Před dvěma lety Vodafone zavedl revoluční změnu a výrazně rozšířil možnosti práce na částečný úvazek. Pracovat jen část týdne může od té doby ve firmě každý, ať už jde o pozici třeba v prodejně nebo managementu. Této možnosti už využívá 21 % nováčků, kteří od té doby do firmy nastoupili. Dávno už neplatí, že na zkrácený úvazek pracují jen matky s malými dětmi, obliba této formy spolupráce výrazně roste také mezi muži. Vodafonu se ale osvědčila i sázka na další flexibilní formy spolupráce, jako je zhuštěný pracovní týden.
Ačkoliv se o potřebě flexibilních úvazků stále více mluví, pohled na evropské statistiky pro české zaměstnavatele vůbec nevypadá dobře. V České republice byl podle Eurostatu ve třetím čtvrtletí loňského roku podíl 6,2 % zkrácených úvazků na celkové zaměstnanosti, zatímco například v Německu je to 28 %. Díky částečným úvazkům přitom mohou do práce snáze nastoupit rodiče, lidé se zdravotním znevýhodněním, ale také třeba studenti, kteří chtějí už při škole sbírat praxi. Zajímavé jsou i tehdy, pokud se člověk chce věnovat více projektům najednou, třeba v IT.
V květnu 2021, kdy Vodafone možnost pracovat na zkrácený úvazek zavedl pro všechny pozice, pracovalo v tomto režimu zhruba 7 % lidí. Z těch, kteří už ve firmě byli, přešlo na part-time pouze pár jednotlivců, pravděpodobně i díky velké flexibilitě stávající práce ve Vodafonu. Ohlas byl ale obrovský u nově nastupujících. „Když jsme možnost pracovat na částečný úvazek zavedli, čekali jsme, že ohlas bude velký. Jen za první rok tuto možnost využila zhruba pětina nováčků, V následujícím roce pak využití mírně stouplo a aktuálně můžeme říct, že tedy 21 % lidí, kteří k nám nastupují, jdou na částečný úvazek,“ říká Magdaléna Wavle, viceprezidentka pro lidské zdroje ve Vodafonu.
Další čerstvá data ukazují, že vnímat částečné úvazky jako benefit pouze pro matky s dětmi už je dávno překonané. „Obliba part-time úvazků u mužů za poslední dva roky stoupla. Ze všech nováčků na part-time zhruba 28 % tvoří muži, což je meziročně o 8 procentních bodů více. Už nyní vidíme, že na částečný úvazek se k nám hlásí podobné množství mužů i žen,“ doplňuje Wavle.
Vodafone sází na flexibilitu dlouhodobě a nabízí i další možnosti těm, kteří nemohou nebo nechtějí pracovat 5 dní v týdnu. Řešením je pro ně i zhuštěný pracovní týden, tedy režim, kdy člověk například 4 dny v týdnu pracuje 10 hodin a pátý už má zkrátka „odpracováno“. K celkové flexibilitě přispívá, že home office je samozřejmostí, naprostá většina lidí ve Vodafonu odpracuje za týden pouze dva dny z kanceláře a zbytek odkudkoliv. Další možnosti pak mají lidé s dětmi, mohou využít například16 týdnů plně placené dovolené pro druhého z rodičů nebo fázovaný návrat po rodičovské pauze, kdy pracují jen čtyři dny v týdnu za plnou mzdu. A v neposlední řadě dostanou 10 dní placené dovolené také ti, kteří se potřebují postarat o vážně nemocného člena rodiny nebo řeší jinou závažnou životní situaci.
Bez částečného úvazku by nenastoupili
Nejlepší zpětnou vazbou na flexibilní práci ve Vodafonu jsou bezpochyby lidé, kteří možnosti využili. Jedním z nich je Jiří Halama, který si zvolil režim zhuštěného pracovního týdne. V pátek má volno, zbytek týdne ale pracuje více a jako obchodník je často v terénu. Na zhuštěném pracovním týdnu oceňuje hlavně větší svobodu, ale pozoruje, že i jeho práce je nyní efektivnější. „Dříve jsem si na pátek nechával administrativu, věděl jsem totiž, že stejně budu muset sedět u počítače a v terénu bych byl málo efektivní. Tím jsem možná některé věci zbytečně brzdil a odkládal je na pátek,“ říká.
