OPPO představuje na konferenci Snapdragon Summit 2023 inovace vyvinuté ve spolupráci se společností Qualcomm

Budoucí vlajkový smartphone OPPO bude jako jeden z prvních vybaven mobilní platformou Snapdragon 8 Gen 3. OPPO na konferenci Snapdragon Summit 2023 prezentuje své nejnovější technologické úspěchy ve spolupráci se společností Qualcomm Technologies a představuje mobilní ray tracing, aplikace XR a nositelná zařízení.

Během konference Snapdragon Summit 2023, která se koná od 24. do 26. října na Havaji, představila společnost OPPO úspěchy své technologické spolupráce s Qualcomm Technologies. Jako jeden z klíčových partnerů prezentovala společnost OPPO své technologické inovace v oblasti chytrých telefonů a nositelných zařízení, včetně funkce hardwarového ray tracingu na nové prémiové mobilní platformě Snapdragon® 8 Gen 3, hodinek OPPO Watch Pro 4, postavených na platformě Snapdragon W5 Gen 1, a již dříve oznámených brýlí OPPO MR Glass Developer Edition, které běží na Snapdragon Spaces™ XR Developers Platform.

Vedle technologických a produktových ukázek společnost OPPO oznámila, že její budoucí vlajkový smartphone bude mezi prvními vybavený mobilní platformou Snapdragon 8 Gen 3, která poskytne dokonalé zážitky uživatelům po celém světě.

„V uplynulém roce společnosti OPPO a Qualcomm Technologies úzce spolupracovaly v oblastech, jako jsou inovace produktů, vývoj špičkových technologií a posílení postavení inovátorů v rámci ekosystému,“ řekl Pete Lau, senior viceprezident a produktový ředitel společnosti OPPO. „Spolupráce s Qualcomm Technologies nám umožňuje nově definovat výkon špičkových smartphonů a poskytnout uživatelům po celém světě výjimečný zážitek.“

Revoluce v mobilním ray tracingu s platformou Snapdragon 8 Gen 3

OPPO dlouhodobě spolupracuje s Qualcomm Technologies na optimalizaci svého vlastního ray tracingového enginu PhysRay Engine 2.0. Díky mobilní platformě nové generace Snapdragon 8 Gen 3 a nejnovějším funkcím Snapdragon Elite Gaming™ tato spolupráce výrazně vylepšuje vizuální efekty, jako jsou odrazy a světla ve hrách, a umožňuje tak vytvářet komplexní a detailní herní scénáře s pozoruhodnou věrností a vysokou snímkovou frekvencí.

Tato spolupráce se rozšířila na průkopnický pilotní projekt ray tracingu, který zahrnoval populární mobilní hru Nitro Nation World Tour, vyvinutou společností Mythical Games. Díky mobilní platformě Snapdragon® 8 Gen 3 představuje tato iniciativa vůbec první mobilní ray tracing společnosti OPPO v demo verzi závodní hry z reálného světa, která hráčům poskytuje realističtější herní scény a pohlcující zážitek.

Posunutí zážitků z XR na novou úroveň

Dlouhodobá spolupráce OPPO s Qualcomm Technologies v oblasti aplikací XR dosáhla vzrušujícího vrcholu. Na AWE 2023 představila společnost OPPO své brýle OPPO MR Glass Developers Edition, postavené na platformě Snapdragon XR2+ Gen 1. Toto zařízení je jedním z prvních řešení smíšené reality na světě, které využívají Snapdragon Spaces XR Developers Platform. Tato spolupráce jde nad rámec hardwaru a zasahuje do inovací ekosystému XR a OPPO se chystá uvést na trh špičkové produkty XR, které plynule propojí fyzický a digitální svět a poskytnou skutečně skvělý zážitek.

Vlajkové smartphony a nositelná zařízení postavená na dlouhodobé spolupráci

Spolupráce OPPO s Qualcomm Technologies se týká různých kategorií produktů, včetně chytrých telefonů a nositelných zařízení. Tato spolupráce vedla zejména k integraci mobilních platforem Snapdragon do různých modelů smartphonů, včetně zařízení OPPO Find X6 Pro, OPPO Find N2 a OPPO Reno10.

Hodinky OPPO Watch 4 Pro jsou v oblasti nositelných zařízení důkazem inovace a praktičnosti.  Toto zařízení, postavené na Snapdragon W5 Gen 1 Wearable Platform, nabízí dvojí funkci. Je současně nástrojem na sledování zdravotního stavu a spolehlivým každodenním asistentem. Jeho inovativní konstrukce se dvěma platformami je pečlivě optimalizovaná pro delší výdrž baterie. V úsporném režimu získají uživatelé přístup k 19 nejužitečnějším funkcím, které jsou určené pro každodenní potřeby, sport a zdraví, s pozoruhodnou, až 14denní výdrží baterie. Oproti tomu inteligentní režim zaručuje plnohodnotné používání po dobu 5 dní na jedno nabití.

OPPO bude pod svým heslem „Inspiration Ahead“ i nadále úzce spolupracovat s Qualcomm Technologies a dalšími špičkami v oboru na vývoji pokročilých technologií a produktů, které uživatelům přinášejí lepší mobilní zážitky a jsou součástí otevřeného a robustního globálního technologického ekosystému.

*Snapdragon, Snapdragon Elite Gaming a Snapdragon Spaces jsou ochranné známky nebo registrované ochranné známky společnosti Qualcomm Incorporated. 

*Snapdragon, Snapdragon Elite Gaming a Snapdragon Spaces jsou produkty společnosti Qualcomm Technologies, Inc. a/nebo jejích dceřiných společností.

O ZNAČCE OPPO

OPPO je přední světová značka na poli chytrých telefonů a zařízení. Svůj první mobilní telefon společnost uvedla na trh již v roce 2008 a od samého začátku se snaží do technologií vkládat své srdce i duši.  Zároveň neúnavně usiluje o dokonalou harmonii designu a inovací. Dnes OPPO nabízí širokou škálu chytrých zařízení v čele se sériemi smartphonů s označeními Find a Reno. Mimo ta poskytuje OPPO svým uživatelům vlastní softwarovou nadstavbu uživatelského prostředí ColorOS. OPPO působí ve více než 40 zemích světa. Po celém světě má také 6 vlastních výzkumných ústavů a 5 center výzkumu a vývoje. V Londýně sídlí OPPO International Design Center. Po celém světě má OPPO více než 40 000 zaměstnanců.

oppo.com facebook.com/oppomobilecz instagram.com/oppomobilecz

NETGEAR rozšiřuje svou řadu chytrých přepínačů o model MS108TUP

Společnost NETGEAR uvedla na trh 8portový multigigabitový ethernetový Ultra60 PoE++Smart Switch NETGEAR MS108TUP, který je navržen pro firmy, které potřebují spolehlivé a bezproblémové připojení typu „vše v jednom“.

