Hlavní sezóna kyberzločinců začala: na co si dát v souvislosti s Black Friday a předvánočními online nákupy pozor?

S nadcházející sezónou předvánočních nákupů i tradičních slevových akcí Black Friday se výrazně zvyšuje riziko kyberpodvodů. Společnost Fortinet, světový lídr v oblasti kybernetické bezpečnosti a průkopník konvergence sítí a zabezpečení, proto upozorňuje na taktiky kyberzločinců, na které by si měli spotřebitelé dát během hlavní nákupní sezóny roku pozor.

Rozmach doručování přináší nové taktiky podvodníků

Black Friday se svými dramatickými slevovými akcemi tradičně startuje předvánoční nákupní horečku. Zatímco pro většinu zákazníků byla vždy rozhodujícím faktorem cena a sezónní nabídky, u těch mladších hraje významnou roli rychlost doručení. Příslušníci generace Z – narození mezi lety 1996 a 2010 – jsou dokonce ochotni zaplatit vyšší částku za doručení tentýž den.

„Kyberzločinci přizpůsobují své taktiky preferenci rychlého doručení zboží. Nejčastěji se jedná o formu phishingu prostřednictvím textových zpráv. Typickým příkladem jsou SMS informující o zpožděné zásilce nebo blížícím se doručení, které vyzývají příjemce, aby klikl na odkaz pro potvrzení jména, adresy a dalších osobních údajů. Odesílatel se přitom často vydává za některou ze známých společností, například Českou poštu. Po otevření odkazu mohou útočníci získat nejen přístup k citlivým datům, ale i odhalit uživatelská jména a hesla,“ říká Ondřej Šťáhlavský, regionální senior ředitel společnosti Fortinet pro střední a východní Evropu.

Vánoční klasiky mezi kyberpodvody

I v letošní sezóně lze očekávat, že kyberzločinci vytáhnou prověřené taktiky z minulých let. Jako návnadu používají bezkonkurenční ceny a exkluzivní nabídky, na které nakupující v tomto období obzvlášť slyší. Mezi tři nejčastější praktiky patří:

  • Falešné internetové stránky: Podvodné weby se během předvánočního období objevují každoročně a jejich účelem je zlákat kupující nízkými cenami a neodolatelnou nabídkou k nákupu neexistujícího zboží. Kyberzločinci také využívají tzv. překlepové domény (typosquatting), tedy URL tvářící se jako adresa zavedené organizace, ale s drobnou odchylkou v zápisu. Před online nákupem, především úplně prvním u daného prodejce, by si měl kupující vždy ověřit, že jde o legitimní firmu.
  • Webový malware: Kyberútočníci hojně umísťují na důvěryhodné stránky falešné reklamy i jiné odkazy, často lákající na zlevněné zboží, s cílem odvést návštěvníka ze zabezpečené stránky. Není překvapením, že v předvánočním období se výskyt malware na webových stránkách obecně zvyšuje. Útočníci také nasazují „sniffery“ k získávání údajů o zákaznících a pomocí vzdáleného spuštění kódu (RCE) získávají administrátorský přístup k nákupním platformám.
  • Podvody na sociálních sítích: Výše zmíněné podvodné praktiky se často vyskytují i v rámci sociálních sítí. Najdeme zde reklamy propagující neexistující zboží nebo vouchery, ale i odkazy na dárky a soutěže vedoucí uživatele na stránku se škodlivým malwarem.
  • Lákadla využívající generativní umělou inteligenci. Metody poháněné umělou inteligencí umožňují útočníkům vytvářet přesvědčivé e-maily a repliky legitimních webových stránek s cílem ukrást data nebo oklamat uživatele, aby prozradili citlivé informace. Tím se zvyšuje účinnost podvodů, zejména v období nákupních špiček.

„I když na nás během předvánoční sezóny číhají kyberpodvody doslova na každém kroku, existují jednoduché taktiky, jak se jim vyhnout. V první řadě bychom měli dbát na pravidelné aktualizace zařízení, softwaru, prohlížečů a aplikací. Před nákupem v některém z e-shopů je dobré věnovat pozornost designu stránky – příliš mnoho vyskakovacích oken s reklamou, nefunkčních odkazů a gramatických chyb je jasným varovným signálem. Samozřejmostí by měly být unikátní přihlašovací údaje pro každý využívaný účet, udržet si o nich přehled pomůže nástroj pro správu hesel,“ popisuje Ondřej Šťáhlavský, regionální senior ředitel společnosti Fortinet pro střední a východní Evropu, základní kroky, jak se nejen během vánočních online nákupů chránit před kyberkriminalitou.

Doporučení pro spotřebitele

  • Ověřujte webové adresy: Před zadáním citlivých údajů vždy pečlivě zkontrolujte adresu webové stránky. Hledejte překlepy nebo neobvyklé domény.
  • Používejte bezpečné platební metody: Vyhněte se přímým bankovním převodům. Používejte kreditní karty nebo důvěryhodné platební brány s ochranou proti podvodům.
  • Buďte opatrní s nabídkami: Neklikejte na podezřelé odkazy v e-mailech nebo SMS, i když se tváří, že pochází z legitimních zdrojů. Chcete-li přidat další úroveň zabezpečení, povolte vícefaktorové ověřování (MFA) a používejte jej na všech účtech.
  • Sledujte svou finanční aktivitu: Pravidelně kontrolujte výpisy z bankovních účtů a kreditních karet, zda neobsahují neautorizované transakce.
  • Vyhýbejte se veřejným Wi-Fi sítím: Při online nakupování používejte bezpečné a soukromé sítě, abyste snížili riziko „únosu“ citlivých údajů.

 

Xiaomi zve na otevření své nové kamenné prodejny!

Westfield Černý Most vítá druhý oficiální Xiaomi Store v Česku

Společnost Xiaomi s potěšením oznamuje, že v obchodním centru Westfield Černý Most otevře svou druhou oficiální kamennou prodejnu v České republice, která zákazníkům nabídne široký výběr nejnovějších telefonů, produktů z chytré domácnosti i příslušenství. K vidění tam bude navíc i novinka Xiaomi 17 s displejem na zádech, která v České republice ještě není běžně k dostání.

Slavnostní otevření proběhne 22. listopadu 2025. Od 9.00 do 10.00 bude prodejna určena komunitě Xiaomi Fans a médiím. V 9.50 pak však proběhne slavnostní přestřižení pásky a krátké uvítání, a v 10.00 se brány obchodu otevřou všem návštěvníkům.

Otevření doprovodí i program v celém obchodním centru. Návštěvníci si mohou zabruslit zdarma na Xiaomi kluzišti a prohlédnout si speciální stánek se zvětšenou pračkou. Přímo u prodejny bude moderátorka, která zájemcům poradí a provede je nabídkami dne, a hostesky, jež budou během dne rozdávat vodu a drobné občerstvení.

Speciální nabídky

Xiaomi připravilo pro návštěvníky několik atraktivních akcí, které platí výhradně v den otevření. Zákazníci mohou získat fritézu zdarma při koupi telefonu Xiaomi 15T. Při koupi modelů Redmi Note 14 Pro+ 5G nebo Redmi Note 14 Pro obdrží sluchátka Redmi Buds 6 jako bonus. Velmi výhodné jsou také vybrané televizory, které budou nabízeny se slevou až 40 %, či Smart Band 10, který bude v limitovaném počtu k dispozici s 50% slevou.

