Vodíková budoucnost plynárenství: Středoškoláci budou soutěžit o mezinárodní titul Plynař roku 2024

Ve čtvrtek 25. dubna od 11 hodin odstartuje na brněnském výstavišti finále středoškolské soutěže Plynař roku 2024. Druhý ročník akce se poprvé uskuteční s mezinárodní účastí, kromě studentů ze sedmi českých škol budou o titul bojovat také středoškoláci ze Slovenska. Soutěžní klání bude přístupné pro veřejnost v rámci Stavebního veletrhu v pavilonu A2. „Plyn nahradí končící uhlí a Česko bude potřebovat více vyučených plynařů. Proto na místě návštěvníkům prakticky představíme plynařinu, možnosti jejího studia i jak připravujeme Česko na obnovitelné plyny: vodík a biometan,“ říká Petr Zajíček ze společnosti GasNet, která je generálním partnerem soutěže.

Akce „Plynař roku“ je součástí multioborové středoškolské soutěže „Mistři všedních dnů“, kterou organizuje Střední škola stavebních řemesel Brno-Bosonohy. Na Stavebním veletrhu v Brně tak budou soutěžit v odborných dovednostech i žáci dalších oborů, například tesaři, čalouníci, zedníci či klempíři.

Řemeslo má zlaté dno

Cílem soutěže je ocenit nejtalentovanější žáky a přispět ke zviditelnění učňovského školství. „Odborně vyučených řemeslníků je na trhu práce nedostatek, a tak dnes opravdu platí, že řemeslo má zlaté dno. Naši žáci jsou zaměstnavateli velmi žádaní a dobrou práci mají v podstatě jistou. To platí i pro absolventy oboru mechanik plynových zařízení,“ říká Roman Komínek, zástupce ředitele Střední školy stavebních řemesel Brno-Bosonohy. Právě plynárenství v příštích letech očekává poptávku po vyučených profesionálech.

GasNet: Bez nových plynařů se neobejdeme. Připravujeme Česko na vodík

„Plynárenství stojí na prahu největší transformace od dob průmyslové revoluce. Čeká nás renesance plynu, a nejen toho zemního,“ avizuje Petr Zajíček, ředitel speciálních prací největšího českého distributora plynu skupiny GasNet. Poukazuje tak na skutečnost, že se podařilo diverzifikovat dodávky plynu do Evropy, stabilizovat jeho ceny a emisně šetrnější plyn postupně nahradí končící uhlí nejen ve velkých elektrárnách. Evropské plynárenství se zároveň připravuje na postupné nahrazení zemního plynu obnovitelnými plyny – biometanem a vodíkem. „Nedávno jsme do distribuční sítě připojili šestou výrobnu biometanu a naším dlouhodobým cílem je nahradit zemní plyn čistým vodíkem. Pilotní vodíkové projekty chceme představit už letos. Nové generace plynařů tak budou pro českou energetiku klíčové. Abychom získali nové plynaře, podporujeme středoškolské studenty stipendii, placenými praxemi a zavádíme nástavbové formy studia plynařiny pro technické obory. Více se zájemci dozví na akci Plynař roku,“ zve Petr Zajíček veřejnost na Stavební veletrh.

Odborníci vám poradí s výběrem řemesla. Nahrazení umělou inteligencí se obává jen 17 % absolventů učilišť

O titul Plynaře roku budou na veletrhu soutěžit dvoučlenné týmy z celkem osmi škol:

  • Střední škola stavebních řemesel Brno-Bosonohy
  • Střední odborné učiliště plynárenské Pardubice
  • Střední škola řemesel Frýdek-Místek
  • Střední škola ESOZ Chomutov
  • Střední škola polytechnická Kyjov
  • Střední škola řemesel, Šumperk
  • Střední odborná škola Jarov, Praha
  • Stredná odborná škola stavebná, Nitra

Soutěž započne neveřejnou částí 24. dubna na Střední škole stavebních řemesel Brno-Bosonohy a vyvrcholí veřejným finále 25. dubna na Stavebním veletrhu v Brně. Žáci budou plnit odborné plynárenské úkoly od 11 do 17 hodin v pavilonu A2. Pedagogové i odborníci z oblasti energetiky budou veřejnosti na místě k dispozici od středy 24. do pátku 26. dubna.

„Protože se plynaři budou na výstavišti prezentovat po boku dalších řemesel, bude akce dobrou příležitostí, jak získat o studiu více informací. Vybrat správný studijní obor není snadné zejména v době, kdy mnoha kancelářským profesím hrozí, že je nahradí umělá inteligence (AI). Relativně imunní by proti nástupu AI naopak měla být manuální řemesla. Ta i nadále nabízejí cenné perspektivy pro budoucnost,“ vysvětluje pedagog Roman Komínek.

To potvrzuje i letošní průzkum skupiny GasNet mezi mladými absolventy odborných škol a učilišť realizovaný prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos. Strach z toho, že je v práci nahradí umělá inteligence, má jen 17 % absolventů. Významná část (38 %) si naopak dokáže představit, že jim umělá inteligence v budoucnu usnadní výkon profese. Už dnes ji v práci pravidelně využívá 28 % mladých absolventů učebních oborů. „Z pohledu jednotlivých oborů se o práci podle absolventů nemusí bát zejména řemeslníci a lidé, kteří pečují o technologická zařízení. Mezi ně patří i plynaři,“ dodává závěrem Petr Zajíček.

Plynař roku 2024

Organizátorem mezinárodní středoškolské soutěže je Střední škola stavebních řemesel Brno-Bosonohy. Generálním partnerem akce je největší český distributor plynu skupina GasNet. Partnery jsou: Jihomoravský kraj, COVpS JMK, České ručičky, NET4GAS, Pražská plynárenská, HUTIRA, FASTRA, SEPSafe, Gas Storage CZ, ENBRA, Thermona, Berner a Lesensky.cz.

AQ je novým výhradním distributorem přístrojů Mark Levinson

Mark Levinson navíc pro jarní období přichází s výjimečnou nabídkou v podobě 43% slevy na sestavu integrovaného zesilovače № 5805 a SACD přehrávače № 5101, která je podmíněna zpětným odkupem starších zařízení. Ušetřit lze přes 190 000 Kč.

Společnost AQ uzavřela partnerství s legendární americkou značkou Mark Levinson. Americký výrobce známý nekompromisním zpracováním a originálními technickými inovacemi si tradičního českého výrobce reprosoustav zvolil za výhradního distributora pro Českou republiku a Slovensko. Zákazníci tak již nyní najdou v nabídce elektronického obchodu hifi-audio.cz, aq.cz a na prodejnách AQ audio studio nejen úspěšná bezdrátová sluchátka № 5909, ale i špičkové high-end komponenty.

