Chytré hodinky jako pomůcka v prevenci hypertenze? Odborníci mají jasno

Vysoký krevní tlak patří mezi jeden z největších zdravotních problémů současnosti. Podle Světové zdravotnické organizace postihuje celosvětově jednoho ze tří dospělých, přičemž až čtyři z pěti pacientů nejsou adekvátně léčeni.[1] V Česku trpí hypertenzí přibližně 40 % dospělé populace, což odpovídá zhruba třem milionům lidí.[2] Přestože se jedná o rozšířený problém, prevence a pravidelné měření krevního tlaku stále nejsou dostatečně zažité. Nápomocné by mohly být v tomto směru stále oblíbenější chytré hodinky.

Hypertenze nemá zpočátku žádné viditelné příznaky, což z ní činí nebezpečné onemocnění. Pokud není včas diagnostikována a léčena, může vést k vážným komplikacím, jako je srdeční infarkt, mrtvice nebo selhání ledvin. Výzkumy navíc ukazují souvislost mezi vysokým krevním tlakem a rozvojem demence ve stáří.

Syndrom bílého pláště. Proč je lepší měřit tlak doma?

Zásadním pilířem prevence vysokého krevního tlaku je zdravý životní styl – vyvážená strava s nízkým obsahem soli a tuků, pravidelný pohyb alespoň půlhodiny denně a zvládání stresu. Klíčové je však také pravidelné měření krevního tlaku, a to nejen v ordinaci lékaře, ale i doma. Měření krevního tlaku v ordinaci může být totiž ovlivněno syndromem bílého pláště, který se projevuje dočasným zvýšením tlaku kvůli stresu z lékařského prostředí. Tento jev postihuje až 30 % pacientů, častěji ženy a starší osoby.[3] Zvýšená nervozita pacienta v ordinaci lékaře tedy může vést k nesprávné diagnóze a posléze i nevhodné léčbě.

Opačným jevem, který je zase častější u mužů, je pak méně známa maskovaná hypertenze. V tomto případě je tlak naměřený v ordinaci normální, kdežto mimo ni vykazuje vysoké hodnoty.[4] I kvůli těmto variacím se doporučuje pravidelné domácí měření krevního tlaku. Je tak možné získat přesnější obraz o skutečném stavu pacienta.

Chytré hodinky jako spolehlivý pomocník

Pohodlné měření krevního tlaku mimo ordinaci dnes umožňují nejen certifikované domácí tlakoměry, ale také stále oblíbenější chytré hodinky, na kterých je měření rychlé a pohodlné. V jejich případě přitom nemusí jít pouze o orientační hodnoty. Některé modely, jako například Huawei Watch D2, využívají pro měření certifikované technologie, a dokonce umožňují sdílení naměřených hodnot s lékařem. „Pravidelné měření krevního tlaku už nemusí být jen záležitostí pouze lékařských ordinací. Díky chytrým zařízením dnes mohou lidé získat přehled o svém zdraví prakticky kdykoli a kdekoli,“ říká Ondřej Koszty, produktový manažer společnosti Huawei, a dodává, že monitorování krevního tlaku je přitom vhodné nejen pro osoby s již diagnostikovanou hypertenzí, ale i pro ty, kteří chtějí zdravotním problémům předcházet.

Spánek a krevní tlak. Jak spolu souvisí?

Při regulaci krevního tlaku hraje důležitou roli také kvalita spánku. Jeho nedostatek nebo špatná kvalita mohou také zvyšovat krevní tlak a vést k dalším zdravotním komplikacím. Častým problémem ovlivňujících spánek i zdraví srdce je spánková apnoe, kterou trpí zhruba 10 % populace.[5] „Identifikovat problémy dříve, než způsobí vážnější následky, lze opět pomocí chytrých nositelných zařízení. Hodinky vybavené funkcemi analýzy spánku totiž dokážou sledovat dechovou frekvenci a jednotlivé fáze spánku, což pomáhá včas odhalit možné potíže,“ radí Ondřej Koszty ze společnosti Huawei.

Technologie jako součást každodenní péče o zdraví

Nositelné technologie tak hrají stále větší roli v péči o zdraví. Ty s řadou funkcí pro sledování zdraví, jako jsou zmiňované Huawei Watch D2, pak monitorují nejen krevní tlak a spánek, ale také srdeční tep, hladinu kyslíku v krvi (SpO2), tělesnou teplotu nebo úroveň stresu. Tato data tak umožňují uživatelům lépe porozumět reakcím svého těla a včas přijmout preventivní opatření. Chytré hodinky tak nejsou jen pomůckou pro sportovce, ale stávají se dnes i neocenitelným nástrojem pro každodenní péči o zdraví.

  1. https://www.paho.org/en/news/19-9-2023-first-who-report-details-devastating-impact-hypertension-and-ways-stop-it
  2. https://www.who.int/docs/default-source/ncds/ncd-surveillance/hypertension-profiles-2023.pdf
  3. https://www.tribune.cz/archiv/maskovana-hypertenze-versus-hypertenze-bileho-plaste/
  4. https://www.tribune.cz/archiv/maskovana-hypertenze-versus-hypertenze-bileho-plaste/
  5. https://www.internimedicina.cz/pdfs/int/2010/03/08.pdf

AI změnila pravidla hry. Proč firmám běžná cloudová řešení už nevyhovují?

Praha | 5. března 2025 – S rostoucí adopcí aplikací pro AI (umělou inteligenci) se firmy potýkají s novou výzvou. Jejich stávající cloudová infrastruktura na takové workloady (pracovní zátěže) nestačí. AI aplikace kladou extrémní nároky na infrastrukturu, na kterou nebyly optimalizované, což znamená neefektivitu, pomalejší výsledky a zbytečně vysoké provozní náklady. České firmy tak čelí otázce: Investovat miliony do vlastního hardwaru, nebo najít spolehlivé a flexibilní řešení?

Většina firem, které začínají s AI, si zprvu vystačí s běžným řešením v cloudu. Jakmile ale nasadí složitější modely a začnou zpracovávat velké objemy dat, narazí na limity unifikované cloudové infrastruktury. Výpočty se zpomalují, provoz se prodražuje a škálování výkonu je komplikované. „Standardní cloudové služby nedokážou pokrýt rostoucí nároky AI aplikací, firmy pro ně potřebují specializovanou infrastrukturu,“ vysvětluje Marián Holý, komerční ředitel vshosting a dodává, že často navíc potřebují garantovaný výkon a bezpečnost, což není v globálních cloudových službách vždy samozřejmostí. České společnosti proto hledají lokálního partnera, který jim zajistí nejen špičkový hardware, ale i podporu, expertízu a compliance s českými a evropskými regulacemi.

AI potřebuje jiný cloud

Výpočetní nároky AI jsou diametrálně odlišné od klasických cloudových workloadů. Tradiční servery, jejichž výkon je postavený na CPU, nejsou dostatečně efektivní pro masivní paralelní výpočty, které AI modely vyžadují. Firmy, které se spoléhají na standardní cloudové platformy, proto často naráží na:

  • Pomalejší trénování modelů – běžné cloudové infrastruktury nejsou optimalizované pro výpočty prostřednictvím GPU.
  • Vyšší provozní náklady – nedostatečně optimalizované prostředí vede k větší spotřebě výkonu, a tedy k vyšším nákladům.
  • Komplikované škálování – AI workloady potřebují rychlé navyšování výpočetních zdrojů podle momentálních potřeb.

