T-Mobile spouští jako první operátor v ČR službu Apple Watch Connection i v rámci roamingu

Volání z hodinek i v zahraničí a bez nutnosti propojení s iPhonem. T-Mobile jako první český mobilní operátor umožní svým zákazníkům využívat službu Apple Watch Connection (AWC) také v rámci roamingu.

T-Mobile nabídne roaming pro Apple Watch Series 9 a Apple Watch Ultra 2. Uživatelé mohou zůstat připojeni k mobilní síti i na cestách v zahraničí, stačí jen využívat svůj mobilní hlasový tarif iPhonu a zapnout jej i na Apple Watch. Tuto funkci si mohou aktivovat i zákazníci s mobilními hodinkami Apple Watch Ultra, Apple Watch Series 8, Apple Watch Series 7, Apple Watch Series 6, Apple Watch Series 5, Apple Watch SE a Apple Watch SE (1. generace) ve verzi Cellular. Služba roamingu je pro zákazníky dostupná od 11. prosince. Více informací o cenách a dostupnosti na adrese https://www.t-mobile.cz/apple-watch-connection.

Služba Apple Watch Connection (AWC) umožňuje využívat na hodinkách Apple Watch stejné telefonní číslo, jaké zákazník používá s iPhonem. Hodinky pak fungují samostatně, i když je telefon vypnutý nebo mimo dosah, a nevyžadují propojení. T-Mobile spustil AWC v říjnu roku 2021 jako první mobilní operátor v ČR a nyní službu začne nabízet také v rámci roamingu. Zákazníci tak nemusí mít iPhone nestále u sebe a na lyžování, běžky nebo běh po pláži jim bude stačit nosit na ruce hodinky,” dodává Otakar Mráz, manažer rozvoje mobilních sítí T-Mobile.

Možnost využívání služeb AWC/AWC Extra v roamingu je k dispozici všem uživatelům služeb AWC/AWC Extra automaticky se zařízením aktualizovaným na nejnovější verze firmwaru iOS 17.2 a watchOS 10.2, které budou uvolňovány postupně v týdnu od 11. prosince. S podporovanými modely Apple Watch lze v roamingu telefonovat a datovat výhradně v sítích 4G (LTE). Více informací na webové stránce.

Zemědělce čeká tuhá zima: Nízké výkupní ceny obilovin, změny výplat dotací a zvýšená administrativní zátěž mohou přivést některé farmy do existenčních problémů

Pro české zemědělce bude letošní zima enormně náročná. Sklizeň obilí kvůli nepřízni počasí v období žní z větší části skončí jako krmná. Radost zemědělcům nedělá ani ta část úrody, kterou se podařilo zachránit. Ceny potravinářské pšenice se na komoditní burze pohybují na úrovni roku 2020, ale jejich vstupní náklady od té doby násobně vzrostly. Náklady zemědělcům porostou také kvůli zvýšené administrativní zátěži z důvodu častějšího reportingu výkazů. Velkým problémem je i špatné cashflow, které se dotkne velké části z nich především nyní na přelomu podzimu a zimy. Vzhledem ke změně způsobu vyplácení dotací dostanou část peněz později než v předcházejícím dotačním období, což může vést k opožděnému nákupu materiálu i uhrazování faktur.

Obilí drtí výkupní ceny a letošní nekvalitní úroda

Konec letošního roku se pro mnohé obory nese v duchu nejistoty a útlumu. Není tomu jinak ani v případě českých zemědělců, kteří zažili turbulentní rok. Ačkoli všudypřítomná inflace zdražila veškeré vstupy, tak zemědělce potkal opačný osud. Ceny komoditních surovin, zejména obilovin a olejnin, sice v loňském roce vystřelily vzhůru do rekordních výšin, ale to bylo způsobeno začátkem války na Ukrajině. Černé scénáře o neschopnosti vývozu se nenaplnily a cena komoditních surovin, jako je pšenice, řepka a další, letos jsou dokonce o 30 % nižší než ve stejném období v roce 2021 a dosáhly tak stejné cenové úrovně jako v roce 2020

„Vývoj výkupních cen neblaze ovlivnil zemědělce, kteří i přes zvýšené náklady prodávají za cenu jako před několika lety. Celá situace je ještě podivnější při pohledu na pulty obchodů. Logicky by měla cena některých potravin v meziročním srovnání klesnout spolu s cenami vstupních surovin, ale to se neděje. Prodejci/výrobci tak využili situace ke zvýšení svých marží, bez ohledu na vývoj trhu. Českým zemědělcům do karet navíc nehrají ani výsledky letošní sklizně. Červencová extrémní horka následovaná dešti v období sklizně zhoršila její kvalitu. Podle odhadů až 75 % českého obilí skončí jako obilí krmné, které se vykupuje za výrazně nižší cenu, než je to potravinářské,“ shrnuje Lukáš Musil, obchodní ředitel největšího českého startupu zaměřeného na precizní zemědělství.

Změna výše dotací i způsobu vyplácení může přivést některé farmáře do existenčních problémů

Letošní rok je tak pro zemědělce po příjmové stránce nejhorší za poslední roky a do celé situace neblaze promlouvá i změna způsobu vyplácení dotací na podporu v oblasti přímých plateb a neprojektových opatření, tzv. BISS. Ta bývala vyplácena ve formě podzimní zálohy v říjnu a následovalo doplacení zbytku dotace. Nicméně v letošním roce rozesílá SZIF Rozhodnutí teprve na přelomu listopadu a prosince, což mnohým zemědělcům přináší potíže v podobě špatného cashflow.

V letošním roce tak nedostanou finance v termínu, ve kterém s nimi byli zvyklí fungovat. Kvůli nízkým výkupním cenám a výsledkům sklizně bohužel situaci většina z nich nedokáže vylepšit. Špatná situace dopadá jak na menší, tak na střední a velké zemědělce, a to i kvůli loňské změně dotací na plochu. Střední a větší podniky pak vnímají ještě problém v redistributivní složce dotace, která jim výrazně snižuje celkovou výši dotace na plochu na každý hektar nad výměru 150 hektarů. „Následkem této situace může být nejen opožděné splácení faktur či nákupu materiálu, ale ve spojení s nižšími zisky i nutnost firemních půjček, které v současné situaci vysokých úrokových sazeb nejsou tolik výhodné. Část zemědělců se tak může dostat do velice špatné finanční kondice,“ varuje Lukáš Musil z Agdata.

