Skupina Progresus úspěšně vstoupila do oblasti industriálního developmentu. U Chomutova s partnerem GARBE předala nájemci ISOLITE průmyslové centrum za více než půl miliardy

Mezi Chomutovem a Kláštercem nad Ohří se dnes otevřelo nové logistické a průmyslové centrum za 520 milionů korun. Výstavba projektu GARBE Park Klášterec II o celkové pronajímatelné ploše přes 18 tisíc metrů čtverečních byla dokončena v mimořádně krátkém čase osmi měsíců. Zástupci investiční skupiny Progresus a developera i spoluinvestora GARBE nyní společně předali budovu s certifikací udržitelnosti BREEAM do užívání hlavnímu nájemci. Tím je německý výrobce těsnicích systémů ISOLITE. Zároveň oznámili, že v Česku společně připravují několik dalších obdobných projektů.

Po pouhých osmi měsících od zahájení výstavby dnes hlavní nájemce převzal dokončené špičkové logistické a průmyslové centrum GARBE Park Klášterec II v Ústeckém kraji. Objekt o celkové pronajímatelné ploše 18 500 m2 se pyšní vynikající polohou ve vyhledávané průmyslové zóně Verne u silnice R13 a dálnice D7 vedoucí do Německa. Zároveň disponuje mezinárodní certifikací udržitelnosti BREEAM Very Good. I díky tomu byl areál na pozemcích o výměře přes 45 tisíc metrů čtverečních z většiny pronajatý dlouho před svým dokončením. „Zájem o kvalitní a udržitelné průmyslové nemovitosti v atraktivních lokalitách je v Česku nadále obrovský. S hlavním nájemcem ISOLITE jsme měli podepsanou smlouvu na obsazení více než 70 % objektu už na jaře před zahájením výstavby,” uvedl Lukáš Zrůst, spoluzakladatel investiční skupiny Progresus, jež v projektu figuruje jako hlavní investor. Spoluinvestorem a developerem je renomovaná německá skupina GARBE, generálním dodavatelem stavby pak byla česká společnost IMOS.

Pro Progresus, do jejíhož portfolia patří mimo jiné i největší český dodavatel dřevostaveb RD Rýmařov, znamená GARBE Park Klášterec II rozšíření dosavadních aktivit na poli rezidenční výstavby také o oblast průmyslového a logistického developmentu. „Do budoucna chceme náš rozvoj stavět především na udržitelných a moderních projektech. Na GARBE Park Klášterec II jsme si ověřili, že ve spolupráci s našimi partnery dokážeme výstavbu industriální nemovitosti zvládnout v mimořádné krátkém čase i špičkové kvalitě a nabídnout nájemcům udržitelná řešení pro jejich podnikání, doplnil Zrůst.

Také zástupci developera GARBE při předání nového objektu do užívání novému nájemci zdůraznili rychlost, s jakou byl celý projekt dokončen. „Od nákupu pozemků, přes stavební povolení, uzavření nájemních smluv, zajištění výstavby včetně financování, až po předání logistického a průmyslového centra do užívání uběhl pouhý jeden rok. Bez agilního a profesionálního přístupu všech zúčastněných včetně našeho nového investičního partnera Progresus by něco takového nebylo možné,” řekl Martin Polák, Managing Director Central & Eastern Europe GARBE. Dodal, že pro zajištění co nejvyšší kvality a přesnosti stavby byla využita mimo jiné i nejnovější technologie zaměřování nosných sloupů pomocí dronů.

Hlavním nájemcem nově otevřené průmyslové haly určené pro výrobu a skladování je německý dodavatel těsnicích systémů pro automobilovou a leteckou výrobu ISOLITE. Na základě 10leté nájemní smlouvy s opcí na dalších 10 let obsadil v GARBE Park Klášterec II celkem 13 192 m2. To odpovídá téměř třem čtvrtinám celkové dostupné plochy. Prostory využije k částečné relokaci svého závodu z německého Ludwigshafenu, přičemž do Česka přesune zejména sofistikovanou výrobu určenou pro automobilový sektor. V lokalitě počítá rovněž s umístěním vlastního výzkumného centra.

Podle starosty Klášterce nad Ohří Štefana Drozda je příchod investorů do regionu příznivou zprávou. „Vznikají nová pracovní místa a zdravé konkurenční prostředí. Nejde jen o samotný Klášterec nad Ohří, ale o celé Chomutovsko. V dnešní turbulentní době je cenný každý projekt zvyšující ekonomický potenciál a stabilitu regionu.”

Na předání industriálního centra nájemcům naváže v 1. čtvrtletí roku 2024 ještě instalace unikátního dřevěného facility modulu od výrobce RD Rýmařov ze skupiny Progresus. Venkovní modul se zelenou střechou umístěný v blízkosti příjezdové cesty bude sloužit jednak obsluze parku, jednak poskytne zázemí pro manažerská firemní jednání. Nabídne také venkovní terasu vhodnou k posezení. „Díky tomu, že se RD Rýmařov z naší skupiny věnuje dřevostavbám již přes 50 let, víme, že tento materiál má pozitivní vliv na kognitivní funkce člověka – soustředění, kreativitu, komunikaci či paměť. Zároveň snižuje stres a navozuje pocit tepla i klidu. Proto jsme se rozhodli využít synergií v rámci skupiny Progresus a uplatnit tento udržitelný materiál rovněž v industriálním developmentu, kde jinak převažují konvenční materiály,” uvedl ESG ředitel skupiny Progresus Jan Nový.

Dřevěné moduly od RD Rýmařov plánují skupina Progresus a developer GARBE využívat rovněž při všech svých dalších společných projektech na poli průmyslového developmentu. „Spolupráce s GARBE na industriálním parku u Chomutova byla od začátku do konce precizní. Proto ji nevnímáme jen jako úspěšný jednotlivý projekt, jakým bezesporu je, ale představuje pro nás první krok ke vzniku nové stabilní nohy podnikání skupiny Progresus,” řekl Lukáš Zrůst s tím, že oba partneři již mají v různém stupni rozpracování hned několik dalších společných projektů v České republice. Nejvíce pokročilý je nyní projekt industriální haly jižně od Brna o užitné ploše přes 32 tisíc metrů čtverečních. Zahájení výstavby nemovitosti, jejíž hodnota má po dokončení dosáhnout jedné miliardy korun, je plánováno již na příští rok.

Stejně jako v případě GARBE Park Klášterec II, kde se na financování podílí banka ČSOB, jež poskytla úvěrový rámec až do výše 14,8 milionu eur, plánují partneři i u svých dalších projektů využívat kombinaci vlastních zdrojů, bankovního financování a prostředků od investorů například formou dluhopisových emisí. „Projekt Garbe Park Klášterec II dle našeho mínění odpovídá moderním ESG trendům, které podporují dlouhodobou konkurenceschopnost a udržitelnost české ekonomiky. Rovněž ekonomické a finanční parametry této investice potvrzují zodpovědný a plně profesionální přístup skupiny Progresus a jejích partnerů. Po této první vzájemné zkušenosti se budeme rádi podílet i na podpoře dalších budoucích projektů skupiny Progresus nehledě na jejich velikost či regionální umístění,” uvedl Jakub Pospíšil, ředitel pražské pobočky ČSOB pro korporátní klientelu.

