Genius představil bezdrátovou myš NX-8080S BT Copilot v pěti atraktivních barvách

Praha, 3. července 2025 – Značka Genius uvedla na český a slovenský trh pohodlnou a praktickou myš NX-8080S BT Copilot. Tato lehoučká myš se sedmi tlačítky využívá bezdrátové technologie Bluetooth a 2,4 GHz a je určena do domácnosti nebo kanceláře. Vyznačuje se tichým klikáním a zaujme tlačítkem Copilot AI, které okamžitě aktivuje AI asistenta v počítači nebo tabletu. Bezdrátová myš Genius NX-8080S BT Copilot se v Česku a na Slovensku prodává za cenu 399 Kč, resp. 18,90 euro včetně DPH.

Tato tichá bezdrátová myš je dostupná v pěti stylových barevných variantách – Noble Black, Grey White, Tiffany Blue, Young Pink a Milk Tea – aby oslovila široké spektrum uživatelů. Díky dvěma režimům připojení, elegantní ergonomii a integraci umělé inteligence nabízí myš Genius NX-8080S BT chytré ovládání na dosah ruky.

Hlavní funkce

  • Produktivita díky snadné aktivaci AI: Kliknutím na tlačítko Copilot AI okamžitě spustíte asistenta Windows Copilot, který je vhodný pro rychlé odpovědi, činnosti nebo pomoc při psaní e-mailů. (podpora OS Windows 11 nebo vyšší)
  • Svoboda bez kabelů: Dva režimy připojení (Bluetooth 5.3 a 2,4GHz) umožňují jednoduché bezdrátové párování s notebooky, tablety a dalšími zařízeními.
  • Tichá efektivita: Vychutnejte si tiché prostředí díky technologii tichého klikání na všech tlačítkách.
  • Inteligentní režim napájení: Integrovaný přepínač úsporného režimu prodlužuje výdrž baterie, což je ideální pro uživatele na cestách.
  • Přesnost ovládání: Nastavitelné DPI (800/1200/1600) pro plynulý pohyb myši na různých typech povrchů
  • Provedení vhodné pro obě ruce: Plnohodnotný komfort pro praváky i leváky
Technické parametry
Název modelu NX-8080S BT
Konektivita Bluetooth 5.3 + 2,4GHz USB přijímač (duální režim)
Počet tlačítek 7 (levé, pravé, prostřední rolovací, přední, zadní, přepínač DPI, AI Copilot)
Rozlišení (DPI) 800/1200/1600 (výchozí: 1600)
Typ snímače optický
Bezdrátový dosah až 10 metrů
Hmotnost přibližně 54 g (myš), 2 g (USB přijímač)
Rozměry 60,4 x 39,2 x 111,2 mm
Kompatibilita s operačními systémy Windows 8 až 11, macOS 10.14 a vyšší, ChromeOS, Android 7 a vyšší, iOS 11 a vyšší, iPadOS 13.4 a vyšší
Baterie 1x AA (v balení)
Barevné varianty Noble Black, Grey White, Tiffany Blue, Young Pink, Milk Tea

Více informací najdete na stránce produktu: https://www.geniusnet.com/cz/products/view/nx_8080s_bt.

Více informací najdete na https://www.geniusnet.com nebo můžete sledovat níže uvedené sociální sítě Genius.

Facebook: https://www.facebook.com/GeniusGlobal1985
Instagram
: https://www.instagram.com/geniusglobal/

YouTube: https://www.youtube.com/@GeniusGlobal

O značce Genius

Genius byla založena v roce 1985 a je přední světovou značkou v oblasti počítačových, mobilních a herních periferií. Genius působí ve více než 40 zemích světa a specializuje se na poskytování různých komplexních řešení pro firemní využití, životní styl a mobilní a herní periferie. Genius nedávno expandoval také do oblasti AI a stal se první značkou na světě, která nabízí periferie AI Copilot.

Genius se zavázal k neustálým inovacím, vysoce kvalitním výrobním procesům a službám zaměřeným na zákazníky. Věnuje se vytváření výjimečných digitálních zážitků pro spotřebitele po celém světě.

Algotech pokračuje v akvizicích, nyní vstupuje do firmy EXPINIT

Česká IT společnost Algotech rozšiřuje své portfolio o další služby a realizuje akvizici firmy EXPINIT s.r.o., která se zabývá IT službami. Algotech tím získává dalšího hráče s hlubokou expertízou v oblasti Microsoft SharePoint a vývoje vlastních produktů, zejména v segmentu e-learningu. Tato akvizice posiluje pozici Algotechu jako komplexního dodavatele IT řešení a přináší nové možnosti pro stávající i budoucí zákazníky.

„Spojení EXPINIT s Algotechem je logickým krokem na naší cestě za rozvojem kvalitních a specializovaných IT služeb. Tým EXPINITu přináší nejen špičkové technické know-how, ale také sdílí naše hodnoty a zákaznický přístup,“ říká František Zeman, CEO společnosti Algotech.

Obě společnosti budou i nadále úzce spolupracovat. EXPINIT zůstává samostatnou jednotkou v rámci skupiny Algotech a bude se i nadále věnovat svým klientům a projektům, přičemž nově získá zázemí silné skupiny a možnosti dalšího růstu. Josef Dvořák společně s Janem Hanušem z EXPINITu k akvizici dodávají: “Spojení s Algotechem nám přinese nový vítr do plachet a umožní nám větší rozlet a rozšiřování týmu zejména v oblasti Microsoft SharePointu a e-learnigu. Moc se na spolupráci těšíme.”

O společnosti Algotech:

Algotech patří k předním českým IT společnostem. Jejím cílem je pečovat o IT ve firmách. Společnost se zaměřuje především na cloud computing z vlastního datového centra, implementaci podnikových informačních systémů, CRM, call centra, vývoj softwaru na míru, zavádění AI řešení a věnuje se také komplexnímu outsourcingu IT služeb včetně podpory uživatelů 24/7/365 včetně služeb service desku. IT služby poskytuje firmám již od roku 1997 a od té doby obsloužila přes 500 klientů. V loňském roce dosáhla obratu přes 400 milionů korun a akvírovala společnost MyCom, která se specializuje na kybernetickou bezpečnost.. V roce 2012 Algotech založil Nadační fond Algo, jež se zaměřuje na pomoc znevýhodněným dětem a seniorům. Generální ředitel firmy je František Zeman.

www.algotech.cz

O EXPINITu:

EXPINIT s.r.o. je středně velká česká IT společnost založená v roce  2010, která se specializuje na služby Microsoft SharePoint, virtualizaci – privátní cloud, a e‑learningová řešení. Silné zázemí v konzultačních službách Microsoft, Citrix a Parallels RAS doplňuje vlastní LMS systém EXPINED a platforma EXPINAP pro digitalizaci vnitropodnikových agend. Díky ISO 27001, akreditaci a odbornému týmu je spolehlivým partnerem pro firmy i státní organizace.

www.expinit.com

O2 arena přechází na bezhotovostní provoz. Mastercard a ČSOB přinášejí rychlejší, bezpečnější a pohodlnější placení

Praha, 3. července 2025 – Návštěvníci O2 areny budou od 6. července 2025 platit výhradně bezhotovostně. Díky partnerství společností Mastercard, ČSOB a Bestsport se tak jedna z největších multifunkčních hal v Evropě zařadí mezi průkopníky digitálních platebních technologií. Postupně se k ní přidají také Forum Karlín a O2 universum – všechny tři prostory přejdou na plně bezhotovostní režim od září letošního roku.

Mastercard se nově stává oficiální platební kartou O2 areny a spolu s partnery přináší moderní platební řešení, které zvyšuje celkové pohodlí pro návštěvníky, zrychluje odbavení a navíc zajišťuje vyšší bezpečnost. Vedle možnosti platby kartou, mobilem nebo chytrými hodinkami si návštěvníci budou moci přímo na místě zakoupit předplacenou kartu za hotovost.

