Robot není hrozba, ale pomocník a partner člověka

Automatizace výroby se stala kvalitativně novou etapou technického rozvoje v 50. letech minulého století. Velikost změn, které přinášela v produktivitě práce, bylo možné srovnat s vývojem, jenž přinesl přechod od ruční výroby ke strojovému průmyslu koncem 18. a počátkem 19. století. „Automatická linka na obrábění bloků instalovaná anglickou firmou Austin je o 16 % levnější než dosavadní zařízení, vyrobí o 20 % více výrobků, zaujímá o 22 % méně výrobní plochy, spotřebuje o 28 % méně elektrické energie a snižuje náklady na obrábění jednoho bloku válců o 52 %,“ píše se v článku publikovaném v našem tisku v roce 1957. Autor dále uvádí, že spolu s tím dochází k velkým úsporám mzdových nákladů, ale i poklesu nákladů na suroviny, materiál, energii, k snížení počtu zmetků a zvýšení kvality výrobků. Cesta k automatizované továrně s využitím robotů by ovšem nebyla možná bez rozvoje dalších vědních oborů.

Předchůdcem robotů byly manipulátory, po roce 1950 již programovatelné. Za první experiment vytvořit robota se považuje spojení manipulátoru vybaveného čidly s počítačem, uskutečněné na Massachusetts Institute of Technology (MIT) v letech 1960 a 1961. Širší výzkum robotů byl zahájen v USA, ve Velké Británii a dalších zemích. Jejich průmyslové využití nastalo především při montáži, pro bodové svařování a stříkání karoserií v automobilovém průmyslu.

Bez minulosti by nebylo současnosti a budoucnosti robotizace

„Z překrásných kamenů minulosti postavme schody budoucnosti,“ to jsou slova klasika, která pro roboty a jejich uplatnění platí dvojnásob. Příkladem je společnost KUKA. Její historie sahá do roku 1898, kdy byla založena v německém Augsburgu. Od té doby je firma lídrem v oblasti nových podnětů a inovací. Dnes je KUKA jedním z předních dodavatelů robotů a inteligentních automatizačních řešení ve světě.

S jejím jménem je robotizace spojena od roku 1956, kdy uvádí na trh první

automatickou svařovací linku pro chladničky a pračky a dodává první automatickou výrobní linku pro mnohabodové svařování firmě Volkswagen AG. Od té doby se vinou její historií řešení v oblasti automatizace a robotizace. Za všechny uveďme rok 1971, kdy KUKA nasazuje roboty do linek. Výsledkem je roboticky ovládaná automatická svařovací linka, první v Evropě, vyrobená pro společnost Daimler-Benz. O dva roky později se vývojem celosvětově prvního průmyslového robotu se šesti elektromechanicky poháněnými osami KUKA zapsala do historie jako průkopník robotiky. V roce 1989 je společnost evropskou jedničkou mezi výrobci svařovacích systémů. Jako první výrobce robotů (1996) se odvažuje k zásadní změně: přechodu na řízení robotů pomocí počítače. Její nejsilnější šestiosý průmyslový robot na světě KUKA KR 1000 TITAN získává o rok později zápis do Guinnessovy knihy rekordů. Robot LBR iiwa je první sériově vyráběný robot na světě (2013), který je citlivý – a proto je schválen pro přímou spolupráci člověka s robotem (HRC). Radka Velebila, Sales Managera KUKA CZ&SK, jsme se zeptali:

Roboty se staly nedílnou součástí průmyslových závodů, ale i dalších oblastí ekonomiky. Jak moc?

Robotická automatizace je trendem posledního desetiletí a rok od roku se zrychluje. Podle dat Mezinárodní federace robotiky (IFR) na začátku roku 2023 celkový počet robotických jednotek v provozu přesáhl 3,5 milionu a dále roste. Vývoj automatizačních robotů zároveň neustále postupuje s měnícími se potřebami jejich uživatelů a jejich uplatnění se rozšiřuje do víc než jen průmyslových odvětví. Faktem je, bez ohledu na kladné či záporné srovnávací údaje, že roboty vytváří základ dalšího rozvoje průmyslu, včetně toho našeho, který bez nich bude stagnovat.

Jsou digitalizace a robotizace cestou k prosperitě?

Určitě. Digitalizace přetváří současnou podobu průmyslu. Internet věcí se stále ve větší míře stává nedílnou součástí průmyslové výroby. Již dnes dokáže téměř každý elektronický přístroj komunikovat po internetu. Naše průmyslové roboty jsou standardně vybaveny sběrnicí Ethernet, lze je tak snadno připojit k internetové síti a naše nové roboty nabízí standardně propojení i do 5G sítí. Digitálně propojené procesy s využitím robotů umožní vyrábět výrobky flexibilněji, s menší energetickou náročností, vyšší mírou úspory přírodních zdrojů a také autonomně.“

O automatizaci dnes roste zájem i v malých a středních společnostech, které k tomu motivuje posilování jejich konkurenceschopnosti.

Roboty se staly nedílnou součástí našeho života. Neustále se zdokonalují, jsou více univerzální a tím roste jejich využití. Pokud chtějí výrobci obstát v mezinárodní konkurenci, tak musí navyšovat výrobu při dodržení kritérií kvality a přesnosti, flexibility, rychlosti a energetické účinnosti. Nasazení robotů je investice, která se rozhodně vyplatí. Důvod? Výkon robota, hlavně v sériové výrobě, je mnohonásobně vyšší než výkon člověka, pracuje nepřetržitě v třísměnném provozu, dodržuje vysokou kvalitu výrobků, provádí si její kontrolu, je energeticky úsporný.

Jaká je nabídka vašich robotů na evropském trhu?

