S nástrojem Security Copilot vnáší Microsoft do ochrany před kybernetickými útoky sílu umělé inteligence

Společnost Microsoft dnes oznámila, že vyvinula novou generaci umělé inteligence zaměřené na oblast kybernetické bezpečnosti, a představila nástroj Microsoft Security Copilot, který všem, kdo mají na starosti kybernetickou bezpečnost, umožňuje rychle odhalovat aktuální hrozby, reagovat na ně a celkově se snáze orientovat v prostředí hrozeb. Security Copilot bude vycházet z rozsáhlých informací společnosti Microsoft o charakteristikách jednotlivých typů hrozeb, propojí je se špičkovými znalostmi v oboru a nabídne bezpečnostním profesionálům jednoduchého asistenta s umělou inteligencí, který jim bude při jejich práci pomáhat. 

„V současnosti jsou odborníci na kybernetickou bezpečnost v nevýhodném postavení. Až příliš často jsou totiž nuceni svádět s neúnavnými a sofistikovanými útočníky asymetrický boj,“ uvedla Vasu Jakkal, viceprezidentka společnosti Microsoft pro bezpečnost. „Díky nástroji Security Copilot se poměr sil nyní naklání v náš prospěch. Security Copilot je první a jediný bezpečnostní produkt postavený na generativní umělé inteligenci, který umožňuje bezpečnostním expertům jednat s rychlostí a v rozsahu, jaké právě umělá inteligence nabízí.“

Security Copilot dokáže přirozeným způsobem spolupracovat s bezpečnostními týmy a umožňuje bezpečnostním expertům vidět, co se v jejich prostředí odehrává, učit se z doposud dostupných informací, korelovat aktivity hrozeb a činit informovanější a efektivnější rozhodnutí rychlostí stroje. 

Zjednodušení složitého prostředí a zrychlování reakcí

Ve světě, kde dochází k 1 287 pokusům o prolomení hesla za sekundu, již roztříštěné nástroje a infrastruktura k zastavení útočníků nedostačuje. Počet útoků za posledních 5 let vzrostl o 67 % a bezpečnostní průmysl není schopen najmout dostatek odborníků na kybernetickou bezpečnost, aby s takovýmto nárůstem dokázal udržet krok. Ocitáme se tak v situaci, kdy jsou odborníci na kybernetickou bezpečnost zahlceni úsilím odhalit dobře maskované útoky v neuvěřitelně velkém objemu stále intenzivnějšího síťového provozu a dalších signálů.

Security Copilot toto složité prostředí zpřehlední a posílí možnosti bezpečnostních týmů. Dokáže totiž smysluplně shrnout dostupné informace o hrozbách, čímž těm, kdo mají za úkol se jim bránit, pomůže identifikovat škodlivé aktivity i v hustém webovém datovém provozu.

Bezpečnostním týmům pomůže také zachytit útoky, které by jinak prošly bez povšimnutí, a to díky zpracovávání korelací a souhrnů dat o útocích, stanovování priorit probíhajících incidentů a doporučování nejlepších postupů pro rychlou a včasnou obranu před různými typy hrozeb. 

Průběžné učení s cílem rozšířit odborné znalosti bezpečnostních týmů

Security Copilot se bude také neustále učit a zlepšovat, aby mohl bezpečnostním týmům poskytovat nejnovější poznatky o útočnících, jejich taktice, technikách a postupech. Tento produkt bude mít trvalý přístup k nejpokročilejším modelům OpenAI, které uživatele podpoří při provádění náročných bezpečnostních úloh a aplikací. Přehled o hrozbách, který nabízí, vychází jak z bezpečnostních dat samotné organizace zákazníka, tak i z rozsáhlé analýzy hrozeb prováděné společností Microsoft.

Díky této podpoře budou mít bezpečnostní týmy libovolné velikosti dovednosti a možnosti mnohem větších organizací. Security Copilot kromě toho pomáhá řešit problematiku nedostatku kvalifikovaných odborníků v oblasti kybernetické bezpečnosti tím, že překlenuje mezery ve znalostech a zlepšuje pracovní postupy, profily původců hrozeb a hlášení incidentů napříč týmy.

„Pro dosažení pokroku v oblasti bezpečnosti je nutné využít jak lidský faktor, tak i technologie – lidskou vynalézavost ve spojení s nejmodernějšími nástroji, které pomáhají uplatnit lidské znalosti co do rychlosti a rozsahu,“ prohlásil Charlie Bell, výkonný viceprezident společnosti Microsoft pro bezpečnost. „Se službou Security Copilot budujeme budoucnost, ve které bude mít každý odborník na kybernetickou bezpečnost k dispozici nástroje a technologie potřebné k zajištění bezpečnějšího světa.“ 

Platforma Microsoft a špičková analýza hrozeb jako základ

Společnost Microsoft má jedinečné předpoklady k tomu, aby zákazníkům pomohla prozkoumat možnosti umělé inteligence a využít je k posílení jejich kybernetické bezpečnosti. Microsoft Security aktivně sleduje více než 50 ransomwarových gangů, více než 250 unikátních kybernetických zločineckých organizací působících na úrovni státu a každý den přijímá 65 bilionů signálů o hrozbách. Technologie společnosti Microsoft zablokuje každou sekundu více než 25 miliard pokusů o prolomení hesla hrubou silou a více než 8 000 jejích bezpečnostních expertů analyzuje více bezpečnostních signálů než téměř kterákoli jiná společnost – analytici Centra bezpečnostních operací společnosti Microsoft využívají v průměru více než 100 různých zdrojů dat.

Prostřednictvím akvizic firem jako RiskIQMiburo získává společnost Microsoft širokou škálu signálů upozorňujících na bezpečnostní hrozbu a hloubkové informace o původcích hrozeb, kterými nedisponuje nikdo jiný. Security Copilot je také nativně integrován do stále většího počtu produktů na platformě Microsoft Security, jako jsou Sentinel a Defender, a pomáhá tak zákazníkům vytvořit komplexní prostředí pro celý jejich bezpečnostní program.

Dostupnost

Microsoft Security Copilot je v současné době k dispozici v neveřejné náhledové verzi. Více informací získáte na internetové stránce https://news.microsoft.com/AI-Security-2023.

O společnosti Microsoft:

Microsoft (Nasdaq “MSFT” @microsoft) umožňuje digitální transformaci v éře inteligentního cloudu a inteligentního internetu věcí. Naší misí je pomoci každému člověku a každé organizaci na světě dokázat více. Microsoft Corporation vznikla před více než 40 lety – v dubnu roku 1975. Česká pobočka zahájila činnost v roce 1992. Na podzim 2015 jsme se spolu s pražskou divizí Skype přestěhovali do nového světa práce – kanceláře vytvořené pro svět práce odkudkoli. V červenci 2016 spojila česká pobočka síly se slovenskou a vznikl Microsoft Česká republika a Slovensko. Na podzim 2016 bylo v Praze otevřeno vývojové centrum Microsoft Dynamics.

Niceboy představuje RAZE Fusion – bezdrátový reproduktor na doma i na dovolenou

Se zvukem o síle 10 W, voděodolným provedením a výdrží baterie 12 hodin je nový přenosný reproduktor RAZE Fusion od značky Niceboy ideální volbou pro všechny aktivní milovníky hudby. Kompaktní tělo a vícero způsobů přehrávání včetně FM rádia z něj dělá vhodného parťáka, ať už si chcete svou hudbu užít kdekoliv.

