Hoteliéři si díky upsellingu vydělali přes 25 tisíc eur více, ukazuje report Mews

Oblast hoteliérství se stabilizovala. Během letošního léta byla obsazenost v hotelích kolem 66 %, což je o 2,5 % více než v roce minulém. Tato a další fakta uvádí český scaleup Mews, přední cloudový poskytovatel služeb v oblasti pohostinství, ve svém datovém reportu za léto 2023. Ukazuje, že navzdory podobnému počtu rezervací jako loni byly tržby za dostupnou místnost (RevPAR) v průměru o více než 20 eur vyšší. Zvýšila se i průměrná denní sazba (ADR), která letos činí o 30 eur více. Mezi nejatraktivnější doplňkové služby patří snídaně, parkovací místo nebo nápoj při příjezdu.

„Je snadné mluvit o trendech v pohostinství na základě toho, co cítíme, že se děje, ale není nad reálná data,“ řekl Matt Welle, generální ředitel společnosti Mews. „Nejenže vidíme, že se lidé dlouhodobě vracejí k cestování, ale data ukazují, že hoteliéři uplatňují kreativnější využití prostor a za to sklízejí vyšší zisky.“

Report se zabývá vývojem hoteliérství v letní sezoně za poslední rok. Uvádí nárůst obsazenosti pokojů a tržeb, zkoumá používanost online check-inů, ale poukazuje také na výrazný nárůst v prodeji doplňkových služeb. Mezi ně se řadí nabídka snídaně, parkovacích míst či dřívější check-in a pozdější check-out a pak i nápoj při příjezdu.

Doplňkové služby přinášejí do kasy hoteliérů až tisíce eur měsíčně

Každý pátý hotel rozšiřuje své příjmy nabídkou nebytových prostor. Poskytnutí parkovacího místa či zasedacích místností za léto 2022 přineslo až o 43 % vyšší tržby. To v průměru znamená 192 eur navíc za rezervaci neboli 8 075 eur měsíčně. Nejlukrativnějším pronájmem jsou parkovací místa. Ta hoteliérům průměrně vynesou 3 661 eur, což je navýšení o necelých 650 eur oproti roku minulému.

Jeden ze šesti hostů provede check-in online a podíl hostů, kteří upgradovali služby během online odbavení, se od loňského roku téměř zdvojnásobil. Tím hoteliéři vydělali v průměru o 30 eur více na každé rezervaci. Report ukazuje, že snídaně jsou bezkonkurenčně nejvíce žádaným doplňkovým servisem.

Více o Mews

Mews je český scaleup, který poskytuje ubytovacím zařízením systém pro správu rezervací, check-inů a vyřizování požadavků jejich hostů. Umí mimo jiné přijímat platby, řešit kompletní management hotelu včetně personálu a především podporuje připojení na vlastní API, takže se může jakákoli jiná služba v případě zájmu se systémem propojit. Platformu dnes využívá na 3 500 ubytovacích zařízení v 85 zemích po celém světě. Společnost Mews vznikla v Praze a v současnosti má sídlo v Amsterdamu. Kromě toho má kanceláře také v Londýně, Bruggách, New Yorku a dalších městech. Součástí týmu Mews je více než 800 lidí. V investičních kolech A, B a C získal scaleup Mews celkem 225 milionů dolarů. Kromě toho obdržel na konci roku 2021 také strategickou investici od giganta Salesforce a v létě 2022 uvedl Mews for Salesforce, první nativní integraci mezi systémem pro správu nemovitostí a platformou pro řízení vztahů se zákazníky.

Video z kamer na monitoru? S novým 4K dekodérem Axis k zobrazení nepotřebujete počítač

Společnost Axis Communications představila výkonný 4K video dekodér AXIS D1110, s jehož pomocí můžete zobrazit až 8 živých video streamů z IP kamer na obrazovce monitoru zcela bez počítače. Nový video dekodér lze integrovat se softwarem pro správu videa (VMS), ale pracuje i bez něj jako samostatné zařízení. Je tedy jen na uživateli, zda jej bude využívat samostatně, nebo ho dodatečně začlení do inteligentního VMS systému.

4K video dekodér AXIS D1110 slouží k zobrazení až 8 živých videostreamů z IP kamer v multiview formátu na obrazovce monitoru. Nabízí cenově výhodné řešení video monitoringu všude tam, kde není možné nebo není zapotřebí zobrazovat video s pomocí připojeného počítače. Dekodér lze použít i s monitory nebo veřejnými náhledovými displeji přímo v prodejnách, které podporují HDMI, a díky dekodéru tak mohou přehrávat i reklamy nebo obecné informace se zvukem i bez. Díky integrovanému audio-out portu lze k dekodéru velmi jednoduše připojit externí reproduktory a získat tak patřičné ozvučení prostoru.

Díky intuitivnímu rozhraní lze 4K video dekodér Axis použít k zobrazení živého videa s monitory a veřejnými displeji, které mají HDMI rozhraní. Pracuje zcela samostatně, ale v případě potřeby jej lze začlenit také do inteligentního VMS.

Bezpečná a také cenově výhodná instalace

4K dekodér podporuje DC i PoE napájení s podporou plug-and-play a díky tomu bude jeho instalace rychlá a cenově výhodná. Zařízení obsahuje integrovaný VESA držák, s jehož pomocí jej lze snadno připevnit na zadní stranu monitoru. Pro fyzické zabezpečení a přímou ochranu před krádeží nabízí video dekodér slot pro bezpečnostní zámek, který je kompatibilní se zámky Kensington.

K zabezpečení neoprávněného přístupu a zajištění kybernetické bezpečnosti je k dispozici pokročilá hardwarová platforma AXIS Edge Vault, která chrání integritu zařízení už od výroby a zajišťuje ochranu systému jako celku.

Flexibilní a nenáročný na údržbu

Dekodér je flexibilní zařízení, které lze použít samostatně nebo jako součást většího řešení Axis. Ke svému provozu nevyžaduje VMS systém pro správu videa, ale když potřebujete inteligentní řešení, můžete jej do VMS integrovat – nyní nebo později – v závislosti na vašich preferencích. K ovládání dekodéru slouží známé a intuitivní rozhraní Axis, takže ho lze rovnou používat bez potřeby speciálního zaškolení zaměstnanců.

Mezi klíčové vlastnosti 4K video dekodéru AXIS D1110 patří:

  • 4K video s HDMI výstupem,
  • PoE nebo DC napájení,
  • zvukový výstup,
  • živé sekvenování (přepínání kamer) nebo multiview,
  • intuitivní rozhraní Axis.

4K video dekodér AXIS D1110 je k dispozici prostřednictvím distribučních kanálů společnosti Axis za doporučenou koncovou cenu 15 500 Kč.

