Evropské nařízení DORA donutí firmy udělat si pořádek v IT i v byznysových procesech

České firmy budou muset v příštích letech investovat velké úsilí a často i hodně finančních prostředků do posílení své odolnosti proti hackerům a dalším kybernetickým rizikům. Investice se nevyhnou především několika tisíců společností, které budou spadat do působnosti nového zákona o kybernetické bezpečnosti či pod evropské nařízení DORA, které se zabývá digitální provozní odolností finančního sektoru. Inspiraci z tohoto nařízení by si však měly vzít všechny společnosti. Co konkrétně budou muset firmy řešit a jak se na nařízení můžou začít připravovat už teď, popisuje Petr Frýdl, Information Security Consultant z technologické společnosti ANECT.

Pod souslovím „digitální provozní odolnost“, na kterém je celé nařízení postavené, si lze zjednodušeně představit schopnost instituce zajistit dostupnost významných a klíčových služeb i v případě nečekaných událostí, například v případě sofistikovaného kybernetického útoku. To v prostředí finančních institucí vyžaduje vytvoření a koordinaci souboru vzájemně provázaných politik, pravidel, opatření a kontrolních mechanismů, které pomohou odstranit, nebo výrazně zmírnit následky nepředvídatelné události a zachovat dostupnost služeb na předem plánované úrovni.

DORA neboli Digital Operational Resilience Act je nařízení Evropského parlamentu a rady o provozní odolnosti finančního sektoru. Nejde tedy o směrnici, kterou si můžou jednotlivé státy upravit podle svého, ale o jednotný soubor požadavků, který je ve všech státech EU stejný. Nařízení DORA bylo vydáno v lednu letošního roku s tím, že se uplatní od ledna 2025 a firmy mají dva roky na to, aby se mu přizpůsobily, je však zatím poměrně obecné. V tomto ohledu budou muset finanční subjekty počkat na prováděcí předpisy, které jednotlivé požadavky nařízení zpřesní. Jejich zveřejnění se přitom plánuje až na leden, respektive červenec roku 2024. Už teď se však mohou zaměřit na hlavní principy, na kterých je nařízení postavené.

Základní poučka zní: mějte přehled o tom, co se u vás děje

Firmy musejí v první řadě zjistit, co se uvnitř nich děje, s jakými aktivy pracují a jakým způsobem se tato aktiva podílí na chodu jejich služeb. Pro tyto účely musejí zřídit registr aktiv, ze kterého bude možné získat přehled o jejich vzájemných vztazích. Aktivem se přitom rozumí úplně vše, co se podílí na chodu společnosti. Primárním aktivem může být služba, například poskytování úvěrů. Jsou jím také data o zákaznících nebo obecně data potřebná k poskytování služeb. Sekundárním aktivem jsou potom zaměstnanci, software, na kterém služba běží, případně hardware (počítače, bankomaty, servery apod.). Takových aktiv přitom mohou být stovky a firmy musejí vědět, co se stane, když některé z nich přestane fungovat (data se ztratí, hardware se rozbije, lidé nepřijdou do práce, subdodavatel má výpadek).

Pro firmy a instituce může být tato část náročná, protože průměrně velká finanční instituce může pracovat s relativně velkým počtem aktiv. Každé by mělo mít svůj unikátní identifikátor a popis a měla by u něj být uvedena celá řada dalších informací. Například kdo je za něj zodpovědný, jakou má pro firmu hodnotu či kde se nachází. Vše musí být dostatečně konkrétní. Nestačí tedy napsat, že informace jsou kdesi v cloudu, ale je potřeba uvést, kde přesně jsou data uložena a zpracovávána, jaké jsou požadavky na jejich ochranu v souvislosti s hodnocením informací, u jakého provozovatele cloudového řešení a podobně.

Poznejte, co vám skutečně hrozí

Když společnost získá přehled o tom, s jakými aktivy pracuje a jak jsou tato aktiva provázaná, může přistoupit k dalšímu bodu, který nařízení požaduje, a to k řízení rizik a vytvoření potřebného registru. V registru rizik musí evidovat veškerá rizika, která byla identifikována, míru jejich závažnosti, scénář průběhu tohoto rizika a popis reakce na toto riziko. Jinými slovy firmy musí vědět, co se může stát, jak je to ohrozí a co udělají pro minimalizaci dopadu této události na svůj provoz nebo jak zabrání, aby došlo k poškození jejich zákazníků. Jedině tak se mohou rozhodnout, kolik je bude snížení míry rizika nebo jeho eliminace stát a jestli náklady na tato opatření nebudou vyšší než škody, které jim hrozí.

I zde platí, že každé riziko musí mít svůj vlastní unikátní identifikátor a musí být zcela konkrétní. Pokud například firma provozuje dvě datová centra, z nichž jedno je v záplavové oblasti, bude míra pravděpodobnosti rizika zatopení tohoto datového centra výrazně vyšší než u druhého z nich. Zároveň ve chvíli skutečného zatopení musí být jasné, o kterou lokalitu se jedná. Stejně tak musí mít riziko svého autora, který ho identifikoval, a majitele, který je zodpovědný za to, jak se s daným rizikem naloží.

Jakmile společnost získá přehled o tom, co konkrétně se může stát a jaké to bude mít následky, následuje plán zvládání rizik (risk treatment plan). Tedy „jízdní řád“, ve kterém bude uvedeno, kdy se co udělá, kolik času a finančních prostředků k tomu je plánováno, kdo je za celý proces zodpovědný a co konkrétně považujeme za splnění cíle.  Informace o aktuálním „rizikovém profilu“ společnosti jsou nutným podkladem pro efektivní řízení společnosti a musí být vedení společnosti dostupné ve vhodné formě.

Zabezpečte svou činnost i v okamžiku nenadálé události velkého rozsahu

Nařízení DORA po společnostech požaduje také zajištění „Business Continuity“ a provedení tzv. business impact analýzy, která určí a prioritizuje klíčové funkce ve firmě a to, jaký dopad má jejich nedostupnost na chod organizace a poskytované služby. U klíčových funkcí „vlastník“ stanovuje mj. povinnost obnovit dostupnost v určitém časovém horizontu (například 24 hodin). Důležité je, že tento čas začíná běžet od doby, kdy funkce nebo služba přestala fungovat, ne od doby, kdy se o výpadku firma dozvěděla. I proto je klíčové, aby měly společnosti dobře nastavené kontrolní a notifikační mechanismy a definované, kdo je odpovědný za obnovu konkrétních činností a co je pro to potřeba udělat.

Pokud není možné klíčovou službu obnovit standardním způsobem, musí společnost zajistit kontinuitu této činnosti nebo služby jinými prostředky, a to v předem definovaných parametrech. Jinými slovy, zákazníkovi by „ideálně“ neměla vzniknout škoda, když finanční instituci či jinou společnost postihne nějaká katastrofa typu zaplaveného datového centra, kybernetického útoku a podobně. Pro tyto účely musejí mít firmy vypracované plány kontinuity podnikání, plány reakce na kybernetické incidenty, plány obnovy činnosti a tyto plány by měly také pravidelně testovat, aby zjistily, jestli skutečně fungují a výsledky testů evidovat.

