Před dvěma roky šlápl Vodafone s částečnými úvazky na plyn. Dnes na part-time pracuje pětina nováčků

Před dvěma lety Vodafone zavedl revoluční změnu a výrazně rozšířil možnosti práce na částečný úvazek. Pracovat jen část týdne může od té doby ve firmě každý, ať už jde o pozici třeba v prodejně nebo managementu. Této možnosti už využívá 21 % nováčků, kteří od té doby do firmy nastoupili. Dávno už neplatí, že na zkrácený úvazek pracují jen matky s malými dětmi, obliba této formy spolupráce výrazně roste také mezi muži. Vodafonu se ale osvědčila i sázka na další flexibilní formy spolupráce, jako je zhuštěný pracovní týden.

Ačkoliv se o potřebě flexibilních úvazků stále více mluví, pohled na evropské statistiky pro české zaměstnavatele vůbec nevypadá dobře. V České republice byl podle Eurostatu ve třetím čtvrtletí loňského roku podíl 6,2 % zkrácených úvazků na celkové zaměstnanosti, zatímco například v Německu je to 28 %. Díky částečným úvazkům přitom mohou do práce snáze nastoupit rodiče, lidé se zdravotním znevýhodněním, ale také třeba studenti, kteří chtějí už při škole sbírat praxi. Zajímavé jsou i tehdy, pokud se člověk chce věnovat více projektům najednou, třeba v  IT.

V květnu 2021, kdy Vodafone možnost pracovat na zkrácený úvazek zavedl pro všechny pozice, pracovalo v tomto režimu zhruba 7 % lidí. Z těch, kteří už ve firmě byli, přešlo na part-time pouze pár jednotlivců, pravděpodobně i díky velké flexibilitě stávající práce ve Vodafonu. Ohlas byl ale obrovský u nově nastupujících. „Když jsme možnost pracovat na částečný úvazek zavedli, čekali jsme, že ohlas bude velký. Jen za první rok tuto možnost využila zhruba pětina nováčků, V následujícím roce pak využití mírně stouplo a aktuálně můžeme říct, že tedy 21 % lidí, kteří k nám nastupují, jdou na částečný úvazek,“ říká Magdaléna Wavle, viceprezidentka pro lidské zdroje ve Vodafonu.

Další čerstvá data ukazují, že vnímat částečné úvazky jako benefit pouze pro matky s dětmi už je dávno překonané. „Obliba part-time úvazků u mužů za poslední dva roky stoupla. Ze všech nováčků na part-time zhruba 28 % tvoří muži, což je meziročně o 8 procentních bodů více. Už nyní vidíme, že na částečný úvazek se k nám hlásí podobné množství mužů i žen,“ doplňuje Wavle.

Vodafone sází na flexibilitu dlouhodobě a nabízí i další možnosti těm, kteří nemohou nebo nechtějí pracovat 5 dní v týdnu. Řešením je pro ně i zhuštěný pracovní týden, tedy režim, kdy člověk například 4 dny v  týdnu pracuje 10 hodin a pátý už má zkrátka „odpracováno“. K celkové flexibilitě přispívá, že home office je samozřejmostí, naprostá většina lidí ve Vodafonu odpracuje za týden pouze dva dny z kanceláře a zbytek odkudkoliv. Další možnosti pak mají lidé s dětmi, mohou využít například16 týdnů plně placené dovolené pro druhého z rodičů nebo fázovaný návrat po rodičovské pauze, kdy pracují jen čtyři dny v týdnu za plnou mzdu. A v neposlední řadě dostanou 10 dní placené dovolené také ti, kteří se potřebují postarat o vážně nemocného člena rodiny nebo řeší jinou závažnou životní situaci.

Bez částečného úvazku by nenastoupili

Nejlepší zpětnou vazbou na flexibilní práci ve Vodafonu jsou bezpochyby lidé, kteří možnosti využili. Jedním z nich je Jiří Halama, který si zvolil režim zhuštěného pracovního týdne. V pátek má volno, zbytek týdne ale pracuje více a jako obchodník je často v terénu. Na zhuštěném pracovním týdnu oceňuje hlavně větší svobodu, ale pozoruje, že i jeho práce je nyní efektivnější. „Dříve jsem si na pátek nechával administrativu, věděl jsem totiž, že stejně budu muset sedět u počítače a v terénu bych byl málo efektivní. Tím jsem možná některé věci zbytečně brzdil a odkládal je na pátek,“ říká.

Pro Jiřího kolegyni z obchodního oddělení, Gabrielu Novákovou, byl zase jasnou volbou částečný pracovní úvazek. „Pro částečný úvazek jsem se vlastně nerozhodovala. Byla to pro mě z pohledu rodiny nutnost,“ říká. Před nástupem do Vodafonu se snažila po nějakou dobu kombinovat práci na plný úvazek se školou, dětskými kroužky a doučováním, ale brzy zjistila, že jí permanentní stres nevyhovuje a potřebuje změnu. „Člověk velice rychle zjistí, že kvůli plnohodnotné práci obětuje čas s rodinou a na sebe mu čas už nezbývá. Zkrácený úvazek řeší obojí – rovnováhu soukromého i pracovního života. Můžu dnes plnohodnotně a zodpovědně dělat obojí a nepřemýšlet nad tím, která část mého života je nenaplněná,“ dodává.

Možnost pracovat na částečný úvazek byla naprosto zásadní i pro Dominika Hrona z technologického oddělení. Kromě práce totiž dokončuje bakalářské studium. „Bez částečného úvazku bych nenastoupil. I když mám ve škole volnější rozvrh, pořád musím v týdnu docházet na přednášky, semináře, a případné zkoušky. Částečný úvazek mi umožňuje flexibilitu, kterou potřebuji k tomu, abych zvládal práci a školu zároveň,“ říká. Jeho slova potvrzuje i Zuzana Feixová Urbancová z oddělení cenotvorby, které skloubit práci a studium psychologie pomáhá kromě částečného úvazku i možnost práce z domova.

Nejlepší zaměstnavatel roku v Praze

Kromě toho, že Vodafone vychází svým lidem maximálně vstříc v jakékoli životní situaci, dává jim i příležitost kariérně růst. To potvrzuje i pohled na interní statistiky. Ze tří set pozic bylo loni obsazeno zhruba 40 % lidmi, kteří už u Vodafonu pracovali a posunuli se na vyšší pozici, nebo na doporučení někoho ze zaměstnanců.

Přístup Vodafonu je oceňován i v Klubu zaměstnavatelů. Ten pořádá každoročně soutěž o nejlepšího zaměstnavatele roku, kterou Vodafone ve své kategorii v Praze vyhrál již třikrát za sebou. Už poněkolikáté v řadě se Vodafone také stal TOP Odpovědnou firmou roku, přičemž v roce 2021 získal i titul Trendsetter, který porota zdůvodnila mimo jiné přístupem k flexibilitě.

Další informace shrnuje web www.vodafone.cz/kariera.

O společnosti Vodafone

Vodafone je telekomunikačním lídrem v Evropě a Africe. Naším cílem je „spojovat pro lepší budoucnost“ a naše odborné znalosti a rozsah působení nám dávají jedinečnou příležitost dosáhnout pozitivní změny pro společnost. Naše sítě udržují rodiny, přátele, firmy i vlády ve spojení a hrajeme zásadní roli při udržování chodu ekonomik a kritických odvětví, jako je vzdělávání a zdravotní péče. Vodafone je největším operátorem mobilních a pevných sítí v Evropě, je největším světovým poskytovatelem připojení k internetu věcí (IoT) a naše technologická platforma M-Pesa v Africe umožňuje 50 milionům lidí těžit z přístupu k mobilním platbám a finančním službám. Mobilní a pevné sítě provozujeme v 21 zemích a ve 47 dalších spolupracujeme v oblasti mobilních sítí s partnery. K 31. prosinci 2022 jsme měli více než 300 milionů mobilních zákazníků, více než 28 milionů zákazníků s pevným připojením, více než 20 milionů televizních zákazníků a 160 milionů připojených IoT zařízení a platforem.

