BDO: Podmínky prodeje cenných papírů a podílů budou přísnější.

Kdo bude nově muset zaplatit daň a v jaké výši?

Konsolidační balíček přichází mimo jiné s novými podmínkami pro fyzické osoby při prodeji cenných papírů a podílů na obchodní korporaci, například společnosti s ručením omezeným (s.r.o.) či akciové společnosti (a.s.). Původně měly nové podmínky pro osvobození příjmů z prodeje cenných papírů a podílů na obchodní korporaci platit od roku 2024, ale pozměňovací návrhy je posunuly do roku 2025. Z modelových výpočtů společnosti BDO vyplývá, že z takových příjmů ve výši cca 130 milionů korun bude muset poplatník za nových podmínek zaplatit daň ve výši přibližně 8 milionů, tedy kolem 6 %, zatímco před novou povinností by se této dani zcela vyhnul. Podrobněji téma přibližují v odborném komentáři Lukáš Voráček, daňový poradce ze společnosti BDO, a Zenon Folwarczny, vedoucí daňového oddělení a partner ve společnosti BDO.

Současná legislativa umožňuje osvobodit příjem z prodeje cenných papírů a podílů na obchodní korporaci pouze splněním časového testu (u cenných papírů 3 roky, u podílů na obchodní korporaci 5 let). Pokud byl tento časový test splněn, příjem z prodeje byl osvobozen v plné výši od daně z příjmů fyzických osob.

Od roku 2025 budou nově takové příjmy (nikoliv zisky) osvobozeny pouze do výše 40 milionů Kč při současném splnění časového testu (tři nebo pět let). Limit stanovený novou úpravou zákona se počítá souhrnně za kalendářní rok pro všechny příjmy z cenných papírů a podílů. Nelze tedy aplikovat limit osvobození 40 milionů Kč na každý jednotlivý příjem, ale je nutné ho posoudit u všech příjmů z prodejů cenných papírů a podílů, které splňují časový test během daného roku.

Je důležité zdůraznit, že se osvobození posuzuje u přijetí příjmu z prodeje nikoli v okamžiku „právního“ prodeje cenného papíru nebo podílu. Například pokud dojde k prodeji v roce 2024, ale peněžní prostředky z prodeje jsou obdrženy i/až v roce 2025, tak se na tento příjem z prodeje obdržený od 1. ledna 2025 již vztahuje limit osvobození příjmů do 40 milionů Kč.

Výdaje

Příjem z prodeje cenných papírů nebo podílů na obchodní korporaci může být zdanitelný pouze částečně z důvodu překročení daného limitu 40 milionů Kč. K takovému zdanitelnému příjmu má prodávající možnost uplatnit jako výdaj tržní hodnotu cenného papíru nebo podílu na obchodní korporaci stanovenou dle zákona o oceňování k 31. prosinci 2024. Tím se v podstatě zajistí, že fyzická osoba zdaní pouze nárůst hodnoty podílu po 31. prosinci 2024. Není zřejmě třeba dodávat, že hodnota podílu v posudku vyhotoveném k 31. prosinci 2024 hned na začátku roku 2025 se může významně lišit od posudku vyhotovenému později, který stanoví hodnotu podílu také k 31. prosinci 2024.

U prodejů uskutečněných v průběhu roku 2024, kdy prodávající dostane příjem až v roce 2025, bude možné jako výdaj uznat hodnotu daného cenného papíru nebo obchodního podílu určenou dle zákona o oceňování ke dni uskutečněného prodeje v roce 2024. V praxi to tedy znamená, že místo současného osvobození od daně bude za rok 2025 prodávající fyzická osoba uvádět ve svém daňovém přiznání zdanitelný příjem a k tomu náklad pravděpodobně ve velmi podobné výši. Ve výsledku tak prodávající nemusí zaplatit z prodeje de facto téměř žádnou daň. Nicméně si pro ocenění podílu na obchodní korporaci bude muset fyzická osoba zaplatit znalecký posudek.

Kromě výše uvedené možnosti využít jako výdaj tržní hodnotu dle zákona o oceňování zůstává fyzickým osobám stále možnost použití výdaje v podobě pořizovací nebo nabývací ceny. Taková situace může nastat, pokud je tržní hodnota dle zákona o oceňování k 31. prosinci 2024 nižší než pořizovací nebo nabývací cena cenného papíru nebo podílu.

Poměrné osvobození a uplatnění výdajů

Dojde-li v průběhu roku k vícero prodejům cenných papírů a podílů, které splňují podmínky pro osvobození a souhrnně přesahují limit 40 milionů Kč, tak je nutné osvobození rozdělit poměrově. Osvobození příjmu má vliv i na uplatnitelný výdaj vůči příjmu. Pokud bude příjem zdanitelný pouze ze 40 %, jelikož je 60 % příjmu osvobozeno, tak je možné vůči zdanitelnému příjmu uplatnit pouze výdaj ve výši 40% z celkového jinak uznatelného výdaje.

Příklad

Fyzická osoba, jejíž celkový příjem v roce 2025 z prodeje cenných papírů a podílu na s.r.o. splňujících podmínky pro osvobození by byl 127,5 milionu korun, zaplatí na dani skoro 8 milionů. Níže uvádíme ilustrativní příklad, který přiblíží, jak jsme k danému výsledku dospěli. Pokud by k příjmu došlo v roce 2024, fyzická osoba by žádnou daň neplatila.

V části ilustrativního příkladu „Základ daně“ zákon ukládá, že by se výše uvedeným způsobem měly posuzovat jednotlivé kategorie (i) prodej cenného papíru a (ii) převod na s.r.o. a nikoli jednotlivé transakce, jak je v ilustrativním příkladu uvedeno. Nicméně pro jednodušší pochopení pro čtenáře jsme se rozhodli znázornit dopad u jednotlivých transakcí. Pokud by se v příkladu posuzovaly jednotlivé kategorie příjmu společně, tj., (i) cenné papíry celkem a (ii) podíl v s.r.o. zvlášť, tak by byla konečná výše daně stejná.

Příjem z prodeje rozložený na splátky

V praxi se můžeme setkat s případem, kdy se fyzická osoba rozhodne např. prodat podíl na s.r.o. a prodej je rozložený na splátky v několika letech. Pokud byla splněna podmínka časového testu, je nutné sledovat v jednotlivých letech 40 milionový limit osvobození při přijetí příjmu. Zároveň je nutné určit výdaje vůči příjmu, který přesahuje výše uvedený limit.

Příklad:

Fyzická osoba v roce 2025 prodá podíl na s.r.o. za 300 milionů Kč. Fyzická osoba nakoupila podíl v roce 2018 za 50 milionů Kč a tržní cena určená zákonem o oceňování k 31. prosinci 2024 je 180 milionů Kč. S kupujícím je domluveno, že prodejní cenu splatí ve 3 shodných splátkách v roce 2025, 2026 a 2027 rovnoměrně, tj., 100 milionů Kč za rok. Fyzická osoba nebude mít v daných letech jiný příjem, který by splňoval podmínky pro osvobození cenného papíru nebo převodu podílu na obchodní korporaci.

Fyzická osoba splnila časový test pro osvobození příjmu z prodeje podílu na s.r.o. ve výši 300 milionů korun a jejím výdajem bude tržní cena podílu k 31. prosinci 2024 ve výši 180 milionů korun.

Osvobození příjmu

V jednotlivých letech fyzická osoba obdrží příjem ve výši 100  milionů Kč. Z důvodu splnění časového testu pro osvobození podílu na s.r.o. bude zdanitelným příjmem fyzické osoby v jednotlivých letech 60  milionů Kč [100 milionů příjem – 40 milionů limit osvobození]. Zdanitelným příjmem je 60 % z obdrženého příjmu v jednotlivém roce.

Uplatnitelný výdaj a základ daně

Zákon o daních z příjmů v případě prodeje na splátky umožňuje uplatnit v daném roce výdaj až do výše obdrženého příjmu. Pokud by příjem nebyl osvobozen, bylo by možné v roce 2025 vůči příjmu 100  milionů Kč uplatnit výdaj rovněž do výše 100 milionů Kč a v roce 2026 uplatnit zbývající výdaj ve výši 80 milionů Kč (180 milionů Kč – 100 milionů Kč uplatněných v roce 2025).

V souvislosti s určením výdaje v příkladu budeme dále postupovat způsobem uvedeným výše, který je možný dle výkladu zákona. Je možné, že finanční správa do budoucna vydá informaci, která postup uplatnění výdajů v takové situaci upřesní.

2025:

V našem příkladu je v roce 2025 obdrženým příjmem 100 milionů Kč, a proto je možné uplatnit výdaj až do výše 100 milionů Kč (celkový výdaj ve výši 180 milionů Kč). Nicméně pouze 60 % z tohoto příjmu (60 milionů Kč) je zdanitelným příjmem, a proto se stejným poměrem musí upravit výdaje ve výši max 100 milionů Kč ze 180 milionů Kč. Uplatnitelným výdajem bude pouze 60 milionů korun (60 % ze 100 milionů nákladů). Zbývajících 40 milionů Kč výdajů se považuje za „daňově neuznatelný výdaj“ a již jej nebude nikdy možné využít jako výdaj. Z důvodu osvobození příjmu o tento výdaj fyzická osoba jednoduše řečeno „přijde“ jako o výdaj související s osvobozeným příjmem. Základem daně v roce 2025 bude 0 Kč, protože od zdanitelného příjmu 60 milionů Kč odečteme výdaj ve stejné výši.