Principy z nařízení DORA mohou sloužit jako inspirace pro všechny firmy

Společnosti a organizace, které budou pod nařízení DORA spadat, musejí nepochybně splnit celou řadu pravidel a postupů, jejichž implementace může být časově, organizačně i finančně náročná. Zároveň nejsou v tuto chvíli známé veškeré podrobnosti, které nakonec určí celkovou náročnost tohoto procesu. V obecné rovině však lze říci, že nařízení jde správným směrem a řeší přesně ty problémy, které se svými zákazníky řešíme pravidelně. Nejen regulované firmy by měly mít co nejdokonalejší přehled o tom, co se v nich děje, jak to funguje a jaké komponenty jsou klíčové pro jejich provoz. Všechny by také měly mít funkční a vyzkoušené plány na obnovu těchto systémů. V době rostoucí digitalizace a vyšší aktivity kybernetických útočníků je totiž pouze otázkou času, kdy se něco pokazí nebo kdy přijde útok zevnitř nebo zvenčí.

Autor: Petr Frýdl, Information Security Consultant z technologické společnosti ANECT

Kyberpodvodníci maskují nebezpečný obsah za zprávy z legitimních služeb

E-mailových hrozeb stále přibývá. Podle společnosti Check Point® Software Technologies Ltd. (NASDAQ: CHKP), předního světového poskytovatele kyberbezpečnostních řešení, je drtivá většina kyberhrozeb doručena e-mailem.

Oblíbenou phishingovou technikou je napodobování známých značek, aby si uživatel myslel, že kliká na e-mail od důvěryhodné společnosti. Útočníci začínají ale ve větší míře využívat novou techniku Business Email Compromise 3.0, která spoléhá na legitimní služby.

Hackeři si založí bezplatný účet například na Dropboxu a odešlou odkaz přímo z této služby.

Útočníci nejdříve nasdílí přes Dropbox třeba PDF s životopisem, protože takovou zprávu zejména HR oddělení většinou automaticky rozklikne. Aby uživatel soubor viděl, musí ho přidat do Dropboxu. Odkaz původně pochází skutečně z Dropboxu, což znamená, že na komunikaci není nic škodlivého. Ale jak hackeři využívají takovou legitimní službu, je jiný příběh.

Po kliknutí a vstupu do Dropboxu se jim zobrazí nebezpečná stránka hostovaná v Dropboxu. Pro zobrazení dokumentu musí uživatelé zadat svůj e-mailový účet a heslo. Nyní, i když se uživatelé nedostanou k dalšímu kroku, hackeři už mají jejich e-mailovou adresu a heslo.

Po zadání přihlašovacích údajů budou uživatelé přesměrováni na další podvodnou stránku, napodobeninu OneDrivu, s nebezpečným souborem ke stažení. Hackeři tedy pomocí legitimní stránky vytvořili dvě hrozby: Získají vaše přihlašovací údaje a poté vás přesměrují na podvodnou stránku.

Útoky typu Business Email Compromise nejsou ničím neobvyklým. Mají řadu variant, ale často se zprávy maskují jako informace od výkonného ředitele nebo partnerské společnosti, aby „donutily“ uživatele udělat něco, co nechce, například proplatit fakturu na účet hackerů.

„Vidíme nárůst útoků BEC 3.0, kdy jsou legitimní služby využívány k přímému rozesílání phishingového obsahu. Využití legitimních služeb k šíření škodlivého obsahu je spolehlivý způsob, jak se dostat do e-mailových schránek uživatelů. Většina bezpečnostních produktů totiž zkontroluje odesílatele, v tomto případě Dropbox, a pokud je důvěryhodný, zprávu pustí k uživateli. I když je tento útok zahájen prostřednictvím e-mailu, změní se v problém sdílení souborů. Klíčové je tedy skenování škodlivých souborů v Dropboxu a emulace odkazů v dokumentech. Tedy nejen prověřování odkazů v těle e-mailu, ale také uvnitř příloh. Jakýkoli odkaz, na který uživatel může kliknout, by měl být nejdříve prověřen bezpečnostními technologiemi,“ říká Peter Kovalčík, regionální ředitel, Security Engineer Eastern Europe z kyberbezpečnostní společnosti Check Point Software Technologies. „Neméně důležité je i vzdělávání. Velkou roli hraje kontext. Když se podíváte na výše uvedený příklad, je potřeba se zamyslet, jak podobné věci obvykle fungují. Jsou životopisy obvykle zasílány prostřednictvím Dropboxu? Pokud ne, může to být důvod, proč oslovit původního odesílatele a prostě vše ověřit. Pokud ano, když se přihlásíte do Dropboxu, musíte se pak znovu přihlásit? Určitě ne. Věnujte vždy pár vteřin tomu, co po vás odesílatel vlastně chce. Můžete si ušetřit obrovské množství problémů.“

Novinky od českého týmu společnosti Check Point Software Technologies:

Sledujte novinky o bezpečnostním týmu Check Point Research:

Sledujte novinky o společnosti Check Point Software Technologies:

O výzkumném týmu Check Point Research

Check Point Research poskytuje zákazníkům společnosti Check Point Software a širší bezpečnostní komunitě detailní informace o kyberhrozbách. Výzkumný tým shromažďuje a analyzuje data o globálních kyberútocích ze sítě ThreatCloud, chrání tak před hackery a zajišťuje, že všechny produkty Check Point jsou aktualizované a mají nejnovější ochranu. Výzkumný tým se skládá z více než 100 analytiků a výzkumných pracovníků, kteří spolupracují také s dalšími bezpečnostními společnostmi, donucovacími orgány a organizacemi CERT. 

O společnosti Check Point Software Technologies

Check Point Software Technologies Ltd. (www.checkpoint.com) je přední poskytovatel kyberbezpečnostních řešení pro vlády a organizace po celém světě. Chrání zákazníky před kyberútoky 5. generace prostřednictvím unikátních řešení, která nabízí bezkonkurenční úspěšnost zachycení malwaru, ransomwaru a jiných pokročilých cílených hrozeb. Check Point nabízí víceúrovňovou bezpečnostní architekturu, Infinity Total Protection s pokročilou prevencí hrozeb 5. generace, a tato kombinovaná produktová architektura chrání podnikové sítě, cloudová prostředí a mobilní zařízení. Check Point navíc poskytuje nejkomplexnější a nejintuitivnější nástroje pro správu zabezpečení. Check Point chrání více než 100 000 organizací všech velikostí.

Průzkum: Boom umělé inteligence a Data Science v Česku

Anglický termín „Data Science“ v českém prostředí převládá nad ekvivalentním českým výrazem „Datová věda“ ve smyslu zájmu a vyhledávání na českém online trhu. Zároveň se projevuje rostoucí zájem o chatboty a umělou inteligenci, kde je pozorován téměř identický nárůst zájmu od listopadu 2022. Česká veřejnost je si vědoma těchto technologií a projevuje dokonce zájem o konkrétní aplikace a využití v praxi. Přesto však jde o relativně nedostatečně prozkoumané oblasti na českém online trhu, jak naznačuje nově provedená analýza zkoumající přibližně 1 700 klíčových slov.

