Nový filmový objektiv Samyang V-AF

Společnost Samyang rozšiřuje svou oblíbenou řadu filmových objektivů V-AF o nový teleobjektiv ideální pro fotografování portrétů a zátiší – Samyang V-AF 100mm T2.3 Sony FE.

Na základě úspěchu stávající řady, která zahrnuje objektivy 24mm, 35mm, 45mm a 75mm T1.9 Sony FE, přidává tento nový objektiv 100mm T2.3 Sony FE do kolekce další vrstvu hloubky.

Díky ohniskové vzdálenosti 100mm a vysoké světelnosti T2.3 je objektiv ideální pro fotografování portrétů a rozhovorů, ale také pro fotografování produktů a zátiší.

Nový objektiv je vybaven stejně rychlým automatickým zaostřováním, konzistentním barevným tónem a filmovými funkcemi jako ostatní objektivy této řady. Je o něco delší díky optické konstrukci složené z 9 členů v 8 skupinách. Do konstrukce byly začleněny 2 HR a 2 ED členy, které poskytují vynikající optický výkon.

Přestože je objektiv o 13 mm delší, má stejnou hmotnost i velikost přední části, takže jej nemusíte při použití na gimbalu vyvažovat. Také zaostřovací kroužek má stejnou polohu jako u ostatních objektivů.

Stejně jako předchozí objektivy této řady má i nový 100mm objektiv na boku přizpůsobitelný volič, který lze nastavit na manuální ostření nebo na nastavení clony otáčením zaostřovacího kroužku.

Pod tímto přepínačem se nachází tlačítko pro podržení zaostření, které umožňuje zablokovat zaostření na určitou vzdálenost. Uživatel může tlačítku přiřadit i další požadované funkce prostřednictvím aktualizace firmwaru.

Nový objektiv se hodí také k novému anamorfnímu adaptéru Samyang pro řadu V-AF. Adaptér přidá anamorfní funkce k oblíbeným objektivům V-AF a očekává se, že bude uveden na trh v prvním čtvrtletí roku 2024.

Ceny a dostupnost

Nový objektiv bude dostupný na přelomu prosince 2023 a ledna 2024.

Doporučená prodejní cena je:

126657  Samyang V-AF 100mm T2.3 Sony FE – 14.690,- Kč / 590 €

Klíčové specifikace

  • Pro bajonet Sony E
  • Podpora rozlišení 8K
  • Skvělé pro fotografování portrétů a zátiší
  • Kompaktní a lehká konstrukce
  • Konstrukce kruhové clony s 9 lopatkami
  • Kontrolka nahrávání na přední straně objektivu

Tip na dárky na letošní Vánoce? KIVI Kids TV do dětských pokojů

Značka KIVI aktuálně představila nový produkt, který by mohl být skvělým nápadem na dárek pro děti. KIVI KidsTV je chytrý televizor určený speciálně do dětských pokojů. Má obrazovku chráněnou tvrzeným sklem, které odolává nárazům a poškrábání, a její modrý rám pojme dětské stavebnice. Pojďme se na tuto novinku podívat blíže.

Technické specifikace

KIVI KidsTV je 32palcový chytrý televizor s Full HD obrazovkou, maticí FSA a technologií přímého LED podsvícení. Aby byl obraz jasnější, kontrastnější, sytější a realističtější, používá výrobce vlastní technologie, jako je Super contrast control, Max Vivid, Ultra clear a HDR. Tyto funkce podporuje výkonná čipová sada a 8 GB integrované paměti. Nechybí bezdrátová rozhraní jako Bluetooth, Chromecast, Wi-Fi a všechny potřebné porty: ethernet (LAN), 2 USB, 4 HDMI, audiojack, optický audiovýstup, mini RCA. Televizor funguje na systému Android TV 11. Výkonný zvuk zajišťují dva 16wattové reproduktory s technologiemi Dolby Audio, Sound Surround, Auto Volume Control a SRC.

Čím je KIVI KidsTV tak výjimečná?

Personalizovaný design rámu

Do rámu, základny a středové desky televizoru KIVI KidsTV lze umístit dětské stavebnice. Děti si mohou postavit cokoli kdekoli na rámu bez omezení velikosti, tvaru nebo barvy. To umožňuje vytvořit pokaždé jedinečný rám, který odráží individualitu a kreativitu. Televize je kompatibilní s oblíbenými sériemi stavebních kostek, takže můžete použít sady, které vaše dítě již vlastní, nebo koupit nové s libovolným motivem.

Ochranné sklo

Silné tvrzené sklo odolné proti poškrábání poskytuje optimální ochranu obrazovky před těžkými hračkami, knihami nebo dokonce míči. Je odolné proti pořezání ostrými předměty, drápy domácích mazlíčků, kovovými zipy na oblečení nebo kabely nabíječky telefonu. Televizor je pro děti zcela bezpečný a bude zobrazovat jasný obraz po mnoho let. Společnost KIVI poskytuje tříletou záruku na obrazovku televizoru.

Stabilita a bezpečnost

Nový výrobek je dodáván se sadou oboustranných samolepek, které rodičům umožňují televizor bezpečně připevnit k poličce nebo stojanu. Tím je zajištěna stabilita při hře se stavebnicemi nebo v případě, že do obrazovky narazí hračka.

Noční světlo pro zdravý spánek

Na zadním panelu televizoru KIVI KidsTV je umístěno uklidňující noční světlo AlumiGlow. Vytváří v dětském pokoji útulnou atmosféru a pomáhá dětem rychleji usnout, zejména pokud nerady spí potmě. Noční světlo může fungovat, i když je televizor vypnutý, a jeho úroveň jasu je nastavitelná. Rodiče nebo děti jej mohou ovládat pomocí dálkového ovladače televizoru nebo tlačítka na skříňce televize.

Pohodlné dálkové ovládání

Aktualizovaný dálkový ovladač KIVI má ergonomický design s minimálním počtem tlačítek, takže ovládání Smart TV zvládne i dítě. Pohodlně se drží a tlačítka jsou hladká a tichá. Dálkový ovladač obsahuje vestavěný mikrofon pro hlasové ovládání, což je ideální pro ty, kteří ještě neumějí číst. Oblíbené aplikace jsou rychle dostupné prostřednictvím vyhrazených tlačítek na dálkovém ovladači.

Mezi další vlastnosti patří atraktivní modrá barva a tlačítko pro ovládání nočního osvětlení. Svítící logo na spodní straně dálkového ovladače usnadňuje jeho nalezení ve tmě.

Bezpečné pro oči

Je známo, že světlo na obrazovce může způsobovat únavu očí a ovlivňovat spánek. KIVI filtruje škodlivé záření a chrání zrak, zejména ve tmě, díky technologii Low blue light.

Pro více informací o této nabídce a provedení předobjednávky navštivte obchody Alza.cz a Datart.cz.

O společnosti KIVI

KIVI je mezinárodní společnost založená v roce 2016 s evropskou pobočkou v Budapešti. Hlavní činností je vývoj a výroba chytrých televizorů s distribucí výrobků v Evropě a Asii. Oddělení výzkumu a vývoje se nachází na Ukrajině a v Číně. V současné době bylo prodáno více než 1,5 milionu zařízení. Společnost KIVI je certifikovaným partnerem společností Google a Netflix. https://kivismart.com/cz/

Chytré náramky jsou přežitkem, Češi si rádi připlatí za sofistikovanější hodinky. Vede Apple, Garmin a Samsung

Chytré hodinky přebírají letos už definitivně trh fitness náramků. Vyplývá to z prodejních čísel CZC, dvojky na trhu s elektronikou. Z letošních prodejů je navíc zřejmé, že jsou Češi v této kategorii poměrně nároční zákazníci a ocení kvalitu a pokročilé funkce.

Doba, kdy si Češi pořizovali hromadně fitness náramky, je pryč. V letošním roce se zájem soustředí už téměř výhradně na výkonné chytré hodinky. Kdo by však odhadoval, že náš spořivý národ bude volit především levnější modely, ten by se tvrdě zmýlil. Největší zájem z pohledu prodaných kusů je aktuálně o modely hodinek v cenové kategorii kolem 20 tisíc korun.

Graf podílu prodejů nejprodávanějších značek chytrých hodinek od CZC za posledních 5 let dokazuje, že zájem českých zákazníků se soustředí na výkonnější a dražší modely. Zároveň ukazuje neustálý růst hodinek Apple, které si letos z celkového trhu této kategorie ukously více než 50% podíl. O dalších více než 30 % se dělí značky Garmin a Samsung, z ostatních výrobců mají významnější podíl na českém trhu ještě značky Amazfit a Xiaomi.