O společnosti Axis Communications

Axis vytváří chytřejší a bezpečnější svět s pomocí řešení, která zvyšují úroveň zabezpečení a zlepšují procesy v podnikání. Jako světový leader v oblasti síťových technologií nabízí společnost Axis řešení videodohledu a řízení přístupu, interkomy a audiosystémy. Tato řešení jsou ještě efektivnější díky inteligentním analytickým aplikacím a vysoce kvalitním školením. V současnosti má Axis přibližně 4 000 zaměstnanců ve více než 50 zemích a při poskytování řešení zákazníkům spolupracuje s technologickými partnery a systémovými integrátory z celého světa. Společnost byla založena v roce 1984 a sídlí ve městě Lund ve Švédsku. Více informací o společnosti Axis najdete na webové stránce www.axis.com.

iSTYLE Masaryčka: nová prodejna v ikonickém průčelí projektu Zahy Hadid otevřela zákazníkům

Jedinečná architektura studia Zahy Hadid ve spojení se špičkovým nákupním zážitkem. Společnost iSTYLE otevřela novou prodejnu v nejvyšším standardu Apple Premium Partner, kterou zákazníci naleznou v nově realizovaném projektu Masaryčka. Pro iSTYLE, který je největším partnerem společnosti Apple v regionu CEE, jde o další strategický prostor na jednom z nejvytíženějších míst v Praze a o již 12. prodejnu v České republice.

 

V pořadí již pátou Apple Premium Partner prodejnu otevřel iSTYLE v nové budově Masaryčka, která se zrodila na ploše bývalého brownfieldu poblíž pražského Masarykova nádraží. Za unikátním revitalizačním projektem stojí architekti z ateliéru Zahy Hadid. Příprava celého konceptu prodejny trvala déle než rok a zahrnovala blízkou spolupráci jak se světoznámým architektonickým studiem ZHA, tak i s Penta Real Estate.

„Je příjemné sledovat, jak po letech příprav budova postupně ožívá a začíná naplno plnit svůj účel. Prostor, kde sídlí nová prodejna, je dominantním průčelím objektu směrem do náměstí a svým charakterem přirozeně propojuje interiér budovy, její fasádu a navazující veřejný prostor. Myslím si, že iSTYLE svojí filozofií do celého konceptu vhodně zapadá, protože ctí snoubení pokročilé technologie a umění,“ popisuje Jakub Klaška, architekt ze studia Zaha Hadid Architects, který měl celý projekt Masaryčky na starosti a dodává: „Prodejna sídlí přímo v místě, kde horizontální vrstvení bočních fasád kulminuje v kýl, který se dotýká nového náměstí a graduje ve skulpturální průčelí.“

Pro iSTYLE jde o teprve druhou prodejnu, která se nachází mimo prostory obchodního centra a je tedy přístupná přímo z ulice. Dosud jedinou takovou prodejnou byla přilehlá provozovna Revoluční, která otevřela již před 17 lety. Díky strategickému umístění poblíž vytíženého dopravního uzlu má prodejna potenciál oslovit kromě českých zákazníků také zahraniční turisty.

„Architektonické pojetí komplexu Masaryčka je skutečně jedinečné a jsme rádi, že jsme dostali možnost právě zde otevřít již pátou prodejnu ve vysokém standardu Apple Premium Partner. Věřím, že díky poloze v centru Prahy i plánované rychlodráze na letiště se stane oblíbeným nákupním místem pro zákazníky z Česka i zahraničí,“ popisuje Vít Goluch, General Manager společnosti iSTYLE v České republice.

Prémiový zážitek i nadstandardní služby

Se svým celkovým konceptem, vybavením i nákupním zážitkem míří nová prodejna k uspokojení i těch nejnáročnějších zákazníků a zážitek z nakupování Apple zařízení a příslušenství dostává na tu vůbec nejvyšší úroveň, která je v Česku zákazníkům dostupná. Na ploše 224 m2 čeká na zákazníky prodejna s ikonickým designem, kde většinu plochy zaujímá Apple showroom s produkty k vyzkoušení včetně bohaté nabídky příslušenství. Přímo v prodejně je k dispozici proškolený personál i expresní autorizovaný servis. Firemní klienti mohou navíc využít B2B koutek zaměřený především na potřeby malých a středních firem, kde jsou specialisté iSTYLE zákazníkům připraveni pomoci nejen s nákupem, ale také s financováním a celkovou implementací zařízení do firemního provozu.

Nová prodejna je již 12. pobočkou společnosti iSTYLE v České republice. iSTYLE tak pokračuje ve svém růstu a navazuje na nedávné otevření prodejny ve strategicky umístěném OC Šestka, jejímž otevřením se iSTYLE přibližuje obyvatelům západní části Prahy či návštěvníkům pražského letiště. Společnost zároveň postupně rekonstruuje stávající prodejny do nejvyššího standardu APP. Na česko-slovenském trhu iSTYLE díky právě probíhajícímu spojení se sítí m:zone nabídne již 18 prodejen a nadále tak posiluje v celém regionu CEE, kde má již přes 60 prodejen.

O společnosti:

Společnost iSTYLE, která patří do skupiny Midis, je největší sítí maloobchodních prodejen Apple Premium Partner v devíti zemích střední a východní Evropy. V současné době má již přes 130 prodejen, z toho více než 60 v regionu střední a východní Evropy a 30 na Středním východě. Síť španělské sesterské společnosti K-Tuin tvoří dalších 40 prodejen. Obrat společnosti iSTYLE (společně se španělskou K-Tuin) v loňském roce přesáhl 1 miliardu dolarů.

Větší pohodlí a zejména bezpečnost. Hlasové ověření využívají banky i operátoři

Díky hlasové biometrii je možné jasně identifikovat konkrétního člověka na základě jeho mluveného projevu. Kromě kriminologie, ve které tato technologie pomáhá při prokazování trestné činnosti, nachází využití i v oblasti bankovních a telekomunikačních služeb. Verifikace volajícího za pomoci jeho mluveného projevu totiž nabízí jak větší pohodlí, tak zejména bezpečnost.

Možnost jednoznačně identifikovat konkrétního člověka na základě jeho mluveného projevu již dávno nepatří do světa sci-fi filmů. Technologie zvaná hlasová biometrie dnes dokáže rovněž rozeznat, zda hovoří muž či žena, či kolik je danému člověku přibližně let. Hlasová biometrie je v podstatě program, který dokáže převést mluvený projev na takzvaný hlasový otisk. Každý člověk disponuje svým nezaměnitelným hlasovým otiskem, podle kterého jej software dokáže zpravidla během pár vteřin rozpoznat.

Technologii při hlasové verifikaci neobelstí ani zkušení imitátoři či umělé nahrávky cizího hlasu. „Algoritmy člověka dokáží rozeznat i ve chvíli, kdy například vlivem nemoci trpí určitou hlasovou indispozicí. Biometrie si poradí rovněž v situaci, při které komunikátor hovoří jiným jazykem než v nahraném vzorku,“ doplňuje Jan Nedělník, CEO společnosti Comdata Czech a Hungary, která působí v oblasti zákaznického servisu.