„Na tyto výzvy je zapotřebí reagovat tvorbou vysoce specializované cloudové infrastruktury určené přímo pro AI workloady. To je příklad i námi vyvinuté infrastruktury s vysokovýkonnými servery osazené GPU procesory NVIDIA L40S, H100 a H200, které jsou přímo optimalizované pro AI projekty,“ deklaruje Marián Holý, komerční ředitel společnosti vshosting. Nabízí flexibilní škálování, takže firmy mohou navyšovat nebo snižovat výkon podle aktuálních potřeb. Výhodou je, že není nutné investovat miliony do vlastního hardwaru či technické asistence v češtině. Bonusem je exkluzivní přístup k NVIDIA katalogu AI/ML modelů – celkem k více než 1 000 AI modelům.

Rychlejší AI vývoj bez obřích investic

Podle Mariána Holého se AI stala natolik klíčovou, že vyžaduje zcela nový přístup k infrastruktuře: „Jako jedna z mála tuzemských firem poskytující cloudové služby využíváme nejnovější GPU procesory společnosti NVIDIA. Pro firmy to znamená okamžitý přístup ke špičkovému výkonu bez horentních investic“.

Vybudování vlastní AI infrastruktury je pro většinu firem obrovsky nákladné. Nákup high-end GPU, jejich správná konfigurace a následný provoz se může snadno vyšplhat do milionových částek. „Flexibilita je základ, proto naši klienti platí jen za výkon, který skutečně potřebují. Nemají žádné zbytečné náklady navíc,“ vyzdvihuje Marián Holý.

Díky tomu mohou české firmy testovat a škálovat své AI aplikace bez finančních rizik a zdlouhavého budování vlastní infrastruktury. Ať už jde o start-upy nebo velké korporace, mohou se soustředit na provoz AI projektů, zatímco vshosting se postará o špičkovou technologii, vysoký výpočetní výkon, bezpečnost a technickou podporu v češtině a garanci souladu s českými i evropskými regulacemi – data zůstanou v tuzemsku.

O společnosti vshosting: vshosting je přední poskytovatel cloudových a serverových řešení, specializující se pokročilé technologie Kubernetes, AWS, nebo GPU infrastrukturu pro AI aplikace. Společnost se zaměřuje na poskytování škálovatelných, bezpečných a environmentálně odpovědných IT řešení s vysokou dostupností pro firmy všech velikostí.

Mediaboard představuje unikátní PR platformu. Mediaboard Connect nabídne jako první v Česku pokročilé AI funkce včetně tvorby obsahu

Mediaboard, česká jednička v oblasti komplexního monitoringu médií, představuje novou službu Mediaboard Connect. Unikátní platforma ulehčí PR specialistům komunikaci s novináři a tvorbu obsahu a přinese i podrobnou analytiku kampaní. Mediaboard Connect využívá pokročilé AI funkce, mezi které patří kompletní návrh i kontrola tiskové zprávy, překlady nebo tvorba personalizovaných e-mailů. Platforma, která je jediným nástrojem takového rozsahu v Česku, výrazně ušetří čas a zjednoduší práci nejen PR odborníkům, ale i startupům a společnostem, které svou publicitu řeší samy. 

Nová platforma Mediaboard Connect je nejkomplexnějším all-in-one media intelligence nástrojem nejen na českém, ale i celosvětovém trhu. Nabízí vlastní newsroom, sloužící k psaní a publikaci tiskových zpráv, efektivní e-mailing, správu medialistu i komplexní vyhodnocení úspěšnosti jednotlivých témat. Výrazně tak usnadňuje a zrychluje celý komunikační proces od vzniku tiskových podkladů přes jejich distribuci až po vyhodnocení úspěchu komunikace díky podrobné analytice.

Pokročilé AI funkce

Zásadní součástí nové služby je funkce AI agent, která sdružuje pokročilé nástroje umělé inteligence. Jedná se o vlastní řešení vyvinuté přímo v Mediaboardu. Přímo v editoru tak umí sepsat na základě vstupů tiskovou zprávu na míru tak, aby splňovala veškeré požadavky na tento formát. Integrované funkce umožňují i zkrácení nebo prodloužení obsahu na jeden klik, vytváření odstavců nebo práci s textem přímo v editoru. Na rozdíl od jiných jazykových modelů se AI agent uživatele doptá, pokud mu chybí některé informace a zprávu vyhodnotí jako neúplnou nebo nezajímavou.

AI agent zvládne i kontrolu tiskových podkladů určených k distribuci na novináře. Mezi 11 sledovaných parametrů patří překlepy, chybějící informace, kontext, ale i SEO přívětivost, gramatika a pravopis, tón, kvalita titulku a další.  Dalším výraznou funkcí AI agenta je automatické vygenerování personalizovaného e-mailu pro novináře, který je možné vytvořit na základě vlastních vstupů nebo vložených tiskových podkladů. Veškerý obsah lze automaticky přeložit do většiny světových jazyků.

„Umělá inteligence dokáže při správném použití výrazně uspořit čas, a to byl i záměr AI agenta. Naší ambicí není nahradit PR profesionály, ale pomoci jim ušetřit čas například návrhem kostry tiskového sdělení k dalším úpravám. Na druhou stranu PRisté jistě ocení možnost překladů a snazší komunikace se zahraničními médii. Velkou přidanou hodnotu vidíme především u menších firem a startupů, které s médii komunikují sporadicky anebo si komunikaci řeší samy bez PR specialisty,“ vysvětluje Zdeněk Jodas, CSO Mediaboardu.

Snadná práce s kontakty a podrobná analytika

Mediaboard Connect posouvá na novou úroveň i práci s novinářskými kontakty. Kromě unikátní funkce párování autorů s jejich články, která umožňuje jednoduchou a rychlou tvorbu databází kontaktů podle konkrétních témat, nabízí platforma jejich správu a umožňuje i import vlastního medialistu a rozšíření už tak širokého počtu kontaktů, které Mediaboard monitoruje – jejich globální medialist sleduje více jak 500 000 autorů z 230 000 tisíc redakcí z celého světa.

Součástí nové služby je také pokročilá analytika a komplexní vyhodnocení kampaní. Monitoring médií umožňuje automatické přiřazování článků k originální tiskové zprávě vložené do newsroomu a trackování jejich výtěžnosti. Díky rozesílání e-mailů přímo přes platformu Mediaboard Connect může navíc uživatel analyzovat i reakce každého příjemce a zjistit, jestli si e-mail otevřel, jestli se proklikl na newsroom nebo například jak pracoval s dostupnými přílohami.

„Mediaboard stavíme jako all-in-one platformu, která dokáže komunikaci nejen monitorovat, ale i analyzovat, měřit a přesně cílit. A právě Mediaboard Connect je významným dílkem do této skládačky. Na jednom místě totiž spojuje tyto funkce a výrazně urychluje celý proces mediální komunikace. PR profesionálům ušetří čas, který by strávili trivialitami, jež lze automatizovat, a firmám, které s komunikací začínají, zase pomůže v prvních krocích,” dodává Zdeněk Jodas z Mediaboardu.  

Mediaboard Connect je dostupný v Česku a na a Slovensku a postupně bude zpřístupněn i zákazníkům Mediaboard v dalších zemích, včetně Polska a Chorvatska, kde společnost v loňském roce otevřela své pobočky vedené regionálními manažery.