Mark Levinson si navíc pro evropský trh připravil jedinečnou jarní nabídku, která umožňuje zpětný odkup starších komponent výměnou za nekompromisní 43% slevu no sestavu SACD přehrávače Mark Levinson № 5101 a zesilovače № 5805. Nyní si tak špičkovou sestavu, ke které je třeba doplnit už jen reprosoustavy mohou fanoušci prémiových zařízení za skvělých 259 800 Kč a ušetřit tak přes 190 000 Kč. Jedinou podmínkou je odevzdání staršího zesilovače a CD přehrávače. Nabídka platí do konce června 2024.

Integrovaný dual mono zesilovač Mark Levinson № 5805

Zesilovač № 5805 je ručně vyráběný přímo v USA, který nadchne skvělou kontrolou a detailností dual mono konstrukce a špičkově zpracovanými zesilovacími obvody pracujícími v A/B třídě. Sílu mu propůjčuje integrovaný naddimenzovaný toroidní transformátor s nízkým šumem. Ten bez problémů zvládne napájet i phono předzesilovač pracující v čisté A třídě, který podporuje jak MM, tak MC přenosky. Samozřejmě nechybí bohatá nabídka analogových RCA a XLR vstupů ani digitální konektivita. Zahrnuje pár digitálních optických vstupů doplněných o jeden RCA, USB-B vstup pro přímé spojení špičkového zabudovaného D/A převodníku Precision Link II například s počítačem a nechybí ani Bluetooth.

Nekompromisní SACD přehrávač Mark Levinson № 5101

Nic než špičkový zvukový výstup nelze očekávat ani od SACD přehrávače № 5101. I ten se pyšní výrobou v USA a nekompromisním D/A převodníkem Precision Link II. Samozřejmostí je podpora všech formátů SACD a CD disků a nechybí ani streaming. Mark Levinson № 5101 podporuje formáty FLAC, WAV, AIFF, OGG, MP3, AAC i WMA a nezalekne se ani DSD.

Ceny a dostupnost

Oba komponenty již nyní dostupné v elektronických obchodech hifi-audio.cz, aq.cz i v kamenných prodejnách AQ audio studio.

V běžném prodeji přístroje fanoušci high-endu získají za 274 990 Kč v případě Mark Levinson № 5805 a 181 190 Kč v případě SACD přehrávače Mark Levinson No5101.

O firmě AQ

Firma AQ s.r.o. působí na trhu s audiem od roku 1995, kdy se její zakladatelé rozhodli proměnit svou lásku ke kvalitnímu zvuku v podnikání. Hlavní činností společnosti je proto výroba vysoce kvalitních Hi-Fi reprosoustav, jejichž vývoj i výroba stále probíhá v mateřské továrně v obci Červenka. Kromě výroby vlastních reprosoustav se společnost realizuje také v distribuční činnosti. V ní dominuje především příslušenství reprosoustav jako kabely, stojany, nebo držáky a také významné značky audiotechniky. První z nich byl dnes již celosvětově známý výrobce gramofonů Project, jehož gramofony se vyrábí rovněž v ČR. Mezi posledními přírůstky v distribuci pak nalezneme například značky JBL, Revel a Mark Levinson ze stáje Harman Luxury Group.

Česku chybí vrcholoví manažeři. Firmy je musejí přetahovat od konkurence

Firmy v Česku mají dlouhodobě problém obsazovat vrcholové manažerské posty. Najít vhodného kandidáta trvá měsíce. Překážkou je nízká kvalifikace i neochota nést zodpovědnost za chod firmy. Ti nejlepší si měsíčně vydělají přes 350 tisíc korun.

Česko se potýká s nedostatkem schopných šéfů dlouhodobě. Například už před deseti lety nabídka pozic pro vrcholové manažery dvojnásobně převyšovala poptávku. Headhunteři manažery hledají nejčastěji na Linkedin a v konkurenčních firmách. „V České republice je velký nedostatek schopných vrcholových manažerů způsoben především rychlým růstem některých odvětví, demografickými změnami, jako je stárnutí pracovní síly, nebo specifickými požadavky na dovednosti a zkušenosti, které jsou nutné pro vrcholové manažery. Zároveň se na nízkém počtu podílí také odliv talentů do zahraničí, kde manažeři hledají atraktivnější pracovní nabídky. Pracovní trh trpí jejich akutním nedostatkem, což vede k situaci, kdy často jedinou možností, jak sehnat schopného šéfa, je jeho přetažení od konkurenční firmy. Pro headhuntery je vedle vlastní databáze hlavním zdrojem vhodných kandidátů Linkedin,“ uvedla Gabriela Hansliková, obchodní ředitelka personální agentury Advantage Consulting.

Velký úbytek zkušených šéfů nastal v Česku během covidu. „Lidí, kteří chtěli v covidové době a následné ekonomické krizi nést zodpovědnost za chod celé firmy, propouštění zaměstnanců a pokles zisků, razantně ubylo a řada vrcholových manažerů i za cenu výrazně nižších platů přešla na nižší pozice s menší mírou zodpovědnosti. I když se někteří šéfové do vrcholového managementu vrátili, spousta z nich zůstala na pozicích, které s sebou nenesou takovou zodpovědnost, stres a časovou náročnost,“ vysvětlil Petr Hykel, majitel a ředitel headhunterské společnosti Theones, která se zaměřuje na obsazování vrcholových manažerských pozic.

Tradičně se velký nedostatek vrcholových manažerů objevuje v odvětvích, jako jsou IT, technologie, finance, zdravotnictví a výroba, kde je potřeba vysoké úrovně specializace a rychlých inovací. „Jedná se o kvalifikované pracovní pozice, manažeři musí být vybaveni relevantním odborným vzděláním a zkušenostmi, ale také řadou klíčových schopností včetně rozhodovacích, plánovacích, koordinačních, kontrolních. Zároveň musí mít i soft dovednosti, jako je vedení lidí, týmovost, komunikativnost, objektivnost. Kromě toho je i nezbytná znalost cizích jazyků a manažerské vzdělávání. Je velmi složité získat kvalifikovaného manažera a zároveň odborníka v oboru, právě nedostatečná kvalifikace je totiž jedním z problémů, na které firmy během obsazování vyšších postů narážejí. Obsadit takovou pozici trvá v průměru čtyři měsíce,“ sdělil Petr Hykel.

Platy vrcholových manažerů ročně rostou v průměru zhruba o deset procent. Podle průzkumu Executive Salary Survey 2023 se průměrná manažerská mzda pohybuje kolem 130 tisíc korun měsíčně, nejvyšší manažeři berou i přes 350 tisíc. „Nejlépe placenými sektory jsou zdravotnictví a life science, finanční služby, IT a telekomunikace, kde manažeři vydělávají výrazně nad průměrem. Naopak sektory jako doprava a cestovní ruch, velkoobchod a distribuce a elektrotechnický průmysl se nacházejí na nižší hranici odměňovacího spektra. Nejnižší manažerské pozice si měsíčně vydělají kolem 60 tisíc korun,“ řekl Petr Hykel.

