Twisto, jednička v BNPL v Česku, působící i v Polsku, zahajuje měsíční charitativní iniciativu na podporu lidí zasažených ničivými povodněmi. Od 20. 9. 2024 bude Twisto za každou transakci, kterou zákazníci provedou, přispívat 1 Kč v Česku na sbírku SOS Povodně organizace Člověk v tísni a 0,20 PLN v Polsku na sbírku Polska Akcja Humanitarna. Tato akce bude trvat celý měsíc a nasbírané částky budou transparentně zobrazovány na webových stránkách Twista.
„S lítostí sledujeme, jak povodně zasáhly desítky tisíc lidí v Česku a Polsku. Jako společnost, která v obou zemích působí, cítíme potřebu pomoci těm, kteří přišli o své domovy a potřebují naši podporu. Díky našim zákazníkům se každá transakce počítá a my společně přispějeme k rychlejší obnově zasažených oblastí,“ říká Nemika Menevse, CEO Twista.
Peníze věnované během této akce pomůžou pokrýt náklady na pomoc obětem povodní, včetně dodávek potravin, vody, hygienických potřeb a ubytování pro ty, kteří přišli o své domovy. Twisto věří, že společným úsilím lze přispět k rychlejší obnově postižených oblastí a ulehčit život lidem, kterých se přírodní katastrofa dotkla.
Jak to bude fungovat?
Za každou transakci provedenou zákazníky Twista v Česku bude věnována 1 Kč na sbírku SOS Povodně u Člověka v tísni.
Za každou transakci provedenou zákazníky Twista v Polsku bude věnováno 0,20 PLN na podporu organizace Polska Akcja Humanitarna.
Akce poběží po dobu jednoho měsíce od 20. 9. 2024.
Celková nasbíraná částka bude průběžně aktualizována a zobrazena na webových stránkách Twista, aby zákazníci viděli, jakou pomoc společně poskytují.
“Twisto se vždy snaží pomáhat těm, kteří to potřebují. Ukázalo to už svojí podporou lidí na Ukrajině na začátku války. Stejně tak je Param zapojen do humanitárních aktivit jako byla například podpora během zemětřesení v Turecku,” dodává Nemika Menevse, CEO Twista.
Více o Twistu:
Twisto představuje chytré řešení pro platby a nakupování a je českou jedničkou mezi poskytovateli platebních služeb BNPL (Buy Now, Pay Later). Twisto nabízí také novinku nákup na třetiny bez navýšení, se kterou si lidé mohou opět zcela bezplatně a bez registrace rozkládat větší nákupy na tři platby.
Twisto působí i na polském trhu. V roce 2021 proběhl prodej Twista do zahraničí a v současnosti ho vlastní fintech Param.
Společnost Huawei včera ve španělské Barceloně oficiálně představila nové hodinky z řady Watch GT. Dlouho očekávaná pátá generace přichází nejen s vylepšeným designem, ale i funkcemi na sledování zdraví a sportu na profesionální úrovni. Novinka mezi nositelnými zařízeními navíc vstupuje na trh ve dvou verzích – Pro a Standart, které se můžou chlubit kvalitním řemeslným zpracováním a vysokým výkonem baterie s výdrží až dva týdny.
Odolný design s ostrými hranami
Řada Huawei Watch GT 5 přichází na trh již tradičně ve dvou velikostech: 46 mm a 42 mm. Na své si tedy přijdou jak milovníci masivnějších hodinek, tak i ženy s drobnějším zápěstím. Vyrobeny jsou z prémiových materiálů, konkrétně titanové slitiny letecké kvality a nanokrystalické keramiky, což z nich dělá vysoce odolná zařízení vhodná i pro náročné uživatele.
Oproti předchozím řadám byla díky použitým kvalitním materiálům dosažena vyšší úroveň v odolnosti, která zlepšuje schopnost hodinek odolávat každodenním činnostem. Nezáleží na tom, zda se chystáte na extrémní náročné sporty nebo večer venku s přáteli, hodinky budou parťákem pro volnočasové aktivity všeho druhu.
Důkladnější monitorování zdraví a kondice
Jednou z klíčových inovací nové řady GT 5 je systém HUAWEI TruSense, který přichází s vylepšeným senzorem a zdokonalenými algoritmy, díky nimž jsou výsledky měření zdraví a kondice rychlejší a přesnější. Vylepšený systém zvyšuje přesnost měření srdečního tepu, kyslíku v krvi a dechové frekvence i během fitness aktivit a v různých klimatických podmínkách. Verze Pro je navíc vybavena funkcí analýzy EKG. Prostřednictvím tlačítka založeného na elektrodách může uživatel získat svou EKG křivku do 30 sekund.
Nejmodernější fitness režimy pro sportovní nadšence
Hodinky Huawei Watch GT 5 se stanou nepostradatelným parťákem pro rekreační i profesionální sportovce. Zapálení běžci se tak mohou těšit na funkce, mezi které patří například analýza běžecké formy. Ta poskytuje různé tipy: jaké mít při běhu držení těla, nebo jak předcházet zraněním. Vybaveny jsou také systémem určování polohy Huawei Sunflower, který umožňuje nový přesnější způsob navigace při outdoorových sportovních aktivitách a přináší optimalizovaný mechanismus sledování GNSS.
Vylepšené sportovní systémy
Modely z verze Pro navíc podporují monitorování sportů na profesionální úrovni. Pro zdatnější běžce tu je funkce profesionálního trailového běhu. Ta podporuje navigaci podle úseků, nabízí upozornění při opuštění trasy, vrstevnice a mapy s možností přiblížení pomocí korunky. Běžci také mohou získat aktuální data o kondici a o trase, která se zobrazují přímo na hodinkách.
Na své si přijdou i milovníci golfu, kteří ocení zobrazení více než 15 000 světových golfových hřišť ve 3D a analytické nástroje pro zlepšení švihu. Oblíbí si je ale také nadšení freediveři, a to díky funkci sledování hloubky a připomínek přinášející větší jistotu a orientaci při potápění. Navíc nechybí ani vodotěsnost do hloubky až 40 metrů.
