První AI Nákupní Asistentka v Česku: Na GLAMI se zákazníci nyní mohou radit o nákupu módy s umělou inteligencí

GLAMI, přední evropská platforma pro vyhledávání oblečení, obuvi a doplňků, spustila experimentální verzi AI nákupní asistentky s podporou ChatGPT. GLAMI.cz je první platformou v České republice, která nabízí takovou službu uživatelům.

Popsat vlastními slovy hledaný oděv či styl a dostat relevantní výsledky. To je cíl nové funkce módního vyhledávače GLAMI. Zákazníci nebudou muset zadávat do vyhledávání konkrétní název oděvu nebo stylu, místo toho se pustí do interakce s GLAMI AI Asistentkou. Ta si v rámci konverzace se zákazníkem ujasní jeho přání a následně vybere nejvhodnější módní kousky z více než 2,5 milionu produktů dostupných na GLAMI.

“Naším cílem bylo vyvinout v online prostředí službu, na kterou jsou zákazníci zvyklí při běžné konverzaci s personálem v kamenné prodejně. Neví přesný název produktu nebo třeba hledají produkt vhodný pro nějakou příležitost a personál jim pomáhá najít ten nejvhodnější. My v GLAMI vždy využíváme nejnovějších technologií, už dlouho pracujeme s AI a teď jsme se rozhodli vyvinout asistentku ve stylu konverzačních chatbotů. Jsme moc rádi, že se nám podařilo tuto službu přinést do Česka jako první, a těšíme se na první ohlasy,” uvádí Ján Kešelák, CEO GLAMI.

Jak s Asistentkou pracovat? Zeptat se lze na cokoliv. “Jak vybrat boty na běhání? Mohu si vzít na pohovor džíny?” Asistentka umí pracovat i s počasím nebo konkrétními trendy, umí tedy navrhnout například “co si obléct jako host na listopadovou svatbu” nebo “podle čeho vybrat zimní kabát”. Umí zároveň poradit, pokud zákazník nemá úplně konkrétní představu, třeba “teplé pyžamo pro malou holčičku s postavičkami z animovaných filmů”.

Dalším příkladem je nákup dárků: je to příležitost, kdy si zákazníci často nejsou jistí, co koupit. Například pokud uživatel hledá dárek pro nadšence do Hvězdných válek, AI nákupní asistentka navrhne sbírku předmětů souvisejících s tímto tématem. Hledáte malý vánoční dárek pro svou babičku? AI nákupní asistentka nabídne výběr produktů, ze kterých můžete vybírat.

Spuštěním testovací verze AI nákupní asistentky GLAMI znovu prokazuje svůj závazek k inovacím a misi poskytovat milionům uživatelů nový, snadný a rychlý způsob objevování módy. Narozdíl od klasického používání filtrů při hledání produktů, asistentka dělá vyhledávání mnohem intuitivnější. Po testování a vylepšení nástroje na českém trhu plánuje GLAMI jeho zavedení na všech 13 trzích, na kterých působí.

Společně s lepším zážitkem z online nákupu GLAMI usiluje také o poskytování sofistikované technologie umělé inteligence tisícům módních značek a e-shopů připojených k platformě, z nichž některé nemusí mít vlastní prostředky na investování do takových technologií. GLAMI věří, že usnadnění nákupů online bude prospěšné pro spotřebitele i samotné obchody.

O GLAMI

GLAMI bylo založeno v roce 2013 Tomášem Hodboďem a Michalem Jirákem jako vyhledávač pro vše, co se týká módy. Každý den GLAMI spojuje tisíce nakupujících se značkami a e-shopy na jednom místě. Díky chytré kategorizaci produktů a výběru módy šitému na míru každého jednotlivce GLAMI zjednodušuje objevování a nakupování módy. Společnost je lídrem ve využívání umělé inteligence při nákupech módy a v roce 2022 založila kapitálový fond GLAMI Ventures s cílem rozvíjet oblast umělé inteligence v e-commerce, podpořit projekty, které usnadňují výběr a nákup produktů v online shoppingu nebo projekty zabývající se cirkulární ekonomikou.

Dnes najde zákazník v katalogu GLAMI.cz 2,5 miliony produktů od více než 25 tisíc značek. GLAMI patří do skupiny GLAMI.group a působí již ve 13 zemích světa s měsíční návštěvností 47 milionů.

Třetí čtvrtletí roku 2023 přineslo nejvyšší počet nových kancelářských prostor za poslední tři roky. V Praze se dokončilo šest projektů

Ve 3. čtvrtletí roku 2023 pražský kancelářský trh vzrostl o více než 60 000 m2 moderních kanceláří. Jednalo se o nejlepší výsledek od půlky roku 2020. V následujících minimálně třech letech se další podobný vrchol neočekává, déle než rok totiž nezačala žádná nová výstavba. I když investoři kladou stále větší důraz na udržitelnost budov, referenční ceny nájmů se zásadně neproměňují, pronajímatelé se naopak snaží lákat na štědřejší příspěvky či delší období nájemních prázdnin. Vyplývá to z průzkumu společnosti Colliers, předního poskytovatele diverzifikovaných profesionálních služeb v oblasti komerčních nemovitostí a správy investic.

Udržitelnost v hlavní roli

Z dokončených projektů v Praze stojí za zmínku Masaryčka společnosti Penta Real Estate, která obohatila nabídku o 22 100 m2 kancelářských ploch a několika tisíci m2 obchodních ploch. Navíc aspiruje na nejlepší certifikát v systému hodnocení udržitelnosti budov. „LEED Platinum se uděluje budovám, které dosahují vysokých standardů v oblasti energetické účinnosti, ekologické ohleduplnosti a lidského zdraví. K získání certifikátu je zapotřebí splnit řadu kritérií v klíčových oblastech, jako jsou například inovace a design, udržitelné materiály, minimalizace spotřeby energie a vody nebo třeba kvalita vnitřního prostředí. Jedná se o certifikát, který získává pouze minimum budov. Masaryčka tak obdrženým platinovým hodnocením předčila svůj působivý a unikátní zlatavý exteriér,“ říká s nadsázkou Josef Stanko, senior analytik společnosti Colliers s tím, že důraz na udržitelnost ze strany investorů stále stoupá. Certifikace LEED na úrovni Platinum či Gold je pro ně zárukou, že jejich nároky budou uspokojeny. Na Gold certifikaci pak cílí další dva dokončené projekty, Nová Waltrovka na Praze 5 a Block Karlín, který je dalším přírůstkem modernizace Rohanského ostrova na Praze 8.

V roce 2025 ani jeden nový m2

Vypadá to, že jsme právě zažili poslední čtvrtletí s vyšším dokončeným objemem nových kanceláří až do roku 2026. Bohužel se nedaří prolomit negativní trend v podobě víc než 15měsíční odmlky zahájení výstavby nových administrativních budov. Kvůli tomu očekáváme, že zůstane neobsazenost i nadále nízká a nepředpokládáme ani stěhování velkých nájemců. Kvůli tomu bude také omezený prostor pro rekonstrukce a modernizace budov, což se dosud dařilo realizovat zejména v historickém srdci Prahy,“ predikuje vývoj Josef Stanko a dodává, že se velikost rozestavěných ploch snížila na pouhých 85 800 m2, které mají být dokončeny do příštího roku. Mohlo by se tak snadno stát, že rok 2025 nenabídne žádné nové prostory.

