Romantické podvody: kyberzločinci dokáží ukrást víc než jen srdce svých obětí

První máj, a potažmo celý květen, je tradičně vnímaný jako čas lásky a romancí. Zároveň ale toto období nahrává kyberpodvodníkům, kteří pod příslibem láskyplného vztahu dokáží ze svých obětí vylákat stovky tisíc korun. Jak upozorňují specialisté na oblast bezpečnosti ze společnosti Fortinet, takzvané „romantické podvody“ jsou dnes díky oblibě sociálních sítí a seznamovacích platforem stále rozšířenější a spolu s technologickým pokrokem i dokonalejší.

Online seznamovací platformy využívají celosvětově stovky milionů lidí a v případě sociálních sítí je to téměř pět miliard uživatelů. Online prostředí tak podvodníkům nabízí obrovský prostor, kde lovit své oběti. „Na romantických podvodech je nejzrádnější, že se zpočátku jeví relativně nevinně. Útočníci nejprve navážou se svou obětí virtuální vztah a až po několika týdnech rozehrají manipulativní hru s cílem vylákat z oběti peníze,“ vysvětluje Ondřej Šťáhlavský, regionální ředitel společnosti Fortinet pro střední a východní Evropu.

Útočníci si za své cíle nejčastěji vybírají osoby čerstvě opuštěné, bohaté nebo se špatnou znalostí internetového prostředí. Všechny tyto informace se na sociálních sítích dají snadno dohledat, pokud uživatel nedodržuje základní bezpečnostní opatření, jako je nastavení soukromí či zveřejňování citlivých osobních dat. Přestože mezi oběťmi převažují ženy, výjimkou nejsou ani muži.

Podle údajů z Velké Británie bylo za uplynulý rok oznámeno přes 8000 podvodů s celkovou škodou více než 92 milionů liber. V České republice je tento typ podvodů také na vzestupu a v reportovaných případech oběti hlásí ztráty ve výši stovek tisíc korun.

„Rozvoj technologií romantickým podvodníkům nahrává a jejich praktiky jsou čím dál přesvědčivější. Umělá inteligence dnes dokáže vytvořit deepfake fotografie, ale i hlasové a videozáznamy, psát romantické dopisy a vést přesvědčivé konverzace. To vše pak vytvoří dokonalou iluzi, které je snadné podlehnout,“ říká Ondřej Šťáhlavský ze společnosti Fortinet.

Umělá inteligence ale může fungovat také jako účinná obrana. Analytické nástroje založené na AI dokáží odhalit vzorce v online konverzacích a vydat varování například v případě opakovaných dotazů na osobní údaje nebo žádosti o zaslání peněz. Integrací tohoto typu analýzy do seznamovacích platforem a chatovacích služeb by mohlo dojít ke snížení rizika pro uživatele.

„Stejně jako u ostatních typů kyberpodvodů i v tomto případě platí, že nejlepší ochranou je obezřetnost. Uživatelé by si měli důkladně rozmyslet, s kým sdílejí své soukromé informace a osobní fotografie. Při seznamování online je třeba si svůj protějšek alespoň částečně prověřit, účty na sociálních sítích bez historie a s jedinou fotografií jsou jasným varovným signálem. Pomoci může i zpětné ověření profilové fotografie ve vyhledávači, protože podvodníci často využívají fotky jiných lidí náhodně stažené z internetu,“ shrnuje Ondřej Šťáhlavský ze společnosti Fortinet.

Společnost Fortinet shrnula nejčastější varovné signály, kterých si při online seznamování všímat:

  • Tzv. „love bombing“: Neustálé komplimenty, nekonečné vyznávání lásky a plánování sňatku po několika týdnech známosti.
  • Vzdálenost: Neochota k osobnímu setkání s výmluvou na práci či život v zahraničí, vojenskou misi nebo časté cestování. Vyhýbání se telefonickým a video hovorům.
  • Žádost o peníze: Zpočátku nevinné žádosti o drobné částky postupně eskalují ve větší obnosy.
  • Nevyžádané investiční rady: Útočníci se často vydávají za zkušené investory a slibují zprostředkovat výhodné investice s vysokým výnosem.
  • Srdceryvné osudy: Žádost o finanční pomoc bývá zdůvodněna dramatickými okolnostmi, jako je vážné onemocnění, nehoda, ztráta zaměstnání nebo náklady na návrat ze zahraničí. Útočníci navíc často vysvětlují nedostatek financí tím, že se nemohou dostat ke svým úsporám.
  • Žádost o intimní fotografie: Útočníci se z oběti mohou snažit vymámit citlivé fotografie za účelem pozdějšího vydírání.
  • Viditelné rozdíly ve stylu komunikace: Na jednom podvodu se může podílet více útočníků nebo být využita generativní umělá inteligence.

Ve vystudovaném oboru zůstává jen čtvrtina mladých absolventů učilišť. Při vhodném výběru oboru jsou však podle průzkumu vysoce spokojení s prací i výdělkem

Zatímco o místa na gymnáziích se žáci základních škol přetahují, učiliště musí často bojovat o každého zájemce. Přihlášku s nejvyšší prioritou si na nematuritní učební obor letos podalo necelých 33 tisíc zájemců, celková kapacita přitom činí skoro 52 tisíc míst. Nedostatek zájemců o studium na učilištích se negativně dotýká řady odvětví, která jsou na přísunu čerstvých absolventů závislá. Častým problémem, na který žáci naráží, je špatná volba učebního oboru. Podle průzkumu, který si nechala zpracovat skupina GasNet[1], pracuje ve svém oboru jen 23 % mladých absolventů učilišť. Ti, kteří výběr nepodcenili, jsou však výrazně spokojenější se svou kariérou i výdělkem.

V těchto dnech procházejí zájemci o studium na středních školách jednotnou přijímací zkouškou, která určí, jakým směrem se budou jejich studijní cesty ubírat. Už nyní však víme, na jaké školy a obory se žáci základních škol hlásí[2]. Podle očekávání je mezi nimi největší zájem o gymnázia, zejména pak víceletá. Počet přihlášek s nejvyšší prioritou převyšující kapacitu oborů však zaznamenala i čtyřletá gymnázia a řada středních odborných škol. Velká část přihlášených se tak na svůj preferovaný obor nedostane.

Opačnému problému čelí nematuritní učební obory. Na celkový počet 51 668 volných míst si podalo přihlášku s nejvyšší prioritou jen 32 673 zájemců. Není však učební obor jako učební obor. I mezi nimi totiž existuje několik výjimek, jako je například obor kadeřník nebo mechanik opravář motorových vozidel, o které je mezi deváťáky větší zájem, než školy dokážou pokrýt. Zároveň je však řada oborů, kde by na naplnění nestačily ani přihlášky všech priorit. To přitom může mít z dlouhodobého hlediska závažné dopady na řadu odvětví, která jsou na přísunu absolventů učebních oborů existenčně závislá.

GasNet: Bez nové generace plynařů se neobejdeme, Česko potřebujeme připravit na vodík

„V oblasti plynárenství se dlouhodobě potýkáme s nedostatkem odborně vyučených plynařů. Na stejný problém však naráží firmy napříč energetikou. Nejen naši technici stárnou a my už dnes víme, že nové generace plynařů budou pro českou energetiku klíčové,“ upozorňuje Alžběta Šedivá z HR týmu skupiny GasNet. Poukazuje tak na skutečnost, že emisně šetrnější plyn postupně nahradí končící uhlí a evropské plynárenství se zároveň aktivně připravuje na postupné nahrazení zemního plynu obnovitelnými plyny – biometanem a vodíkem. „Do distribuční sítě GasNetu jsme připojili už šestou výrobnu biometanu a naším dlouhodobým cílem je nahradit zemní plyn čistým vodíkem. Pilotní vodíkové projekty chceme představit už letos. Bez nové generace plynařů se tak neobejdeme,“ zdůrazňuje Alžběta Šedivá.

Ředitel učiliště radí: Naslouchejte dítěti a výběru školy věnujte dostatek času

Podle ředitele Středního odborného učiliště plynárenského Pardubice Martina Valenty je jedním z hlavních důvodů nižšího zájmu o učební obory touha rodičů, aby jejich dítě dosáhlo co nejvyššího vzdělání bez ohledu na jeho studijní předpoklady, zájmy a přání.