Dlouhá výdrž baterie a kompatibilita
Stejně jako u předchozích generací je výdrž baterie jednou z dominant hodinek. Na jedno nabití vydrží 7 dní, verze Pro dokonce až dva týdny. Hodinky jsou navíc plně kompatibilní s chytrými telefony se systémy Android a iOS, což dává možnost využívat nejnovější inovace zdravotních technologií a funkce sledování sportovních aktivit i majitelům chytrých telefonů jiné značky.
Výhodná nabídka při koupi nové řady
Na oficiálním e-shopu Huawei nyní můžete získat slevy na řadu Huawei Watch GT 5. S kódem AGT5STRAPOFF získáte jako dárek řemínek navíc a sluchátka FreeBuds 5i.
Noví majitelé hodinek Huawei Watch GT 5 budou mít navíc nárok na bezplatné tříměsíční členství v programu Huawei Health+, který poskytuje přístup k řadě exkluzivních výhod, včetně cvičení na začátečnické i pokročilé úrovni, vedené meditace s průvodcem, plánu Stay Fit nebo dechových cvičení.
Cena se liší dle barevných variant řemínků a startuje na sumě 6 299 Kč. Jednotlivé ceny všech variant najdete v tabulce níže:
Velikost
Barva
Doporučená maloobchodní cena
Watch GT 5 46 mm Active
Black Fluoroelastomer Strap
6 299 Kč
Watch GT 5 46 mm Brown
Brown Composite Leather Strap
6 799 Kč
Watch GT 5 46 mm Blue
Blue Woven Strap
6 999 Kč
Watch GT 5 41 mm Active
Black Fluoroelastomer Strap
6 299 Kč
Watch GT 5 41 mm Blue
Blue Fluoroelastomer Strap
6 299 Kč
Watch GT 5 41 mm Leather
White Composite Leather Strap
6 499 Kč
Watch GT 5 41 mm Brown
Brown Woven Strap
6 499 Kč
Watch GT 5 41 mm Milanese
Gold Milanese Strap
7 499 Kč
Watch GT 5 Pro 46 mm Black
Black Fluoroelastomer Strap
9 499 Kč
Watch GT 5 Pro 46 mm Titanium
Titanium Strap
12 499 Kč
Watch GT 5 Pro 42 mm White
White Fluoroelastomer Strap
10 999 Kč
Watch GT 5 Pro 42 mm Ceramic
Ceramic Titanium Strap
14 999 Kč
Přihlaste také k odběru novinek na oficiálním e-shopu Huawei a získejte šanci vyhrát vlajkový telefon Pura 70 Ultra!
Aktuální informace ze světa Huawei Consumer Business Groupnaleznete denně aktualizované na:
Produkty a služby společnosti Huawei jsou dostupné ve více než 170 zemích a používá je třetina světové populace. V Německu, Švédsku, Rusku, Indii a Číně bylo zřízeno čtrnáct výzkumných a vývojových center. Huawei CBG je jednou ze tří obchodních jednotek společnosti Huawei a zahrnuje smartphony, PC, tablety, nositelné a cloudové služby atd. Globální síť společnosti Huawei je postavena na více než 34letých zkušenostech v telekomunikačním průmyslu a je odhodlána poskytovat nejnovější technologický pokrok spotřebitelů po celém světě.
Martin a Jan se stali vítěznou dvojicí české části soutěže NVIDIA Studio Presents: Video Creators Meet RTX AI zaměřené na využití umělé inteligence a platformy NVIDIA Studio při tvorbě videí. Díky tomu dostali pozvánku do Krakova, kde proběhlo finále soutěže i za účasti vítězných týmů z Polska a Rumunska. Zde také všichni vítězové obdrželi cenu – špičkové notebooky GIGABYTE Aero 16 s GPU GeForce RTX 4070.
Finále v Krakově ovšem nebylo jen o předávání cen, ale i o skutečné výzvě. Martin a Jan měli v krátkém časovém úseku 3 hodin natočit a následně během dalších 3 hodin vytvořit finální podobu profesionálně vypadajícího videa. Pomohly jim k tomu notebooky NVIDIA Studio s GPU GeForce RTX 4090 a její schopnost maximálně efektivně akcelerovat funkce využívající AI. Sice už nešlo o umístění nebo ceny, ale cílem stále bylo prozkoumat hranice možností nových technologií.
GeForce RTX karty jsou známé svou schopností využít výkon AI díky dedikovaným Tensor jádrům, která zajišťují rychlé a efektivní zpracování úkolů souvisejících s umělou inteligencí. Martin a Jan ukázali, jak lze tyto technologie využít na maximum. Výsledky jejich práce, včetně nahlédnutí do zákulisí tvorby a nástrojů, které používali, si mohou fanoušci prohlédnout na oficiálním YouTube kanále GeForce Česká Republika. Průvodcem děním je známý streamer Štěpán Páťal známý jako Fluff.
Témata pro tvůrce nabízí také aktuální blog AI Decoded:
Uživatelé Twitch Enhanced Broadcasting získají díky NVIDIA Encoderu o 25 % lepší kvalitu videa při použití HEVC ve srovnání s H.264. Streameři již nemusí volit mezi kvalitou videa ve vyšším rozlišení a spolehlivým streamováním a mohou divákům nabídnout více streamů s různým rozlišením nebo datovým tokem. Jde o ideální řešení pro streamování rychlých her s čistším, ostřejším obrazem a minimálním zpožděním.
S aplikací NVIDIA RTX Video vylepší video přehrávané v reálném čase, která jsou poháněna umělou inteligencí, jako je RTX Video Super Resolution (VSR) a RTX Video HDR. Díky těmto funkcím budou vaše streamy a videa ostřejší a detailnější, a to i bez zdroje s vyšším rozlišením.
„AI v bezpečnosti není hype, ale každodenní realita. Kde instalujeme kameru, tam je funkční umělá inteligence,“ řekl dnes Daniel Turnovský na setkání bezpečnostních manažerů v Praze. SECURITAS ČR vzdáleně střeží přes 10 000 objektů v České republice a v posledních dvou letech instalovala přibližně 2 000 bezpečnostních kamer, z toho víc než 1 200 přímo monitoruje.
