Testování prototypů v zahraničí, nové funkce a posilování marketingu – jedenáctý ročník Laboratoře Nadace Vodafone je v plném proudu

Rozvinout nebo nastartovat zajímavý technologický projekt se společenským přesahem – to je cílem Laboratoře Nadace Vodafone, jejíž jedenáctý ročník je aktuálně v plném proudu. Mezi projekty se v letošním ročníku představily VR CPR, OMG Robotics, Vyslovuj a Théseus. Projektům se za dobu v akceleračním programu podařilo distribuovat své produkty k testování v zahraničí, rozšiřovat portfolio funkcí a posilovat marketingové aktivity.

„Každý rok se těšíme, jaké zajímavé projekty v Laboratoři přivítáme, a ani jedenáctý ročník nezklamal naše očekávání. Vidíme, že se týmy snaží maximálně využít možnosti akceleračního programu k rozvoji svých produktů,“ komentuje Jan Fencl, projektový manažer Laboratoře Nadace Vodafone.

Testování v Německu a nové cílové skupiny

Do jedenáctého ročníku Laboratoře Nadace Vodafone se probojovaly celkem čtyři projekty, které se snaží prostřednictvím moderních technologií pomáhat různým skupinám, například lidem se zdravotním postižením, studentům a mnoha dalším.

Prvním z projektů je VR CPR, který vyvíjí aplikaci pro trénink resuscitace. Tu v současné době testují jeho němečtí partneři ASB, Maltester, Charité – Best, MKT a další. Projekt také aktuálně pracuje na doplnění některých funkcí, jako AED trénink pro veřejnost či resuscitace pomocí klasického a plicního defibrilátoru pro odborníky. Autoři mimo jiné implementovali i funkci automatického volání záchranné služby prostřednictvím aplikace Záchranka.

Projekt OMG Robotics, který usiluje o edukaci veřejnosti v oblasti robotiky a měření, se v rámci Laboratoře zaměřuje na nastavení cílů kampaně a správné zacílení publika, zejména pedagogické pracovníky. V současnosti připravuje i moduly pro využití IoT.

Digitální logoped Vyslovuj v průběhu akceleračního programu spustil novou verzi webového rozhraní, včetně ukrajinské jazykové mutace. V rámci odborného mentoringu se jeho tvůrci zaměřili na prezentaci projektu a marketing, který cílí zejména na rodiče. Projekt na své platformě také spustil nové funkce jako úkoly, notifikace či pochvaly a rozšířil výuková videa a cvičební listy. Svou aplikaci rovněž přizpůsobil různým věkovým skupinám či dětem se speciálními potřebami.

Čtvrtý projekt, Théseus, zpřístupňuje pomocí technologií digitální obsah nevidomým. Společně s mentory se zaměřil na marketing a komunikaci projektu, a to i s ohledem na blížící se novou legislativu ve veřejném i soukromém sektoru. Autoři projektu se také zaměřují na vývoj prototypu online nástroje pro testování přístupnosti. Ten bude všem zájemcům o přístupnost sloužit jako nízkoprahový vstupní bod, prostřednictvím kterého mohou začít přístupnost svého webu řešit.

„Pokroky čtveřice projektů nás motivují pokračovat v našem úsilí a inovativní technologické projekty s přesahem nadále podporovat. Velice se těším na pokroky, které jejich tvůrci odprezentují na červnovém Demo day,“ dodává Fencl.

Laboratoř Nadace Vodafone je unikátní akcelerační program pro projekty, které rozvíjejí společenské inovace s využitím informačních a komunikačních technologií. Laboratoř se zaměřuje jak na existující startupy, tak na neziskové organizace, sociální podniky či univerzitní projekty. Cílem Laboratoře je nastartovat projekty a dostat je k desítkám tisíc uživatelů, kteří z nich budou mít přímý užitek a reálně lepší život. Takto pomohla už více než 100 projektům, kterým rozdělila přes 37 milionů korun. Mezi podpořenými projekty byly například telefony pro nevidomé Blindshell, aplikace Včelka, aplikace CF Hero či mobilní hra pro nevidomé herního studia Kikiriki Games. Partnerem projektu je platforma Vodafone Nápad roku.

TOP studentské firmy letoška se představily na veletrhu JA Expo v Praze

Letošní školní rok přinesl rekordních 351 nových studentských firem. Devět nejlepších, které v dubnu zabodovaly na soutěžním veletrhu JA Expo v Praze, se nyní utká v národním finále 14. května o titul JA Studentská firma roku 2023/24.

Příležitost zjistit, jak funguje reálné podnikání, dostali středoškoláci ve výukovém programu JA Studentská firma, kterou každý rok na českých středních školách realizuje vzdělávací organizace Junior Achievement (JA Czech). „Zájem o tento praktický program ze strany škol v posledních letech rychle stoupá – loni jsme zaznamenali 288 vzniklých studentských firem, což je meziroční nárůst o 22 procent. Obvykle se studenti učí podnikat v rámci volitelného předmětu, ale výjimkou nejsou ani povinné předměty zaměřené na ekonomiku a management,“ uvedl Martin Smrž, ředitel nevládní organizace JA Czech.

Devítiměsíční program svým harmonogramem kopíruje školní rok – začíná v září, kdy studenti vymýšlí, s čím mohou na trhu uspět, rozdělí si pozice ve firmě a pomalu reflektují možnosti výroby a prodeje. Vrcholem je pak jarní veletrh JA Expo v pražské Galerii Harfa, kde se veřejnosti i odborné porotě prezentují suverénní mladí byznysmeni v prodejních stáncích. „Na 29. ročníku akce v první půli dubna se takto představilo 45 studentských firem. Vedle populárních textilií a dekorativních předmětů tu byly k dostání například výrobky z vyřazených LP desek, recyklovaných bannerů, společenské hry, deníky s gravírovanými motivy nebo vložky do podpaží, které absorbují pot. Studenti si vyzkoušeli, jak aktivně oslovit zákazníka, a v odpoledních hodinách už měli stánky téměř vyprodané,“ popsal Martin Smrž.