KUKA nabízí průmyslové roboty od velkých až po malé v desítkách variant a provedení s různou nosností od dvou kilogramů až po 1,3 tuny, dosahem od 500 mm po 4000 mm a pro široké spektrum oblasti použití. Pro vysoké nosnosti je určen robot KR QUANTEC, který je nejprodávanějším výrobkem v rámci produktového portfolia průmyslových robotů KUKA. Od roku 2010 jich bylo dodáno více než 100 000 kusů. Nová generace KR QUANTEC nabízí nejvyšší nosnosti a dosahy ve své třídě na trhu a nastavuje nové standardy kvality a spolehlivosti pro výrobní procesy budoucnosti. Robot se vyrábí ve standardním provedení a speciálních variantách. Mezi jeho přednosti patří modulární systém, maximální flexibilita výkon, varianty robotů, údržba a nízké TCO pro ekonomickou výrobu, o více než desetinu kratší pracovní cykly, nižší spotřeba elektrické energie, snadná instalace a menší počet náhradních dílů.

Dalším úspěšným produktem je robot KR AGILUS druhé generace KR 6 & KR 10. Je to kompaktní šestiosý robot, který je dimenzován pro maximální pracovní rychlosti. Různá provedení, montážní pozice, dosahy a nosnosti z tohoto malého robota dělají modifikovatelného specialistu.

Novou éru senzitivní průmyslové robotiky představuje robot lehké konstrukce LBR iisy, který je vyspělým produktem pro kolaborativní výrobní procesy budoucnosti. Člověk a robot tak mohou řešit vysoce citlivé úlohy v úzké spolupráci. Vznikají tím nové pracovní oblasti a uvolňuje se cesta pro větší hospodárnost a maximální efektivitu výroby.“

V praxi jde o to, aby výrobci měli možnost se rychle přizpůsobit poptávce trhu a dosáhnout souladu s ním. Znamená to nahrazení nepružných modelů takovou úrovní řízení, která dříve nebyla možná?

Vývoj robotiky mění svět podobně jako internet a informační technologie. V České republice je zejména automobilový průmysl na vysokém stupni robotizace. Roboty jsou ale čím dál tím více nasazovány i v dalších odvětvích.

Kromě standardních robotů máme řešení pomocí kolaborativních robotů pro spolupráci robota s člověkem a jsme schopni rozšířit pracovní prostor robota vlastními lineárními pojezdy. Naší odpovědí na stále vyšší flexibilitu výroby jsou nové inteligentní autonomní platformy, které ji umožní zvýšit v dosud nepředstavitelném měřítku.

Nedodáváme pouze roboty, ale podle přání zákazníka i potřebné softwary. Na míru připravíme v případě potřeby technologické pakety s rozsáhlou výbavou od robotů a volitelného softwaru přes kombinaci robotů s nástroji a softwarem až k plně vybaveným robotům s nástroji, kabeláží, řídicím systémem procesů a technologickým softwarem.

Roboty KUKA pracují efektivně, hospodárně a s velkou přesností, jsou také výjimečně přizpůsobivé, takže je možné v případě některých procesů provést změny v konstrukčním plánu i během výrobního procesu.“

Jakým směrem se bude ubírat jejich další vývoj?

Robotizaci je přitom třeba vnímat jako proces propojené produkce a nikoli izolovaně řešit výrobní problémy. Velký důraz je kladen na snadné uvedení do provozu a tomu pomáhá i možnost velmi reálné simulace s využitím virtuální reality a digitálních dvojčat. Díky tomu je uvedení do provozu snadnější a bezproblémové. 

KUKA vyvinula různé prototypy mobilních robotických systémů, z nichž asi 50 bylo testováno u společností z různých oblastí průmyslu. Platforma KMR (KUKA Mobile Robotics) zahrnuje všechny čtyři základní součásti, které mobilní robotický systém vyžaduje, aby využil plně svých výhod: mobilní platformu, inteligentní navigační systém + SW, flexibilního robota a výkonný řídicí systém s intuitivním ovládáním.

Flexibilní řešení, které umožní požadovanou mobilitu, senzitivitu a bude schopné integrace do stávajícího výrobního prostředí, by mělo mít modulární strukturu umožňující i montáž robotů a tím vytvořit skutečně autonomní řešení. Tyto vysoce specifické požadavky může splnit pouze kombinace sofistikovaných technik, do nichž je možné jednoduše integrovat software, je výhodou, když je od jednoho dodavatele.

České firmy si vedou dobře, samozřejmě nemohou investovat tolik jako velké nadnárodní společnosti, které dávají obrovské prostředky do rozsáhlé technologické výměny, v tom ale nevidím zásadní problém. Za překážku v některých firmách považuji fakt, že firmy nemají dlouhodobý plán rozvoje automatizace výrobních procesů, ale i s tím my dokážeme pomoci. Jsme schopni ve spolupráci se zákazníkem připravit plán investic do robotiky a automatizace.

Radek Velebil, Sales Manager KUKA CZ&SK

Robot KR QUANTEC Robot KR AGILUS druhé generace

Robot lehké konstrukce LBR iisy

KUKA

KUKA je globální společnost v oblasti automatizace s obratem přibližně 4 miliardy eur a zhruba 15 000 zaměstnanci. Společnost sídlí v německém Augsburgu. Jako jeden z předních světových dodavatelů inteligentních automatizačních řešení nabízí KUKA svým zákazníkům vše, co potřebují, od jediného dodavatele. Od robotů a buněk až po plně automatizované systémy a jejich propojení do sítí na trzích, jako je automobilový průmysl, elektronika, kovovýroba a plasty, spotřební zboží, e-commerce/maloobchod a zdravotnictví. (K datu 31. prosince 2022)

Pluxee chce zatočit s plastem. Již čtvrtým rokem motivuje k recyklaci benefitních karet

Největší poskytovatel zaměstnaneckých benefitů u nás, společnost Pluxee (dříve Sodexo Benefity), pokračuje ve svém závazku zlepšovat životní prostředí. Držitele benefitních karet, kterým skončila platnost, již čtvrtým rokem vyzývá, aby je vrátili. Pluxee zařídí jejich ekologickou recyklaci a za každou kartu navíc daruje peníze na výsadbu stromů po celé republice. Díky projektu v posledních letech tak již zajistilo výsadbu stromů za skoro čtvrt milionu.

