Najít pod stromečkem smartphone je v Česku naprosto běžná věc. Výzkum společnosti vivo zjistil, že je pro české zákazníky při výběru klíčový poměr ceny a výkonu, ale potrpí si i na kvalitní fotoaparát. S tím pak většinou pořizují snímky štědrovečerního veselí. Jak rozdílně přistupují k chytrým telefonům jako vánočním dárkům muži a ženy?

Chytrý telefon jako dárek pod vánočním stromečkem? Na první pohled velmi vděčná volba, která udělá radost. Potvrzují to i data výzkumu, který pro společnost vivo provedla agentura IPSOS1. Čechů se ptala, kterým blízkým chytré telefony k Vánocům kupují, na co se při výběru ohlíží a jak pořizují vzpomínky štědrovečerního veselí.

Chytrý telefon jako jistota

Pravděpodobnost, že v české domácnosti pod ozdobeným jehličnanem nějaký chytrý telefon v balícím papíru najdete, je velmi vysoká. V posledních pěti letech ho jako vánoční dárek pořídilo téměř 60 procent Čechů. Ve většině případů ho pořizují sami, přes 16 procent respondentů ale uvedlo, že se na tento finančně nákladnější dárek skládají s někým jiným.

I během letošních Vánoc mobilní telefony nebudou žádnou ojedinělostí. Pro koupi je rozhodnuta téměř pětina respondentů a další pětina ji zatím zvažuje. Nejčastěji půjde celkem nepřekvapivě o dárky pro partnery, partnerky (38,5 %) a pro děti (37,1 %). Zajímavějších je 17,5 % zákazníků, kteří plánují o Vánocích udělat radost telefonem sami sobě.

Nezapomínejme na sebe

Ovlivňuje to nějak výběr z hlediska ceny? Nijak zásadně. V kategorii telefonů do 5.000 korun je situace dokonce úplně identická. Češi jsou ale sami sobě ochotnější kupovat dražší telefony. Hned 28 % telefonů „do vlastní ruky“ bude těch z nejvyšší cenové kategorie nad 10.000 Kč. U telefonů pro ostatní tvoří tato kategorie jen 19 % celkového výběru.

Obecně je zájem o telefony podle pořizovací ceny poměrně vyrovnaný a zhruba odpovídá grafům výše. Nejvíce letí levné telefony do 5.000 korun. Nejmenší zájem je o druhou nejvyšší kategorii 7.001 až 10.000 korun, zájemci už v takovém případě přece jen raději zainvestují, aby měli jistotu, že obdarovanému udělají co největší radost a telefon mu dobře poslouží.

Vraťme se ale na moment také k nákupům telefonů pro děti a pro partnery nebo partnerky. V tomto případě lze pozorovat zajímavé trendy u jednotlivých pohlaví. Zatímco ženy častěji než muži kupují smartphony dětem, muži naopak výrazně častěji než ženy obdarovávají chytrým telefonem své partnery.

Klíčová je pro Čechy cena a kvalita fotoaparátu

Podle čeho se ale spotřebitelé při nákupu telefonu pod vánoční stromeček nejčastěji orientují? Čísla mluví jasně. Vůbec nejdůležitější je pro více než dvě třetiny zákazníků2 poměr ceny a výkonu. Zhruba třetina zákazníků se pak soustředí na kvalitu fotoaparátu nebo kapacitu baterie.

„Právě ve zmíněných oblastech se společnost vivo vyznačuje velmi zajímavou nabídkou. Modely z řady V včetně aktuálních modelů V29 a V29 Lite nabízejí vysoký výkon a širokou paletu technologických vychytávek za velmi příznivou cenu. Zmínit můžeme třeba zaoblené AMOLED displeje zmíněných modelů nebo inovativní světelný prstenec Aura Light u vivo V29. V nejvyšší řadě X je zase samozřejmostí maximální kapacita baterie a špičková optická výbava, typicky u vlajkových lodí X80 Pro a X90 Pro, vyvinutých ve spolupráci se společností Zeiss,“ připomíná Gabriela Roušarová, zástupkyně společnosti vivo v České republice.