Několik desítek bezpečnostních manažerů se dnes sešlo na pozvání největšího poskytovatele komerční bezpečnosti v Česku, společnosti SECURITAS ČR, v rámci semináře Jak AI analýzy zlepšují bezpečnost objektů. Díky prezentaci reálných příkladů bylo setkání zároveň jakýmsi ukazatelem, kde a v jakém rozsahu se AI v zabezpečovacích systémech v roce 2024 nasazuje.
Umělou inteligenci využívá přibližně 95 % instalovaných kamer
Analytický software na bázi umělé inteligence lze dnes nahrát přímo do kamery, mnohem většího výkonu však stále dosahují systémy provozované na lokálním serveru klienta nebo ve vzdáleném dohledovém centru. Technický ředitel SECURITAS ČR Daniel Turnovský dnes uvedl, že v rámci instalací této bezpečnostní agentury je AI nějak integrovaná přibližně u 95 % kamer. SECURITAS ČR při tom vzdáleně střeží přes 10 000 objektů v České republice a v posledních dvou letech instalovala přibližně 2 000 bezpečnostních kamer, z toho víc než 1 000 přímo monitoruje. Zkušenosti totiž ukazují, že reálný rozdíl proti používání standardního „hloupého“ kamerového systému je značný, hlavní tři oblasti jsou:
1. Přesná videodetekce nestandardního chování
Zatímco v posledních letech byla běžná tzv. pixelová analýza, která zvládne v záběru kamery provést jednoduchou detekci pohybu nebo překročení perimetru, AI se dnes používá k detekci mnohem přesněji definovaných typů nestandardního chování – například člověk přelézající plot (byť částečně krytý překážkou) nebo podezřele se pohybující osoba.
Výrazným příkladem poslední doby jsou kamerové systémy v automatických prodejnách COOP, kde funguje specifická AI analytika. Systém například rozpozná vrávorání osoby pod vlivem alkoholu, konzumaci potravin před zaplacením nebo vložení zboží kamkoli jinam než do nákupního košíku. AI také často pomáhá rozpoznat nestandardní situaci, kdy zákazník potřebuje nějakou asistenci, a operátor mu pak může pomoct vzdáleně s pomocí reproduktoru v prodejně. „Co se týče krádeží, naše více než roční zkušenost ukazuje, že v automatické prodejně se ztrácí daleko víc zboží v době, kdy je personál přítomen, než v době, kdy ji střeží kamery s AI a vzdáleným operátorem,“ říká Jiří Šintál, manažer obchodního rozvoje SECURITAS ČR.
2. Minimalizace falešných poplachů
Zatímco dříve bylo běžné, že např. stromy ve větru, ptáci, nebo pavouci na objektivu kamery způsobily poplach, AI zpřesnila analýzu tak, že operátor se zabývá už jen skutečnými incidenty. „Při správném nastavení systému falešné poplachy v podstatě neexistují. U jednoho klienta se nám stalo, že se na zdi střežené budovy po dešti objevila mokrá skvrna v podobě člověka. Kamera spustila poplach a nahlásila 65% shodu s člověkem. Když se nad tím zamyslíte, tak to sice falešný poplach byl, ale na druhou stranu šlo o důležitou informaci pro správce objektu,“ usmívá se Daniel Turnovský.
3. Přesné a rychlé vyhledávání v záznamu
Díky tomu, že AI dokáže už při nahrávání kamerového záznamu detekovat například typ objektu, barvu oblečení osob, barvu a typ aut nebo jejich SPZ, mnohem snazší a rychlejší je i následné zpracování těchto dat a také vyhledávání v záznamu. „Experimentujeme s naprosto fascinující funkcí, kdy libovolné video zachycující hledanou osobu, pořízené například na mobilní telefon strážného, můžeme nahrát do systému a AI nám vyhledá záznamy z kamer, kde se tato osoba nacházela,“ doplňuje Daniel Turnovský. Fulltextové AI vyhledávání v obraze je ale podle SECURITAS ČR zatím spíše věci budoucnosti.
Nařízení AI Act užitečné aplikace neohrozí
Tzv. AI Act Evropské unie, který vstoupil v platnost 1. srpna 2024, definuje některé zakázané funkce v souvislosti s používáním umělé inteligence, které by se ve lhůtě 6 měsíců měly přestat využívat. „Ačkoli víme, že například systém v prodejnách by mohl využívat biometrická data, měřit emoce nebo vytvářet seznamy potenciálně podezřelých osob, tyto nástroje z etických důvodů nasazené nemáme, a ani se k tomu nechystáme. Nic podstatného se tedy s únorem 2025 a zákazy AI Actu nemusí měnit,“ uzavřel Jiří Šintál.
Češi a Poláci vyřizují hovory na zákaznických linkách nejrychleji v Evropě, průměrně za 50 sekund
Italové tráví hovory nejvíce času, průměrně 72 sekund
V Německu trvá průměrný hovor 61 sekund, což je střední hodnota v rámci Evropy
Rumuni a Britové tráví hovory průměrně 56 sekund, ale stále patří mezi rychlejší volající
Maďarům trvá průměrná délka hovoru 58 sekund
Češi, Poláci a Slováci nejčastěji požadují přepojení na živého operátora; voiceboti zde vyřeší pouze 30 % hovorů
V Itálii a Belgii voiceboti vyřeší až 50 % hovorů bez nutnosti přepojení na živého operátora
Německo má vysokou míru přepojování na živé operátory, a to až v 71 % případů
Agent Assist pomáhá zlepšovat efektivitu a kvalitu zákaznických hovorů, což zvyšuje kapacitu a snižuje chybovost v call centrech
Praha 19. září 2024 – Průměrná délka hovoru (average handling time, AHT) na zákaznických linkách se mezi evropskými národy výrazně liší. Společnost Vocalls, lídr v oblasti hlasových technologií, analyzovala data, která odhalila nejen tyto rozdíly, ale i ochotu volajících komunikovat s digitálními asistenty. Z výsledků analýzy bezmála 70 tisíc hovorů vyplynulo, že volající z České republiky, Polska a Slovenska nejvíce vyžadují přepojení na živé operátory. Naopak volající z Itálie a Belgie požadují přepojení na živé operátory nejméně.