V České republice poskytuje Vodafone služby více než 4,5 milionu zákazníků – zhruba 4 miliony připadají na mobilní služby, dalších přibližně 700 tisíc na fixní služby, kde Vodafone posílil svou pozici po integraci společnosti UPC Česká republika. Podporujeme diverzitu a inkluzi prostřednictvím našich politik v oblasti mateřské a rodičovské dovolené, celosvětově s pomocí internetového připojení posilujeme postavení žen a obecně zlepšujeme přístup ke vzdělání a digitálním dovednostem. Respektujeme všechny jednotlivce bez ohledu na rasu, etnickou příslušnost, zdravotní postižení, věk, sexuální orientaci, genderovou identitu, kulturu nebo náboženství.

Vodafone rovněž dělá významné kroky ke snížení dopadu svého podnikání na planetu. Jde například o nákup 100 % elektřiny z obnovitelných zdrojů po celém světě i o opětovné použití, další prodej nebo recyklaci 100 % našeho nadbytečného síťového vybavení nejpozději od roku 2025. Firma také postupně snižuje emise skleníkových plynů z provozu i z dodavatelského řetězce. Díky těmto krokům chce Vodafone dosáhnout nejpozději v roce 2040 uhlíkové neutrality. Více informací na www.vodafone.cz.

Zelený trend pokračuje. Air Bank si opět připsala 100 tisíc nových klientů za rok, celkem jich má už 1,1 milionu

Air Bank překročila letos v dubnu, ve dvanáctém roce svého působení na trhu, milník 1,1 milionu klientů. Opět jí tak meziročně přibylo přibližně 100 tisíc nových klientů, kterým pomáhá jednoduše vyřešit veškeré jejich finanční potřeby. V březnu navíc banka poskytla půjčky v rekordní výši a ještě letos plánuje začít poskytovat své služby také podnikatelům.

„Od samého počátku Air Bank se snažíme měnit svět českého bankovnictví zjednodušováním všeho, co se v životě točí okolo peněz. Skutečnost, že s námi s oblibou bankuje stále více klientů a je jich už 1,1 milionu, je pro mě potvrzením, že se nám daří naši ambici naplňovat. Věřím, že jsme pomyslnou laťku spokojenosti s bankovnictvím posunuli na zcela novou úroveň, která nejen potvrdila, že i banku mohou mít lidé rádi, ale také přiměla tradiční banky zapracovat na jejich vlastním přístupu ke klientům. A mohu slíbit, že v nabourávání zažitých pořádků budeme pokračovat i v dalších oblastech. Chceme přinést například co nejpříjemnější bankovnictví pro podnikatele nebo rozšířit pohodlné bezhotovostní placení všude tam, kde by to lidé ocenili, ale zatím to z různých důvodů nejde,“ říká Michal Strcula, generální ředitel a předseda představenstva Air Bank.

Air Bank během posledního roku rozšířila své služby pro rodiny s dětmi, v mobilní aplikaci My Air spustila unikátní bezúročné rozložení nečekaných výdajů nebo také díky spolupráci s dalšími bankami pro své klienty více než zpětinásobila počet bankomatů s výběry hotovosti zdarma. Letos v březnu poskytla svým klientům půjčky pod značkou Air Bank v objemu 1,64 miliardy korun, tedy vůbec nejvyšším za jediný měsíc od vzniku banky v roce 2011. P2P platforma Zonky, kterou Air Bank provozuje, zase ve stejný měsíc poskytla rekordní počet půjček ve své historii, a to konkrétně více než 3 200. 

O společnosti Air Bank a.s.

Air Bank, člen skupiny PPF, je moderní a inovativní česká banka s přehledným online bankovnictvím a vlastní pobočkovou sítí. Klientům poskytuje jednoduchá a srozumitelná řešení pro všechno, co se v životě točí kolem peněz. Ceník banky bez absurdních poplatků, hvězdiček nebo malého písma se vejde na jedinou stranu A4. Air Bank také provozuje online P2P platformu pro půjčování a investování Zonky. Vizí Air Bank je být bankou, kterou mohou mít lidé rádi. Mezi její hodnoty proto patří jednoduchost, odvaha, pravdivost a přátelství.

Více informací najdete na webu www.airbank.cz.

Huawei FreeBuds 5: Prémiová sluchátka s přidanou hodnotou

Společnost Huawei nedávno představila sluchátka Huawei FreeBuds 5 – nejnovější přírůstek do rodiny audio produktů. Kromě moderního designu nabízí sluchátka FreeBuds 5 svým uživatelům prémiový zvuk, který ve vás vyvolá pocit, jako byste se nacházeli přímo v nahrávacím studiu. Díky špičkovým akustickým vlastnostem jde o první open-fit sluchátka, jež získala certifikaci HWA a Hi-Res Audio Wireless.

Sluchátka FreeBuds 5 umožňují nastavení více ekvalizérů, takže můžete volně upravovat nastavení zvuku a vybrat režim zesílení bas nebo výšek přesně podle svých preferencí. Sluchátka také nabízí vlastní nastavení ekvalizéru z 10 frekvenčních pásem, což uživatelům přináší nejen lepší zážitek z přehrávaného zvuku, ale mohou si i vytvořit vlastní a jedinečný styl poslouchání.

Kvalita zvuku potvrzená certifikací

Huawei FreeBuds 5 poskytují uživatelům prémiový zvuk na úrovni studia. Tuto schopnost získala díky dvěma kodekům HD zvuku. To vede k tomu, že jsou FreeBuds 5 vůbec prvními TWS sluchátky, která podporují dynamický přenos zvuku od 144 kb/s do 960 kb/s. To však není všechno. Sluchátka dokonce dokážou dynamicky optimalizovat přenosovou rychlost v reálném čase v závislosti na síťovém prostředí, s cílem dosáhnout rovnováhy mezi kvalitou zvuku a plynulým přehráváním.

Sluchátka také podporují kódování zvuku Huawei L2HC a LDAC™ HD, díky čemuž mohou přenášet HD zvuk v ekosystémech HarmonyOS i Android. Navíc novinka podporuje bleskurychlý přenos zvuku, který je kvalitnější než CD – vzorkovací frekvence dosahuje 96 kHz/24 bitů s rychlostí 960 až 990 kb/s, což vytváří autentický zvuk s čistým vykreslením detailů. 

Personalizovaný audio zážitek se širokopásmovým adaptivním ekvalizérem

Díky vylepšenému algoritmu optimalizace v reálném čase v ultra širokém frekvenčním rozsahu dokážou sluchátka FreeBuds 5 rozpoznat zvuk odražený od zvukovodu pomocí vysoce citlivého mikrofonu v uchu. Už během pár milisekund se vykoná výpočet parametrů pro 16 frekvenčních pásem, a nakonec odešle parametry do ultramagnetického dynamického měniče, který upraví frekvence tím správným způsobem. Díky tomuto algoritmu sluchátka Huawei FreeBuds 5 při přehrávání hudby uživatelům poskytnou personalizované nastavení v celém rozsahu od 100 Hz do 2000 Hz, a to v průběhu 2 sekund. To znamená, že si můžete vychutnat stejně kvalitní zvuk bez ohledu na strukturu zvukovodu, styl nošení nebo úroveň hlasitosti.

Výkonný ultra-mag ovladač pro dokonalé basy

Huawei FreeBuds 5 jsou vybavena ultramagnetickým dynamickým měničem poháněným dvojitými prstencovými magnety a membránou s průměrem 11 mm, díky čemuž poskytují skvělý basový zážitek, silný akustický výkon, velký rozkmita vynikající přechodovou odezvu.

Sluchátka využívají inovativní technologii „zvukového turba“, které umožňuje větší proudění vzduchu. Membrána tak při vibracích pociťuje menší odpor, a to vede k intenzivnější odezvě zvuku. Sluchátka do uší jsou také vybavena ještě efektivnější basovou trubicí, která poskytuje hluboké basové tóny a křišťálově čistý zvuk. 

