Heureka Group jmenuje Davida Chmelaře novým generálním ředitelem a Tomáše Bravermana poradcem vedení společnosti

Heureka Group („Heureka“) oznamuje, že od 13. září nastupuje do funkce generálního ředitele skupiny David Chmelař. Dosavadní CEO Tomáš Braverman se stává nevýkonným poradcem představenstva Heureky.

David přichází do Heureky s vizí využít její stávají pozici v oblasti online srovnávání cen v devíti zemích k dalšímu posílení role společnosti v e-commerce ve střední a východní Evropě, což je proces, který byl zahájen již pod vedením Tomáše.

Velmi mě těší, že přicházím do Heureky, abych mohl přispět na její úspěšné cestě ke zvýšení její hodnoty při oslovování milionů zákazníků v celém regionu. Z osobního hlediska si nedokážu představit lepší místo, kam bych se doma po osmi letech v Asii vrátil,“ řekl David Chmelař, který spoluzakládal a spoluřídil platformu iPrice, srovnávač cen v jihovýchodní Asii a Austrálii, až do její nedávné akvizice indonéskou e-commerce společností Bukalapak.

Heureku vedu přesně 10 let a společně se skvělým týmem se nám ji za tuto dobu podařilo zdesetinásobit. Z lokálního srovnávače jsme vytvořili regionálního e-commerce hráče, který je nejnavštěvovanějším nákupním portálem v regionu CEE. Po deseti letech a na prahu čtyřicítky je ale ten správný čas na nové výzvy. K Heurece i jejímu týmu cítím však velkou zodpovědnost, budu jí nadále pomáhat v poradenské roli a těším se na její další velké úspěchy,“ řekl Tomáš Braverman.

O Heurece

Heureka.cz je největší nákupní rádce a cenový srovnávač na českém internetu. Měsíčně Heureku navštíví 4,5 miliónů reálných uživatelů (NetMonitor) a je šestým nejnavštěvovanějším webem v Česku. Zákazníci na Heurece vybírají a srovnávají nabídky produktů z více než 38 000 internetových obcho

dů. Heureka pomáhá lidem nakupovat jednoduše, bezpečně a s přehledem. Heureka je součástí Heureka Group, skupiny srovnávačů zemí střední a východní Evropy.

O Heureka Group

Skupina Heureka Group, to je devět zemí střední a východní Evropy, 23 milionů návštěvníků měsíčně a nabídka z více než 55 tisíc internetových obchodů. Klíčovým posláním Heureka Group je propojování e- shopů a značek se zákazníky. Hlavním cílem je pomoci e-shopům, značkám a dalším partnerům oslovit všechny naše uživatele napříč celým regionem a poskytnout jim při tom maximální podporu po všech stránkách. Do skupiny Heureka Group patří také Árukereső.hu v Maďarsku, Compari.ro v Rumunsku, Pazaruvaj.com z Bulharska, Ceneje.si ze Slovinska, Jetfinije.hr z Chorvatska, Idealno.rs ze Srbska a Idealno.ba z Bosny.

Školy jdou v ochraně životního prostředí příkladem. S Recyklohraním hrají Celoroční hru a stanovují si Celoroční cíl s ekologickou tematikou

Celkem 1 700 škol se v minulém školním roce zapojilo do Celoroční hry s Recyklohraním. V průběhu roku žáci a studenti ve školách plnili úkoly s environmentální tematikou a pedagogové využívali výukové materiály, videa a účastnili se vzdělávacích akcí. Ve školách se rovněž se zapojovali do sběru vysloužilého elektra, baterií, mobilů a tonerů. 214 nejaktivnějších škol si navíc stanovilo Celoroční cíl – celý rok se věnovali konkrétním projektům a aktivitám a učili se, jak měnit své chování a přístupy nebo inspirovat ostatní, aby byli ohleduplnější k naší planetě a něco smysluplného pro ni udělali. 

Za svou aktivitu získávaly školy body na školní konta. Co do zisku bodů si v konečném pořadí Celoroční hry nejlépe vedla ZŠ Velké Březno (okr. Ústí n. Labem), druhá byla Základní škola a Mateřská škola Určice (okr. Semily), třetí ZŠ Dyjákovice (okr. Prostějov), čtvrtá Základní škola Ronov nad Doubravou (okres Chrudim) a pátá Základní škola a Mateřská škola Hlavnice (okres Opava). Školy, které se umístily do 400. místa obdržely za svůj aktivní přístup diplom a poukázky do nákupního řetězce.

Čtyři základní témata, metodická podpora a zábava

Recyklohraní se ve své metodické podpoře škol věnuje čtyřem základním tématům: třídění a recyklaci, šetrné spotřebě vody, předcházení vzniku odpadů a klimatické změně. „Snažíme se pedagogům poskytovat ucelené sady vzdělávacích materiálů a pro žáky a studenty připravujeme úkoly a aktivity, které jsou praktické a hravé. Jde nám o to, aby je jejich plnění obohatilo nejen o nové informace, ale aby je to s námi také bavilo,“ dodává Hana Ansorgová, ředitelka programu Recyklohraní aneb Ukliďme si svět.

Celoroční hra a Celoroční cíl pokračují i v letošním školním roce

I v aktuálním školním roce se školy mohou zapojit do Celoroční hry. V druhé polovině září Recyklohraní vyhlásí také druhý ročník projektu Celoroční cíl školy s ekologickou tematikou. V loňském prvním ročníku Celoroční cíl plnilo 214 mateřských, základních a středních škol. Někde například hledali cesty, jak snížit spotřebu vody ve škole nebo jak méně plýtvat s potravinami ve školní jídelně. Žáci a studenti také vytvářeli školní komposty, čistili řeky a tůňky, sázeli stromy, účastnili se sběrových kampaní a realizovali řadu dalších aktivit.

Recyklohraní připraví sborník nejzdařilejších výstupů plnění Celoročního cíle

„Za mnohými školními či třídními cíli byla znát velká dávka aktivní a systematické práce a také kreativity, jak při samotné realizaci, tak při propagaci, kterou se žáci, studenti a pedagogové snažili zasáhnout i své okolí,“ říká Hana Ansorgová a doplňuje: „Také proto jsme se rozhodli, že z dokumentací od škol připravíme elektronický sborník s příklady dobré praxe a inspirace pro ostatní.“

K plnění Celoročního cíle se školy zapojené do programu Recyklohraní aneb Ukliďme si svět mohou přihlásit do konce října na webu organizátora. Z nabídky si vyberou aktivity, které budou při plnění svého cíle realizovat. Recyklohraní jim k tomu poskytne metodickou podporu prostřednictvím webu, call centra a ve formě metodických příruček, výukových scénářů, videí, webinářů a seminářů. Za aktivní plnění celoročního cíle dostanou školy extra porci bodů do celoroční hry školního roku 2023/2024.

Projekt má podporu Státního fondu životního prostředí

Celoroční hra a Celoroční cíl s Recyklohraním jsou dílčími aktivitami projektu Myslíme jinak! Neplýtváme a omezujeme tvorbu odpadů, který je spolufinancován Státním fondem životního prostředí ČR na základě rozhodnutí ministra životního prostředí. Probíhá od října 2021 do prosince 2024. Projekt by měl pomoci etablovat vzdělávání v tématech udržitelná spotřeba, předcházení vzniku odpadů a oběhové hospodářství na školách tak, aby v něm mohlo být plynule pokračováno i po roce 2024.

Recyklohraní oslovuje přes 3 880 škol

Aktuálně je v programu Recyklohraní aneb Ukliďme si svět registrováno přes 3 880 škol. Pedagogům mateřských, základních a středních škol poskytuje metodickou podporu, výukové scénáře, videa, infografiky a další výukové materiály, připravuje osvětové úkoly pro žáky a studenty, organizuje vzdělávací akce a sběrové kampaně. Na počátku své existence v roce 2008 byly jeho hlavními tématy třídění a recyklace elektra a baterií. Postupně však Recyklohraní svůj záběr rozšiřovalo o předcházení vzniku odpadů, odpovědnou spotřebu, cirkulární ekonomiku a šetrnou spotřebu vody. A právě v těchto tématech i díky podpoře SFŽP prohlubuje svou nabídku. Dlouhodobými partnery a podporovateli programu jsou společnosti Ecobat a Elektrowin, kolektivní systémy pro sběr a recyklaci baterií a elektrospotřebičů.