Dominance anglických termínů

Analyzovaná množina hledaných klíčových slov naznačuje, že zájem o Data Science na českém trhu stále převažují anglické termíny jako „data science what is it“ či „data science vs machine learning“. Naproti tomu, český ekvivalent „datová věda“ je v průměru vyhledáván pouze 20krát měsíčně. V oblasti kurzů je zaznamenáván zájem především o dotazy týkající se „data science course“, které dosahují průměrně 40 vyhledávání měsíčně. Co se týče zájmu o chatboty, umělou inteligenci a konkrétně ChatGPT, analýza ukázala téměř identický nárůst zájmu od listopadu 2022. Data Science se tematicky propojuje s umělou inteligencí, ale nárůst zájmu v daném období nebyl výrazně závislý na zájmu o ostatní obory.

Nacházíme se v „AI Boom“

Analýza odhalila zajímavý trend ve vyhledávání od ledna 2022 do současnosti. V polovině roku 2022 se začal zvedat zájem o umělou inteligenci spojenou s prací s grafikou a obrázky. Tento trend odráží uvedení nástroje Dall-E-2 společnosti OpenAI, který byl prvním volně dostupným nástrojem svého druhu. Na konci roku 2022 se však začal masivněji šířit fenomén ChatGPT, který výrazně ovlivnil trh a chatovací umělá inteligence se stala nejvyhledávanějším segmentem v praktickém využití. Od začátku roku 2023 dochází k postupnému vydávání aplikací v různých oblastech, což zvyšuje zájem o aplikace pracující s textem a opětovně i s grafikou.

„Nacházíme se v období nazývaném AI Boom, které je důsledkem rostoucího zájmu o umělou inteligenci. Tento trend se projevuje nejen ve stále širším portfoliu dostupných nástrojů, ale také ve znalosti konkrétních názvů těchto nástrojů a aktivním vyhledávání a využívání jejich služeb,“ říká David Trojan ze společnosti WebMedea services.

Od obecného povědomí k praktickému využití

V rámci analýzy byl podrobně zkoumán zájem o umělou inteligenci v online prostoru. Zjištěná průměrná hledanost za posledních 12 měsíců naznačuje, že pojem „umělá inteligence“ je již v České republice dobře znám. Lidé se kromě obecného dotazu zajímají také o konkrétní aplikace umělé inteligence v praxi, jako jsou chatboty a tvorba grafiky. Segmentace zájmu v online prostoru ukázala, že lidé se dokonce zajímají už i o konkrétní využití této technologie. Nejčastěji vyhledávají informace o implementaci umělé inteligence do chatbotů a tvorbě grafiky. Další segment „aplikace“ zahrnuje klíčová slova související s využitím umělé inteligence v chytrých telefonech a dalších aplikacích. Lidé se také zajímají o konkrétní nástroje a využití AI pro tvorbu delších souvislých textů, jak pro pracovní účely (copywriting), tak pro studium (referáty, bakalářské práce).

Portfolio nástrojů se neustále rozšiřuje

S nástupem fenoménu „AI Boom“ dochází k rozšiřování portfolia nástrojů založených na umělé inteligenci. Mezi nejoblíbenějšími nástroji v České republice patří DeepL, který slouží k strojovému překladu, a ChatGPT, který představuje chatovací umělou inteligenci. Dalšími vyhledávanými nástroji jsou MidJourney a Dall-E, které slouží k tvorbě grafiky. Existuje však také mnoho dalších nástrojů a platforem, které dosahují stovek až tisíců vyhledávání měsíčně.

Výsledky analýzy naznačují, že česká veřejnost již má o Data Science a umělé inteligenci povědomí. Zájem se soustředí na konkrétní aplikace a využití těchto technologií v praxi, jako jsou chatboty, tvorba grafiky a aplikace chytrých telefonů. Tento rostoucí zájem je také důsledkem širokého spektra dostupných nástrojů a jejich aktivního vyhledávání a využívání.

Síla dat a simulace lidské inteligence

Data Science, neboli datová věda, lze definovat jako multidisciplinární obor, který kombinuje statistiku, programování a analýzu dat s cílem získat přínosné informace a poznatky pro podnikání a rozhodování. Umělá inteligence, zkráceně AI, pak představuje soubor technik a metod, které umožňují počítačům simulovat lidskou inteligenci a provádět úkoly vyžadující učení, rozhodování a řešení problémů.

„Datová věda je rychle se rozvíjející obor pro všechny, které baví řešit výzvy. Zahrnuje komplexní uvažování o byznysových a společenských problémem a použití technologií s cílem odhalení poznatků z dat. Spojuje v sobě uplatnění logiky i kreativity. Domníváme se tak, že lze přitáhnout mnohem širší okruh zájemců o obor, a proto jsme i připravili ve spolupráci s EY nový kurz Data Science Bootcamp,“ uvedla Jana Večerková, zakladatelka a ředitelka intenzivních kurzů Coding Bootcamp Praha.

O Coding Bootcamp Praha

Coding Bootcamp Praha byl prvním coding bootcampem na českém trhu a nadále je jediným českým poskytovatelem takto intenzivních školení. Funguje nepřetržitě od září 2016 a vzdělal více než 300 nových programátorů. Coding Bootcamp Praha byl jako jediný evropský coding bootcamp oceněn prestižní americkou univerzitou MIT a Evropskou komisí pro vysoká úspěšnost absolventů a úspěšnost budoucího uplatnění. Všechny kurzy mají nově možnost studovat osobně nebo online.

Více na www.codingbootcamp.cz.

O WebMedea services s.r.o.

Vlastní webová aplikace WebMedea poskytuje komplexní pohled na nabídku a poptávku zboží, služby i sociální témata v rámci českého internetu. Výsledky zobrazuje v reálném čase prostřednictvím přehledů. Ty pracují s klíčovými slovy, weby a jejich vlastníky. Nabízí interaktivní procházení souvislostí a snadnou tvorbu analýz.

Více na www.webmedea-services.cz.

AQ Labrador 39 Forte: perfektní stereo bez komplikací

Společnost AQ dnes představila nové aktivní reprosoustavy AQ Labrador 39 Forte stojící na stejných principech jako jejich oceňovaná pasivní varianta. Ta si za poslední rok vydobyla oblibu zákazníků i odborného tisku a stala se jedním z nejžádanějších modelů tradičního českého výrobce. Fanoušky značky nepřekvapí lichoběžníková konstrukce zajišťující vysokou tuhost korpusu, i jeho odolnost vůči stojatému vlnění. Beze změn zůstalo i osazení dánskými měniči ve dvoupásmové konfiguraci 5“ středobasového reproduktoru Scan-Speak a 1“ textilní kaloty Vifa. To vše dává tušit, že lze očekávat skvělou prezentaci audia v rozsahu 45 Hz – 30 kHz. Překvapením je v dané cenové kategorii nasazení značkové vnitřní kabeláže od americké společnosti Audioquest.