„Chceme, aby placení nebylo bariérou, ale přirozenou a pohodlnou součástí kulturního nebo sportovního zážitku. Bezhotovostní řešení nabízí nejen větší komfort, ale i bezpečnost. Věříme, že zavedením cashless režimu v O2 areně a dalších špičkových prostorách nabídneme návštěvníkům moderní standard, který odpovídá jejich očekávání,“ říká Jana Lvová, generální ředitelka Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.

Změna přináší benefity nejen pro návštěvníky, ale i pro pořadatele. Bezhotovostní platby zrychlují provoz, snižují náklady spojené s manipulací s hotovostí a zvyšují bezpečnost transakcí. Průzkumy Mastercard dlouhodobě ukazují, že většina Čechů dává přednost bezhotovostním platbám – až 60 % zákazníků odradí od nákupu, pokud není možné platit kartou.

„Naším cílem je poskytovat špičkový zážitek ve všech ohledech – a platby nejsou výjimkou. Kromě vyššího komfortu pro návštěvníky si od této změny slibujeme zjednodušení celého procesu prodeje na více než 100 prodejních místech a zrychlení obsluhy. Důležitý je také aspekt hygieny, kdy obsluha nebude přicházet do styku s bankovkami a mincemi. Společně s Mastercard a ČSOB tak přinášíme standard, který odpovídá očekávání 21. století,“ říká Robert Schaffer, předseda představenstva společnosti Bestsport.

Jako partner inovací se do projektu zapojuje i ČSOB. Banka v rámci partnerství poskytuje platební infrastrukturu, technickou podporu a zajišťuje široké spektrum digitálních platebních řešení pro fanoušky i provozovatele.

„Digitalizace patří mezi naše dlouhodobé priority a jsme rádi, že můžeme být součástí dalšího významného posunu směrem ke komfortnějším službám pro veřejnost. O2 arena, Forum Karlín i O2 universum jsou místa, kde se potkávají emoce, hudba i sport – a nově i pohodlí bezhotovostních plateb,“ dodává Michaela Bauer, členka představenstva ČSOB, zodpovědná za řízení inovací a operations.

Všechny tři pražské arény dohromady každoročně navštíví více než 1,5 milionu lidí. Samotná O2 arena má kapacitu až 20 000 míst a každoročně hostí desítky prestižních kulturních a sportovních událostí pro různorodé publikum. V další fázi spolupráce se připravuje také spuštění mobilní aplikace, která umožní objednat občerstvení přímo z místa bez nutnosti čekání ve frontě.

O společnosti Mastercard

Mastercard podporuje výkon ekonomik a posiluje postavení lidí ve více než 200 zemích a teritoriích světa. Společně se svými zákazníky buduje Mastercard udržitelnou ekonomiku, v níž dokáže prosperovat každý. Společnost podporuje širokou škálu digitálních platebních možností, které zajišťují zabezpečené, jednoduché a chytré transakce dostupné každému. Vzájemné propojení technologií, inovací, partnerství a sítí společnosti Mastercard vytváří jedinečný soubor produktů a služeb, které lidem, firmám i veřejným úřadům umožňují naplňovat jejich maximální potenciál.

www.mastercard.com

O ČSOB

Věříme, že i drobnosti mohou ve vztahu s našimi klienty udělat hodně. Proto například odměňujeme ty, kteří aktivně využívají v ČSOB účet a platí kartou. Získávají třeba bonusovou sazbu na spořicím účtu, nižší úroky u hypoték nebo výhodnější pojistné podmínky. Chceme také zlepšit svět kolem nás. Proto jsme loni společně s policií proškolili přes 800 tisíc lidí v oblasti kyberbezpečnosti a klientům před kyberzločinci uchránili přes 4 miliardy korun. Aktivně jsme pomáhali v oblastech zasažených povodněmi. Na pomoc do postižených regionů jsme poslali 45 milionů korun. Důležitá je pro nás i možnost volby. Proto rozvíjíme jak technologické inovace, tak osobní kontakt. Těší nás, že počet aktivních uživatelů mobilního bankovnictví ČSOB Smart loni narostl na skoro 1,5 milionu, ale klienty rádi přivítáme i v pobočkové síti. Pevně doufáme, že tento přístup přináší našim klientům ten nejlepší zážitek a může vést k partnerství na celý život.

https://www.csob.cz/

O Bestsport

Bestsport, a.s. je vlastníkem a provozovatelem O2 areny a O2 universum – dvou předních pražských multifunkčních prostor, které každoročně hostí eventy jak pro širokou veřejnost, tak i firmy. Společnost se dlouhodobě zaměřuje na modernizaci návštěvnického zážitku a zavádění inovací v oblasti technologií, služeb a provozního zázemí, které budou odpovídat požadavkům současného publika.

Hudba jako vnitřní motor. Jak naladit tělo i mysl na výkon

Praha, 2. července 2025 – Ať už po ránu běžíte parkem, zvedáte činky v posilovně, nebo se snažíte najít balanc při józe, hudba vás téměř vždy provází. A to není náhoda. Správně zvolený playlist totiž může nejen dodat motivaci, ale i nastavit rytmus a pomoct překonávat vlastní limity. Dle studií totiž hudba snižuje vnímané úsilí až o 10 %, protože odvádí pozornost od únavy.[1] Hudba se tak stává přirozeným a neškodným „dopingem“. Ne vždy ale chceme po hudbě to stejné. Někdy by nás měla kombinace melodie a pohybu namotivovat a jindy zase uklidnit. Jak ale vybrat tu pravou hudbu pro různé typy pohybu?

Tempo, které vás žene kupředu

Běh – pro někoho nenáviděná aktivita, pro jiného vášeň. A právě při běhání hraje hudba opravdu důležitou roli. Není žádným tajemstvím, že běžci mnohdy přizpůsobují tempo běhu rytmu hudby. Energické skladby pomáhají udržet to správné tempo a často rozhodují
o tom, zda běh po prvním kilometru vzdát či nikoli. Až tedy příště vyrazíte běhat, zkuste váš běžecký playlist obohatit o energický pop nebo hip-hop okolo 170 BPM (úderů za minutu). Nejen, že se vám bude běžet lépe, ale i rychleji, především, pokud zvolíte do sluchátek vaši oblíbenou písničku. To může přinést až 1 minutu zrychlení na 5 km běhu.[2]

Jestliže spíše než kardio preferujete posilování a hudba vás nerozptyluje od preciznosti, doporučuje se vsadit na frekvenci ideálně s BPM okolo 130, která vám pomůže se překonat a zlepšit výkon. V posilovně se totiž nehoníte za krokem, ale za koncentrací, precizností
a výkonem.

Hudební experiment? Proč ne

Chcete si účinky hudby ověřit na vlastní kůži? Pokud nevěříte, můžete pomocí svých chytrých hodinek udělat malý experiment. Vyrazte dvakrát běhat – jednou zcela bez hudby nebo za doprovodu písniček s výrazně nižším BPM, podruhé si do sluchátek zapněte playlist na míru vaší aktivitě. Své výsledky, jako je tempo, hodnoty krevního tlaku nebo tepová frekvence si můžete prohlédnout a porovnat například na hodinkách Huawei Watch FIT 4 Pro. Tato novinka nabízí více než 100 sportovních režimů a dokáže se přizpůsobit jakémukoli pohybu – od jógy po intenzivní trénink.

Hudba, tělo i mysl v harmonii

U klidnějších forem pohybu, jako je jóga, plní hudba jinou funkci. Cílem je uvolnění, zpomalení a vytvoření atmosféry, která pomáhá vnímat dech i tělo. Někomu vyhovuje úplné ticho, aby dokázal pozici správně procítit a prodýchat. Jiný ocení jemnou instrumentální hudbu s BPM 60–100, díky které se nemusí soustředit na tok vlastních myšlenek a všechna pozornost jde směrem k pohybu. Při závěrečné meditaci nebo dechových cvičeních jsou ideální pouze zvuky přírody nebo frekvence 432 Hz, které podpoří hlubokou relaxaci.