Mediaboard je česká technologická společnost, která vznikla v roce 2015 s cílem poskytnout českému PR prostředí moderní nástroje pro analýzu a práci s daty. Mediaboard se dva roky po sobě umístila mezi padesáti nejrychleji rostoucími technologickými firmami ve střední Evropě a získala ocenění Deloitte Technology Fast 50. Nabízí široké portfolio v komplexní all-in-one media intelligence službě, kterou neustále rozšiřuje o nové funkcionality. Pokročilé nástroje real-time monitoringu umožňují komplexní analýzy výstupů, e-mailové reporty, přehledné statistiky i monitoring sociálních sítí. Služeb Mediaboardu využívá řada významných společností, mezi něž patří Transparency International, IKEA, Rohlík, Samsung, Coca-Cola i mnoho dalších firem, které chtějí efektivně komunikovat a vnímat informace v širším kontextu.

Generace Z: chytrý telefon nemá jen jeden ze sta. Digitalizaci mladí lidé vítají, ale část se bojí o svá osobní data

Jaký je pohled generace Z na digitalizaci služeb, jejíž postup můžeme sledovat ve většině oborů a sektorů? Více než tři čtvrtiny ji vítají, část má neutrální postoj a pouze šest mladých lidí ze sta ji vidí negativně. Vyplynulo to z průzkumu agentury Behavio pro vydavatele studentských průkazů ISIC, společnost GTS Alive. Průzkum probíhal mezi dospělou částí generace Z, tedy lidmi od 18 do 29 let.

„Nejoptimističtěji vidí digitalizaci nejmladší část dané věkové skupiny, tedy lidé mezi 18 a 24 lety. Obzvláště pak studenti prvních ročníků bakalářského studia. Dále mladí obyvatelé velkých měst a lidé s vysokým příjmem,“ komentoval výsledky průzkumu ředitel GTS Alive Radek Schich.

Oproti této skupině jsou vůči digitalizaci méně pozitivně naladěni mladí lidé s nízkým příjmem, i mezi nimi ji ale vítá celých 70 procent. Muži celkově vnímají digitalizaci optimističtěji než ženy.

A co si s digitalizací, tedy nahrazováním fyzických věcí a procesů telefonem a počítačem, mladí lidé spojují? Nejčastěji snazší přístup k informacím, zjednodušení života a úsporu času. Ale také závislost na mobilním telefonu. A 40 procent příslušníků generace Z se v souvislosti s digitalizací obává o svá osobní data.

Drtivá většina mladých lidí používá chytrý telefon, klasický tlačítkový preferuje pouze jedno procento z nich. Ti jako důvod uvádějí, že chtějí na mobilu trávit méně času, mají díky tlačítkovému telefonu menší obavu o svá osobní data, někteří uvádějí jako důvod i cenu.

Z vlastníků chytrých telefonů používá přibližně třetina iPhone a dvě třetiny telefon se systémem Android. Co se týče preference mezi fyzickými kartami či průkazy a aplikací v telefonu, hodně přes polovinu generace Z má raději aplikaci, přibližně čtvrtina pak dává přednost fyzické kartě, zbytku je to jedno.

Od používání aplikací nahrazujících fyzické karty mladé lidi nejčastěji odrazuje obava, že se jim v nevhodnou chvíli vybije telefon – konkrétně se toho bojí 39 procent z nich.

Z fyzických karet či průkazů mladí lidé v peněžence nejčastěji nosí občanský průkaz, dále pak studentský průkaz ISIC, kartičku dm active beauty, Tesco Clubcard a Lítačku.

Průzkum proběhl v listopadu 2024 na reprezentativním vzorku 500 lidí ve věku 18 – 29 let.

Společnost GTS Alive s.r.o. v České republice vydává a spravuje studentské průkazy ISIC a žákovské průkazy ISIC Školák (ISIC Scholar), učitelské průkazy ITIC a okrajově i další průkazy. Firma vznikla v srpnu 2000. Jejím předchůdcem byla v Česku společnost GTS International. GTS Alive s.r.o. je součástí mezinárodní skupiny GTS Alive Group, jejíž centrála sídlí v Praze a spadají pod ni pobočky v sedmnácti zemích na čtyřech kontinentech.

GTS Alive prostřednictvím čipového identifikačního systému ISIC PORT také zajišťuje řadě základních a středních škol zabezpečení přístupů do jejich budov a systém elektronické docházky. Společnost mimo jiné zprostředkovává studentům i cestovní nebo úrazové pojištění.

 

Nezaměstnanost mírně roste, přesto stále „nejsou lidi“

Praha, 4. března 2025 – Český trh práce se po dlouhých letech strnulosti začal rozhýbávat. I přes to, že mírně roste míra nezaměstnanosti, však firmám stále chybí lidé. Dostupní kandidáti totiž poměrně často postrádají kvalifikaci a dovednosti potřebné pro dlouhodobě silně poptávané, nedostatkové pozice. Nejvíce se to projevuje u technických profesí – od vysoce specializovaných vývojových inženýrů a konstruktérů až po elektrikáře či strojní zámečníky. Evergreenem kritického nedostatku pak jsou profese jako zdravotní sestry nebo sociální pracovníci. Ukazují to aktuální data společnosti Alma Career, vyplývající z jejích portálů Jobs.cz, Prace.cz, Atmoskop.cz, mobilní aplikace Práce za rohem a kariérních stránek firem.

Za celý rok 2024 bylo na českém trhu nově obsazováno 337 423 unikátních pracovních míst, což bylo ve srovnání s rokem 2023 o 2,5 % méně. Oproti tomu alespoň 1x reagovalo na některou z nabízených pozic 777 661 unikátních zájemců o práci – to je meziročně naopak o 8,6 % více. Zároveň o 15 % na více než 7 milionů vzrostl celkový počet zaslaných reakcí na všechny pracovní inzeráty. Fakt, že lidé posílají více životopisů, znamená, že práci hledají usilovněji.

Na první pohled by se tedy mohlo zdát, že zaměstnavatelé jsou v lepší situaci a mohou si více vybírat. Bohužel se však v řadě případů nepotkává poptávka s nabídkou v jednotlivých profesích a lokalitách. Zatímco například na inzerované pozice recepční přišlo v lednu tohoto roku v průměru 36 životopisů, nebo na místo prodavače/prodavačky 23 zájemců, firma poptávající například elektrikáře dostane v průměru pouze 4 životopisy, na místo projektanta přijdou zhruba 3. Extrémem jsou vývojoví inženýři s číslem 2,2 zaslaných reakcí na vystavenou nabídku práce, elektroinženýři (2,5) nebo stavbyvedoucí (2,7).

Pozice s nejvíce zaslanými CV

Profese Průměrný počet zaslaných CV na 1 pozici
Recepční 35,9
Číšník/servírka 27,3
Pracovník back office 25,0
Personalista 23,7
Prodavač 22,8

Pozice s nejméně zaslanými CV

Profese Průměrný počet zaslaných CV na 1 pozici
Elektrotechnik 3,2
Projektant 3,1
Stavbyvedoucí 2,7
Elektroinženýr 2,5
Vývojový inženýr 2,2

Minimální „zdravý“ počet životopisů, aby si firma mohla vybrat kvalitního kandidáta, je deset. Při počtech mezi deseti a pěti je již velký problém najít vhodné kandidáty, kategorie s méně než pěti zájemci představují krizový stav. Jestliže například číslo 2 je průměr, ve skutečnosti to znamená, že řada inzerátů v takových kategoriích má vzhledem k požadavkům, nabízeným podmínkám či místu, kde působí, čistou nulu zájemců o práci.