Projekt Recyklohraní aneb Ukliďme si svět vznikl v roce 2008 a jeho cílem je informovat a vzdělávat žáky či studenty MŠ, ZŠ a SŠ z celé ČR o problémech životního prostřední a nutnosti recyklace. V průběhu školního roku jsou vyhlašovány zajímavé úkoly s environmentální tematikou. Pedagogičtí pracovníci ke své práci mohou využívat učební materiál, tzv. Ekoabecedy. Zájemci o praktickou výuku recyklace se mohou zapojit do nejrůznějších sběrových akcí na podporu zpětného odběru použitých baterií a drobného elektrozařízení. Do října 2023 se do programu zdarma registrovalo přes 3 880 škol. Bližší informace o aktivitách v rámci projektu, včetně fotogalerie, lze najít na stránkách www.recyklohrani.cz nebo na www.facebook.com/recyklohrani.

Hlavními partnery Recyklohraní, o.p.s. jsou společnosti ECOBAT s.r.o. a ELEKTROWIN, a.s.

Hliník je 100% recyklovatelný, neztrácí přitom na kvalitě. Češi ho ale neumí třídit

Hliník je v Čechách stále trochu opomíjený materiál. Recyklace hliníku přitom vyžaduje pouze 5 %[1] energie ve srovnání s jeho primární produkcí. Je také násobně levnější než výroba nového a recyklovat se dá v podstatě donekonečna. U nás však ani zdaleka nenaplňuje svůj potenciál – Češi totiž na správné třídění hliníku stále nejsou zvyklí. Zhruba 74 %[2] všech hliníkových plechovek proto končí na skládkách. Velké společnosti se snaží recyklaci plechovek podporovat, klíčové je však chování spotřebitelů.

Třídění versus recyklace

Češi patří mezi mistry v třídění plastů – ročně separují až 85 %[3] plastových obalů. Tříděním ale cesta odpadu teprve začíná. Navazující proces recyklace má svá úskalí a v případě plastu, kterého je z odpadů určeného k třídění nejvíce, je obzvlášť komplikovaný. Dle statistik se více než 50 %[4] plastů vyhozených do žlutých kontejnerů nedostane k recyklaci do nových obalů, ale skončí na skládkách nebo ve spalovnách. Během procesu recyklace plastu navíc dochází ke ztrátám okolo 34 %[5] vstupního materiálu, konečný podíl vytříděného a recyklovaného materiálu se tak dále snižuje. Důvodem je především nedostatek recyklačních kapacit a také velký podíl hůře recyklovatelných typů plastového odpadu.

Plast versus hliník

Řešení částečně nabízí hliníkové plechovky. Efektivita celého procesu třídění a znovuzpracování je v jejich případě mnohem vyšší. Dnes je celosvětově recyklováno až 70 %[6] každé vytříděné plechovky a následně využito při výrobě nové. Což je zhruba dvakrát více, než při recyklaci PET a skleněných lahví. Hliníkové obaly navíc nešíří mikroplasty, které jsou považovány za škodlivé pro lidské zdraví i ekologii.

Pokud jsou v třídění plastů Češi premianti, v případě hliníkového odpadu už situace tak růžová není. Míra třídění a následné recyklace hliníku se v Česku pohybuje kolem 26 %. V oblasti nakládání s hliníkovými odpady je zde tedy velký prostor ke zlepšení.

Důvody, proč bychom měli plechovky řádně recyklovat, nespočívají pouze v získání vratné zálohy za zakoupený nápoj. Správným tříděním a následnou recyklací přispíváme k šetření energií, snižování emisí skleníkových plynů, ochraně přírodních zdrojů a podpoře cirkulární ekonomiky. Aby ale byla recyklace hliníkových obalů efektivní, je důležité dobře znát pravidla třídění.

Kam vyhodit plechovku?

Plechovky patří do šedého kontejneru určeného k třídění kovů. Jejich množství je ale stále nedostatečné a v některých obcích je dokonce nemají vůbec. Použité hliníkové plechovky lze nyní vyhodit i do žlutého kontejneru na plasty, který v současné době slouží pro kombinovaný sběr plechovek a konzerv s plasty nebo s nápojovými kartony. V takovém případě je popelnice na plast označena speciálním symbolem.

Další možností jsou sběrné dvory, které jsou dostupné téměř všude. Není sice tak pohodlná varianta jako kontejner v blízkosti bydliště, ale účelu poslouží úplně stejně. Do sběrných dvorů lze navíc odnést i plechovky od sprejů s nejrůznějšími hořlavinami, které do žlutých kontejnerů nepatří.

Každá plechovka se počítá

Někteří výrobci plechovek berou již nyní udržitelnost svých výrobků vážně a snaží se o maximální využití recyklačních schopnosti hliníku. „Přestože žádný nápojový obal ještě nedosáhl svého potenciálu úplné cirkularity, hliník má díky svým recyklačním vlastnostem všechny výhody, které zajišťují udržitelnost obalu. Jakmile je hliníková plechovka sesbírána od spotřebitele, má bezkonkurenční potenciál až 100% využití k opětovné výrobě nové. Jednoduše řečeno – jedna plechovka se dá recyklovat téměř donekonečna, „ říká Jaroslav Dušek, country manager Hell Energy Česko.

Společnost HELL ENERGY, výrobce kvalitních energetických nápojů a ledových káv, se zavázal k udržitelnosti a lepšímu využívání hliníku. Dnes vlastní ultramoderní továrnu na hliníkové plechovky, které využívají pro více než 95 % jejich výrobků. „Chceme jít příkladem, proto jsou všechny naše plechovky z velké části vyrobeny z recyklovaného hliníku. Do roku 2025 chceme využívat hliníkové obaly pro více než 99 % našich produktů,“ vysvětluje Jaroslav Dušek.

Cesta k zálohovému systému

V poslední době probíhá v Česku velká diskuse o zálohování nápojových obalů. MŽP nedávno představilo svou vizi transformace tuzemského zálohového systému[7], ve kterém se velká pozornost věnuje právě hliníkovým plechovkám a PET lahvím. Jasná podoba chystané legislativní úpravy ještě není známá, v platnost by ale měl nový zálohový systém vstoupit nejdříve v polovině roku 2025.

Příchod zálohového systému pravděpodobně výrazně zvýší podíl vytříděného a recyklovaného hliníkového odpadu. Ministr životního prostředí Petr Hladík vidí v zálohovém systému šanci pro dosažení cirkulární ekonomiky obalů. Inspirovat se přitom chce sousedním Slovenskem.

O společnosti HELL ENERGY

Společnost HELL ENERGY založená v Maďarsku v roce 2006 je v současné době jednou z nejrychleji se rozvíjejících FMCG značek. Během pouhých čtyř let se stala lídrem na maďarském trhu a expandovala do dalších zemí světa, zejména v Evropě a Asii. Momentálně je dostupná na více než 60 trzích, v několika z nich je uznaným lídrem ve svém segmentu. Za úspěchem HELL ENERGY stojí vynikající kvalita, příznivá cena, široká dostupnost a prvotřídní marketingové aktivity. Společnost je jedinečným hráčem na poli výroby energetických nápojů a jako jediná na světě může říct, že je lídrem tohoto odvětví hned v několika zemích. Je rovněž vlastníkem ultramoderní plnírny a továrny na hliníkové nápojové plechovky, což jí dává bezkonkurenční celosvětovou strategickou pozici.

[1] https://everycancounts.eu/cz/can-recycling-cz/

[2] https://www.ekokom.cz/wp-content/uploads/2023/06/VS_2022.pdf

[3] https://www.ekokom.cz/wp-content/uploads/2023/06/VS_2022.pdf

[4] https://www.ekokom.cz/wp-content/uploads/2023/05/TZ_vysledky_ekokom_2022.pdf

[5] https://international-aluminium.org/resource/aluminium-beverage-can-study/

[6] https://international-aluminium.org/resource/aluminium-beverage-can-study/

[7] https://www.mzp.cz/cz/news_20230516-MZP-predstavilo-teze-k-povinnemu-zalohovani-napojovych-plastovych-lahvi-a-plechovek

Nová sluchátka Huawei FreeBuds SE 2 jsou nezbytností ve škole, na cestách i při outdoorových aktivitách

Během srpna společnost Huawei oznámila uvedení nového přírůstku do své řady sluchátek True Wireless Stereo (TWS) s názvem Huawei FreeBuds SE 2. Tato špičková bezdrátová sluchátka poskytují bezkonkurenční poslech díky dlouhé výdrži baterie, pohodlnému nošení a intuitivním chytrým funkcím. Na základě úspěchu svého předchůdce, Huawei FreeBuds SE, si FreeBuds SE 2 zachovávají své prémiové funkce včetně lehké konstrukce. Zároveň zaujmou svým moderním designem v nových barevných provedeních Ceramic White a Isle Blue, které jsou dokonalým doplňkem ke každému outfitu. Na českém trhu jsou k dostání za 1 199 Kč.  

