023.

Například nejnáruživější uživatel služby odvozu autem v Česku se přes aplikaci Bolt svezl celkem 1 395 krát, v průměru skoro čtyřikrát denně. Což o to, v Lotyšsku si letos někdo objednal odvoz přes Bolt dokonce více než tři tisíc krát. Možná to byl stejný lotyšský uživatel, který přes Bolt najel téměř 22 tisíc kilometrů, zatímco český rekord za rok 2023 má hodnotu 13 262 kilometrů. To skoro přesně odpovídá vzdálenosti mezi Prahou a Kuala Lumpur – ovšem po silnici přes Střední Asii, ne vzdušnou čarou.

V rámci služby odvozu autem letos navíc došlo k nárůstu jednoho specifického segmentu zákazníků, totiž těch chlupatých, případně opeřených či šupinatých. Na jaře letošního roku byla zavedena kategorie Bolt Pets, kterou Češi již stačili využít téměř 85 tisíc krát, přičemž celosvětově zaznamenal Bolt více než 4,8 milionů jízd se zvířecími kamarády.

Když ale zrovna nepřeváží kočku nebo leguána, vyrazí si Češi na koloběžce Bolt. Jistý Pražan si ji letos vypůjčil celkem 802 krát, a někdo v Česku najel na jeden „zátah“ 37,7 km. Vzhledem k maximální rychlosti koloběžek Bolt, a také nutnosti občas zastavit na semaforu a podobně, musel na zeleném stroji stát zhruba dvě hodiny v kuse.

Vydařený rok zaznamenala i služba doručování jídla Bolt Food, především narostl počet objednávek v Česku meziročně o téměř čtvrtinu. Svůj podíl na tom má také jeden uživatel z hlavního města, který si přes Bolt Food letos objednal celkem 437 krát. Za jiným se zase musel obětavý kurýr vydat těžko uvěřitelných 85 kilometrů daleko. Anebo jen nemohl najít parkovací místo, každopádně nejdražší objednávka v Česku měla hodnotu skoro 11 a půl tisíce korun, což je ale docela pakatel ve srovnání s večeří za 31 tisíc, kterou si nechal přivézt uživatel na Maltě.

„Spolu s našimi více než 150 miliony uživateli se nám v průběhu letošního roku povedlo urazit další mílové kroky směrem k naplnění naší vize měst pro lidi, ne auta. Pokaždé, když lidé otevřeli jednu z našich dvou aplikací, zvolili si sdílenou mobilitu namísto toho, aby město zatěžovali jízdou v soukromém automobilu. A abychom se na této cestě dostali co nejdál, chceme vědět, jaké mají lidé představy o ideálním fungování jejich města. Proto nám přes sociální sítě posílejte vaše nápady, jak udělat město přátelštější k lidem, a my vybereme jeden, který uvedeme do života,“ říká Soňa Stloukalová, Country manažerka platformy Bolt pro Českou republiku.

O Boltu

Bolt je evropskou superaplikací, jejíž misí je dělat dopravu po městě dostupnější, bezpečnou a udržitelnou. Platforma Bolt již slouží 150 milionům zákazníků ve 45 zemích a více než 400 městech napříč Evropou a Afrikou. Bolt usiluje o urychlení přechodu od vlastnění automobilů k sdílené mobilitě, a nabízí lepší alternativy včetně odvozu autem, sdílení automobilů a elektrických koloběžek, stejně jako doručování jídel a potravin.

Více než polovina samostatných účetních odmítá nové klienty. Vystrnadí velké účetní domy živnostníky?

Na českém trhu práce ubývají účetní, kteří toto povolání provozují jako živnostníci. Každý druhý má tolik práce, že musí odmítat klienty. Situaci zhoršuje i to, že účetní postupně stárnou a mladých moc nepřibývá. Průměrný věk v tomto oboru je přes 45 let a stále roste. Je to dané mnoha důvody. Například náročností profese, nízkou atraktivitou oboru nebo i tím, že jejich práci mnohdy začínají přebírat velké účetní domy.