„Obecně je dobře, že se český trh práce postupně alespoň trochu rozhýbává. Velmi nízká míra nezaměstnanosti, která se u nás dlouhé roky pohybovala kolem dvou až tří procent, nemusí být v každém případě jen pozitivní. Podstatná část lidí, kteří by si změnou práce mohli leckdy i výrazně polepšit a dosáhnout na perspektivnější práci za lepších podmínek jinde – obzvláště v době turbulentnějších změn v ekonomice – se drží zpátky a raději sázejí na jistotu současného zaměstnání. A to navzdory faktu, že většina z nich již ve stávající práci spíše stagnuje, než že by se profesně či kariérně posouvali dále. A právě lidé z této stále ‚čekající většiny‘ zaměstnavatelům velmi citelně scházejí v náboru na pozicích, které by jim umožnily další rozvoj a růst. Nízká ochota především k dobrovolným změnám práce tak podmiňuje i celkově nízkou flexibilitu a adaptabilitu české ekonomiky,” komentuje současnou situaci Tomáš Ervín Dombrovský, analytik trhu práce ve společnosti Alma Career.

Na postupné rozhýbání trhu práce působí řada faktorů – od celkového stavu evropské, a tedy i naší ekonomiky až po některé změny regulace trhu práce. Tyto změny jdou ruku v ruce se zaváděním digitálních technologií, které snižuje potřebu některých pracovních pozic, ale zároveň vytváří nové požadavky na kvalifikaci pracovní síly. Trend se zřejmě v dalších měsících ještě posílí, například i ve spojení s chystaným schválením novely zákoníku práce.

Tomáš Ervín Dombrovský k tomu dodává: „Je důležité již probíhající změny na pracovním trhu využít jako příležitost a eliminovat hrozby, které přináší. Lidé, kteří budou v některých profesích a zaměřeních pravděpodobně přicházet o práci, potřebují najít uplatnění jinde. To znamená mít kvalitní systém rekvalifikací či doplňování kvalifikace, a to jak pro nezaměstnané, tak i coby prevenci v podobě vzdělávání při stávající práci. Zároveň by měli zaměstnavatelé maximálně využívat potenciál svých lidí – v řadě případů je o dost jednodušší profesně posunout či zcela rekvalifikovat stávajícího zaměstnance než hledat někoho úplně nového z trhu. Dlouhodobě je pak třeba systematicky měnit české školství, aby z něj vycházeli lidé v zaměřeních a s klíčovými dovednostmi, které jsou v české společnosti dlouhodobě nejvíce zapotřebí.“

Rekvalifikacím by mimochodem měla významným způsobem pomoci chystaná novela Zákoníku práce. Rozšiřuje okruh dostupných rekvalifikačních kurzů a zároveň posiluje finanční podporu pro ty, kteří se rozhodnou v rámci krátkodobé nezaměstnanosti rekvalifikovat. Co se týče vzdělávání a rekvalifikace současných zaměstnanců, i zde je vidět pozitivní trend. Roste totiž procento firem, které hodlají do kvality lidí investovat stále víc peněz. Vyplývá to ze závěrů nejnovějšího výzkumu v této oblasti, který Alma Career brzy představí podrobněji.

V oblasti vzdělávání pak neleží odpovědnost jen na státu – klíčovou úlohu zde mají i rodiče a studenti. Všichni by si měli uvědomit, že požadavky pracovního trhu se neustále vyvíjejí – firmy budou například stále více poptávat odborníky v oblastech STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics), tedy ve vědě, technologiích, inženýrství a matematice. Podobně v méně kvalifikovaných pozicích je a bude přetrvávat nedostatek absolventů technických středních škol či učňovských oborů, například v segmentech energetiky či obranného průmyslu, které budou s největší pravděpodobností rychle posilovat. V horizontu následující dekády navíc vzhledem k intenzivnímu stárnutí české populace výrazně posílí také poptávka po lidech napříč lékařskými i nelékařskými povoláními ve zdravotnictví či v sociálních službách.

O SPOLEČNOSTI ALMA CAREER

Alma Career, lídr na trhu náborových služeb v 11 zemích Evropy, provozuje služby pracovní inzerce s nabídkou více než 1,5 milionu pracovních příležitostí, databází více než 4,3 milionů životopisů, téměř 2 miliony aktivních upozornění na pracovní nabídky a více než 5 miliony návštěvníky měsíčně. Alma Career nabízí náborové služby založené na datech a technologických inovacích. Dosah sítě Alma Career je asi 80 milionů lidí v Evropě. Tým téměř 800 profesionálů v oblasti náboru ve střední Evropě, na Balkáně a v Pobaltí generuje tržby v objemu téměř 110 mil. eur (2023). Alma Career je globální společnost s lokálním srdcem. Její mezinárodní tým má dlouholeté odborné zkušenosti, které dokáže citlivě přizpůsobit specifikům jednotlivých trhů. Alma Career působí v České republice, Slovensku, Bosně a Hercegovině, Estonsku, Finsku, Chorvatsku, Litvě, Lotyšsku, Polsku, Severní Makedonii a Slovinsku.

 

Alma Career – Lepší svět práce pro každého

Alma Career je součástí Alma Media Group: www.almamedia.fi

 

Polovina počítačů v Česku se může stát bezpečnostním rizikem. Podpora Windows 10 brzy skončí, na řešení je nejvyšší čas

Praha, 4. března 2025 – Přichází změna, která se dotkne většiny počítačů v České republice. Jen do 14. října mají jednotlivci i firmy čas připravit se na konec podpory Windows 10 – operačního systému, který u nás běží na 51 % počítačů. Používání nepodporovaného operačního systému po tomto datu by jednotlivcům i firmám přineslo řadu rizik. Řešení v podobě bezplatné aktualizace na Windows 11 je ale možné využít jen u těch zařízení, která splňují minimální hardwarové požadavky. Většinu starších počítačů tak bude nutné vyměnit za nové. Podle odhadů může jít o stovky tisíc firemních počítačů.

Životní cyklus operačního systému Windows 10 se blíží ke svému konci. Nové funkce systém naposledy obdržel před více než dvěma roky v aktualizaci na současnou verzi Windows 10 22H2, aktuálně již dostává pouze pravidelné bezpečnostní záplaty. I to však brzy skončí. Už 14. října letošního roku totiž dojde k definitnímu ukončení podpory Windows 10. Všechny počítače, na kterých systém poběží i po tomto datu, se tak stanou zranitelné vůči novým typům kybernetických útoků, malwaru a dalším bezpečnostním hrozbám.

Navzdory blížícímu se konci podpory však „desítky“ na počítačích v České republice stále převažují a jejich podíl klesá jen pomalu. Operační systém Windows 10 u nás aktuálně využívá asi polovina (51 %)[1] počítačů. Operační systém Windows 11 oproti tomu v lednu běžel na 32 % počítačů. Ačkoliv tak svůj podíl meziročně navýšil o polovinu, stále má daleko k tomu, aby Windows 10 nahradil.

Podíl počítačů s Windows 10 sice dlouhodobě klesá, ale stále jde o nejrozšířenější operační systém v České republice. Pro stovky tisíc lidí i firem tedy letošní říjen znamená přelom, po kterém by neměli v používání Windows 10 pokračovat, jinak jim hrozí bezpečnostní problémy a finanční náklady na jejich řešení,“ vysvětluje Lucie Adámková, produktová manažerka IT distributora eD system.

Hrozí i potíže s aplikacemi

Obzvlášť velké komplikace může používání Windows 10 po konci podpory přinést tuzemským firmám. Kromě toho, že provozování počítačů s nepodporovaným operačním systémem výrazně zvýší risk potenciálního narušení soukromí a ztráty citlivých firemních dat, se zároveň budou muset vypořádat i s komplikovanou otázkou funkčnosti aplikací a služeb, které jsou klíčové pro jejich každodenní chod.