Designové provedení nadchne ostrými rysy a bezchybným matným lakem. Velmi moderně pak působí horizontální orientace prémiové přírodní dýhy s jedinečnou kresbou a decentním laserem vypáleným logem výrobce.

Od pasivní verze novinku odlišuje vestavěný zesilovač s výkonem 2 x 35 W a bohatou nabídku vstupů zahrnující klasické RCA konektory, digitální optický S/PIDF port a USB. Uživatelé je tek bez problémů propojí s televizorem, streamerem, počítačem a samozřejmě i s analogovými zdroji jako je například gramofon. Nechybí ani Bluetooth 5.0 s podporou kodeků AAC a aptX-LL pro snadné spojení s mobilním telefonem. AQ Labrador 39 Forte jsou tak perfektní volbou pro každého, kdo hledá jednoduché a zároveň velmi kvalitní řešení pro poslech hudby.

Spojení krásy a skvělého zvuku

Konstrukce využívající lichoběžníkové geometrie přináší výrazně lepší zvukový projev, a tak potěší nejen oko, ale především sluch. Propůjčuje totiž reprosoustavám vyšší tuhost, a navíc díky eliminaci rovnoběžných ploch dramaticky omezuje možnost vzniku stojatého vlnění uvnitř kabinetu. Tuhé 19mm MDF desky, které jsou výchozím materiálem pro výrobu korpusu jsou dýhované z obou stran což tuhost posouvá ještě dál. Vnitřní zatlumení zajišťuje kombinace molitanových panelů a akustického rouna. Reprosoustava tak poskytne nejen více detailů, ale i mohutnější kontrolovaný bas. Snadno si tak poradí s jakýmkoli hudebním žánrem i filmovou produkcí.

Velmi praktickým detailem je magnetické uchycení ochranných sítěk usnadňující jejich rychlou instalaci v případě nutnosti chránit měniče před domácími mazlíčky či dětmi. Napomůže i při ochraně precizního matného laku, který kryje výraznou kresbu přírodních dýh s neopakovatelnou jedinečnou kresbou díky které

Cena a dostupnost

Nové reprosoustavy AQ Labrador 39 Forte jsou k dispozici v provedení s přírodní ořechovou dýhou, dubovou dýhou a dýhou z černě mořeného jasanu na stránkách www.aq.cz, www.hifi-audio.cz, v kamenných prodejnách AQ studio a u vybraných partnerů za cenu 26 990 Kč.

Specifikace

  • Výkon: 2 x 35 W RMS (zesilovač třídy D)
  • Frekvenční rozsah v pásmu: 45 Hz až 30 kHz v pásmu 6 dB
  • Výhybka: 12 dB / oct.
  • Konektivita:
    • Analogový RCA vstup
    • USB-B pro digitální připojení audia
    • Digitální optický S/PDIF vstup
    • Bluetooth: 5.0 (podporované kodeky SBC, AAC, aptX, aptX-LL), provozní dosah až 10 m
  • Vnitřní objem: 6 l
  • Rozměry (Š x V x H): 180 mm (přední stěna), 115 mm (zadní stěna) x 380 mm x 260 mm (270 mm včetně krycí mřížky)
  • Hmotnost: 7,1 / 7,2 kg (Levá / Pravá)

 O firmě AQ

Firma AQ, s.r.o. působí na trhu s audiem od roku 1995, kdy se její zakladatelé rozhodli proměnit svou lásku ke kvalitnímu zvuku v podnikání. Základní myšlenkou firmy, které se stále drží, je výroba vysoce kvalitních hi-fi reproduktorů, jejichž vývoj i výroba stále probíhá v mateřské továrně v obci Červenka. Zakladatelé firmy a konstruktéři tak mají plnou kontrolu nad výběrem komponent a materiálů pro konstrukci reprosoustav, které se pyšní úžasným poměrem kvality a ceny.

Jak se dařilo budovat prodejní síť obchodních partnerů, začala firma do své nabídky přidávat také další produkty a příslušenství reprosoustav jako jsou kabely, stojany, držáky a podobně. Postupně se v nabídce začaly objevovat i další značky. První byl dnes již celosvětově známý výrobce gramofonů Pro-Ject, jehož gramofony se vyrábí rovněž v České republice. Později přibylo i mnoho dalších značek z oblasti kvalitního audia.

Better Stack boduje u velkých korporací. Zdvojnásobil tým, prošel rebrandingem a spojil své nástroje do jedné platformy

Česko-slovenský startup Better Stack, který dokáže automaticky monitorovat dostupnost, stav a změny webových služeb, rapidně roste a upravuje svůj brand – chce tak lépe reflektovat svou pozici na trhu. Nyní pomáhá nejen vývojářům a menším startupům, ale mění se na platformu i pro ty největší firmy. Mezi stávající enterprise zákazníky patří například Salesforce, Accenture nebo Deloitte, ale také kanadská vláda nebo UNICEF. Navzdory „startupové zimě“ Better Stack téměř zdvojnásobil svůj tým na 25 lidí a meziměsíčně roste o 12 %. Platformu využívá více než 150 000 vývojářů po celém světě.

„Od doby, co jsme oznámili series A, jsme ušli pořádný kus cesty. Během roku jsme byli schopni plně spustit produkt, který je přibližně desetkrát rychlejší a patnáctkrát levnější než nástroje, které teď používá 90 % trhu. Podařilo se nám to díky spojení několika moderních technologií, jako je ClickHouse databáze, a také díky našemu světovému vývojářskému týmu, který to všechno poskládal dohromady. V centru pozornosti je nyní AI, ale o revoluci, kterou přináší ClickHouse do toho, jak za oponou fungují všechny moderní aplikace, se tolik nemluví. My jsme jedni z prvních, kteří využívají potenciál této databáze, a rebranding na Better Stack demonstruje to, že všechny naše produkty stojí na tomto super technologickém pokroku,“ vysvětluje Juraj Masár, CEO a spoluzakladatel Better Stacku.

„Naším cílem je vybudovat ten nejlepší produkt na stavění spolehlivého softwaru. Každý nápad, ať už je to úkol do školy, startup, nebo korporátní produkt, dnes začíná tím, že vývojář pojmenuje novou složku na GitHubu. To je ta nejjednodušší cesta, jak sdílet svůj kód se světem. My chceme, aby bylo monitorování a optimalizace aplikace s Better Stackem tím dalším krokem. Vývojářům chceme dát do ruky nástroj umožňující tvorbu nejlepšího softwaru – ať už člověk staví hobby projekt na pomoc včelám, jako to dělá Britská asociace včelařů, nebo aplikaci pro miliony lidí, kterou provozuje e-government v Singapuru. I takové subjekty využívají k vývoji právě Better Stack,“ říká COO a spoluzakladatelka startupu Better Stack Veronika Kolejaková.

Better Stack v rámci rebrandingu sloučil do jedné platformy dosavadní nástroje jako Logtail či Better Uptime. Spojuje tak monitoring webů, logging, správu incidentů a technických výpadků a takzvané stavové stránky. Produkt staví na open-source databázi ClickHouse, díky níž je až stokrát rychlejší a násobně levnější oproti konkurenčním nástrojům. Používání Better Stacku vyžaduje znalost jazyka SQL, který je v IT naprostým standardem a usnadňuje adopci ve firmách a startupech všech velikostí. Díky propojení dosavadních nástrojů navíc usnadňuje spolupráci vývojářů podobně jako populární kolaborativní grafický editor Figma.