„Stává se, že deváťák doma slýchá větu: ‚No přece nepůjdeš jen na učňák!‘ Podobně rodiče odkládají rozhodnutí o profesním směřování. Žáci bývají často silou tlačeni na gymnázium, přestože na jiném typu školy by byli šťastnější. Volba oboru vzdělání není nic jednoduchého. Málokterý žák má v patnácti letech zcela vyhraněný zájem. Přesto i v tomto věku, pokud rodiče se svými dětmi komunikují a naslouchají jim, dokážou společně zvolit správnou cestu. Při rozhodování doporučuji rodičům potlačit své ambice, na základě zkušeností dětem poradit, ale zároveň jim naslouchat a respektovat jejich názor. Ne každý je studijní, gymnaziální typ. Technické nadání a šikovné ruce jsou obrovskou devízou. Navíc stále vzácnější, a proto čím dál lépe finančně ohodnocenou,“ vysvětluje ředitel.

Že je nevhodný výběr střední školy a také konkrétního učebního oboru velmi častým jevem, potvrzuje i lednový průzkum skupiny GasNet mezi mladými absolventy odborných škol a učilišť realizovaný prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos. Z něj vyplývá, že jen čtvrtina (23 %) mladých absolventů učebních oborů pracuje v oboru, ve kterém získala výuční list. Většina absolventů tak po dokončení studia nabyté znalosti v zaměstnání vůbec nevyužije.

Spokojení řemeslníci

Dobrou zprávou naopak je, že ti, kteří ve svém oboru zůstali, jsou podle průzkumu se svým rozhodnutím vystudovat daný učební obor v naprosté většině případů (81 %) spokojení – mnohem častěji než v případě těch, kteří dělají něco jiného (36 %). 4 z 5 lidí věnujících se vystudovanému oboru uvádí, že jim vzdělání dalo dobré základy pro jejich budoucí kariéru a pomohlo jim získat jejich současné zaměstnání. Zatímco mezi lidmi, kteří již nepracují ve vystudovaném oboru, je se svým současným měsíčním výdělkem spokojených jen 36 %, v případě absolventů, kteří u oboru zůstali, je to hned 66 %.

„Data z průzkumu naznačují, že výběr oboru opravdu není radno podceňovat. Má významný vliv na pracovní a celoživotní spokojenost. Žáci základních škol by se proto měli spolu se svými rodiči důkladně rozmyslet, co by je v životě bavilo dělat, jaká práce by pro ně mohla být opravdu realisticky perspektivní,“ říká Alžběta Šedivá. Její slova potvrzuje i Martin Valenta: „Vyhráno mají žáci, kteří najdou ve studovaném oboru smysl a práce je baví. Uplatnění najdou ihned. V oboru plynárenství pracuje po skončení školy minimálně 70 % našich žáků. Ze setkání s absolventy vím, že ti, kteří zkusí štěstí jinde, se často po pár letech k oboru vracejí.“

O společnosti GasNet

GasNet je provozovatel největší plynárenské distribuční soustavy v České republice. Zajišťuje spolehlivé a bezpečné dodávky zemního plynu pro více než 2,3 miliónu zákazníků. GasNet má v tuzemsku zhruba 80% podíl na distribuci zemního plynu a spravuje 65 tisíc kilometrů plynovodů ve všech regionech České republiky kromě Prahy a Jihočeského kraje. Stoprocentním vlastníkem společnosti GasNet je konsorcium investorů vedené společností Macquarie Asset Management (MAM), do nějž patří British Columbia Investment Management Corporation (BCI) a Allianz Capital Partners zastupující pojišťovací společnosti skupiny Allianz.

  1. Cílem průzkumu bylo získat vhled do nálad mladých absolventů učebních oborů v České republice. Sběr dat byl realizován od 15. do 18. ledna 2024 prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos na vzorku 315 respondentů vybraných na základě dosaženého vzdělání (absolventi učebních oborů) a věku (18-35).
  2. Všechna data jsou dostupná na webu České školní inspekce vzdelavanivdatech.cz.

Radim Pařík obsazuje žebříčky bestsellerů Amazonu s knihou „Empathetic Leadership“, napsanou společně s Chrisem Vossem

Radim Pařík, uznávaný expert na vyjednávání a prezident celosvětové Asociace vyjednavačů, slaví spolu s renomovaným autorem Chrisem Vossem a týmem předních světových odborníků významný úspěch přelomovou knihou „Empatické vedení lidí“ (Empathetic Leadership), vydanou nakladatelstvím SuccessBooks®. Toto poutavé dílo mělo dlouho očekávanou premiéru 11. dubna 2024 a zaujalo čtenáře po celém světě detailními rozbory efektivního leadershipu.

Důkazem dopadu knihy „Empatické vedení lidí“ je její umístění se na předních místech žebříčků prodejnosti Amazonu. Stala se bestsellerem v kategorii Přímý marketing (Direct Marketing), Prodej (Sales and Selling) a v kategorii Podnikání (Entrepreneurship). Nejenže dosáhla tohoto zásadního úspěchu, stala se také jedničkou mezi nově vydanými knihami hned ve dvou různých kategoriích.

Důležitým bodem úspěchu knihy je Radimova kapitola „Jak vyhrát u jednacího stolu” (How To Win At The Negotiation Table), která nabízí praktické strategie pro posílení empatie a řízení efektivních vyjednávání.

Celá kniha „Empatické vedení lidí“ zve čtenáře k prozkoumání zásadních poznatků a návodů na efektivní vedení lidí. Nabízí neocenitelné rady pro ty, kteří se chtějí orientovat v problematice vyjednávání a leadershipu.

O Radimovi:

Radim Pařík je známý jako přední autorita v oblasti vyjednávacích strategií. Své odborné znalosti využívá k tomu, aby pomáhal TOP 100 společnostem v České a Slovenské republice během náročných vyjednávání. Jako prezident Asociace vyjednavačů sehrál Radim klíčovou roli v propagaci účinných technik vyjednávání, a díky tomu se stal nejcitovanějším vyjednavačem v zemi.

S titulem Ph.D. z oboru vyjednávání na LIGS University a absolvováním dalších prestižních institucí včetně Harvardovy univerzity, zdokonalil Radim své dovednosti pod vedením bývalých agentů FBI a ovládnutím vyjednávacích technik založených na principech Mosadu. Odhodlání předávat své zkušenosti dále a posouvat obor vyjednávání prokázal svým působením na několika evropských univerzitách a následně založením Fascinating Academy Radim Paříka, která poskytuje tréninky především v oblasti obchodního vyjednávání.

Kromě působení v korporátní sféře se Radimův vliv propsal i do akademické sféry výzkumem vlivu vyjednávacích taktik na emoce vyjednavače. Získal data a osobní poznatky od více než tisíce respondentů z řad vrcholových manažerů a politiků.

Kniha „Empathetic Leadership“ je k dostání v původní anglické verzi a vybízí k prozkoumání přelomových poznatků a postřehů z oblasti efektivního vedení lidí. Kniha je k dispozici na tržišti Amazon ZDE nebo od května ve Fascinating Academy v Praze a na webu ZDE.

Doprovodné fotografie k tiskové zprávě najdete ke stažení zde.

Nová LED světla PavoSlim RGBWW od společnosti Nanlite

Společnost Nanlite inovuje svou řadu PavoSlim o tři nové modely. Tato řada se vyznačuje super tenkou konstrukcí, která je lehká a odolná, a přesto nabízí vysoký výkon.

Nová světla PavoSlim 240B a 240C jsou skládací LED panely o rozměrech 2’x2′ a poskytují vynikající světelný výkon. Panel 240C je vybaven technologií RGBWW, která nabízí široký rozsah barev a přesné ovládání. PavoSlim 60CL je štíhlý, podlouhlý panel ideální pro stísněné prostory, jako jsou vozidla nebo prostory s nízkým stropem.

Nová LED světla jsou ideální pro použití v terénu, při natáčení a ve fotografických studiích. Tenké panely s kovovým tělem jsou robustní alternativou ke křehčím flexibilním světlům a zároveň jsou mnohem výkonnější a účinnější díky chytré konstrukci, která před každý zářič umisťuje optickou čočku pro maximalizaci výkonu. Tím je dosaženo přibližně čtyřnásobného výkonu ve srovnání s většinou světel ekvivalentní velikosti.

Mezi klíčové vlastnosti řady PavoSlim patří vysoká přesnost podání barev, nejlepší světelný výkon ve své třídě a kompaktnost. Každý model se dodává se softboxem a voštinovou mřížkou pro rozptyl světla.