Nohu na brzdě výstavbě drží zejména byrokracie, zdlouhavé územní řízení, odpor veřejnosti i samosprávní roztříštěnost. Vyjmenované aspekty radikálně nezmění ani nově upravený stavební zákon, a to i přesto, že by tyto nevlídné faktory mohly odradit investory, kteří by své stavební záměry pak mohli chtít realizovat raději v jiných zemích.

Neobsazenost bude i nadále klesat

Díky posledním dokončeným stavbám překročil pražský kancelářský trh 3,9 milionu m2 a skončil na 3,91 milionu m2 kancelářských ploch, přičemž neobsazenost se v Praze nadále drží pod deseti procenty, konkrétně na 7,4 %. Meziročně se obsazená plocha zvýšila o 120 000 m2, což si lze svým způsobem představit jako celou novou nabídku posledních 12 měsíců, kterou trh dokázal absorbovat.

Z pohledu nájemců administrativních budov byl třetí kvartál ve znamení renegociace, tedy prodloužení stávajících nájemních smluv, doprovázené menšími expanzemi. Příkladem může být Hadovka Office Park v Praze 6 s Unilab Diagnostics (přibližně 4 400 m2), Škoda Transportation v Coral Office Park D (3 700 m2) nebo Huawei Technologies v Greenline Kačerov (2 700 m2). Čistá realizovaná poptávka činila pouhých 41 800 m2, což je nejnižší objem zaznamenaný od 3. čtvrtletí 2020.

Štědřejší podmínky pronajímatelů

Nejvyšší nájem je tradičně v centru Prahy na východním břehu Vltavy, kde se m2 kancelářských prostor nabízí až za 27,00 eur měsíčně. I když se některé projekty prezentují s mírně vyššími cenami, věříme, že možnosti zvýšení referenčního ukazatele top nájemného jsou v současné době vyčerpány.

Levnější a zároveň nejpočetnější kategorii (56 % celkového objemu) tvoří lokality vnitřního města jako Karlín, Pankrác a Smíchov, kde lze prvotřídní kancelářské prostory pronajmout až za 18,50 eur/m2/měsíc. Třetí skupina, která zahrnuje vnější prstenec Prahy, cenově dohání prostřední kategorii (16 eur/m2/měsíc). Pokračuje tak trend, kdy se kvůli rozšiřování kancelářského trhu zavírají nůžky mezi cenou nájemného ve vnitřním a vnějším městě.

„S cílem přilákat nové nájemníky se setkáváme s tím, že pronajímatelé sahají často hlouběji do kapsy a poskytují štědřejší příspěvky či delší období nájemních prázdnin. Můžou se tím tak částečně kompenzovat rostoucí náklady na vybavení kanceláří,“ uzavírá Josef Stanko.

O skupině Colliers

Colliers (NASDAQ, TSX: CIGI) je přední poskytovatel diverzifikovaných profesionálních služeb v oblasti komerčních nemovitostí a správy investic. Společnost působí v 66 zemích a 19 000 podnikavých profesionálů spolupracuje na poskytování odborného realitního a investičního poradenství klientům. Již více než 28 let přináší zkušené vedení s významným vnitřním podílem akcionářů složené roční investiční výnosy ve výši téměř 20 %. S ročními příjmy ve výši 4,5 miliardy dolarů a 98 miliardami dolarů spravovaných aktiv Colliers maximalizuje potenciál nemovitostí a reálných aktiv, aby urychlila úspěch svých klientů, investorů a lidí. Více informací se dozvíte na stránkách corporate.colliers.com, X @Colliers nebo LinkedIn a lokálně na @Colliers_EMEA, LinkedIn a Colliers.cz.

Varta Speed Charger – Rychlé nabíjení za dobrou cenu

V dnešní době drtivá většina telefonů nabízí alespoň jeden standard rychlého nabíjení. Zpravidla jde o technologii Quick Charger (QC) nebo Power Delivery (PD). Obě tyto technologie naleznete u většiny Android telefonů a iPhone sází výhradně na Power Delivery. Různé značky často mají vlastní technologie, ale jsou zpravidla kompatibilní alespoň s Power Delivery. Co ale dělat, pokud jste si koupili telefon a v důsledku současných trendů nabíječka v balení chybí? Navíc v případě iPhonů bývala v minulosti přiložena často jen základní a tedy pouze 10W nabíječka.

Řešením může být právě novinka VARTA Speed Charger, která nabízí rychlé nabíjení pro všechny telefony. Zařízení podporuje oba zmíněné standardy s tím, že pro Quick Charger 3.0 je k dispozici až 18W nabíjení a pro Power Delivery až 20 W. Nabíječka je osazena klasickým portem USB (QC) a USB-C (PD). Oba porty je možné využít najednou a dopřát energii až dvěma zařízení. Speed Charger zvládá max. 48 W (30 + 18 W) a obě připojená zařízení tak nabíjí plnou rychlostí. Potěší velmi kompaktní rozměry s délkou pouze 36,1 mm a váhou 100 g. To vše díky použité technologii GaN (Gallium Nitrid), která umožňuje i při větší zátěži minimální zahřívání a rozměry. Není tak problém nabíječku vzít i na cesty. Samozřejmostí jsou pak 3 roky záruky.

Nabíjecí režimy:

1x USB Type C PD output: 5 V/3 A; 9 V/2.22 A; 12 V/1.66 A (20 W max.)

1x USB A QC output: 5 V/3 A; 9 V/2 A; 12 V/1.5 A (18 W max.)

Cena: od 599 CZK

K dostání např. na https://www.chvatal-artex.eu/varta-baterie-nabijecky-svitilny/nabijecky-pro-mobilni-zarizeni-prislusenstvi/nab-varta-speed-charger-38w-rp-2-90-kc.html

Puma zavedla nové řešení od SAP a Mention Me a rozšiřuje svůj referenční program

Celosvětový trh s oblečením a obuví by měl letos podle serveru Statista překročit hodnotu 60 bilionů korun. Aby mohly firmy z růstu co nejvíce těžit, hledají cesty, jak zefektivnit své fungováni a zlepšit vztah se zákazníky. Mezi ně se řadí i sportovní značka Puma, která implementovala nové technologie od společností SAP a Mention Me. Ty jí pomohly dosáhnout šestinásobné návratnosti investice do nového referenčního programu, který letos rozšířila do dalších devatenácti zemí.

Řešení SAP umožňuje jedné z největších světových sportovních značek pokročilou datovou analytiku a hyper-personalizaci komunikace. „Chceme oslovit toho správného zákazníka s relevantní zprávou v pravý čas a prostřednictvím té nejlepší platformy. Toho můžeme dosáhnout díky řešení SAP Emarsys Customer Engagement,“ říká David Witts, seniorní CRM manažer Puma.

Pro značku Puma to znamená i lepší segmentaci na základě kombinace back-office dat a informací získaných přímo od zákazníků. Systémy od SAP zohledňují i zákazníky, kteří produkty dané značky dlouho nenakoupili, ale doporučují je svým přátelům a známým.