„Ze svých dat jasně pozorujeme, že se lidé z různých zemí chovají na zákaznických linkách velmi odlišně. Tyto rozdíly nám ukazují, jak kulturní charakteristiky ovlivňují interakci s technologiemi, což je stěžejní zejména při navrhování a implementaci voicebotů pro různé trhy,“ komentuje Artem Markevich, spoluzakladatel a CEO společnosti Vocalls.
Jak dlouho trvá voicebotům odbavit zákaznický hovor? To zjišťovala společnost Vocalls, která od roku 2017 přináší řešení měnící způsob, jakým firmy komunikují se svými zákazníky. Za uplynulý rok takto boti zpracovali více než 20 milionů hovorů ve 27 různých jazycích a v osmi zemích.
Nejrychlejší jsou Češi a Poláci
Co do průměrné délky hovorů jsou nejrychlejšími volajícími v Evropě Češi a Poláci, kteří zvládnou stejnou úlohu vyřešit v průměru za 50 sekund. Na druhé straně spektra stojí Italové, kteří tráví hovorem o 25 % déle než ostatní, a to průměrně 72 sekund. Německo je v průměrné délce hovoru uprostřed s 61 sekundami, což může být způsobeno komplexitou německého jazyka.
Rumuni a Britové tráví hovory průměrně 56 sekund, což je o něco více než Češi a Poláci, ale stále patří mezi rychlejší volající. Belgičané a Francouzi stráví hovorem průměrně 52 sekund, což je srovnatelné s Poláky. Maďarům trvá průměrná délka hovoru 58 sekund, což je delší než u Rumunů a Britů.
Efektivita voicebotů napříč Evropou
Co se týče přepojování hovorů na živé operátory, nejčastěji tuto možnost volí zákazníci z České republiky, Polska a Slovenska. Voiceboti zde vyřeší průměrně 30 % hovorů, zatímco v Itálii či Belgii je to až 50 %. Německo je zase jednou ze zemí, kde zákazníci při delších hovorech často volí přepojení na živého agenta, a to až v 71 % případů.
V Rumunsku a Spojeném království vyřeší voiceboti přibližně 40 % hovorů, což ukazuje na střední míru závislosti na lidských operátorech. Maďaři preferují přepojení na živého operátora u 42 % hovorů, což je mírně nadprůměrné. Francouzi mají voiceboty vyřešených přibližně 33 % hovorů, což znamená, že u dvou třetin hovorů je třeba přepojit na živého operátora.
Účinnější řešení zákaznických hovorů s pomocí Agent Assist
V rychlosti odbavování a zlepšování kvality hovorů pomáhá novinka – Agent Assist, který společnost Vocalls představila. Tento asistent operátory provádí hovorem, čímž díky prediktivní analýze a navigaci během rozhovoru zvyšuje kvalitu a efektivitu jejich odbavení. Mimoto snižuje riziko chyby a urychluje odbavení hovorů. Agent assist tak umožňuje i méně zkušeným operátorům dosahovat vyšší úrovně služeb, čímž se zvyšuje celková kapacita a kvalita zákaznických center.
„S naším systémem Agent Assist umožňujeme operátorům efektivněji zvládat náročné hovory, což urychluje jejich odborný růst a zlepšuje kvalitu zákaznické péče. Juniorní operátoři díky němu dokážou odbavit dotaz volajícího stejně kvalitně jako jejich seniorní kolegové. Tím jednak šetří čas, který mohou věnovat řešení komplexnějších dotazů, ale také urychlujeme celý proces zaškolování nováčků a celkového odbavování hovorů,“ uzavírá Markevich.
Česká technologická společnost Vocalls je průkopníkem automatizace hlasových služeb. Se svým hlasovým robotem (voicebotem) od roku 2017 zkvalitňuje interakci firem a jejich zákazníků ať už v psané formě, nebo na telefonních zákaznických linkách. Volající nemusí čekat dlouhé minuty na spojení a může svůj požadavek vyřešit okamžitě kdykoli během dne či noci. Technologie pomáhá operátorům automatizovat až 75 % rutinních požadavků zákazníků a několikanásobně zvýšit jejich kapacitu. Asistuje jim například s tvorbou živých překladů ze všech jazyků, klasifikací e-mailů nebo přesnou hlasovou analýzou. S voicebotem Vocalls se mohou zákazníci setkat na linkách společností Alza.cz, ČSOB, Zásilkovna, Europ assistance, Cofidis Group, innogy či Kooperativa ve 27 jazycích napříč osmi zeměmi po celém světě.
Výuka v lavicích dnešním středoškolákům nic neříká. Směr hledají v neformálním vzdělávání – v online videích, workshopech a praktických programech, které spíš rozumí jejich způsobu učení. S pomocí technologií dokáží věci, které by předchozí generace ani nenapadly.
Na středních školách nyní studují poslední ročníky tzv. generace Z, která označuje lidi narozené zhruba v letech 1997 až 2012. Jde o první generaci, která nepoznala svět před internetem a s moderními technologiemi doslova vyrostla. S tím souvisí i její přístup ke vzdělávání. „Dnešní náctiletí mají chuť se učit, ale místo textů v učebnicích preferují krátká videa, interaktivní aplikace, tematické online kurzy nebo e-learningové platformy. Informace jim nechybí, o to víc žádají praktické zkušenosti. V mimoškolních vzdělávacích programech na rozvoj podnikavosti meziročně přibylo 14 procent středoškoláků, a to i díky rostoucí podpoře pedagogů,“ uvedl ředitel neziskové vzdělávací společnosti Junior Achievement Martin Smrž.
Celosvětově jsou zástupci „ztracené“ generace nejpočetnějšími ročníky. A za pár let ovládnou pracovní trh. Většina českých studentů má ale z přechodu do praxe obavy a jejich nespokojenost s úrovní školní výuky dlouhodobě sílí. V průzkumu JSNS z roku 2023 udělila téměř čtvrtina žáků (22 %) své střední škole známku čtyři nebo pět. Hlavním důvodem bylo tvrzení „co se učíme, nevyužiji v reálném životě“ (56 %). „Mladí lidé chápou důležitost vzdělání, ale školní výuka jim buď nestačí, anebo ubírá motivaci. V dynamickém programu, po boku odborníků z firem, kde si mohou vše osahat a po svém zkoumat, obvykle ožijí. Sami učitelé jsou občas překvapení, jakých výsledků v mimoškolních projektech dosahují studenti, které ve třídě považovali za průměrné,“ potvrdila Zuzana Mravík Zelenická, manažerka CSR programů společnosti Samsung.