Pomůcka při vyšetřování i ochrana proti podvodníkům na lince

Hlasová biometrie nachází uplatnění v řadě různých oborů. Pomáhá například kriminalistům a forenzním expertům při prokazování trestné činnosti. „U Policie České republiky užíváme termín kriminalistická fonoskopie. Tento obor slouží především ke zjišťování základních údajů o neznámém mluvčím z analogových či digitálních nahrávek. Naši experti poskytují součinnost kriminalistům při vyšetřování případů, u kterých je nutné posoudit sporné a srovnávací záznamy, obsah obtížně srozumitelných nahrávek nebo při samotném posuzování pravosti,“ popisuje Jakub Vinčálek tiskový mluvčí Police České republiky.

Za účelem odhalení nekalého jednání využívají hlasovou biometrii i telefonní operátoři či bankovní společnosti. Díky porovnání hlasového otisku mají zástupci firem jistotu, že hovoří skutečně s majiteli daných účtů. Při mobilním spojení totiž podvodníkům mnohdy stačí kradený občanský průkaz a pár doplňujících informací k tomu, aby nic netušící oběti připravili o peníze. „Možnost ověření identity klienta za pomoci hlasové biometrie začala Česká spořitelna nabízet již v roce 2020. V současnosti alternativu ověření hlasem využívají desítky tisíc našich klientů,“ uvádí Filip Hrubý, Head of External Communications a mluvčí Finanční skupiny České spořitelny.

Časová úspora pro call centra

Kromě větší bezpečnosti nabízí při telefonických spojeních s operátory hlasové ověření i významnou úsporu času. „Zákazníci zpravidla netouží po tom trávit na lince významně více času, než je nutné. Identifikace volajícího za pomoci rodného čísla a dalších doplňujících údajů však bývá často zdlouhavá a zabere mnohdy déle než minutu. Při využití hlasové biometrie naopak stačí pro ověření totožnosti volajícího řádově několik vteřin a operátoři tak mohou bez zbytečných průtahů přejít k řešení problému, kvůli kterému zákazník volá,“ uzavírá Jan Nedělník.

Air Bank a O2 představují vánoční kampaň, klientům přispějí na vysněný telefon

Společní zákazníci Air Bank a O2 mají možnost získat každý měsíc na účet odměnu v podobě 300 korun, kterou mohou před Vánoci proměnit v nový chytrý telefon. Vybrat si lze ze široké nabídky telefonů včetně například iPhone 15, Samsung Galaxy A54 5G nebo Xiaomi Redmi Note 12 5G.

Pravidelnou odměnu ve výši 300 korun mohou klienti získat jak v případě, kdy už dnes Air Bank a O2 využívají, tak i tehdy, když si služby jedné nebo obou společností sjednají úplně nově. Zákazníci mohou tuto odměnu využít libovolně, a to například na pokrytí splátek nového chytrého telefonu.

„Společně s O2 se snažíme poskytnout nejlepší zážitek z bankovnictví a telekomunikací. Díky jednoduchým podmínkám dnes bonus v podobě měsíční 300 korunové finanční odměny využívá již mnoho našich klientů. A teď na Vánoce to současným, ale i novým klientům, umožní si pořídit třeba zvýhodněný telefon. Chceme, aby naši společní klienti v rámci skupiny PPF cítili, že si jejich důvěry vážíme. Pravidelnou odměnou jim můžeme navíc pomoci i s rodinným rozpočtem. Do budoucna plánujeme přidat výhody i od dalších firem v rámci skupiny,“ říká Michal Strcula, generální ředitel Air Bank.

Jak odměnu získat?

• Jsem zákazník O2, chci si nově založit účet u Air Bank

Nový účet od Air Bank si zákazníci jednoduše sjednají online přes mobilní nebo internetové bankovnictví a také na všech pobočkách banky. S online sjednáním účtu od Air Bank jim zároveň poradí i v jakékoliv prodejně O2. Odměnu 300 korun měsíčně (při splnění podmínek) si pak mohou zákazníci zapnout ve svém mobilním i internetovém bankovnictví.

• Jsem klient Air Bank, chci si nově sjednat službu od O2

Klienti Air Bank si mohou službu od O2 sjednat jednoduše v jakékoliv prodejně O2. Konzultanti jim rovnou poradí, jak světy O2 a Air Bank jednoduše na pár kliknutí propojit a tím čerpat finanční odměnu a v budoucnu i další výhody. Zároveň Air Bank a O2 v pilotním projektu nabízejí možnost založení nové služby od O2 přímo na vybraných pobočkách banky.

• Jsem klient Air Bank i O2

Klienti, kteří již podmínky akce splňují, si odměnu 300 korun měsíčně mohou jednoduše zapnout ve svém mobilním nebo internetovém bankovnictví Air Bank.

Air Bank a O2 podpoří tuto kampaň společným vánočním TV spotem, který vznikl ve spolupráci interního marketingového týmu Air Bank a agentury Werk.camp. Produkci zajišťoval Filmservice a režie se ujalo duo Martin Přikryl a Michal Nohejl.

Link na YouTube: https://youtu.be/hyGvejqkdzw

O společnosti Air Bank a.s.

Air Bank, člen skupiny PPF, je moderní a inovativní česká banka s přehledným online bankovnictvím a vlastní pobočkovou sítí. Klientům poskytuje jednoduchá a srozumitelná řešení pro všechno, co se v životě točí kolem peněz. Ceník banky bez absurdních poplatků, hvězdiček nebo malého písma se vejde na jedinou stranu A4. Air Bank také provozuje online P2P platformu pro půjčování a investování Zonky. Vizí Air Bank je být bankou, kterou mohou mít lidé rádi. Mezi její hodnoty proto patří jednoduchost, odvaha, pravdivost a přátelství.

Více informací najdete na webu www.airbank.cz.

Sluchátka Huawei FreeBuds Pro 3 a smart hodinky Watch GT 4: dokonalá kombinace pro jednodušší život

Chytré technologie jsou v dnešní době neoddělitelnou součástí nás všech. Většina z nás je majitelem minimálně dvou chytrých zařízení, jako jsou smartphone, chytré hodinky, sluchátka či počítač. Jde totiž o skvělé parťáky, kteří se vzájemně doplňují a dokáží nám značně ulehčit pracovní i soukromý život. Šikovnými smart pomocníky jsou i sluchátka Huawei FreeBuds Pro 3 a chytré hodinky Huawei Watch GT 4, kteří byli stvoření k tomu, aby vám pomohli v jakékoli situaci během dne.

Sportujte s volnýma rukama

Po těžkém dni v práci je potřebný nejen psychický, ale také fyzický oddych. V rámci psychohygieny je proto dobré vyrazit si zaběhat na čerstvý vzduch nebo do fitness centra. A telefon můžete jednoduše nechat v kapse nebo zamknout do skříňky. Díky možnosti propojení sluchátek FreeBuds Pro 3 a hodinek Huawei Watch GT 4 přímo přes Bluetooth tak máte přístup k tomu nejdůležitějšímu – hodinky zobrazují veškeré notifikace v reálném čase a přes sluchátka jednoduše přehrajete oblíbenou hudbu přímo z hodinek. Navíc můžete s hodinkami a sluchátky přijímat i telefonické hovory.

Na hodinkách si lze vybrat z více než 100 sportovních režimů a pustit si hlasového asistenta, který vám během cvičení podává informace o vašem výkonu a dává další doporučení.