Najděte svůj rytmus se správnými sluchátky

Víme, že hudba má dopad na naši psychiku i výkon. Málokdo však ví, že výkon je s poslechem hudby přímo svázán. Nejedna studie totiž potvrzuje, že hudba snižuje vnímané úsilí a únavu až o 10 % při středně intenzivním běhu, protože odvádí pozornost od únavy. Zároveň melodie mezi 120 a 140 BPM výrazně zlepšuje intenzitu cvičení: studie ukázala, že lidé při jízdě na kole při této frekvenci potřebovali o 7 % méně kyslíku při stejném výkonu.[3]

Aby však zážitek z poslechu odpovídal vaší aktivitě, potřebujete kvalitní vybavení. Nová sluchátka Huawei FreeBuds 6 nabízejí díky technologii Bass Turbo 2.0 čisté výšky a zároveň výrazné basy. Oproti předchozí generaci jsou o 12 % menší, což zajišťuje maximální pohodlí při běhu, józe i posilování. Ve spojení s chytrými hodinkami a dobře zvoleným playlistem vám sluchátka pomohou najít rytmus, který podpoří nejen váš pohyb, ale i psychickou pohodu. Ať už se chcete jen protáhnout, nebo se chystáte na sprint, technologie se vám přizpůsobí.

Novinku pro všechny sportovce Huawei Watch FIT 4 Pro pořídíte na oficiálním e-shopu Huawei za cenu 6 999 Kč. K dostání jsou i u prodejce Alza a Datart. Sluchátka pro poslech hudby při běhu i józe Huawei FreeBuds 6 seženete na oficiálním e-shopu Huawei
i u prodejce Alza za 3 999 Kč.

Aktuální informace ze světa Huawei Consumer Business Group naleznete denně aktualizované na:

Web: https://consumer.huawei.com/cz/

Facebook – CZ/SK: https://www.facebook.com/HuaweiMobileCZSK/

YouTube: https://www.youtube.com/huaweimobileczsk

Instagram: https://www.instagram.com/huaweimobileczsk

Twitter: https://twitter.com/HuaweiCZ_SK

O Huawei Consumer Business Group

Produkty a služby společnosti Huawei jsou dostupné ve více než 170 zemích a používá je třetina světové populace. V Německu, Švédsku, Rusku, Indii a Číně bylo zřízeno čtrnáct výzkumných a vývojových center. Huawei CBG je jednou ze tří obchodních jednotek společnosti Huawei a zahrnuje smartphony, PC, tablety, nositelné a cloudové služby atd. Globální síť společnosti Huawei je postavena na více než 34letých zkušenostech v telekomunikačním průmyslu a je odhodlána poskytovat nejnovější technologický pokrok spotřebitelů po celém světě.

  1. https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC8167645/
  2. https://www.self.com/story/run-faster-music-motivation-tip
  3. https://www.livescience.com/5799-music-benefits-exercise-studies-show.html

Ferrari představuje nový vůz F169MM

Ferrari 169MM

  • Představujeme Ferrari F169MM, nové kupé 2+ s dvouturbovým osmiválcovým motorem uloženým vpředu uprostřed.
  • Dokonalá kombinace moderní elegance a vysokého výkonu činí model F169MM jedinečným vozem v nabídce Ferrari i na trhu.
  • Nové F169MM je sportovní vůz, který posouvá Grand Tourer koncept na novou úroveň – dokáže spojit mimořádně vysoký výkon s velkou každodenní univerzálností.
  • Motor V8 turbo o výkonu 640 koní s technologiemi ze závodních okruhů a nezaměnitelným zvukem: vysoký výkon a okamžitá odezva za všech podmínek.
  • Pečlivě tvarovaný design a moderní interiér s trojitým displejem HMI, pokročilým komfortem na palubě a prémiovým audiosystémem pro maximálně pohlcující zážitek.

Amalfi, 2. července 2025 – Nové Ferrari F169MM, kupé 2+ s osmiválcovým motorem uloženým vpředu uprostřed, který v nabídce Ferrari nahrazuje model Roma, bylo dnes představeno veřejnosti. Ferrari F169MM posouvá pojetí moderní sportovnosti na novou úroveň – spojuje špičkový výkon, všestrannost a vytříbený design. Tento vůz je určen pro ty, kteří chtějí zažít sportovní jízdu bez kompromisů v oblasti pohodlí a stylu. F169MM zaujme jedinečnou rovnováhou mezi vzrušujícím zážitkem z jízdy a každodenní praktičností.

Design vozu vychází z minimalistického stylu, přičemž tvarované objemy a čisté plochy podtrhují jeho moderní a dynamický charakter. Přední části dominuje velký nasávací otvor a dlouhá, tvarovaná kapota ukrývající osmiválcový motor turbo o výkonu 640 koní. Zadní partie zdobí integrovaný aktivní spoiler, který zajišťuje stabilitu i při vysokých rychlostech. Sportovní a vytříbený vzhled pak dotvářejí kovaná kola a detaily z karbonových vláken.

Interiér vozu nabízí uspořádání se dvěma kokpity, přičemž nový volant je vybaven fyzickými tlačítky a návratem ikonického startovacího tlačítka. Integrovaný centrální displej a ergonomické ovládací prvky zajišťují intuitivní ovládání vozu i při dynamické jízdě. Rozsáhlé využití karbonových vláken a kontrastního prošívání dodává interiéru exkluzivní nádech. Konfigurace 2+ navíc umožňuje využít zadní sedadla, což výrazně zvyšuje praktičnost vozu – rozšiřuje zavazadlový prostor a umožňuje cestování s dětmi.

V srdci modelu F169MM se nachází vylepšený dvouturbový osmiválec odvozený od oceňované rodiny motorů F154, který díky novému nastavení přeplňování dosahuje výkonu 640 koní. Vysoce ceněná osmistupňová dvouspojková převodovka zajišťuje rychlé a plynulé řazení. Výkon vozu je vynikající: zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,3 sekundy, z 0 na 200 km/h za 9,0 sekundy, přičemž poměr hmotnosti k výkonu činí 2,29 kg/k, což je nejlepší hodnota ve své třídě.

Dynamika jízdy byla dále vylepšena zavedením systému brzd „brake-by-wire“, řídicí jednotky „ABS Evo“ navržené pro všechny povrchy a podmínky a přepracovaným řízením, které nyní nabízí ještě přesnější a plynulejší jízdu. Aktivní aerodynamika s novým integrovaným pohyblivým zadním křídlem zajišťuje stabilitu za všech jízdních podmínek i nastavení systému Manettino a pomáhá maximalizovat dynamické vlastnosti vozu.

F169MM přebírá nejnovější technologická řešení z nabídky Ferrari: infotainment systém je plně propojený a standardně nabízí Apple CarPlay® i Android Auto®, doplněné o bezdrátové nabíjení smartphonu. Nový volant, digitální přístrojový štít a 10,25″ horizontální centrální displej vytvářejí pokročilé rozhraní mezi člověkem a strojem, které je navrženo tak, aby zaujalo jak řidiče, tak spolujezdce. Mezi volitelné prvky patří například přední zdvihací systém použitelný až do rychlosti 35 km/h, který umožňuje snadné překonávání městských překážek díky zvýšení výšky vozu až o 40 mm.

Perfektní zážitek na palubě završuje volitelný prémiový audiosystém Burmester®, který nabízí pohlcující zvukové prostředí navržené tak, aby každou cestu doprovázel špičkovou kvalitou a detaily.

Ferrari F169MM je určeno těm, kteří hledají vůz spojující eleganci a výkon, emoce i funkčnost. Tento model interpretuje sportovního ducha Ferrari v moderním pojetí a nabízí nekompromisní zážitek z jízdy v jakékoli situaci.