Sluchátka, kterým nic neunikne

FreeBuds 5 mají vylepšenou schopnost snímání zvuku z mikrofonu. V praxi to znamená, že každé sluchátko je vybaveno třemi vysoce citlivými mikrofony, které zachycují okolní hluk přesněji než řešení potlačení hluku se dvěma mikrofony, které se při TWS sluchátkách běžně používají. Dva mikrofony mimo uši zachycují okolní hluk, zatím co mikrofon v uchu sbírá zvuk v ušním kanálku, čímž se potlačí nízkofrekvenční ruchy. Ultra-mag dynamický měnič je další vymožeností novinky FreeBuds 5, která umožňuje sluchátkům přesně přehrávat silné zvukové vlny pro co nejkvalitnější audio zážitek pokaždé, když si nasadíte sluchátka.

Technologie s aktivním tlumením okolního hluku (ANC) nevyvíjí tlak na ucho a zaručuje pohodlnější zvukový zážitek. FreeBuds 5 dokážou rychle rozpoznat okolní ruch a automaticky přepínat mezi různými režimy, které dokáží hluk potlačit.

Po zapnutí inteligentního dynamického ANC se sluchátka automaticky přepnou do všeobecného režimu, když se nacházíte v prostředí s nízkým/středním hlukem, například v kavárně. Naopak, pokud se nacházíte v tichém prostředí, třeba v knihovně, aktivuje se režim Cozy, který odstraní nežádoucí hluk strojů jako klimatizace a počítače.

Aktuální informace ze světa Huawei Consumer BG naleznete denně aktualizované na:

O Huawei Consumer Business Group

Produkty a služby společnosti Huawei jsou dostupné ve více než 170 zemích a používá je třetina světové populace. V Německu, Švédsku, Rusku, Indii a Číně bylo zřízeno čtrnáct výzkumných a vývojových center. Huawei CBG je jednou ze tří obchodních jednotek společnosti Huawei a zahrnuje smartphony, PC, tablety, nositelné a cloudové služby atd. Globální síť společnosti Huawei je postavena na více než 34letých zkušenostech v telekomunikačním průmyslu a je odhodlána poskytovat nejnovější technologický pokrok spotřebitelů po celém světě.

Nechcete přijít o přihlašovací údaje a soukromé informace? Pak pozor především na napodobeniny zpráv od technologických a přepravních společností

Check Point Research, výzkumný tým společnosti Check Point® Software Technologies Ltd. (NASDAQ: CHKP), předního světového poskytovatele kyberbezpečnostních řešení, zveřejnil pravidelnou zprávu „Brand Phishing Report“ zaměřenou na phishingové útoky v 1. čtvrtletí 2023. Jak už z názvu zprávy vyplývá, sleduje, jaké značky kyberzločinci nejčastěji napodobovali při pokusech o krádeže osobních dat nebo platebních údajů.

Nejčastěji napodobovanou značkou při phishingových útocích byl v 1. čtvrtletí 2023 prodejní gigant Walmart (16 % všech phishingových podvodů napodobujících známé značky), který v žebříčku poskočil o 12 míst. Důvodem je významná phishingová kampaň lákající oběti na průzkum o „kolapsu dodavatelského systému“. Na druhém místě bylo znovu DHL a na třetím Microsoft. Celkově byl nejčastěji napodobovaným odvětvím technologický sektor, následovaný přepravou a maloobchodem.

Nejnovější zpráva také upozorňuje, že kyberzločinci zneužívají i finanční instituce. Raiffeisenbank se poprvé dostala do Top 10. Útočníci rozesílají například zprávy, které upozorňují na nedostatečně zabezpečený účet. V okamžiku, kdy uživatel klikne na škodlivý odkaz, je přesměrován na podvodnou stránku, která má z obětí vylákat cenná data.

„Kyberzločinci vytváří takové podvody a phishingové kampaně, které mají potenciál oklamat co nejvíce lidí a vylákat z nich osobní údaje,“ říká Peter Kovalčík, regionální ředitel, Security Engineer Eastern Europe z kyberbezpečnostní společnosti Check Point Software Technologies. „V některých případech je cílem zisk informací o účtech, jiné podvody mají ukrást platební údaje. Nejlepší obranou proti phishingovým hrozbám je průběžné vzdělávání uživatelů a s tím následně spojená schopnost lépe rozpoznat triky kyberzločinců. Současně je potřeba používat pokročilá preventivní bezpečnostní řešení, která potenciální útoky zastaví ještě před tím, než mohou způsobit nějaké škody.“

Při phishingových útocích se kyberzločinci snaží napodobovat známé značky a jejich webové stránky, včetně URL adresy a designu stránek. Odkaz na podvodný web pak šíří e-mailem nebo textovou zprávou, popřípadě na stránky přesměrují uživatele z jiných služeb či podvodných mobilních aplikací. Podvodný web také často obsahuje formulář, určený k odcizení přihlašovacích údajů, platebních dat nebo jiných osobních informací. Útočníci se snaží zneužít důvěry a lidských emocí. Pocit naléhavosti může způsobit, že uživatelé na něco kliknou, aniž by si předtím ověřili, zda zpráva skutečně pochází od dané značky. Útočníci mohou oběť také zmanipulovat ke stažení malwaru.

Nejčastěji napodobované značky ve phishingových podvodech za 1. čtvrtletí 2023

  1. Walmart (16 % všech phishingových podvodů napodobujících známé značky)
  2. DHL (13 %)
  3. Microsoft (12 %)
  4. LinkedIn (6 %)
  5. FedEx (4,9 %)
  6. Google (4,8 %)
  7. Netflix (4 %)
  8. Raiffeisenbank (3,6 %)
  9. PayPal (3,5 %)

Oblíbené jsou různé triky a pokusy o krádeže bankovních informací a účtů. Podvodníci většinou zkouší vyvolat emoce a přinutit uživatele k rychlé akci, proto je typickým obsahem takových zpráv urgentně vypadající informace o zablokování účtu. Podobné podvodné zprávy zneužívaly například známých značek ČSOB nebo Fio banka. Zároveň se šířil i nebezpečný e-mail napodobující zprávu od Raiffeisenbank, který tvrdil, že si uživatel musí aktivovat službu SmartToken, jinak může být ohrožena bezpečnost účtu. Všechny zprávy se na první pohled tváří, jako by byly skutečně odeslané bankou, ale adresa neodpovídala a v e-mailech byly odkazy přesměrovávající uživatele na podvodné stránky.

Řada podvodů se snaží využívat obliby různých streamovacích služeb. Phishingová zpráva napodobující Netflix vyzývala k aktualizaci informací o účtu, protože prý nebyla správně zadána platba na další období. Odkaz na obnovení předplatného přesměroval na škodlivou stránku, jejíž cílem byla krádež platebních údajů. Podobný trik používali i kyberzločinci v nebezpečných e-mailech napodobujících Apple TV+.