„Jako Sodexo Benefity jsme karty vybírali třikrát, jako Pluxee poprvé. Věříme, že akce bude alespoň stejně úspěšná jako v loňském roce, kdy nám jich naši klienti vrátili 6254 kusů,“ říká Tereza Knířová, mluvčí společnosti Pluxee (dříve Sodexo Benefity), a připomíná, že recyklace karet vyvolala mimořádný zájem už když se v roce 2021 konala poprvé. Od té doby si projekt získal oblibu u českých TOP firem, jako je například Komerční banka.

„Znovuzpracování plastového odpadu je z hlediska udržitelnosti jednou z nejzásadnějších věcí. Plasty se totiž rozkládají několik století a náš dnešní životní styl bude mít dopad na mnoho generací po nás. Právě proto jsme se do tohoto projektu – zatím jako jediní v České republice – pustili,“ uvádí Tereza Knířová a připomíná, že tento CSR projekt ocenila například porota prestižních cen SDGs (Sustainable Development Goals neboli cíle udržitelného rozvoje) od OSN v Česku zařadila do TOP 20 nejlepších projektů v kategorii Cirkulární ekonomika.

Recyklace a pomoc lesům

„Za uplynulé tři roky jsme vybrali celkem 20 691 benefitních karet, kterým vypršela platnost. Díky tomu tento plast neskončil ve směsném odpadu, ale našel další uplatnění. Staly se z nich originální lavičky, které slouží třeba na dopravním hřišti Technoparku v Liberci,“ uvádí Tereza Knířová, která věří, že letos by vrácených karet mohlo být ještě více. Držitelé propadlých karet Sodexo letos historicky poprvé obdrží novou kartu v Pluxee kabátu.

Co se stane s kartami?

„Co se týče recyklace a dalšího využití, chceme letos jít jinou cestou. Rádi bychom navázali spolupráci výtvarnými umělci. Věříme, že právě oni je dokážou přetvořit ve výjimečné a originální umělecké dílo,“ dodává Tereza Knířová.

Výběr a recyklací ale projekt nekončí. Stejně jako v předchozích letech věnuje Pluxee za každou vybranou kartu 10 korun Nadaci Partnerství, která v rámci programu Sázíme budoucnost podporuje po celé republice výsadbu stromů. „Peníze, které díky sběru karet získáme, putují na výsadby a péči o stromy. Nové stromy vysazují dobrovolníci z řad obcí, neziskovek, škol a farností ve spolupráci s místními partnery, kteří jsou i budoucími garanty následné péče. Jen loni se díky partnerům jako je Sodexo podařilo podpořit 65 výsadeb. Po celé České republice vznikají nové aleje, remízky a větrolamy, které zkrášlují své okolí, ale také zadržují vodu a zmírňují dopady eroze a horka,“ vysvětluje Anna Poledňáková, vedoucí iniciativy Sázíme budoucnost.

Jak vrátit karty

Do projektu se mohou zapojit jednotlivci i firmy, stačí stravenkové nebo volnočasové karty, kterým skončila platnost, do konce dubna donést nebo poslat do sídla Pluxee na adresu:

Češi si ve Freelu založili už přes 12 milionů úkolů. Splnit jeden jim trvá necelý týden

Už přes 12 milionů úkolů založili uživatelé Freela, české aplikace pro snadnou organizaci práce a komunikace v týmu. Společnost letos oslavila sto tisíc registrovaných uživatelů, kterým podle dat společnosti trvá splnění jednoho úkolu necelý týden. Freelo loňský rok, který provázel redesign i personální růst jeho týmu, uzavřelo s třicetimilionovým obratem. V lednu 2024 odstartovalo s téměř 60% meziročním náskokem.

„Ve Freelu přinášíme do pracovního prostředí nástroj, který usnadňuje a zefektivňuje způsob, jakým týmy spolupracují a řídí své projekty. Miliony splněných úkolů, kterými lidé posouvají své kariéry a byznysy, jsou pro nás motivací k dalšímu rozvoji a inovacím,“ říká Karel Dytrych, spoluzakladatel a CEO Freela.

Úkoly zvládnuté za dny, ale i měsíce

Od spuštění Freela vytvořili jeho uživatelé více než 12 milionů úkolů napříč 350 tisíci projekty. Z dat společnosti přitom vyplývá, že jeho uživatelé průměrně dokončí jeden úkol za necelých 39 dní od založení. Úkoly ve Freelu mohou uživatelé rozdělit na hlavní úkoly, které v průměru dokončí za 41 dní, a podúkoly, které zaberou necelý týden.

„Čtyřicet dní na úkol může vytvářet dojem, že lidé pracují pomalu. Do statistiky se však promítá dlouhodobost některých úkolů, které se mohou dle náročnosti a množství podúkolů protahovat až do řádů měsíců. Na druhé straně však naši uživatelé téměř čtvrtinu úkolů splní v den vytvoření a 12 % úkolů do hodiny,“ upřesňuje Dytrych. Medián splnění úkolu je přitom necelý týden.

Každý rok o polovinu větší a 100 tisíc uživatelů

Freelo začalo v roce 2015 jako projekt několika přátel. Za devět let se rozrostl v komplexní aplikaci, která každý den pomáhá s organizací práce tisíců týmů po celé České republice a na Slovensku. Rostoucí oblibu českého nástroje potvrzuje více než sto tisíc registrovaných uživatelů. Každý rok navíc pardubická společnost dosahuje růstu desítek procent oproti roku předchozímu. Za uplynulý rok tak Freelo dosáhlo obratu více než 30 milionů korun, o 45 % více než v roce 2022. Letošek odstartovalo s téměř 60% nárůstem obratu v prvních měsících oproti loňskému roku.