Její globální rozvojový program Solve for Tomorrow se pro české a slovenské studenty otevírá už počtvrté. Účastníci se do něj hlásí s inovativními nápady, jak pozitivně ovlivnit velkou skupinu lidí, a během šesti měsíců pracují na vlastním prototypu produktu, aplikace či služby. V soutěžním programu se učí přemýšlet nad potřebami trhu a zdokonalují své „futureskills“. „Do programu jsme s týmem vstupovali přesvědčení, že chceme vyřešit recyklaci použitých PET láhví na škole. Napadlo nás vyrábět z nich filament do 3D tiskáren. Sestavili jsme si EKO-řezák a EKO-svářečku a začali s výrobou. Program nás ale naučil přemýšlet ještě dál, a když jsme se jednou vraceli ve tmě autem, po silnici kousek za Prahou, kde chyběly patníky a jako řidič jsem měl problém vidět okraje vozovky, zrodil se nápad, co kdybychom z našeho filamentu zkonstruovali chytrý a udržitelný rozsvěcující se patník,“ popsal Miloš, člen vítězného týmu z roku 2023.
Studenti pražské obchodní akademie tehdy přesně naplnili smysl programu – „vnímáte ve svém okolí nějaký problém, který by se dal řešit pomocí technologií? Nebojte se jít do vlastních projektů“. „Účastníci se v programu seznámí s principy výzkumné metodiky Design Thinking, která je založena na pochopení potřeb cílové skupiny a jejich naplnění. Poznají, jak důležité jsou rozsáhlé průzkumy mezi respondenty, zjištění jejich mínění a následné testování, které opět prověří, zda má nápad potenciál uspět mezi lidmi. Půlroční program zahrnuje tři webináře na aktuální témata jako AI, dva workshopy na praktické využití metody Design Thinking, podporu mentorů i finálové prezentace před odbornou porotou. Studenty program nic nestojí, pouze jejich čas,“ přiblížila Zuzana Mravík Zelenická.
V uplynulých třech ročnících programu vznikly projekty jako bezpečnostní systém proti krádeži elektrokol, aplikace na sledování znečištění ovzduší, sběrné boxy pro recyklaci jednorázových e-cigaret, interaktivní čtečka nebo brýle s AI pro nevidomé. „Umělá inteligence bude brzy zasahovat do mnoha našich činností a mladí lidé ji už přirozeně využívají. Ve 3. ročníku programu figurovala AI ve zhruba třetině přihlášených projektů. Jako téma pro 4. ročník jsme proto zvolili ‚AI: Cesta k udržitelnější budoucnosti?‘,“ doplnila Zuzana Mravík Zelenická.
S nápadem na inovaci, která pomocí AI předchází digitálnímu vyloučení seniorů, zaujal mezi finalisty 3. ročníku také Jakub. Programu se účastnil už podruhé a podle svých slov v něm sbíral zkušenosti k podnikání. „Všímám si, že hodně mých kamarádů z gymnázia se bojí dělat chyby. Je to pochopitelné, protože jejich největší prioritou je škola, která často klade důraz na dobré výsledky a staví se negativně k chybám. V programu Solve for Tomorrow jsou chyby klíčem k učení a růstu, můžeme v něm objevovat a tvořit něco reálného, co může mít pozitivní dopad, nejenom hrát Minecraft. I když pro mě už soutěž skončila, ve svém projektu AI pro seniory pokračuji. Mým cílem je vytvořit nástroj, který pomůže seniorům nejen překonávat různá nebezpečí internetu a neznalosti technologií, ale časem jim může dělat i společníka na obyčejné povídání, třeba skrze pevnou linku. Nyní jsem navázal spolupráci s Nadací Krása pomoci a chystám se na rozsáhlé testování,“ pochlubil se student pražského gymnázia. Letos bude maturovat.
Registrace do bezplatného programu je možná online na www.solvefortomorrow.cz do 15. listopadu 2024.
Program Solve for Tomorrow je součástí globálního závazku společnosti Samsung ke vzdělávání mladých lidí s cílem rozvíjet problémové a kritické myšlení studentů při řešení společenských problémů současného světa. V duchu hlavní vize „Together for Tomorrow. Enabling people. Education for future generations“ umožňuje budoucím inovátorům dosáhnout jejich plného potenciálu a stát se další generací vůdců, kteří budou průkopníky pozitivních sociálních změn.
Realizátorem programu Solve for Tomorrow je nevládní organizace JA Czech, která se věnuje rozvoji podnikatelského myšlení na českých školách od roku 1992.
Popisky k fotkám: 1. Po svém vítězství v 1. ročníku programu Solve for Tomorrow si dvojice mladíků z Plzně založila firmu na vývoj bezpečnostních systémů proti krádeži elektrokol a elektrokoloběžek.
2. Absolvent 2. ročníku programu a spoluautor „patníku budoucnosti“ Miloš (vlevo) se dál uplatňuje ve více projektech s tematikou bezpečnosti na silnicích, vede vlastní podnikání a s kamarády z vítězného týmu dál rozvíjí svůj srdcový projekt.
3. Autoři chytrých brýlí pro nevidomé s AI a vítězové 3. ročníku se zúčastnili paralympiády v Paříži a testovali svůj prototyp ve spolupráci s korejskou atletkou.
4. „Opravdový byznys nerozjedete z kurzů od podnikatelských guru z internetu, ale díky skutečným projektům, do kterých dáte své vlastní myšlenky, nápady a získáte ty nejcennější zkušenosti,“ míní 18letý Jakub, milovník hor a vývojář AI pro seniory.
Simona Kijonková představila plány investiční skupiny JSK, která kromě připraveného finančního kapitálu buduje svůj byznys plán na tzv. smart investicích a na know-how úspěšné byznysmenky a jejího týmu. Cílem skupiny je posunout zakladatele k dalším úspěchům. Během následující dekády počítá JSK se vstupy do firem v hodnotě desítek miliard korun a plánuje spolupráci s dalšími investory. Zaměřit se chce na podniky ve střední fázi růstu, které kromě návratnosti přinášejí i společenský přesah.