Každý zákazník, který během dne nakoupí, si navíc může zatočit kolem štěstí a odnést si další dárek.

Odměny za nákupy

Zákazníci, kteří nakoupí nad 40 000 Kč, si mohou vybrat prémiový dárek, například Xiaomi Buds 5 Pro, chytré hodinky Xiaomi Watch 2 Pro nebo Xiaomi Solar Outdoor Camera BW400 Pro Set.

Při nákupu nad 20 000 Kč čekají další praktické dárky, například Xiaomi Bluetooth Speaker, výkonná power banka Xiaomi 212W HyperCharge Power Bank 25000 mAh GL nebo chytrý náramek Xiaomi Smart Band 9 Pro.

Nový Xiaomi Store v OC Westfield Černý Most navazuje na otevření první české kamenné prodejny v pražském obchodním centru Metropole Zličín. Xiaomi tak posiluje svou roli na českém trhu a nabízí zákazníkům další místo, kde si mohou produkty osobně prohlédnout, vyzkoušet a nechat si poradit přímo od odborníků.

O společnosti Xiaomi

Společnost Xiaomi Corporation byla založena v dubnu 2010 a na hlavní trh hongkongské burzy (Hong Kong Stock Exchange) vstoupila 9. července 2018 (1810.HK). Xiaomi je společnost zaměřená na spotřební elektroniku a chytrou výrobu, jejímž jádrem jsou smartphony a chytrý hardware propojené přes platformu IoT.

S vizí „Přátelství s uživateli a být tou nejvíc cool společností v jejich srdcích“ Xiaomi neustále usiluje o inovace, špičkovou uživatelskou zkušenost a vysokou provozní efektivitu. Společnost neúnavně vytváří úžasné produkty za poctivé ceny, aby lidem po celém světě umožnila lepší život díky inovativním technologiím.

Xiaomi patří mezi přední světové výrobce smartphonů. V březnu 2025 dosáhl počet měsíčně aktivních uživatelů (MAU) přibližně 718,8 milionu (včetně smartphonů a tabletů) globálně. Společnost také vybudovala světově vedoucí platformu spotřebitelského AIoT (AI + IoT), která ke 31. březnu 2025 zahrnovala přibližně 943,7 milionu chytrých zařízení připojených k její platformě (kromě smartphonů, notebooků a tabletů). V říjnu 2023 Xiaomi představilo vylepšenou strategii „Human × Car × Home“ — chytrý ekosystém, který hladce propojuje osobní zařízení, chytré domácí produkty a automobily. Xiaomi vždy staví člověka do centra svého přístupu a zavazuje se poskytovat komplexní, lépe propojené zážitky. Produkty Xiaomi jsou dostupné ve více než 100 zemích a regionech po celém světě. V srpnu 2024 byla společnost Xiaomi zařazena na seznam Fortune Global 500 už šestý rok po sobě.

Xiaomi je součástí indexů Hang Seng Index, Hang Seng China Enterprises Index, Hang Seng TECH Index a Hang Seng China 50 Index.

Více informací o společnosti Xiaomi naleznete na: https://www.mi.com/global/discover/newsroom

GeForce NOW dokončuje upgrade serverů na RTX 5080 odměnami, soutěžemi i novými hrami

GeForce NOW Ultimate, postavený na pokročilé architektuře NVIDIA Blackwell, přináší výkon grafické karty třídy GeForce RTX 5080 napříč zařízeními — okamžitě díky cloudu. To znamená ve své třídě nejvyšší snímkové frekvence a nejnižší latenci, nové herní režimy jako 360fps Competitive Mode a Cinematic Quality Streaming pro výrazně lepší vizuální kvalitu.

Aktualizace na NVIDIA Blackwell RTX je téměř hotová a dokončovaný upgrade všech serverů na GeForce RTX 5080 po celém světě bude doprovázet řada odměn, soutěží a cen a také nových her streamovaných z cloudu.

Počínaje tímto GFN Thursday si členové mohou užít herní odměny pro Borderlands 4 a Guild Wars 2. Noví uživatelé využívající Chromebooky navíc budou moci uplatnit GeForce NOW Chromebook Fast Pass, aby mohli okamžitě začít streamovat bez reklam a čekání ve frontě.
Je ideální čas zjistit, jak daleko cloudové hraní pokročilo. Hráči se tak mohou pochlubit svou vlastní zkušeností se službou přihlášením do GeForce NOW Community Video Contest. Mají šanci vyhrát roční členství Ultimate. Každý účastník získá dva jednodenní Ultimate passy — jeden pro sebe a druhý pro kamaráda.
O své dojmy ze služby se podělili také zástupci společnosti 2K stojící např. za sérií Borderlands:

„S GeForce NOW Ultimate se špičkové streamování opravdu dostane všude,“ říká Sean Haran, vedoucí oddělení partnerství a licencování ve společnosti 2K. „Kdokoli může zažít slávu Borderlands 4 s dechberoucí grafikou a bezchybným gameplayem poháněným servery GeForce RTX 5080, a to i bez nejnovějších zařízení. Skočte do cloudu a hrajte na vysoké detaily, ať jste doma nebo na cestách.“

Tento týden také do cloudu přibývá 9 nových her, včetně Apollo Justice: Ace Attorney Trilogy od Capcomu. A nově optimalizovaný titul pro GeForce RTX 5080 jsou tento týden Star Wars Outlaws.
Seznam her pro tento týden:

  • SpongeBob SquarePants: Titans of the Tide (novinka na Steamu, 18. listopadu)
  • Long Drive North (novinka na Steamu, 18. listopadu)
  • Demonschool (novinka na Steamu, 19. listopadu)
  • Moonlighter 2: The Endless Vault (novinka na Steamu a Xboxu, v Game Passu od 20. listopadu)
  • Monsters Are Coming! Rock & Road (novinka na Steamu a Xboxu, v Game Passu od 20. listopadu)
  • Prologue: Go Wayback! (novinka na Steamu, dostupné od 20. listopadu)
  • The Crew Motorfest (novinka na Xboxu, dostupné v PC Game Passu od 20. listopadu)
  • Apollo Justice: Ace Attorney Trilogy (Steam)
  • Sacred 2 Remaster (Steam)

VYSOKORYCHLOSTNÍ KABINOVÝ INTERNETOVÝ SYSTÉM OD HONEYWELLU SI VYBRALA SPOLEČNOST GULFSTREAM

Cestující budou mít během letu přístup k vysokorychlostnímu připojení díky systému JetWave X společnosti Honeywell.

BRNO, 20. listopadu, 2025 – Společnost Honeywell (NASDAQ: HON) oznámila, že uzavřela partnerství se společností Gulfstream za účelem certifikace systému JetWaveTM X, vysokorychlostního in-flight internetového připojení pro letouny Gulfstream GIV, GV, G450, G500, G550, G600, G650 a G700. Systém JetWave X umožní uživatelům na palubě využívat vysoce spolehlivé, ultrarychlé připojení k internetu v podobě, která je běžně dostupná například v domácnostech či kancelářích.