Příjemné zjištění je, že i přes komplikovanou ekonomickou situaci neplánují Češi za každou cenu šetřit. Co nejnižší cena je rozhodující jen pro jednotky procent zákazníků. Na druhou stranu ale příliš vysoký zájem nejeví o prvky bezpečnosti a ochrany soukromí. I v době, kdy je ochrana soukromí maximálně důležitá se na ní u vánočního dárku ohlíží jen zhruba 5 % kupců.

Design jako ženská záležitost? Mýtus!

Tyto preference se nijak zásadně neliší v závislosti na pohlaví darujícího. Muži i ženy se při koupi soustředí prakticky na to samé. Významnější rozdíly lze pozorovat při výběru značky, na kterou si potrpí téměř 30 % mužů, zatímco ženy výrobce tolik neřeší. Muže také o něco více zajímá použitý operační systém nebo kapacita baterie. Ženy zase velikost displeje a častěji se řídí podle toho, jaký konkrétní telefon obdarovaný chce. Nepotvrdil se mimochodem předsudek, že ženy více zajímá design. „Alespoň v případě vánočních dárků je vizuální atraktivita modelu stejně důležitá pro ženy i muže,“ vypichuje Gabriela Roušarová.

Právě v oblasti designu nabízí vivo vždy mimořádně atraktivní kousky, a to i mezi cenově nejdostupnějšími. Luxusním zpracováním a jemným 120 Hz displejem, tedy vybavením obvyklým pro mnohem dražší modely zaujme například letošní novinka vivo V29 Lite, nyní dostupná ve velmi atraktivní předvánoční slevě. Z davu pak samozřejmě vystoupíte s vlajkovým modelem X90 Pro, pyšnícím se neobvyklými šasi z veganské kůže.

Vysoká důvěra ve výběr na první pokus

Internetové obchody při nákupu dárků často nabízejí příplatkovou jistotu výměny nebo vrácení nevhodného dárku. Ta zřejmě pro Čechy úplnou prioritou není. Využít ji hodlá jen 26 procent dotázaných a přes 67 procent respondentů je přesvědčeno, že službu vůbec nepotřebují. Preference se ale liší v závislosti na věku. Nejmladší zákazníci mezi 18 a 26 roky si svým výběrem tak jistí nejsou a možnost výměny zahrnuje 44 procent dotázaných. Zájem pak postupně klesá a nejméně po ní sahají spotřebitelé ve věku od 45 do 53 let. Zřejmě jsou si jistí, že při výběru dárku nesáhnou vedle.

Výsledky se také výrazně liší v závislosti na vzdělání. Často si pojistku vrácení nebo výměny nechávají lidé se základním vzděláním (přes 53 procent). Se stoupajícím vzděláním pak zájem klesá a připlatí si jen necelých 17 procent vysokoškolských zákazníků.

Radost v dětských očích zachycená navždy

No a jak to vypadá v momentě, kdy vánoční strom září v obýváku a rodina se sejde u štědrovečerní tabule? Pořizování vzpomínek je pro většinu respondentů velmi důležité, vůbec nefotí jen zhruba desetina z nich. Přes sedmdesát procent sází na fotografické schopnosti mobilních telefonů. Pouze zrcadlovku používá jen zhruba pět procent oslovených a zbytek využívá fotoaparát i mobilní telefon.

Pořizování snímků magicky prozářeného večera můžou zpříjemnit dedikované fotografické režimy vivo X90 Pro, při zachycování portrétů rodiny zase zákazníci ocení měkké světlo inovativního nasvětlovacího prstence Auta Light u vivo V29. V každém případě ale i se

smartphony vivo zažijete u vánočního stromu nefalšovanou radost.