Počet zařízení, která jsou na pracovištích připojována k internetu, neustále roste. Nejedná se pouze o pracovní zařízení, ale také o nejrůznější přístroje, které si do práce přinášejí zaměstnanci. Aplikace, které na těchto zařízeních běží, mají často poměrně vysoké datové požadavky. Je proto žádoucí, aby především malé a střední firmy měly k dispozici takové síťové řešení, které i v případě připojení většího množství „externích“ zařízení dokáže udržet kvalitu internetového připojení.

Model MS108TUP je součástí řešení NETGEAR Total Network Solution, které v sobě spojuje nedávno uvedený router PR60X Pro, přístupové body Pro WiFi a cloudovou platformu Insight. Jednotné propojení mezi zařízeními umožňuje rychlejší nastavení a komplexnější správu, a tedy více času na práci.

Součástí balení je integrované webové grafické rozhraní pro správu, nastavení a správa přepínače je však ještě pohodlnější prostřednictvím cloudové platformy pro správu NETGEAR Insight. Insight poskytuje komplexní vzdálenou konfiguraci a řešení problémů pro routery NETGEAR Pro, přístupové body Pro WiFi a přepínače s inteligentní cloudovou správou.

Další technické specifikace:

  • 8 Multi-Gigabit (2,5G) ethernetových portů pro flexibilní a automaticky přizpůsobitelné kabelové připojení zařízení s vysokou šířkou pásma – okamžité připojení zařízení a poskytnutí každému zařízení přesně takové rychlosti, jakou potřebuje: 1G nebo 2,5G, automaticky.
  • 4 porty PoE++ (802.3bt 60W/port) a 4 porty PoE+ (802.3at 30W/port) umožňují připojit k síti více zařízení, která jsou současně napájena elektrickou energií.
  • Pokročilé ovládání PoE pro jednotlivé porty zjednodušuje správu bezdrátových přístupových bodů, bezpečnostních IP kamer, LED osvětlení, bezpečnostních zámků dveří, zařízení IoT a dalších.
  • Nepřetržité napájení PoE i při aktualizaci firmware nebo restartu softwaru.
  • Energeticky účinný Ethernet (IEEE 802.3az) pro maximální úsporu energie – Nejnovější funkce pro úsporu energie včetně automatického přechodu na nižší režim napájení pro každý port, když je linka portu vypnutá nebo nečinná.
  • Tichý provoz bez hluku ventilátoru. 

Dostupnost

NETGEAR MS108TUP bude na evropském trhu dostupný od prosince 2023 za cenu 579 EUR. 

O společnosti NETGEAR

Společnost NETGEAR® (NASDAQ: NTGR) je průkopníkem pokročilých síťových technologií pro domácnosti, firmy a poskytovatele služeb po celém světě s cílem je zjednodušit a zlepšit život lidí. Umožňuje lidem spolupracovat a připojit se ke světu informací a zábavy. Nabízí inovativní a pokročilá propojená řešení: mobilní a cloudové služby pro lepší ovládání a zabezpečení, inteligentní síťové produkty, video přes Ethernet pro Pro AV aplikace, snadno použitelná wi-fi řešení a výkonné herní routery pro vylepšení hraní online her. Společnost sídlí v San Jose v Kalifornii a její pobočky jsou rozmístěny po celém světě.

Informace v češtině jsou k dispozici na webových stránkách www.netgearcz.cz.

Sledujte české aktivity společnosti NETGEAR také na sociálních sítích facebook a LinkedIn.

© 2023 NETGEAR, Inc. NETGEAR a logo NETGEAR jsou ochranné známky či registrované ochranné známky společnosti NETGEAR, Inc. a jejích dceřiných společností ve Spojených státech a dalších zemích. Ostatní názvy značek a produktů jsou ochranné známky nebo registrované ochranné známky příslušných majitelů. Uvedené informace podléhají změnám bez upozornění. NETGEAR nenese odpovědnost za technické nebo redakční chyby nebo opomenutí. Všechna práva vyhrazena.

Výhledové prohlášení:

Tato tisková zpráva obsahuje výhledová prohlášení v souladu s „U.S. Private Securities Litigation Reform Act“ z roku 1995. Za tato výhledová prohlášení jsou považovány informace týkající se produktů, řešení a technologií společnosti NETGEAR, očekávané funkce, vlastnosti, parametry, spolehlivost, přijetí na trhu, růst trhu, specifické použití, zpětná vazba od uživatelů a postavení produktů a technologií NETGEAR na trhu. Tato prohlášení jsou založena na současných očekáváních vedení společnosti a podléhají určitým rizikům, nejistotám a předpokladům, včetně následujících: skutečná cena, výkon a jednoduchost používání výrobků NETGEAR nemusí splňovat představy o ceně, výkonu a jednoduchosti používání zákazníků; výkon výrobků může být nepříznivě ovlivněn reálnými podmínkami provozního prostředí; selhání produktů může za určitých okolností způsobit trvalou ztrátu dat koncových uživatelů; nové viry nebo internetové hrozby mohou snížit účinnost bezpečnostních technologií v produktech NETGEAR; schopnost společnosti NETGEAR vyvíjet a prodávat své výrobky a technologie může poklesnout vlivem dopadu a cenové politiky konkurenčních výrobků či zavedení alternativních technologických řešení. Další informace o možných rizikových faktorech, které by mohly ovlivnit společnost NETGEAR a její obchodní činnost, jsou podrobně popsány v oznámeních společnosti NETGEAR, pravidelně podávaných americké Komisi pro cenné papíry a burzu (SEC). NETGEAR na sebe nebere žádný závazek zveřejnit případné revize výhledových prohlášení obsažených v tomto dokumentu, aby odrážela události nebo okolnosti, které nastaly po datu vydání této zprávy nebo v reakci na vznik neočekávaných událostí.

Menší firmy digitalizují přes „no-code“. Šetří dvě třetiny nákladů

Obchodování se díky digitalizaci dostává na novou úroveň: je rychlejší, přehlednější, přesnější. Hlad po digitálu však u menších a středních firem brzdí náklady: stojí to peníze, lidi, čas i námahu. Roste proto obliba tzv. low-code a no-code systémů. Přijdou na třetinu ceny, spuštění je rychlejší, a navíc se při něm lze obejít bez chronicky nedostatkových ajťáků.