Během sportovních výkonů se nemusíte také bát, že vám sluchátka vypadnou z uší. Vybrat si můžete rovnou ze čtyř velikostí silikonových nástavců. Huawei nově přidal i velikost XS, jež se přizpůsobí uživatelům s menšíma ušima, které doposud trápilo neustálé vyklouzávání sluchátek.

Zefektivněte svůj pracovní výkon

S dvojicí Huawei FreeBuds Pro 3 a Watch GT 4 se můžete naplno soustředit bez zbytečného rušení. Sluchátka disponují aktivním potlačením hluku, díky čemuž vám umožní zaměřit se pouze na práci, aniž by vás rušil okolní hluk, například když pracujete z kavárny, open–space kanceláře nebo dopravních prostředků. Hodinky Watch GT 4 vás budou upozorňovat na nové zprávy, e-maily či příchozí hovory, které můžete s jejich pomocí rovnou zvednout. Abyste docílili plnohodnotného a ničím nerušeného hovoru, využijte připojení hovoru na sluchátka.

Sluchátka Huawei FreeBuds Pro 3 jsou vybavena technologií Pure Voice 2.0[1], která přináší 2,5krát[2] lepší snímání hlasu během hovorů a zajišťuje, že váš hlas bude zřetelně slyšet i v tom nejhlučnějším prostředí.

Design, se kterým zazáříte

Nové chytré hodinky Huawei Watch GT 4 i sluchátka FreeBuds Pro 3 představují odvážný krok vpřed v oblasti módy a přichází s vynalézavými a stylovými prvky. Ty dokonale podtrhnou jakýkoli outfit. Uživatele potěší i dlouhá výdrž baterie, která je u sluchátek až 6,5 hodiny na jedno nabití a 31 hodin v kombinaci s nabíjecím pouzdrem. Pokud jde o hodinky, v pánské verzi vydrží až 2 týdny bez nabíjení a v případě dámské verze až 7 dní.

Sluchátka FreeBuds Pro 3 jsou dostupné ve třech stylových variantách – tradiční bílé, elegantní stříbrné a decentní zelené. V případě hodinek si můžete vybrat ze sedmi provedení – třech dámských a čtyřech pánských verzí, ze kterých si zaručeně vybere každý.

Obě zařízení jsou nejen technologickými inovacemi, ale i módními doplňky, které vyniknou v každé situaci a doplní každý outfit. Vyzkoušejte například kombinaci pánských 46mm hodinek s černým páskem a stříbrných sluchátek. Dámy milující eleganci ocení například kombinaci dámských 41mm hodinek s bílým řemínkem spolu s bílými sluchátky. Tato dokonalá dvojka je jednoznačně kombinace, která pod stromečkem potěší třeba vašeho partnera či partnerku.

Aktuální informace ze světa Huawei Consumer BG naleznete denně aktualizované na:

Web: https://consumer.huawei.com/cz/

Facebook – CZ/SK: https://www.facebook.com/HuaweiMobileCZSK/

YouTube: https://www.youtube.com/huaweimobileczsk

Instagram: https://www.instagram.com/huaweimobileczsk

Twitter: https://twitter.com/HuaweiCZ_SK

O Huawei Consumer Business Group

Produkty a služby společnosti Huawei jsou dostupné ve více než 170 zemích a používá je třetina světové populace. V Německu, Švédsku, Rusku, Indii a Číně bylo zřízeno čtrnáct výzkumných a vývojových center. Huawei CBG je jednou ze tří obchodních jednotek společnosti Huawei a zahrnuje smartphony, PC, tablety, nositelné a cloudové služby atd. Globální síť společnosti Huawei je postavena na více než 34letých zkušenostech v telekomunikačním průmyslu a je odhodlána poskytovat nejnovější technologický pokrok spotřebitelů po celém světě.

  1. Hlas volajícího lze rozpoznat i v hlučném prostředí, aby bylo zajištěno jasné volání v takovém prostředí. Tato funkce se automaticky aktivuje při zjištění změny okolního hluku. Není nutné žádné ruční nastavení. Skutečný zážitek z hovoru se může mírně lišit v závislosti na zvyklostech při používání, faktorech prostředí a možnostech aplikace. K dispozici pouze v případě, že obě připojená zařízení podporují technologii LDAC™. LDAC a logo LDAC jsou ochranné známky společnosti Sony Corporation.
  2. Snímání hlasu je 2,5x lepší než u HUAWEI FreeBuds Pro 2. Data pocházejí z Huawei laboratoří.

 

Nejméně se obávají o střechu nad hlavou, největší strach mají z finanční újmy a ohrožení zdraví

ČSOB Pojišťovna v unikátním průzkumu zjišťovala, jak se lidé cítí v České republice v bezpečí z pohledu nejběžnějších negativních událostí, které je mohou v životě potkat jako ztráta bydlení, ohrožení zdraví, finanční újma, krádež, ztráta příjmu a poškození majetku. Z pohledu pocitu bezpečí jsou Češi dle Indexu jen těsně nad polovinou.

„Index bezpečí je v podstatě sonda do české populace, která nám ukazuje, z čeho mají lidé největší nebo naopak nejmenší obavu, jak se proti těmto hrozbám chrání a do jaké míry to všechno má vliv na jejich osobní život. Kombinace těchto faktorů nám ukazuje, že největší strach mají Češi z finanční újmy a ohrožení nebo poškození zdraví. Naopak nejméně starostí si dělají s tím, že by mohli přijít o střechu nad hlavou,“ popisuje principy Indexu a hlavní zjištění Jiří Střelický, generální ředitel ČSOB Pojišťovny.

Rozsáhlého průzkumu, který se uskutečnil v polovině tohoto roku, se zúčastnilo více než dva tisíce lidí z celé ČR různého věku, vzdělání, sociálního zázemí… „Díky průzkumu jsme zjistili i celou řadu dílčích zajímavostí. Ve kterém kraji se lidé cítí nejbezpečněji, jak se ke hrozbám staví lidé z hlediska svých příjmů či vzdělání. Zda se cítí být v bezpečí spíše mladší nebo starší lidé a v jakých konkrétních oblastech,“ popisuje jen některé dílčí poznatky Petr Gajdušek, expert na finanční výzkum z agentury STEM/MARK, která se na realizaci Indexu bezpečí s ČSOB Pojišťovnou podílela.

Které hrozby Index mapoval

  • ztráta bydlení
  • ztráta pravidelného příjmu
  • vážné ohrožení nebo poškození zdraví
  • značná finanční újma
  • zničení či poškození majetku
  • odcizení majetku
  • Co je Index bezpečí ČSOB Pojišťovny

Index bezpečí měří rozsah zabezpečení populace proti vybraným hrozbám, a to v souvislosti s pravděpodobností vzniku těchto událostí a s mírou jejich dopadu na osobní životní situaci. Kombinací těchto faktorů se Češi cítí být na škále od 0 do 100 v tomto roce na úrovni 52,7 bodů s tím, že 0 znamená, že se cítí být v absolutním nebezpečí a 100, že se cítím být v absolutním bezpečí.