Zemědělcům roste administrativní zátěž

K tomu všemu vzrostly zemědělcům i náklady na administrativu kvůli zvýšení byrokratické zátěže. Farmy nad 200 hektarů totiž musí od listopadu odesílat výkazy aplikací přípravků na ochranu rostlin každý měsíc po měsíci, ve kterém aplikují. Do konce listopadu 2023 tak musely odevzdat celý rok 2022. K tomu se přidávají i další výkazy včetně souhrnného, který vyžaduje Český statistický úřad. „V nelehké době tak českým zemědělcům přibyla další zátěž, která se promítne i do jejich nákladů. Určitou úlevu v tomto přináší systémy precizního zemědělství, které umožňují automatický sběr dat přímo ze strojů, které aplikují. Výkazy se tak odesílají automaticky, i když je stále potřeba pověřená osoba, která validuje správnost dat. Ti, kteří těmito systémy nedisponují, pak musí počítat s tím, že budou muset platit přesčasy nebo najímat nové či externí pracovníky. To však není jednoduchý úkol, protože v českém zemědělství dlouhodobě chybí lidé, a to se týká i administrativních pracovníků. Agdata se snaží zemědělcům pomoci rovněž prostřednictvím našeho poradenského centra,“ uzavírá Lukáš Musil z Agdata.

O Agdata

Agdata založili bratři Musilové spolu s Jiřím Jiráskem v roce 2016. Během čtyř let se platforma stala nejrozšířenějším ystémem pro chytrou správu zemědělských podniků a farem. Určená je pro subjekty všech velikostí, od malých rodinných podniků po velké zemědělské koncerny. Ekosystém Agdata zahrnuje cloudovou softwarovou platformu a celou řadu telematických čidel a senzorů komunikujících pomocí GPS nebo LoRa sítě. Pod značkou Agdata City pak dodává senzory napojené na analytický systém také do měst a obcí.

Hybridní pracovní prostředí – přítel, nebo strašák? Canon se ptal expertů

Vizuální podobu projektu Kancelář v životě – život v kanceláři vytvořila umělá inteligence.

Možnost pracovat částečně z kanceláře a částečně mimo ni se v mnoha firmách stává standardem. Zaměstnanci si pochvalují work-life balance a podnikům může hybridní pracovní prostředí přinést vyšší míru efektivity, zabezpečení i udržitelnosti. Před zavedením ale musí zvážit všechny aspekty. Společnost Canon se v rámci komunikačního projektu Kancelář v životě – život v kanceláři ptala na pozitiva i rizika „hybridu“ desítky odborníků – od experta na technologie přes poradkyni ministra až po digitálního nomáda.

Pracovní paradigma se změnilo. Mnoho lidí už nechce trávit celé dny v kanceláři a touží po flexibilitě, práci „odkudkoliv a kdykoliv“. A firmy jim díky technologiím mohou vycházet vstříc. Vzniká tak hybridní pracovní prostředí, které ale nemusí být vhodné pro každého. „Pandemie je pryč, ale hybridní model zde už zůstal. A podle nás je to dobře. Ale pokud se každá firma a její zaměstnanci na zavedení tohoto modelu nepřipraví po technologické nebo psychické stránce, mohou nastat nesnáze. Chtěli jsme o tom otevřít diskusi,“ komentuje projekt Eva Kučmášová, šéfka komunikace Canonu ve střední Evropě. Záběr oslovených expertů, jejichž názory se objevovaly na speciální microsite, byl proto opravdu široký a projekt přinesl do debaty o hybridním pracovním prostředí mnohdy nečekané úhly pohledu.

Výhoda pro obě strany

Podle Jany Skalkové, vrchní poradkyně Ministerstva práce a sociálních věcí, by měly firmy hybridní způsob práce podporovat. „Zaměstnavatelé uvádí nedostatek kvalifikovaných specialistů jako jedno z aktuálních rizik pro své podnikání. Přitom jsou zde skupiny zaměstnanců mající o práci dlouhodobý zájem. Třeba rodiče malých dětí, lidé 55+ nebo pečující, kteří velmi stojí o uplatnění svých dovedností a zkušeností na trhu práce. Pouze potřebují vytvořit podmínky. Flexibilita je zkrátka cestou výhodnou pro obě strany, zaměstnance i zaměstnavatele.“ Rozhovor sdílelo na sociálních sítích samo MPSV v rámci komunikace novely zákoníku práce týkající se pravidel pro „home office“.

Petr Hnilička z Canonu zdůraznil ve svém komentáři roli technologického řešení. „Hybridní způsob práce nedává smysl, pokud firma nefunguje na cloudu. Dnes už totiž nejde jen o schraňování dokumentů na virtuálním úložišti. Systémy, jako je uniFLOW Online, umožňují plnohodnotnou správu firemních procesů včetně tisku nebo skenování na domácím zařízení, pokud zaměstnanec pracuje mimo kancelář,“ říká Hnilička a dodává, že digitální kancelář založená na cloudu je zároveň efektivnější a bezpečnější než kancelář klasická, kde se většina procesů řeší na papíře.

Perfektní work-life balance

Šéfredaktor deníku e15 Nikita Poljakov se zamyslel nad dopady „hybridu“ na novinářskou profesi. „Kreativita je velice vzácná věc, a čím víc lidé tráví čas doma, tím se jejich kreativita snižuje. Proto jsem rád, že home office neovládl české kanceláře.“ Jiný názor má work-life koučka Andrea Považanová, podle níž „práce z domova naplňuje podvědomou lidskou potřebu svobody a možnosti si určovat svá vlastní pravidla.“ Hlavně pozitiva vidí i digitální nomád Víťa Válka. „S inovacemi v technologiích a rychlejším internetem je práce na dálku hračka. Doznává sice drobných kompromisů, ale vyvažuje to možnost trávit dny v novém prostředí,“ říká. Jeho komentář sdílela LinkedInová skupina Na volné noze s 33 000 členy a několik velkých cestovatelských skupin na Facebooku.

Probíhající sociální experiment

Před přílišným optimismem varuje HR ředitelka NN životní pojišťovny a penzijní společnosti Hedvika Holá. „Hybridní způsob práce považuji za jakýsi sociální experiment, který stále ještě probíhá a jehož jsme všichni součástí. Přišel náhle s pandemií a nastolil rychlé změny v našem pracovním i osobní životě namísto toho, abychom k nim přirozeně dospěli. A s jeho dopady, řadou pozitivních, několika negativními, ale hlavně spoustou těch, které ještě ani neumíme dohlédnout, se musí každá firma vyrovnávat po svém,“ říká Holá s tím, že práce z domova nemusí být rájem pro všechny. Přínos ale vidí v možnosti dnešních zaměstnanců vybrat si, jaký přístup jim vyhovuje.