Kompaktní tělo, překvapivě silný zvuk

Nový bezdrátový reproduktor Niceboy RAZE Fusion představuje spojení solidního zvuku o síle 10 W a kompaktního designu. Na jedno nabití vydrží hrát celých 12 hodin. Kompaktní, snadno přenosné tělo s voděodolným zpracováním podle standardu IPX4 z něj dělá ideálního společníka na zahradu, na dovolenou k moři i do batohu na výlet.

Reproduktor našlapaný funkcemi

S technologií Bluetooth 5.1 je bezdrátové připojení telefonu nebo tabletu dílem okamžiku. K zařízení pohodlně připojíte reproduktor i přes audio kabel s 3,5 mm jackem. K poslechu hudby ale není nutně potřeba jiné zařízení, reproduktor podporuje přehrávání i z paměťových microSD karet nebo USB disků. Niceboy RAZE Fusion nezapomíná ani na posluchače rádia. Reproduktor nabízí funkci FM rádia s frekvencemi 87.5MHz ~ 108MHz. Integrovaný mikrofon umožňuje handsfree telefonní hovory, takže můžete vyřídit hovor rovnou na místě.

Souhrn klíčových vlastností:

  • Přenosný bezdrátový reproduktor
  • Bezdrátový přenos pomocí Bluetooth 5.1
  • Zvuk s výkonem 10 W
  • Voděodolné tělo s krytím IPX4
  • Výdrž baterie až 12 hodin
  • FM rádio
  • Možnost přehrávání z microSD karty, USB disku i zařízení s připojením přes 3,5mm jack.
  • Mikrofon pro handsfree telefonní hovory

Reproduktor Niceboy RAZE Fusion pořídíte za 799 Kč.

Více informací na www.niceboy.eu

O značce Niceboy

První produkty uvedla značka Niceboy na evropský trh v roce 2016. Od té doby se stala úspěšnou nejen u nás, ale i v řadě dalších zemí Evropy. Ve vybraných kategoriích zaujímá přední příčky v prodejích a je jedním z lídrů na trhu. Mezi produkty značky Niceboy patří akční kamery, autokamery, různé typy sluchátek, přenosné reproduktory, fitness náramky, chytré hodinky a další. Novinky, které Niceboy v posledních letech představil, jsou ucelená řada gamingového vybavení ORYX a řada chytrých výrobků do domácnosti ION.

Nový SuperWide monitor Philips je uveden na trh s cílem nahradit sestavu dvou obrazovek

Nový monitor Philips 45B1U6900C byl uveden na trh s cílem usnadnit pracovní postup a zefektivnit práci. Kombinuje dva stolní počítače v jednom. Philips 45B1U6900C je vybaven velkou obrazovkou s úhlopříčkou 44,5palců (113 cm) a rozlišením 5120 x 1440 a několika dalšími funkcemi, které jsou navrženy tak, aby napomáhaly profesionálům při multitaskingu. Je vybaven USB-C dokovací stanicí s RJ45 a 32:9 SuperWide zakřivenou obrazovkou s pozorovacími úhly 178/178 stupňů.

Zvýšení produktivity práce

Philips 45B1U6900C se svou 44,5palcovou SuperWide obrazovkou s poměrem stran 32:9 elegantně nahradí dva samostatné monitory a umožní profesionálům snadno otevřít více oken a mít extra širokou perspektivu při sledování video obsahu. VA displej monitoru se zakřivením 1500R navíc poskytuje široké pozorovací úhly 178/178 stupňů, ostrý a vysoce kontrastní obraz a celkově více pohlcující zážitek.

Další důležitou funkcí, kterou je třeba zmínit, pro zlepšení pracovního prostoru uživatele, je USB-C dokovací stanice s RJ45. S tímto dokovacím systémem se mohou profesionálové připojit k síti pomocí RJ45, napájet připojené zařízení, užít si video s vysokým rozlišením a připojit externí zařízení pro vysokorychlostní přenos dat.

Další funkce Philips 45B1U6900C

Kromě USB-C dokovací stanice má Philips 45B1U6900C také mnoho dalších funkcí, které mohou profesionálům pomoci dokončit jejich každodenní úkoly. Mimo jiné mezi ně patří: certifikace VESA Display HDR 400, vysoce kvalitní barevné podání, háček na sluchátka pro jejich snadné uložení a integrovaný KVM přepínač pro ovládání dvou počítačů na stejném monitoru. Nemluvě o tom, že certifikace TUV Rheinland Eyesafe RPF 50 monitoru zajišťuje ochranu před únavou očí způsobenou modrým světlem, díky filtru modrého světla na displeji.

Dostupnost Philips 45B1U6900C

Monitor Philips 45B1U6900C je skvělou volbou pro všechny profesionály, kteří chtějí napomoci zefektivnit svou práci.

Monitor je již k dispozici za doporučenou cenu 25 744 Kč (1089 Eur).

O společnosti MMD

Společnost MMD-Monitors & Displays Holding BV (dále jen „MMD“), registrovaná v Nizozemí a sídlící v Amsterdamu, je 100% ve vlastnictví společnosti TPV Technology Limited („TPV“), která je předním světovým výrobcem LCD monitorů a televizí. MMD disponuje výhradními právy na prodej a marketing monitorů značky Philips po celém světě. Kombinací silné značky Philips a výrobních možností společnosti TPV oslovuje MMD široké spektrum klientů s nabídkou inovativních produktů. https://mmdmonitors.com/

Lifeliqe pomáhá nezaměstnaným. V USA nově školí ve virtuální realitě asistenty zdravotních sester

Český technologický start-up Lifeliqe pomůže dalším Američanům, kteří přišli o práci. Úspěšně dokončil druhou certifikaci a v USA nově trénuje ve virtuální realitě budoucí asistenty a asistentky zdravotních sester. Již od roku 2021 se v Nevadě zaměřuje na simulace péče o pacienty při onemocnění ledvin – dialýze.

Start-up s brněnskými kořeny prostřednictvím projektu SANDI (Supporting and Advancing Nevada’s Dislocated Individuals) získal v roce 2021 grant ve výši tří milionu dolarů a pomáhá státu Nevada bojovat s nezaměstnaností prostřednictvím virtuálních rekvalifikačních kurzů. „Jsme rádi, že můžeme pomáhat tam, kde je to potřeba. Rekvalifikační kurzy vybíráme podle toho, zda jsou přínosné pro společnost a mají smysl i do budoucna,” vysvětluje ředitel české pobočky Lifeliqe Matouš Tlapák.

Výhodou je, že kurzy Lifeliqe mohou lidé absolvovat na dálku a nemusí kvůli nim nikam dojíždět. To je z důvodu velkých vzdáleností v USA podstatné. Nejbližší knihovna účastníkovy kurzu zapůjčí domů na potřebnou dobu bezplatně headset – obsahující brýle pro virtuální realitu. „Stačí zajít do nejbližší moderně vybavené knihovny, kde vám sdělí možnosti rekvalifikace a kde se do rekvalifikačního programu přihlásíte. Online část našeho kurzu je následně doplněná fyzickou praxí,“ pokračuje Tlapák.

