Digitální technické mapy otevřou starostům nové možnosti. Benefitovat budou i běžní občané

Přesné informace o infrastrukturních sítích a polohopisu, kvalitnější plánování územního rozvoje, akcelerace nové výstavby či rychlejší řešení krizových situací. To jsou jen některé z výhod, které obcím a městům nabídnou právě vznikající digitální technické mapy (DTM). Kraje by s jejich tvorbou měly být hotovy do konce června. Od července budou muset data v nich povinně aktualizovat města a vesnice.

Řada starostů nahlíží na nově vznikající digitální technické mapy krajů s obavami. Vyplývají z nich totiž nové zákonné povinnosti, které budou muset obce již brzy začít plnit. Z benefitů, jež ambiciózní projekt přinese, však výrazně vytěží právě vesnice a města.

„Díky DTM získá každé město a obec jasné informace o infrastrukturních sítích i polohopisné situaci na svém území. Pasportizace majetku obce tak bude mít mnohem vyšší míru přesnosti a propojení s ortomapou a katastrálními mapami napomůže zlepšit nejen další plánování rozvoje dané municipality, ale i nutných investic do tohoto rozvoje či do oprav a údržby stávajícího majetku,“ popisuje Alena Klimt z Legislativní a právní sekce Svazu měst a obcí České republiky.

Takzvaná „DéTéeMka“ tak pomohou starostům kupříkladu s efektivnějším rozhodováním o organizaci dopravy, opravách cest a chodníků nebo s rychlejším řešením krizových situací, jako je prasklé vodovodní či plynové potrubí. Díky kvalitnějšímu plánování územního rozvoje lze rovněž účinněji zohledňovat i environmentální hlediska a důmyslněji tak rozhodovat třeba o výsadbě nové zeleně či umístění obnovitelných zdrojů energie. Lze rovněž lépe předcházet přírodním katastrofám v podobě povodní či sesuvů půdy.

Významný rozdíl pocítí i samotný občan, a to například v momentě, kdy se rozhodne koupit si na území obce pozemek a postavit zde nemovitost. „Díky DTM kupující ví, že na něj pod povrchem nečeká potenciální problém. Digitální technická mapa rovněž usnadňuje předprojektovou přípravu, zrychluje komunikaci s úřady a pomáhá předejít potenciálně problematickým situacím s vlastníky sousedních pozemků. Celkově tak umožňuje významně akcelerovat stavební řízení,“ vysvětluje Drahomíra Zedníčková, výkonná ředitelka společnosti TopGis, která je dodavatelem DTM pro několik našich krajů.

Kraje na Moravě postupují dle plánu

S trochou nadsázky jsou digitální technické mapy označovány jako největší revoluce v územním plánování a zeměměřičství od dob panování Marie Terezie. Obsahem tohoto díla je zejména zobrazení objektů základní prostorové situace a sítí technické a dopravní infrastruktury. Jejich tvorbou jsou v první části pověřeny jednotlivé kraje, které aktuálně za účelem jejich prvotního naplnění shromažďují již dostupné dokumentace od vlastníků technické a dopravní infrastruktury. DTM mají v tento moment hotovou již v Praze, v krajích Plzeňském, Karlovarském, Libereckém a na Vysočině.

„Současný stav pořizování datové části probíhá dle stanoveného harmonogramu. Počátkem roku 2022 se uskutečnilo nasnímkování celého území Olomouckého kraje jako podklad pro zpracování dat ve třetí třídě přesnosti. Proběhlo také mobilní mapování silnic druhé a třetí třídy v majetku kraje a jejich základní prostorové situace,“ nastiňuje Alena Minxová, tisková mluvčí Olomouckého kraje.

Dle plánu pokračují i na jižní Moravě. „Postupně jsou konsolidována a nově měřena data DTM JMK a chystána pro prvotní import do Informačního systému DTM JMK. Intenzivně probíhají kontroly těchto dat a jejich zkušební importy,“ uvádí Petr Holeček z odboru tiskových věcí a marketingu Jihomoravského kraje a dodává, že zkompletovány jsou v tuto chvíli data za okresy Znojmo a Břeclav. Zbývající okresy se nacházejí v různých fázích rozpracovanosti. Intenzivní přípravy na spuštění DTM pokračují i ve Zlínském kraji. „Vše probíhá tak, abychom byli připraveni na start ke 30. červnu 2023, i když je v Poslanecké sněmovně návrh odkladu účinnosti zmiňovaného zákona o jeden rok,“ upozorňuje Soňa Ličková, tisková mluvčí Zlínského kraje.

Nová povinnost pro obce

Samotné obce budou od 1. července ze zákona zodpovědné za aktualizaci dat o vlastních sítích. Zejména ty malé mohou mít s importem údajů do krajských DTM v požadovaném výměnném formátu problém. „Pohodlnou alternativou je v tomto směru zajistit si služby externího dodavatele. Data od obcí, které využívají mapovou aplikaci GisOnline.cz, přebíráme, kontrolujeme, převádíme do požadovaného formátu a umisťujeme na krajský portál DTM. Data rovněž zpřístupňujeme v jejich vlastním projektu a mají je tak ihned k dispozici pro vlastní využití,“ uzavírá Drahomíra Zedníčková.

Analýza: intenzita jednotlivých DDoS útoků na české firmy v únoru rostla, nejvíce útoků míří z Ruska

Počet DDoS útoků na české firmy v únoru klesl, zvýšila se ale intenzita jednotlivých útoků. Po několika měsících se totiž opět objevily útoky s intenzitou vyšší než 150 Gbps. U průměrného útoku je přitom tato hodnota přibližně desetkrát menší. Zároveň již druhý měsíc po sobě nejvíce útoků míří z Ruska. Stále pak platí trend, že útočníci napadající servery provozující služby či internetové stránky více hledají úplně nové cesty svých DDoS útoků a prodlužují dobu jejich trvání. Vyplývá to z pravidelné měsíční analýzy statistik provozu služeb FlowGuard české společnosti ComSource, která se zaměřuje na kyberbezpečnost a síťovou infrastrukturu.

„I když celkový počet klesl, rostla intenzita jednotlivých útoků. V únoru jsme po několika měsících klidu několikrát zaznamenali útoky s intenzitou přesahující 150 Gbps. Běžně jsou přitom tyto hodnoty na úrovni do přibližně 30 Gbps. Navíc se výrazně zvýšil podíl útoků využívajících protokol UDP. Ty jsou obvykle založené na vytváření dotazů na běžné aplikační služby, u kterých je požadovaná odpověď zpravidla mnohem větší než původní dotaz. Útočník pak podvrhne místo své IP adresy adresu cíle útoku a všechny odpovědi těchto služeb tak směřují na nic netušící cíl, který se zahltí nadměrným provozem,“ říká Jaroslav Cihelka, expert na kybernetickou bezpečnost a spolumajitel společnosti ComSource.