O svůj pohled se podělila také interiérová designérka Iva Bastlová, vrchní fyzioterapeut ÚVN v Praze David Vrbický, nutriční terapeutka Veronika Pourová nebo manažerka komunikace a diverzity v Canonu Jitka Štědroňová. Ta tvrdí, že ženy na mateřské, kterým hybridní způsob umožní pracovat, mohou být pro firmu dokonce větším přínosem než jejich kolegové v kanceláři.

Všechny články, které doprovází grafiky vytvořené umělou inteligencí, jsou k nalezení na webu Kancelář v životě – život v kanceláři a v tematickém speciálu na e15.cz.

O společnosti Canon Europe

Canon Europe je strategickou centrálou pro region EMEA společnosti Canon Inc., předního světového dodavatele technologií a služeb pro digitální zpracování obrazu. Canon působí přibližně ve 120 zemích, ve kterých zaměstnává zhruba 13,5 tisíce lidí. Na celosvětových příjmech společnosti se Canon Europe podílí přibližně jednou čtvrtinou.

Společnost Canon Inc. byla založena v roce 1937. Od té doby díky neustálým inovacím svých produktů a řešení stojí v oblasti zpracování obrazu na světové špičce. Neustále investuje do správných oblastí a využívá příležitostí k růstu – od fotoaparátů přes komerční tiskárny a firemní konzultační služby až po zdravotnické technologie.

Podniková filosofie společnosti Canon nese název Kyosei, což nejlépe vystihuje překlad „Společně žít a pracovat pro obecné blaho“. Společnost Canon Europe usiluje v rámci regionu EMEA (Evropa, Střední východ a Afrika) o udržitelný růst podnikání se zaměřením na snižování vlastního dopadu na životní prostředí. Stejně tak dbá na to, aby tento dopad minimalizovali i její zákazníci při využívání produktů a služeb Canon.

Canon je průkopníkem, který přispívá ke zlepšování neustále se vyvíjejícího světa zobrazovací techniky. Svými technologiemi a inovativním duchem Canon posouvá hranice možného a pomáhá tak lidem podívat se na svět z nové perspektivy. Vnášíme do života kreativitu, snímek za snímkem. Protože jen pokud se dokážeme na svět správně podívat, můžeme jej změnit k lepšímu.

Další informace o společnosti Canon Europe a Canon CZ jsou k dispozici na www.canon-europe.com a www.canon.cz.

Vzdálené služby společnosti Epson integrované do platformy MPS Monitor zjednodušují správu tisku a vzdálený servis strojů

Společnost Společnosti Epson a MPS Monitor vytvořily platformu „one-stop-shop“ pro distribuční partnery a obchodníky s tiskovými zařízeními, která propojuje systémy pro tisk a správu flotil s řešením vzdálených služeb (ERS) společnosti Epson. Přístup k systému ERS byl integrován do platformy MPS Monitor pomocí otevřeného rozhraní API společnosti Epson, takže se procesy zjednodušily a efektivita správy flotil se zvýšila.

ERS je bezplatný cloudový systém monitorování a správy, který poskytuje pokročilou vzdálenou diagnostiku pro firemní inkoustová zařízení Epson. Systém ERS pomáhá optimalizovat zdroje a výjezdy techniků do provozů tím, že umožňuje provádět vzdálené operace na zařízeních, snižuje emise CO2 a dopady cestování na životní prostředí.

Společnost MPS Monitor vytvořila integrací systému ERS do své platformy pro tisk a správu tiskové flotily řešení, které zlepšuje celkovou efektivitu správy strojů a usnadňuje prodejcům přístup k „celkovému“ přehledu o výkonnosti flotily na jednom místě.

Patrick Perrot ze společnosti Epson Europe prohlásil: „Spolupráce je základním kamenem ambicí společnosti Epson dále růst. Otevření našeho rozhraní API, které umožňuje poskytovatelům internetových služeb vyvíjet řešení využívající naše produkty, je logickým krokem. V případě společnosti MPS Monitor umožňuje integrace našeho řešení ERS do její platformy pro správu tisku a flotil tiskových strojů zlepšení služeb prodejců a distributorů společnosti Epson.“

Nicola De Blasi, generální ředitelka společnosti MPS Monitor, uvedla: „Integrace přístupu k řešení ERS společnosti Epson do naší platformy usnadňuje a urychluje správcům flotil získání celkového přehledu o jejich výkonnosti a stavu. Dosavadní ohlasy jsou velmi pozitivní. V konečném důsledku nám jde o to, aby správa tiskových flotil byla co nejefektivnější, a toto je další krok k dosažení tohoto cíle.“

O společnosti Epson

Společnost Epson je globální technologický lídr, jehož filozofie efektivních, kompaktních a precizních inovací obohacuje životy a pomáhá vytvářet lepší svět. Společnost se zaměřuje na řešení společenských otázek prostřednictvím inovací v oblastech domácího, firemního, komerčního a průmyslového tisku, výroby, projekce a zároveň životního stylu. Cílem společnosti Epson je do roku 2050 dosáhnout uhlíkové neutrality a eliminovat používání vyčerpatelných podzemních zdrojů, jako jsou ropa a kovy.

Globální korporace Epson Group vedená společností Seiko Epson Corporation se sídlem v Japonsku dosahuje ročních prodejů v hodnotě přes 1 bilion JPY.

Předpovědi společnosti Dell Technologies pro rok 2024: Demokratizace AI, rozšíření moderního edge a princip zero trust

Společnost Dell Technologies zveřejnila předpovědi pro rok 2024, které vypracoval John Roese, její globální technologický ředitel, a které zdůrazňují nové trendy, jež budou formovat odvětví informačních technologií v následujících letech.

Hlavní technologické vize pro rok 2024 podle Johna Roese

  1. Debata o GenAI se přesune od teorie k praxi
  2. Zlepší se dodavatelský řetězec o ekosystém podnikové GenAI
  3. Princip zero trust se stane realitou
  4. Budou vznikat edge platformy

Bonusová vize: Propojení kvantových počítačů s GenAI

„Středobodem vesmíru pro rok 2024 je AI. Příští rok bude ve znamení zavádění umělé inteligence do praxe na periferii sítě, diverzifikace hardwarového fondu a jeho zabezpečení na principu zero trust (nulová důvěra). Vstupujeme do AI éry a musíme si uvědomit, že z dlouhodobé perspektivy bude umělá inteligence hnací silou architektonických změn v celém ekosystému IT po mnoho následujících let,“ říká John Roese, globální technologický ředitel společnosti Dell Technologies. „Aktivně přemýšlejte o umělé inteligenci, ale v kontextu ostatních architektur – jedině tak si zajistíte, že vaše vize a kroky povedou k dlouhodobému úspěchu.“

Umělá inteligence se dostává do centra pozornosti a přechází od teorie k praxi

Roese očekává, že debata o generativní umělé inteligenci přejde od teorie k praxi, přičemž se posune od nákladů na infrastrukturu a trénink modelů k nákladům na provoz a získávání výstupů.