Nedostatková profese. I tak se mluví o účetních, kteří na českém trhu práce začínají v poslední době výrazněji chybět. Až 58 % účetních proto kvůli nedostatečné kapacitě nepřijímá další zákazníky. Ukázal to průzkum společnosti B-Inside pro firmu Seyfor, která vyvíjí účetní software Evala. „Jen velmi málo absolventů škol zakládá své vlastní účetní kanceláře. A když už se k tomuto kroku odhodlají, tak to trvá velmi dlouho. Podle průzkumu začínají účetní podnikat v průměru až ve 34 letech, tedy zhruba po deseti letech praxe, kterou získají jako zaměstnanci,“ popisuje výsledky průzkumu Jan Štacha, zakladatel účetního software Evala.

Problém je také v tom, že nových mladých účetních nepřibývá tolik jako dříve. Podle zmíněného průzkumu je průměrný věk účetních více než 45 let a dále roste. „Pro soukromé účetní pak může být hrozbou i konkurence v podobě velkých účetních domů. Například kvůli tomu, že mohou snáze investovat do nových nástrojů pro digitalizaci a automatizaci. Díky tomu jsou efektivnější než soukromí účetní, kteří kvůli této konkurenci musí držet marže nízko.“ upozorňuje Jan Štacha.

Budoucnost účetnictví? Většina podnikatelů ho vidí v digitalizaci

Právě zmíněná digitalizace a automatizace některých procesů bude do budoucna pravděpodobně to, co rozhodne, jestli i účetní – živnostníci na trhu práce dokáží velkým účetním domům konkurovat. Podle dalšího průzkumu, který si nechal zpracovat Svaz účetních ČR, vidí budoucnost v digitalizaci a používání nových technologií 87 % podnikatelů a 57 % účetních. S tímto názorem souhlasí i Jan Štacha. „Je jasně vidět, že zákazníci budou po účetních využití moderních nástrojů požadovat. A proto je potřeba účetní obor a nástroje, které využívá, modernizovat. Z toho důvodu jsme vyvinuli účetní software Evala, který si klade za cíl posunout obor účetnictví do 21. století,“ podotýká.

Problém však někdy bývá v tom, že účetní nebo podnikatelé tuto modernizaci odmítají. „Až polovina podnikatelů se zavádění technologií do svého účetnictví obává. Mají strach z jejich selhání a nedostatku know-how při jejich využívání. Situace je obdobná i u účetních,“ uvádí v tiskové zprávě Svaz účetních ČR, jehož základna čítá přibližně čtyři a půl tisíce členů.

Podle Štachy jsou ale podobné obavy úplně zbytečné. „Systém Evala jsme vyvinuli tak, aby ho zvládli používat i začínající účetní. Evala mnoho složitých účetních případů řeší automaticky. Zároveň nabízí intuitivní ovládání, takže se v programu člověk velmi rychle zorientuje. Pokud je přesto potřeba něco vysvětlit, přímo v systému je integrovaná nápověda,“ vysvětluje Jan Štacha.

Další výhoda je v tom, že zavedení softwaru není spojené se žádnými vstupními náklady a hodí se tak právě pro samostatně podnikající účetní. „Účetní se jen zaregistruje. Evala navíc funguje v cloudu a tím umožňuje dokonce i práci vzdáleně, tedy z jakéhokoliv počítače s připojením k internetu,“ vysvětluje manažer a vedoucí oddělení vývoje ve firmě Seyfor.

Po velkém comebacku vánočních eventů jsou oslavy zpět v tradičním rytmu

Prosinec, čas adventních trhů, vánočních večírků, koncertů a dobročinných akcí. Společnost OnSinch, platforma pro komplexní management nárazové pracovní síly a dobrovolníků, ze svých dat ukazuje, že kulturní svět je tři roky od restrikcí opět v rovnováze. Již v zimě 2021, kdy po téměř dvouleté pauze došlo k částečnému uvolnění, se roztrhl pytel s počtem pořádaných akcí a potřebou sezonních pracovníků. Organizátoři i účastníci cítili potřebu dohnat, co během lockdownů promeškali, a roky 2021 a 2022 byly nadprůměrné počtem událostí i odpracovaných hodin. Letos se pravidelnost i obsazenost akcí vrátily na obvyklá čísla, která značí neubývající trend popularity vánočního období v Česku.

