Období výhodného spoření se chýlí ke konci

Monetární politika, kterou nejen Česká národní banka (ČNB) momentálně aplikuje skrze vysoké úrokové sazby, je přímou odpovědí na inflační tlaky posledních téměř 24 měsíců. Tento omezující přístup má v ideálním případě donutit banky a další velké hráče na finančních trzích změnit svůj typický styl a využívat výhodnějších sazeb k ukládání volných finančních prostředků u ČNB na úkor jejich nabízení formou dluhových produktů široké veřejnosti.

Souběžným a výrazným efektem je samozřejmě i zpomalení ekonomiky jako takové. Vyšší úrokové sazby zákonitě vedou k dražšímu financování firem, což brzdí jejich růstové ambice. Dochází také ke změně chování spotřebitelů, kteří přesouvají své preference od utrácení k úsporám. Ochlazování ekonomické aktivity pak vede ke zpomalování inflace, což je nyní cílem ČNB.

Na 7% úročení se běžný člověk nedostane

V médiích často skloňovaná dvoutýdenní REPO sazba je nástrojem, který centrální banka využívá výhradně v rámci svých transakcí s komerčními bankami. Běžný občan se na stávající 7% úroveň téměř bezrizikového úročení své hotovosti nedostane. Komerční banky si z těchto operací s depozity klientů nechají svůj díl. Soudě dle současné nabídky spořicích a termínovaných účtů činí tato “provize” kolem dvou procentních bodů. Zbývajících přibližně 5 % nabídnou za různých podmínek svým klientům.

Sám o sobě je 5% bezrizikový výnos vlastně zajímavou nabídkou, i když nyní už spíše krátkodobou. Střadatelé z řad české veřejnosti jsou přitom stále ve střetu s nutnou ochrannou reálné kupní síly svých úspor. Ani relativně vysoké zhodnocení totiž samo o sobě ještě neznamená, že se podaří hodnotu peněz alespoň zachovat, natož navýšit. Pro akcie to nyní platí dvojnásob. Rizikově averzní investor může být stávajícím pohledem na výkonnost hlavních investičních titulů kapitálového trhu odrazen.

Hlavní indexy i přes silnou rally technologického sektoru vykazují převážně ztráty, což naznačuje, že skutečné oživení je doménou pouze úzkého spektra vybraných společností. Ostatně když ze slavného indexu S&P 500 odebereme 7 nejsilnějších technologických společností, je za letošní rok de facto na nule.

„Nakupuj, když se ostatní bojí”

Zkušenější nebo odvážnější investor však může v korekcích v řádu 10 a více procent vidět zajímavé příležitosti. Známé krédo „nakupuj, když se ostatní bojí“ s ohledem na cykličnost kapitálového trhu platí, ovšem ne každý kolísavost hodnoty svých těžce nastřádaných úspor snese.

Jelikož je česká ekonomika v technické recesi (očištěný reálný čtvrtletní hrubý domácí produkt klesl ve dvou po sobě jdoucích čtvrtletích), lze také díky dřívějším komentářům členů Bankovní rady ČNB očekávat, že již na příštím zasedání koncem prosince dojde alespoň k symbolickému snížení sazeb.

Český retailový investor tak zatím ještě může využívat výhodnosti úrokových sazeb u bank, obchodníků s cennými papíry i fondů peněžního trhu. O největší lákadlo v podobě vysokého úročení však spořicí účty postupně přijdou. Se snižováním úrokových sazeb ČNB budou lidé nuceni opět podstupovat vyšší riziko, nebo přihlížet, jak jejich peníze ztrácí kupní sílu.

Autor:
Patrik Novotný
Investiční stratég Colosseum, a.s.

Colosseum, a.s. je ryze český obchodník s cennými papíry působící na trhu od roku 1997. Produktové portfolio zahrnuje investiční program ivy, který přináší vyvážené portfolio s orientací na optimalizaci výnosů a rizika a řadí se mezi nejúspěšnější produkty svého druhu na trhu. Vedle toho Colosseum poskytuje službu TOP ETF, která klientům zprostředkovává pravidelné investice do ETF jednoduše. Objem investic u společnosti Colosseum dosahuje téměř jedné miliardy korun.

Společnost Trezor ze skupiny SatoshiLabs bude přibližovat problematiku bitcoinu Africe. Spouští Trezor Academy a darovala Bitcoinetu

Trezor v rámci konference Bitcoin Africa Conference v Ghaně oznamuje vzdělávací program Trezor Academy. Tato iniciativa navazuje na úspěšný pilotní program, který proběhl během letošního roku. Během něj Trezor a místní hostitelé pořádali akce v Ghaně, Nigérii, Kamerunu, Ugandě, Keni a Burundi. Cílem bylo představit účastníkům výhody bitcoinu, a to prostřednictvím série setkání, prezentací a sezení s otázkami a odpověďmi. Tato iniciativa podpoří adopci bitcoinu skrze propojení vlastního vzdělávacího programu, sponzoringu vozidla Bitcoineta na cestách po Africe a konference Bitcoin Africa. Financovat to přitom bude z prodejů limitované edice Trezor Safe 3 Bitcoin only, která se při nedávném uvedení na trh vyprodala během jednoho dne.

“Spuštění vzdělávacího programu bude zahrnovat výrazně komplexnější program akcí a bude částečně financováno z tržeb z limitované edice kryptoměnové peněženky, kterou jsme nedávno uvedli na trh. Jedná se zařízení určené pouze pro bitcoin, kterého se vyrobilo pouze 2013 kusů. V Trezoru jsme se totiž zavázali, že z každého prodaného kusu poputuje 21 eur na podporu iniciativy Trezor Academy. Doposud proběhlo šest setkání ve Ghaně, Nigérii, Ugandě, Keni, Kamerunu a Burundi. Další budou následovat v průběhu celého roku 2024,” říká Matěj Žák, CEO společnosti Trezor.

