Jak funguje AirTag aneb 10 tipů, jak hledat ztracené věci

Ztracené kufry, auto zaparkované neznámo kde nebo zapadlé klíče. Oblíbená vychytávka AirTag od společnosti Apple umí díky lokalizačnímu čipu najít osobní věci, po kterých by uživatelé museli pátrat hodiny. S nejnovějším operačním systémem iOS 17 navíc AirTag získal i nové funkce, které usnadňují především sdílení AirTagů třeba s rodinou či přáteli – to vše za maximální ochrany soukromí uživatelů.

AirTag má podobu kompaktního čipu s průměrem 3 cm a tloušťkou pouhých 8 mm. Stačí jej připevnit či položit k věci, kterou nechce uživatel ztratit, a poté spojit s Apple ID. Lokalizační čip vysílá svou polohu zabezpečeným signálem přes Bluetooth a díky propojení s iCloud jej pak mohou zobrazit další zařízení. Majitel ho pak snadno vyhledá pomocí aplikace Najít, případně ho prozvoní přes vestavěný reproduktor. V tzv. „ztraceném“ režimu zase uživatel dostane upozornění ve chvíli, kdy se věc s AirTagem objeví v síti.

Bezpečí na prvním místě

Veškeré odesílání údajů o poloze je anonymní a šifrované, aby bylo maximálně chráněno soukromí uživatelů. Stejně tak jsou anonymní i zařízení, která pomáhají určit polohu AirTagu, a veškeré lokalizační údaje. Apple na ochraně soukromí spolupracuje se společností Google, takže i v zařízeních se systémem Android je již vestavěná anti-stalking funkce.

Sdílení mezi uživateli

Od zářijového vydání iOS 17 mohou uživatelé své AirTagy propojovat až se čtyřmi zařízeními, díky čemuž mohou polohu AirTagu sledovat více lidí najednou. Tato novinka navíc eliminuje notifikace, které přicházeli Apple uživatelům ve chvíli, kdy např. cestovali s někým, kdo měl AirTag u sebe. Nadále pak platí, že k Apple ID lze připojit až 16 AirTag zařízení.

A jak AirTag využít? Přinášíme vám 10 praktických tipů:

  1. Klíče

Bojujete s věčně „ztracenými“ klíči? Přidejte si na klíčenku AirTag a už je vždycky najdete a nebudete tak muset co pár měsíců měnit doma všechny zámky. Proč si neodpustit ranní pátrací adrenalin před cestou do práce. Zvukový signál na AirTagu vám pomůže odjet včas a nedat prostor dohadům nad tím, kdo klíče „zašil“ právě dnes.

  1. Zaparkované auto, kolo, koloběžka nebo motocykl

Ideální řešení pro obyvatele sídlišť. Nemůžete si ráno vzpomenout, kde jste včera po dlouhém hledání místa nakonec zaparkovali? AirTag v autě vám vůz snadno nalezne.

AirTag vám pomůže najít i zaparkované či ztracené kolo, koloběžku nebo motocykl, jen nezapomeňte umístit AirTag na méně viditelné místo, aby nelákal vandaly.

  1. Zavazadla

Jeden z nejtypičtějších využití AirTagů: Kufry se při cestování mohou snadno zatoulat. AirTag v zavazadle vám dá rámcovou představu, kde se zavazadla pohybují i zda jsou s vámi v letadle. Nezapomeňte si ale předem přečíst přepravní podmínky.

  1. Domácí mazlíček

Vydává se váš čtyřnohý mazlíček rád za dobrodružstvím? Vybavte ho AirTagem, který snadno připevníte na obojek třeba vedle známky, a na příštím výletu už ho najdete snáz.

  1. ID karta do práce

Hledáte při odchodu z domu do kanceláře všude po bytě identifikační kartičku? Připojte si k ní AirTag a už nikdy nebudete muset v práci prosit o otevření kolegu nebo to brát přes recepci.

  1. Hračky

Oblíbený plyšák, který vypadne na výletě nepozorovaně z kočárku, je noční můrou každého rodiče. Zkuste do hračky zašít AirTag, abyste ji lépe našli. Ale pozor – před praním čip vyndejte.

  1. Peněženka, batoh nebo školní penál

I do drobných zavazadel nebo tašek můžete AirTag bez obav přibalit. Snáz je pak najdete na cestách, v práci, ale také ve škole nebo na kroužku.

  1. Věci v domácnosti

Brýle bez brýlí se špatně hledají, to ví asi každý. S AirTagem v pouzdře vám to ale půjde o dost lépe.

  1. Stan na festivalu

Noční dobrodružství v podobě hledání toho správného stanu asi zná každý návštěvník letního festivalu. Zkraťte si pátrání s využitím AirTagu, který vás pohodlně dovede až do spacáku.

  1. Dron

Každý majitel dronu někdy zažil adrenalin při jeho hledání – občas koneckonců stačí jen prudší závan větru. AirTag vám pomůže váš dron pohodlně, a hlavně rychle nalézt.

Jak vybrat chytrou televizi třeba na Vánoce? Nákupní průvodce od značky KIVI

Nákup nové televize je zodpovědná záležitost. Čemu byste měli věnovat pozornost? Jaké technologie jsou potřeba pro sledování obsahu v nejlepší kvalitě? Jaké jsou nuance operačního systému? Společně s mezinárodní značkou Smart TV KIVI vám nabízíme nákupního průvodce, který vám pomůže s výběrem.

Kde bude nová televize umístěna?

Místnost, ve které bude nový přístroj umístěn, určuje velikost obrazovky. Například pro kuchyň může být důležitá hlasitost vestavěných reproduktorů a dostupnost hlasového ovládání, pro dětský pokoj může být důležitá rodičovská kontrola a stabilita televizního stojanu.

Další otázkou je, kde přesně bude budoucí nákup instalován: bude připevněn na stěnu, umístěn  v rohu místnosti nebo bude stát na vodorovné ploše? Od toho se odvíjí nutnost výběru a nákupu dalších držáků nebo konzolí, stejně jako velikost samotného zařízení − velikost jeho obrazovky.