Progresus Invest Holding

Progresus Invest Holding je mezinárodní investiční skupina, která spravuje rozmanité portfolio inovativních firem a projektů. Nejdynamičtější oblastí podnikání skupiny je udržitelný rezidenční a industriální development. Mimo jiné vlastní a rozvíjí největšího českého dodavatele dřevostaveb RD Rýmařov s 50letou historií a více než 100 000 spokojenými klienty, který kumulovaně za dobu své existence dosáhl tržeb přes 33 miliard Kč. Vedle toho skupina s ročním obratem 1,5 miliardy Kč a 600 zaměstnanci vstoupila do oblasti výstavby komerčních nemovitostí a podniká také na poli výrobního průmyslu či vývoje a produkce udržitelných materiálů.

GARBE Industrial Real Estate

GARBE Industrial Real Estate se sídlem v Hamburku je významnou developerskou skupinou specializující se na logistické a průmyslové nemovitosti v Evropě. Na trhu úspěšně působí již více než 30 let a je klíčovým partnerem pro firmy poskytující služby v rámci dopravního, logistického a výrobního průmyslu. Logistické portfolio společnosti tvoří více než 6,1 mil. m2 ve více než 210 developerských projektech v 8 zemích. Skupina spravuje vlastní i investorská aktiva v celkové hodnotě přesahující 10,1 miliard eur. GARBE Industrial Real Estate je dceřinou společností rodinné realitní společnosti GARBE založené v roce 1965 panem B. Garbem.

ISOLITE

Společnost ISOLITE již 41 let vyvíjí na míru šité, technicky sofistikované vysokoteplotní izolační a těsnicí systémy pro přední světová průmyslová odvětví. Je tak jedním z celosvětově nejvyhledávanějších partnerů doma i v zahraničí a díky desítkám let odborných znalostí nabízí zákazníkům portfolio tepelných a akustických izolačních a těsnicích systémů, které nemají konkurenci. Neustálé vylepšování produktů a intenzivní spolupráce se zákazníky zajišťuje ISOLITE vysokou úroveň výrobků a nabízí tak dokonalé systémy pro nejnáročnější potřeby v rozsahu teplot 400 °C až 1600 °C.

Vánoční T-Mobile: Dvojičky od Xiaomi, odměny za dobití, dárky v aplikaci Můj T-Mobile

T-Mobile přidává do své letošní vánoční nabídky další odměny a výhody. Na zákazníky čeká například adventní kalendář v aplikaci Můj T-Mobile, odměny pro držitele předplacených karet a firemní zákazníky i výhodné dvojičky od Xiaomi. Na pomoc potřebným připravil operátor speciální předvánoční dobročinný týden a stal se i partnerem letošního ročníku sbírky Krabice od bot. I v prosinci pokračuje nabídka sluchátek s tisícikorunovou slevou za 499 Kč a další benefity od partnerů v rámci Magenta Moments.

Prosinec s Xiaomi a dalším hardware

Poslední měsíc v roce bude patřit výhodné nabídce modelů oblíbené značky Xiaomi. Už za 1 Kč si mohou zákazníci zakoupit Xiaomi Redmi 12C ve dvou barevných provedeních. Hlavní nabídku pak tvoří tradiční dvojičky, které zahrnou například kombinaci Xiaomi 13T Pro s Xiaomi Redmi 10 5G, případně Xiaomi Redmi Note 12 Pro 5G s Xiaomi Redmi 12C. Tarifní dotace se budou vztahovat na celé portfolio Xiaomi a jako každý měsíc také na nákup T Phonu či T Tabletu a všechny modely Apple iPhone a Apple Watch. Ke všem korunovým dvojičkám navíc v prosinci zákazník získá sluchátka také za pouhou 1 Kč.

Adventní kalendář i Krabice od bot na pomoc potřebným

Už 27. listopadu spustí T-Mobile svůj adventní kalendář, který zákazníci najdou klasicky přímo v aplikaci Můj T-Mobile, nově v sekci Magenta Moments. Kalendář přinese čtyři tematické týdny plné odměn a zážitků. První týden od 27. listopadu bude zaměřený na zábavu a nabídne zákazníkům například soutěž o vstupenky na únorový koncert Depeche Mode, slevu na lístky do kina nebo oblíbené uvítací tóny. Další týden se zaměří na děti a rodinu a přinese mimojiné soutěž o zájezd do Disneylandu, třetí týden bude patřit vaření a poslední týden pak bude charitativní. T-Mobile ve spolupráci s Charitou vyhlásil dobročinnou sbírku, v níž bude spolu se zákazníky vybírat prostředky na stavbu bezbariérového vstupu do Charitního domu sv. Karla Boromejského. Operátor věnuje do sbírky stejný obnos, jaký se podaří vybrat od zákazníků, s cílem dostat se na částku jednoho milionu korun.

„Adventní kalendář je u našich zákazníků velmi oblíbená součást aplikace Můj T-Mobile. Chceme je každý rok překvapit něčím novým, proto jsme se mu rozhodli dát trochu větší prostor a letos jsme ho spojili s naším zákaznickým programem Magenta Moments. Věříme, že z nabídky tematických týdnů si vybere opravdu každý, a zároveň jsem ráda, že jeden týden můžeme opět věnovat dobré věci v podobě charitativní sbírky,“ dodává Andrea Výborná, expert řízení digitálních kanálů v T-Mobile.

Kromě dobročinného týdnu se T-Mobile letos ve spolupráci s Diakonií zapojil také do již 13. ročníku charitativní akce Krabice od bot, která pomáhá dětem v nouzi. Vybrané prodejny se tak stanou sběrnými místy, kde bude možné krabici s dárky odevzdat.

Odměny pro majitele předplacených karet i firemní zákazníky

Za každé dobití během prosince a ledna v minimální hodnotě 300 Kč získají majitelé předplacených karet nárok na odměnu 15 GB dat zdarma na 7 dní nebo bezplatné volání do sítě T-Mobile, kterou si vyzvednou v aplikaci Můj T-Mobile. Nabídka platí od 1. prosince až do 31. ledna. Firemní zákazníci mohou před každým adventním víkendem využít výhodnou nabídku na nový víkendový balíček Data extra za 169 Kč.

Další výhody v sekci Magenta Moments

I v prosinci mohou všichni zákazníci čerpat také z celé řady výhodných nabídek od partnerů v rámci zákaznického programu Magenta Moments v aplikaci Můj T-Mobile. V nabídce najdou i oblíbená sluchátka od T-Mobile se slevou tisíc korun. Pro fajnšmekry si operátor nachystal speciální limitovanou edici vánočních sluchátek s tisícikorunovou slevou za 499 Kč v magentové barvě, která budou k dispozici výhradně v sekci Magenta Moments v aplikaci Můj T-Mobile zhruba v polovině prosince.

Magenta Moments přináší milovníkům vaření výhodnou limitovanou edici netradiční magentové pánve značky Remoska za 399 korun, pokračují i letenky od Kiwi.com za 99 Kč. Zákazníci se mohou také přes Magenta Moments přihlásit do platformy Stargaze na jeden měsíc zcela zdarma. Platforma uživatelům zpřístupní obsah od oblíbených tvůrců, jako je DVTV, Čestmír Strakatý, U Kulatého stolu a další.