Pro svůj nový referenční program v oblasti přímého prodeje zákazníkům (D2C) pak Puma oslovila společnost Mention Me. Program spustila na šesti hlavních evropských trzích. Zákazníci, kteří v rámci nového referenčního programu obdrželi pozitivní referenci na produkt Puma, sdíleli doporučení s dalšími lidmi čtyřikrát častěji v porovnání s ostatními marketingovými kanály. To přineslo sportovní značce i 10% zlepšení konverze zákazníků a šestinásobnou návratnost investice do referenčního programu. Letos Puma spustila program v devatenácti dalších zemích.

Řešení Mention Me je plně integrováno s platformou SAP Emarsys. „Mluvit se zákazníkem je umění a práce s technologiemi v něm hraje nezastupitelnou roli. Jen pokud máte ta správná data a nástroje, můžete poznat svého zákazníka a vědět přesně, kdy, jak, kde a s čím ho oslovit,“ říká Filip Myška, Customer Experience Solutions Executive ve společnosti SAP. „Díky platformě SAP může obchodní tým Puma sledovat, které zprávy zákazník otevírá, které ignoruje a na které kliká. To poskytuje příležitost nejen k odpovídající reakci, ale také k predikcím s využitím umělé inteligence.“

O společnosti SAP

Strategií společnosti SAP je pomoci každé firmě fungovat jako inteligentní podnik. Jako lídr na trhu podnikového aplikačního softwaru pomáhá SAP firmám všech velikostí a ve všech odvětvích fungovat co nejlépe: Zákazníci společnosti SAP vytvářejí 87 % celkového světového obchodu. Technologie strojového učení, internetu věcí (IoT) a pokročilé analytiky v SAP pomáhají proměnit podnikání zákazníků v inteligentní podniky. SAP pomáhá lidem a organizacím získat přehled o podnikání a podporuje spolupráci, která jim pomáhá udržet si náskok před konkurencí. SAP zjednodušuje podnikové technologie, aby mohli klienti využívat software SAP tak, jak chtějí. Komplexní sada aplikací a služeb SAP umožňuje zákazníkům z 25 odvětví po celém světě fungovat ziskově, neustále se přizpůsobovat a měnit věci k lepšímu. Díky globální síti zákazníků, partnerů, zaměstnanců a lídrů pomáhá SAP světu lépe fungovat a zlepšovat životy lidí. Další informace naleznete na www.sap.com.

© 2023 SAP SE. Všechna práva vyhrazena.

Společnost SAP a další produkty a služby SAP zde uvedené, jakož i jejich příslušná loga jsou ochranné známky nebo registrované ochranné známky společnosti SAP SE v Německu a dalších zemích. Další informace o ochranných známkách a upozornění naleznete na https://www.sap.com/copyright.

Kritický nedostatek učitelů v Česku. Některým předmětům hrozí zánik

V Česku působí na všech typech škol přes 150 tisíc pedagogů. To ale nestačí. Podle odhadů jich české školství postrádá dalších šest tisíc. Podle ředitelů středních škol schází nejvíce učitelé odborného výcviku a odborných předmětů. A pokud se situace rychle nezmění, hrozí, že některé předměty nebude mít kdo učit.

Řemeslo zažívá svou renesanci, kapacita odborných škol je naplněná, uchazeče o studium musejí školy odmítat. Školy se ale potýkají s tím, že budoucí řemeslníky nemá kdo učit. Mistry do dílen a učitele odborných předmětů hledají školy měsíce. „Nedostatek učitelů je dlouhodobý problém, na naší škole bychom momentálně potřebovali asi pět učitelů. Dlouhodobě je nedostatek učitelů odborných předmětů se stavebním a dřevozpracujícím zaměřením. Chybí také učitelé odborného výcviku, například do svářečské školy, ale ani ostatní řemeslné učební obory na tom nejsou lépe,“ popsal Miloslav Janeček, ředitel Střední odborné školy Jarov. Podobný problém hlásí i školy pro budoucí IT specialisty. „Sehnat učitele programování, to je velice obtížný úkol. V současné době máme sice obsazené všechny učitelské pozice, do budoucna to bude ale čím dál složitější. Ve školství chybí mnoho učitelů s aprobací matematika, fyzika nebo informatika. Na pedagogických fakultách studuje v těchto oborech málo studentů a zároveň někteří po absolvování vysoké školy ani do školství nenastoupí nebo z něj po krátké době odejdou. Obávám se, že nedostatek vyučujících bude do budoucna pro české školství velký problém,“ poukázal Martin Vodička, ředitel Soukromé střední školy výpočetní techniky (SSŠVT).

Problémem nedostatku učitelů je vedle nízkého zájmu o studium pedagogických oborů způsoben i vysokým věkem učitelů. Podle zprávy Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy z roku 2019 byl průměrný věk pedagogů přes 47 let. Učitele, kteří odcházejí do důchodu, nestačí mladá generace nahradit. „Už nyní je velký problém sehnat na některé obory nové pedagogy. Skuteční odborníci stárnou, odcházejí do důchodu a aktuálně je nemá kdo vystřídat. Absolventi pedagogických fakult mají skvělé všeobecné vzdělání a bez problémů se velice dobře uplatní mimo školství za lepších podmínek, zejména těch platových,“ podotkl Miloslav Janeček.

Právě platové podmínky jsou podle ředitelů škol jedním z hlavních důvodů, proč se mladí za katedru nehrnou. „Srovnáme-li platy učitelů a ICT odborníků, rozdíly jsou zásadní. Průměrná hrubá mzda učitele v regionálním školství činí necelých 47 tisíc korun měsíčně. Manažeři, inženýři a specialisté v ICT pobírají kolem 78 tisíc, ovšem řídící pracovníci si přijdou až na 120 tisíc,“ řekl Martin Vodička. Stejná situace je i u řemeslníků, těch je v Česku dlouhodobý nedostatek, poptávka po nich stoupá a řada z nich vydělá i přes sto tisíc měsíčně – takové částce se ve školství ani nepřiblíží. „Plat mistra neboli učitele odborného výcviku u stavebních oborů může dosáhnout při nejvyšší praxi maximálně 40 tisíc korun měsíčně,“ doplnil Miloslav Janeček.

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy nepředpokládá, že by mělo dojít k rušení některých předmětů či oborů z důvodu nedostatku učitelů. Ředitelé škol mají ale opačný názor. „Pokud nedojde k výrazné změně, zejména v platových podmínkách pedagogů, je hrozba toho, že nebude mít v budoucnu některé předměty kdo učit, naprosto reálná. Jde zejména o odborné předměty a zcela jistě o odborný výcvik u stavebních řemesel. Zánikem z důvodu nedostatku pedagogů je ohroženo i několik dalších předmětů, jedná se hlavně o matematiku, fyziku, informatiku a jiné specializované obory,“ řekl Miloslav Janeček.