Pokud firma ve svém čele schopného manažera má, měla by ho hýčkat nejen finančně. Nabídky konkurenčních firem jsou často lákavé, a i loajální šéfové jim často neodolají. „Vedle nadstandardního finančního ohodnocení a nejrůznějších finančních bonusů patří k běžným benefitům služební telefony, počítače, auta, výjimkou nejsou ani byty či domy. Špičkový manažeři si své působiště vybírají ale také podle atmosféry v týmu, firemní kultury a možnosti kariérního růstu či dalšího vzdělávání. V poslední době kladou velký důraz na vyváženost pracovního a volného času. Ač velmi často pracují přesčas a jsou k dispozici i po pracovní době, chtějí trávit čas s rodinou, přáteli, sportovat nebo mít kulturní vyžití. Ceněným benefitem je tak dovolená navíc,“ vyjmenovala Marcela Vyskoková, marketingová manažerka personální agentury Advantage Consulting.

Vrcholové posty jsou stále převážně mužskou doménou. Přestože se situace postupně zlepšuje díky rostoucímu důrazu na diverzitu, ženy působí na vedoucích pozicích spíše sporadicky. „Globálně lze říci, že procento žen ve vrcholových manažerských pozicích se pohybuje kolem 20 procent. V Česku není tato situace nijak ojedinělá, ženy na vyšších pozicích jsou méně zastoupeny i v rámci Evropy. Například studie mezinárodní poradenské společnosti McKinsey vycházející ze statistik sedmi evropských zemí včetně Česka uvádí, že ženám připadá 37 procent manažerských pozic, v nejvyšším vedení mají 19procentní zastoupení a zastávají osm procent postů generálního ředitele. Zastoupení žen je závislé i na odvětví, například v technologiích je procento zastoupení žen nižší než v odvětvích, jako je vzdělávání. I přes pozitivní snahy o zvýšení zastoupení žen na vrcholových pozicích, je tu stále řada bariér, jako je nerovnováha mezi pracovním a osobním životem a nedostatek podpory žen v kariérním růstu,“ uvedla Olga Hyklová.

ADVANTAGE CONSULTING, www.acjobs.cz

Personální agentura Advantage Consulting je největší česká personální agentura v oblasti Recruitmentu. Uchazečům o zaměstnání pomáhá s jejich uplatněním na trhu práce od roku 2002. Síť poboček má po celé ČR. Zajišťuje komplexní služby v oblasti lidských zdrojů, poradenství v otázkách náboru a hodnocení nových či stávajících zaměstnanců.

THEONES, www.theones.cz

Tým THEONES se zaměřuje na klíčové pozice v rámci vyššího a středního managementu. Headhunteři mají dlouhodobé zkušenosti a specializují se na hledání vrcholových manažerů.

Allegro Days poprvé napříč třemi trhy. Čeští prodejci nabídnou své zboží za akční ceny i na Slovensku

Platforma allegro.cz, která byla spuštěna teprve loni a jenž registruje již více než 1,6 milionu aktivních nakupujících, spouští další slevovou akci. Dubnové Allegro Days nabídnou slevy až do výše 40 %, týkat se přitom budou produktů napříč všemi kategoriemi. Vůbec poprvé se navíc Allegro Days uskuteční kromě Česka a Polska také na Slovensku, kde společnost své tržiště allegro.sk oficiálně spustila minulý měsíc.

Dubnové Allegro Days probíhají na platformě po celý týden, tedy od 8. – 14.4., a zákazníkům nabízí nejen produkty z kategorie elektro, dům a zahrada, auto-moto či módy, ale rovněž ze sortimentu sportovního vybavení. Právě to je totiž dle dat platformy mezi spotřebiteli aktuálně velmi oblíbené – nejčastěji pak v dané kategorii vyhledávají činky, podložky na cvičení či shakery. Zájem je však také o běhací pásy, které patřily během ledna a února na Allegru k nejvyhledávanějším produktům v rámci své kategorie. „Na allegro.cz nabízíme řadu produktů na cvičení z domova, například běžecké pásy, které si lidé mohou snadno umístit pod pracovní stůl a zapojit tak pohyb i do pracovního dne v rámci home office,“ komentuje Tereza Copers z allegro.cz.

Čeští obchodníci nabídnou své zboží výhodně i na Slovensko

Slevová akce bude poprvé dostupná také slovenským zákazníkům – i za hranicemi proběhne v týdnu od 8.4. a přinese stovky zlevněných produktů. Allegro tak poprvé uvádí pravidelnou slevovou kampaň kromě svého domovského trhu i do dalších dvou zemí a umožňuje tak českým obchodníkům nabídnout své zboží za zvýhodněné ceny dalším milionům spotřebitelů. Slovenští zákazníci jsou přitom na nákupy od českých e-shopů již zvyklí – dle průzkumu[1] agentury Perfect Crowd realizovaného pro Allegro na nich někdy nakoupilo 77 % z nich. Data také ukazují, že pro Slováky je i samotné nakupování na marketplaces již nyní poměrně běžnou praxí – po objednávkách přímo na stránkách e-shopu či přes mobilní aplikaci jsou totiž tržiště třetím nejčastěji využívaným prodejním kanálem.

Allegro Days tak představují pro české obchodníky příležitost zaujmout nové zákazníky, přičemž jim stačí registrovat se pouze na allegro.cz a své zboží následně snadno vystavit i na slovenské platformě. Allegro se pak postará o to, aby zákazníci viděli cenu produktu vždy ve své lokální měně, obchodníkům zároveň tržiště po celou dobu působení na platformě nabízí i rozsáhlou marketingovou a edukační podporu.

Allegro Days přináší férové slevy napříč trhy

I na Slovensku mají zároveň obchodníci k dispozici program Smart!, díky kterému mohou své zboží nabízet zákazníkům s možností doručení i případného vrácení zdarma. Smart! členství si mohou slovenští spotřebitelé předplatit za měsíční poplatek 2,49 euro či zvýhodněný roční ve výši 11,99 euro. Stejně tak je každý nákup v Česku i Slovensku chráněn programem Allegro Protect, který zákazníkům garantuje v případě problému se zásilkou refundaci až do 100 000 Kč či 4 000 euro.

Samozřejmostí je pak i to, že jsou veškeré zvýhodněné ceny v rámci akce Allegro Days v souladu s evropskou směrnicí „Omnibus” garantující férovou slevu – nakupující tak mají jistotu, že je její výše vždy odvozena z nejnižší ceny daného zboží za posledních 30 dnů. Všechny speciální nabídky najdou zákazníci na hlavní stránce kampaně na allegro.cz či allegro.sk, jednotlivé produkty jsou pak vždy označeny štítkem Allegro Days.