Společnost Microsoft například oznámila, že stejně jako u starších operačních systémů nebude ani v případě počítačů s Windows 10 po 14. říjnu poskytovat telefonickou, chatovou ani e-mailovou podporu aplikací kancelářského balíku Microsoft 365. Programy jako Word, Excel, Powerpoint, Outlook či Teams sice bude dál možné na zařízeních s Windows 10 používat, ale mohou se u nich vyskytnout problémy s výkonem a spolehlivostí. Stejně tak se u nich uživatelé nepodporovaných operačních systémů nemusí dočkat nových funkcí.[2]

S bezplatným upgradem nemůže počítat každý

Operační systém Windows 10 lze na počítačích, které splňují minimální hardwarové požadavky[3], bezplatně aktualizovat na Windows 11. Právě v minimálních požadavcích ale často leží kámen úrazu. Zejména pak u zařízení, která už stávající „desítky“ získaly upgradem z jedné z předešlých verzí Windows.

Microsoft se s příchodem Windows 11 více zaměřil na bezpečnost systému a jednou z podmínek pro přechod na Windows 11 je proto přítomnost kryptoprocesoru Trusted Platform Module (TPM) ve verzi 2.0. Ten zodpovídá za generování a správu šifrovacích kódů, ochranu hesel a citlivých údajů a ověření celkové integrity systému. Díky tomu významně přispívá k zabezpečení a ochraně dat na počítači. Najdeme ho však pouze u části počítačů s Windows 10.

Zdaleka ne všechna zařízení s Windows 10 tento čip mají. Ve starých počítačích zpravidla chybí a nelze jej ani dodatečně instalovat. Kdo má takové zařízení a bude chtít udržet svá data v bezpečí i po 14. říjnu, bude si muset pořídit nový počítač,“ upozorňuje Lucie Adámková.

Čekání se nemusí vyplatit

Konec podpory Windows 10 se dotkne všech uživatelů počítačů s tímto systémem – jak jednotlivců, tak i firem, kde se může týkat desítek nebo dokonce i stovek zařízení. Čas se přitom neúprosně krátí. Obměna hardwaru ve firmách totiž bývá během na dlouhou trať a do 14. října už zbývá jen několik měsíců.

„Pokud doma nebo ve firmě používáte Windows 10, konec jejich podpory si nevyhnutelně vyžádá vaši pozornost. Je proto dobré se zorientovat co nejdříve, ušetříte si tak starosti a nejspíš i část nákladů. Konec podpory Windows 10 je totiž globální událost, která se dotkne stovek milionů zařízení. Nikdo zatím nedokáže říct, jak výrobci zvládnou výrazně zvýšenou poptávku pokrývat,“ uzavírá Lucie Adámková.

eD system a.s. patří mezi největší distributory IT a výpočetní techniky v České republice. Společnost se nyní výrazně uplatňuje v celém regionu Česko – Slovensko – Polsko a úspěšně expanduje do dalších zemí EU. Na nejvyšší partnerské úrovni působí coby oficiální distributor značek HP, Samsung, Acer, Canon, Microsoft a dalších. Na sortiment a služby eD system spoléhají přední české e-shopy i tradiční prodejci IT a elektra. Portfolio nabízených produktů zahrnuje úplný sortiment IT trhu, tedy více než 500 značek nejvýznamnějších světových výrobců a přes 135 000 produktů, a umožňuje odběratelům nakoupit vše potřebné „pod jednou střechou“. Do její otevřené sítě eD Profi patří více než 200 kamenných prodejen s IT technikou ve všech regionech České republiky. Společnost eD system a.s. je součástí technologické skupiny eD group.

  1. V lednu 2025 jakoukoli verzi Windows používalo 84,7 % počítačů v ČR, z tohoto podílu 60,5 % používalo Windows 10. Celkově tedy 51,2 % všech počítačů v ČR používalo Windows 10. Zdroj Statcounter (zde a zde)
  2. What Windows end of support means for Office and Microsoft 365 – Microsoft Support
  3. Windows 11 System Requirements – Microsoft Support

 

Revolut spojuje síly s Wizz Air a nabízí platby jedním kliknutím a skvělé odměny

  • Wizz Air zavádí službu Revolut Pay, která zákazníkům Revolutu po celém světě nabízí při online nákupu letenek možnost platby jedním kliknutím.
  • Zákazníci společnosti Wizz Air mohou při registraci do Revolutu získat až 25 £ a 10x více RevPoints za každý nákup u Wizz Air, a to až do 4. dubna 2025.
  • Revolut oznámil, že v roce 2024 zaplatilo pomocí služby Revolut Pay přes 1 milion zákazníků po celém světě, a že za poslední rok přijalo platby více než 25 000 prodejců.

PRAHA, 4. března 2025 — Revolut, globální fintech s více než 50 miliony zákazníků po celém světě a stovkami tisíc zákazníků business, dnes oznámil nové platební partnerství se společností Wizz Air, ekologicky nejudržitelnější leteckou společností v regionu EMEA, které přináší bezpečné platby jedním kliknutím více než 60 milionům zákazníků, nejprve v aplikaci a v květnu i na webových stránkách.

Díky službě Revolut Pay má přes 900 tisíc zákazníků Revolutu v Česku přístup k rezervaci letů s Wizz Air, aniž by museli zadávat své platební údaje. Jedním kliknutím v Revolut Pay při placení v aplikaci Wizz Air si zákazníci mohou během několika sekund zakoupit letenku a schválit platbu bezpečně prostřednictvím své aplikace Revolut, chráněnou přístupovým kódem nebo biometrickou identifikací.

V rámci tohoto partnerství budou moci všichni noví zákazníci Revolutu po registraci a první platbě s Revolutem ve výši 5 £/€ získat zpět až 25 £/€[1]. Zákazníci Revolut Pay mohou také sbírat RevPoints, což je věrnostní program společnosti Revolut, a uplatnit je na nákupy v rámci Revolut Pay nebo na lety od Wizz Air[2]. Od nynějška až do 4. dubna 2025 mohou zákazníci, kteří zaplatí za lety Wizz Air pomocí Revolut Pay, získat za své nákupy až 10x více RevPoints (platí podmínky a ujednání). V loňském roce společnost Wizz Air rozšířila své možnosti plateb na palubě letadel o přijímání plateb kartami Revolut.

S Revolut Business v roce 2024 provedlo platby již více než 1 milion globálních zákazníků, a více než 25 000 prodejců, přijalo platby pomocí Revolut Pay. Stalo se tak po spuštění Revolut Terminal, který poskytuje možnost platit s integrovanou službou Revolut Pay.

Společnost Wizz Air byla založena v roce 2003 a je jednou z předních evropských leteckých společností. Od svého založení rychle expandovala a stala se lídrem změn v konkurenčním leteckém průmyslu a nyní provozuje téměř 800 linek po celé Evropě i mimo ni.

Alex Codina, General Manager of Acquiring v Revolutu, řekl: „Jsme nadšeni, že se společnost Wizz Air stala partnerem Revolut Pay a že ji můžeme podpořit v tom, aby cesta zákazníka byla od začátku do konce co nejplynulejší a nejbezpečnější.

Zejména v cestovním ruchu mohou být platební procesy velmi složité a zdlouhavé. Věříme, že by tomu tak být nemělo, a partnerství s důvěryhodnými a inovativními značkami, jako je Wizz Air, nám umožňuje společně pokračovat v budování budoucnosti plateb v tomto odvětví.“

Ian Malin, Chief Financial Officer ve Wizz Air, dodal: „Jsme rádi, že jsme navázali spolupráci s Revolutem, protože chceme našim zákazníkům přinést ještě větší flexibilitu a lepší uživatelský komfort. S Revolutem naši zákazníci nejenže mají nejlepší nabídky od Wizz Air, ale mohou získávat i odměny, které mohou vyměnit za své budoucí cesty a další nákupy. Díky tomuto partnerství má 62 milionů cestujících společnosti Wizz Air přístup k převratným výhodám Revolutu, levnějším metodám plateb a v konečném důsledku i k nižším cenám letenek.“

REVOLUT BUSINESS

Revolut Business je automatizovaná finanční platforma pro firmy, která pomáhá start-upům, scale-upům a firmám přijímat a provádět platby po celém světě, směňovat peníze za výhodné kurzy a spravovat výdaje.