„Přestože GenAI inspirovala k neuvěřitelně kreativním nápadům, jak změnit podnikání a svět, existuje jen velmi málo implementací GenAI reálně použitelných v podnikovém provozu. V průběhu roku 2024 dosáhne první vlna podnikových projektů generativní umělé inteligence takové úrovně vyspělosti, která odhalí její důležité dimenze, jež nebyly v počátečních fázích dostatečně zřejmé,“ říká Roese.

Podniky budou stále častěji přecházet od rozsáhlého experimentování ke strategickému pohledu shora dolů a vyberou několik málo projektů GenAI, které mohou mít skutečně transformační dopad.

Při pohledu do budoucna Roese očekává, že kvantové počítače vyřeší hlavní problém extrémních nároků na výpočetní zdroje potřebné pro GenAI a většinu rozsáhlých AI. Předpokládá, že kvantové počítače přinesou obrovský skok ve schopnostech systémů umělé inteligence. Očekává, že výpočetním základem moderní umělé inteligence se nakonec stanou hybridní kvantové systémy, v nichž bude její práce rozložena do řady různých výpočetních architektur, včetně kvantových výpočetních jednotek.

Rozšíření moderního edge a pokračující vláda multicloudu

Data budou i nadále hrát zásadní roli a jejich smysluplné využití bude klíčové jako zdroj obchodních příležitostí s transformačním potenciálem. Podle Roese si podniky uvědomí, že existují dva způsoby, jak vybudovat moderní edge – buď jako monolitické prostředí nebo jako multicloudovou edge platformu. Je přesvědčený, že cestou vpřed je volba druhé možnosti, a to „edge platformy“, kde se moderní edge stává rozšířením multicloudové infrastruktury.

Zero trust posiluje hranice

S demokratizací umělé inteligence a s přesunem stále větších objemů dat a prostředků k jejich zpracování na periferii sítě stoupá důležitost správy dat. Zvětšování prostoru pro hrozby zvyšuje význam vývoje architektur založených na skutečném principu zero trust a jejich mandatorního zavedení.

„Zero trust se stane výchozím principem, k němuž lidé směřují,“ říká Roese. „Je to správná odpověď na otázku, jak posílit kybernetickou bezpečnost. Očekáváme tedy, že zero trust bude vyžadována stále větší měrou po celém světě.“

Jak také poznamenává, projekt Fort Zero společnosti Dell přijde na trh v roce 2024 jako vůbec první komerční privátní cloudový systém založený na zero trust, který bude razit cestu zavádění tohoto konceptu v různých odvětvích.

O společnosti Dell Technologies

Dell Technologies pomáhá organizacím a jednotlivcům budovat jejich digitální budoucnost, transformovat způsob, jakým pracují, žijí a baví se. Společnost poskytuje a dodává zákazníkům nejkomplexnější a nejinovativnější portfolio technologií a služeb, aby dokázali úspěšně konkurovat v dnešní datové éře.

Když pošta nestíhá. Zásilkovým boxům před Vánocemi skokově rostou zásilky

Necelé dva týdny před Vánocemi jsme svědky nákupní horečky. Ti, kteří zajišťují doručovací služby, zažívají nebývalý shon, jenž se nedá srovnat se žádným ročním obdobím. Vítanou alternativou k tradiční České poště jsou zásilkové boxy. V 300 boxech OX Point po České republice v posledních dnech zaznamenávají nebývalý růst poptávky.

„Jen za poslední týden se počet uložených zásilek zvedl téměř o polovinu, kvůli blížícím se Vánocům očekáváme další enormní nárůst poptávky. Právě nyní zažíváme nákupní horečku spojenou s vánočními svátky,” říká spolumajitel OX Point a předseda představenstva CONTEG Group Vít Voláček.

Výdejní boxy stále častěji nahrazují tradiční pošty, kterých naopak kvůli nutným úsporám ubývá. „Naše samoobslužné OX Pointy jsou dostupné nonstop, je jen na zákazníkovi, kdy si svou zásilku vyzvedne. Odpadá tak čekání doma, než dojede kurýr, nebo čekání ve frontách na spádových poštách v případě nezastižení adresáta,” říká provozní ředitel OX Pointu Vladislav Král s tím, že u doručovacích boxů se netvoří fronty, jako se to občas stává na poštovních přepážkách.

V Česku už začínají fungovat i podací boxy a OX Point už také dokončuje zprovoznění této funkce/služby u svých OX BOXů. „Brzy bude možné z boxů balíky také odesílat. Zákazníci odešlou balík v blízkosti svého bydliště, bezkontaktně a velmi jednoduše, bez nutnosti vozit balík na poštu, která má omezenou otevírací dobu. Doma nebo přímo u boxu si vytisknou štítek, nalepí jej na balík, naskenují čtečkou, zaplatí kartou a následně vloží do přiřazené schránky,” dodává Král.

Chytré doručování navíc výrazně šetří životní prostředí. „Kurýři vezou více zásilek na jedno místo, místo dům od domu. Zkracuje se tak poslední míle při doručování zásilky. Obsloužení více příjemců na jednom místě zvyšuje nejen efektivitu kurýra, ale samozřejmě šetří i spotřebu paliva a také snižuje intenzitu nákladní dopravy v okolí boxu a tedy snižuje i exhalace skleníkových plynů. Zásilka je uložena v boxu pro zákazníka i několik dnů, a tak odpadá problém s opakovaným doručením zásilky, pokud adresát není zastižen,” doplňuje Voláček.

Není tak divu, že obliba doručování do samoobslužných boxů dále narůstá. Projevuje se to i na ambiciózních plánech spojených s rozšířením jejich sítě. „Máme novinky v našem portfoliu OX BOXů, umíme se zákazníkům rychle přizpůsobit. Očekáváme, že ročně zprovozníme stovky dalších OX Pointů v menších obcích i u koncových zákazníků,” prozrazuje Voláček.

O OX Point:

OX Point je česká otevřená a nezávislá síť samoobslužných chytrých boxů pro všechny dopravce a prodejce. Výrobcem boxů je česká rodinná průmyslová skupina CONTEG Group. Síť navázala spolupráci se společnostmi jako Rohlik.cz, We|Do, Balíkovna, Správa Železnic nebo síť čerpacích stanic MOL. Boxy jsou určeny pro uložení běžných zásilek, možná je i služba vrácení zásilky či bezkontaktní předávání osobních dokumentů. Část boxů je navíc vybavena chlazením, což umožňuje uložení čerstvých potravin z online supermarketů. Celý vývoj i výroba probíhá v České republice v závodě CONTEG v Pelhřimově.