Ještě před několika lety jsme zaznamenávali masové prodeje náramků v cenové hladině do dvou tisíc korun, které si lidé pořizovali s vidinou větší motivace k pohybu. Spolu s tím sílila kategorie vyspělých chytrých hodinek, které vyhledávali nároční zákazníci. Fanoušci značky Apple zase volili hodinky této značky, aby zapadly i funkčně do celého ekosystému, a aktivní sportovci, především běžci a turisté, se zaměřili na modely s GPS, mezi nimiž se vyprofilovaly jako nejlepší produkty Garmin. Vyspělejší hodinky tak získávají další a další zákazníky, nehledě k tomu, že mnoho zastánců chytrých hodinek přechází pravidelně na nové modely,“ shrnuje Norbert Hrčko, manažer kategorie chytrých hodinek v CZC.

Důvodem, proč se trh takto rozdělil, je fakt, že většina levných chytrých hodinek nabízí v podstatě „jen“ funkce chytřejších náramků. Zájem zákazníků o nejnovější modely potvrzuje i aktuální poptávka po Apple Watch Ultra 2 a Apple Watch Series 9, které značka představila 15. září letošního roku. Hodinky mají integrovaný nový, výkonnější čip a nabízí řadu pokročilých funkcí ovládání.

V segmentu náramků se podle našich zkušeností prodávají v podstatě už jen modely Xiaomi, aktuálně model Smart Band 8, který nabízí vynikající poměr mezi cenou, nabízenými funkcemi, odolným provedením a designem. Díky ceně těsně nad hranicí tisíce korun očekáváme, že se stane zajímavým vánočním dárkem především pro dospívající mládež a méně náročné zákazníky,“ doplňuje Hrčko.

Samostatná rostoucí kategorie: Dětské chytré hodinky

Nedávný průzkum mezi zákazníky CZC a současně rodiči dětí ve věku do 12 let ukázal, že rostoucí zájem o dětské chytré hodinky souvisí především s tím, že Češi chtějí mít přehled o tom, kde se jejich děti nacházejí, a zároveň chtějí mít možnost se jim bezpečně dovolat, i když dítě odloží telefon. Celkem 85 % oslovených rodičů uvedlo, že o pořízení dětských chytrých hodinek pro své děti uvažuje, a mezi nejžádanější vlastnosti hodinek pro děti uvedlo dvě zmíněné funkce. Možnost sledování polohy dítěte označilo jako velmi důležitou vlastnost 66 % oslovených a spolehlivé kontaktování dítěte pomocí hodinek za všech okolností označilo jako velmi důležitou funkci 59 % rodičů.

O CZC:

CZC je populární internetový obchod zaměřený především na počítače a elektroniku a v tomto segmentu je dvojkou na trhu. V sortimentu má přes 65 000 druhů produktů od notebooků přes mobilní telefony až po IT speciality. Díky vlastním skladům a pobočkám po celé České republice dodává zboží ve stejný či následující den od objednání. Mezi zákazníky patří nejen domácí uživatelé, hráči a počítačoví nadšenci, ale také firmy, školy a instituce. CZC je součástí Allegro Group, mezinárodní internetové společnosti, která vlastní značky MALL, CZC a WE|DO a provozuje přední online tržiště ve střední a východní Evropě. Platforma se sídlem v Lucembursku a kótovaná na varšavské burze cenných papírů spojuje miliony kupujících s tisíci obchodníky, kteří poskytují stovky milionů nabídek.

Sdružení CzechInno dnes vyhlásilo vítěze soutěže Vizionáři 2023. Uspěly projekty využívající umělou inteligenci, ale i výrazně ekologicky zaměřené inovace

Sdružení CzechInno dnes v rámci svého projektu Vizionáři vyhlásilo nejpřínosnější české inovace uplynulého období. Více než stovka nominovaných inovativních českých firem a organizace se utkala ve třináctém ročníku této soutěže, která si klade za cíl každoročně vyhledávat, hodnotit a oceňovat inovační počiny s nejvýznamnějším technologickým, ekonomickým a sociálním přínosem nebo jejich kombinací. Porota udělila šest čestných uznání, pět titulů Vizionář 2023 a ocenila dlouhodobý přínos dvou Osobností projektu Vizionáři 2023.

Odborná porota projektu Vizionáři letos mezi nominovanými inovacemi vysoce hodnotila zejména šíři společenského přínosu oceněných inovací. Uspěly inovace využívající umělou inteligenci ve zdravotnictví, zemědělství i hospodaření s vodou, oceněné byly také významně ekologicky přínosné počiny v oblasti energetiky nebo odpadového hospodářství. Letos poprvé také porota ve spolupráci s odborníky z institutu CyberSecurity Hub hodnotila ve speciální kategorii inovační počiny českých firem a organizací v oblasti kybernetické bezpečnosti. Oceněné projekty a jejich nositelé získávají podporu sdružení CzechInno a jeho partnerů při zavádění svých inovací do praxe.

Svou participaci na projektu Vizionáři 2023 komentují partneři projektu:

Projekt Vizionáři je jednou z dlouhodobých a konzistentních aktivit na podporu českého inovačního podnikání a Ministerstvu průmyslu a obchodu i mně osobně je ctí jej od samotného začátku jeho realizace podporovat i se do něj aktivně zapojovat,“ říká ke svému zapojení vrchní ředitel Sekce digitalizace a inovací Ministerstva průmyslu a obchodu ČR Petr Očko. „Je vidět, jak jsou čeští vizionáři každý rok inovativnější a ve svých počinech kombinují nové technologie s nejdůležitějšími prioritami lidské společnosti – letos jsme například viděli mnoho skvělých zdravotnických či ekologických inovací často využívajících prvků umělé inteligence. Takové příklady potřebujeme ukazovat a zdůrazňovat při tom, že se jedná o české nápady, které jsou, a nebo mají potenciál být, celosvětově úspěšné. Za Ministerstvo průmyslu a obchodu rádi tomuto úspěchu napomůžeme, třebas i prostřednictvím některého z našich programů na podporu inovací v podnikání,“ uzavírá Petr Očko.

Technologické centrum Praha a síť Enterprise Europe Network Česká republika podporují rozvoj výrazně inovativních českých firem a k tomu patří i každoroční vyhledávání těch nejzajímavějších a nejpřínosnějších počinů právě v soutěži Vizionáři. Těší nás, že inovační úsilí českých firem nepolevuje ani navzdory složitým podmínkám, s nimiž se ve své činnosti potýkají, a jsme připraveni být i letošním Vizionářům nápomocni v jejich dalším rozvoji,“ říká Petr Hladík, koordinátor sítě Enterprise Europe Network Česká republika.

České Radiokomunikace jsou nejen poskytovatelem televizní a rozhlasové infrastruktury, ale současně i aktivně podporují rozvoj inovací v českém podnikání a jejich implementaci do praxe,“ říká k zapojení CRA do projektu ředitelka komunikace, public affairs a strategických vztahů Anna Tůmová. „Všem Vizionářům rádi poskytneme podporu v jejich dalším rozvoji a těšíme se na spolupráci s těmito skvělými firmami,“ uzavírá Anna Tůmová.

„Jsem ráda, že Komerční banka mohla být při oceňování nejvýznamnějších inovačních počinů českých firem  a organizací. Je fascinující vidět reálné výsledky propojení výzkumu a praxe z celého spektra oborů.  Od využití umělé inteligence a nových technologií ve zdravotnictví, zemědělství, vodohospodářství, přes kybernetickou bezpečnost, až po zpracování odpadů a jejich energetické využití. Tvůrci nových vizí a jejich neutuchající zápal pro inovace mají můj velký respekt a obdiv. Jsem ráda, že je Komerční banka stabilním finančním partnerem pro více než čtvrt milionu podnikatelských subjektů v ČR a přispívá tak aktivně k popularizaci a rozvoji společností a organizací, které formují zítřejší podnikatelský i vědecký svět,“ říká k zapojení do projektu Vizionáři Žaneta Vaculík Chmelinová z Korporátního centra Veřejného sektoru Komerční banky.