„Návrat po tak dlouhé kulturní odmlce byl divoký. Po rozvolnění opatření to bylo opravdu nabité a právě vánoční období v roce 2021 bylo to první, které eventový byznys čekalo, i když stále v omezeném režimu. Bylo vidět, že lidé netoužili po ničem jiném než se bavit a socializovat. Už tehdy se zapojilo přes 1 000 nárazových pracovníků, jako jsou bedňáci či hostesky. V roce 2022 pak proběhl bezprecedentní počet večírků a koncertů a organizátoři poptávali kolem 3,5 tisíce technických pozic pro zajištění 45 000 hodin práce. Letošek bude o něco klidnější, ale pořád se ukazuje, že hlad po živé kultuře a eventech v předvánočním shonu trvá,“ ohlíží se za statistikami Petr Jaroš, CTO a spoluzakladatel OnSinch.

Počet akcí, které pro svůj chod v zákulisí potřebují bedňáky a další technické profese, se v loňském roce přiblížil pětistovce – letošní rok bude mírně silnější, naplánovaných je 545 eventů. Hostesingové odvětví odbaví 158 událostí, loni to bylo přes dvě stě. Pro pražský turistický ruch nabíraly společnosti přes sváteční období letos stejně jako v předchozím roce kolem stovky pracovníků. Ti loni působili na rekordních více než 400 událostech, tento rok se počet akcí vrátil do normálu na celkových 362. Obecně trendy shrnují, že eventový a kulturní trh v období adventu je u nás v Česku stabilní a po pandemické odmlce se stabilizoval na zdravé úrovni.

Tradiční sváteční akce, koncerty a gala pro tisíce návštěvníků, které proběhnou i letos, se běžně plánují i rok dopředu. Většina firem pak poptává pracovníky na své předvánoční večírky kolem půlky listopadu. Firmy v tomto období převážně nemají problém obsadit pracovní pozice lidmi ze své stávající databáze, kteří před Vánoci hledají možnost přivýdělku. Fungování v režimu mnoha simultánně probíhajících akcí vyžaduje velkou preciznost a dohled, na to jsou ale firmy z gig economy zvyklé z náporu letní festivalové sezony.

Dynamický návrat globální gig economy

U svých zahraničních klientů zaznamenává OnSinch pozitivní vývoj, přičemž růst je rozdílný v závislosti na konkrétní zemi. Pro gig economy byl klíčový rok 2022, kdy firmy po vynucené pauze dokázaly díky inovativním technologiím a efektivním systémům zpracovat rekordní množství akcí a získat zpět pravidelné zakázky i zaměstnance. V roce 2023 se pak například v Polsku počet crewingových akcí největších klientů podobně jako v Česku stabilizoval. Naopak u hostesingových profesionálů ve Španělsku fenomenální růst pokračuje. Plánované akce pro rok 2023 se ztrojnásobily na téměř 400 a počet pracovníků vzrostl o 131 % na 600 aktivních pracovníků.

„V kulturní branži jsme v posledních letech zažili výkyvy podobné horské dráze. Český trh je v porovnání s ostatními na ‚konzervativních‘ číslech, ale stále si vede dobře. Zásadní otázka pro nadcházející rok bude, jak se od nového roku dokáže vypořádat s konsolidačním balíčkem a dalšími legislativními změnami, zejména pro pracovníky ‚na dohodu‘. Celosvětově je neskutečné, s jakou vervou a nadšením se kultura po úplném zamrznutí, kdy nebylo jasné, zda a v jakém režimu přežije, dokázala vrátit do popředí. Je jasné, že gig economy je stabilní součástí vánočního období a hodlá si své místo udržet,“ říká David Suslik, CEO a spoluzakladatel OnSinch.

Více o OnSinch

Startup OnSinch přináší platformu pro management nárazové pracovní síly, včetně personálního, projektového, finančního a klientského zajištění. Využívají ji firmy a agentury, které zprostředkovávají technický personál pro stavbu a realizaci kulturních akcí, úklidové práce, stavebnictví či pohostinství – například catering či barmany, i neziskový sektor. Platformu využívá přes 80 tisíc uživatelů v 10 zemích, kteří se pohybují v oblasti gig economy (zakázkové ekonomiky). Mezi klienty OnSinch patří organizátoři Formule 1, mistrovství světa ve fotbale FIFA nebo pořadatel eventů pro britskou královskou rodinu. V České republice startup pomáhá zajišťovat personál pro festival Colours of Ostrava nebo dobrovolníky pro Červený kříž. Vedle toho provozuje neziskový projekt Vlna pomoci, který digitalizuje dobrovolnictví a sdružuje přes 25 tisíc lidí, kteří pomáhali během pandemie covidu či po vypuknutí války na Ukrajině.