  • PavoSlim 240B a 240C

Modely PavoSlim 240B a 240C se vyznačují skládací konstrukcí pro snadnou přenosnost a rychlé nastavení. Navzdory svému tenkému profilu (tloušťka 2,86 cm) nabízejí působivý výkon: Při příkonu pouhých 260 W jsou LED panely PavoSlim vybaveny výkonem 22 990 luxů na 1 metr (240B) a 24 970 luxů na 1 metr (240C) při barevné teplotě 5600K.

PavoSlim 240C je vybaven pokročilou technologií RGBWW s rozsahem barevné teploty 2700K-7500K a přesným ovládáním barev s nastavením G/M ±150. Průměrná hodnota CRI je 96 a průměrná hodnota TLCI je 97. V režimu HSI lze rychle nastavit odstín, sytost a intenzitu světla s možností výběru z 36 000 barev. Obsahuje 151 vestavěných emulací barevných gelů a 15 přizpůsobitelných světelných efektů.

PavoSlim 240B je dvoubarevný LED panel s rozsahem barevné teploty 2700K-6500K s hodnotami CRI 95 a TLCI 97. Je vybaven 12 efekty, které napodobují světelné efekty skutečné scény.

Díky těmto vlastnostem jsou PavoSlim 240B a 240C ideální pro rozhovory, malá a středně velká studia a špičkové filmové a televizní produkce.

  • PavoSlim 60CL

PavoSlim 60CL má kompaktní rozměry se samostatnou řídicí jednotkou a je ideální pro osvětlení scén ve stísněných prostorách. Má silný maximální výkon 7 094 luxů na 1 metr (pouze světlo, 5600K). Stejně jako model PavoSlim 240C je i model 60CL vybaven funkcemi HSI, RGBW, 151 vestavěnými emulacemi barevných gelů a 15 různými efekty filmového a televizního osvětlení. Má také funkci posunu G/M pro přesné sladění s jinými světelnými zdroji. Světlo lze napájet ze sítě, pomocí V-mount baterie nebo baterií typu NP-F, takže je vhodné pro natáčení v interiéru i exteriéru. PavoSlim 60CL obsahuje unikátní rychloupínací softbox pro snadnou přepravu.

Všechny panely PavoSlim mají kovové tělo pro větší odolnost, vyšší výkon díky optickým čočkám a účinný odvod tepla bez ventilátorů. Dodávají se s univerzální řídicí jednotkou a podporují různé způsoby ovládání, včetně pomocí aplikace Nanlink a LumenRadio CRMX (60CL a 240C).

Nastavení LED diod PavoSlim je velmi rychlé a lehká konstrukce umožňuje snadnou montáž na světelné stojany. Každý panel také obsahuje otvory se závitem pro volitelné držáky.

Ceny a dostupnost

Nové LED panely Nanlite se začnou dodávat v květnu 2024.

Doporučená prodejní cena je:

127901  RGBWW LED panel Nanlite PavoSlim 60CL – 18.290,- Kč / 715 €

127902  RGBWW LED panel Nanlite PavoSlim 240C – 47.090,- Kč / 1.840 €

127903  LED panel Nanlite PavoSlim 240B – 35.190,- Kč / 1.378 €

ČD – Telematika slaví 30 let. Do budoucna se chce více zaměřit na zákazníky ze státní správy a na oblast kyberbezpečnosti

V polovině dubna oslavila společnost ČD – Telematika již 30 let fungování. V posledních letech přitom roste nejen z pohledu finančních ukazatelů, ale i z pohledu poskytovaných služeb. Do budoucna se chce ČD – Telematika soustředit nejen na pro ni tradiční oblasti drážních technologií pro zabezpečení a telekomunikační služby. Cílem je také rozšířit portfolio poskytovaných služeb nejen v rámci skupiny Českých drah a resortu dopravy, ale zásadním způsobem i u dalších subjektů státní správy.

„Jsem opravdu rád, že firma slaví kulaté výročí ve skvělé kondici. V roce 2022 – tedy posledním, za který máme auditovaná čísla – jsme dosáhli historicky rekordních výsledků. A i když ještě nemáme finální auditní zprávu za loňský rok, už teď mohu potvrdit, že jsme opět překonali očekávání. Věřím, že se nám i do budoucna podaří udržet firmu stabilní a úspěšnou. I proto chceme s ohledem na dramaticky rostoucí kybernetické hrozby rozvíjet například nabídku velmi pokročilých a specifických služeb v oblasti kybernetické bezpečnosti nebo budovat nové inovativní síťové služby. Velký potenciál pro další růst vidíme zejména u subjektů státní správy,“ řekl Jan Hobza, předseda představenstva společnosti ČD – Telematika.

Jedním ze současných stěžejních pilířů poskytovaných služeb je dodávka mobilní části evropského vlakového zabezpečovače ETCS pro České dráhy a ČD Cargo. ČD – Telematika ale rozvíjí i své další prioritní oblasti, kterými jsou poskytování služeb servisu, údržby a výstavby telekomunikačních infrastruktur a velkoobchodní telekomunikační služby se zajištěním kybernetické bezpečnosti. Právě tuto oblast již v loňském roce ČD – Telematika zásadním způsobem rozšířila s cílem výrazně posílit ochranu zákazníků před neustále narůstajícími kybernetickými hrozbami. Pod názvem ČDT-NET nově nabízí komplexní bezpečnostní řešení síťové a serverové infrastruktury ve formě služby (IaaS) a bezpečnostního dohledu. Firma v listopadu spustila i vlastní bezpečnostní dohledové centrum (SOC).

Původní firmu ještě pod názvem ČD – Telekomunikace založili v roce 1994 bývalí pracovníci drah a telekomunikací a již necelý rok poté uzavřela na základě vítězství ve veřejném výběrovém řízení smlouvu s Českými drahami na vybudování telekomunikační sítě. Samotná optická síť v dnešní době čítá 3500 kilometrů. Za dobu své existence vystřídala firma řadu majitelů. České dráhy jsou 100% vlastníkem od roku 2021. Třetinový podíl ve firmě získaly již v roce 2003, o dva roky později pak díky vložení svého odštěpného závodu Telematika držely většinový podíl a název firmy se změnil na dodnes používaný ČD – Telematika.

Činnost ČD – Telematiky je sice odjakživa spjatá s drahami a telekomunikacemi, poskytované služby ale vždy byly velmi různorodé. Firma budovala systém GSM-R, spravovala železniční telekomunikační majetek, řešila výstavbu infrastruktury pro své zákazníky, zaváděla wi-fi na nádražích, do vlaků i stanic metra, nabízela služby virtuálního mobilního operátora, modernizovala speciální vozidla s diagnostickými systémy, prováděla revize osvětlení, upravovala technologie v silničních tunelech, instalovala informační systémy pro cestující, vytvořila kontrolně-analytické centrum řízení dopravy, chránila internetový provoz, poskytovala služby datového centra, zaváděla parkovací systémy, modernizovala vzduchotechniku nebo řešila úsekové měření rychlosti. V České Třebové pro studenty vybudovala Centrum informačních technologií a elektroniky. Klíčovou oblastí v posledních letech jsou pak dodávky mobilní části evropského vlakového zabezpečovače ETCS. Na seznamu zákazníků se objevila řada velkých jmen i mimo tradiční drážní prostředí – například T-Mobile, Vodafone, České Radiokomunikace, Ředitelství silnic a dálnic, Česká pošta, Úřad vlády, Škoda Auto, DPP, CESNET, ČEZ, ale i řada měst, krajů nebo ministerstev.

ČD – Telematika a.s. je významným poskytovatelem v oblasti drážních technologií pro zabezpečení a komunikaci, působí i jako dodavatel velkoobchodních telekomunikačních služeb. Provozuje vlastní optickou síť napříč Českou republikou, která je součástí kritické infrastruktury státu. Nabízí i služby v oblasti správy, údržby a výstavby optických infrastruktur. Portfolio svých činností doplňuje oblastí kybernetické bezpečnosti. Na trhu působí od roku 1994 a má více než 500 zaměstnanců.

Martin Marek: Rozmar moderního člověka, nebo udržitelnější způsob nakupování? Nakupování potravin z domova pomáhá snížit uhlíkovou stopu

Den Země, který se každoročně koná 22. dubna, je jednou z nejdéle existujících globálních ekologických inciativ, která usiluje o pozitivní změnu v ochraně životního prostředí. K příležitosti již 44. výročí od jeho začátku v roce 1970 se v tomto článku zaměřím na udržitelnost rozvozu potravin a budoucnost městské logistiky.