Veletrh JA Expo se konal pod záštitou předsedy Senátu PČR Miloše Vystrčila a za účasti dalších partnerů z komerční sféry, kteří zastali i role porotců. Na základě jejich hodnocení byli v závěru celodenní akce slavnostně vyhlášeni vítězové v devíti různých kategoriích. Ti se stali zároveň finalisty programu JA Studentská firma a 14. května se utkají o titul JA Studentská firma roku 2023/24. Nejlepší tým bude zastupovat Česko v letním evropském finále JA Studentských firem GEN-E na Sicílii.

FINALISTÉ PROGRAMU JA STUDENTSKÁ FIRMA (2023/24):

Firma Činnost Škola
Luffa Přírodní koupelové doplňky vyrobené z rostliny lufa. OA, SOŠ a JŠ, Hradec Králové
Frolly Rolky ze sušeného ovoce. OA, Liberec
ScanBand Zdravotní náramky s informacemi o držiteli, s možností naskenování QR nebo NFC. SŠ technická a dopravní Gustava Habrmana, Česká Třebová
Candlelaria Ručně vyráběné svíčky ze sójového vosku. OA a SOŠ cestovního ruchu, Choceň
Bublub Čajový nápoj s ovocnými kuličkami a sirupem. OA a SOŠ logistická, Opava
Cube For Help Rubikovy kostky pro nevidomé. SŠ technická a dopravní Gustava Habrmana, Česká Třebová
Reban Výrobky z použitých bannerů. OA, SOŠ a JŠ, Hradec Králové
Creative Card Experience Karetní hra Záchranná mise, která simuluje spolupráci složek integrovaného záchranného systému. OA, Prostějov
Dystopia Clo Streetwear s příběhem. SŠ automobilní a informatiky, Praha

JA CZECH, www.jaczech.org

JA Czech je obecně prospěšná vzdělávací organizace založená Tomášem Baťou, která již od roku 1992 realizuje na českých školách ucelenou koncepci nadstandardního vzdělávání. Formuje podnikatelské myšlení a finanční gramotnost mladých lidí, propojuje je s lidmi z praxe a pomáhá nastartovat jejich úspěšnou profesní kariéru. Ve spolupráci se školami vytváří příznivé a motivující prostředí pro rozvoj osobních dovedností v rámci podnikatelského vzdělávání studentů i učitelů. Stěžejního projektu JA Studentská firma, se závěrečným veletrhem JA STUDENTSKÁ FIRMA ROKU, se každoročně účastní tisíce středoškoláků.

JUNIOR ACHIEVEMENT, www.juniorachievement.org

Junior Achievement je nejstarší vzdělávací organizace na světě s rokem vzniku 1919. Působí ve více než 120 zemích světa. Zároveň byla švýcarskou institucí NGO Advisor vyhlášena jako sedmá nejvlivnější nevládní organizace světa a v lednu 2022 byla za svou práci pro rozvoj mládeže nominována na Nobelovu cenu míru. Do programů JA se každoročně zapojí 11 milionů dětí a studentů ve věku šest až 22 let.

Česká republika se jako jediná země ve střední a východní Evropě pyšní Prime High Street

Praha je jediné město v regionu CEE (střední a východní Evropa), které se může pyšnit tzv. Prime High Street, tedy obchodní ulicí se zastoupením výhradně těch nejprestižnějších světových značek. Je jí Pařížská ulice, která má aktuálně obsazených 46 z celkem 48 maloobchodních jednotek. Zájem prémiových značek o tuto lokalitu po odeznění pandemie Covidu výrazně vzrostl. Dle expertů ze společnosti Colliers, předního poskytovatele diverzifikovaných profesionálních služeb v oblasti komerčních nemovitostí a správy investic, je jen otázkou času, kdy v Praze vznikne další podobná zóna a renomé města jako globálního hráče v oblasti luxusního retailu ještě vzroste.

Na počátku byl Hermès

Po pádu komunismu se pro západní značky otevřel v zemích východního bloku významný trh. Česká republika se díky své výhodné poloze a vysoké turistické atraktivitě stala první zemí, kam se luxusní značky rozhodly expandovat. První značkou, která v Praze měla zastoupení, byl v roce 1995 Versace. V samotné Pařížské ulici však první luxusní butik otevřel v roce 1997 Hermès, rok na to následoval Louis Vuitton. Dnes lze v pražské Pařížské ulici navštívit celkem 26 butiků věnovaných módě a doplňkům, 7 šperkům, 6 luxusním hodinkám, 4 koženým doplňkům a 2 luxusní obuvi. Jeden obchod patří Nespressu, jedinému zástupci na ulici v kategorii potravin a nápojů.

Po příchodu Hermés trvalo méně než 10 let, než se z ulice stala luxusní nákupní destinace se směsicí přímých a partnerských obchodů. Za poslední dekádu ulice jen posílila s příchodem lepších značek a nahrazením multibrandových obchodů přímými značkami. Na Pařížské 17 zbývá ještě jedna multibrandová prodejna, která se stará o značky jako Tom Ford, McQueen, Loewe, Givenchy, Balmain, Chloe, Jacquemus a Off-White, které s největší pravděpodobností také brzy projeví zájem o získání vlastní značkové prodejny. Naštěstí pro nás i pro značky se rozšiřuje i Pařížská ulice. Rekonstrukce hotelu Fairmont zahrnuje několik nových obchodních prostor podél Pařížské ulice,“ komentuje situaci Marjan Gigov ze společnosti Colliers.

Cartier, Fendi, Hermès a Dior: Nejoblíbenější značky Čechů

Podle dostupných dat byl Cartier jedinou značkou, která v roce 2020, kdy byly uzavřeny hranice a prodejci se museli spoléhat pouze na místní zákazníky, zaznamenala nárůst obratu, a sice o cca 2,4 %. Na druhém místě se umístila značka Fendi, následovaná Hermèsem a Diorem. Tyto údaje naznačují, že právě tyto čtyři značky patří u českých zákazníků k těm nejoblíbenějším. Naopak největší pokles obratu ve stejném období zaznamenala značka Gucci (cca 64% pokles), následovaná značkami Louis Vuitton a Prada (cca 46% pokles), což poukazuje na závislost těchto značek na turistech.