Praha 25. 10. 2023 – Řízení českých firem jde často z extrému do extrému. Na jedné straně podniky řídí své aktivity pomocí excelových tabulek, na druhé straně si zejména korporáty a velké firmy pořizují sofistikované systémy, jejichž programování stojí miliony a zaměstná na řadu měsíců celé týmy programátorů. Těch druhých podniků je ve srovnání se západní Evropou zlomek: ještě v „covidovém“ roce 2021, který jinak akceleroval online řízení napříč odvětvími, chyběl podle Českého statistického úřadu jeden z nejběžnějších nástrojů, CRM (řízení vztahů se zákazníky), ve více než 80 procentech firem, přičemž např. v Nizozemí a Belgii jejich počet přesahoval polovinu. Z necelé pětiny českých uživatelů bylo navíc malých firem pouze 14 procent a středních 29 procent. „Většina menších firem žije v představě, že si firemní systém buď nemůže dovolit, a dál řídí své aktivity pomocí jednoduchých tabulek, anebo krvácí na vývoji příliš složitých systémů. Low-code a no-code však přinesly možnost získat komplexní digitalizovaný systém bez hlubokých znalostí programování,“ uvádí Eduard Hlava ze společnosti Plexima.io, která pomáhá firmám s implementací low-code a no-code. „Ve srovnání s dosavadními systémy přijdou asi na třetinu ceny.“

Krabice vs. customizace

Klíčovou kvalitou firemních systémů je customizace čili řešení na míru konkrétní firmě. Přední expert na low-code a no-code technologie Adam Bárta vysvětluje v nadsázce teorii tří digitálních světů na českém trhu: „První tvoří tzv. krabice, předem naprogramované standardizované CRM systémy, jakási digitální konfekce, nezohledňující specifika firmy. Jsou vhodné pro ty, kdo potřebují ošetřit jen obchod, tedy klasické CRM, a vše ostatní – evidenci smluv, personální agendu, účetnictví, řízení výroby apod. – mají v pořádku. Druhý svět tvoří řešení naprogramovaná od nuly a na míru danému podniku, vyžadující však armádu programátorů, delší čas a finanční investici v řádech milionů. Třetí svět je low-code a no-code, tedy takové stavebnice, kde už jsou hotové bloky a vy je intuitivně skládáte, jak potřebujete. Tyto technologie, taktéž vysoce customizované, dokáže i neprogramátor naklikat a nasadit v řádu týdnů.“

Soumrak, nebo budoucnost programátorů?

Experti vidí buducnost low-code a now-code technologií nejen v menších firmách. Výzkumná agentura Gartner odhaduje, že do roku 2025 bude 70 procent nových podnikových aplikací využívat tyto technologie, přičemž v roce 2020 to bylo méně než 25 procent. „Již na konci roku 2023 bude počet aktivních vývojářů z řad běžné veřejnosti ve velkých společnostech a korporátech nejméně čtyřikrát vyšší než počet profesionálních vývojářů,“ predikuje Paul Vincent. S tím souhlasí i čeští specialisté na low-code a no-code. Upozorňují přitom, že nové technologie neznamenají soumrak klasických programátorů, ale naopak šanci na další uplatnění. „Proč vynalézat stále znovu kolo? Kreativní programátoři budou raději vymýšlet ad hoc nová řešení, než aby vkládali do formulářů pár nových políček,“ je přesvědčen Adam Bárta.

První low-code a no-code konference v listopadu v Praze

Low-code a no-code bude také ústředním tématem konference, která se koná již 2. listopadu v pražském Karlíně. „Setkání s mezinárodním obsazením je určeno zejména šéfům a klíčovým manažerům firem, které zvažují nasazení nového firemního systému,“ uvádí Eduard Hlava. Ze standardních firemních pozic jsou to tedy kromě CEO též CFO (technický ředitel), COO (obchodní ředitel), a obecně IT specialisté.

Automatická prodejna COOP v Mladé Boleslavi představuje revoluci v zabezpečení. Při nákupech asistuje umělá inteligence a vzdálený operátor 

Včera otevřená samoobsluha COOP v Mladé Boleslavi je teprve druhou prodejnou v republice, která je kromě toho, že funguje ve večerních a nočních hodinách zcela bez personálu, vybavená kamerovým systémem s inteligentní detekcí událostí a vzdálenou asistencí. Tuto službu zajišťuje dispečink bezpečnostní agentury SECURITAS ČR. Kombinace vstupu přes bankovní identitu a vzdálené asistence školených operátorů umožňuje v automatické prodejně zvýšit komfort zákazníků a zároveň ještě lépe zabezpečit prodej alkoholických nápojů.

Největší bezpečnostní agentura v České republice SECURITAS ČR dnes oznámila spuštění služby inteligentního videodohledu v nové prodejně COOP v ulici Na Radouči v Mladé Boleslavi. Tato prodejna je již několikátou v řadě, která umožňuje ve večerních a nočních hodinách zcela automatický provoz, je ale teprve druhou v republice, kde je k dispozici vzdálená ostraha a asistence profesionálního dispečinku, který pracuje s pomocí inteligentní videodetekce. Operátoři ke komunikaci s návštěvníky využívají oboustranné audio.

Automatická prodejna s asistencí na dálku – poprvé v Mladé Boleslavi

Prodejna COOP v Mladé Boleslavi funguje v pracovní podobně jako běžná samoobsluha s personálem. Po skončení standardní pracovní doby ale nemusí nákupy skončit – s pomocí vygenerovaného QR kódu na základě bankovní identity můžou zákazníci do prodejny vstoupit a obsloužit se sami. „První automatickou prodejnu jsme otevřeli v roce 2022 a tato prodejna v Mladé Boleslavi je již v pořadí třináctá,“ říká ředitel rozvoje společnosti COOP Lukáše Němčík. „Co se týče bezpečnosti, s krádežemi v těchto prodejnách až na zanedbatelné případy problém není – totožnost návštěvníků je totiž známá stejně jako fakt, že je prostor pod dohledem kamer.“

Novým prvkem prodejny je ale zapojení vzdáleného dispečinku Securitas Operation Center, který s pomocí profesionálních operátorů zajišťuje videodohled. Hlavním benefitem této služby je možnost asistence na dálku – s pomocí více než 30 kamer v prodejně a oboustranného audia má operátor dobrý přehled, může s návštěvníky komunikovat a podle předem definovaného scénáře reagovat na nestandartní situace. Například pomůže zákazníkům při odchodu z prodejny, při problémech s platbou, skenování zboží apod.

Prodej alkoholu je bezpečnější než v běžném provozu

Díky tomu, že se zákazník při vstupu do prodejny musí prokázat bankovní identitou ve svém mobilu, která spolehlivě identifikuje i jeho věk, nemůžou do prodejen sami vstupovat mladiství. To mimo jiné umožňuje prodávat alkoholické nápoje. „Stát uznává a využívá bankovní identitu i v takových citlivých oblastech jako je vyplácení určitých dávek či vstupu do celé řady osobních registrů, a to proto, že možnost jejího zneužití je naprosto minimální. Další pojistkou při prodeji alkoholických nápojů je od nynějška právě zapojení vzdálené asistence dispečinku Securitas Operation Center,“ říká Lukáš Němčík ze společnosti COOP.

