Legendární stavebnice Merkur oslovuje novou generaci lidí skrze nové technologie, zážitky a sdílení

Kořeny legendární české stavebnice sahají do roku 1920, kdy Jaroslav Vancl založil v Polici nad Metují firmu Inventor, po níž nesla název i stavebnice. Zpočátku se jednotlivé plechové dílky spojovaly pomocí háčků, což u dětí nevzbudilo velký zájem, a tak je o pět let později nahradily šroubky a matičky společně s novým názvem stavebnice – Merkur. Brzy na to si Vancl nechal stavebnici patentovat po celé Evropě, a dokonce i v USA, což jí pomohlo se světově zviditelnit. V 90. letech se osud stavebnice ocitl na pokraji likvidace, před kterou ji bez zaváhání zachránil podnikatel Jaromír Kříž s vizí rozšířit sortiment i do dalších odvětví.

Česká stavebnice s více jak 100 letou tradicí se nedávno vrátila na sociální sítě v novém kabátě, kde komunikuje objevy a novinky ze světa Merkur Toys. V článku vám představíme, jak se značce povedlo znovu oslovit historicky navázanou komunitu obohacenou o nové publikum.

Komunikace se spřízněnci a oslovení nového publika

Profily značky Merkur Toys byly dlouhou dobu na bodě mrazu. Po převzetí komunikační strategie na sociálních sítích musela Magdaléna Šašková, manažerka sociálních sítí reklamní agentury Contexto, www.contexto.cz, v první fázi důkladně vyhodnotit celkovou situaci a sestavit komplexní plán, jak znovu navázat na komunikaci s dlouholetou komunitou spřízněnců stavebnice a zároveň oslovit nové publikum různých věkových kategorií, které jsou a budou pro značku důležité.

V minulosti měl fenomén stavebnic vybudovanou silnou základnu fanoušků zejména na Facebooku. Ovšem při podrobné analýze postavení značky na sociálních sítích se ukázalo, že přístupy k historicky existujícím profilům již nebyly k dispozici a bylo nutné jednat rychle a strategicky, aby se komunikační propast i nadále neprohlubovala. Ve spolupráci s pracovníky z Merkuru stanovil tým odborníků strategii a hlavní komunikační cíle, které se začaly hned po založení nových profilů na sociálních sítích plnit, což přineslo velký úspěch i při spuštění reklamních kampaní.

Konkurenti těžké váhy

Na rozdíl od 20. let minulého století, kdy stavebnice představovala pro společnost něco nevídaného a jedinečného, musela v nynější době řešit i otázku konkurence. „V posledních 20-30 letech se na trhu objevila spousta různých konkurenčních stavebnic, kdy některé z nich jsou silně podpořeny reklamou. A to je samozřejmě věc, proti které jdeme se stavebnicí, kterou dnešní mladá generace již nezná a není pro ni tedy atraktivní,“ uvádí Magdaléna Šašková, manažerka sociálních sítí reklamní agentury Contexto. Ovšem obavy jim brzy po novém začátku pomohli zahnat noví fanoušci a sledující na veřejných profilech. Úspěch se ukrýval v závazku a aktivnímu zapojení uživatelů, kteří dotvářejí svět Merkur Toys. Lidé sdílí své výtvory, čímž se navzájem inspirují. Magdaléna Šašková prozradila, že se jim za poměrně krátkou dobu vytvořila kolem značky Merkur Toys velmi pěkná komunita, která se průběžně rozrůstá.

Nahlédněte do světa Merkur Toys z jiné perspektivy

Velkou výzvou pro celý tým byla tvorba komunikační strategie na sociálních sítích s ohledem na jednotlivé cílové skupiny. Facebook patří přednostně fanouškům, kteří si Merkur pamatují z jejich raných let a je pro ně stále srdcovou záležitostí. Instagram na druhou stranu nabízí prostor pro šíření inspirace. Třetím komunikačním kanálem je Tik Tok, kde prostřednictvím krátkých interaktivních videí mohu diváci nahlédnout do světa Merkur Toys z jiné perspektivy.

„V rámci obsahu pracujeme s mnoha tématy, jako jsou novinky, úspěchy, zajímavé akce, tipy a doporučení, ale kromě toho se snažíme Merkur představit v novém světle. Ač jde o ikonickou stavebnici, není to už pouze o utahování šroubků. Merkur jde s dobou, a tak v nabídce najdete stavebnice, které jsou doplněné o prvky elektroniky, robotiky a mechatroniky,“ dodává Magdaléna Šašková.

Merkur a virtuální realita

Jednou z dalších novinek ve světě stavebnice Merkur je možnost vytvořit si vlastního avatara a projít si nejoblíbenější stavebnice Merkur v prostředí Metaverse, anebo si navrhnout a postavit stavebnici v prostředí virtuální reality. Každopádně to není zdaleka všechno, co si Merkur pro své fanoušky připravil, takže pokud se chcete ponořit do světa nekonečných zážitků a inspirace, sledujte sociální sítě, kde všechny tyto novinky a zajímavosti průběžně Merkur sdílí.

Mobil nebo tablet pod stromeček? Tipy, jak ochránit děti před nástrahami online světa

Každoročně najde mnoho dětí pod stromečkem nějaký technologický dárek, ať už jde o první mobilní telefon, tablet nebo v případě starších studentů notebook. Spolu s novým zařízením by ale děti měly dostat i dostatek informací o tom, jak se na internetu chovat bezpečně a neohrozit sebe ani svá data. Společnost Fortinet, světový lídr v oblasti kybernetické bezpečnosti, přináší přehled největších rizik, která na děti a studenty v online světě číhají.

„Není pochyb o tom, že internet je cenným nástrojem pro děti každého věku, ať už jde o komunikaci nebo vzdělávání. Je ale také místem, kde číhá řada nebezpečí – kyberšikana, krádeže identity, online predátoři a mnohá další. Klíčovou roli v prevenci sehrávají především rodiče a učitelé, právě oni by měli pomoci dětem zorientovat se v oblasti internetové bezpečnosti,“ říká Ondřej Šťáhlavský, regionální ředitel společnosti Fortinet pro střední a východní Evropu. „Prvním krokem by mělo být nastavení hranic, především stanovení času, který mohou děti na svém zařízení denně strávit, a jaké stránky a aplikace mohou používat. Především zpočátku by rodiče měli zvážit umístění počítače ve společné místnosti, lépe tak mohou kontrolovat, jak dítě tráví čas online. Pomoci může i nastavení rodičovské kontroly, která poskytuje další vrstvu ochrany díky kontrole, filtraci a znepřístupnění nevhodného obsahu,“ doplňuje Ondřej Šťáhlavský.

Tři rizikové oblasti online světa

Děti a mládež dnes využívají svá zařízení s připojením k internetu k celé řadě aktivit – od komunikace s kamarády až po vypracování domácích úkolů. Proto by také měli dobře znát rizika, která pohyb na internetu přináší. Díky tomu pak mohou dělat rozvážnější rozhodnutí a vyhnout se potenciálním hrozbám.