„Po skončení pandemie v roce 2022 navštívilo Českou republiku zhruba 6 milionů turistů, což představuje pokles o 26 % ve srovnání s dobou před covidem-19. Přesto se několika značkám podařilo dosáhnout mimořádně dobrých výsledků z hlediska obratu. Dior například dokázal v tomto roce překročit svůj obrat z roku 2019 o 73 %, zatímco Hermès dosáhl 41% nárůstu obratu,“ doplňuje Marjan Gigov s tím, že právě tento pozitivní trend způsobil růst zájmu o pražskou Prime High Street i ze strany dalších značek.

Kdo další v CEE dosáhne na Prime Hight Street?

„V Colliers se snažíme, aby se i další hlavní města zemí střední a východní Evropy stala pro luxusní značky atraktivními destinacemi. Jak je vidět na pražské Pařížské ulici, vznik Prime High Street je běh na dlouhou trať, ale protože představuje symbol prestiže, který přitahuje pozornost a obdiv z celého světa, tak se úsilí rozhodně vyplatí,“ vysvětluje Marjan Gigov a dodává, že mezi další adepty patří Budapešť a Varšava. Budapešť má k vytvoření Prime High Street relativně blízko, je to krásné město, počet turistů každoročně stoupá a na Andrassy Boulevard se již nyní nachází několik luxusních značek, jako jsou Louis Vuitton, Jimmy Choo, Moncler a Gucci, navíc prostor pro další z nich zde stále je. Slabá ekonomika a nižší kupní síla místních obyvatel však zatím vytvoření prostředí žádoucího pro luxusní značky brání. Varšava má k Prime High Street ještě o krůček blíž. Mnoho luxusních značek už zde dokonce má své zastoupení, byť zatím jen díky partnerským multibrandovým obchodům. Od nich už je ale k vlastnímu značkovému butiku v relativně rychlá cesta, zvlášť když situaci nahrává stále silnější kupní síla místních obyvatel a rostoucí počet turistů.

O skupině Colliers

Colliers (NASDAQ, TSX: CIGI) je přední poskytovatel diverzifikovaných profesionálních služeb v oblasti komerčních nemovitostí a správy investic. Společnost působí v 66 zemích a 19 000 podnikavých profesionálů spolupracuje na poskytování odborného realitního a investičního poradenství klientům. Již více než 28 let přináší zkušené vedení s významným vnitřním podílem akcionářů složené roční investiční výnosy ve výši téměř 20 %. S ročními příjmy ve výši 4,5 miliardy dolarů a 98 miliardami dolarů spravovaných aktiv Colliers maximalizuje potenciál nemovitostí a reálných aktiv, aby urychlila úspěch svých klientů, investorů a lidí. Více informací se dozvíte na stránkách corporate.colliers.com, X @Colliers nebo LinkedIn a lokálně na @Colliers_EMEA, LinkedIn a Colliers.cz.

Za úspěšným byznysem, kvalitou i čerstvostí pokrmů stojí ve FitKitchen nejmodernější technologie

Záliba Čechů v krabičkovém stravování rok od roku stoupá. Krabičky už nevolí jen ti, kdo chtějí zhubnout, ale roste počet lidí, kteří zkrátka chtějí jíst zdravě, pravidelně a především ušetřit čas za nakupování a vaření. Aby mohla společnost FitKitchen uspokojit všechny potřeby zákazníků, vsadila na nejmodernější technologie v potravinářském průmyslu. Ty jí umožňují odbavit celý proces od vaření až po rozvoz pod jednou střechou, díky čemuž mají vše pod kontrolou a mohou garantovat 100% kvalitu.

Českou společnost FitKitchen založili v roce 2017 dva kamarádi Yegor a Egor, kteří si od začátku byli vědomi toho, že pokud chtějí vyniknout nad konkurencí, musejí se zaměřit především na technologickou stránku firmy. „První myšlenku o implementaci aspektů food-techu do firmy, tedy propojování inovativních technologických postupů ve výrobě a distribuci jídla, jsme měli už v roce 2018. Moderní technologie ve FitKitchen využíváme také v managementu společnosti, zejména při řízení logistiky, kontrolování zásob a sestavování jídelníčků,” říká Yegor Lorenc, COO společnosti FitKitchen.

„Vyvinuli jsme vlastní IT úsek, který vymýšlí, jak co nejvíce zautomatizovat výrobní postupy a zvyšovat tak efektivitu jednotlivých činností. Podle poptávky například spočítá, kolik surovin potřebujeme mít na skladě, abychom mohli připravit požadované množství jídel. Další suroviny tak objednáváme až tehdy, kdy je opravdu potřebujeme na vaření. Jejich minimální doba skladování tak zajišťuje maximální čerstvost,” dodává Egor Remizov, CEO společnosti FitKitchen.

A jaký je tedy proces krabiček FitKitchen od přípravy až po rozvoz?

  1. Každý pokrm má svou technologickou kartu, která analyzuje a sestavuje jednotlivé suroviny tak, aby měl výsledek přesný poměr makroživin a splnil hodnotu tarifu.
  2. S těmito podrobnými “recepty” se pak kuchaři pustí do příprav a ani v této fázi nechybí profesionální kuchyňské stroje. Konvektomaty, hydraulické dávkovače pro přesné porce či šokery pro zachování živin v pokrmech a udržení jejich kvality po nejdelší možnou dobu.
  3. Zachovat čerstvost a chuť jim umožňuje také speciální balení. Z krabiček se odčerpá vzduch a použijí se gastronomické plyny, které vytvoří ochrannou atmosféru tak, aby byla zachována maximální kvalita. Součástí tohoto plně automatizovaného zatavovacího stroje jsou i laserové gravírovače na QR kódy, ze kterých si zákazník může kdykoliv načíst informace o daném pokrmu — přesný obsah živin, pokyny a rady k přípravě nebo také jednotlivé alergeny.
  4. Také rozvoz krabiček má FitKitchen zcela ve svých rukou. Moderní technologie jim umožňují lépe plánovat distribuci v závislosti na dopravě. A to tak, aby zákazníci byly v den rozvozu obslouženi co nejdříve a pokrmy dostali v nejvyšší možné kvalitě.

„Nejmodernější potravinářské stroje na přípravu pokrmů v kombinaci s naším interním systémem na řízení provozu v kuchyni nám umožňují fungovat rychle, ve velkém množství a přitom stále dodržovat top kvalitu, na které si zakládáme. Díky food-techu můžeme fungovat bez třetích stran a mít tak kompletní proces pod kontrolou,” říká Egor Remizov. O spokojenosti zákazníků svědčí i stále rostoucí poptávka po produktu, která vyrostla jen od začátku roku 2024 o 25 %.