Výpadky a spolehlivost softwaru jsou problém, který řeší světové firmy jako Facebook či Twitter – například v roce 2019 nebyl Facebook dostupný celých 14 hodin a škody se vyšplhaly na 90 milionů dolarů (zhruba 2,2 miliardy korun). Better Stack jej řeší prostřednictvím své monitorovací platformy, na kterou spoléhají světové společnosti Time Magazine, Decathlon, Make.com nebo Accenture, startupy Brave či Drata či kanadské nebo australské státní úřady. V Česku a na Slovensku jej využívají největší technologické firmy v čele s ESET, Rohlík.cz, ePojisteni, Sygic, Applifting, ale třeba i Český rozhlas a Sme.sk. V neposlední řadě i univerzity Harvard a Stanford nebo neziskové organizace UNICEF a Britská asociace včelařů (The British Beekeepers Association).

O startupu Better Stack

Better Stack spojuje monitorování, loggování, správu incidentů, stavové stránky a další nástroje do jedné platformy. Do Better Stacku investovaly mimo jiné společnosti Creandum, Susa Ventures, K5 Global, Credo, Kaya. Na Better Stack nyní spoléhá více než 150 000 vývojářů a přes 2 000 zákazníků včetně společností Time Magazine, Accenture, Decathlon, ESET, Brave nebo Drata. Better Stack založili Juraj Masar a Veronika Kolejaková a má distribuovaný tým v USA, Kanadě, Nizozemsku, Česku, na Slovensku a v Nigérii. Členové týmu před nástupem do společnosti pracovali mimo jiné ve firmách Google, Shopify, Productboard a Pipedrive. Více informací najdete na www.betterstack.com.

Řada Huawei Watch 4: Chytrý parťák pro jakýkoliv sport

Nová série nositelných zařízení Watch 4 od Huawei byla představena již 9. května v Mnichově, ale do prodeje se na českém trhu dostala až nyní. Od svých předchůdců se liší především futuristickým designem, podporou eSim či novou funkcí Respiratory Check. Uživatelům nabízí více než 100 sportovních režimů od běhu, cyklistiky a plavání, až po golf a potápění. Díky speciálním algoritmům navíc dokáží výkony uživatelů analyzovat a nabízí tipy pro jejich zlepšení. Jsou tak perfektním parťákem pro venkovní i vnitřní sporty. 

Ze sportovních režimů si vybere každý

Kvůli sportovním funkcím si chytré hodinky pořizuje většina z nás. Počet kroků, spálených kalorií nebo odcvičených minut sleduje každý uživatel hodinek a jde již o takový standard, který monitorují všechny chytré hodinky. Důležitý je ale také monitoring různých sportovních aktivit, jejichž výběr je ve většině hodinek velmi malý. V tomto ohledu je Huawei zcela jistě přeborník na trhu. Řada Huawei Watch 4 podporuje více než 100 sportovních režimů, nabízí personalizované tréninkové plány a podporuje uživatele ve vylepšování jejich výkonů. Tyto hodinky jsou vhodné pro všechny běžce, lezce a sportovní nadšence, ale i pro uživatele, kteří by rádi se sportem začali.

V průběhu sportování poskytují uživatelům velké množství údajů. Nechybí informace o srdečním tepu, nachozených, naběhaných či naježděných kilometrech, počtu kroků, kadenci a dalších. Výsledky cvičení si následně prohlédnete nejen v hodinkách, ale také v aplikaci chytrého telefonu. Velmi zajímavou vychytávkou je například funkce Dynamického sledování, která dokáže automaticky po odcvičení vytvořit z vašeho workoutu video.

Hodinky nadchnou také vášnivé golfisty. Režim Driving Range dokáže zaznamenat rychlost i tempo nápřahu a švihu. Následně data vyhodnocuje a poskytuje tipy na zlepšení. Pro milovníky vodních sportů a potápění si v Huawei zase připravili režim Free Diving s možností ponoru do hloubky až 30 metrů. Hodinky splňují standard odolnosti 5 ATM s certifikací IP68.

Spolehlivá navigace vždy po ruce

Díky propracovanému navigačnímu systému GNSS se dobrodruzi nemusí bát vyrazit do neznáma, protože hodinky automaticky zaznamenávají trasu a dokážou je navádět i v přírodě. Řada Watch 4 podporuje první mapovou aplikaci pro hodinky Petal Maps Watch Edition, která dokáže poskytovat navigační služby, i když hodinky nejsou připojeny k telefonu. Navigování funguje velmi jednoduše a inteligentně. Na displeji hodinek se objevují důležité údaje jako vzdálenost a směr k místu odbočení či název ulice. Při přiblížení ke křižovatce či místu odbočení hodinky zavibrují a upozorní uživatele na změnu směru. Užitečné je I hlasové navádění, které se může hodit například při jízdě na kole. Petal Maps tak poskytují spolehlivou navigaci v přírodě i na procházce ve městě. 

Luxusní a funkční design

Po designové stránce došlo od předchozích modelů k velké změně u pouzdra, které je více zakulacené a působí velmi futuristickým dojmem. Navíc je vyrobeno z titanové slitiny TC4, která je 3x odolnější než běžný titan.  Společně se safírovým sklem zajišťuje výjimečnou odolnost vůči korozi a horku a zajišťuje luxusní vzhled. Uživatelé se tak nemusí bát vyrazit s nimi vstříc dobrodružství do přírody nebo na pracovní večeři. Safírové sklíčko chrání 1,5palcový LTPO (Low-Temperature Plycrystalline Oxide) AMOLED displej s poměrem obrazovky k tělu hodinek téměř 72 %. Jedná se o vůbec první kombinaci LTPO s energeticky úsporným AOD (Always-On displejem). Díky tomu hodinky nabízí vysoce kvalitní obraz.

Kromě použití kvalitních materiálů jsou hodinky i kvalitně zpracované. Tělo hodinek Huawei Watch 4 Pro je tenké 12,9 milimetrů a váží 65 gramů, Huawei Watch 4 jsou tenčí (10,9 mm) a lehčí (48 g). Jde tak o velmi bytelné hodinky. Milovníci elegance jistě ocení model Watch 4 Pro s titanovým řemínkem a vyznavači klasiky si najdou to své u ručně vyrobeného hnědého koženého řemínku. V Huawei mysleli i na alergiky a sportovní nadšence, kteří mohou sáhnout po modelu Watch 4 s černým fluorelastomerovým řemínkem, který je hypoalergenní, a navíc se velmi dobře čistí.

Hodinky z řady Huawei Watch 4 jsou kompatibilní s operačním systémem Android, ale i iOS. Uživatelé všech telefonů si tak mohou užívat dokonalý zážitek z chytrých nositelných zařízení a sledovat své zdraví i sportovní výkony.