Předpokládá se, že velikost obrazovky televizoru by měla odpovídat polovině vzdálenosti osoby od obrazovky. To znamená, že pokud plánujete umístit televizor do obývacího pokoje, změřte vzdálenost od pohovky k požadovanému místu a vydělte ji dvěma − to bude vodítkem při výběru velikosti obrazovky.

V září společnost KIVI oznámila chytrou televizi speciálně pro dětské pokoje a nyní je konečně v prodeji. Model KIVI Kids TV je 32palcová chytrá televize s Full HD obrazovkou, na jejíž rám lze připevnit dětské stavebnice. Zařízení se tak stává nejen monitorem pro vysílání obsahu, ale také součástí dětské hry, která podporuje kreativitu a představivost. Aby byla obrazovka chráněna před stavebními kostkami, je vybavená tvrzeným sklem, které odolává nárazům a poškrábání. Televize KIVI KidsTV má na zadním panelu noční světlo, které poskytuje měkké, uklidňující osvětlení a pomáhá dětem rychleji usnout, zejména pokud se bojí tmy. Noční světlo může fungovat, i když je televize vypnutá, a jeho úroveň jasu je nastavitelná. Televize běží na operačním systému Android TV 11 s rozsáhlým nastavením rodičovské kontroly.

Nejoblíbenější velikosti obrazovek televizí KIVI Smart jsou 32“, 40“ a 43“.

Nejjednodušší je umístit TV na nábytek (stůl, skříňku, polici). Pokud jsou však již všechny plochy obsazeny, lze jakýkoli moderní televizor připevnit přímo na zeď pomocí speciálních montážních držáků. Pokud existuje možnost, že diváci budou sledovat obrazovku z několika míst v místnosti, je lepší se poohlédnout po držáku, který lze otáčet.

Samozřejmě je nejlepší variantou umístit televizi v blízkosti elektrických zásuvek, aby se koupě nové televizní obrazovky náhodou nezměnila v neplánovanou domácí opravu. Dbejte také na to, aby budoucí umístění přístroje nebylo vystaveno přímému slunečnímu záření.

Na jaké funkce obrazovky se zaměřit?

Vše závisí na tom, jaký obsah bude váš nový televizor přehrávat. Pokud se plánujete omezit na sledování televize, můžete si snadno vybrat obrazovku s rozlišením HD nebo Full HD a sledovat průměrný obraz na malé obrazovce.

Pokud plánujete sledovat dynamické a živé filmy v nejlepší možné kvalitě, měli byste si pořídit co nejvyšší rozlišení obrazovky. Jedná se o televizory s rozlišením 4K (nebo Ultra HD) − mají větší obrazovku díky mnohem většímu počtu pixelů, díky čemuž je obraz velmi realistický a hluboký.

Moderní televize mají také různé softwarové technologie, které obraz vylepšují. K dispozici je například technologie KIVI:

Super Contrast Control, která lokálně vybírá oblasti obrazu a mění jejich kontrast. Tmavé záběry již nebudou splývat do jediného černého obrazu, ale budou mít hloubku.

Max Vivid, která optimalizuje obraz tím, že zvyšuje jeho jas zvlášť pro každou oblast videa.

MEMC (Motion Estimation and Motion Compensation), která jakoby „doplňuje“ chybějící snímky v rychlých filmových scénách, takže se obraz nezpomaluje, ale plynule se pohybuje.

Pro hráče mají televize také své speciální funkce. Televize KIVI mají tzv. herní režim. V tomto režimu přístroj samostatně vypne všechny funkce na pozadí, ale zachová kvalitu obrazu, takže plný potenciál procesoru Smart TV směřuje pouze do hry.

Vzhledem k tomu, že v dnešní době je k dispozici stále více obsahu v HDR, doporučuje společnost KIVI zvolit také zařízení s funkcí HDR. Ta rozpozná odpovídající video a změní nastavení obrazovky tak, aby obraz na televizoru vypadal jako živý.

Který operační systém je lepší?

Nejčastěji se setkáte se třemi operačními systémy: Android TV, Tizen OS a WebOS. Mají podobné funkce a liší se pouze počtem podporovaných aplikací. Největší počet z nich je vytvořen pro Android TV, takže majitelé zařízení s tímto operačním systémem mohou na svých televizorech očekávat největší množství obsahu a možností pro práci i zábavu. Výrobci obsahu a her vytvářejí své aplikace především pro Android TV.

Nejnovějším operačním systémem Android dostupným na trhu je Android TV 11. Bylo pro něj vytvořeno již více než 10 tisíc aplikací, které jsou k dispozici v obchodě Play Market. Na tomto operačním systému běží nejnovější řada produktů společnosti KIVI.

A co hardware?

Pokud si vybíráte televizi, která vám vydrží několik let, je nejlepší zvolit nejnovější model. Porovnejte procesory Smart TV a vyberte si ten nejnovější. Procesor zajišťuje stabilní provoz a nepřítomnost „závad“ na televizoru.

KIVI dnes používá čipovou sadu, která je o 30 % výkonnější, než je průměr na trhu. To zaručuje rychlý a stabilní provoz systému.

Při výběru Smart TV věnujte pozornost také počtu portů pro připojení zařízení třetích stran, abyste mohli připojit herní konzoli, sluchátka nebo jiné příslušenství pro centrum domácí zábavy.

Pro malou místnost postačí vestavěné reproduktory v samotném televizoru. Větší místnost může vyžadovat další zvukový systém.

Jaké volby přinesou další výhody?

Je výhodné, když se Smart TV dodává s co největším počtem lokalizovaných aplikací hned po vybalení z krabice. To je možné, pokud je výrobce oficiálním partnerem takových gigantů, jako je Google, Netflix atd. Oficiální (nikoli pirátské) aplikace, stejně jako oficiální operační systém fungují správně, nezamrzají a jsou včas aktualizovány.