Jak se před phishingem chránit? Podívejte se na několik základních bezpečnostních tipů:

  1. Nikdy nesdílejte své přihlašovací údaje a nepoužívejte stejná hesla. Krádeže přihlašovacích údajů jsou oblíbeným cílem kybernetických útoků. Řada lidí používá stejná uživatelská jména a hesla napříč různými účty, takže hackeři pak získají přístup k dalším online službám.
  2. Pozor na e-maily s žádostí o resetování hesla. Pokud obdržíte nevyžádaný e-mail s žádostí o resetování hesla, neklikejte na odkazy ve zprávě. Kliknutím na odkaz se totiž můžete dostat na phishingové stránky, které sice budou připomínat originální web, ale své přihlašovací údaje poskytnete kyberzločincům.
  3. Nenechte se zmanipulovat. Techniky sociálního inženýrství se snaží zneužívat lidskou přirozenost. Lidé častěji udělají chybu, když spěchají nebo se snaží plnit zdánlivě důležité příkazy. Phishingové útoky běžně používají tyto techniky k přesvědčení obětí, aby ignorovaly jakékoli podezření a klikly na odkaz nebo otevřely přílohu.
  4. Všímejte si detailů. Pokud budete pozorní, můžete odhalit řadu věcí, které signalizují phishing. Jedná se třeba o špatné formátování, pravopisné a gramatické chyby, včetně názvů domén, a obecné pozdravy jako „vážený uživateli“ nebo „drahý zákazníku“. Ujistěte se také, že odkazy začínají https:// a nikoli http://. A nikdy nedůvěřujte podezřelým zprávám.
  5. Obecně platí, že nikdy nesdílejte více, než je nezbytně nutné. Společnosti nepotřebují vaše rodné číslo, abyste u nich mohli nakoupit. Nikdy neposkytujte své přihlašovací údaje třetím stranám.
  6. Smažte podezřelé zprávy. Pokud máte podezření, že něco není v pořádku, důvěřujte svým instinktům a podezřelou zprávu smažte bez otevírání a klikání na odkazy.
  7. Neklikejte na přílohy. Neotvírejte přílohy v podezřelých nebo podivných zprávách – zejména přílohy Word, Excel, PowerPoint nebo PDF, ale samozřejmě ani přílohy typu EXE, MSI nebo BAT.
  8. Ověřte odesílatele. U každé zprávy zkontrolujte, kdo jej posílá. Kdo nebo co je zdrojem zprávy? Dávejte pozor na překlepy nebo rozdíly v e-mailové adrese odesílatele. A neváhejte blokovat podezřelé odesílatele.
  9. Neodkládejte aktualizace. V mobilním telefonu i počítači používejte vždy nejnovější verze softwaru. Nové verze mají opravené chyby a záplatované zranitelnosti. Použití zastaralého softwaru může hackerům umožnit, aby se dostali k vašim osobním informacím.
  10. Nikdy nevěřte příliš dobrým nabídkám, jako „80% sleva na nový iPhone“. Buďte velmi opatrní i u výstražných zpráv a vždy raději napřímo kontaktujte danou společnost, ať už vám přijde nějaká upomínka z banky nebo třeba zpráva o nedoručené zásilce.
  11. Chraňte se před phishingovými útoky. Důležitým prvním krokem k ochraně je pochopení taktik hackerů a rizik souvisejících s phishingovými útoky. Moderní phishingové kampaně jsou ale sofistikované a je pravděpodobné, že řada lidí podvod nepozná. Důležité je proto používat i bezpečnostní řešení na ochranu koncových bodů a e-mailů a pokročilé anti-phishingové řešení.

Novinky od českého týmu společnosti Check Point Software Technologies:

Sledujte novinky o bezpečnostním týmu Check Point Research:

Sledujte novinky o společnosti Check Point Software Technologies:

O výzkumném týmu Check Point Research

Check Point Research poskytuje zákazníkům společnosti Check Point Software a širší bezpečnostní komunitě detailní informace o kyberhrozbách. Výzkumný tým shromažďuje a analyzuje data o globálních kyberútocích ze sítě ThreatCloud, chrání tak před hackery a zajišťuje, že všechny produkty Check Point jsou aktualizované a mají nejnovější ochranu. Výzkumný tým se skládá z více než 100 analytiků a výzkumných pracovníků, kteří spolupracují také s dalšími bezpečnostními společnostmi, donucovacími orgány a organizacemi CERT. 

O společnosti Check Point Software Technologies

Check Point Software Technologies Ltd. (www.checkpoint.com) je přední poskytovatel kyberbezpečnostních řešení pro vlády a organizace po celém světě. Chrání zákazníky před kyberútoky 5. generace prostřednictvím unikátních řešení, která nabízí bezkonkurenční úspěšnost zachycení malwaru, ransomwaru a jiných pokročilých cílených hrozeb. Check Point nabízí víceúrovňovou bezpečnostní architekturu, Infinity Total Protection s pokročilou prevencí hrozeb 5. generace, a tato kombinovaná produktová architektura chrání podnikové sítě, cloudová prostředí a mobilní zařízení. Check Point navíc poskytuje nejkomplexnější a nejintuitivnější nástroje pro správu zabezpečení. Check Point chrání více než 100 000 organizací všech velikostí.

Kyberzločinci používají k nalákání obětí aplikace od Microsoftu a Adobe

Podle oddělení Avast Threat Labs ve společnosti Gen™ (NASDAQ: GEN), globálním lídrovi v oblasti digitální svobody, v prvním čtvrtletí 2023 výrazně narostly kyberútoky zneužívající důvěru v zavedené technologické značky Microsoft a Adobe. Podle zprávy Avast Threat Report za první čtvrtletí 2023 také oproti minulému roku vzrostl podíl phishingových a smishingových útoků o 40 %. Celkově dvě ze tří hrozeb, s nimiž se dnes lidé setkávají na internetu, využívají techniky sociálního inženýrství a lidských slabostí obecně. Významným trendem v prvním čtvrtletí byly také zahlcovací DDoS útoky proruské skupiny NoName057(16) na weby českých státních institucí a firem.

Malware, podvody a phishingové útoky se lidem snaží ukrást hesla, čísla pojištění a další citlivé osobní údaje. V nesprávných rukou tato data dají kyberzločincům k dispozici arzenál nástrojů ke snadné krádeži identity. Ta může vést k celé řadě problémů, od možnosti na někoho neoprávněně vyřídit úvěr přes prodej osobních údajů na dark webu až po vydávání se za jiné lidi kvůli kontrolám bezúhonnosti. Celosvětově rozšíření malwaru schopného krást informace (hesla, historii prohlížeče, bankovní údaje) vzrostlo o 22 %, v Česku pak o 5 %.

„Pokud si myslíte, že vaše data nemají žádnou hodnotu, proč by podvodníci trávili tolik času snahou je ukrást? Pravdou je, že napaden může být každý, a proto je důležité zůstat ostražitý a používat účinnou ochranu,“ říká ředitel výzkumu malwaru ve společnosti Gen Jakub Křoustek. „Podvodníci bohužel způsobili, že je téměř nemožné jakékoli zprávě zcela věřit – všechny zprávy, ať už zdánlivě od přátel, šéfa nebo známé značky, mohou být potenciálně podvodné.“

Nové taktiky šíření malwaru zneužívají Microsoft OneNote a Adobe Acrobat Sign

Kyberzločinci vědí, že oběti lze nalákat na zvučná jména a vizuály známých a důvěryhodných značek. Oddělení Avast Threat Labs tento trend zaznamenalo u dvou populárních a široce užívaných aplikací: Microsoft OneNote a Adobe Acrobat Sign.

Podvodníci rozesílají svým obětem v e-mailových přílohách soubory Microsoft OneNote. Po jejich otevření se do zařízení stáhne malware. Výzkumníci z oddělení Avast Threat Labs zachytili malware Qbot nebo Raccoon, které používají tuto techniku distribuce ke krádeži informací, a také bankovního trojského koně IcedID, který používá přílohy OneNote ke krádeži peněz. Během prvního čtvrtletí 2023 ochránily antiviry Avast před těmito útoky celosvětově více než 47 000 svých globálních uživatelů, z toho téměř 2500 českých.

Výzkumníci z oddělení Avast Threat Labs také zaznamenali případy, kdy kyberzločinci přidávali škodlivé odkazy do dokumentů Adobe Acrobat Sign, které rozesílali z legitimních e-mailových adres společnosti Adobe. Tyto odkazy vyzývají oběti ke stažení souborů .ZIP, které obsahují variantu trojského koně Redline. Ten umí krást hesla, kryptopeněženky a další údaje.

„Nejlepší radou je být velmi opatrný u všech e-mailů, které vás vyzývají ke stažení souborů nebo kliknutí na odkaz, a to i u těch, které se zdají být od renomovaných značek,“ radí Jakub Křoustek. „Kyberbezpečnostní software pak může fungovat jako záchranná síť, jež poskytuje další vrstvu zabezpečení před těmito důmyslnými útoky, které chtějí stále častěji využít slabin lidského faktoru.“

Technologie Avast Web Shield, která je součástí všech verzí antiviru Avast, dokáže skenovat a rozbalovat soubory OneNote a případný malware v nich odhalit. Tým pro výzkum hrozeb také vyvinul specifickou heuristiku a YARA pravidla, která dále chrání před těmito hrozbami.