Své o tom ví veterán americké armády Joseph Ortiz. 67-letý Nevaďan sloužil v bývalé Jugoslávii či ve Rwandě. „Projektu SANDI jsme vděčný. Po svém odchodu z armády jsem pracoval jako údržbář letadel. Místo bylo zrušeno, a právě díky programu rekvalifikací jsem se stal asistentem zdravotní sestry. Výuka byla úžasná, takové detaily nemůžete získat ani na praktických hodinách anatomie,“ říká ve video rozhovoru Joseph Ortiz.

Do svého portfolia zařadila výukové nástroje Lifeliqe i knihovna Great Basin College. „Těší nás, že máme virtuální kurzy Lifeliqe i v naší knihovně. Kdokoliv si je může vyzkoušet. Simulace virtuální reality pro zdravotní asistenty obohacuje teoretický obsah učebnice. Provádět úkony „nanečisto“ bez toho, abychom rušili pacienty, zvyšuje sebedůvěru a bezpečnost,“ vysvětluje Gina Johnsonová, ředitelka programů pro studenty.

V dalším rozvoji start-upu pomáhá zázemí skupiny CREDITAS. Kromě USA boduje Lifeliqe i v Číně. Inovátoři z Brna dodávají do stovek škol v Šanghaji a jejím okolí 3D modely a digitalizují tak čínské školství. V polovině roku 2023 rozjedou i vlastní „holoverse“ laboratoře.

První televizory Sony modelového roku 2023 jsou již v prodeji

Společnost Sony Europe B.V. oznámila zahájení prodeje televizoru BRAVIA X80L – prvního z nových televizorů, které se v obchodech objeví v roce 2023. Tyto 4K HDR televizory se dodávají v šesti různých velikostech, které se hodí do různých interiérů, a představují vstupenku do vzrušujícího světa filmových trháků a napínavých her.

Model X80L je vybaven několika technologiemi, které dohromady přinášejí působivý balíček zábavy. Díky ultraširoké paletě barev Triluminos Pro a výkonu procesoru 4K HDR X1, který analyzuje obsah v reálném čase a zajišťuje intenzivní kontrast, špičkový jas a přirozené barvy, bude X80L středobodem vaší domácí zábavy.

Technologie Dolby Vision [1], kterou je televizor X80L vybaven, je často spojovaná s velkými kiny. Odhaluje plný potenciál všeho, co sledujete, a dodá obrazu mimořádně živé barvy, ostřejší kontrast a hluboké textury.

O zvuk se stará náš jedinečný reproduktor X-Balanced Speaker, který poskytuje vzrušující a vysoce kvalitní zvukový zážitek s mohutnými basy.

Minimalistické a nadčasové provedení televizoru je navrženo tak, aby se hodilo do každého interiéru. Televizor s elegantním rámečkem Flush Surface je umístěn na dvoupolohovém, černém, tenkém klínovitém stojanu [2], který je navržen tak, aby se hodil na široké i úzké plochy nábytku, takže pod něj můžete umístit soundbar nebo třeba televizor postavit na malou skříňku.

Majitelé televizorů BRAVIA získají s modelem X80L exkluzivně přístup k aplikaci BRAVIA CORE [3] včetně knihovny Sony Pictures Entertainment plné nejnovějších filmových trháků a klasických filmů. Můžete je sledovat ve formátu Pure Stream (nejvyšší kvalita streamování), vychutnat si největší dostupnou sbírku filmů IMAX Enhanced a získat přístup do zákulisních materiálů studia. Když si zakoupíte zařízení X80L, můžete si vybrat 5 filmů, které si budete moci koupit v kvalitě až 4K HDR, a užívat si 12 měsíců neomezeného streamování.

Televizor X80L je skvělý pro hráče, protože rozpozná, že je připojena a zapnuta konzole, a okamžitě se na vstupu HDMI 2.1 přepne do režimu Auto Low Latency, abyste si mohli vychutnat plynulejší a svižnější hraní. Ve vysoce kontrastních scénách uvidíte důležité detaily v nejtmavších i nejsvětlejších částech obrazovky díky naší technologii Auto HDR Tone Mapping. Díky režimu Auto Genre Picture Mode se nebudete muset starat o úpravu nastavení při přepínání mezi různými typy zábavy. Model X80L je také vybaven novou speciální herní nabídkou, která je přístupná jediným stiskem tlačítka na dálkovém ovladači. Umožňuje vám na jednom místě rychle najít všechna nastavení, která potřebujete k optimalizaci herního výkonu. Patří sem VRR (zapnuto nebo vypnuto), funkce Motion Blur Reduction, která ztlumí obrazovku a zlepší plynulost obrazu, funkce Black Equaliser, která rozjasní obrazovku a odhalí skryté objekty ve hře, a další. Navíc je k dispozici přizpůsobitelná funkce Crosshair, která vám pomůže zdokonalit míření.

Televizory Sony X80L jsou již v prodeji. Dostupnost, cenu a informace o objednávkách naleznete na stránkách společnosti Sony http://www.sony.cz/.

Funkce televizorů BRAVIA X80L 4K HDR LED (85″, 75″, 65″, 55″, 50″, 43″):

  • 4K HDR Processor X1™ reprodukuje větší hloubku, textury a přirozené barvy díky technologii Object-based HDR remaster.
  • Google TV: Více než 700 000 filmů a televizních epizod na jednom místě. Google TV přináší oblíbený obsah z různých aplikací a předplatných a organizuje ho. Vyhledávání je snadné – stačí se zeptat Googlu. Zkuste říct: „Hej, Google, najdi akční filmy“ a vyhledávat napříč aplikacemi. [4]
  • Vychutnejte si filmy, které jsou součástí služby BRAVIA CORE: Vychutnejte si streamování filmů ve vysoké kvalitě v rozlišení 4K UHD, které jsou součástí aplikace BRAVIA CORE, exkluzivně na vybraných televizorech Sony. [5]
  • Všechna herní nastavení na jednom místě: Pomocí nabídky Game Menu můžete rychle spravovat nastavení obrazu her a pomocných funkcí v jediném pohodlném rozhraní.
  • Model X80L je skvělý herní televizor. Rozpozná, kdy je připojena a zapnuta konzole, a automaticky se přepne do režimu Auto Low Latency prostřednictvím rozhraní HDMI 2.1, takže si můžete vychutnat plynulejší a citlivější hraní.
  • Inovativní reproduktorové jednotky X-Balanced zajišťují křišťálově čistý zvuk, aniž by to bylo na úkor štíhlosti televizoru.
  • Větší zábava: Zažijte pohlcující a poutavý filmový obsah podle původní vize tvůrce díky podpoře Dolby Vision. [6]
  • Rozšířený zážitek z televizoru díky BRAVIA CAM: Videochat s přáteli a rodinou.
  • Všechna nastavení Eco na jednom místě: Na panelu Eco Dashboard jsou všechna uživatelská nastavení na jednom místě, a lze je tak snadněji měnit jednotlivě nebo najednou. Pomocí možnosti Easy Setup (Snadné nastavení) mohou uživatelé optimalizovat nastavení pro prostředí, ve kterém sledují film.
  • Díky rámečku Flush Surface se můžete soustředit na to, co je důležité – na obraz – a samotný televizor je moderní a minimalistický, takže se hodí do každého interiéru.
  • Dvoupolohový, černý, štíhlý stojan na televizor [7] s klínovým profilem nabízí maximální pohodlí a je navržen tak, aby se vešel na široké i úzké plochy nábytku.