Obecně je výběr televizoru poměrně jednoduchý: musíte vědět, kam jej budete instalovat a jak jej budete používat − pouze ke sledování televize nebo jako plnohodnotné zábavní zařízení s hrami, učením, tancem a hudbou. V závislosti na účelu gadgetu si vyberete určité vlastnosti a funkce.

Navštivte partnerské webové stránky KIVI a zjistěte prázdninové ceny vysněných tech produktů ve velikosti Alza.cz a Datart.cz.

O společnosti KIVI

KIVI je mezinárodní společnost založená v roce 2016 s evropskou pobočkou v Budapešti. Její hlavní činností je vývoj a výroba chytrých televizorů s distribucí do Evropy a Asie. Oddělení výzkumu a vývoje se nachází na Ukrajině a v Číně. KIVI je certifikovaným partnerem společností Google a Netflix. Více na https://kivismart.com/cz/.

Čínský soud rozhodl ve prospěch OPPO ve sporu proti Nokii o globální licenční sazby FRAND pro 5G patenty

Dne 29. listopadu 2023 vydal čínský soud rozhodnutí v soudním sporu společnosti OPPO proti společnosti Nokia o globální licenční sazby FRAND (Fair, Reasonable and Non-Discriminatory) pro 5G patenty. Rozhodnutí soudu obecně potvrdilo nárok společnosti OPPO.

OPPO vítá nedávný rozsudek prvního lidového soudu v Chongqingu ve sporu o licenční poplatky FRAND za standardní základní patenty společnosti Nokia. OPPO je ochotno dodržovat a plnit rozhodnutí soudu týkající se globálních licenčních poplatků FRAND za patenty společnosti Nokia a doufá v aktivní vyřešení sporu o licenční poplatky za patenty se společností Nokia.

Jedná se o vůbec první rozhodnutí, které potvrdilo rozsah souhrnného licenčního zatížení standardních základních patentů 5G pro odvětví mobilních telefonů. Poskytuje tak jasné pokyny pro sazby licenčních poplatků za tyto patenty pro účastníky globálního komunikačního průmyslu. Má také významné důsledky pro licenční poplatky u těchto patentů v informačních a komunikačních technologiích (ICT) a v dalších souvisejících odvětvích (například v oblasti internetu věcí nebo chytrých automobilů).

OPPO doufá, že se Nokia také podřídí rozhodnutí soudu a splní ho, aby se obě strany mohly rychle vrátit ke konstruktivním jednáním. Doufáme, že vyřešením tohoto sporu připravíme cestu pro ostatní v odvětví k dosažení konsensu ohledně souhrnných licenčních poplatků za základní patenty standardu 5G.

OPPO je klíčovým držitelem základních patentů standardu 5G a celosvětovým lídrem v oblasti inovací chytrých zařízení, a proto neustále prosazuje aplikaci technických standardů v tomto odvětví.

K 30. září 2023 má OPPO zastoupení ve více než 40 zemích a regionech s patenty komunikačního standardu 5G a celkem dokončilo více než 5700 globálních patentových přihlášek. Je držitelem 2900+ základních skupin patentů na standardy 5G, které byly nahlášeny ETSI, a předložilo více než 9000 příspěvků ke standardům 3GPP. Podle zprávy Čínské akademie informačních a komunikačních technologií z dubna 2023 a zprávy společnosti IPlytics z října 2023 o globální patentové síle základních 5G standardů patří OPPO mezi světovou špičku v patentové síle základních 5G standardů.

Společnost OPPO se zavázala k neustálým inovacím, ochraně inovací, respektování práv duševního vlastnictví, prosazování přiměřených poplatků a podpoře vytvoření dlouhodobého a zdravého ekosystému duševního vlastnictví.

OPPO podporuje řešení sporů o duševní vlastnictví mezi poskytovateli a nabyvateli licencí prostřednictvím přátelských jednání na základě vzájemného respektování hodnoty patentů.

O ZNAČCE OPPO

OPPO je přední světová značka na poli chytrých telefonů a zařízení. Svůj první mobilní telefon společnost uvedla na trh již v roce 2008 a od samého začátku se snaží do technologií vkládat své srdce i duši. Zároveň neúnavně usiluje o dokonalou harmonii designu a inovací. Dnes OPPO nabízí širokou škálu chytrých zařízení v čele se sériemi smartphonů s označeními Find a Reno. Mimo ta poskytuje OPPO svým uživatelům vlastní softwarovou nadstavbu uživatelského prostředí ColorOS. OPPO působí ve více než 40 zemích světa. Po celém světě má také 6 vlastních výzkumných ústavů a 5 center výzkumu a vývoje. V Londýně sídlí OPPO International Design Center. Po celém světě má OPPO více než 40 000 zaměstnanců.

oppo.com facebook.com/oppomobilecz instagram.com/oppomobilecz

Firmy mají i stovky zranitelných míst, kterých mohou využít kyberútočníci. 100% tomu zabránit nelze

IT infrastruktura každé firmy má celou řadu zranitelných míst, výjimkou nejsou ani stovky. Vzhledem k počtu využívaných aplikací a častým aktualizacím systémů se jedná o přirozený vývoj. Jak ale upozorňují experti české společnosti ComSource, která se zaměřuje na kyberbezpečnost, síťovou infrastrukturu a datovou analytiku, je třeba umět s těmito zranitelnostmi dobře pracovat a naučit se je spravovat. V opačném případě se výrazně zvyšuje riziko napadení firmy kybernetickými útočníky.