Posledních několik měsíců roste podíl útoků přímo na aplikační vrstvě. To útočníkům umožňuje efektivně zvýšit dopad útoků a servery provozující služby jednodušeji zahltit i menší intenzitou síťového provozu. V kombinaci se zranitelností méně obvyklých internetových protokolů to ukazuje na nutnost zabezpečení nových míst v rámci firemní IT infrastruktury.

Podle přehledu DDoS útoků zachycených službami FlowGuard společnosti ComSource v únoru překročil počet zemí, ze kterých na firmy a instituce v České republice útoky mířily, hodnotu 200. Nejvíce útoků bylo z Asie, ta kralovala i žebříčku intenzity útoků. Tento kontinent si tak v uplynulém měsíci prohodil místo s Evropou. Z pohledu zemí bylo druhý měsíc po sobě nejvíce útoků z Ruska, nejintenzivnější útoky pak směřovaly z Vietnamu. Celkový objem odfiltrovaného škodlivého provozu v únoru oproti předchozímu měsíci vzrostl, což souvisí s velkou intenzitou jednotlivých útoků.

O FlowGuard

Detekční zařízení FlowGuard vzniklo v laboratořích společnosti ComSource. Funguje na principu rozpoznání potenciální hrozby již v toku dat mířících na síť a jeho vyčištění od nežádoucího provozu. Organizacím pomáhá detekovat všechny druhy DDoS útoků. Blokuje data z podezřelých zdrojů, a přitom nezasahuje do běžného provozu jejich sítě. Díky strojovému učení FlowGuard neustále zvyšuje svou efektivitu a naddimenzovaná kapacita čistícího centra zaručuje spolehlivost v každé situaci.

O společnosti ComSource

Společnost ComSource se v oblasti kybernetické bezpečnosti a síťové infrastruktury pohybuje od roku 2010. Poskytuje vysoce profesionální služby a dodává ta nejlepší infrastrukturní a bezpečnostní řešení on-premise, v cloudu nebo v hybridních prostředích. Díky vlastní laboratoři ComSource vyvinul a dále rozvíjí i vlastní řešení a služby. Nejvýraznější z nich je systém FlowGuard chránící před DDoS útoky. ComSource má CSIRT tým, je aktivním členem AFCEA a projektu FENIX. Společnost má své pobočky v Praze, Písku a v Bratislavě.

Pipedrive oznamuje rekordní nárůst prodejů mezi malými podniky po celém světě

Scaleup Pipedrive, který vyvinul globální prodejní CRM platformu pro obchodní a marketingové specialisty, oznamuje rekordní růst prodejů ve fiskálním roce 2022 napříč svou zákaznickou základnou. Zákazníci získali s CRM platformou Pipedrive více než 40 % uzavřených obchodů a v průměru jeden obchod každý druhý den, což je jeden z klíčových ukazatelů pro měření dopadu využívání Pipedrive na růst malých firem.

„Malé firmy po celém světě spoléhají na naše řešení, které jim pomáhá růst a škálovat jejich byznys. Výsledky, kterých naši zákazníci dosáhli v uplynulém roce, vypovídají o jejich tvrdé práci i schopnosti adaptovat nové technologie. Navzdory současným makroekonomickým problémům dosáhli uživatelé Pipedrive v roce 2022 značného dynamického růstu. Především malé firmy uzavřely za poslední dva roky v průměru více než 40 % všech obchodů pomocí CRM od Pipedrive, což představuje meziroční nárůst o 20 %,“ říká Veronika Danielová, produktová manažerka Pipedrive.

Malé podniky jsou významnou hnací silou globální ekonomiky – podle amerického Úřadu pro malé podniky (U.S. Small Business Administration) vytvořily za posledních 25 let více než 12,9 milionu pracovních míst. Údaje Světové banky navíc uvádějí, že globálně jsou zodpovědné za 50 % zaměstnanosti na celém světě a také až za 40 % HDP na rozvíjejících se trzích. Podle Světového ekonomického fóra se majitelé malých podniků zároveň potýkají s neodmyslitelnými problémy, mezi které patří tvrdá konkurence, menší zdroje a omezený přístup k finančním prostředkům a technologiím. Pipedrive umožňuje malým firmám jednoduše a efektivně zvyšovat jejich příjmy bez vysokých nákladů na CRM řešení.

K dnešnímu dni získala společnost Pipedrive více než 100 000 zákazníků po celém světě na klíčových trzích, přičemž největšími trhy jsou Spojené státy, Velká Británie, Brazílie a Německo.

Více o Pipedrive

Pipedrive je přední nástroj pro řízení prodejů a první platforma, která je orientovaná na obchodní a marketingové specialisty. Těm pomáhá držet pracovní postup a soustředit se na aktivity, které jsou pro ně důležité. Startup byl založen v roce 2010 v Estonsku a pobočky má v Tallinnu, Tartu, Lisabonu, Londýně, New Yorku, Praze, Tampě/St. Petersburgu, Dublinu, Rize a Berlíně. Pipedrive ke svojí práci využívají obchodní týmy z více než 100 000 firem po celém světě.

Dell představuje nejnovější zařízení pro hybridní práci, nové produkty jsou úsporné ekologicky i prostorově

Společnost Dell Technologies představuje novinky ve svém portfoliu podnikových produktů. Produkty jsou zaměřené na hybridní práci, udržitelnost i design. Úplnou novinkou jsou například klávesnice s technologií mini-LED u řady Latitude, touchpady s haptickou odezvou nebo mobilní pracovní stanice Precision řady 5000 poprvé v 16“ provedení. Celý pracovní ekosystém nyní doplňuje také 49″ zakřivený monitor UltraSharp.

I když je práce z domova v dnešní době již standardem, stále ji provází určitá omezení z hlediska technologií. Právě to je pro společnost Dell Technologies inspirací k inovacím, a tak v rámci nových řad svých produktů pro firmy představuje další vylepšení od samotných zařízení přes ekosystém po software a řešení, která dále zlepšují spolupráci a produktivitu.

Nová portfolia produktů Latitude a Precision staví zejména na výkonných procesorech Intel Core 13. generace a nejnovějších funkcích nástroje Dell Optimizer, které přinášejí inteligentní přizpůsobení celého ekosystému potřebám jednotlivých uživatelů.

Řada Latitude se dočkala vylepšeného designu, pokročilých funkcí pro audiovizuální spolupráci, udržitelných materiálů nebo klávesnic s technologií mini-LED, které šetří baterii. Podporuje mimo jiné připojení do sítí mobilního internetu 5G. Samozřejmostí je široká škála řešení pro zabezpečení dat včetně automatické detekce přítomnosti či nepřítomnosti oprávněného uživatele.