Další informace: https://www.sony.cz/bravia/products/x80l-x81bl-series

Nová aplikace pro editaci kanálů [8]

Nový nástroj společnosti Sony výrazně usnadňuje přizpůsobení pořadí kanálů v televizoru. Po stažení do telefonu se systémem Android můžete zobrazit a změnit pořadí kanálů jednoduchým přetažením nebo vyhledáním kanálu a zadáním jeho požadovaného čísla.

Další informace o všech televizorech Sony naleznete na adrese https://www.sony.cz/bravia/gallery.

O Sony Corporation

Společnost Sony Corporation je zábavní společnost, jež staví na preciznosti a jedinečnosti svých technologií a zodpovídá za elektronické výrobky a řešení (EP&S) ve skupině Sony. Řídí se základními filozofiemi Kando a Anshin. Cílem společnosti je prostřednictvím svých produktů a kreativity probudit emoce u samotných spotřebitelů i firem a zároveň jim dát pocit, že se produkty staly jejich neodmyslitelnou součástí a mohou si tak kousek unikátnosti vychutnat každý den – od domácí zábavy, zvuku a hudby, fotografie a spotřební elektroniky až po mobilní komunikace. Další informace jsou k dispozici na: http://www.sony.net/

  • [1] Obsah Dolby Vision a Atmos kompatibilní se streamovacími službami nebo kompatibilním zařízením s obsahem připojeným přes vstup HDMI (prodává se samostatně).
  • [2] Dvoupolohový stojan je součástí modelů 55″, 65″, 75″ a 85″.
  • [3] Abyste měli nárok na akční nabídky, zakupte si televizor, který splňuje podmínky, a zaregistrujte se do 23. února 2026 do systému BRAVIA CORE™. Dostupné filmy se mohou změnit. Závislé na podmínkách, veškeré podrobnosti naleznete na https://www.sony.net/bravia-core. Síťové služby, obsah a operační systém a software produktu mohou podléhat samostatným podmínkám nebo podmínkám třetích stran a mohou být kdykoli změněny, přerušeny nebo ukončeny a mohou vyžadovat poplatky, registraci a informace o kreditní kartě.
  • [4] Aby mohl uživatel používat TV, musí souhlasit s podmínkami služby Google (http://www.google.com/policies/terms/), podmínkami služby Play (https://play.google.com/intl/en-US_us/about/play-terms/index.html) a zásadami ochrany osobních údajů (http://www.google.com/policies/privacy/). Aby mohl uživatel používat některé inzerované funkce, včetně hlasové aktivace propojených aplikací, a instalovat některé aplikace a provozní software během nastavení, musí se připojit k účtu Google. Používání TV bez připojení k účtu Google umožňuje pouze základní funkce TV a některé aplikace. Bezdrátové připojení vyžaduje domácí síť 802.11 (doporučuje se 802.11n).  Síťové služby, obsah, operační systém a software tohoto produktu mohou podléhat samostatným podmínkám nebo podmínkám třetích stran a mohou být kdykoli změněny, přerušeny nebo ukončeny a mohou vyžadovat poplatky, registraci a informace o kreditní kartě. Aplikace musí být kompatibilní s televizorem. Dostupnost aplikací se liší podle regionu a zařízení.
  • [5] Abyste měli nárok na akční nabídky, zakupte si televizor, který splňuje podmínky, a zaregistrujte se do 23. února 2026 do systému BRAVIA CORE™. Dostupné filmy se mohou změnit. Platí podmínky, veškeré podrobnosti naleznete na https://www.sony.net/bravia-core. Síťové služby, obsah a operační systém a software produktu mohou podléhat samostatným podmínkám nebo podmínkám třetích stran a mohou být kdykoli změněny, přerušeny nebo ukončeny a mohou vyžadovat poplatky, registraci a informace o kreditní kartě.
  • [6] Obsah Dolby Vision a Atmos kompatibilní se streamovacími službami nebo kompatibilním zařízením s obsahem připojeným přes vstup HDMI (prodává se samostatně).
  • [7] Dvoupolohový stojan je součástí modelů 55″, 65″, 75″ a 85″.
  • [8] Podporované země: Belgie, Bulharsko, Česká republika, Dánsko, Estonsko, Finsko, Chorvatsko, Irsko, Itálie, Litva, Lotyšsko, Lucembursko, Maďarsko, Německo, Nizozemsko, Norsko, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Rumunsko, Řecko, Slovensko, Slovinsko, Spojené království, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko, Turecko, Ukrajina.

Ingredience technologických inovací

Čas plyne pouze jedním směrem a my se musíme vyvíjet spolu s ním. Technologie se stala ústředním prvkem našeho vývoje jako druhu a pravděpodobně tomu tak bude i nadále. V době konjunktury do ní lidé investují, aby se chopili tržních příležitostí. V době poklesu do ní investují, aby zvýšili efektivitu a minimalizovali náklady.

Chceme-li řešit sociální, ekonomické a environmentální problémy světa, musíme využít naše nejlepší zdroje: inovace. Ti, kteří dokážou udržitelně využívat technologické inovace, budou v budoucnu vítězi. Vždy bude existovat prostor pro nové nápady a řešení, které technologie umožní.

To však vyvolává otázku, jakým způsobem mohou společnosti na celém světě podporovat inovace?

Neexistuje žádná osvědčená metoda, ale existuje několik jednoduchých kroků, které mohou pomoci. Zde jsou některé z klíčových ingrediencí, které by organizace mohla zvážit:

Soustřeďte se

Inovace fungují nejlépe, když je třeba vyřešit nějaký problém a splnit zadání. To neznamená být restriktivní, jde o to znát výsledek, kterého potřebujete dosáhnout. Bohužel některé firmy se pustí do inovací, ale nakonec spadnou do pasti vedoucí k malému nebo žádnému výsledku. Je to proto, že nevěnují čas definování problému, který se snaží vyřešit, nebo se dostatečně nezaměří na utřídění a řízení nápadů.

Mnozí se domnívají, že úžasné nápady přijdou jen ze spojení chaosu a kreativity. Inovace jsou však něčím jiným. Vytváří hodnoty. Jak kdysi řekl Steve Jobs: „Lidé si myslí, že soustředit se znamená říkat ano tomu, na co se máte soustředit. Ale tak to vůbec není. Znamená to říct ne stovce dalších dobrých nápadů, které se objevují. Musíte si pečlivě vybírat. Inovace znamená říct ne tisícovce věcí“[1].

Čím více se zaměříte na inovace, tím větší je šance, že přijdete s kreativním řešením. Pro společnost Epson představují inovace trvalé uspokojování potřeb zákazníků. Díky vývoji technologie Heat-Free pomáhá společnost Epson firmám snižovat dopad na životní prostředí tím, že poskytuje produkty a služby, které jsou postaveny na efektivních, kompaktních a přesných technologiích se sníženou spotřebou energie a zvýšenou přesností a výkonem.

Mějte protivníka

Konkurence je klíčovým faktorem podporujícím inovace. V zásadě nutí organizace k inovacím prostřednictvím diferenciace, pokud jde o nabídku produktů a obchodní modely. Technika se rychle vyvíjí a přední výrobci v oboru bojují o to, aby si osvojili efektivnější výrobní procesy a nabízeli zákazníkům nové a lepší produkty a služby.

Ve společnosti Epson je jedním z příkladů této diferenciace zaměření na inkoustové tiskárny oproti laserovým. Společnost nedávno oznámila, že do roku 2026 zastaví prodej a distribuci laserových tiskáren z důvodu ochrany životního prostředí. Jejím cílem je nakonec laser z tiskového trhu zcela vytlačit.