Pololetní vysvědčení – jak může rozhodnout o přijetí na střední školu?

Jakou váhu má pololetní vysvědčení? Pro letošních 106 tisíc deváťáků ohromnou! Ve vysoké konkurenci mohou právě známky, které 31. ledna na vysvědčení uvidí, rozhodnout o jejich přijetí na střední školu.

Dosud byly střední školy povinny přijímat nové uchazeče ke studiu na základě dvou kritérií – podle výsledků v jednotné přijímací zkoušce a také na základě vysvědčení, které ukazuje na dlouhodobý studijní výkon žáka na základní škole. A navzdory nové legislativě si většina ředitelů tento systém plánuje zachovat. „V loňském školním roce u nás v přijímacím řízení platil poměr 20:80, tedy až 20 procent bodů mohl uchazeč získat za vysvědčení a 80procentní podíl tvořily body získané v přijímacích zkouškách z českého jazyka a literatury a matematiky. Stejné to bude i letos. Už dříve jsme u vysvědčení nastavili nižší pětinovou váhu, s ohledem na velké rozdíly v hodnocení jednotlivých základních škol, kdy se stávalo, že jedničkář měl v matematice stejné znalosti jako žák z jiné školy s trojkami. To se nám osvědčilo, spoléhat jen na přijímací testy ani do budoucna neplánujeme,“ uvedl Martin Vodička, ředitel Soukromé střední školy výpočetní techniky (SSŠVT).

Klíčový je aritmetický průměr známek z posledních tří pololetí základní školy, tedy dvě vysvědčení z osmé a jedno z deváté třídy. U maturitních oborů se vysvědčení může podílet na hodnocení uchazeče až z jedné třetiny, na školách s učebními obory jde dokonce o jediné kritérium přijetí. „Pro uchazeče o učební obory přijímací zkoušky vůbec nekonáme, rozhodující jsou pouze výsledky z vysvědčení základní školy. Vzhledem ke skutečnosti, že kritéria pro hodnocení uchazečů musí být kvantifikovatelná a současně nesmí být nikterak diskriminační, není mimo použití právě výsledků z vysvědčení základní školy moc jiných možností, co jiného v rámci přijímacího řízení pro učební obory použít. Pro uchazeče o studijní (maturitní) obory je situace odlišná. Vysvědčení tvoří 30 procent váhy pro přijetí, zbylých 70 procent tvoří výsledky uchazeče u jednotných přijímacích zkoušek,“ konstatoval Miloslav Janeček, ředitel Střední odborné školy Jarov (SOŠJ).

Vysvědčení tak zůstává u většiny škol velmi mocným faktorem k přijetí, ať už tím jediným a obtížně nahraditelným u učebních oborů, nebo významným sekundárním parametrem studijních předpokladů u maturitních oborů na středních odborných a průmyslových školách. Zcela vyškrtnout vysvědčení z přijímacího řízení se podle ředitelů může vyplatit pouze gymnáziím. „Faktor vysvědčení ze základní školy bude ztrácet na významu jedině pro gymnázia zaměřená na studijně nadané žáky, neboť studijní výsledky ze základní školy takovýchto uchazečů jsou obvykle velmi podobné, a to výborné. Mnoho gymnázií pak raději pořádá své školní přijímací zkoušky, například dle své odborné profilace (jazyky, přírodní vědy atd.),“ míní Miloslav Janeček.

S tím souhlasí i ředitel IT školy Martin Vodička. „Výsledky za poslední tři pololetí na základní škole jsou pro nás důležité nejenom proto, že ukazují trvalejší výkony žáků. Myslím, že je nutné motivovat uchazeče, aby se nesoustředili pouze na přípravu státní přijímací zkoušky, ale také se snažili dosahovat dobrých výsledků na základní škole. Pokud by všechny školy toto hodnocení v přijímačkách zrušily, obáváme se, že by to vedlo k reálnému problému, kdy by žákům na ZŠ bylo jedno, jaké výsledky mají, a ztratili by motivaci k učení,“ poukázal Martin Vodička.

Body navrch v přijímacím řízení udělují školy také za výborné známky z vybraných předmětů, jako je čeština, matematika, fyzika, ale i chování. „Za vysvědčení může uchazeč o studium na naší škole získat až 450 bodů. Z přijímacích testů je to maximálně 1800 bodů. V loňském školním roce jsme přijímali 100 studentů ze 400 přihlášených. Nejlepší uchazeč měl v přijímacím řízení 2196 bodů a poslední přijatý uchazeč měl 1529 bodů. Na odvolání byl jako poslední přijat žák s 1420 body. Body za vysvědčení tedy mohou pomoci hlavně těm, kterým se testy tolik nepovedou,“ vyjmenoval ředitel IT-školy Martin Vodička. V přijímací kalkulačce na webu SSŠVT si může každý zájemce orientačně spočítat, jak by obstál.

Poslední vysvědčení z prvního pololetí v 9. třídě má přitom váhu nejvyšší. „V případě rovnosti bodů u studijních (maturitních) oborů je o pořadí uchazečů rozhodnuto na základě lepšího výsledku v jednotné zkoušce, a to testu z matematiky. V případě další rovnosti bodů je o pořadí uchazečů rozhodnuto na základě lepšího průměrného prospěchu v prvním pololetí posledního ročníku, ve kterém uchazeč splnil nebo plní povinnou školní docházku. To platí i v případě rovnosti bodů u uchazečů v učebních oborech,“ vysvětlil Miloslav Janeček.

Snahou jeho školy je na základě zkušeností a zpětné vazby od rodičů zachovat vliv vysvědčení ze základní školy ve stejném rozsahu, jako tomu bylo doposud. „Je třeba říct, že plánované legislativní změny přijímacího řízení ještě nejsou finálně schváleny a v souvislosti s tím je ještě řada okolností nového systému přijímacího řízení neznámá a nezodpovězená. Účinnost dotčené legislativy je plánována od 1. 1. 2024, a to za podmínky ideálního průběhu schvalování v legislativním procesu. Uvidíme tedy, zda v následujícím přijímacím řízení vůbec nějaké školy možnosti nebrat zřetel na vysvědčení využijí,“ dodal ředitel odborné školy na Jarově.