Nová lákadla vedla k meziročnímu nárůstu phishingu o 40 %

Dalším způsobem, jakým podvodníci zneužívají lidské důvěry, je phishing, který pro uživatele představuje významnou a stále rostoucí hrozbu. Výzkumníci z oddělení Avast Threat Labs společnosti Gen zjistili, že globální podíl pokusů o phishing mezi všemi hrozbami zablokovanými v 1. čtvrtletí vzrostl o 40 % ve srovnání se stejným čtvrtletím 2022.

Jedním z typů phishingových podvodů, které jsou na vzestupu, jsou podvody s vracením peněz a fakturami, kdy podvodníci zasílají falešné účty nebo faktury za zboží nebo služby, které si oběť nikdy neobjednala ani neobdržela. Aby podvody vypadaly legitimně, podvodníci často používají známá jména a zvučné značky nebo loga. K rostoucímu počtu případů phishingu přispělo také rozšíření útoků prostřednictvím mobilních textových zpráv, tzv. smishingových útoků. Mezi běžná témata smishingových útoků patří upozornění na neuhrazenou platbu, oznámení o doručení balíku, daňová upozornění, charitativní podvody a falešné loterie.

„Podvodníci často hrají na city obětí tím, že ve svých sděleních vyvolávají pocit naléhavosti. Pokud z ničeho nic obdržíte e-mail nebo textovou zprávu s naléhavou žádostí či nabídku, která se zdá příliš dobrá na to, aby byla pravdivá, nejprve si ji ověřte,“ doplňuje Jakub Křoustek. „Vždy se důkladně přesvědčte, zda e-mail nebo textová zpráva pochází od důvěryhodného odesílatele, a pokud máte jakékoli pochybnosti, obraťte se jinou zprávou přímo ke zdroji, ať už je to někdo, koho znáte, nebo portál podpory dané společnosti.“

Avast Free Antivirus, všechny prémiové verze Avastu a prohlížeč Avast Secure Browser poskytují špičkovou ochranu proti phishingovým útokům, kterou dokazují čtvrtletní testy nezávislé organizace AV-Comparatives.

Výzkumníci oddělení Avast Threat Labs také dlouhodobě monitorují aktivity proruské hackerské skupiny NoName(057)16 a její dobrovolnické platformy DDosia. Ta v prvním čtvrtletí výrazně zintenzivnila zahlcovací DDoS útoky na weby českých státních institucí a soukromých firem. Dle svých vyjádření na komunikační síti Telegram je důvodem protiruská politika Česka, naposledy u příležitosti návštěvy českého prezidenta Petra Pavla na Ukrajině.

Celou zprávu Avast Threat Report za 1. čtvrtletí 2023 naleznete zde: https://decoded.avast.io/threatresearch/avast-q1-2023-threat-report/

O značce Avast:

Avast je přední světová značka v oblasti digitální bezpečnosti a ochrany soukromí společnosti Gen™ (NASDAQ: GEN), globální firmy odhodlané posilovat digitální svobodu všech prostřednictvím svých předních spotřebitelských značek, jako je Norton, Avast, Avira, AVG, ReputationDefender a CCleaner. Produkty Avast chrání stovky milionů uživatelů před hrozbami na internetu, na mobilních zařízeních, na počítačích PC i Mac a pravidelně se umisťují na předních místech žebříčků a získaly certifikace od institucí jako VB100, AV-Comparatives, AV-Test, SE Labs a dalších. Avast je členem mezinárodních uskupení jako jsou koalice Coalition.

Revolut představuje nové vzdělávací kurzy o kryptoměnách Avalanche

Revolut, globální finanční superaplikace s více než 28 miliony zákazníků po celém světě, dělá další krok na cestě k vytvoření těch nejlepších produktů pro správu financí a služeb, díky kterým mohou zákazníci spravovat své peníze.

Revolut rozšiřuje svou nabídku vzdělávacích kurzů pro krypto nadšence ve Spojeném království a v EHP. Nový kurz v Akademii se zaměřuje na Avalanche, ekologický blockchain navržený pro vývojáře i firmy na Webu3. Nativní token platformy Avalanche, AVAX, je jednou z nejnovějších kryptoměn nabízených krypto komunitě v Revolutu.

Kurzy v Akademii od Revolutu byly vytvořeny, aby pomohly zákazníkům získat nové znalosti o kryptoměnách a souvisejících tématech, včetně blockchainů a nejoblíbenějších tokenů a protokolů. V posledním roce Akademie upevnila svou roli ve vysvětlování technického krypto žargonu širšímu publiku, ale především generaci Z a mileniálům.

Avalanche a Revolut představují nový kurz o kryptoměnách

V aplikaci Revolut jsou již nyní dostupné čtyři kurzy: Základy kryptoměn, Polkadot, 1Inch a Polkadot Bonus. Kurzy v Akademii byly vytvořeny, aby pomohly zákazníkům rozšířit jejich znalosti v oblasti kryptoměn a souvisejících tématech, včetně blockchainů a nejpopulárnějších tokenů a protokolů. Dopad této funkce potvrdilo i druhé vydáním zprávy Pulse Report, vydávané poradenskou společností FinTech consultancy 11FS. Akademie od Revolutu byla zvolena jako ”hvězda v oblasti kryptoměn” pro rok 2022 díky jejímu ”zábavnému a jednoduchému přístupu”.

Kurzy zábavnou a přístupnou formou poskytují základní informace a znalosti o tokenech, které Revolut nabízí. Úroveň krypto kompetence zákazníka se měří pomocí závěrečných krátkých a jednoduchých kvízů. Revolut odměňuje klienty, kteří chtějí otestovat své znalosti, a to za všechny kurzy v Akademii v různých tokenech v hodnotě až 15 GBP/EUR.

Dnes přichází pátý přírůstek do rodiny Akademie v podobě kurzu věnovanému AVAX. V tomto kurzu se zákazníci naučí základy Avalanche prostřednictvím dvou lekcí:

  • Lekce 1: Úvod do Avalanche – Zákazníci zjistí, co je konsensuální protokol Avalanche a jak funguje. Lekce také vysvětluje, jak se Avalanche liší od ostatních blockchainů.

  • Lekce 2: Jak se Avalanche mění? Zákazníci se dozví o konceptu Subnet a o tom, jak mohou modely škálování Avalanche přispět k ekosystému kryptoměn bez úměrného zvýšení poplatků za plyn.

Mazen Eljundi, globální obchodní ředitel kryptoměn v Revolutu, řekl: „Jsme nadšeni, že můžeme pokračovat v naší misi zpřístupňovat komplexní svět blockchainové technologie všem. Jen za poslední měsíc jsme do naší Akademie přivítali stovky tisíc nových uživatelů. Touha po vzdělávacím obsahu na Webu3 nadále roste slibným a povzbudivým tempem. Toto bude pátý kurz, který přinášíme našim uživatelům, a během několika příštích měsíců máme v plánu mnoho dalších zajímavých kurzů. Náš závazek poskytovat špičkové vzdělání o nejnovějších blockchainových protokolech je silnější než kdy jindy a jsme nadšeni, že vidíme, jaký dopad mají naše kurzy na pochopení a přijetí této inovativní technologie našimi uživateli.“

Jak nakupovat a prodávat kryptoměny na Revolutu?

Revolut bude i nadále přidávat další kurzy do Akademie. Neustále spolupracuje s některými z nejlepších krypto projektů pro lepší porozumění konceptů a technologií, které jsou základem tohoto odvětví, a poskytuje bezpečný přístup k novým nástrojům a službám.

Revolut Ltd, společnost se sídlem ve Spojeném království, nabízí širokou škálu finančních produktů prostřednictvím své finanční superaplikace, kde se kryptoměny stávají stále oblíbenější funkcí.