Pokud by se fyzická osoba rozhodla uplatnit výdaj pouze ve výši zdanitelného příjmu (tj., namísto výdaje 100 milionů Kč kalkulovat s výdajem pouze 60 milionů Kč z celkových výdajů ve výši 180 milionů Kč), tak by se tento výdaj ve výši 60 milionů Kč musel opět zkrátit o 60 %. Ve skutečnosti by se uplatnilo jako výdaj pouze 36 milionů Kč (60 % ze 60 milionů Kč) a 24  milionů Kč by bylo „daňově neuznatelným výdajem“ (60 milionů – 36 milionů). Zdanitelný příjem ve výši 60 milionů Kč by byl ponížen pouze o 36 milionů Kč a fyzická osoba by zdanila 24 milionů Kč.

2026:

V roce 2026 fyzická osoba obdrží 100 milionů Kč a zbývá jí výdaj ve výši 80 milionů Kč (180 milionů – 100 milionů). Uplatnitelným výdajem bude 48 milionů Kč (60 % z 80 milionů Kč) a zbývajících 32 milionů Kč (80 milionů – 48 milionů) je „daňově neuznatelným výdajem“ shodně s principem z roku 2025, který již nelze v dalším roce využít z důvodu osvobození příjmu. Základ daně v roce 2026 bude ve výši 12 milionů Kč (60 milionů – 48 milionů).

2027:

V posledním roce splátky, v roce 2027, je příjmem znovu 100 milionů Kč, zdanitelným příjmem je částka 60 milionů Kč a fyzická osoba již nemá žádný zbývající výdaj k uplatnění. Základem daně ke zdanění bude zdanitelný příjem 60 milionů Kč v plné výši.

V praxi lze k uplatňování výdajů využít ještě alternativní možnost, a to rovnoměrné uplatňování výdajů. U rovnoměrného uplatňování výdajů se celková částka 180 milionů Kč rozloží do třech období po 60 milionů Kč. Zdanitelným příjmem v každém jednotlivém roce bude částka ve výši 60 milionů Kč. Znovu je zapotřebí výdaje (60 milionů Kč ročně) krátit ze 60 %, z čehož dospějeme k uplatnitelnému výdaji v každém roce ve výši 36 milionů Kč. Základem daně tak bude v letech 2025, 2026 a 2027 stejná částka 24 milionů Kč ročně (60 milionů – 36 milionů). Tato alternativní metoda zajišťuje, že by fyzická osoba ve všech 3 letech měla obdobnou daňovou povinnost. V metodě využité v příkladu výše by daňová povinnost byla ve druhém a třetím roce.

Rozdíl v daňové povinnosti v jednotlivých letech a v celkové daňové povinnosti je zobrazen níže:

*Ve výpočtu daňové povinnosti pracujeme s odhadem průměrné mzdy pro roky 2025, 2026 a 2027, a s předpokladem, že fyzická osoba nemá jiné zdanitelné příjmy.

Z pohledu celkové daňové povinnosti není tak významný rozdíl mezi oběma metodami. Rozdíl v daňové povinnosti vzniká z důvodu progresivního zdanění v jednotlivých letech. Volba metody závisí spíše na prioritě fyzické osoby s ohledem na peněžní tok (cash-flow).

Pokud by (i) byly splátky v jednotlivých letech v různých výších anebo by (ii) v průběhu roku došlo k dalšímu prodeji cenného papíru nebo podílu na obchodní korporaci, který by splňoval podmínky pro osvobození, tak by došlo ke změně poměrů/koeficientů pro uplatnění osvobození a výdaje.

Obecně je vhodné vést důkladnou evidenci a zaznamenat si, v jaké výši byly již výdaje využity, ať už se jedná o uplatnitelné výdaje, tak o „daňově neuznatelné výdaje“.

Autoři: Lukáš Voráček, daňový poradce ze společnosti BDO,
a Zenon Folwarczny, vedoucí daňového oddělení a partner ve společnosti BDO

O společnosti BDO

BDO je poradenská společnost poskytující auditorské, daňové, právní, účetní a poradenské služby. Na českém trhu působí již 30 let. S téměř 500 odborníky a dlouholetou praxí se řadí k předním společnostem s tímto zaměřením v České republice, kde má kanceláře v Praze, Plzni, Brně, Domažlicích, Českých Budějovicích, Jindřichově Hradci a Ostravě.

BDO je v České republice zastoupena společnostmi BDO Audit s.r.o., BDO Czech Republic s.r.o., BDO Consulting s.r.o., BDO Legal s.r.o., advokátní kancelář a BDO Valuation, s.r.o. Společnost je součástí mezinárodní sítě BDO, která celosvětově tvoří jednu z největších sítí auditorských a poradenských skupin. Zaměstnává více jak 91 tisíc odborníků a působí ve 167 zemích, v nichž čítá více než 1 650 kanceláří.

Na zájezd za peníze z benefitní karty? Cafeterii si stále pleteme se spořením, varuje expert

Dle průzkumu[1] za nejatraktivnější benefity považujeme zejména ty v kategorii lékáren, kultury a cestování. Právě zájezdy jsou jednou z položek, na které se snažíme benefity uplatnit s blížícím se koncem roku – podle dat společnosti Edenred stoupla útrata českých zaměstnanců v této kategorii v zimním období zhruba o čtvrtinu. Vedle toho získávají na popularitě i benefity zaměřené na zábavu a duševní pohodu. Experti však zároveň doporučují nečekat s výběrem přednabitých zaměstnaneckých odměn na poslední chvíli, částky mohou propadnout, nebo mohou v roce 2024 být pro některé skupiny uživatelů méně daňově výhodné – čerpat bychom je proto měli průběžně.

Postupné odeznění pandemických vln, ale i návrat k tradičním volnočasovým aktivitám – to jsou podle odborníků důvody, které motivují zaměstnance přehodnotit svůj postoj k některým druhům benefitů. Na prvním místě podle meziročních souhrnů sice stále s přehledem zůstává oblast zdraví, držitelé benefitních karet se ale globálně začínají vracet i k dalším tradičně silným kategoriím, především v sektoru dovolených či ubytování. A z letošního přehledu transakcí realizovaných skrze Edenred Card v oblasti volnočasových benefitů vyplývá, že tento trend postupně objevují už i Češi.

„Naše data ukazují, že objem uplatněných benefitů v kategorii zdraví zaznamenává zhruba desetinový pokles oproti loňskému listopadu. Přesto však stále tvoří 53 % celkové benefitní útraty. Změnu přičítáme především postupnému návratu zaměstnanců k typicky rekreačním aktivitám, jako je cestování, ale i knihy, kina a divadla,“ vysvětluje Petr Vágner, obchodní ředitel společnosti Edenred. „Například objem útraty za vstupenky se celkově v porovnání s loňským listopadem zdevítinásobil,“ dodává. A jeho slova potvrzují i data z průzkumů – podle šetření z letošního května sice označili čeští zaměstnanci za vůbec nejatraktivnější kategorii benefitů lékárny, v těsném závěsu za nimi se ale objevila také odvětví cestování, kultury a wellness.

Duševní zdraví na prvním místě

Odvětví volnočasových benefitů čekají v příštím roce i další velké změny. Nové legislativní úpravy v rámci konsolidačního balíčku začnou platit již od ledna – zásadní novinkou je změna pravidel pro zdanění benefitů. „Nově stanovený limit pro částky, které mohou být v podobě benefitů osvobozeny ze zdanění, mohou zaměstnavatele i zaměstnance vést k větší rozvážnosti a pečlivějšímu výběru, jak tyto zdroje uplatnit,“ říká Petr Vágner. Podle jeho slov ale popularita kategorií zábavy dále poroste, mimo jiné i díky tomu, že Češi začínají klást mnohem větší důraz na svou duševní pohodu: „Zaměstnanci si postupem času více a více uvědomují, že volnočasové benefity jim přinášejí jednu zásadní odlišnost v porovnání se mzdou. Prostředky určené zaměstnavatelem na volnočasové benefity utrácejí s větší lehkostí než peníze. S trochou nadsázky se dá říct, že o penězích uvažují, jak je ušetřit, o benefitních prostředcích, jak je nejlépe utratit. Mají proto tendenci z benefitních prostředků pokrýt položky, za které by si jinak utrácet nedovolili, a tím si zlepšovat kvalitu života. Právě sem spadají zmíněné kulturní aktivity či wellness.“

V souvislosti s uplatněním benefitů upozorňuje odborník ještě na další trend českých zaměstnanců – šetřivost. Jejím vlivem totiž mnohdy přijdou o možnost využít své benefity úplně. „Podle našeho průzkumu je zhruba 70 % zaměstnanců spokojeno s nabídkou benefitů ve svém okolí – nepociťujeme tedy o nedostatek příležitostí, právě naopak. Stále občas máme tendenci vnímat benefity jako určitou formu věrnostního programu nebo spoření. Jde však především o cílenou a účelovou podporu zaměstnance. Naše zkušenosti ze zahraničí potvrzují, že je nejúčinnější právě tehdy, když je využívána plynule, pravidelně a zejména cíleně.“ připomíná Vágner.

Na tuto skutečnost se Edenred snaží dlouhodobě upozornit také kampaní „Benefitujte do nuly“, která si klade za cíl motivovat zaměstnance k tomu, aby s koncem roku nenechali své benefity propadnout. Uživatelé, kteří svůj účet v Cafeterii či na kartě během prosince vynulují, jsou navíc zařazeni do speciální soutěže. Více informací o kampani je k dispozici na webových stránkách.

O společnosti Edenred CZ

Edenred ČR pečuje o 700 000 každodenních uživatelů z řad zaměstnanců, kterým poskytuje služby v síti 57 000 partnerských provozoven. V oblasti digitalizace patří k lídrům na českém trhu. Stravenky a volnočasové benefity jsou k dispozici na jedné platební kartě Edenred Card. Karta umožňuje platbu mobilními aplikacemi Apple Pay a Google Pay. Čerpání benefitů je možné online díky platformě Edenred Benefity Café. O tom, jak benefity implementovat k co největší spokojenosti zaměstnanců, radí Edenred firmám na nově spuštěném Edenred Wellbeing Blogu.