Mews na cestě k další modernizaci pohostinství. Nové kiosky pro odbavení urychlí proces o třetinu

Společnost Mews, přední cloudový poskytovatel služeb v oblasti pohostinství, představuje novou generaci kiosků pro hotely, které zkrátí dobu odbavení hotelových hostů o třetinu a přinesou hotelu až tisíce dolarů navíc. Pomocí intuitivního a zjednodušeného kiosku se hosté mohou odbavit dříve, zakoupit si doplňkový prodej a sami si vyřídit klíč od pokoje. To při odbavování hostů zkrátí čas průměrně o minutu. Kiosek může být používán pro check-in a check-out, hosty nebo personálem. Propojení Mews Terminals s kiosky, které usnadní a zefektivní celý proces, přináší také o 19 % vyšší úspěšnost plateb. Od akvizice Nomi v letošním roce, který vyvinul místní průvodce pro cestovatele využívající prediktivní analytiku a umělou inteligenci, představuje kiosk další úspěšný krok Mews k digitalizaci a zefektivnění pohostinství.

„Výjimečnost kiosku Mews spočívá v tom, že není určen pouze pro bezproblémové odbavení hostů. Zcela jsme přepracovali jeho uživatelské rozhraní a díky tomu dochází k fenomenálnímu zlepšení v oblasti check-in a check-out. Nyní je snazší vyhledávat rezervace, nabízet možnosti dřívějšího check-inu a prodávat hostům služby a produkty, což se hmatatelně projevuje na příjmech a produktivitě personálu,“ říká Matt Welle, CEO společnosti Mews.

Nový kiosek byl optimalizován pro rychlost, a to jak z hlediska konstrukce, tak z hlediska funkčnosti. Umožňuje také hotelům prodej doplňkových služeb již během procesu check-in. Používá se v hotelech ekonomické, střední a luxusní třídy po celém světě a hosté si mohou vybrat, jak se odbaví. Pro odbavení stačí vyhledat rezervaci pouze podle příjmení a na základě jasných pokynů na obrazovce jsou zákazníci schopni si snadno sami vyřídit klíče od pokoje.

Tyto aktualizace přispěly k tomu, že průměrná doba odbavení činí něco málo přes dvě minuty, což je o minutu rychlejší než dříve. V ubytovacích zařízeních, která používají nový Mews Kiosk, se zvýšilo procento hostů, kteří jej k odbavení využívají. V některých hotelech vzrostl podíl hostů využívajících kiosek o více než 100 %.

Maximální využití kiosků ke zvýšení prodeje

Hotely budou také těžit z brandingu značky a příležitostí ke zvýšení příjmů, které jim kiosek poskytuje. Spořiče obrazovky na kiosku mají možnost personalizace. To hotelům umožní přehrávat videa a promo materiály k doplňkovým službám, upgradům a dalším nabídkám. Vybrané doplňkové služby lze zároveň zakoupit již během procesu check-in. V kombinaci s Mews Terminals, plně automatizovanou integrovanou čtečkou karet, hotely odstraňují ruční zpracování plateb kartou, čímž se omezuje lidská chyba a duplicitní účtování. Zákazníci společnosti Mews ušetří při používání terminálů Mews v průměru šest hodin měsíčně a je zaznamenána o 19 % vyšší úspěšnost plateb.

Výhodou kiosků je také předčasná možnost ubytování. Pokud host dorazí před časem check-inu, může využít kiosek – a pokud je volný pokoj, rozhodnout se pro dřívější ubytování. To je pro hotely obrovský zdroj příjmů. A protože platbu lze provést přímo prostřednictvím kiosku, nedochází k úbytku času personálu na recepci. Jeden hotel v centru Londýna vydělal díky předčasnému check-inu přes kiosek za pouhých šest týdnů více než 19 000 eur.