Pohon

Motor Ferrari F169MM představuje nejnovější evoluci dvakrát přeplňovaného osmiválce o objemu 3855 cm³ z rodiny F154, která získala nejvíce mezinárodních ocenění v novodobé automobilové historii. V této konfiguraci byl motor optimalizován tak, aby dosahoval maximálního výkonu 640 koní při 7 500 ot./min, se specifickým výkonem 166 koní na litr a s posunutým omezovačem otáček na 7 600 ot./min, což umožňuje plně využít stále rostoucí výkonovou křivku motoru.

Zvýšení výkonu bylo dosaženo díky pokročilému řídicímu systému přeplňování, který umožňuje nezávislé ovládání otáček obou turbodmychadel pomocí speciální kalibrace a zvýšení maximálních otáček turbíny až na 171 000 ot./min. Tento přístup zlepšuje reakci motoru na plyn a zvyšuje přesnost regulace plnicího tlaku, k čemuž přispívá také použití samostatných tlakových senzorů pro každou řadu válců. Nová řídicí jednotka motoru, která se již používá například u modelů 296 GTB, Ferrari Purosangue a Ferrari 12Cilindri, umožnila využít plný potenciál tohoto motoru.

Současně se pracovalo na snížení hmotnosti: nové odlehčené vačkové hřídele (-1,3 kg) a přepracovaný blok motoru s přesným obráběním, které odstranilo nestrukturální materiál, přinesly úsporu přibližně jednoho kilogramu. Poprvé v historii motorů Ferrari byl také použit olej s nízkou viskozitou, který snižuje odpor za studena o 30% oproti předchozí verzi a zlepšuje účinnost zahřívání motoru.

Reakce motoru je nyní ještě rychlejší díky celé řadě pokročilých technických řešení. Motor využívá rovinný klikový hřídel, kompaktní turbodmychadla s nízkou setrvačností a dvoukanálovou technologii pro oddělené vedení výfukových plynů. Výfukové potrubí je navrženo jako jednovřetenové se stejně dlouhými vývody, což vše dohromady přispívá k pocitu plynulého a progresivního nárůstu výkonu.

Křivka točivého momentu je tvarována tak, aby poskytovala výraznější zátah ve středních a vysokých otáčkách ve všech rychlostních stupních.

Osmistupňová dvouspojková převodovka v olejové lázni, která byla poprvé představena u modelu SF90 Stradale a získala široké uznání, byla dále optimalizována díky výkonnější řídicí jednotce a hlubší integraci se softwarem motoru. Výsledkem je ještě plynulejší a rychlejší řazení.

K celkové efektivitě motoru přispívají také řešení, jako je převodovka se suchou skříní, kuželové soukolí s nízkým třením a strategie řízení točivého momentu spojky, které zajišťují mimořádně plynulou jízdu ve městě, zejména během fází Start&Stop.

Zvuk vozu byl pečlivě laděn s důrazem na zachování typického charakteru Ferrari i při splnění nejpřísnějších hlukových limitů. Nově navržené tlumiče výfuku umožňují, aby si motor uchoval svůj jedinečný tón. K nezaměnitelnému zvuku přispívá rovinný klikový hřídel a výfukové potrubí se stejně dlouhými větvemi, které zajišťují specifickou sekvenci zážehů. Výfukový systém je vybaven keramickým katalyzátorem s trimetalickým povlakem (rhodium, platina, palladium), jehož nízká tepelná setrvačnost urychluje aktivaci systému. O finální zvukový projev se stará nový proporcionálně ovládaný obtokový ventil, jehož speciálně nastavené mapy umožňují přizpůsobit zvuk výfuku různým jízdním podmínkám.

Styling

Exteriér

Ferrari F169MM představuje novou podobu klasického kupé typu 2+ berlinetta s osmiválcem uloženým vpředu uprostřed. V jeho designu se snoubí tradice s inovací a posouvá estetické standardy značky z Maranella na novou úroveň. Tým Ferrari Styling Centre pod vedením Flavia Manzoniho se inspiroval elegantními proporcemi modelu Ferrari Roma a posunul je ještě dál – výsledkem jsou dynamičtější a modernější tvary které však zůstávají věrné duchu sportovních vozů Ferrari s uspořádáním 2+.

Exteriér vozu vychází z elegantní, monolitické siluety, která dává automobilu výraznou a dynamickou identitu. Povrch je zpracován minimalisticky – ostré linie a geometrické objemy vytvářejí perfektně tvarovanou karoserii. Klínovitý motiv táhnoucí se po bocích spolu se světly integrovanými do technických výřezů přispívají k vytříbenému a současnému vzhledu. Přední část, která postrádá tradiční masku chladiče, se vyznačuje „plovoucím“ křídlem v barvě karoserie nad tmavou zapuštěnou lištou, kde jsou nenápadně integrovány senzory a světlomety. Spodní splitter pak celou kompozici uzavírá a zdůrazňuje šířku i sportovní charakter vozu.

Zadní partie vozu je definována výraznou linií, která obtáčí celý objem karoserie a ústí do kompaktní, čistě tvarované zádě. Zadní světla jsou ukryta v jednoduchých grafických výřezů, což připomíná klasické modely Ferrari, ale v moderním pojetí. Široký a funkční difuzor jednoznačně podtrhuje aerodynamickou funkci vozu, zatímco zadní okno plynule přechází do linie spoileru a vytváří tak nezaměnitelný stylistický prvek. Výraznou osobitost vozu zvýrazňuje také premiérový odstín Verde Costiera – jasně tyrkysově zelená barva inspirovaná odlesky moře u pobřeží Amalfi, která podtrhuje tvarované plochy karoserie a dodává vozu svěží, energický vzhled.

Interiér

V interiéru sází F169MM na koncept dvou kokpitů, které obklopují řidiče i spolujezdce ve dvou vizuálně propojených zónách, jež spojuje palubní deska, výplně dveří a středový tunel. Pocit uzavřenosti a soukromí umocňuje členěná plocha, která narušuje symetrii a zvýrazňuje centrální dotykový displej, čímž vzniká formální propojení mezi oběma cestujícími. Design interiéru byl zjednodušen tak, aby působil čistě a moderně, přičemž je zde hojně využito prémiových materiálů a integrovaných technologických řešení.

Palubní deska se poprvé představuje v monolitickém provedení, kdy je digitální přístrojový panel s výdechy ventilace spojen do jednoho celistvého bloku. Středový tunel, vyrobený frézováním z masivu eloxovaného hliníku, působí zavěšeně a je tvarován do výrazné plastické podoby. Nacházejí se zde funkční prvky, jako je volič převodovky, slot na klíč, bezdrátová nabíječka a další ovládací prvky. Madla dveří jsou elegantně zakomponována do tvarů připomínajících plachty, které opticky vymezují obě přední zóny, zatímco basové reproduktory jsou ukryty za perforovanými hliníkovými kryty, což podtrhuje technický a vytříbený charakter interiéru.

Barevná paleta interiéru odráží výrazný charakter vozu a nabízí kombinace materiálů a odstínů, které zdůrazňují sportovní pojetí kabiny. Zářivě zelený odstín Verde Bellagio, použitý v premiérové konfiguraci, poutá pozornost na přední část interiéru. Volitelná komfortní sedadla jsou k dispozici ve třech velikostech a vybavena deseti vzduchovými komorami pro masážní funkci – s pěti programy a třemi úrovněmi intenzity – a zároveň nabízejí ventilaci sedaček i opěradel.

Dokonalý zážitek na palubě završuje volitelný prémiový audiosystém Burmester®, který díky 14 reproduktorům a výkonu 1 200 wattů nabízí špičkovou kvalitu zvuku. Speciální výškové reproduktory typu ring radiator zajišťují křišťálově čisté vysoké frekvence, zatímco tři poslechové režimy umožňují přizpůsobit akustický zážitek individuálním preferencím. Materiály a povrchová úprava reproduktorů byly zvoleny s ohledem na eleganci a příjemný dojem na dotek, což přispívá k tomu, že interiér vozu působí vysoce sofistikovaným dojmem.