„Zranitelnosti lze najít v každé IT infrastruktuře. Jedná se o přirozený neustálý vývoj, každý den a každou hodinu mají firemní systémy odlišné prostředí. Stačí totiž, aby se nainstalovala aktualizace operačního systému nebo jedné z aplikací a vše se změní,“ říká Jaroslav Cihelka, expert na kybernetickou bezpečnost a spolumajitel společnosti ComSource. „Je proto důležité se těmito kritickými místy neustále zabývat a vyhledávat je. Zranitelností se zbavit nelze, pokud ale o nich víme, tak je možné je spravovat a minimalizovat tak riziko napadení firmy.“

Často se stává, že se útočníci do firmy dostanou přes zranitelnost určitého IT systému, o které se přitom veřejně ví i několik let a stačilo jen daný systém včas aktualizovat. „To je obrovská chyba zabezpečení, navíc v dnešní době se i pro útoky stále více využívají nástroje umělé inteligence. Vše se tak zrychluje a čas opravy zranitelností je proto třeba maximálně zkracovat,“ doplňuje Jaroslav Cihelka, expert na kybernetickou bezpečnost a spolumajitel společnosti ComSource.

Pokud firma používá nástroje na správu zranitelností, tak výrazně zkracuje dobu, během které mohou kybernetičtí útočníci určitou zranitelnost využít. Primárním úkolem je být neustále o všech zranitelnostech informován a vědět, kde se v rámci firemní sítě a zařízení nacházejí. Následně je možné je eliminovat – instalací aktualizace, výměnou zařízení nebo nahrazením zastaralé aplikace.

Důležité je mít nastaveno, v jakém pořadí se jednotlivé zranitelnosti mají řešit, aby to pro firmu bylo z pohledu kybernetické bezpečnosti co nejpřínosnější. Právě správná prioritizace spolu s automatizací jsou aktuálním trendem v této oblasti.

O společnosti ComSource

Společnost ComSource se v oblasti kybernetické bezpečnosti a síťové infrastruktury pohybuje od roku 2010, od roku 2023 se soustředí i na oblast datové analytiky. Poskytuje vysoce profesionální služby a dodává ta nejlepší infrastrukturní a bezpečnostní řešení on-premise, v cloudu nebo v hybridních prostředích. Díky vlastní laboratoři ComSource vyvinul a dále rozvíjí i vlastní řešení a služby. Nejvýraznější z nich je systém FlowGuard chránící před DDoS útoky. ComSource má CSIRT tým, je aktivním členem AFCEA a projektu FENIX. Společnost má své pobočky v Praze, Písku a v Bratislavě.

GymBeam Fitness Hub získal ocenění Visa Czech Top Shop! Připisuje tak do portfolia další velký letošní úspěch.

Ocenění, které je ve světě kamenných obchodů ekvivalentem Michelinské hvězdy, získal vlajkový obchod GymBeamu v Karlíně za měsíc listopad. Odborná porota bude dále vybírat z dvanácti finalistů absolutního vítěze pro rok 2023. Mezi nimi jsou brandy jako Lego nebo Lidl.

Jednotlivé prodejny každoročně bojují o závěrečné pořadí hned v několika různých kategoriích. Důležitý je samozřejmě samotný koncept prodejny a vystavení všech produktů. Stejně tak inspektoři, kteří obchody v průběhu roku inkognito navštěvují, dbají na ochotu a aktivitu personálu, nebo na podporu modernějších způsobů placení a využití digitálních nosičů. Inspektoři u GymBeam ocenili široký sortiment, možnost nechat si namlít čerstvé kešu, mandlové máslo či bezobalová možnost nákupu výživových doplňků na váhu do vlastních nádob. Orientace v obchodě je díky logickému uspořádání zboží a otevřenému prostoru jednoduchá, informace o výrobcích mohou zákazníci získat přímo od obsluhy na místě nebo na obrazovkách umístěných v interiéru. V neposlední řadě je pro kladné hodnocení zásadní i samotné okolí a umístění prodejny. Obchod GymBeam se nachází ve vzdušných a otevřených prostorách v přízemí administrativní budovy.

Pro Fitness Hub jde o další milník, který prodejna od svého otevření začátkem roku 2022 pokořila. Ukazuje se tak, že i v případě e-commerce prodejců dávají kamenné prodejny smysl a kromě budování vztahu se zákazníky významně přispívají k úspěchu společnosti jako takové.

O GymBeam:

GymBeam je s obratem 105 milionů eur za rok 2022 největším fitness e-shopem v regionu CEE. Zaměřuje se na prodej výživy pro sport a zdraví, zdravých potravin, sportovního oblečení a příslušenství. Ve svém portfoliu má více než 120 značek a tisíce produktů. Velkou část jeho tržeb tvoří vlastní výroba pod značkami GymBeam, VanaVita, BeastPink, STRIX a XBEAM.

Společnost GymBeam od vzniku expandovala do dalších krajin Evropy. Momentálně působí na 15 trzích, mezi které kromě Slovenska a Česka patří například Maďarsko, Rumunsko, Chorvatsko, Bulharsko, Ukrajina, Slovinsko, Polsko, Německo či Itálie.

11 + 1 vtipů o bateriích a nabíjení nejen pro veselý konec roku

Baterie mají v dnešním světě závislém na technologiích nepostradatelné místo. To potvrzuje i fakt, že jsou předmětem mnohých vtipů a humorných historek. Pro sváteční pohodu jsme připravili sérii vtípků na téma baterií a nabíjení, které vás dobijí pozitivní energií do dalšího roku.

Moderní technologie nám usnadňují život, ale často také způsobují, že je hektičtější a nemáme čas se zastavit. „konec roku by měl být radostný a zábavný. Proto jsme připravili sadu vtipů, které si z baterií a chytrých telefonů, které nám mohou energii paradoxně vysávat, dělají legraci,“ uvádí Radim Tlapák z internetového obchodu BatteryShop.cz, který je předním prodejcem baterií do mobilních zařízení na českém trhu a nabízí akumulátory vlastní značky T6 Power. A doplňuje, že v e-sbopu mají nejraději tento vtípek „Jaký obchodník je ten nejlepší? Přece prodejce baterií, protože má vždycky dostatek energie na rozdávání,“ vtipkuje Radim Tlapák.