Lidé s vysokými příjmy z Královéhradeckého kraje

Nejvyšší hodnotu Indexu bezpečí najdeme u lidí s příjmy nad 50 000 Kč (61,5) a dále u Čechů, kteří spoléhají na pojištění v každé situaci, tedy jak co se týče rizik spojených s majetkem, tak i se zdravím (60,1).

Pohled do krajů České republiky říká, že nejvyšší Index mají lidé v Královéhradeckém kraji (57,4), následuje Liberecký kraj (55,7) a Jihočeský kraj (55,1). Nejnižší Index bezpečí vyšel ve Zlínském kraji (49,8), Plzeňském kraji (50,2) a ve Středočeském kraji (50,4). Pravděpodobně nepřekvapí, že Index bezpečí vychází lépe u respondentů, kterým se dějí nehody a negativní události spíše výjimečně (57,6).

Češi a riskování

U respondentů průzkumu obecně převládá racionální až opatrný přístup k hrozbám/rizikům, která se mohou v životě přihodit. Celkem 52 % dotázaných míru prevence přizpůsobuje míře rizik. V této skupině významně převládají muži ve věku 40 – 55 let s alespoň maturitním vzděláním a příjmem 20 – 50 000 Kč. Jsou tu také častěji zastoupeni studenti a zaměstnanci. Opatrných, kteří se snaží být připraveni na vše, je ve společnosti 34 % a jde především o ženy, o lidi starší 71 let, dále o lidi bez maturity, respondenty s příjmem do 20 000 Kč a tuto odpověď častěji uváděli i důchodci, lidé v domácnosti a nezaměstnaní.

Zejména mladší respondenti do 40 let a podnikatelé se řadí do kategorie bezstarostní, jež rizika příliš neřeší a spoléhají se na štěstí. Jde o 11 % Čechů. Zbylá 4 % najdeme v kategorii riskujících, kteří si myslí, že nebezpečí k životu patří. Risk mají významně radši muži, lidé do 40 let, respondenti bez maturity, zaměstnanci a podnikatelé.

Češi a rizika: Jak se k nim stavíme a čeho se nejvíce bojíme

Většina Čechů je přesvědčena, že se na ně nehody a negativní události příliš nelepí. Výjimečně nebo občas se s nimi setkává zhruba polovina dotázaných a stejně často jako jiným se dějí 44 % respondentů. Zhruba každý desátý dotázaný však odpověděl, že se mu nehody dějí častěji než ostatním. Oproti tomu dotázaným, co rádi riskují, se podle jejich slov nehody častěji, než ostatním vyhýbají. Smůlu pak mají více invalidní důchodci, nezaměstnaní a lidé s měsíčním příjmem do 20 000 Kč.

Nejpravděpodobnější je úraz, nejméně ztráta práce

A jaká rizika vnímáme jako nejpravděpodobnější? Na prvním místě je jednoznačně vážné ohrožení nebo poškození zdraví. Hned 53 % respondentů odpovědělo, že je pravděpodobné, že se jim vážné zdravotní komplikace nevyhnou. Na druhém místě skončilo zničení či poškození majetku, které považuje za pravděpodobné 51 % Čechů. Na dalších pozicích je odcizení majetku (48 %), značná finanční újma (40 %), ztráta pravidelného příjmu (38 %) a ztráta bydlení (23 %). Většinu událostí považují za pravděpodobnější lidé s nižšími příjmy či bez maturitního vzdělání.

Průzkum ale zkoumal také vztah mezi vnímáním pravděpodobnosti jednotlivých rizik a tím, jak by ovlivnily náš život. Zde jednoznačně vede vážné ohrožení či poškození zdraví. Za ním skončily s podobným ohodnocením značná finanční újma a ztráta pravidelného příjmu. Ztráta bydlení by život respondentů ovlivnila významně, za pravděpodobnou ji nicméně nepovažují. Naopak zničení, poškození či odcizení majetku považujeme za pravděpodobné.

Úraz očekávají dva ze tří Čechů

Co se detailních rizik týče, jako nejpravděpodobnější vnímáme úraz, takto odpovědělo 67 % respondentů. Šest z deseti dotázaných vnímá jako pravděpodobnou vážnou nemoc s následky, následuje dopravní nehoda (58 %), živelná katastrofa (49 %) a napadení soukromí prostřednictvím internetu (49 %). Jako nejméně pravděpodobnou naopak Češi vnímají ztrátu zaměstnání (32 %), škody a úrazy vzniklé při cestách do zahraničí (34 %) a krádež auta (40 %). Nutné je rovněž říci, že jsou určitá rizika, jež považují za pravděpodobnější spíše mladí lidé (ztráta zaměstnání, ztráta peněz přes internet či škody a úrazy při cestování), jiná rizika naopak více očekávají senioři (vážná nemoc, živelná katastrofa, vykradení bytu).

„Zde je velmi zajímavé, jak na tato vnímání populace odpovídají naše čísla. Zatímco podle průzkumu vnímá vážnou nemoc s následky jako druhou nejpravděpodobnější událost, naše statistiky ukazují, že z hlediska míry pravděpodobnosti byla tato situace až na devátém místě,“ doplnil Jiří Střelický s tím, že představa lidí o tom, jak často se jim mohou některé negativní události stát velmi často neodpovídá skutečnosti podložené statistikami (více viz slide číslo 10 v přiložené prezentaci)

Češi a prevence: proti jakým rizikům se (ne)chráníme dostatečně

Průzkum Index bezpečí se v další části zaměřil na preventivní kroky, které podnikáme, aby k dané negativní situaci nedošlo. Nejvíce z nás se snaží přijímat opatření proti vážnému ohrožení nebo poškození zdraví, kladně odpovědělo 77 % respondentů. Odcizení majetku se snaží předcházet 73 % Čechů a v této skupině převládají lidé starší sedmdesáti let. Prevenci před ostatními riziky jako zničení či poškození majetku, značná finanční újma či ztráta bydlení nejčastěji nezanedbávají dotázaní ve věku 40 – 55 let.

I při podrobnějším zkoumání jednotlivých rizik vyhrálo zdraví – nejvíce kroků děláme, abychom se vyhnuli úrazu, následují ale opatření proti vykradení domu či bytu. Na opačném konci žebříčku skončila rizika v podobě ztráty zaměstnání (44 %), zničení či poškození majetku vandalismem (51 %) a vykradení a krádež auta (54 %). Zároveň platí, že čím vyšší vzdělání dotázaní měli, tím více se věnovali prevenci.

Na pojištění se spoléhá 7 z 10 Čechů

Jednou z možností, jak hrozbám či rizikům čelit nebo alespoň mírnit jejich následky, je pojištění. Tři z deseti respondentů odpověděli, že se na něj vůbec nespoléhají, protože si člověk musí poradit sám. Stejný počet dotázaných uvedl, že má pojištěn pouze majetek a 15 % účastníků výzkumu odpovědělo, že má kryté pouze zdravotní záležitosti. Zbylá čtvrtina Čechů odpověděla, že se na pojištění spoléhá v každé situaci a že věří, že mu v případě potřeby pomůže.