Čerstvými držiteli titulu Vizionář 2023 jsou:

  1. Společnost DEKOS R, s.r.o. za svůj Velkokapacitní / velkoobjemový kompostér se separátorem potravinových obalů a jeho technologický, ekonomický a sociální přínos v oblasti odpadového hospodářství
  2. Společnost FRAVEBOT s.r.o. za Monitorovací jahodový a rajčatový robot (Scout) a jahodový sklízecí (Strawberry Harvestor) pro využití při pěstování plodin v průmyslových sklenících a jejich technologický, ekonomický a sociální přínos v oblasti automatizace zemědělství
  3. Společnost GreyCortex s.r.o. za svůj Systém ochrany proti kybernetické kriminalitě GREYCORTEX Mendel a jeho technologický a ekonomický přínos v oblasti boje proti kybernetické kriminalitě
  4. Společnost New Water Group s.r.o. za Pokročilou úpravnu vody s umělou inteligencí MINT-COMORES a její technologický, ekonomický a sociální přínos pro oblast vodohospodářství
  5. Společnost Principal Engineering s.r.o. za Aplikaci PENELOPE – systém včasné diagnostiky a ochrany rodiček i jejich nenarozených dětí proti negativním důsledkům preeklampsie a její technologický, ekonomický a sociální přínos pro oblast péče o zdraví obyvatel.

Čestné uznání odborné poroty projektu Vizionáři 2023 získali:

  1. Společnost Blindspot Solutions s.r.o. za svůj technologický, ekonomický a sociální přínos pro oblast práce s firemními daty – oceněny byly zejména inovace Optimus 4.0 – nástroj pro pokročilé plánování výroby a AskYourData – interní AI asistent poháněný Chatem GPT
  2. Společnost Carebot s.r.o. za svůj technologický, ekonomický a sociální přínos pro oblast digitalizace zdravotnictví – porota ocenila systém Carebot, který je AI asistentem napomáhajícím rychlejší a přesnější diagnostice z rentgenových snímků hrudníku
  3. Společnost JALUD Embedded s.r.o. za technologický, ekonomický a sociální přínos pro oblast bezpečnosti veřejných prostranství i firemních provozů; porotu zaujal její Sound Event Detector – detektor zvukových událostí s umělou inteligencí
  4. Lesnická a dřevařská fakulta Mendelovy univerzity v Brně za technologický, ekonomický a sociální přínos pro oblast lesního hospodářství a energetiky. Fakulta vyvinula a do praxe uvedla novou techniku a technologii pro zpracování pařezů jako obnovitelného zdroje energie
  5. Společnosti RESTORE fx s.r.o. a BeePartner a.s. za jejich technologický, ekonomický a sociální přínos pro oblast revitalizace kulturních památek. Ty ve vzájemné spolupráci do praxi zavedly Koncept udržitelné revitalizace kulturních památek GreenHeritage.
  6. Institut zdravého bydlení s.r.o. a její zakladatel Tomáš Sysel za technologický, ekonomický a sociální přínos pro oblast ochrany zdraví obyvatel a podpory zdravého bydlení; porota zde ocenila její zcela unikátní systém kontroly výrobců a prodejců a systém edukace spotřebitelů v oblasti podpory využívání zdravotně nezávadných výrobků určených k vybavování obytných prostor.

Titul Osobností projektu Vizionáři 2023 letos získali:

  1. Prof. Ing. Petr Sáha, CSc., emeritní rektor Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně, a to za svůj celoživotní přínos v oblasti inovací ve vzdělávání, výzkumu a vývoji (nejen) ve Zlínském kraji

a

  1. Ing. Luděk Šantora, ředitel SIT Plzeň a BIC Plzeň za výjimečný přínos pro oblast pronikání digitálních inovací do veřejných služeb a podporu regionálního inovačního ekosystému v Plzeňském kraji.

Ocenění si ze slavnostního večera odnesli nejen blahopřání a ocenění, ale zejména i okamžité nabídky k další spolupráci v oblasti technologického i obchodního rozvoje od přítomných partnerů projektu i od ostatních oceněných subjektů. Sdružení CzechInno jako hlavní organizátor projektu Vizionáři 2023 oceněné v nadcházejícím období zapojí do komplexu svých projektů a aktivit zahrnujících mezinárodní i regionální propagační a osvětové akce, akcelerační programy pro inovační firmy a služby českých digitálních inovačních hubů, které poskytují podporu digitální transformace malých a středních firem i veřejných organizací.

O projektu Vizionáři:

Cílem projektu Vizionáři je každoročně oceňovat české firmy, podnikatele a výzkumné organizace – konkrétní autory inovativních produktů, výrobků, postupů či služeb. Účelem projektu Vizionáři je mobilizovat inovační potenciál českých podniků a organizací a napomoci úspěšné komercializaci inovativních nápadů, s kterými přišly v uplynulém období. Sdružení CzechInno v tomto ohledu vnímá za důležité zejména to, aby se o novinkách na poli inovací dozvídala široká veřejnost a aby co nejvíce pronikaly do praxe. Projekt Vizionáři je letos realizován již třináctým rokem.

V odborné porotě projektu Vizionáři jsou zastoupeny organizace se zaměřením na dlouhodobou podporu inovací v podnikání a aplikovaném výzkumu, a to: Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR, Úřad průmyslového vlastnictví ČR, Český statistický úřad, Technologické centrum Praha, Asociace inovačního podnikání ČR, Asociace výzkumných organizací ČR, sdružení CzechInno a zástupci generálního a hlavního odborného partnera projektu – Komerční banky a Českých Radiokomunikací. Pro oblast kyberbezpečnosti má v porotě nově svého zástupce CyberSecurity Hub.

Generálním partnerem projektu Vizionáři 2023 se stala Komerční banka, hlavními odbornými partnery byli České Radiokomunikace, Technologické centrum Praha jako koordinátor sítě Enterprise Europe Network Česká Republika, CyberSecurity Hub, Asociace inovačního podnikání ČR a Společnost vědeckotechnických parků ČR. Projekt získal záštitu ministra průmyslu a obchodu Jozefa Síkely a uskutečnil se za podpory Evropské unie – programu Digitální Evropa a Ministerstva průmyslu a obchodu ČR a jím implementovaného Národního plánu obnovy. Mediálními partnery projektu jsou server BusinessInfo, společnost RADIOHOUSE a časopis Inovační podnikání a transfer technologií.

O sdružení CzechInno:

Sdružení CzechInno (CzechInno, z.s.p.o.) je česká nevládní nezisková organizace založená v r. 2011 k podpoře inovačního podnikání, která působí v roli inovačního matchmakera propojujícího ve svých projektech soukromou, veřejnou a akademickou sféru. Od r. 2015 se specificky zaměřuje na témata související s Průmyslem 4.0 a implementací digitálních inovací do podnikatelské praxe i běžného života.

V r. 2017 se CzechInno stalo zakladatelem Středoevropské platformy pro digitální inovace CEEInno, která ke konci r. 2023 sdružuje více než 150 aktérů v oblasti digitálních inovací z 25 zemí, kteří v rámci platformy spolupracují na konkrétních projektech ke zvýšení digitální zralosti podnikání i společnosti. Součástí platformy jsou mj. i všechny oficiálně registrované české digitální inovační huby (centra pro digitální inovace), spoluzakladatelem a partnerem dvou z nich je i sdružení CzechInno.

CzechInno je již tradičním vyhlašovatelem a organizátorem soutěže Vizionáři, jejímž cílem je každoročně oceňovat inovativní počiny v českém podnikání, organizátorem projektu Smart Business Festival s podtitulem Festival chytrého podnikání, série projektů na podporu česko-ukrajinské spolupráce v oblasti digitálních inovací s titulem Smart Ukraine a také každoročních sérií regionálních akcí zaměřených na propagaci pokročilé digitalizace v podnikání, letos pod názvem Digitální transformace 2023. 

Harvard slaví 40 let programu vyjednávání

Prezident Asociace vyjednavačů tento týden míří na Harvardovu univerzitu, kde bude reprezentovat Českou republiku na oslavách 40 let od vzniku programu vyjednávání (PON – Program on Negotiation), který začal jako výzkumný projekt v roce 1983. Hlavním bodem programu oslav je sympozium k důležitým tématům budoucnosti této profese, které nabídne několik diskusních sekcí k palčivým tématům a trendům vyjednávání. Zároveň se zde setkají profesoři zvučných jmen a jednotliví absolventi programu. Hlavním mluvčím bude William Ury, spoluzakladatel programu vyjednávání na právnické fakultě Harvardovy univerzity v americkém městě Cambridge. Oslavy se uskuteční v sobotu 9. prosince.

Radim Pařík absolvoval na Harvardově univerzitě kompletní program vyjednávání, který završil dokončením Harvard Negotiation Master Class. V roce 2005 se do programu zapsal také Chris Voss, bývalý hlavní vyjednavač FBI s únosci. „Je tak možné očekávat, že se zde mezi absolventy programu sejdou největší legendy a špičky vyjednávání,“ předpokládá prezident Asociace vyjednavačů Radim Pařík. Pařík je nejen absolventem vyjednávání na Harvardu, je jediným osobním žákem Chrise Vosse v Česku a na Slovensku a jediným spoluautorem jeho nové knihy Empathetic Leadership (Empatické vedení lidí) z Evropské unie.