Edenred je přední digitální platforma pro služby a platby – a také každodenní společník pracujících, spojující přes 60 milionů uživatelů a 2 miliony partnerských provozoven ve 45 zemích prostřednictvím téměř 1 milionu firemních klientů.

Edenred nabízí specifická platební řešení pro konkrétní použití zaměřená na stravování (stravenky), motivaci (dárkové karty, platformy pro zapojení zaměstnanců), mobilitu (čerpací stanice, údržba, mýtné či parkovné) a firemní platby (virtuální karty).

V souladu s posláním skupiny vyjádřeným sloganem „Enrich connections. For good“ umožňují tato řešení zlepšovat pohodu a kupní sílu uživatelů. Posilují i atraktivitu a efektivitu společností, oživují trh práce a místní ekonomiku. Rovněž podporují přístup ke zdravějším potravinám, produktům šetrnějším k životnímu prostředí a ekologičtější dopravě.

12 000 zaměstnanců společnosti Edenred usiluje o to, aby se svět práce stal propojeným ekosystémem, který se každým dnem stává bezpečnějším, efektivnějším a zodpovědnějším.

V roce 2022 skupina díky svým globálním technologickým aktivům spravovala obchodní objem téměř 38 miliard EUR, zejména prostřednictvím mobilních aplikací, online platforem a karet.

Edenred je zapsán na burze cenných papírů Euronext v Paříži a je součástí indexů CAC 40, CAC 40 ESG, CAC Large 60, Euronext 100, Euronext Tech Leaders, FTSE4Good a MSCI Europe.

Značky a loga uvedená a použitá v této tiskové zprávě jsou ochrannými známkami registrovanými společností EDENRED S.E., jejími dceřinými společnostmi nebo třetími stranami. Bez písemného souhlasu jejich vlastníka je nelze použít ke komerčním účelům.

Jak často manažeři začleňují umělou inteligenci do své každodenní pracovní rutiny?

Čeští manažeři a manažerky se práci s umělou inteligencí (AI) rozhodně nevyhýbají. Obecně sice platí, že přes 40 % lidí vnímá AI jako ohrožení jejich pracovních pozic, její postupné začleňování do firemních procesů se ale stává nevyhnutelným – a to mimo jiné z hlediska konkurence na trhu. Více než 70 % pracovníků by navíc na AI nástroje rádo přehodilo část svých úkolů. Technologie tak přirozeně proniká do všech profesí a usnadňuje celou řadu postupů.

Umělá inteligence dnes pomáhá například s rychlým překladem textů, rozšiřuje už tak širokou lidskou kreativitu, zvládá administraci firemních dat, umí vytvářet marketingové materiály všeho druhu, a dokonce se podílí i na vysoce odborných úkonech, jako je předvídání rizika v oblasti umělého oplodnění. Pohled na AI ale není černobílý – její integrace do pracovních rutin s sebou kromě zefektivnění práce nese i mnoho výzev, které zástupci a zástupkyně českého byznysu nejčastěji spojují s nedostatečnou originalitou či bezpečností digitálních technologií. Stále však převažuje snaha začlenit AI do práce tak, ať je její využití zodpovědné a prospěšné.

Přináší výhody i nové výzvy

Jedním z oborů, do kterých AI velmi rychle a již dlouho prorůstá, je překladatelství. Bohaté zkušenosti s tím má i ředitelka jazykové agentury Skřivánek Bronislava Chudobová. „V naší branži nejde o žádnou novinku. I proto je pro nás přirozené přecházet na nové AI technologie nejrůznějšího rázu. Vnímám je především jako prostředek nabízející nové možnosti a urychlující práci,” popisuje ředitelka. Strojový překlad se umí sám učit z předešlých textů a jeho největším přínosem je rychlost. „Blíží se k 1 200 slovům za sekundu, zatímco překladatelé zpracují zhruba 320 slov za hodinu,” vysvětluje Chudobová. Dodává však, že lidská posteditace textů je nadále nezbytná pro zajištění té nejvyšší kvality, jazykové správnosti a odborné přesnosti. „AI je i v našem oboru dobrý sluha, ale je třeba k němu přistupovat obezřetně – nejen při kontrole přesnosti. Například při využívání překladačů s otevřeným zdrojovým kódem roste riziko úniku či zneužití překládaných dat, takže by se neměly používat pro překlad citlivých informací. Zprostředkovatelé jazykových služeb by měli garantovat, že poskytnutá data jsou v naprostém bezpečí,” upozorňuje na závěr ředitelka.

Rozšířená, nikoliv umělá inteligence

AI je klíčový prvek pro rozšíření lidské schopnosti a kreativity, nikoliv její nahrazení, myslí si Lukáš Pilka, zakladatel a kreativní ředitel softwarové společnosti BlueGhost a vysvětluje „AI generátory a automatizace v navrhování uvolnily designérům ruce. Teď se můžeme odpovědněji ptát: Pro koho design vzniká? Jaký řeší problém? Může mu to pomoct? Funguje to? Alespoň v tomto ohledu, tak očekávám vyšší kvalitu výstupů – například aplikací, které opravdu budou uživatelům pomáhat.” Toto vnímání AI odráží přístup společnosti k technologii, kde člověk a jeho kreativita zůstávají v centru pozornosti. „Když budeme umělou inteligenci chápat jako rozšířenou inteligenci, směřuje nás to k její smysluplnější adaptaci. Já osobně se ji snažím maximálně využívat, jak v pracovním, tak osobním životě,“ vysvětluje Pilka.

Klíčová je eliminace rizika bezpečnosti dat

AI zasahuje v některých oblastech i do práce Veroniky Brázdilové, viceprezidentky Vodafonu pro firemní zákazníky. „Ve Vodafonu nyní testujeme a zvažujeme integraci do některých pracovních procesů. Jsme uprostřed řešení některých složitých otázek, které s sebou využívání AI nese. Pro nás je klíčové zabezpečení. A to jak v případě interního použití AI, tak jejího včlenění do nabídky řešení a služeb,“ říká Brázdilová. Podle ní AI pracuje s obrovským množstvím dat, což s sebou nese riziko. A je na nás, abychom si nejdřív byli jistí, že dokážeme toto riziko eliminovat a veškerá data tak budou v bezpečí. Proto vymýšlíme, zkoušíme, testujeme,“ přibližuje Brázdilová, podle které bude hrát umělá inteligence důležitou roli do budoucna – perfektně zvládne administrativní věci, rutinní procesy a opakující se neměnné aktivity, které v současné době často velmi zatěžují zaměstnance. Dokáže si ty procesy i zoptimalizovat. „Díky tomu se budeme moci všichni soustředit na opravdu strategické věci. Záleží jen na nás, jestli dokážeme její výhody dobře uchopit a využít,” zakončuje viceprezidentka Vodafonu pro firemní zákazníky.

(Zatím) bez vtipu a osobitosti

AI prostupuje jak pracovní, tak i osobní životy. Jak to má Petra Šebo, která působí jako mentor a pomáhá firmám s řízením lidí a budováním strategií? „Mne zatím nijak zásadně neovlivňuje, obecně do marketingu už zasahuje ale dost silně. Ať už jde o texty nebo vytváření fotografií, obrázků nebo vizuálů v podstatě na jakékoliv téma,” přibližuje. O sobě ale říká, že je člověkem, který potřebuje za vším cítit duši. „Pokud jde o texty, z těch jsem zklamaná. Umělá inteligence podle mého úsudku není ani vtipná, ani osobitá. Nebo jsem takový text zatím nečetla. Co ale zvládá bravurně, tak je korporátní komunikace,” říká Šebo. Překvapením pro ni byly obrázky, za které by jí jedničku také nedala. Zároveň ale dodává, že v marketingu bude umělá inteligence hrát do budoucna důležitou roli. „Texty, grafiky, vizuály a další návrhy zvládne s dobrým zadáním podle mne dost snadno. Stále jsem ale na pochybách, jak daleko se dokáže dostat s originalitou a osobitostí,” zakončuje Šebo.

Nové možnosti léčby nejen neplodnosti

Marketingová manažerka IVF centra Clayo Clinic Zuzana Hlinková se s umělou inteligencí ve své práci setkává denně. „Využívání moderních metod je v oblasti umělého oplodnění naprosto klíčové. Jen díky tomu můžeme pacientkám přinášet stále nové možnosti léčby neplodnosti a plnit jejich sny o mateřství a rodině. Proto je pro nás klíčový i rozvoj umělé inteligence,” říká Zuzana Hlinková. IVF centrum Clayo vyvíjí vlastní AI systém CATI, který s léčbou pomáhá. „Na základě jeho předpovědi můžeme při IVF k transferu vybrat embrya s nízkým rizikem genetických abnormalit. Neinvazivní systém CATI totiž dokáže spojit znalosti a zkušenosti předního českého a slovenského embryologa Daniela Hlinky s daty, která pochází z neustálého monitorování embryí. Systém k predikci využívá analýzu z více než 20 tisíc embryí,“ přibližuje Hlinková využití AI při umělém oplodnění.

Carvago: Prověřili jsme více než třicet tisíc aut z Německa. Německo už není nejlepší destinací pro koupi ojetiny

  • Carvago za dva roky působení na trhu prověřilo více než třicet tisíc aut z Německa
  • Kvalitativně nejlepší ojetiny jsou podle Carvago v Berlíně, Hamburku a Brémách
  • Naopak nejhorší destinací podle online prodejce je Sasko

Praha, 14. prosince 2023 – Evropský online marketplace Carvago mění standardy nákupu ojetých vozů a dělá z mnohdy obávaného procesu bezstarostnou záležitost. Svým zákazníkům nabízí více než 1 000 000 ojetých vozů ze 14 zemí Evropy. Za dobu své existence prověřilo pro své evropské zákazníky více než třicet tisíc německých ojetin do stáří deseti let. Díky své vlastní databázi nyní předkládá zajímavou analýzu z pohledu lokalit a trendů za poslední dva roky.