Prokazatelná efektivita a zlepšení procesů

Mews Kiosk využívají hotely Postillion v Nizozemsku. Tam zaznamenali 36% zkrácení doby potřebné k odbavení hostů ve svých hotelech, přičemž průměrná doba odbavení trvá jen něco málo přes dvě minuty.

„Mews Kiosk výrazně zlepšil náš proces odbavení. Kiosky nepovažuji za náhradu našeho personálu, ale za další výhodu. Funkce nabízené v nové verzi dokonale odpovídají potřebám našich hostů. Nyní můžeme nabízet další produkty, jako je například dřívější odbavení bez jakýchkoli potíží. Z hlediska značky dohlížíme na zobrazované obrázky a na to, aby vše, co host během odbavení vidí, odpovídalo našim standardům. Pro nás je také důležité, že nám vylepšení umožňují držet krok s měnícími se požadavky hostů,“ uvádí Manon Klop, revenue manager ve společnosti Postillion Hotels Nederland.

Další zákazník společnosti Mews, hotel Maashof v centru nizozemského města Venlo, zaznamenal díky kiosku Mews o 60 % rychlejší odbavení. „Tým recepce je s Mews kiosky velmi spokojen, protože už nemusí tisknout dokumenty a ručně zadávat všechny údaje o hostech do počítače. Místo toho se mohou věnovat hostům,“ říká Maurice Martens, vedoucí marketingu hotelu Maashof.

Více o Mews

Mews je český scaleup, který poskytuje ubytovacím zařízením systém pro správu rezervací, check-inů a vyřizování požadavků jejich hostů. Umí mimo jiné přijímat platby, řešit kompletní management hotelu včetně personálu a především podporuje připojení na vlastní API, takže se může jakákoli jiná služba v případě zájmu se systémem propojit. Platformu dnes využívá na 5 000 ubytovacích zařízení v 85 zemích po celém světě. Společnost Mews vznikla v Praze a v současnosti má sídlo v Amsterdamu. Kromě toho má kanceláře také v Londýně, Bruggách, New Yorku a dalších městech. Součástí týmu Mews je téměř 850 lidí. V investičních kolech A, B a C získal scaleup Mews celkem 225 milionů dolarů. Kromě toho obdržel na konci roku 2021 také strategickou investici od giganta Salesforce a v létě 2022 uvedl Mews for Salesforce, první nativní integraci mezi systémem pro správu nemovitostí a platformou pro řízení vztahů se zákazníky.

Nové udržitelné nařízení o bateriích či posvěcení universální nabíječky. Jak přispěl rok 2023 ke snížení elektroodpadu?

Vysloužilá elektrozařízení, zejména ta, která končí na skládkách, představují vážný ekologický problém. A v budoucnu se situace může razantně zhoršit, pokud již dnes neučiníme opatření. Ke snížení produkce elektroopadu můžeme přispět každý svým osobním dílem, účinnou pomocí jsou však také legislativní opatření. Jaké nařízení, směrnice a zákony související s tématem odpadní elektroniky přinesl rok 2023?

Elektroodpad se v současné době řadí mezi vůbec nejrychleji rostoucí kategorie odpadu na světě. Podle předpovědí založených na datech ze zprávy The Global E-Waste Monitor, kterou ve spolupráci s dalšími organizacemi vydává Institut OSN pro vzdělávání a výzkum (UNITAR), by jeho roční světová produkce mohla v roce 2030 dosáhnout až k 75 milionům tun. Oproti roku 2014, kdy se globální produkce odpadních elektrozařízení začala sledovat, se jedná o téměř dvojnásobné množství. Pokud toto tempo vydrží, v roce 2050 by na Zemi mohlo přibýt neuvěřitelných 110 milionů tun vysloužilé elektroniky.

Tsunami elektroodpadu je proto nutné se rezolutně postavit. Pomáhá nejen osvěta veřejnosti, ale i nová nařízení a zákony, jejichž cílem je buď snížení elektroodpadu, nebo eliminace škodlivých dopadů vyhozených elektrozařízení na přírodu či lidské zdraví. Jaká nová legislativa týkající se elektroodpadu přibyla v roce 2023?