Mezi významné osobnosti vyjednávání patří také profesor William Ury. „Je to neskutečně charizmatický gentleman s dokonalým projevem. Ne nadarmo patří William Ury mezi nejoblíbenější pedagogy celé Harvardovy univerzity,“ přibližuje Radim Pařík. Ury stál u vzniku dvou významných knih, které obor vyjednávání ovlivnily. První se jmenuje Getting to Yes (Jak dosáhnout ano) a Willliam Ury ji napsal společně s dalšími harvardskými profesory, Rogerem Fisherem a Brucem Pattonem.

„Ačkoli kniha Getting To Yes měla sloužit jako návod na změkčení mezinárodní politiky USA, uchytila se na veřejnosti jako zaručený návod pro úspěšné vyjednávání a jako obchodnická strategie. Dnes je tato taktika daleko posunutá a je to zásluha právě profesora Uryho, který si včas uvědomil, že ve vyjednávání nebo v byznysu vedení k ano znamená omezení svobody protistran a obchodních partnerů. Lidé se prostě cítí svobodnější, pokud mohou říci ‚ne‘ než ‚ano‘. Ury proto reagoval napsáním knihy Getting Past No a celý koncept nadále rozpracoval v knize The Power Of a Positivive No,“ doplnil Radim Pařík.

V rámci jednotlivých sezení harvardského sympozia budou přední světoví odborníci na vyjednávání probírat témata jako znovuotevírání dohod o mezinárodních vodách, tedy jak země vyjednávají nové hranice a jak vzájemně řeší například úbytek vodních zásob. Proberou vyjednávání ve vztahu k umělé inteligenci, která mění způsob, jakým se vyjednávání studuje, učí a vede. Na to naváže diskuse na téma, jak nejlépe vyjednávání vyučovat, zda se opírat o skutečné případy, jaké volit kombinace simulací nebo jak využít asistence umělé inteligence. Absolventi programu vyjednávání budou řešit také otázku mezinárodního vyjednávání o klimatu, tedy jak úspěšně vyjednávat v rigidním procesu, kde více než 190 vlád vyjednává o stovkách technických a politických otázek. V neposlední řadě bude nastoleno téma „pohlaví a privilegia ve vyjednávání“, které představí výsledky nejnovějších průzkumů a poukáže na profesi vyjednávání ve vztahu k rasové nebo LGBTQ+ identitě.

Revoluční česká aplikace Cogni Trainee může pomoci odhalit počínající Alzheimerovu i Parkinsonovu chorobu

Dlouhodobě testuje mentální schopnosti zejména u seniorů a včas podchytí zhoršení, které se jinak těžko rozpozná – tak funguje revoluční mobilní aplikace Cogni Trainee, na jejímž vývoji spolupracovali čeští odborníci v oblasti neurověd. Technologická novinka může pomoci rozpoznat příznaky, které mohou být známkou nastupujícího neurodegenerativního onemocnění. Pomocí strojového učení a matematických modelů testuje paměť, řeč, pozornost, prostorovou orientaci a rozhodování. Pokud by se díky Cogni Trainee onemocnění zachytilo v rané fázi a člověk by se včas dostal do lékařské péče, nemoc by se výrazně zpomalila a člověk by zůstal déle samostatný a nezávislý.

Na vývoji inovativní platformy pracovali tři roky odborníci z Pražského inovačního institutu pod záštitou Magistrátu hlavního města Prahy společně s Českým institutem informatiky, robotiky a kybernetiky (CIIRC ČVUT), společností T‑Mobile a odborným garantem – Národním ústavem duševního zdraví. Aplikaci budou postupně rozšiřovat o další funkce a testy.

„Výsledky dokazují, že aplikace může v ambulancích praktických lékařů přispět k posílení prevence neurodegenerativních onemocnění v široké populaci. Jsme rádi, že hlavní město Praha k vývoji této unikátní aplikace mohlo přispět,“ říká pražský radní pro inovace RNDr. Daniel Mazur, Ph.D.

„Spolupráce Pražského inovačního institutu, CIIRC ČVUT, NUDZ a společnosti T-Mobile je příkladem tolik skloňovaného léku pro naši ekonomiku znalostního a technologického transferu. Tato spolupráce poskytla aplikaci Cogni Trainee rámec veřejného zájmu, vědecký základ a technologickou excelenci. Taková partnerství umožňují kombinovat akademický výzkum se schopnostmi průmyslových partnerů, což je klíčové pro úspěšný vývoj a vznik inovativních technologií. Právě to je cílem inovací a aplikovaného výzkumu, které, pokud se dostanou do praxe, umí dobře sloužit společnosti,“ říká ředitel Pražského inovačního institutu Tomáš Lapáček.

Demencí je ohrožen každý třetí člověk

S prodlužující se délkou života roste i počet pacientů, kteří trpí neurodegenerativními chorobami, jako je například Alzheimerova či Parkinsonova. „Říká se, že neurodegenerativní choroby jsou pandemie 21. století. Ztracené schopnosti nelze vrátit, ale postup nemoci je možné co nejvíce zbrzdit. Proto je včasné varování tolik potřebné,“ vysvětluje prof. RNDr. Olga Štěpánková, CSc., z CIIRC ČVUT, jedna z autorek testovací aplikace, a dodává: „Díky aplikaci získává výzkumný tým CIIRC ČVUT přístup ke světově unikátním datům, jejichž analýza pomůže lépe pochopit, jak se Alzheimerova choroba vyvíjí v čase, kde vzniká a jak ji co nejdříve odhalit. Potenciál tohoto výzkumu je pro společnost i vědu nezměrný.“

Nástup prvních příznaků bývá velmi pozvolný a změny tak nenápadné, že je nelze na první pohled rozeznat. Týká se to zejména seniorů nad 65 let. Negativní vývoj nebo oddálení postupující nemoci může zbrzdit trénink nebo medikace. Klíčové je ale poznat zhoršení včas.

„Aplikace Cogni Trainee není diagnostickou ani léčebnou metodou, ale představuje expertní alertní systém, který je zaměřen na včasný záchyt příznaků, které by mohly být prvními varovnými signály počátku neurodegenerativních onemocnění. Cílem aplikace je informovat o možném nástupu blížícího se onemocnění ve velmi časném stádiu, kdy je možné zpomalit rychlost rozvoje nemoci a oddálit její progresi, ať již tréninkem, nebo včasnou medikací,“ doplňuje MUDr. Martin Brunovský, Ph.D., z NUDZ, expertní garant vědecké a etické validity výzkumu.

Přestože nejsou k dispozici přesné údaje o incidenci a prevalenci jednotlivých neurodegenerativních onemocnění, podle odborných odhadů trpí Alzheimerovou chorobou v ČR zhruba 150 tisíc lidí. Do roku 2050 se očekává, že se toto číslo téměř zdvojnásobí. Souvisí to se stárnutím české populace, kdy do půlky století může počet lidí nad 65 let stoupnout z 2,2 na 3,1 milionu. S některou z forem demence se tak časem setká každý třetí člověk, který je nyní v produktivním věku.

Neurodegenerativní onemocnění přitom významně ovlivňují kvalitu života jedince i jeho okolí, tedy mají dopad na celou společnost i ekonomiku. Proto je důležitá prevence a včasný záchyt nemoci. Právě testování kognitivních schopností může napovědět mnohé o stavu jedince a změnách jeho duševní kondice.

„Oddálení pokročilých fází onemocnění je klíčové nejen pro seniory samotné, ale i z hlediska kapacit sociálních služeb. Včasná diagnóza totiž pomůže zachovat člověka co nejdéle v jeho přirozeném domácím prostředí. To je důležité nejen pro společnost, ale i pro veřejné rozpočty. Věříme, že Cogni Trainee také přispěje k úsporám finančních prostředků, a tedy zvýšení kvality sociální péče v Praze a do budoucna i v dalších krajích,“ říká Mgr. Viktor Kubát, MBA, hlavní řešitel projektu.

Jaké jsou výsledky klinické studie?

Do klinického hodnocení bylo podle NUDZ zařazeno 153 lidí, kteří byli opakovaně vyšetřeni sadou neuropsychologických škál (cca ⅔ zúčastněných byly z domovů pro seniory a ⅓ z domácího prostředí). Zároveň byli účastníci sledováni softwarovou aplikací Cogni Trainee s testováním verbálních, logicko-matematických, paměťových a emočních schopností. Na základě klinických dat a získaných extrahovaných příznaků (zahrnujících také analýzu hlasu a snímání mimiky) prokázal podle NUDZ nově vyvinutý alertní systém schopnost včas detekovat změnu kognitivního výkonu, který by mohl naznačovat rozvoj možného neurodegenerativního onemocnění. Systém prokázal vysokou senzitivitu (0,83) a velmi dobrou specificitu (0,74), což je stupeň důvěryhodnosti srovnatelný s tím, který poskytují jiná běžná lékařská vyšetření, například EKG.