Mapka německých spolkových zemí zobrazuje procentuální úspěšnost doporučení ojetého vozidla po zhotovení technické kontroly CarAudit.

Zhoršující se kvalita ojetin

Carvago již pro své zákazníky zkontrolovalo více než třicet tisíc ojetin s dominantním podílem vozů z Německa. “Německo je stále dominantním zdrojem kvalitních ojetin pro střední Evropu, zároveň se jedná o blízkou destinaci. Zatímco Češi se zbavují svých nových aut kolem stotisícového nájezdu, Němci tak činí v lehce nadpoloviční hodnotě, v průměru kolem šedesáti tisíc km,” říká Marek Dvořák, šéf výkupu vozů a dodává:” Co je pro němce už nezajímavá ojetina, to je velice atraktivní vůz pro trhy střední Evropy.

Za poslední dva roky se kvalita ojetin v Německu výrazně zhoršila a podle Dvořáka už se nejedná o tak prémiový trh, jako v minulosti: „Náš dlouhodobý průměr nedoporučených aut z Německa je v poměru 4:1, ale letos už jsme se v některých měsících dostali na poměr 2:1, tedy že dvě doporučíme a jedno ne. To má samozřejmě dopad i na kvalitu tuzemského trhu ojetin. Výrazně lepší výsledky mají naše kontroly ve Švédsku a překvapivě v například v Rumunsku. Tamní trh je sice znám stáčením tachometrů, ale to se týká především levných aut a starších prémiových vozů. Ojetiny v zánovním stavu se dají v Rumunsku koupit ve skvělém stavu a za lepší cenu.”

Nedávnou zveřejněnou cenovou mapu Carvago naleznete zde.

Nejčastější závady

Podle Dvořáka jsou třemi nejčastějšími důvody pro nedoporučení ojetiny tyto: „Často se setkáváme s neodbornými opravami poškození. Když zákazník kupuje čtyři roky starou ojetinu s osmdesáti tisíci na odometru, není v základu špatně pokud má za sebou ojetina nějakou opravu, největším problémem bývají neodborné opravy, které do budoucna zadělávají na ještě dražší opravu. Běžným jevem je neúměrné opotřebení interiéru a exteriéru vůči stáří a kilometrům, to často vede k podezření, že bylo vozidlo ve vozovém parku některé z půjčoven či car sharingových společností. V poslední řadě jsou to zásadní technické vady, u kterých zákazníkům nedokážeme predikovat budoucí náklady na opravu – takovým se vyhýbáme samozřejmě obloukem.“

Důležitou radou pro české zákazníky při dovozu ojetiny ze zahraničí je důkladná technická kontrola vozidla, ideálně nezávislým technikem. Carvago se zaměřuje na pečlivou předkupní kontrolu vozidel, využívá nástroje jako Cebia, databáze pojišťoven a kradených vozidel. Na rozdíl od individuálních dovozců nabízí Carvago svým zákazníkům jistotu záruky od české společnosti, což zahrnuje plnou zodpovědnost za stav doporučených vozidel.

O společnosti Carvago

Carvago si klade za cíl digitalizovat trh s ojetými vozy a zjednodušit proces nákupu a prodeje. Zaměřuje se na evropský trh, přičemž nabízí široký výběr vozidel různých značek a modelů. Carvago je synonymem pro bezpečný a transparentní nákup ojetých vozidel online, s důrazem na kvalitu a spokojenost zákazníků.

AAA AUTO: Nedovolené telefonování za jízdy od Nového roku výrazně podraží

Řešení pro volání bez nutnosti držet telefon existuje řada, ceny se pohybují ve stokorunách

Podle policejních statistik je telefonování – respektive držení telefonního či záznamového přístroje za jízdy – druhým nejčastěji bodovaným přestupkem hned za překročením povolené rychlosti o 5 až 20 km/h. Jen v roce 2022 za něj dostalo pokutu 62 154 řidičů, tedy 170 denně. A dva body do rejstříku. Od Nového roku to budou body čtyři a pořádně podraží i finanční sankce. „Stojí za to myslet na řešení připojení telefonu už při výběru auta,“ říká Jindřich Topol, technický expert společnosti AURES Holdings, která provozuje největší česká autocentra AAA AUTO a Mototechna. A dodává, že nejde jen o body. „Podle odhadů expertů zaviní telefonování za volantem ročně až deset tisíc nehod.“

Ještě necelé tři týdny mohou řidiči za „držení telefonu za jízdy“ dostat blokovou pokutu do tisíce korun a dva trestné body. Po Silvestru ovšem zákon řádně přitvrzuje. „Na místě můžete přijít o minimálně 2,5 a maximálně 3,5 tisíce korun, ve správním řízení se sankce zdvihá čtyřnásobně – od čtyř do 10 tisíc korun. A hlavně – hned nasbíráte čtyři trestné body. Už to není banální přestupek – stačí se třikrát zapomenout s telefonem v ruce a vybodujete se 12 trestnými body,“ upozorňuje Jindřich Topol.

Zároveň říká, že dostat telefonní přístroj z ruky není vůbec nic těžkého ani drahého. „Z celkových zhruba 13 tisíc vozů v nabídce sítě AAA AUTO jich bezmála sedm tisíc disponuje Bluetooth připojením k audiosystému továrního nebo aftermarketového výrobce. Dva tisíce aut má rovnou systém Android Auto nebo Apple CarPlay, tedy moderní infotainmenty, u nichž je připojení telefonu nedílnou součástí, umí i zrcadlit další funkce telefonu a většinou se dají ovládat i hlasem,“ říká Jindřich Topol.

Telefon v koloně? Také za body

Co však dělat v případě aut se stářím kolem 16 let, což je průměrný věk osobních automobilů na českých silnicích? „U nás v Áčkách jich moc nemáme, pod značkou Auto Diskont nabízíme pouze něco přes 600 takových vozů, tedy asi 4,5 procenta celkové nabídky,“ uvádí Topol. Na celém českém trhu ojetin se však takových vozů vyskytují desetitisíce, mezi lidmi jich jezdí miliony – celkem je v Česku registrováno 6,5 milionu osobních aut, starších než průměr jich bude odhadem o něco méně než polovina, tedy zhruba 3,2 milionu. I když se dá předpokládat, že část z nich na silnice nevyjíždí – ne každé registrované auto je skutečně provozované – je to pořád obrovská masa automobilů, jejichž řidiči musejí nějak vyřešit, pokud chtějí za jízdy telefonovat a nedržet přitom přístroj v ruce. „Řešení je celá řada, nejlevnější přijdou řádově na stokoruny,“ říká Jindřich Topol.

Vynecháme drahé a dnes už víceméně překonané „pevné“ sady, které bylo nutné montovat do auta odbornou firmou, podobné služby vám poskytnou i levná neznačková řešení. Úplně nejjednodušším řešením, které však neposkytuje nejlepší kvalitu zvuku, je umístění telefonu do držáku na palubní desku a jeho nastavení na hlasitý hovor ze zabudovaného reproduktoru. To, že se telefonu musíte dotýkat, nevadí. „Pokud má řidič přístroj v držáku a dotýká se displeje jen prsty, neporušuje tím zákon – telefon totiž nedrží v ruce. Ve vlastním zájmu však musí dodržovat povinnost věnovat se plně řízení,“ vysvětluje Jindřich Topol. Do ruky může šofér přístroj vzít, až když zaparkuje na místě, kde se to smí – ale nikdy ne, pokud jen zastaví na semaforech na červenou, před přechodem pro chodce nebo v koloně. „To je bráno jako zastavení z důvodu nezávislého na vůli řidiče a v takovém případě je držení telefonu nezákonné,“ varuje Topol.

Levná řešení pro starší vozy

Nejlevnějším řešením hned po držácích na telefony jsou takzvané transmitery, existují jich desítky modelů v cenách od 300 korun. „Tohle zařízení můžete použít úplně v každém autě s rádiem. Bezdrátově nebo i kabelem přes USB k němu připojíte telefon, přístroj signál z něj vysílá na rádiových vlnách, které si naladíte na rádiu – typicky nejlépe na kraji spektra, kde je nejmenší „tlačenice“ frekvencí; osobně používám ve svém veteránu 87,5 MHz,“ říká Topol. Kvalita zvuku při telefonování je slušná, obstojně přehrává i audio z telefonu.

Dalším přenosným řešením je Bluetooth reproduktor se zabudovaným mikrofonem, který připevníte typicky na stínítko čelního skla. Spojení s telefonem je otázkou sekund, jediné, na co nesmíte zapomínat, je nabíjení takovéhoto „udělátka“. Samozřejmě je možné použít i klasické handsfree sluchátko do ucha (headset), které však není každému příjemné, zvlášť při delší jízdě.

Malinko dražším řešením je výměna továrního autorádia za aftermarketové. Většina současných autorádií už má integrované Bluetooth rozhraní a umí fungovat jako handsfree. Nejlevnější se prodávají už za ceny kolem 600 korun, ale i zde platí, že dražší modely toho zvládnou více, většinou i v lepší zvukové kvalitě. „Zajímavé je, že už za necelé tři tisíce korun dnes koupíte autorádio s dotykovým displejem a operačním systémem Android, do něhož si můžete nainstalovat aplikace z Google Play, například navigace Waze nebo Google, ale třeba klidně i Youtube nebo Netflix,“ říká Topol.