„Rostoucí obliba naší aplikace je pro nás důkazem, že v Česku chyběl nástroj, který by byl v češtině a zároveň snadný na ovládání a orientaci. Díky připraveným šablonám se naši uživatelé připojí, založí úkol a mohou se bez složitého nastavování vrhnout do práce. Jsem rád, že tato jednoduchost a použitelnost láká čím dál více uživatelů,“ uzavírá Dytrych.

Kromě snadného ovládání nabízí Freelo svým uživatelům uspořádání úkolů do předpřipravených šablon, například v podobě seznamů, myšlenkových map nebo třeba časových os. Klíčovou funkcí je pak integrovaný systém pro měření času stráveného na projektech, který se po propojení s účetním softwarem automaticky promítá do fakturace.

Více o Freelu

Freelo je pardubická společnost provozující aplikaci pro snadné nastavení organizace práce v týmu. Uživatelům pomáhá svými šablonami vytvořenými specialisty z různých oborů, které úkoly uspořádají do seznamů, myšlenkových map nebo třeba časové osy. Klíčovou funkcí je pak integrovaný systém pro měření času stráveného na projektech, který se po propojení s účetním softwarem automaticky promítá do fakturace. Celá aplikace je v českém jazyce, což v kombinaci s jednoduchým a přehledným rozhraním umožňuje uživatelům ihned začít pracovat bez složitého nastavování. V Česku Freelo využívají například společnosti inSPORTline, CZC.cz, DVTV nebo fotbalový klub Sparta. Za vznikem stojí trio zakladatelů Jan Kulda, Karel Borkovec a Karel Dytrych. Od svého založení Freelo dodnes roste organicky bez externích investic. Jeho tým tvoří 35 členů, má více než 100 000 registrovaných uživatelů a přispělo k úspěšnému dokončení 12 milionů úkolů.

BenQ představuje nový monitor pro uživatele Mac a MacBook Pro

Nový přírůstek se připojuje do rodiny oceňovaných displejů, které jsou nezbytnou součástí vybavení designerů, fotografů a všech tvůrců obsahu

Společnost BenQ, mezinárodně uznávaný dodavatel profesionálních zobrazovacích technologií, uvádí na trh PD3225U. Nejnovější profesionální monitor je vybaven IPS Black panelem přinášejícím kontrastní poměr 2000:1, funkcí Color Match fungující se zařízeními Mac prostřednictvím režimu M-book a funkcí iKeyboard Control. Model PD3225U představuje ideální kreativní doplněk pro ty, kteří potřebují maximální přesnost barev a bohatou konektivitu.

Technologie IPS Black integrovaná do monitoru PD3225U reprodukuje o 35% temnější černou než běžný IPS monitor, protože minimalizuje únik podsvícení, a mění a vylepšuje Liquid Crystal pole pro živější barvy. Monitor také nabízí funkci Color Match pro Mac zařízení s režimem M-book, 98% barevný prostor Display P3, certifikaci Calman Verified, Pantone Validation a Pantone SkinTone Validation. Pro autentické barvy a konzistentní jas na celé ploše využívá monitor technologii BenQ Uniformity. Software BenQ Display ColorTalk pak přizpůsobuje barvy monitoru s MacBookem Pro bez nutnosti kalibrace externí kalibrační sondou.

Tvůrci, kteří potřebují ke své práci větší pracovní plochu, mohou rozšířit pole působnosti na dva 4K monitory vysokorychlostním propojením díky technologii Daisy Chain přes Thunderbolt. Software Display Pilot 2 uživatelům poskytuje nové přizpůsobitelné a intuitivní rozhraní pro správu funkcí displeje, jako jsou Print Assist, Auto Pivot, PIP/PBD, ICCSync, jas a další. Dále je k dispozici funkce iKeyboard Control pro snadné nastavení jasu a hlasitosti reproduktorů na klávesnici MacBooku nebo vestavěný KVM Switch pro ovládání dvou systémů jednou sadou klávesnice a myši nebo externí ovladač Hotkey Puck G2 s možností namapování nejpoužívanějších funkcí.

BenQ PD3225U je vybaven portem Thunderbolt 3, dvěma HDMI, Display Portem a nechybí ani USB Hub. Monitor si lze přizpůsobit v rámci výškové stavitelnosti, naklopením či otočením dle svých potřeb.

„Monitor PD3225U byl navržen pro náročné uživatele Mac zařízení a nabízí bezkonkurenční barevný výkon díky technologiím a funkcím jako jsou IPS Black, režim M-Book, BenQ AQ Color a bohatou konektivitu,“ říká William WL Wang, manažer LCD divize BenQ Europe, a dodává: „Jsme nadšeni, že můžeme tento monitor zařadit do naší rozsáhlé rodiny monitorů pro tvůrce.“

Kromě špičkové výbavy a s ní spojeného celkového výkonu je monitor také šetrný k životnímu prostředí. 85 % monitoru je vyrobeno z recyklovatelných materiálů, balení tvoří plně recyklovatelný karton a celkově má tak monitor minimální dopady na životní prostředí. Monitor využívá funkce automatického vypnutí, která vypíná obrazovku po 10, 20 nebo 30 minutách nečinnosti pro další šetření energie.

BenQ PD3225U je k dispozici za doporučenou koncovou cenu 31 490 Kč s DPH v České republice a 1259 euro s DPH na Slovensku.