IKEA představuje trojici nových senzorů pro chytrou domácnost

IKEA představuje tři nové, cenově dostupné chytré senzory k detekci úniku vody a k detekci pohybu – VALLHORN, PARASOLL a BADRING. Tyto senzory vám umožňují zůstat ve spojení se svou domácností, i když zrovna nejste doma.

S chytrými senzory PARASOLL, VALLHORN a BADRING se IKEA pouští do nové kategorie výrobků, které umožňují řízení a monitorování domácnosti odkudkoli na světě. Kdykoli chytré senzory detekují nějakou aktivitu, dostanou o ní uživatelé v reálném čase oznámení. Díky tomuto vylepšení jsou tak se svou domácností neustále ve spojení, ať už se zrovna nachází kdekoli. Podle potřeby pak mohou jednat.

„Jak uvádí poslední zpráva Life at Home Report, lidem doma podle výzkumu záleží hlavně na pohodlí a bezpečnosti. Každý se chce doma cítit bezpečně a my jsme nadšení, že pronikáme do nového sektoru chytrých výrobků, díky kterým je život v domácnosti nejen lepší, ale navíc i bezpečnější. Věříme, že tyto výrobky mohou zákazníkům dopřát klid a větší pocit kontroly a pohodlí,“ říká Stjepan Begic, Product Design Developer v IKEA of Sweden.

Chytré senzory jsou navržené tak, aby byly cenově dostupné a snadno se používaly. Díky elegantnímu designu na sebe zbytečně neupozorňují. Fungují samostatně nebo v kombinaci s dalšími chytrými výrobky od IKEA a nabízejí možnosti personalizace. V domácnosti je využijete nejrůznějším způsobem:

  • Senzor na dveře a okna PARASOLL se dá nenápadně namontovat na okna nebo na dveře. Když se tyto přístupové body otevřou nebo zavřou, senzor o tom informuje uživatele, kteří se tak dozvědí o všech nečekaných vstupech.
  • Bezdrátový pohybový senzor VALLHORN se dá umístit uvnitř i venku. Když detekuje pohyb, aktivuje světla. Barvu i intenzitu osvětlení je možné nastavit podle osobních preferencí.
  • Senzor úniku vody BADRING přijde vhod poblíž míst, kde se používá voda. Pokud detekuje únik vody, informuje o tom uživatele buď upozorněním, které zašle na mobil, nebo aktivací vestavěného alarmu. Upozorněním na případné nebezpečí spojené s vodou minimalizuje dopad nehod, které je tak možné začít okamžitě řešit.

Pokud se senzory připojí k bráně DIRIGERA, spouštějí další chytrá zařízení, přijímají upozornění v mobilu nebo nastavují osvětlení podle preferencí – vše se řídí z aplikace IKEA Home smart, dokonce i na dálku mimo domov.

„V IKEA chceme, aby bylo chytřejší bydlení pro každého také jednodušší a pohodlnější. Proto jsme v nových senzorech skloubili technologie s našimi zkušenostmi s bytovým zařízením a nabízíme řešení, která jsou cenově dostupná a běžný život v domácnosti příjemně vylepší,“ upřesňuje David Granath, Range Manager v IKEA of Sweden.

Všechny tři chytré senzory využívají software Zigbee. Jsou připojené k systému IKEA Home smart a jako takové se budou průběžně aktualizovat, takže časem budou nabízet více funkcí a možností.

Od ledna 2024 budou v prodeji senzory PARASOLL (za 249 Kč) a VALLHORN (za 199 Kč). Senzor BADRING (za 199 Kč) bude následovat v dubnu 2024.

www.IKEA.cz www.facebook.com/AgenturaADison
www.facebook.com/IKEAceska www.linkedin.com/company/adison
www.instagram.com/ikea_cesko/
www.linkedin.com/company/ikea-group

www.youtube.com/user/ikeaceskarepublika

O Ingka Group

Ingka Group (Ingka Holding B.V. a kontrolované subjekty) je jednou z 12 skupin společností, které vlastní a provozují prodejní kanály IKEA na základě franšízových smluv se společností Inter IKEA Systems B.V. Ingka Group podniká ve třech oblastech: IKEA Retail, Ingka Investments a Ingka Centres. Ingka Group je strategickým partnerem ve franšízovém systému IKEA a provozuje 378 obchodních domů IKEA ve 30 zemích. Do obchodních domů IKEA zavítalo během finančního roku FY20 706 milionů lidí a internetové stránky IKEA.com zaznamenaly 3,6 miliardy návštěv. Ingka Group podniká v souladu s vizí IKEA, což je vytvářet lepší každodenní život pro co nejvíce lidí a nabízet široký sortiment dobře navrženého a funkčního bytového zařízení za ceny tak nízké, aby si je mohlo dovolit co nejvíce lidí.

Příští rok přinese všem dohodářům řadu výhod. Co to ale znamená pro zaměstnavatele?

Letos na podzim byla vydaná dlouho projednávaná novela zákoníku práce, která vstoupila od 1.října 2023 v platnost. Pro zaměstnavatele to znamená řadu změn, zejména pokud mají uzavřené pracovní smlouvy se svými zaměstnanci na DPP a DPČ. Znamená to konec dohodářů, anebo k tomu budou zaměstnavatelé přistupovat sportovně?

Dohoda o provedené práci byla vždy vhodnou alternativou pro pracující studenty, rodiče na mateřské, důchodce a jiné. Zaměstnavatelé si ušetřili spoustu papírování a finančních výdajů navíc, a dohodářům to poskytovalo určitou formu pracovní nezávislosti. Ovšem s novelou zákoníku práce se karty obrací. Pro dohodáře to znamená více výhod, zatímco pro některé zaměstnavatele to může být pravý opak.

Co se mění pro dohodáře?

Dohodáři nabývají nově práva jako standardní zaměstnanci. S odloženou účinností od 1. ledna 2024 budou mít právo na placenou dovolenou za stejných podmínek jako běžní zaměstnanci. V období práce o svátcích, víkendech nebo v noci mají dohodáři nárok na příplatky. Pro generálního ředitele kreativní agentury Fairy Tailors novelizace podmínek pro práci dohodářů v agentuře nic nemění. „DPP a DPČ využíváme jen okrajově, zejména při spolupráci se studenty. Jakmile je to vhodné, přecházíme na jiný typ pracovněprávního vztahu. Jsme kreativní agentura s velmi svobodnou firemní kulturou a silným důrazem na to, aby se naši lidé měli dobře. Vítáme, že novelizace dává dohodářům silnější postavení vůči zaměstnavatelům, ale Fairy Tailors se rozvrh směn nebo příplatky za práci v noci netýkají,“ říká Ondřej Tyleček.

Pouze třetina firem zvažuje propuštění zaměstnanců na DPP

Z průzkumu mezi 100 respondenty, z řad zaměstnavatelů a vedoucích firem, od personální agentury Předvýběr.cz, se ukázalo, že pouze třetina zaměstnavatelů zamýšlí propuštění zaměstnanců na DPP či DPČ. Naopak 44 % zaměstnavatelů si uvědomuje přínos dohodářů a je v jejich moci ustát zpřísnění pravidel. „Dohodáře si zachováme a neplánujeme v tom dělat žádné změny. Ano, je pravdou že některé změny jsou jistou komplikací a hází další klacky pod nohy zaměstnavatelům. I přes to je pro nás stále výhodnou cestou spolupráce pro určité tipy pozic a zachováme si je i nadále,“ říká Patrik Duda, zakladatel Naughty Harbor, www.naughtyharbor.cz, a majitel společnosti Atreon, www.atreon.cz. Statistiky navíc ukazují, že dohodáři zaplňují pouze 5-10 % pracovních pozic.