O Allegro Group

Allegro, vlastnící značky MALL, CZC a WE|DO, provozuje přední online tržiště ve střední a východní Evropě. Platforma se sídlem v Lucembursku a kótovaná na varšavské burze cenných papírů spojuje miliony kupujících s tisíci obchodníky, kteří poskytují stovky milionů nabídek. Model tržiště Allegro spočívá především ve zprostředkování prodeje převážně nových produktů obchodníků, zejména prostřednictvím modelu business-to-customer, a poskytuje evropským spotřebitelům snadný přístup k nabídkám z různých kategorií, mezi něž patří elektronika, dům a zahrada, sport a cestování, děti, auto-moto, móda a obuv, zdraví a krása, knihy, média, sbírky a umění.

  1. Na základě průzkumu „Mezinárodní platformy a online tržiště na Slovensku“ agentury Perfect Crowd pro společnost Allegro, realizovaného v lednu 2024 na Slovensku, a to na vzorku 1012 respondentů ve věku od 18-60 let.

První český DJ Set ve Spatial Audio: NobodyListen vydává na Apple Music záznam ze své show k oslavě 15 let na scéně

Známý český DJ a producent Jakub Strach alias NobodyListen v únoru oslavil 15 let na hudební scéně velkolepou show na pražském Výstavišti, kterou navštívilo více než 3000 lidí. Nyní jeho live DJ set z této akce vychází exkluzivně na streamovací službě Apple Music v prostorovém zvuku s využitím technologie Dolby Atmos.

NobodyListen, který je dlouholetým ambasadorem specializovaného prodejce Apple produktů, společnosti iSTYLE, se stal vloni v září prvním československým umělcem, který připravil speciální DJ set přímo pro Apple Music. Set, inspirovaný konceptem Back to School vyšel na Apple Music v kategorii DJ Mixes, na kterých se v minulosti podílela slavná jména jako Diplo, David Guetta, Carl Cox, deadmau5 nebo Skrillex.

Nyní má na svém kontě další domácí prvenství, a to live DJ Mix na Apple Music v prostorovém zvuku (Spatial Audio). Záznam DJ Setu, který NobodyListen odehrál 23. února v Křižíkově pavilonu na pražském Výstavišti v rámci své show k 15. výročí na hudební scéně, obsahuje 3 hodiny tracků a remixů napříč žánry od elektroniky, přes rap až po klubovou muziku a několik speciálních remixů s hosty, které nebyly nikdy předtím vydány.

„Letos se mi sešla taková vtipná souhra čísel, na začátku roku jsem oslavil třicáté narozeniny a zároveň jsem doma našel plakát, že je to patnáct let od mého prvního živého hraní, takže jsem se rozhodl to oslavit a udělat nějakou větší show v Praze. Pozval jsem několik hostů z řad mých přátel, jako Yzomandias, Niktendo, PTK, nebo Annet X, se kterými jsme odehráli speciální remixy, které se objevují v záznamu na Apple Music v takzvaných DJ Mixes a nebudou nikde jinde k nalezení,“ říká Jakub Strach alias NobodyListen.

„Záznam je speciální v tom, že je to úplně první DJ Mix ve Spatial Audio na československé scéně. Na místě jsme měli rozvěšeno 12 mikrofonů, které snímali celý prostor a výsledná nahrávka byla následně smíchána a zmasterována sound engineerem, který je expertem na Dolby Atmos. Díky tomu, že si člověk může pustit set v Dolby Atmos, získá oproti klasickému stereu pocit, jako by jej zvuk obklopoval ze všech stran a byl přímo na místě koncertu,“ dodává Strach.

Chytrá logistika přichází: roboti ve skladech, autonomní kamiony a trasu naplánuje umělá inteligence

Čtvrtá průmyslová revoluce přetváří svět, jak ho známe. Technologický pokrok stírá hranice mezi fyzickým a digitálním prostředím. V praxi to umožňuje spolupráci strojů a lidí v dosud nevídaném rozsahu. Novým trendům se přizpůsobuje i logistika, jež cílí na dosažení maximální efektivity.

Koncept chytré logistiky znamená propojení skladových systémů, interní dopravy, přepravních technologií a plánovacího softwaru v jednu síť. Ta dokáže automaticky tvořit a upravovat přepravní procesy podle aktuálních potřeb a s ohledem na ostatní články řetězce.[1]

Očekává se, že v logistice bude klíčovou roli hrát umělá inteligence (AI). Analýzou obrovského množství dat může předvídat budoucí objemy výroby a přepravy a přebrat odpovědnost za rutinní úkoly. Díky schopnosti neustále se učit se navíc výkon umělé inteligence bude zlepšovat.[2] „AI a autonomní vozidla učiní dopravu efektivnější, levnější a bezpečnější,“ předpovídá Pero Mićić, přední odborník na budoucí management.[3]

Nižší emise a menší výdaje

Jak si představit chytrou logistiku v praxi? Představte si nástroje umělé inteligence, které dokážou předpovědět, jaké zboží a kam si zákazník objedná, a to několik týdnů předtím, než k objednávce vůbec dojde. Podle toho systém upraví výrobní proces nebo vygeneruje tu nejvýhodnější trasu zboží ze skladu do cíle. Ve skladu zboží vyskladní robot, naloží jej do autonomního elektrického kamionu, který bude následovat aktuální ideální trasu. Takto automatizované plánování tras ušetří čas, pracovní sílu a palivo. Odhaduje se, že tímto způsobem by se celé odvětví mohlo vyhnout zbytečným cestám a snížit emise CO2 o jednu až dvě megatuny, a přitom ušetřit až dvě miliardy eur.[4]

Prozatím si ale nástroje chytré logistiky razí cestu do praxe spíše jeden po druhém. Přední logistické firmy již standardně používají inteligentní dopravní systémy, které vyhodnocují provozní parametry. „Zavedením elektronického systému jsme si zajistili přesný přehled a kontrolu nad našimi vozidly v provozu, včetně technického stavu či dodržování povinných přestávek řidiči,“ vysvětluje Ondřej Stöhr, jednatel největšího českého silo cisternového dopravce Conti-RSC.

Prostřednictvím chytrého systému má společnost přehled rovněž o jízdním stylu jednotlivých řidičů včetně spotřeby paliva a opotřebení vozidla. Díky nástroji se Conti-RSC podařilo výrazně snížit náklady na pohonné hmoty.