  • Digitální stopa

„Děti by si měly uvědomit, že všechno, co na internetu udělají, zanechává stopu, ať už jde o navštívené internetové stránky nebo příspěvek na sociálních sítích,“ upozorňuje Ondřej Šťáhlavský, regionální ředitel společnosti Fortinet pro střední a východní Evropu. Online aktivity často „žijí“ věčně, je tedy obtížné, ne-li nemožné, později informaci z internetu odstranit. Neopatrné chování dětí na internetu často vede k porušení soukromí, které může vyústit v zasílání nechtěného nebo nevhodného obsahu. Způsoby, jak udržet digitální stopu pod kontrolou, jsou různé. Rodiče by s dětmi měli projít nastavení soukromí, mít přehled o založených účtech a profilech, ale také o tom, co na internetu zveřejňují.

  • Hesla a přístupové údaje

„K prolomení hesel dnes existuje celá řada pokročilých metod jako například sociální inženýrství, password spraying nebo útok hrubou silou (brute force attacks). Je tedy důležité, aby se děti naučily používat pro každý účet samostatné, silné heslo. Zároveň by měly umět rozpoznat známky nejběžnějších útočných taktik, jako je například phishing,“ říká Ondřej Šťáhlavský, regionální ředitel společnosti Fortinet pro střední a východní Evropu.

  • Online komunikace

Kyberzločinci dnes používají celou škálu nástrojů, aby získali důvěru online uživatelů. Vytvářejí falešné internetové stránky nebo e-maily, aby z nic netušících lidí vytáhli citlivé informace nebo peníze. Dospělí by měli naučit děti rozpoznat potenciálně nebezpečný web nebo zprávu a zdůraznit, že při sebemenší pochybnosti se mají ozvat. „Stejně jako je obtížné rozeznat falešný web, není snadné ani identifikovat online predátora. Proto by si děti měly dát velký pozor na to, s kým komunikují na digitálních platformách a vyhnout se sdílení jakýchkoli osobních informací,“ varuje Ondřej Šťáhlavský, regionální ředitel společnosti Fortinet pro střední a východní Evropu.

Na koloběžce v zimě? Proč ne, ale opatrně

Jízda na koloběžce je i v zimě mimořádně efektivním způsobem pohybu po městě. Jen je třeba brát ohled na povětrnostní podmínky, zdůrazňuje platforma Bolt. Její zelené stroje v následujících měsících zůstanou v ulicích, v případě nepříznivých podmínek ovšem bude provoz koloběžek pozastaven a nebude možné si koloběžku vypůjčit.

Nejen za chladného počasí je třeba se na kolo i koloběžku patřičně obléci. Bezpečné jízdě rozhodně nepřidá, pokud jezdci mrznou ruce tak, že stěží udrží řídítka, ani když je na kost promočený. A důrazné doporučení nosit helmu platí bez ohledu na roční období, stejně jako se po celý rok hodí mít připnutý reflexní klip nebo oblečení s reflexními prvky. Je navíc třeba dávat si pozor na mokrou vozovku a kluzké listí, které stejně jako námraza prodlužuje brzdnou dráhu a v zatáčkách je obzvlášť nebezpečné.

Při zhoršených povětrnostních podmínkách by proto i zkušení koloběžkáři měli zvážit, zda-li si v aplikaci nenastavit začátečnický mód, který snižuje maximální rychlost stroje na 15 km/h. Tato funkce je přitom jen jeden z celé řady unikátních bezpečnostních prvků v rámci aplikace Bolt, mezi které patří rozpoznávání nebezpečné jízdy ve dvou lidech či prudkého brždění a smyků. A v neposlední řadě také test kognitivních schopností, který je ve vybraných lokalitách a denní, respektive noční době nutné složit k tomu, aby se koloběžka odemknula.

„Bezpečný provoz našich koloběžek i elektrokol je pro nás nejvyšší prioritou. Proto neustále zavádíme nové bezpečnostní funkce, které jsme jako první provozovatel prostředků mikromobility integrovali do bodového systému podobného tomu, jaký se vztahuje na motoristy. Pokud senzory stroje opakovaně rozpoznávají jízdu smykem nebo jinak nebezpečné chování, či uživatel koloběžku odkládá sice na vyhrazené stání, ale tak, že překáží, je mu omezena rychlost nebo může být v aplikaci dokonce zablokován,“ vysvětluje Peter Mesarč, manažer mikromobility pro Českou republiku a Slovensko ve společnosti Bolt.

V případě nepřízně počasí budou koloběžky na ulicích z bezpečnostních ohledů uzamčeny, aby nedošlo k případným zraněním. Z vyhrazených parkovacích stání tedy nezmizí, jen nebudou viditelné v aplikaci a tedy si je nebude možné ani vypůjčit.

Aplikace Bolt je dostupná na Google Play i App Store s tím, že sdílené elektrokoloběžky a elektrokola Bolt jsou k dispozici v ulicích Prahy, Brna a Ostravy, ale také například v Olomouci, Pardubicích, Českých Budějovicích či Frýdku-Místku.

O Boltu

Bolt je evropskou superaplikací, jejíž misí je dělat dopravu po městě dostupnější, bezpečnou a udržitelnou. Platforma Bolt již slouží 150 milionům zákazníků ve 45 zemích a více než 400 městech napříč Evropou a Afrikou. Bolt usiluje o urychlení přechodu od vlastnění automobilů k sdílené mobilitě, a nabízí lepší alternativy včetně odvozu autem, sdílení automobilů a elektrických koloběžek, stejně jako doručování jídel a potravin.

Přehled legislativních změn v roce 2024: V daních zavede nejvíce novinek vládní konsolidační balíček

Od počátku roku 2024 začne platit hned několik výrazných daňových změn, které přinese vládní konsolidační balíček. Právě jejich přehled přináší níže Zenon Folwarczny, vedoucí daňového oddělení a partner společnosti BDO. V následujících textech společnost BDO upozorní i na další důležité legislativní změny.

Vládní konsolidační balíček, jehož cílem je snížit deficit veřejných financí, se dotkne většiny obyvatel České republiky. Nejvíce však zasáhne rodiny s dětmi staršími 3 let, kdy má rodič zaměstnanecký příjem kolem 40-50 tis. Kč měsíčně a druhý rodič je doma s dětmi a nedosahuje příjmu nad 68 000 Kč, vychází z modelových příkladů BDO. Zde se dostáváme na úroveň až o 10,5 % vyšších odvodů. Jedná se nicméně o nejextrémnější případ, průměrný dopad na poplatníky se očekává kolem 2-5 % hrubé mzdy.

Níže přinášíme přehled těch nejdůležitějších změn vycházejících z vládního konsolidačního balíčku, které daňoví poplatníci pocítí již v roce 2024:

Sazby daně z příjmů fyzických osob

Sazby daně z příjmů fyzických osob v České republice jsou 15 % a 23 %. Vyšší sazba daně se uplatňuje, pokud souhrnný základ daně přesáhne určitou hranici. Současná hranice činí 48násobek průměrné mzdy (1 935 552 Kč pro rok 2023). Od roku 2024 by se měla hranice snížit na 36násobek průměrné mzdy (1 582 812 Kč pro rok 2024).

