Pro společnost Apify, jejíž platformu pro automatizované stahování dat z webových stránek vyzkouší až 22 tisíc uživatelů měsíčně, byl loňský rok tím nejlepším v historii. Její obrat překonal 170 milionů korun a zisk EBITDA se vyšplhal na 22 milionů. Obrat nyní roste tempem 80 % ročně. Výsledek výrazně předčil cíl, na který společnost s ohledem na obrat mířila – byl totiž o 30 milionů korun nižší. Apify tak ukazuje, že web scraping není buzzword, ale že je pro firmy všech velikostí důležitým zdrojem dat a automatizace. Dvojnásobně se zvýšil také počet uživatelů platformy – ze 100 tisíc na více než 200 tisíc. Podobným tempem rostl i počet zákazníků – firma jich za rok 2023 3 000, což je meziroční růst o 1 700. Mimo to Apify rozšířilo své portfolio tzv. Aktorů neboli jedinečných robotů a nástrojů sloužících k automatizaci úloh a extrakci dat z webových stránek. Marketplace společnosti jich tak aktuálně nabízí přes 1 500, v poslední době nejvíce táhnout nástroje pro získávání dat pro AI.
Zatímco rok 2022 nepřinesl společnosti Apify očekávané výsledky, v roce 2023 dokázalo vedení firmy obrátit kormidlo správným směrem. „Rok 2023 byl pro nás výzva, ale díky odhodlání našeho týmu a strategickým krokům se nám za posledních 12 měsíců podařilo dosáhnout značného úspěchu. Loňský rok byl z hlediska tržeb a zisku v historii firmy zatím nejlepším a jsme na to opravdu pyšní. Cítíme, že jdeme po správné cestě, a plánujeme urychlování investic do marketingu a vývoje,“ říká Jan Čurn, CEO a spoluzakladatel Apify. Rostoucí počet zákazníků společnosti v minulém roce vedl také k rozšíření týmu Apify ze 75 na 90 lidí. „Po roce 2022, kdy jsme museli snižovat náklady a část týmu propustit, je naše aktuální trajektorie naprosto odlišná. Do roku 2024 jsme také výrazně optimističtější v náboru nových lidí. Aktuálně máme mnoho otevřených pozic a plánujeme nabírat řadu lidí,“ doplňuje Čurn.
Automatizace a zjednodušení vývoje
Apify je platforma, na které vývojáři vytvářejí, nasazují a monitorují nástroje pro web scraping a automatizaci akcí na webu. Cílem zakladatelů bylo nabídnout zákazníkům nástroj, pomocí kterého lze automatizovat libovolný proces, který by jinak bylo nutné ve webovém prohlížeči provádět manuálně. K tomu Apify využívá tzv. Aktory, tedy cloudové programy se schopností provádět cokoli od jednoduchých akcí, třeba odesílání e-mailů, po složité operace, včetně procházení celého webu a odstraňování duplicit z velkých datových souborů.
Právě Aktory jsou pro Apify klíčové. Usnadňují práci vývojářům, snadno je spustí a integrují i méně zkušení uživatelé. Jejich počet se v loňském roce zvýšil o polovinu a Apify Store jich tak nyní pro různé využití nabízí až 1 500. Navíc je mohou přidávat také externí tvůrci, jejichž počet se neustále zvyšuje.
„Vidíme, jak naše komunita sílí, a jsme hrdí, že neustále narůstá počet vývojářů, kteří nabízejí své Aktory na naší platformě. Navíc si tak s námi mohou vydělat slušné peníze. Těším se na další období, ve kterém budeme komunitu i nadále podporovat. Pro celé Apify máme nemalé ambice. Pro letošní rok jsme si dali cíl dosáhnout obratu 270 milionů korun a zdvojnásobit naši komunitu vývojářů. Plánujeme se také více zaměřit na získávání dat pro umělou inteligenci,“ uzavírá Čurn.
Nutnou součástí budování byznysu v oblasti programovacích nástrojů je vzdělávání uživatelů a budování komunity. Apify proto myslí i na pořádání eventů. V jejich kancelářích v bývalém ateliéru dědečka prvního českého prezidenta Václava Havla se proto loni odehrálo deset tematických a veřejných akcí, kterých se zúčastnilo celkem 1 500 lidí. Protože klienty Apify tvoří jak menší startupy, tak velké korporace nebo státní správa, pořádané eventy rovněž pokrývaly větší množství témat – od cloud native přes data až po umělou inteligenci. Mezi těmito akcemi bylo například WebExpo 2023 opening party, Pivko s klukama z Matfyzu, AWS Meetup nebo Dny AI: Data jako palivo pro AI. S podobnou aktivitou přitom pražská společnost počítá i pro rok 2024.
Více o Apify
Web scrapingová platforma Apify umožňuje firmám těžit data z webů a získat data pro AI. Zároveň dokáže automatizovat jakékoli workflow, které člověk dělá manuálně ve webovém prohlížeči, a následně jej spustit ve větším měřítku v cloudu. Jednou z klíčových služeb společnosti je také otevřené tržiště s takzvanými Aktory – cloudovými programy, které lze snadno spouštět, sdílet, integrovat a stavět na nich. Těch Apify nabízí přes 1 500. Apify v roce 2015 založili Jan Čurn a Jakub Balada, kteří se poznali během studia informatiky na Matematicko-fyzikální fakultě UK, kdy si také uvědomili, že programování může být vedle zábavy výnosný byznys. Viděli poptávku po softwaru, který by dokázal získávat z webových stránek určitá data, a vytvořili proto platformu, která k tomu nabízí nástroje. Mezi jejich klienty patří aktuálně například Siemens, Intercom, Microsoft, T-Mobile nebo Accenture.