Více informací o monitorech pro náročné uživatele Mac zařízení je k dispozici na webových stránkách https://www.benq.eu/cs-cz/campaign/monitor-for-mac.html

O společnosti BenQ Corporation

BenQ Corporation, přední světový dodavatel inovativních řešení a technologií, byla založena s dlouhodobou vizí „Přinášet potěšení a kvalitu do života“ („Bringing Enjoyment and Quality to Life“). Jejím cílem je zlepšovat a obohacovat všechny aspekty života uživatelů. Zaměřuje se proto na věci, na kterých dnes lidem nejvíce záleží – životní styl, podnikání, péče o zdraví a vzdělání, to vše s vidinou umožnit lidem lépe žít, být efektivnější, zdravější a vzdělanější. Široké portfolio nabízených produktů zahrnuje digitální projektory, monitory, interaktivní velkoformátové displeje, mobilní telefony, reproduktory, digitální fotoaparáty, kamery, mobilní výpočetní zařízení a osvětlení. V duchu motta “Protože na tom záleží”.

O skupině BenQ Group

BenQ Group je dynamická skupina s ročním obratem přes 20 miliard dolarů. Skládá se z více než 15 nezávislých společností, působících ve 30 zemí světa napříč odvětvími. Celkový počet zaměstnanců přesahuje 100 000. Každá jednotlivá společnost je uznávaným lídrem ve svém oboru, přispívajícím k rozsáhlým zdrojům, výzkumu, vývoji a síle celku. Díky oborové specializaci každé společnosti pokrývající celou škálu produktů napříč odvětvími, disponuje BenQ Group velmi výkonným řetězcem s bezkonkurenční schopností dodávek kritických komponent a řešení světové úrovně v těchto oblastech: TFT-LCD, zelená energie, šetrné chemické prostředky a pokročilé materiály, osvětlení, návrhy integrovaných obvodů, přesné lékařské přístroje a vybavení, systémová integrace, vlastní značkové produkty a služby. BenQ Group se zavázala k ziskovému a udržitelnému podnikání, které sdílí její dlouhodobou vizi „Přinášet potěšení a kvalitu do života“ („Bringing Enjoyment and Quality to Life”).

Mezi společnosti BenQ Group patří: BenQ Corporation, AU Optronics Corporation (přední světový výrobce velkoplošných TFT-LCD panelů), Qisda Corporation, Darfon Electronics Corporation, BenQ ESCO Corp., BenQ Materials Corp., BenQ Guru Corp., BenQ Medical Center, BenQ Medical Technology Corp., BriView Co., Ltd., Daxin Materials Corp., Dazzo Technology Corp., Forhouse Corp., Lextar Electronics Corp. a Raydium Semiconductor Corp.

Lídr trhu komerční bezpečnosti SECURITAS ČR hlásí mírný růst. Obor ovlivňují nástup AI i chybějící legislativa

Největší bezpečnostní agentura v České republice a člen globální skupiny Securitas AB uzavřela rok 2023 s celkovými tržbami ve výši 1,66 mld. Kč, což znamená růst 2,8 % proti roku 2022. SECURITAS ČR vytvořila v roce 2023 provozní zisk ve výši 67 796 tis. Kč (v roce 2022: 55 806 tis. Kč), zisk po zdanění činil 61 306 tis. Kč.

PRAHA 2. dubna 2024 – SECURITAS ČR ve své výroční zprávě uvádí, že v roce 2023 vzrostl obrat společnosti o 2,8 % oproti předchozímu roku. „V období vysoké inflace jsme se zaměřili na správnou cenovou strategii, což vedlo k významnému zvýšení hrubé marže a profitability u všech našich klíčových produktů. Nicméně, v kontextu těchto opatření jsme zaznamenali mírnější růst obratu ve srovnání s předchozím obdobím,“ komentuje Pavel Adamovský, generální ředitel společnosti SECURITAS ČR.

Securitas se stává technologickou společností, trh se mění díky digitalizaci i AI

„Ačkoli nastal pokles v oblasti jednorázových instalačních projektů, což přisuzujeme i váhavějšímu přístupu našich klientů k investicím v důsledku současné ekonomické situace, přesto jsme svědky pozitivního vývoje v oblasti komplexních bezpečnostních řešení. Tam jsme zvýšili investice do bezpečnostních a technologických prvků, abychom mohli lépe reagovat na potřeby našich klientů,“ uvádí Pavel Adamovský. Společnost například v roce 2023 začala implementovat nový globální nástroj pro digitalizaci fyzické ostrahy Guarding Platform a zákaznický portál MySecuritas, který povede ještě k lepší efektivitě, měření a plánování poskytovaných služeb.

Společnost také vytvořila a v Česku nasadila nové řešení pro vzdálený dohled automatických prodejen s názvem Remote Retail, které využívá kamerový systém s videodetekcí na bázi umělé inteligence. „Díky tomu, že je AI software čím dál spolehlivější a cenově dostupnější, znamená tato služba skutečnou revoluci – už dnes si ji můžou pořídit i menší prodejny, dokonce i ty s personálem a běžným provozem, které si díky AI posílí fyzickou ostrahu. Ačkoli služba zatím netvoří významný podíl našich tržeb, v příštích letech si dokážu představit stovky takto zabezpečených prodejen, a to už významné bude,“ komentuje Pavel Adamovský.

Výzva v legislativním prostředí a 30 let čekání na zákon

Společnost SECURITAS ČR se v roce 2023 setkala i s výzvami v legislativním prostředí, zejména s opětným odložením přijetí zákona o soukromých bezpečnostních službách. „Zákon o bezpečnostních službách by pomohl lépe definovat práva a povinnosti subjektů v oboru. Měl by stanovit i některé základní podmínky provozování bezpečnostních služeb, např. bezúhonnost, profesní způsobilost, a celkově tak napravit podnikatelské prostředí v komerční bezpečnosti. Podobný zákon má každá země v EU a je smutné, že v Česku se ho přes 30 let slibů různých vlád dosud nepodařilo schválit,“ říká Adamovský. Hospodářské výsledky společnosti také ovlivnily změny v zákoníku práce, které přinesly výrazný nárůst nákladů na zaměstnance, což ovlivní činnost SECURITAS ČR především v roce 2024. „Celkově jsme však dosáhli pozitivních výsledků a pevně věříme, že s pokračujícím úsilím a inovacemi budeme schopni dosahovat dalších úspěchů i v nadcházejícím období,“ uzavírá rok 2023 Pavel Adamovský.