Jak aplikace Cogni Trainee funguje?

Cogni Trainee pomáhá včas zachytit zhoršování kognitivních funkcí, které často doprovází právě raná stadia příznaků neurodegenerativních nemocí. Zjednodušeně řečeno, jde o testování základních kognitivních a emočních projevů. Aplikace propojuje testování verbálních, logicko-matematických, paměťových a emočních schopností jedince. Nejde však o prvoplánové vyplňování testů. Jedinečnost aplikace spočívá v tom, že schopnosti a jejich vzájemný vztah testuje dlouhodobě a v kombinaci se sledováním ostatních projevů včetně těch mimo přímou kontrolu uživatele, například plynulost a tlak dotykových funkcí při práci s tabletem, parametry řeči nebo výraz obličeje.

Za technickým řešením aplikace stojí společnost T‑Mobile, která se, kromě jiného, zabývá digitalizací různých odvětví v průmyslu, ale právě i oblastí e-health či společenského života. „Technologie dokáží zpracovat ohromné množství dat v reálném čase. Podařilo se nám navrhnout a realizovat inovativní řešení, které zrychluje proces vyhodnocení jednoho testu kognitivních funkcí z řádu hodin na jednotky minut. Zvyšuje se tím efektivita takového vyšetření oproti běžnému způsobu s tužkou a papírem. Navíc je možné efektivně dlouhodobě sledovat vývoj zdravotního stavu jedince a upozornit včas i na minimální odchylky,“ dodává Ing. Luboš Lukasík, MBA, ředitel divize T‑Business společnosti T‑Mobile Czech Republic, která dodala technické řešení aplikace.

Cogni Trainee celkově vyhodnocuje až několik set interaktivních vstupů včetně těch obrazových a hlasových, a to pomocí pokročilé matematické metody a strojového učení. Proto je důležité, aby uživatel povolil aplikaci přístup k mikrofonu a kameře.

Jednotlivé testy v aplikaci hodnotí uživatelovu schopnost udržet pozornost, jeho paměť a hmat. Celá testovací série zabere méně než 20 minut. Pokud se uživatel otestuje alespoň dvakrát za tři měsíce, získá výsledné skóre, které může sloužit jako indikátor možného zdravotního problému.

Chytrý telefon jako dárek k Vánocům? Pro Čechy oblíbená volba. Nezapomínají ani na dárky pro sebe

Najít pod stromečkem smartphone je v Česku naprosto běžná věc. Výzkum společnosti vivo zjistil, že je pro české zákazníky při výběru klíčový poměr ceny a výkonu, ale potrpí si i na kvalitní fotoaparát. S tím pak většinou pořizují snímky štědrovečerního veselí. Jak rozdílně přistupují k chytrým telefonům jako vánočním dárkům muži a ženy?

Chytrý telefon jako dárek pod vánočním stromečkem? Na první pohled velmi vděčná volba, která udělá radost. Potvrzují to i data výzkumu, který pro společnost vivo provedla agentura IPSOS1. Čechů se ptala, kterým blízkým chytré telefony k Vánocům kupují, na co se při výběru ohlíží a jak pořizují vzpomínky štědrovečerního veselí.

Chytrý telefon jako jistota

Pravděpodobnost, že v české domácnosti pod ozdobeným jehličnanem nějaký chytrý telefon v balícím papíru najdete, je velmi vysoká. V posledních pěti letech ho jako vánoční dárek pořídilo téměř 60 procent Čechů. Ve většině případů ho pořizují sami, přes 16 procent respondentů ale uvedlo, že se na tento finančně nákladnější dárek skládají s někým jiným.

I během letošních Vánoc mobilní telefony nebudou žádnou ojedinělostí. Pro koupi je rozhodnuta téměř pětina respondentů a další pětina ji zatím zvažuje. Nejčastěji půjde celkem nepřekvapivě o dárky pro partnery, partnerky (38,5 %) a pro děti (37,1 %). Zajímavějších je 17,5 % zákazníků, kteří plánují o Vánocích udělat radost telefonem sami sobě.

Nezapomínejme na sebe

Ovlivňuje to nějak výběr z hlediska ceny? Nijak zásadně. V kategorii telefonů do 5.000 korun je situace dokonce úplně identická. Češi jsou ale sami sobě ochotnější kupovat dražší telefony. Hned 28 % telefonů „do vlastní ruky“ bude těch z nejvyšší cenové kategorie nad 10.000 Kč. U telefonů pro ostatní tvoří tato kategorie jen 19 % celkového výběru.

Obecně je zájem o telefony podle pořizovací ceny poměrně vyrovnaný a zhruba odpovídá grafům výše. Nejvíce letí levné telefony do 5.000 korun. Nejmenší zájem je o druhou nejvyšší kategorii 7.001 až 10.000 korun, zájemci už v takovém případě přece jen raději zainvestují, aby měli jistotu, že obdarovanému udělají co největší radost a telefon mu dobře poslouží.

Vraťme se ale na moment také k nákupům telefonů pro děti a pro partnery nebo partnerky. V tomto případě lze pozorovat zajímavé trendy u jednotlivých pohlaví. Zatímco ženy častěji než muži kupují smartphony dětem, muži naopak výrazně častěji než ženy obdarovávají chytrým telefonem své partnery.

Klíčová je pro Čechy cena a kvalita fotoaparátu

Podle čeho se ale spotřebitelé při nákupu telefonu pod vánoční stromeček nejčastěji orientují? Čísla mluví jasně. Vůbec nejdůležitější je pro více než dvě třetiny zákazníků2 poměr ceny a výkonu. Zhruba třetina zákazníků se pak soustředí na kvalitu fotoaparátu nebo kapacitu baterie.

„Právě ve zmíněných oblastech se společnost vivo vyznačuje velmi zajímavou nabídkou. Modely z řady V včetně aktuálních modelů V29 a V29 Lite nabízejí vysoký výkon a širokou paletu technologických vychytávek za velmi příznivou cenu. Zmínit můžeme třeba zaoblené AMOLED displeje zmíněných modelů nebo inovativní světelný prstenec Aura Light u vivo V29. V nejvyšší řadě X je zase samozřejmostí maximální kapacita baterie a špičková optická výbava, typicky u vlajkových lodí X80 Pro a X90 Pro, vyvinutých ve spolupráci se společností Zeiss,“ připomíná Gabriela Roušarová, zástupkyně společnosti vivo v České republice.

Příjemné zjištění je, že i přes komplikovanou ekonomickou situaci neplánují Češi za každou cenu šetřit. Co nejnižší cena je rozhodující jen pro jednotky procent zákazníků. Na druhou stranu ale příliš vysoký zájem nejeví o prvky bezpečnosti a ochrany soukromí. I v době, kdy je ochrana soukromí maximálně důležitá se na ní u vánočního dárku ohlíží jen zhruba 5 % kupců.

Design jako ženská záležitost? Mýtus!

Tyto preference se nijak zásadně neliší v závislosti na pohlaví darujícího. Muži i ženy se při koupi soustředí prakticky na to samé. Významnější rozdíly lze pozorovat při výběru značky, na kterou si potrpí téměř 30 % mužů, zatímco ženy výrobce tolik neřeší. Muže také o něco více zajímá použitý operační systém nebo kapacita baterie. Ženy zase velikost displeje a častěji se řídí podle toho, jaký konkrétní telefon obdarovaný chce. Nepotvrdil se mimochodem předsudek, že ženy více zajímá design. „Alespoň v případě vánočních dárků je vizuální atraktivita modelu stejně důležitá pro ženy i muže,“ vypichuje Gabriela Roušarová.

Právě v oblasti designu nabízí vivo vždy mimořádně atraktivní kousky, a to i mezi cenově nejdostupnějšími. Luxusním zpracováním a jemným 120 Hz displejem, tedy vybavením obvyklým pro mnohem dražší modely zaujme například letošní novinka vivo V29 Lite, nyní dostupná ve velmi atraktivní předvánoční slevě. Z davu pak samozřejmě vystoupíte s vlajkovým modelem X90 Pro, pyšnícím se neobvyklými šasi z veganské kůže.