Školy shánějí zaměstnance, kde se dá. Velmi často zaměstnávají vlastní absolventy. „Často se stává, že se k nám vrací naši absolventi. Mají prosperující firmu, dosáhli svých kariérních cílů a po letech od ukončení studia se ozvou, že by rádi učili. Zaštiťují odborné předměty třeba šest hodin týdně a považují to za vlastní seberozvoj. Takových zájemců o výuku z řad profesionálů, kteří už jsou díky svým aktivitám v oboru zajištění a chtějí své znalosti předávat dál bez ohledu na honorář, přibývá, učit mohou ale jen několik hodin týdně. Sehnat učitele na plný úvazek, kteří reálně tvoří školu, je však čím dál obtížnější,“ popsal Martin Vodička.

Podle ředitele Střední odborné školy Jarov je primárně nutné zlepšit pedagogům platové podmínky. „Nové pracovníky do školství může nalákat pouze odpovídající finanční ohodnocení. Problém je, že se u nás stále mluví o tom, jak se učitelům zvyšuje finanční ohodnocení, ale ve skutečnosti jsou učitelé hluboko pod průměrem vysokoškolsky vzdělaných pracovníků. Platy rozhodně neodpovídají vysoké míře odpovědnosti a náročným pracovním podmínkám práce s mladou generací,“ uvedl Miloslav Janeček.

STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA JAROV, www.skolajarov.cz

Střední odborná škola Jarov spojuje hned několik různorodých zaměření – stavební, dřevařské, zahradnické a sportovní. Nabízí vzdělávání ve čtyřletých studijních a tříletých učebních oborech. Studijní obory jsou zakončeny maturitou, učební obory výučním listem. Na tříleté učební obory se dá navázat v rámci dvouletého denního nástavbového studia zakončeného maturitou. Škola zároveň zajišťuje výuku v oborech určených absolventům speciálních základních škol nebo žákům se specifickými vzdělávacími potřebami. Učební obory: instalatér, kamnář, klempíř, kominík, malíř, pokrývač, podlahář, sklenář, strojírenské práce, tesař, truhlář, zahradník, prodavač květin, zámečník, zedník. Maturitní obory: dřevostavby, management ve sportu, management ve stavebnictví, stavební obnova, technická zařízení budov, zahradnictví.

SOUKROMÁ STŘEDNÍ ŠKOLA VÝPOČETNÍ TECHNIKY, www.sssvt.cz

Soukromá střední škola výpočetní techniky (SSŠVT) se od svého založení v roce 1994 věnuje tvorbě a výuce maturitních oborů z odvětví informačních technologií. V současné době škola nabízí studijní obor informační technologie, který má tři specializace: grafické systémy a tvorbu webových stránek, správu počítačových sítí, programování a databázové systémy. Důraz na praktickou výuku podtrhuje moderním vybavením a zapojením studentů i vyučujících – fundovaných profesionálů – do vedlejší hospodářské činnosti školy (od roku 2003). Každý rok pořádá soutěž pro žáky základních škol IT-SLOT. SSŠVT je členem Sdružení soukromých škol ČMS.

Imper CZ a Mediaboard posilují management, na pozici COO přichází Miloš Myšička z LMC

Praha 22. listopadu 2023: Miloš Myšička (34) se stal provozním ředitelem (COO) v partnerských společnostech Imper CZ a Mediaboard. Imper CZ dodává komplexní datová řešení pro B2B byznys a marketing, zatímco Mediaboard nabízí all-in-one media intelligence službu zaměřující se na monitoring, analytiku médií a sociálních sítí, spolu s komplexní platformou pro komunikaci s novináři. Myšička se zaměří primárně na růst společnosti a její mezinárodní expanzi, kterou předznamenal už zářijový rebranding společnosti Monitora Media na Mediaboard.

Miloš Myšička působil sedm let na pozici Head of key account management and regional sales ve společnosti LMC. Zde měl na starosti nebo se spolupodílel na řadě kritických úkolů, jako je tvorba obchodní strategie, zefektivnění svěřených oddělení skrze reorganizaci týmů, zavádění kompetenčních modelů či launchování produktů jako Atmoskop.cz nebo aplikace Práce za rohem. Jako konzultant pomáhal nastavit obchodní proces také v několika startupech a technologických firmách, mezi které patří například Accomango, Cyrkl nebo Etnetera Flow.

Imper CZ a Mediaboard jsou dynamicky rostoucí firmy, což potvrzuje i probíhající zahraniční expanze a změna názvu společnosti Monitora Media na Mediaboard za účelem jednoduššího positioningu na zahraničních trzích. Právě to má být jeden z hlavních úkolů Miloše Myšičky, který bude mít prozatím primárně na starosti byznysovou a operativní část firmy se zaměřením na škálování obchodu směrem k zahraniční expanzi a celkovému růstu. Do konce roku bude přebírat odpovědnost za kompletní obchod, marketing, HR a operativní část obou firem.

„Ambice a vize jak Imperu, tak Mediaboardu jsou velké a já mám velké výzvy rád. Zároveň je vidím jako velmi reálné a chci pomoci jejich naplnění. Věřím, že není vůbec otázkou, jestli budeme patřit mezi pět největších světových hráčů, ale spíše jak rychle,“ říká Miloš Myšička, COO Imper CZ a Mediaboard.

Miloš přináší mnohaleté zkušenosti ze společnosti, která prošla několikanásobným růstem. Právě ty chceme využít k tomu, aby nám již od začátku pomohl nastavit interní fungování společnosti na veškerých úrovních tak, aby náš plánovaný proces růstu a expanze proběhl co nejhladčeji,“ doplňuje Tomáš Berger, CEO Imper CZ a Mediaboard.

O společnosti Mediaboard

Mediaboard je česká technologická společnost, která vznikla v roce 2015 pod názvem Monitora Media. Jejím cílem je poskytnout českému PR prostředí moderní nástroje pro analýzu a práci s daty. Mediaboard se v posledních třech letech umístil mezi českými padesáti českými nejrychleji rostoucími technologickými firmam a získala ocenění Deloitte Technology Fast 50. V roce 2022 se firma stala jedničkou v oblasti monitoringu a sociálních sítí na českém trhu. O rok později společnost oznámila expanzi na zahraniční trhy a rebranding názvu z Monitora Media na Mediaboard, firmu poskytující komplexní all-in-one media intelligence služby. Mediaboard využívá řada významných společností, například Alza.cz, Sazka, Siemens, Rohlík.cz, IKEA, OMV Česká republika, Transparency International, i mnoho dalších firem, které chtějí efektivně komunikovat a vnímat informace v širším kontextu.

O společnosti Imper CZ

Společnost Imper CZ s.r.o. je IT společnost založená v roce 2009. Pomáhá nacházet, získávat a udržet B2B klienty pomocí chytrých dat. Základními kameny portfolia tvoří aplikace Leady.cz – identifikace firemních návštěv webu a Merk.cz – komplexní databáze všech podnikatelských subjektů v ČR.

Imper CZ s.r.o. poskytuje svá datová řešení pro obchod a marketing do široké škály oborů, které reprezentují společnosti jako Seznam.cz, Avast, ČSOB, Mercedes – Benz, SKANSKA, Rohlik.cz, Google, Microsoft, TESCO, mBANK, ORLEN Unipetrol, MALL.cz …a dalších více jak 2 000 B2B firem.