Pro účely zálohy na daň u zaměstnání se hranice pro aplikaci 23% sazby daně snižuje ze 4násobku průměrné mzdy (161 296 Kč pro rok 2023) na 3násobek průměrné mzdy (131 901 Kč pro rok 2024).

Zvýšení sazby daně z příjmů právnických osob

Sazba daně z příjmů právnických osob se zvýší ze současných 19 % na 21 %. Zvýšení sazby daně se bude vztahovat na všechna zdaňovací období po 1. lednu 2024.

Zpřísnění slevy na manžela/(ku) a zrušení vybraných slev

Momentálně si může poplatník uplatnit slevu na dani na manželku či manžela s vlastním ročním příjmem nižším než 68 000 Kč, pokud manželé žijí ve společné domácnosti. Podle nové právní úpravy se uplatnění slevy na dani bude týkat pouze poplatníků žijících ve společné domácnosti s dítětem do 3 let věku.

Daňová sleva za umístění dítěte a daňová sleva na studenta budou zrušeny.

Zaměstnanecké benefity

Vláda sice upustila od původního návrhu zcela zrušit daňové zvýhodnění nepeněžních zaměstnaneckých benefitů, nicméně konsolidační balíček zavádí pro jejich osvobození od daně ze závislé činnosti omezení. Od příštího roku se bude na všechny druhy nepeněžních benefitů vztahovat jeden úhrnný roční limit pro jejich osvobození ve výši poloviny průměrné mzdy, což pro rok 2024 představuje částku 21 983 Kč.

Nepeněžní benefity poskytnuté zaměstnanci do tohoto limitu budou od daně ze závislé činnosti osvobozeny, hodnota nepeněžních benefitů přesahujících uvedený limit již bude považována za zdanitelný příjem zaměstnance s povinností odvodů sociálního a zdravotního pojištění.

U zaměstnanců lze očekávat, že jejich zájem o benefity, které budou muset podléhat zdanění, bude menší. Zároveň se mohou dočkat i omezení benefitů zaměstnavatelem.

Možnost poskytnout příspěvek na stravování u zaměstnanců

Osvobození při poskytnutí stravování a nepeněžitého příspěvku na stravování (stravenky) bude omezeno maximální výší shodně jako peněžitý příspěvek na stravování. Při směně delší než 11 hodin umožní novela poskytnout dva příspěvky na stravování s uvedeným daňovým režimem pro osvobození. Zároveň se doplnila možnost poskytnout příspěvek na stravování u zaměstnanců, kteří nemají rozvrh směn (např. jednatelé) a odpracují alespoň 3 hodiny během kalendářního dne.

Zdanění pouze realizovaných kurzových rozdílů

Od roku 2024 bude možné vyloučit ze základu daně nerealizované kurzové rozdíly, které dnes firmy musí zdaňovat. Nově se bude tento příjem považovat za daňově neúčinný. Zdaňovat se tento příjem bude až v období, kdy bude kursový rozdíl realizován. Tento režim musí být oznámen správci daně.

Užití bezemisního vozidla k soukromým účelům

Zdanění nepeněžitého příjmu zaměstnance u bezemisního osobního automobilu, který bude používán jak za pracovním účelem, tak i soukromým, bude činit 0,25 % ze vstupní ceny automobilu.

Omezení uznatelnosti částky na pořízení osobního automobilu

Od roku 2024 bude maximální daňově uznatelná částka na pořízení osobního automobilu (kategorie M1) omezena na 2 miliony Kč. Obdobné to bude při pořízení automobilu na operativní či finanční leasing.

DPH

V souvislosti s omezením uznatelnosti částky u pořízení automobilů z pohledu daně z příjmů dojde také k omezení uplatnění odpočtu DPH. V případě pořízení osobních automobilů bude možné uplatnit nárok na odpočet maximálně ve výši 420 000 Kč. Jedná se o částku DPH, která připadá na pořízený automobil ve výši 2 000 000 Kč bez DPH.

Od roku 2024 budou aplikovány pouze dvě sazby DPH, a to základní 21 % a snížená 12 %. To povede k přeřazení některého zboží a služeb do jiné sazby.

Vybrané zboží a služby, u kterých se sazba DPH sníží z 15 % na 12 %:

  • potraviny,
  • kohoutková voda,
  • zdravotnické prostředky,
  • dětské autosedačky,
  • nemovitosti pro sociální bydlení,
  • stavební práce u rodinných a bytových domů,
  • pohřební služby.

Zboží a služby, u kterých se sazba DPH sníží z 21 % na 12 %:

  • příležitostná (nepravidelná) hromadná autobusová doprava osob,
  • zdravotnické a diagnostické prostředky na jedno použití a jejich opravy.

Vybrané zboží a služby, u kterých se sazba DPH zvýší z 10 % na 12 %:

  • ubytovací a stravovací služby,
  • vodné a stočné,
  • teplo a chlad,
  • léky,
  • noviny, časopisy a jejich půjčování nebo nájem,
  • vstupenky na sportovní a kulturní akce,
  • služby tureckých a parních lázní, saun a solních jeskyní.

Vybrané zboží a služby, u kterých se sazba DPH zvýší z 10 % nebo 15 % na 21 %:

  • většina nápojů vč. točeného piva,
  • kadeřnické služby,
  • služby autorů a umělců,
  • sběr, přeprava a ukládání komunálního odpadu,
  • opravy obuvi, oděvů, koženého zboží a jízdních kol,
  • úklidové práce v domácnosti,
  • palivové dříví a řezané květiny.

Tištěné a elektronické knihy budou nově osvobozeny od DPH s nárokem na odpočet. Půjčování a nájem těchto knih bude také podléhat tomuto osvobození.

Spotřební daň z lihu

Postupné navyšování spotřebních daní z lihu proběhne během 3 let, a to navýšením 10 % v roce 2024, 10 % v roce 2025 a 5 % v roce 2026. Rovněž se zvýší zajištění daně z lihu pro provozovatele daňového skladu.

Spotřební daň z nikotinu

Dle návrhu by mělo dojít k nárůstu zdanění tabákových výrobků a alternativních výrobků (např. elektronické cigarety, nikotinové sáčky apod.) v průběhu následujících 4 let. Pro rok 2024 se zvyšuje spotřební daň z cigaret, tabáku na kouření, doutníků a cigarillos o 10 %, v roce 2025, 2026 a 2027 každý rok o 5 %. Zvýšení daně u elektronických cigaret má proběhnout ve schématu 2,5 + 5,0 + 7,5 + 10 Kč/1 ml náplně, u nikotinových sáčků ve schématu 0,4 + 0,8 + 1,2 +1,7 Kč/g. Kromě toho návrh zahrnuje 15% zvýšení daně ze zahřívaného tabáku každý rok od roku 2024 do roku 2027.