Naším posláním je být jedinou platformou pro správu všech firemních financí. Služba byla spuštěna v roce 2017 a dnes se na Revolut Business spoléhají stovky tisíc firem, kterým slouží jako platforma pro jejich podnikání a růst. Chcete-li se dozvědět více, navštivte https://www.revolut.com/business/.

REVOLUT

Revolut je globální fintech, který pomáhá lidem vytěžit z jejich financí maximum. Společnost Revolut byla založena v roce 2015 ve Velké Británii a začala nabízet převody peněz a směny měn. Dnes využívá inovativní produkty společnosti Revolut více než 50 milionů zákazníků po celém světě, kteří měsíčně provedou více než 800 milionů transakcí. Prostřednictvím našich osobních a firemních účtů poskytujeme zákazníkům větší kontrolu nad jejich financemi a bezproblémově propojujeme lidi po celém světě.

Společnost Revolut získala na konci roku 2018 evropskou bankovní licenci od Litevské centrální banky a Evropské centrální banky (ECB). Dnes Revolut Bank UAB (304580906), působí na 30 trzích v rámci Evropského hospodářského prostoru (EHP) a obsluhuje více než 40 milionů osobních a firemních zákazníků. Od 1. ledna 2024 je Revolut Bank UAB uznána za „významnou instituci“ v eurozóně a připojila se tak k více než 100 největším bankám pod přímým dohledem ECB. Více informací na www.revolut.com.

WIZZ AIR

Wizz Air provozuje flotilu 229 letadel Airbus A320 a A321. Tým odhodlaných leteckých profesionálů poskytuje špičkové služby a velmi nízké ceny letenek, díky nimž si společnost Wizz Air v roce 2024 vybralo 62,8 milionu cestujících. Společnost Wizz Air je kótována na londýnské burze cenných papírů pod tickerem WIZZ.

Společnost byla nedávno vyhlášena jedinou světovou agenturou pro hodnocení bezpečnosti a produktů airlineratings.com jednou z deseti nejbezpečnějších leteckých společností na světě. V roce 2019 a 2023 byla vyhlášena leteckou společností roku v soutěži Air Transport Awards. Společnost Wizz Air byla také oceněna jako „Ekologicky nejudržitelnější nízkonákladová letecká společnost“ v rámci v letech 2021–2023 a „Nejlepší letecká společnost pro snižování emisí uhlíku“ v rámci World Finance Sustainability Awards v roce 2024. Společnost Wizz Air také získala ocenění „Letecká skupina roku v oblasti environmentální udržitelnosti v regionu EMEA“ udělované CAPA-Centre for Aviation Awards for Excellence 2024.

  1. https://www.revolut.com/legal/pay-with-revolut-checkout/
  2. https://www.revolut.com/legal/RevPoints/

Rekordní sběr elektroodpadu v roce 2024: Češi odevzdali Elektrowinu přes 78 tisíc tun elektra k recyklaci

Praha, 4. března 2025 ELEKTROWIN a.s., největší kolektivní systém pro zpětný odběr elektrospotřebičů v České republice, dosáhl v roce 2024 historicky nejlepších výsledků. Celkem se prostřednictvím rozsáhlé sběrné sítě podařilo sebrat a předat k recyklaci 78 115 tun odpadních elektrozařízení. Pro lepší představu – toto množství odpovídá přibližně deseti Eiffelovým věžím nebo hmotnosti jednoho a půl Titaniku. Elektrowin tak výrazně překonal zákonem stanovenou hranici 65 % ze zařízení uvedených na trh v posledních třech letech. Dosažená celková míra sběru činí 77,28 %.

Lidé odevzdali Elektrowinu k recyklaci větší množství elektrospotřebičů než kdy dříve. Ve srovnání s rokem 2023 se k recyklaci dostalo o 14 tisíc tun elektroodpadu více. Toto množství elektra by naplnilo 200 nákladních vagonů. Za úspěchem stojí fakt, že lidé vidí v recyklaci smysl a aktivně se zapojují. „Největší množství elektroodpadu se sbírá ve sběrných dvorech obcí. Neustále roste sběr přímo od prodejců – když si lidé kupují nový spotřebič, starý nechají odvézt. V menších obcích dobře funguje i sběr ve spolupráci se sbory dobrovolných hasičů a mobilní svozy. Veřejnost edukujeme prostřednictvím našich projektů, jako Recyklujte s hasiči nebo Recyklohraní aneb Ukliďme si svět,” popisuje předseda představenstva Elektrowinu Roman Tvrzník. Pohodlí při odevzdání starých zařízení zajišťuje stále se rozšiřující síť sběrných míst, kterých je nyní po celé republice více než 12 000. Významným faktorem byl v uplynulém roce také vstup nových partnerů do sběrné sítě Elektrowinu, poté co získali certifikaci CENELEC. „Naším partnerem se mohou stát pouze zpracovatelé, kteří splňují přísné ekologické a technologické standardy,” uvádí Roman Tvrzník.

Díky rozšíření kapacit pro efektivní recyklaci elektroodpadu se v roce 2024 podařilo překročit zákonnou hranici sběru elektroodpadu 65 %* u všech sledovaných skupin:

Skupina 1 – Zařízení pro tepelnou výměnu – 78 %
Skupina 2 – Obrazovky – 121 %
Skupina 3 – Světelné zdroje 75 %
Skupina 4 – Velké spotřebiče (větší než 50 cm) 70 %
Skupina 5 – Malé spotřebiče (menší než 50 cm) + Skupina 6 – malá IT zařízení 65 %

*procenta z elektrospotřebičů uvedených na trh v posledních třech letech

Povodně 2024: Rychlá pomoc zaplaveným obcím

Jednou z výzev loňského roku byly zářijové povodně, které zasáhly několik českých regionů. Elektrowin se aktivně podílel na pomoci postiženým obcím a bezplatně odvezl přibližně 450 tun zničených elektrospotřebičů. „Naši řidiči museli často pracovat v extrémních podmínkách, kdy bahnem a vodou poničené lednice a pračky tvořily obří hromady na ulicích. Jsme rádi, že jsme mohli pomoci s jejich bezpečnou likvidací,“ říká Roman Tvrzník.

Zahraniční e-shopy mimo systém

Přestože Češi recyklují více než kdy dříve, systém zpětného odběru stále čelí překážkám. Mezi největší výzvy patří elektrospotřebiče zakoupené ze zahraničních e-shopů, za které prodejci neodvádějí recyklační příspěvky, přestože jejich výrobky po čase končí v českém sběrném systému. Elektrowin proto apeluje na legislativní opatření, která by tuto situaci řešila.

Další výzvou zůstává sběr menších elektrozařízení, jako jsou fény nebo kuchyňské roboty, které často končí v běžném odpadu. Elektrowin proto klade důraz na informační kampaně, vzdělávací projekty a spolupráci s prodejci, kteří přebírají spotřebiče nad rámec svých zákonných povinností.