Ergonomie se snoubí s designem

Sluchátka Huawei FreeBuds SE 2 si oproti svému předchůdci výrazně polepšily, a to s ohledem na hmotnost i rozměry. Každé sluchátko je neuvěřitelně lehké, o čemž svědčí váha 3,8[1] g (±0.2 g) a rozměr 33,66 mm x 18,13 mm. Jedno sluchátko je dokonce lehčí než papír formátu A4. FreeBuds SE 2 tak přichází s výrazným vylepšením, jsou pohodlnější, stylovější a snadno přenositelná. Se zaoblenou siluetou sluchátek bude jejich nošení mnohem pohodlnější. Vzhledem k nízké hmotnosti celého zařízení jej lze snadno přenášet. Nabíjecí pouzdro váží pouze 33 g a dosahuje rozměrů 50,40 mm x 50,31 mm x 23,40 mm.

Spojením precizního provedení s důrazem na detail vytváří FreeBuds SE 2 dokonalý soulad pohodlí a funkčnosti. Sluchátka jsou perfektním doplňkem outfitu pro každou příležitost a přichází ve dvou trendy barevných provedeních Ceramic White a Isle Blue.

Model Ceramic White je ztělesněním čistoty, svěžesti a klidu, čímž čerpá inspiraci z nedotčených bílých mušlí a písečných pláží. Je tak dokonalou nadčasovou volbou padnoucí k rozmanitým stylům oblečení. Model Isle Blue se vyznačuje podmanivým zbarvením, které připomíná azurový oceán a půvab tropických ostrovů.

Zažijte parádní hudební zážitek s působivou výdrží baterie

S plně nabitým nabíjecím pouzdrem sluchátka FreeBuds SE 2 nabízí až 40 hodin[2] nepřetržité audio a video zábavy. Na jedno plné nabití si můžete užít 9 hodin nepřerušovaného hudebního přehrávání. Díky tomu si nemusíte lámat hlavu nad jejich neustálým dobíjením a můžete se ponořit do své hudby opravdu naplno. Kdyby se vám přeci jen sluchátka vybila, pouhým 10minutovým nabíjením[3] docílíte 3 hodin poslechu.

Sluchátkům Huawei FreeBuds SE 2 dominuje vysoce výkonný čip s nižší spotřebou energie a odzbrojující výdrž baterie, která díky účinnému nabíjejícímu algoritmu vylepšuje její celkovou funkčnost.

Nekompromisní kvalita a chytré funkce

Novinka FreeBuds SE 2 podléhá 26 přísným testům spolehlivosti, které zaručují špičkovou kvalitu zvuku. Sluchátka si také prošla rozsáhlým testováním více než 300 000 různorodých zvuků pro zajištění potřebného komfortu a jedinečného prožitku. Pomocí Bluetooth 5.36 se uživatelé mohou snadno a rychle připojit k zařízením využívajícím EMUI, Android, iOS apod. Sluchátka navíc disponují odolností proti vodě a prachu s označením IP54, což je dělá skvělým společníkem při aktivitách venku i uvnitř.

Nejen, že uživatelé mohou jednoduše vyhledat svá sluchátka díky praktické funkci vyzváněcího tónu, ale mají i možnost přizpůsobit si interaktivní gesta pomocí několika poklepání, což jim usnadní přehrávání hudby či přijímání hovorů.

Získejte i vy své FreeBuds SE 2

Nová sluchátka FreeBuds SE 2 jsou již v prodeji na českém trhu a naleznete je u všech maloobchodních prodejců za cenu 1 199 Kč. Více informací naleznete na oficiálním e-shopu Huawei.

Aktuální informace ze světa Huawei Consumer BG naleznete denně aktualizované na:

Web: https://consumer.huawei.com/cz/

Facebook – CZ/SK: https://www.facebook.com/HuaweiMobileCZSK/

YouTube: https://www.youtube.com/huaweimobileczsk

Instagram: https://www.instagram.com/huaweimobileczsk

Twitter: https://twitter.com/HuaweiCZ_SK

O Huawei Consumer Business Group

Produkty a služby společnosti Huawei jsou dostupné ve více než 170 zemích a používá je třetina světové populace. V Německu, Švédsku, Rusku, Indii a Číně bylo zřízeno čtrnáct výzkumných a vývojových center. Huawei CBG je jednou ze tří obchodních jednotek společnosti Huawei a zahrnuje smartphony, PC, tablety, nositelné a cloudové služby atd. Globální síť společnosti Huawei je postavena na více než 34letých zkušenostech v telekomunikačním průmyslu a je odhodlána poskytovat nejnovější technologický pokrok spotřebitelů po celém světě.

[1] Skutečná hmotnost výrobku se může lišit v závislosti na konfiguraci a výrobním procesu.

[2] Výdrž baterie a data o nabíjení pocházejí z laboratorních testů společnosti Huawei, při kterých byly zvukové soubory formátu AAC přehrávány při 50 % hlasitosti. Pro ostatní funkce bylo použito výchozí nastavení s nabíjecím pouzdrem jako hlavním zdrojem napájení. Skutečné výsledky se mohou lišit v závislosti na hlasitosti, zdroji zvuku, přítomnosti okolních rušivých vlivů, funkce produktu či návycích jejich užívání.

[3] Výdrž baterie a data o nabíjení pocházejí z laboratorních testů společnosti Huawei, při kterých byly zvukové soubory formátu AAC přehrávány při 50 % hlasitosti. Pro ostatní funkce bylo použito výchozí nastavení s nabíjecím pouzdrem jako hlavním zdrojem napájení. Skutečné výsledky se mohou lišit v závislosti na hlasitosti, zdroji zvuku, přítomnosti okolních rušivých vlivů, funkce produktu či návycích jejich užívání.

Televizory Sony A95L nyní nabízí funkci PS Remote Play

Společnost Sony oznámila, že funkce PS Remote Play vyvinutá společností Sony Interactive Entertainment (SIE) je nově k dispozici pro televizory BRAVIA XR A95L 4K HDR QD-OLED díky nové aplikaci PS Remote Play pro Android TV.

Jednou z nejpozoruhodnějších vlastností služby PS Remote Play je možnost vzdáleného přístupu ke hrám z konzolí PS5® a PS4™. Pokud máte kompatibilní zařízení nebo televizor A95L připojený k vysokorychlostnímu internetu, můžete naplno těžit z možností systému PlayStation a užívat si své oblíbené hry pro konzole PS5 a PS4[1], které máte nainstalované na své konzoli – bez ohledu na to, kde se právě nacházíte. Otevírá se tak svět možností, který hráčům poskytuje přístup k jejich konzolím a umožňuje jim pokračovat ve všech dobrodružstvích, i když jsou mimo domov.

Funkce PS Remote Play v kombinaci s televizory Sony A95L umožňuje hráčům jednoduše přepínat mezi zařízeními a pokračovat ve hře přesně tam, kde ji přerušili. Tím je zajištěno ničím nerušené potěšení ze hry.

Televizor BRAVIA XR A95L 4K HDR QD-OLED je jedním z prvních televizorů s operačním systémem Android, který využívá funkci PS Remote Play a stává se tak vstupní branou k neobyčejnému hernímu zážitku s využitím funkce PS Remote Play. Ponořte se do úchvatné grafiky, strhujícího herního zážitku a živého zvuku na velké, oslnivě jasné obrazovce QD-OLED.

Model A95L je vybaven inovovaným kognitivním procesorem XRTM se zcela novou technologií XR Clear Image, která zlepšuje redukci šumu a čistotu obrazu u scén zachycujících pohyb, omezuje rozmazání a přináší scény plné akce.

Model A95L navíc nabízí funkci Acoustic Center Sync, která synchronizuje zvukový systém televizoru se středovým kanálem kompatibilního soundbaru Sony, čímž z něj udělá středový reproduktor pro dokonalý domácí audio zážitek[2]. Zákazníkům, kteří hledají ještě podmanivější prožitek ze zvuku, nabízí každý model v kombinaci se soundbarem Sony také funkci 360 Spatial Sound Mapping, která vytváří virtuální reproduktory a optimalizuje zvukové pole. Televizor je vybaven funkcí Acoustic Surface Audio+™, které vibracemi vytváří zvuk vycházející z celé plochy obrazovky. Zvuk se tak dokonale přizpůsobuje tomu, co se odehrává na obrazovce.