To ovšem není jediná aktivita, kterou Trezor v Africe podporuje. Zafinancoval totiž taktéž pořízení vozidla zvaného Bitcoineta, které ve spolupráci s Bitcoin Cowries objede 16 regionů Ghany a přinese filozofii Bitcoinu do venkovských komunit a škol po celé zemi.

Tour Bitcoineta začala 1. prosince na konferenci Africa Bitcoin Conference, největší bitcoinové konferenci, která se dosud konala na africkém kontinentu a jejímž hlavním partnerem je právě česká společnost Trezor. Na této konferenci účastníci získali informace o budoucích aktivitách vzdělávacího projektu. Cestu expedičního bitcoinového vozu napříč Ghanou bude možné sledovat prostřednictvím oficiálního účtu BitcoinetaWA na sociální síti X a také prostřednictvím videoblogů a tradičních médií.

Žák k tomu také uvedl: „Uplatnění bitcoinu a blockchainu je v Africe možná aktuálnější než na kterémkoliv jiném kontinentu. Vlastnosti bitcoinu totiž odpovídají specifickým místním potřebám, jako jsou alternativní platební systémy, mikrofinancování a spoření. Jako společnost jsme odhodláni pomáhat šířit tuto filozofii prostřednictvím sponzorování akcí jako je Africa Bitcoin Conference a dalších aktivit jako Trezor Academy a Tour Bitcoineta. Do budoucna věříme, že bitcoin bude mít na africký kontinent velmi významný ekonomický a sociální dopad. Proto chceme místní komunity vzdělávat už nyní.“

Více o společnosti Trezor

Trezor je nezávislá česká společnost, která stojí za první hardwarovou bitcoin peněženkou na světě Trezor One uvedenou na trh v roce 2014. Její vlajkový produkt, Trezor Model T, je vybaven barevným dotykovým displejem a mnoha pokročilými funkcemi. Během října 2023 společnost také představila zcela novou produktovou řadu Trezor Safe Family, která má ještě více ulehčit bezpečné uchovávání kryptoměn. Všechny jejich peněženky mají otevřený zdrojový kód a jsou vylepšeny bezplatnou aplikací Trezor Suite, která zvyšuje soukromí a činí kryptografické operace intuitivnější.

Více o SatoshiLabs

SatoshiLabs je technologická skupina, která se zaměřuje na posílení postavení jednotlivce a na vytvoření finanční nezávislosti prostřednictvím kryptoměnových a open source technologií. Společnost, která zastřešuje čtyři nezávislé entity, se těší skvělé globální pověsti díky vytváření produktů definujících odvětví. Kromě Trezoru – první hardwarové kryptopeněženky na světě, stojí SatoshiLabs i za vznikem zdrojových kódů a populárních standardů BIP 39 a 44, bez kterých by se většina kryptopeněženek neobešla. Vedle toho skupina pomocí Invity.io usnadňuje také samotné obchodování s kryptoměnami a její startup Tropic Square se věnuje vývoji přelomového, plně auditovatelného čipu založeného na open-source přístupu, jenž by se měl objevit také v Trezoru. Nejnovější přírůstek Vexl.it poskytuje jednotlivcům možnost anonymně a bezpečně nakládat s bitcoiny v rámci vlastní komunity.

Nová oběhová a cirkulační čerpadla v Obecním domě jsou o 55 % úspornější oproti těm původním

Obecní dům, secesní budova zasazená do historického srdce Prahy zahájila v roce 2019 technologickou modernizaci, jejímž cílem bylo snížit spotřebu elektrické energie nejméně o 12 %. Jedním z nejvíce neúsporných zařízení všech budov jsou zastaralá oběhová a cirkulační čerpadla, i proto byla v rámci tohoto projektu veškerá nehospodárná čerpadla v otopném systému vyměněna. Výrobce čerpadel a čerpacích systémů Wilo pro tento projekt dodal celkem 23 moderních oběhových a cirkulačních čerpadel, která jsou oproti původním čerpadlům o více než 55 % úspornější. Kromě covidových let, kdy byl provoz Obecního domu utlumen na pohotovostní režim, nová čerpadla každým rokem ušetří 66 398 Kč a snižují množství produkovaného CO2 o 12,7 tun. Celý projekt je financován metodou EPC (z anglického Energy Performance Contracting tj. projekt energetických úspor se zaručeným výsledkem). Celkově lze projekt vyhodnotit jako úspěšný, dosavadní celkové úspory energie dosahují 15 %.

„Historické budovy, jako je Obecní dům, jsou důležitou připomínkou českých dějin a je potřeba o ně náležitě pečovat. I přestože v otopném systému čerpadla nebyla starší více jak 10 let, jejich výměna přinesla za čtyři roky v provozu významné snížení elektrické energie. Každým rokem, kromě covidového období, kdy byl Obecní dům v úsporném režimu, ušetří nová čerpadla 66 398 Kč, spíše více, pokud vezmeme skokové navýšení cen energií jenom za poslední rok. Provoz starších čerpadel se tak každým rokem více prodražuje, přitom jejich výměnou můžeme úspor dosáhnout vcelku snadno s rychlou návratností vynaložených investic.“ Uvedl Jan Cidlinský, výkonný ředitel WILO CS.

V rámci projektu EPC došlo v Obecním domě k instalaci nového plynového kotle a k odstranění celkem 23 kusů původních oběhových čerpadel. Tato čerpadla byla nahrazena energeticky mimořádně úspornými čerpadly WILO. Kromě jiných výhod dokáží pomocí funkce Dynamic Adapt Plus automaticky regulovat své otáčky dle aktuálních potřeb otopného systému a díky tomu neustále optimalizovat svůj provoz.

Kromě Obecního domu byla i v dalších pěti objektech hlavního města Prahy zahájena modernizace jejich technologického zařízení. Zadavatel, hlavní město Praha ve spolupráci s městskou společností Operátor ICT, svěřil projekty generálnímu dodavateli, společnosti ENESA a.s. Projekt je financován metodou EPC (energetické služby se zárukou), kdy dodavatel za dosažení úspor smluvně ručí a v případě neúspěchu doplatí vzniklý rozdíl. Jedná se o pilotní projekt, který je součástí prioritní oblasti „Chytré budovy a energie“ v rámci koncepce Smart Prague 2030.