Školení pracovníci dispečinku mohou se zákazníkem komunikovat, poskytovat mu potřebnou asistenci, zablokovat mu možnost za zboží zaplatit, zajistit výjezd bezpečností agentury, kontaktovat Policii ČR, městkou policii, zástupce zaměstnanců či provozovatelů daného obchodu atd. „Tato škála činností se fakticky nijak neliší od možností personálu v rámci běžného prodeje. V případě problémových zákazníků je naopak personál ve větším bezpečí v porovnání s běžným prodejem,“ uzavírá Lukáš Němčík.

Nestandardní situace se detekuje automaticky

Nepřetržité sledování jedné prodejny a asistence na dálku by samozřejmě byla velmi časově náročná a vytížila by celý čas operátora – proto funguje systém společnosti Securitas označovaný jako Remote Video Solutions (RVS) na základě inteligentní detekce událostí. Kamery, díky videoanalytickému softwaru Veesion dodávaného společností Sensormatic Solutions, například samy rozpoznají, sadu definovaných podezřelých gest, nebo že v prodejně někdo upadl, že má problém u pokladen nebo nechce opustit prostor. Operátor tak nemusí sledovat zákazníky po celou dobu nákupu, pouze reaguje na nestandardní události, které mu systém sám nahlásí.  „Automatické prodejny jsou jednoznačně trendem budoucnosti, a proto jsme rádi, že jsme úspěšně splnili tuhle výzvu navrhout a nastavit kamerový systém tak, abychom dodali spolehlivou a zároveň úspornou službu vzdálené asistence,“ říká Jan Peroutka, ředitel pro bezpečnostní řešení ze společnosti SECURITAS ČR. Pokud se služba dlouhodobě osvědčí, plánuje společnost COOP využívat služeb dispečinku Securitas i v dalších chystaných prodejnách – například v Břeclavi, kde se bude otevírat již v listopadu.

Česká společnost eMan pomáhá i na ropných vrtech v Texasu

Software house eMan znova dokazuje, že světový byznys jde dělat i z Česka. Tentokrát pomohl společnosti Tenaris najít řešení při práci na ropných vrtech v Texasu.

Společnost Tenaris se rozhodla vylepšit svůj způsob práce v oblasti sběru a sdílení dat z ropných vrtů v americkém Texasu. Jejím cílem bylo usnadnit sledování procesu dokončování vrtu v reálném čase a umožnit operátorům provádět vzdálenou asistenci. Nově nastavené alarmy umožní předvídat „kritické“ okamžiky a zároveň detailnější hodnocení stavu speciálního potrubí.

Jak celý proces probíhá?

Těžba „tekutého zlata“ je sofistikovaný a technicky náročný proces. Nastavit ho tak, aby byl co nejefektivnější a nedocházelo ke zbytečným komplikacím a časovým prodlevám i finančním ztrátám, chce notnou dávku víceoborové expertízy.

Jose Lazaro, ředitel severoamerické pobočky společnosti eMan, vysvětluje: „Při zakládání nového ropného vrtu se při prohlubování povrchu využívá velká ocelová pažnice. Ta má za úkol zabránit zemině, aby se hroutila zpět do vrtu. Při dosažení větší hloubky je dále nutné použít druhý ochranný plášť, který stabilizuje terén, ale také umožní plynulý vstup a výstup vrtných nástrojů. Těsně před dokončením vrtu je zavedena těžební pažnice, která umožňuje nástrojům přístup k lámání hornin a zároveň kontrolovaně propouští ropu, plyn a vodu.“

Nastane-li při těžbě problém, musí provozovatel vrtu kontaktovat společnost Tenaris, která následně analyzuje hlášení o chodu pažnice. Počáteční diskuse mohou sice probíhat po telefonu nebo e-mailu, simulace se však musí provést přímo na místě. A v mnoha případech musí Tenaris vyslat pracovníka na ropné pole osobně, aby ověřil, jak je operace dokončena.

Cestovat například z kanceláře v texaském Houstonu je často velmi neefektivní, časově náročné a nákladné a v případě špatně vyžádaných plášťů ropovodů se hodiny pozastaveného provozu mohou rovnat velkým ztrátám na příjmech.

Problém při stavbě vyřešen do několika sekund

Jako řešení navrhli vývojáři z eManu takzvaný Real Time Casing Running Monitoring (RTRCM) – monitoring běhu pouzdra v reálném čase. „Během několika měsíců pilotního provozu se nám podařilo vybudovat celý software pro rozpoznávání, metodiku zpracování příjmů a dat, konsolidaci dat a tvorbu ukazatelů. Zdokonalili jsme logiku analýzy, nastavili nové alarmy a zlepšili vizualizaci používaných dat,“ doplňuje Lazaro.

Důležité bylo ušetřit čas a být efektivnější – a to se podařilo. Díky tomuto řešení lze data odesílat v reálném čase a na dálku. Díky výraznému poklesu počtu nehod se také povedlo omezit nutnou přítomnost odborníků na místě. Dnes je již toto řešení zavedeno na několika amerických vrtech a dokáže odstranit potenciální problém během několika sekund, stejně jako probíhající práce na zpřístupnění tohoto nástroje „majitelům“ ropného pole.

Společnost eMan působí v americkém Texasu již od roku 2018 a má zde za sebou řadu úspěšných projektů. „Jsem rád, že můžeme nabízet služby na obou stranách zeměkoule. USA je kolébkou technologií a inovací a my jsme součástí dění. V Houstonu máme blízko k největším společnostem ať už z oblasti ropného průmyslu, zdravotnictví nebo vesmírných technologií,“ říká Michal Košek, CEO společnosti eMan.

O společnosti eMan:

Společnost eMan je předním českým dodavatelem softwaru. Specializuje se na vývoj mobilních a webových aplikací a související služby, jako jsou UI/UX design, podpora a servis, outsourcing IT specialistů a poskytování konzultací. Zaměřuje se především na klienty z automobilového průmyslu, energetiky, bankovnictví, pojišťovnictví, průmyslu a služeb. Kvalitu námi vyvinutých řešení potvrzují desítky získaných ocenění. eMan působí v České republice a ve Spojených státech amerických. Od roku 2020 jsou akcie společnosti volně obchodovány na trhu PX Start na Burze cenných papírů Praha a na burze RM-Systém, kterou provozuje Fio banka.

První crowdfunding, co dostal zelenou od ČNB. Investown s novou licencí vyzve tradiční investiční produkty

Crowdfundingová investiční platforma Investown úspěšně prošla procesem České národní banky a jako první ve svém oboru obdržela licenci poskytovatele služeb skupinového financování, tedy tzv. crowdfundingového investování. Povolení umožňuje poskytovat společnostem služby skupinového financování v souladu s platnou legislativou. „Jsme první crowdfundingová platforma v Česku, která tuto licenci dostala. Povolení potvrzuje, že dosahujeme vysokých standardů finančních institucí, nad kterými Česká národní banka dohlíží. Umožní nám působit nejen v domovském Česku, ale i v dalších státech EU, čímž se nám otevírá řada zajímavých příležitostí po celé Evropě,“ komentuje úspěch platformy, která poráží tradiční investiční produkty a pomáhá Čechům vydělat si na stáří, její zakladatel a CEO Alan Pock. Licence zároveň Investownu může otevřít cestu k dalšímu výraznému škálování v podobě hlubší integrace do České spořitelny, která zvažuje implementovat platformu do svého digitálního bankovnictví.