20 let Elektrowinu: Putovní výstava a soutěž o elektrospotřebiče

V roce 2025 si Elektrowin připomene 20 let své existence a při této příležitosti připravil pod záštitou ministra životního prostředí Petra Hladíka putovní výstavu „20 let Elektrowinu – Recyklujeme pro budoucnost“. Expozice zavítá do všech krajských měst a návštěvníci se dozvědí více o historii recyklace, dopadech na životní prostředí i nejnovějších technologiích v oblasti zpracování elektroodpadu. Součástí výstavy je i soutěž o domácí elektrospotřebiče.

Chceme poděkovat všem, kteří přispívají k úspěšnému fungování systému – občanům, obcím, prodejcům i zpracovatelům. Bez nich bychom těchto skvělých výsledků nikdy nedosáhli. Budeme moc rádi, když se všichni přijdete na výstavu podívat,“ dodává Roman Tvrzník.

Více informací, kam odnést vysloužilé elektro: https://www.zaostrenonaelektro.cz/jak-na-trideni/

ESOP, kapitál a podnikavost. Czech Founders s nově jmenovanou správní radou plnou startupových hvězd vstupují do nové éry

Praha 4. března 2025 – Pomoci českým technologickým firmám prosadit klíčové legislativní změny, zjednodušit podnikání, přitáhnout kapitál a inspirovat talenty k založení vlastních projektů – to jsou hlavní cíle neziskové organizace Czech Founders, která od roku 2019 aktivně podporuje české startupy. K dosažení cílů přispěje i nová správní rada organizace složená z elitních osobností tuzemské technologické scény. I díky novým způsobům financování plánuje Czech Founders v nadcházejících letech rozšířit své aktivity a zapojit do nich širší spektrum českých inovativních firem.

„Za posledních pět let se nám podařilo vybudovat mezi českými startupovým podnikateli silnou komunitu, která čítá přes tisíc členů. Díky tomu přesně víme, co začínající technologické firmy pro svůj růst potřebují. Bohužel, nedávná data ukazují, že naše země je z hlediska legislativní přívětivosti ke startupům z 24 evropských zemí až na dvacátém místě. Proto jsme se v roce 2024 rozhodli posunout naši misi dál – z čistě komunitní organizace jsme vyrostli v partnera státu. Naším snem je vytvořit v Česku prostředí, kde bude vznikat více startupů a kde firmy budou chtít budovat základny pro svůj globální růst,“ říká s nadšením Vít Horký, zakladatel neziskové organizace Czech Founders.

Zjednodušení legislativy i popularizace podnikání

Organizace si pro nadcházející období stanovila tři hlavní cíle. Prvním je úspěšné dotažení legislativy pro ESOP, tedy systému zaměstnaneckých akcií, které umožní startupům efektivněji odměňovat a motivovat své týmy. Ten je podle průzkumu Czech Founders klíčovou prioritou pro 88 % zakladatelů startupů. Organizace také v dubnu loňského roku zaslala otevřený dopis „Za lepší ESOP“ premiéru Fialovi, který podepsalo na 156 signatářů z české technologické scény. Na prosazení změny legislativy ohledně zaměstnaneckých akcií, tedy ESOP, také Czech Founders spolupracuje s Českou startupovou asociací.

„Jako zástupci českých startupů intenzivně komunikujeme s politickou reprezentací, zejména Ministerstvem financí a dalšími vládními činiteli. V souvislosti s nadcházejícími volbami připravujeme pro politické strany seznam konkrétních legislativních doporučení zaměřených na podporu začínajících podnikatelů. Tento seznam dodáme stranám ještě před volbami a budeme usilovat o to, aby se podpora inovativního podnikání stala součástí programů napříč politickým spektrem,“ říká Barbora Werdmölder, ředitelka Czech Founders, která do vedení neziskové organizace nastoupila přesně před rokem, kdy se vrátila po letech strávených v Amsterdamu. V Nizozemí se Barbora věnovala práci pro startupy a čtyři roky působila ve společnosti Uber.

Druhým cílem je zvýšení dostupnosti kapitálu pro začínající firmy, a to jak podporou angel investorů, tak rozvojem kapitálového trhu skrze institucionální investory. Třetím je systematická podpora podnikavosti v Česku prostřednictvím edukativních programů, workshopů a dalších eventů. Organizace Czech Founders v roce 2024 také vstoupila do organizací European Startup Nations Alliance a European Startup Network. Díky tomu sleduje trendy a legislativní vývoj napříč evropským startupovým ekosystémem, zároveň na evropské úrovni české technologické firmy aktivně zastupuje.

„V letošním roce plánujeme spustit pilotní týdenní program pro střední školy, který bude studenty vzdělávat v podnikání. Naší vizí je, aby se program postupně stal běžnou součástí školních vzdělávacích programů na všech středních školách, podobně jako jsou dnes samozřejmé lyžařské výcviky nebo školy v přírodě. Chceme zde vychovat generaci, která se nebude bát podnikat na globální úrovni. Věříme, že tak položíme základy nové generace podnikavých a sebevědomých lidí, a tedy i vzniku více startupů v Česku,“ popisuje nová členka správní rady Vanda Seidelová, zakladatelka Twigsee.

Pomocná ruka elitních českých startupistů

Po pěti letech od svého vzniku zakládá organizace správní radu. V ní zasednou podnikatelé jako například Richard Valtr, zakladatel a CEO českého scaleupu Mews, který se v loňském roce stal historicky třetím českým jednorožcem, tedy firmou, která svou hodnotou překročila hranici 1 miliardy dolarů. V radě zasedne také Markéta Přenosilová, manažerka, poradkyně agentury CzechInvest a dlouhodobá popularizátorka startupů v Česku nebo Jan Čurn, spoluzakladatel a CEO společnosti Apify, která letos získal titul EY podnikatele roku v Praze a Středočeském kraji.

„Aktivity Czech Founders podporuji od prvního dne jejich vzniku. Za nejdůležitější považuji nejen to, že organizace propojuje zakladatele, ale především se stala jednotným a silným hlasem, reprezentující startupy v médiích i při jednání s politiky. Když se proto objevila příležitost zapojit se do Czech Founders intenzivněji jako člen správní rady, neváhal jsem ani chvíli. Na tuto spolupráci se velmi těším a věřím, že společně dokážeme v Česku vytvořit pro startupy prostředí, ve kterém se jim bude podnikat lépe,“ říká Jan Čurn.

Dalšími členy správní rady jsou Vanda Seidelová, která úspěšně prodala svůj startup Twigsee, Jakub Nešetřil, strůjce úspěchu Apiary, zakladatel iniciativy Česko.Digital a Matika Česku, Kristyna Cejnarová, spoluzakladatelka platformy MUMDOO, propojující firmy s expertkami na rodičovské a Vít Horký, zakladatel neziskové organizace, který dříve prodal svůj startup Brand Embassy a dnes je venture kapitálovým investorem.

„Předválečné Československo, zejména Česko, bylo známo jako průmyslová a podnikavá země. Na tuto tradici potřebujeme opět navázat. Máme silný potenciál co se týče lidské síly i vzdělání, ale musíme zajistit, aby naše země mladé inovativní firmy podporovala, nikoli jim zbytečně překážela. V opačném případě budou čeští podnikatelé zakládat firmy v zahraničí. Mám radost, že roste počet úspěšných podnikatelů, kteří cítí za naši zemi zodpovědnost a pomáhají jí skrze své zkušenosti a prostředky. Je mi ctí být po boku několika z nich ve správní radě Czech Founders,“ dodává Jakub Nešetřil.