„Provozovatelé letounů třídy business-jet hledají celosvětově konzistentní připojení s vysokou kapacitou, aby cestující mohli zůstat skutečně připojeni,“ řekl Jason Wissink, prezident divize Services and Connectivity společnosti Honeywell Aerospace Technologies. „Díky systému JetWave X se uživatelé budou moci snadno připojit ke stávajícím satelitům GX a Viasat společnosti Viasat. Systém také v budoucnu umožní přístup k novým satelitním sítím jako je ViaSat-3 Ka-band. Pro OEM výrobce a poskytovatele údržby, oprav a generálních oprav (MRO) přinese zjednodušená architektura produktu snadnější a rychlejší instalaci systému ve srovnání se současnou generací JetWave a současným uživatelům systému JetWave nabídne ekonomickou cestu k modernizaci.“

Systém JetWave X bude podporován prémiovým servisem společnosti Honeywell v režimu 24/7. Konkrétní termíny dostupnosti pro jednotlivé platformy budou oznámeny. Většina by měla být k dispozici v první polovině roku 2026, v závislosti na dokončení doplňkových typových osvědčení (STC).

Od svého uvedení na trh v roce 2017 se systémy JetWave staly jedním z nejprodávanějších řešení pro připojení v letadlech s dlouhým a ultradlouhým doletem, a to díky bezkonkurenční konektivitě. Po uvedení systému JetWave X bude společnost Honeywell i nadále podporovat současnou generaci systému JetWave, která je nainstalována a provozována. Také tento systém může díky programu JetXP čekat zvýšení výkonu díky vyšším rychlostem.

O společnosti Honeywell

Produkty a řešení od Honeywell Aerospace Technologies se nachází prakticky v každém stroji v komerčním i obranném letectví, v kosmické oblasti i v řadě pozemních systémů. Obchodní jednotka Aerospace Technologies vyrábí letecké motory, elektroniku kokpitů a kabin, systémy bezdrátového připojení, tepelné, energetické a ovládací systémy a mnoho dalších řešení. Její hardwarová a softwarová řešení umožňují vyrábět letadla s nižší spotřebou paliva, zajistit přímější a dochvilné lety i bezpečnější nebe a letiště. Pro více informací navštivte aerospace.honeywell.com nebo sledujte Honeywell Aerospace Technologies na platformě LinkedIn.

Honeywell je integrovaně působící společnost sloužící široké škále průmyslových odvětví a geografických oblastí po celém světě s portfoliem podporovaným naším operačním systémem Honeywell Accelerator a platformou Honeywell Forge. Jako důvěryhodný partner pomáháme organizacím řešit nejnáročnější a nejsložitější výzvy světa. Poskytujeme řešení a inovace pro letecký průmysl, automatizaci budov, průmyslovou automatizaci, automatizaci procesů a procesní technologie, které pomáhají činit svět chytřejším a bezpečnějším, ale také jistějším a udržitelnějším. Další novinky a informace o společnosti Honeywell naleznete na honeywell.com/newsroom.

 

TCL televizory představují nejlepší poměr ceny a výkonu na Black Friday

Praha, 20. listopadu 2025 – Společnost TCL, česká a slovenská trojka na trhu s televizory, se zapojuje do svátku spotřební elektroniky Black Friday. Pokud chcete obrovskou, prémiovou, nebo univerzální chytrou televizi za výhodnou cenu, TCL je skvělá volba. Vybrali jsme pro vás ty nejzajímavější zlevněné modely ve třech různých kategoriích.

TCL 75V6C: obří, chytrý a pro každého

Na velikosti občas prostě záleží. U televizí to platí na sto procent, proto TCL vyhlašuje obrovské slevy na extra velké obrazovky. 75V6C se pyšní 75palcovou úhlopříčkou, což je celých 190 cm. Zkrátka, pořádně velká televize za neuvěřitelnou cenu. Nenechte se ale zmást její velikostí – tato TV nabízí také výborný obraz a chytrý operační systém.

O zobrazení se stará TCL HVA panel se 4K Ultra HD rozlišením a podporou HDR formátů. To znamená vynikající nativní kontrast a maximální detaily pro prvotřídní zážitek ze sledování. Díky elegantnímu bezrámečkovému designu pak skvělý obraz vynikne o to víc.

Chytrý operační systém Google TV vytváří intuitivní prostředí, ve kterém najdete všechny vaše oblíbené streamovací platformy, tisíce aplikací a nepřeberné možnosti přizpůsobení.

TCL 43T69C: ideální druhá televize

Extra velké obrazovky se samozřejmě nehodí všude. Do kuchyně nebo dětského pokoje se 43palcová televize (108 cm) vleze tak akorát. Podobně jako TCL 75V6C, i 43T69C nabízí HVA panel s 4K Ultra HD rozlišením, tentokrát však doplněný o technologii QLED. Kvantové krystaly vytvářejí v této cenové hladině nevídaný ultraširoký barevný rozsah (93 % gamutu DCI-P3). V praxi to znamená nádherně živé a zároveň přirozené barvy. V kombinaci s pokročilými HDR a zvukovými formáty jako jsou Dolby Vision a Atmos pak vytváří skutečně filmový zážitek i na malém formátu.

Na své si však přijdou i gameři. Režim Game Master díky připojení přes HDMI 2.1 automaticky rozpoznává připojenou konzoli a aktivuje nižší dobu odezvy, navíc podporuje synchronizaci snímkové frekvence se zdrojem (VRR) pro plynulý a čistý obraz.

TCL řady C6: prémiové QD-Mini LED televizory za neskutečnou cenu

Pokud chcete prvotřídní obraz a prémiové technologie za dobrou cenu, modely řady C6 (Q6C, C6K) jsou přesně to pravé pro vás – nabízí ve své kategorii špičkový poměr ceny a výkonu. Inovativní podsvícení TCL QD-Mini LED dokáže díky preciznímu řízení světla a lokálnímu stmívání vytvářet ohromující kontrast, hlubokou černou a oslňující světlé záblesky. I zde najdete 4K rozlišení, technologii QLED pro dechberoucí barvy a celou řadu podporovaných HDR formátů.

Kromě toho se televizory řady C6 mohou pochlubit také oblíbeným režimem Filmmaker Mode, který staví věrné a přirozené zobrazení na první místo – perfektní pro filmy a seriály bez příkras, ale za to s maximální přesností barev. Přesně tak, jak je jejich tvůrci zamýšleli. Zážitek jako z kina dotváří u 55palcových a větších modelů Hi-Fi systém Onkyo 2.1 s integrovaným subwooferem pro pořádně dunivé basy.

Milovníci sportu a hraní her ocení panel s vysokou nativní obnovovací frekvencí 144 Hz. Ať už jde o rychlé přejezdy kamery u hokeje nebo divoké přestřelky v FPS hrách, vysoká snímková frekvence zajistí plynulý pohyb, takže vám neujde jediný detail ani v těch nejrychlejších akcích.

Systém Google TV je zde podpořen výkonným procesorem AiPQ Pro, který kromě svižného chodu televizoru přináší také pokročilé algoritmy pro optimalizaci obrazu, barev i pohybu, aby každý váš obsah vypadal co nejlépe.

Pětiletá záruka a SledovaniTV zdarma

Ať už se vám do domácnosti hodí kterýkoliv z TCL Black Friday favoritů, ke každému dostanete dva malé dárky – extra tři roky záruky a voucher na internetovou televizi SledovaniTV na půl roku zdarma. Stačí se registrovat.