O společnosti:

Wilo je nadnárodní technologická skupina, která patří k předním světovým výrobcům čerpadel a čerpacích systémů pro zařízení budov, vodní hospodářství a průmyslový sektor. Společnost byla založena roku 1872 v Dortmundu, v průběhu své dlouhé a úspěšné historie se rozvinula do podoby významného globálního hráče. V současnosti zaměstnává více než 8 200 lidí po celém světě. Skupina Wilo věnuje zvláštní pozornost globálním trendům jako je urbanizace, změna klimatu, řešení nedostatku vody a zvýšení energetické soběstačnosti, stejně jako technologickému pokroku a digitalizaci.

GenAI na vzestupu. Tři čtvrtiny organizací se chystají zvýšit investice, ukazuje průzkum společnosti Dell Technologies

Podle průzkumu společnosti Dell Technologies se tři čtvrtiny organizací chystají zvýšit své výdaje na generativní umělou inteligenci (GenAI). Přestože 76 % respondentů očekává, že dopad GenAI na jejich organizace bude významný nebo transformační, stále existuje určitá váhavost. Téměř 37 % respondentů uvedlo, že jejich organizace s přijetím GenAI váhají, přičemž mezi hlavní obavy patří bezpečnost (45 %), technická složitost (39 %) a správa dat (38 %). Umělou inteligencí se zabývala také letošní konference Dell Technologies Forum 22. listopadu v Praze.

Generativní umělá inteligence (GenAI) je akcelerátorem desetiletí, který pro organizace představuje významnou a okamžitou příležitost. Průzkum GenAI společnosti Dell Technologies mezi 500 IT osobami s rozhodovací pravomocí (ITDM), které mají na starosti implementaci GenAI ve Francii, Německu, Velké Británii a USA, odhaluje rostoucí zájem o GenAI. Většina dotázaných respondentů (78 %) uvedla, že je nadšena potenciálem, který může GenAI mít pro jejich organizaci. Tři čtvrtiny (76 %) navíc očekávají, že v příštím roce věnují zvýšené výdaje na IT na realizaci AI projektů.

Vzhledem k celosvětovému ekonomickému dopadu, který se odhaduje na 2,6 až 4,4 bilionu dolarů ročně, výsledky naznačují, že organizace upevňují své přístupy ke GenAI. Z těch, které překročily pilotní fázi, 87 % uvádí, že věří, že GenAI je na dobré cestě k dosažení smysluplných výsledků, a 80 % uvádí, že zavedly centralizované rozhodování a/nebo centra excelence. Pokud jde o způsob nasazení řešení, 82 % ITDM dává přednost vybudování lokálního nebo hybridního přístupu k GenAI, přičemž hlavními faktory tohoto přístupu jsou bezpečnost, náklady a kontrola (37 %).

„Žádná jiná technologie nedosáhla toho, co se podařilo generativní umělé inteligenci za méně než rok. Podnítila představivost milionů lidí a má potenciál stát se mocným nástrojem pro společnosti,“ říká Adrian McDonald, prezident společnosti Dell Technologies v regionu EMEA. A pokračuje: „Se správnými strategiemi se GenAI stane pro organizace klíčem k inovacím, růstu a konkurenční výhodě.“

Zdá se, že organizace jsou připraveny využít této příležitosti. Celkem 44 % respondentů uvedlo, že jejich organizace se nachází v rané až střední fázi své cesty k GenAI. Téměř polovina (49 %) očekává, že do šesti měsíců až jednoho roku uvidí významné výsledky.

Více než tři čtvrtiny respondentů (76 %) se domnívají, že dopad bude významný nebo transformační (významný: 54 %, transformační: 22 %). Mezi hlavní oblasti dopadu patří zvýšení produktivity, zefektivnění procesů a úspora nákladů.

Více než třetina organizací stále váhá

Přestože investice do GenAI jsou v plném proudu, 37 % respondentů uvedlo, že jejich organizace s přijetím GenAI do jisté míry nebo velmi váhají. Největší obavy vykazuje Velká Británie, kde téměř polovina (49 %) respondentů projevuje váhavost, což je více než dvojnásobek oproti Francii (22 %). Hlavními překážkami, které vedou k váhání organizací, jsou bezpečnost, technická složitost a správa dat.

Z těch, kteří GenAI používají profesionálně, uvádějí respondenti ve Velké Británii (46 %) a USA (45 %), že ji používají alespoň jednou denně. Respondenti ze všech lokalit také uvádějí vyšší míru osobního používání GenAI, což naznačuje, že ITDM s odpovědností za GenAI si zvyšují kvalifikaci ve svém volném čase. V čele osobního používání je Velká Británie, kde 64 % respondentů používá GenAI jednou nebo vícekrát denně, následuje Německo (59 %), Francie (58 %) a USA (54 %).

Další informace a kompletní průzkum naleznete na následujícím odkazu.

O společnosti Dell Technologies

Dell Technologies pomáhá organizacím a jednotlivcům budovat jejich digitální budoucnost, transformovat způsob, jakým pracují, žijí a baví se. Společnost poskytuje a dodává zákazníkům nejkomplexnější a nejinovativnější portfolio technologií a služeb, aby dokázali úspěšně konkurovat v dnešní datové éře.

Naučte se cizí jazyk snadno a hravě. České DuoCards získává 15 milionů korun od N1

Naučit se více než 100 světových jazyků hrou – to umožňuje česká aplikace DuoCards, která svým uživatelům pomáhá osvojit si cizí jazyk prostřednictvím flash kartiček, které si sami v aplikaci vytvoří. Český startup nově získává investici ve výši 15 milionů korun od tuzemského venture kapitálového fondu N1 (dříve Nation 1). Finanční injekci DuoCards využije na rozvoj dalších funkcí aplikace a marketing zaměřený na americký a celosvětový trh.