O společnosti FitKitchen:

Společnost FitKitchen založili v roce 2017 dva kamarádi Egor a Yegor, kteří na trhu postrádali alternativy stravování. Zejména pro lidi, kteří chtějí zdravě, chutně a pravidelně jíst a nechtějí, nebo nemají čas, nakupovat a vařit. Díky krabičkové dietě se lze dostat do kondice, věnovat se péči o svoje zdraví a mít pod kontrolou výživu. Tento koncept spojuje přípravu jídel i doručování na vybrané místo.

FitKitchen si zakládá na chuti a vyváženosti svých pokrmů. Nabízí pestrou škálu jídel s možností různých dietních přístupů, která jsou připravována z čerstvých a kvalitních surovin. Při vaření navíc používají inovativní technologie a moderní kuchyňské stroje.

Společnost Epson na akci PQ launch & HBR training představila unikátní technologie z oblasti projekční techniky

Společnost Epson v březnu uspořádala v prostorách Home of AV v Říčanech u Prahy pro své resellery PQ launch & HBR training. Akce byla zaměřena především na představení nových 4K HBR projektorů řady PQ. Nechyběly workshopy doplněné praktickými ukázkami užitečných funkcí projektorů, včetně edge blandingu, stackingu a videomappingu.

Setkání bylo zahájeno uvedením nové řady instalačních projektorů EPSON 3LCD s rozlišením 4K. Teoretická přednáška se věnovala prezentaci nových technologií řady PQ, jež přinášejí výjimečnou kvalitu obrazu: 4K Crystal Motion, nová generace LCD panelů s nativním kontrastem 3000:1, Double Micro-Lens Array či tepelná regulace LCD panelů. Zmíněny byly rovněž strategické segmenty rozvoje trhu v CZ & SK pro rok 2024 v oblasti projektorů a možnosti integrace instalačních projektorů v různých oblastech. Následovalo školení na téma “Jak vytvořit moderní videokonferenční platformu v širokoúhlém formátu obrazu 21:9 pro jakékoli zasedací místnosti”.

Druhá část byla věnována praktickým ukázkám. Návštěvníci měli prostor vyzkoušet si možnosti instalačních projektorů řady EPSON PU s důrazem na automatizovaný blending a stacking více projektorů včetně zakřivené plochy a další užitečné funkce při práci s větším množstvím projektorů zároveň.

Za tým Epson CZ&SK s přednáškami vystoupili Marcel Divín, Branch Office Manager, Matěj Kopecký, Business Account Manager VI, a Martin Lucký Pre/Post Sales Specialist. Na akci vystoupil také Norbert Goscinski, CEE Pre-Sales and Business Development Manager.

Těší nás, že se akce v krásných prostorách Home of AV vydařila a my se mohli opět osobně setkat s našimi partnery. Naším cílem bylo, aby celý den byl co nejvíce přínosný, proto jsme se snažili ukázat, co všechno projektory a skvělé technologie Epson v praxi dovedou,“ uvedl k události Matěj Kopecký, Business Account Manager VI.

O společnosti Epson

Společnost Epson je globální technologický lídr, jehož filozofie efektivních, kompaktních a precizních inovací obohacuje životy a pomáhá vytvářet lepší svět. Společnost se zaměřuje na řešení společenských otázek prostřednictvím inovací v oblastech domácího, firemního, komerčního a průmyslového tisku, výroby, projekce a zároveň životního stylu. Cílem společnosti Epson je do roku 2050 dosáhnout uhlíkové neutrality a eliminovat používání vyčerpatelných podzemních zdrojů, jako jsou ropa a kovy.

Globální korporace Epson Group vedená společností Seiko Epson Corporation se sídlem v Japonsku dosahuje ročních prodejů v hodnotě přes 1 bilion JPY.

České společnosti čelí výrazně většímu počtu kyberútoků než organizace v okolních zemích

  • V 1. čtvrtletí 2024 došlo k 28% nárůstu průměrného počtu kybernetických útoků na jednu organizaci v porovnání s posledním čtvrtletím roku 2023.
  • Nejvíce kyberútoků míří na oblast vzdělávání a výzkum, státní a vojenské instituce a zdravotnictví. Největší nárůst útoků (o 37 %) zaznamenali dodavatelé hardwaru.
  • Evropa zaznamenala meziroční nárůst ransomwarových útoků o 64 %.

Oblast kybernetické bezpečnosti se neustále vyvíjí a první čtvrtletí roku 2024 přineslo další posun v kybernetických válkách. Kyberbezpečnostní společnost Check Point Software Technologies zaznamenala výrazný nárůst kyberútoků.

„Každá společnost na světě čelila v průměru 1308 kyberútokům týdně, což je nárůst o 28 % oproti poslednímu čtvrtletí roku 2023. Meziročně se jedná o 5% nárůst. Každá česká společnost byla ale ve stejném období vystavena v průměru 1571 kyberútokům týdně, zatímco okolní země vykazují mnohem menší míru útoků. Například v Polsku čelila v průměru každá společnost 1010 kyberútokům týdně, v Německu míří na jednu organizaci v průměru 795 kyberútok týdně, ve Francii to je 636, ve Švýcarsku 600, ve Spojeném království 805, ve Španělsku 1152, v Rakousku 965 a v Řecku 1104. Vysoký počet útoků je v Itálii 1427 a v Portugalsku 1379, evropský průměr je přitom 1030 kyberútoků týdně na jednu společnost. České organizace tak čelí výrazně nadprůměrnému riziku,“ říká Peter Kovalčík, regionální ředitel, Security Engineer Eastern Europe z kyberbezpečnostní společnosti Check Point Software Technologies.

Zdaleka největší nápor je směrován na vzdělávací a výzkumné organizace, kdy se každá společnost musela vyrovnat s v průměru 2454 útoky týdně. Následuje vládní a vojenský sektor (1692 útoků týdně na jednu společnost) a zdravotnictví (1605 útoků týdně na jednu organizaci). S ohledem na to, že se jedná o klíčová odvětví pro fungování společnosti, jde o alarmující čísla.

Největší meziroční nárůst útoků (o 37 %) zaznamenali dodavatelé hardwaru, což je znatelný posun ve strategiích kyberzločinců.