Stále více zákazníků si zvyklo pravidelně nakupovat potraviny online. Trend, který zažil největší rozmach během pandemie Covidu v letech 2020–2021, nastavil nový standard a své vlastní e-shopy v posledních letech zřizují a rychle rozvíjejí i dříve ryze kamenné velké řetězce, jako je v Česku třeba Tesco, Billa nebo Albert. Nakupování z domova a rychlé a přesné doručení ve vybraných časových slotech je pro zákazníky především otázkou pohodlí a úspory času. Pro mnohé je ale stále důležitější také aspekt odpovědného chování v rámci dopadu na životní prostředí.

Doprava zboží z obchodu či skladu do rukou zákazníka je z hlediska dopadů na životní prostředí a provoz ve městě tou vůbec nejnáročnější částí logistického řetězce. To je fakt, na kterém se hned tak něco nezmění. Rozevírají se však nůžky mezi ekologickou zátěží toho, zda tuto cestu z obchodu „do domácí ledničky“ podnikne profesionální logistická společnost, nebo sám zákazník. Rozvoz potravin, který na první pohled může vypadat jako rozmařilost dnešní přetechnizované doby, je ve skutečnosti cestou k udržitelnějšímu životu ve městech.

Modernější vozy a až 30 zákazníků na „jeden zátah“

Prvním z důvodů, proč může být rozvoz potravin šetrnější variantou nákupu, je samotné vozidlo, které nákup veze. Zatímco průměrné stáří automobilů v České republice výrazně přesahuje 16 let, logistické společnosti ve svých vozových parcích využívají nové automobily splňující nejnovější emisní standardy. Logistické firmy navíc z logických důvodů rychle inovují a přecházejí na vozy s co nejnižší spotřebou fosilních paliv, případně rovnou na elektromobily.

Úspornější vozidla jsou ale jen špičkou ledovce a skutečný rozdíl v emisní zátěži cest nákupů po městě tkví primárně v efektivním plánování a úspor z rozsahu. Jednou z hlavních výhod rozvozu potravin technologicky vyspělými logistickými společnostmi je efektivní využití zdrojů. V DODO využíváme vlastní logistickou platformu pro plánování provozu, prostřednictvím které denně vyhodnocujeme stovky datových vstupů, díky nimž dokážeme optimalizovat veškeré procesy, trasy, které plánujeme. Snažíme se maximálně využívat kapacity naší flotily a plánovat tedy trasy tak, aby počítaly nejen s aktuální situací, ale i s vývojem příštích hodin a dnů.

Uveďme si jednoduchý příklad. Běžná rodina, jede jednou týdně na nákup v průměrně starém autě a ujede vzdálenost 10 kilometrů s průměrnými emisemi 150 g/km, což znamená 1,5 Kg oxidu uhličitého na jeden nákup. Díky maximálnímu využití každého vozidla, dokáže kurýr při rozvozu potravin na jedné trase, která má délku průměrně 130 kilometrů, obsloužit až 30 zákazníků. Namísto 30 individuálních zákazníků ve vlastních vozidlech tak městem projede jen jedno jediné, které splňuje nejnovější emisní standardy a množství CO2 vypuštěného do ovzduší tak klesne o více než 60 %. Navíc ulehčí celkové dopravní situaci, protože oněch 30 zákazníků by jelo nejdříve do obchodu a pak zase zpět.

Cirkulární ekonomika s pomocí kurýra

K udržitelnosti celého nákupního procesu velkou měrou přispívají také samotní online prodejci, kteří reagují na stále náročnější požadavky zákazníků na ekologický přístup a nabízejí spoustu možností, jak minimalizovat množství odpadu a najít pro obalové materiály další využití. V ČR se každoročně vyprodukuje více než jeden milion tun plastového odpadu, přičemž v naprosté většině se jedná o obalový materiál na jedno použití.

Obchodníci se proto snaží co nejvíce eliminovat zbytečné plasty a u e-shopů s potravinami se tak často můžeme setkat s nabídkou zboží „na váhu“ do recyklovatelných papírových sáčků, možností zakoupit vodu v zálohovaných lahvích či plechovkách, a rovněž s nákupy do vratných tašek na opakované použití či dovoz potravin v přepravkách, které si kurýr po vyložení nákupu rovnou odveze zpět. Vratné tašky a obaly zákazník jednoduše vrátí kurýrovi a nemusí se o nic dalšího starat, což výrazně zvyšuje efektivitu recyklace i opětovného používání.

Budoucnost městské logistiky

Počet automobilů na 1 000 obyvatel v České republice neustále roste a s ním roste bohužel i stáří vozového parku, což má negativní vliv nejen na počet zraněných a usmrcených osob při dopravních nehodách, ale také na emisní zátěž silniční dopravy. K problematice přepravy zboží po městě je proto potřeba se postavit koncepčně. Moderní městská logistika je čím dál více datovou disciplínou a při plánování rozvozových tras musíme kalkulovat s tisíci a tisíci historickými i aktuálními datovými vstupy. V potaz je potřeba brát nejen aktuální dopravní situací ve městě, vzdálenosti nebo čas přejezdů, ale také např. kapacitní limity vozidel, počet vozidel v provozu, časová okna pro doručení u koncových zákazníků, umístění a provozní specifika výdejních míst nebo dobu nakládky a vykládky vozidel.

V DODO se snažíme nalézt nejvhodnější kombinaci dopravních prostředků pro jednotlivé městské části i celá města s využitím alternativních způsoby pohonu. V horizontu nejbližších let chceme postupně převést celou naši flotilu na alternativní pohony. Zatím nám v cestě zatím stále stojí překážky v podobě nedostatečné infrastruktury pro nabíjení vozidel, ale situace se postupně zlepšuje. Posunu k využívání alternativních vozidel navíc výrazně napomáhá rozmach umělé inteligence, díky které budou mít logistické společnosti schopnost přesně předpovědět skladbu a lokalizaci objednávek v konkrétní části města a nasadit vhodný mix dopravních prostředků – od elektromobilů, elektrických skútrů a cargo kol, až třeba po robotická vozítka, nebo drony. Doručování zboží až domů tak bude nejen čím dál pohodlnější, ale také čím dál ekologičtější variantou nákupu.

O společnosti DODO

Doménou společnosti DODO je moderní a ekologicky šetrná městská logistika řízená komplexní datovou platformou, která firmě zajišťuje maximální efektivitu a přesnost při doručování, nejčastěji hned v den objednání. Technologicko-logistická firma DODO je spolehlivým řešením poslední míle pro B2B klienty jako Košík.cz, Tesco, Billa, KFC, Rossmann, Dr. Max, Electro World nebo Decathlon. DODO, které aktuálně operuje s více než 2 600 kurýry a 1 200 vozy, své služby poskytuje v domácí České republice, na Slovensku, v Maďarsku, Německu, Rakousku a Bulharsku. Mezi last-mile operátory se DODO se svým obratem přesahujícím 1,5 miliardy korun řadí mezi 3 největší hráče na evropském trhu a zároveň je nejvyužívanějším evropským dopravcem v oblasti rozvozu potravin.

Nothing představuje bezdrátová sluchátka Ear a Ear (a) společně s novou integrací ChatGPT

Nejlepší Nothing sluchátka se spoustou zajímavých vylepšení

Společnost Nothing dnes během Q1 Community Update konaným v hlavním městě Japonska v Tokiu oznámila nový základ své nabídky audio produktů se dvěma modely nových bezdrátových sluchátek Nothing Ear a Nothing Ear (a). Společně s těmito novinkami společnost oznámila, že dojde i ke zlepšení uživatelského zážitku jak u audio produktů Nothing, tak u chytrých telefonů Nothing díky integraci služby ChatGPT.

Nejnovější dvojice bezdrátových sluchátek společnosti Nothing, která jsou vyvrcholením důsledného zdokonalování designu a konstrukce během posledních tří let, nabízejí prvotřídní uživatelský zážitek jak pro audiofily, tak pro běžné posluchače. Společnost Nothing u svých audio produktů zrušila číselné označení, aby se plně soustředila na samotný produkt a zážitek z jeho používání. Sluchátka Nothing Ear jsou určena pro audiofily, kteří hledají nejlepší kvalitu zvuku, zatímco Ear (a) jsou určena pro ty, kteří hledají dokonalého každodenního hudebního společníka.