Black Friday se u Sygic nese ve znamení vylepšených funkcí, které vám ušetří čas i peníze

Navigace Sygic nabízí stále pokročilejší funkce, které řidičům poskytují cenné informace, díky kterým se mohou na cestách lépe rozhodovat, čímž v konečném důsledku ušetří čas i peníze. Předplatné Premium+ nyní zahrnuje funkce „Time to Leave“ (čas odjezdu) a „Average Speed Cameras“ (hlášení radarů měřících průměrnou rychlost). U příležitosti Black Friday Sygic připravil výhodné ponuky pro nové i věrné uživatele. Řidiči s doživotní licencí Sygic získají přístup k funkcím Premium+ na celý rok za exkluzivní cenu pouhých 9,99 €.

Na základě zpětné vazby od uživatelů Sygic do navigačního systému integroval upozornění na radary pro měření průměrné rychlosti. Řidiči jsou tak nyní informováni o radarech před monitorovaným úsekem i před jeho koncem. Cílem je podpořit bezpečnost jízdy, upozornit řidiče na měřené úseky, zajistit plynulejší provoz a předcházet nehodám.

Navigace Sygic nově také využívá funkci známou z vyhledávačů: sledování dopravní situace na trase v reálném čase. Po výběru trasy a klepnutí na spodní list s podrobnostmi o trase se v aplikaci zobrazí interaktivní graf s podrobnými údaji o hustotě dopravy na vybrané trase během dne. Výběrem preferovaného času odjezdu uživatelé obdrží odhadovaný čas příjezdu do cíle.

Tyto praktické funkce jsou součástí balíčku Premium+ a jsos k dispozici pro uživatele systému Android i iOS.

Uživatelé bezplatné verze Sygic GPS Navigace obdrží u příležitosti Black Friday exkluzivní nabídku roční licence Premium+ prostřednictvím newsletteru za pouhých 14,99 € na první rok. Slevový kód v newsletteru dostanou i uživatelé s doživotní licencí, kteří tak mohou na ročním predplatném Premium+ ušetřit ještě výrazněji.

O SPOLEČNOSTI SYGIC

Slovenská společnost Sygic, která byla založena v Bratislavě roku 2004, je zařazena do žebříčku nejrychleji rostoucích společností Deloitte Fast 50 a v roce 2012 byla zařazena do seznamu nejúspěšnějších společností z oblasti EMEA, Fast 500 EMEA, který rovněž vypracovala společnost Deloitte. V roce 2009 společnost Sygic uvedla na trh vůbec první podrobný navigační systém pro iPhone. Společnost se stala prvním dodavatelem offline navigací, který podporuje konektivitu Apple CarPlay a Google Android Auto.

Navigační aplikácie od společnosti Sygic si celosvětově stáhlo více než 200 miliónů používatelů. Celosvětově je k navigaci využívají už více než čtyři miliony profesionálních řidičů a 3 000 flotil. Za režim EV (pro elektromobily) v aplikaci Sygic GPS Navigation a další řešení si společnost Sygic vysloužila ocenění Global Champion Award 2021. Významně totiž přispívá k udržitelnému rozvoji Evropy na základě inovací.

Majoritním akcionářem společnosti Sygic je W. A. G. Payment Solutions (Eurowag), která je jednou z nejrychleji rostoucích integrovaných platforem pro platby a mobilitu v Evropě.

Společnost HP předávala ocenění Partner roku 2023

Společnost HP předala ocenění HP Partner roku nejúspěšnějším obchodním partnerům a distributorům z České republiky a Slovenska. Letošní setkání se konalo v Barceloně, slavností galavečer proběhl v nejvyšším patře luxusního Hotelu W Barcelona.

V kategorii „Největší česko-slovenský reseller HP v prodeji notebooků s procesory AMD“ zvítězila společnost Datacomp s.r.o. Ocenění předal zástupce sponzora AMD Tomasz Wnukowski. I letos získali ocenění jednotlivci v kategorii „Nejoceňovanější kontakt“. HP tak ocenilo osobnosti z řad distributorů, prodejců a komerčních partnerů.

Letošní akce byla netradiční nejen lokalitou, ale také programem. Dopoledne čekaly partnery specializované workshopy – HP řešení pro Work Happy (hybridní práci), tisková řešení, přehled portfolia notebooků, Poly řešení a počítačové služby (HP Wolf, Proactive Insights, HP Anywhere), originální tonerové kazety HP s technologií TerraJet. Odpoledne si mohli partneři prohlédnout Demo centrum HP, včetně vývojových center pro jednotlivé kategorie produktů od počítačů, přes tiskárny až po 3D tisk, HP Indigo a HP produkční velkoformátový tisk.

Ocenění výhercům předala Kateřina Barbier, nová generální ředitelka společnosti HP pro Česko, Slovensko a Maďarsko a channel manager Pavel Machovský. „Jsme rádi, že jsme mohli pro naše nejvýznamnější partnery uspořádat toto každoroční, letos ale poměrně netradiční setkání, a mohli jsme je ocenit za jejich celoroční práci,“ řekl Pavel Machovský. Poděkování patří také společnosti AMD, jež byla partnerem celé akce.

V tomto roce bylo poprvé uděleno ocenění partnera, jenž dosáhl 4* certifikace v rámci programu HP Amplify Impact[1]. Ocenění získala společnost CESAR TRADE, s.r.o.

Z řad distributorů získaly ocenění společnosti ASBIS SK spol. s.r.o., eD system a.s., z retailu/etailu Alza.cz a.s., Alza.sk s.r.o. Oceněné společnosti z řad resellerů CESAR TRADE, s.r.o., CSF, s.r.o., Datacomp s.r.o., DATALAN, a.s., ELSO PHILIPS SERVICE, spol. s r.o., IMPROMAT-COMPUTER s.r.o., P E R G A M O N spol. s r.o., Print Partners s.r.o., Xanadu a.s.

Mezi oceněné osobnosti se tento rok zařadili: Tibor Brunclík – Print Partners s.r.o., Marian Kubánek – Datalan, a.s., Vojtěch Májek – Alza.cz a.s. a Vít Veveričík – eD system a.s.

O společnosti HP

Společnost HP Inc. (NYSE: HPQ) je celosvětovým lídrem v oblasti technologií a tvůrcem řešení, která umožňují lidem realizovat jejich nápady a zabývat se věcmi, na nichž jim záleží nejvíc. Společnost HP působí ve více než 170 zemích světa a nabízí širokou škálu inovativních a udržitelných zařízení, služeb a předplatitelských programů pro osobní počítače, běžný i 3D tisk, hybridní práci, hraní her a další. Více informací o HP Inc. naleznete na http://www.hp.com.

  1. HP Amplify Impact je program společnosti HP, v rámci nějž zapojuje své partnery do udržitelných, ekologických aktivit. Posledním takovým projektem bylo například budování včelích úlů, nebo výsadba stromů.

Polétavý prach dusí Evropu, v boji proti znečištění pomůže hyperlokální monitoring

Nadprůměrně teplé počasí vydrželo v Česku nebývalo dlouho, ale zima v podobě prvních mrazíků a teploty blížící se nule už zahájili topnou sezónu. Právě pozvolný nástup zimy je ideálním časem pro všechny, kteří mají kombinované vytápění a tuhá paliva používají na přitápění, než začne opravdová zima. S tím přichází i každoroční téma kvality ovzduší a toho, čím topí naši sousedé.