Spotřební daň z leteckých pohonných hmot

Ruší se osvobození leteckých pohonných hmot pro jakoukoliv vnitrostátní přepravu (včetně letecké záchranné služby).

Daň z nemovitostí

Sazby daně z nemovitých věcí vzrostou v průměru na 1,8násobek stávajících sazeb. Veškerý příjem
z daní z nemovitých věcí zůstane obcím. Zároveň obce dostanou větší pravomoc ve zdanění zemědělských pozemků. Nově se také zavadí inflační koeficient, který bude automaticky zvyšovat daň z nemovitostí o inflaci za předchozí období.

Daň z hazardních her

Od roku 2024 se zvýší daň na 1 herní automat na 13 400 Kč (z původních 9 200 Kč). Změní se také přerozdělení výnosů této daně. Nově stát získá 55 % ze všech výnosů a zbytek se rozdělí obcím dle stanovených kritérií.

U hazardních her se daňová sazba zvyšuje na 30 % (z původních 23 %). Sazba daně u loterií a technických her zůstává 35 %.

Autor: Zenon Folwarczny, vedoucí daňového oddělení a partner společnosti BDO

O společnosti BDO

BDO je poradenská společnost poskytující auditorské, daňové, právní, účetní a poradenské služby. Na českém trhu působí již 30 let. S téměř 500 odborníky a dlouholetou praxí se řadí k předním společnostem s tímto zaměřením v České republice, kde má kanceláře v Praze, Plzni, Brně, Domažlicích, Českých Budějovicích, Jindřichově Hradci a Ostravě.

BDO je v České republice zastoupena společnostmi BDO Audit s.r.o., BDO Czech Republic s.r.o., BDO Consulting s.r.o., BDO Legal s.r.o., advokátní kancelář a BDO Valuation, s.r.o. Společnost je součástí mezinárodní sítě BDO, která celosvětově tvoří jednu z největších sítí auditorských a poradenských skupin. Zaměstnává více jak 91 tisíc odborníků a působí ve 167 zemích, v nichž čítá více než 1 650 kanceláří.

Čtvrtý adventní týden v aplikaci Magenta Moments věnuje T‑Mobile dobročinnosti

T-Mobile si letos pro své zákazníky připravil v aplikaci Magenta Moments tematické Adventní týdny plné odměn a soutěží zaměřené na zábavu, rodinné zážitky a jídlo. Poslední adventní týden věnuje dobročinnosti pod heslem „To opravdu důležité nás spojuje nejvíc“. Ve spolupráci s Charitou Česká republika spouští operátor charitativní sbírku, dále bude také možné přes Magenta Moments koupit na poslední chvíli udržitelné dárky ve spolupráci s Nakup na Dobro.

Cílem sbírky je podpora mezigeneračního soužití klientů sociálních služeb různého věku, různých sociálních a zdravotních hendikepů prostřednictvím společných aktivit. Vybrané prostředky budou použity k realizaci společných setkání a k vybudování bezbariérového vstupu do Charitního domu sv. Karla Boromejského, který je jedním z míst setkávání a je třeba jej zpřístupnit i lidem s fyzickým hendikepem. T-Mobile věnuje do sbírky stejný obnos, jaký se podaří vybrat od dárců, s cílem dostat se až na částku 1 milion korun.

Naše vánoční kampaň se letos nese v duchu sounáležitosti, mezigeneračního porozumění a naslouchání, to vše se spojuje i v aktivitách Charity. I proto patří mezi naše dlouhodobé partnery a vážíme si práce, kterou v České republice i za hranicemi vykonává. Každý rok se zapojujeme do Tříkrálové sbírky a příští rok plánujeme společně oslavit 20 let spolupráce,“ dodává Martin Orgoník, ředitel vnějších vztahů a udržitelnosti T-Mobile.

Pro všechny, kteří ještě nestihli koupit všechny vánoční dárky nebo hledají něco originálního, si T‑Mobile připravil nabídku od e-shopu Nakup na Dobro plného udržitelných dárků od chráněných dílen, lokálních výrobců a dobročinných organizaci. Balíčky objednané do 19. prosince stihnou dorazit i do Štědrého dne a objednávky online voucherů je možné zakoupit až do poslední chvíle 24. prosince.

Jak děti učit o hodnotě peněz? Čtyři otázky, které by měly znát

V exekuci je nyní 647,5 tisíce Čechů, kteří dohromady čelí čtyřem milionům exekučních řízení. Čísla ale pomalu klesají, před třemi lety bylo v tuzemsku dlužníků bezmála 800 tisíc. Finanční gramotnost ve společnosti sílí a stále větší prostor dostává i ve školní výuce. Největší vliv na tom, jak se člověk naučí hospodařit s penězi, má ale stále rodina.

Odborníci se shodují, že mluvit s dětmi o hodnotě peněz je dobré už v předškolním věku, a školy se tomu přizpůsobují. Poptávka po výukových programech zaměřených na finanční gramotnost a podnikavost vzrostla meziročně o 40 procent. Ten pro nejmenší děti JA Moje První Peníze využívají desítky mateřských a základních škol. „Zkušenosti ukazují, že malé děti peníze vnímají spíš jako samozřejmost. Podle odhadů našich lektorů, které potvrzují i učitelé v mateřských školách a na prvních stupních základních škol, věří až tři čtvrtiny dětí, že peníze naděluje bankomat – jen tak, na požádání. Na jednu stranu je to úsměvné, ale na druhou také rizikové. Výuka k finanční gramotnosti by měla fungovat optimálně od mateřské školy, kde se děti učí, jak peníze fungují, až po střední vzdělávání, kde si mohou studenti vyzkoušet i reálné podnikání,“ uvedl Martin Smrž, ředitel vzdělávací organizace Junior Achievement (JA Czech), která podporuje výuku finanční gramotnosti v Česku od roku 1992.

1. JAKOU PRÁCI DĚLAJÍ MÁMA S TÁTOU?

O zaměstnání svých rodičů nic netuší víc než polovina předškoláků a prvňáčků, i to je přitom pro pochopení peněz a toho, odkud se berou, klíčové. „Děti nemusí hned správně pojmenovat profesi, že je maminka například účetní, ale mohly by vědět, že dělá v kanceláři a pracuje s penězi, nebo tatínek – manažer call centra, že pracuje s lidmi, kteří volají jiným lidem a pomáhají jim vyřešit problémy. Děti však často nedokáží říct ani přibližně, jak a s čím rodiče pracují,“ poukázala Jana Machciníková, projektová manažerka JA Czech.

Výrazný rozdíl v povědomí o penězích pak podle realizátorů vzdělávacích programů nastává u dětí ve druhé třídě základní školy. „Bezmála všichni druháci už vnímají fakt, že peníze se vydělávají prací, a umí alespoň popsat, čím se rodiče živí. Skutečný střet představ a reality ale přichází až na střední škole kolem třetího ročníku, s prvními zkušenostmi z vlastních brigád nebo z prvních pokusů o podnikání v programu JA Studentská firma. Do té doby hodnotu peněz a finanční plánování příliš neřeší,“ míní Jana Machciníková.