Zaměstnavatelé mají čas na rozmyšlenou do konce prosince

Nové pracovní podmínky podle novely zákoníku práce v tuto chvíli platí pouze pro zaměstnance s uzavřenou pracovní smlouvou po 1. říjnu 2023, tudíž zaměstnavatele mají čas na rozmyšlenou do konce letošního roku, jak se od ledna 2024postavit novým podmínkám. „Téma „dohodářů“ je i u nás na firmě velmi často diskutované. Jasné řešení této otázky ještě nepadlo, ale s největší pravděpodobností smlouvy na dohodu od nového roku zrušíme a budeme se snažit domluvit s těmito pracovníky na klasickém dodavatelsko-odběratelském vztahu. Jelikož se u nás jedná převážně o montážní a drobné servisní úkony bude naší snahou tyto lidi přesvědčit k založení živností. Není v našich silách uhlídat kolik jiných dohod tito lidé mají, což by nás stavělo do velmi nekomfortní situace,“ dodává Michal Hotmar, marketingový specialista RIM CZ, www.rim.cz.

SAZKAmobil spouští pro všechny své zákazníky služby VoLTE a VoWiFi

SAZKAmobil spouští jako jeden z prvních virtuálních operátorů na českém trhu služby VoLTE a VoWiFi. Obě služby – volání v LTE síti i volání přes WiFi síť – jsou dostupné všem zákazníkům. Navíc pro konec roku 2023 si SAZKAmobil připravil pro nové i stávající zákazníky atraktivní akce. 

SAZKAmobil, přední virtuální operátor na českém trhu, spouští provoz dvou technologií VoLTE a VoWiFi. „Služby Voice over LTE (VoLTE) a Voice over WiFi (VoWiFi) umožní všem našim zákazníkům, kteří vlastní podporovaná zařízení, využívat moderní hlasové a datové komunikační služby ve výrazně vyšší kvalitě a s lepším pokrytím než kdy dříve,“ říká Jan Schmiedhammer, ředitel SAZKAmobilu.

Voice over WiFi (VoWiFi)

VoWiFi umožňuje zákazníkům SAZKAmobilu volat i tam, kde není pokrytí mobilní sítě. Přenáší hovory přes bezdrátovou síť WiFi ve velmi vysoké kvalitě. To je užitečné například uvnitř budov nebo v odlehlých lokalitách, kde je dostupná jen WiFi síť. VoWiFi tak zajistí, že uživatelé mohou telefonovat i v místech, kde by to mohlo být dříve problematické. Zákazník navíc ušetří při volání ze zahraničí. Hovor v roamingové zóně 2 a 3 je totiž účtován jako domácí volání.

Voice over LTE (VoLTE)

VoLTE představuje evoluci hlasové komunikace prostřednictvím LTE sítě (4G). Tato technologie umožňuje zákazníkům SAZKAmobilu telefonovat pomocí IP (Internet Protocol) technologie, což výrazně zlepšuje kvalitu hlasu a zkracuje dobu navazování hovorů. Hovor bývá spojen nejpozději do dvou vteřin. Díky VoLTE si zákazníci užijí čisté a přirozené hovory, které jsou kvalitou srovnatelné s moderními aplikacemi pro hlasovou komunikaci, a to včetně možnosti videohovorů. Navíc je možné i během hovoru surfovat na datech bez zpomalení.

„SAZKAmobil se tímto stává jedním z prvních virtuálních operátorů v České republice, který tyto služby spouští. Jsme rádi, že VoLTE i VoWiFi můžeme nabídnout všem našim zákazníkům.  V SAZKAmobilu neustále pracujeme na zlepšování našich služeb a snažíme se poskytovat ty nejmodernější a nejlepší technologické možnosti,“ dodává Schmiedhammer.

Nejen vánoční akce do konce roku 2023

SIM karta za půlku při online nákupu

Nová SIM karta za zvýhodněnou cenu s přednabitým kreditem 150 Kč může být skvělým vánočním dárkem pro potomka, kterému Ježíšek přinese i nový telefon. Slevu 50 %, tedy SIMku za 75 Kč, získá ten, kdo ji pořídí na webu nebo na zákaznické lince. Zvýhodněná cena 99 Kč za SIM kartu SAZKAmobilu platí při nákupu v prodejní síti a značkových prodejnách Sazky.

K nové SIM kartě výhodná data

Vánoční nadílka SAZKAmobilu tím nekončí, protože operátor až do konce roku prodlužuje také speciální podzimní nabídku ke každé nové SIM kartě. Ten, kdo si až do 31. prosince 2023 zakoupí a nejpozději do tří dnů od nákupu aktivuje novou SIM kartu, získá možnost si třikrát po sobě aktivovat datový balíček 5 GB, každý za pouhých 100 Kč.

Nové kombinované balíčky pod stromečkem potěší

Do třetice operátor naděluje svým zákazníkům dva nové výhodné kombinované balíčky. Za 250 Kč si zákazníci mohou koupit balíček 2 GB dat a 100 volných minut. Ještě více pak nabízí balíček za 399 Kč, který obsahuje 5 GB dat a 200 minut volání. Balíčky je možné aktivovat v internetové samoobsluze, v mobilní aplikaci nebo na zákaznické lince.

O společnosti Sazka:

Sazka a.s. je největší a nejstarší loterní společnost v České republice, která skrze neustálé inovace a odpovědným způsobem poskytuje zákazníkům nejširší portfolio her a každodenní zábavy. Nejznámější hrou je Sportka, populární hra s historií delší 65 let. Společnost je od roku 2014 provozovatelem loterie Eurojackpot, jedné z největších evropských her. Součástí zábavní rodiny jsou i stírací losy, sportovní kurzové sázky a rychloobrátkové hry. Své produkty poskytuje Sazka na online herním portálu www.sazka.cz a prostřednictvím unikátní prodejní sítě s více než 7 500 prodejními místy po celé České republice. Na terminálech Sazky lze vyřídit i řadu běžných transakcí od platby složenek přes dobití kreditu až po vyzvednutí balíku. Mezi neloterní služby patří i provozování největšího českého mobilního virtuálního operátora SAZKAmobil.

Sazka je lídrem v oblasti zodpovědného hraní. Vedle mezinárodních auditovaných certifikací European Lotteries a World Lottery Association rozvíjí vlastní projekt Hraj s rozumem a preventivní programy ve spolupráci s neziskovými organizacemi.

Mateřskou společností Sazky je skupina Allwyn, která provozuje loterie také v Rakousku, Řecku, na Kypru a v Itálii a od roku 2024 se stane také provozovatelem britské Národní loterie. Na konci loňského roku se domluvila také na převzetí firmy Camelot LS Group, která provozuje loterii v americkém státě Illinois. SAZKA a.s. je členem nadnárodní investiční skupiny KKCG, působící v 38 zemích. Více na www.sazka.czwww.allwynentertainment.com.

Výzkum společnosti Epson ukázal, že více lidí uvádí změnu klimatu jako nejzásadnější globální problém a technologie jsou považovány za faktor umožňující řešení této krize

Výzkum ukázal, že pro více lidí je změna klimatu největší globální problém a že technologie jsou považovány za možné řešení. Lidé narození po první konferenci COP – generace COP – jsou optimističtí ohledně řešení, ale citliví na náklady.