V některých případech se ovšem rádia integrovaná do palubní desky dají levně vyměnit jen těžko. I do nich však lze Bluetooth „dostat“, pokud mají sluchátkový AUX vstup, ideálně v sousedství s USB slotem pro napájení. Takzvané „audio přijímače“ mají i vestavěný mikrofon, s dosahem často až deseti metrů, díky němuž můžete telefonovat. Propojením na audiosystém vozu uslyšíte také pokyny mobilní navigace. Jejich ceny se pohybují také v řádu nižších stokorun.

Vybírejte s ohledem na konektivitu

V každém případě platí, že při výběru vozu v autobazaru se kromě technického stavu celého auta vyplatí věnovat pozornost i takové zdánlivé maličkosti, jako je konektivita s mobilními telefony – tato řešení se totiž liší nejen napříč značkami, ale i jednotlivými modely. „Například vozy koncernu Volkswagen, tedy i škodovky, mají od roku výroby 2017 Android Auto a Apple CarPlay snad všechny, ale u těch starších se musejí hledat. A třeba BMW dlouho podporovaly jen Apple CarPlay, ale Android Auto ne. Nebo první trojkové fabie mohly mít MirrorLink, tedy zrcadlení obrazovky mobilního telefonu, ale až za příplatek zhruba čtyři tisíce korun za autorádio Bolero. Po letech pak auta s MirrorLinkem stojí na sekundárním trhu i o deset tisíc víc, takže se to původnímu majiteli vyplatilo.,“ říká Jindřich Topol. A připomíná jeden naprostý paradox. „Třeba vozy značky Tesla jsou sice špička, co se softwaru týče, ale mají jen Bluetooth – nedisponují ani MirrorLinkem, ani systémy Android Auto a Apple CarPlay. Což je téměř neuvěřitelné,“ uzavírá Jindřich Topol.

Skupina AURES Holdings je letos na trhu již 31 let. Provozuje síť více než 60 poboček v České republice, na Slovensku, v Polsku, v Maďarsku a Německu. Za dobu své existence obsloužila již přes 3 miliony zákazníků. Skupina prodá ročně 90 000 vozů a je tak největším prodejcem ojetých aut ve střední a východní Evropě. Prodává také zánovní vozy pod obnovenou značkou Mototechna. Na západních trzích působí prostřednictvím společnosti Driverama. Společnost AURES Holdings je signatářem Declaration of Support for Women’s Economic Empowerment a pravidelně se umisťuje v žebříčcích CZECH TOP 100 a Českých 100 nejlepších. Pro roky 2017 a 2018 byla držitelem prestižního ocenění Superbrands a umístila se na 2. místě v celoevropské soutěži European Business Awards 2016/2017. Generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings Karolína Topolová se v roce 2020 umístila v anketě Top Ženy Česka na 1. místě v kategorii manažerek a o rok později v tomto žebříčku vstoupila do Síně slávy. V roce 2022 byla časopisem Forbes vybrána do žebříčku TOP CEO a pravidelně se objevuje v jeho žebříčku nejvlivnějších žen. Skupinu vlastní britsko-polský investiční fond Abris Capital Partners.

Výsledky soutěže IT-SLOT potvrdily mezery českých žáků v logickém myšlení

Čtrnáctý ročník soutěže IT-SLOT pro žáky 8. a 9. tříd opět poukázal na výborné výsledky české mládeže v otázkách z informačních technologií. Potvrdil ale také nižší úroveň logického myšlení. Zjevná je výrazná převaha chlapců nad výkony dívek.

Soutěž IT-SLOT se letos konala už počtrnácté. Její název poukazuje na Systém Logických Otázek, které se v testu dotýkají dvou oblastí – informačních technologií a matematických a logických úloh. „Výsledky obou částí soutěže jsou každým rokem nepoměrné – zatímco otázky na hardware, software, operační systémy a další témata ohledně ICT zvládá většina soutěžících na kvalitní úrovni, v matematických příkladech, které vyžadují logické myšlení a vlastní úsudek, nastává propad. Jsou to pak právě číselné řady a slovní logické úlohy, které rozhodují o vítězi,“ poukázal Martin Vodička, ředitel Soukromé střední školy výpočetní techniky v Praze (SSŠVT), která soutěž IT-SLOT založila a každý rok pořádá.

Cílem soutěže je podnítit zájem dětí o informatiku a programování, v němž je analytické a logické myšlení důležitou dovedností. Podle Martina Vodičky se ale u generací mladých Čechů, kteří jsou zvyklí spoléhat na chytré telefony a aplikace, tyto schopnosti spíš vytrácejí. „Prostor pro výuku matematiky, ale i fyziky nebo informatiky se v rozvrhu základních škol zmenšuje a především chybí odborníci, kteří by tyto předměty učili. Soutěž je pro žáky i pedagogy zpestřením a těší nás, že poptávka po ní stran škol rychle roste – počet soutěžících se za posledních pět let ztrojnásobil a jen v meziročním srovnání se letos zúčastnilo o třetinu víc škol než loni. Pro ty, jejichž žáci se pravidelně umisťují na nejvyšších příčkách, je to navíc skvělá vizitka,“ uvedl Martin Vodička.

Do celostátní soutěže letos učitelé přihlásili 13 952 žáků 8. a 9. tříd z 299 základních škol. První kolo probíhalo on-line v režii vyučujících. Nejlepších 48 dětí se sešlo 13. prosince za doprovodu svých pedagogů na prezenčním finále v pražské Soukromé střední škole výpočetní techniky na Proseku. „Své zástupce vyslaly do finále soutěže školy ze 13 krajů. V našich IT učebnách soutěžící řešili zadané úlohy ve stejný čas, každý na svém počítači. Na 25 otázek z matematiky, informatiky a logických rébusů měli 30 minut. V případě shodných výsledků o umístění rozhodovala rychlost vypracování,“ přiblížil ředitel IT střední školy Martin Vodička.

Nejlepší znalosti z informatiky, matematiky a logiky z bezmála 14 tisíc soutěžících prokázal Jan Dědič ze Základní školy a mateřské školy Roudnice nad Labem, a to s plným počtem dosažených bodů. Na druhé pozici skončil Denis Ondruch ze ZŠ Kamenice ve Středočeském kraji a třetí místo obsadil Tomáš Pala ze ZŠ Nové Město na Moravě v Kraji Vysočina. Mezi 48 finalisty figurovalo pouze pět dívek, z nichž se nejvýše umístila na 10. pozici Linda Křišťálová ze ZŠ a MŠ Weberova v Praze 5.

Vyhlášení výsledků proběhlo bezprostředně po soutěži. Nejlepší soutěžící byli oceněni tablety a bezdrátovými sluchátky, jejich školy získaly výkonný notebook či monitory.

Tab1: Finálové pořadí soutěže IT-SLOT

Pořadí Jméno Příjmení Škola Město/Obec
1. Jan Dědič ZŠ a MŠ Roudnice nad Labem Roudnice nad Labem
2. Denis Ondruch ZŠ Kamenice Kamenice
3. Tomáš Pala Základní škola Nové Město na Moravě Nové Město na Moravě
4. Antonín Kuryviál Základní škola Vnorovy, okres Hodonín Vnorovy
5. Jiří Flasar Základní škola Opava, Otická 18 Opava
6. Adam Synek ZŠ Frýdek-Místek, Československé armády 570 Frýdek-Místek
7. Vojtěch Jenerál Základní škola Jungmannovy sady Mělník Mělník
8. Tomáš Fiala Základní škola Nové Město na Moravě Nové Město na Moravě
9. Jakub Opluštil Základní škola Nýrsko, Školní ulice Nýrsko
10. Linda Křišťálová ZŠ a MŠ Praha 5 – Košíře, Weberova 1/1090 Praha 5 – Košíře
11. Jonáš Krejčiřík ZŠ Židlochovice, okres Brno-venkov Židlochovice
12. Jakub Volejník Základní škola Nýrsko, Školní ulice Nýrsko
13. Benedikt Komrska ZŠ Lanškroun, Bedřicha Smetany 460 Lanškroun
14. Jakub Staněk Základní škola Nové Město na Moravě Nové Město na Moravě
15. Tomáš Drha ZŠ Kamenice Kamenice
16. Daniel Dejneka ZŠ Na Výsluní Brandýs n. Labem – Stará Boleslav Brandýs nad Labem – Stará Boleslav
17. Petr Nikodem ZŠ Burešova, Praha 8 Praha 8
18. Jakub Post ZŠ a MŠ Hranice, Šromotovo Hranice
19. Filip Nosál ZŠ a MŠ Červený vrch Praha 6
20. Štěpán Kalous ZŠ Nad Vodovodem, Praha 10 Praha 10
21. Lukáš Pech Základní škola, Liberec, Oblačná 101/15 Liberec 5
22. Vladimír Kuráň ZŠ a MŠ Červený vrch Praha 6
23. Magda Juhaňáková ZŠ a MŠ Hranice, Šromotovo Hranice
24. Adam Truhlář ZŠ Praha 10, Hornoměcholupská 873 Praha 10
25. Vojtěch Štěrbáček Základní škola a Mateřská škola Brno Brno
26. Matyáš Kumžák Základní škola a mateřská škola Nehvizdy Nehvizdy
27. Daniel Havlíček Základní škola Dědina Praha
28. Daniel Ruschke ZŠ Brno, Otevřená 20a Brno
29. Lukáš Lučan ZŠ a MŠ Šanov, okres Znojmo Šanov
30. Dominik Kočí ZŠ Olomouc, Stupkova16 Olomouc
31. Štěpán Souček ZŠ a MŠ Kladno, Zd. Petříka 1756 Kladno
32. Tomáš Boura Fakultní základní škola Chodovická Praha 9
33. Filip Vyroubal Základní škola, Liberec, Švermova 403/40 Liberec
34. Mykola Yukhnovskyi Základní škola s rozšířenou výukou matematiky a přírodovědných předmětů Praha 4
35. Petr Langer ZŠ Lanškroun, Bedřicha Smetany 460 Lanškroun
36. Dominik Mach Základní škola Přibyslav Přibyslav
37. David Kroliczek ZŠ Vendryně Vendryně
38. Ilona Musatova ZŠ Campanus Praha
39. Lukáš Vaníček ZŠ a MŠ Ostrov, Myslbekova 996 Ostrov
40. David Jon Základní škola Rokytnice nad Jizerou Rokytnice nad Jizerou
41. Nina Podratzká ZŠ a MŠ Klecany, okres Praha-východ Klecany
42. Alexandra Šomanová ZŠ a MŠ Hranice, Šromotovo Hranice
43. Sebastian Jankot Základní škola Zašová Zašová
44. Vojtěch Mazáč ZŠ Campanus Praha
45. Bernard Opluštil ZŠ Lanškroun, Bedřicha Smetany 460 Lanškroun
46. Tomáš Fukárek Základní škola, Liberec, Oblačná 101/15 Liberec 5
47. Oleksandr Kryvorotko ZŠ Náchod – Plhov, Příkopy 1186 Náchod
48. Jakub Odložil ZŠ a MŠ Mendelova, Karviná Karviná