2. CO JE POTŘEBA A CO PŘÁNÍ?

S věkem přibývá vnějších faktorů, které hodnotu peněz v dětských očích odkrývají. Zásadní vliv má na děti rodina, pomoci mohou ale také rozvojové programy pro mateřské a základní školy. „Čím dřív děti pochopí úlohu peněz ve společnosti, tím líp. Proto byl vyvinut celosvětový program JA Moje První Peníze, který umožňuje dětem od pěti do osmi let lépe pochopit například významy slov ‚potřeba‘ a ‚přání‘ nebo hravým způsobem ukazuje, jak mohou peníze ovlivňovat život. Za poslední čtyři roky, co tento program nabízíme mateřským školám a prvním ročníkům základních škol, jím prošlo kolem deseti tisíc dětí,“ řekl Martin Smrž.

Před nástupem do školy by měly děti například vědět, co znamená šetřit. Pokud utratí všechny své peníze za jednu věc, měly by chápat, že další už si pořídit nemohou. „Prvňáček by měl vnímat, že nové vybavení, jako je aktovka nebo penál, není zadarmo, i kdyby je měl dostat například jako cenný dar k narozeninám či k Vánocům místo hračky. Jako rodič mohu na hodnotu peněz poukazovat v každodenních situacích – vysvětlením a názornými ukázkami, kolik co stojí. Touží dítě například po plyšákovi za 150 korun a stejně tak touží po čokoládě? Dejte mu na výběr: dobře, jedno ti rádi koupíme – rozmysli si, zda to bude plyšová hračka, kterých už máš doma několik, anebo si za stejnou cenu můžeš vzít víc čokolád a podělit se i s ostatními,“ popsala Jana Machciníková.

3. KOLIK STOJÍ DOMÁCNOST?

Starší děti už tolik na rodiče nedají, o to víc jsou ale konfrontovány s vrstevníky, často ze zcela odlišných poměrů. Rozdíly v kapesném mezi spolužáky jsou obrovské a dětem, které nerozumí nakládání s penězi, se špatně vysvětlují. „Jsou rodiče, kteří svému dítěti na střední škole dávají platební kartu se 30 000 Kč měsíčně. Jak si asi stojí mezi spolužáky, jaká má privilegia? Co to udělá se studentem stejné třídy, který má 500 Kč na měsíc? S dětmi od 2. stupně ZŠ je určitě možné probrat třeba rozpočet domácnosti nebo propočítat, jak a za jak dlouho bychom se dopracovali třeba k novému autu, domu a podobně. V tomto věku je také dobré na příkladu ukázat nástrahy dluhové pasti zejména u nebankovních půjček,“ doporučil Martin Smrž.

4. CO SE STANE, KDYŽ PENÍZE DOJDOU?

Podle koordinátorů programů finanční gramotnosti na českých školách by mělo dítě dostávat kapesné až od chvíle, kdy má pravidelné platby a potřebuje je uhradit. Například na stravování mimo školní jídelnu, na dopravu do školy, kroužky, tréninky, zábavu s kamarády v kině nebo na koncertě. „Pokud se rozhodneme dát drobnější kapesné i mladšímu dítěti základní školy, třeba na pamlsky, měla by to být jednotná částka na přesně stanovené období – týden nebo měsíc. Tím získá zkušenost ‚když utratím všechno hned, pak nemám nic a musím čekat‘ a zkušenost ‚plánování a rozhodování o útratách‘,“ podotkla Jana Machciníková.

Zároveň však odborníci varují před brzkým zavedením platební karty u nezralých dětí. „Je velmi důležité, aby děti nejdříve pochopily, odkud se peníze berou, jak se získávají, a měly zkušenost s jejich vyděláním, například za větší pomoc v domácnosti nebo na zahradě. Vždy v souladu s motivací – ideálně toho, na co si dítě šetří nebo jak chce s penězi následně naložit, od koupě zmrzliny přes příspěvek na lepší mobil až ke koupi domácího mazlíčka, dle věku dítěte. K takové zkušenosti je bezpodmínečně nutné motivovat děti fyzickými penězi, tedy hotovostí. Platební karta je jako hrát si střílečky na počítači. Dítě utrácí virtuálně bez skutečných následků. Proto patří, za jasných podmínek mezi rodičem a dítětem, do rukou až studentům střední školy,“ vysvětlila Jana Machciníková.

JA CZECH, www.jaczech.org

JA Czech je obecně prospěšná vzdělávací organizace založená Tomášem Baťou, která již od roku 1992 realizuje na českých školách ucelenou koncepci nadstandardního vzdělávání. Formuje podnikatelské myšlení a finanční gramotnost mladých lidí, propojuje je s lidmi z praxe a pomáhá nastartovat jejich úspěšnou profesní kariéru. Ve spolupráci se školami vytváří příznivé a motivující prostředí pro rozvoj osobních dovedností v rámci podnikatelského vzdělávání studentů i učitelů. Stěžejního projektu JA Studentská firma, se závěrečným veletrhem JA STUDENTSKÁ FIRMA ROKU, se každoročně účastní tisíce středoškoláků.

JUNIOR ACHIEVEMENT, www.juniorachievement.org

Junior Achievement je nejstarší vzdělávací organizace na světě s rokem vzniku 1919. Působí ve více než 120 zemích světa. Zároveň byla švýcarskou institucí NGO Advisor vyhlášena jako sedmá nejvlivnější nevládní organizace světa a v lednu 2022 byla za svou práci pro rozvoj mládeže nominována na Nobelovu cenu míru. Do programů JA se každoročně zapojí 11 milionů dětí a studentů ve věku šest až 22 let.

„Mažu ČSFD a stahuju Kinobox.“ Nová aplikace legendárního filmového portálu sklízí úspěch, vyvinul ji český ELEVUP

Uživatelsky přívětivé prostředí a funkce, které přebírají návštěvníky ČSFD – takové recenze uživatelů sklízí nová aplikace Kinoboxu. Ta uživatelům kromě žebříčků a filmových novinek také napoví, jaké hodnocení bude film mít ještě před uvedením do kin, a to pomocí umělé inteligence. Navíc se mohou podívat třeba i na to, na které VOD platformě jsou filmy aktuálně k dispozici, a sami si je pustit zdarma. Další možností je promítání pomocí Chromcastu nebo AirPlay na TV. Za aplikací stojí vývojářské studio ELEVUP, které předělalo web Kinoboxu, ale třeba také Dramoxu.

Nová aplikace Kinoboxu posílá uživateli notifikace na jeho oblíbený obsah, díky kterým ho detailně poznává. Uživatel dostane upozornění na nové filmy, ve kterých hrají jeho oblíbení herci, přírůstky v upřednostňovaném žánru nebo že preferované dílo je nově na předplacené VOD platformě, jako je Netflix nebo Disney+.