O společnosti TCL 

Společnost TCL Electronics se specializuje na výzkum, vývoj a výrobu spotřební elektroniky, včetně televizorů, mobilních telefonů, audio zařízení, chytrých domácích produktů a spotřebičů. Díky kombinaci promyšleného designu a inovativních technologií, které inspirují ke skvělým výsledkům, přináší naše řada produktů funkce, které musíte mít, a smysluplné zážitky. Jako jedna z největších světových značek spotřební elektroniky, náš vertikálně integrovaný dodavatelský řetězec a nejmodernější továrna na výrobu zobrazovacích panelů pomáhají společnosti TCL poskytovat inovace pro všechny. Další informace naleznete na adrese: https://www.tcl.com/eu/.

TCL je registrovaná ochranná známka společnosti TCL Corporation. Všechny ostatní ochranné známky jsou majetkem příslušných vlastníků.

 

České děti se v online světě bojí nejvíce podvodů a deepfake. Vodafone vyzývá k mezisektorové spolupráci na jejich ochranu

Praha, 20. listopadu 2025 – Digitální prostředí je pro děti a mladé v Česku naprosto zásadní. Naprostá většina z nich sleduje videa online, vyměňují si zprávy nebo hrají hry. Uvědomují si také hrozby, kterým ale nejsou schopni sami čelit. Vyplývá to z dat společnosti Vodafone. Ve veřejné i soukromé sféře roste poptávka po řešení těchto rizik, která mají dopad na bezpečí a duševní zdraví mladistvých. Vodafone proto přichází s výzvou k mezisektorovým opatřením a ve spolupráci s mladými vytvořil Devět tipů pro svět online.

Až 93 % dětí sleduje online videa, 74 % komunikuje přes soukromé zprávy na sociálních sítích a 73 % hraje online hry. Vyplývá to z průzkumu Vodafonu , pro který sběr dat realizovala výzkumná společnost Ipsos.[1] S rostoucí aktivitou však narůstají i rizika, která mají zásadní dopad na bezpečí a duševní zdraví mladistvých.

Hrozby, které se s online světem pojí, si uvědomují i sami mladiství. Třeba 62 % z nich se bojí, že jim někdo hackne telefon nebo počítač. Z podvodu a ztráty penež má obavu 57 %. Víc než polovina dotázaných se také bojí, že někdo zveřejní a zneužije jejich fotky nebo je upraví pomocí AI za účelem zesměšňování. 47 % nezletilých má strach z nadávek a posměchu na sociálních sítích.

Online rizika mají přitom genderová specifika. Dívky čelí vyššímu tlaku na vzhled, sexuálnímu obtěžování a reputačním rizikům. Chlapci se více setkávají s posměchem v online hrách.

Mladiství přitom sami přicházejí s řešeními. Nechtějí však přílišná omezení, ale bezpečnější prostředí a aktivní zapojení do tvorby digitálních pravidel. Dvě třetiny z nich by uvítaly lepší možnost banovat nebo hlásit škodlivé chování. Přes 40 % z nich navrhuje větší osvětu ve školách, ale i obecně ve veřejném prostoru. Naopak restrikce, například větší rodičovská kontrola nebo vyšší věkový limit, mají u dětí podporu nižší.

Digitální svět je úžasný a nesmíme na to zapomínat. Čím lépe mu budeme rozumět — temným i světlým stránkám — tím lépe pro nás všechny. Výsledky výzkumu ukazují, že hrozby, kterým mladí často musí čelit, rozhodně nejsou jen „studená voda“, ve které se dá otužovat. Mladí potřebují k růstu překážky, ale taky potřebují prostředí, kde mohou naplno rozvinout svůj potenciál, nikoli prostředí, které je ničí. Proto je nutné budovat prostor s pravidly, jež zároveň chrání i podporují. A klíčem je komunikace napříč generacemi — bez ní nevznikne bezpečí ani důvěra. A právě proto se mi líbí, že v tomto případě to konečně není „o nich bez nich“. Dospělí totiž většinou ani netuší, co se v online světě skutečně odehrává,” zdůrazňuje Marek Vrbík, člen Rady Českého telekomunikačního úřadu

Data se shodují i v mezinárodním srovnání

Podobná data ukazuje i globální průzkum Nadace Vodafone . Zároveň upozorňuje, že digitální stresory, jako je kyberšikana, dezinformace, návykové funkce platforem a škodlivé srovnávání, přispívají k nárůstu úzkostí, depresí a problémů s chováním. Děti také často postrádají znalosti o ochraně dat, algoritmech a dezinformacích. Připraveni se necítí být ani učitelé.

Spolupráce veřejného a soukromého sektoru je klíčová

Děti však v současnosti nelze v online světě ochránit dostatečně. Chybí legislativa pro možnosti blokování nevhodného obsahu, účinná kontrola věku napříč platformami a další opatření, která by alespoň částečně přispěla k tolik potřebnému většímu digitálnímu zdraví dětí a mladých. Skupina Vodafone a Nadace Vodafone ve spolupráci s organizací Save the Children vydaly proto takzvanou Bílou knihu o ochraně dětí online. V ní vyzývají k mezisektorové spolupráci firem, neziskového sektoru a zákonodárců, která povede k zavedené účinné legislativy. V dokumentu jde o pět hlavních oblastí:

  1. Zavedení účinného a jednotného ověřování věku napříč platformami.
  2. Ochrana dětí před návykovými designovými prvky.
  3. Povinná odpovědnost platforem za bezpečnost dětí při využívání návykovém designu.
  4. Možnost efektivního blokování nelegálního obsahu, zejména dětské pornografie.
  5. Systematická podpora digitálních dovedností a zdraví dětí, rodičů i pedagogů.

“Ochrana dětí v online prostředí vyžaduje víc než jen individuální úsilí; potřebuje koordinovanou mezisektorovou spolupráci. Školy, technologické firmy, neziskové organizace, rodiče – ti všichni hrají klíčovou roli, ale pouze společně můžeme vytvořit online prostor, který bude bezpečný a zároveň bude podporovat duševní zdraví dětí. Ochranu a práva dětí proto musíme jednoznačně zakotvit v legislativě. Tato Bílá kniha je výzvou ke spolupráci pro všechny zainteresované strany, abychom společně zajistili zdravější digitální budoucnost,” komentuje Violeta Luca, CEO českého Vodafonu, výzvu ke spolupráci definovanou v Bílé knize.

Důslednější ochrana práv dětí v online prostředí je cestou k tomu, jak ochránit dětské duševní zdraví a zabránit nárůstu radikalizace a násilí ve společnosti. Děkuji všem partnerům, kteří chtějí bezpečnosti dětí na internetu věnovat své zdroje a kapacitu. Tento úkol je natolik náročný, že bez dobré spolupráce nemáme šanci jej úspěšně zvládnout,“ vítá snahu o spolupráci zmocněnkyně pro lidská práva Klára Šimáčková Laurenčíková.