„Získání licence této úrovně je pro nás obrovský úspěch a zároveň velký příslib do budoucnosti. Nejenže nám dohled ČNB propůjčuje legitimitu, ale zároveň se našim investorům otevírá nekonečná řada příležitostí po celé Evropě, které jim pomohou zajistit důstojné stáří,“ doplňuje Pock.

Licence, kterou platforma od ČNB získala, je velkým milníkem nejen pro Investown. Vnímáme ji jako jasný signál pro prohlubování a posilování vzájemné spolupráce a rádi bychom crowdfundingové investování do nemovitostí zprostředkovali již v dohledné době vybraným klientům České spořitelny skrze digitální bankovnictví George,“ říká Jiří Skopový, lídr venture kapitálového programu Seed Starter České spořitelny s tím, že služby Investown jsou plně v souladu se strategií banky – tedy podporou finančního zdraví a zvyšování finanční gramotnosti Čechů. 

Crowdfundingem k lepšímu důchodu

Investown je nová generace investičních produktů, která je alternativou k tradičnějším bankovním produktům jako jsou stavební a penzijní spoření či termínované vklady. Funguje na principu crowdfundingu a zaměřuje se na investování do úvěrů z nemovitostí. Lidé investují do úvěru developerských projektů a následně profitují z úrokového výnosu pohybujícího se okolo 10 % p. a. Nejen, že tak zhodnotí své peníze, ale svými investicemi pomáhají realizovat realitní projekty a dále tak budovat města kolem nás. Navíc investoři platformě neplatí žádné poplatky.

„Jsme nová forma, jak si zajistit rentu na stáří. Dokážeme porazit inflaci a opravdu vydělávat,“ vysvětluje zakladatel platformy. Investown se podle něj intuitivně používá, nejsou třeba žádní poradci a šetří obrovské náklady na tom, že celý běží online a bez nadměrného papírování. „Se současnou důchodovou krizí, ze které jsme stále nenašli žádné východisko, jsme pro Čechy velkou nadějí na důstojné stáří,“ myslí si Pock.

Na povolení si počkali rok

S ohledem na komplexnost a důslednost prověřování provozních, ale i finančních aspektů společností ze strany České národní banky trval proces získání povolení více než rok. „Společnost musela nejen stvrdit požadované skutečnosti týkající se jejího řízení, procesu schvalování projektů a nastavení jejích vnitřních pravidel, ale též tyto skutečnosti řádně doložit a prokázat,“ vysvětluje Pock. S celou transakcí pomáhal společnosti také Jan Šovar, partner advokátní kanceláře Finreg Partners.

Investown je úplně první v České republice, kdo zmiňovanou licenci dokázal získat. „Crowdfunding je zcela nový obor, a museli jsme tedy dost procesů vymyslet od nuly. Náš systém je postavený na softwaru, a dost se proto liší od starších produktů. Skloubit software a požadavky evropské legislativy na licenci byl občas oříšek,“ vypráví zakladatel fintechu.

Složitý a zdlouhavý proces byl přitom pro platformu přímo existenční otázkou. Poskytovatelé služeb skupinového financování totiž bez daného povolení nebudou moci po 10. listopadu 2023 na své platformě zveřejňovat žádné nové nabídky skupinového financování. Umožněna jim bude pouze správa stávajících smluv. „Jelikož by to znamenalo faktický konec našeho snažení, věnovali jsme řádné přípravě a komunikaci s Českou národní bankou náležitou péči,“ vysvětluje Pock.

Alan Pock založil Investown v roce 2019 se záměrem vybudovat platformu, která nabízí zhodnocení volných finančních prostředků. Za svou čtyřletou existenci získala investice  téměř 100 milionů korun od firem Lighthouse Ventures, venture kapitálový program Seed Starter od České spořitelny, Chytrý Honza nebo Finbus. Platforma byla spuštěna v roce 2021 a jako jedna z mála fintechů v Česku se dokázala dostat do zisku. Dva a půl roku po jejím spuštění se přes ní proinvestovalo přes 2 miliardy korun.

Více o Investown

Český Investown je crowdfundingová investiční společnost, která umožňuje investovat do nemovitostních úvěrů – snadno, rychle, online, bez jakýchkoliv poplatků a naprosto každému. Ať už jde o běžné lidi, nebo firmy. Investory spojuje s developery, kteří hledají financování pro své projekty. Platforma vznikla s cílem nabídnout bezpečnou a snadnou cestu pro zhodnocení úspor a současně jako způsob, jak oživit trh s nemovitostmi. Registrace probíhá online a po vkladu minimální částky se již dál klient o nic nestará, zhodnocení mu pravidelně a automaticky chodí do peněženky. Investown v roce 2019 založil Alan Pock, samotná platforma byla spuštěna roku 2021. Za své krátké působení na trhu se firmě podařilo dosáhnout počtu 80 tisíc registrovaných uživatelů a měsíčně vyplácet zisky dosahující 13 milionů korun.

Společnost Epson získala ocenění DataMaster Lab GREEN Award 2023

Již třetí rok po sobě získané ocenění dále podtrhuje úsilí společnosti o udržitelnost

Společnost Epson získala již třetí rok po sobě ocenění DataMaster Lab GREEN Award za své inovace inkoustových tiskáren a celkové úsilí v oblasti udržitelnosti.

Technický ředitel organizace DataMaster Edward Bilson toto rozhodnutí zdůvodnil následovně: „Velká část inovací v oblasti tisku se děje ve světě inkoustových tiskáren a společnost Epson jich tvoří nejvíce. Co je ale možná ještě důležitější, ve společnosti Epson jsou inovace vždy propojeny s udržitelností.“

Nová řada AM-C kancelářských tiskáren Epson Heat-Free PrecisionCore a její šetrnost k životnímu prostředí byly sice důležité při rozhodování, podle Edwarda ale nejsou důvodem ocenění jen samotné produkty nebo závazky k udržitelnosti:

„Hlavní důvod je, že do toho dáváte srdce.“

Marcel Divín, National Sales Manager CZ&SK ze společnosti Epson Europe dodává: „Je skvělé vědět, že náš závazek k udržitelnosti oceňuje tak vážený institut. Naše inkoustové tiskárny s technologií Heat-Free spotřebují podstatně méně energie než srovnatelné laserové tiskárny a přitom používají méně spotřebních dílů, což má za výsledek významné snížení odpadu.“

Při rozhodování o oceněních zaujímá DataMaster holistický pohled a vedle výkonu samotných produktů bere v úvahu také uhlíkovou stopu dodavatelských řetězců tiskového spotřebního materiálu nebo akreditace výrobních závodů.