Řada A95L také umožňuje hráčům povýšit hraní na PlayStation® 5 na vyšší úroveň díky exkluzivním funkcím, jako je Automatické mapování tónů HDR a Automatický režim obrazu žánrů, které optimalizují kvalitu obrazu při hraní a streamování. Mezi další funkce patří také přehledné herní menu (Game Menu), kde si hráči mohou přizpůsobit nastavení podle svých preferencí, například zapnout nebo vypnout VRR nebo Motion Blur Reduction s rychlým přístupem. Herní menu také umožňuje uživatelům zvýšit jas v tmavých oblastech, aby mohli snadno rozpoznat objekty a protivníky pomocí funkce Black Equalizer. Na své protivníky mohou snadno mířit pomocí šesti typů zaměřovacích křížů. Novinkou letošního roku je možnost přizpůsobit si velikost obrazovky pomocí funkce Screen Size a soustředit se na hraní s menší, více soustředěnou obrazovkou[3].

Další informace o PS Remote Play najdete na adrese: https://www.playstation.com/cs-cz/remote-play/

Bližší informace o televizorech Sony A95L naleznete na adrese https://www.sony.cz/bravia/products/a95l-series 

O Sony Corporation

Společnost Sony Corporation je zábavní společnost, jež staví na preciznosti a jedinečnosti svých technologií a zodpovídá za elektronické výrobky a řešení (EP&S) ve skupině Sony. Řídí se základními filozofiemi Kando a Anshin. Cílem společnosti je prostřednictvím svých produktů a kreativity probudit emoce u samotných spotřebitelů i firem a zároveň jim dát pocit, že se produkty staly jejich neodmyslitelnou součástí a mohou si tak kousek unikátnosti vychutnat každý den – od domácí zábavy, zvuku a hudby, fotografie a spotřební elektroniky až po mobilní komunikace. Další informace jsou k dispozici na: http://www.sony.net/

  • [1] Tituly, které vyžadují náhlavní soupravu VR (PlayStation VR nebo PlayStation VR2) nebo další periferní zařízení (jiné než bezdrátový ovladač DUALSHOCK 4, DualSense nebo DualSense Edge), nejsou se službou PS Remote Play kompatibilní.
  • [2] Kompatibilní soundbary: HT-A9, HT-A7000, HT-A5000, HT-A3000.
  • [3] K dispozici prostřednictvím připravované aktualizace firmwaru.

Herní periferie Fnatic Gear od nejlepších světových hráčů na českém trhu: Exkluzivně v CZC

CZC, dvojka na trhu s elektronikou, se stala exkluzivním prodejcem výjimečných herních periferií Fnatic Gear, které navrhují špičkoví hráči britské e-sportové komunity a společnosti Fnatic. Týmy Fnatic sdružují špičkové profesionální hráče z celého světa a jsou nejčastějšími vítězi turnajů v hrách, jako Counter-Strike: Global Offensive, League of Legends, Dota 2 a dalších. Do periferií, které navrhují, přenášejí vlastní zkušenosti, které pomáhají jim samotným vítězit a stále posouvat výkonnost kupředu.

Základem vítězství je nejlepší dostupný herní hardware. To si uvědomuje každý nadšenec počítačových her. Potvrzuje to i fakt, že přibližně čtvrtina všech českých hráčů investuje každoročně do upgradu hardwaru mezi 5 a 10 tisíci korunami, jak ukázal letošní průzkum CZC mezi hráči (13 % hráčů utratí ještě víc).

Jak ale najít ty nejlepší herní periferie? Co třeba zvolit ty, které navrhují sami pro sebe nejlepší světoví hráči? Jednou z nejúspěšnějších značek ve světě e-sportu, která vyhrává víc herních turnajů nejvyšší úrovně než kterékoli jiné týmy na světě, je Fnatic Gear, jehož velmi platným členem ve hře League of Legends je i český hráč Marek „Humanoid“ Brázda. Členové jeho vítězných týmů se podílejí na vývoji a inovaci herních periferií prodávaných pod stejnou značkou. Mimochodem, Fnatic Gear se dostala na 6. místo v žebříčku „nejinovativnějších herních společností roku 2021“.

Dnes mají produkty téhle značky doma už stovky tisíc herních nadšenců. Nyní se produkty Fnatic Gear dostávají exkluzivně prostřednictvím CZC na náš trh. Základem produktové nabídky Fnatic Gear jsou herní myši, klávesnice, headsety a podložky pod myš.

Bezdrátová herní myš s podsvícením Fnatic Bolt je designovaná pro praváky i leváky, nabízí možnost výběru ze 4 profilů s různým nastavením citlivosti (maximálně 19 000 DPI), které lze jednoduše pomocí tlačítka přepínat během hry. Myš je ultra lehká (váží jen 69 g) a její snímač nabízí zrychlení 50 G. Tu nejoptimálnější odezvu na kliknutí a vysokou životnost zajišťují výkonné přepínače Kailh GM 8.0. Hladký chod a dokonalou přesnost garantuje brusle Virgin PTFE a podsvícení myši nabízí výběr z 10,8 milionu barev. Latence 1 ms eliminuje jakékoli znatelné zpoždění a vestavěná dobíjecí baterie zajišťuje až 110 hodin provozu přes 2,4 GHz připojení nebo 210 hodin přes Bluetooth. Dobíjejí probíhá pomocí USB-C. Fnatic Bolt je k dispozici v černé a bílé barvě a CZC ji má nyní v akční nabídce za 1 599 Kč.

nabídky mechanických klávesnic Fnatic Gear stojí za zmínku například Fnatic Streak65 LP s nízkým profilem a oceňovaným industriálním designem STREAK. Mezi její hlavní přednosti patří malé rozměry (má 65 % standardního formátu) a speciální tiché Fnatic spínače s aktivační dráhou 1 mm a celkovým zdvihem 3,2 mm. Jejich profil je oproti tradičním mechanickým spínačům o 35 % nižší a díky tomu je rychlost stisku kláves bezkonkurenčně rychlá. Podsvícení lze přizpůsobit a jeho nastavení uložit pomocí software, na výběr je 16,8 milionů barev. Profil keycapů umožňuje lepší vyzařování světla a lepší nasvícení celé klávesnice. V e-shopu CZC je právě nyní klávesnice k dispozici za akční cenu 2 399 Kč.

Headset Fnatic React+ je optimalizován pro vrcholový e-sport. Jeho součástí je pokročilá USB zvuková karta 7.1 a nezávislé ovládací prvky pro řízení hlasitosti zvuku ze sluchátek a mikrofonu. Headset nabízí skvělý prostorový virtuální zvuk 7.1 vyladěný od Fnatic. V balení jsou dvě různé sady náušníků – Protein Leather a Velur – a uživatel si sám zvolí, které mu vyhovují víc. O skvělý zvukový zážitek se starají vestavěné měniče o průměru 53 mm a odpojitelný mikrofon s kardioidní charakteristikou je díky upevnění na ohebném raménku plně nastavitelný. Na českém trhu je v prodeji exkluzivně v CZC za 2 199 Kč.

O CZC:

CZC je populární internetový obchod zaměřený především na počítače a elektroniku a v tomto segmentu je dvojkou na trhu. V sortimentu má přes 65 000 druhů produktů od notebooků přes mobilní telefony až po IT speciality. Díky vlastním skladům a pobočkám po celé České republice dodává zboží ve stejný či následující den od objednání. Mezi zákazníky patří nejen domácí uživatelé, hráči a počítačoví nadšenci, ale také firmy, školy a instituce. CZC je součástí Allegro Group, mezinárodní internetové společnosti, která patří do skupiny globální technologické korporace Naspers.

Úspěšná firma 21. století: Národní centrum Průmyslu 4.0 a jeho partneři představí na MSV 2023 návštěvníkům, jak na to

Potřeba digitalizovat je jasná, ale jak na to? Jak můžeme co nejlépe využít stávající potenciál firmy? I na tyto otázky najdou odpovědi návštěvníci expozice Úspěšná firma 21. století, kterou na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně představí Národní centrum průmyslu 4.0 ve spolupráci s výzkumným pracovištěm CIIRC ČVUT v Praze – RICAIP Testbedem pro Průmysl 4.0 a společnostmi Siemens, T-Mobile, Česká spořitelna, DEL, SICK a evropským inovačním společenstvím EIT Manufacturing. Unikátní spolupráce napříč akademickou a komerční sférou v oblasti digitalizace průmyslu umožní zástupcům firem získat nezávislý pohled na sebe samé a také inspiraci, jakým směrem se dále ubírat.