Letošní Barometr klimatické reality společnosti Epson zachycuje názory více než 30 000 lidí na 39 trzích, aby pomohl lépe porozumět globálním reakcím na změnu klimatu. Výsledky odhalují, že dnes více lidí vnímá změnu klimatu jako nejzásadnější globální problém a že technologie jsou považovány za klíčový faktor umožňující řešení této krize. S blížící se konferencí COP 28 ve Spojených arabských emirátech se společnost Epson zaměřuje také na jedinečné perspektivy těch, kteří se narodili v době po první konferenci COP v roce 1995, a zkoumá jejich zkušenosti a potřeby v boji proti změně klimatu.

Barometr vychází třetím rokem a v době, kdy narůstají důkazy o katastrofických klimatických změnách: rekordně vysoké teploty moře; rekordně nízké množství ledu v moři v Arktidě a Antarktidě a extrémní klimatické jevy po celém světě. Stále nepříznivější události pravděpodobně vysvětlují, proč změnu klimatu jako zásadní problém uvádí více lidí (55 %) než jakýkoli jiný globální problém, včetně rostoucích cen (53 %), chudoby (37 %) a konfliktu (23 %).

Yasunori Ogava, globální prezident společnosti Epson, řekl: „Vzhledem k tomu, že se nepříznivé dopady zrychlují, musíme nyní více než kdy jindy pochopit postoje k probíhající změně klimatu. Společnost Epson je plně odhodlána prostřednictvím pozitivních opatření v oblasti klimatu dosáhnout cíle udržitelného rozvoje OSN č. 13 – a poskytovat řešení, která obohacují životy a budují lepší svět.

Barometr klimatické reality nám umožnil komunikovat napříč geografickými oblastmi, generacemi a ekonomikami a poskytl nám bližší informace o tom, jak změna klimatu mění způsob, jakým žijeme – a jak proti ní můžeme všichni bojovat. Věříme, že naslouchání mladé generaci pomůže vládám, komunitám a společnostem lépe sladit pozitivní opatření pro podporu těch, pro které je změna klimatu celoživotní realitou.“

Generace COP – optimismus lidí narozených v době změny klimatu

Jelikož se za méně než 50 dní bude konat 28. konference COP, chce společnost Epson vyzdvihnout postoje lidí narozených v době po první konferenci COP v roce 1995. 29letí a mladší – to je generace COP. Narodili se v době změny klimatu a celý svůj život žijí ve stínu stále nepříznivějších povětrnostních jevů – a jejich zkušenosti a postřehy musí být ústředním bodem účinných řešení.

I když mohou existovat regionální rozdíly, Barometr klimatické reality odhaluje, že globálně je generace COP nejoptimističtější věkovou skupinou (srovnatelný se skupinou 35–44 let) – přičemž téměř polovina (49 %) věří, že klimatickou krizi vyřešíme během jejich života. To kontrastuje s věkovými skupinami 45–54 a 55 a více, které zaznamenávají nejnižší optimismus s hodnotami 42 % a 32 %.

Skupiny, které mají na nadcházejících desetiletích výrazný zájem – ať už kvůli sobě nebo svým dětem – vykazují nejvyšší míru optimismu ohledně naší schopnosti tuto krizi vyřešit. Zatímco generace COP je nejoptimističtější věkovou skupinou, nejoptimističtější skupinu ze všech (55 %) tvoří rodiče dětí mladších 18 let – „mámy a tátové“ světa.

Když toto srovnání nicméně rozšíříme, je jasné, že optimismus vede k různým výsledkům. U otázky, jaká pozitivní opatření v oblasti klimatu již podnikají, zástupci generace COP uvedli: nižší úroveň akce, než je celosvětový průměr, v devíti ze 14 kategorií; a nižší úroveň akce než mámy a tátové ve 12 ze 14 kategorií (viz tabulka opatření v oblasti klimatu v poznámkách pro editory níže).

Důvodů je pravděpodobně více. Generace COP se změnou klimatu a rostoucím zaměřením na životní prostředí vyrostla, zatímco starší věkové skupiny mohou vnímat rostoucí proměnlivost v průběhu času. Je také zajímavé si uvědomit, že generace COP vnímá „rostoucí ceny“ jako větší problém než „změnu klimatu“ (51 % vs. 47 %), takže pravděpodobnou příčinou je také cenová dostupnost udržitelných možností, jež jsou často dražší.

Činnost – a nečinnost – v oblasti klimatu

I když se pozitivní opatření v oblasti klimatu šíří ve velké míře, existují skupiny respondentů, kteří uvádějí, že v klíčových oblastech nebudou nikdy dělat nic. Například 38 % respondentů celosvětově uvádí, že již omezilo obchodní a rekreační cesty do zahraničí, a dalších 30 % uvádí, že to plánuje. Téměř každý šestý člověk však uvádí, že to neudělá nikdy (17 %).

Tato neochota jednat v oblasti mezinárodního cestování je výrazně vyšší na trzích, jako jsou Singapur, Španělsko a Spojené království (21 %), Japonsko a Nizozemsko (22 %), Kanada a Německo (23 %), Austrálie a Srbsko (26 %) a Izrael (31 %). Naopak to, že nikdy neomezí zahraniční cesty, říká méně lidí ze zemí, jako je Jižní Korea (9 %), Čína (10 %), Egypt a Turecko (11 %) a Maroko a Spojené arabské emiráty (12 %).

Celosvětově je reakce „Tohle nebudu dělat nikdy“ obzvláště patrná rovněž v oblastech, jako je snížení spotřeby živočišných produktů (18 %), bojkot neudržitelných značek (15 %) a povzbuzování přátel a rodiny, aby se informovali o klimatické krizi (10 %).

Důvody odporu k jednání budou složité, včetně geografických, kulturních a ekonomických faktorů a víry ve schopnost lidstva vyřešit daný problém, aniž by bylo nutné přijímat individuální kroky.

Technologie jako řešení

Respondenti Barometru považují technologie za nejdůležitější zbraň v boji proti katastrofickým klimatickým změnám.

Na otázku, co považují za nejdůležitější věc, kterou může firma v rámci řešení tohoto problému udělat, uvedlo 48 % investice do ekologických technologií. Těsně pak následovala zlepšení v oblasti recyklace a opětovného používání výrobků (45 %) a pětici nejdůležitějších opatření doplnilo snížení využívání zdrojů (28 %), podpora účasti zaměstnanců na ekologických aktivitách (21 %) a kompenzace dopadu uhlíku a plastu (21 %).

Henning Ohlsson, ředitel pro udržitelnost společnosti Epson Europe, uvedl: „Barometr klimatické reality společnosti Epson zajišťuje, že v době, kdy se svět snaží řešit změnu klimatu, budou vyslyšeny všechny hlasy – včetně hlasů často přehlížené generace COP. Ukázal, že možnými překážkami pro činnost milionů mladších lidí je obeznámenost a cenová dostupnost. Ukazuje nám, že někteří lidé nadále ignorují katastrofické změny klimatu a odmítají nebo se cítí neschopní jednat. Tyto problémy však nejsou omezené na konkrétní skupiny: jsou výzvami pro nás všechny. Máme-li klimatickou krizi vyřešit, musíme jednat jednotně.