Existuje několik způsobů, jak nakupovat a prodávat kryptoměny na Revolutu. Zákazníci si mohou nastavit stop nebo limitní příkaz, aby nemuseli načasovat trh, nebo použít funkci opakovaného nákupu k průměrování volatility. Zákazníci mohou také zaokrouhlit jakékoli drobné v kryptoměně dle vlastního výběru. Zákazníci nyní mohou investovat do více než 100 kryptoměn na Revolutu nebo do více než 12 krypto kolekcí, přičemž tokeny na stejné téma nebo technologii jsou seskupeny ve stejné kolekci.

V rámci našeho cíle být nejbezpečnějším místem pro obchodování, používání a poznávání kryptoměn, Revolut pravidelně informuje zákazníky, že kryptotokeny jsou nestálá aktiva a ceny se mohou rychle měnit. V Revolutu věříme v rozšíření přístupu ke kryptoměnám a také si uvědomujeme, že nemusí být vhodné pro každého, takže společnost vyzývá své zákazníky, aby před nákupem nebo prodejem prozkoumali různé kryptoměny a jejich rizika a příležitosti. Zákazníci by si měli prohlédnout nezávislé zdroje a naučit se rozdíly mezi tokeny a také zvážit svou osobní situaci při nákupu nebo prodeji kryptoměn. Kryptoměny nejsou regulované. Prostředky nejsou chráněny a jejich cena je extrémně kolísavá. Ze zisku se může platit daň. ***

* Více informací: https://www.revolut.com/legal/crypto-learn-and-earn

Kurzy Akademie jsou dostupné pro evropské a britské zákazníky.

O Revolutu

Revolut buduje první skutečně globální finanční superaplikaci na světě, která lidem pomůže získat více ze svých peněz. V roce 2015 zahájila společnost Revolut ve Spojeném království nabídku převodů a směny měn. Dnes více než 28 milionů zákazníků po celém světě využívá desítky inovativních produktů Revolutu k provádění více než 330 milionů transakcí měsíčně.

V rámci našich osobních a firemních účtů poskytujeme zákazníkům větší kontrolu nad jejich financemi a bezproblémově propojujeme lidi po celém světě.

www.revolut.com

O Avalanche

Avalanche je platforma pro chytré smlouvy vytvořená tak, aby umožňovala nekonečné škálování a dokončovala transakce za méně než sekundu. Jejich nový konsensuální protokol infrastruktura Subnet a sada nástrojů HyperSDK umožňují podnikům snadno spouštět výkonná a vlastní blockchainová řešení. Na ekologickém blockchainu navrženém pro vývojáře i firmy Webu3 si postavte cokoli a jakýmkoli způsobem.

ČSOB Pojišťovna se stala generálním partnerem unikátního projektu na podporu duševního zdraví #dobro

Duševní porucha se stala jednou z nejčastějších příčin invalidity v České republice. Dominantní je tento důvod zejména u nejmladších generací. Nejnovější zahraniční studie zase varují před možným vlivem sociálních sítí na tento trend. A právě poslední důvod dal vzniknout v Čechách unikátnímu projektu na podporu duševního zdraví s názvem #dobro, jehož generálním partnerem se stala ČSOB Pojišťovna.

„Jak naše čísla, tak čísla České správy sociálního zabezpečení mluví jasně. V současnosti jsou duševní poruchy a poruchy chování druhou nejčastější příčinou přiznání invalidního důchodu v ČR, a dokonce představují jednu z nejrychleji rostoucích příčin. U osob mladších 40-ti let v invalidním důchodu, tvoří tato příčina až 45 %. Duševní choroba je nemoc jako každá jiná. V rámci pojištění se snažíme alespoň zmírnit její následky, ale jsme bohužel až na konci toho řetězu událostí, a proto jsme se rozhodli zapojit také do prevence prostřednictvím této aktivity,“ zdůvodnil zapojení do projektu #dobro generální ředitel ČSOB Pojišťovny Jiří Střelický.

ČSOB Pojišťovna doprovodí aktivitu #dobro navíc vlastní marketingovou kampaní. Téma propíše na do sociálních sítí, billboardů a dalších médií. „Tímto krokem potvrzujeme, že duševní zdraví je pro nás dlouhodobé téma, na které se chceme z pohledu prevence zaměřit,“ uzavírá Jiří Střelický.

Projekt #dobro odstartoval na internetu

Několik měsíců si běžní uživatelé českého internetu lámali hlavu nad videem s názvem „Kdo je Dana?“. „Vytvořili jsme záhadnou influencerku, která lidem zamotala hlavu. Uživatelé vytvářeli nejrůznější scénáře, zdánlivě věrohodné až neuvěřitelné konspirační teorie, ale nikomu se nakonec pozadí videa odhalit nepodařilo,“ říká jeden ze dvou iniciátorů projektu #dobro Patrik Novák. „Chtěli jsme v kampani upoutat pozornost a poukázat na hrozby dnešní doby. Sociální sítě jsou dobrým místem, pokud se umí používat. Při nesprávném používání mohou vzniknout psychické problémy a lidi neví, na koho se v případě pomoci obrátit. Tak jsme přišli s nabídkou možného řešení,“ doplnil druhý z dvojice Martin Malhocký.

Videa spojená se záhadnou ženou nakonec dosáhla přes úctyhodných 70 milionů shlédnutí. Získanou pozornost nyní chtějí autoři projektu převést na aktivitu #dobro. „Jde v podstatě o webovou stránku www.jajsemdobro.cz, jejímž cílem je pomáhat lidem, kteří se vlivem sociálních sítí dostanou do duševních problémů. Najdou zde instruktážní videa, rady, kontakty na odborníky schopné jim pomoci,“ vysvětlil psycholog Tomáš Kvapilík, který se stal odborným garantem projektu.

Skupina ČSOB

je vedoucím hráčem na bankovním trhu v České republice. Naše motto „Digitálně a s lidmi“ nejlépe vyjadřuje probíhající investice do inovací a digitalizace, díky nimž neustále zjednodušujeme a zkvalitňujeme obsluhu našich klientů v pobočkách i online prostředí. Naše služby jsou k dispozici 24 hodin denně 7 dnů v týdnu. Stavíme na unikátním bankopojišťovacím modelu, který nabízí pod jednou střechou vše pro řešení finančních potřeb – od bankovních služeb pod značkou ČSOB či Poštovní spořitelna přes pojištění od ČSOB Pojišťovny až po úvěry na bydlení od Hypoteční banky či ČSOB Stavební spořitelny, ČSOB Penzijní společnost, ČSOB Leasing, ČSOB Asset Management, ČSOB Factoring a Patria Finance. Své služby poskytujeme všem typům zákazníků – fyzickým osobám, malým a středním podnikům i korporátní a institucionální klientele. Skupina ČSOB je součástí mezinárodní bankopojišťovací skupiny KBC, která působí především v Belgii a v regionu střední a východní Evropy.

Společnost Dyson otevře v Singapuru vyspělý výrobní závod na baterie nové generace a urychlí celosvětový vývoj softwaru, umělé inteligence a produktů

Technologická společnost Dyson dnes oznámila významné zrychlení svých mezinárodních výrobních kapacit a globálního výzkumu a vývoje. K rozvoji přispěje továrna na baterie nové generace v Singapuru a nové výzkumné a vývojové areály na Filipínách a ve Velké Británii. Společnost Dyson se netají svými vysokými ambicemi v mezinárodním měřítku a tyto tři významné investice jsou toho důkazem. Navíc se zde sejdou ty nejlepší inženýrské talenty, které svět nabízí.

Sir James Dyson, zakladatel společnosti, uvedl: „Software, konektivita, umělá inteligence a vlastní nové technologické baterie budou pohánět novou generaci technologií Dyson. Stejně jako naše dlouhodobé investice do průkopnické technologie digitálních elektromotorů, i technologie baterií nové generace společnosti Dyson bude hnacím motorem zásadní revoluce ve výkonu a udržitelnosti přístrojů Dyson.“

Singapur

Singapur, kde sídlí celosvětové ústředí společnosti Dyson, byl vybrán jako místo pro první vlastní továrnu na výrobu baterií s novou technologií. Budova bude dokončena v letošním roce a do roku 2025 má být plně funkční. V jejích prostorách se budou vyrábět bateriové články Dyson s patentovanou technologií pro nově vyvíjené produkty značky Dyson.