Pracovně nejvytíženější si připadá generace X, nejmladší a nejstarší zaměstnanci by uvítali čtyřdenní pracovní týden

Nový průzkum společnosti Colliers ukázal, že zaměstnanci ve věku od 44 do 59 let se v pracovním prostředí ocitají pod největším tlakem. Zhruba polovina z nich (44 %) uvádí, že nedokáže zvládnout svou agendu ve standardní pracovní době, tedy během 40 hodin týdně. Z výsledků průzkumu dále vyplývá, že více než polovina všech dotazovaných by hlasovala pro zkrácený pracovní týden. Nejčastěji tuto odpověď uváděla mladá generace Z (lidé do 27 let) a tzv. Boomers (lidé 60+).

Podle průzkumu, který společnost Colliers zrealizovala mezi 503 respondenty, stačí standardní pracovní doba k úspěšnému vyřízení pracovních úkolů 46 % dotázaných. Dalších 16 % dotazovaných, nejčastěji z věkových skupin Z a Boomers, pak dokonce uvádí, že by jim k vyřízení pracovních úkolů stačil i zkrácený úvazek. Více než třetina respondentů (38 %) se naopak shodla na tom, že splnit svou agendu ve standardní pracovní době nestíhá.

„Když se zaměříme na odpovědi jednotlivých generací, zjistíme, že svoje úkoly stíhají ve standardní pracovní době nejčastěji mileniálové, tedy lidé mezi 28–43 lety. Na práci by polovině z nich stačilo 30–40 hodin týdně. Méně než 30 hodin by pak stačilo až 28 % respondentů z nejmladší generace pracovníků Z,“ říká Jana Vlková, ředitelka oddělení Workplace Advisory a Office Agency ve společnosti Colliers s tím, že tyto údaje pak odpovídají i názorům respondentů na zkrácený pracovní týden.

Čtyři dny práce vyhrávají u generace Z a boomers

Více než polovina dotazovaných by totiž možnost zkrácení pracovního týdne uvítala. Ideálně na čtyři dny a navíc jako zaměstnanecký benefit, tedy za podmínky zachování stávajícího finančního ohodnocení. Jeden z pracovních dnů by pak rádi pracovali z domu. To naznačuje, že pro mnoho lidí je klíčová flexibilita a rovnováha mezi prací a osobním životem. Méně než třetina dotazovaných zaměstnanců (27 %) dává přednost klasickému pracovnímu týdnu, i když s možností pracovat z domova dvakrát až třikrát týdně.

Nejsilnější vztah ke čtyřdennímu pracovnímu týdnu má očekávaně nejmladší generace Z. Tuto změnu by si konkrétně přály dvě třetiny z nich (65 %). Následují Boomers (58 %), což může signalizovat, že starší generace si více cení času stráveného s rodinou nebo cestováním po mnoha letech pracovního procesu.

Zajímavým zjištěním průzkumu je blízkost názorů nejmladší a nejstarší generace, přestože se obvykle jejich preference a postoje v mnoha otázkách liší. Obě tyto skupiny vykazují větší shodu ve svých preferencích ohledně pracovního času a dokonce i v názoru, že by jim vyhovoval tříčtvrteční pracovní úvazek. Tato tendence se ještě více projevila v jejich podpoře čtyřdenního pracovního režimu. Právě zkrácený pracovní týden rozevřel mezigenerační nůžky nejvíce. Rozdíl mezi nejmladšími pracujícími a generací X stejně jako mileniály je překvapivých 15 %,“ uvádí Jana Vlková.

Spokojený zaměstnavatel i zaměstnanec

Čtyřdenní pracovní týden se testuje v mnoha firmách i zemích. V České republice koncept v upravené podobě (tzv. komprimovaného týdne) testovaly například firmy z oboru IT a podnikových služeb. V rámci komprimovaného pracovního týdne umožnily zaměstnancům rozložit si své pracovní povinnosti na 4 dny v týdnu. „Díky tomuto konceptu firmy dokáží posílit loajalitu a spokojenost svých zaměstnanců, což je zejména dnes, kdy převládá nedostatek kvalitních kandidátů na trhu práce, velmi důležité,“ říká Jonathan Appleton, ředitel oborové asociace ABSL. Dvě třetiny firem, které komprimovaný pracovní týden testovaly, pak dokonce uvedly, že jim to výrazně pomohlo přilákat nové talenty. Jejich zaměstnanci pak byli šťastnější, méně vystresovaní a efektivnější.

Spokojenost a loajalitu zaměstnanců lze dle Jany Vlkové podpořit i silnou firemní kulturou, jejíž nedílnou součástí je i samotné pracovní prostředí. To totiž propojuje firemní komunitu, pomáhá rozvíjet pracovní schopnosti prostřednictvím sdílení zkušeností a informací a umožňuje rychle se naučit principy fungování firmy. „To vše podpoříte vhodným kvalitním designem a vytvořením zón pro setkávání spolu s prostorem pro soustředěnou práci,“ říká na závěr Jana Vlková.

O skupině Colliers

Colliers (NASDAQ, TSX: CIGI) je přední poskytovatel diverzifikovaných profesionálních služeb v oblasti komerčních nemovitostí a správy investic. Společnost působí v 66 zemích a 19 000 podnikavých profesionálů spolupracuje na poskytování odborného realitního a investičního poradenství klientům. Již více než 28 let přináší zkušené vedení s významným vnitřním podílem akcionářů složené roční investiční výnosy ve výši téměř 20 %. S ročními příjmy ve výši 4,5 miliardy dolarů a 98 miliardami dolarů spravovaných aktiv Colliers maximalizuje potenciál nemovitostí a reálných aktiv, aby urychlila úspěch svých klientů, investorů a lidí. Více informací se dozvíte na stránkách corporate.colliers.com, X @Colliers nebo LinkedIn a lokálně na @Colliers_EMEA, LinkedIn a Colliers.cz.