“Samozřejmě mě těší, že jsem se díky exitu Packety stala v očích české byznysové komunity úspěšnou podnikatelkou, ale jsem a vždy jsem byla také investorkou. Skupinou JSK jsme už před lety s manželem zaštítili rodinné podnikání a nyní jsem ve fázi, kdy se mohu investování věnovat naplno. Mým primárním cílem je pomoci tvořit další úspěšné byznysové příběhy. Jsem připravena pomáhat desítkám dalších founderů zažít to, co jsme zažili my. Z JSK chceme vybudovat globální investiční skupinu zaměřenou na celou Evropu. Naším cílem je podporovat místní podnikatelskou komunitu a projekty, které mají přidanou hodnotu a dopad, který je pro mě osobně stěžejní,“ říká podnikatelka, investorka a filantropka Simona Kijonková.
Od desítek dalších investičních společností se JSK odlišuje tím, že se umí podělit o vytvořenou nadhodnotu, a také tím, že firmám nenabízí jen finance, nýbrž i know-how úspěšné podnikatelky, která má zkušenosti s řízením desítek společností, a samozřejmě také dalších zkušených investičních partnerů. Své vstupy do podniků Simona označuje jako „smart investice“. Primárně se soustředí na Evropu a nejblíže jsou jí české projekty.
V centru pozornosti Simoniny investiční skupiny JSK stojí firmy ve střední životní fázi, které může díky scale-up zkušenostem posunout k dalšímu růstu. Nezříká se ale ani začínajících byznysů. „V uplynulých třech měsících jsme se dívali na asi deset projektů různé velikosti v celkové investiční hodnotě přesahující miliardu korun. V budoucnu počítáme s desítkami až stovkami vstupů. Do deseti let chceme pracovat s objemem desítek miliard korun,“ uvedla Simona. O každou investici skupiny se Simona osobně zajímá a potkává se s každým founderem. V rámci rozhodování se opírá o investiční profesionály z týmu JSK. Při plánování počítá nejen s vlastním kapitálem, ale také účastí dalších kvalifikovaných investorů v rámci skupiny JSK. Jejich zapojení má v dohledné době usnadnit také vznikající podílový fond.
Kromě návratnosti investice je pro Simonu a JSK klíčový také společenský přesah a pozitivní dopad projektů. Dokazují to mimo jiné dvě z čerstvě zainvestovaných firem: Týden inovací Lukáše Sedláčka a mladá firma inTouch využívající AI pro péči o seniory, kterou založil Vassili Le Moigne. Vstupem do technologického veletrhu chce Simona podpořit českou podnikatelskou komunitu a přispět k tomu, aby se tuzemsko rozvíjelo v inovační hub Evropy.
„Rozhodnutí Simony Kijonkové a JSK Investments stát se významnými partnery Týdne inovací nás nesmírně potěšilo,“ říká Lukáš Sedláček, zakladatel Týdne inovací. „Máme totiž velmi ambiciózní cíl. Chceme vytvořit z této největší tuzemské události v oblasti inovací a umělé inteligence, kterou pořádáme už od roku 2015, respektovaný mezinárodní event, jenž pravidelně přiláká mnoho nejen českých, ale i zahraničních návštěvníků, představitelů firem a startupů a rovněž odborníků či zástupců akademického sektoru. Ve spolupráci se Simonou Kijonkovou a JSK Investments tak máme jedinečnou šanci prezentovat Česko světu jako místo, které není pouze skanzenem, ale které se podílí na vytváření globální budoucnosti. Velmi se těším na to, že Týden inovací, který se každoročně přirozeně rozrůstá, budeme společně posouvat výš,“ dodává Lukáš Sedláček.
Celospolečensky pozitivní dopad přinese také projekt Vassiliho le Moigne inTouch. Investicí do něj podporuje JSK také českou IT komunitu, která je Simoně historicky velmi blízká, a pomáhá Česku udržet krok s vývojem umělé inteligence. „Cílem společnosti inTouch je využít sílu AI a pomocí denních telefonátů podporovat rodiny v boji s osamělostí, kterou trpí miliony seniorů po celém světě. Díky vhledu, který získáváme analyzováním dat, můžeme přispět k větší efektivitě existujícího úsilí rodinných příslušníků. Investiční podpora od JSK nám pomůže s naším plánem začít uvádět služby inTouch na trh už letos v prosinci, a to v řadě jazyků a mnoha zemích. Do našeho pražského sídla proto aktuálně nabíráme odborníky na AI i marketing,“ uvedl zakladatel in Touch Vassili le Moigne.
O JSK
Investiční skupinu JSK založila v roce 2017 česká podnikatelka, investorka a filantropka Simona Kijonková se svým manželem Jaromírem Kijonkou, aby jí zastřešili své investiční a podnikatelské aktivity a efektivně a uceleně zhodnocovali rodinný majetek. Investiční skupina JSK sdružuje již dnes desítky firem, mezi nimi například i skupinu Alensa, kterou v roce 2005 založil Jaromír Kijonka s Radkem Hejlem a která je jedním z největších prodejců kontaktních čoček a brýlí v Evropě. Do roku 2024 byla součástí holdingu také skupina Packeta, již Simona Kijonková od založení v roce 2010 vybudovala v prosperující mezinárodní technologicko-logistickou firmu a začátkem letošního roku úspěšně prodala. Podnikatelský fokus holdingu spočívá v private equity investicích do primárně českých a evropských firem, které může díky svým bohatým podnikatelským zkušenostem posunout do další fáze růstu.
Téměř polovina (48 %) podniků uvádí jako hlavní překážku pro přijetí umělé inteligence nedostatek znalostí. Uvádí to startup Pipedrive, který přináší efektivní CRM platformu pro obchodníky, ve své studii State of AI in Business Report 2024. Ta vychází z průzkumu mezi 500 majiteli a lídry firem a nabízí hluboký vhled do jejich myšlení v situaci, kdy se potýkají s otázkou efektivní automatizace opakujících se úkolů, zvyšování produktivity a získávání komplexních informací o fungování a efektivitě byznysu.