HMI

Zážitek na palubě Ferrari F169MM byl navržen tak, aby nabízel intuitivní, poutavou a technologicky vyspělou interakci, a to díky zcela novému systému HMI (Human-Machine Interface) a řadě řešení zaměřených na zvýšení komfortu a celkové kvality pobytu ve voze.

Nový volant, vybavený fyzickými tlačítky, představuje návrat k hmatovým ovládacím prvkům a jeho uspořádání je navrženo tak, aby zajišťovalo maximální ergonomii a snadnou orientaci za všech jízdních podmínek. Na levé straně se nachází ikonické hliníkové startovací tlačítko, které už při nastartování vytváří okamžité spojení mezi řidičem a vozem. Ovládací prvky jsou rozmístěny funkčně: na levém rameni jsou tlačítka pro systémy ADAS, adaptivní tempomat, telefon a hlasové ovládání, zatímco na pravém rameni najdete voliče zobrazení displejů, ovládání stěračů a směrových světel. Na zadní straně volantu jsou pak dva otočné ovladače pro nastavení hlasitosti a výběr stanice.

Konektivitu zajišťuje podpora Apple CarPlay® a Android Auto®, přičemž bezdrátové nabíjení smartphonu je integrováno do středového tunelu. Vůz je navíc vybaven systémem MyFerrari Connect, který umožňuje na dálku sledovat stav vozu prostřednictvím speciální mobilní aplikace – například kontrolovat technický stav, polohu, upozornění na servis nebo sdílet informace s autorizovaným servisem.

Aerodynamika

Aerodynamický vývoj Ferrari F169MM je výsledkem komplexního a precizního projektu, který vznikl úzkou spoluprací mezi oddělením termofluidní dynamiky a Ferrari Styling Centre. V rámci tohoto procesu byly propojeny simulace proudění (CFD), testování v aerodynamickém tunelu i designérské úpravy, jehož výsledkem je vůz, který je nejen vizuálně působivý, ale také funkční.

Výsledkem je karoserie promyšlená do posledního detailu, kde každý prvek plní přesně danou funkci. Mezi ně patří aerodynamické kryty umístěné na podvozku před předními a zadními koly, které snižují odpor vzduchu a zvyšují efektivitu. Nad předními světlomety vede obtokový kanál, který propojuje příď s motorovým prostorem, čímž pomáhá snižovat tlak a optimalizuje chlazení. Generování přítlaku na přední nápravě zajišťuje dvojice vírových generátorů, optimalizovaných v aerodynamickém tunelu, a dva difuzory integrované do splitteru, které zároveň zlepšují ventilaci předních brzd.

Spodní část vozu byla navržena s cílem maximalizovat efektivitu, přičemž speciální prvky snižují aerodynamický odpor a usměrňují proudění vzduchu. Zadní difuzor prošel kompletním přepracováním, aby bylo dosaženo nejlepšího kompromisu mezi přítlakem a odporem vzduchu; řízená expanze proudu ve středovém kanálu zvyšuje energii vzduchového víru za vozem a zlepšuje stabilitu ve vysokých rychlostech.

Charakteristickým prvkem zadní části je aktivní pohyblivé křídlo, které je harmonicky integrováno do zádě vozu. Tento prvek může zaujímat tři různé polohy – Low Drag (LD), Medium Downforce (MD) a High Downforce (HD) – v závislosti na rychlosti a podélném i příčném zrychlení. Na rovných úsecích zůstává křídlo v poloze LD nebo MD, aby minimalizovalo odpor vzduchu, zatímco při dynamičtější jízdě, například v rychlých zatáčkách nebo při prudkém brzdění, přechází do konfigurace HD, která zvyšuje přítlak o 110 kg při 250 km/h s nárůstem odporu menším než 4%. Mezipoloha MD umožňuje rychlejší přechod do plně vysunuté polohy a nabízí vyvážený kompromis mezi stabilitou a výkonem. Ovládání křídla je plně automatické, což zachovává čisté linie vozu i při nízkých rychlostech a zároveň zlepšuje jízdní zážitek. Zadní část doplňuje integrovaný nolder vysoký 20 mm, který v režimu s nízkým odporem pomáhá opětovně stlačit proudící vzduch.

Přední část vozu byla rovněž optimalizována tak, aby zajišťovala účinné chlazení za všech podmínek: ve střední části se nachází chladič motorové vody a kondenzátor klimatizace, zatímco boční nasávací otvory přivádějí vzduch k mezichladičům přeplňovacího systému.

Dynamika vozu

Jízdní dynamika Ferrari F169MM představuje významný posun v segmentu kupé 2+ s motorem vpředu, a to díky integraci nejpokročilejších technologií, které Ferrari v posledních letech vyvinulo. Základem tohoto systému je zavedení technologie brake-by-wire, která výrazně zlepšuje účinnost brzdění, zkracuje dráhu brzdového pedálu a zvyšuje citlivost při dávkování brzdné síly – a to i v situacích, kdy je aktivní ABS.

Systém ABS Evo, poprvé představený u modelu 296 GTB a dále rozvinutý pro Ferrari Purosangue a Ferrari 12Cilindri, byl upraven tak, aby zajišťoval optimální výkon na všech površích a ve všech režimech Manettina. Tento řídicí systém využívá data ze senzoru 6D k přesnému odhadu rychlosti vozu a určení optimálního prokluzu pro každé kolo, čímž optimalizuje rozložení brzdné síly. Výsledkem je vyšší účinnost při brzdění v přímém směru i ve smíšených podmínkách, kde je třeba vyvážit boční stabilitu a podélné zpomalení.

Dalším pokrokem je systém odhadu přilnavosti založený na elektrickém posilovači řízení (EPS), který představuje vylepšenou verzi poprvé uvedenou u modelu 296 GTB. V tomto novém provedení je odhad přilnavosti o 10% rychlejší a přesnější, a to i na površích s velmi nízkou trakcí. Logika rozpoznávání využívá dynamiku elektrického řízení a úhel natočení kolem svislé osy, který odhaduje systém SSC 6.1, k posouzení úrovně přilnavosti pneumatik k vozovce – a to i tehdy, když vůz nejede na hranici možností. Tím se zvyšuje rychlost reakce a účinnost všech řídicích systémů.

​​Pro podporu jízdní dynamiky je F169MM vybaveno také aktivním zadním spoilerem, který se aktivuje v závislosti na podélném a bočním zrychlení. Při dynamické jízdě – například při prudkém brzdění nebo

rychlém průjezdu zatáčkou se spoiler automaticky přesune do konfigurace s vysokým přítlakem, čímž vytváří dodatečný aerodynamický přítlak na zadní nápravě a přispívá k celkové stabilitě vozu.

Z hlediska bezpečnosti a asistenčních systémů řidiče je F169MM vybaven komplexní sadou nejmodernějších systémů ADAS. K dispozici jsou například adaptivní tempomat, automatické nouzové brzdění, detekce mrtvého úhlu, varování před opuštěním jízdního pruhu, asistent udržování v jízdním pruhu, automatické přepínání dálkových světel, rozpoznávání a asistence dopravních značek a detekce únavy či nepozornosti řidiče. Volitelně lze vůz vybavit také systémem Surround View a upozorněním na provoz za vozidlem (Rear Cross Traffic Alert). Všechny tyto systémy lze konfigurovat prostřednictvím menu v přístrojovém štítu a jsou plně integrovány do elektronické architektury vozu, která zahrnuje přední i zadní radar, kamery a specializované řídicí jednotky.

Díky propojení všech těchto technologií dokáže F169MM nabídnout precizní, pohotový a strhující zážitek z jízdy, kdy všechny systémy pracují v dokonalé harmonii pro maximální kontrolu a radost za volantem – bez ohledu na stav vozovky nebo styl řízení.