Králem pojištění je majetek

V případě pojištění jednotlivých rizik vede opět majetek. Největším strašákem, kvůli kterému chodíme do pojišťovacích domů, je živelná katastrofa v podobě ohně, větru nebo požáru. Proti nim se chrání 61 % respondentů. Jen o dva procentní body zaostává vykradení domu a bytu a také dopravní nehoda. Prvním životním pojištěním, které se v žebříčku objevilo, je úraz na čtvrtém místě, jež si smlouvou s pojišťovnou jistí 55 % dotázaných. Co se pojištění týče, u mnoha položek je samozřejmě klíčové, jaký majetek respondent vlastní. Lidé s vyššími příjmy tak mají sjednaná pojištění na více událostí a jsou také vlastníky lepšího pojištění než lidé s nižšími příjmy. Bez jakéhokoliv pojištění jsou také mnohem častěji dotázaní bez maturity.

Na chvostu žebříčku pojištění jednotlivých rizik skončila ztráta zaměstnání (19 %), napadení soukromí přes internet (26 %) a zcizení peněz přes internet (31 %). Jedním z důvodů, proč se proti těmto rizikům lidé chrání méně, může být také to, že nevědí, že i pro tyto případy existuje pojištění.

Nezapomínejme na prevenci

Letošní Index bezpečí ukázal, že i když se nejvíc obáváme zdravotních rizik spojených s vážnou nemocí či těžkým úrazem, nejčastěji saháme po pojištění majetku. A to i přesto, že si uvědomujeme, že by náš život ovlivnil víc vážný úraz a těžká nemoc než ztráta, zcizení či znehodnocení majetku.

„Existuje celá řada faktorů, které mohou náš komfort a pocit bezpečí zvýšit. V první řadě je to finanční gramotnost, díky níž můžeme předcházet celé řadě nebezpečí spojených s financemi. Zásadní je ale také finanční rezerva, každý by ji měl mít v objemu minimálně tří až šesti měsíčních příjmů. Díky dobré informovanosti se můžeme připravit na celou řadu rizik, jednak ale třeba i ušetřit, pokud například při rekonstrukci využijeme dotace. Prevencí v podobě kontrol se můžeme vyhnout nehodám a haváriím na majetku, zdravý životní styl zase napomáhá k pevnějšímu zdraví. S pocitem bezpečí ale v první řadě pomáhá kvalitní pojištění, což vyplynulo i z tohoto výzkumu – jeden z nejvyšších indexů mají lidé, kteří si pojištěním chrání jak majetek, tak i zdraví,” uzavírá Jiří Střelický z ČSOB Pojišťovny.

Výzkum Index bezpečí byl realizován agenturou STEM/MARK. Rozhovorů se v květnu a červnu zúčastnilo 2109 respondentů starších osmnácti let a cílová skupina byla reprezentativně rozdělena dle pohlaví, věku, vzdělání, regionu a velikosti místa bydliště. Použita byla metodika CAWI na bankovním panelu Dialog.

Skupina ČSOB

je vedoucím hráčem na bankovním trhu v České republice. Naše motto „Digitálně a s lidmi“ nejlépe vyjadřuje probíhající investice do inovací a digitalizace, díky nimž neustále zjednodušujeme a zkvalitňujeme obsluhu našich klientů v pobočkách i online prostředí. Naše služby jsou k dispozici 24 hodin denně 7 dnů v týdnu. Stavíme na unikátním bankopojišťovacím modelu, který nabízí pod jednou střechou vše pro řešení finančních potřeb – od bankovních služeb pod značkou ČSOB či Poštovní spořitelna přes pojištění od ČSOB Pojišťovny až po úvěry na bydlení od Hypoteční banky či ČSOB Stavební spořitelny, ČSOB Penzijní společnost, ČSOB Leasing, ČSOB Asset Management, ČSOB Factoring a Patria Finance. Své služby poskytujeme všem typům zákazníků – fyzickým osobám, malým a středním podnikům i korporátní a institucionální klientele. Skupina ČSOB je součástí mezinárodní bankopojišťovací skupiny KBC, která působí především v Belgii a v regionu střední a východní Evropy.

Přesvědčivý pohled do budoucího spojení lidí a posiloven

Dnes se píše nová kapitola ve světě fitness v České republice. Zakladatel Richard Souček, s úsměvem sdílí, jak Membros.cz, pilotní projekt spuštěný v Praze, mění způsob, jakým lidé přistupují k posilování a zdravému životnímu stylu: „Membros.cz není jen o zprostředkování členství v posilovnách. Je to o vytváření míst, kde se lidé mohou setkat, motivovat a překonávat předsudky spojené s posilováním.“

Souček, který je sám vášnivým osobním trenérem, přichází s vizí, která přesahuje běžné představy o fitness. „Chceme dát lidem nejen fyzické, ale i online spojení s posilovnami, podporu ve cvičení a pomoci zbavit je mylných názorů, že posilovny jsou jen pro určitý typ lidí,“ přesvědčivě tvrdí Souček.

Projekt, který začal v Praze, plánuje od roku 2024 expanzi po celé České republice a do sousedních států. „Naše ambice jsou velké, ale věříme, že naším přístupem k zdraví a fitness dokážeme inspirovat široké spektrum lidí,“ říká Souček a dodává: „V posilovnách není jen o zvedání činek, je to o budování komunity, o osobním rozvoji a o pocitu, že patříme.“

Membros.cz, které nabízí snadný online přístup k výběru posiloven a členství, již přitahuje pozornost mnoha cvičících v Praze. Souček je odhodlán rozšířit tento model dále: „Krok za krokem chceme rozšířit tento úspěšný model po celé republice a do okolních zemí. Jsme připraveni ukázat, že fitness je pro každého.“

Vize Zakladatele

Richard Souček, sám osobní trenér a myslitel v oblasti zdraví a fitness, věří, že klíčem k dosažení vyváženého života je integrace pohybu do každodenní rutiny. S touto myšlenkou vytvořil Membros.cz jako prostředek, jak lidem usnadnit cestu k aktivnímu životnímu stylu, a zároveň podporovat lokální posilovny a jejich komunity.

Jak To Funguje

Membros.cz spojuje uživatele s rozsáhlou sítí partnerských posiloven po celé České republice. Nabízíme dva hlavní typy členství – flexibilní měsíční předplatné a výhodnější roční členství s možností snadného online spravování. Naše platforma umožňuje snadno vyhledávat, porovnávat a zvolit nejvhodnější posilovnu, vše s pohodlím několika kliknutí.

Společenský Dopad

Membros.cz se zaměřuje nejen na posilování těla, ale i na podporu komunit. Každé členství přispívá nejen ke zdraví jednotlivce, ale i k prosperitě místních fitness center a jejich zaměstnanců. Richard Souček a jeho tým jsou hrdí na to, že mohou pomáhat lidem žít aktivněji, zároveň podporujíce malé podniky a nadšence pro fitness.