Expozice Národního centra Průmyslu 4.0 a jeho partnerů zaujala veletržní hosty již v loňském roce. Letos představí na více než dvou set metrech čtverečních ve dnech 10.–13. října řešení pro efektivní, udržitelnou a inovativní průmyslovou výrobu, bez které se neobejde žádná úspěšná firma 21. století.

Společný výstavní projekt je výsledkem řady let předchozí úspěšné spolupráce a dlouhodobého budování funkčního ekosystému Národního centra Průmyslu 4.0 a infrastruktury experimentálních průmyslových testbedů v rámci centra RICAIP. Českým výrobním společnostem i start-upům se díky tomu nabízí pomoc s adaptací na současné ekonomické podmínky směřující ke zvýšení jejich konkurenceschopnosti.

„Na MSV 2023 neukazujeme technologie, ale skutečná řešení tak, jak se podle konkrétních potřeb zavádí do firem. Umíme pomoci vkaždé fázi inovačního cyklu, tedy od analýzy stavu a identifikace příležitostí až po ověření konceptu či testování před uvedením do ostrého provozu. S pomocí funkčního propojení na české a zahraniční projekty i komerční firmy lze zajistit také financování nebo finální realizaci projektu u klienta. To ocení zejména malé a střední podniky,“ říká Alena Nováková, manažerka komunikaceNárodního centra Průmyslu 4.0, která společnou prezentaci koordinuje.

Letošním veletržním tahákem bude robotická buňka demonstrující flexibilní modulární výrobu, a to na příkladu zmenšených modelů baterií z elektromobilů v procesu jejich oprav pro opětovné použití. Po demontáži a úpravě mohou autobaterie dále sloužit ještě jinde. Jedná se nejen o příklad udržitelného řešení, ale také o projekt, který je realizován pro slovenskou společnost ZTS Výskum a vývoj ve spolupráci se společností DEL. Během veletrhu na této buňce budou demonstrována inovativní řešení s nasazením celé škály různých technologií. Návštěvníci uvidí ukázky využití digitálního dvojčete, virtuální a rozšířené reality, sběru dat přes 5G, datové analytiky a vizualizace, strojového vidění, a samozřejmě kolaborativní robotiky. Důležitou částí je využití „edge computing“ na platformách T-Mobile a Siemens, což umožňuje kombinovat rychlý sběr dat a náročné výpočty.

„My neříkáme firmám, kolik robotů nebo moderních strojů si musí nakoupit, aby byly inovativní. Faktem ale je, že využití moderních technologií je už dnes v průmyslu nevyhnutelné, protože zefektivňují procesy, pomáhají firmám adaptovat se na nepředvídatelné změny a rychlé cykly výroby nebo kompenzovat nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců,“ vysvětluje Pavel Burget, ředitel RICAIP Testbedu pro Průmysl 4.0, který technologická řešení pro veletrh ve spolupráci s partnery připravil.  „Vytváříme řešení, která plně vyhovují potřebám firem. Díky rozvinuté infrastruktuře je můžeme otestovat ještě před implementací a pomoci podnikům vyhnout se tak řadě potíží nebo neefektivním investicím, dodává Burget.

Robotická buňka bude doplněna propojenými speciálními pracovišti, na kterých budou díky technologiím SICK a T-Mobile v rozšířené realitě zaškoleni pracovníci na nové technologie, nebo díky digitálnímu dvojčeti buňky realizované ve spolupráci se společností DEL pomůžeme v rozšířené realitě naplánovat výrobu a přizpůsobit ji změnám. Tato buňka neboli digitální dvojče bude provozována v režimu tzv. virtuálního zprovoznění, které právě ve spojení s virtuální realitou umožní testovat různé výrobní scénáře bez jakéhokoliv zásahu do reálného provozu a tím se připravit na budoucí změny ve výrobě, nebo jenom upravit výrobu pro zvýšení kapacity.

V rámci energetické udržitelnosti budeme také monitorovat spotřebu energie a stlačeného vzduchu na stánku, pomocí datové platformy tato data vizualizovat a navrhovat možnosti úspor.  To všechno za využití rychlého a bezpečného připojení privátní průmyslové 5G sítě, která bude na stánku instalována společností T-Mobile, a díky čemuž bude možné si vše na místě i prakticky vyzkoušet. „Mnoho firem a jejich zástupců je stále přesvědčeno, že jsou 5G technologie v současnosti stále ve fázi vývoje, a proto nedostupné. Přitom právě nasazení privátních 5G sítí v průmyslu je důkazem toho, že to tak již dávno není. Často si také neumí představit, co vše 5G síť dokáže a jaká data a v jaké šíři umí nasbírat, a navíc v reálném čase i zpracovat,“ říká Luboš Lukasík, ředitel divize T-Business ve společnosti T-Mobile.

Siemens představí ucelené portfolio řešení a výrobků pro rychlou, efektivní a udržitelnou digitální transformaci. „Představíme i platformu Siemens Xcelerator, která usnadňuje spolupráci firem v oblasti digitalizace průmyslu prostřednictvím nové generace produktů postavených na jednotných otevřených standardech. České firmy a startupy se mohou zapojit do partnerského ekosytému a využít nové digitální tržiště k oslovení zákazníků z celého světa,“ popisuje expozici František Podzimek, vedoucí business developmentu Siemens Digital Industries. Expozice Siemens bude obsahovat i řešení pro údržbu včetně analýzy dat, využití potenciálu dat ze strojů a zařízení, technologie pro 5G datový přenos a vzdálenou správu nebo možnosti pro retrofity. Zajímavostí je ukázka využití průmyslových technologií v moderním zemědělství – robot FRAVEBOT, který monitoruje zdravotní stav rostlin, v tomto případě jahod.

Díky zapojení České spořitelny se budou moci veletržní hosté na místě seznámit i s možnostmi financování. Přímo na stánku ukáží zástupci spořitelny modelové příklady financování konkrétní technologie. Chybět nebude ani demonstrace financování s využitím aktuálně dostupných grantů zejména pro start-upy a malé a střední firmy třeba prostřednictvím EIT Manufacturing, EDIH, a dalších mezinárodních projektů. Zástupci České spořitelny plánují poskytnout zájemcům komplexní poradenství směřující k posílení efektivnosti a konkurenceschopnosti firem.

„Naší ambicí je nejen podporovat firmy v implementaci různých inovativních řešení, ale zejména jim pomoci posilovat jejich konkurenceschopnost a přidanou hodnotu. Na strojírenském veletrhu se tak návštěvníci budou moci seznámit nejen s možnostmi financování. Budou si moci udělat i DigiAudit aby zjistili, jak jsou na tom s vlastní digitalizací, a také si budou moci zdarma vyzkoušet, jak funguje naše poradenství zaměřené na celkové posílení jejich finanční kondice a konkurenceschopnosti,“ zdůrazňuje Pavel Kráčmar, člen představenstva České spořitelny zodpovědný za korporátní bankovnictví.

„Propojení firem, univerzit a výzkumných institucí napříč Evropou je klíčem k udržitelnému a prosperujícímu průmyslovému sektoru. Ekosystém soustředěný kolem Národního Centra Průmyslu 4.0 a EIT Manufacturing ukazuje konkrétní výsledky otevřené inovativní komunity a nabízí možnost zapojit se a těžit ze spolupráce,“ říká David Kameš, Senior Project Manager, EIT Manufacturing.   

Návštěvu hostům dále zpříjemní třeba robovýčep, který načepuje přesnou hladinku. Pozvali jsme také řadu expertů z firem a akademické sféry, kteří se podívají z různých úhlů pohledu na aspekty digitalizace a zavádění inovací v rámci doprovodného programu na Digistage.

Těšíme se na vás v Hale F na stánku č. 201.

Více informaci na www.ncp40.cz/udalosti/MSV2023

Národní centrum Průmyslu 4.0 je otevřená akademicko-průmyslová platforma, která propojuje přední nositele inovací z řad univerzit, firem a dalších organizací, jejichž cílem je společně přispět k rozvoji Průmyslu 4.0 v České republice. Centrum v současné době sdružuje více než 50 partnerů z oblasti akademické a průmyslové sféry včetně technických univerzit ČVUT, VUT, VŠB-TUO, TUL a ZČU. Našimi hlavními průmyslovými partnery jsou Siemens, Škoda Auto a T-Mobile. Nezapomínáme ani na startupy a SME. Centrum bylo založeno v roce 2017 profesorem Vladimírem Maříkem a dalšími průkopníky Průmyslu 4.0 a je součástí Českého institutu informatiky, robotiky a kybernetiky ČVUT v Praze.  Více na www.ncp40.cz

RICAIP Testbed pro Průmysl  4.0 je experimentální výzkumné pracoviště na Českém institutu informatiky, robotiky a kybernetiky ČVUT v Praze (CIIRC ČVUT) jakožto nedílná součást česko-německého výzkumného centra RICAIP. RICAIP Testbed Praha nabízí jedinečnou infrastrukturu pro vývoj a testování inovativních řešení pro pokročilou a plně integrovanou průmyslovou výrobu a procesy pro chytré továrny. Hlavním cílem je přenášení výsledků z laboratoře do praxe, podpora inovací a poskytování digitálních služeb pro průmysl.