Přechod z laserových tiskáren na inkoustové by mohl snížit celosvětové emise energie pocházející z tisku na polovinu a přinést globální úspory elektrické energie přesahující 2 240 GWh ročně, což odpovídá přibližně 1,3 milionu tun oxidu uhličitého za rok. To odpovídá množství, které vyprodukuje 280 175 automobilů jezdících po dobu jednoho roku[2].

Investujte do znalostí a vzdělávání

Celosvětové investice do výzkumu a vývoje jsou ohromující. Jen v roce 2019 do nich společnosti na celém světě investovaly 2,3 bilionu dolarů – přibližně polovina z toho připadá na průmysl a zbytek na státní správu a akademické instituce[3].

Investice do výzkumu a vývoje přinášejí klíčové technologie, na jejichž základě mohou firmy vyvíjet nové produkty, služby a obchodní modely. Aby však výzkum a vývoj přinášel hodnoty, musí být jeho role pevně zakotvena v cílech společnosti.

Zaměstnanci výzkumu a vývoje potřebují v současnosti i v budoucnu dovednosti v oblasti STEM, které je třeba ocenit. Aby organizace podpořily inovace, musí umožnit zaměstnancům zkoumat a osvojovat si nové dovednosti a porozumět nejmodernějšímu vývoji v oblasti vědy a techniky[4].

Katalyzátor

Vzhledem ke složitému, nejistému a dynamickému prostředí, kterému dnes organizace čelí, je více než kdy jindy důležité osvojit si inovativní myšlení. Inovace musí být prioritou a k tomu potřebujete katalyzátor: zdroj inspirace pro ostatní, propagátora nových nápadů a sílu tvůrčí energie.

Katalyzátor však může být hmatatelný i nehmatatelný. Ať už jde o strukturu, vedoucího nebo plán, který podnítí lidi k akci, někdo nebo něco musí zahájit řetězec.

Spolupráce

Aby se inovacím dařilo, potřebují prostředí, které podporuje experimentování a spoluvytváření odvážných a vizionářských nových nápadů. Málokterá organizace to dokáže sama. Je třeba posílit spolupráci mezi podniky, akademickou sférou, veřejným a třetím sektorem.

Skutečná kultura spolupráce může firmám pomoci definovat a upřesnit jejich poslání. Například společnost Epson mění své dlouhodobě zavedené struktury, aby mohla více spolupracovat v rámci podniku i mimo něj. Společnost Epson v roce 2020 spustila Epson X – specializovaný inovační fond rizikového kapitálu, který má urychlit spolupráci a otevřené inovace. Jeho cílem je propojit technologie společnosti Epson s dalším know-how. To má umožnit řešení společenských problémů po celém světě.

V rámci konsorcia pro spolupráci přispěla společnost Epson k vývoji pararesinu, nové formy bioplastu, který využívá paramylon, polysacharid uložený v řasách Euglena[5]. Cílem konsorcia je do roku 2030 dodávat přibližně 200 000 tun tohoto plastu odbouratelného v moři a získaného z biomasy ročně jako praktickou alternativu ke konvenčním plastům.

Realizace

Skvělá myšlenka neznamená nic, pokud neexistuje struktura, která by ji umožnila realizovat. Mnoho organizací podporuje inovace, ale ve skutečnosti se do nich nepouštějí a neuskutečňují nové nápady, které se objeví, a tak nikdy nezjistí, jak tyto nápady fungují v reálném světě.

Aby byly inovace úspěšné, je třeba zajistit provoz, výrobu, procesy a organizační struktury. To zahrnuje vytvoření vhodných týmů a nástrojů, které se opírají o efektivní spolupráci a rozhodování, protože inovace postupuje od nápadu k výběru a následně k realizaci.

Ti, kdo ve výše uvedených oblastech postupují takticky, umožní své společnosti dosáhnout špičkových výsledků s největší šancí na úspěch. Ačkoli „nápad“ může být nejvýraznější a nejzajímavější součástí inovací, bez realizace se nápady nikam neposunou.

Inovace se málokdy děje náhodou – neexistuje žádná rychlá cesta ani žádná alternativa k faktorům, které k ní vedou. Pro zvládnutí této složité cesty je třeba, aby organizace postupovaly podle osvědčeného receptu, vybudovaly správný ekosystém a zaujaly strategický přístup k identifikaci a následné podpoře inovací budoucnosti.

Ti, kteří to udělají skutečně správně, budou sklízet ovoce.

O společnosti Epson

Epson je přední světový dodavatel technologií, který spoluvytváří udržitelné prostředí a přispívá k rozvoji komunit. Využívá k tomu efektivní, kompaktní a přesnou techniku a digitální technologie propojující lidi, věci a informace. Společnost se zaměřuje na řešení společenských otázek prostřednictvím inovací v oblasti domácího a firemního tisku, komerčního a průmyslového tisku, výroby a v oblasti vizualizace a životního stylu. Do roku 2050 společnost Epson dosáhne uhlíkové neutrality a eliminuje používání vyčerpatelných podzemních zdrojů, jako jsou ropa a kovy. Skupina Epson má celosvětovou působnost, je řízená japonskou společností Seiko Epson Corporation a generuje každoroční prodeje v hodnotě okolo 1 bilionu japonských jenů.

global.epson.com

Environmentální vize 2050 –  http://eco.epson.com/

V soutěži mobilních aplikací AppParade vyhrála v kategorii Starters aplikace Mamio a v kategorii Runners Zásilkovna. Cenu diváků si odneslo Qerko

Nejlepší aplikace z české vývojářské scény představil 35. běh soutěže AppParade, kterou uspořádalo vývojářské studio MeguMethod 27. března v Holešovické tržnici. Přihlásilo se několik desítek projektů, osm z nich se dostalo do finále a utkalo v kategoriích Starters a Runners. Jedničku mezi soutěžícími si zvolili i diváci. V kategorii Starters zvítězila aplikace Mamio, která propojuje matky podle lokace a věku dítěte a vytváří bezpečný prostor pro vzájemnou podporu, kategorii Runners ovládla Zásilkovna. Cenu diváků si odneslo Qerko, které zařídí bleskovou QR platbu v restauracích, kavárnách a bistrech.

„Jsme nesmírně rádi, že se AppParade setkala s takovým úspěchem a že jsme mohli přivítat tolik skvělých aplikací i diváků. Už dávno nevznikají pouze aplikace napsané za jednu noc a pro srandu. Projekty představené na AppParade měly vysokou úroveň a přejeme jim hodně štěstí v dalším fungování,” říká Vratislav Zima, CEO vývojářské společnosti MeguMethod, která AppParade pořádá. Nejvyšší hodnocení si od poroty vysloužily aplikace Mamio (Starters) a dodací služba Zásilkovna (Runners). Diváci si nejvíce oblíbili aplikaci Qerko, která umožňuje QR platby v restauracích, kavárnách a bistrech.

Aplikace jsou pro uživatele

Odborná porota ve složení Vratislav Zima (CEO pořádajícího studia MeguMethod), Oldřich Bajer (investor & consultant Frida Holding), Ondřej Krátký (spoluzakladatele a CEO Liftago), Dalibor Pulkert (CEO & owner Outboxers) a Luboš Paroulek (UX designer O2 Czech republic). „Hodnotili jsme, jak má daná aplikace postavený byznys model a schopnost řešit problémy cílové skupiny,“ popisuje kritéria výběru Vratislav Zima. „Aplikace Mamio nás zaujala dlouhodobou přípravou a znalostí cílové skupiny. Zásilkovna zase dává byznysově obrovský smysl a raketově roste,” doplňuje Vratislav Zima.