Budoucnost Je Teď

Membros.cz, vize Richarda Součka, není jen dalším fitness portálem. Je to manifest našich snů o lepší, zdravější a více propojené společnosti. S dnešním spuštěním přinášíme více než jen přístup k fitness; přinášíme možnost pozitivní změny v životech lidí. Přidejte se k nám a staňte se součástí této vzrušující cesty.

MoroSystems spouští značku Orchestra. Firmy provede kulturní, procesní a technologickou změnou pro mimořádné výsledky

Tým Atlassian v technologické společnosti MoroSystems prošel transformací a bude vystupovat pod novou značkou MoroSystems Orchestra. Reaguje na dlouhodobý stav, kdy mnohé organizace plýtvají časem a schopnostmi svých zaměstnanců, protože mají nevhodně nastavené procesy a chybně implementované nástroje, které neumějí používat naplno. MoroSystems Orchestra vidí ve firmách stále velký potenciál pro digitalizaci a efektivnější spolupráci lidí v týmech, což vede k lepším výsledkům, rychlejším inovacím a vyšší konkurenceschopnosti. V této oblasti chce Orchestra udávat trend. Výraznou motivací byly také změny ve světě technologií, kdy spousta organizací sice investuje do nejmodernějšího softwaru, ale neumí jej využívat naplno.

„Přestože je rok 2023 a mohlo by se zdát, že firmy jsou plně digitalizované, opak je pravdou. Firmy plýtvají lidským kapitálem, energií a časem při manuálních činnostech. Brzdí je neefektivně vedené procesy bez adekvátní nástrojové podpory, v nespolupracujících týmech a prostředích. To vede ke stagnaci, nízké produktivitě práce a ztrátě konkurenceschopnosti. MoroSystems Orchestra je odpovědí na tyto problémy, jež jsou ve firmách stále hojně rozšířené. Za 17 let na trhu jsme si mnohokrát ověřili, že za správným fungováním společnosti nestojí jen nástroje, ale také firemní kultura, přístup, ochota spolupracovat a správně nastavit procesy, tak aby se vše vzájemně harmonicky propojilo,“ říká Tomáš Páral, CEO MoroSystems.

„V MoroSystems Orchestra věříme, že efektivní a smysluplná spolupráce vede k vyšší angažovanosti a odpovědnosti zaměstnanců, lepším výsledkům a rychlejším inovacím. Existují firmy, které se zaměřují na implementaci digitálních nástrojů. Jiné provázejí týmy změnou přístupu a způsobů práce. My se zaměřujeme na obě polohy. Ze zkušenosti víme, že způsoby práce, spolupráce a nástrojová podpora spolu velmi úzce souvisejí a pro skutečně efektivní spolupráci není možné pracovat pouze na jedné straně téže mince. Pro naše zákazníky chceme nástroje, které jim skutečně pomohou. Proto se specializujeme na průmyslový standard v oblasti spolupráce, nástroje od společnosti Atlassian,“ vysvětluje Radek Petr, innovation architect v MoroSystems.

Za neefektivní fungování firem nemůže pouze nevhodný software

V MoroSystems Orchestra vidí velký prostor pro digitalizaci a také to, kolik firem plýtvá časem a penězi. Návodem na efektivní fungování nejsou podle nich pouze dobře implementované nástroje, ale také efektivně nastavené procesy a ochota lidí ke spolupráci. To vše dohromady vede k rychlému odbavení rutinních činností a vzniku většího prostoru pro inovace. Při implementaci nástrojů proto MoroSystems Orchestra vždy klade důraz na zmapování reálných potřeb zákazníků. I těch, které nejsou na první pohled patrné nebo o nich zákazníci nechtějí hovořit a otevřeně je pojmenovat. Práce s jejich skutečnými potřebami – ať už jsou na úrovni digitálních nástrojů, správně nastavených procesů či v ochotě lidí spolupracovat – vnímá jako klíč k úspěšným a dlouhodobě udržitelným řešením.

MoroSystems působí na trhu jako implementační partner firmy Atlassian již téměř 14 let a disponuje nejvyšším počtem certifikovaných Atlassian expertů v Česku a na Slovensku. Více než 11 let drží certifikaci Platinum Atlassian partner. Vyladit spolupráci, procesy a implementovat správné nástroje pro spolupráci pomáhá zákazníkům jako Sazka, T-Mobile, Sodexo, Yunex Traffic nebo Česká spořitelna. To chce nyní provádět pod samostatnou značkou.

„Orchestra vznikla jako startup či sociální experiment z původního týmu Atlassian. Ukázalo se, že se sami musíme transformovat, abychom se mohli věnovat evangelizaci a udávání trendů na trhu v oblasti efektivní a smysluplné spolupráce. V rámci MoroSystems proto vystupujeme samostatně, ačkoli máme stále sdílené zázemí, kanceláře i hodnoty, stejně jako vlastní strategii a hospodářské výsledky,“ uzavírá Radek Petr.

Více o MoroSystems Orchestra

MoroSystems Orchestra je součástí přední české technologicko-konzultační společnosti MoroSystems. Její experti zastávají roli konzultantů a průvodců změnou ve firmách. Těm pomáhají projít kulturní, procesní i technologickou transformací vedoucí k efektivnější a smysluplnější spolupráci. Provázejí lidi a týmy změnou mindsetu, ladí procesy a implementují špičkové nástroje od Atlassianu. Zároveň jsou nejvýznamnějšími partnery této globální společnosti v CEE regionu. Experti MoroSystems Orchestra pomáhají firmám vnitřně sladit týmy a lidi, aby fungovali harmonicky a dosáhli tak lepších výsledků. Jejich posláním je udávat trendy v oblasti spolupráce a vést tím klienty k lepším výsledkům, rychlejším inovacím a vyšší konkurenceschopnosti.

Více o MoroSystems

MoroSystems je brněnská technologicko-konzultační společnost, která pomáhá předním českým i světovým firmám digitalizovat procesy a zavádět technologické inovace. Pro své zákazníky navrhuje a vyvíjí aplikace, systémy a portály na míru, ať už se jedná o platební systémy, věrnostní programy, nebo bankovní, finanční či monitorovací aplikace. K dosažení maximálního přínosu si firma zakládá na vývoji na míru s přidanou hodnotou, jehož principy popisuje ve vlastní iniciativě No Paskvil Agile. Tou chce změnit způsob, jakým na trhu softwarového vývoje funguje spolupráce mezi dodavateli a klienty. Pod značkou MoroSystems Orchestra provází firmy změnou přístupu a způsobů práce a implementací nástrojů Atlassian. Disponuje nejvyšším počtem certifikovaných Atlassian expertů v Česku a na Slovensku a více než 11 let drží certifikaci Platinum Atlassian partner. Nově se také v rámci partnerství se startupem Tatum věnuje blockchainu a NFT projektům. Mezi klienty MoroSystems patří fintechová platforma AEVI, globální internetové tržiště eBay, dále UNIQA, Benefit Plus, AstraZeneca a další.

