Přestože se někdy může zdát, že Česko zaostává v elektronizaci veřejné správy, Portál občana již umožňuje vyřízení stovek služeb online. Digitalizace nicméně proniká do všech oblastí běžného života. Prostřednictvím mobilní aplikace můžete řídit vytápění domácnosti, při tankování paliva ani nemusíte opustit svůj automobil a třeba částku za ošetření vašeho mazlíčka zaplatí pojišťovna obratem přímo na účet veterináře. Jaké digitální výdobytky máme v běžném životě k dispozici?

Digitalizace se začíná naplno promítat do každodenního života běžného člověka. Dokonce i naše státní správa v tomto ohledu za poslední roky pokročila. Portál občana má nyní novou podobu, která by měla uživatelské rozhraní učinit jednodušší a přívětivější. Kromě vlastních 100 služeb poskytuje dalších 500 na spolupracujících portálech státní správy, jako je např. Portál dopravy, Moje daně, ePortál ČSSZ, Portál MPSV/Portál Jenda nebo Katastr nemovitostí.

Už od půlky ledna si do chytrého zařízení můžete stáhnout aplikaci eDoklady a do ní nahrát občanku. Okruh orgánů, které budou eDoklady akceptovat se postupně rozšíří, takže od léta už vám třeba při silniční kontrole bude stačit pouze občanka v mobilu. Zelenou kartu, „malý techničák“ ani řidičský průkaz už na českých silnicích nemusíte vozit s sebou hned od Nového roku.

2/3 daňových přiznání elektronicky

S koncem února to budou tři roky od spuštění portálu Moje daně, který občanům umožňuje jednodušší a pohodlnější správu daňových povinností. V letošním roce Finanční správa přijala celkem 2 888 941 daňových přiznání, což zhruba o 100 tisíc překonalo loňský výsledek. Z celkového počtu bylo 66 % přiznání podáno elektronicky. „Digitalizace oblasti daní přinesla lidem výrazné usnadnění podání daňového přiznání a přehledů. Během chvilky u počítače jsou nyní OSVČ či zaměstnanci schopni podat daňové přiznání přes portál MOJE daně či přehledy přes portál příslušné zdravotní pojišťovny (např. Moje VZP) a ePortál ČSSZ bez nutnosti jezdit na úřady, uvedla daňová poradkyně Mazars Gabriela Ivanco.

Platba mobilem, přímo u tankovacího stojanu

Z nedávného průzkumu společnosti Mastercard vyplývá, že online nakupuje 9 z 10 Čechů, 70 procent z nich používá k nakupování na internetu chytrý mobilní telefon a většina respondentů volí platbu kartou.

Samozřejmostí jsou dnes i bezkontaktní platby chytrým mobilním telefonem. A to i tam, kde není terminál – např. některá menší gastro zařízení, která nechtějí akceptovat poplatky bankám, hostům umožňují okamžitou platbu na účet načtením QR kódu.

Při platbách mobilem se využívá i lokalizace zákazníka pomocí souřadnic GPS. Díky aplikaci zaplatíte jednoduše třeba za parkování v příslušné zóně, nemusíte hledat parkovací automat a v případě potřeby dobu parkování přes mobil prodloužíte. Například služba Shell SmartPay zase pozná, na které čerpací stanici se nacházíte. „Zákazník po spuštění mobilní platby pouze zadá číslo stojanu na čerpací stanici a může tankovat. Po doplnění paliva a vrácení tankovací pistole do stojanu mu aplikace potvrdí, že má zaplaceno. Vzhledem k tomu, že u řady stanic Shell tankování zajišťuje obsluha, řidič vlastně ani nemusí vystoupit z vozu,“ říká Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která je autorizovaným distributorem tankovacích karet Shell a EuroOil.

Topení přes aplikaci, dodavatel hlídá stav zařízení i paliva

Základním ovládacím prvkem moderního vytápění je nástěnný termostat. Stále více se nicméně prosazuje inteligentní vytápění ovládané pomocí internetu nebo mobilní aplikace. Kupříkladu přes webovou aplikaci AcondTherm si majitel tepelného čerpadla může zobrazit veškeré informace o svém zařízení, venkovní teplotu nebo aktuální teploty v systému.

Aplikace dává přehled o jednotlivých komponentech tepelného čerpadla nebo časovém plánu teploty v místnosti. Umožňuje nastavovat regulaci teploty i různé režimy, přepínat zimní a letní provoz a v létě třeba aktivovat režim chlazení, a to vše samozřejmě i z mobilní aplikace. Tepelná čerpadla Acond jsou navíc pod dohledem vzdálené správy, takže případnou poruchu lze včas odhalit. Aplikace nabízí rovněž seznam nejčastějších hlášení a chyb, které si uživatel velmi často může odstranit sám nebo na dálku s pomocí servisního týmu.

Také topný systém s plynovým kotlem je možné ovládat kromě interiérové jednotky rovněž přes mobilní aplikaci v chytrém telefonu. Tím to ale nekončí, vedle zemního plynu totiž existuje možnost využívat při vytápění kapalný propan (LPG). Ten je sice primárně určen pro neplynofikované oblasti, vzhledem k jeho stabilní ceně a nezávislosti na Rusku ale jeho význam během plynové krize vzrostl. Podle odborníků může dávat instalace zásobníku na kapalný plyn často větší ekonomický smysl než budování nové přípojky zemního plynu.

„Propanový zásobník je nezávislý na distribuční síti, nikdo vás od plynu neodstřihne, neřešíte vývoj cen během roku, protože jste předzásobeni a cenu si můžete i zafixovat, ani poplatky regulované státem. Na druhou stranu je třeba zásobník občas – typicky jednou za rok či za dva – doplnit z autocisterny,“ vysvětluje Jiří Karlík, odborník na LPG a generální ředitel společnosti Primagas. „Na případné doplnění zásobníku odběratele může upozornit chytrý systém predikce spotřeby. Stále více se však využívá přímé telemetrické sledování zásobníku. Telemetrie nevyžaduje žádnou obsluhu ani údržbu, přitom ale poskytuje pravidelně informaci o hladině kapalného plynu v zásobníku,“ dodává Jiří Karlík.

Zvířecí „zdravotní“ pojištění zcela online

Takzvané pojištění domácích mazlíčku, není na českém trhu úplnou novinkou, nabízí ho hned několik pojišťoven. Je to vlastně obdoba zdravotního pojištění u lidí, protože kryje výdaje za ošetření a zdravotní péči zvířete. U většiny těchto pojistek ale musí majitel zvířete za služby veterináře nejprve zaplatit ze svého a pojišťovna mu výdaj proplatí až zpětně na základě doložené účtenky a lékařské zprávy.

Funguje zde však i zcela nový koncept, který nejen majitelům psů a koček, ale i veterinářům výrazně usnadňuje situaci. „Naše pojištění je unikátní v tom, že náklady za ošetření neplatí klient, ale zaplatíme je přímo veterináři my, a to prakticky obratem. 9 z 10 všech návštěv veterináře takto vyřešíme do tří minut, u komplikovanějších případů se řešení pojistné události může protáhnout nad 24 hodin. Jde ale jen o 1 % všech případů,“ říká Bedřich Synek, ředitel společnosti PetExpert, jejímž pojistitelem je ČSOB Pojišťovna. „Předpokladem je samozřejmě vzájemné elektronické propojení systému se smluvními veterináři. Naše smluvní síť je ale dostatečně hustá, zahrnuje 85 % ordinací a v případě potřeby lze využít i nesmluvního lékaře,“ dodává Bedřich Synek.

Napsat komentář