Technologie na vzestupu

Poměrně rozšířené jsou už dnes třeba automatické vyskladňovací systémy. Jeden takový loni ve svém ostravském skladu zprovoznila společnost Malfini. Díky robotizaci dokáže firma uskladnit až o pětinu více zboží a rychleji ho odbavit.[5] K robotizaci svých skladových hal přistoupil i Kaufland, jemuž moderní řešení dovolilo navýšit kapacitu skladu až o třetinu.[6]

Revoluci čeká i způsob, jakým se zásilky ke kupujícím dostanou. Dlouho avizované doručování prostřednictvím dronů se konečně stává realitou. Americký gigant Amazon systém spustil již ve dvou městech Spojených států a do konce letošního roku chce novinku představit i v Evropě.[7]

Další z technologií, která bude v logistice hrát velkou roli, je takzvaný internet věcí (IoT), a to například ve formě malého a lehkého lokátoru, který lze přibalit k zásilce, aby hlásil její aktuální polohu. Může však informovat také o dalších hodnotách, pokud je vybaven akcelerometrem, teploměrem či vlhkoměrem.[8]

Komunikace mezi stroji je rovněž základem konvojů autonomních nákladních aut. Moderní kamiony opatřené speciálními senzory se mohou seřadit těsně za sebe a následovat vedoucí vůz, díky čemuž se během jízdy sníží odpor vzduchu, a tím i spotřeba paliva.[9]

Investice do chytré logistiky se v dlouhodobém horizontu vyplatí

Chytrá logistika však neslibuje pouze vyšší efektivitu a úspory, její nasazení přináší i řadu praktických výzev. Jelikož je založena na daleko větší výměně dat a jejich sdílení, vzniká více prostoru pro škodlivý software a hackery, kteří mohou systém narušit. Proto společnosti během přechodu k automatizaci musejí myslet i na investice do bezpečnosti. Řešením je mít vypracovanou bezpečnostní strategii, jež obsahuje vše od šifrovacích protokolů po pravidla nakládání s hesly. Za zvážení stojí také pojištění proti kyberzločinu.

Ani samotné zapojení chytré logistiky do stávajícího provozu není snadné a přináší nemalé náklady. Zahrnuje upgrade hardwaru a softwaru, školení zaměstnanců a také sladění podniku s veškerými novými předpisy. Počáteční náklady se sice mohou zdát příliš vysoké, investice však v dlouhodobém horizontu přinesou úspory díky větší efektivitě, menší spotřebě paliv a snížení odpadu.[10]

„Chytrá řešení do našeho oboru již pronikají. Myslím, že ke zcela autonomním kamionům vede ještě dlouhá cesta, ale plánování pomocí umělé inteligence či propojení různých částí dodavatelského řetězce si dokážu v blízké budoucnosti představit,“ komentuje technologický pokrok Ondřej Stöhr z Conti-RSC.

Směřování logistiky k větší automatizaci je nicméně jasné. Zelenou mu dává i Evropské unie, která v ní vidí jednu z cest, jak snížit emise skleníkových plynů. „Doprava funguje jako páteř, jež spojuje evropské občany a podniky, a proto je důležitá pro nás všechny. Digitální technologie mohou změnit způsob, jakým se pohybujeme, učinit mobilitu chytřejší, efektivnější a také ekologičtější,“ uvádí eurokomisařka pro dopravu Adina Valean.[11]

  1. https://blog.toyota-forklifts.cz/prumysl-4.0-a-chytra-logistika-meni-budoucnost-skladovani
  2. https://www.wereldo.com/blog/vyuziti-umele-inteligence-v-logistice-jake-jsou-moznosti
  3. https://www.iru.org/news-resources/newsroom/driving-eu-past-present-and-future-european-road-transport
  4. https://www.strategyand.pwc.com/de/en/industries/transport/smart-logistics.html
  5. https://logistika.ekonom.cz/c1-67243960-v-malfini-vyskladnuji-zbozi-roboti-dodani-element-logic-system-autostore-umoznuje-v-nove-zone-ukladat-az-o-petinu-vice-textilu-nez-drive
  6. https://www.edizone.cz/sklady-a-logistika/automaticky-vyskladnovaci-system-pro-kaufland/
  7. https://www.seznamzpravy.cz/clanek/tech-technologie-amazon-doruci-leky-dronem-do-hodiny-balicky-budou-padat-z-nebe-i-v-evrope-238699#:~:text=Rychl%C3%A9%20doru%C4%8Dov%C3%A1n%C3%AD%20bal%C3%AD%C4%8Dk%C5%AF%20pomoc%C3%AD%20dron%C5%AF,dvou%20metr%C5%AF%20spust%C3%AD%20na%20zem.
  8. https://mmspektrum.com/clanek/stroje-v-pohybu-sledovani-zasilek-na-dalku
  9. https://www.robinwaite.com/blog/5-innovative-technologies-revolutionising-the-trucking-industry
  10. https://www.dhl.com/discover/en-nz/logistics-advice/logistics-insights/overcoming-logistics-4-0-technologies-challenges#:~:text=Other%20than%20security%20challenges%2C%20cost,up%20to%20a%20significant%20investment.
  11. https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_20_2329

Společnost vivo dnes přináší na český trh dostupnou novinku V40 SE se speciální zaváděcí nabídkou

Nejnovější zástupce řady V společnosti vivo klade maximální důraz na precizní zpracování a výkon vlajkové lodě v oblastech, které uživatelé oceňují nejvíce

Společnost vivo dnes uvádí na český trh čerstvou novinku – vivo V40 SE. Ta chce v segmentu smartphonů střední třídy zaujmout celou řadu velmi atraktivních vlastností, které jsou obvyklé spíše pro podstatně dražší telefony z řad vlajkových lodí. Pyšní se kvalitním Ultra Vision AMOLED displejem s obnovovací frekvencí až 120 Hz nebo prémiovým zpracováním a stylovým designem. Určitě zaujme fialová varianta využívající materiálu Eco Fiber Leather s inovativním ošetřením proti skvrnám. Zákazníci se zájmem o distingovanější design mají k dispozici také nenápadnější, ale přesto stylové černé provedení. Nabídku doplňuje také dvojice stereo reproduktorů nebo širokoúhlý fotoparát pro skupinové fotografie, se kterým zachytíte každý moment.

O pohodlné používání se postará čipset Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2 s pokročilou 4nm architekturou a nízkou spotřebou energie. V kombinaci s bateriíí o vysoké kapacitě (5000 mAh) přináší novinka velmi solidní výdrž a překážkou nebude ani vybitá baterie. S podporou rychlého nabíjení FlashCharge až 44W budete rychle zpátky ve hře. Pro klid v duši navíc výrobce garantuje 80% životnost baterie po čtyřech letech používání. Pohodlnou práci pak zajišťuje operační paměť s kapacitou 8 GB, doplněná funkcí Extended RAM přinášející rozšíření až 8 GB operační paměti pro plynulý multitasking a operační systém FunTouch 14 postavený na Android 14.

Stejně jako u ostatních modelů vivo nechybí kvalitní fotoaparát, v tomto případě 16MP přední fotoaparát a systém tří fotoaparátu na zadní straně s 50MP hlavním a 8MP ultraširokoúhlým fotoaparátem pro pohodlné pořizování skupinových snímků. Samozřejmostí je pak nabídka softwarových funkcí včetně stylů, efektů bokeh nebo video režimů.

