CSRD je pro Česko příležitostí, malé a střední podniky ale potřebují podporu

Od ledna 2024 začne platit nová směrnice o nefinančním reportingu, známé jako Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Dokument přináší nové výzvy pro české podniky. Ne všechny firmy a podnikatelé vědí, že se to týká právě jich a na co se mají připravit.

Nová pravidla CSRD si kladou za cíl zvýšit transparentnost podniků ve vztahu k environmentálním, sociálním a governance (ESG) faktorům. „Tato směrnice se týká všech obchodních společností s více než pěti sty zaměstnanci, které budou muset ve svých zprávách o hospodaření zveřejňovat informace o tom, jak jejich obchodní model podnikání přispívá k ochraně životního prostředí a zohledňuje sociální aspekty,“ vysvětluje Karel Kotoun, CEO společnosti Green0meter.

Výzva pro malé a střední podniky

Výzvou zůstává, že mnohé malé a střední podniky nejsou si vědomy, že CSRD ovlivní i je, především prostřednictvím dodavatelských řetězců velkých společností. Neinformovanost může vést k náhlému tlaku na adaptaci, který bude pro mnohé z nich obtížně zvládnutelný. V tomto kontextu přichází na pomoc platforma Green0meter.com, která nabízí sadu nástrojů pro efektivní řešení požadavků CSRD. „Platforma umožňuje uživatelům sběr a analýzu dat, provádění auditů, stanovení cílů udržitelnosti a vyhodnocení dvojité materiality, což je zásadní pro pochopení vlivu podnikání na společnost a životní prostředí a naopak,“ vysvětluje Karel Kotoun.

Šetření provedené Hospodářskou komorou České republiky odhaluje, že připravenost velkých podniků je na rozdíl od malých a středních firem a osob samostatně výdělečně činných (OSVČ) poměrně vysoká. Zatímco každá osmá velká firma již deklaruje plnou připravenost, více než 80 % OSVČ a malých podniků se mylně domnívá, že na ně CSRD nemá vliv.

Tlak na snižování uhlíkové stopy v dodavatelském řetězci je vidět již dnes

Technologie hrají klíčovou roli ve snížení energetické, materiálové a uhlíkové náročnosti průmyslu. V zemi, která je nejprůmyslovější v Evropě a jejíž energetická náročnost průmyslu je zhruba dvakrát vyšší na jednotku HDP než průměr EU, může mít CSRD silný dopad na celou ekonomiku.

Navíc, české podniky, které jsou součástí mezinárodních dodavatelských řetězců, se mohou setkat s tlakem na snížení uhlíkové stopy, který bude podmiňovat další obchodní spolupráci. A s ohledem na to, že třetina hodnoty produkce ČR připadá na vývoz, je adaptace na CSRD nezbytná pro udržení zahraniční poptávky a výkonnosti českého hospodářství,“ dodává Kotoun.

Usnadnit zavedení CSRD by mohl centrální zdroj informací pro všechny firmy

Podpora ze strany státu a národní rozvojové banky je pro české podniky nezbytná, zejména ve světle přípravy na novou legislativu CSRD. Je důležité zdůraznit, že jak CSRD, tak i EU Taxonomie vytváří společný jazyk pro aktéry na finančním trhu a otevírá cestu k zeleným investicím.

Jedním z klíčových kroků by mohlo být zřízení unifikovaného ESG (Environmentální, Sociální a Governance) hubu, který by podnikům poskytl nejen přístup k informacím a nástrojům potřebným pro klasifikaci dle EU Taxonomie, ale také průvodce komplexním řešením požadavků CSRD.

Tento centrální zdroj by mohl sloužit jako vzdělávací a konzultační platforma, kde by firmy mohly získat nezbytné znalosti a nástroje pro efektivní navigaci v procesu reportingu, aniž by byly nuceny investovat značné finanční prostředky do externích konzultačních služeb.

Tato iniciativa by nejen ulehčila přechod k udržitelnějšímu podnikání, ale také podpořila rovnoměrnější distribuci znalostí a zdrojů mezi podniky všech velikostí a typů, což by napomohlo celkovému rozvoji a konkurenceschopnosti českého hospodářství. Například Česká hospodářská komora doporučuje, aby stát inicioval informační kampaně, které by podnikatelům nová pravidla přiblížily a pomohly jim v přípravě. Vývoj a implementace těchto technologií by mohly představovat prostředek pro druhou ekonomickou transformaci České republiky.

Je třeba, aby všechny podniky, bez ohledu na velikost, začaly s přípravou na CSRD co nejdříve. S pomocí nástrojů, jako je Green0meter, mohou české firmy nejen splnit nové evropské požadavky, ale i zlepšit svou udržitelnost a přispět k lepší budoucnosti. Příprava na CSRD není pouze o splnění legislativních požadavků, ale i o strategické příležitosti pro zlepšení podnikatelského prostředí a životní úrovně v České republice,“ radí Karel Kotoun, CEO společnosti Green0meter.