Český institut informatiky, robotiky a kybernetiky je moderní vědecko-výzkumný ústav Českého vysokého učení technického v Praze (CIIRC ČVUT), který spojuje excelentní výzkumné týmy, mladé talenty a unikátní know-how s cílem posouvat technologické hranice a navázat na to nejlepší z tradic českého technického vzdělávání. Těžiště výzkumné práce CIIRC ČVUT se zaměřuje na čtyři základní pilíře: průmysl, energetiku, chytrá města a zdravou společnost, a to jak v základním, tak aplikovaném výzkumu. CIIRC ČVUT byl založen v roce 2013, přičemž plný provoz zahájil v polovině roku 2017 v nově postavené budově. V současné době čítá téměř 300 zaměstnanců v 8 výzkumných odděleních, která jsou doplněna Testbedem pro Průmysl 4.0. Oblast odborného zájmu CIIRC ČVUT je široká: zahrnuje umělou inteligenci, robotiku, automatické řízení a optimalizaci, počítačovou grafiku, počítačové vidění a strojové učení, automatické rozhodování, návrh softwarových systémů a výpočetních prostředků, návrh rozhodovacích a diagnostických systémů a jejich aplikace v medicíně, bioinformatiku, biomedicínu či asistenční technologie. CIIRC ČVUT podporuje horizontální spolupráci mezi všemi částmi (fakultami a ústavy) ČVUT a otevírá prostor pro vzájemně prospěšnou spolupráci s dalšími univerzitami, s Akademií věd ČR, s průmyslovými společnostmi a mezinárodními institucemi. CIIRC ČVUT vytváří jedinečný ekosystém akademicko-průmyslové spolupráce, ve kterém využívá diverzifikované formy financování projektů z národních, evropských a soukromých zdrojů. Více informací na www.ciirc.cvut.cz.

České vysoké učení technické v Praze patří k největším a nejstarším technickým vysokým školám v Evropě. Podle Metodiky 2017+ je nejlepší českou technikou ve skupině hodnocených technických vysokých škol. V současné době má ČVUT osm fakult (stavební, strojní, elektrotechnická, jaderná a fyzikálně inženýrská, architektury, dopravní, biomedicínského inženýrství, informačních technologií). Studuje na něm cca 18 000 studentů. Pro akademický rok 2022/23 nabízí ČVUT svým studentům na 350 akreditovaných studijních programů a z toho přes 130 v cizím jazyce. ČVUT vychovává odborníky v oblasti techniky, vědce a manažery se znalostí cizích jazyků, kteří jsou dynamičtí, flexibilní a dokáží se rychle přizpůsobovat požadavkům trhu. Podle výsledků Metodiky 2017+ bylo ČVUT hodnoceno ve skupině pěti technických vysokých škol a obdrželo nejvyšší hodnocení stupněm A. ČVUT v Praze je v současné době na následujících pozicích podle žebříčku QS World University Rankings: v celosvětovém žebříčku QS World University Rankings je ČVUT na 454. místě a na 12. pozici v regionálním hodnocení „Emerging Europe and Central Asia“. V rámci hodnocení pro „Engineering – Civil and Structural“ je ČVUT mezi 151.–200. místem, v oblasti „Engineering – Mechanical“ na 201.–250. místě, u „Engineering – Electrical“ na 201. až 250. pozici. V oblasti „Physics and Astronomy“ na 201. až 250. místě, „Natural Sciences“ jsou na 280. příčce. V oblasti „Computer Science and Information Systems“ je na 201.–250. místě, v oblasti „Material Sciences“ na 201. až 250. místě, v oblasti „Mathematics“ na 251.-300. místě a v oblasti „Engineering and Technology“ je ČVUT na 190. místě. Od roku 2020 je ČVUT členem aliance prestižních technických univerzit EuroTeQ. Ta představuje zajímavou a přínosnou příležitost pro studenty, vědecké pracovníky i zaměstnance zapojit se do projektu, který si klade za ambici posunout kvalitu vysokého školství na vyšší úroveň. Dalšími členy skupiny EuroTeQ jsou Technical University of Munich, Technical University of Denmark, Technical University of Eindhoven, École Polytechnique – L´X, Tallinn University of Technology, École polytechnique fédérale de Lausanne a Technion Israel Institute of Technology. Více na www.cvut.cz.

Datový vědec jako architekt budoucnosti: Pohled na nejžádanější povolání roku 2023

V současné době patří datový vědec (Data Scientist) mezi pozice, které si firemní organizace výrazně cení. Společnost U.S. News & World Report zařadila Data Scientist na 22. místo mezi 100 nejžádanějšími povoláními pro rok 2023. Proč? Protože organizace s touto elitní kategorií odborníků na svém palubě dokáží proměnit obyčejná data v opravdové poklady. Tato pozice nabízí organizacím mimořádnou schopnost extrahovat hodnotu z dat a předpovídat budoucnost. S rozvojem nových technologií se povaha práce datových vědců neustále mění a komplikuje, což vytváří zajímavý paradox.

Nepochybně, schopnost využít data pro vytěžení maximální hodnoty je důležitým impulzem, který společnost potřebuje pro dosažení konkurenční výhody. Datový vědec, vybavený jak odbornými znalostmi tak i technickými dovednostmi, stojí na prahu tohoto vývoje, nabízejíc nezastavitelný potenciál přeměny vědeckých odhadů na konkrétní strategické rozhodnutí.

Data Science v praxi: Analytické nástroje, statistika a software

„Vnímání důležitosti data science se v posledních letech výrazně změnilo nejen kvůli nárůstu objemu dat a jejich dostupnosti a pokroku v oblasti technologií pro jejich zpracování, ale zejména díky rostoucímu povědomí o potenciálu, který mohou data v různých oblastech nabízet. Taktéž rostoucí konkurence v mnoha odvětvích nutí firmy a organizace hledat nové a efektivní způsoby využití dat pro zlepšení svých výsledků a zisku, říká Jana Večerková, zakladatelka a ředitelka intenzivních kurzů programování Coding Bootcamp Praha.

Datová věda, jak ji definují dnešní odborníci v oboru, je studium a využívání dat pro obchodní rozhodnutí a vytváření nových produktů zaměřených na spotřebitele. Je to příprava, správa, analýza, organizace a matematické zpracování dat, které se používají k vývoji řešení problémů, jimž čelí společnost či jednotlivec. Datoví vědci využívají analytiku, statistiku a software ke správě obrovského množství dat. Obvykle jsou zodpovědní za analýzu dat s cílem nalézt nové poznatky. Často pracují s pokročilými modely strojového učení, které na základě minulých trendů předpovídají budoucí chování zákazníků nebo trhu.

Jak se připravit na kariéru datového vědce?

V dnešním světě je preferovanější správná kombinace dovedností nežli správná kombinace titulů. Přeci jen ale tituly pomáhají pochopit rozsah povinností a platového zařazení. V oblasti datové vědy se však může uplatnit každý, kdo se chce učit a je odhodlaný. Chcete-li začít, můžete prozkoumat mnoho možností online kurzů, bootcampů, workshopů a certifikací. Neexistuje žádná pevně daná cesta, jak se stát datovým vědcem.

„Datová věda je rychle se rozvíjející obor pro všechny, které baví řešit výzvy. Zahrnuje komplexní uvažování o byznysových a společenských problémem a použití technologií s cílem odhalení poznatků z dat. Spojuje v sobě uplatnění logiky i kreativity. Domníváme se tak, že lze přitáhnout mnohem širší okruh zájemců o obor, a proto jsme i připravili ve spolupráci s EY nový kurz Data Science Bootcamp,“ uvedla Jana Večerková, zakladatelka a ředitelka intenzivních kurzů Coding Bootcamp Praha.

Budoucnost je v adaptaci

Dovednosti, které datoví vědci využívají ke své práci, se budou měnit a kódování a umělá inteligence se budou stávat sofistikovanějšími. Souběžně s tím musí být datoví vědci mnohem více orientováni na obchod. Tento posun je částečně způsoben rostoucí složitostí dat. Datové soubory jsou stále větší a různorodější, což ztěžuje získávání poznatků z nich. Nástroje, které datoví vědci používají k analýze dat, staly rozvinutějšími. Roste potřeba, aby datový vědec prosperoval dobrými znalostmi kódování. Totéž platí pro strojové učení (ML).