Devět tipů pro svět online. Od mladých pro mladé

Vodafone na tématu digitálního zdraví a potřebných opatření spolupracuje i s těmi, kterých se problematika dotýká nejvíce – s dětmi a mladými lidmi. Právě oni vytvořili pro sebe a své vrstevníky u příležitosti Světového dne dětí Devět tipů pro svět online. Ty zahrnují následující oblasti:

  1. Nastavení vlastních zdravých limitů u obrazovky
  2. Digitální stopu
  3. Ochranu soukromí
  4. Ochranu před podvody
  5. Kyberšikanu
  6. Možnosti pomoci
  7. Sdílení osobních informací
  8. Respektování online hranic
  9. Chytré digitální návyky

Vodafone se digitálnímu bezpeční a zdraví dětí věnuje dlouhodobě. Podílel se například na příručce pro rodiče „První mobil“, která je plná užitečných rad a tipů ohledně toho, jak nastavit první telefon pro dítě, zároveň Vodafone od samého počátku podporuje unikátní projekt Kyberpohádky. Na stránce Digitální rodičovství mohou rodiče, děti i mladiství najít návody, články a další zajímavé informace.

[1] Sběr dat realizovala výzkumná agentura Ipsos. Jednalo se o kvantitativní výzkum CAWI. Dotazník byl zaslán rodičům, kteří ho předali svým dětem. N=520, Reprezentativní rozdělení respondentů. Dělení na chlapce a dívky a mladší (10-14 let) a starší (15-19 let) věkovou skupinu.

O společnosti Vodafone 

Vodafone je telekomunikačním lídrem v Evropě a Africe. Naším cílem je „spojovat pro lepší budoucnost“ a naše odborné znalosti a rozsah působení nám dávají jedinečnou příležitost dosáhnout pozitivní změny pro společnost. Naše sítě udržují rodiny, přátele, firmy i vlády ve spojení a hrajeme zásadní roli při udržování chodu ekonomik a kritických odvětví, jako je vzdělávání a zdravotní péče. Vodafone je největším operátorem mobilních a pevných sítí v Evropě a Africe. Poskytujeme mobilní a pevné služby více než 355 milionům zákazníků v 15 zemích a v dalších téměř 50 zemích spolupracujeme v oblasti mobilních sítí s partnery. Naše podmořské kabely přenášejí přibližně jednu šestinu světového internetového provozu a vyvíjíme novou službu satelitní komunikace, která umožní připojení v oblastech bez pokrytí. Vodafone provozuje jednu z největších platforem pro internet věcí (IoT) na světě s více než 215 miliony připojení a poskytuje finanční služby přibližně 92 milionům zákazníků v sedmi afrických zemích – zpracováváme tak více transakcí než kterýkoli jiný poskytovatel.

V České republice poskytuje Vodafone služby 5 milionům zákazníků. Vodafone měl v roce 2024 nejlepší mobilní datovou síť v ČR, a to podle měření nezávislé německé společnosti umlaut.

Podporujeme diverzitu a inkluzi prostřednictvím našich politik v oblasti mateřské a rodičovské dovolené, celosvětově s pomocí internetového připojení posilujeme postavení žen a obecně zlepšujeme přístup ke vzdělání a digitálním dovednostem. Respektujeme všechny jednotlivce bez ohledu na rasu, etnickou příslušnost, zdravotní postižení, věk, sexuální orientaci, genderovou identitu, kulturu nebo náboženství.

Vodafone rovněž dělá významné kroky ke snížení dopadu svého podnikání na planetu. Jde například o nákup 100 % elektřiny z obnovitelných zdrojů ve všech evropských zemích i o opětovné použití, další prodej nebo recyklaci 100 % našeho nadbytečného síťového vybavení. Firma také postupně snižuje emise skleníkových plynů z provozu i z dodavatelského řetězce. Díky těmto krokům chce Vodafone dosáhnout nejpozději v roce 2040 uhlíkové neutrality. Více informací na www.vodafone.cz/.

 

Nebezpečí v základní výbavě: Analýza levných bezpečnostních kamer odhalila závažná rizika

Praha, 20. listopadu 2025 – Mají chránit domov, místo toho otevírají dveře hackerům. Analýza levných bezpečnostních kamer, kterou v rámci výzkumu na ČVUT provedl expert ze společnosti Atos, odhalila závažné chyby v jejich kybernetickém zabezpečení. Podle zjištění může být až 50 % zařízení používaných ve středně velkých českých firmách zranitelných. V mnoha případech může kdokoliv na světě v přímém přenosu sledovat, co se děje ve vaší ložnici, dětském pokoji vašeho dítěte nebo zasedačce vedení firmy. Není otázkou, jestli vás někdo napadne, ale kdy. Riziko zneužití jde ovšem snížit dodržením několika zásad.

„Moderní připojená domácnost přináší vyšší komfort, ale také vyšší riziko hackerského útoku. To je přímo úměrné ušetřeným částkám. Například cenově dostupnější IP/IoT kamery jsou v naprosté většině případů časovaná bomba,“ říká Janis Berberi, expert na kyberbezpečnost ze společnosti Atos, který se v rámci své vědecké práce na ČVUT věnoval hloubkovým penetračním testům dvou populárních IP kamer. Jeho zjištění se však vztahují obecně na celou kategorii levných kamer. Chyby a díry se opakují napříč celým segmentem těchto zařízení.

IP kamery patří mezi nejrozšířenější zařízení pro chytré domácnosti nebo firmy. Umožňují sledovat dům na dálku, zaznamenávat pohyb nebo odesílat upozornění do mobilu. Právě tyto schopnosti z nich dělají atraktivní cíl pro útočníky. Problém je, že výrobci kamer to hackerům neztěžují, právě naopak. Podle Janise Berberiho to potvrzuje penetrační testování ve firmách.

Na váš domov se přes IP kameru nemusíte dívat jen vy

Expert na chytrá zařízení situaci ilustruje na dvou populárních IP kamerách Niceboy ION Outdoor Security Camera a Tesla Smart Camera Outdoor Pro. Detailní penetrační testy podle metodiky OWASP IoT Security Testing Guide ukázaly, že obě zařízení obsahují kritické zranitelnosti, které mohou umožnit úplné ovládnutí kamery hackery. Jaké byly ty nejzásadnější problémy? Živý nešifrovaný video stream bez zaheslování mohl sledovat kdokoliv ve stejné síti. Hesla a přihlašování nastavil výrobce na obecně známé varianty typu Admin/Admin. Kamery umožňovaly nainstalovat firmware bez digitálního podpisu výrobce. To znamená, že útočník mohl kameře podvrhnout svůj upravený firmware a získat nad ní kontrolu. Stejně tak chybělo zabezpečení servisních portů.

Nemusíte vyhrát, někdy je bezpečnější hrát na remízu

Ve chvíli, kdy kamera nabídne kombinaci nízké ceny a jednoduché instalace svépomocí, zákazníci jsou ochotni tolerovat systémové nedostatky v oblasti bezpečnosti. Někteří přistoupí na to, že je může někdo sledovat. Další o tom ani nepřemýšlí. Z analýzy IP kamer ale vyplývá, že v této situaci určitá obrana přesto existuje. „V podstatě byste se neměli ptát, jestli vám někdo kameru napadne, ale spíš, kdy se tak stane. Je dobré útočníkům jejich práci ztížit tam, kde jim to výrobce kamery usnadnil,“ říká Berberi a nabízí několik tipů, jak na to.