Cena a dostupnost

Novinka V40 SE je na Českém trhu dostupná ode dneška 8. dubna ve verzích Purple Leather (fialová) a Crystal Black (černá) u vybraných obchodních partnerů za sníženou zaváděcí cenu 5999 korun po uplatnění slevového kódu vivo1000 a zákazníci navíc k telefonu získají jako dárek nabíjecí adaptér vivo FlashCharge 44W, který už není součástí balení. Akce potrvá do 30. dubna, poté bude smartphone dostupný za doporučenou maloobchodní cenu 6999 korun.

Dále připomínáme, že společnost vivo u příležitosti evropského fotbalového šampionátu UEFA EURO 2024™ spouští soutěž vivo PASS o 10 zájezdů na zápas Česka s Portugalskem s dopravou a ubytováním. Soutěž poběží od 19. dubna do 24. května u vybraných lokálních obchodních partnerů společnosti vivo. Soutěžící se můžou do slosování zapojit koupí telefonu vivo V40 SE a následnou registrací. Během konání soutěže se každý týden budou losovat dva výherci, přičemž každý z nich vyhraje zájezd pro dvě osoby. Celkem je tedy v osudí 10 vivo Passů a do Německa se na nejlepší evropský fotbal vydá 20 šťastlivců.

O vivo

vivo je technologická společnost, která vytváří produkty založené na skvělém designu a jejímž základem jsou chytrá zařízení a inteligentní služby. Cílem společnosti je propojovat lidi po celém světe s digitálním světem. Prostřednictvím jedinečné kreativity poskytuje vivo svým uživatelům stále pohodlnější mobilní a digitální život.

V návaznosti na základní hodnoty společnosti, mezi které patří tzv. Benfen*, orientace na design a uživatele, realizovala společnost vivo strategii udržitelného rozvoje s vizí stát se společností světové úrovně.

Společnost vivo sdružuje a rozvíjí nejlepší místní talenty, aby dosáhla vynikajících výsledků, a podporuje ji síť výzkumných a vývojových středisek v Šen-čenu, Dongguanu, Nanjingu, Pekingu, Hangzhou, Šanghaji a Xi’anu, která se zaměřují na vývoj nejmodernějších spotřebitelských technologií, včetně 5G, umělé inteligence, průmyslového designu, zobrazovacího systému a dalších perspektivních technologií. vivo také vytvořilo inteligentní výrobní síť (včetně těch, které autorizovala společnost vivo) s roční výrobní kapacitou téměř 200 milionů smartphonů. K dnešnímu dni má společnost vivo rozvětvenou prodejní síť ve více než 60 zemích a regionech a oblíbilo si ji více než 400 milionů uživatelů po celém světě.

*„Benfen“ je čínský termín označující přístup k práci. Znamená dělat správné věci správným způsobem. Popisuje poslání společnosti vivo, jejíž vizí je budovat technologie sloužící dobrým účelům.

Novinky o společnosti vivo najdete na https://www.vivo.com/cz/about-vivo/news

Autorizované zastoupení společnosti vivo v České republice provozuje společnost ZHI SHENG INTERNATIONAL CZECH, s. r. o. oficiální obchodní a distribuční zástupce společnosti vivo Mobile Communication Co.

Česko musí zrychlit renovace nehospodárných budov. S jejich financováním pomůže NRB

Téma udržitelnosti a spotřeby energie rezonuje společností už několik let. Příkladem za všechny jsou severské země Finsko, Švédsko a Dánsko, které produkují více než 34 % své energie z obnovitelných zdrojů a výrazně tak snižují nehospodárnost svých budov. Dle slov ministra životního prostředí Petra Hladíka by Česko mělo tohoto příkladu následovat, značně zrychlit tempo renovací budov a přejít na udržitelná řešení. Ne všichni podnikatelé si však mohou takovou investici sami dovolit. Pro ně je tu k dispozici zvýhodněný úvěr s úrokovou sazbou 1,99 % p.a. z programu Nové úspory energie, díky kterému projekt realizují a dosáhnou požadovaných úspor. S přípravou projektu jim pomůže také poradenský program ELENA.

„V České republice je stále nejvíce budov s průkazem energetické náročnosti budovy v nehospodárných třídách, tedy F, G. Jedná se hlavně o stávající budovy, které vyžadují rekonstrukci a společně s ní zavedení energetického managementu. Starší budovy využívané za účelem podnikání mohou mít ale problém s financováním, často se totiž nejedná o zavedení jedné nebo dvou inovací, ale o celkové zefektivnění energetického fungování budovy. Renovacím starších budov nahrávají i budoucí záměry Evropy. Europoslanci v březnu odsouhlasili směrnici, podle které mají být všechny budovy do roku 2050 klimaticky neutrální. Aby k tomuto došlo, budou muset stávající budovy projít změnami, které povedou k úspoře energií,” říká Eva Baková, specialistka energetiky Národní rozvojové banky.

Důvodem pro zavedení této směrnice je fakt, že právě budovy mají největší spotřebu energie v Evropské unii. Dle odhadů spotřebují až 40 % veškeré vyrobené energie a vyprodukují 36 % emisí skleníkových plynů. Často jde přitom o budovy sloužící k podnikání.

Renovace starších budov podporuje také ministr životního prostředí Petr Hladík, dle kterého bychom jim měli jít vstříc. Renovací totiž v Česku projde pouhé 1 % budov namísto minimálně 3 % za rok. Zároveň by u nás mělo dojít k rozšíření instalace obnovitelných zdrojů pro výrobu elektrické a tepelné energie z rodinných domů také na veřejné budovy, kanceláře a bytové domy. Hladík však doporučuje dělat i další kroky vedoucí k úspoře energií, které jsou žádané nejen z hlediska úspor energie, ale také kvůli plnění zmíněného nařízení Evropské unie. Může jít o instalaci nového osvětlení, výměnu starého stroje za nový, opatření spojená s ohřevem vody, vytápěním prostor či optimalizaci vodního hospodářství s využitím dešťové a šedé vody.

S těmi jim může pomoci zvýhodněný úvěr s úrokem 1,99 % p.a. z programu Nové úspory energie od Národní rozvojové banky, který jim pokryje způsobilé výdaje na realizaci úsporných opatření do výše 90 %. Do programu se mohou zapojit malí, střední i větší podnikatelé, kteří působí ve většině oblastí podnikání, jako je zemědělství, průmysl, stavebnictví, energetika, cestovní ruch, maloobchod a velkoobchod. Výjimkou jsou podnikatelé z Prahy, pro které funguje program ENERG. „Pokud se projekt podaří dokončit a dosáhnout stanovené úspory energie, mohou podnikatelé získat finanční příspěvek ve formě dotace dosahující výše 35 % ze všech způsobilých výdajů projektu. Stačí doložit dodatečný ověřovací energetický posudek, ze kterého bude plánovaná úspora zřejmá,” říká Baková.