Jedním z klíčových zjištění studie jsou faktory, které brání širšímu používání AI ve firmách. Téměř polovina společností (48 %) uvedla jako hlavní překážku nedostatek znalostí. Signifikantní je ale také otázka důvěry (40 %), citlivých dat (27 %) a bezpečnostních rizik (26 %). Rozhodně ale není možné mluvit o nechuti uplatnit AI v byznyse. Jen 4 % respondentů totiž zmínila jako překážku v jejím zavádění „odpor stakeholderů“, což poukazuje na to, že mezi investory, obchodními partnery a dalšími osobnostmi firemního zákulisí je o AI velký zájem.
Hlavní motivací těch, kdo AI už ve firmě používají, je zvýšení produktivity (79 %). Klíčové je také shromažďování informací (42 %) a vylepšování interakce se zákazníky a jejich spokojenosti. Navzdory rozšířené představě jen 22 % firem vnímá používání AI jako úsporné opatření.
Vede ChatGPT
Report společnosti Pipedrive také ukazuje, že co se týče zavádění AI, vede jednoznačně virtuální asistent od OpenAI. ChatGPT používá více než každá osmá firma (86 %) z těch, které pracují s generativní umělou inteligencí. Na trhu je platforma 3,7krát rozšířenější než druhý nejoblíbenější nástroj Siri (24 %). První pětku pak doplňují Google Assistant (19 %), Microsoft Copilot (17 %) a Google Gemini (17 %). Jenom 6 % dotázaných využívá ve firmě Claude od Anthropic a 3 % používají Perplexity. Z toho vyplývá, že tyto platformy mají kam růst.
Pokud jde o konkrétní uplatnění umělé inteligence, vládne mu obsah. Malé a střední podniky používají AI nejčastěji při tvorbě textů a dalšího obsahu (75 %), pro shrnutí obsahu (52 %), přepisy (29 %), rešerše ( 24 %) nebo při tvorbě obchodních reportů (17 %). Naopak jen 8 % podniků využívá umělou inteligenci pro lead scoring, takže i v této oblasti je prostor do budoucna.
„V Pipedrive chápeme, že malé podniky potřebují výkonné, ale zároveň dostupné nástroje, aby se jim v dnešním konkurenčním prostředí dařilo. Naše řešení založená na umělé inteligenci jsou navržena tak, aby zjednodušovala složité procesy a umožňovala jim plně využít potenciál umělé inteligence a dosahovat tak vyšší produktivity a efektivity. Když malé podniky začlení AI do svého každodenního provozu, získají možnost se chytřeji rozhodovat, efektivněji optimalizovat zdroje a také rychleji dosahovat svých růstových ambicí,“ říká Dominic Allon, generální ředitel společnosti Pipedrive.
Společnost Pipedrive byla založena v roce 2010 a je jednoduchým a efektivním CRM nástrojem, který podporuje růst malých firem. Dnes jej používají týmy obchodníků ve více než 100 000 společnostech po celém světě. Pipedrive sídlí v New Yorku a má pobočky v Evropě a USA. Společnost je podporována většinovým vlastníkem Vista Equity Partners a společnostmi Bessemer Venture Partners, Insight Partners, Atomico a DTCP. Více informací naleznete na adrese www.pipedrive.com.
Objem DDoS útoků na české firmy oba letní prázdninové měsíce stagnoval. Nejvíce útoků míří již více než rok bez přestávky z Ruska, které v srpnu pátý měsíc v řadě kralovalo také z pohledu intenzity útoků. S tím pravděpodobně souvisí i to, že kolem výročí 21. srpna byl počet útoků vyšší než ve zbývajících letních týdnech. Vyplývá to z pravidelné měsíční analýzy statistik provozu služeb FlowGuard české společnosti ComSource, která se zaměřuje na kyberbezpečnost, síťovou infrastrukturu a datovou analytiku.
„Srpen byl z podhledu DDoS útoků klidným měsícem. Zaznamenané útoky každopádně potvrzují tři dlouhodobé trendy – využívání stále kvalitnějších a efektivnějších útoků, cílené zneužívání DNS serverů klíčových pro správné fungování internetu a rostoucí intenzita jednotlivých útoků. Viděli jsme útoky s intenzitou i nad 150 Gbps, běžně jsou přitom tyto hodnoty násobně nižší. Protože obvyklá kapacita síťového připojení je výrazně menší, útokem se plně vyčerpá, což znamená automaticky výpadek služby,“ říká Jaroslav Cihelka, expert na kybernetickou bezpečnost a spolumajitel společnosti ComSource.
Podle přehledu DDoS útoků zachycených službami FlowGuard společnosti ComSource přesáhl v srpnu počet zemí, ze kterých na firmy a instituce v České republice útoky mířily, hodnotu 200. Nejvíce útoků bylo tentokrát z Evropy, která kralovala i z pohledu intenzity. Z pohledu zemí je již dlouhodobě největší počet útoků z Ruska (bez přestávky od července loňského roku), které je již pět měsíců za sebou také na první příčce intenzity útoků. Celkový objem odfiltrovaného škodlivého provozu zůstal v srpnu v porovnání s předchozím měsícem na podobné úrovni.
Stále oblíbenější útoky přímo na aplikační vrstvě umožňují útočníkům efektivně zvýšit dopad útoků a servery provozující služby jednodušeji zahltit i menší intenzitou síťového provozu. V kombinaci se zranitelností méně obvyklých internetových protokolů a nárůstem intenzity jednotlivých útoků to ukazuje na nutnost zabezpečení nových míst v rámci firemní IT infrastruktury. Jednotlivé útoky navíc v některých případech dosahují intenzity i přes 100 Gbps, tedy i tisíckrát více, než je kapacita běžného firemního připojení. I několikaminutový útok na servery tak zajistí nedostupnost služeb či internetových stránek.