Ocenění DataMaster Lab GREEN Awards je udělováno výrobkům, které mají díky svému provedení, výrobě, použitým technologiím a distribučním strategiím výrobců nejmenší celkový dopad na životní prostředí.

Marcel Divín doplňuje: „Náš závazek k udržitelnosti trvá. Od roku 2018 jsme do vývoje naší tiskové hlavy PrecisionCore investovali přes půl miliardy eur a nedávno jsme se zavázali investovat 100 miliard jenů (přibližně 700 milionů eur) do dalšího vývoje udržitelných technologií, dekarbonizace a recyklace zdrojů. Také plánujeme do roku 2050 přestat používat podzemní zdroje.“

O společnosti Epson

Společnost Epson je globální technologický lídr, jehož filozofie efektivních, kompaktních a precizních inovací obohacuje životy a pomáhá vytvářet lepší svět. Společnost se zaměřuje na řešení společenských otázek prostřednictvím inovací v oblastech domácího, firemního, komerčního a průmyslového tisku, výroby, projekce a zároveň životního stylu. Cílem společnosti Epson je do roku 2050 dosáhnout uhlíkové neutrality a eliminovat používání vyčerpatelných podzemních zdrojů, jako jsou ropa a kovy.

Globální korporace Epson Group vedená společností Seiko Epson Corporation se sídlem v Japonsku dosahuje ročních prodejů v hodnotě přes 1 bilion JPY.

global.epson.com

Společnost HMD Global oznamuje dostupnost nových barevných variant telefonu Nokia 2660 Flip

Společnost HMD Global, výrobce telefonů Nokia, dnes oznámila dostupnost nových barevných variant véčkového tlačítkového telefonu Nokia 2660 Flip. Telefon je skvělou alternativou pro uživatele, kteří si chtějí alespoň na chvíli odpočinout od moderních technologií nebo jen ocení sekundární telefon se skvělou výdrží. Fanoušky si ale najde i u starší generace, která ocení velká tlačítka a prostorný displej.

Digitální detox v atraktivních barvách

S telefonem Nokia 2660 Flip lze snadno přejít z digitálního světa do toho reálného a nově přichází v růžové a zelené barvě. Kategorie tlačítkových telefonů je u generace Z a mileniálů opět stále oblíbenější a nové svěží barvy mohou být dalším důvodem, proč si digitální detox vyzkoušet. Společnost HMD Global se navíc může pochlubit meziročně dvojnásobným prodejem kategorie véčkových tlačítkových telefonů a za rok 2023 se očekává další růst. 

Prověřený vzhled s legendárním odkazem

Původní Nokia 2660 Flip byla uvedena na trh v roce 2007 a vůbec první véčkový telefon Nokia byl uveden na trh již v roce 1998. Po 25 letech si tak mohou všichni připomenout, proč se tyto telefony staly tak populárními. 

Stylové véčko navržené na snadné používání

Samotná véčková konstrukce telefonu zaručuje komfortní vyřizování hovorů za každé situace. Tomu napomáhá i ergonomické umístění sluchátka a mikrofonu vyplývající z atraktivní konstrukce zařízení. Telefon vyniká také velkým 2,8″ displejem, kompatibilitou s naslouchátky, královskou výdrží na jedno nabití a velkými tlačítky, která si oblíbí zejména starší lidé. Nokia 2660 Flip nabídne také vyhrazené nouzové tlačítko, které umožňuje rychlý kontakt s nejbližšími. V případě, že dojde k neočekávané události, lze kontaktovat až pět kontaktů. Výbavu uzavírá legendární hra Had a podpora LTE. 

Ceny a dostupnost

Nové barevné varianty jsou již v prodeji za doporučenou cenu 1 690 Kč.

O HMD Global

HMD Global Oy se sídlem v Espoo ve Finsku je novým domovem telefonů a tabletů Nokia. HMD vytváří a distribuuje celou řadu chytrých i obyčejných telefonů zaměřených na široké spektrum zákazníků v mnoha cenových hladinách. HMD je díky svému závazku pro rozvoj inovací exkluzivním licenčním partnerem značky Nokia v oblasti mobilních telefonů a tabletů. Nokia je registrovanou ochrannou známkou společnosti Nokia Corporation. Více informací naleznete na www.hmdglobal.com. Nokia je registrovanou značkou společnosti Nokia Corporation. Android, Google a další značky jsou registrovanou značkou společnosti Google Inc. Qualcomm a Snapdragon jsou ochrannými známkami Qualcomm Incorporated registrovanými ve Spojených státecha dalších zemích. Qualcomm Snapdragon je produktem Qualcomm Technologies, Inc.

Q3 2023: I přes zpomalující poptávku je ve výstavbě rekordní množství industriálních prostor

Industrial Research Forum oznamuje údaje o trhu se skladovými a výrobními nemovitostmi ve 3. čtvrtletí 2023

  • Celková nabídka moderních průmyslových prostor dosáhla téměř 11,5 milionu m2.
  • Ve Q3 2023 bylo na trh nově dodáno téměř 183 000 m2
  • Poptávka po průmyslových prostorách v Q3 2023 zpomalila a dosáhla pouhých 181 700 m2
  • Spekulativně budované průmyslové plochy tvořily 41 % z více než 1,4 milionu m2, které jsou nyní ve výstavbě; tento podíl koresponduje s trendem posledních tří čtvrtletí
  • Míra neobsazenosti se oproti předchozímu čtvrtletí snížila o 22 bazických bodů, a nadále zůstává na nízké úrovni 1,5 %
  • Průměrné nejvyšší dosahované nájemné v Praze zůstalo stabilní a činilo přibližně 7,50 – 7,70 eur za m2 měsíčně

KOMENTÁŘ

Miroslav Kotek, ředitel oddělení průmyslových nemovitostí, Colliers:

„I přes rekordně velké množství prostor ve výstavbě zůstává neobsazenost na českém trhu průmyslových nemovitostí stále velmi nízká a vše nasvědčuje tomu, že k žádným drastickým změnám nedojde. Navzdory nárůstu objemu spekulativní výstavby na trh nové volné prostory nepřichází. Strategií pronajímatelů je často stavbu zakonzervovat v pokročilé fázi výstavby, čímž si chystají půdu pro rychlejší uspokojení poptávky. Tím si zajistí, že termín finálního dodání nájemci nebude natolik ohrožen rizikem zdražovaní stavebních hmot či jejich nedostatku, se kterým se trh potýkal v nedávné době. Trh se tak v poslední době vyznačuje zvýšenou opatrností a snahou obrnit se před externími faktory, které by měly negativní dopady. To lze pozorovat i v mírném ochlazení realizované poptávky způsobeném prodloužením rozhodovacích procesů klientů, vyčkáváním na zlepšení inflačních výhledů či nejistotou způsobenou ekonomickou situací.“

CELKOVÁ NABÍDKA PRŮMYSLOVÝCH PROSTOR V ČR

Celková plocha moderních průmyslových prostor určených k pronájmu v České republice dosáhla 11,44 milionu čtverečních metrů. V rámci 10 průmyslových parků po celé zemi bylo na trh dodáno celkem 182 800 m2 nových skladových ploch. To je proti loňskému roku pokles o 62 %, proti předchozímu čtvrtletí o 28 %. Tento pokles vysvětluje i to, že ve třetím čtvrtletí roku 2022 velký objem dokončených ploch významně navýšilo dokončení jednoho konkrétního projektu. I tak jsou ale čtvrtletní výsledky nově dokončených ploch v letošním roce překvapivě nízké, vezmeme-li v úvahu rekordní objemy prostor ve výstavbě od konce roku 2021. Přibližně 80 % projektů bylo v době dokončení již předpronajato.