„Nejdříve jsme předělali web Kinoboxu a teď i vyvinuli aplikaci. Z vlastní zkušenosti vím, že se firmy zdráhají svěřit celý projekt jednomu externímu dodavateli. Na případě Kinoboxu je však vidět, jak dobře věci dopadají, když se nám svěří komplet. Podařilo se nám s kluky z Kinoboxu vybudovat vzájemnou důvěru. Oni vědí, že to, co uděláme, bude skvělý a že jim na rovinu řekneme, co je reálné a jak bychom to vylepšili. Zrodila se tak aplikace, která v tuzemsku v podstatě nemá konkurenci. Například ta od ČSFD se už nedá ani stáhnout,“ komentuje situaci Daniel Jay Lett, CEO softwarového studia ELEVUP.

Počet stažení aplikace neustále roste

Popularita aplikace se zvyšuje – momentálně si ji stáhlo do svých mobilních zařízení kolem 4 tisíců lidí se systémem iOS a přes 12 tisíc lidí se systémem Android. Na Google Play hodnotí uživatelé aplikaci 4,8 hvězdami z 5, na App Store má dokonce plné hodnocení. V průměru uživatelé navštěvují aplikaci Kinoboxu asi jednou měsíčně, což znamená 100% retenci v období 30 dnů.

„Klientovi nikdy nemažeme med kolem pusy. Ze zkušenosti totiž víme, že jeho představy nemusejí vést k očekávanému výsledku. Naším cílem je udělat ten nejlepší produkt, a když vidíme slepou uličku, řekneme na rovinu, že se do ní nebudeme pouštět. Takový přístup buduje vzájemnou důvěru a pomáhá tomu, aby byla aplikace funkční a nechala konkurenci za zády. Na zbytečnosti není čas,“ dodává Lett.

O firmě ELEVUP

Vývojářské studio ELEVUP působí na českém trhu od roku 2018. Její zakladatelé Daniel Jay Lett a Vojtěch Kounovský si dali za cíl nastavit vysokou laťku českému IT a ukázat, že vývoj softwaru jde dělat kvalitně a rychle bez zbytečností kolem. Toho dosahují díky skvěle sladěnému týmu široce zaměřených expertních vývojářů a upřednostněním dosahování výsledků před udržováním moderní firemní kultury. ELEVUP staví na otevřené komunikaci a bojuje proti takzvanému vendor lockingu, tedy vytváření závislosti klienta na dodavateli služeb. Z dílny ELEVUPU pocházejí aplikace pro firmy Mountfield, Dramox, Kinobox,Škoda Auto, JETSURF, provozovatele Lítačky – Operátora ICT, Rohlik.cz či AC Sparta Praha.

Colliers: Zájem o udržitelnost průmyslových parků roste

V souvislosti s chystaným zavedením povinného nefinančního reportingu, v jehož rámci budou firmy muset referovat o tom, jak si vedou v oblastech životního prostředí, vztahů se zaměstnanci a odpovědnosti a etiky pracovních postupů, se průmyslové a logistické firmy začínají intenzivněji zajímat o udržitelná řešení. Tento zájem se pak promítá i do jejich nároků na nemovitosti, ve kterých sídlí. Z šetření společnosti Colliers, předního poskytovatele diverzifikovaných profesionálních služeb v oblasti komerčních nemovitostí a správy investic, vyplývá, že problematiku zatím nejčastěji řeší velké nadnárodní společnosti, které od nemovitostí očekávají, že budou vybaveny udržitelnými technologiemi, jako jsou tepelná čerpadla, rekuperační jednotky, úsporné inteligentní osvětlení či fotovoltaika. Experti z Colliers předpokládají, že v příštím roce vzroste zájem o tohle téma i ze strany menších lokálních firem.

Vstupujeme do éry rostoucího zájmu o udržitelnost ve všech oblastech našeho života. Ať už se jedná o individuální aktivity jako třídění odpadu, přes politické vize energetické soběstačnosti až po komerční strategie – vše se nyní točí kolem ESG faktorů. Není tedy překvapením, že se o tento trend zajímají i samotní nájemci nemovitostí – průmyslové a logistické firmy. „Rostoucí důraz na udržitelnost a ESG je zřetelný zejména u velkých globálních společností. Tento závazek se přirozeně odráží i v jejich lokálním působení a výběru nemovitostí. Při rozhodování o nových prostorech pečlivě posuzují, jestli budou mít nízkou uhlíkovou stopu a budou plnit nejen interní normy, ale také odpovídat platné legislativě. Zatímco u lokálních společností není důraz na ESG faktory zcela tak výrazný, očekáváme, že tato dynamika se brzy změní, neboť stále více firem integruje tyto aspekty do svých strategií pro udržitelný rozvoj,“ popisuje Miroslav Kotek, vedoucí oddělení průmyslových nemovitosti ve společnosti Colliers.

Zatímco v nových moderních budovách je implementace udržitelných technologií relativně snadná a pronajímatelé sami aktivně přispívají různými nápady, starší nemovitosti často přinášejí složitější výzvy. Menší nebo lokální pronajímatelé zatím nejeví velkou ochotu investovat do renovací. To uvádí nájemce do situace, kdy se musí osobně angažovat při hledání alternativních řešení a případně vyčlenit své vlastní finanční prostředky na renovace a modernizaci stávajících budov.

Vyšší počáteční náklady, ale provozní úspory a lepší image společnosti

Každé opatření směřující k udržitelnosti s sebou nese zvýšené náklady, které nakonec hradí nájemci. Ve svých rozpočtech s tím proto musí počítat. Na druhou stranu ušetří ve střednědobém a dlouhodobém horizontu na provozních nákladech a očekávají, že investice do udržitelných technologií a efektivních energetických řešení se v konečném důsledku promítnou do finančních úspor,“ říká Miroslav Kotek a dodává, že důležitou roli hrají také zákazníci těchto nájemců – velké nadnárodní firmy, které mají udržitelnost zakotvenou pevně ve svých strategiích. Pozornost k současným trendům navíc posiluje obraz značky nebo firmy v očích zákazníků a veřejnosti.

Fotovoltaika, tepelná čerpadla a dopravní dostupnost

Dle developerské společnosti Panattoni lze za účelem podpory udržitelnosti průmyslových nemovitostí realizovat celou škálu opatření. Na střechách budov instalují fotovoltaické elektrárny, které nejen poskytují energetickou nezávislost, ale také přispívají k obnovitelné energetice. Tepelná čerpadla jsou už prakticky standardem, jenž pomáhá minimalizovat ekologickou stopu a snižovat energetickou náročnost budov. Stěžejním nástrojem pro efektivní řízení budov je sofistikovaný systém BMS (Building Management System), který umožňuje optimalizaci energetické spotřeby a zajišťuje maximální pohodlí a bezpečnost pro uživatele. V neposlední řadě jejich projekty myslí na hospodaření s vodou, přičemž se implementují moderní technologie na snižování spotřeby a recyklaci odpadní vody.

Prozkoumáváme i dopady na samotný areál a jeho širší okolí. Například sledujeme vliv na životní prostředí prostřednictvím monitoringu biodiverzity v okolí našich parků. Neméně důležité je i zázemí pro zaměstnance. Moderní kantýny a přátelské prostředí podporující jejich pohodu a efektivitu jsou součástí našich pracovních prostorů. Dbáme na dobrou dostupnost v rámci různých druhů dopravy, což nejen zvyšuje flexibilitu pracovních možností, ale také snižuje dopravní zatížení a naši ekologickou stopu,“ uvádí příklady Pavel Fojtík, Regional Sustainability Manager, Panattoni.