Marketplaces se v Česku zabydlují. Na prodej přes ně však musí být obchodník připraven

Internetová tržiště neboli marketplaces se v Evropě těší vzrůstající popularitě. Výjimkou není ani Česko, do jehož prostředí navíc v minulém roce vstoupila dvojice významných hráčů z tohoto oboru. Nové prodejní platformy přinášejí tuzemským obchodníkům vyšší konkurenci, zároveň však i šanci oslovit širší portfolio klientů. Prodej na marketplaces však má i svá specifika, kterým je nutné porozumět. Problematické může být kupříkladu zvládnutí zákaznického servisu.

V Evropě se jejich prostřednictvím uskuteční již asi 50 procent internetových prodejů a rostou dokonce o 16 procent rychleji než celý sektor e-commerce. Řeč je o takzvaných internetových tržištích neboli marketplaces, která se pomalu etablují i v České republice.

„Marketplace je online platforma, která slouží jako prostředník mezi prodávajícími a kupujícími. Na rozdíl od tradičního e-shopu, jenž nabízí zboží jednoho obchodníka, marketplace shromažďuje nabídky od mnoha prodejců. Funguje tedy jako agregátor nabídek, který umožňuje snadno vyhledávat, porovnávat a nakupovat z širokého spektra zboží nebo služeb od různých dodavatelů,“ přibližuje Jan Nedělník, CEO společnosti Konecta Czech, Hungary a Slovakia, která působí v oblasti zákaznického servisu.

V loňském roce ohlásila svůj příchod do Česka dvojice významných hráčů na poli internetových tržišť. Jmenovitě se jednalo o polské Allegro, které koupilo českého prodejce Mall.cz, a německý Kaufland. Vědět o sobě dává rovněž čínské tržiště Temu. V tuzemsku mimo ně dále působí například Alza Trade, ZOOT, Pilulka nebo internetové srovnávače Heureka.cz či Zboží.cz. Ty umožňují zákazníkovi porovnat jednotlivé nabídky, na rozdíl od marketplace však již samotný nákup obyčejně probíhá mimo platformu.

Svůj marketplace by v tuzemsku ráda brzy spustila i společnost Seznam.cz. Expanzi chystá také turecký Trendyol. V budoucnu by mohl v Česku začít působit rovněž největší světový gigant tohoto segmentu americký Amazon, který u nás prozatím funguje prostřednictvím německého webu. Na poli internetových tržišť jsou v Evropě dále nejvýdělečnějšími platformami americký eBay, německá tržiště Otto a Zalando či nizozemský Bol.

Expanze musí být promyšlená

Pro tuzemské e-shopy znamená příchod zahraničních hráčů vyšší konkurenci. Zároveň však marketplace může být efektivní variantou, jak dostat svoje zboží k zahraničním zákazníkům, kteří by si k němu cestu jinak hledali jen složitě.

Prodej prostřednictvím marketplace umožňuje e-shopům získat přístup k širší zákaznické základně bez potřeby velkých investic do marketingu a reklamy, což rozšiřuje jejich dosah. Marketplace také nabízí uživatelsky přívětivé platformy s integrovanými platebními a logistickými řešeními, což usnadňuje jak prodej, tak nákup a může zjednodušit operace a snížit náklady.

Prodávání přes internetová tržiště však má rovněž svá specifika, která musí obchodník pečlivě zvážit, než se danou cestou vydá. Na marketplaces narazí na mnohem širší konkurenci a uspět tak lze zpravidla pouze s produktem, který se cenově, kvalitou či jinou hodnotou odlišuje. Každá platforma si zároveň účtuje poplatky za služby a provize z jednotlivých nákupů. Podstatné jsou rovněž právní předpisy, regulace a interní pravidla, jimiž se firmy na tržištích musejí řídit.

„Problematické bývá také zvládnutí zákaznické podpory. Většina platforem má v její souvislosti nastavená poměrně přísná pravidla. Pokud tedy obchodník nebude zvládat vyřizovat reklamace a další klientské požadavky ve stanoveném čase, mohou mu hrozit sankce, či dokonce pozastavení prodeje,“ upozorňuje Jan Nedělník.

Záměr začít prodávat na marketplace by tak podle Nedělníka měl obchodník důkladně promyslet a v ideálním případě prodiskutovat s odborníkem. Zejména, pokud se chystá se svým zbožím expandovat do zahraničí. „Právě ve zmiňované zákaznické podpoře se totiž standardy v zahraničí mohou v řadě ohledů lišit. Kromě jazyku zde mluvíme o množství kulturních, právních či tržních specifik. Adaptace přístupu a veškerých procesů může samozřejmě výrazně přispět k pozitivní zákaznické zkušenosti a úspěchu na globálním trhu,“ doplňuje Jan Nedělník.

Expanze do zahraničí musí být promyšlená

Ačkoli je růst popularity marketplaces zřejmý, nejsou podle odborníka na zákaznický servis jedinou variantou, jak si může internetový prodejce zajistit směrem do budoucna stabilitu svého podnikání.

„E-shopy se musejí soustředit na vytváření silných vztahů se zákazníky. Klíčem k úspěchu bude nabízet více než jen produkty – jde o zážitek, osobní přístup a pocit, že každý nákup je něčím výjimečný. To může zahrnovat vše od personalizované komunikace přes speciální nabídky pro stálé zákazníky až po zážitkové prezentace produktů. Důležitá bude rovněž schopnost rychle reagovat na změny trhu a adaptovat se na nové technologie a trendy, jako je umělá inteligence nebo personalizace nákupního zážitku, které mohou zásadně transformovat e-commerce prostředí,“ uzavírá odborník na zákaznický servis.