„Časy, kdy jsme se učili cizí jazyky z papírových učebnic, jsou dávno pryč. Dnes vám k tomu stačí funkční aplikace, která vám látku dodá interaktivní formou. DuoCards si podle nás s touto výzvou poradila zatím nejlépe ze všech aplikací, které dnes můžete vyzkoušet,“ říká Jaroslav Trojan, managing partner fondu N1.

Naučte se jazyk po svém

Na rozdíl od jiných jazykových aplikací si může uživatel v DuoCards vytvářet a ukládat vlastní učební flash kartičky na základě článků nebo videí v cizí řeči. V tom uživateli pomáhá i umělá inteligence v podobě virtuálního asistenta, která mu látku doporučuje. Propojením s platformami jako Google či DeepL překladač a dalších zajišťuje výuku více než 100 světových jazyků. Aplikace také uživateli zpětně připomíná slova, která nejčastěji zapomíná. Veškerý obsah, který uživatelé vytvoří, je také možné sdílet a využít jako vlastní učební materiál. Jazykový obsah tak kromě 15 lingvistů tvoří i samotná komunita uživatelů.

„Nápad vznikl z mé vlastní potřeby. Když jsem se učil portugalsky, nenašel jsem jedinou aplikaci, která by mě cizí jazyk dokázala smysluplně a interaktivně naučit. Během tří měsíců jsem naprogramoval základy vlastní aplikace, která si ihned v prvních dnech získala první uživatele. Jsem nadšený, že se během tak krátké doby dokázala rozšířit a vybudovat silnou komunitu uživatelů, která pomáhá v jejím dalším rozvoji,“ dodává Petr Heralecký, spoluzakladatel a CEO DuoCards.

15 milionů korun a silný marketing na celém světě

Za tři a půl roku od založení si DuoCards stáhlo do svých telefonů už dva miliony uživatelů. Měsíčně si dnes aplikaci nainstaluje průměrně 100 tisíc dalších. Startup proto v letošním roce podpořil český venture kapitálový fond N1 částkou 15 milionů korun. Pro DuoCards je to jeho první externí investice.

„Finanční injekci využijeme především pro zdokonalení naší aplikace a rozvoj nových funkcí. Posílit plánujeme také marketing, který jsme si doteď dělali sami. Nyní bychom chtěli marketingové aktivity rozjet ve větší míře i v dalších zemích,“ doplňuje Heralecký.

První verzi aplikace DuoCards vytvořil v roce 2020 Petr Heralecký, ke kterému se zanedlouho na pozici spoluzakladatele připojil Radim Poloch. Oba zakladatelé mají za sebou mnoho zkušeností s vývojem webových a mobilních aplikací. Dnes aplikaci využívají uživatelé 120 zemí a je dostupná nejen pro Android, iOS a prohlížeč, ale také prostřednictvím rozšíření v prohlížeči Chrome.

O N1

N1 je jedním z nejaktivnějších českých venture kapitálových fondů, který se zaměřuje na pre-seed a seed kola investic do startupů. Portfolio fondu dnes zahrnuje celkem 34 společností s globálním dosahem, například Snuggs, Hedepy, Ydistri, GoodAccess, Daytrip a další.

OPPO uvádí na český trh nový smartphone A79 5G s 50MPx fotoaparátem s funkcemi AI a rychlým 33W dobíjením

OPPO A79 5G je vybavený 33 W SUPERVOOC dobíjením, baterií s kapacitou 5 000 mAh, výkonnými stereo reproduktory a 50MPx duálním fotoaparátem s funkcemi umělé inteligence

OPPO oznámuje uvedení nového smartphonu A79 5G na český trh. Nový OPPO A79 5G má výkonnější hardware, 50MPx fotoaparát s funkcemi na retušování portrétních snímků podporovanými technologií umělé inteligence, stejně jako akumulátor s dlouhou výdrží, kterému lze během chvilky doplnit energii pomocí 33 W SUPERVOOC dobíjení.

Fotoaparát podporovaný technologií umělé inteligence

Smartphone OPPO A79 5G má hlavní fotoaparát s rozlišením 50 MPx, doplněný 2MPx snímačem pro perfektní bokeh efekt portrétních snímků. K dispozici je i celá sada funkcí na vylepšení a kreativní úpravy fotek podporovaných technologií umělé inteligence. Patří k nim například AI Portrait Retouching na pořizování dokonalých portrétů nebo Ultra Night Mode na focení i za úplné tmy. Pro selfie snímky je k dispozici přední fotoaparát s rozlišením 8 MPx a funkcí HDR.

Displej telefonu s úhlopříčkou 6,72 palce má FHD+ rozlišení (1 080 × 2 400 bodů), 90Hz obnovovací frekvenci a také špičkový jas na úrovni 680 nitů a 100% pokrytí barevného prostoru DCI-P3. OPPO A79 5G tak zobrazuje obsah do nejmenších detailů a jeho jas obstojí i na ostrém denním slunci.

Zábavu se smartphonem OPPO A79 5G podporují i dva stereofonní reproduktory s bohatým zvukem s prostorovým efektem. Díky režimu Ultra Volume mohou uživatelé také zvýšit hlasitost reproduktorů až na 300 % a sluchátek na 200 % pro silný zvuk i ve velmi hlučném prostředí.

Vysoký výkon s technologií rychlého dobíjení

Základem smartphonu OPPO A79 5G je výkonná platforma MediaTek Dimensity 6020 s osmi procesorovými jádry a podporou všech frekvencí potřebných pro využívání nových sítí 5G. OPPO A79 5G kombinuje 4 GB operační paměti se 128GB úložištěm pro data a technologií OPPO RAM Expansion, která může v případě potřeby navýšit kapacitu paměti RAM a podpořit tak plynulejší práci s více aplikacemi současně.

Baterie s kapacitou 5 000 mAh a inteligentní řízení spotřeby poskytuje smartphonu OPPO A79 5G dostatek energie až na 26 hodin hovorů a 14 hodin sledování videa. Díky technologii bleskurychlého dobíjení SUPERVOOC s výkonem 30 wattů, vyvinuté společností OPPO, se telefon už za 5 minut dobije na další 2,6 hodiny hovorů a za 30 minut je baterie smartphonu dobitá na 51 %.