Pneumatiky

Volba pneumatik pro Ferrari F169MM byla snahou o pečlivé vyvážení estetiky, výkonu a komfortu. Kola o průměru 20 palců byla zvolena tak, aby zachovala harmonické proporce v souladu s designovým jazykem vozu, aniž by byla obětována kvalita jízdy. Pro zajištění maximálního pohodlí byl zachován poměr výšky bočnice pneumatiky použitý u modelu Ferrari Roma, což zaručuje plynulou odezvu a dobré pohlcování nerovností vozovky.

Rozměry pneumatik jsou 245/35 R20 vpředu a 285/35 R20 vzadu, což představuje konfiguraci, která zajišťuje vyváženost mezi agilitou a trakcí a přispívá k přesné a pohotové jízdní dynamice vozu. Ferrari F169MM je standardně vybaveno pneumatikami, které byly vyvinuty ve spolupráci se dvěma technickými partnery: Bridgestone Potenza Sport a Pirelli P ZERO.

7 let genuine maintenance

Bezkonkurenční standardy kvality Ferrari a rostoucí důraz na zákaznický servis stojí za rozšířeným sedmiletým programem údržby, který je nabízen také pro model Ferrari F169MM. Tento program je dostupný pro celou modelovou řadu Ferrari a zahrnuje veškerou pravidelnou údržbu během prvních sedmi let života vozu. Plánovaná údržba Ferrari je exkluzivní službou, která zákazníkům zaručuje, že jejich vůz bude po celou dobu udržován v optimálním technickém stavu a maximální bezpečnosti. Tato mimořádná služba je k dispozici i majitelům ojetých vozů Ferrari.

Pravidelná údržba (v intervalech buď každých 20 000 km, nebo jednou ročně bez ohledu na počet najetých kilometrů), originální náhradní díly a pečlivé kontroly prováděné personálem vyškoleným

přímo ve Ferrari Training Centre v Maranellu s využitím nejmodernějších diagnostických nástrojů – to jsou jen některé z výhod programu Genuine Maintenance. Tato služba je dostupná na všech trzích po celém světě a ve všech autorizovaných servisech v oficiální dealerské síti Ferrari.

Program Genuine Maintenance dále rozšiřuje širokou škálu poprodejních služeb, které Ferrari nabízí, aby vyhověl potřebám zákazníků, kteří chtějí zachovat výkon a špičkovou kvalitu, jež jsou charakteristickým znakem všech vozů vyrobených v Maranellu.

Další fotografie a informace o voze si můžete stáhnout na stránkách ferrari.com/media-centre.

Kontakt pro média:

Anna Benešová // Antenna Group
m: anna.benesova@antennagroup.com
p: +420 773 185 032

Ferrari F169MM – TECHNICKÉ SPECIFIKACE

POHON

Typ: vidlicový osmiválec s dvěma turbodmychadly

Celkový objem: 3855 cm³

Průměr válce x zdvih: 86,5 x 82 mm

Maximální výkon: 640 k při 7 500 ot./min*

Maximální točivý moment: 760 Nm při 3 000–5 750 ot./min

Maximální otáčky: 7 600 ot./min

Kompresní poměr: 9,4:1

Měrný výkon: 166 k/l

HMOTNOST A ROZMĚRY
Délka: 4 660 mm
Šířka: 1 974 mm
Výška: 1 301 mm
Rozvor: 2 670 mm
Rozchod kol vpředu: 1 652 mm
Rozchod kol vzadu: 1 679 mm
Suchá hmotnost*: 1 470 kg
Poměr suché hmotnosti k výkonu: 2,29 kg/k
Rozložení hmotnosti: 50% přední / 50% zadní náprava
Objem palivové nádrže: 80 litrů
Objem zavazadlového prostoru: 273 litrů

PNEUMATIKY A KOLA
Přední: 245/35 R20 J8.0
Zadní: 285/35 R20 J10.0

BRZDY
Přední: 390 x 223 x 34 mm
Zadní: 360 x 233 x 32 mm

PŘEVODOVKA
8stupňová dvouspojková převodovka F1 DCT

ELEKTRONICKÉ SYSTÉMY
EPS, VDC, ABS s EBD, F1-TCS, E-Diff3, SSC 6.1, FDE 2.0, SCM-E Frs, ABS Evo ve všech polohách Manettina

VÝKONY
Maximální rychlost:
320 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 3,3 s
Zrychlení 0–200 km/h: 9,0 s
Brzdná dráha 100–0 km/h: 30,8 m
Brzdná dráha 200–0 km/h: 119,5 m

SPOTŘEBA PALIVA
V homologaci

EMISE CO₂
V homologaci

  • S volitelnou lehkou výbavou

GeForce NOW oznamuje nové hry na červenec

Tento čtvrtek v rámci GFN Thursday jsou tu opět novinky v knihovně GeForce NOW. Během července dorazí do cloudu 20 her, z toho 6 už tento týden.

Mezi očekávané červencové novinky patří například Mycopunk (vychází na Steamu 10. července), HUNTER×HUNTER NEN×IMPACT (Steam, 15. července), Killing Floor 3 (Steam, 24. července) nebo Wuchang: Fallen Feathers (Steam a Epic Games Store, 23. července).

V knihovně GeForce NOW je aktuálně přes 2 000 her – ideální pro letní herní dny. V aplikaci GeForce NOW najdete také speciální výběr her zlevněných v rámci Steam Summer Sale, kde je více než 1 300 podporovaných titulů. Letní slevová akce GeForce NOW pak končí v neděli 6. července. Naposledy je tak možné získat 6měsíční členství Performance s výraznou slevou.

Tento týden přibývají:

  • Little Nightmares II (nově na Xbox, dostupné přes PC Game Pass od 1. července)
  • Figment (novinka na Epic Games Store, zdarma od 3. července)
  • Clicker Heroes (Steam)
  • Fabledom (Steam)
  • Rogue: Genesia (Steam)
  • Schedule I (Steam)

V průběhu července dorazí i tyto tituly:

  • The Ascent (Xbox/PC Game Pass, 8. července)
  • Every Day We Fight (Steam, 10. července)
  • Mycopunk (Steam, 10. července)
  • Brickadia (Steam, 11. července)
  • HUNTER×HUNTER NEN×IMPACT (Steam, 15. července)
  • Stronghold Crusader: Definitive Edition (Steam, 15. července)
  • DREADZONE (Steam, 17. července)
  • The Drifter (Steam, 17. července)
  • He Is Coming (Steam, 17. července)
  • RoboCop: Rogue City – Unfinished Business (Steam, 17. července)
  • Wildgate (Steam, 22. července)
  • Wuchang: Fallen Feathers (Steam a Epic Games Store, 23. července)
  • Killing Floor 3 (Steam, 24. července)
  • Battle Brothers (Steam)

Google a CFS: První krok do světa komerční jaderné fúze

Google, nesporný technologický gigant a globální lídr v oblasti inovací, se znovu rozhodl posunout hranice svých možností. Tímto krokem rozšiřuje své ambice i do oblasti energetiky – konkrétně do jaderné fúze – a stává se první technologickou firmou na světě, která se zavazuje využívat tuto přelomovou technologii. Vzhledem k rostoucí poptávce po elektřině se společnost domnívá, že našla dlouhodobé řešení. Jak se ale na to dívat z investičního hlediska?

Průlomové partnerství

V rámci svých budoucích energetických cílů uzavřel Google strategické partnerství s Commonwealth Fusion Systems (CFS) – odštěpenou firmou z prestižního Massachusettského technologického institutu (MIT). Dohoda zavazuje Google k odběru 200 megawattů (MW) čisté energie vyrobené pomocí revolučního projektu Advanced Reactor Concept (ARC). Ten by se měl stát prvním fúzním reaktorem napojeným na elektrickou síť a do provozu by měl být uveden v roce 2030. Po spuštění se očekává, že ARC vyrobí 400 MW bezemisní energie v lokalitě Chesterfield County ve Virginii. Pro představu: toto množství by stačilo k napájení přibližně 150 000 domácností nebo velkých průmyslových provozů.