Můžeme tak očekávat každoroční přehled ČHMÚ o kvalitě a proměnách ovzduší v Česku. Pokud váš soused v kamnech kromě kvalitního dřeva pálí také plasty apod., tak to s největší pravděpodobností zjistíte tzv. po čichu, a ne díky ČHMÚ, protože tyto přehledy vycházejí až zpětně a za velké správní celky. Navíc zdrojem největšího znečištění ovzduší nejsou každou zimu propírané domácnosti, které by spalovaly zakázané materiály – toto se naštěstí děje čím dál méně a pryč je doba, kdy se v kamnech topilo vším, co hořelo. Mezi největší znečišťovatele ovzduší stejně patří doprava a průmyslová výroba – uhelné elektrárny, spalovny, těžký průmysl a další.

Většina Evropy dýchá znečištěný vzduch, souvisí až se 400 tisíci úmrtí ročně

Do aut i továrních komínů se sice instalují lepší a lepší filtry, které zachycující více a více zdraví ohrožujících částic, ale i tak je ideál ještě daleko. Například podle nedávného zjištění britského deníku The Guardian dýchá 98 % evropské populace velice znečištěný a zdraví nebezpečný vzduch. Ten totiž přesahuje bezpečnou hodnotu částic polétavého prachu PM2,5, která je podle WHO maximálně 5 mikrogramů na metr krychlový. Tyto částice mohou díky své velikosti proniknout až do plic. To zvyšuje riziko respiračních onemocnění jako je bronchitida nebo astma, ale i srdečních chorob. Podle The Guardian je má toto znečištění v Evropě za následek 400 000 úmrtí ročně.

Toto číslo je naprosto alarmující, a proto je potřeba kvalitě ovzduší věnovat pozornost – a to nejen během topné sezóny, ale celoročně. Samozřejmě se nabízí odstranit všechny zdroje znečištění, ale stačí se podívat na hysterii okolo tzv. Green Dealu v Evropě. Očekávat tak, že by mohlo dojít ke společnému celosvětovému konsenzu je čirá utopie.

Řešení je v hyperlokálním měření

Proto je podle mě nezbytné se zaměřit na hyperlokální měření ovzduší. Nejen, že se díky němu každý občan může opravdu dozvědět jaký vzduch dýchá, ale zároveň může pomoci zmírnit příčiny i následky špatného ovzduší. Míra jeho znečištění totiž není žádná stálá konstanta. Naopak se velice dynamicky mění a promlouvá do ní daleko více faktorů než jen to, jestli ve vašem okolí existuje továrna s komínem nebo průmyslová zóna s hustým provozem. Velkou roli hrají vnější faktory jako je počasí. Tlakové výše a níže, vítr a další veličiny ovlivňují směr, kterým se znečištění ve větší koncentraci vydá. Může jít o spodiny ze silnice za obcí, ale i znečištění daleko většího rozsahu. To je případ severní a střední Moravy. Tyto regiony, jak je patrné i z interaktivní mapy The Guardian, do velké míry ovlivňuje znečištění přicházející z přilehlých polských oblastí, které jsou známy těžkým průmyslem a uhelnými doly.

Řešením může být právě hyperlokální měření. To funguje tak, že jsou v dané oblasti instalovány měřící senzory a meteostanice. Například ty od Agdata City posílají aktuální data z měření v reálném čase přes na webovou stránku objednavatele měření, typicky obce. Každý se tak může podívat jaký je v danou chvíli stav ovzduší v jeho okolí a rozhodnout se, jestli začne větrat nebo se vydá na procházku s dítětem. To je ceněno nejen astmatiky a lidmi s respiračními problémy. Systém jde totiž ještě dál a v případě naměření zdraví nebezpečných hodnot pošle upozornění určené osobě. Může to být velitel dobrovolných hasičů nebo starosta obce, kteří pomocí místního rozhlasu nebo sítě Munipolis informuje občany v dané lokalitě, aby si zavřeli okna. Týká se to ale i ředitelů škol nebo domovů seniorů, kteří zajistí, aby se jejich klienti v danou dobu zbytečně nezdržovali venku, omezili procházky či větrání.

Zasáhnout by měla EU a členské státy, některé samosprávy se do akce pustili samy

Jak ovšem hyperlokální měření zajistit? Není v možnostech ani cílech ČHMÚ poskytovat takto lokálně orientovaná měření. Navíc v době škrtů v rozpočtu není a asi ani nebude v prioritách a ani ve finančních možnostech Ministerstva životního prostředí (ČHMÚ je jeho příspěvkovou organizací) vytvoření aparátu, který by dokázal poskytnout hyperlokální měření po celém Česku.

Klíčová jednání by se měla podle mého názoru udát na poli Evropské unie. Představte si, že by se by se po celé Evropě podařilo vybudovat komplexní síť monitorující stav ovzduší… Ze získaných dat mohou čerpat nejen lidé žijící v daných lokalitách, ale i stát a celá Evropa. Těm by data poskytovala možnosti nalézání řešení, ale i příčin na mezistátní úrovni. Viděli jsme to na příkladu dolu Turów a podobný drobnohled by si určitě zasloužil i vzduch přicházející na Moravu od našeho severního souseda.

Hyperlokální měření mikroklimatu funguje nejen globálně, ale i lokálně. Proto se některé samosprávy dávno rozhodly vyřešit jeho měření samy. Například Agdata City zajišťují měření v obcích po celém Česku. Jen v Praze jsme v rámci projektu monitoringu mikroklimatických parametrů, za kterým stojí městská společnost Operátor ICT (OICT), nainstalovali 134 senzorů. Důvodem instalací je nejčastěji městské plánování nebo podezření právě na lokální znečišťovatele. Obce si ale nemusí pořizovat monitoring ovzduší jen proto, aby někoho „nachytali na švestkách“ a bezpečně identifikovali lokální zdroj znečištění. Naopak z naší zkušenosti víme, že spousta provozů a výroby v lidech vyvolává nedůvěru zcela zbytečně. Proto se firmy, které chtějí být transparentní objednávají toto měření samy nebo se na něm finančně spolupodílí spolu s obcí. Běžné jsou i dohody, že v případě rizikových provozů hrozí při překročení limitů znečišťovateli od obce pokuta. Odpadají tak složitá dokazování nebo soudy, když se obě strany dohodnou na způsobu měření. V naší praxi jsme se například setkali s případem, kdy pomocí senzorů Agdata City sledujeme znečištění v obci s přilehlou skládkou. Z měření pak vyplynulo, že největší znečištění v obci způsobuje automobilová doprava.

Obce lákají statuty klimatických lázní i nízké pořizovací náklady, měření nebezpečných prachových částic vyjde na méně než 30 tisíc korun

Nejzásadnější a nejčastěji se v ovzduší vyskytující jsou částice polétavého prachu, které způsobují zdravotní potíže zejména jejich dlouhodobou inhalací. Právě o senzory na jejich měření je mezi samosprávami velký zájem. Kromě zdraví občanů hraje, jako prakticky pokaždé v najatém obecním rozpočtu, i cena. Právě nízké pořizovací náklady jsou důvodem, proč se obce do vlastního monitoringu ovzduší a mikroklimatu pouštějí. Například roční provoz senzoriky i s instalací na indikaci prachových částic PM1, 2, 5, 4 a 10 vyjde ročně na méně než 30 tisíc korun.