Efektní design a odolnost při každodenním používání

Zatímco přední stranu smartphonu zabírá z více než 91 % jeho jasný 6,72palcový displej, zadní strana OPPO A79 5G vyniká zářivým designem s motivem inspirovaným ptačím peřím. Tenké tělo smartphonu, který má necelých 8 milimetrů, propojuje jemný kovový rámeček. Na českém trhu bude OPPO A79 5G dostupný ve variantě Zářivá zelená a Temná černá. Matná povrchová úprava není náchylná na ulpívání otisků prstů a telefon je odolný proti stříkající vodě dle certifikace IPX4. OPPO A79 5G prošel rozsáhlou sadou testů odolnosti a spolehlivosti při každodenním používání a podle standardů společnosti OPPO slibuje bezproblémový, plynulý provoz nejméně po dobu 36 měsíců.

Operační systém ColorOS 13.1

Používáním smartphonu OPPO A78 5G provází uživatele operační systém ColorOS 13.1, postavený na Androidu 13, s uživatelským prostředím přizpůsobeným každodenním úkolům i zábavě. ColorOS se soustředí nejen na plynulý a komfortní uživatelský zážitek, ale rovněž i na ochranu soukromí a zabezpečení dat. To znamená, že například rozostří avatary a jména kontaktů ve snímcích obrazovek v chatovacích aplikacích nebo že ze sdílených fotografií automaticky odstraní informace o místě jejich pořízení a ostatní soukromá data.

Dostupnost na trhu

Smartphone OPPO A79 5G bude na českém trhu k prodeji ve variantách Zářivá zelená a Temná černá od 1. prosince.

Nový model bude dostupný u vybraných prodejních partnerů, a to za 6 690 Kč.

Technické specifikace

OPPO A79 5G
Barevné varianty Zářivá zelená a Temná černá
Procesor a paměť MediaTek Dimensity 6020

RAM: 4 GB

ROM: 128 GB

Operační systém Android 13 + ColorOS 13.1
Displej IPS LCD, 6,72“, 1 080 × 2 400 bodů, 392 ppi, 90 Hz
Přední fotoaparát 8Mpx selfie kamera, f/2.0
Zadní fotoaparát 50Mpx + 2Mpx; f/1.8 + f/2.4
Mobilní sítě 5G
Rozměry a hmotnost 76,00 × 165,60 × 7,99 mm, 193 g
Baterie 5 000 mAh, SUPERVOOC (33 W)
Konektivita 802.11a/b/g/n/ac, Bluetooth 5.3, USB-C (2.0)
GPS A-GPS, GLONASS, Galileo, QZSS, BDS
Odolnost proti vodě a prachu IPX4
Další výbava NFC, senzor otisků prstů
Cena 6 690 Kč

O ZNAČCE OPPO

OPPO je přední světová značka na poli chytrých telefonů a zařízení. Svůj první mobilní telefon společnost uvedla na trh již v roce 2008 a od samého začátku se snaží do technologií vkládat své srdce i duši. Zároveň neúnavně usiluje o dokonalou harmonii designu a inovací. Dnes OPPO nabízí širokou škálu chytrých zařízení v čele se sériemi smartphonů s označeními Find a Reno. Mimo ta poskytuje OPPO svým uživatelům vlastní softwarovou nadstavbu uživatelského prostředí ColorOS. OPPO působí ve více než 40 zemích světa. Po celém světě má také 6 vlastních výzkumných ústavů a 5 center výzkumu a vývoje. V Londýně sídlí OPPO International Design Center. Po celém světě má OPPO více než 40 000 zaměstnanců.

Allegro v letošní vánoční kampani připomíná, co je o svátcích nejdůležitější

Nákupní platforma Allegro své vánoční reklamy často využívá také jako prostor k diskusi o tématech, která považuje za důležitá a aktuální. Letos tak přináší svým zákazníkům příběh staršího muže a jeho rodiny, na kterém ukazuje, jak běh času ovlivňuje vztahy s našimi blízkými.

V kampani s názvem „Domov“ je hlavní postavou muž, který chce svému okolí ukázat, že má i v pokročilém věku stále sílu a schopnost jednat samostatně. Čelí každodenním výzvám a stará o svůj domov, ač je to s postupem času stále náročnější. Významnou roli hraje v příběhu jeho rodina – syn z chování a povahy otce dobře chápe, jak je pro něj důležitá soběstačnost, proto je to právě on, kdo mu dává nejkrásnější vánoční dárek – pocit samostatnosti.

Hlavní myšlenka reklamního spotu jde tak v jedné linii s dlouhodobým přístupem, na kterém Allegro staví. Společnost totiž dbá na to, aby její sváteční reklamy zdůrazňovaly význam mezilidských vztahů a to, na čem skutečně záleží. To se odráží i v klíčovém claimu „Dejte svým blízkým to, co nejvíce potřebují“.

Vánoční spot režíroval švédský režisér Jesper Ericstam a produkovala společnost Moon Films. Kreativní koncept a scénář vytvořila agentura Ogilvy Warsaw. Celá dvouminutová verze spotu je k dispozici na kanálu YouTube společnosti Allegro, zatímco 45sekundový formát bude vysílán v televizi a na VOD platformách. Kampaň poběží pod taktovkou společnosti HandMade také na sociálních sítích, jako jsou TikTok, Facebook a YouTube. Nákup médií zajišťovala společnost PHD.

O Allegro Group / Poznámka pro editory:

Allegro, vlastnící značky MALL, CZC a WE|DO, provozuje přední online tržiště ve střední a východní Evropě. Platforma se sídlem v Lucembursku a kótovaná na varšavské burze cenných papírů spojuje miliony kupujících s tisíci obchodníky, kteří poskytují stovky milionů nabídek. Model tržiště Allegro spočívá především ve zprostředkování prodeje převážně nových produktů obchodníků, zejména prostřednictvím modelu business-to-customer, a poskytuje evropským spotřebitelům snadný přístup k nabídkám z různých kategorií, mezi něž patří elektronika, dům a zahrada, sport a cestování, děti, auto-moto, móda a obuv, zdraví a krása, knihy, média, sbírky a umění.