Vtipy o bateriích

1. Přijde zákazník do elektra a chce reklamovat zboží. „Včera jsem u vás koupil tužkové baterie,“ říká. „A co je s nimi špatně, pane?“ ptá se prodavač. „No vůbec nepíší!“

2. Potkají se v parku dvě ženy a dají se do řeči o partnerských záležitostech. Jedna si povzdechne a říká: „Víš, jaký je rozdíl mezi baterií a mužem?“

„To netuším,“ odvětí druhá.

„Baterie má i pozitivní stranu.“

3. Přijde zákazník do obchodu v Německu a prosí: „Dvě baterie.“

Prodavač nerozumí a odpovídá: „Wie bitte?“

Zákazník překvapeně reaguje: „Nechci vybité, ale nabité baterie, přece.“

4. Co dělají policisté, když se blýská? Vytáhnou z policejního auta baterie a čekají, až se nabije.

5. Kamarádi si o vánočních prázdninách píšou: „Tak co, jak zvládáš Vánoce s rodinou?“ Druhý odpoví: „Představ si, na Štěpána se mi vybil mobil a rozbila se mi nabíječka. A zjistil jsem, že v mé rodině jsou docela milý lidé.“

6. Proč se baterie nikdy nenaštvou? Protože stále zůstávají pozitivní.

7. Jak se představí baterie na prvním rande? Ahoj, jsem plná energie, umím zajiskřit a jsem pozitivní. A když mě poznáš blíž, mám i svou negativní stranu.

8. Jak židovská babička vysvětluje svým vnoučatům v dnešní době význam svátku Chanuka? „Děti, představte si, že má váš smartphone jen 10 procent kapacity baterie a nemáte nabíječku.“ Děti vykřiknou hrůzou. „A i přesto vám vydrží mobil fungovat celých osm dní.“ „To je zázrak, babi,“ řeknou úžasem děti. „Tak, konečně jste pochopili Chanuku.“

9. Povídají si dva kamarádi: „Teda, ty tvoje nové smartwatch jsou super a mají tolik funkcí!“ Majitel nových hodinek potvrzuje: „Je to perfektní, od rána mi měří tep, kroky, sleduju na nich zprávy, vyřizuji e-maily, telefonuju a dívám se na videa.“ Kamarád je nadšený: „To je super. A kolik je teď hodin?“ „Poledne,“ odpoví druhý, aniž by se podíval na chytré hodinky. „Jaks to poznal?“ „Protože se mi právě vybily,“ suše odvětí.

10. Anička dostala pod stromeček nového králíčka. Ve chvíli, kdy do něj vkládala už třetí baterii, ji tatínek upozornil, že to není ten králíček na baterie z reklamy.

11. Jak se jmenuje nejrychleji se nabíjející baterie na světě? Usain Volt

A jako bonus jeden vtip, který vymyslela umělá inteligence:

Dvě baterie si povídají. Jedna říká: „Cítím se tak vybitá.“ Na to druhá odpovídá: „Drž se, možná jsi jen na konci svého cyklu!“

O e-shopu BatteryShop.cz

Společnost BatteryShop.cz má v obchodování na internetu dlouhodobé zkušenosti, věnujeme se mu od roku 1998. Specializuje se výhradně na prodej baterií. Všichni pracovníci mají s produkty z oboru počítačové elektroniky bohaté zkušenosti. Obchodními partnery jsou společnosti z Asie a USA. Všechny prodávané baterie splňují přísné evropské normy a mají všechny certifikáty potřebné pro prodej v zemích Evropské unie. Vysokou kvalitu služeb internetového obchodu potvrzuje 98% hodnocení zákazníků na portálu Heureka.cz.

Internetový obchod BatteryShop.cz provozuje společnost NTB CZ, která je zároveň vlastníkem a výhradním prodejcem baterií značky T6 power.

SAP jako první v Česku rozšiřuje svou nabídku v novém katalogu cloud computingu o řešení software jako služba

Řešení SAP Analytics Cloud se stalo první službou typu Software as a Service (SaaS) zapsanou v novém katalogu cloud computingu podle novely zákona o informačních systémech veřejné správy. Více než dva roky od přijetí novely se tak nachází v katalogu celkem tři služby. Orgány veřejné správy v České republice, jako jsou jednotlivá ministerstva, nyní mohou využívat cloudové analytické, plánovací a simulační nástroje a do budoucna i potenciál umělé inteligence a strojového učení. Zápis proběhl v listopadu letošního roku.

„Modernizace veřejného sektoru jde ruku v ruce se zajištěním bezpečnosti. Doložení potřebných certifikací a další dokumentace a jejich ověření proto trvá delší dobu. Se svou již druhou zapsanou službou v novém katalogu cloud computingu SAP dokazuje, že je pro něj kybernetická bezpečnost a spolehlivost systémů nedílnou součástí jeho řešení. S novými analytickými nástroji plně k dispozici se v Česku opět posouváme o kus dál k umožnění lepších služeb pro firmy i občany,“ říká Hana Součková, generální ředitelka SAP ČR.

Řešení SAP Analytics Cloud splňuje podmínky pro zařazení do druhé bezpečnostní úrovně cloud computingu. Organizacím ve státní a veřejné správě přináší novou generaci analytického řešení pro podporu různých forem reportingu a vizualizací včetně dodání kontextu. Obsahuje nástroje pro vytváření variantních rozpočtů, simulací a scénářů budoucího vývoje.

Zápis je mimo jiné další z řady přípravných kroků největší evropské technologické společnosti v souvislosti s plánovanými požadavky evropské směrnice NIS2. V rámci svých aktivit má SAP interně vytvořený tým, který testuje dopady implementace směrnice na svá řešení a firemní procesy na globální úrovni i lokálně v Česku.

„V SAP se zabýváme vývojem řešení software jako služby již řadu let a máme vyhrazené týmy nejen pro jeho vývoj a testování, ale také pro zajištění provozu v souladu s požadavky na kybernetickou bezpečnost. Cítíme zodpovědnost k organizacím v Česku, aby měly takové řešení, které jim umožní plynule se věnovat jejich aktivitám v prostředí měnících se tržních podmínek i regulací,“ říká Zdeněk Panec, vedoucí týmu pro veřejné zakázky v SAP.