Vysoká důvěra ve výběr na první pokus

Internetové obchody při nákupu dárků často nabízejí příplatkovou jistotu výměny nebo vrácení nevhodného dárku. Ta zřejmě pro Čechy úplnou prioritou není. Využít ji hodlá jen 26 procent dotázaných a přes 67 procent respondentů je přesvědčeno, že službu vůbec nepotřebují. Preference se ale liší v závislosti na věku. Nejmladší zákazníci mezi 18 a 26 roky si svým výběrem tak jistí nejsou a možnost výměny zahrnuje 44 procent dotázaných. Zájem pak postupně klesá a nejméně po ní sahají spotřebitelé ve věku od 45 do 53 let. Zřejmě jsou si jistí, že při výběru dárku nesáhnou vedle.

Výsledky se také výrazně liší v závislosti na vzdělání. Často si pojistku vrácení nebo výměny nechávají lidé se základním vzděláním (přes 53 procent). Se stoupajícím vzděláním pak zájem klesá a připlatí si jen necelých 17 procent vysokoškolských zákazníků.

Radost v dětských očích zachycená navždy

No a jak to vypadá v momentě, kdy vánoční strom září v obýváku a rodina se sejde u štědrovečerní tabule? Pořizování vzpomínek je pro většinu respondentů velmi důležité, vůbec nefotí jen zhruba desetina z nich. Přes sedmdesát procent sází na fotografické schopnosti mobilních telefonů. Pouze zrcadlovku používá jen zhruba pět procent oslovených a zbytek využívá fotoaparát i mobilní telefon.

Pořizování snímků magicky prozářeného večera můžou zpříjemnit dedikované fotografické režimy vivo X90 Pro, při zachycování portrétů rodiny zase zákazníci ocení měkké světlo inovativního nasvětlovacího prstence Auta Light u vivo V29. V každém případě ale i se

smartphony vivo zažijete u vánočního stromu nefalšovanou radost.

3 TIPY PRO VÝBĚR TELEFONU JAKO VÁNOČNÍHO DÁRKU OD EXPERTŮ VIVO

  1. Zaměřte se na to, k čemu obdarovaný bude telefon primárně využívat. Má blízko k sociálním sítím a rád natáčí obsah na internet? Existují dostupné telefony se skvělým foto vybavením. Je opravdu náročným uživatelem a fotografem? Bude potřeba sáhnout po nekompromisní vlajkové lodi. Potrpí si na styl, ale nepotřebuje nutně maximální výkon? Stačí příjemná stylovka.
  2. Neopomínejte kapacitu uložiště a rychlost nabíjení. Většinu uživatelů samozřejmě zajímá primárně výkon, jemnost displeje nebo design konstrukce. Jsou tu ale i prvky, které na první pohled viditelné nejsou, a i přes to významně ovlivňují, jak pohodlné bude používání telefonu. Vyplatí se pořídit telefon s dostatečně velkým uložištěm, které pojme fotky z dovolené i širokou paletu aplikací. A stejně tak zpříjemní život podpora rychlonabíjení. Kdo by chtěl čekat na nabití baterie, když se toho kolem, obzvlášť během svátků, děje tolik?
  3. Odolnost může výrazně prodloužit životnost. Vy možná svůj telefon hlídáte jako oko v hlavě a oplakáte každý škrábanec. U dětí to ale tak úplně platit nemusí. Jen si vzpomeňte, jak často ratolesti mžourají na rozpraskanou obrazovku a schovávají odřená šasi. Dnešní smartphony se často pyšní vysoce odolným zpracováním a certifikacemi IP a tím pádem odolností vůči vodě i prachu. Zavedenou praxí jsou pak pečlivá laboratorní testování nebo drobnosti jako je ochranné pouzdro přibalené přímo v krabičce. A pozor. Telefon se tak nestává odolným jen proti neopatrnému zacházení, ale hodí se třeba při cestování nebo aktivním sportu.

1Výzkum proběhl na vzorku 1500 Čechů ve věku 18 až 65 let v průběhu listopadu 2023.

2Data a procentuální podíly týkající se preferencí vychází pouze z odpovědí respondentů, kteří letos plánují koupit chytrý telefon jako vánoční dárek

O vivo

vivo je technologická společnost, která vytváří produkty založené na skvělém designu a jejímž základem jsou chytrá zařízení a inteligentní služby. Cílem společnosti je propojovat lidi po celém světe s digitálním světem. Prostřednictvím jedinečné kreativity poskytuje vivo svým uživatelům stále pohodlnější mobilní a digitální život.

V návaznosti na základní hodnoty společnosti, mezi které patří tzv. Benfen*, orientace na design a uživatele, realizovala společnost vivo strategii udržitelného rozvoje s vizí stát se společností světové úrovně.

Společnost vivo sdružuje a rozvíjí nejlepší místní talenty, aby dosáhla vynikajících výsledků, a podporuje ji síť výzkumných a vývojových středisek v Šen-čenu, Dongguanu, Nanjingu, Pekingu, Hangzhou, Šanghaji a Xi’anu, která se zaměřují na vývoj nejmodernějších spotřebitelských technologií, včetně 5G, umělé inteligence, průmyslového designu, zobrazovacího systému a dalších perspektivních technologií. vivo také vytvořilo inteligentní výrobní síť (včetně těch, které autorizovala společnost vivo) s roční výrobní kapacitou téměř 200 milionů smartphonů. K dnešnímu dni má společnost vivo rozvětvenou prodejní síť ve více než 60 zemích a regionech a oblíbilo si ji více než 400 milionů uživatelů po celém světě.

*„Benfen“ je čínský termín označující přístup k práci. Znamená dělat správné věci správným způsobem. Popisuje poslání společnosti vivo, jejíž vizí je budovat technologie sloužící dobrým účelům.

Novinky o společnosti vivo najdete na https://www.vivo.com/cz/about-vivo/news

Autorizované zastoupení společnosti vivo v České republice provozuje společnost ZHI SHENG INTERNATIONAL CZECH, s. r. o. oficiální obchodní a distribuční zástupce společnosti vivo Mobile Communication Co.

Přínosy umělé inteligence pro byznys rostou a spolu s tím také investice do ní

Nová studie Moore Global ukazuje, že umělá inteligence (AI) se stává klíčovou součástí růstové strategie mnoha společností. Tři čtvrtiny velkých a středních firem po celém světě v posledních čtyřech letech zvýšilo své investice do umělé inteligence, čímž potvrzuje rostoucí zájem o tuto technologii v byznysu. Hlavní přínosy AI zahrnují zvýšení produktivity a zlepšení zákaznické zkušenosti, přičemž pouze 22 % firem vnímá AI jako prostředek ke snížení počtu zaměstnanců nebo mzdových nákladů. Studie také naznačuje, že většina vedoucích pracovníků považuje AI za klíčovou investici s pozitivním dopadem na budoucí finanční výkonnost a udržitelnost jejich společností.

Většina velkých a středních firem po celém světě považuje umělou inteligenci (neboli AI) za příležitost k růstu, a to navzdory probíhajícím diskusím o dopadu této technologie na lidstvo. Zatímco se ve veřejném prostoru vedou existenciální spory, vedoucí představitelé podniků pokračují v investicích do umělé inteligence. Trh s umělou inteligencí měl v roce 2021 hodnotu přibližně 100 miliard dolarů, ale ta by se podle odhadů mohla do roku 2030 zvýšit na zhruba 2 biliony dolarů.

Společnost Moore Global zjišťovala v této souvislosti postoj top manažerů k umělé inteligenci[1]. Analýza názorů na AI potvrdila, že zájem o využití umělé inteligence v byznysu je vysoký – 77 % firem za poslední čtyři roky zvýšilo investice do AI nebo její využití. To znamená, že naprostá většina podniků se zabývá umělou inteligencí a zkoumá, jak by tato technologie mohla zlepšit jejich podnikání.

Společnosti s nejméně 250 zaměstnanci, které hlásí nejrychlejší zavádění AI, zaznamenaly v období od roku 2019 do současnosti průměrný nárůst tržeb o 15 % – což je více než dvojnásobek oproti firmám, kde se investice do této technologie nebo její využívání v posledních čtyřech letech zastavily.

Oslovené firmy investovaly do technologie AI v uplynulém roce v průměru 1,5 milionu dolarů – v případě automobilového a leteckého sektoru se částka zvýšila na 3,2 milionu dolarů.

KLÍČOVÁ ZJIŠTĚNÍ STUDIE SPOLEČNOSTI MOORE

• Pouze 4 % podniků neočekává, že by se role umělé inteligence v blízké budoucnosti rozšířila nebo sehrála v jejich podnikání nějakou roli.