Končí zářivky s nebezpečnou rtutí i energií plýtvající halogenky

Když v roce 2009 vstoupilo v platnost nařízení o konci žárovek s wolframovým vláknem, zvedla se vlna nevole, která má své dozvuky dodnes. Postupné omezování světelných zdrojů však pokračuje dál a během roku 2023 se konec výroby a importu dotknul celé řady i poměrně hojně používaných typů svítidel, jako jsou například lineární zářivky T5 a T8. Společně s nimi „končí“ třeba také halogenové žárovky G9, G4 a GY6.35.

Ve všech případech ukončení výroby a importu různých typů svítidel hraje hlavní roli ekologie. Wolframové a halogenové žárovky jsou málo efektivní a spotřebovávají zbytečně mnoho elektřiny, zde tudíž jde o hledisko šetření s energiemi. Se zářivkami se pak pojí především rizika pro přírodní prostředí a lidské zdraví, protože obsahují rtuť a toxické luminofory.

„Právě pro obsah nebezpečných látek spadají zářivky do režimu takzvaného zpětného odběru. Když doslouží, mají správně putovat do speciálních sběrných nádob a k recyklaci. Bohužel, dle dostupných dat se správně a ekologicky vysloužilých světelných zdrojů zbavuje jen asi polovina tuzemských spotřebitelů,“ uvádí Petr Kubernát ze společnosti REMA Systém, která je jedním z kolektivních systémů zajišťujících sběr odpadních elektrozařízení působících v České republice.

Univerzální nabíječka může ušetřit až 11 tisíc tun elektroodpadu ročně

V červenci 2023 odsouhlasila česká vláda návrh Evropské komise pro zavedení jednotného nabíjecího konektoru pro chytré mobilní telefony a další osobní elektroniku. Univerzálním napájecím portem se stanou kabely a konektory s koncovkou USB-C. Do 28. prosince 2024 s nimi musejí být kompatibilní například všechny mobilní telefony, tablety, digitální fotoaparáty, sluchátka, přenosné reproduktory, klávesnice, myši, ruční videoherní konzole a další drobnější elektronika. Do konce dubna 2026 pak také notebooky.

Myšlenka univerzálního napájecí portu cílí jednoznačně na omezení elektroodpadu. Podle dat Evropského parlamentu z roku 2022 se v Evropě ročně vyhodí asi 11 tisíc tun starých nabíječek. „Z celkového množství odpadních elektrozařízení vygenerovaných zeměmi sedmadvacítky to sice představuje jen malý zlomek, jde však o důležitý krok, který může výrobcům elektroniky ukázat, že nehospodárnost nebude nadále tolerována,“ komentuje téma Petr Kubernát.

Nové nařízení o bateriích pomůže šetřit cenné přírodní zdroje

V červenci 2023 přijala Rada Evropské unie nové nařízení o bateriích, které zavádí pravidla pro celý životní cyklus baterií, od jejich designu přes výrobu až po opětovné využití a nakládání s těmi použitými. Nová legislativa nahradila směrnici z roku 2006 a zavádí například přísnější cíle pro sběr odpadních přenosných baterií nebo povinné minimální úrovně recyklovaného obsahu u průmyslových baterií, SLI baterií a baterií elektrických vozidel. „Znamená to, že podle nových pravidel bude muset být v nových bateriích znovu použito minimálně 16 procent kobaltu, 85 procent olova, 6 procent lithia a 6 procent niklu,“ popisuje Tomáš Pešek ze společnosti REMA Battery, která se v České republice stará o sběr a recyklaci odpadních baterií a akumulátorů.

Významným bodem nové legislativy jsou rovněž cíle pro využití lithia z odpadních baterií. V příštích letech se totiž očekává strmý nárůst produkce lithiových baterií. Podle společnosti Allied Market Research by měl v roce 2032 trh s Li-ion akumulátory dosáhnout hodnoty asi 189 miliard USD – pro srovnání, v roce 2022 byla hodnota tohoto trhu odhadnuta na zhruba 46 miliard USD. Zvýšená spotřeba lithiových baterií s sebou samozřejmě přinese i rostoucí produkci odpadních baterií. „Do roku 2027 by mělo být z odpadních baterií využito 50 procent lithia a do konce roku 2031 celkem 80 procent. Pokud se toho podaří dosáhnout, bude to znamenat výrazné ušetření cenných přírodních zdrojů,“ komentuje Tomáš Pešek z REMA Battery.