Největší počet útoků i nejvyšší nárůst hlásí Afrika. Naopak Latinská Amerika zaznamenala 20% pokles. Důvodem může být větší důraz na bezpečnost a zlepšení obranných opatření a přesun pozornosti útočníků na zranitelnější regiony.

Region Průměrný týdenní počet útoků na jednu organizaci Meziroční změna
Afrika 2372 +20 %
APAC 2133 +16 %
Latinská Amerika 1267 -20 %
Evropa 1030 +0,4 %
Severní Amerika 972 +2 %

Ransomwarové útoky

V 1. čtvrtletí 2024 byla ransomwarovými útoky nejvíce zasažena Severní Amerika, 59 % z téměř 1 000 zveřejněných ransomwarových útoků*, následovala Evropa (24 %) a APAC (12 %). Největší meziroční nárůst nahlášených ransomwarových útoků naopak zaznamenala Evropa, a to o alarmujících 64 %. Důvodem může být větší digitalizace služeb a regulační prostředí, které mohou z organizací učinit zranitelnější nebo viditelnější cíle.

„Nejvíce zasaženým odvětvím byl výrobní sektor, na který připadá 29 % zveřejněných ransomwarových útoků. Následuje zdravotnictví s 11 % útoků (a 63% meziročním nárůstem) a maloobchod a velkoobchod s 8 % útoků,“ dodává Peter Kovalčík. „Největší meziroční nárůst ransomwarových útoků (o 177 %) zaznamenal komunikační sektor, což mohlo být způsobeno rychlou digitální transformací a integrací nových technologií a také atraktivitou pro kyberzločince kvůli práci s citlivými daty.“

* V této sekci jsou uvedeny informace získané ze „stránek hanby“, které provozují ransomwarové skupiny využívající techniku dvojitého vydírání. Kyberzločinci tyto stránky používají k zesílení tlaku na oběti, které okamžitě nezaplatí výkupné. Data sice mohou poskytovat trochu zkreslený pohled, přesto se jedná o velmi cenné informace o rozsahu ransomwarového ekosystému, který je v současnosti hrozbou číslo jedna pro organizace po celém světě.

Region Procento ze zveřejněných ransomwarových útoků Meziroční změna v počtu zveřejněných útoků
Severní Amerika 59 % +16 %
Evropa 24 % +64 %
APAC 12 % -13 %
Latinská Amerika 4 % +14 %
Afrika 1 % +18 %

Organizace musí ke kybernetické bezpečnosti přistupovat komplexně, zálohovat data, školit zaměstnance, aktualizovat a záplatovat systémy, používat pokročilá preventivní bezpečnostní řešení a ochranu před ransomwarem.

V reakci na nárůst útoků a stále sofistikovanější povahu hrozeb je nutné zaměřit se na prevenci a využívat AI technologie k detekci a analýze hrozeb a včasnému odhalování anomálií a nových vzorců útoků. Například Check Point ThreatCloud AI, který je součástí všech bezpečnostních řešení Check Point, každý den sbírá a analyzuje informace z více než 150 000 sítí a milionů koncových zařízení, včetně dat od výzkumného týmu Check Point Research a desítek externích zdrojů. Pro zvýšení přesnosti využívá umělou inteligenci a big data k boji i s těmi nejrafinovanějšími hrozbami. Jakmile je útok nultého dne objeven kdekoliv na světě, okamžitě je zablokován a informace je sdílena napříč všemi kontinenty, což umožňuje během několika sekund zmařit podobný útok na druhém konci světa a zabránit tak potenciálním škodám.

Novinky od českého týmu společnosti Check Point Software Technologies:

Facebook: https://www.facebook.com/CheckPointCzech

X: https://twitter.com/CheckPointCzech

LinkedIn: https://cz.linkedin.com/showcase/checkpointczech

Sledujte novinky o bezpečnostním týmu Check Point Research:

Blog: https://research.checkpoint.com/

X: https://twitter.com/_cpresearch_

Sledujte novinky o společnosti Check Point Software Technologies:
X: http://www.twitter.com/checkpointsw
Facebook: https://www.facebook.com/checkpointsoftware
Blog: http://blog.checkpoint.com
YouTube: http://www.youtube.com/user/CPGlobal
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/check-point-software-technologies

O výzkumném týmu Check Point Research

Check Point Research poskytuje zákazníkům společnosti Check Point Software a širší bezpečnostní komunitě detailní informace o kyberhrozbách. Výzkumný tým shromažďuje a analyzuje data o globálních kyberútocích ze sítě ThreatCloud, chrání tak před hackery a zajišťuje, že všechny produkty Check Point jsou aktualizované a mají nejnovější ochranu. Výzkumný tým se skládá z více než 100 analytiků a výzkumných pracovníků, kteří spolupracují také s dalšími bezpečnostními společnostmi, donucovacími orgány a organizacemi CERT.

O společnosti Check Point Software Technologies

Check Point Software Technologies Ltd. (www.checkpoint.com) je přední poskytovatel kyberbezpečnostních řešení pro vlády a organizace po celém světě. Chrání zákazníky před kyberútoky 5. generace prostřednictvím unikátních řešení, která nabízí bezkonkurenční úspěšnost zachycení malwaru, ransomwaru a jiných pokročilých cílených hrozeb. Check Point nabízí víceúrovňovou bezpečnostní architekturu, Infinity Total Protection s pokročilou prevencí hrozeb 5. generace, a tato kombinovaná produktová architektura chrání podnikové sítě, cloudová prostředí a mobilní zařízení. Check Point navíc poskytuje nejkomplexnější a nejintuitivnější nástroje pro správu zabezpečení. Check Point chrání více než 100 000 organizací všech velikostí.

Společnost Acer se zavazuje shromáždit 50 tun plastového odpadu prostřednictvím partnerství se společností Plastic Bank

  • Společnost Acer spolupracuje s Plastic Bank v rámci partnerství Impact Program, jehož cílem je v roce 2024 shromáždit 50 tun plastů z oceánů[1] prostřednictvím komunity sběračů v jihovýchodní Asii.
  • Toto úsilí společností Acer a Plastic Bank má za cíl zabránit ekvivalentu 2,5 milionu plastových lahví[2]dostat se do oceánů a řeší tak problém znečištění plastem přímo u zdroje.
  • Toto partnerství také poskytne podporu méně rozvinutým oblastem tím, že umožní obyvatelům nasbíraný plastový odpad směňovat za zboží, služby nebo finanční prostředky k pozvednutí jejich životní úrovně.