Největším dokončeným projektem ve třetím čtvrtletí letošního roku je nová budova v GLP Park Brno Holubice (45 500 m2), která byla v době dokončení pronajata více nájemci. Druhý největší projekt se nachází v Panattoni Park Pilsen West II (25 100 m2) a byl plně pronajat společnosti Panasonic. Třetím největším je část budovy o rozloze 17 000 m2 v Industrial Park Pardubice – Rosice, pronajatá společnosti 2VV.

PROJEKTY VE VÝSTAVBĚ

Na konci třetího čtvrtletí roku 2023 bylo ve výstavbě celkem 1 410 500 m2 skladových a výrobních prostor, což představuje 3% nárůst oproti předchozímu čtvrtletí a 18% nárůst ve srovnání se stejným obdobím loni. Téměř 28 % z celkové plochy ve výstavbě se nachází v Karlovarském kraji, následuje Plzeňský kraj se 16% podílem a Jihomoravský kraj s 11% podílem.

Podíl spekulativní výstavby se od začátku roku 2023 postupně zvyšuje. V Q3 2023 tento trend pokračoval a podíl spekulativní výstavby dosáhl 41 %. Developeři zahájili výstavbu průmyslových budov o celkové ploše přibližně 259 500 m2. Očekáváme, že do konce roku 2023 se dokončí více než 300 000 m2 skladových a výrobních ploch, čímž se celková nabídka moderních průmyslových prostor v České republice přiblíží k hranici 12 milionů m2.

REALIZOVANÁ POPTÁVKA

Hrubá realizovaná poptávka (včetně renegociací) dosáhla v uplynulém čtvrtletí 181 700 m2. Tento výsledek je nezvykle nízký a představuje mezičtvrtletní pokles o 69 %, meziroční pokles o 62 %. V porovnání s tříletým průměrem pak jde o 65% pokles. Podíl renegociací se oproti předchozímu čtvrtletí snížil o 34 procentních bodů a představoval 19 % hrubé realizované poptávky. Čistá poptávka činila ve třetím čtvrtletí roku 2023 celkem 141 000 m2, což představuje 48% mezičtvrtletní pokles a 60% meziroční pokles. Nové pronájmy tvořily 47 % hrubé realizované poptávky.

Celkově realizovaná poptávka během roku 2023 výrazně ochladla. Hrubá realizovaná poptávka za 1. – 3. čtvrtletí 2023 činí 1 115 200 m2, o 20 % méně než pětiletý průměr. Tento výsledek je ale zkreslený obrovským nárůstem poptávky v letech 2021 a 2022 oproti předchozím letům.

VÝZNAMNÉ PRONÁJMY V RÁMCI POPTÁVKY

Největší transakcí třetího čtvrtletí 2023 byl nový pronájem 32 400 m2 v CTPark Bor, kterou podepsala nezveřejněná logistická společnost. Druhou největší transakcí byl nový pronájem 21 300 m2 podepsaný společností dm drogerie v projektu Prologis Park D1 Ostředek. Třetí byl předpronájem 9 700 m2 v CTPark Brno, podepsaný společností MOL Logistics.

NEOBSAZENOST

Ve třetím čtvrtletí roku 2023 dosáhla míra neobsazenosti v České republice 1,5 %, což představuje mezičtvrtletní pokles o 22 bazických bodů a meziroční nárůst o 74 bazických bodů. Na konci kvartálu bylo na trhu k dispozici celkem 170 400 m2 moderních průmyslových prostor k okamžitému pronájmu. To je při momentálních podmínkách na trhu stále poměrně málo. Vzhledem k vysokému množství projektů, které jsou momentálně ve výstavbě, může míra neobsazenosti při případných změnách termínů dokončení spekulativních projektů vykazovat výkyvy. V Praze a okolí je neobsazenost ještě nižší než celostátní míra a od druhého čtvrtletí roku 2021 se drží na téměř nulové úrovni.

NÁJEMNÉ

Nejvyšší dosahované nájemné průmyslových a logistických nemovitostí (tzv. prime headline) v České republice bylo ve třetím čtvrtletí roku 2023 stabilní a dosáhlo úrovně 7,50–7,70 eur/m2/měsíc. Ve vybraných lokalitách mimo Prahu nájemné následuje podobný vývoj, momentálně na úrovni okolo 5,70–6,50 eur/m2/měsíc. Výše nájemného za kancelářské vestavky dosahuje 9,50–12,50 eur/m2/měsíc. Obvyklá výše servisních poplatků se pohybuje mezi 0,75–1,00 eur/m2/měsíc.

Industrial Research Forum

Industrial Research Forum bylo založeno v roce 2010 s cílem poskytovat co možná nejúplnější, nejpřesnější a nejtransparentnější data o vývoji českého trhu se skladovými a výrobními nemovitostmi. Členové Industrial Research Fora, společnosti CBRE, Colliers, Cushman & Wakefield a iO Partners, sdílejí základní informace o vývoji trhu a věří, že založení Industrial Research Fora přispěje ke zlepšení transparentnosti trhu.

Společnost JLL uzavřela partnerskou smlouvu se společností iO Partners v České republice, a to k 1. červenci 2023. iO Partners garantuje kontinuitu v poskytování realitních služeb z pozice preferovaného partnera JLL v regionu střední a východní Evropy.

Pro další informace kontaktujte členy Industrial Research Forum:

CBRE

Ivana Procházková

+420 771 288 023

Colliers

Klára Laudátová

+420 607 841 941

 

 

Cushman & Wakefield

Michaela Šedlbauerová

+420 737 419 055

iO Partners

Natália Pekárová

+420 724 879 065

 

 

Celková výměra a nová nabídka:

Moderní skladové a výrobní prostory třídy A stavěné a vlastněné developerem nebo investorem za účelem pronájmu třetím stranám. Nezahrnuje nemovitosti vlastněné koncovým uživatelem. Nová nabídka zahrnuje výše zmíněné prostory dokončené v daném období, včetně kancelářských vestavků.