SOUKROMÁ STŘEDNÍ ŠKOLA VÝPOČETNÍ TECHNIKY, www.sssvt.cz

Soukromá střední škola výpočetní techniky (SSŠVT) se od svého založení v roce 1994 věnuje tvorbě a výuce maturitních oborů z odvětví informačních technologií. V současné době škola nabízí studijní obor informační technologie, který má tři specializace: grafické systémy a tvorbu webových stránek, správu počítačových sítí, programování a databázové systémy. Důraz na praktickou výuku podtrhuje moderním vybavením a zapojením studentů i vyučujících – fundovaných profesionálů – do vedlejší hospodářské činnosti školy (od roku 2003). Každý rok pořádá soutěž pro žáky základních škol IT-SLOT. SSŠVT je členem Sdružení soukromých škol ČMS.

Nová řada fixních síťových kamer AXIS Q18 nabízí prvotřídní dohled na jakoukoli vzdálenost

Společnost Axis Communications představuje novou řadu z nové generace fixních kamer v „bullet“ designu AXIS Q18. Dvě nové vysoce výkonné kamery AXIS Q1805-LE a AXIS Q1806-LE nabízejí prvotřídní kvalitu obrazu až 4MPx při 90 snímcích za sekundu a až 32násobné optické přiblížení a obrazovou stabilizaci – tedy funkce, které zajistí špičkové detaily při snímání na jakoukoli vzdálenost. Tyto kamery jsou vybavené novým SoC ARTPEC 8 a představují skvělou příležitost pro analytiku založenou na hlubokém učení.

Kamera AXIS Q1805-LE nabízí vynikající kvalitu obrazu s rozlišením 2 MPx, zatímco AXIS Q1806-LE nabízí rozlišení až 4 MPx. S technologií OptimizedIR zajišťují obě kamery ostré a čisté záběry také v úplné tmě až do vzdálenosti 100 m (328 stop) bez nutnosti dalšího osvětlení. Díky funkcím Lightfinder 2.0 a Forensic WDR poskytují věrné barvy a skvělé detaily i v náročných světelných podmínkách nebo téměř ve tmě. Kamera AXIS Q1805-LE je pro zajištění stabilního obrazu při vibracích vybavena elektronickou stabilizací obrazu (EIS) a kamera AXIS Q1806-LE navíc nabízí optickou stabilizaci obrazu (OIS), která líp stabilizuje obraz i při slabém osvětlení.

Bezkonkurenční dohled i na velké vzdálenosti s řadou AXIS Q18. Fixní kamery AXIS Q1805-LE a AXIS Q1806-LE jsou vhodné zejména k pokrytí rozsáhlých venkovních prostor, kde zajistí detailní záběry vhodné i k účelům forenzní identifikace. Navíc zvládnou pokročilou detekci a klasifikaci objektů s využitím AI a hlubokého učení.

Pokročilá AI analytika – i v reálném čase

Tyto vysoce výkonné kamery jsou postaveny na platformě ARTPEC 8, a proto mají integrovanou výkonnou jednotku hlubokého učení s pokročilou videoanalytikou přímo přímo v kameře, která je dle síťové architektury zařízením tzv. na okraji sítě. Díky aplikaci AXIS Object Analytics umějí detekovat a klasifikovat pohybující se objekty, lidi, nebo i různé typy vozidel. Videoanalytika poskytuje cenná metadata, která lze později využít také k rychlému, snadnému a efektivnímu forenznímu vyhledávání případně k vytvoření základní statistiky. Díky podpoře platformy ACAP verze 4 lze přidat různé aplikace na míru založené na hlubokém učení od společnosti Axis a jejích technologických partnerů.

Příklad použití AXIS Q1805-LE:

1. Montážní výška 6,5 m | 2. Rozlišení AXIS Q1805-LE: 1884 px/m | 3. Rozlišení: 942 px/m | 4. Rozlišení: 188 px/m

Operátoři můžou inteligentní analytiku v kamerách využívat nejen poté, co už k incidentu došlo, ale také ke včasné automatické detekci a řízení vzniklé situace ve chvíli, kdy incident ještě probíhá. Čím dříve se operátoři o incidentu dozvědí, tím více času mají na případnou reakci. Incidenty často začínají neobvyklým zvukem – rozbitím skla, výkřikem, výbuchem nebo výstřelem. Videoanalýza samozřejmě zvuky nedetekuje, ale díky otevřené platformě lze nové kamery využít také s nejrůznějšími aplikacemi a senzory pro zvukovou analýzu vyvíjenými partnery společnosti Axis.

Nákladově efektivní a kyberneticky zabezpečené

Nové kamery jsou navržené pro venkovní bezpečnostní instalace na budovách k monitorování vchodů, východů nebo obvodových linií a k montáži na sloupy v případě videodohledu parkovišť nebo veřejných prostor ve městech. Kamera je uzavřená v robustním hliníkovém krytu, je odolná proti nárazům a zvládá teploty od -40 až do 60 °C. Kvůli snadnější instalaci je vybavená síťovými konektory IDC a prostorným zadním boxem k bezpečnému vedení kabelů.

Díky PoE výstupu může kamera přímo napájet další zařízení, jako jsou reproduktory nebo stroboskopické sirény. S edge-to-edge technologií ji tak můžete využít k automatizovanému přehrávaní zvukových hlášení a varování. Pomocí technologie Axis Zipstream s kodekem H.264/H.265 kamery výrazně snižují nároky na šířku pásma a velikost úložiště. K zabezpečení neoprávněného přístupu a ochraně kybernetické bezpečnosti je k dispozici pokročilá hardwarová platforma AXIS Edge Vault, která chrání integritu zařízení přímo od výroby a zajišťuje ochranu systému jako celku.

Mezi klíčové vlastnosti AXIS Q1805-LE a AXIS Q1806-LE patří:

  • vynikající kvalita obrazu v rozlišení až 4 MPx,
  • výstup PoE pro napájení dalších zařízení,
  • analytika s hlubokým učením,
  • elektronická stabilizace obrazu (AXIS Q1805-LE),
  • optická stabilizace obrazu (AXIS Q1806-LE),
  • zařízení chrání Axis Edge Vault.

Nové kamery řady AXIS Q18 jsou k dispozici prostřednictvím distribučních kanálů společnosti Axis za doporučenou koncovou cenu 35 500 Kč (AXIS Q1805-LE) a 40 500 Kč (AXIS Q1806-LE).

O společnosti Axis Communications

Axis vytváří chytřejší a bezpečnější svět s pomocí řešení, která zvyšují úroveň zabezpečení a zlepšují procesy v podnikání. Jako světový leader v oblasti síťových technologií nabízí společnost Axis řešení videodohledu a řízení přístupu, interkomy a audiosystémy. Tato řešení jsou ještě efektivnější díky inteligentním analytickým aplikacím a vysoce kvalitním školením. V současnosti má Axis přibližně 4 000 zaměstnanců ve více než 50 zemích a při poskytování řešení zákazníkům spolupracuje s technologickými partnery a systémovými integrátory z celého světa. Společnost byla založena v roce 1984 a sídlí ve městě Lund ve Švédsku. Více informací o společnosti Axis najdete na webové stránce www.axis.com.

Nejširší portfolio řešení GenAI na světě se právě rozrostlo. Otevřený ekosystém Dell s akcelerátory AMD

Generativní umělá inteligence (GenAI) je nejslibnějším akcelerátorem inovací v tomto desetiletí. V průzkumu mezi IT manažery 78 % respondentů uvedlo, že jsou nadšeni potenciálem, který GenAI jejich podnikům nabízí. Většina z nich považuje GenAI za prostředek ke zvýšení produktivity, zefektivnění procesů a úspoře nákladů. Využití této technologie je zásadní pro zajištění konkurenceschopnosti podniků v nové digitální éře.

V rámci své snahy o neustálé urychlování procesů Dell a AMD společně představují rozšíření portfolia řešení Dell pro generativní umělou inteligenci a nabízí tak zákazníkům širší výběr při zavádění GenAI podle jejich individuálních potřeb. Nová technologie zdůrazňuje klíčovou roli otevřených ekosystémů a hardwarové rozmanitosti při poskytování jednoduchých, důvěryhodných a na míru přizpůsobených řešení, která zákazníkům umožní využívat umělou inteligenci se vlastními daty.

„Prudký nárůst objemu dat a otázka, co s nimi, je v dnešním prostředí umělé inteligence klíčová. AI představuje nejnovější vlnu technického pokroku a snaha zajistit podnikům přístup k výpočetnímu výkonu potřebnému pro její využití k inovacím je nesmírně důležitá. Společně s AMD můžeme nyní zákazníkům nabídnout širší výběr výpočetních prostředků pro jejich pracovní zátěže v oblasti AI a GenAI,“ říká Dave Lincoln, viceprezident pro výpočetní systémy z Dell Technologies.