„Integrací služby ChatGPT se sluchátky Nothing, včetně nových modelů Nothing Ear a Ear (a) a s operačním systémem Nothing OS, jsme učinili první kroky k velké změně, a to jsme teprve na jejím začátku,“ řekl Carl Pei, generální ředitel a spoluzakladatel společnosti Nothing. „Jako vždy se těšíme na zpětnou vazbu od naší komunity.“

Nothing Ear – evoluce dokonalého zvuku

Sluchátka Ear, která jsou zdokonalením Ear (2), zachovávají a rozvíjejí ikonický design průhledných Nothing sluchátek a přinášejí nejlepší zvukový zážitek v historii společnosti včetně bohatšího zvuku bez kompromisu.

Zvuk

Sluchátka Nothing Ear byla navržena s ohledem na audiofily a nabízí dosud nejpokročilejší systém 11mm dynamických měničů Nothing z prémiových materiálů pečlivě vybraných tak, aby poskytovaly co nejautentičtější a nejčistší zvuk, včetně keramické membrány pro celkovou bohatost zvuku a jasnější výšky. Společnost Nothing dále vylepšila dvoukomorovou konstrukci oproti původním Ear (2) o dva další průduchy, které zlepšují proudění vzduchu a zajišťují tak čistší zvuk.

Ear podporují kodeky LHDC 5.0 a LDAC pro streamování ve vysokém rozlišení přes Bluetooth, což vede k mimořádně čistému zvuku. Sluchátka mohou dosáhnout přenosové rychlosti až 1Mbps 24bitů/192 kHz s kodekem LHDC 5.0 (Low Latency High-Definition Audi Codec) a až 990 kbps a frekvence až 24 bitů/96 kHz s kodekem LDAC.

Pokročilý Nothing ekvalizér pak umožňuje více možností přizpůsobení prostřednictvím jednoduchého grafického rozhraní v aplikaci Nothing X. Uživatelé mohou svůj zážitek z poslechu povýšit i pomocí Q Factoru a ovládání frekvencí, stejně tak vytvořit samostatné profily pro různé žánry. Po vytvoření osobního zvukového profilu v aplikaci Nothing X, se zaznamenaná data v reálném čase použijí k úpravě úrovní ekvalizéru na základě výsledků testu.

ANC

Ear jsou vybavena tím nejúčinnějším a nejchytřejším potlačením okolního hluku od společnosti Nothing. Nový algoritmus Smart ANC kontroluje únik zvuku mezi náušníky a zvukovodem a podle toho následně zvyšuje potlačení hluku. Ear také zohledňují rušivé vlivy z okolí pomocí funkce Adaptive ANC, která automaticky použije jednu ze 3 úrovní potlačení hluku – vysokou, střední a nízkou. Při 45 dB nabízí sluchátka Ear téměř dvojnásobné potlačení hluku než Ear (2). Díky šířce pásma až 5000 Hz dokážou Ear navíc účinně detekovat a potlačit i komplikovanější okolní zvuky.

Výkon a výdrž

Kompaktní a interně vyvinutý ovladač sluchátek Ear umožňuje dosáhnout o poznání větší výdrže baterie, než jakou měla Ear (2). Konkrétně je to o 25 % více, což znamená, že sluchátka po plném nabití nabíjecího pouzdra vydrží až 40,5 hodiny (včetně pouzdra) nebo 8,5 hodiny nepřetržitého poslechu. Pro snadné dobití energie podporují Ear bezdrátové nabíjení s výkonem 2,5 W. Deset minut rychlého nabíjení zajistí deset hodin poslechu s pouzdrem.

Sluchátka Ear jsou vybavena dosud nejpokročilejší technologií Clear Voice společnosti Nothing a novým designem mikrofonu pro hovory. Díky tomu jsou hovory ze sluchátek Ear pohodlnější a čistší než u předchozích modelů. Na nožičkách sluchátek byl přidán i nový přídavný průduch pro volnější cestu větru, který zajišťuje 60% snížení rušení při větrném počasí.

Uživatelé mohou dále díky funkci Dual Connection plynule přepínat mezi dvěma zařízeními v reálném čase. Díky technologii Low Lag pak zase dokážou sluchátka Ear snížit zpoždění zvuku mezi zařízením a sluchátky a k přeskakování skladeb, střídání režimů potlačení okolního hluku nebo úpravě hlasitosti slouží tlakové snímače.

Nothing Ear (a) – zrozena pro hravé já

Sluchátka Nothing Ear (a) jsou určena nejen pro všechny milovníky hudby. Díky designu, který všechny uchvátí a výkonné technologii potlačení okolního hluku, jsou dokonalým každodenním společníkem.

Navrženo v Londýně

Sluchátka Nothing Ear (a), navržená v Londýně, mají na první pohled rozpoznatelný průhledný design společnosti Nothing, ale díky svěžímu designu bublin a nové žluté barvě, se vydávají zcela novým směrem. S jemnými křivkami a štíhlým obdélníkovým tělem se Ear (a) nosí stejně dobře jak v kapse, tak v dlani.

Vítej, žlutá!

Žlutá varianta Ear (a) je prvním produktem společnosti Nothing, který je v jiné barvě než v černé nebo bílé. Nejenže žlutá barva dokonale doplňuje hravost designu sluchátek Ear (a), ale je to barva, která teoreticky odpovídá hodnotě transparentnosti společnosti Nothing. Pokud si odmyslíme, jak jsou barvy tvořeny, zůstanou nám základní barvy. Tento puristický přístup k barvám přivedl společnost Nothing ke žluté variantě Ear (a) – živému a hravému audio produktu.

ANC

Stejně jako u Ear tak Ear (a) jsou vybavena novým algoritmem Smart ANC přímo od společnosti Nothing, který kontroluje těsnění uvnitř zvukovodu, zda nedochází k úniku zvuk a generuje následně větší potlačení okolního hluku. Stejně tak Adaptive ANC detekuje rušivé vlivy v okolí a automaticky aplikuje vysokou, střední nebo nízkou úroveň potlačení okolního hluku.

S úrovní 45 dB nabízí Ear (a) téměř dvojnásobné potlačení okolního hluku oproti původním Ear (2). Navíc díky šířce pásma až 5000 Hz dokážou Ear (a) účinně detekovat a redukovat i komplikovanější okolní zvuky.

Zvuk

Nový měnič sluchátek Ear (a) poskytuje 2,5x vyšší přechodný výkon, který využívá výhod dvoukomorové konstrukce Nothing, jež mění doslova pravidla hry. Toto zvýšení přináší ještě hlubší a silnější basy.

Pro zajištění ochrany zvukových detailů jsou sluchátka Ear (a) certifikována pro Hi-Res Audio. Ear (a) dokáží streamovat zvuk ve vysokém rozlišení přes Bluetooth připojení rychlostí až 990 kbps při 24 bit/96 kHz a jsou kompatibilní s široce podporovaným kodekem LDAC.

Výkon a výdrž

Baterie sluchátek Ear (a) s kapacitou 500 mAh nabíjecího pouzdra a kapacitou 46 mAh v každém sluchátku umožňuje uživatelům přehrávat hudbu až 42,5 hodiny. Pro rychlé dodání energie stačí sluchátka dát na 10 minut nabíjet a poté vydrží až 10 hodin přehrávání hudby (s pouzdrem a vypnutým ANC).

Pro snadné přepínání mezi zařízeními lze taktéž sluchátka připojit ke dvěma zařízením současně, a i zde je přítomná technologie Low Lag Mode pro snížení zpoždění zvuku mezi zařízením a sluchátky. K přeskakování skladeb, přepínání mezi režimy potlačení okolního hluku a úpravě hlasitosti jsou přítomné na sluchátkách tlakové snímače.

Integrace služby ChatGPT

Společnost Nothing, vedená posláním urychlit vývoj spotřebních technologických produktů směrem k umělé inteligenci a cílem zjednodušit a zlepšit uživatelskou zkušenost, propojila Nothing sluchátka i Nothing OS s aplikaci ChatGPT. To zajistí uživatelům okamžitý přístup k informacím přímo ze zařízení, které používají nejčastěji, tedy ze sluchátek a chytrých telefonů.

Díky nové integraci budou moci uživatelé s nejnovější verzí Nothing OS a aplikací ChatGPT nainstalovanou na svých telefonech Nothing mluvit s nejoblíbenějším nástrojem pro umělou inteligenci přímo z Nothing sluchátek. Společnost Nothing také zlepší uživatelské prostředí svých chytrých telefonů tak, že do něj zavede vstupní body pro Chat GPT, včetně sdílení snímků obrazovky a widgetů v Nothing stylu. Další informace naleznete na nothing.tech.