SOUKROMÁ STŘEDNÍ ŠKOLA VÝPOČETNÍ TECHNIKY, www.sssvt.cz

Soukromá střední škola výpočetní techniky (SSŠVT) se od svého založení v roce 1994 věnuje tvorbě a výuce maturitních oborů z odvětví informačních technologií. V současné době škola nabízí tři studijní specializace: grafické systémy a tvorbu webových stránek, správu počítačových sítí, programování a databázové systémy. Důraz na praktickou výuku podtrhuje moderním vybavením a zapojením studentů i vyučujících – fundovaných profesionálů – do vedlejší hospodářské činnosti školy (od roku 2003). Každý rok pořádá soutěž pro žáky základních škol IT-SLOT. SSŠVT je členem Sdružení soukromých škol ČMS.

STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA JAROV, www.skolajarov.cz

Střední odborná škola Jarov (SOŠJ) spojuje hned několik různorodých zaměření – stavební, dřevařské, zahradnické a sportovní. Nabízí vzdělávání ve čtyřletých studijních a tříletých učebních oborech. Studijní obory jsou zakončeny maturitou, učební obory výučním listem. Na tříleté učební obory se dá navázat v rámci dvouletého denního nástavbového studia zakončeného maturitou. Škola zároveň zajišťuje výuku v oborech určených absolventům speciálních základních škol nebo žákům se specifickými vzdělávacími potřebami. Učební obory: instalatér, kamnář, klempíř, kominík, malíř, pokrývač, podlahář, sklenář, strojírenské práce, tesař, truhlář, zahradník, prodavač květin, zámečník, zedník. Maturitní obory: dřevostavby, management ve sportu, management ve stavebnictví, stavební obnova, technická zařízení budov, zahradnictví.

BDO: Nekalé jednání v práci půjde snadno nahlásit. Jak, to musí firmy vyřešit do poloviny prosince

Firmy budou muset mít zprovozněný vnitřní oznamovací systém k nahlašování nezákonných praktik, se kterými se zejména zaměstnanci setkali v práci. Nová povinnost vyplývající ze zákona o ochraně oznamovatelů začne platit od 15. prosince pro firmy s 50 až 249 zaměstnanci. Právě tyto střední firmy u nás tvoří většinu. Přidají se tak k větším firmám, pro které zákon platí již od srpna tohoto roku. Firmy mohou oznamovací systém, neboli etickou linku, rozšířit i na další nekalosti jako například obtěžování na pracovišti, šikanu či bossing. Pokud doposud nevyvinuly svůj vlastní systém, mají ještě poslední šanci obrátit se na externí dodavatele řešení. Tématu se dále věnuje Stanislav Klika, ředitel rizikového poradenství společnosti BDO.

Oznamovatelem nezákonného jednání, neboli whistleblowerem se může stát široké spektrum fyzických osob. Kromě zaměstnanců to mohou být i OSVČ, uchazeči o zaměstnání, dobrovolníci, stážisté, členové představenstva či dozorčí rady. Je proto důležité, aby možnost podat oznámení byla snadno dostupná všem uvedeným subjektům.

„Whistlebloweři získají ochranu zákona, nahlašovací systém musí utajit jejich totožnost a chránit je tak před odvetnými opatřeními zejména v podobě vyhazovu, přesunu na nižší pozici, snížení mzdy či převedení do jiného týmu. Ze zákona jsou přitom chráněni jak samotní oznamovatelé, tak i jejich osoby blízké,“ upozorňuje Stanislav Klika z BDO. Blízkými osobami mohou být například manžel působící v téže firmě, nebo třeba kolegyně, která pomohla s vyplněním oznámení či s dodáním určitých informací.

Přestože zákon neprošel v podobě přikazující firmám přijímat i anonymní oznámení, firmy mohou anonymní nahlašování zpřístupnit na základě dobrovolnosti, nebo oznamování zpřístupnit také například svým zákazníkům, kteří nejsou pod ochranou zákona.

Zákon počítá s nezávislým prošetřením podezření na protiprávní jednání nejpozději do třiceti dnů od oznámení. Oznamovatel zároveň získá právo znát závěry šetření do tohoto termínu, přičemž v odůvodněných případech lze tuto lhůtu ještě dvakrát prodloužit.

Firmy by měly zákon přivítat, může jim ušetřit až desítky milionů korun

„Pro firmy a další subjekty se zákon může stát velkým přínosem, jelikož se díky němu mohou rychleji dozvědět o porušování závazných pravidel, zamezit mu a zabránit dalším škodám, ať už finančním, či například reputačním. U světových firem je kanál pro oznamování téměř samozřejmostí, podle dat za loňský rok ho má zřízený 70 % z nich,“ komentuje Stanislav Klika z BDO.

Z pohledu firem je důležité, aby oznamovací kanál byl důvěryhodný, přehledný a snadno dohledatelný tak, aby jej zaměstnanci skutečně využívali. „V opačném případě totiž mohou využít rovnou nahlašovací systém Ministerstva spravedlnosti, což může mít pro danou společnost zásadnější procesní, finanční a reputační dopad, přestože například v daném případě ani nedošlo k porušení zákona,“ doplňuje Stanislav Klika s tím, že při dostupném a důvěryhodném oznamovacím kanálu se zaměstnanci zpravidla raději obrátí přímo na firmu. „Důvod je celkem jednoduchý: jsou pragmatičtí a vědí, že pokud někdo může problém v brzké době vyřešit, je to právě zaměstnavatel,“ dodává odborník z BDO.

Za nedodržení povinností vyplývajících ze zákona o ochraně oznamovatelů bude hrozit firmám pokuta až do výše milionu korun.

O společnosti BDO

BDO je poradenská společnost poskytující auditorské, daňové, právní, účetní a poradenské služby. Na českém trhu působí již 30 let. S téměř 500 odborníky a dlouholetou praxí se řadí k předním společnostem s tímto zaměřením v České republice, kde má kanceláře v Praze, Plzni, Brně, Domažlicích, Českých Budějovicích, Jindřichově Hradci a Ostravě.

BDO je v České republice zastoupena společnostmi BDO Audit s.r.o., BDO Czech Republic s.r.o., BDO Consulting s.r.o., BDO Legal s.r.o., advokátní kancelář a BDO Valuation, s.r.o. Společnost je součástí mezinárodní sítě BDO, která celosvětově tvoří jednu z největších sítí auditorských a poradenských skupin. Zaměstnává více jak 91 tisíc odborníků a působí ve 167 zemích, v nichž čítá více než 1 650 kanceláří.