  1. Heslujte. Místo z výroby nastaveného hesla admin nebo 12345 dejte složitější. Kombinujte čísla, písmena a speciální znaky. Zaheslujte všechny součásti a funkce, které jdou. Tedy nejen přístup do nastavení kamery, ale třeba i k video streamu. Dobré je, že v současné době můžete využít programy jako Password Manager ve Windows nebo Hesla/Passwords pro Apple, které silná hesla vygenerují a budou si je pamatovat místo vás.
  2. Udělejte kamerám síť pro hosty. Většina routerů umí vytvořit speciální „síť pro hosty“. Ta funguje odděleně od sítě, na které běží zbytek vaší domácnosti. Když na ni připojíte kamery, tak se z „hostovské“ sítě útočník nedostane k důležitým datům ve vaší hlavní síti. Vyhýbejte se také vzdálenému připojování ke kamerám, nebo alespoň používejte VPN tunel.
  3. Řešte záběr. V případě kompromitace kamery je dobré, aby útočník viděl z vašeho soukromí co nejméně. Když instalujete kamery, přemýšlejte, co budou zabírat. Položte si otázku: Vadilo by mi, kdyby tohle viděl někdo cizí?
  4. Prověřujte a aktualizujte. Před nákupem se dívejte nejen na cenové srovnávače. Do vyhledávače zadejte název výrobku a slovíčko „vulnerability“ nebo „exploit“. Tím zjistíte, jak je na tom vámi vybraná kamera z pohledu kyberbezpečnosti. Zeptat se můžete také vaší AI.
  5. Instalujte s odborníky. IP kamera je v podstatě počítač připojený do internetu. Její správné nastavení vyžaduje znalosti. Pokud nejste skutečně zběhlí v IT, přenechejte instalaci někomu, kdo tomu rozumí. Oslovit můžete třeba někoho v rodině nebo mezi známými. U firemních instalací zvažte bezpečnostní audit, který vám prozradí, v jakém stavu jsou kamery, routery, tiskárny a jiná připojená zařízení. Ze stovky středně velkých firem v Česku může být až u poloviny zařízení zjištěna zranitelnost. Při nákupu od počtu zhruba deseti IP kamer se už firmám vyplatí nechat si vybraný model předem penetračně otestovat.

„Stačí několik minut, běžně dostupné nástroje a počítačové znalosti. Útočník pak může sledovat v přímém přenosu, jak si hrají vaše děti nebo co děláte v ložnici. Snadno se také přes kameru dostane do vaší sítě a následně k dalším chytrým zařízením nebo k počítači,“ varuje Berberi. „Z pohledu bezpečnosti je závažné i automatické odesílání dat do ciziny. Zákazník přitom není dostatečně informován v dokumentaci ani při instalaci, že kamera nahrává data do cloudu v Číně, natož kdo má k nim přístup.“

O Skupině Atos

Skupina Atos je globálním lídrem v oblasti digitální transformace s přibližně 67 000 zaměstnanci a ročním obratem přibližně 10 miliard eur. Působí v 61 zemích pod dvěma značkami – Atos pro služby a Eviden pro produkty. Skupina Atos, evropská jednička v oblasti kybernetické bezpečnosti, cloudu a výpočetní techniky s vysokým výkonem, se zavázala k zabezpečené a dekarbonizované budoucnosti a poskytuje end-to-end řešení založená na umělé inteligenci na míru pro všechna průmyslová odvětví. Skupina Atos je značka, pod kterou působí společnost Atos SE (Societas Europaea), kótovaná na burze Euronext Paris.

Cílem Skupiny Atos je napomáhat ve vytváření budoucnosti informačních technologií. Svými odbornými znalostmi a službami podporuje rozvoj vědomostí, vzdělávání a výzkumu multikulturním přístupem a přispívá k rozvoji vědeckotechnické excelence. Skupina Atos na celém světě umožňuje svým zákazníkům a zaměstnancům, jakož i členům společností, aby žili, pracovali a rozvíjeli se udržitelně v bezpečném a zabezpečeném informačním prostoru.

Cena, kvalita a důvěra ve značku: průzkum odhaluje tři klíčové faktory při nákupu smartphonů v rámci Black Friday

Globální průzkum mezi spotřebiteli odhalil, že ačkoli slevy jsou prvořadé, výkon zařízení a reputace značky jsou při nákupu elektroniky v průběhu akčních nabídek Black Friday rozhodující.

[Praha, 20. listopadu] – Black Friday je jednou z největších nákupních událostí roku. Dle mezinárodní studie, která se zaměřuje na priority nakupujících v oblasti technologií u nabídek Black Friday, se spotřebitelé při nákupu elektroniky řídí třemi hlavními faktory: atraktivní cenou po slevě, ověřenou kvalitou produktu a reputací značky. Více než polovina všech nakupujících přitom využije jednu z výhodných nabídek Black Friday. Pro spotřebitele zejména z řad technicky zdatné generace Z a mileniálů je ale hledání ideálního smartphonu i přes lákavé ceny spojené s promyšlenou koupí.

Primát ceny a slev

Není překvapením, že hodnota zůstává hlavním faktorem při nákupu elektroniky. Data z průzkumu ukazují, že „cena po slevě”je pro spotřebitele nejdůležitějším faktorem. Společnost HONOR si je toho vědoma a přichází s atraktivními cenami v rámci Black Friday napříč celým portfoliem produktů, aby i vlajkové lodi byly dostupné širšímu spektru nakupujících. Ze studie vyplývá, že současní spotřebitelé přidávají položky do svých online košíků a seznamů přání s několika týdenním předstihem a pomocí AI nástrojů dostávají upozornění na slevy a porovnávají ceny. Tento posun od impulzivních nákupů k plánovaným koupím založeným na hodnotě je trendem, který HONOR podporuje.

Více než jen sleva

Zajímavá nabídka je vstupní branou, ne však poslední tečkou při rozhodování. Průzkum trhu ukazuje, že „kvalita produktu“ a „značka“ jsou druhým a třetím nejdůležitějším faktorem při nákupu. V tom je silná filozofie HONOR, která podporuje inovace bez kompromisů. Spotřebitelé hledají zařízení, která jim poskytnou smysluplný zážitek a spolehlivou investici, na což HONOR reaguje:

  • Bezkonkurenční odolností: Zařízení HONOR jsou přizpůsobené každodenním reálným situacím a jejich odolnost je ověřena prestižními pětihvězdičkovými certifikáty SGS proti pádu a vysokými hodnotami IP s ochranou proti vodě a prachu.
  • Průlomovou technologií baterií: Díky inovacím, jako jsou křemíkovo-uhlíkové baterie s vysokou hustotou, poskytují smartphony HONOR celodenní bezkonkurenční výdrž bez obav o spolehlivé spojení od první ranní přednášky až po poslední noční studijní sezení.
  • Špičkovými AI fotoaparáty: HONOR přináší profesionální focení díky výkonným AI fotoaparátům, které umožňují pořizovat perfektní, ultračisté fotografie bez námahy a zachovat tak nejdůležitější okamžiky života v brilantních detailech.

Tyto benefity pomáhají budovat důvěru ve značku, a poukazují na trend, že chytrý nákup má přinášet trvalou hodnotu i dlouho po skončení propagačních akcí.

Nabídka HONOR pro Black Friday

Pro akční nabídky Black Friday vysílají spotřebitelé jasný vzkaz: hledají technologii, která nabízí dokonalé spojení hodnoty, kvality a inteligence. HONOR má pro to jedinečnou pozici. Díky integraci špičkové AI, výjimečné odolnosti a nadprůměrnému výkonu u cenově dostupných zařízení, není třeba dělat žádné kompromisy. HONOR je nejchytřejší volbou pro reálný život.