Dostupnost a ceny

Nová bezdrátová sluchátka Nothing Ear a Nothing Ear (a) mohou tuzemští zákazníci zakoupit od pondělí 22. dubna za níže uvedené ceny

  • Nothing Ear – 3 799 Kč
  • Nothing Ear (a) – 2 599 Kč.

Více informací o novinkách a přesné parametry naleznete na stránkách nothing.tech, vizuály, videa a další materiály pak na tomto odkazu.

O společnosti Nothing

Společnost Nothing, která byla založena v roce 2020 je tu proto, aby se technologie staly opět zábavou. Její první telefon Phone (1) získal prestižní ocenění časopisu Time za nejlepší vynálezy v oblasti inovativního designu chytrých telefonů. Díky špičkovému designu a inovacím uživatelského rozhraní vytváří tato londýnský společnost alternativní ekosystém technologických produktů pro mladé a kreativní lidi.

V roce 2023 společnost na trh uvedla pokročilá sluchátka Ear (2) a velmi očekávaný telefon Phone (2), který se setkal s širokým ohlasem komunity, médií i nadšenců do designu a přispěl k dosažení dvou miliónů dodaných kusů napříč celou produktovou řadou za necelé tři roky působení společnosti. Taktéž Phone (2) znamenal pro společnost vstup na trh v USA. V roce 2023 společnost Nothing uvedla i svou dceřinou značku CMF by Nothing, která se zaměřuje na zpřístupnění úžasného a nadčasového designu všem. V březnu 2024 společnost představila svůj třetí telefon Phone (2a). Výkonné a jedinečné zařízení, které poskytuje optimální každodenní zážitek s perfektním mixem parametrů a atraktivní ceny.

K dnešnímu dnu společnost Nothing vydala pět modelů bezdrátových sluchátek, tři chytré telefony a spousty dalších produktů pod dceřinou značkou CMF by Nothing. Všechny produkty Nothing jsou vyvíjeny v úzké spolupráci s rozsáhlou komunitou, která zahrnuje více než 8 000 soukromých investorů, a jsou vytvářeny s ohledem na udržitelnost.

Acer rozšiřuje řadu notebooků Chromebook Plus o nový 14“ model s procesory Intel Core

  • Nový Acer Chromebook Plus 514 umožňuje uživatelům tvořit, komunikovat a bavit se díky procesorům Intel® Core™ i3-N305 za využití zajímavých vlastností jako jsou větší úložiště, úpravy fotografií za pomocí umělé inteligence, kreativní aplikace a mnoho dalších funkcí Chromebook Plus.
  • Kompaktní a odolný Chromebook je vybaven 14palcovým displejem Full HD (1920×1080) s jasem 300 nitů, odolnou konstrukcí šasi splňující požadavky normy MIL-STD 810H a výdrží baterie až 11 hodin[[1]] což z něj činí ideální nástroj pro celodenní produktivitu.
  • Nový Acer Chromebook Plus je vybaven pokročilou videokonferenční technologií včetně webové kamery s rozlišením Full HD a nástroji umělé inteligence, které poskytují výjimečný obraz a jsou doplněny dvěma reproduktory DTS® Audio.

Společnost Acer oznámila rozšíření své řady notebooků Chromebook Plus o nový model Acer Chromebook Plus 514 (CB514-4H/T), výkonný, kompaktní a odolný laptop, který uživatelům umožní zvládat více díky možnostem systému ChromeOS s funkcemi umělé inteligence.

„Nový Acer Chromebook Plus 514 (CB514-4H/T) přináší oblíbenou kombinaci kompaktního designu, 14palcového Full HD displeje a na výkon zaměřené technologie, která uživatelům umožňuje maximálně využít vzrušující vlastnosti tohoto modelu“, řekl James Lin, generální ředitel divize notebooků společnosti Acer Inc. „Studenti, firmy, rodiny i jednotlivci nyní mohou být produktivnější, efektivnější a lépe propojeni, než kdykoliv předtím a to i díky zařízením Chromebook Plus.“

Nový Acer Chromebook Plus 514 je nejnovějším přírůstkem do řady notebooků Acer Chromebook Plus, které uživatelům nabízejí lepší konstrukční vlastnosti, vylepšené displeje a kamery ve spojení s efektivními funkcemi pro produktivitu, kreativitu a multimédia.

Chromebook Plus má vše potřebné k tomu, abyste zvládli vice

Stejně jako se všemi notebooky Acer Chromebook Plus, mají uživatelé i s novým Chromebookem Plus 514 (CB514-4H/T) možnost zvládnout vice. Acer Chromebook Plus 514 je vybaven procesorem Intel® Core i3-N305[[2]] a pamětí LPDDR5 RAM o kapacitě 8 GB. Díky tomu Chromebook Plus 514 nabízí dvojnásobnou rychlost, paměť a úložiště [[3]] a poskytuje svižnou odezvu a efektivní multitasking, ať už jde o běh integrovaných aplikací využívajících umělou inteligenci, jako jsou Dokumenty Google nebo Fotky Google, sledování oblíbených pořadů ve Full HD na displeji s rozlišením 1080p nebo editaci videí pomocí aplikace LumaFusion. Procesor navíc zajišťuje celodenní zábavu s výdrží až 11 hodin[1] na rychle se nabíjející baterii[1].

Chromebook je vybaven 14palcovým Full HD displejem s technologií IPS, jasem 300 nitů a širokými pozorovacími úhly, takže vše na něm – od videa a fotografií až po obrázky a text – je živé, ostré a jasné. Displej tvoří dokonalou paletu pro umělou inteligencí obohacené grafické nástroje jako je Magic Eraser v aplikaci Fotky Google, stejně jako Adobe Photoshop[[4]] a Adobe Express[[5]] rozšířené o generativní AI Adobe Firefly. Displej notebooku Chromebook Plus 514 bude v nabídce v dotykovém i nedotykovém provedení s antireflexní vrstvou, která přináší jasný obraz i na denním světle.

Zůstat ve spojení je nyní jednodušší a příjemnější díky spolehlivému připojení Wi-Fi 6E a videokonferenčním nástrojům notebooku Chromebook Plus 514. Webkamera s rozlišením 1080p je vybavena funkcí Temporal Noise Reduction (TNR) pro potlačení šumu a také nástroji umělé inteligence, které zlepšují ostrost, světlost a rozmazávají pozadí. Funkce automatické úpravy obličejové expozice webové kamery upravuje expozici na základě světelných podmínek v okolí obličeje zabírané osoby pro získání lichotivějších snímků; je také vybavena čočkou Blue Glass, která poskytuje vysoce kvalitní snímky i za zhoršených světelných podmínek. V případě potřeby soukromí lze webkameru zakrýt fyzickou krytkou, uživatelé také mohou ztlumit duální mikrofony a vypnout kameru jediným kliknutím. Výjimečný obraz navíc doplňují dva reproduktory DTS® Audio.

Notebooky Acer Chromebook Plus 514 se budou prodávat v konfiguracích s úložištěm až 512 GB aby si uživatelé mohli důležité soubory ukládat na lokální disk. V případě nedostupnosti internetového připojení zajistí synchronizace souborů Chromebook Plus, že budou Dokumenty, Tabulky a Prezentace Google vždy dostupné, ať už online nebo ofline.[[6]]

Přenosný a odolný design pro konektivitu a udržitelnost

Acer Chromebook Plus 514 je navržen tak, aby byl přenosný a odolný zároveň, uživatelé tak mohou jeho výkon využívat na cestách po celý den. I přes 20,5 mm tenkou a 1,43 kg vážící konstrukci splňuje požadavky armádní normy MIL-STD 810H[[7]] a je tak připraven odolávat každodennímu opotřebení. Konektivitu s nejrůznějšími druhy zařízení prostřednictvím Bluetooth™ 5.2[2] nebo pomocí široké nabídky portů, která zahrnuje dva porty USB 3.2 Gen 1 Type-C (jeden na každé straně) podporující nabíjení přes USB.

V souladu se závazkem společnosti Acer vytvářet trvale pozitivní dopad na životní prostředí podporuje nový Acer Chromebook Plus 514 misi Earthion a může se pochlubit několika registracemi EPEAT i ekologickými prvky, jako je touchpad OceanGlass™ vyrobený z plastového odpadu z oceánů, používá recyklované materiály, udržitelné obaly a energeticky úsporný design, který splňuje certifikaci Energy Star.