Současný idol průmyslových hal? Amazon v Panattoni Parku Kojetín

Jak moc jsou budovy „zelené“ hodnotí nezávislé organizace, instituce a certifikační systémy. V mnoha zemích se používá nejstarší a taky velmi přísný britský systém hodnocení BREEAM. Jeho nejvyšší možný stupeň – Outstanding (v překladu vynikající) – vyžaduje, jak už z názvu vyplývá, vynikající výsledky v mnoha kategoriích, včetně energetické účinnosti, materiálového využití, kvality vnitřního prostředí a dalších aspektů udržitelného stavebnictví. Takovým hodnocením se může chlubit zatím jen minimum budov. Před pár týdny se to podařilo robotickému centru Amazon v Panattoni Parku Kojetín. „Se svými 187 000 m2 plochy se tak stalo největší průmyslovou budovou v Česku s tímto ratingem. Budova není připojena na plyn. Z velké části spotřebu budovy pokrývá fotovoltaická elektrárna. Výrobu tepla a chladu zabezpečují tepelná čerpadla a dobrá regulace budovy pomocí BMS. Udržitelná byla i samotná výstavba, k dopravě panelů se využívala blízká železnice a došlo také k znovuvyužití většiny stavebního odpadu z původního brownfieldu,“ říká Pavel Fojtík.

Nevyhnutelný ESG reporting

Od ledna 2024 budou některé velké společnosti povinny pravidelně poskytovat informace o svém pokroku v naplňování svých cílů v rámci ESG, tedy v oblasti ochrany životního prostředí, korektnosti vztahů se zaměstnanci a odpovědnosti a etiky pracovních postupů. Tato povinnost se postupně rozšíří i na další firmy. Hnací silou poptávky po udržitelných řešeních jsou však spíše samotné firmy, které již v posledních letech integrovaly ESG cíle. Pro dosažení těchto cílů je oblast výroby a logistiky, jako klíčová součást dodavatelského řetězce, naprosto nezbytná.

O skupině Colliers

Colliers (NASDAQ, TSX: CIGI) je přední poskytovatel diverzifikovaných profesionálních služeb v oblasti komerčních nemovitostí a správy investic. Společnost působí v 66 zemích a 19 000 podnikavých profesionálů spolupracuje na poskytování odborného realitního a investičního poradenství klientům. Již více než 28 let přináší zkušené vedení s významným vnitřním podílem akcionářů složené roční investiční výnosy ve výši téměř 20 %. S ročními příjmy ve výši 4,5 miliardy dolarů a 98 miliardami dolarů spravovaných aktiv Colliers maximalizuje potenciál nemovitostí a reálných aktiv, aby urychlila úspěch svých klientů, investorů a lidí. Více informací se dozvíte na stránkách corporate.colliers.com, X @Colliers nebo LinkedIn a lokálně na @Colliers_EMEA, LinkedIn a Colliers.cz.

Lékárna v mobilu – nově v aplikaci MEDDI app

V době, kdy se v lékárnách často setkáváme s výpadky léků, přichází spolupráce telemedicínské aplikace MEDDI app a řetězce lékáren Dr. Max jako na zavolanou.

Dostupnost vašeho léku si snadno ověříte přímo v aplikaci a poté si ho objednáte jedním kliknutím s jistotou, že vámi rezervovaný lék na vás bude ve vybrané pobočce čekat. Namísto nepříjemného obcházení bezpočtu lékáren s cílem nalézt požadovaný lék, si tak stačí otevřít aplikaci a ihned se dozvíte, kde je lék skladem a kdy si pro něj můžete přijít.

MEDDI app je na trhu už od roku 2020. Jedná se o telemedicínskou aplikaci, která slouží jako most mezi pacienty a lékaři. Díky aplikaci se můžete spojit s lékaři kdykoliv a kdekoliv, doslova 24/7, a řešit jejím prostřednictvím jakékoliv nemoci či zdravotní potíže. Spojení s lékařem přes aplikaci je navíc často bezpečnější než bezprostřední návštěva lékaře, a to díky možnosti vyhnout se zbytečnému kontaktu s nemocnými v čekárně u lékaře, což uživatelé MEDDI app ocení zejména v období chřipek a jiných virových onemocnění. V aplikaci na Vás 24/7 čekají naši lékaři, kteří jsou na pohotovosti MEDDI jen pro Vás a Vaše děti. I když v aplikaci není Váš lékař či specialista, garantujeme, že budete obsloužení vždy max. do 30 minut našimi lékaři ve službě. Průměrná čekací doba na vyšetření činí ve skutečnosti méně než 6 minut, a to třeba i po půlnoci. Využití MEDDI app ale u spojování pacientů s lékaři zdaleka nekončí – aplikace umí například uchovávat nejrůznější zdravotnická data, je možné přes ni sdílet informace z chytrých hodinek lékaři a jak je již zmíněno výše, lékař přes ní může na základě online konzultace zasílat eRecepty, na jejichž základě lze ihned objednat lék na pobočku lékárny sítě Dr. Max.

Spolupráce společnosti MEDDI a Dr. Max tak přináší zejména pohodlí a úsporu času při nákupu léků. Používání aplikace je navíc snadné a intuitivní, vy tak můžete nahradit až 30 % návštěv u lékaře distanční konzultací a zároveň ušetřit spoustu času, který byste jinak trávili hledáním potřebného léku v lékárnách.