Dlouhodobá investice s vizí

Když se ohlédneme zpět, zjistíme, že Google investuje do CFS již od roku 2021. Kromě aktuální smlouvy o dodávce energie nyní společnost také zvyšuje svůj majetkový podíl ve firmě CFS. Finanční detaily transakce sice nebyly zveřejněny, ale jedno je jasné: Google v této oblasti vidí obrovský potenciál. Michael Terrell, šéf divize pro inovace v oblasti energetických trhů ve společnosti Google, k tomu uvedl: „Jsme nadšení, že můžeme podpořit přelomovou technologii, která může dlouhodobě uspokojit globální energetickou poptávku a zároveň pomoci CFS dosáhnout vědeckých a inženýrských milníků, které jsou k tomu potřeba.“

Jaderná fúze a diverzifikace

Jaderná fúze je v podstatě proces, při kterém se lehká atomová jádra zahřívají na více než 100 milionů °C. Tato extrémní teplota vytvoří plazmu, která umožní spojení jader a uvolnění obrovského množství čisté a uhlíkově neutrální energie. Jak je patrné, jedná se o revoluční energetickou technologii, která přitahuje pozornost z celého světa – a z investičního pohledu představuje mimořádně zajímavou příležitost. Google si to uvědomuje a s cílem diverzifikovat své portfolio investoval také do TAE Technologies, dalšího nadějného hráče v oblasti fúzní energetiky.

Co očekávat dál?

Partnerství mezi Googlem a CFS představuje milník pro investory, kteří se zaměřují na pokročilé energetické technologie s potenciálem zásadně změnit způsob výroby elektřiny. Kromě čisté energie je však důležité zmínit i efektivitu – druhou stranu mince. Fúze má potenciál napájet i nejmodernější technologické inovace, což je právě to, co Google jako technologickou společnost tolik přitahuje. A je zřejmé, že důvěra v CFS není ze strany Googlu žádnou novinkou.

Anna Šuhajdová, předsedkyně představenstva CAPITAL MARKETS

Upozornění! Tento marketingový materiál není a neměl by být chápán jako investiční poradenství. Minulá výkonnost není zárukou budoucích výsledků. Investice v cizích měnách mohou ovlivnit výnosy v důsledku kurzových výkyvů. Veškeré obchody s cennými papíry mohou vést jak ke ztrátám, tak k ziskům. Výhledová prohlášení představují předpoklady a aktuální očekávání, která nemusejí být přesná nebo mohou vycházet z ekonomických podmínek, jež se mohou změnit. Tato prohlášení nejsou zárukou budoucí výkonnosti. CAPITAL MARKETS, o.c.p., a.s. je regulována Národní bankou Slovenska.

Zdroje:

https://www.cnbc.com/2025/06/30/google-partnership-commonwealth-fusion-systems.html

https://cfs.energy/news-and-media/google-and-commonwealth-fusion-systems-sign-strategic-partnership

https://blog.google/outreach-initiatives/sustainability/tae-google-investment/

https://cfs.energy/technology/arc

 

FLUX.1 díky optimalizaci pro TensorRT přináší až 2x rychlejší běh a nižší zátěž VRAM

Blog RTX AI Garage představuje spolupráci společnosti NVIDIA s Black Forest Labs, jednou z předních světových výzkumných institucí zabývajících se AI. Její model FLUX.1 Kontext [dev], je díky tomu nyní optimalizován pro využití na GPU RTX s použitím NVIDIA TensorRT.

FLUX.1 Kontext [dev] kombinuje generování a úpravy obrázků v jediném intuitivním pracovním postupu. Na rozdíl od tradičních přístupů, které vyžadují složité kombinace modelů a řídicích sítí, umožňuje uživatelům řídit úpravy krok za krokem pomocí přirozeného jazyka a referenčních obrázků. Není nutné žádné dolaďování nebo složité nastavení. Mezi klíčové vlastnosti patří:

  • Konzistence postav: Zachování jedinečných rysů napříč scénami.
  • Lokalizované úpravy: Můžete změnit konkrétní prvky, aniž byste ovlivnili celý obraz.
  • Přenos stylu: Použití vzhledu referenčního obrázku na nové scény
  • Výkon v reálném čase: Generování s nízkou latencí podporuje rychlé opakování a zpětnou vazbu

Akcelerace na GPU RTX pomocí TensorRT přináší až 2x rychlejší inference a výrazně nižší spotřebu VRAM. Proč je to důležité?

  • Úpravy v reálném čase: Optimalizace TensorRT umožňují interaktivní úpravy v reálném čase na systémech poháněných RTX.
  • Intuitivní iterace: Cílené změny – předefinování detailů, zachování konzistence znaků nebo přenesení stylů bez ztráty kvality nebo tvůrčí kontroly.
  • Zjednodušení pracovních postupů: Eliminace potřeby více modelů nebo složitých postupů. Vše od generování obrázků až po jemné úpravy probíhá v jednom zjednodušeném a dostupném nástroji.
  • Škálovatelná přístupnost: Díky otevřeným váhám dostupným v Hugging Face a bezproblémové integraci do nástrojů, jako je ComfyUI, může více lidí experimentovat, vytvářet prototypy a zavádět pokročilá řešení pro úpravu obrázků .

FLUX.1 Kontext [dev] je k dispozici na Hugging Face (Torch a TensorRT). Nadšenci do AI, kteří mají zájem o testování těchto modelů, si mohou stáhnout varianty Torch a používat je v programu ComfyUI. Společnost Black Forest Labs také zpřístupnila online playground pro testování modelu. Mikroslužba NVIDIA NIM se očekává v srpnu. Pro pokročilé uživatele a vývojáře NVIDIA pracuje na vzorovém kódu pro snadnou integraci pipeline TensorRT do pracovních postupů. Repozitář DemoDiffusion vyjde ještě tento měsíc.

Mobility Report společnosti Ericsson ukazuje rostoucí význam 5G pevného internetu

  • Více než polovina poskytovatelů služeb po celém světě dnes nabízí pevný bezdrátový internet s cenovým modelem podle rychlosti – díky 5G se jim takový přístup lépe zhodnocuje.
  • Počet 5G připojení má celosvětově do konce roku 2025 překročit 2,9 miliardy
  • Očekává se, že do konce roku 2030 by 5G sítě měly přenášet 80 % veškerého globálního mobilního provozu.

Podle letošní červnové zprávy Mobility Report společnosti Ericsson (NASDAQ: ERIC) je pevný bezdrátový přístup (Fixed Wireless Access, FWA) stále atraktivnější pro poskytovatele komunikačních služeb po celém světě. Zvlášť zajímavou možností je nabízet tarifní plány podle rychlosti připojení – právě tuto schopnost výrazně posilují technologie 5G.

Zhruba 80 % poskytovatelů komunikačních služeb (CSP) z celého světa, které Ericsson oslovil, již v současnosti nabízí služby pevného bezdrátového přístupu (FWA). Nejrychleji však roste skupina těch, kteří využívají 5G a nabízejí tarify založené na rychlosti připojení.

Díky 5G FWA mohou poskytovatelé služeb nabízet různé balíčky s odlišnými parametry pro stahování i odesílání dat – podobně jako u kabelového nebo optického internetu. To výrazně rozšiřuje obchodní potenciál oproti starším generacím FWA.

Zpráva Ericsson Mobility Report (EMR) z června 2025 ukazuje, že více než polovina (51 procent) poskytovatelů komunikačních služeb (CSP), kteří nabízí pevný bezdrátový přístup (FWA), již poskytuje tarify odstupňované podle rychlosti připojení. Oproti 40 procentům z června 2024 tak meziroční nárůst činí 27,5 procent. Značný meziroční nárůst byl patrný už v loňském roce, kdy hodnota z června 2024 převyšovala tu z června 2023 o 50 %.