Akční ceny HONOR, které by vám neměli uniknout:

Smartphony HONOR se speciální slevou 5000 Kč: HONOR Magic V5 za 39 990 Kč, HONOR Magic7 Pro za 19 990 Kč.

Nejlevnější nabídky: Model HONOR X5c Plus v akční nabídce za 1 990 Kč a HONOR X7d v akční nabídce za 3 490 Kč.

Skvělé parametry za výhodnou cenu: Honor 400 Lite za akční cenu 5 490 Kč a Honor Magic 7 Lite od 5 990 Kč.

Dále také: Tablet Honor PAD V9 WiFi (RAM 8 GB, kapacita úložiště 256 GB) pořídíte již za 7 990 Kč, tablet HONOR Pad 10 Wifi (RAM 8 GB, kapacita úložiště 256 GB) je dostupný za 8 990 Kč nebo HONOR Pad X8a v ceně 3 290 Kč. Chytré hodinky Honor Watch 5 Green lze koupit za 3 490 Kč.

O společnosti HONOR

HONOR je přední globální společností, která rozvíjí ekosystém zařízení s umělou inteligencí. Jejím cílem je přinést revoluci v interakci mezi člověkem a zařízeními, která propojuje ekosystém umělé inteligence se všemi uživateli v éře agentické umělé inteligence i mimo ni. HONOR chce podporovat otevřenou spolupráci s dalšími partnery v oboru, aby se společně podíleli a vytvářeli ekosystém sdílených hodnot. Díky inovativnímu portfoliu produktů, který zahrnuje telefony s umělou inteligencí, počítače, tablety, přenosná zařízení a další produkty si HONOR klade za cíl posílit vnímání každého člověka a umožnit všem přijmout nový inteligentní svět.

Sledujte HONOR na sociálních sítích:

Instagram: https://www.instagram.com/honorczsk/

Facebook: https://www.facebook.com/Honorcz/

HP Work Relationship Index 2025 ukazuje historické minimum naplnění v práci

Zaměstnanci po celém světě čelí rostoucím nárokům a klesající míře spokojenosti. Většinu faktorů ovlivňujících jejich naplnění mohou firmy přímo ovlivnit. Letos poprvé přinesl průzkum také doplňková data z České republiky, která potvrzují silnou potřebu smysluplné práce, podpory a moderních technologií.

Hlavní zjištění:

  • Jen 20 % znalostních pracovníků globálně má zdravý vztah k práci – nejméně od začátku průzkumu.
  • 62 % zaměstnanců pociťuje rostoucí tlak a očekávání, přičemž téměř polovina má pocit, že firmy upřednostňují zisk před lidmi.
  • Zaměstnanci, kteří jsou v práci naplnění, mají 3× vyšší šanci na pracovní pohodu, propojení s týmem a rovnováhu mezi prací a osobním životem.
  • 4 z 10 pracovníků dnes používají AI denně; ti s firemním přístupem k AI nástrojům mají dvojnásobnou pravděpodobnost zdravého vztahu k práci.
  • V Česku má zdravý vztah k práci 21 % zaměstnanců. Navíc 70 % věří, že firmy upřednostňují růst a ekonomické výsledky před zkušeností zaměstnanců.

HP ve třetím ročníku globálního průzkumu Work Relationship Index ukazuje, že vztah lidí k práci prochází zásadní krizí. Podle letošních dat má zdravý vztah k práci jen pětina znalostních pracovníků – o významných osm procentních bodů méně než v roce 2024. Největší propad hlásí samotní vedoucí pracovníci, což poukazuje na ztrátu spojení i důvěry v nejvyšších patrech firem.

Přesto výsledky naznačují, že situaci lze zvrátit. Až 85 % faktorů, které ovlivňují smysluplnost práce a pocit naplnění, je v rukou samotných organizací. Dopady na motivaci, produktivitu a firemní kulturu tak nejsou osudem, ale příležitostí k aktivní změně.

Průzkum mimo jiné ukazuje, že mnoho zaměstnanců vnímá rostoucí tlak — téměř dvě třetiny uvádějí vyšší očekávání než v předchozím roce a téměř polovina má dojem, že jejich organizace preferuje zisk před lidmi. Významná část pracovníků zároveň postrádá základní pilíře spokojenosti: jen 44 % cítí, že jejich práce má pro ně smysl, a pouze 39 % má pocit, že je jejich úsilí adekvátně oceněno. To jsou přitom prvky, které mohou firmy ovlivnit relativně snadno.

Zaměstnanci, kteří se nacházejí v tzv. „zdravé zóně“, jsou nejen spokojenější, ale také výrazně produktivnější a loajálnější. Mají třikrát větší šanci dosahovat pracovně-životní rovnováhy, cítit se propojení se svými týmy a pozitivně přispívat k růstu organizace. Firmy, které aktivně pracují na kultuře založené na důvěře, uznání, flexibilitě a podporují moderní pracovní nástroje, tak získávají jasnou konkurenční výhodu.

Významným tématem letošního ročníku je také role umělé inteligence. AI dnes používají čtyři z deseti pracovníků a ti, kteří mají přístup k firemním nástrojům a školením, hlásí výrazně lepší vztah k práci. Stále však existuje rozdíl mezi běžnými zaměstnanci a IT lídry – zatímco pouze pětina zaměstnanců se v AI cítí jistě, mezi IT rozhodovateli je to více než polovina. Firmy, které investují do vzdělávání a dostupných AI nástrojů, mají šanci výrazně zvýšit produktivitu i pracovní spokojenost.

Do hry vstupuje i generace Z a mileniálové, kteří dnes tvoří většinu pracovního trhu. S přirozenou otevřeností k technologiím a důrazem na flexibilitu a smysl práce mění standardy. Více než polovina z nich má vedlejší projekt či podnikatelskou aktivitu a čtyři z pěti by byli ochotni obětovat část příjmu výměnou za větší svobodu a autonomii. Firmy, které na tato očekávání nereagují, riskují odchod talentů.

Česká republika: zaměstnanci chtějí smysl, uznání a kvalitní nástroje pro práci

Situace v České republice kopíruje globální trend, a v některých ohledech ho dokonce překonává. Podle lokální části průzkumu má zdravý vztah k práci pouze 21 % českých pracovníků – jen o procentní bod více než celosvětový průměr. Více než polovina zaměstnanců (55 %) cítí rostoucí tlak a nároky a 47 % má dojem, že firmy stále více upřednostňují zisk před lidmi. Až 70 % českých znalostních pracovníků navíc otevřeně říká, že organizace staví byznysové výsledky nad zaměstnaneckou zkušenost. To potvrzuje, že důvěra, bezpečí a férové zacházení jsou témata, která dnes rezonují i v tuzemských firmách.

Čeští zaměstnanci zároveň jasně říkají, co ke spokojenosti potřebují. Nejvíce jim záleží na pocitu kompetence, smyslu a možnosti růstu, tedy na tom, aby jejich práce měla viditelný dopad a aby měli prostor se rozvíjet. Problémem však je, že většina pracovníků není spokojena ani s jedním z klíčových pilířů naplnění a často jim chybí moderní pracovní nástroje. Pouze 21 % českých zaměstnanců uvádí, že mají k dispozici technologie, které potřebují pro efektivní práci, což je srovnatelné s globálním průměrem.