Latitude 9440 – stylový kousek, který přináší jednodušší spolupráci a šetří energie

Zařízení Latitude 9440 2v1 je inspirováno ikonickým designem řady XPS, ale s uzpůsobením pro firemní uživatele. Barva frézovaného hliníku a grafitu působí elegantním prémiovým dojmem, ale designové provedení zároveň dominuje vysokým výkonem. Přepracovaný systém chlazení využívá dvojici ventilátorů s výdechem na zadní straně, takže notebook zůstává celkově chladnější a běží tišeji.

Design vychází vstříc potřebám firemních uživatelů, zajišťuje celodenní pohodlnou práci i úsporu energií. Dell zde uplatil svůj udržitelný koncept PC „Luna“. a díky nové technologii klávesnice s mini-LED podsvícením snížil její spotřebu energie až o 75 % a prodloužil výdrž baterie. Špičková nová klávesnice sestává z širších kláves bez mezer (tzv. zero-lattice), mezi nimiž je větší úhel. Ten spolu se zaoblením hran pomáhá jednotlivé klávesy po hmatu rozlišit. Obraz na novém notebooku Latitude 9440 je ostřejší a výraznější, 14″ displej má poměr stran 16:10 a rozlišení QHD+.

Zařízení Latitude 9440 je vybaveno touchpadem s haptickou odezvou, kterou si uživatel může přizpůsobit dle svých preferencí a usnadnit si tak práci. Funkce zapnutí/vypnutí mikrofonu, zapnutí/vypnutí kamery, sdílení obrazovky a textové konverzace lze při hovorech přes Zoom ovládat přímo z touchpadu, přičemž v průběhu letošního roku bude zprovozněno také propojení s Microsoft Teams.

Latitude 7000 – malé a lehké notebooky pro práci odkudkoliv

Nová řada Latitude 7000 nabízí ultralehké modely i modely s hliníkovým šasi v různých velikostech a provedeních a s různou výbavou pro potřeby těch, kdo potřebují být při práci mobilní. Má poměr stran 16:10 a stejnou klávesnici s energeticky úsporným mini-LED podsvícením, které usnadňuje práci bez ohledu na místo nebo denní dobu.

Modely Latitude 7340/7440 Ultralight nabízí vysokou produktivitu a maximální mobilitu v tenkém a lehkém provedení. Nově jsou k dispozici s displeji o velikosti 14″ a jde tak o nejmenší a nejlehčí 14″ a 13,3″ prémiové podnikové notebooky na trhu. S hmotností pod 1 kg u 13″ verze a lehce přes 1 kg u 14″ verze a šasi vyrobeným z hořčíku jsou zařízení lehká, ale extrémně odolná a příjemná na dotek. Navíc disponují 5MPx kamerou a připojením 5G pro lepší možnosti spolupráce bez ohledu na to v jakém místě uživatel potřebuje pracovat. Nová modrošedá „říční“ barva vytváří moderní prémiový vzhled.

Řada Latitude 7000 je k dispozici také v provedení 13″, 14″ a nově 16″ s hliníkovým šasi. Uživatelé mohou pracovat efektivně díky vylepšeným funkcím zvětšeného touchpadu a vysoce kvalitním reproduktorům. Pracovníci mají na výběr mezi 5MPx IR, FHD IR a FHD kamerami, které zajistí ještě vyšší kvalitu videokonferencí.

Precision – výkon pro kreativce i konstruktéry

Tvůrci, designéři, konstruktéři a další specializovaní uživatelé mají své vlastní požadavky. Upřednostňují výkon a grafické schopnosti pro provoz náročných aplikací a softwaru v kanceláři, ve studiu nebo na cestách. Nové mobilní i stolní pracovní stanice nabídnou nejnovější procesory Intel Core 13. generace a grafické karty NVIDIA RTX Ada.

Kromě navýšení výpočetního i grafického výkonu u verze elegatního 14″ modelu Precision 5480 přichází Dell také s úplnou novinkou – 16″ mobilní pracovní stanicí Precision 5680. Navzdory tenkému a lehkému provedení může být v maximální konfiguraci osazena procesorem Intel Core i9 (45 W), až 64 GB paměti DDR5 i mobilní grafickou kartou NVIDIA RTX 5000 Ada.

Uživatelé ocení ostrý obraz displeje typu InfinityEdge s minimálním rámečkem na 3 stranách a poměrem stran 16:10, trackpad s haptickou odezvou, čtyři „Grade A“ reproduktory, rozlišení displeje až UHD+ s technologií PremierColor nebo infračervenou kameru FHD se senzorem přiblížení a intenzity okolního světla.

Vzhledem k vysokému výkonu samostatné grafické karty je u modelu Precision 5680 nutností chlazení. Dell zde využil svou patentovanou technologii ventilátoru se dvěma protilehlými výdechy – což znamená, že systém zvládá i náročné pracovní postupy a aplikace. Díky portu HDMI, slotu pro SD kartu plné velikosti a volitelné čtečce čipových karet mají kreativní i techničtí uživatelé k dispozici spolehlivé a bezpečné nástroje.

Aktualizace se dočkalo i širší portfolio zařízení Dell Precision – od základních mobilních pracovních stanic řady 3000 až po nejvýkonnější mobilní, rackové pracovní stanice i pracovní stanice v provedení tower řady Precision 7000 s procesory Intel Xeon. Všechna tato zařízení mají certifikaci ISV, což znamená, že poskytují odpovídající výkon, rychlost a spolehlivost náročným uživatelům pro práci s 2D a 3D pracovními postupy i těm, kteří chtějí testovat hranice možností svého technického vybavení.

OptiPlex – počítač, který se přizpůsobí zákazníkovi

Po třech desetiletích nepřetržitých inovací stolních počítačů Dell představuje nové portfolio počítačů OptiPlex. Nové portfolio klade důraz na jednoduchost a usnadňuje zákazníkům volbu vhodného řešení na základě jejich potřeb z hlediska pracovního prostoru a výkonu. OptiPlex nabízí prostorově úsporná řešení s různou úrovní výkonu pro minimalistické uspořádání pracovního stolu, ale také možnosti rozšíření a výkon provedení tower.

Dosud nejvýkonnějším počítačem řady OptiPlex je model All-in-One, který nabízí pohodlí a výkon v elegantním designu a je dodáván s integrovanými funkcemi pro spolupráci, zabezpečení a ochranu soukromí.