Nejrychlejší systém v historii společnosti Dell, Dell PowerEdge XE9680, bude podporovat připravovaný akcelerátor AMD Instinct MI300X, který zákazníkům nabídne větší možnosti volby, pokud jde o výkon AI. Server PowerEdge XE9680 s akcelerátory AMD Instinct MI300X nabízí vysoce výkonné řešení pro podniky, které chtějí získat maximální užitek ze svých dat a odlišit se od konkurence pomocí individuálně přizpůsobených velkých jazykových modelů (LLM). Díky osmi grafickým procesorům MI300X, 192 GB paměti HBM3 (High Bandwidth Memory) s kapacitou 5,3 TB/s na grafický procesor, což představuje celkovou koherentní kapacitu HBM3 1,5 TB na server, a více než 21 petaFLOPS výkonu FP16 je PowerEdge XE9680 s MI300X připraven dále demokratizovat přístup ke GenAI pro podniky, které chtějí trénovat větší modely, snížit nároky na datové centrum, snížit TCO a získat konkurenční výhodu.

„Spolu s podporou akcelerátoru AMD MI300X Instinct oznamujeme také další krok u řešení Dell pro generativní AI, který zákazníkům usnadňuje nasazení důvěryhodné GenAI díky novému ověřeného návrhu Dell Validated Design pro generativní AI s technologií AMD,“ říká Dave Lincoln, viceprezident pro výpočetní systémy z Dell Technologies.

Tento nový ověřený design se softwarem AMD ROCm, který bude k dispozici příští rok, rozšiřuje ekosystém řešení Dell pro generativní AI a bude zahrnovat i open-sourcové velké jazykové modely. AMD ROCm je soubor open-source ovladačů, nástrojů pro vývojáře a rozhraní API pro akcelerátory AMD Instinct. Ověřené návrhy společnosti Dell pro generativní umělou inteligenci usnadňují zákazníkům vytváření důvěryhodných platforem GenAI přizpůsobeným na míru jejich potřebám tím, že odstraňují problémy s integrací, nastavením výkonu a volbou rozsahu řešení.

Nejnovější elektronická kniha a infografika společnosti Dell ukazují, že open-source rámce AI a ML optimalizované pro ROCm, jako jsou PyTorch, TensorFlow, ONNX-RT, JAX nebo Triton, mají nativní podporu serverů PowerEdge XE9680 s MI300X, což umožňuje jednoduchou podporu LLM založených na těchto populárních rámcích.

Server PowerEdge XE9680 se vyznačuje výkonem, bezpečností a jednoduchostí. Software Dell Open Manage Enterprise zjednodušuje a urychluje nasazení infrastruktury GenAI, zatímco software CloudIQ umožňuje inteligentní automatizaci odkudkoli. Server PowerEdge XE9680 je vybavený integrovanou funkcí obnovy a využívá zabezpečení na principu nulové důvěry.

PowerEdge XE9680 využívá platformu AMD Instinct Platform s osmi akcelerátory AMD Instinct MI300X, která umožňuje téměř lineární škálování a nízkou latenci distribuovaného trénování a inferencování GenAI pomocí Global Memory Interconnect (xGMI) pokrývajícího cluster serverů PowerEdge kde propojuje GPU ověřenou ethernetovou sítí pro AI s technologií Dell PowerSwitch Z9664F-ON.

Jako člen konsorcia Ultra Ethernet (UEC) se společnost Dell Technologies nadále zasazuje o přijetí síťových standardů. Má jedinečnou pozici pro využití plného potenciálu otevřeného přístupu tím, že jej implementuje v celém řešení GenAI: výpočetních prostředcích, síťové infrastruktuře a úložištích. Dell PowerEdge XE9680 s akcelerátory AMD Instinct MI300X a ověřeným designem Dell pro generativní AI s technologií AMD bude k dispozici v první polovině roku 2024.

Dodatečné zdroje:

Třídílný blogový seriál od společnosti Dell Technologies:

Část 1: Je software AMD ROCm připravený na nasazení špičkových pracovních zátěží AI?

Část 2: Jak provozovat modely Hugging Face s AMD ROCm na serverech Dell PowerEdge

Část 3: Jak spustit Llama 2 pomocí modelů Hugging Face s AMD ROCm

  • Další informace o rodině akcelerovaných serverů Dell PowerEdge XE.
  • Nejnovější informace o rostoucí nabídce akcelerátorů pro umělou inteligenci od společnosti Dell, včetně AMD Instinct MI300X.

O společnosti Dell Technologies

Dell Technologies pomáhá organizacím a jednotlivcům budovat jejich digitální budoucnost, transformovat způsob, jakým pracují, žijí a baví se. Společnost poskytuje a dodává zákazníkům nejkomplexnější a nejinovativnější portfolio technologií a služeb, aby dokázali úspěšně konkurovat v dnešní datové éře.

Vytváří digitální dvojče podniků, budov i měst. Startup Twinzo pomáhá k efektivitě provozu i snižování emisí, napoprvé získal investici 2,3 milionu eur

Firmám i veřejné správě umožňuje prohlížet přesné modely konkrétních továren, objektů, budov, kanceláří, nebo dokonce celých měst a okamžitě je analyzovat. Symfonie virtuální simulace, strojového učení, IoT a velkých datových modelů v jedné aplikaci – to umožňuje technologie 3D digitálních dvojčat, se kterou přichází slovenský startup Twinzo. Tím šetří finanční prostředky nebo snižuje negativní dopady na životní prostředí. K rozšíření na další evropské trhy pomůže startupu vůbec první investice ve výši 2,3 milionu eur (zhruba 56 milionů korun). Investiční kolo proběhlo pod vedením portugalského fondu Critical Ventures z Critical Group, jenž se specializuje na investice do deep tech startupů a pomáhá jim s expanzí. Dále Twinzo podpořily české fondy Soulmates Ventures a DEPO Ventures, ke kterým se připojil ještě slovenský Venture to Future Fund.

„Twinzo nabízí firmám nástroj, se kterým mohou na základě dat činit kvalifikovaná rozhodnutí, optimalizovat pracovní procesy nebo kontrolovat nebezpečné pracovní sektory. Všechna tato rozhodování přitom mohou dělat odkudkoli skrze své mobilní telefony. Jsme rádi, že tyto benefity oceňuje stále více firem a investorů, díky kterým můžeme svůj produkt zdokonalovat a rozšiřovat mezi nové klienty,“ říká Michal Ukropec, zakladatel a CEO Twinza.

3D vizualizace pomáhá rozhodování a přispívá k udržitelnosti

Platforma Twinzo svým uživatelům nabízí možnost tvorby a správy 3D digitálních dvojčat konkrétních továren, objektů, domů, kanceláří, nebo dokonce celých měst. Slouží k jejich kontrole na dálku a poskytuje přístup k informacím v reálném čase prostřednictvím chytrého telefonu či intuitivního 3D rozhraní. V něm nabízí lokalizaci, sledování vnitřních či venkovních prostor a hloubkovou analýzu dat. Díky tomu umožňuje svým klientům pečlivě plánovat a sledovat využití materiálu a výrobních prostředků.

„Rychlost je v dnešní digitální době pro byznys klíčová. Díky naší platformě dostane firma zcela nový pohled na své výrobní závody, kanceláře nebo logistická centra, aniž je někdo musí fyzicky navštívit. Díky tomu se může management soustředit na to nejdůležitější – strategii. Naše aplikace umožní vydávat klíčová rozhodnutí o 35 % rychleji a lépe plánovat firemní procesy,“ dodává Michal Ukropec.

V současnosti Twinzo provozuje 95 virtuálních dvojčat na celkové ploše 270 milionů m², využívá více než 12 tisíc lokalizátorů a bezmála jedenáct tisíc IoT senzorů. Tři roky od založení důvěřují Twinzu společnosti Škoda Auto, Whirlpool, Benteler, Nemak, Mondelēz International a další. Protože technologie digitálních dvojčat pomáhá minimalizovat rizika, zejména při práci na komplexních projektech, poskytuje cenná data, díky kterým mohou společnosti navrhovat, testovat a modelovat své projekty – a tak mohou ještě rychleji přinášet nové produkty na trh. Tato technologie byla podle společnosti Accenture použita ve vývoji 85 % všech elektromobilů, více než 75 % světové větrné energie. Vedle toho také v průlomových pilotních projektech v oblasti udržitelnosti, jako jsou elektrické pece, první letadlo na solární pohon na světě a nové biomateriály. Společnost Accenture předpokládá, že potenciál této technologie dále poroste a v roce 2030 by měla dosáhnout hodnoty 1,3 bilionu dolarů.[1] Zároveň pomůže snížit emise CO2eq, a to až o 7,5 gigatun.

S podporou předních VC fondů

„Twinzo podnikům pomáhá zvýšit efektivitu vlastních procesů a infrastruktury, což vede nejen k lepším byznysovým výsledkům, ale i nižší spotřebě zdrojů a zatížení životního prostředí. Věřím, že pomocí řešení od Twinza bude možné sledovat celé ekonomiky a provést efektivní kroky k uhlíkové neutralitě, a tím zároveň opět o něco více digitalizovat průmysl,“ uvádí Hynek Sochor, zakladatel a předseda představenstva akcelerátoru a fondu Soulmates Ventures, který podporuje nadějné startupy v CEE regionu, jejichž řešení má pozitivní dopad na společnost.