Jak vybrat přenosný systém pro ozvučení akcí, restaurací či malých koncertů

Pro ozvučení veřejných akcí, jako jsou koncerty v sálech či na stadionech se používají takzvané PA systémy. Jejich primárním úkolem je naplnit prostor dostatečně intenzivním a zároveň co nejautentičtějším zvukem. Kvalitní a výkonný zvuk chtějí ale i provozovatelé restaurací a sálů, muzikanti na menších vystoupeních nebo pořadatelé outdoorových party akcí. Pro ozvučení podobných událostí se výborně hodí malý, přenosný a cenově dostupný PA systém. Investice do něj zprostředkuje návštěvníkům či posluchačům silný zážitek, za kterým se budou vracet. Jak si vybrat ten správný?

Mobilita

Pro dosažení kvalitního a dostatečně hlasitého zvuku není třeba komplikovaný systém se zesilovačem a velkými reproduktory. Zkrátka větší neznamená vždy lepší. K dosažení „profesionálního“ zvuku s dostatečným výkonem pro to, abyste zvedli vaše hosty ze židlí, nepotřebujete ve výše uvedených případech obří PA systém za mnoho peněz. živou hudební produkci, karaoke večery, diskotéky a dobře poslouží i pro ozvučení firemních akcí.

Pokud jste zpěvák s kytarou hrající v barech nebo organizátor pořádající firemní akce nebo taneční či karaoke večery na různých místech, nepotřebujete těžkopádný hudební systém, který musíte vozit dodávkou ani autem. Dnes jsou k dispozici kompaktní přenosné PA systémy s více vstupy a Bluetooth rozhraním, které poslouží výborně pro všechny uvedené případy. Kvalitní a výkonný přenosný PA systém, jako je Bose S1 Pro+ lze donést na místo v jedné ruce a veškeré nastavení zvuku lze snadno ovládat dálkově pomocí mobilní aplikace s mixpultem. A navíc otevírá možnost hrát i na vestavěné dobíjecí baterie.

Zvažte počet vstupů pro individuální potřeby

Zásadní otázkou je, kolik vstupů potřebujete. Pokud pořádáte taneční večery, pravděpodobně se spokojíte s bezdrátovou reprodukcí pomocí Bluetooth a jedním ideálně bezdrátovým mikrofonem. Pro karaoke akce budete potřebovat zapojit nejlépe dva mikrofony a hudební základ z počítače nebo jiného zdroje. V případě individuálních hudebních vystoupení zapojujete pravděpodobně mikrofon, kytaru nebo jiný hudební nástroj a případně další hudební podkres. Výše uvedený vzorový přenosný PA systém se dvěma vstupy pro mikrofon / hudební nástroj a dalším vstupem s Bluetooth rozhraním / konektorem pro kabelové připojení hudebního přehrávače pokryje s přehledem všechny tyto situace. Navíc váží méně než 7 kg a jeho zvuk překvapí výraznými basy. V případě potřeby je připraven na možnost propojení se subwooferem a využít lze samozřejmě dva tyto reproduktory pro stereo reprodukci. Zkušenosti nicméně ukazují, že v naprosté většině případech postačí jeden kus bez subwooferu.

Bezdrátové ovládání a připojení mikrofonů a nástrojů

Technickou stránku produkce usnadňují moderní technologie. Výhodou v tomto ohledu je například dálkově ovládaný mix jednotlivých vstupů pomocí mobilní aplikace. Dalším benefitem je možnost bezdrátového připojení mikrofonů nebo hudebních nástrojů. Veškeré úpravy zvuku PA systému Bose S1 Pro+, úroveň jednotlivých vstupů, doladění výšek / basů a intenzitu prostorového reverb efektu pro nástrojové / mikrofonní vstupy lze řídit v rámci dosahu Bluetooth vzdáleně pomocí aplikace Bose Music. Pomocí samostatně prodávaných bezdrátových vysílačů lze do dvou vstupů zapojit mikrofony nebo hudební nástroje i bez kabelů a po použití vložit vysílače do slotu v PA systému, kde se automaticky dobijí a nemohou se nikam zakutálet.

Dostatečný výkon

Zásadní otázka je prostor a počet lidí, které očekáváte na akci, kterou zvučíte. Na naprostou většinu výše zmíněných událostí bude uvedený vzorový reproduktor Bose S1 Pro+ plně dostačovat. Podle zkušeností dokáže vytvořit hutnou zvukovou kulisu pro přibližně 70 posluchačů k poslechu i tanci. Kromě toho vyplní prostor velmi působivě díky použitému systému tří různě nasměrovaných výškových reproduktorů. Tento princip simuluje takzvané „line array“ sloupy využívané na velkých koncertech v halách a na stadionech.

Jde to i na baterie

Potřebujete zvučit zahradu nebo venkovní party? Pak vybírejte takový systém, který dokáže hrát alternativně i na baterie. Plně nabitá baterie vestavěná do Bose S1 Pro+ zajistí plnohodnotnou hudební produkci až po dobu 11 hodin, což dává pořadatelům i hudebníkům dostatek prostoru předvést nekončící show. Totéž platí pro pouliční umění na ulici nebo v parku (busking).

Snadné a rychlé použití

I tato vlastnost hraje mnohdy klíčovou roli. Dlouhé natahování kabelů a nastavování zvuku pro konkrétní prostor je otravné. Zde hrají roli dvě věci. První je již zmíněná možnost vzdáleného nastavení zvuku pomocí aplikace, která usnadňuje a urychluje nalezení ideálního zvuku v daném místě. Druhou je pak možnost uložení všech nastavených parametrů pro konkrétní prostory do pamětí. I to umožňuje aplikace Bose Music. Pokud to uděláte, před další akcí na stejném místě stačí reproduktor zapnout a vyvolat z paměti příslušnou „scénu“. Kompletní nazvučení a zapojení všech vstupů je tak otázkou několika málo minut.

Cenové relace různých řešení

Ozvučení prostoru skýtá nespočet možností i cenových kategorií. Každý provozovatel, organizátor či hudebník má jiný rozpočet a požadavky, nehledě k tomu, že potřeby se mohou v průběhu času měnit. Na výběr jsou v zásadě tři možnosti – investovat do levného „party systému“ za několik tisíc, do kvalitního přenosného PA systému jako například Bose S1 Pro+ (cca 18 tisíc korun), jehož zvuk odpovídá profesionálním nárokům, nebo pořídit velký a těžce přenositelný hudební aparátu v hodnotě mnoha desítek až několika stovek tisíc.

V každém případě pamatujte na jedno: pokud je hlavní náplní večera hudební produkce, pak platí přímá úměra mezi kvalitním zvukem a zážitkem, který si hosté odnesou.