Bezproblémová správa zařízení pro školy

Nový Acer Chromebook Plus 514 je k dispozici s Chrome Education Upgrade pro bezproblémovou správu zařízení ve školách. Chrome Education Upgrade poskytuje správcům nástroje a postupy ke správě zařízení ve velkém počtu za využití všech funkcí Chromebook Plus. Acer Chromebook Plus 514 je ideálním zařízením pro učitele i další zaměstnance školy, stejně jako pro studenty středních a vyšších škol kterým pomůže ve využití funkcí a nástrojů jako jsou Screencast, Adobe Express a File Sync, který umožňuje produktivitu i bez připojení k internetu. Vybaveni výkonnými ovládacími prvky mohou správci maximalizovat produktivitu, zefektivnit využívání zařízení nebo snadno zavádět bezpečnostní konfigurace, aby zajistili, že celá komunita školy zůstane v bezpečí před kybernetickými hrozbami. Administrátoři mohou také využívat praktické funkce Chrome Education Upgrade, jako je zero-touch enrollment a nepřetržitá podpora Google.

Acer Chromebook Plus Enterprise 514 zpřístupňuje nástroje pro firmy

Nová řada notebooků Chromebook Plus je k dispozici také s aktualizací Chrome Enterprise Upgrade, která zpřístupňuje podnikové funkce systému ChromeOS. Acer Chromebook Plus Enterprise 514 umožňuje IT oddělením a pracovníkům, které obsluhují, rychlé nasazení do provozu díky zero-touch enrollment. Zůstaňte produktivní díky snadno spravovatelným zásadám zařízení, které zjednodušují práci uživatelů, a zajistěte bezpečnost dat a uživatelů pomocí funkcí, jako je kontrola dat a vzdálené vymazání zařízení, které zabraňuje úniku dat. Díky nepřetržité podpoře správy IT a asistenci při řešení problémů se systémem ChromeOS se také zjednodušila správa přehledů, aktualizací a řešení technických problémů.

Cena a dostupnost

Acer Chromebook Plus 514 (CB514-4H/T) bude v region EMEA dostupný v Q3 2024 za cenu od EUR 479.

Přesné specifikace, ceny a dostupnost se budou lišit podle regionu. Chcete-li se dozvědět více informací o dostupnosti, specifikacích a cenách produktů na konkrétních trzích, kontaktujte nejbližší pobočku společnosti Acer na adrese https://www.acer.com/cz-cs/.

Specifikace

Název Acer Chromebook Plus 514
Model CB514-4H/T
Operační system ChromeOS
Obrazovka 14,0″ displej s technologií IPS (In-Plane Switching), Full HD (1920×1080), vysoce jasný displej Acer ComfyView™ TFT LCD s podsvícením LED, volitelně integrovaný multitouch displej.
Procesory Procesor Intel® Core™ i3-N305 (6 MB Smart Cache, 1.8 GHz s Intel® Turbo Boost Technology 2.0 až 3.8 GHz)
Grafická karta Intel® UHD Graphics
Operační paměť 8 GB LPDDR5 SDRAM integrované operační paměti
Úložiště Až 512 GB, PCIe Gen 3, 8 Gb/s, NVMe
Rozměry 326.87 (W) x 224.93 (D) x 20.5 (H) mm (12.87 x 8.86 x 0.81 palců)
Váha 1.43 kg (3.15 lbs.)
Baterie Rychlonabíjecí 53 Wh 3-článková Li-ion baterie
Výdrž baterie 11 hodin
Wi-Fi Wi-Fi 6E
Další vlastnosti OceanGlass touchpad
Konektivita Dva USB Type-C porty (podpora DisplayPort, a USB nabíjení), dva USB Type-A porty, čtečka MicroSD karet
Kamera Full HD kamera s ochranou soukromí, automatická expozice obličeje, redukce šumu
Odmítnutí odpovědnosti Specifikace se mohou lišit v závislosti na modelu a/nebo regionu. Dostupnost všech modelů závisí na aktuální situaci.

O společnosti Acer

Společnost Acer, která byla založena v roce 1976, patří mezi přední světové společnosti v oblasti informačních a komunikačních technologií a působí ve více než 160 zemích. Acer se vyvíjí spolu s průmyslem a měnícím se životním stylem a zaměřuje se na vytváření světa, ve kterém se hardware, software a služby vzájemně propojí, tvoří ekosystémy a otevírají nové možnosti pro spotřebitele i podniky. 7 700 zaměstnanců společnosti Acer se věnuje výzkumu, návrhu, marketingu, prodeji a podpoře výrobků a řešení, která překonávají bariéry mezi lidmi a technologiemi. Další informace naleznete na adrese www.acer.com.

© 2023 Acer Inc. Všechna práva vyhrazena. Acer a logo Acer jsou registrované ochranné známky společnosti Acer Inc. Ostatní ochranné známky, registrované ochranné známky a/nebo značky služeb, ať už uvedené nebo ne, jsou majetkem příslušných vlastníků. Všechny nabídky se mohou změnit bez předchozího upozornění nebo závazku a nemusí být k dispozici prostřednictvím všech prodejních kanálů. Uvedené ceny jsou výrobcem doporučené maloobchodní ceny a mohou se lišit v závislosti na lokalitě. Příslušná daň z prodeje navíc.

  1. [] Výdrž baterie se může lišit v závislosti na modelu a konfiguraci. Na základě testu Google Power LoadTest. (http://www.chromium.org/chromium-os/testing/power-testing). Skutečná výdrž baterie se liší podle modelu, konfigurace (včetně kapacity úložiště, kapacity paměti RAM, používaného procesoru, typu a rozlišení displeje atd.), aplikací, nastavení správy napájení, provozních podmínek a využívaných funkcí.

    Translated with DeepL.com (free version)

  2. [] Specifikace se mohou lišit v závislosti na modelu a/nebo regionu.
  3. [] Při srovnání s nejprodávanějšími Chromebooky od července 2022 do prosince 2022.
  4. [] Vyžaduje se předplatné. Tříměsíční zkušební verze končí 31. prosince 2024.
  5. [] Platí smluvní podmínky. Podrobnosti o nabídce naleznete na stránce chromebook.com/perks. Časově omezená nabídka. Platí do vyčerpání zásob.
  6. [] Pro nastavení této funkce musíte být připojeni k internetu. Je vyžadováno stažení. Musí být k dispozici úložný prostor na Disku.
  7. [] MIL-STD 810G/H je testovací protokol prováděný v kontrolovaných podmínkách a nezaručuje budoucí výkon ve všech situacích. Nepokoušejte se tyto testy simulovat, protože na škody vzniklé v důsledku těchto testů se nevztahuje standardní záruka společnosti Acer.

Veřejné zakázky pod dohledem odborníků. Asociace softwarových agentur pomáhá zefektivňovat státní úřady

Pomoct digitalizovat veřejný sektor a zlepšovat jejich služby – to je hlavní cíl Asociace softwarových agentur (ASWA). Ta nově pomohla Ministerstvu kultury s výběrovým řízením na softwarové řešení pro podporu inovací u menších podnikatelů v kreativních průmyslech. Odborná porota sestavená z technologických expertů poskytla úřadu odborný dohled a pomohla mezi devíti dodavateli zakázky o celkové hodnotě přes 12 milionů korun nalézt to nejlepší řešení.

„Dlouhodobě se snažíme o to, aby se v českém prostředí prosazovala taková technologická řešení, která z našeho pohledu splňují kvalitativní a moderní standardy. Ve veřejném sektoru však často platí, že zadavatelé hledí spíše na cenu a opomíjejí kvalitu řešení. To jsme se rozhodli změnit a úřadům a veřejným institucím pomoci najít řešení, které bude odpovídat potřebám uživatelů i objednavatele,” vysvětluje důvody spolupráce s Ministerstvem kultury Vratislav Zima, předseda ASWA.

‚‚Pro nás to znamená velkou změnu ve způsobu, jak stát přistupuje k zadávání veřejných zakázek pro IT firmy. Chtěli bychom, aby měly šanci se těchto zakázek účastnit i středně velké české IT firmy, které tady máme a které jsou úspěšné. A aby ty největší zakázky vždy nedostávaly jen nadnárodní zahraniční korporace, takže je potřeba přizpůsobit tomu i samotné zadávání, aby bylo v rozumně velkých celcích, ne jen v těch obrovských mega systémech, které se dnes zadávají,‘‘ doplňuje Jakub Michálek, poslanec poslanecké sněmovny PČR.