Nejnovější verze nástroje Dell Optimizer rozšiřuje inteligenci z počítače do celého ekosystému. Umožňuje snáze spravovat monitory a periferie z jednoho rozhraní. Vylepšení se dočkaly také inteligentní zvukové funkce na počítačích. Funkce potlačení ozvěny eliminuje rušivé zvuky pro všechny účastníky hovoru a sledování kvality hlasu vyskakovacím oknem upozorní na nízkou kvalitu hovoru.

Udržitelnost

Dell pokračuje v investicích do udržitelného designu svých produktů i jejich obalů. Rozšiřuje využití hliníku s nízkými emisemi CO2 a uplatňuje tento materiál u větší části portfolia, včetně modelů Latitude 9440 a Precision 5680. Později v letošním roce se to bude týkat i řady Latitude 7000. Obsah recyklovaných materiálů Dell zvýšil i u zatím nejudržitelnější řady notebooků Latitude, pracovních stanic Precision řady 3000 a nejnovějších podnikových monitorů.

Zabezpečení a správa

Nedávné oznámení o zabezpečení se zaměřuje na poskytování nejbezpečnějších podnikových počítačů v oboru a vytváření důvěryhodného pracovního prostředí s hardwarovou a softwarovou ochranou. Patří mezi ně spolupráce se společností CrowdStrike, která zákazníkům nabízí větší výběr softwaru pro kybernetickou bezpečnost, nabídka zabezpečení dodavatelského řetězce hardwaru, která poskytuje další záruky, že počítače dorazily tak, jak byly objednány, a také řízená služba detekce a reakce, která zákazníkům pomáhá chránit IT prostředí.

Dell UltraSharp 49″ – monitor pro obrazové labužníky

Pro zvýšení produktivity jsou u moderní pracovní sestavy zapotřebí jak softwarová, tak ekosystémová řešení. Jedním z nich může být ultraširokoúhlý displej – zakřivený monitor s úhlopříčkou 49″ a rozlišením 2x QHD, kde je možné rozdělit obraz na dvě 27palcové části s rozlišením QHD – bez rámečku mezi nimi pro plynulý multitasking. Přesně takový je nový zakřivený monitor Dell UltraSharp 49 Curved USB-C Hub Monitor. Navržený pro potřeby obchodníků na finančních trzích, konstruktérů nebo datových analytiků. Mohou nejen pracovat se dvěma obrazovkami, ale také na nich zobrazovat obsah ze dvou počítačů současně. Technologie zobrazovacího panelu IPS Black nabízí široké pozorovací úhly a kontrastní poměr 2000:1, tedy dvakrát vyšší než běžné IPS panely. Monitor s rozbočovačem USB-C poskytuje řadu možností připojení, včetně napájení notebooku výkonem až 90 W a připojení 2,5GbE prostřednictvím vestavěného ethernetového portu. Monitor je také vybavený technologií ComfortView Plus, která šetří oči, a vyskakovacím panelem, který poskytuje rychlý přístup k portům, kam lze snadno připojit externí zařízení.

Více o produktech a jejich dostupnosti včetně fotografií naleznete zde.

S benefity na dovolenou: Češi za cestování o jarních prázdninách utráceli až dvakrát více než loni. Méně nakupovali v lékárnách

Během jarních prázdnin Češi ve velkém využívali volnočasové benefity, v některých odvětvích utráceli až dvakrát více než loni. V souhrnu byla jejich útrata ve srovnání s rokem 2022 o téměř 11 % vyšší. Průměrná výše jedné transakce činila 719,89 koruny. Vyplývá to z dat společnosti Edenred, mapujících využívání zaměstnaneckých benefitních karet. Nejvýrazněji o jarních prázdninách v meziročním srovnání vzrostly útraty v kategoriích cestování a kultury. Nárůst zde činil 92 %, respektive 88 %. O 6 % naopak klesl objem transakcí v lékárnách, které však se 48% podílem i nadále zůstaly největším benefitním segmentem.

Velká část rodin s dětmi tráví jarní prázdniny aktivně, často pobytem na horách. Podle dat o využívání benefitních karet společnosti Edenred tomu nebylo jinak ani letos. Oproti loňsku ovšem zaměstnanci v mnohem větší míře využívali volnočasové benefity poskytované zaměstnavateli. Celkový objem zaznamenaných transakcí meziročně stoupl o 10,8 %. Průměrná výše jedné transakce pak vzrostla o 8,2 % na 719,89 koruny. Zaostávala tak za mírou inflace, která v únoru činila 16,7 %.

Lidé se probouzejí z koronavirového spánku

Cestování + 92 %
Kultura + 88 %
Ubytování + 23 %
Knihy + 21 %
Wellness + 21 %
Dentální služby + 20 %

Češi v roce 2023 ve srovnání s minulými lety trávili jarní prázdniny aktivněji. Nejvíce meziročně vzrostl zájem o volnočasové benefity v oblasti cestování. Útraty zde stouply o 92 %. Nejvýznaměji k tomu přispěly útraty u cestovních kanceláří, které se zvýšily o 97 %.

Hned za cestováním následovala kultura, za kterou letos Češi utratili o 88 % více. Stojí za tím především zvýšený zájem zaměstnanců o vstupenky na koncerty. Ve srovnání s loňským rokem za ně utratili více než šestinásobek. Lístky se však hojně prodávaly i v dalších odvětvích. V divadlech Češi nechali o 97 % více, v kinech pak o 64 % více. Lidé se nebáli utrácet ani v zábavních parcích (89 %), galeriích (63 %) či na sportovních událostech (56 %).

„Výrazné nárůsty útrat v oblastech cestování či kultury jsou dobrou zprávou zejména pro podniky v rekreačních střediscích, které si zvýšený zájem po několika letech, kdy Češi své aktivity v zimním období v důsledku proticovidových opatření spíše omezovali, rozhodně zaslouží. Útraty v těchto oblastech navíc rostly více než tempo zdražování, což podtrhuje důležitost nabídky volnočasových benefitů. Mnohým domácnostem i přes ztíženou ekonomickou situaci dovolují provozovat aktivity, které se v důsledku růstu cen stávají stále hůře dostupnými,“ říká Aneta Martišková, členka vedení společnosti Edenred.

Útraty rostly i v segmentu ubytování (23 %), knihkupectví (21 %), wellness (21 %) a dentálních služeb (20 %). Pokles naopak zaznamenaly lékárny, kde objem transakcí meziročně klesl o 6,4 %. I přesto jde nadále o nejsilnější a nejvyhledávanější segment volnočasových benefitů.