Katalog cloud computingu spravuje Digitální a informační agentura, která má od prvního dubna letošního roku na starosti digitalizaci veřejné správy. Splnění podmínek pro zápis poskytovatelů cloudových služeb posuzuje Národní úřad pro informační a kybernetickou bezpečnost.

O společnosti SAP

Strategií společnosti SAP je pomoci každé firmě fungovat jako inteligentní podnik. Jako lídr na trhu podnikového aplikačního softwaru pomáhá SAP firmám všech velikostí a ve všech odvětvích fungovat co nejlépe: Zákazníci společnosti SAP vytvářejí 87 % celkového světového obchodu. Technologie strojového učení, internetu věcí (IoT) a pokročilé analytiky v SAP pomáhají proměnit podnikání zákazníků v inteligentní podniky. SAP pomáhá lidem a organizacím získat přehled o podnikání a podporuje spolupráci, která jim pomáhá udržet si náskok před konkurencí. SAP zjednodušuje podnikové technologie, aby mohli klienti využívat software SAP tak, jak chtějí. Komplexní sada aplikací a služeb SAP umožňuje zákazníkům z 25 odvětví po celém světě fungovat ziskově, neustále se přizpůsobovat a měnit věci k lepšímu. Díky globální síti zákazníků, partnerů, zaměstnanců a lídrů pomáhá SAP světu lépe fungovat a zlepšovat životy lidí. Další informace naleznete na www.sap.com.

Tento dokument obsahuje výhledová prohlášení, což jsou předpovědi, projekce nebo jiná prohlášení o budoucích událostech. Tato prohlášení jsou založena na současných očekáváních, prognózách a předpokladech, které podléhají rizikům a nejistotám, jež mohou způsobit, že se skutečné výsledky a výstupy budou podstatně lišit. Další informace týkající se těchto rizik a nejistot lze nalézt v našich dokumentech předložených americké Komisi pro cenné papíry (SEC), mimo jiné v části Rizikové faktory ve výroční zprávě společnosti SAP na formuláři 20-F za rok 2020.

© 2023 SAP SE. Všechna práva vyhrazena.

Společnost SAP a další produkty a služby SAP zde uvedené, jakož i jejich příslušná loga jsou ochranné známky nebo registrované ochranné známky společnosti SAP SE v Německu a dalších zemích. Další informace o ochranných známkách a upozornění naleznete na https://www.sap.com/copyright.

Útočníky v kyberprostoru pohání ideologie i rozvoj umělé inteligence. Bez správné ochrany hrozí firmám jak ekonomické ztráty, tak propad reputace

Evropská unie zaznamenala v první polovině roku 2023 třikrát více kybernetických útoků než ve druhé polovině předcházejícího roku. Kromě četnosti jsou kybernetické útoky a jejich následky také rozmanitější. Významnou roli hrál nárůst počtu hacktivistických skupin, které provádí útoky s ideologickým pozadím, zvláště v souvislosti s válkou na Ukrajině, stejně tak jako rozvoj umělé inteligence i internetu věcí. Nejčastějším typem byly ransomware útoky (31 %), dále DDoS útoky (21 %) a následně krádeže osobních údajů (20 %). Mířily nejčastěji na veřejnou správu (19 %), jednotlivce (11 %), zdravotnictví (8 %), digitální infrastrukturu (7 %) a dále na výrobu, finance a dopravu. Vyplývá to z dat Agentury Evropské unie pro kybernetickou bezpečnost a analýzy společnosti BDO.

„Od února letošního roku až do června, do kterého jsou k dispozici zpracovaná data, počet kybernetických útoků v EU každoměsíčně stoupal. Konkrétně v březnu stoupl dokonce více než trojnásobně. Pro jednotlivce, firmy, organizace a veřejné instituce budou kybernetické útoky představovat čím dál větší riziko, na které je nutné mít zavedená adekvátní reaktivní opatření,“ komentuje Libor Šrám, auditor kybernetické bezpečnosti z poradenské společnosti BDO.

Nejčastějšími hrozbami jsou v současnosti ransomwarové útoky, který cílí na datový obsah informačních systémů se snahou jej zašifrovat, případně převzít. Takových útoků stále přibývá a nevypadá, že by trend měl v blízké době zpomalit. „Útočníci většinou vyžadují výkupné za zpětné odblokování zašifrovaných dat, přičemž výsledek po zaplacení požadované částky je velmi nejistý.

Pokud takový útok nastane, je třeba bez zbytečného odkladu zahájit rychlé a efektivní akce směřující k minimalizaci vzniklých škod,“ doporučuje Libor Šrám.

Nejdůležitější je rychlá izolace postižených systémů, omezení nebo zastavení veškerých kritických operací provozovaných informačními systémy a zahájení obnovy informačních systémů a dat z prověřených záloh. Po obnově normálního provozu je nutné provést podrobnou analýzu incidentu a vyhodnotit, jak zlepšit reakci na podobné útoky v budoucnosti. Základem účinné ochrany je ověřený plán pro řešení incidentů, plán obnovy a kontinuity podnikání.

Dalším nejčastějším typem kybernetických hrozeb jsou DDoS útoky, které cílí na informační systémy se snahou o jejich zahlcení a zamezení jejich fungování. „DDoS útoky jsou často příčinou výpadků internetu nebo telekomunikačního provozu. Ty jsou historicky na nejvyšší úrovni,“ doplňuje odborník z BDO. Cílem těchto útoků je narušení fungování informačních systémů, což je pro útočníky druhou nejběžnější motivací po té finanční. Zároveň DDoS útoky často slouží jako doplňková aktivita většího útoku, který již může mít finanční motivaci.