Karvinský JÄKL spolupracuje s VŠB-TUO na inovativním projektu automatizace skladování

ArcelorMittal Tubular Products Karviná (AMTP), tradiční český výrobce profilů pod značkou JÄKL, spolupracuje s Vysokou školou báňskou – Technickou univerzitou Ostrava (VŠB-TUO) na projektu efektivnějšího skladování a manipulace s materiálem ve skladovacích halách.

Předmětem projektu je problematika lokalizace označených svazků podélně svařovaných ocelových tenkostěnných profilů, trubek a tenkostěnných otevřených profilů ve skladových prostorách karvinského závodu. „Naším záměrem je využít stávající funkční systém a doplnit ho o aktivní prvky pro monitoring a propojení s periferiemi, včetně MES systému a jeřábového řízení,“ uvádí René Fabik, generální ředitel společnosti ArcelorMittal Tubular Products Karviná, a doplňuje: „Výsledkem spolupráce by mělo být zrychlení expedice, úspora času při přípravě nakládky a zvýšení bezpečnosti na pracovišti.“

Hlavním prvkem navrhovaného řešení je detailní sledování 3D polohy kladnice nebo jeřábové kočky během manipulace s jeřábem. Jeřáb bude vybaven systémem detekce břemene, což umožní automatické potvrzení o přemístění břemene a snížení rizika chyb operátorů. „Zatím pracujeme s několika variantami detekce uvázaného břemene. Zvažujeme například realizaci optického systému za použití laserového skeneru nebo implementaci váhového senzoru. Testování a optimalizace jsou plánovány na rok 2024, s ostrým startem předpokládaným v roce 2025,“ uvádí René Fabik.

Odborníci z Katedry automatizační techniky a řízení Fakulty strojní na VŠB-TUO se na řešení problému podílí v rámci výzkumného projektu REFRESH, který má za úkol podpořit spolupráci mezi studenty, vědci, špičkovými odborníky, firmami a zástupci veřejné sféry. „Propojení akademických a průmyslových partnerů přispívá k transformaci Moravskoslezského kraje v chytrý a zelený region a je důležitým předpokladem pro úspěšný vývoj inovací. Participaci na projektu přislíbila celá řada malých a středních firem i velkých průmyslových hráčů a zde vidíme konkrétní příklad, kdy má spolupráce konkrétní obrysy,“ dodává hlavní řešitel projektu REFRESH a prorektor pro strategii a spolupráci VŠB-TUO Igor Ivan.

Společnost ArcelorMittal Tubular Products Karviná je historicky zaměřena na výrobu a prodej podélně svařovaných ocelových tenkostěnných profilů a trubek a tenkostěnných profilů otevřených především pod značkou JÄKL. Více informací na www.jakl.cz.

Divize ArcelorMittal Europe Tubular Products je celoevropským výrobcem, který produkuje ocelové trubky a profily v šesti zemích (Česká republika, Francie, Rumunsko, Polsko, Španělsko a Německo). Své výrobky dodává na celý kontinent a další významné mezinárodní trhy prostřednictvím specializovaného prodejního týmu organizovaného podle zemí a produktových skupin.

Skupina ArcelorMittal, jedna z předních světových ocelářských a těžebních společností, má přibližně 158 000 zaměstnanců ve více než 60 zemích. Ocelářské závody má v 16 krajinách.

Co bude dál: HONOR na Fortune Global Forum 2023 nastiňuje budoucnost skládacích smartphonů a technologií zaměřených na člověka

Globální technologická značka HONOR vystoupila na Fortune Global Forum 2023 v Abú Dhabí, aby se zapojila do debaty o budoucnosti chytrých zařízení. Dr. Ray Guo, CMO společnosti HONOR Device Co. Ltd., se přidal k panelistům diskuse „Nový inteligentní svět: Co bude dál s chytrými zařízeními“, na které vystoupil i Ben Wood, hlavní analytik a CMO společnosti CCS Insight, a Frank Holzmann, globální EVP elektrotechnického servisu společnosti TÜV Rheinland.

Nový inteligentní svět: Co bude dál s chytrými zařízeními

Panelová diskuse, kterou vedl Clay Chandler, výkonný redaktor časopisu Fortune pro asijský kontinent, se zabývala širokou škálou témat z oblasti nejmodernějších technologií, včetně skládacích smartphonů, technologie displejů zaměřených na člověka či umělé inteligence v zařízeních.

Dr. Ray Guo, CMO společnosti HONOR Device Co. Ltd, ve své řeči mimo jiné uvedl: „Business svět vstupuje do nové vzrušující éry a technologie v ní budou hrát ústřední roli. Věříme, že inovace zaměřené na člověka přinesou příští generaci chytrých zařízení nové možnosti. Skládací zařízení se stávají mainstreamová, umělá inteligence v zařízeních připravuje půdu pro éru změn a technologie zaměřené na člověka, jako je technologie displeje pro komfort očí, zlepšují zážitky z interakce s chytrým zařízením. Z našeho pohledu budou chytrá zařízení pokračovat právě tímto směrem.

Skládací zařízení se dostávají mezi mainstream

Během panelové diskuse došlo i na postřehy ohledně dalšího vývoje skládacích smartphonů. Zajímavá byla paralela mezi skládacími smartphony v odvětví chytrých telefonů a elektromobily v automobilovém průmyslu – oba tyto případy narušily svá odvětví odvážnými novými koncepty, které mají změnit věci k lepšímu. Stejně tak nejnovější údaje ukazují, že v Číně je více než 64 % uživatelů high-endových smartphonů otevřených přechodu na skládací zařízení, což naznačuje, že se nacházíme ve zlomovém bodě, kdy se skládací smartphony dostávají do středního proudu.