Lékárny stále dominují, kultura v žebříčku popularity stoupá

Největší díl z celkového objemu transakcí v období jarních prázdnin připadl opět na segment lékáren. Ačkoliv meziročně jejich podíl na transakcích poměrně výrazně klesl, stále dosáhl hodnoty 48,3 %. V lékárnách tak zaměstnanci utratili bezmála polovinu všech benefitů. Se značným odstupem následovala oblast cestování, která ve srovnání s rokem 2022 zaznamenala výrazný nárůst, z 8,7 % na 15,1 %. Na třetím místě se opět umístily optiky se 7,3 %, na čtvrté místo se pak vyhoupl segment kultury, jehož podíl vzrostl z 3,4 % na 5,7 % a přeskočil tak knihkupectví (5,1 %), zábavu (4,1 %) a sportovní aktivity (3,4 %).

„V období koronavirové pandemie zaměstnanci často upřednostňovali volnočasové benefity z oblasti zdravotnictví, zejména lékáren. S jejím postupným odezněním však sledujeme přesun útrat z tohoto segmentu směrem k benefitům podporujícím aktivní trávení volného času. Přesto, že se jedná o jednu z mála kategorií, která meziročně zaznamenala pokles, potvrzuje se, že zdraví zůstává dlouhodobou prioritou, nikoliv výsadou pandemických let,“ vysvětluje Gabriela Šimšová, personální ředitelka společnosti Edenred.

O společnosti Edenred CZ

Edenred ČR pečuje o 700 000 každodenních uživatelů z řad zaměstnanců, kterým poskytuje služby v síti 57 000 partnerských provozoven. V oblasti digitalizace patří k lídrům na českém trhu. Stravenky a volnočasové benefity jsou k dispozici na jedné platební kartě Edenred Card. Karta umožňuje platbu mobilními aplikacemi Apple Pay a Google Pay. Čerpání benefitů je možné online díky platformě Edenred Benefity Café.

Edenred, každodenní společník zaměstnanců, poskytovatel přední digitální platformy pro služby a platby spojující přes 52 milionů uživatelů a 2 miliony partnerských provozoven ve 45 zemích prostřednictvím přibližně 950 000 firemních klientů.

Edenred nabízí specifická platební řešení pro konkrétní použití zaměřená na stravování (stravenky), motivaci (dárkové karty, platformy pro zapojení zaměstnanců), mobilitu (čerpací stanice, údržba, mýtné či parkovné) a firemní platby (virtuální karty).

V souladu se záměrem skupiny „Enrich connections. For good“ umožňují tato řešení zlepšovat pohodu a kupní sílu uživatelů. Zlepšují i atraktivitu a efektivitu společností, oživují trh práce a místní ekonomiku. Rovněž podporují přístup ke zdravějším potravinám, produktům šetrnějším k životnímu prostředí a ekologičtější dopravě.

10 000 zaměstnanců společnosti Edenred usiluje o to, aby se propojený svět práce stal propojeným ekosystémem, který je bezpečnější, efektivnější a zodpovědnější.

V roce 2022 skupina díky svým globálním technologickým aktivům spravovala obchodní objem téměř 38 miliard EUR, a to především prostřednictvím mobilních aplikací, online platforem a karet.

Edenred je zapsán na burze cenných papírů Euronext v Paříži a je součástí indexů CAC Next 20, CAC Large 60, Euronext 100, FTSE4Good a MSCI Europe.

Značky a loga uvedená a použitá v této tiskové zprávě jsou ochrannými známkami registrovanými společností EDENRED S.E., jejími dceřinými společnostmi nebo třetími stranami. Bez písemného souhlasu svého vlastníka je nelze použít ke komerčním účelům.

Nový malware napodobuje finanční instituce a láká na výhodné půjčky

Check Point Research, výzkumný tým společnosti Check Point® Software Technologies Ltd. (NASDAQ: CHKP), předního světového poskytovatele kyberbezpečnostních řešení, varuje před novým vishingovým malwarem, který se dosud zaměřoval na oběti v Jižní Koreji, ale podobných podvodů bude přibývat po celém světě a i čeští uživatelé by si tedy na tyto nebezpečné triky měli dávat pozor. Malware FakeCalls napodobuje mobilní aplikace finančních institucí a nabízí falešné půjčky s nízkými úrokovými sazbami. Jedná se o podvod, jehož cílem je vylákat z obětí informace o platebních kartách. Jakmile si uživatel podvodnou aplikaci stáhne a projeví zájem o půjčku, kyberzločinci zavolají na telefonní číslo oběti a vydávají se za zástupce finanční instituce.

Těmto útokům se říká vishing, což je zkratka pro hlasový phishing. Cílem je oklamat oběť, aby si myslela, že opravdu hovoří se zaměstnancem banky. Protože si oběť myslí, že používá oficiální aplikaci, nemá důvod nevěřit výhodné nabídce. Kyberzločinci si v tomto momentě mohou připravit další podklady, aby oběť co nejefektivněji zmanipulovali.

V okamžiku, kdy ke konverzaci skutečně dojde, je neznámé telefonní číslo kyberzločinců nahrazeno opravdovým číslem banky, aby vše působilo ještě věrohodněji. Jakmile útočníci získají důvěru oběti, pokusí se vylákat informace o platební kartě, které údajně potřebují, aby mohli potvrdit nárok na (falešnou) půjčku.

Obětem zároveň nemusí volat jen přímo kyberzločinci, ale malware dokáže také přehrát předem nahranou zvukovou stopu imitující pokyny z banky. Do různých vzorků malwaru je vloženo několik zpráv odpovídajících různým finančním organizacím.

Velmi nebezpečná je i další funkce, prostřednictvím které umí malware FakeCalls nahrávat audio a video z kamery zařízení a vše odesílat na řídící servery.

Hackeři při vývoji malwaru kladli velký důraz na maskování a použili několik unikátních antidetekčních technik. Check Point objevil více než 2 500 vzorků malwaru FakeCalls, které využívaly různé kombinace napodobování finančních organizací a maskovacích technik.

„Hlasový phishing je stále běžnější a vydávat se za finanční instituce je poměrně efektivní. Malware FakeCalls je navíc multifunkční a může kromě primárního cíle krást i soukromá data z infikovaného zařízení, se kterými potom mohou útočníci dále pracovat. Kyberzločinci se při vývoji malwaru zaměřili i na technické detaily a implementovali několik unikátních maskovacích technik. Triky použité v tomto malwaru mohou používat i další škodlivé kódy a podvodné aplikace,“ říká Petr Kadrmas, Beyond the Perimeter Security Expert, Eastern Europe z kyberbezpečnostní společnosti Check Point Software Technologies.