V rámci letošního Dne Země na téma „Planeta vs Plasty“ navázala společnost Acer partnerství s Plastic Bank a zavázala se, že v roce 2024 zrecykluje nejméně 50 tun plastového odpadu. Sociální podnik Plastic Bank se sídlem v Kanadě se zaměřuje na řešení rostoucích problémů znečištění plastem budováním recyklačních ekosystémů a vytvářením příležitostí k obživě v ohrožených pobřežních oblastech.

Projekt Impact Program v rámci partnerství společností Acer a Plastic Bank předpokládá, že zabrání více než 2,5 milionu plastových lahví[2] dostat se do oceánů a to za pomoci komunity sběračů v jihovýchodní Asii. Sběrači přinesou nasbírané plasty na sběrná místa Plastic Bank výměnou za místní tržní cenu nasbíraného materiálu a také za bonusy, které pomáhají zajistit další příjem a přístup k sociálním výhodám, jako jsou stravenky, zdravotní pojištění a další.

Spolupráce společnosti Acer s Plastic Bank podporuje Cíle udržitelného rozvoje OSN (SDGs), včetně cíle SDG 1 pro boj s chudobou, cíle SDG 8 pro důstojné pracovní podmínky a hospodářský růst, cíle SDG 12 pro odpovědnost při spotřebě a výrobě, cíle SDG 14 pro život pod vodou a cíle SDG 17 v rámci partnerství pro společného dosažení cíle.

Mezi cíle společnosti Acer v rámci ESG (životní prostředí, sociální aspekty a správa společnosti) patří také přizpůsobení výroby počítačů a displejů tak, aby obsahovaly 20-30 % PCR (recyklovaný odpad po spotřebě) plastů do roku 2025 a snaha o dosažení cíle čistých emisí do roku 2050.

Prostřednictvím produktů Vero, které jsou šetrné k životnímu prostředí, hledá společnost Acer cestu k začlenění PCR plastů (recyklovaný plastový odpad) do výroby spotřební elektroniky a svůj závazek k uhlíkové neutralitě posílila představením svého prvního uhlíkově neutrálního počítače Acer Aspire Vero 16 v prosinci 2023.

O společnosti Acer

Společnost Acer, která byla založena v roce 1976, patří mezi přední světové společnosti v oblasti informačních a komunikačních technologií a působí ve více než 160 zemích. Acer se vyvíjí spolu s průmyslem a měnícím se životním stylem a zaměřuje se na vytváření světa, ve kterém se hardware, software a služby vzájemně propojí, tvoří ekosystémy a otevírají nové možnosti pro spotřebitele i podniky. 7 700 zaměstnanců společnosti Acer se věnuje výzkumu, návrhu, marketingu, prodeji a podpoře výrobků a řešení, která překonávají bariéry mezi lidmi a technologiemi. Další informace naleznete na adrese www.acer.com.

© 2023 Acer Inc. Všechna práva vyhrazena. Acer a logo Acer jsou registrované ochranné známky společnosti Acer Inc. Ostatní ochranné známky, registrované ochranné známky a/nebo značky služeb, ať už uvedené nebo ne, jsou majetkem příslušných vlastníků. Všechny nabídky se mohou změnit bez předchozího upozornění nebo závazku a nemusí být k dispozici prostřednictvím všech prodejních kanálů. Uvedené ceny jsou výrobcem doporučené maloobchodní ceny a mohou se lišit v závislosti na lokalitě. Příslušná daň z prodeje navíc.

Dell představuje souborové úložiště Dell APEX pro Microsoft Azure

Společnost Dell svým zákazníkům nově poskytuje souborové úložiště Dell APEX pro Microsoft Azure – vysoce výkonné multicloudové úložiště určené pro umělou inteligenci. Úložiště překlenuje mezeru mezi cloudovým úložištěm a zpracováním dat s pomocí umělé inteligence. Srdcem souborového úložiště Dell APEX pro Azure je PowerScale OneFS – osvědčené, vysoce výkonné a škálovatelné úložné řešení, na které dnes spoléhá více než 16 000 zákazníků po celém světě.

Přenesením výkonu úložiště PowerScale OneFS do cloudu Azure umožňuje Dell svým zákazníkům efektivněji konsolidovat a spravovat data, snížit náklady a zvýšit úroveň ochrany a zabezpečení – to vše při využití nativně cloudových AI nástrojů, které urychlují získávání důležitých poznatků. Souborové úložiště Dell APEX pro Microsoft Azure představuje nejpokročilejší úložiště tohoto typu v cloudu Azure.

„Potřeba multicloudových strategií nebyla nikdy zjevnější než v dnešní době, kdy dochází k prudkému vývoji digitálních technologií. Strategická spolupráce společností Dell a Microsoft představuje v tomto ohledu významný milník a nabízí zákazníkům svobodu zvolit optimální umístění pro ukládání a zpracování dat pro účely AI. Souborovým úložištěm APEX pro Azure společnost Dell naplňuje svůj závazek pomáhat podnikům rychleji inovovat a dosahovat důležitých pokroků s využitím AI,“ Kshitij Tambe, hlavní produktový manažer divize File and Object storage společnosti Dell Technologies.

Souborové úložiště Dell APEX pro Azure přináší do multicloudových prostředí efektivitu a všestrannost a umožňuje firmám naplno využít potenciál distribuovaných cloudových ekosystémů pro práci s AI. Implementace umělé inteligence se tradičně vyznačují izolovanými řešeními a fragmentovanou infrastrukturou. Souborové úložiště Dell APEX pro Azure však nabízí novou cestu – integrované funkce vysoce výkonného úložiště pro nasazení na infrastruktuře Microsoft Azure. Data lze jednoduše přesunout z lokálního prostředí do cloudu pomocí pokročilé nativní replikace bez potřeby refaktorovat architekturu úložiště. Jakmile jsou data v cloudu, je možné využívat veškeré funkce podnikového úložiště PowerScale OneFS. Díky rozšiřitelné architektuře s podporou až 18 uzlů a 5,6 PiB v jediném jmenném prostoru nabízí souborové úložiště APEX pro Azure škálovatelnost a flexibilitu, které však nejsou na úkor snadnosti správy.