Spolupráce v éře datové transformace

Vstupujeme do doby, ve které se datová věda stává týmovým sportem více než kdy jindy. Už nejde o to, jak vytvořit model, ale o to, co s ním uděláte, jakmile ho máte. A jak ho zprovoznit ve velkém měřítku, aby byl využitelný v rámci celé organizace. A na to se bude datová věda zaměřovat. Potřeba odborníků, kteří kombinují technické dovednosti v oblastech, jako je statistika a informatika, s odbornými znalostmi z marketingu nebo zdravotnictví, bude jistě růst. Tato kombinace dovedností umožní datovým vědcům nejen dávat smysl složitým datovým souborům, ale také vyvíjet kreativní řešení problémů. Kreativita se stane jednou z klíčových dovedností skvělých datových vědců.

Státu propadnou nemovitosti bez průkazného vlastníka. Lze se o ně přihlásit už jen do konce roku

Stavby a pozemky s nedostatečně identifikovaným vlastníkem propadnou na konci roku státu. Aby k tomu nedošlo, měli by se o ně jejich skuteční majitelé přihlásit co nejdříve, ať stihnou vyřídit veškerou dokumentaci a prokázat své vlastnictví. K častému překvapení vlastníků lze některé z těchto nemovitostí nazvat černými stavbami, nicméně i u nich lze ve vybraných případech docílit jejich legalizace společně s přiznáním vlastnictví. Při pasivním přístupu tak občané mohou přijít celkově o stamilionové hmotné bohatství. Téma dále rozebírá Lukáš Regec, který se věnuje právnímu poradenství a působí jako partner advokátní kanceláře BDO Legal.

„Stát eviduje přes 330 tisíc položek v seznamu nemovitostí s nedostatečně identifikovaným vlastníkem. Nejvíce se jich nachází v Jihomoravském a dále Středočeském kraji, které jsou z hlediska počtu vysoko nad průměrem. Kdo seznamu nemovitostí najde své jméno, měl by se o majetek urychleně přihlásit a připravit se na doložení vlastnictví,“ doporučuje advokát Lukáš Regec z BDO.

Přehled takovýchto nemovitostí poskytuje na svých webových stránkách Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových (ÚZSVM). Podle úřadu nemá spousta nemovitostí zcela zřejmého vlastníka z toho důvodu, že před rokem 1989 se katastr nemovitostí neudržoval řádně, případně se informace ani neevidovaly. V seznamu převládají pozemky, kterých jsou statisíce, následované tisícovkami staveb.

„Lhůta, do kdy se musí vlastníci o své nemovitosti přihlásit, uběhne 31. prosince 2023 v souladu s občanským zákoníkem,“ uvádí konkrétně Lukáš Regec. „Počátek roku 2024 tak symbolicky završí 10 let dlouhé hledání vlastníků, které v roce 2014 uložil nový katastrální zákon katastrálním úřadům, potažmo Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových,“ dodává advokát z BDO Legal.

U černých staveb je situace složitější, ale ne vždy neřešitelná

V náročnější situaci se pak nacházejí ti, kteří jsou nejen nedostatečně identifikovatelní vlastníci, ale navíc jsou majiteli takzvané černé stavby. Pokud se chtějí o nemovitost přihlásit, čeká je navíc snaha o odstranění nedostatků a legalizaci stavby.

„Podle nedostatků těchto staveb rozdělujeme dvě kategorie – nepovolené a neoprávněné stavby. Prvním termínem rozumíme převážně stavby bez stavebního povolení anebo ty, které byly postaveny s výraznými odchylkami od schváleného projektu, například mají jiné půdorysné rozměry. Oproti tomu neoprávněnými stavbami označujeme ty, které jsou postavené na cizím pozemku bez potřebného povolení, přičemž může jít o situace, kdy stavba svou jakoukoliv částí zasahuje do sousedního pozemku, ale například se může jednat i o vedení inženýrských sítí napříč cizími pozemky bez souhlasu jejich vlastníků,“ rozebírá Lukáš Regec z BDO Legal.

Pokud stavební úřad dojde k závěru, že je stavba nepovolená a/nebo neoprávněná, je povinen zahájit řízení o odstranění stavby. V rámci tohoto řízení je povinen zároveň poučit vlastníka stavby o tom, že předmětnou stavbu je možné na žádost dodatečně povolit za splnění podmínek stanovených zákonem.

Obdobná situace platí i pro nemovitosti s nedostatečně identifikovaným vlastníkem, které jsou zároveň černými stavbami. Zde je však proces komplikovanější, neboť předpokladem pro zápis stavby do katastru nemovitostí je doložení podkladů, z nichž je zřejmé, že stavbu je možné užívat.

„Takovým dokladem může být i rozhodnutí o dodatečném povolení stavby s vyznačeným souhlasem o povolení užívání stavby. Toto rozhodnutí vydá stavební úřad tehdy, shledá-li, že černá stavba může být zlegalizována a užívána. Nicméně, prostředkem pro vydání rozhodnutí o dodatečném povolení stavby je zahájení řízení o odstranění stavby. A předpokladem pro zahájení tohoto řízení je známost vlastníka nebo stavebníka, který však je nedostatečně identifikovaný a jeho vlastnictví do doby legalizace stavby nelze řádně stvrdit v katastru nemovitostí,“ specifikuje advokát z BDO.

Stavební úřad, ale i potenciální vlastníci, se tak mohou ocitnout v bludném kruhu, z něhož je často vyvede jen soud. V takové situaci Lukáš Regec radí řešit věc s odborníky. 

O společnosti BDO

BDO je poradenská společnost poskytující auditorské, daňové, právní, účetní a poradenské služby. Na českém trhu působí již 30 let. S téměř 500 odborníky a dlouholetou praxí se řadí k předním společnostem s tímto zaměřením v České republice, kde má kanceláře v Praze, Plzni, Brně, Domažlicích, Českých Budějovicích, Jindřichově Hradci a Ostravě.

BDO je v České republice zastoupena společnostmi BDO Audit s.r.o., BDO Czech Republic s.r.o., BDO Consulting s.r.o., BDO Legal s.r.o., advokátní kancelář a BDO Valuation, s.r.o. Společnost je součástí mezinárodní sítě BDO, která celosvětově tvoří jednu z největších sítí auditorských a poradenských skupin. Zaměstnává více jak 91 tisíc odborníků a působí ve 167 zemích, v nichž čítá více než 1 650 kanceláří.

Ceny obědů v srpnu mírně klesly. Poprvé za poslední rok a půl

Zatímco během prvního prázdninového měsíce ceny obědů vyrostly o 3 koruny, v srpnu podle Edenred Restaurant Indexu klesla průměrná cena obědového menu o 60 haléřů na 184,8 korun. Stalo se tak poprvé od ledna loňského roku. Nadále se ale rozevírají cenové nůžky mezi jednotlivými regiony. Oběd v Praze strávníky v srpnu vyšel na 209,5 koruny, o 46 korun více než v Olomouci, kde se lidé najedli nejlevněji. Během prázdnin v restauracích obědvalo o pětinu více zaměstnanců než vloni, rozvážkové služby naopak zaznamenaly mírný meziroční pokles.

Poprvé od ledna 2022 došlo k meziměsíčnímu poklesu průměrné ceny obědového menu v restauracích. Vyplývá to z Edenred Restaurant Indexu sestavovaného na základě plateb více než 220 tisíc majitelů benefitních karet společnosti Edenred. V srpnu Češi po zlevnění o 60 haléřů za oběd v průměru zaplatili 184,8 korun. Jedná se o první výraznější pokles od ledna 2021 – tehdy ceny klesly o 2,3 koruny. Navzdory celkovému poklesu však průměrná útrata za oběd v některých regionech nadále stoupá. Nejvýraznější nárůst v srpnu zaznamenala Praha, kde obědy zdražily o 1,4 koruny a přiblížily se k rekordním 210 korunám.

Srpnový pokles cen obědového menu částečně předznamenal jejich skokový nárůst v průběhu července. Napříč republikou tehdy vzrostly ceny o 3 koruny, nejvíce od loňského září. Za celé období prázdnin tak české restaurace ve výsledku mírně zdražily, průměrně o 2,4 koruny. Ne však ve všech krajích. Během letních měsíců stouply ceny celkem v osmi krajských městech, nejvýrazněji v Liberci (+3,4 Kč) a v Praze (+3,1 Kč). Zbylá regionální centra zaznamenala pokles, zejména pak Ústí nad Labem (-1,9 Kč) a Olomouc (-1,8 Kč), kde se částky vrátily zpět na úroveň ze začátku roku. Hanácká metropole se tak stala co do ceny obědů v Česku vůbec nejlevnější.