Při představování projektů zazářily také aplikace Safe by Frenkee, digitální finanční poradce v kapse. Dalším ze Starters byla FlyAway, která upozorňuje uživatele na nové akční letenky z rezervačních systémů aerolinek. Potlesk sklidila tlappka poskytující veterinářskou pomoc s možností konzultace s veterinářem nonstop. Mezi aplikacemi působícími na trhu více než tři roky se prezentovala Nepanikař, která poskytuje první psychickou pomoc zdarma prostřednictvím mobilní aplikace nebo Settle Up na správu skupinových výdajů.

Díky partnerům soutěže si moderní a chytré výhry odnesli nejen soutěžící, ale i diváci. Všichni si mohli vyzkoušet speciální fotbálek, kterým akci zpestřil hlavní partner soutěže Livesport. Kromě soutěžících si domů odnesly sluchátka od O2, stejně jako smartphone od společnosti Samsung i diváci. Aplikaci na prokázání věku (plnoletosti) Bank iD PLUS mohli návštěvníci otestovat u občerstvení. Soutěž dále podpořili také Pronajmisito.cz a Paralelní Polis.

Více o firmě

MeguMethod (dříve Synetech) je česká společnost vyvíjející mobilní i webové aplikace. V roce 2014 ji založili Vratislav Zima, Daniel Rutkovský a Miroslav Voda. Jako první vytvořili aplikaci Jukees, která propojovala hosty restaurací a barů s místním jukeboxem. Své místo na trhu si studio získalo zejména expertizou ve vývoji aplikací pro iOS a Android a zaměřením na komplexní projekty pro globální klienty. Všechny zkušenosti a přístup k projektům zakladatelé promítli v listopadu 2022 do rebrandingu na MeguMethod. Nový název se skládá z japonského megu, výrazu označujícího lásku nebo zalíbení, a anglického method. Studio má za sebou více než třicet vyvinutých aplikací s dopadem na miliony uživatelů na šedesáti světových trzích. Mezi klienty MeguMethod patří například Oriflame, ISIC, Jablotron, NN Pojišťovna nebo český cyklostartup Dudelo. Společnost se vedle soukromých zakázek zasazuje také o digitalizaci českého státu prostřednictvím Asociace softwarových agentur a rozvoj tuzemských talentů skrze vlastní soutěž AppParade, ve které oceňuje nejlepší aplikace.

Zranitelnosti v populární šachové platformě Chess.com umožňovaly podvádět, vyhrávat partie a řešit šachové úlohy

Check Point Research, výzkumný tým společnosti Check Point® Software Technologies Ltd. (NASDAQ: CHKP), předního světového poskytovatele kyberbezpečnostních řešení, objevil několik zranitelností v největší světové šachové platformě Chess.com, kterou používá téměř 100 milionů hráčů z celého světa a kde výhra v turnaji může dosáhnout až 1 milionu dolarů. Zranitelnosti mohli útočníci použít k podvádění v šachových partiích a k řešení šachových úloh, aniž by je hráli.

Velká debata o možných podvodech se rozpoutala v roce 2022, kdy se Magnus Carlsen (norský mistr světa) rozhodl odstoupit z turnaje, protože se domníval, že Hans Niemann (americký velmistr) podvádí. Platforma Chess.com uvedla: „Niemann pravděpodobně podváděl ve více než 100 online šachových partiích… Je nejrychleji rostoucím špičkovým hráčem klasického OTB šachu v novodobé historii.“ Niemann byl vyloučen z platformy Chess.com a z turnaje Global Chess Championship den poté, co porazil Magnuse Carlsena. Niemann přiznal, že v roce 2020 v šachových partiích na populárním webu podváděl. Chess.com použila software pro detekci podvodů a odhalila podezřelou hru. Chess.com zároveň intenzivně investuje do odhalování podvodníků, kteří používají různé techniky, ať už před hrou, během ní nebo po ní.

Check Point se proto rozhodl otestovat populární online platformu Chess.com a pokusil se ověřit, zda je možné v partiích podvádět zneužitím nějaké bezpečnostní chyby. Výzkumný tým například zjistil, že lze vyhrát snížením soupeřova času, aniž by si soupeř všiml, co se vlastně stalo. „Stačilo, aby útočník zahájil šachovou partii s někým, koho si přidal do seznamu přátel před hrou nebo v jejím průběhu. Přidáním hráče do seznamu přátel se otevře možnost přidat soupeři 15 sekund navíc. Ale zneužitím zranitelnosti v této funkci bylo možné soupeřovi hodiny také vynulovat a vyhrát partii, aniž by to soupeř zjistil,“ říká Peter Kovalčík, regionální ředitel, Security Engineer Eastern Europe z kyberbezpečnostní společnosti Check Point Software Technologies.

Zároveň bylo možné úspěšně získat šachové tahy potřebné k řešení online úloh, a zlepšovat si tak hodnocení. „Stačilo zachytit komunikaci mezi hráčem a serverem Chess.com. Server totiž omylem odesílal správné řešení úloh. Zneužít tuto zranitelnost a podvádět bylo možné i na soutěžích, kde vítěz získává finanční odměnu. Navíc bylo možné upravit čas, který byl potřebný k vyřešení úlohy,“ dodává Peter Kovalčík.

Check Point o zranitelnostech odpovědně informoval společnost Chess.com, která následně vydala opravu.

Více informací najdete v analýze výzkumného týmu Check Point Research:

https://research.checkpoint.com/2023/checkmate/

Novinky od českého týmu společnosti Check Point Software Technologies:

Sledujte novinky o bezpečnostním týmu Check Point Research:

Sledujte novinky o společnosti Check Point Software Technologies:

O výzkumném týmu Check Point Research

Check Point Research poskytuje zákazníkům společnosti Check Point Software a širší bezpečnostní komunitě detailní informace o kyberhrozbách. Výzkumný tým shromažďuje a analyzuje data o globálních kyberútocích ze sítě ThreatCloud, chrání tak před hackery a zajišťuje, že všechny produkty Check Point jsou aktualizované a mají nejnovější ochranu. Výzkumný tým se skládá z více než 100 analytiků a výzkumných pracovníků, kteří spolupracují také s dalšími bezpečnostními společnostmi, donucovacími orgány a organizacemi CERT. 

O společnosti Check Point Software Technologies

Check Point Software Technologies Ltd. (www.checkpoint.com) je přední poskytovatel kyberbezpečnostních řešení pro vlády a organizace po celém světě. Chrání zákazníky před kyberútoky 5. generace prostřednictvím unikátních řešení, která nabízí bezkonkurenční úspěšnost zachycení malwaru, ransomwaru a jiných pokročilých cílených hrozeb. Check Point nabízí víceúrovňovou bezpečnostní architekturu, Infinity Total Protection s pokročilou prevencí hrozeb 5. generace, a tato kombinovaná produktová architektura chrání podnikové sítě, cloudová prostředí a mobilní zařízení. Check Point navíc poskytuje nejkomplexnější a nejintuitivnější nástroje pro správu zabezpečení. Check Point chrání více než 100 000 organizací všech velikostí.