Bezpečnostní tipy:

  1. Neposkytujte telefonicky žádné osobní údaje.
  2. Dávejte si při rozhovoru pozor na neobvyklé pauzy.
  3. Dávejte si pozor na neznámá telefonní čísla a banku vždy raději kontaktujte napřímo sami.
  4. Požádejte volajícího, aby ověřil svou totožnost a uvedl například webovou adresu dané organizace.
  5. V automatických zprávách na nic neklikejte a ani neodpovídejte na žádné výzvy, protože kyberzločinci mohou váš hlas nahrát.

Více informací najdete v analýze výzkumného týmu Check Point Research:

https://research.checkpoint.com/2023/south-korean-android-banking-menace-fakecalls/

Novinky od českého týmu společnosti Check Point Software Technologies:

Sledujte novinky o bezpečnostním týmu Check Point Research:

Sledujte novinky o společnosti Check Point Software Technologies:

O výzkumném týmu Check Point Research

Check Point Research poskytuje zákazníkům společnosti Check Point Software a širší bezpečnostní komunitě detailní informace o kyberhrozbách. Výzkumný tým shromažďuje a analyzuje data o globálních kyberútocích ze sítě ThreatCloud, chrání tak před hackery a zajišťuje, že všechny produkty Check Point jsou aktualizované a mají nejnovější ochranu. Výzkumný tým se skládá z více než 100 analytiků a výzkumných pracovníků, kteří spolupracují také s dalšími bezpečnostními společnostmi, donucovacími orgány a organizacemi CERT. 

O společnosti Check Point Software Technologies

Check Point Software Technologies Ltd. (www.checkpoint.com) je přední poskytovatel kyberbezpečnostních řešení pro vlády a organizace po celém světě. Chrání zákazníky před kyberútoky 5. generace prostřednictvím unikátních řešení, která nabízí bezkonkurenční úspěšnost zachycení malwaru, ransomwaru a jiných pokročilých cílených hrozeb. Check Point nabízí víceúrovňovou bezpečnostní architekturu, Infinity Total Protection s pokročilou prevencí hrozeb 5. generace, a tato kombinovaná produktová architektura chrání podnikové sítě, cloudová prostředí a mobilní zařízení. Check Point navíc poskytuje nejkomplexnější a nejintuitivnější nástroje pro správu zabezpečení. Check Point chrání více než 100 000 organizací všech velikostí.

Huawei P60 Pro a další generace špičkových produktů přijde do Evropy již 9. května

Společnost Huawei neustále pokračuje v hledání nových inovací a aktuálně přichází s dalšími novinkami, které nadchnou nejednoho milovníka technologií. 23. března v Číně představil novou generaci produktů od smartphonů přes chytré hodinky až po sluchátka a notebooky. Novinky budou představeny také pro evropský trh, a to již  9. května v německém Mnichově!

Huawei se zavázal přinést technologie do života každého jednotlivce, každé rodiny a organizace. Nová řada produktů se stane nedílnou součástí každodenního života, který díky inovacím bude ještě snazší. 

Nová generace vlajkových lodí přichází do Evropy

Huawei je známý pro svou širokou nabídku zařízení, a to především chytrých telefonů. Toto jaro přinese evropským uživatelům dva smartphony. Huawei P60 Pro, vlajková loď ve světě mobilní fotografie, umožní pořizovat záběry nejvyšší kvality se smyslem pro detail. Přizpůsobí se všem světelným podmínkám. Dalším milníkem v historii chytrých telefonů Huawei je Huawei Mate X3. Nová skládací vlajková loď disponuje všemi pokročilými technologiemi v extrémně tenkém, ultralehkém a super odolném těle. Huawei tímto modelem zdůrazňuje svou pozici lídra v oblasti inovativních skládacích telefonů.

Na trh přichází i nový produkt z řady nositelných zařízení, která Huawei zkrátka umí. Nové chytré hodinky Huawei Watch Ultimate byly vyrobeny pro milovníky kvality a luxusu. Tyto hodinky určují nový standard na trhu díky inovativním funkcím, designu a použitým materiálům. Portofilo hodinek doplní také vylepšený model s možností přidání eSIM karty, které budou představeny v průběhu roku 2023.

Svět notebooků rozšiřuje Huawei MateBook X Pro – ultra tenký, lehký notebook, který v sobě kombinuje estetiku, inovace a inteligentní řešení v jednom. Milovníci hudby ocení Huawei FreeBuds 5, sluchátka vyrobená s důrazem na kvalitu zvuku a co nejvíce nenápadným designem.

První novinky budou k dispozici již od 3. dubna

Všechny představené produkty budou k dostání také na evropském trhu a uživatelům přinesou další zjednodušení každodenního života a práce. Prvním produktem, který bude možný zakoupit na českém trhu, jsou chytré hodinky Huawei Watch Ultimate, a to již 3. dubna, kdy začne jejich předprodej.

Aktuální informace ze světa Huawei Consumer BG naleznete denně aktualizované na:

O Huawei Consumer Business Group

Produkty a služby společnosti Huawei jsou dostupné ve více než 170 zemích a používá je třetina světové populace. V Německu, Švédsku, Rusku, Indii a Číně bylo zřízeno čtrnáct výzkumných a vývojových center. Huawei CBG je jednou ze tří obchodních jednotek společnosti Huawei a zahrnuje smartphony, PC, tablety, nositelné a cloudové služby atd. Globální síť společnosti Huawei je postavena na více než 34letých zkušenostech v telekomunikačním průmyslu a je odhodlána poskytovat nejnovější technologický pokrok spotřebitelů po celém světě.

Red Friday u iSTYLE: MacBook Air od 22 990 Kč a iPhone 13 za 19 990

iSTYLE, první prémiový partner společnosti Apple v České republice, představil svou akční nabídku v rámci Red Friday. Od pátku 24. 3. do pondělí 27. 3. na zákazníky čekají výhodné ceny MacBooků Air M1 a M2, vybraných modelů iPhone a Apple Watch nebo sluchátek AirPods a dalšího příslušenství. Další výhody pak mohou čerpat členové věrnostního klubu Family+.

Red Friday potěší všechny zákazníky, kteří plánovali nákup nového MacBooku s vysokým výkonem a výdrží. Model MacBook Air s procesorem M1 pořídí již za 22 990 Kč, s čipem M2 pak za 29 990 Kč. 14palcový MacBook Pro M1 512 GB mohou zakoupit za výhodnou cenu 44 990 Kč, což je o 4 000 méně než současná prodejní cena u iSTYLE.

V rámci akční nabídky na zákazníky čekají také výhodné telefony. Modely iPhone 12 256GB a iPhone 13 128GB zakoupí již za 19 990 Kč a iPhone 13 mini 128 GB za 17 490 Kč.