Produktový Tip

Přenosný PA systém Bose S1 Pro+

Pořádáte taneční večery, karaoke akce nebo jste muzikant? Kolikrát jste si už říkali, že daná událost by si zasloužila opravdu kvalitní a dostatečně hlasité ozvučení, které žádný běžně prodávaný reproduktor nedokáže zajistit? Nebo vám na prezentaci chyběla možnost zesílení hlasu s pomocí mikrofonu, případně by se vám hodilo smísit zvuk z mikrofonu, hudebního nástroje a připojeného zdroje hudby? Všechno to a mnohem víc nabízí PA systém Bose S1 Pro+ s propracovaným mixpultem a reverbem pro každý kanál samostatně ovládaným volitelně pomocí mobilní aplikace. Podle reálných zkušeností ozvučí i událost pro 70 lidí a volitelně hraje i na vestavěnou baterii (až 11 hodin). Samostatně prodávané bezdrátové vysílače umožňují během několika vteřin zapojit mikrofon a/nebo kytaru či jiný hudební nástroj.

Firemní vánoční dárky: Byznys za stovky miliard. Většina se vyhodí

Pro firmy byznysový nástroj, pro zaměstnance příjemný bonus, který by někdy dali radši na charitu. Světový trh s firemními dárky přesahuje 300 miliard USD, ale čtyři pětiny jich skončí na skládce. Jaké dárky frčí v malých firmách a jaké v korporátech? A máte je správně zdaněné?

Advent se ve firmách po celém světě tradičně nese v duchu obdarovávání klientů i zaměstnanců. Zatímco dárky vlastním lidem jsou vnímány hlavně jako možnost udělat radost, dárky obchodním partnerům a zákazníkům představují důležitý nástroj obchodu a marketingu. „Vánoční dárky zaměstnancům jsou ze strany firem především hezkým gestem. Dávají jimi najevo, že jim na lidech záleží a že je nevnímají pouze jako nástroj zvyšování zisku. Zaměstnavatelé oceňují nasazení zaměstnanců, a zároveň se skrze dárky mohou přihlásit k určitým hodnotám, například tím, že podpoří dobročinné aktivity,“ vysvětluje expert na lidské zdroje Vladimír Kočí ze společnosti R4U. Firemní dárky jsou ale také obrovský, miliardový trh. Pojďme se podívat na několik zajímavých čísel.

80 procent dárků se vyhodí

Podle průzkumu společnosti GiftAFeeling, která se zabývá prodejem a distribucí firemních propagačních předmětů, má celosvětový trh firemních dárků v roce 2023 hodnotu více než 300 miliard dolarů. Téměř 80 procent těchto dárků, tedy čtyři z pěti, obdarovaní nakonec vyhodí. Znamená to tedy, že si lidé dárky nepřejí? Naopak, osm z deseti lidí si jich přeje více. Rozpočet na dárky se u malých a středních firem pohybuje mezi 10 až 50 dolary, u korporací je to 50 až 200 dolarů a u velkých podniků 100 až 500 dolarů. Mezi pěti nejžádanějšími dárky pro klienty byla dárková karta pro online nákupy, pochutiny a sladkosti, obědy do kanceláře, dárkové koše a drobná elektronika typu sluchátka a reproduktory. Firmy však nejčastěji plánují posílat dárkové koše (37 procent), druhý nejčastější dárek budou lahůdky a sladkosti (25 procent). Víno a alkohol, které si obvykle spojujeme s firemními dárky v Česku, obsadily v amerických podmínkách až sedmé místo (17 procent).

Firmy budují image a vyjadřují vděčnost

Podle americko-německé společnosti ZipDo, která zkoumá fungování korporátů, utrácí celosvětově 30 procent firem průměrně 50 až 150 dolarů na osobu a dárek. Průměrně pak firmy utratí za jeden dárek 79 dolarů. 68 procent firem konstatuje, že hlavním cílem dárků je brand awareness čili zvýšení povědomí o jejich značce, a 57 procent dává na dárek své logo. 83 procent seniorních manažerů věří, že firemní vánoční dárky pozitivně ovlivňují jejich business. 94 procent nejvyšších manažerů dává dárky svým zaměstnancům. A zhruba 85 procent firem dává vánoční dárky s účelem vyjádřit vděčnost.

Dejte to radši na charitu

Podle průzkumu agentury Ipsos, který si nechala vypracovat společnost GlobalGiving UK, více než dvě třetiny (69 procent) britských zaměstnanců uvádí, že jejich pracoviště vyčleňuje prostředky na vánoční aktivity, jako jsou večírky, výzdoba a dárky pro zaměstnance. Téměř polovina těchto zaměstnanců (49 procent) je pro to, aby alespoň část těchto prostředků byla určena na charitativní účely podle jejich výběru. Z této skupiny navíc 60 procent lidí požadovalo, aby podíl činil polovinu nebo více z vynaložené částky. Alex Ritchie, generální ředitel společnosti GlobalGiving UK, k tomu uvádí: „Tento průzkum nám říká, že charitativní činnost zaměstnavatele je pro mnoho zaměstnanců natolik důležitá, že jsou ochotni se za to vzdát některých vánočních dárků a oslav.“ Výměnu dárků za charitu preferují spíše mladší zaměstnanci.

Daníte správně? Tichá vína letos naposledy

Z pohledu daní je pro firmy výhodnější volit tzv. nepeněžní benefity. Aktuální legislativa umožňuje dary pro zaměstnance za splnění určitých podmínek od daně osvobodit. „Od nového roku se ale v rámci konsolidačního balíčku plánují jistá omezení těchto osvobození. Nově se také zavádí limit ve výši poloviny průměrné mzdy, tedy pro rok 2024 asi 22 000 Kč za celý rok, pro osvobození nepeněžních plnění poskytnutých zaměstnanci nebo jeho rodinnému příslušníkovi,“ vysvětluje Marcela Lonková ze společnosti This One, která pomáhá firmám s digitalizací účetnictví. „Jde například o možnosti používat zdravotnická, rekreační a vzdělávací zařízení, příspěvky na kulturní a sportovní akce, příspěvky na zájezdy, knihy a podobně. Částky nad tyto limity jsou pro zaměstnance předmětem daně z příjmů i platby pojistného,“ dodává. Pokud chcete podarovat své obchodní partnery, a zároveň daňově uznat související náklady, musíte dodržet podmínky stanovené v § 25 odst. 1 písm. t) zákona o dani z příjmů. „Daňově uznatelný dar musí naplňovat prvky reklamního nebo propagačního předmětu, což znamená, že musí být označen jménem nebo ochrannou známkou společnosti, jeho hodnota bez daně z přidané hodnoty nesmí přesahovat částku 500 korun, a s výjimkou tichého vína nesmí být předmětem spotřební daně,“ doplňuje Lonková. Zároveň připomíná, že aktuální konsolidační balíček plánuje i tuto výjimku u tichých vín zrušit.

Exit mobile version