V porovnání s Azure NetApp Files nabízí souborové úložiště Dell APEX pro Microsoft Azure:

  • 6x vyšší výkon clusteru
  • Až 11x větší jmenný prostor
  • Až 23x větší počet snímků na svazek
  • 2x vyšší odolnost klastru
  • Jednodušší a robustnější rozšiřování klastru

Čím se souborové úložiště Dell APEX pro Microsoft Azure dále odlišuje, je přizpůsobení potřebám zákazníků. Aktivní služby zákaznické podpory společnosti Dell dosahují u zákazníků 97% míry spokojenosti. Vysoce kvalifikovaní odborníci jsou k dispozici nepřetržitě po celém světě, aby řešili požadavky ohledně OneFS, minimalizovali výpadky a pomáhali zákazníkům udržovat vysokou úroveň produktivity a efektivity. Dnes již není nutné volit kompromisy mezi výkonem a použitelností – toto řešení poskytuje obojí, podle potřeb zákazníka. Souborové úložiště Dell APEX pro Azure je koncipované pro nasazení v hybridním cloudovém prostředí i pro skokové navyšování kapacity ve veřejném cloudu podle okamžité potřeby – ať pro tradiční pracovní zátěže podnikového IT nebo náročné aplikace GenAI. Nabízí nejvyšší výkon pro umělou inteligenci a umožňuje dosahovat nových úrovní inovací a efektivity.

Hlavní výhody souborového úložiště APEX pro Azure:

  • Jednoduchost díky multicloudovému konceptu: Urychluje multicloudovou implementaci a poskytuje konzistentní uživatelskou zkušenost v lokálních i cloudových prostředích. Nabízí nástroje pro automatizovanou replikaci bez nutnosti jakýchkoli změn v podkladovém cloudovém úložišti.
  • Extrémní flexibilita: Umožňuje snadno reagovat na změny požadavků pracovních zátěží a spravovat rychle rostoucí soubory dat pomocí pokročilých datových služeb OneFS a škálovatelné kapacitě až 5,6 PiB.
  • Kontrola nad daty: Poskytuje nativní AI nástroje na podporu nejnáročnějších pracovních zátěží.

O společnosti Dell Technologies

Dell Technologies pomáhá organizacím a jednotlivcům budovat jejich digitální budoucnost, transformovat způsob, jakým pracují, žijí a baví se. Společnost poskytuje a dodává zákazníkům nejkomplexnější a nejinovativnější portfolio technologií a služeb, aby dokázali úspěšně konkurovat v dnešní datové éře.

Společnost Conectart v rámci CSR projektu zaměstnává přes 100 operátorů z řad vězňů ve výkonu trestu

Česká republika se dlouhodobě potýká s přeplněností věznic[1] a 50% recidivou[2]. Stát a neziskové organizace proto hledají způsoby, jak snížit návratnost odsouzených do nápravných zařízení a následně zajistit zvýšit jejich začlenění do společnosti. Pomoc vězňům výjimečně iniciují také soukromé subjekty. Společnost Conectart, největší tuzemský provozovatel kontaktních center, umožňuje vězňům pracovat na pozicích telefonních operátorů.

Společnost Conectart projekt založila v roce 2017. Pilotní lokací pro spolupráci se stala věznice Nové Sedlo v Ústeckém kraji. O rok později se projekt osvědčil a byl přenesen do nápravných zařízení Horní Slavkov, Drahonice a Ostrov. V čase se projektu zúčastnilo celkem deset nápravných zařízení. Ženská věznice v Drahonicích je navíc specifická tím, že odchozí hovory slouží pro výběr financí na dlouhodobou podporu fungování krizové Linky bezpečí. Vězenkyně tak nejen nachází smysluplnou práci, ale také se přímo podílí na prospěšné činnosti. V současnosti práci operátorů vykonává 100 odsouzených žen a mužů napříč celou Českou republikou.

Linka bezpečí ale není jedinou neziskovou organizací, se kterou Conectart v této souvislosti spolupracuje – Občanské sdružení Za branou aktivně pomáhá s konzistentní rehabilitací vězňů a jejich následným zapojením do pracovního života. Do budoucna se očekává například organizace sbírky hraček do dětských koutků v českých věznicích.

Dle dostupných dat je 50 % odsouzených trestáno opakovaně. Současný vězeňský systém se dle odborníků zaměřuje především na izolaci a neposkytuje dostatek možností, jak na vězně působit také nápravně.

Výše trestu nemá na získání zaměstnání operátora vliv a příležitost Conectart nabízí všem bez rozdílu. Předpokladem je zájem o práci, ochota učit se nové věci a snaha být součástí pracovního týmu. Vězni samozřejmě musí prokázat schopnost pracovat každý den tak, aby byla zajištěna standardní míra kvality odvedené práce, která je základem veškerých služeb společnosti Conectart. Call centra fungují přímo v prostorách věznic a jsou specifická bezpečnostními podmínkami, jako je například přísná kontrola odchozích hovorů nebo dohled zaměstnanců věznic.

Jak vypadá práce s odsouzenými, popsala manažerka Ilona Kmošková: „Celé je to o vzájemném respektu. Začínáme v osm hodin ráno a do půl páté jsou to naši zaměstnanci. A přesně tak je i vnímáme. Manažeři si s odsouzenými netykají a dávají jim najevo, když se jim něco povede nebo má jejich výkon naopak rezervy. Práce si váží a obecně se dá říci, že pracují velmi rádi. Důležité je jim proto nastavit takový systém, aby se v něm cítili komfortně a chtěli práci vykonávat dlouhodobě. Osvojení si pracovních návyků, jasný denní řád i pravidelná mzda působí na odsouzené blahodárně. V dlouhodobém měřítku se konzistentní prací ve vězení výrazně snižuje riziko následné recidivy.”

Roli vedoucího call centra zajišťují interní zaměstnanci firmy Conectart. K vězňům přitom přistupují jako k běžným zaměstnancům. Po zaškolení a v standardním pracovním nasazení se z vězňů stávají plnohodnotní profesionálové, kteří zvládají stejný objem práce jako operátoři v běžném call centru. Odsouzení tak odbavují například průzkumy trhu nebo akvizici.