„Letní měsíce byly poznamenány nerovnoměrným vývojem cen. Výkyvy můžeme z části připsat přizpůsobení jídelních lístků letnímu režimu a přívalu turistů v některých regionech. Pokud ovšem budeme na prázdninové měsíce nahlížet jako na celek, můžeme říct, že pokračuje trend velmi pozvolného růstu cen obědů,“ říká Aneta Martišková, členka vedení společnosti Edenred a pokračuje: „Ve druhém a třetím kvartálu rovněž pozorujeme trend prohlubování rozdílů mezi regiony. Zatímco v Praze ceny obědů od začátku roku stouply o víc než 4 %, v Olomouci se vrátily zpátky na lednovou úroveň. Pražané tak ve srovnání za oběd zaplatí o čtvrtinu více, což činí rozdíl asi 46 korun.“ 

Letní obědy na zahrádkách zaměstnance lákají

I přes červencové zdražení Češi o prázdninách chodili do restaurací častěji než v minulém roce. Meziročně stoupl počet transakcí benefitními kartami v restauracích o 20 %. U rozvážkových služeb naopak došlo k mírnému poklesu, konkrétně o 2 %. Z pohledu celkového objemu utracených peněz však, zejména vlivem inflace, zaznamenaly rozvážkové služby 14% nárůst. V případě restaurací vzrostl ve srovnání s loňským létem objem transakcí dokonce o 34 %.

„Podle našich dat, která sahají až do roku 2020, bývá v červenci počet obědových návštěv restaurací výrazně ovlivněn začínajícími prázdninami, kdy velká část zaměstnanců odjíždí na dovolenou. V průběhu prázdnin se situace zpravidla stabilizuje a lidé se pomalu vracejí do práce, což se projevuje opětovným nárůstem počtu transakcí v srpnu. Odlišná situace je v případě rozvážkových služeb, kde zůstává počet objednávek v průběhu roku relativně konzistentní,“ vysvětluje Aneta Martišková. 

Desetina výplaty za obědy

Podíl ceny 20 obědů z průměrné měsíční mzdy podle krajů
Město Podíl za srpen
Liberec 9,8 %
České Budějovice 9,8 %
Pardubice 9,6 %
Plzeň 9,5 %
Karlovy Vary 9,5 %
Brno 9,4 %
Ostrava 9,2 %
Hradec Králové 8,9 %
Olomouc 8,6 %
Zlín 8,6 %
Ústí nad Labem 8,5 %
Jihlava 8,3 %
Praha 7,9 %
Česká republika 8,6 %

Pokud by Češi každý pracovní den obědvali v restauraci, průměrně by je to vyšlo na 3 708 korun. Srovnání ceny dvaceti obědů s průměrnou výší mezd podle Českého statistického úřadu ukazuje, že Češi za každodenní oběd v restauracích aktuálně nechají 8,6 % svých měsíčních příjmů. V Českých Budějovicích, Liberci či Pardubicích se útrata za obědy dokonce blíží desetině průměrných měsíčních příjmů. Právě vysoké ceny mohou být jedním z důvodů, proč na oběd do restaurace nebo kantýny zavítá stále menší část českých zaměstnanců. Podle průzkumu agentury STEM/MARK pro společnost Edenred se tímto způsobem každý pracovní den stravuje jen 16 % z nich. Téměř polovina zaměstnanců už v restauracích a kantýnách neobědvá vůbec.

 „Srovnáme-li cenu dvaceti obědů se mzdovým mediánem, představují přes desetinu domácího rozpočtu, což je pro mnohé relativně vysoký výdaj. Zaměstnanci proto v současnosti hledají způsoby, jak ušetřit. Například si pozorněji všímají cen. Na popularitě získávají i alternativní formy stravování v práci, například obědy z krabičky,“ uzavírá Aneta Martišková.

Město I.22 I.23 II.23 III.23 IV.23 V.23 VI.23 VII.23 VIII.23 nárůst cen 2022/2023 nárůst cen leden/srpen nárůst cen červenec/srpen
Praha 172,2 201,2 202 203 203,9 204,8 206,4 208,1 209,5 9,50% 4,10% 0,67%
České Budějovice 153,9 184,5 185,4 187,5 190,1 191,9 191,5 191,7 190,9 9,40% 3,50% -0,42%
Plzeň 159,3 189,6 189,7 188,8 189,9 191,9 193,9 195 194,3 9,60% 2,50% -0,36%
Karlovy Vary 147,2 170,8 171,8 172,5 171,6 173,5 173,7 175,7 173,8 10,30% 1,80% -1,08%
Ústí nad Labem 142,5 162,6 162,8 164,3 166 166,2 168,2 168,7 166,3 7,60% 2,30% -1,42%
Liberec 150,7 184,1 184,2 187,2 186,6 188,2 188,7 191,5 192,1 14,80% 4,30% 0,31%
Hradec Králové 149,3 177,3 177,5 178,3 178,1 179,4 180,8 182,6 180,7 8,10% 1,90% -1,04%
Pardubice 153 181,9 182 182,1 182,4 183,8 183,7 184,1 182,6 9,40% 0,40% -0,81%
Jihlava 137,8 160,7 162,8 163,9 164,4 164,1 163,5 163,8 164,6 9,40% 2,40% 0,49%
Brno 162,7 190,1 191,1 192,7 193,3 193,7 194,5 196,4 196,2 9,90% 3,20% -0,10%
Zlín 135,3 161,5 161,9 163,2 163,4 163,8 164,4 166,9 165,4 6,80% 2,40% -0,90%
Olomouc 134,5 163,6 163,7 163,8 162,7 163,7 165,4 165,8 163,6 11,50% 0,00% -1,33%
Ostrava 146,2 173,7 173,8 173,6 175,6 176,6 178,1 179 179,4 11,10% 3,30% 0,22%
Česká republika 153,3 177,8 178,3 179,4 180,3 181,1 182,4 185,4 184,8 10,10% 3,90% -0,32%

 

O společnosti Edenred CZ

Edenred ČR pečuje o 700 000 každodenních uživatelů z řad zaměstnanců, kterým poskytuje služby v síti 57 000 partnerských provozoven. V oblasti digitalizace patří k lídrům na českém trhu. Stravenky a volnočasové benefity jsou k dispozici na jedné platební kartě Edenred Card. Karta umožňuje platbu mobilními aplikacemi Apple Pay a Google Pay. Čerpání benefitů je možné online díky platformě Edenred Benefity Café.

Edenred je přední digitální platforma pro služby a platby – a také každodenní společník pracujících, spojující přes 60 milionů uživatelů a 2 miliony partnerských provozoven ve 45 zemích prostřednictvím téměř 1 milionu firemních klientů.

Edenred nabízí specifická platební řešení pro konkrétní použití zaměřená na stravování (stravenky), motivaci (dárkové karty, platformy pro zapojení zaměstnanců), mobilitu (čerpací stanice, údržba, mýtné či parkovné) a firemní platby (virtuální karty).

V souladu s posláním skupiny vyjádřeným sloganem „Enrich connections. For good“ umožňují tato řešení zlepšovat pohodu a kupní sílu uživatelů. Posilují i atraktivitu a efektivitu společností, oživují trh práce a místní ekonomiku. Rovněž podporují přístup ke zdravějším potravinám, produktům šetrnějším k životnímu prostředí a ekologičtější dopravě.

12 000 zaměstnanců společnosti Edenred usiluje o to, aby se svět práce stal propojeným ekosystémem, který se každým dnem stává bezpečnějším, efektivnějším a zodpovědnějším.

V roce 2022 skupina díky svým globálním technologickým aktivům spravovala obchodní objem téměř 38 miliard EUR, zejména prostřednictvím mobilních aplikací, online platforem a karet.

Edenred je zapsán na burze cenných papírů Euronext v Paříži a je součástí indexů CAC 40, CAC 40 ESG, CAC Large 60, Euronext 100, Euronext Tech Leaders, FTSE4Good a MSCI Europe.

Značky a loga uvedená a použitá v této tiskové zprávě jsou ochrannými známkami registrovanými společností EDENRED S.E., jejími dceřinými společnostmi nebo třetími stranami. Bez písemného souhlasu jejich vlastníka je nelze použít ke komerčním účelům.

Exit mobile version