V sérii Watch 4 si můžete vybrat hned ze tří modelů hodinek. Huawei Watch 4 Pro Elite s titanovým páskem zakoupíte za 14 999 Kč. Watch 4 Pro Classic s koženým páskem za 12 999 Kč a za 9 999 Kč jsou k dostání Watch 4 Sport s černým páskem z fluoroelastomeru. K nákupu od 5. do 25. června 2023 na oficiálním Huawei e-shopu navíc dostanete bezdrátová sluchátka FreeBuds 5i jako dárek. U vybraných prodejců na českém trhu probíhá také speciální akční nabídka. Každý jeden prodejce má svůj jedinečný promo kód, který když použijete na nákup nových hodinek ze série Watch 4, získáte slevu 2 000 Kč. Detailní informace k promo akci najdete vždy u daného prodejce. Akce platí až do 25. června.

Aktuální informace ze světa Huawei Consumer BG naleznete denně aktualizované na:

O Huawei Consumer Business Group

Produkty a služby společnosti Huawei jsou dostupné ve více než 170 zemích a používá je třetina světové populace. V Německu, Švédsku, Rusku, Indii a Číně bylo zřízeno čtrnáct výzkumných a vývojových center. Huawei CBG je jednou ze tří obchodních jednotek společnosti Huawei a zahrnuje smartphony, PC, tablety, nositelné a cloudové služby atd. Globální síť společnosti Huawei je postavena na více než 34letých zkušenostech v telekomunikačním průmyslu a je odhodlána poskytovat nejnovější technologický pokrok spotřebitelů po celém světě.

Netradiční a levné bezdrátové nabíječky, cena začíná na 337 Kč

Bezdrátová technologie nabíjení mobilních telefonů, sluchátek i hodinek se čím dál více rozšiřuje. Dnes už nejde jen o vymoženost nejdražších mobilních telefonů nebo top produktů z jiných kategorií. Například lze najít smartphone s podporou i 50W bezdrátové technologie v cenové kategorii pod deset tisíc korun. Dnes se ale podíváme na samotné bezdrátové nabíječky, které nemusí být nudné.

Bezdrátové nabíječky mohou být designovým doplňkem

Na trhu najdete různé bezdrátové nabíječky, ale zpravidla jde jen o kus techniky, která leží na stole nebo poličce, a čeká, až na ni položíte mobil nebo nějaké příslušenství. Výrobci se ale snaží zaujmout i designovým zpracováním. Například Stolní Lampa 3 v 1 nabízí nejen 10W technologii nabíjení, ale také poslouží jako lampička, případně i jako stojánek. Samotnou oblouk navíc lze položit. Nabízí tři úrovně jasu. Navíc s cenou 490 Kč patří mezi nejlevnější na českém trhu s podobnou funkcí.

V e-shopu ale také najdete trochu subtilnější bezdrátovou nabíječku, která současně může posloužit i pro zobrazování času. Zde se nabízí několik variant a cena je nastavena jen na 500 Kč. K dispozici je 10W bezdrátová technologie nabíjení.

Závidíte technologii MagSafe u iPhonů a nemáte možnost magnetického uchycení bezdrátové nabíječky? Vyzkoušejte Baseus WXXP-02 nabíječku, která je vybavena přísavkami. Něco podobného jen tak nenajdete. Výrobce uvádí, že se díky tomu odvádí lépe teplo a navíc můžete stále používat mobil a současně mít volný USB C konektor. Baseus WXXP-02 přijde jen na 403 Kč a podporuje 10W technologii.

Samozřejmě v obchodě najdete i multinabíjecí stanice, kde je nízká cena vykoupena pomalejším nabíjením, ale na druhou stranu to mobilu nijak neškodí, šetříte baterii, a většině příslušenství to stačí. Příkladem je WS6 MULTI-FUNCTION Charging Stand 3A s cenou 337 Kč nebo HOCO CW33 za 659 Kč. Posledním tipem Dux Ducis (Duzzona W1) s podporou MagSafe a 15W technologií, přičemž nabízí i praktický stojánek. Cena je nastavena jen na 507 Kč.

Komerční článek.

Pipedrive zveřejňuje produktový plán, hlavní roli hraje AI

Estonský scaleup Pipedrive, který vyvinul CRM platformu pro marketingové a obchodní specialisty malých a středních firem, představuje svůj rozšířený produktový plán na zbytek roku 2023. Nejnovější inovace Pipedrive, které se řídí aktuálními potřebami zákazníků, zahrnují výkonné automatizace pro zvýšení produktivity, pokročilou e-mailovou a vícekanálovou schránku pro lepší spolupráci mezi týmy a zavedení umělé inteligence pro generování relevantnějších kontaktů. Nové funkce přinesou obchodníkům zásadní úsporu času a vyšší šanci na úspěch díky doporučení nejvhodnějších kroků během prodejního procesu.

„Základem všeho, co ve společnosti Pipedrive děláme, jsou inovace poháněné potřebami zákazníků. Mezi ně patří více než 100 000 malých firem po celém světě. Obchodníci a další specialisté na prodej dnes hledají snadno použitelné a efektivní CRM, které jim umožní automatizovat každodenní úkoly, zlepšit týmovou spolupráci, zdokonalit umění prodeje vytvářením personalizovaných nákupních procesů a dodat vyšší přidanou hodnotu klientům. Prodej zůstává jádrem našeho produktu, proto pokračujeme v inovacích, integracích nástrojů umělé inteligence do naší platformy a ve zlepšování uživatelské zkušenosti a obchodního potenciálu našich zákazníků,“ říká Shaun Shirazian, CPO společnosti Pipedrive.

Umělá inteligence pod kapotou

Pipedrive využívá AI ve svých produktech již řadu let, přičemž se zaměřuje především na interní nástroje business intelligence, které zlepšují celkovou zákaznickou zkušenost. Před několika lety navíc Pipedrive spustil pilotní program s prodejním asistentem na bázi umělé inteligence, který upozorňuje obchodníky na optimální postup. Ještě letos má Pipedrive spustit Sales Assistant 2.0, vylepšenou verzi s pokročilými funkcemi, které zahrnují predikci úspěšných prodejů a návrh personalizovaných doporučení pro práci obchodníků. Nástroj bude využívat vlastní AI generativní model vyvinutý v Pipedrive. Důležité je, že veškerá data zákazníků zůstanou v zabezpečeném prostředí platformy Pipedrive, čímž zajistí ochranu osobních údajů.

Produktový plán zároveň zahrnuje širokou škálu vylepšení navržených tak, aby splňovala specifické potřeby zkušenějších zákazníků s většími týmy. Patří mezi ně pokročilé funkce řízení účtů a implementace automatického přiřazování potenciálních zákazníků jednotlivým pracovníkům. Hlavním cílem těchto aktualizací je poskytnout malým firmám větší flexibilitu a efektivitu, což jim umožní snáze řídit jejich rozšiřující se činnosti a optimalizovat složitější prodejní procesy.