S přípravou celého projektu pomůže poradenský program ELENA. V rámci něj mohou podnikatelé využít konzultaci, kde s nimi pracovníci NRB proberou jejich záměry, zajistí energetický posudek a následně pomohou s přípravou energeticky úsporného projektu. A nejen to, banka také může proplatit až 90 % způsobilých výdajů spojených s přípravou projektu.

Program Nové úspory energie je financován z ESI fondů v rámci Operačního programu technologie a aplikace pro konkurenceschopnost 2021–2027 Ministerstva průmyslu a obchodu. Program je určený pro firmy, které uvažují o projektech vedoucích k úspoře energií. V rámci programu mohou požádat o zvýhodněný úvěr, který je dostupný pro podnikatele všech velikostí, z celé České republiky, kromě hlavního města Prahy.

Program ELENA (European Local ENergy Assistance) je financován z programu HORIZONT 2020 spravovaného Evropskou investiční bankou. Nabízí poradenství při zpracování energeticky úsporného projektu a získání energetického posudku. Cílem programu je usnadnit realizaci energeticky úsporných opatření. Je zaměřen na renovace stávajících nemovitostí a cílené investice do stavebních a technologických opatření spojených s budovou. Program ELENA nabízí úhradu 90 % způsobilých výdajů na vybrané činnosti spojené s přípravou projektu. Je vhodný nejen pro podnikatele, ale i pro, města, kraje a další subjekty veřejné správy.

Národní rozvojová banka, a.s., působí na trhu od roku 1992, toho času jako Českomoravská záruční a rozvojová banka, a.s. Jejím cílem je přispět a podílet se na podpoře dlouhodobě udržitelného hospodářského a sociálního rozvoje prostřednictvím poskytování finančních produktů, zejména v oblasti malého a středního podnikání, rozvoje infrastruktury a dalších sektorech ekonomiky. Jejím jediným akcionářem je Česká republika zastoupená Ministerstvem průmyslu a obchodu, Ministerstvem financí a Ministerstvem pro místní rozvoj. S využitím prostředků státního rozpočtu, rozpočtů krajů a evropských fondů banka poskytuje podporu formou záruk a zvýhodněných úvěrů a doplňuje tak nabídku bankovních a investičních produktů na trhu.. Dceřinými společnostmi NRB jsou Národní rozvojový fond, který se zaměřuje na rozvoj infrastruktury se zapojením soukromých zdrojů, a Národní rozvojová investiční, jež poskytuje podporu ve formě kapitálových finančních nástrojů soukromému i veřejnému sektoru.

Český startup Agdata pomáhá řídit stovky kilometrů vzdálenou plantáž rychle rostoucích topolů na Ukrajině

Agdata, český lídr v oblasti precizního zemědělství, rozšířil své pole působnosti mimo hranice Evropské unie. Na Zakarpatské Ukrajině pomáhá řídit provoz a monitorovat stav plantáže rychle rostoucích topolů české investiční skupiny RSJ. Ta do pěti let plánuje rozšíření současného pilotního projektu až na 5 000 ha, a to hned v několika lokalitách.

Agdata je největším poskytovatelem komplexních služeb a technologií precizního zemědělství v Česku. Klienti startupu dohromady spravují 2,2 milionu ha půdy, což je více jak polovina celkového zemědělského půdního fondu v Česku. Firma nyní své aktivity v oblasti zemědělství rozšířila i mimo hranice EU. V rámci využívání komplexního zemědělského systému Agdata pomáhá i s řízením plantáží rychle rostoucích topolů na Zakarpatské Ukrajině pro projekt investiční skupiny RSJ. Na vzdálenost stovek kilometrů tak přináší data o stavu porostu, jeho vývoji i řízení samotného provozu plantáže.

Vzdálený monitoring růstu topolů i pohybu techniky

Monitoring porostu probíhá v několika rovinách. Přímo na místě je instalovaná meteostanice, která monitoruje vlhkost, teplotu v ovzduší, úhrn srážek či směr a rychlost větru. Data o stavu samotného porostu poskytují satelitní snímky z družic, které nad územím přelétají v pravidelných intervalech. Z nich je možné zjistit informace o zdraví porostu, napadení škůdci, růstu nebo vláze v samotných rostlinách. Díky dlouhodobému vyhodnocování a aktuálnímu stavu je pak možné zjistit i slabá a silná místa plantáže či vytipovat další vhodné lokality.

„Součástí spolupráce s RSJ na Ukrajině je i hardware. Díky němu je možné nejen efektivně využívat zemědělské stroje a sledovat jejich pohyb, ale především plánovat a kontrolovat samotnou práci. Celá platforma funguje v cloudu a data sbíráme jak pomocí vlastních senzorů, jako jsou GPS nebo meteostanice, tak i přes API třetích stran. A právě díky jednoduché instalaci a obslužnosti zařízení vidíme v zahraničí velký potenciál. Už dlouho spolupracujeme se zemědělci v Česku i na Slovensku a vzdálenost pro nás tak není překážkou, protože model fungování je stejný ve většině zemí na světě,“ vysvětluje Lukáš Musil, obchodní ředitel a spoluzakladatel Agdata.

Investiční skupina RSJ plánuje na Ukrajině do pěti let vysázet až 5 000 ha topolů

Topolové plantáže začala investiční skupina RSJ na Ukrajině vysazovat v roce 2021 u Melitopolu, který je od začátku válečného konfliktu okupovaný ruskou armádou. Skupina je proto v tuto chvíli pěstuje v lokalitě na Zakarpatí. Tam od roku 2022 na ploše 41 ha roste školka rychle rostoucích topolů, která do budoucna poslouží jako zdroj pro osázení dalších plantáží. V letošním roce chce investiční skupina RSJ její plochu více než zdvojnásobit na téměř 100 ha. Do budoucna plánuje ještě masivnější rozšiřování výsadby.

„Přibližně do pěti let chceme osázet celkovou plochu 3 až 5 tisíc ha, a to hned v několika lokalitách na Ukrajině. S rostoucí plochou porostou i nároky na provoz, ať už se to týká počtu zaměstnanců nebo strojů. Provoz takto velkého podniku není nic jednoduchého v Česku, natož pak stovky kilometrů daleko. V současné době se sice jedná o pilotní projekt, ale s každým novým hektarem pro nás význam systému precizního zemědělství od Agdata poroste,“ říká Jakub Kučera, asset manažer investiční skupiny RSJ.