Barometr společnosti Epson nám také ukazuje cestu vpřed, protože lidé očekávají, že se společnosti v rámci ekologické transformace ujmou vedení. Společnost Epson vnímá jako řešení technologie, které umožní vytvářet produkty navržené tak, aby při výrobě a používání spotřebovávaly méně zdrojů, vydržely déle, byly snadněji opravitelné, znovu použitelné a snadněji recyklovatelné. Společně můžeme vytvořit řešení, která lidé potřebují, když se snaží zmírnit dopad na klima.“

O společnosti Epson

Společnost Epson je globální technologický lídr, jehož filozofie efektivních, kompaktních a precizních inovací obohacuje životy a pomáhá vytvářet lepší svět. Společnost se zaměřuje na řešení společenských otázek prostřednictvím inovací v oblastech domácího, firemního, komerčního a průmyslového tisku, výroby, projekce a zároveň životního stylu. Cílem společnosti Epson je do roku 2050 dosáhnout uhlíkové neutrality a eliminovat používání vyčerpatelných podzemních zdrojů, jako jsou ropa a kovy.

Globální korporace Epson Group vedená společností Seiko Epson Corporation se sídlem v Japonsku dosahuje ročních prodejů v hodnotě přes 1 bilion JPY.

Environmentální vize 2050 –  http://eco.epson.com/

Společnost ModernTV se již potřetí v řadě umístila v žebříčku Deloitte Fast 50

Společnost ModernTV, která dodává kompletní OTT ekosystém poskytovatelům obsahu po celém světě, se umístila v žebříčku Deloitte Fast 50 v kategorii Česká padesátka na 44. místě. V České republice platformu ModernTV využívají například služby SledovaniTV, Nordic TV, PODA net.TV či VOD služba Edisonline.

Rok 2023 byl pro společnost klíčový, podařilo se nám významně posílit naši pozici v Jižní Americe a daří se nám na nových trzích v Asii. Umístění v žebříčku Deloitte je pro nás motivací k dalšímu růstu,” říká vedoucí zahraničního obchodu společnosti ModernTV Roman Slavík.

ModernTV platforma se vyznačuje vysokou mírou škálovatelnosti a možnosti přizpůsobení systémů pro potřeby klienta. Díky své komplexnosti je nabízena jak menším a středním kabelovým či internetovým poskytovatelům, tak velkým Telco operátorům.

Mezi nejvýznamnějšími zahraniční klienty patří španělská služba Wotta TV či jihoamerické společnosti Win z Peru a NetUno z Venezuely. Celkem konzumuje video obsah skrze platformu ModernTV ke konci roku 2023 více než 800 000 koncových uživatelů po celém světě.

Žebříček Deloitte Fast 50 oceňuje každoročně nejrychleji rostoucí technologické společnosti. ModernTV se v žebříčku umístila již potřetí v řadě!

O společnosti ModernTV

Hlavním trhem pro ModernTV byla do roku 2015 díky historické kontinuitě Česká

a Slovenská republika. Od roku 2016 je ModernTV stále více přítomna v zahraničí, kde se zaměřuje na zahraniční trhy zejména Latinské Ameriky, Afriky a Asijsko-pacifického regionu. Právě tam dnes roste poptávka po IPTV/OTT službách a technologiích umožňující jejich provoz.

ModernTV má díky dlouholeté spolupráci se službou SledovaniTV zkušenost se samotným provozem platformy, proto dokáže velmi efektivně a flexibilně reagovat na požadavky klientů při vývoji customizovaného řešení.

Mezi největší výhody technologického řešení společnosti ModernTV patří servisní podpora a monitorovací centrum dostupné 24/7, nízký bitrate, efektivní transcoding a široké spektrum podporovaných zařízení, včetně aplikací pro Smart TV LG a Samsung.

Antibakteriální USB fleška – originální nápad z dílny známé značky GOODRAM

Ionty stříbra na povrchu flešky UME3 CARE likvidují až 99 % mikrobů; zároveň jde o moderní zařízení, které je dostupné v kapacitách od 16 GB po 128 GB a s rozhraním USB 3.0 se zpětnou kompatibilitou.

Wilk Elektronik SA, evropský výrobce počítačových pamětí, SSD a paměťových zařízení, představuje antibakteriální USB disk s názvem GoodRam UME3 CARE, jehož velkou předností je rychlý přenos dat – ale nikoliv už mikrobů. Hodí se tak nejen do kancelářských prostor, ale i tam, kde je čistota prostředí velkou prioritou. Zároveň jde o moderní USB disk s dlouhou životností, s kapacitou až 128 GB a rychlostním rozhraním USB 3.0 včetně zpětné kompatibility 2.0 či 1.1. Jaká technologie potlačuje růst mikrobů a jaké další praktické výhody tento USB disk má?

Goodram UME CARE byl vytvořen pro ty, pro které je důležitá bezpečnost a hygiena, zejména v kancelářských prostorách. Díky technologii Biomaster obsahuje pouzdro výrobku ionty stříbra s baktericidními vlastnostmi. V důsledku toho je výrobek po celou dobu používání zcela chráněn před bakteriemi. Antibakteriální vlastnosti UME CARE byly zaručeny laboratorními testy. Po 24 hodinách je redukce mikroorganismů na povrchu UME CARE až 99 %.

Až 128 GB a rychlé čtení i zápis

USB flash disk UME3 CARE je k dispozici v kapacitách 16, 32, 64 a 128 GB. Použité komponenty umožňují dosáhnout rychlosti čtení až 60 MB/s a zápisu až 20 MB/s. Stejně jako na všechny ostatní USB flash disky GOODRAM se na UME3 CARE vztahuje doživotní záruka výrobce.

Odolnost proti stříkající vodě a kompatibilita s nejnovějšími OS

Jde o nejnovější model řady UME3 USB z dílny známé značky GoodRam, která kromě zmíněných hygienických vlastností je i voděodolná (odolnost proti stříkající vodě), při běžném používání je velmi odolná a má vysokou životnost nejen díky zvolenému pouzdru, ale i díky použitým elektronickým komponentům, proto na ni GoodRam dává doživotní záruku. Je rovněž kompatibilní s OS Windows, MacOS i Linux.

Plastické pouzdro krytky umožňuje jednoduché sundání, i když má uživatel např. mokré ruce. Zdířka na poutko zároveň umožňuje USB disk nosit i jako klíčenku.

Technologie BIOMASTER

Prokazatelně potlačuje růst mikrobů až z 99,99 %.

Je založena na technologii iontů stříbra, která je uznávaná již po staletí a nemá žádné škodlivé účinky.

Byla mnohokrát testována, a to i podle norem ISO.

Biomaster je účinný po celou zamýšlenou dobu životnosti výrobku, do kterého je přidán. Je zabudovaný a neodbourává se ani nevyplavuje.

Germicid je bez zápachu a není vidět. Neovlivňuje výrobek žádným viditelným způsobem, kromě toho, že jej činí antibakteriálním.

Polymer ošetřený přípravkem Biomaster lze účinně recyklovat bez jakýchkoli komplikací.