• 56 % vedoucích pracovníků podniků tvrdí, že umělá inteligence představuje pro jejich organizaci příležitost – oproti 23 %, kteří v ní vidí hrozbu.

• 65 % respondentů očekává, že v příštích třech letech a také v dalších letech bude využití umělé inteligence v jejich organizaci narůstat.

• Nejčastěji vnímaným přínosem AI je zvýšení produktivity, které uvedlo 48 % osob s rozhodovací pravomocí. Dalším nejčastěji uváděným přínosem bylo zlepšení zákaznické zkušenosti.

• Pouze 22 % respondentů vnímá AI jako prostředek ke snížení počtu zaměstnanců nebo mzdových nákladů.

• Pouhá 2 % respondentů tvrdí, že AI pro jejich činnost nepředstavuje žádný přínos.

Přínos pro byznys

Za hlavní přínos využití umělé inteligence označilo 48 % respondentů zvýšení produktivity. Z odvětvového hlediska má sektor energetiky největší podíl respondentů, kteří uvádějí potenciální zvýšení produktivity díky investicím do AI, a to o 57 %.

Další nejčastější odpovědí bylo, že AI pomáhá zlepšit zákaznickou zkušenost, což je názor, který sdílí 43 % respondentů. V maloobchodě a vzdělávání byl podíl této možnosti ještě vyšší – téměř 50 %. Tato odvětví stále hledají technologická řešení, která jim umožní koordinovat procesy a poskytovat vysokou úroveň služeb.

„Jedním z opakujících se narativů o umělé inteligenci je, že povede ke změnám na trhu práce a v budoucnu učiní některé profese nadbytečnými – zejména ty, kde převládají opakující se úkoly. Nicméně pouze 22 % vedoucích pracovníků podniků v studii Moore Global uvádí jako důvod, proč se obracejí k umělé inteligenci, snížení počtu zaměstnanců a mzdových nákladů. To naznačuje, že tato technologie není v současné době vnímána jako prostředek k zásadnímu snižování počtu pracovníků,“ říká Martin Buranský, partner Moore Advisory CZ.

Zatímco pro některé podniky může umělá inteligence představovat nástroj ke zvýšení produktivity, pro jiné může představovat problém. V některých odvětvích se proto budou muset změnit modely podnikání. Nicméně většina respondentů – 56 % – tvrdí, že umělá inteligence představuje pro jejich organizaci příležitost, což výrazně převyšuje 23% podíl těch, kteří se obávají, že představuje hrozbu.

Budoucnost spojená s AI

Pokud jde o budoucnost, tak většina vedoucích pracovníků firem předpokládá, že AI bude stále důležitější. Největší část dotázaných – 65 % – očekává, že v příštích třech letech a následně v dalších letech bude využití AI v jejich organizaci narůstat. Dalších 24 % firem je přesvědčeno, že využití AI bude v příštích třech letech nadále růst, ale nakonec ztratí na dynamice. Výzkum ukázal také na malou skupinu skeptičtějších šéfů: čtyři procenta respondentů uvedla, že neočekávají, že by umělá inteligence v příštích třech letech rostla nebo že by v tomto období hrála v jejich organizaci nějakou roli.

„Naprostá většina vedoucích pracovníků považuje umělou inteligenci za zásadní investici, která může mít významný dopad na jejich firmy. Implantaci AI do jejich podnikání považují za důležité s ohledem lepší budoucí finanční výkonnost a zároveň udržitelnost jejich společností do budoucna,“ uzavírá Martin Buranský, partner Moore Advisory CZ.

O skupině MOORE Czech Republic

Poradensko-auditní a technologická skupina MOORE Czech Republic poskytuje svým klientům široké portfolio aktivit v 6 divizích – MOORE Advisory, MOORE Accounting, MOORE Audit, MOORE Academy, MOORE Technology a MOORE Legal. MOORE Czech Republic působí na trhu od roku 2011 a od roku 2020 je součástí nadnárodní sítě MOORE Global. MOORE Czech Republic zaměstnává téměř 300 specialistů a působí v 7 místech České republiky a na Slovensku.

Předností skupiny MOORE Czech Republic je schopnost propojovat oblast odborného poradenství s přímou realizací činností a projektů v praxi, čímž přilákala do svého portfolia nejen korporátní klienty, ale také kombinaci středně velkých společností a aktuálně se rychle rozvíjejících start-upů. Více informací o skupině MOORE Czech Republic naleznete na www.moore-czech.cz.

O MOORE Global

MOORE Global je jedna z největších mezinárodních sítí auditorských a poradenských společností s více než 30 000 pracovníky ve více než 260 nezávislých firmách a 114 zemích. Renomovaná síť odborně zaměřených firem se jménem MOORE ve svém názvu vznikla již v roce 1907. Více podrobných informací je možné nalézt na internetové adrese www.moore-global.com.

Češi si účetních neváží, leží na nich přitom obrovská zodpovědnost. Společnost je vnímá jako pouhé úředníky, tvrdí sociolog

Vysoké atraktivitě se účetní u české veřejnosti netěší. Tato profese se v posledním průzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění umístila za truhlářem, vojákem či policistou v polovině žebříčku důvěryhodnosti profesí. Kvalitní účetní je přitom pro blaho firmy podle expertů zásadní, má totiž obrovskou zodpovědnost. Chyby v účetnictví mohou podniky přivést do krajně nepříjemných situací, v nejhorším případě až do insolvence.

Přes 60 procent podnikatelů v České republice neví, jaké jsou podmínky pro podnikání účetních a nutná kritéria pro výkon této profese. Tvrdí to průzkum Svazu účetních České republiky a technologického start-upu wflow.com z roku 2022. Přestože si 90 procent podnikatelů uvědomuje, že účetní profese je pro chod firmy důležitá, pouze 38 procent z více než sta oslovených podnikatelů zná podmínky vydání živnostenského oprávnění v tomto oboru.

Budoucnost účetních v roli daňového poradce vidí jen čtvrtina byznysmenů, 75 procent z nich by přitom přivítalo, kdyby byli účetní kvalifikovanější. O chybějící sebedůvěře účetních vypovídá, že téměř polovina z nich považuje svou profesi za primárně administrativní a byrokratickou. V roli respektovaného poradce se vidí jen pětina z nich. Jejich práce přitom zásadně ovlivňuje správné fungování i prosperitu firem a pochybení mívá závažné důsledky.

Účetní nedosahují prestiže ani u české veřejnosti. Profese se v průzkumu, který v červnu 2019 představilo Centrum pro výzkum veřejného mínění, umístila za truhlářem, vojákem či policistou na patnáctém místě, tedy v polovině žebříčku důvěryhodnosti profesí. Na prvních místech se v průzkumu umístili lékaři, vědci a zdravotní sestry. „S jejich výkonem se v praxi nesetkáváme, nerozumíme jí a nejsme s ní v kontaktu. Účetní je pro nás někdo, kdo sedí v kanceláři a věnuje se tabulkám a papírům. Peníze jsou pro něj pouze nástroj, nevlastní ani nespravuje jejich hodnotu a v podstatě je pouhým úředníkem, který zajišťuje tok financí a formální správnost,“ vysvětluje sociolog Vojtěch Bednář.

Účetní jako nutné zlo?

Účetní jako profese je podle expertů vnímaná jako zodpovědná práce, která je ovšem komplikovaná a trochu jednotvárná. Mít účetní je z pohledu podnikatelů nutnost, kterou po nich požaduje zákon, a nepovažují ji za přidanou hodnotu. „Profese je dlouhodobě společensky podceňovaná. Zastavit lze tento trend trvalou komunikací, pracovat na středních a vysokých školách a vysvětlovat, že jde o práci, která má pro zaměstnavatele a klienty nezastupitelný význam, představovat nové a moderní metody práce. Obdobně vysvětlovat podnikatelům, jakou odpovědnost mají, a jak užitečné pro ně účetní informace mohou být,“ říká Magdalena Králová, prezidentka Svazu účetních České republiky.

Odpovědnost, kterou účetní za svou práci nese, je obrovská, protože ručí za kvalitu své práce. Pokud nesprávně podá daňové přiznání nebo neodvede DPH, jde pokuta obvykle za ní. „Chování zákazníků, kteří nedodávají podklady včas a v požadovaných formátech, navíc způsobuje mnohem více práce na straně účetních,“ tvrdí Jan Štacha, vedoucí oddělení firmy Seyfor, které vyvíjí nový účetní software a dodává, že profese je v tuzemských poměrech finančně výrazně podhodnocená. V lepší situaci jsou podle něj účetní na volné noze, jelikož si za své služby mohou účtovat libovolnou částku, kterou akceptuje trh.