Hyperlokální měření není ovšem jen záležitostí lokalit se špatným ovzduším a sousedskými spory. Stále častěji ho využívají samosprávy měst a obcí, které jsou zaměřený na zdravotnický turismus a díky pravidelným měřením chtějí získat titul klimatické lázně. Ten mohou užívat místa, kde je vzduch nejen čistý, ale splňuje i dané parametry kvality. Podobnou iniciativu vnímáme i od provozovatelů horských středisek, hotelů, lázní nebo wellness.

Znečištěné ovzduší není určitě situací, která by se měla přijmout tak jak je. Naopak je v silách nás všech, abychom udělali něco k jeho zlepšení. První odrazový můstek, jak se so toho pustil je ale zjištění aktuálního stavu situace a konkrétních míst, kde je potřeba zasáhnout. Toho ale bez podrobných lokálních dat, nikdy nemůžeme dosáhnout.

O Agdata

Agdata založili bratři Musilové spolu s Jiřím Jiráskem v roce 2016. Během čtyř let se platforma stala nejrozšířenějším ekosystémem pro chytrou správu zemědělských podniků a farem. Určená je pro subjekty všech velikostí, od malých rodinných podniků po velké zemědělské koncerny. Ekosystém Agdata zahrnuje cloudovou softwarovou platformu a celou řadu telematických čidel a senzorů komunikujících pomocí GPS nebo LoRa sítě. Pod značkou Agdata City pak dodává senzory napojené na analytický systém také do měst a obcí.

Jana Večerková z Coding Bootcamp Praha: 8 tipů proč a jak byste i vy měli začít programovat

Učení se programování často evokuje stejně vzrušující pocit, jako kdysi dávno objevování nových zemí a kontinentů, nebo dnešní průzkum nových planet ve vesmíru. Zatímco ale vesmírný výzkum je úzká specializace jen pro málo odborníků, vstup do světa programování je klíčem k odemykání nekonečných možností pro všechny z nás a přináší s sebou nejen schopnost vytvářet software, ale také nový způsob myšlení a přístup k řešení problémů. Bez ohledu na to, zda jste se dosud světa kódu vůbec nedotkli, nebo jste už začátečníkem, který stojí na prahu velkého dobrodružství, tento článek vám představí důvody, proč by vás programování mohlo zaujmout a jakým nástrahám se na této cestě vyvarovat. Více k tématu a 8 tipů prozradila Jana Večerková zakladatelka intenzivních kurzů programování Coding Bootcamp Praha, v rámci partnerství s Týdne pro Digitální Česko.

Nováčci ve světě IT čelí několika pastem, které mohou jejich vstup do odvětví ztížit. Nedostatek zamyšlení se nad tím, co, proč a jak děláme, v kombinaci s častým zanedbáním základů a překotným skokem ke složitým konceptům mohou vést k zmatení a frustraci. Programování ale vyžaduje trpělivost a čas. Mnoho lidí se rychle vzdává, pokud nepochopí vše okamžitě, místo aby si dali čas na učení a brali chyby jako zcela přirozenou součást procesu učení. Možná i v důsledku předchozích negativních zkušeností z doby školních let se hodně lidí bojí dělat chyby a tím brání rozvoji svých dovedností. Podívejme se na typické chyby při studiu programování a jak je překonat, abyste mohli vstoupit do tohoto fascinujícího světa s nadšením, a abyste si touhu po objevování udrželi i po mnoha letech.

TIP 1. Stanovte si cíle

Předtím, než začnete studovat programování, si stanovte jasné cíle. Už Michelangelo věřil, že „největší nebezpečí pro většinu z nás nespočívá v tom, že si stanovíme příliš vysoký cíl a nedosáhneme ho, ale v tom, že si stanovíme příliš nízký cíl a dosáhneme ho.“ Chcete být webovým, nebo mobilním vývojářem, data scientistou nebo se specializovat na umělou inteligenci? Nebo si chcete rozšířit obzory, orientovat se v IT světě a procvičovat si mozek? Zdá se vám, že v práci děláte hodně se opakujících úkonů a chcete se dozvědět co je a co není možné z toho automatizovat (a jak moc složité by to bylo)? Programování vám umožní získat lepší povědomí o tom, jak počítače a software fungují, o technologických trendech a kyberbezpečnosti. Zároveň vám může zvýšit vaši schopnost efektivně komunikovat a pracovat s technologicky orientovanými lidmi a organizacemi. Pro začátek si ujasněte, čeho chcete dosáhnout a podle toho si nastavte svůj učební plán.

TIP 2. Řešte problémy efektivněji

„Učení se programovat rozvíjí vaši mysl a pomáhá vám lépe přemýšlet, vytváří způsob uvažování o věcech, který je podle mého názoru užitečný ve všech oblastech”, vysvětluje Bill Gates. Programování je často srovnáváno s řešením skládaček nebo hádanek a pomáhá vám efektivně řešit složité problémy systematickým způsobem. Abychom napsali efektivní kód, musíme přesně definovat postup, kterým počítač provede určitou úlohu. To vyžaduje logické uvažování, které se dá skvěle využít například při automatizaci opakujících se úkolů. Cílem je získat více času na kreativnější úkoly a zabránit chybám způsobeným lidskou nepozorností. V dnešní době jsou populární různá low-code řešení, která umožňují „neprogramátorům“ vylepšovat pracovní procesy. Problém ale je, že mnoho lidí ani nenapadne, že by se něco dalo vylepšit, případně se k danému řešení neumí postavit a promyslet ho a pak jim ani sebelepší low-code nástroje nemohou pomoci. Jak je tedy vidět, schopnost logického uvažování lze uplatnit nejen při psaní kódu, ale i při řešení problémů v pracovním či osobním životě.

TIP 3. Rozvíjejte svou kariéru s dlouhodobou vizí

Učení programování může výrazně přispět k rozvoji vaší kariéry, a to i v případě, že nemáte v úmyslu stát se profesionálním programátorem. Tato dovednost je stále více ceněna v mnoha oborech a má dlouhodobý dopad na váš profesní růst. Schopnost efektivně řešit problémy a navrhovat procesní vylepšení jsou dovednosti, které mají vysokou hodnotu v řadě odvětví. Můžete být lékař, který vymýšlí software pro zlepšení diagnostiky, obchodník, který vytváří analytické nástroje pro lepší rozhodování, nebo markeťák, který automatizuje procesy vytváření digitálního obsahu. Hezky to shrnul Stephen Hawking: „Ať už chcete odhalit tajemství vesmíru, nebo se jen chcete věnovat kariéře v 21. století, základy počítačového programování jsou pro vás nezbytnou dovedností.“ Investujte do svého rozvoje, staňte se součástí technologických inovací a třeba i (spolu)vytvářejte nové produkty, které mohou změnit svět.