3 TIPY PRO VÝBĚR TELEFONU JAKO VÁNOČNÍHO DÁRKU OD EXPERTŮ VIVO

  1. Zaměřte se na to, k čemu obdarovaný bude telefon primárně využívat. Má blízko k sociálním sítím a rád natáčí obsah na internet? Existují dostupné telefony se skvělým foto vybavením. Je opravdu náročným uživatelem a fotografem? Bude potřeba sáhnout po nekompromisní vlajkové lodi. Potrpí si na styl, ale nepotřebuje nutně maximální výkon? Stačí příjemná stylovka.
  2. Neopomínejte kapacitu uložiště a rychlost nabíjení. Většinu uživatelů samozřejmě zajímá primárně výkon, jemnost displeje nebo design konstrukce. Jsou tu ale i prvky, které na první pohled viditelné nejsou, a i přes to významně ovlivňují, jak pohodlné bude používání telefonu. Vyplatí se pořídit telefon s dostatečně velkým uložištěm, které pojme fotky z dovolené i širokou paletu aplikací. A stejně tak zpříjemní život podpora rychlonabíjení. Kdo by chtěl čekat na nabití baterie, když se toho kolem, obzvlášť během svátků, děje tolik?
  3. Odolnost může výrazně prodloužit životnost. Vy možná svůj telefon hlídáte jako oko v hlavě a oplakáte každý škrábanec. U dětí to ale tak úplně platit nemusí. Jen si vzpomeňte, jak často ratolesti mžourají na rozpraskanou obrazovku a schovávají odřená šasi. Dnešní smartphony se často pyšní vysoce odolným zpracováním a certifikacemi IP a tím pádem odolností vůči vodě i prachu. Zavedenou praxí jsou pak pečlivá laboratorní testování nebo drobnosti jako je ochranné pouzdro přibalené přímo v krabičce. A pozor. Telefon se tak nestává odolným jen proti neopatrnému zacházení, ale hodí se třeba při cestování nebo aktivním sportu.

Obsah obrázku text, snímek obrazovky, Písmo, kruh  Popis byl vytvořen automaticky

Obsah obrázku text, snímek obrazovky, Písmo, číslo  Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, snímek obrazovky, Písmo, číslo  Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, snímek obrazovky, Písmo, číslo  Popis byl vytvořen automaticky

1Výzkum proběhl na vzorku 1500 Čechů ve věku 18 až 65 let v průběhu listopadu 2023.

2Data a procentuální podíly týkající se preferencí vychází pouze z odpovědí respondentů, kteří letos plánují koupit chytrý telefon jako vánoční dárek

O vivo

vivo je technologická společnost, která vytváří produkty založené na skvělém designu a jejímž základem jsou chytrá zařízení a inteligentní služby. Cílem společnosti je propojovat lidi po celém světe s digitálním světem. Prostřednictvím jedinečné kreativity poskytuje vivo svým uživatelům stále pohodlnější mobilní a digitální život.

V návaznosti na základní hodnoty společnosti, mezi které patří tzv. Benfen*, orientace na design a uživatele, realizovala společnost vivo strategii udržitelného rozvoje s vizí stát se společností světové úrovně.

Společnost vivo sdružuje a rozvíjí nejlepší místní talenty, aby dosáhla vynikajících výsledků, a podporuje ji síť výzkumných a vývojových středisek v Šen-čenu, Dongguanu, Nanjingu, Pekingu, Hangzhou, Šanghaji a Xi’anu, která se zaměřují na vývoj nejmodernějších spotřebitelských technologií, včetně 5G, umělé inteligence, průmyslového designu, zobrazovacího systému a dalších perspektivních technologií. vivo také vytvořilo inteligentní výrobní síť (včetně těch, které autorizovala společnost vivo) s roční výrobní kapacitou téměř 200 milionů smartphonů. K dnešnímu dni má společnost vivo rozvětvenou prodejní síť ve více než 60 zemích a regionech a oblíbilo si ji více než 400 milionů uživatelů po celém světě.

*„Benfen“ je čínský termín označující přístup k práci. Znamená dělat správné věci správným způsobem. Popisuje poslání společnosti vivo, jejíž vizí je budovat technologie sloužící dobrým účelům.

Novinky o společnosti vivo najdete na https://www.vivo.com/cz/about-vivo/news

Autorizované zastoupení společnosti vivo v České republice provozuje společnost ZHI SHENG INTERNATIONAL CZECH, s. r. o. oficiální obchodní a distribuční zástupce společnosti vivo Mobile Communication Co.

Napsat komentář