Pro Jiřího kolegyni z obchodního oddělení, Gabrielu Novákovou, byl zase jasnou volbou částečný pracovní úvazek. „Pro částečný úvazek jsem se vlastně nerozhodovala. Byla to pro mě z pohledu rodiny nutnost,“ říká. Před nástupem do Vodafonu se snažila po nějakou dobu kombinovat práci na plný úvazek se školou, dětskými kroužky a doučováním, ale brzy zjistila, že jí permanentní stres nevyhovuje a potřebuje změnu. „Člověk velice rychle zjistí, že kvůli plnohodnotné práci obětuje čas s rodinou a na sebe mu čas už nezbývá. Zkrácený úvazek řeší obojí – rovnováhu soukromého i pracovního života. Můžu dnes plnohodnotně a zodpovědně dělat obojí a nepřemýšlet nad tím, která část mého života je nenaplněná,“ dodává.
Možnost pracovat na částečný úvazek byla naprosto zásadní i pro Dominika Hrona z technologického oddělení. Kromě práce totiž dokončuje bakalářské studium. „Bez částečného úvazku bych nenastoupil. I když mám ve škole volnější rozvrh, pořád musím v týdnu docházet na přednášky, semináře, a případné zkoušky. Částečný úvazek mi umožňuje flexibilitu, kterou potřebuji k tomu, abych zvládal práci a školu zároveň,“ říká. Jeho slova potvrzuje i Zuzana Feixová Urbancová z oddělení cenotvorby, které skloubit práci a studium psychologie pomáhá kromě částečného úvazku i možnost práce z domova.
Nejlepší zaměstnavatel roku v Praze
Kromě toho, že Vodafone vychází svým lidem maximálně vstříc v jakékoli životní situaci, dává jim i příležitost kariérně růst. To potvrzuje i pohled na interní statistiky. Ze tří set pozic bylo loni obsazeno zhruba 40 % lidmi, kteří už u Vodafonu pracovali a posunuli se na vyšší pozici, nebo na doporučení někoho ze zaměstnanců.
Přístup Vodafonu je oceňován i v Klubu zaměstnavatelů. Ten pořádá každoročně soutěž o nejlepšího zaměstnavatele roku, kterou Vodafone ve své kategorii v Praze vyhrál již třikrát za sebou. Už poněkolikáté v řadě se Vodafone také stal TOP Odpovědnou firmou roku, přičemž v roce 2021 získal i titul Trendsetter, který porota zdůvodnila mimo jiné přístupem k flexibilitě.
Další informace shrnuje web www.vodafone.cz/kariera.
O společnosti Vodafone
Vodafone je telekomunikačním lídrem v Evropě a Africe. Naším cílem je „spojovat pro lepší budoucnost“ a naše odborné znalosti a rozsah působení nám dávají jedinečnou příležitost dosáhnout pozitivní změny pro společnost. Naše sítě udržují rodiny, přátele, firmy i vlády ve spojení a hrajeme zásadní roli při udržování chodu ekonomik a kritických odvětví, jako je vzdělávání a zdravotní péče. Vodafone je největším operátorem mobilních a pevných sítí v Evropě, je největším světovým poskytovatelem připojení k internetu věcí (IoT) a naše technologická platforma M-Pesa v Africe umožňuje 50 milionům lidí těžit z přístupu k mobilním platbám a finančním službám. Mobilní a pevné sítě provozujeme v 21 zemích a ve 47 dalších spolupracujeme v oblasti mobilních sítí s partnery. K 31. prosinci 2022 jsme měli více než 300 milionů mobilních zákazníků, více než 28 milionů zákazníků s pevným připojením, více než 20 milionů televizních zákazníků a 160 milionů připojených IoT zařízení a platforem.
V České republice poskytuje Vodafone služby více než 4,5 milionu zákazníků – zhruba 4 miliony připadají na mobilní služby, dalších přibližně 700 tisíc na fixní služby, kde Vodafone posílil svou pozici po integraci společnosti UPC Česká republika. Podporujeme diverzitu a inkluzi prostřednictvím našich politik v oblasti mateřské a rodičovské dovolené, celosvětově s pomocí internetového připojení posilujeme postavení žen a obecně zlepšujeme přístup ke vzdělání a digitálním dovednostem. Respektujeme všechny jednotlivce bez ohledu na rasu, etnickou příslušnost, zdravotní postižení, věk, sexuální orientaci, genderovou identitu, kulturu nebo náboženství.
Vodafone rovněž dělá významné kroky ke snížení dopadu svého podnikání na planetu. Jde například o nákup 100 % elektřiny z obnovitelných zdrojů po celém světě i o opětovné použití, další prodej nebo recyklaci 100 % našeho nadbytečného síťového vybavení nejpozději od roku 2025. Firma také postupně snižuje emise skleníkových plynů z provozu i z dodavatelského řetězce. Díky těmto krokům chce Vodafone dosáhnout nejpozději v roce 2040 uhlíkové neutrality. Více informací na www.vodafone.cz.