TIP 4. Dejte svému učení řád

Výhodou programování je, že se můžete učit kdekoliv a kdykoliv, pokud máte přístup k počítači. To je na jednu stranu skvělé, ale na druhou stranu může jít o past. Kdykoliv často znamená, že skoro nikdy, protože vás nic nenutí. Studujte pravidelně! Pokud možno, vyhraďte si každý den nebo alespoň několik hodin týdně pro učení. Tvořte jednoduché projekty, řešte problémy a postupně zvyšujte úroveň obtížnosti. Učení programování je maraton, ne sprint, tudíž neočekávejte výsledky za pár dní. Někteří začínající programátoři se rychle vzdají, když narazí na obtíže. Jiní se pokouší skákat mezi různými jazyky a koncepty, což může vést k zmatku. Mnoho začátečníků se snaží příliš rychle přejít k složitým konceptům, aniž by si pevně upevnilo základy. To všechno vede k nedostatečnému porozumění a frustraci. Je důležité si pamatovat, že programování může být náročné, ale s vytrvalostí lze krok po kroku překonat většinu překážek.

TIP 5. Začněte s populárním jazykem

Začněte s populárním programovacím jazykem, jako je JavaScript nebo Python, které jsou vhodné pro začátečníky. Nejdříve se pověnujete základům – syntaxe jazyka, proměnné, operace, podmínky, smyčky a funkce. Tyto základy jsou nezbytné pro každého programátora, ať už se zajímáte o kteroukoliv IT oblast. A proč je důležité, jestli je daný jazyk populární? Hojně používané jazyky budou mít jednoduše dohledatelné odpovědi na všechny problémy, se kterými se jako začátečník můžete potýkat, protože je už vyřešily desetitisíce lidí před vámi. U méně populárních jazyků vám to může trvat déle, případně dané zdroje nemusí být aktuální. Pro začátečníky je výhodné, aby měli k dispozici dostatek kvalitních zdrojů, které vás provedou základy programování. Mezi populární zdroje patří Freecodecamp, Codecademy, Udemy, případně si můžete zdarma zkusit základy programování na jednom z našich workshopů či webinářů (https://codingbootcamp.cz/events).

TIP 6. Nebuďte pasivní

Jak se naučit programovat? Tím, že budete programovat! Možná tato rada zní očividně, ale mnoho studentů programování spadne do pasti sestávající z nekonečné smyčky Youtube tutoriálů nebo čtení knih o programování, kdy získají falešný pocit, že tématu rozumí. Je to ale podobné, jako kdybyste si mysleli, že se naučíte podávat, tím, že budete sledovat videa o tenisu, kde podává Roger Federer. Může vás to navést nebo inspirovat, ale až pak půjdete na kurt, tak stejně vůbec nebudete vědět, jak podávat. A stejně tak při učení programování, nespočívá klíč v úspěchu v pasivním konzumování informací. Klidně tutoriály sledujte jako doplněk ke studiu, ale nečekejte, že reálný pokrok přijde jinak, než když si sami budete lámat hlavu, psát a přepisovat.

TIP 7. AI – ano, ale…

Možná už jste začali programovat, prvních pár cvičení bylo jednoduchých, ale najednou nevíte jak dále. Co teď? Jasný, zeptám se ChatGPT a mám to! Pojďme se podívat na to, jak přílišná závislost na kopírování kódu (ať už skrze nejnovější AI nástroje nebo klasicky ze Stack Overflow či Google) místo pokusu o samostatné porozumění a experimentování může zamezovat vašemu růstu. Mnoho začátečníků se při řešení problémů, se kterými si neví rady, začne spoléhat na metodu kopírovat-vložit různě dlouhé kusy kódu do svých projektů, aniž by daný kód sami chápali. K AI nástrojům klidně můžete přistupovat jako k mentorům (pokud akceptujete, že vás občas mohou svést na scestí mylně podanou informací). Nicméně přílišné spoléhání se na AI nástroje je podobné, jako kdybyste chtěli naučit zpívat tím, že něco zazpíváte, pak zbytek písničky zazpívá Taylor Swift a vy to nějak namixujete. Znamená to, že díky tomu umíte zpívat jako Taylor? Ekvivalentně vás AI nástroje mohou navést ke správnému řešení, ale vy sami pak musíte minimálně metodou zpětného inženýrství pochopit co a proč se v daném kusu kódu děje.

TIP 8. Staňte se součástí komunity

Programování vás zapojí do rozsáhlého globálního společenství vývojářů, kde můžete sdílet znalosti a učit se od ostatních. A vůbec nevadí, že jste třeba zapřisáhlý introvert, protože mnoho komunit a diskusních fór funguje čistě online. Existuje také mnoho fyzických či online akcí, workshopů a konferencí pro programátory, kde se můžete nejen učit, ale i poznat stejně naladěné lidi. V rámci komunity okolo Coding Bootcamp Praha jsme si uvědomili, že komunita může sloužit i k něčemu jinému než sdílení zkušeností, a to sice k vytváření vzorů pro ostatní. Často na začátku programátorské cesty se průzkumník setká s tzn. „imposter syndrome“, aneb tím, že má pocit, že si jen nalhává, že by do IT vůbec kdy mohl patřit. Když ale vidíte stejné lidi – kteří ještě před pár měsíci či lety, dělali úplně jinou práci a nyní jsou buď programátory či působí v jiných IT rolích – tak je daleko jednodušší věřit tomu, že na konci tunelu je i světlo!

Jana Večerková – medailonek

Jana Večerková působí více než 12 let v oblasti startupů a vývoje inovativních produktů po celé Evropě. Se svým bratrem Honzou založili Coding Bootcamp Praha, který byl jako jediný evropský coding bootcamp oceněn prestižní americkou univerzitou MIT a Evropskou komisí pro vysokou úspěšnost absolventů a úspěšnost budoucího uplatnění na trhu práce. Coding Bootcamp Praha se specializuje na jak intenzivní 12-týdenní fulltime kurzy, tak i na večerní kurzy pro úplné začátečníky. Hlavní misí firmy je zpřístupnit svět IT všem, kteří tu možnost prozatím neměli a poskytnout jim kvalitní studijní možnosti od odborníků z praxe. V minulosti Jana pracovala pro organizaci pomáhající startupům v Bruselu, kde dohlížela na vývoj a realizaci celoevropských projektů s veřejnými i soukromými subjekty. Jana absolvovala bakalářské studium na Bayes Business School a magisterské studium na London School of Economics, kde, jak sama říká, zažila to nejlepší z toho, jak se má učit.

O Coding Bootcamp Praha

Coding Bootcamp Praha byl prvním coding bootcampem na českém trhu a nadále je jediným českým poskytovatelem takto intenzivního programu. Funguje nepřetržitě od září 2016 a vzdělal více než 350 nových programátorů. Coding Bootcamp Praha byl jako jediný evropský coding bootcamp oceněn prestižní americkou univerzitou MIT a Evropskou komisí pro vysokou úspěšnost absolventů a úspěšnost budoucího uplatnění. Program také nabízí tzn. Garanci zaměstnání, což ve zkratce znamená, že pokud student úspěšně absolvuje program a nesehnal by si práci v oboru, tak je mu vráceno školné. Všechny kurzy lze studovat osobně nebo online. Více na https://www.codingbootcamp.cz/.

Exit mobile version