Na své si v rámci Red Friday přijdou i fanoušci Apple Watch nebo sluchátek AirPods. Vybrané modely Apple Watch Ultra budou dostupné za 19 990 Kč (doporučená cena 24 990 Kč) a Apple Watch SE pak za 4 990 Kč (dop. cena 8 790 Kč). Sluchátka AIrPods 3 zakoupí již od 4 290 Kč (s bezdrátovým nabíjením 4 590 Kč), model AirPods 2 za 3 090 Kč (dop. cena 3 990 Kč) a model AirPods Pro2 za 6 590 Kč (dop. cena 7 290 Kč).

Akce Red Friday nabídne i slevy na další vybrané příslušenství a doplňky. Každý zákazník, který si objedná online, získá i kupon v hodnotě 350 Kč na další nákup a výhody čekají také na členy iSTYLE věrnostního klubu Family+.

Společnost NG Retail dokončila modernizaci pokladního systému a POS řešení pro kompletní síť prodejen TESCOMA na Slovensku

Společnost NG Retail, vývojář a dodavatel specializovaného softwaru pro maloobchod, která je součástí české investiční skupiny DT-holding a.s. podnikatele Daniela Tomeše, úspěšně dokončila modernizaci pokladního systému a zajištění jednotného POS řešení na platformě POS NG ve všech 31 prodejnách společnosti TESCOMA na Slovensku.

„Sjednotili jsme tak pokladní systém prodejen napříč státy, kde TESCOMA působí, tedy v České republice, Maďarsku, Polsku a na Slovensku.​ Důležité bylo také zachovat kontrolu nad vývojem, včetně všech funkcionalit v rámci omnichannel přístupu k zákazníkovi, které s pokladním systémem velmi úzce souvisí, aby byly k dispozici ve všech zemích ve stejném rozsahu a kvalitě,“ říká Peter Semančík, obchodní ředitel NG Retail.

Co je POS NG?

Moderní pokladní systém určený pro maloobchodní sítě v odvětvích prodeje elektra, módy, sportu, tabáku či fast-foodu a řady dalších odvětví. Řešení POS NG je postaveno na pilířích jednoduchého a intuitivního ovládání, pokročilých „Anti-Fraud“ systémových funkcích, dokonalého přehledu, statistikách a v neposlední řade na nízkých nárocích na hardware. Díky tomu může řešení POS NG běžet i na stávajících zařízeních, a tím šetřit investiční náklady. Pokladní systémy POS NG využívají například prodejci Pompo, Electro World, UGO, Erotic City, Traficon, NAY, A3 Sport, Sportisimo, TESCOMA, Student Agency, Super zoo, PLANEO Elektro a další.

POS NG – NG Retail

Shrnutí informací a výhod řešení POS NG: bit.ly/POS_NG_letak

NG Retail s.r.o. je mladá a dynamická společnost navazující na již 30letou tradici dodávek specializovaných SW řešení pro maloobchod – retail. Díky týmu zkušených seniorních konzultantů má ambici přinášet stávajícím i budoucím klientům řešení, které je ušito na míru jejich byznysu, vnáší do něj přehled, pomáhá ho akcelerovat a dále rozvíjet tak, aby bylo připraveno na změny, které přináší moderní retail. Nejnovějším produktem společnosti je pokladní řešení POS NG, které patří mezi nejmodernější na trhu a zvládne obsloužit jak non-foodový segment (móda, hračky, sport, tabák), tak i prodej v oblasti fast foodu. Společnost je součástí české investiční skupiny DT‑holding a.s., která od roku 2020 sdružuje úspěšné a perspektivní společnosti.

www.ngretail.cz 

O společnosti DT-holding a.s.:

Investuje do úspěšných a perspektivních společností v mnoha oborech podnikání. Ve svém portfoliu má společnosti realizující stavební a výrobní projekty, firmy poskytující investiční a realitní služby, vývojáře a dodavatele specializovaného softwaru pro obchod a v neposlední řadě celorepublikový maloobchodní řetězec. Jako poslední rozšířila portfolio společnost, zabývající se zájmovými a vzdělávacími kroužky a také základní umělecká škola. DT-holding představuje uskupení úspěšných firem, které podnikají v několika různých oblastech obchodu i služeb a jejich činnosti se vzájemně doplňují. Více informací najdete na www.dt-holding.cz

TRAFICON TOBACCO RETAIL s.r.o., přední česká síť prodejen tabákových výrobků, tiskovin a loterijních služeb provozovaná na základě franšízingu. Historie značky TRAFICON sahá do roku 1996, kdy její zakladatel a současný majitel Daniel Tomeš začal provozovat první trafiku v Liberci. Postupem času si uvědomil, že budoucnost obchodu v tomto oboru je ve vybudování rozsáhlé sítě moderních prodejen umístěných na klíčových místech po celé ČR. A tak počet trafik rychle rostl. Nyní jich je více než 166 s tržbami převyšujícími 2,2 mld. Kč a další prodejny přibývají.

www.traficon.cz

Skupina H&Q, nábytek na míru pro obchod a služby

V rámci skupiny H&Q poskytuje zakázkovou výrobu nábytku, která spojuje kvalitní českou truhlářskou práci se znalostí specifických potřeb obchodu, retailového řetězce nebo firmy. Umí zajistit i kompletní přestavby a vybavení komerčních nebo kancelářských interiérů na klíč.

www.hq-design.cz

Skupina E&Q

E&Q je investiční a poradenská skupina založená v roce 2017, která je součástí české investiční společnosti DT-holding a.s. podnikatele Daniela Tomeše. Zaměřuje se na investice do nemovitostí a jejich správu ve všech hlavních segmentech trhu (residenční, komerční i industriální). Svým klientům neposkytuje pouze realitní poradenství a služby, ale komplexní poradenství v oblastech investičního zhodnocování finančních prostředků prostřednictvím nemovitostních projektů, budování konzervativního portfolia s pasivním příjmem do rodinného nadačního fondu a jeho správy, a správy a prodeje nemovitostí. Skupina zajišťuje také správu veškerých nájemních vztahů ve skupině DT-holding a budování jejího dlouhodobého realitního portfolia.