O FlowGuard
Detekční zařízení FlowGuard vzniklo v laboratořích společnosti ComSource. Funguje na principu rozpoznání potenciální hrozby již v toku dat mířících na síť a jeho vyčištění od nežádoucího provozu. Organizacím pomáhá detekovat všechny druhy DDoS útoků. Blokuje data z podezřelých zdrojů, a přitom nezasahuje do běžného provozu jejich sítě. Díky strojovému učení FlowGuard neustále zvyšuje svou efektivitu a naddimenzovaná kapacita čistícího centra zaručuje spolehlivost v každé situaci.
O společnosti ComSource
Společnost ComSource se v oblasti kybernetické bezpečnosti a síťové infrastruktury pohybuje od roku 2010, od roku 2023 se soustředí i na oblast datové analytiky. Poskytuje vysoce profesionální služby a dodává ta nejlepší infrastrukturní a bezpečnostní řešení on-premise, v cloudu nebo v hybridních prostředích. Díky vlastní laboratoři ComSource vyvinul a dále rozvíjí i vlastní řešení a služby. Nejvýraznější z nich je systém FlowGuard chránící před DDoS útoky. ComSource má CSIRT tým, je aktivním členem AFCEA a projektu FENIX. Společnost má své pobočky v Praze, Brně, Písku a v Bratislavě.
Nové elegantní displeje nabízí minimalistický design, exkluzivní barvy a 4K rozlišení
Společnost BenQ, mezinárodně uznávaný dodavatel profesionálních zobrazovacích technologií a digitálních lifestylových zařízení, uvádí novou řadu monitorů MA, speciálně navržených pro uživatele MacBooků. Díky elegantnímu stylu, který dokonale doplňuje MacBooky, nastavuje řada MA nový standard externích monitorů pro MacOS. Poskytuje dokonalou konzistenci barev a bezproblémovou integraci se zařízeními Mac.
„Většina externích monitorů bojuje s přesným replikováním barev zobrazených MacBooky,“ říká Peter Huang, generální ředitel BenQ Corporation, a dodává: „Řada MA představuje naši vlastní technologii, která si skvěle poradí s barvami Mac a zajišťuje, že monitory řady MA poskytnou konzistentní a maximálně věrné barvy, které dokonale odpovídají barvám ze zařízení MacBook Air nebo MacBook Pro.“
Smazání rozdílů mezi displeji MacBooků a externích monitorů umožnili experti z BenQ Color Lab, známí svojí autoritou v oblasti barev, díky speciální technologii ladění barev integrovanou do monitorů. Tou je zajištěna vysoká konzistence barev a vyladěný vizuální zážitek na obrazovkách MacBooků i monitorů řady MA.
Jednotnost je dále podpořena bezproblémovou integrací, a to i díky synchronizaci jasu, hlasitosti a ovládacích prvků MacBooku, a dále zjednodušeným nastavením prostřednictvím softwaru BenQ Display Pilot 2 umožňujícím nastavení obrazovky jedním kliknutím.
Monitory řady MA nabízí dostatek pracovního prostoru na 27 a 32palcových panelech se 4k rozlišením doplněným flexibilním nastavením výšky a úhlu naklonění pro optimální pohodlí a produktivitu. Nedílnou součástí je bohatá konektivita reprezentovaná dvěma porty USB-C, dvěma HDMI a možností připojení přes jediný USB-C kabel včetně napájení notebooku. K dispozici je také funkce always-on pro nepřetržité nabíjení připojených Mac zařízení.
Jako první jsou uváděny na trh 27palcový model BenQ MA270U a 32palcový model BenQ MA320U.
BenQ MA320U bude k dispozici v průběhu listopadu za doporučenou koncovou cenu 17 425 Kč s DPH v Česku a 697 euro s DPH na Slovensku.
BenQ MA270U bude k dispozici v průběhu listopadu za doporučenou koncovou cenu 14 525 Kč s DPH v Česku a 581 euro s DPH na Slovensku.
BenQ Corporation, přední světový dodavatel inovativních řešení a technologií, byla založena s dlouhodobou vizí „Přinášet potěšení a kvalitu do života“ („Bringing Enjoyment and Quality to Life“). Jejím cílem je zlepšovat a obohacovat všechny aspekty života uživatelů. Zaměřuje se proto na věci, na kterých dnes lidem nejvíce záleží – životní styl, podnikání, péče o zdraví a vzdělání, to vše s vidinou umožnit lidem lépe žít, být efektivnější, zdravější a vzdělanější. Široké portfolio nabízených produktů zahrnuje digitální projektory, monitory, interaktivní velkoformátové displeje, mobilní telefony, reproduktory, digitální fotoaparáty, kamery, mobilní výpočetní zařízení a osvětlení. V duchu motta “Protože na tom záleží”.
O skupině BenQ Group
BenQ Group je dynamická skupina s ročním obratem přes 20 miliard dolarů. Skládá se z více než 15 nezávislých společností, působících ve 30 zemí světa napříč odvětvími. Celkový počet zaměstnanců přesahuje 100 000. Každá jednotlivá společnost je uznávaným lídrem ve svém oboru, přispívajícím k rozsáhlým zdrojům, výzkumu, vývoji a síle celku. Díky oborové specializaci každé společnosti pokrývající celou škálu produktů napříč odvětvími, disponuje BenQ Group velmi výkonným řetězcem s bezkonkurenční schopností dodávek kritických komponent a řešení světové úrovně v těchto oblastech: TFT-LCD, zelená energie, šetrné chemické prostředky a pokročilé materiály, osvětlení, návrhy integrovaných obvodů, přesné lékařské přístroje a vybavení, systémová integrace, vlastní značkové produkty a služby. BenQ Group se zavázala k ziskovému a udržitelnému podnikání, které sdílí její dlouhodobou vizi „Přinášet potěšení a kvalitu do života“ („Bringing Enjoyment and Quality to Life”).
Mezi společnosti BenQ Group patří: BenQ Corporation, AU Optronics Corporation (přední světový výrobce velkoplošných TFT-LCD panelů), Qisda Corporation, Darfon Electronics Corporation, BenQ ESCO Corp., BenQ Materials Corp., BenQ Guru Corp., BenQ Medical Center, BenQ Medical Technology Corp., BriView Co., Ltd., Daxin Materials Corp., Dazzo Technology Corp., Forhouse Corp., Lextar Electronics Corp. a Raydium Semiconductor Corp.