Jedná se o nejvýznamnější investici do pokročilé výroby v historii společnosti Dyson. Nová moderní továrna, která má rozlohu 53 basketbalových hřišť, se nachází v Tuas na západě Singapuru.

Společnost Dyson zahájila vlastní program výroby baterií před více než deseti lety. Stala se průkopníkem v oblasti menších, lehčích, udržitelnějších a energeticky výkonějších baterií. Výzkumné týmy pracují po celém světě na vlastní nové technologii baterie, která využívá inovativní materiály a je sestavována v inteligentním, digitálně vybaveném prostředí.

Roland Krueger, výkonný ředitel společnosti Dyson, uvedl: „Zaměřujeme se na vývoj zcela nových, inovativních výrobků Dyson s využitím vědeckých technologií. Naše pokročilá výrobní expanze v Singapuru umožní společnosti Dyson uvést na trh zcela novou technologii baterií. Singapur je díky vysoce kvalifikovaným inženýrům a vědcům a vstřícné vládě, která podporuje výrobu podle konceptu Industry 4.0, ideálním místem pro technologicky vyspělou společnost, jako je Dyson.“

Filipíny

Nové technologické centrum na Filipínách, které představuje investici ve výši 166 milionů liber (přibližně 4,438 miliardy korun), se bude rozkládat na ploše odpovídající 92 basketbalovým hřištím. Pod jednou střechou se spojí výzkum, vývoj i pokročilá výroba motorů společnosti Dyson.

Nový areál ve městě Santo Tomas v Batangasu je považován za jednu z největších investic a nejpokročilejších technologických výrobních center v zemi. Dokazuje, že Filipíny nabývají v globálních ambicích společnosti Dyson stále většího významu. V rámci této investice chce společnost Dyson zpočátku zaměstnat dalších 400 inženýrů a více než 50 absolventů, kteří se k týmu připojí ještě letos.

Týmy výzkumu a vývoje na Filipínách se budou mimo jiné věnovat softwaru, umělé inteligenci, robotice, dynamice tekutin a hardwarové elektronice. Tyto obory jsou klíčové pro vysoce výkonné výrobky společnosti Dyson, od robotických technologií přes zařízení pro zlepšení ovzduší až po produkty péče o vlasy, jako je například fén Dyson Supersonic. Ty jsou stále více modernizované, vybavené softwarem, senzory a možností propojení s dalšími chytrými zařízeními. Aplikace MyDyson již nyní poskytuje spotřebitelům aktuální údaje o kvalitě vzduchu v jejich okolí. Díky čidlům, umělé inteligenci a konektivitě mohou inženýři společnosti Dyson přidávat inovované funkce a užitné vlastnosti po celou dobu životnosti přístrojů. Uživatelů je nabízeno poradenství a podpora šitá na míru.

Areál, jehož zprovoznění je naplánováno na první polovinu roku 2024, bude postaven v duchu inspirativních prostor společnosti Dyson, které kladou důraz na pohodu a spokojenost zaměstnanců. Architektura areálu se zaměřuje na kvalitu ovzduší, přirozené světlo a zeleň, které pomáhají při vzniku nových tvůrčích nápadů a podporují úspěšnou spolupráci týmu. Součástí areálu jsou sektory pro volný čas a sport, stejně jako laboratoře a kanceláře. Nové moderní prostory jsou pro společnost Dyson nejvýznamnějším zařízením svého druhu na Filipínách.

Spojené království

Společnost Dyson dnes také zveřejnila plány na investici ve výši 100 milionů liber (cca 2,674 miliard korun) do nového velkého technologického centra v Bristolu ve Velké Británii. Budou zde působit stovky softwarových inženýrů a vývojářů umělé inteligence, kteří mají pracovat na produktech, jež se budou vyvíjet 10 let dopředu. Také na tomto místě budou sídlit obchodní a e-commerce týmy globální technologické společnosti pro Velkou Británii a Irsko.

Nové centrum, které se nachází naproti Castle Parku v centru města, představuje další významnou investici společnosti Dyson ve Velké Británii. Loni bylo založeno robotické centrum v areálu letiště Hullavington ve Wiltshire, kde společnost Dyson zrekonstruovala hangáry RAF a přeměnila je na výzkumné a vývojové laboratoře zaměřené na nositelnou elektroniku a robotiku. Bristol se stane mezinárodním centrem pro softwarové a digitální dovednosti a podpoří nábor nejkvalifikovanějších lidí z Velké Británie i celého světa.

Jake Dyson, hlavní inženýr společnosti Dyson, k nové budově uvedl: „V Bristolu se nachází nové pracoviště: senzory, aplikace a konektivita pro nás znamenají víc než jen přidání funkce k přístroji. Proměňují způsob, jakým podporujeme naše zákazníky. Nezávisle vyhodnocujeme, jak zlepšit funkčnost výrobku po celou dobu jeho životnosti, abychom zajistili jeho maximální výkon. Máme velké ambice a v rámci rostoucího globálního týmu budeme najímat stále více inženýrů v oblasti softwaru, umělé inteligence a konektivity. Nové technologické centrum Dyson v Bristolu se stane důležitým střediskem, které přispěje k tzv. “connected future” společnosti Dyson.“

Nové technologické centrum, které vznikne v rámci udržitelné přestavby budovy poblíž mostu Bristol Bridge, se zařadí ke stávajícím pobočkám společnosti Dyson ve Velké Británii, včetně areálu v Malmesbury a Hullavingtonu a kanceláří v Londýně. Dohromady zaměstnávají více než 3 500 lidí zapojených do výzkumu a vývoje ve Velké Británii. Společnost Dyson zde za posledních deset let investovala do výzkumu a vývoje 1,4 miliardy liber (cca 37,43 miliardy korun). V areálu v Malmesbury sídlí také Dyson Institute, kde 160 vysokoškoláků studuje inženýrský titul BEng bez školného, přičemž dostávají plat od společnosti Dyson a od prvního dne pracují na skutečných projektech. Nové technologické centrum Dyson v Bristolu bude vyvíjet aplikace a vzájemně propojitelné funkce výrobků Dyson.

Českou platformu FTMO si vyzkoušel už přes milion lidí. Počty uživatelů rostou napříč všemi kontinenty

Českou platformu pro tradery FTMO si v placené či neplacené verzi vyzkoušel už více než milion lidí. Jen za minulý rok navíc vzrostl počet registrovaných uživatelů o 68 %. FTMO už dnes poskytuje své služby ve 180 zemích světa, přičemž nejvíce traderů má platforma ve Spojených státech. Tam se za minulý rok počet registrovaných uživatelů dokonce zdvojnásobil. Podobně tomu bylo v mnoha zemích Jižní Ameriky, kde se online trading těší čím dál větší oblibě. Vedle registrací ale o polovinu stoupla i návštěvnost webu FTMO.

„To, že naši platformu aktivně využil už přes milion lidí z celého světa, je pro nás obrovský úspěch. Je ale potřeba dodat, že ještě v polovině minulého roku se číslo pohybovalo okolo půl milionu, což byl počet za celou dobu existence FTMO. V druhé polovině minulého roku a v posledních měsících jsme v tomto směru zažili opravdu rapidní růst. Odnášíme si z toho jediné – naše snažení dává smysl a s růstem rozhodně nekončíme,“ komentuje Otakar Šuffner, spoluzakladatel a CEO FTMO.