Nejvyšší kvalita = doživotní záruka

Všechny USB flash disky GOODRAM jsou vyráběny v Polsku, blízko českých hranic, a to pouze z pečlivě vybíraných komponent. Předtím, než se vydají na cestu do maloobchodních prodejen, procházejí několikastupňovými testy kvality. Oddělení kontroly kvality zajišťuje, že každý USB je dokonale připraven na dlouholeté používání, a proto našim uživatelům garantujeme doživotní záruku.

Kompatibilní s operačními systémy:

  • Windows 2000 SP4 – a vyšší,
  • MacOS 10.5.x – a vyšší,
  • Linux v.2.6.x – a vyšší.

Ostatní parametry:

  • Voděodolná.
  • Oko na poutko.
  • Antibakteriální, bez zápachu, recyklovatelná.
  • Kompatibilita i s rozhraními USB 3.1, 3.0, 2.0, 1.1.

VIDEO s hercem Jiřím Krampolem a USB flash diskem UME3 CARE:

O Wilk Elektronik SA

Wilk Elektronik SA je polský výrobce paměťových a úložných produktů pod značkami Goodram a IRDM. Společnost byla založena v roce 1991 jako distributor a již po několika letech se stala předním dodavatelem počítačových pamětí v Polsku. Na konci 90. let 20. století pocházelo až 70 % paměťových modulů prodaných v Polsku od společnosti Wilk Elektronik. Na konci roku 2003 uvedla společnost Wilk Elektronik SA na trh první paměťové moduly RAM vyráběné v Polsku pod značkou Goodram. Dalším krokem bylo uvedení USB flash disků a paměťových karet Goodram v roce 2006. Pro posílení rozvoje této produktové řady navázala společnost Wilk Elektronik SA v roce 2008 strategickou spolupráci se světovým lídrem v oblasti flash technologií – společností Toshiba, v současnosti Kioxia. Výrobky s logem Goodram jsou dostupné v zemích celé Evropy, v Asii a Africe. V letech 2013 až 2014 společnost přijala novou výzvu a uvedla na trh novou produktovou řadu zaměřenou na průmyslová řešení – Goodram Industrial. Tato skupina výrobků zahrnuje paměťové karty (včetně Compact Flash), SSD disky a paměťové moduly pro různé průmyslové aplikace. Druhou značkou společnosti Wilk Elektronik SA je IRDM a je zaměřena na hráče, profesionály a nadšence. Více na www.goodram.com .

Ve své grantové výzvě podpořil Google.org vzdělávací platformu pro začínající startupy StartupBox. S implementací umělé inteligence jí pomůže partnerství s Appliftingem

Česká vývojářská společnost Applifting pomůže platformě StartupBox s využitím umělé inteligence. StartupBox s ní chce formou digitálního mentora podpořit začínající podnikatele v menších městech a regionech vzdálených od startupových hubů v centrech velkých měst. Ti často nemají v dosahu zkušené mentory, kteří by jim pomohli jejich inovativní podnikání budovat. Jako cíl nového projektu si StartupBox vedle samotného vývoje klade také pomoc šesti tisícům uživatelů s validací jejich projektů. Na vývoj a implementaci AI využije prostředky z grantu, který již podruhé získal od Google.org, filantropické odnože společnosti Google, v rámci výzvy Google.org Impact Challenge: Tech for Social Good. Applifting se po dobu dvou let postará o kompletní vývoj umělé inteligence a bude zajišťovat relevantnost generovaných informací.

„Budovat firmu v metropolích je do značné míry jednodušší než v regionech. Founder má na dosah ruky mnoho dalších podnikatelů a programů, kteří mu mohou předávat zkušenosti a pomáhat rozjet podnikání. Podnikatelé z menších měst nebo venkova jsou oproti tomu ve výrazně obtížnější situaci a právě těmto lidem chceme s naším AI mentorem pomoci rozjet jejich vysněný projekt,“ vysvětluje Petr Mandík, spoluzakladatel StartupBoxu.

StartupBox je nezisková společnost, která více než čtyřem tisícům registrovaných uživatelů předává know-how, inspiraci a rady, bez ohledu na to, odkud jsou. Podle dat společnosti přitom asi 60 % z nich rozjíždí své projekty mimo velká města. V České republice se ale většina začínajících firem akumuluje ve velkých městech, a pro ostatní podnikatele je tak těžké získat nutné informace a pomoc. V rámci platformy StartupBoxu mohou uživatelé využívat velké množství videoškolení, návodů, diskuzí v komunitě či online workshopů. Současnou podobu platformy pomáhal Applifting budovat již v roce 2021, kdy StartupBox získal od společnosti Google.org svůj první grant. Nyní díky tomuto dlouholetému partnerství a novému grantu začne využívat možnosti umělé inteligence.

„StartupBox se svou aplikací a obsahem pomáhá již řadu let začínajícím firmám z regionů překonávat bariéry dané jejich omezeným přístupem k know-how a podpoře ze strany startupového ekosystému. Využití AI technologie k individuálnější, uživatelsky přívětivější a přirozenější formě je pro nás logickým vývojem na cestě za naší misí. Tou je podpora lidí, kteří chtějí rozjet svou firmu, ale s podnikáním nemají zatím žádné zkušenosti. V začátcích jim proto pomáháme posunout jejich projekty od nápadu k validaci,“ dodává Pavel Bartoš, spoluzakladatel StartupBoxu.

Mentoring na dosah

Od využití umělé inteligence si StartupBox slibuje ještě větší možnosti pomoci, kterou nabízí zakladatelům mladých firem. Díky bohatým zkušenostem s využitím AI v zakázkovém vývoji softwaru bude Applifting v rámci grantového projektu zaštiťovat zejména technickou stránku, ať už na straně backendu, či frontendu. Vše proto, aby připravil platformu na integrování umělé inteligence. Podílet se ale bude také na definování celkové podoby rozhraní a na konkrétním modelu rozhodování a cestách, kudy AI uživatele nasměruje. Zároveň bude schopna zohlednit kroky, které již podnikatel v minulosti udělal, a navrhnout mu další postup, jak firmu rozvíjet. Doporučí mu například vhodný byznysový model nebo materiály ke studiu. Startupům tak pomůže najít cestu ke správnému validování produktu, nalezení zákazníků a zhodnocení společnosti. Experti ze společnosti Applifting proto po celou dobu trvání spolupráce dohlédnou na to, aby model generoval relevantní a ověřené informace dle lokálních dat z českého a slovenského trhu.

„Umělou inteligenci nepoužíváme jen při vývoji, ale také při integraci do produktů našich klientů. Ze zakázek společnosti a z vlastních projektů našich applifterů vidíme, že v českém startupovém ekosystému vznikají opravdu skvělé nápady. Proto se jej snažíme podporovat, jak jen můžeme, a jsme rádi, že můžeme pomoci dalším startupům, které nemají možnost působit v centrech českých velkoměst a využívat jejich místních technologických hubů,“ uvádí Jiří Ettler, product developer, který v rámci Appliftingu vede partnerství se StartupBoxem.

Vedle vývoje softwaru pro scale-upy a velké finanční společnosti jako například Erste Group, BankID či Investown se Applifting velkou měrou angažuje na české startupové scéně. Tu pomáhá rozvíjet organizováním řady eventů, programátorského bootcampu, nebo například inkubátoru Fintech Booster, který pomáhá mladým fintechovým projektům. Mimoto ve svých kancelářích nabízí také sdílené coworkingové prostory, čímž přímo pod svou střechou pomáhá společnostem budovat network českých startupistů.