2025 ve znamení rozšiřování aktivit a nového způsobu financování

Dosavadní aktivity Czech Founders byly financovány prostřednictvím spolupráce s partnery, či patrony, tedy osobnostmi, působícími na lokální startupové scéně. Czech Founders je také financováno od Czech Founders VC a to 5 % z budoucích zisků partnerů fondu (takzvané carry). Nově také organizace zavádí systém členských poplatků, skrze které hodlá své další aktivity financovat. Ty podpoří i patroni, kteří jsou vedle financování hlavním poradním hlasem ve směřování organizace. Seznam všech patronů naleznete zde.

„Česko má potenciál navýšit během příští dekády počet startupů desetinásobně na 12 tisíc. Je to především otázka změny v myšlení a prioritizace témat budoucích vlád. Naší misí je i nadále podporovat komunitu a vzdělávat další generace zakladatelů startupů,” dodává Barbora Werdmölder, nová ředitelka Czech Founders.

O Czech Founders

Czech Founders je nezisková organizace, která od roku 2019 sjednocuje komunitu více než 1 000 českých zakladatelek a zakladatelů startupů s globálními ambicemi. Technologické podnikatele propojuje prostřednictvím meetupů, networkingových akcí a edukativních programů, podílí se současně i na řadě iniciativ, které rozvíjejí podnikavost. Tým Czech Founders přináší například komunitní Slack pro foundery #Forum; pravidelně pořádá Founders’ Breakfast, kde se startupisté mohou inspirovat příběhy ostatních a v tomto roce bude pilotovat Czech Founders Week pro střední školy. Czech Founders dlouhodobě mapuje český startupový ekosystém skrze otevřená data a výzkumy. České startupy také reprezentuje při jednáních se státní správou a politickou reprezentací, jak na půdě Evropské komise, tak na mezinárodních akcích i v médiích.

Nová řada firewallů společnosti Fortinet nabízí bezkonkurenční zabezpečení a efektivní výkon sítě pro distribuované podniky

PRAHA, ČR / SUNNYVALE, Kalifornie, 04. února 2025 – Společnost Fortinet, světový lídr v oblasti kybernetické bezpečnosti a průkopník konvergence sítí a zabezpečení, představila nejnovější firewally nové generace (NGFW) řady G – FortiGate 70G, FortiGate 50G a FortiGate 30G. Jsou navrženy tak, aby splňovaly vyvíjející se technologické a obchodní požadavky dnešních distribuovaných podniků. Řada FortiGate G je vybavena proprietární technologií ASIC společnosti Fortinet a jednotným operačním systémem FortiOS, který poskytuje špičkové zabezpečení s bezkonkurenčním výkonem. Tyto funkce v kombinaci s pokročilou podporou sítí a bezpečnostními službami FortiGuard AI-Powered Security Services snižují riziko úspěšnosti kybernetických útoků, umožňují zákazníkům zajistit IT infrastrukturu do budoucna a zároveň minimalizovat provozní náklady a dopad na životní prostředí.

„Již téměř 25 let stanovujeme standardy pro posilování podnikových sítí,“ říká Nirav Shah, viceprezident pro produktová řešení ve společnosti Fortinet. „Doplněním řady FortiGate G o nejnovější inovace ASIC a FortiOS poskytujeme uživatelům špičkové nástroje, jako jsou bezpečnostní služby s umělou inteligencí (AI) a generativní umělou inteligencí (GenAI) pro síťová a bezpečnostní operační centra, aniž by tak bylo na úkor výkonu nebo potřeb udržitelnosti. Naši zákazníci věří, že budeme i nadále definovat nové standardy pro firewally nové generace tím, že budeme i v příštích letech poskytovat vynikající zabezpečení, vyšší energetickou účinnost a bezkonkurenční výkon.“

Řada FortiGate G: Špičkový výkon v oboru a zabezpečení s umělou inteligencí

Dnešní podniky jsou pod tlakem, aby zlepšovaly provoz, zabezpečovaly rozšiřující se plochy útoků a zvládaly stále sofistikovanější kybernetické hrozby při snižování nákladů a zachování efektivity. Řada FortiGate G je navržena tak, aby tyto požadavky splňovala, a nabízí:

  • Špičkové zabezpečení s bezkonkurenční energetickou účinností: Řada FortiGate G poskytuje vynikající ochranu bez snížení výkonu. Například nová brána FortiGate 70G poskytuje až 11x vyšší propustnost IPsec VPN a 7x vyšší propustnost firewallu, než je průměr, a zároveň spotřebuje 62x méně wattů na Gb/s propustnosti IPsec VPN a 42x méně wattů na Gb/s propustnosti firewallu.
  • Rychlejší identifikace, omezení a zmírnění hrozeb: FortiGuard AI-Powered Security Services poskytuje k obraně proti pokročilému ransomwaru, malwaru a zero-day exploitům automatizovanou detekci hrozeb a reakci v reálném čase.
  • FortiAI pro vylepšené operace kybernetické bezpečnosti: Asistent pomáhá automatizovat úlohy, poskytuje užitečné informace a zlepšuje detekci hrozeb. Uživatelé FortiGate mohou využívat FortiAI k podpoře analýzy incidentů, nápravě hrozeb a vytváření playbooků, což jim umožňuje zefektivnit bezpečnostní procesy a posílit jejich kybernetickou bezpečnost.

Budování silné platformy kybernetické bezpečnosti začíná u firewallů

Společnost Fortinet byla založena na principu konvergence sítí a zabezpečení do jednotné platformy kybernetické bezpečnosti, která je ukotvena v jediném operačním systému. Fortinet Security Fabric je výsledkem více než dvacetiletého vytrvalého zaměření na vizi, která má zákazníkům poskytnout komplexní přehled, jednotnou správu a automatizované sdílení informací o hrozbách. Všechna zařízení FortiGate NGFW, včetně řady FortiGate G, se bezproblémově integrují do platformy Fortinet Security Fabric, takže lze vytvořit bezpečný základ pro bezpečnostní opatření od SASE až po vylepšení bezpečnostních operací pomocí FortiAI. Fortinet tak umožňuje organizacím rozvíjet jejich strategii kybernetické bezpečnosti a zajišťuje komplexní ochranu a provozní efektivitu.

O společnosti Fortinet

Fortinet je hnací silou vývoje kybernetické bezpečnosti a konvergence síťových a bezpečnostních technologií. Jejím posláním je zabezpečit uživatele, zařízení a data na všech místech. Poskytuje tak kybernetickou bezpečnost všude tam, kde ji uživatelé potřebují, a to díky nejrozsáhlejšímu a nejucelenějšímu portfoliu řešení zahrnujícímu více než 50 produktů podnikové třídy. Řešením společnosti Fortinet, která patří k nejrozšířenějším, nejčastěji patentovaným a nejlépe ověřeným na trhu, důvěřuje přes půl milionu zákazníků. Fortinet Training Institute, jeden z největších a nejširších školicích programů v oboru, se snaží všem zpřístupnit vzdělání v oblasti kybernetické bezpečnosti a nové kariérní příležitosti. Spolupráce s respektovanými organizacemi z veřejného i soukromého sektoru, včetně CERT, vládních subjektů a akademické obce, je základním aspektem závazku společnosti Fortinet zvyšovat kybernetickou odolnost v celosvětovém měřítku. FortiGuard Labs, elitní výzkumná organizace společnosti Fortinet, vyvíjí a využívá špičkové technologie strojového učení a umělé inteligence s cílem poskytovat zákazníkům včasnou konzistentní ochranu nejvyšší úrovně spolu s informacemi o hrozbách, na něž mohou okamžitě reagovat. Další informace naleznete na stránkách https://www.fortinet.com, v blogu společnosti Fortinet a na stránkách laboratoří FortiGuard Labs.

Exit mobile version