O společnosti FTMO

Česká platforma pro tradery FTMO vytváří novou kategorii obchodování na finančních trzích. Traderům po celém světě proto poskytuje demo účty navázané na vývoj na reálných trzích – s hodnotou do výše až 4 milionů korun. FTMO je však také zapálený tým, jehož cílem je poskytnout lidem příležitost a zpětnou vazbu, aby mohli obchodovat co nejlépe. Aspirující tradeři musí splnit tzv. FTMO Challenge, test v několika úrovních, teprve poté mohou obchodovat. S pomocí školení a pokročilých nástrojů motivuje FTMO tradery k co nejlepším výsledkům a vyplácí jim až 90 % výnosu ze zhodnocení. Od spuštění si platformu v placených i neplacených režimech vyzkoušel přes 1 milion lidí z více než 180 zemí světa. Za svou osmiletou historii společnost čtyřikrát vyhrála soutěž Deloitte Fast 50 hodnotící nejrychleji rostoucí technologické firmy střední Evropy a její zakladatelé se stali EY Technologickými podnikateli roku 2022 v České republice.

Umělá inteligence by mohla zneškodňovat bomby, zlepšit dopravu, ale slouží i kyberzločincům. Jsou obavy a zákazy na místě?

Check Point Research, výzkumný tým společnosti Check Point® Software Technologies Ltd. (NASDAQ: CHKP), předního světového poskytovatele kyberbezpečnostních řešení, upozorňuje, že umělá inteligence má potenciál stát se transformativní technologií, která může výrazně ovlivnit náš každodenní život.

„AI již ukázala svůj potenciál a může způsobit revoluci v mnoha oblastech, jako jsou zdravotnictví, finance, doprava a další. Dokáže automatizovat nudné úkoly, zvýšit efektivitu a poskytnout informace, které dříve nebylo možné. AI nám také může pomoci řešit složité problémy, lépe se rozhodovat, omezit lidské chyby nebo by si mohla poradit s nebezpečnými úkoly, například zneškodnit bombu, letět do vesmíru nebo zkoumat oceány. Ale zároveň vidíme masivní použití AI technologií i k vývoji kybernetických hrozeb,“ říká Pavel Krejčí, Security Engineer z kyberbezpečnostní společnosti Check Point Software Technologies.

Celkově lze říci, že rozvoj AI není jen dalším přechodným šílenstvím, ale teprve se ukáže, jak velký dopad bude mít na společnost.

Ačkoli se umělá inteligence používá již dlouho, rok 2023 si veřejnost bude pamatovat jako „rok AI“. Je důležité si uvědomit, že kolem této technologie je hodně povyku a některé společnosti mohou přehánět. Je potřeba mít realistická očekávání a nevnímat AI jako automatický všelék na všechny problémy světa.

Často slyšíme obavy, jestli se AI nepřiblíží lidským schopnostem nebo je dokonce nepřekoná. Předpovídat, jak vyspělá AI bude, je těžké, ale už nyní existuje několik kategorií. Současná AI se označuje jako úzká nebo „slabá“ AI (ANI – Artificial Narrow Intelligence). Obecná AI (AGI – Artificial General Intelligence) by měla fungovat podobně jako lidský mozek, myslet, učit se a řešit úkoly jako člověk. Poslední kategorií je superinteligence (ASI – Artificial Super Intelligence) a v podstatě jde o stroje, které jsou chytřejší než my.

Pokud umělá inteligence dosáhne úrovně AGI, existuje riziko, že by mohla jednat sama za sebe a potenciálně se stát hrozbou pro lidstvo. Proto je potřeba pracovat na sladění cílů a hodnot AI s cíli a hodnotami člověka.

„I když AI může vzbuzovat obavy, je důležité si uvědomit, že vývoj pokročilé AI přináší mnoho výhod a může pomoci vyřešit některé z nejpalčivějších světových problémů, jako jsou změna klimatu, nemoci nebo chudoba,“ dodává Pavel Krejčí. „Pro zmírnění rizik spojených s pokročilou AI je důležitá spolupráce vlád, společností a regulačních orgánů a vývoj robustních bezpečnostních mechanismů, stanovení etických zásad a podpora transparentnosti a odpovědnosti při vývoji AI. V současné době existuje minimum pravidel a předpisů. Existují návrhy jako zákon o umělé inteligenci, ale nic z toho nebylo dosud schváleno a v podstatě se zatím vše řídí etickými kompasy uživatelů a vývojářů. Společnosti, které vyvíjejí a vydávají AI systémy, by měly v závislosti na typu AI zajistit alespoň minimální standardy, jako je ochrana soukromí, spravedlnost, vysvětlitelnost nebo přístupnost.“

Umělou inteligenci mohou bohužel využít i kyberzločinci pro zdokonalování svých útoků, automatizované identifikaci zranitelných míst, vytváření cílených phishingových kampaní, sociálnímu inženýrství nebo vytváření pokročilého malwaru, který zvládne měnit svůj kód a lépe se tak vyhne detekci, a také ke generování přesvědčivých audio i video deepfake podvodů, které mohou být použity k politickým manipulacím, falešným důkazům v trestních řízeních nebo mohou oklamat uživatele a vylákat z nich peníze.

Ale AI je i významným pomocníkem při obraně právě před kyberútoky. Check Point využívá k analýze hrozeb a ochraně před útoky více než 70 různých nástrojů, přičemž více než 40 z nich je založeno na AI. Tyto technologie pomáhají například při analýze chování, analýze velkého množství dat o hrozbách z různých zdrojů, včetně darknetu, usnadňují detekci zero-day zranitelností nebo umožňují automatizovat záplatování bezpečnostních chyb.

„V poslední době se také diskutují různé zákazy a omezení AI. V případě ChatGPT jsou obavy spojené zejména s ochranou soukromí, jelikož jsme už byli svědky úniku dat, není ani vyřešena věková hranice uživatelů. Blokování podobných služeb má ovšem jen omezený účinek, protože každý jen trochu zdatnější uživatel zvládne zákaz obejít například pomocí VPN, čile se obchoduje také s kradenými prémiovými účty. Problémem je, že většina uživatelů si neuvědomuje, že citlivé informace vkládané do ChatGPT budou v případě úniku velmi cenné a mohly by být použity k cíleným marketingovým účelům. Mluvíme o potenciální sociální manipulaci v dosud nevídaném měřítku,“ upozorňuje Pavel Krejčí.

Dopad umělé inteligence na naši společnost bude záviset na tom, jak se rozhodneme tuto technologii rozvíjet a používat. Bude důležité zvážit potenciální přínosy a rizika a snažit se, aby se AI vyvíjela zodpovědně, eticky a prospěšně pro společnost.

Novinky od českého týmu společnosti Check Point Software Technologies:

Sledujte novinky o bezpečnostním týmu Check Point Research:

Sledujte novinky o společnosti Check Point Software Technologies:

O výzkumném týmu Check Point Research

Check Point Research poskytuje zákazníkům společnosti Check Point Software a širší bezpečnostní komunitě detailní informace o kyberhrozbách. Výzkumný tým shromažďuje a analyzuje data o globálních kyberútocích ze sítě ThreatCloud, chrání tak před hackery a zajišťuje, že všechny produkty Check Point jsou aktualizované a mají nejnovější ochranu. Výzkumný tým se skládá z více než 100 analytiků a výzkumných pracovníků, kteří spolupracují také s dalšími bezpečnostními společnostmi, donucovacími orgány a organizacemi CERT. 

O společnosti Check Point Software Technologies

Check Point Software Technologies Ltd. (www.checkpoint.com) je přední poskytovatel kyberbezpečnostních řešení pro vlády a organizace po celém světě. Chrání zákazníky před kyberútoky 5. generace prostřednictvím unikátních řešení, která nabízí bezkonkurenční úspěšnost zachycení malwaru, ransomwaru a jiných pokročilých cílených hrozeb. Check Point nabízí víceúrovňovou bezpečnostní architekturu, Infinity Total Protection s pokročilou prevencí hrozeb 5. generace, a tato kombinovaná produktová architektura chrání podnikové sítě, cloudová prostředí a mobilní zařízení. Check Point navíc poskytuje nejkomplexnější a nejintuitivnější nástroje pro správu zabezpečení. Check Point chrání více než 100 000 organizací všech velikostí.

Exit mobile version