Pevný bezdrátový přístup (FWA) by měl podle odhadů do konce roku 2030 tvořit více než 35 % všech nových pevných širokopásmových připojení, přičemž jejich celkový počet by měl vzrůst na 350 milionů. Technologie 5G FWA hraje klíčovou roli při rozšiřování dostupnosti vysokorychlostního internetu – zejména v oblastech, kde je budování tradiční kabelové infrastruktury obtížně proveditelné.

Pokud jde o 5G předplacené služby, aktuální zpráva Ericsson Mobility Report předpovídá, že do konce roku 2025 dosáhne počet 5G mobilních předplacených přístupů celosvětově 2,9 miliardy, což je přibližně třetina všech mobilních přístupů. Prognóza počtu předplatných 5G na konci roku 2030 zůstává i v letošním ročníku zprávy na 6,3 miliardách.

Objem dat přenesených v mobilních sítích vzrostl mezi prvním čtvrtletím 2024 a stejným obdobím v roce 2025 o 19 %. Přestože tempo růstu zpomaluje, absolutní objem nově generovaného provozu bude i nadále meziročně narůstat. Červnová zpráva Ericsson Mobility Report 2025 předpovídá, že se mobilní datový provoz do konce roku 2030 více než zdvojnásobí.

Sítě 5G přenášely ke konci roku 2024 přibližně 35 % globálního mobilního datového provozu. Podle prognóz by tento podíl měl do konce roku 2030 překročit hranici 80 %.

V Evropě narostlo pokrytí středním mobilním frekvenčním pásmem pro 5G (1GHz – 6 GHz) do konce roku 2024 na podíl odpovídající více než 50 procentům populace. I když tento údaj odpovídá globálnímu průměru, stále výrazně zaostává za lídry, jako je Severní Amerika, kde pokrytí středním mobilním pásmem přesáhlo 90 %, a Indie, která ke konci roku 2024 dosáhla 95% pokrytí.

Aktuální zjištění zprávy EMR založená na postřezích a případových studií zákazníků i partnerů ukazují na schopnost technologií 5G Standalone (5G SA) a 5G Advanced vytvářet příležitosti k monetizaci služeb nabízených poskytovateli komunikačních služeb (CSP) na základě přidané hodnoty, nikoli pouze objemu přenesených dat.

Jak ze zprávy vyplývá, poskytovatelé komunikačních služeb hledají nové obchodní příležitosti tím, že nabízejí rozdílné formy konektivity koncovým spotřebitelům, firmám i veřejným institucím. Mezi konkrétní případy využití patří vysílání a výroba videa, pokladní systémy, veřejné akce, cloudové hry, pevný bezdrátový přístup, virtuální privátní sítě či zvyšování produktivity podniků.

Podrobnější články v rámci zprávy zahrnují:

  • Studii o tom, jak generativní umělá inteligence (GenAI) ovlivní budoucí datový provoz v mobilních sítích. Mobilní datový provoz poroste hlavně kvůli aplikacím, které budou hodně používané a zároveň vyžadují rychlé připojení – jako třeba video nebo náročné AI služby.
  • Článek napsaný ve spolupráci s BT Group o strategii nasazení 5G Standalone. Dle článku s trefným názvem „Více než jen upgrade sítě“ byla do konce března 2025 síť 5G SA dostupná pro více než 28 milionů lidí v 50 velkých městech a aglomeracích napříč Spojeným královstvím, což představovalo více než 40 % populace.
  • Článek (ve spolupráci se společností Sony) popisuje, jak tato firma pracuje s novátorskými technologiemi, které posouvají hranice mediální a zábavní tvorby. Díky technologii, která umožňuje rozdělit mobilní síť na části se specifickými parametry (tzv. slicing), a rozhraní pro řízení kvality připojení (QoD API), lze dnes realizovat i profesionální živé přenosy přes mobilní sítě – s vysokou kvalitou a spolehlivostí.

Erik Ekudden, výkonný viceprezident a technologický ředitel společnosti Ericsson, uvádí: „Nacházíme se v bodě zlomu, kdy jsou 5G a celý ekosystém připraveny stát se impulsem pro novou vlnu inovací. Nedávné pokroky v oblasti 5G Standalone (SA) sítí přinášejí prostředí, ve kterém mohou vznikat zcela nové příležitosti pro digitální tvorbu.“

K tomu Erik Ekudden dále dodává: „Poskytovatelé služeb si tento potenciál 5G uvědomují a začínají jej zhodnocovat prostřednictvím inovativních služeb, které jdou za hranici běžného prodeje datových tarifů. Aby bylo možné naplno využít možnosti 5G, je klíčové pokračovat v zavádění sítí 5G SA a dále rozšiřovat pokrytí ve středním pásmu. Právě schopnosti 5G SA představují zásadní impuls pro nové obchodní příležitosti.“

Cveto Gašperut, Country Manager společnosti Ericsson pro Českou republiku: „I v České republice pozorujeme rostoucí poptávku po službách 5G a nových způsobech jejich využití, zejména v oblasti domácí konektivity, průmyslu a médií. Je klíčové, aby se pokrytí středním pásmem postupně rozšiřovalo, protože je nezbytné pro další rozvoj podnikání a zlepšení zákaznické zkušenosti na českém trhu.“

Celou zprávu Ericsson Mobility Report z června 2025 si můžete přečíst na tomto odkazu.

Zpráva Ericsson Mobility Report, založená na jedinečných poznatcích společnosti Ericsson a jejích partnerů v oblasti mobilních sítí, od svého uvedení v roce 2011 je klíčovým zdrojem dat, statistik a prognóz týkajících se mobilních sítí.

POZNÁMKY PRO REDAKTORY:

SLEDUJTE NÁS:

Přihlaste se k odběru tiskových zpráv společnosti Ericsson.

Přihlaste se k odběru příspěvků na blogu společnosti Ericsson.

https://x.com/ericsson

https://www.facebook.com/ericsson

https://www.linkedin.com/company/ericsson

O SPOLEČNOSTI ERICSSON:

Vysoce výkonné programovatelné sítě společnosti Ericsson poskytují každý den připojení miliardám lidí. Již téměř 150 let jsme průkopníky ve vývoji komunikačních technologií. Nabízíme řešení v oblasti mobilní komunikace a připojení pro poskytovatele služeb a podniky. Společně s našimi zákazníky a partnery měníme digitální svět zítřka ve skutečnost. www.ericsson.com

GIGABYTE uvádí grafické karty GeForce RTX 5050

Společnost GIGABYTE TECHNOLOGY s potěšením oznamuje uvedení nové řady grafických karet GeForce RTX™ 5050. Novinky zahrnují modely GAMING OC, WINDFORCE OC a také nízkoprofilovou variantu, které uživatelům nabízejí širokou škálu možností pro různé typy sestav.

Grafické karty řady RTX 50, postavené na architektuře NVIDIA Blackwell, přinášejí vyšší výkon, pokročilé AI funkce a podporu nejnovějších technologií jako DLSS 4 a NVIDIA Studio.

Modely GAMING OC a WINDFORCE OC 8G využívají vylepšený chladicí systém WINDFORCE s novým Hawk ventilátorem, který zajišťuje tišší provoz a účinnější odvod tepla. GAMING OC osloví hráče výrazným mechanickým designem s možností přizpůsobení vzhledu, zatímco WINDFORCE OC nabízí jednoduchý, odolný design vhodný pro nenáročné uživatele.

Nízkoprofilová verze RTX 5050 OC Low Profile 8G (182 mm) je určena pro kompaktní sestavy. Díky výkonnému chlazení a podpoře až čtyř monitorů se hodí i pro profesionální využití.

Všechny modely využívají komponenty s certifikací Ultra Durable, což zaručuje dlouhou životnost a spolehlivý výkon.

Více informací: https://www.gigabyte.com/Graphics-Card/NVIDIA-Series

Exit mobile version