Obor nabízí perspektivu do budoucna

Nabízí se tak mnoho otázek. Proč lidé nedůvěřují účetním? Není to trochu zavádějící, pokud vezmeme v úvahu složitost účetní agendy, kterou musí lidé při vykonávání této profese ovládat? Tak jako v každé profesi ale záleží na tom, v jaké kvalitě svou práci účetní odvádí. „Může to být účetní, který pouze řeší, aby byla nutná přiznání k různým druhům daní připravena v pořádku a včas. Oproti tomu účetní se znalostí daňové a právní problematiky je firmami velmi ceněna a obvykle nepracuje na pozici řadové účetní, ale je vedoucí účtárny či přímo jako finanční ředitel či ředitelka,“ vysvětluje Štacha.

Odborníci se shodují v tom, že situace, ve které se účetní ocitli je obtížná, ale dá se narovnat. Bohužel se tak ale nestane ze dne na den, ale spíše dlouhodobou osvětou veřejnosti. „Je potřeba ukázat, že účetní jsou potřeba k chodu společnosti úplně stejně, jako třeba lékaři či policisté. Důležité je komunikovat navenek, vyjadřovat se k problémům, ukazovat význam a souvislosti této profese,“ říká Bednář a doplňuje, že právě z účetních se velmi často stávají specialisté v oboru, například auditoři nebo finanční ředitelé. „Vždyť v současnosti patrně nejvýše postaveným účetním světa je generální ředitel společnosti Apple Tim Cook,“ dodává sociolog.

Společnost HyperX představila novinky pro video tvůrce – Nové mikrofony, kamery a další doplňky jsou určené především pro hráče a streamery

  • Společnost HyperX nabízí tvůrcům a hráčům nové streamovací produkty
  • Herní streameři a tvůrci obsahu mohou nyní lépe snímat videa a profesionální zvuk pomocí zařízení HyperX

HyperX, tým herních periferií společnosti HP Inc. a lídr značky v oblasti her a esportu, oznámil vydání tří nových produktů pro herní tvůrce a streamery. K vysoce kvalitní řadě streamovacích produktů HyperX přibyla webová kamera HyperX Vision S, zvukové rozhraní HyperX Audio Mixer a první beznástrojové mikrofonní rameno s pružinou na trhu HyperX Caster.

„Nejnovější produkty rožšířují naše portfolio pro tvorbu internetového obsahu, ať už jedná o hráče nebo jiné tvůrce. Chceme nabízet komplexní řešení, abychom vyhověli stale rostoucím požadavkům na pohodlí I kvalitu,“ řekl Sean Peralta, ředitel produktového managementu společnosti HyperX. „Webová kamera Vision S nabízí vynikající kvalitu videa a uživatelsky přívětivé funkce a zvukové rozhraní Audio Mixer poskytuje tvůrcům obsahu zvuk na profesionální úrovni. Protože je pro diváky velmi důležitý zážitek z poslechu, přidali jsme měřič hlasitosti, který nabízí rychlý a snadný způsob, jak kdykoli zkontrolovat vstupní úroveň.“

HyperX Audio Mixer Rameno HyperX Caster Kamera HyperX Vision S

Kvalita pro hraní i streamování

Produkty HyperX a OMEN PC spojují prvotřídní nástroje a umožňují tvůrcům her vytvářet, vyvíjet, upravovat a produkovat vysoce kvalitní streamovaný obsah pomocí počítačů, periferií a softwaru. Webová kamera Vision S je ideální pro nahrávání i za špatného osvětlení a poskytuje kvalitní video obsah, který zaujme publikum. Zvukové rozhraní HyperX Audio Mixer nabízí řadu funkcí pro mixování, které využijí profesionálové i začínající herní streameři. Tvůrci tak mohou doplnit svou steamerskou sestavu tím, že k počítačům OMEN připojí periferní zařízení HyperX.

Informace o nových produktech HyperX:

  • Webová kamera HyperX Vision S: webová kamera HyperX Vision S je navržena tak, aby vylepšila zážitek ze streamování a tvorby obsahu. Nabízí vynikající kvalitu videa a uživatelsky přívětivé funkce. Webová kamera je vybavena 8Mpx snímačem Sony StarvisTM, zachycuje a streamuje videa v kvalitě rozlišení až 4K1. Díky 90° širokému zornému poli a citlivému automatickému ostření zajišťuje videa s ostrým obrazem i při pohybu. Vision S poskytuje živé a zářivé barvy, a to i za špatných světelných podmínek. Má celokovové tělo, spolehlivý objektiv 5G2P a magnetický kryt pro ochranu soukromí, který navíc udržuje objektiv čistý. Kamera je kompatibilní s počítači PC a Mac, nabízí bezproblémovou integraci do jakéhokoli nastavení pro streamování nebo tvorbu obsahu a umožňuje snadné přizpůsobení vizuálních preferencí prostřednictvím softwaru NGENUITY2.
  • Audio Mixer Audio Interface: HyperX Audio Mixer Audio Interface je kompaktní řešení „vše v jednom“, které umožňuje tvůrcům obsahu dosáhnout dokonalého mixu pro mikrofon, herní zvuk, hlasový chat a výstupní hlasitost. Audio mixer zajišťuje čistý zvuk studiové kvality díky funkcím, jako je vstup XLR s fantomovým napájením 48 V, podpora 24bitového/96kHz zvuku a přímé monitorování. Má uživatelsky přívětivé ovládací prvky, včetně ovladačů úrovně pro všechny tři zvukové vstupy, ovladačů hlasitosti pro linkové a sluchátkové výstupy a tlačítek pro ztlumení vstupů a výstupů. Umožňuje tvůrcům připojit různé mikrofony a zdroje zvuku, upravovat hlasitost jednotlivých zdrojů a monitorovat zvuk v reálném čase. Audio mixér je kompatibilní s počítači PC a Mac a nabízí jednoduché připojení plug and play, k jehož používání není nutný žádný software.
  • HyperX Caster: HyperX Caster je první odpružené rameno svého druhu na trhu, ke kterému není potřeba žadné nářadí. Je vhodné pro mikrofony a webové kamery se závitem 1/4″, 3/8″ nebo 5/8″. Je navržené tak, aby doplnilo prakticky jakoukoli streamovací sestavu. Jako ideální příslušenství pro hraní her, podcasting, živé vysílání a další účely kombinuje rameno Caster jemný, snadno nastavitelný pohyb a dostatečné polohování s kvalitní konstrukcí. Caster obsahuje nastavitelný vnitřní mechanismus, který bezpečně drží zařízení na místě pomocí ručně ovládaného otočného kolečka. Tento mechanismus umožňuje snadné nastavení a utahování napětí, úhlu nebo výškové pozice. Navíc je díky C-svorce upevnění k jakémukoli stolu snadné, a když se nepoužívá, lze jej složit. Caster nabízí bezkonkurenční flexibilitu – plný 360stupňový pohyb v základně, zapuštěné kanálky pro vedení kabelů s odnímatelnými kluznými kryty a 32palcový horizontální dosah. Patří k němu i podstavec Caster, vyrobený z odolného hliníku pro dobrou stabilitu.

Dostupnost

Webová kamera HyperX Vision S je již v prodeji za doporučenou cenu 5 999 Kč. Ostatní novinky budou na trhu v ČR počátkem příštího roku.

O značce HyperX

Značka HyperX je nyní součástí HP. Již 20 let je jejím posláním vyvíjet herní řešení pro všechny typy hráčů a  je trvale oceňována za to, že dodává produkty, které poskytují vynikající pohodlí, estetiku, výkon a spolehlivost. Pod heslem „WE’RE ALL GAMERS“ (VŠICHNI JSME HRÁČI) si její headsety, klávesnice, myši, USB mikrofony a příslušenství pro konzole HyperX vybírají jak běžní hráči, tak i slavní ambasadoři, profesionální hráči, techničtí nadšenci a overclockeři po celém světě, protože splňují nejpřísnější specifikace produktů a jsou vyrobeny z nejlepších komponent ve své třídě. Další informace naleznete na adrese www.hyperx.com

O společnosti HP

Společnost HP Inc. (NYSE: HPQ) je celosvětovým lídrem v oblasti technologií a tvůrcem řešení, která umožňují lidem realizovat jejich nápady a zabývat se věcmi, na nichž jim záleží nejvíc. Společnost HP působí ve více než 170 zemích světa a nabízí širokou škálu inovativních a udržitelných zařízení, služeb a předplatitelských programů pro osobní počítače, běžný i 3D tisk, hybridní práci, hraní her a další. Více informací o HP Inc. naleznete na http://www.hp.com.

Exit mobile version