Až do nedávna ještě nebyly vyřešeny některé základní problematické body skládacích smartphonů, konkrétně přenosnost, odolnost a výdrž baterie. Nyní jsou zařízení, jako je HONOR Magic V2, stejně tenká a lehká jako běžné vlajkové smartphony a zároveň poskytují všechny výhody pohlcující skládací obrazovky. HONOR Magic V2 je testován tak, aby vydržel nejméně 400 000 přeložení, což dokazuje jeho velkou odolnost, a je vybaven technologií křemíkovo-uhlíkové baterie pro celodenní výdrž.

Po vyřešení těchto pro uživatele problematických bodů společnost HONOR nedávno dosáhla významného milníku tím, že ve své továrně vyrobila 1 milion skládacích zařízení. HONOR Magic V2 je v současné době nejprodávanějším skládacím zařízením na čínském trhu a podle analytické společnosti Omdia zaujímá 25% podíl na expandujícím trhu se skládacími zařízeními jako jediný model.

Rostoucí výroba ukazuje, jak značka HONOR žene v tomto odvětví kupředu dodavatelský řetězec a že toto odvětví dozrává. Překonání milníku 1 milionu kusů ukazuje, že dodavatelský řetězec se dostává do fáze masové výroby, kdy je výrobní proces automatizovanější a efektivnější. Z toho bude těžit celé odvětví, což zvýší důvěru dodavatelského řetězce a povzbudí další značky k inovacím v oblasti skládacích telefonů. To pak zapříčiní snížení cen skládacích smartphonů a jejich ještě větší dostupnost.

Představujeme novou specializovanou laboratoř společnosti HONOR pro pohodlí očí

Dalším klíčovým tématem panelové diskuse byly technologické inovace zaměřené na člověka. Dr. Ray Guo řekl, že pro značku HONOR to znamená identifikovat problémy skutečných uživatelů a řešit je.

Výzkumy ukazují, že na celém světě má nejméně 2,2 miliardy lidí poruchu zraku a že nejméně 1 miliardě z nich by se dalo předejít. Na základě tohoto výzkumu se zobrazovací technologie pro pohodlí očí stala pro společnost HONOR nejvyšší prioritou, o čemž svědčí i to, že společnost investovala více než 140 milionů USD (1 miliarda RMB) do výzkumu a vývoje technologií displeje a vyvinula přes 500 patentů souvisejících se zobrazováním. Nejnověji společnost HONOR otevřela specializovanou laboratoř pro pohodlí očí, aby v této oblasti prohloubila své odborné znalosti. „Doufáme, že díky této nové laboratoři vytvoříme oázu očního komfortu v poušti zrakových vad,“ uvedl Dr. Ray Guo.

Značka HONOR v souladu s touto investicí debutovala s řadou inovativních funkcí pro komfort očí, jako je technologie 3840Hz PWM stmívání a funkce cirkadiánní noční displej, které lépe chrání oči uživatelů. Tyto inovace se postupně rozšířily v rámci odvětví.

Například od doby, kdy značka HONOR představila funkce vysokofrekvenčního PWM stmívání pro pohodlí očí, převzalo tuto technologii 12 dalších značek chytrých telefonů a nyní má v Číně více než 90 % displejů chytrých telefonů funkce pro pohodlí očí, jako je zmíněné vysokofrekvenční PWM stmívání.

Potenciál umělé inteligence v chytrých zařízeních

Umělá inteligence byla bezpochyby jedním z nejočekávanějších témat diskuse. Značka HONOR investuje do AI již řadu let a debutovala s ní platformou, která zlepšuje uživatelský zážitek ze smartphonů pomocí služeb AI založených na záměrech uživatelů. Během říjnového summitu Qualcomm Snapdragon Summit značka HONOR oznámila, že její připravovaný smartphone HONOR Magic6 bude vybaven funkcí On-device LLM poháněnou mobilní platformou Snapdragon 8 Gen 3. HONOR věří v hybridní model umělé inteligence, který využívá AI v zařízení pro personalizovaný obsah a služby a zároveň zajišťuje soukromí uživatelů, přičemž data zůstávají v zařízení.

Oslava tří let značky HONOR

Značka HONOR slaví tři roky od svého založení a její významná účast na Fortune Global Forum ukazuje, že se HONOR rozrostl v globální prémiovou značku, která je lídrem v oblasti skládacích inovací a technologií pro pohodlí očí.

Údaje naznačují, že se tato inovace vyplácí. Značka letos dosáhla téměř 200% nárůstu prodeje na zámořských trzích. Jak ukazuje nejnovější zpráva společnosti Counterpoint Research, v Evropě je HONOR jedinou značkou mezi pěti největšími, která ve třetím čtvrtletí meziročně rostla. V Číně si HONOR ve 3. čtvrtletí 2023 podle významných analytických firem v oboru, jako jsou Counterpoint a IDC, drží první místo jak na trhu skládacích zařízení, tak na celkovém tržním podílu.

Další informace o značce HONOR najdete na oficiálních webových stránkách: www.hihonor.cz

O značce HONOR

Společnost HONOR je předním světovým dodavatelem chytrých zařízení. Jejím cílem je stát se globální ikonickou technologickou značkou a prostřednictvím svých výkonných produktů a služeb vytvářet nový inteligentní svět pro každého. Neochvějně se zaměřuje na výzkum a vývoj a snaží se vyvíjet technologie, které lidem po celém světě umožňují jít dál a dávají jim svobodu dosáhnout a udělat víc. HONOR nabízí řadu vysoce kvalitních chytrých telefonů, tabletů, notebooků a nositelných zařízení, které vyhovují každému rozpočtu, a díky svému portfoliu inovativních, prémiových a spolehlivých produktů umožňuje lidem stát se lepší verzí sebe samých.