Kyberhygiena jako nástroj boje proti hrozbám a zranitelnostem kybernetické bezpečnosti

Chránit sebe a svá data v rámci kybernetické bezpečnosti musíme po celý rok, ne pouze v měsíci říjnu, který je vyhlášen Evropským měsícem kybernetické bezpečnosti. U této příležitosti říjnové osvěty se podívejme na nástroj, který nám pomůže bezpečnostním zranitelnostem čelit: kybernetická hygiena. Pokud jí věnujeme čas, můžeme se hrozbám dostatečně bránit. Studie společnosti Microsoft ukazuje, že základní kybernetická hygiena může zabránit 98 % útoků.

Co si pod pojmem kybernetická hygiena představit?

Podstatou kybernetické hygieny je naučit se aktivně přemýšlet o vlastní kybernetické bezpečnosti, což nám pomůže odolávat hrozbám a možným problémům v online světě. Jedná se o metaforu, která připodobňuje tento přístup ke každodenní osobní hygieně. Tak jako člověk dodržuje určité postupy, aby si udržel dobré zdraví a pohodu, mohou i návyky bezpečného chování a dodržování bezpečnostních pravidel zajistit jeho bezpečnost v digitálním prostředí. Kybernetická hygiena v konečném důsledku pomáhá udržovat správnou funkčnost používaných zařízení a chránit je před vnějšími útoky, například malwarem, který může narušit jejich funkčnost.

„Mezi nejčastější aspekty, na které se kybernetická hygiena zaměřuje, patří narušení bezpečnosti, tedy hrozby ze strany útočníků v podobě phishingu, malwaru a různých virů, a ztráta dat, která hrozí mimo jiné například díky nedostatečně zálohovaným cloudovým úložištím a pevným diskům, které tak mohou být náchylnější k útokům hackerů nebo poškozením,“ upozorňuje Michal Řezáč, ředitel sekce bezpečnosti a informačních technologií ve společnosti Gordic. „Patří sem ale i zastaralý software a neaktualizované bezpečnostní a antivirové programy, které činí zařízení zranitelnější vůči útokům a jsou méně účinné z pohledu ochrany před nejnovějšími kybernetickými hrozbami.“

Pro zajištění dostatečné osobní kybernetické hygieny doporučují odborníci společnost Gordic, předního českého tvůrce a dodavatele informačních systémů, následující kontrolní seznam:

Hesla

Nikdy nepoužívejte stejná hesla pro různé účty a pravidelně hesla aktualizujte. Používejte hesla dlouhá alespoň 12 znaků, která obsahují kombinaci velkých a malých písmen, symbolů a číslic, a při jejich tvorbě nepoužívejte zjevné fráze, např. pořadová čísla nebo osobní, snadno dohledatelné údaje. „Vždy měňte výchozí hesla přidělená výrobcem zařízení nebo služby či aplikace, do které se registrujete, a hesla si nikdy nezapisujte ani nesdílejte s dalšími osobami. Pro snadnou správu hesel používejte aplikaci pro správce hesel,“ doporučuje Michal Řezáč.

Vícefaktorové ověřování

U všech svých účtů, tedy například e-mailu, sociálních médií nebo bankovních aplikací, mějte nastavenou ochranu vícefaktorovým ověřováním (MFA) pomocí aplikace, jako je například Google Authenticator nebo Authy, a záložní kódy MFA ukládejte do aplikace pro správce hesel.

Pravidelné zálohování dat

Všechny vaše datové soubory chraňte před ztrátou dat zálohováním v režimu off-line, a to buď na externím pevném disku, nebo v cloudu.

Zajištění soukromí

Na sociálních sítích nezveřejňujte soukromé informace, jako jsou například adresa vašeho bydliště nebo zaměstnání, soukromé fotografie, telefonní čísla nebo čísla kreditních karet. Pravidelně si kontrolujte nastavení soukromí na sociálních sítích a zde se také vyhýbejte kvízům, hrám nebo průzkumům, které vyžadují zadání citlivých osobních údajů. Buďte ostražití ohledně všech oprávnění, která přijímáte nebo odsouhlasujete pro aplikace, které používáte. V neposlední řadě zajistíte svou bezpečnost i tím, že počítač, telefon a další elektronická zařízení budete mít uzamčeny heslem nebo kódem PIN.

Použití veřejné Wi-Fi

Při používání veřejné Wi-Fi sítě si dávejte pozor na to, abyste nezveřejňovali soukromé informace a citlivé údaje. Zajistit vaše soukromí při použití veřejné Wi-Fi vám pomůže použití virtuální privátní sítě (VPN). Dávejte pozor na to, aby všechny vaše online transakce probíhaly prostřednictvím zabezpečených webových stránek, jejichž adresa začíná https://, nikoli http://, a které mají na levé straně adresního řádku ikonu visacího zámku.

Aktualizace aplikací a softwaru

Pravidelně aktualizujte aplikace, webové prohlížeče, operační systémy i firmware, abyste měli jistotu, že používáte nejnovější verze, které odstranily nebo opravily potenciální bezpečnostní chyby. Pokud je to možné, nastavte si automatické aktualizace softwaru a odstraňujte aplikace, které již nepoužíváte. S tím souvisí i instalace pouze ověřených aplikací – stahujte pouze aplikace z renomovaných nebo oficiálních zdrojů.

Za každých okolností používejte kvalitní antivirový software, který vyhledává a odstraňuje počítačové viry a další škodlivý software o udržujte jej aktualizovaný.

Předcházení útokům sociálního inženýrství

Vyhýbejte se klikání na odkazy, které ve vás vzbuzují podezření. Nikdy neotevírejte e-maily, které vypadají podezřele, a nestahujte či neotevírejte přílohy z e-mailů a textových zpráv, které neočekáváte. Nikdy neklikejte na reklamy, které slibují příliš výhodné slevy, výhry nebo snadný výdělek.

Zabezpečení sítě a šifrování zařízení

Vždy změňte výchozí název domácí sítě Wi-Fi, uživatelské jméno i heslo vašeho domácího routeru, a ujistěte se, že router nabízí šifrování WPA2 nebo WPA3, která chrání soukromí informací odesílaných přes vaši síť. Používejte bránu firewall, abyste zabránili přístupu škodlivého softwaru do vaší sítě, potažmo počítače a dalších zařízení v síti přes internet, a dbejte na to, aby byl firewall správně nakonfigurován.

Všechna svá zařízení a média, která obsahují citlivá data – včetně notebooků, tabletů, chytrých telefonů, vyměnitelných disků, záložních pásek a cloudových úložišť také šifrujte.

Vymazání pevných disků

Před fyzickou likvidací nebo prodejem počítače, tabletu nebo chytrého telefonu zajistěte vymazání pevného disku, abyste zabránili cizím osobám v přístupu k vašim osobním údajům.

„I přesto, že aktéři kybernetických hrozeb neustále vyvíjejí své taktiky a techniky a jejich činnost je stále sofistikovanější, stále platí, že základní úkony kybernetické hygieny – zapnutí MFA, uplatňování zásad nulové důvěry, aktualizace a používání moderního antimalwaru a ochrany dat – zabrání až 98 % útoků,“ připomíná Michal Řezáč ze společnosti Gordic.

Exit mobile version