„Také jsme svoji, dnes již desetiletou cestu začínali v garáži. Víme, jak složité to je, a právě proto se na tento projekt ve spolupráci s Google.org a StartupBoxem těšíme. Budovat digitální produkt s využitím AI je naše parketa,“ uzavírá Vratislav Kalenda, spoluzakladatel a CEO Appliftingu.

Více o Appliftingu

Applifting je české vývojářské studio, které vytváří software a aplikace na míru pro přední tuzemské i zahraniční společnosti. Podle žebříčku Deloitte Fast 50 za rok 2020 jde o osmou nejrychleji rostoucí firmu v České republice a 22. ve střední Evropě. Applifting stojí na unikátním principu naprosté otevřenosti. Každý applifter může ovlivňovat směřování firmy i výběr projektů. Všichni navzájem znají výši svých platů a vědí, co musejí udělat pro to, aby se profesně i finančně posunuli. Také proto Applifting patří mezi tzv. tyrkysové firmy, pro něž je na prvním místě spokojenost zaměstnanců a klientů, zisk je pouze nástrojem pro dosahování vyšších cílů. Mezi hlavní klienty studia patří Jablotron, mateřská společnost České spořitelny Erste Group, kanadský gigant Telus a Heureka. Applifting vznikl v roce 2014 jako garážový projekt Filipa Kirschnera a Vratislava Kalendy a od té doby se rozrostl na 170 pracovníků v celé skupině.

Generace z 90. let odchází do důchodu, poptávka po jejich službách ale roste. Pracovní trh postrádá samostatné účetní

Tuzemským firmám chybí samostatné účetní. Podle podrobného průzkumu Svazu účetních České republiky se jejich stavy od roku 2018 kontinuálně snižují. Podle odborníků je tato profese dlouhodobě podhodnocená, a to jak po finanční, tak po společenské stránce. Pro mnohé zájemce tak tato profese ztrácí atraktivitu. Spousta mladých absolventů vysokých škol se navíc bojí zkusit účtovat na volné noze, a tak raději sbírá zkušenosti u zaměstnavatele.

Podrobný průzkum Svazu účetních ČR z roku 2021 ukázal, že účetních stále ubývá, přestože poptávka po nich mezi firmami roste. Generace účetních, která si založila živnost v devadesátých letech minulého století, se totiž v horizontu několika let chystá odejít do důchodu. „Podle signálů, které máme z regionů i od podnikatelské sféry, se situace z předloňska nijak nezměnila. Stále platí, že poptávka společností po samostatných účetních je vysoká. Ani s novou účetní legislativou a nastupující digitalizací nelze očekávat, že by účetní, kteří zahájili aktivitu v devadesátých letech, byli ochotní takzvaně přesluhovat,“ hodnotí situaci na pracovním trhu Magdalena Králová, prezidentka Svazu účetních České republiky.

Data jí dávají za pravdu. Podle statistik databáze Albertina počet nově vzniklých samostatných účetních kontinuálně klesá od roku 2018, mezi lety 2020 a 2021 dokonce o polovinu. V Česku tak dlouhodobě vzniká střet mezi vysokou poptávkou na straně firem a nedostatkem kvalitních účetních na volné noze. Účetní profese je podle odborníků dlouhodobě podhodnocená. „V době centrálně plánované ekonomiky byla práce účetních degradována na pořizování dat a toto povědomí o pozicích účetní stále trvá. Profese je dlouhodobě podceňována jak společensky, tak finančně,“ vysvětluje Králová.

Situaci často nepomáhá ani chování zákazníků, kteří nedodávají podklady včas a v požadovaných formátech, to účetním způsobuje více práce. „Obvykle totiž nemají odvahu narovnat vztah se zákazníky a zavést jasnější procesy pod pohrůžkou zrušení smlouvy, protože se bojí odchodu klienta ke konkurenci. Jak je vidět, počty účetních ubývají, takže se dříve nebo později stane to, že v této profesi bude nedostatek kvalitní pracovní síly, a pak už obava útěku zákazníka ke konkurenci nebude tak palčivá,“ popisuje Jan Štacha, vedoucí oddělení firmy Seyfor, která vyvíjí nový, plně cloudový účetní software Evala. Dodává, že by účetní měli vyžadovat po zákaznících alespoň elementární disciplínu vzhledem k procesu, který si obě strany předem odsouhlasí.

Účetní po škole hledají jistotu

Navíc se ukazuje, že mladí účetní se čím dál víc obávají opustit své zaměstnání a vydat se na dráhu živnostníka. Jednou z nich je i Adéla Kučerová, která na Vysokém účetní technickém v Brně vystudovala inženýrský obor zabývající se řízením rizik firem a institucí. Po dokončení studia zamířila pracovat jako účetní na hlavní pracovní poměr. „V práci pod zaměstnavatelem je výhodou to, že člověk si ve většině případů nemusí hledat klienty sám, ale dostane již přidělenou práci. Zatím ještě nemám dostatečné množství zkušeností k tomu, abych pracovala samostatně. Po třech letech praxe se setkávám stále s novými věcmi, se kterými potřebuji pomoct nebo je alespoň zkonzultovat s někým zkušenějším,“ tvrdí Kučerová.

V budoucnu chce možnost stát se samostatnou účetní alespoň zvážit. Velkou výhodou by podle ní byla především flexibilní pracovní doba, výběr klientů podle individuálních kritérií a také možnost vlastní cenotvorby. „I když má zaměstnanec všechnu svou práci hotovou, musí na pracovišti trávit čas. Také dovolená se musí přizpůsobovat dle podmínek na pracovišti, například s ohledem na ostatní kolegy nebo množství práce,“ vyjmenovává mladá účetní.

Málo peněz za vysokou odbornost

Situaci by mohlo podle expertů narovnat zlepšení finančních podmínek, za kterou účetní svoji práci vykonávají, a zároveň posilování tzv. soft-skills. Účetní by se neměli bát přijmout odpovědnost, ale též by si měli umět říct o patřičné ocenění. „Je to vysoce kvalifikovaná profese, k jejímu správnému vykonávání se musíte neustále vzdělávat a učit. Pokud se cítí být podhodnoceni, je to nejspíše tím, že si nedovedou říct o tolik peněz, kolik by jejich kvalifikaci odpovídalo, a to je škoda,“ tvrdí firemní sociolog Vojtěch Bednář.

Ve vnímání Čechů není profese účetního (narozdíl od vrcholových manažerů či právníků) tou nejatraktivnější, přestože na nich leží spousta vykonané práce i zodpovědnosti. Podle Jana Štachy se navíc musí často popasovat s nevyhovujícími pracovními podmínkami ve svých firmách. „Absolventi obchodních akademií si určitě nevysnili, že budou sedět za počítačem, opisovat papíry, a ještě se stresovat, že nemají všechny potřebné podklady ke své práci včas,“ doplňuje expert.

Jak by vypadala situace na pracovním trhu, pokud bude nedostatek účetních pokračovat? To si prezidentka Svazu účetních ČR raději nechce představovat. Systém účetních informací je pro ekonomický organismus nezastupitelný. Informace z účetnictví jsou základnou pro rozhodování firem a výpočet daní. V nejčernějším scénáři by bylo ohroženo i daňové inkaso, jehož výše má samozřejmě dopad na fungování ekonomiky jako celku,“ uzavírá Králová.

Exit mobile version