Společnost HP představila pokroky v oblasti 3D tisku polymerů i kovů

Nejdůležitější novinky

  • Společnost HP urychluje zavádění a rozšiřování 3D tisku a udržitelnější výroby pro partnery a zákazníky.
  • Lídři v oboru včetně BMW a Decathlonu využívají materiály a řešení HP k dosažení cílů udržitelnosti.
  • HP představuje novinky v oblasti polymerů, rozšířené možnosti automatizace a softwaru.
  • HP Metal Jet pokračuje v rozvoji s novým partnerem Indo-MIM a novými materiály.
  • Praha, 15. prosince 2023 – Společnost HP Inc. představila novinky v oblasti udržitelné výroby. Jde zejména o technologie, materiály, nástroje a rozšíření softwarových možností, které urychlují rozvoj 3D tisku polymerů a kovů. Svou pozici v oboru HP demonstrovalo na úspěšné spolupráci s partnery jako jsou BMW, Decathlon, INDO-MIM.
  • „Společnost HP posouvá hranice díky novým technologiím, které rozšiřují možnosti 3D tisku a pomáhají našim partnerům a zákazníkům rozvíjet udržitelnou výrobu,“ prohlásil Savi Baveja, prezident divize personalizace a 3D tisku a ředitel rozvoje nových projektů společnosti HP Inc. „Jsme hrdí na to, že můžeme firmám pomáhat vytvářet ekologičtější a agilnější budoucnost. Jádrem naší vize je závazek k udržitelnosti.“
  • Strategie ekologického 3D tisku
  • Společnost HP představila na letošním veletrhu Formnext tři pilíře své strategie udržitelného podnikání v oblasti 3D tisku: snížení uhlíkové stopy, podpora oběhového hospodářství a sdílení znalostí.
  • „Klademe důraz na tři zásadní aspekty našich řešení a materiálů pro 3D tisk, které pomáhají rozvíjet udržitelnější výrobu,“ řekl François Minec, který v HP stojí v čele divize 3D polymerů. „Od materiálů s vysokou možností opětovného použití, které pomáhají firmám snižovat jejich celkový odpad a minimalizovat uhlíkovou stopu, přes programy zpětného odběru, po nové nástroje pro výpočet uhlíkové stopy. Chceme našim zákazníkům pomoci dělat rozhodnutí, která prospívají naší planetě a lidem na ní.“
  • Konkrétním příkladem je dlouhodobá spolupráce HP s BMW Group. Zaměřuje se na pokrok v oblastech udržitelného designu, materiálů, výroby a automatizace aplikací, a to s využitím různých řešení 3D tisku od HP. Jens Ertel, vedoucí oddělení aditivní výroby v BMW Group, zdůraznil společnou vizi: „Vyhodnocujeme každou část výrobního procesu a neustále zlepšujeme jednotlivé operace, abychom minimalizovali svou uhlíkovou stopu. HP nabízí materiály s redukovaným obsahem CO2, a to bez navýšení ceny, čímž zjednodušuje jejich přijetí.“
  • Nasazení technologie HP Multi Jet Fusion ve společnosti BMW Group vedlo k rychlejšímu vývoji, kratším dodacím lhůtám a flexibilnímu, nákladově efektivnímu přístupu k výrobě. BMW používá řešení HP Jet Fusion 3D Automation Accessory, které je navržené tak, aby minimalizovalo prodlevy, snížilo mzdové náklady spojené s aditivní výrobou a otevřelo nové možnosti v sériové výrobě. Ertel zdůraznil: „V rámci našeho pracovního modelu nám HP Automation Accessory umožňuje zdvojnásobit produkci se stejnou tiskárnou, což je důležité u projektů s krátkými dodacími lhůtami. Díky úsporám nákladů na 3D tisk a novým obchodním modelům se bude zavádění urychlovat a poptávka po 3D tištěných dílech poroste.“
  • Mezi další počiny HP v oblasti udržitelnosti patří:
  • Spolupráce s partnery na vývoji udržitelnějších materiálů s vysokou mírou opětovného použití. Společně se společností Arkema vyvíjí HP materiály na biologické bázi vyrobené z obnovitelného ricinového oleje, využívající biometan k dalšímu snížení uhlíkové stopy. Se společností Evonik HP vyvíjí 3D materiál PA12 s vysokou opakovanou použitelností. Tento materiál, vyrobený s využitím obnovitelné energie, může pomoci snížit uhlíkovou stopu běžně používaného materiálu PA12 o 49 %, aniž by se změnily jeho vlastnosti[1].
  • Zákazníci společnosti HP, jako je DECATHLON, se neustále snaží hledat nové příležitosti ke zvýšení udržitelnosti, například aktivní účastí v programu Arkema Take Back. Julien Guillen, vedoucí oddělení aditivní výroby ve společnosti DECATHLON, uvedl: „Aditivní výroba, zejména s technologií Multi Jet Fusion, prodlužuje životní cyklus našich sportovních výrobků, zvyšuje jejich odolnost, rozšiřuje možnosti modernizace a zmírňuje dopad výrobních procesů na životní prostředí.“
  • Společnost HP uvádí na trh nástroj Carbon Footprint Calculator, inovativní software, který zákazníkům umožní vypočítat uhlíkovou stopu konkrétních tištěných dílů. Tento nástroj umožňuje firmám přijímat informovaná rozhodnutí týkající se dopadu jejich postupů aditivní výroby na životní prostředí.
  • Novinky a rozšířená partnerství

Společnost HP rovněž představuje nové typy zařízení pro 3D tisk, pokročilé možnosti automatizace, integrované softwarové možnosti a poukazuje na dynamický rozvoj technologie 3D tisku kovů:

  • Novinkami v segmentu polymerů jsou HP Jet Fusion 5600 Series a HP Jet Fusion 5000 Solution. Tiskárna HP 5600 nabízí větší přesnost při opakovaném tisku, spolehlivost a možnosti přizpůsobení, které pomáhají snížit náklady na vývoj a validaci. Například společností Prototal a Protolabs již pomocí této tiskárny vyrábějí díly. Řešení HP 5000 je navrženo tak, aby snížilo vstupní bariéru pro zavádění technologie Multi Jet Fusion. Vychází vstříc novým zákazníkům, kteří potřebují nejprve posoudit objem výroby, stejně jako výzkumným a vývojovým organizacím a malým průmyslovým nebo zdravotnickým podnikům, které v současné době zadávají výrobu finálních dílů externím dodavatelům.
  • Pro podporu velkoobjemového 3D tisku navázalo HP nové partnerství se společností Materialise, která integruje technologie Multi Jet Fusion a Metal Jet společnosti HP do softwarové platformy Materialise CO-AM. Tato integrace nabízí optimalizované řízení tiskových úloh, monitorování stroje v reálném čase a přípravu dat, což výrobcům umožňuje vyvíjet pracovní procesy, které zvyšují efektivitu sledování, kontrolu kvality a optimalizaci využití strojů.
  • Ve spolupráci se společností Autodesk došlo k propojení softwaru Autodesk Fusion s tiskárnami HP Multi Jet Fusion a Metal Jet, které umožňuje poskytování integrovaných konstrukčních a výrobních řešení.
  • Pro zájemce jsou nyní k dispozici ukázky ověřovací koncepce automatizace HP a společností Siemens. Živé demonstrace probíhají v barcelonské DFactory, která je centrem HP pro spolupráci na výzkumu a vývoji s partnery a zákazníky. Video naleznete zde.
  • Vedoucí postavení HP v oboru 3D tisku kovů dokládají nová partnerství se společnostmi INDO-MIM, Sandvik a Elnik. Další kovové materiály dodává dlouholetý partner GKN Additive.

Na základě výsledků hodnocení životního cyklu (LCA) společnosti Evonik ze září 2023 pro materiál HP 3D High Reusability PA12.

O společnosti HP

Společnost HP Inc. (NYSE: HPQ) je celosvětovým lídrem v oblasti technologií a tvůrcem řešení, která umožňují lidem realizovat jejich nápady a zabývat se věcmi, na nichž jim záleží nejvíc. Společnost HP působí ve více než 170 zemích světa a nabízí širokou škálu inovativních a udržitelných zařízení, služeb a předplatitelských programů pro osobní počítače, běžný i 3D tisk, hybridní práci, hraní her a další. Více informací o HP Inc. naleznete na http://www.hp.com.

Exit mobile version