V současné době bychom již našli jen zlomek jedinců, kteří by neměli osobní zkušenost s phishingem, tedy snahou o vylákání citlivých údajů pomocí podvodných mailů nebo falešných webových stránek, které napodobují známé servery, platební portály nebo weby státních institucí. Útočníci tak cílí na lidskou důvěru a zvědavost. „Relativní novinkou je přitom klamání uživatelů například pomocí důvěryhodně probíhajících telefonátů s cílem získat cenné přístupové údaje,“ uvádí Libor Šrám.

Firmy by proto měly především pečlivě nastavit vhodná bezpečnostní opatření, poučit zaměstnance o existujících rizicích a také jim poskytnout školení, jak nejčastějším útokům odolávat a předcházet jim,“ radí Libor Šrám z BDO.

Umělá inteligence pomáhá jak při ochraně, tak při útocích

Zatímco nasazení umělé inteligence ve společnostech může na jedné straně pomáhat při odhalování podezřelého chování nebo škodlivého kódu, na straně druhé účinně pomáhá i útočníkům. „Ti díky umělé inteligenci vytvářejí přesvědčivější phishingové e-maily, které dnes již netrpí špatnou češtinou, díky které šlo v minulosti snadno podvod odhalit,“ potvrzuje Libor Šrám.

Již dnes lze s využitím umělé inteligence napodobovat známé hlasy a vytvářet podvodná videa, které jsou čím dál více k nerozeznání od originálu.

„Pro firmy a další organizace je vedle důsledného proškolování zaměstnanců zásadní správně nastavit parametry ochrany proti kybernetickým útokům, zejména průběžně prověřovat jejich zranitelnosti a aplikovat opatření proti zjištěným zranitelnostem. Jinak se mohou kromě ekonomických ztrát potýkat také s dopadem na pověst společnosti,“ varuje Libor Šrám ze společnosti BDO.

O společnosti BDO

BDO je poradenská společnost poskytující auditorské, daňové, právní, účetní a poradenské služby. Na českém trhu působí již 30 let. S téměř 500 odborníky a dlouholetou praxí se řadí k předním společnostem s tímto zaměřením v České republice, kde má kanceláře v Praze, Plzni, Brně, Domažlicích, Českých Budějovicích, Jindřichově Hradci a Ostravě.

BDO je v České republice zastoupena společnostmi BDO Audit s.r.o., BDO Czech Republic s.r.o., BDO Consulting s.r.o., BDO Legal s.r.o., advokátní kancelář a BDO Valuation, s.r.o. Společnost je součástí mezinárodní sítě BDO, která celosvětově tvoří jednu z největších sítí auditorských a poradenských skupin. Zaměstnává více jak 91 tisíc odborníků a působí ve 167 zemích, v nichž čítá více než 1 650 kanceláří.

5 nejčastějších předsevzetí, která si každoročně slibujeme

Nový rok přichází s nadějí a očekáváním nových začátků. Je to doba, kdy mnozí z nás hledají inspiraci ke změnám a zlepšením ve svém životě. Ať už jsme svědky vlastních ambicí nebo sledujeme předsevzetí blízkých, existuje několik obecných cílů, které se zdají neodmyslitelně spojené s příchodem každého nového roku. V tomto článku se zaměříme na šest nejčastějších předsevzetí, která si každoročně klade mnoho z nás, a přemýšlíme o tom, jak je přetvořit z jednoduchých slibů na kroky směrem k dosažení našich cílů.

Pestré stravovací návyky

Jedním z nejčastějších a nejvýznamnějších předsevzetí je rozhodnutí jíst zdravěji. Vyvážená strava hraje klíčovou roli v udržení optimálního zdraví a celkové pohody. Je to nejen cesta k udržení správné hmotnosti, ale také prostředek pro prevenci onemocnění, posílení imunitního systému a podporu energetické úrovně. Základem vyvážené stravy je rozmanitost. Různorodé potraviny znamenají různorodé živiny.

„Ve vašem jídelníčku by neměly chybět potraviny, které jsou klíčové pro správné fungování organismu a přispívají normální činnosti nervové soustavy, svalů a tvorbě kolagenu. Mezi takové potraviny patří například ananas, citron, ořechy a listová zelenina,“ radí David Buchta, propagátor zdravého životního stylu ze společnosti PRIMULUS, primulus.cz.

Pravidelný pohyb

S nástupem nového roku se mnoho jednotlivců odhodlává k jednomu z nejčastějších předsevzetí – pravidelnému cvičení. Tato rozhodnutí vycházejí ze snahy o zlepšení fyzické kondice nebo z posílení zdraví. „Pravidelná fyzická aktivita podporuje metabolismus a zvyšuje přísun kyslíku do svalů. Cvičení stimuluje svaly a způsobuje mikrotraumata, čímž vyvolává reakci těla na opravu a regeneraci a podporuje tak produkci testosteronu. Podle Americké kardiologické asociace byste měli zařadit alespoň 150 minut kardiovaskulárního cvičení střední intenzity nebo 75 minut kardiovaskulárního cvičení vysoké intenzity každý týden. Můžete také zařadit vysoce intenzivní intervalový trénink (HIIT), který zahrnuje krátké intervaly intenzivního cvičení s krátkými odpočinky,“ říká David Buchta propagátor zdravého životního stylu ze společnosti PRIMULUS, primulus.cz.

Cvičení nemusí znamenat monotónní opakování stejných cviků. Experimentujte s různými formami pohybu, jako jsou taneční lekce, jóga, nebo jednoduše sporty, které vás baví. S postupem času a vytrvalostí mohou pochybnosti ustoupit a pravidelné cvičení se stane přirozenou součástí vašeho životního stylu, přinášející nejen fyzickou, ale i duševní harmonii.

Pitný režim a hydratace

Spousta lidí si klade za cíl zvýšit svůj příjem vody a omezit konzumaci nápojů s vysokým obsahem cukru. Je to snaha nejen o hydrataci, ale také o snížení příjmu kalorií a potenciálních negativních dopadů, které mohou být spojeny s přílišným množstvím sladkých nápojů. Pitný režim se tak stává jakýmsi základním kamenem, na němž můžeme postavit další prvky naší cesty k celkovému zdraví. Tato zdánlivě nenápadná rozhodnutí mohou mít obrovský dopad na celkové zdraví a pohodu. Pitný režim, a tedy i dostatečný příjem vody, je klíčový pro správnou funkci našeho organismu, a právě toto předsevzetí mnoho lidí zahrnuje do svého seznamu cílů pro nový rok.