E&Q: Overview | LinkedIn

Skupina KROUŽKY

Společnost je jedním z největších organizátorů zájmových a vzdělávacích kroužků a volnočasových aktivit pro děti přímo v základních a mateřských školách po celé ČR a organizuje také víkendové a týdenní tábory ve vlastním areálu na horách. Skupina KROUŽKY zastřešuje také Základní uměleckou školu a Středisko volného času pod názvem Flow a rekreační středisko Kroužky nad Moníncem.

www.krouzky.cz

Passengera jede jako rozjetý vlak. Za rok 2022 zvýšila tržby o 90 % a dokončila tucet digitalizačních projektů hromadné dopravy po celém světě

Česká technologická společnost Passengera i v minulém roce zrychlovala. Zvýšila tržby o 90 %, dokončila několik projektů a nasmlouvala projekty. Hodnota aktuálně podepsaných zakázek dosahuje 160 milionů korun a v dalších týdnech se rozšíří o další desítky milionů. Největším loňským projektem bylo zahájení instalace digitálních služeb pro největší projekt metra na světě, který vzniká v saúdskoarabském Rijádu. Zajímavou novinkou bylo spuštění revolučního vlaku Goldenpass Express ve švýcarských Alpách. Passengera byla aktivní i na tuzemském trhu, v minulém roce například rozšiřovala své služby v evropských Flixbusech a do dalších vlaků Českých drah. Passengera, která se zaměřuje mimo jiné na internetovou konektivitu ve veřejné dopravě a infotainment portály pro cestující, oznámila i řadu produktových novinek, mezi nimi podporu 5G a Wi-Fi 6. Společnost letos slaví osm let od svého založení.

Rok 2022 patřil po covidových letech mezi ty dramatičtější. Velké projekty v hromadné dopravě jsou obvykle dlouho plánované a mají obrovské momentum směrem vpřed, což nám pomohlo i přes nejistou ekonomickou situaci ve většině zemí úspěšně dokončovat zakázky i podepisovat nové projekty. Epizoda s litrem benzinu za 50 korun nám také tady v Česku připomněla, že hromadná doprava patří ke strategickým oblastem, které bychom neměli podceňovat. Passengera má v backlogu nasmlouvané zakázky v hodnotě přes 160 milionů korun a v následujících měsících plánujeme uzavřít smlouvy za další desítky milionů. Zpomalovat tak ani v dalším roce nehodláme,“ shrnuje minulý rok Jan Kolář, CEO Passengery.

Metro, vlaky, autobusy a nově i lodě. V Česku, Evropě i ve světě

Mezi projekty zahájené už na začátku roku patří největší komplex metra na světě, který pomalu roste v saúdskoarabském Rijádu. Připojení k internetu a další digitální služby od Passengery tam brzy bude používat téměř 8 milionů obyvatel hlavního města. Ve vlakové dopravě se mimo jiné podařilo digitální služby včetně internetové konektivity a palubního infotainment portálu rozšířit do dalších vozů Českých drah, začít pracovat na internetovém připojení pro chorvatský Combis a rozšiřovat služby na palubě vozů maďarského dopravce MÁV i polské drážní společnosti PKP.

„Připojení k internetu ve vlacích je v dnešní době považováno za standard. Náš nejaktivnější klient v evropském prostředí na jeden vlak vykazuje spotřebu na úrovni 3,5 TB stažených a 0,5 TB nahraných dat měsíčně. To jsou objemy, o kterých by se nám před pár lety ani nesnilo, a je jich možné dosahovat jen díky špičkovým technologiím a stále se zlepšující dostupnosti k rychlým mobilním datovým sítím. Dostupnost takového připojení otevírá možnosti pro další služby,“ dokresluje Kolář tempo inovací, které posunují digitalizaci v hromadné dopravě stále vpřed.

V průběhu roku dokončila Passengera pro evropský Flixbus instalaci 4G, někde i 5G připojení k internetu do 25 autobusů na dalších mezinárodních spojích do Francie, Německa a nově také Maďarska. Zahájen byl i projekt digitalizace vlaků pro polskou pobočku společnosti Arriva a dále Passengera úspěšně digitalizovala autobusy kamerunského dopravce AfriqueCon.

K nejzajímavějším počinům patří nově spuštěný Goldenpass Express ve švýcarských Alpách. Přes 150 let stará výzva v podobě odlišných rozchodů železničních tratí ve strmých horských údolích padla a cestující si mohou vychutnat ničím nerušený zážitek plný dechberoucích výhledů spolu s digitálním turistickým průvodcem od české Passengery. Dalším významným projektem je probíhající digitalizace luxusního katamaránu pro společnost Austal plujícího po ostrovech Francouzské Polynésie, kam Passengera dodává svůj infotainment, palubní Wi-Fi a připojení k internetu sloužící pro ostatní lodní systémy.

Nové funkce a lepší hardware díky spolupráci s Advantech a Intel

Passengera není jen softwarové řešení, vlakovým i autobusovým dopravcům dodává také hardware vyvíjený v přímé spolupráci s technologickými společnostmi Advantech a Intel. Vlaková gateway G7 a autobusová G5 jsou na míru šité požadavkům dopravců po moderních digitálních službách včetně pokročilých funkcí, jako je Multi-SIM s podporou bondingu či geofencingu, schopnost streamovat videoobsah z několika kanálů na obrazovky umístěné v dopravních prostředcích či poskytovat bezpečný hosting pro aplikace třetích stran na palubě.

„Multi-channel videostream, součást řešení pro správu obsahu na palubních obrazovkách, je jedním z nejdůležitějších, protože otevírá dopravcům možnosti lépe pracovat s obsahem na obrazovkách a udělat z nich nový zdroj příjmů. Rozšířili jsme také možnosti v našem Monitoring & Management Suite, aby dopravci mohli digitální služby na palubě spravovat v reálném čase. Poslední novinkou je inovovaný captive portál umožňující personalizovaně komunikovat s uživateli, kteří se na palubě připojují k internetu,“ dodává Kolář.

Pro rok 2023 Passengera plánuje mimo jiné vydání nové verze jejich gatewaye – zařízení, ze kterého digitální služby této české firmy fungují. Díky technickému partnerství s Intelem dokáže jedna gateway obsloužit celý vlak i se stovkami cestujících. Firma také pracuje na řešení pro autonomní dopravní prostředky, kde komunikační systémy hrají o stupeň důležitější roli. První plány na autonomní vozidla se začínají objevovat v mnoha státech, kde Passengera působí, ať už v evropských metropolích, na Blízkém východě nebo na amerických kontinentech.

Více o firmě Passengera

Passengera je česká technologická společnost založená v roce 2015, která vyvíjí a dodává komplexní digitální řešení pro vlaky, autobusy a ostatní prostředky veřejné dopravy po celém světě. Její centrální modulární platforma přináší do veřejné dopravy digitální zážitek skrze informační a zábavní palubní systém pro cestující (infotainment), zajišťuje internetovou konektivitu a monetizační nástroje pro dopravce. Passengera zároveň dokáže navrhnout a realizovat hardware pro chod celého ekosystému. Díky tomu její řešení patří ke globální špičce – služby Passengery najdete například v pendolinech Českých drah, na palubě evropského Flixbusu nebo v projektu nejmodernějšího metra světa, které roste v Rijádu.

Exit mobile version