Když inflace požírá úspory. Na co se zaměřit?

Všichni z nás pociťují důsledky inflace ve svých peněženkách a na bankovních účtech. Náklady na život se zvyšují a jediné, co můžeme dělat, je snažit se maximálně snížit výdaje a omezit se pouze na ty nezbytné. Na individuální úrovni toho víc pro ekonomickou situaci udělat nemůžeme. Je proto lepší zaměřit se na možnosti, které ovlivnit můžeme.

Možná přemýšlíte, jestli je investování v době recese opravdu dobrý nápad.  Ale zamyslete se nad tím takto: Pokud vás k investování dosud nic nemotivovalo, tak nyní v čase, kdy váš volný kapitál ztrácí každý den na hodnotě, není na co čekat. „To samozřejmě ale neznamená, že se po hlavě vrhnete do investování na základě doporučení prvního finančního poradce, kterého potkáte. Začněte se v investování vzdělávat, přečtěte si jaké jsou možnosti investování a začněte investovat od malých částek do více projektů či aktiv,“ doporučuje pro začátek Jan Večerka, zkušený investor a zakladatel crowdfundingové realitní platformy BrikkApp.

Je čas změnit strategii

Inflace může spolu se změnou cen, ovlivnit i vaše úspory a výši finančních prostředků, které si často odkládáte pro případ nenadálých finančních problémů. Pokud budete mít všechny své peníze na obyčejném či spořicím účtu v bance, začne je v průběhu let ubírat inflace. Cíle, na které si tak spoříte, se mohou brzy stát nedosažitelnými.

Situace je pro všechny stejná, a i lidé z byznysu svoje možnosti a dlouhodobé plány nyní přehodnotili. Stejně tak to měl i Večerka z crowdfundingové realitní platformy BrikkApp„Investuji již mnoho let podle kritérií, které jsem si stanovil a své strategie se dlouhodobě držím. V posledním roce jsem nicméně řešil i co s penězi, které bych za standardních okolností považoval za svůj pohotovostní fond na bankovním účtu. Bohužel, ne všechny banky se postavili čelem k situaci, kdy si ukládají za dobrá procenta peníze v ČNB, ale procenta na spořících účtech nechali násobně nižší.“   V praxi to vysvětluje na jednoduchém příkladu. „Představte si, že máte uloženo 250 tisíc korun na bankovním účtu při roční inflaci 10 % a úrokové míře v bance na úrovni 2 %. V nominálním vyjádření budete mít na vašem bankovním účtu po roce 255 tis. Kč, v reálném vyjádření si za tuto částku koupíte jako za 229 500 Kč o rok dříve.”

Zároveň je v pořádku, že se o své investice obáváte, zejména poté, co v roce 2022 došlo k výrazným propadům na akciových i dluhopisových trzích. A pustit se do investování v době takové volatility může působit děsivě. Nicméně, pokud zaujmete investiční přístup, který je vhodný pro vaši konkrétní finanční situaci a reálný časový horizont, a podaří se vám správná alokace aktiv, máte dost velkou šanci uspět a dokonce inflaci předběhnout.

Do čeho aktuálně (ne)investovat?

Po období vysoké inflace a rychlém zvýšení úrokových sazeb v roce 2022 se investoři mohou vzpamatovat. Akcie strávily většinu roku v útlumu, dokonce vstoupily do medvědího trhu, a vzhledem k tomu, že česká ekonomika hned v lednu vstoupila do recese, si investoři mohou myslet, že není kam investovat. Prodlužte si však svůj investiční horizont a rok 2023 by vám mohl připravit dobré výnosy na pozdější období.

Jak to s nejčastějšími investičními příležitostmi vidí odborník Jan Večerka?

  • akcie

Akciové trhy jsou náchylné ke značným výkyvům a vzhledem k současnému stavu ekonomiky může investice do akcií představovat vyšší riziko než obvykle.

Pokud plánujete investovat do individuálních akcií, a ne do indexů, tak bych to doporučili pouze investorům, kteří mají čas a chuť se intenzivně věnovat průzkumu dané firmy nejen v době nákupu, ale po celou dobu držení dané akcie.

  • dluhopisy

Pokud se bavíme o státních dluhopisech, ty mohou být někdy lákavou volbou, zejména pokud hledáte spolehlivou a málo rizikovou investici. Na druhou stranu nabízí relativně malé výnosy v porovnání s mírou inflace.

  • zlato, stříbro

Ačkoli je hodnota těchto drahých kovů historicky poměrně stabilní a s časem mají tendenci se zhodnocovat, mohou podléhat kolísavým výkyvům cen. Je také nezbytné zvážit případné poplatky za skladování nebo dodání. Další nevýhodou je nízká likvidita a možnost prodeje přes velmi omezený počet zprostředkovatelů.

  • kryptoměny

Rozhodování zde je obtížné, protože hodnota kryptoměn může být neuvěřitelně volatilní. Ekvivalentně můžeme říct, že sázení či hazardní hry jsou taktéž pro mnohé lukrativní způsob příjmu, a přesto na nich většina hráčů tratí.

  • nemovitosti 

Velkým hitem poslední doby jsou mikroinvestice do nemovitostí a ukazují se jako výhodný způsob investování i v době vysoké inflace. Skrze některé platformy je možné investovat již od 500 kč do projektů po celé Evropě a diversifikovat tak riziko nejen díky různým regionům, různým měnám (eurozóna vs. koruny), ale i skrze různé typy nemovitostí od komerčních, rezidenčních či po půdu. Navíc možný výnos tohoto typu investování se pohybuje mezi 7–12 % za rok. Oproti loňsku vidí v BrikkApp nárůst vyplácených úroků ve výši 1–2 %. Projekty, které nabízí mají typický investiční horizont 12–24 měsíců a jsou proto přesvědčeni, že v tomto horizontu jejich projekty i při současné inflaci obstojí.

Každý typ investice má svá pro a proti. Také u výše popsaných možností, jak zhodnotit své úspory, existují kladné a záporné vlastnosti. 

Touha po zisku, investiční horizont a strach

Značný vliv hraje i investiční horizont. Podle této definice mají pasivní investoři tendenci nakupovat a držet investice dlouhodobě s minimálními zásahy, čímž poskytují čas na růst hodnoty investice v závislosti na změnách na trhu. Pokud tedy na výdělek nespěcháte a nechcete investování dávat více energie, cesta pasivního investora bude ta vaše. Avšak pokud je vaším koníčkem aktivní sledování trhů a jste nedočkaví, budete patřit mezi aktivní investory zaměřené na krátkodobé zisky. „Osobně preferuji dlouhodobé investice. To je také důvod, proč jsem se stal podnikatelem. Investice do vlastního podnikání je vždy dlouhodobá. Dále mám za sebou řadu nemovitostních investic a samozřejmě investuji přes naši nemovitostní aplikaci BrikkApp. Jedná se tedy o kombinaci dlouhodobých a střednědobých investic. Zároveň díky BrikkApp investuji do projektů po celé Evropě,“ říká Večerka, investor a zakladatel crowdfundingové realitní platformy BrikkApp.