Realizovaná poptávka:

Realizovaná poptávka je celková plocha před/pronajatá za určité období. K realizování poptávky dochází v momentě, kdy je podepsána smlouva o pronájmu nebo smlouva o budoucím pronájmu. Započítávány jsou pouze dlouhodobější pronájmy (delší než jeden rok). Hrubá realizovaná poptávka zahrnuje i renegociace a podnájmy. Čistá realizovaná poptávka oproti tomu počítá nově uzavřené smlouvy a rozšíření stávajících prostor v rámci existujících smluv, či předpronájmy.

Nejvyšší dosahované nájemné:

Představuje nejvyšší nájemné, které lze ke konci sledovaného čtvrtletí dosáhnout za skladové prostory nejvyšší kvality a technické specifikace v nejatraktivnější lokalitě na trhu. Nájemné je uváděno pro jednotku s 5 000 m² hrubých vnitřních ploch, se stropní výškou přesahující 8 metrů, využívanou primárně pro distribuci a skladování a s délkou pronájmu pět let. Vybrané primární lokality mimo Prahu zahrnují 3 hlavní uzly (Plzeň, Brno a Ostrava)

Míra neobsazenosti:

Podíl fyzicky volných prostor v dokončených budovách z celkové výměry skladových a průmyslových prostor včetně kancelářských vestavků
a zázemí. 

COPYRIGHT © INDUSTRIAL RESEARCH FORUM 2023

Tato publikace je vlastnictvím Industrial Research Fora a nesmí být kopírována, reprodukována a dále šířena v jakékoliv podobě nebo jakýmikoliv prostředky, a to jako část nebo celek bez uvedení Industrial Research Fora jako zdroje informace. Informace obsažené v této tiskové zprávě jsou indikativní a byly získány ze zdrojů považovaných za důvěryhodné. Industrial Research Forum na sebe neváže odpovědnost za škodu nebo ztrátu způsobenou jakoukoliv neúmyslnou nepřesností v této zprávě.

Digitalizace účetnictví v Česku pokulhává. V oboru panuje vysoká konzervativnost, shodují se odborníci

Zatímco ve skandinávských zemích dosahuje podíl digitalizovaných dokumentů až 75 procent, české účetnictví za lídry mezi zeměmi Evropské unie zaostává. Většina byznysmenů i účetních přitom podle průzkumů vidí budoucnost právě v digitalizaci. Zástupci technologických firem považují za největší překážku nekvalitní nástroje státní správy, instituce z oboru zase vidí problém v praxi jako takové.

Podle platformy Euro.cz řeší koncem roku ztracené faktury až každá třetí firma v Česku. Pomoci by mohla výraznější digitalizace účetnictví, například ve Skandinávii či v Estonsku jsou tři čtvrtiny dokumentů dostupné čistě v digitální podobě. „Pokud se srovnáváme například se Skandinávií, hraje důležitou roli odbornost lidí, kteří mají ve státní správě digitalizaci na starost,“ tvrdí Jan Štacha, vedoucí oddělení firmy Seyfor, která vyvíjí nový účetní software Evala. Ten si klade ambici vytvořit nástroj, díky němuž bude možné opustit papírové faktury a vše uchovávat pouze elektronicky.

Teoretičtí experti vidí důvod nízké míry digitalizace účetnictví v praxi jako takové. Daňové doklady jako třeba účtenky jsou totiž často pořizovány v listinné podobě. „Důvodem může být obava z přístupu finančních úřadů při daňové kontrole a jejich přístup k plně digitálnímu účetnictví. A zřejmě jistá zdrženlivost či konzervativnost, která v tomto oboru panuje,“ popisuje František Nonnemann z Centra práva, technologií a digitalizace Právnické fakulty Univerzity Karlovy.

„Profesi účetních vnímám jako spíše konzervativní. To ale neznamená, že by nestála o technologický pokrok. Když se například přecházelo z ručního zpracování na automatizaci a účetní programy, profese byla u toho,“ připomíná Magdalena Králová, prezidentka Svazu účetních České republiky. Dodává, že účetní software je dnes nástroj, bez něhož si účetní zpracování podkladů neumí představit. Není divu, tato automatizace zkrátila ruční přepisování dat při výkonu profese o více než sedmdesát procent.

Motivace pro daňové poplatníky klíčem k rychlejší digitalizaci?

Digitalizaci v oboru ale brzdí taky nekvalitní nástroje státní správy a třeba i způsob provedení datových schránek, kde je nutné platit za základní funkce, jako například dlouhodobé ukládání historie komunikace se státní správou. „Ideální by bylo vytvořit zákon, který by státní správě ukládal povinnost přijímat faktury pouze digitálně. To znamená ve formátu ISDOC, případně ve formátu PDF obsahující ISDOC přímo v sobě. Velice podobný zákon nedávno schválili například ve Slovinsku a teprve tlak ze státní správy donutil poskytovatele software tento formát plně podporovat a zabránil tak implementaci neefektivních řešení na vyčítání dokladů založených na AI,“ vysvětluje Štacha.

Otázkou pro všechny účetní zůstává, kam se bude výkon jejich profese ubírat dál. V legislativě Nonnemann problém nevidí. Podle něj se nabízí cesta motivace daňových poplatníků k tomu, aby účetnictví vedli v elektronické, digitální formě. „Stejně jako jsou daňoví poplatníci motivovaní k elektronicky podanému přiznání delší lhůtou, lze si představit, že by pro ně daňová legislativa zavedla další úlevy, pokud by účetnictví vedli plně elektronicky, včetně digitálního vystavování účetních dokladů jejich klientům či obchodním partnerům,“ navrhuje odborník Právnické fakulty Univerzity Karlovy. 

Před účetními leží nejistá budoucnost

Další otazník leží na samotných firmách, potažmo účetních kancelářích. Prezidentka Svazu účetních České republiky přiznává, že ne všude jsou na krok vstříc digitálnímu světu jedniček a nul připravení. „Podle našich informací je to hodně různorodé. Někde už jsou účtárny technologicky hodně daleko, jinde převládá ještě opatrnost, ať už u účetních či manažerů. Nemyslím si, že se formy zpracování změní hned a skokem, bude to určitý proces, za sebe odhaduji cca jedno desetiletí,“ předpovídá Králová.

Konkrétní kroky, které by přispěly k efektivní elektronické komunikaci mezi účetními, jejich klienty a státním aparátem, jsou ale podle Štachy v nedohlednu. „Problémů digitalizace v Česku je tolik, že výrazné zlepšení neočekáváme. Současné systémy státní správy často vyvíjejí lidé z veřejného sektoru, kteří nemají reálné zkušenosti například s UX nebo produktovým managementem,“ upozorňuje zástupce společnosti Seyfor. „Vývoj systému bez přihlédnutí ke každodenní praxi je špatnou cestou. Proto se na rozvoji funkcionalit našeho nového software podílejí sami účetní,“ uzavírá Štacha.

Exit mobile version