Hlavní aktualizace produktů Pipedrive v druhé polovině roku 2023:

Řešení využívající AI

●     Funkce na bázi AI, která pomůže vyhledávat a třídit potenciální zákazníky a navázat kontakt s těmi, kteří mají největší potenciál k úspěšnému prodeji

●     Automatizace využívající zpracování přirozeného jazyka umožní zákazníkům vytvářet komplexní pracovní postupy s textovým vstupem uživatele

●     Sales Assistant 2.0 bude předpovídat pravděpodobnost úspěšných obchodů a nabízet doporučení, aby se uživatelé zaměřili na ty správné potenciální zákazníky

●     Znalostní báze díky AI přináší lokalizaci do ještě více jazyků, což obchodníkům poskytne možnost lépe porozumět svému CRM v preferovaném jazyce

 

Přizpůsobení CRM potřebám firmy

●     Přizpůsobitelný katalog produktů a služeb s flexibilnějšími možnostmi tvorby cen – např. produkty s daňovou exkluzivitou nebo slevy na fixní částky

●     Snazší správa oprávnění a viditelnosti pro jednotlivé uživatele

●     Řešení umožňující prodejním týmům rychleji získávat více obchodů a rozšiřovat portfolio potenciálních zákazníků

●     Pokročilá správa účtů a sdílení automatizací s ostatními uživateli a automatizace procesů na základě získaných dat, včetně možnosti načasování

●     Sdílení e-mailových účtů, vícekanálová schránka a pokročilé reporty

●     Vylepšený reporting založený na datech pro lepší rozhodování obchodníků

 

Více o Pipedrive

Pipedrive je přední nástroj pro řízení prodejů a první platforma, která je orientovaná na obchodní a marketingové specialisty. Těm pomáhá držet pracovní postup a soustředit se na aktivity, které jsou pro ně důležité. Startup byl založen v roce 2010 v Estonsku a pobočky má v Tallinnu, Tartu, Lisabonu, Londýně, New Yorku, Praze, Tampě/St. Petersburgu, Dublinu, Rize a Berlíně. Pipedrive ke svojí práci využívají obchodní týmy z více než 100 000 firem po celém světě.

Vodafone přidává nové a rychlejší neomezené tarify. Být online kdekoliv může každý

Vodafone rozšiřuje svou nabídku neomezených mobilních tarifů. Ty nově doplněné nabídnou oproti svým starším sourozencům dvojnásobnou rychlost stahování. Každý si tak může vybrat službu, která mu vyhovuje. Například tarif Neomezený Super+ s rychlostí stahování 20 Mb/s v aktuální letní akci vyjde jen na 871 korun měsíčně. Nabídku mohou využít jak stávající, tak noví zákazníci.

Zájem o služby s neomezeným objemem dat roste a třeba v březnu 2023 více než dvě třetiny prodaných mobilních tarifů Vodafonu tvořily ty s neomezenými daty. Vodafone se proto rozhodl nabídku v oblasti neomezených služeb rozšířit.

Kdo si chtěl pořídit neomezená data, mohl si dosud vybrat ze tří tarifů: Basic s rychlostí 2 Mb/s, Super s 10 Mb/s a Premium 5G s neomezenou rychlostí stahování. Dnes nabídku rozšiřují tarify se znaménkem „+“, které v praxi znamená dvojnásobnou rychlost. V aplikaci a samoobsluze Můj Vodafone si navíc může každý zdarma pětkrát zapnout Zrychlení na maximum, díky kterému si vždy po dobu 24 hodin vyzkouší plnou rychlost i 5G sítě. Jak nová nabídka vypadá, přehledně shrnuje přiložená tabulka. Jde o nejdostupnější neomezená mobilní data na trhu.

V rámci letní promoakce je ode dneška možné pořídit si tarif Neomezený Super+ s rychlostí stahování 20 Mb/s jen za 871 korun měsíčně, a to na prvních 6 měsíců. Po půlroce pak lidé budou platit standardní cenu 991 korun.

Ještě lepší nabídka? Stačí si pořídit od Vodafonu pevný internet

Nejvýhodnější dlouhodobou nabídku získají ti, kteří si od Vodafonu koupí nejen mobilní služby, ale také pevné internetové připojení do domácnosti. Díky tomuto spojení ušetří třeba rodina několik tisíc korun ročně.

„Objem dat přenesených v mobilní síti Vodafonu narostl mezi lety 2017 až 2022 o výrazných 864 procent. Přitom v dosahu našeho 5G pokrytí už dnes jsou více než tři čtvrtiny populace. To vše vede k tomu, že se zvyšuje i touha zákazníků mít neomezená data a my na základě této poptávky rozšiřujeme nabídku neomezených tarifů,“ říká Petr Dvořák, generální ředitel společnosti Vodafone Czech Republic.

Rozšiřuje se i nabídka pro firmy

Poptávka po vyšších rychlostech připojení roste také u firemních zákazníků, Vodafone tak zlepšuje nabídku i pro ně. Do rodiny neomezených dat přibyly dvě nové rychlosti: Neomezený Business Basic+ s rychlostí 4 Mb/s a Neomezený Business Super+ s rychlostí 20 Mb/s. Ani tentokrát nechybí oblíbená možnost 10 dní Zrychlení na maximum a aplikace CyberWall. Díky Zrychlení na maximum si zákazníci vyzkouší plnou rychlost 5G sítě, když to zrovna potřebují. CyberWall se zase stará o bezpečnost zařízení v síti, chrání před kyberútoky, zabezpečí bankovnictví, firemní i soukromé e-maily nebo osobní dokumenty.

V rámci letní promoakce mají zákazníci možnost získat tarif Neomezený Business Super+ za zaváděcí cenu 980 korun. Zároveň při nákupu v online e-shopu mají podnikatelé slevu 15 procent na tarif Vodafone Business Premium 5G, který získají za 1204 korun. Všichni firemní zákazníci mohou využít konzultace se zkušenými obchodníky a společně najít individuální řešení Flexi Business, které bude sedět přesně na míru jejich podnikání. Více na webu vodafone.cz/firemnisluzby.

O společnosti Vodafone

Vodafone je telekomunikačním lídrem v Evropě a Africe. Naším cílem je „spojovat pro lepší budoucnost“ a naše odborné znalosti a rozsah působení nám dávají jedinečnou příležitost dosáhnout pozitivní změny pro společnost. Naše sítě udržují rodiny, přátele, firmy i vlády ve spojení a hrajeme zásadní roli při udržování chodu ekonomik a kritických odvětví, jako je vzdělávání a zdravotní péče. Vodafone je největším operátorem mobilních a pevných sítí v Evropě, je největším světovým poskytovatelem připojení k internetu věcí (IoT) a naše technologická platforma M-Pesa v Africe umožňuje 50 milionům lidí těžit z přístupu k mobilním platbám a finančním službám. Mobilní a pevné sítě provozujeme v 17 zemích a ve 46 dalších spolupracujeme v oblasti mobilních sítí s partnery. K 31. prosinci 2022 jsme měli více než 300 milionů mobilních zákazníků, více než 28 milionů zákazníků s pevným připojením, více než 20 milionů televizních zákazníků a 160 milionů připojených IoT zařízení a platforem.