Sledujte HONOR na sociálních sítích:

Instagram: https://www.instagram.com/honorczsk/

Facebook: https://www.facebook.com/Honorcz/

Twitter: https://twitter.com/HonorCZSK

Virál na TikTok i videoklip pro Linkin Park. Kaiber spustil mobilní AI aplikaci vyvinutou českým STRV

Americký AI startup Kaiber, který vyvolal začátkem roku rozruch svými videoklipy pro Linkin Park a Kida Cudiho, oznámil spuštění nové mobilní aplikace, za jejímž vývojem stojí české STRV. Aplikace umožňuje pomocí umělé inteligence vytvářet videoklipy či animace na základě textu, fotografií nebo vlastních videí uživatelů. Kaiber už vyzkoušely tisíce umělců a přes 5 milionů uživatelů, kteří zaplavili TikTok virálními videi kombinujícími realitu a představy generované umělou inteligencí. Hlavní misí Kaiberu je transformovat hudební odvětví tím, že umělcům nabídne dostupný a efektivní nástroj pro vytváření vlastních vizuálů, aniž k tomu potřebují rozpočty velkých vydavatelství. Český vývojářský tým STRV se přitom americká firma rozhodla oslovit na základě doporučení od ChatGPT. V listopadu se pro veřejnost otevřel také další z projektů STRV, a to fitness aplikace Arnolda Schwarzeneggera The Pump.

„Každý hudebník chce mít vlastní videoklip, ale žádné vydavatelství mu ho nechce zaplatit. Kaiber transformuje hudební odvětví tím, že dává umělcům nástroj k vytváření vlastních vizuálů a videoklipů, aniž k tomu potřebují obrovské rozpočty od velkých nahrávacích společností. Mobilní aplikace je klíčem k tomu, že tento AI nástroj dostanou do rukou přímo umělci. Hledali jsme proto vhodného partnera, který by nám ji vytvořil. Naše požadavky jsme naházeli do ChatGPT a umělá inteligence nám jako nejlepší firmu doporučila STRV,“ popisuje vznik nové aplikace Victor Wang, spoluzakladatel a CEO Kaiberu. Wang v září navštívil Prahu a vystoupil na akci STRV Talks pro technologickou komunitu, kde diskutoval o dopadech umělé inteligence na umělce i společnost jako takovou.

Victor Wang se svými kolegy v té době experimentoval s open-source modely umělé inteligence pro generování videí a rozhodl se na nich postavit novou službu pro umělce určenou ke generování videoklipů. S rozjezdem jim pomohlo vytvoření videoklipů pro amerického rappera Kida Cudiho a následně videoklip k písni Lost od kapely Linkin Park. V květnu Kaiber spustil ostrou verzi své webové služby a zaznamenal 2 miliony registrovaných uživatelů. V říjnu už jich bylo přes 5 milionů, k čemuž pomohl také virální trend na TikToku Astral Jump, pro který uživatelé službu využívají. Mezi umělci, kteří Kaiber používají, patří také Grimes, Wu-Tang Clan, Money Man, Don Diablo a Mike Shinoda se sólovou tvorbou.

„Jsme rádi, že si pro tuhle výzvu Kaiber vybral právě STRV. Umělá inteligence je aktuálně hybatelem společnosti a tato spolupráce byla obrovským přínosem do našeho portfolia. Začali jsme na aplikaci pracovat teprve před půl rokem a za tu dobu jsme během workshopů s Kaiberem vymysleli kompletní design a následně celé řešení i naprogramovali, a to jak pro iOS, tak pro Android. Musím smeknout klobouk přede všemi, kteří tak rychle zvládli odvést tak kvalitní práci, že si na App Storu už stihla vysloužit hodnocení 4,8 hvězdičky,“ komentuje spolupráci Lubo Smid, spoluzakladatel a CEO STRV. Mobilní aplikace Kaiberu je dostupná pro iOS i Android.

Cvičení podle Schwarzeneggera už si vyzkouší každý

V listopadu se celému světu otevřela také další aplikace od STRV, a to The Pump – první oficiální aplikace Arnolda Schwarzeneggera. V té populární bodybuilder, herec a politik sdílí své tipy na cvičení, stravu a mentální zdraví skrze propracované cvičební plány a buduje přátelskou komunitu, ve které je Schwarzenegger sám přímo aktivní. The Pump odstartoval uzavřenou zkušební fázi letos v květnu pro nejužší kolektiv fanoušků, který během 72 hodin rozebral všech pět tisíc dostupných míst. Od začátku listopadu se aplikace otevřela pro širokou veřejnost. Tým kolem „Arnieho“ české STRV oslovil kvůli designové propracovanosti předchozích projektů. Aplikace The Pump zaznamenala desetitisíce stažení na App Storu a Google Play, kde v recenzích posbírala 4,5 hvězdičky.

„Klient po nás chtěl společně s aplikací připravit i celý brand. Vystavět značku kolem tak známé osobnosti byla neskutečná výzva, ale zároveň skvělá příležitost. Výsledný vzhled se inspiruje prvky ze 70. let, kdy kulturistika zažívala zlatá léta – surový brutalismus, monolitické bloky, odvážné fonty, to vše sladěné s aktuálními grafickými trendy a jednoduchým UX. Primární barvou se stala červená, Arnoldova oblíbená,“ popsala podobu aplikace Barbora Dostálová, produktová designérka STRV.

Více o STRV

STRV je český tým designérů a vývojářů tvořících špičkové digitální produkty. Od roku 2004 uvedl na trh stovky softwarových řešení ve spolupráci s klienty Porsche, Microsoft, Barry’s, The Athletic, Barnes & Noble nebo Arnoldem Schwarzeneggerem. STRV se každoročně umisťuje na předních místech žebříčku 1 000 nejlepších globálních firem podle platformy Clutch. Pod značkou STRV Labs firma vyvíjí vlastní úspěšné aplikace v čele s LGBTQ+ dating aplikacemi Cosmic Latte, aplikací Float pro dechová cvičení nebo ticketingovou platformou Enter. Hranice technologií v STRV posouvá přes 200 talentovaných lidí, kteří jej hodnotí 4,8 hvězdami na portálu Glassdoor. Firma pečuje o rozvoj české technologické scény organizováním meetupů pro designéry a vývojáře a akcí STRV Talks pro širší startupovou a technologickou komunitu.

Předchozí tiskové zprávy

 

Exit mobile version