„Ti, kdo jsou ve firmách zodpovědní za klíčová rozhodnutí, většinou nemají ucelená a aktuální data. Problémy, se kterými se potýkají, navíc vyžadují hlubší analýzu a prezentaci. To firmy nutí utrácet více zdrojů. Digitální dvojčata mají obrovský potenciál nejen pro hledání úspor, ale také v rozvoji inovací. Těší nás, že můžeme Twinzu pomoci s rozšířením jeho unikátního řešení, které může změnit podobu řady průmyslových odvětví,“ uzavírá Michal Ciffra, partner DEPO Ventures.

Do Twinza rovněž investoval Critical Ventures, což startupu otevírá dveře rovněž do Critical Software a Critical Manufacturing – což jsou korporátní divize, se kterými Twinzo rovněž navazuje spolupráci a získává tak přístup k jejich klientům a partnerské síti. S jejich pomocí chce nabízet a škálovat svůj produkt pro přední globální korporace.

O Soulmates Ventures

Soulmates Ventures je český investiční akcelerátor zaměřený na udržitelné inovace. Vyhledává projekty, které naplňují vizi udržitelného rozvoje, tzv. purpose-profit-driven startupy v raných fázích podnikání. Kromě finančních prostředků pomáhá projektům udržitelněji růst, škálovat byznys a rychleji expandovat. Soulmates Ventures založil podnikatel Hynek Sochor a od roku 2020 ho vlastní a vede spolu s Václavem Gregorem, který působí v roli CEO. Po třech letech fungování v oblasti venture kapitálu má v portfoliu 11 společností a z toho 3 exity. Mezi jejich investice patří nadějné projekty jako estonský eAgronom, britský Unmanned Life, český VOS.health a Kardi AI, slovenské Twinzo nebo rumunské Ogre.

Více o skupině DEPO Ventures

DEPO Ventures je investor pro rané startupy v regionu střední a východní Evropy opřený o andělskou komunitu. Spravuje andělské fondy, které umožňují investorům aktivní zapojení. Se svým třetím fondem jejich portfolio čítá již přes 35 investic, mezi ně patří globální blockchainová platforma Tatum, osobní průvodce v mobilu SmartGuide či revoluční logistická platforma Ringil.

Investiční skupina řídí také mezinárodní syndikát DEPO Angels, v němž propojuje investory s kvalitními startupy a zjednodušuje jim celý investiční proces. Navíc zajišťuje výhodné syndikace, které umožňují investice i v nižších částkách. Vizí DEPO Ventures je naučit podnikatele a osoby s vysokým jměním, že investice do startupů by měly být přirozenou součástí portfolia každého investora.

  1. https://www.accenture.com/us-en/blogs/industry-digitization/accelerating-sustainability-with-virtual-twins

Představuje se Fortinet Advisor, asistent založený na generativní umělé inteligenci, který urychluje vyšetřování hrozeb a nápravu

Společnost Fortinet staví na více než deseti letech inovací v oblasti umělé inteligence a rozsáhlých znalostech v oblasti bezpečnostních hrozeb, aby zákazníkům poskytla špičkový nástroj založený na generativní umělé inteligenci, který dává kyberbezpečnostním týmům zcela nové možnosti

Společnost Fortinet® (NASDAQ: FTNT), světový lídr v oblasti kybernetické bezpečnosti a průkopník konvergence sítí a zabezpečení, přidala do svého portfolia více než čtyřiceti řešení založených na umělé inteligenci Fortinet Advisor, asistenta využívajícího generativní umělou inteligenci (GenAI). Umělá inteligence již více než deset let slouží jako páteř bezpečnostní architektury Fortinet Security Fabric a zpravodajských a bezpečnostních služeb FortiGuard Labs. Implementace GenAI je v této oblasti dosud poslední inovací, která chrání zákazníky a pomáhá udržovat podnikové systémy v provozu. Prvotní verze asistenta Fortinet Advisor podporuje a vede týmy bezpečnostních operací (SecOps) tak, aby dokázaly vyšetřovat hrozby a napravovat jejich dopady rychleji než dříve.

„Společnost Fortinet je průkopníkem využití umělé inteligence v oblasti kybernetické bezpečnosti. Do dnešního dne jsme na trh přinesli více než 40 řešení využívajících umělou inteligenci, které zákazníkům zpřístupňují transformační možnosti této technologie,“ říká Michael Xie, zakladatel, prezident a technologický ředitel společnosti Fortinet. „Těší nás, že můžeme stavět na naší pozici lídra v inovativním využití AI v kybernetické bezpečnosti. Nový Fortinet Advisor spojuje rozsáhlou zpravodajskou síť společnosti Fortinet se schopnostmi generativní AI ke zvýšení produktivity bezpečnostních týmů a urychlení detekce a potlačování hrozeb.“

Fortinet Advisor dává týmům SecOps do rukou účinnější nástroje

V současné době je Fortinet Advisor k dispozici v rámci FortiSIEM, řešení pro správu bezpečnostních informací a událostí společnosti Fortinet, a FortiSOAR, bezpečnostního řešení pro orchestraci, automatizaci a reakci.

Řešení Fortinet pro provoz zabezpečení již zákazníkům umožňují zkrátit čas potřebný k identifikaci a potlačení hrozeb z více než 20 dnů na méně než hodinu a urychlit vyšetřování a nápravu z více než 18 hodin na 15 minut nebo méně.1 Fortinet Advisor poskytuje analýzu incidentů v kontextu, pokyny k nápravě, šablony postupů a další důležité informace v přirozeném jazyce v řádu sekund, takže týmy SecOps mohou ještě více zkrátit průměrnou dobu detekce a reakce, ale také snížit celkovou míru rizika pro podnik.

Mezi konkrétní přínosy nástroje Fortinet Advisor pro týmy SecOps patří:

  • Interpretuje bezpečnostní incidenty: Fortinet Advisor rychle analyzuje výstrahy a během několika sekund generuje srozumitelná shrnutí incidentů, včetně kontextu a potenciálního dopadu.
  • Sestaví složité dotazy pro vyšetřování: Fortinet Advisor pomáhá bezpečnostním analytikům sestavovat efektivní dotazy, které pomáhají při vyšetřování. Analytici přirozeným jazykem zadávají, jaké informace požadují, a asistent Fortinet Advisor vygeneruje přesnou syntaxi, která vrátí užitečné výsledky.
  • Vytváří plány nápravy: Fortinet Advisor pomáhá urychlit reakci na hrozby tím, že navrhuje plány nápravy dopadů hrozeb. Navrhované plány dokáže zpřesňovat na základě zpětné vazby od analytiků v reálném čase.
  • Zdokonaluje vytváření playbooků: Bezpečnostní architekti mohou využívat Fortinet Advisor ke generování šablon playbooků a rychle převádět procesy na akční plány.

Fortinet Advisor je neustále aktualizován a vylepšován umělou inteligencí společnosti Fortinet a produktovými specialisty. Odborníci společnosti Fortinet pravidelně aktualizují znalostní bázi asistenta nejnovějšími informacemi o hrozbách a optimalizují jeho interakce a výsledky.

Více než deset let výzkumu, prevence, detekce a reakce na hrozby s využitím umělé inteligence
Společnost Fortinet je již více než deset let předním inovátorem v oblasti umělé inteligence. Přes 700 000 jejích zákazníků již využívá výhody řešení založených na AI, včetně bezpečnostních služeb FortiGuard s umělou inteligencí, FortiAIOps, FortiEDR a FortiAnalyzer. Využití umělé inteligence v rámci bezpečnostní architektury Fortinet Security Fabric pomáhá detekovat hrozby nultého dne, napravovat dopady dnešních nejsofistikovanějších útoků a lépe řešit problémy se sítěmi a zabezpečením dříve, než ovlivní chod podniku.

Špičková kyberbezpečnostní platforma
Portfolio řešení pro provoz zabezpečení Fortinet Security Operations je součástí kyberbezpečnostní platformy Fortinet Security Fabric. Díky jejich úzkému provázání mohou zákazníci změnit svůj přístup k bezpečnosti z reaktivního na aktivní a rychle detekovat a neutralizovat kybernetické hrozby. Řešení Fortinet Security Operations využívají umělou inteligenci a pokročilou analýzu k identifikaci sofistikovaných hrozeb v raných fázích „kill chain“ a k automatizaci reakce v rámci celé architektury Fortinet Security Fabric, což urychluje vyšetřování a nápravu.

Další zdroje (v angličtině)

1. ESG, ESG Economic Validation: The Quantified Benefits of Fortinet Security Operations Solutions, 1. srpna 2023

O společnosti Fortinet

Fortinet (NASDAQ: FTNT) je hnací silou vývoje kybernetické bezpečnosti a konvergence síťových a bezpečnostních technologií. Jejím posláním je zabezpečit uživatele, zařízení a data na všech místech. Poskytuje tak kybernetickou bezpečnost všude tam, kde ji uživatelé potřebují, a to díky nejrozsáhlejšímu a nejucelenějšímu portfoliu řešení zahrnujícímu více než 50 produktů podnikové třídy. Řešením společnosti Fortinet, která patří k nejrozšířenějším, nejčastěji patentovaným a nejlépe ověřeným na trhu, důvěřuje přes půl milionu zákazníků. Fortinet Training Institute, jeden z největších a nejširších školicích programů v oboru, se snaží všem zpřístupnit vzdělání v oblasti kybernetické bezpečnosti a nové kariérní příležitosti. FortiGuard Labs, elitní výzkumná organizace společnosti Fortinet, vyvíjí a využívá špičkové technologie strojového učení a umělé inteligence s cílem poskytovat zákazníkům včasnou konzistentní ochranu nejvyšší úrovně spolu s informacemi o hrozbách, na něž mohou okamžitě reagovat. Další informace naleznete na stránkách https://www.fortinet.com, v blogu společnosti Fortinet a na stránkách laboratoří FortiGuard Labs.

 

 

Exit mobile version