Diverzifikace se vyplatí vždy

Jak připravit své portfolio na inflaci či jakákoliv další recesi tak, aby vás nepřekvapila? Jednoduše nesázejte vše na jednu kartu. Možná se tím sníží celková výnosnost, ale vždycky je lepší mít alespoň nějakou jistotu a právě diverzifikací snižujete riziko celkové ztráty.  Rozložení rizika mezi různé podíly je osvědčenou metodou tvorby portfolia, která je použitelná jak pro strategie boje proti inflaci, tak pro strategie růstu aktiv.

Pokud je pro vás investování zcela nové, nepouštějte se raději do žádných větších investic bez získání všech potřebných informací. Pokud chcete ze začátku vložit jen menší část svého kapitálu, skvěle se pro to hodí například již zmiňovaný realitní crowdfunding, kde často nejnižší možná investice začíná už na několika tisících korun.

Přechod na LED ušetří městům až 80 % spotřeby energie na veřejné osvětlení. Propojená LED svítidla umí ale mnohem víc

Veřejné LED osvětlení představuje vítanou investici, která městům i firmám umožňuje být chytřejší, úspornější a udržitelnější. S přechodem pomůže program Zelená změna.

Česká města čelí náročným dopadům ekonomické a energetické krize. Zvyšující náklady řeší různě – některé obce omezují a vypínají veřejné osvětlení, jiné šetří na rozvoji. Přitom existuje investice, která má prokazatelně vysokou návratnost, rapidně snižuje náklady na energie a výrazně šetří životní prostředí – přechod na chytré LED osvětlení.

Z celosvětové spotřeby energie představují města celých 78 %. Téměř 40 % z toho přitom padne na veřejné osvětlení. Jen v České republice se o silniční a uliční osvětlení stará přibližně 1,35 milionu svítidel. V době energetické krize se tak přirozeně jedná o jednu z prvních oblastí v hledáčku možných úsporných opatření. Některá města v reakci na vysoké ceny toto osvětlení omezila. Zkracuje se například doba svícení pouličních lamp, redukuje se osvětlení veřejných prostor, parků a hřbitovů a nasvícení památek se v některých případech vypíná úplně.

Vypnout světlo není cesta

Přestože se může zdát omezení veřejného osvětlení logickým krokem s okamžitou účinností, nejedná se z dlouhodobého hlediska o nejlepší řešení. Světlo totiž není luxus, nýbrž základní potřeba. Omezení nebo dokonce vypínání veřejného osvětlení má negativní vliv na kvalitu života a bezpečí občanů – od chodců po motoristy či cyklisty. Moderní a bezpečné město, v němž se jeho obyvatelé cítí dobře, se zkrátka bez něj neobejde.

Řešením proto není světlo omezovat, ale svítit efektivně pomocí úsporných LED světelných zdrojů. Dle dat společnosti Signify, světového lídra v oblasti osvětlení, může „pouhá“ instalace LED diod namísto klasických zářivek a žárovek snížit spotřebu energie související s osvětlením o více než 50 %. LED diody totiž spotřebovávají jen zlomek energie, kterou vyžaduje tradiční osvětlení. Použít se dají všude – ať už se jedná o osvětlení ulic, podchodů, tunelů a obecních či kancelářských budov. Pokud by se každé ze 1,35 milionu veřejných (uličních a silničních) svítidel v Česku vybavilo LED žárovkami, roční spotřeba by se snížila o 490 GWh, roční náklady na elektřinu o 2,7 miliardy Kč a do vzduchu bychom vypustili o 246 tisíc tun CO2 méně.[1]

LED osvětlení je základem chytrých měst

LED technologie však nabízí mnohem víc. Prostřednictvím propojených systémů LED osvětlení, které fungují na bázi internetu věcí, lze spotřebu snížit až o 80 %. Ty totiž dokážou dobu a intenzitu svícení uzpůsobit aktuální potřebě. Pomocí senzorů se například osvětlení samo zapne ve chvíli, kdy se k němu blíží osoba nebo vozidlo. Systémy lze navíc spravovat vzdáleně, což výrazně usnadňuje a zefektivňuje údržbu. Lze je navíc jednoduše škálovat.

Propojené systémy veřejného LED osvětlení tak pomáhají obcím a městům shromažďovat důležité údaje o provozu a potřebě osvětlení. Díky tomu je možné efektivněji plánovat využití rozpočtů a dosáhnout větších úspor – to vše bez toho, aby mělo šetření negativní vliv na obyvatele. Systémy chytrého LED osvětlení se díky tomu stávají důležitou součástí digitální infrastruktury města a posouvají obce ke konceptu smart city,“ vysvětluje Tomasz Waszkiewicz, generální ředitel společnosti Signify pro Českou republiku, Slovensko a Maďarsko.

Návratnost investice s rychlostí světla

Na rozdíl od jiných investic má investice do propojených LED osvětlení velmi rychlou návratnost, což je ve složité ekonomické době zásadní. Dle dat Signify roční úspora dosahuje v závislosti na velikosti města od 0,9 do 26,8 milionů eur. To odpovídá snížení emisí CO2 o 1 690 tun do 51 248 tun. Např. jen k pohlcení 1 690 tun oxidu uhličitého by bylo třeba 77 tisíc stromů.

S přechodem na úspornější, udržitelnější a chytřejší LED osvětlení může městům, firmám i veřejným institucím pomoci program Zelená změna společnosti Signify. Umožňuje čerpat prostředky v rámci Zelené dohody EU, a to i v případě, že na získání fondů zbývá málo času nebo chybí zdroje pro velké investice. Za tímto účelem poskytuje program Zelená změna celou řadu možností, jak potenciál LED osvětlení pro modernizaci a úspory využít. To vše navíc se zkušeným a osvědčeným partnerem – společnost Signify celosvětově instalovala téměř
3 miliardy LED diod a více než 100 milionů světelných bodů připojených k systémům chytrého LED osvětlení.

Odhaduje se, že celkové náklady na přechod od konvenčních světelných zdrojů k LED diodám ve všech státech evropské sedmadvacítky činí asi 70–75 miliard eur. Za pouhý rok bychom přitom dohromady ušetřili přibližně 65 miliard eur. Investice do LED osvětlení se vrátí velmi rychle a modernizace se v tomto ohledu rozhodně vyplatí všem – firmám, obcím i veřejným institucím,“ zakončuje Tomasz Waszkiewicz.

O společnosti Signify

Společnost Signify (Euronext: LIGHT) je světovým lídrem v oboru osvětlovací techniky pro profesionální zákazníky i koncové spotřebitele, včetně osvětlení pro internet věcí (IoT). Produkty značky Philips a systém propojeného osvětlení a datových služeb Interact vytvářejí přidanou obchodní hodnotu a pomáhají ke zlepšování života v domácnostech, kancelářích, průmyslových objektech i na veřejných prostranstvích. Společnost Signify, která v roce 2022 dosáhla tržeb ve výši 7,5 miliardy eur a zaměstnává přibližně 35 000 zaměstnanců ve více než 70 zemích světa, má za cíl rozvíjet mimořádný potenciál světla, který dokáže rozjasňovat životy lidí a zlepšovat svět. Signify klade mimořádný důraz na udržitelnost a již v roce 2020 dosáhla uhlíkové neutrality. Od vstupu na burzu je společnost již šest let po sobě v indexu Dow Jones Sustainability a byla oceněna jako Industry Leader v letech 2017, 2018 a 2019. Novinky týkající se společnosti Signify najdete na stránkách Newsroomu, Twitter, LinkedIn
a Instagram. Informace pro investory jsou na webové stránce Investor Relations.

Exit mobile version