Topolové plantáže nejsou jediným projektem investiční skupiny RSJ na Ukrajině. Na podzim minulého roku skupina spolu se svými partnery ze společnosti Ukrayinske teplo koupila síť tepláren na biomasu. Nacházejí se v Kyjevě a Kyjevské oblasti a vytápějí hlavně instituce jako například školy nebo nemocnice. Navzdory válce je v tomto roce plánováno další rozšíření této sítě. Investiční skupina RSJ ostatně financovala výstavbu dvou nových kotelen na střední Ukrajině ani ne půl roku po začátku konfliktu. A právě štěpka z topolových plantáží by pro ně do budoucna mohla být jedním ze zdrojů paliva pro tyto provozy.

O Agdata

Agdata založili bratři Musilové spolu s Jiřím Jiráskem v roce 2016. Během čtyř let se platforma stala nejrozšířenějším ekosystémem pro chytrou správu zemědělských podniků a farem. Určená je pro subjekty všech velikostí, od malých rodinných podniků po velké zemědělské koncerny. Ekosystém Agdata zahrnuje cloudovou softwarovou platformu a celou řadu telematických čidel a senzorů komunikujících pomocí GPS nebo LoRa sítě. Pod značkou Agdata City pak dodává senzory napojené na analytický systém také do měst a obcí.

O investiční skupině RSJ

Investiční skupina RSJ, v jejíž čele stojí Libor Winkler, spravuje široké portfolio investic v České republice a zahraničí. Věnuje se investicím do výstavby bytových i kancelářských budov a akvizicím výnosových nemovitostí. Zároveň se v posledních letech zaměřuje na segment výstavby logistických a průmyslových areálů. Vysoký podíl na spravovaném majetku představují investice do klíčových odvětví budoucnosti, tedy do společností či fondů v perspektivních oborech jako je technologie, IT, zdravotnictví, biotechnologie a půda a zemědělství.

Umělá inteligence má potenciál zlepšit náš vztah k práci. Vyplývá to ze studie HP

Hlavní body zprávy

  • Pouze 27 % znalostních pracovníků tvrdí, že mají zdravý vztah k práci.
  • Umělá inteligence je klíčem k lepšímu vztahu k práci – především vedoucí pracovníci a IT manažeři ji považují za slibnou.
  • 75 % vedoucích pracovníků firem si myslí, že jim AI usnadní práci.
  • 55 % znalostních pracovníků věří, že jim umělá inteligence otevře nové příležitosti, aby je práce bavila; stejné procento si myslí, že díky umělé inteligenci bude jejich práce zajímavější.

Společnost HP Inc. zveřejnila nová zjištění ze své studie Work Relationship Index, která po celém světě zkoumá vztah zaměstnanců k práci. Globální studie shrnuje odpovědi více než 15 600 respondentů ve 12 zemích. Ukazuje, že vztah k práci je vyhrocený a očekávání zaměstnanců rostou. Prostředkem ke zlepšení by mohla být umělá inteligence (AI).

„Umělá inteligence představuje příležitost ke změně dynamiky naší práce, může vytvořit pozitivnější a produktivnější prostředí pro všechny,“ říká Kateřina Barbier, generální ředitelka společnosti HP pro Česko, Slovensko a Maďarsko. „Abychom podpořili větší pochopení a přijetí AI, musí vedoucí pracovníci převzít iniciativu, přesvědčit zaměstnance o potenciálu umělé inteligence, vzdělávat je a stát v čele její efektivní integrace.“

Vztah k práci je vyhrocený a očekávání rostou

Vztah k práci momentálně není ideální – jen 27 % znalostních pracovníků uvádí, že mají zdravý vztah k práci. Současně prudce vzrostla jejich očekávání, 58 % respondentů uvádí, že se za poslední tři roky zvýšila. Trend je patrný zejména v rostoucích ekonomikách, kde tuto zkušenost sdílí přes 70 % pracovníků, ve vyspělých ekonomikách je to pak zhruba 50 %.

Lidé si stále více uvědomují, že umělá inteligence může přispět ke zlepšení pracovního života. Většina vedoucích pracovníků a osob s rozhodovací pravomocí v IT vidí potenciál AI ve vyvážení pracovního a soukromého života. Podobně to vnímají i zaměstnanci, kteří se domnívají, že AI může zefektivnit úkoly a usnadnit jejich práci (75 % vedoucích pracovníků podniků, 58 % znalostních pracovníků).

Integraci umělé inteligence musí řídit vedení firem

Studie ukazuje, že je zapotřebí, aby vedoucí pracovníci podniků účinně informovali o výhodách umělé inteligence a vzdělávali zaměstnance v tom, jak ji začlenit do svých pracovních procesů. Mohou tak dosáhnout lepších obchodních výsledků, a zároveň posílit vztah svých zaměstnanců k práci. Průzkum dále ukázal, že přetrvává nejistota ohledně toho, jak nejlépe naplno využívat AI:

  • Dva z pěti (42 %) lidí si nejsou jisti, kdy umělou inteligenci na pracovišti použít
  • 41 % se cítí být nedostatečně vybaveno k využití plného potenciálu umělé inteligence ve své funkci

Vzhledem k tomu, že 73 % vedoucích pracovníků a 66 % znalostních pracovníků se vyslovilo pro řádné školení v oblasti AI, je zřejmé, že by firmy měly preferovat iniciativy zaměřené na zvyšování kvalifikace v tomto oboru.

„V neustále se vyvíjejícím pracovním prostředí, kde se firmy snaží dosáhnout maximálního zapojení a produktivity zaměstnanců, stejně jako o udržení jejich motivace, se strategická integrace umělé inteligence ukazuje jako vhodný základ pro transformaci,“ uzavírá Kateřina Barbier.

Celou zprávu Work Relationship Index „AI in the Workplace“ si můžete stáhnout zde.

Metodika

Společnost HP si nechala zpracovat online průzkum, který provedla společnost Edelman Data & Intelligence (DxI) v období od 9. června do 10. července 2023 ve 12 zemích: USA, Francii, Indii, Velké Británii, Německu, Španělsku, Austrálii, Japonsku, Mexiku, Brazílii, Kanadě a Indonésii. Společnost HP oslovila celkem 15 624 respondentů – 12 012 znalostních pracovníků (~1 000 v každé zemi); 3 612 osob s rozhodovací pravomocí v oblasti IT (~300 v každé zemi); a 1 204 vedoucích pracovníků podniků (~100 v každé zemi).

O společnosti HP

Společnost HP Inc. (NYSE: HPQ) je celosvětovým lídrem v oblasti technologií a tvůrcem řešení, která umožňují lidem realizovat jejich nápady a zabývat se věcmi, na nichž jim záleží nejvíc. Společnost HP působí ve více než 170 zemích světa a nabízí širokou škálu inovativních a udržitelných zařízení, služeb a předplatitelských programů pro osobní počítače, běžný i 3D tisk, hybridní práci, hraní her a další. Více informací o HP Inc. naleznete na http://www.hp.com

Exit mobile version