V České republice poskytuje Vodafone služby více než 4,5 milionu zákazníků – zhruba 4 miliony připadají na mobilní služby, dalších přibližně 700 tisíc na fixní služby, kde Vodafone posílil svou pozici po integraci společnosti UPC Česká republika. Podporujeme diverzitu a inkluzi prostřednictvím našich politik v oblasti mateřské a rodičovské dovolené, celosvětově s pomocí internetového připojení posilujeme postavení žen a obecně zlepšujeme přístup ke vzdělání a digitálním dovednostem. Respektujeme všechny jednotlivce bez ohledu na rasu, etnickou příslušnost, zdravotní postižení, věk, sexuální orientaci, genderovou identitu, kulturu nebo náboženství.

Vodafone rovněž dělá významné kroky ke snížení dopadu svého podnikání na planetu. Jde například o nákup 100 % elektřiny z obnovitelných zdrojů po celém světě i o opětovné použití, další prodej nebo recyklaci 100 % našeho nadbytečného síťového vybavení nejpozději od roku 2025. Firma také postupně snižuje emise skleníkových plynů z provozu i z dodavatelského řetězce. Díky těmto krokům chce Vodafone dosáhnout nejpozději v roce 2040 uhlíkové neutrality. Více informací na www.vodafone.cz

Novinka Huawei nova 11 potěší milovníky pěkných telefonů a kvalitních fotografií

Společnost Huawei oficiálně spustila prodej nového chytrého telefonu z řady nova, a to nova 11. Každá generace této řady od Huawei reprezentuje trendový design, kvalitní fotoaparáty a vynikající výkon. Novinka nova 11 není výjimkou. Pochlubit se může 60MP Ultra Wide portrétní kamerou pro ještě lepší selfies, 50 MP Ultra Vision zadní kamerou či neotřelým designem ve zcela nové zelené barvě. A to není zdaleka vše.

Perfektní design, ostrý obraz a tenké tělo

Novinka nova 11 se vyznačuje neotřelým a extravagantním designem, i proto je smartphone oblíbený u mladých lidí, kteří si potrpí na stylové doplňky. Na český trh přichází hned ve dvou barevných provedení, v matné černé Starry Black a zářivě zelené Emerald Green. Nova 11 nadchne nejen svým designem, ale také 6,7palcovým OLED displejem s rozlišením FHD+, který poskytuje perfektní vizuální zážitek. Díky 120Hz obnovovací frekvenci se můžete těšit na plynulý a ostrý obraz bez rozmazávání, ať už budete hrát hry nebo koukat na oblíbený film.

Nadstandardní zážitek ze sledování přináší i poměr obrazovky k tělu. Díky extrémně úzkým rámečkům jde o téměř 94 %. Tenké je i samotné tělo telefonu. Nova 11 byla zpracována speciální technologií, která pomohla vytvořit ještě tenčí a lehčí telefon. Novinka váží pouhých 168 gramů a má tloušťku jen 6,88 mm.

Nejvýkonnější zadní kamera řady nova

Novinkou u telefonu nova 11 je také 50 MP Ultra Vision kamera s 50MP RYYB Ultra Vision zobrazovací jednotkou a 8MP Ultra-Wide Macro kamerou, které jsou skvělé pro pořizování fotografií na profesionální úrovni a jsou v této řadě použity zcela poprvé. K dispozici je také automatické laserové ostření, které pomáhá rychle zachytit objekt. Pole barevných filtrů RYYB značně zvyšuje množství světla vstupujícího do kamery až o 40 % ve srovnání s polem RGGB. Díky tomu jsou snímky pořízené ve tmě mnohem kvalitnější, jasnější a detailnější. 

Používejte současně přední i zadní kameru

Nova 11 nezapomíná ani na milovníky vlogování. Jednou z jejích hlavních předností je 60 MP Ultra-široká Selfie kamera. S tou můžete vyfotit jak perfektní portrét i za slabého osvětlení, tak natáčet perfektní videa. A to zároveň pomocí přední kamery v kombinaci s hlavním 50 MP Ultra Vision objektivem. Díky této funkci můžete zachytit veškeré dění před i za kamerou současně. Oba fotoaparáty také podporují natáčení ve 4K rozlišení, což vám dává příležitost zachytit každý moment ve velmi vysoké kvalitě.

Jako dělaný pro nadšence do mobilních her

Nejnovější přírůstek do rodiny chytrých telefonů nova se může pochlubit novým herním enginem, který zabezpečuje optimalizaci zdrojů SoC, snížení zatížení GPU a displeje s dotykem pro nejlepší herní zážitek. Pro plynulý chod her je také důležité adekvátní odvádění tepla. Nova 11 je vybavena patentovaným chladícím systémem od Huawei, který sestává z grafenu s ultra vysokou tepelnou vodivostí a zlepšuje odvádění tepla o 7 % oproti předchozí generaci. Design s vodní mřížkou s deseti kanály zlepšuje efektivitu odvodu tepla VC o 60 % oproti tradičním řešením. Telefon také představuje inteligentní predikční algoritmy, které zvyšují výdrž baterie při hraní her o 10 %, snižují zpoždění her o 5 % a snižují teplotu celého zařízení o 1°C v porovnání s modelem nova 10 Pro.

Nabitý už během pár minut

Dlouhá výdrž baterie je u produktů Huawei samozřejmostí. Nova 11 je vybavena baterií s kapacitou 4500 mAh, která vám zajistí dlouhou výdrž telefonu bez nutnosti častého nabíjení. Telefon podporuje také technologii rychlého nabíjení 66W SuperCharge Turbo, díky čemuž se nabije na další hodiny používání během několika minut.

Všechny důležité aplikace v AppGallery

Stejně jako předchozí modely, tak i novinka nova 11 disponuje celou řadou funkčních aplikací, a to díky obchodu AppGallery. Ten si jako třetí největší obchod s aplikacemi na světě vydobyl pověst úložiště tisíců aplikací. V AppGallery najdou uživatelé chytrých telefonů Huawei až 18 kategorií s bohatým obsahem, který pokrývá globální, ale i lokální špičkové aplikace, včetně navigací a dopravy, zpráv, sociálních médií, financí, zábavy a dalších. AppGallery je k dispozici ve více než 170 zemích a regionech. Sčítá více než 580 milionů globálních měsíčních aktivních uživatelů a 6 milionů registrovaných vývojářů.

Huawei nova 11 je od 12. června 2023 dostupný za cenu 12 999 Kč u všech maloobchodních prodejců a také na oficiálním e-shopu Huawei.

Aktuální informace ze světa Huawei Consumer BG naleznete denně aktualizované na:

O Huawei Consumer Business Group

Produkty a služby společnosti Huawei jsou dostupné ve více než 170 zemích a používá je třetina světové populace. V Německu, Švédsku, Rusku, Indii a Číně bylo zřízeno čtrnáct výzkumných a vývojových center. Huawei CBG je jednou ze tří obchodních jednotek společnosti Huawei a zahrnuje smartphony, PC, tablety, nositelné a cloudové služby atd. Globální síť společnosti Huawei je postavena na více než 34letých zkušenostech v telekomunikačním průmyslu a je odhodlána poskytovat nejnovější technologický pokrok spotřebitelů po celém světě.

Exit mobile version