Novým ředitelem Slevomatu se stane Tomáš Braverman

Slevomat, největší český zážitkový portál, jmenuje za svého nového ředitele Tomáše Bravermana, bývalého šéfa skupiny Heureka. Ve své funkci nahradí Ladislava Veselého, který Slevomat opouští po jeho čtyřletém vedení. Tomáš Braverman do funkce nastoupí v červenci 2024, do jeho nástupu bude na pozici interim CEO působit Matěj Dvorský.

Tomáš do Slevomatu přichází ze společnosti Heureka Group, největší evropské skupiny srovnávačů cen a online nákupních rádců, kde působil deset let jako generální ředitel celé skupiny. Během svého působení se zasloužil o rozvoj firmy v mezinárodní e-commerce platformu s 26 miliony unikátních uživatelů. Za dobu jeho působení ve funkci se tržby společnosti zdesetinásobily a počet zaměstnanců vzrostl ze 40 na 550. Tomáš také dohlížel na realizaci čtyř akvizic a řídil jejich následnou hladkou integraci.

Jsem velmi rád, že se mohu připojit k týmu Slevomatu a pracovat po boku tak talentovaných lidí. Být součástí společnosti s vynikající strategickou pozicí v oblasti e-commerce a cestování, která ještě k tomu působí na více trzích, je výzvou, kterou rád přijmu. Zároveň věřím ve velký potenciál dalšího růstu. Velmi se těším, že budu moci stavět na silných základech společnosti a dále ji rozvíjet,“ říká Tomáš Braverman, nový CEO společnosti Slevomat.

Ladislav Veselý koncem března odešel na rodičovskou dovolenou. Do nástupu Tomáše Bravermana ho tak na pozici generálního ředitele bude zastupovat Matěj Dvorský. „Těší mě důvěra od Ladislava, Tomáše i Secret Escapes. Ve Slevomatu působím již přes rok, přičemž s vedením firmy v rámci skupiny mám mnohaleté zkušenosti jako CEO portálu Skrz.cz. Nyní je mým klíčovým úkolem úspěšně zpracovat rostoucí poptávku po letní sezóně, a upevnit tak pozici Slevomatu jako jedničky v cestování.“ odhaluje plány interim CEO Dvorský.

Slevomat pod Veselým překonal těžké období pandemie, kdy Češi museli zůstávat doma. Již v roce 2022 ale společnost situaci překonala, a v roce 2023 dokonce dosáhla rekordních hospodářských výsledků. Za loňský rok jim tržby vzrostly o pětinu, přičemž hrubý zisk se zvýšil o 17 procent.

Český Slevomat je od roku 2017 také součástí nadnárodní skupiny Secret Escapes. Alex Saint, výkonný ředitel Secret Escapes, k výběru dodává: „Jsme rádi, že můžeme Tomáše přivítat ve skupině Secret Escapes. Po důkladném hledání jsme rádi, že jsme našli osobnost, která vyniká svými mimořádnými zkušenostmi. Těšíme se na spolupráci s Tomášem, jehož dosavadní výsledky a zkušenosti v oboru nám pomohou dále posílit vedoucí postavení Slevomatu na trhu ve střední a východní Evropě. Rád bych také poděkoval Ladislavu Veselému za jeho vedení a podporu v uplynulých letech. Přejeme mu vše nejlepší v jeho dalším působení.“

O společnosti Slevomat

Společnost Slevomat byla založena v Praze v roce 2010. Z původního týmu o třech lidech firmu k dnešnímu dni tvoří přes 300 zaměstnanců v Česku a na Slovensku. Tento portál na zážitky opakovaně plní kalendáře 6 milionům registrovaných zákazníků. V jejich nabídce, která čítá desetitisíce inspirací na zážitek, je možné najít nejen vhodný dárek, ale také aktivity na víkend či dovolenou. Díky opatrnému výběru partnerů a vysokým nárokům na kvalitu služeb Slevomat zákazníkům garantuje spokojenost. Pro své partnery, kteří na jejich platformě nabízí své služby, je významným prodejním kanálem i marketingovou agenturou. Společnost od roku 2019 pomáhá menším neziskovým organizacím zaměřeným na seniory skrze každoměsíční charitativní sbírky.

T-Mobile rozšiřuje svůj bezdrátový internet na doma, nabídne rychlost až 250 Mb/s a 5G technologii

Společnost T-Mobile od 2. dubna rozšiřuje svou nabídku internetu na doma o nové tarify Bezdrátového internetu s rychlostí až 250 Mb/s. Všechny tarify využívají nejnovější 5G technologii a jsou doplněné také výhodným pronájmem nového zařízení.  

T-Mobile nově nabídne tři tarify svého Bezdrátového internetu s rychlostmi 20, 50 a 100 Mb/s za ceny 449, 549 a 649 Kč. Všechny využívají nejmodernější 5G technologii zajišťující spolehlivé připojení.

Výhodou nových tarifů je také velmi jednoduchá instalace, kdy stačí zapojit modem do zásuvky. Internet si tak zákazníci mohou zapojit sami bez čekání na technika či vrtání.

„Chceme našim zákazníkům nabídnout spolehlivé a stabilní připojení s rychlostmi, které potřebují jak v moderní domácnosti, tak i k práci, studiu či zábavě. Zároveň nám záleží na zjednodušení celého procesu instalace, aby byl pro zákazníky co nejpohodlnější,“ uvádí Arslan Javed, manažer segmentu rezidentních zákazníků T-Mobile.

Pro náročnější zákazníky pak bude v druhé polovině dubna k dispozici Bezdrátový internet s instalací až do rychlosti 250 Mb/s za 749 Kč. V tomto případě je nutná asistence technika, který pomůže s nastavením vnitřního a vnějšího zařízení.

Noví uživatelé služby Bezdrátový internet mohou využít speciální akci, kdy získají tarif s rychlostí 50 Mb/s a více za zvýhodněnou cenu 299 Kč měsíčně na prvních šest měsíců.

Více informací naleznete zde.

Exit mobile version