„Čeští zaměstnanci jsou pracovití, loajální a ochotní růst – ale potřebují k tomu kvalitní podmínky. Výsledky jasně ukazují, že české firmy mohou výrazně posílit spokojenost i výkonnost tím, že zaměstnancům poskytnou důvěru, smysluplné vedení a moderní technologické vybavení. Investice do lidí a technologií dnes není benefit, ale zásadní podmínka konkurenceschopnosti,“ říká Kateřina Barbier, výkonná ředitelka HP Česká republika.

Výsledky letošního HP Work Relationship Indexu tak vysílají jasný signál: budoucnost práce bude patřit organizacím, které staví lidi do centra, investují do smyslu, technologií a flexibility a budují prostředí založené na důvěře a uznání.

HP ve spolupráci s Accenture Song realizovalo doplňkový online průzkum k tradičnímu HP Work Relationship Indexu 2025. Studie zaměřená na dvě cílové skupiny proběhla v pěti evropských zemích – Polsku, Turecku, Rakousku, České republice a Švýcarsku. Do průzkumu se zapojilo 2 500 pracovníků, z toho 2 000 znalostních pracovníků (400 v každé zemi) a 500 lidí s rozhodujícími pravomocemi v IT (100 v každé zemi).

O společnosti HP

Společnost HP Inc. (NYSE: HPQ) je celosvětovým lídrem v oblasti technologií a tvůrcem řešení, která umožňují lidem realizovat jejich nápady a zabývat se věcmi, na nichž jim záleží nejvíc. Společnost HP působí ve více než 170 zemích světa a nabízí širokou škálu inovativních a udržitelných zařízení, služeb a předplatitelských programů pro osobní počítače, běžný i 3D tisk, hybridní práci, hraní her a další. Více informací o HP Inc. naleznete na http://www.hp.com.

Češi se o svátcích rádi rozmazlují. Předvánoční výdaje porostou téměř o 5 %, ukazuje predikce Mastercard

Praha, 20. listopadu 2025 – Výdaje českých domácností v předvánočním období letos porostou rychleji než ve zbytku Evropy. Podle nové predikce Institutu pro ekonomiku společnosti Mastercard vzrostou maloobchodní výdaje mezi 1. listopadem a 24. prosincem o 4,6 procenta, což je výrazně nad evropským průměrem. Češi dávají přednost hlavně menším radostem – kosmetice, módě nebo zážitkům. Za sváteční potraviny potom utratí o téměř tři čtvrtiny víc než za běžný nákup během roku.

Největší část předvánočních výdajů českých domácností míří do kategorií, které přinášejí radost a emoční hodnotu – kosmetika, móda a zážitky. Právě v kosmetice patří Česko k nejrychleji rostoucím trhům v Evropě. Z hlediska celkového očekávaného růstu maloobchodních tržeb patří Česko na čtvrtou příčku v Evropě.

Očekávaný růst svátečních maloobchodních výdajů (bez prodejů aut):

Země Očekávaný růst
Maďarsko 5,2 %
Polsko 5,0 %
Španělsko 4,8 %
Česká republika 4,6 %
Nizozemsko 3,5 %
Spojené království 3,5 %
Evropa (průměr) 3,1 %
Německo 2,9 %
Itálie 2,1 %
Francie 1,7 %

Zdroj: Mastercard SpendingPulse

Češi během svátků výrazně navyšují zejména své nákupy potravin – průměrná hodnota vánočního nákupního košíku činí 556 korun oproti 314 korunám v běžném období roku. To představuje nárůst o 73 procent, vůbec nejvyšší v Evropě. Naopak nejmenší rozdíly mezi běžnými a svátečními nákupy potravin jsou v Itálii (40 procent) a v Německu (50 procent).

„Před nadcházejícími svátky dávají evropští spotřebitelé jasně najevo svou odolnost a přizpůsobivost. I když se očekává spíše mírný růst celkových maloobchodních tržeb, pozorujeme silnou poptávku po dostupném luxusu, drobnějších nákupech a zážitcích z cest. Zájem o prémiové potraviny a tradiční sezonní lákadla či pobyty ve vzdálených destinacích ukazuje, že vzorce utrácení odrážejí pečlivě vybalancované rozvážnost a požitky,“ říká Natalia Lechmanova, hlavní ekonomka společnosti Mastercard pro Evropu.

Evropské trendy: emoční hodnota, second-hand a cestování za zážitky

Evropa jako celek letos potvrzuje posun směrem k menším, osobním radostem. Spotřebitelé stále častěji volí dostupné luxusní zboží – od kosmetiky přes módu až po prémiové potraviny. Zároveň roste obliba zážitků, živých akcí a společného trávení času, které mají silnější emoční hodnotu než velké materiální dárky. Naopak poptávka po dražším zboží, jako je elektronika nebo nábytek, zůstává v mnoha zemích utlumená.

Výrazným trendem je růst popularity second-hand módy, zejména mezi generacemi Z a Alfa. Tyto mladé skupiny stále více určují, kam směřuje evropská poptávka – preferují udržitelnost, cenovou dostupnost a jedinečný styl. Největší boom zaznamenává Španělsko, kde mladí lidé aktivně vyhledávají kvalitní kousky z druhé ruky jako alternativu k rychlé módě.

Luxusní zboží si i přes opatrnější spotřebitelské nálady udržuje pevnou pozici. V západní Evropě, zejména ve Francii, Německu a Velké Británii, roste podíl online prodejů luxusu. V zemích střední a východní Evropy, kde online nákupy luxusu nejsou tak rozšířené, zase posilují kamenné prodejny.

Mezi nejzajímavější evropské trendy letošního roku patří rostoucí zájem o zimní cestování mimo evropský kontinent. Šest z nejoblíbenějších destinací je letos mimo Evropu, zatímco loni to byla jen jedna (Marrákeš). Nejoblíbenější jsou Thajsko a Egypt, obě tyto země mají dokonce na žebříčku dvě destinace. Japonské Tokio, které dominovalo letním trendům, se i v zimě drží v první desítce.

Celou zprávu Europe holiday spending outlook 2025 najde zde.

O Institutu pro ekonomiku společnosti Mastercard

Institut pro ekonomiku společnosti Mastercard (Mastercard Economics Institute) byl založen v roce 2020. Jeho posláním je analyzovat makroekonomické trendy z pohledu spotřebitele. Tým ekonomů, analytiků a datových vědců čerpá z poznatků společnosti Mastercard, včetně služby Mastercard SpendingPulse™, a z údajů třetích stran. Na jejich základě institut pravidelně poskytuje výstupy k aktuálním ekonomickým tématům určené klíčovým klientům, partnerům a tvůrcům politik.

O společnosti Mastercard

Mastercard pomáhá rozvíjet ekonomiky a zlepšovat životy lidí ve více než 200 zemích a regionech po celém světě. Společně se svými zákazníky budujeme udržitelnou ekonomiku, ve které může prosperovat každý. Podporujeme širokou škálu digitálních platebních možností, které zajišťují zabezpečené, jednoduché a chytré transakce. Vzájemné propojení technologií, inovací, partnerství a sítí společnosti Mastercard vytváří jedinečný soubor produktů a služeb, které umožňují lidem, firmám i institucím naplňovat jejich potenciál.

www.mastercard.com

Exit mobile version