Recidivní pachatele charakterizuje společenská nepřizpůsobivost. Kromě vrozených biologických a psychologických faktorů jsou ovlivněni také sociálním prostředím – zejména vlivem výchovy v rodině a později působením vrstevnických skupin. Proto je jakákoliv dlouhodobá a řízená činnost v jejich nápravě stěžejní. Mzdu za práci využívají pro vlastní potřebu i financování rodiny a dětí. Odsouzení také oceňují, že se díky práci mohou učit lépe komunikovat nebo pracovat se stresem a emocemi. „Pro mě je motivací už “jenom” to, že smím chodit do práce. Nemusím sedět v cele. Mám více financí, ale hlavně se cítím jako člověk. S lidmi venku je jiná komunikace. Mám pocit, že jsem platným členem společnosti, a to je pro mě důležité,” vysvětluje Filip Čerbák z věznice Ostrov nad Ohří.

Generální ředitel společnosti Conectart Petr Studnička dodává: „Projekt je pochopitelně přínosný nejen pro odsouzené. Vězni nachází způsob, jak se po výkonu trestu začlenit do společnosti, splácí dluhy a podporují své rodiny. Pro naše klienty je to pak ideální investice, jak si zajistit telefonní podporu a zároveň pomoci lidem na okraji společnosti, kterým se dle mého názoru nedostává dostatek pozornosti a příležitostí, jak své činy z dřívějška napravit a vrátit se zpět do běžného života.

Conectart

Conectart již více než 10 let poskytuje komplexní služby kontaktního centra českým i zahraničním zákazníkům. Svá call centra má aktuálně v několika českých, slovenských a polských městech. Ve svém portfoliu má řadu významných společností, například Samsung, Vodafone, Innogy, ČSOB pojišťovnu, AmRest nebo SAZKAmobil. Conectart vznikl spojením společností Informační linky a Direct Communication. V roce 2017 akvíroval další kontaktní centrum Quality Brands. Sloučením těchto společností vznikl největší poskytovatel služeb v oblasti „Business Process Outsourcing“ (BPO) v České republice, kde v současné době pracuje přes 1 500 zaměstnanců. Společnost Conectart a.s. patří do portfolia fondu GPEF III ze skupiny Genesis Capital. Více na www.conectart.cz

  1. https://www.lidovky.cz/domov/vezeni-vezni-preplnenost-napadani-personal.A240211_080410_ln_domov_lvot
  2. https://www.novinky.cz/clanek/domaci-kazdy-druhy-delikt-spacha-recidivista-40432347

Eviden monitoruje na dark webu ukradená data a pomáhá tak firmám předvídat kybernetické hrozby

Eviden svým zákazníkům poskytuje službu prediktivní bezpečnosti založenou na řešení LUMINAR monitorující únik citlivých informací do prostředí dark webu. Jde o službu, která firmám na základě kontinuálního monitoringu umožňuje vyhledávat a sledovat data a informace, které by útočníci mohli zneužít pro kybernetický útok a proaktivně tak přijímat preventivní opatření. Služba je již nyní dostupná firemním klientům a zajišťují ji odborníci z české pobočky Eviden.

Nová služba je vhodná pro větší firmy, které již nějaký systém bezpečnostního monitoringu využívají a přináší jim doplnění stávajících informací o neveřejné zdroje jako je deep i dark web. Dodává informace a analýzy do stávajícího bezpečnostního monitoringu tak, že k již známým, stávajícím bezpečnostním hrozbám doplňuje ty, které doposud nenastaly, nebo o nich organizace vůbec neví. Typickým příkladem jsou odcizené přístupové údaje zaměstnanců, odhalená konfigurace sítě, nebo v případě bank například údaje z platebních karet.

Únik a zneužití dat totiž neznamená pouze finanční problémy, ale zejména narušení důvěry klientů a pověsti firmy. „Velké firmy si uvědomují, že i jeden jediný ukradená přístup k emailové adresa je velký problém, a proto ke své bezpečnosti přistupují proaktivně. V době vysoce sofistikovaných kyberútoků, kdy útočníci využívají i např. AI již nestačí adekvátně reagovat ve chvíli útoku, je potřeba jej předvídat. Poptávka po prediktivní bezpečnosti je v současné době vysoká i z důvodu blížící se účinnosti evropské směrnice NIS2,“ komentuje Tomáš Hlavsa z divize Big Data & Security společnosti Eviden.

Nepřetržitá analýza dat na dark webu

Monitoring v rámci služby LUMINAR probíhá formou kontinuální analýzy a sběru neveřejných zdrojů informací, typicky deep a dark web, a prostřednictvím pravidelného reportingu, nebo lépe napojením získaných informací do stávajícího bezpečnostního monitoringu je zákazník informován o tzv. indikátorech kompromitace.

Samotná platforma je jednou z mála v Česku dostupných služeb, které využívají deep a dark web. Monitoring provádí nepřetržitě a při objevení hrozby okamžitě upozorní pověřené a vyškolené specialisty, kteří následně navrhnou řešení situace tak, aby eliminovali riziko útoku, případně minimalizovali jeho následky.

Zákazník ze soukromého i veřejného sektoru může službu využívat formou konzultací, nebo používat platformu LUMINAR s vlastními experty. Platforma je dostupná jak on premise, tak i formou služby v cloudu a je možné ji napojit na již existující SIEM (Security Information and Event Management) či SOC (Security operations center) systémy.

O společnosti Eviden

Společnost Eviden, pokrývá oblasti digitálních služeb, velkých dat a bezpečnosti. Eviden je globálním lídrem v oblasti spolehlivé a udržitelné digitální transformace založené na datech. Jako digitální podnik nové generace s celosvětově vůdčími pozicemi v oblasti digitálních technologií, cloudu, dat, pokročilé výpočetní techniky a kybernetické bezpečnosti přináší odborné znalosti pro všechna odvětví ve více než 53 zemích. Spojením špičkových technologií napříč celým digitálním kontinuem a 57 000 specialistů světové úrovně rozšiřuje Eviden možnosti technologií pro podniky a orgány veřejné správy a pomáhá jim budovat jejich digitální budoucnost. Eviden je součástí skupiny Atos s ročním obratem cca 5 miliard eur.

Exit mobile version