O společnosti REMA Systém

Hlavními aktivitami společnosti REMA Systém jsou služby zabezpečující zpětný odběr a recyklaci odpadních elektrických a elektronických zařízení, jde například o pračky, lednice, televizory, počítače, tiskárny, mobilní telefony a další přístroje. Ve spolupráci se společností REMA Battery navíc umožňuje i zpětný odběr odpadních baterií a akumulátorů.

Svým klientům REMA nabízí odborné a komplexní řešení na cestě ke splnění legislativních povinností, běžným spotřebitelům pomoc a jednoduché vyřešení starostí s nepotřebnými či vysloužilými elektrospotřebiči. V oblasti ochrany životního prostředí REMA působí od roku 2005, od kdy provozuje systém pro zpětný odběr a recyklaci odpadních elektrozařízení.

Podrobné informace najdete na adrese www.rema.cloud, informace k projektu Chytrá recyklace naleznete na www.chytrarecyklace.cz.

Povánoční Allegro Days nabídnou slevy až 30 %, Čechům usnadní plnit si novoroční předsevzetí

Internetové tržiště Allegro přináší českým zákazníkům na přelomu roku zpět oblíbenou slevovou akci Allegro Days. První zvýhodněné nabídky jsou k dispozici již od 25. prosince a řadu dalších nabídne platforma i v dalších týdnech – celkem tak získají čeští zákazníci přístup k milionům produktů za výhodné ceny. Jedná se tak o ideální příležitost, jak ušetřit třeba při nákupech pomůcek a náčiní pro snazší dodržování novoročních předsevzetí, jež jsou mezi Čechy obecně značně oblíbená. Dle průzkumu agentury Perfect Crowd si je dává 40 % dotázaných.

Tradiční povánoční výprodeje jsou mezi českými zákazníky velmi populární. To, že většina lidí podobné akce ochotně využívá, potvrzuje i průzkum agentury Perfect Crowd pro Allegro, podle něhož až 76 % respondentů čeká na výhodnější cenu vyhlédnutého zboží a 59 % z nich používá při nákupech slevové portály.

Allegro se letos rozhodlo vyjít vstříc zákazníkům, kteří čekají s útratami na povánoční výprodeje, a spouští první slevovou akci Allegro Days s přesahem do roku 2024. Ta byla zahájena v pondělí 25. prosince, a to se slevami až do výše 30 %.

Zákazníci mohou Allegro Days využít jak k pořízení věcí, jejichž nákup odkládali na čas výprodejů, tak ke snadnějšímu plnění svých novoročních předsevzetí. Ta si každoročně dávají 4 z 10 Čechů, a to hlavně z řad mladších ročníků. Jak ukazují data z průzkumu, Češi vstupující do nového roku s novým závazkem nejčastěji nakupují sportovní a fitness vybavení (24 %), wellness balíčky a diáře či plánovače (10 %). Oblíbené jsou také knihy zaměřené na osobní rozvoj nebo nové vybavení do kuchyně pro ty, kteří si jako své předsevzetí dali zdravější jídelníček.

Všechny nabídky slevové akce Allegro Days, zahrnující například i produkty z kategorie zdraví a krása, dětského vybavení či potřeb pro domácí mazlíčky, naleznou zákazníci na speciální stránce kampaně. Veškeré ceny jsou v souladu s evropskou směrnicí „Omnibus” garantující férovou slevu, jejíž výše je vždy odvozena z nejnižší ceny daného zboží za posledních 30 dnů.

O Allegro Group

Allegro, vlastnící značky MALL, CZC a WE|DO, provozuje přední online tržiště ve střední a východní Evropě. Platforma se sídlem v Lucembursku a kótovaná na varšavské burze cenných papírů spojuje miliony kupujících s tisíci obchodníky, kteří poskytují stovky milionů nabídek. Model tržiště Allegro spočívá především ve zprostředkování prodeje převážně nových produktů obchodníků, zejména prostřednictvím modelu business-to-customer, a poskytuje evropským spotřebitelům snadný přístup k nabídkám z různých kategorií, mezi něž patří elektronika, dům a zahrada, sport a cestování, děti, auto-moto, móda a obuv, zdraví a krása, knihy, média, sbírky a umění.

Exit mobile version