Pomocná ruka odborníků

ASWA společně s Ministerstvem kultury připravila zadávací dokumentaci a veřejné výběrové řízení, ve kterém stanovila požadavky na moderní a transparentní metody vývoje. Pětičlenná porota odborníků následně vytvořila systém hodnocení a z devíti řešení pomohla vybrat to nejvhodnější. V rámci výběrového řízení v celkové hodnotě přes 12 milionů korun uspořádala ASWA i workshopy, které pracovníky Ministerstva seznámily se základy agilního vývoje softwarových řešení. Současně přidali do celého procesu přípravy veřejného výběrového řízení i předtržní konzultace s dodavateli, které pomohly sladit očekávání zadavatele s možnostmi potencionálních realizátorů projektu. „Naším cílem bylo vybrat takové řešení, které bychom chtěli sami používat. Z naší perspektivy jsme identifikovali problematické části zadání na softwarové řešení, se kterými se v praxi běžně setkáváme, a které by pro Ministerstvo bylo velice obtížné při výběrovém řízení odhalit,” popisuje Zima.

„Věděli jsme, že lidé z ASWA mají bohaté zkušenosti s IT projekty v komerční sféře. Jejich vášeň a odhodlání přenášet osvědčené postupy z komerčního sektoru do rámce státních zakázek nás přesvědčily, že budou dobrým partnerem. Společně jsme dokázali vytvořit výběrové řízení orientované především na kvalitu. Po celou dobu spolupráce nám byli

spolehlivým partnerem” dodává Pavel Zingl, vedoucí projektu z Ministerstva kultury.

Inspirovat ostatní

Ministerstvo kultury společně s ASWA vytvořili dokumentaci podrobných pravidel pro hodnocení nabídek dodavatelů, která mohou inspirovat další státní instituce při vypisování zakázek na technologické řešení. Dokumentace ukazuje, že klíčovým kritériem pro posouzení nabídek je kvalita navrhovaného řešení. Na straně 15 popisuje, že porota preferovala nabídky dodavatelů, kteří se zaměřili na designový koncept a uživatelskou zkušenost (UX), technické řešení, správu obsahu a možnosti administrace a provozu, portabilitu a bezpečnost navrhovaného řešení.

„Vidíme, že spolupráce veřejného a soukromého sektoru může velice dobře fungovat. Jsme rádi, že naše zkušenosti můžeme předávat státním strukturám a přispívat tak k hospodárnějšímu a efektivnějšímu nakládání s finančními prostředky státu,” doplňuje Zima.

O Asociaci softwarových agentur, ASWA

ASWA je sdružení softwarových agentur, které ctí etické a morální zásady, podporují open source řešení a mají chuť pomoci s digitalizací veřejného sektoru. Cílem ASWA je implementovat moderní a v komerční sféře běžně používané postupy a metodiky při dodávkách a vývoji softwarových řešení, které povedou k hospodárnějšímu a efektivnějšímu nakládání s finančními prostředky státu.

Společnost OPPO představila na konferenci „Google Cloud Next ’24“ využití Google Gemini v telefonech s umělou inteligencí

Společnost OPPO na konferenci Google Cloud Next ’24 oznámila spolupráci se službou Google Cloud v oblasti umělé inteligence. Kromě jiného ohlásila společně s OnePlus využití výkonných modelů Google Gemini v nových i stávajících telefonech. OPPO a OnePlus globálně poskytnou funkce umělé inteligence, jako je AI Eraser.

Generativní umělá inteligence představuje významný milník ve vývoji AI. Přináší větší kreativitu, nové možnosti, lepší technickou škálovatelnost a výrazně vyšší efektivitu. Tyto faktory nám dodávají jistotu, se kterou vstupujeme do nové éry telefonů s umělou inteligencí,“ prohlásila Nicole Zhangová, generální ředitelka pro produkty s AI ve společnostech OPPO a OnePlus. „Naše intenzivní spolupráce se společností Google Cloud je po celou dobu naší cesty klíčová. Možnosti otevřené platformy Google Cloud mají pro rozvoj telefonů OPPO s AI zásadní význam,“ doplnila.

OPPO je průkopníkem ve využívání nejnovější rodiny modelů Gemini

Klíčovým krokem k naplnění poslání nastartovat novou éru telefonů s AI je integrace modelů Gemini od společnosti Google do produktů OPPO a OnePlus. Tato integrace umožní různým produktům OPPO a OnePlus projít významnou modernizací a vývojem v oblasti AI.

Obě společnosti se zavázaly představit v roce 2024 řadu inovativních funkcí využívajících pokročilé schopnosti modelů Gemini. Cílem je vytvořit co nejlepší řešení, která umožní širší uživatelské základně snadno používat telefony s umělou inteligencí.

Čtyři základní schopnosti telefonů s AI

Na konferenci Google Cloud Next ’24 společnost OPPO představila své poznatky o telefonech s AI s globálními inovátory v této oblasti a stanovila jejich čtyři základní schopnosti: efektivní výpočetní výkon, vnímání reálného světa, sebevzdělání a kreativita. Díky umělé inteligenci získají smartphony nové percepční, interaktivní a inteligentní schopnosti, které změní způsob, jakým jsou telefony používány.

Umožníme více uživatelům po celém světě zažít plný potenciál telefonů s AI

Společnost OPPO během konference oznámila, že funkce generativní AI může ve svých zařízeních používat už více než deset milionů majitelů smartphonů řady OPPO Find X7 a OnePlus 12.

V roce 2024 budou OPPO a OnePlus dále celosvětově zavádět funkce AI, včetně aplikace OPPO AI Eraser. Díky ní mohou uživatelé snadno identifikovat a odstranit objekty na snímcích a plynule vyplnit jejich pozadí, téměř beze stop po provedených úpravách. Nová aplikace momentálně dokáže rozpoznat přes 120 kategorií objektů, včetně lidí, zvířat, telefonů, květin, stromů a budov. Pro dosažení optimálních výsledků generování byl model OPPO vyškolen s využitím datových sad na úrovni předního modelu Diffusion.

K dispozici bude v zařízeních, jako jsou Reno 11 Pro, Reno 11, Reno 11 F, Find N3 a Find N3 Flip.

OPPO a OnePlus aktivně spolupracují se společností Google na integraci cloudových produktů AI do dalších mobilních zařízení. Toto silné partnerství poskytne v budoucnu smartphonům OPPO a OnePlus ještě pokročilejší funkce AI, jako je vytváření shrnutí zpravodajských článků, organizace zvukového obsahu v reálném čase a kreativní generování obsahu pro sociální média.

Závazek společnosti OPPO rozvíjet a popularizovat telefony s AI

Umělá inteligence je jádrem produktového vývoje společností OPPO a OnePlus. V několika posledních letech OPPO integrovala softwarové, hardwarové a operační systémy k vytvoření špičkových výsledků v oblasti fotografie. Mezitím OnePlus využila AI k optimalizaci výkonu, poskytující nejrychlejší a nejplynulejší prostředí s technologiemi, jako je Trinity Engine. Vzniklo centrum AI Center s cílem posílit schopnosti obou společností v oblasti umělé inteligence a vytvářet telefony s AI na nejvyšší úrovni. Obě, OPPO i OnePlus, se zavázaly v následujících 3–5 let představit více než 100 nových funkcí založených na generativní AI, na kterých spolupracují s globálními partnery.

O ZNAČCE OPPO

OPPO je přední světová značka na poli chytrých telefonů a zařízení. Svůj první mobilní telefon společnost uvedla na trh již v roce 2008 a od samého začátku se snaží do technologií vkládat své srdce i duši. Zároveň neúnavně usiluje o dokonalou harmonii designu a inovací. Dnes OPPO nabízí širokou škálu chytrých zařízení v čele se sériemi smartphonů s označeními Find a Reno. Mimo ta poskytuje OPPO svým uživatelům vlastní softwarovou nadstavbu uživatelského prostředí ColorOS. OPPO působí ve více než 40 zemích světa. Po celém světě má také 6 vlastních výzkumných ústavů a 5 center výzkumu a vývoje. V Londýně sídlí OPPO International Design Center. Po celém světě má OPPO více než 40 000 zaměstnanců.

Exit mobile version