Konec s prokrastinací na sociálních sítích

Určitě nejste první ani poslední, kdo denně stráví na sociálních sítích nezdravé množství času. Co to takhle obrátit ve vlastní prospěch? Pokud vás láká práce s IT technologiemi a chcete posunout své dovednosti na novou úroveň, vyměňte prokrastinaci na sociálních sítích za nová poznání v programování.

„Chcete být webovým, nebo mobilním vývojářem, data scientistou nebo se specializovat na umělou inteligenci? Nebo si chcete rozšířit obzory, orientovat se v IT světě a procvičovat si mozek? Programování vám umožní získat lepší povědomí o tom, jak počítače a software fungují, o technologických trendech a kyberbezpečnosti. Zároveň vám může zvýšit vaši schopnost efektivně komunikovat a pracovat s technologicky orientovanými lidmi a organizacemi. Pro začátek si ujasněte, čeho chcete dosáhnout a podle toho si nastavte svůj učební plán,“ radí Jana Večerková, zakladatelka a ředitelka intenzivních kurzů programování Coding Bootcamp Praha, codingbootcamp.cz .

Relaxace a odpočinek

Rovnováha mezi prací a osobním životem také zahrnuje pravidelný čas pro odpočinek a regeneraci. To může být ve formě dovolené, víkendových výletů nebo jednoduše večerním odpočinku po náročném dni. Důležité je plánovat tyto okamžiky odpočinku a dávat jim stejnou váhu jako pracovním povinnostem.

Důležité je umět relaxovat, ideálně si najít vhodného koníčka, který vás naplňuje a zároveň si při něm odpočinete a na chvíli zapomenete na každodenní povinnosti a starosti. Zní to jednoduše, ale pro mnoho lidí je to problematické. Klíčové je dostatečně odpočívat. Vedle koníčků a relaxace, byste měli udržovat dobré vztahy v rodině, na pracovišti a mezi kamarády. Někdy to není jednoduché, ale minimálně byste se měli o tento stav pokusit,“ říká David Buchta, propagátor zdravého životního stylu ze společnosti PRIMULUS, primulus.cz.

Rovnováha mezi prací a osobním životem není statický stav, ale spíše dynamický proces, který vyžaduje trvalý závazek a neustálé úpravy. Stanovení hranic, pravidelný odpočinek a zapojení svých blízkých jsou klíčovými kroky ke zlepšení této rovnováhy a ke vytvoření života, který naplňuje pracovní i osobní aspekty.

Povede omezení odpočtu DPH na osobní automobil v roce 2024 ke zpomalení českého trhu s auty?

Nový konsolidační balíček s platností od 1. 1. 2024 bude zahrnovat omezení odpočtu DPH na osobní automobil na první 2 miliony Kč z ceny vozu. Statistiky ukazují, že prodej luxusních vozů tvoří pouze zlomek celkového objemu trhu. Schválené opatření může vést ke zpomalení českého trhu s auty a k frustraci podnikatelů z nestabilního daňového prostředí České republiky.

Vláda ve svém vyjádření k balíčku z 23. 5. 2023 uvedla, že „v roce 2020 bylo 96 ze 101 nově registrovaných Ferrari v Česku registrováno na firmu“, čímž nové opatření zarámovala jako boj proti superbohatým lidem, kteří na své firmy registrují soukromá luxusní auta, která však zjevně neslouží k jejich podnikání. Ve skutečnosti jde o nesmyslný hon na čarodějnice, který na hranici postaví tisíce slušných podnikatelů a manažerů ze střední třídy, zatímco přínos státnímu rozpočtu je diskutabilní.

Luxusní vozy v ČR tvoří zanedbatelný zlomek trhu

V roce 2022 se v České republice prodalo 192 tisíc osobních aut. Skutečně luxusních a supersportovních vozů značek Rolls-Royce, Lamborghini, Bentley nebo Ferrari se ročně prodá několik stovek, tvoří tedy zanedbatelný zlomek objemu trhu. A že si většinu Ferrari pořídily firmy? Ano, ale to platí i pro Škodovku. Firmy totiž v Česku kupují přes 75 % všech nových aut.

Kdo jsou vlastně ti boháči, kteří si kupují auta za 2 miliony? No, je to leckdo. Auta totiž v posledních letech významně zdražila a tuto částku zaplatíme za poměrně běžné vozy. Přes 2 miliony se snadno dostane nejen Volkswagen Arteon či rodinný Multivan, ale k této hranici se nebezpečně blíží i lépe vybavená česká Škoda Superb, Kodiaq nebo Enyaq. Nejde tedy o žádné superluxusní zboží, ale o obvyklá služební auta ekonomicky úspěšné české střední a vyšší střední třídy. Auta v této cenové hladině si pořizují nejen podnikatelé a živnostníci, ale dostává je k užívání také střední a vyšší management firem.

Zpomalení trhu s auty a větší frustrace podnikatelů

Velmi bohatí lidé si svá Ferrari pořídí i bez možnosti plně odečíst DPH a stát od nich v roce 2024 skutečně vybere několik stovek milionů korun navíc. Zároveň však o jiné stovky milionů (nebo miliardy) přijde, protože řada firem a živnostníků odloží nebo omezí obměnu svého vozového parku, případně si dražší služební vozy zaregistruje v zahraničí. Výsledkem bude zpomalení českého trhu s auty a ještě větší frustrace podnikatelů z nestabilního daňového prostředí České republiky. A to naší stagnující ekonomice rozhodně neprospěje.

Autorský článek připravil Ondřej Tyleček, generální ředitel kreativní agentury
Fairy Tailors, www.fairytailors.

Exit mobile version