Světový unikát: v Česku ožil robotický prototyp oblíbené postavičky Poro ze hry League of Legends

V Česku poprvé na světě ožil unikátní prototyp oblíbené postavičky Poro z populární online videohry League of Legends. „Porobot“ vznikl díky společnostem Mastercard a Komerční banka, které dlouhodobě podporují českou esportovou scénu a bílé chlupaté stvoření se zálibou v sušenkách je také tváří nejnovější limitované edice platebních karet s oficiálním designem League of Legends. V originální kampani kartu s Porem uvádí legendy české hráčské „lolkové“ komunity Freeze, Herdyn a Charmie.

Světově unikátní prototyp „živého“ Pora, oblíbené postavičky z populární online videohry League of Legends, vyrobili čeští tvůrci filmových rekvizit Martin Péč a Miroslav Holub spolu s kreativní agenturou Good Game. Funkční robot (animatronik) v podobě Pora se umí pohybovat, vyplazovat jazyk, mrkat očima, hýbat knírem a vydávat zvuky. Má v sobě totiž zabudovanou SIM kartu a je možné jej ovládat přes tablet. Ve hře je Poro nehratelnou postavou, nyní však ožívá – poprvé v historii ho budou moci hráči ovládat jako robota v reálném světě.

Postavička ožila v rámci nejnovější kampaně společností Mastercard a Komerční banky, které dlouhodobě podporují českou esportovou scénu. Ve spolupráci s českými legendami české hráčské „lolkové“ komunity Freezem, Herdynem a Charmie nyní představují porobota v nové kampani, jejíž součástí jsou také unikátní platební karty s „lolkovým“ designem.

„Společnost Mastercard v oblasti esportu působí dlouhodobě a díky globálnímu partnerství s Riot Games přináší českým fanouškům unikátní zážitky. Naše esportová komunita stále roste, je velmi inovativní a moderní způsoby placení jsou pro ni už zcela přirozené. Jsme přesvědčení, že i nové designy karet s motivy League of Legends si mezi hráči získají příznivce,“ říká Pavla Císařová, marketingová ředitelka společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.

„Esport představuje nezanedbatelný segment trhu, který se každým rokem zvětšuje. V současné chvíli lze za hráče videoher v nejširším slova smyslu považovat dva miliony lidí v ČR, mezi které se ve svém volném času také nezdráhám zařadit. V KB tuto komunitu bereme vážně – jako jediná banka v České republice nabízíme klientům novou limitovanou edici dvou karetních designů League of Legends. Nová éra KB je koneckonců i o tom, aby ´bankování´ byla zábava a klient se v bankovním prostředí cítil uvolněně,“ říká Jitka Haubová, členka představenstva KB odpovídající za agendu udržitelnosti.

Kampaň je inspirovaná celosvětovým herním fenoménem League of Legends a navazuje na dvě předchozí úspěšné série platebních karet s motivy z videohry. Poprvé ale není na kartě jeden z tzv. championů, ale nehratelná postava – Poro. Hráči mají na výběr i druhou variantu, kterou je design karty s neohroženou Kai’Sou. S výběrem motivů pomohly hvězdy kampaně – české legendy hráčské „lolkové“ komunity Freeze, Herdyn a Charmie. Kromě originálního vizuálu hráči ke kartě navíc získají i cennou odměnu v podobě 6250 RP bodů, což je virtuální měna, za níž si mohou ve hře dokoupit různé doplňky, a především populární skiny na své championy.

Jak vznikal robotický Poro? Odpovídá jeden z tvůrců Martin Péč

Jak dlouho jste na výrobě Pora pracovali?

Na výrobě Pora pracovalo celkem 9 lidí pod vedením Martina Péče a Miroslava Holuba, a to zhruba po dobu dvou měsíců. Primárně se věnovali návrhu Pora ve 3D, vymýšlení kompletní animatroniky a elektroniky, 3D tisku dílů a jejich laminování, osazování serv a programování, ale také třeba šití chlupatého oblečku nebo patinování rohů a dalším detailům.

V čem byla výroba modelu Pora největší výzvou?

Nejkomplikovanější na Porovi byl pohyb celého těla. Vymyslet a otestovat způsob, jak naznačit jeho charakteristické poskakování vpřed byl nestandardní oříšek.

Z jakých materiálů je Poro vyrobený?

Materiálů, ze kterých je Poro vyrobený, je relativně hodně. Základ tvoří 3D tisk z PETG, zpevněný navíc polyesterem a skelným vláknem, nosná konstrukce je z hliníku, další díly jako třeba šrouby jsou kovové, řemenice je gumová. Porova srst je z plyše, oči a víčka jsou z plexi a jazyk je silikonový.

Kolik motorků a pohyblivých součástí je uvnitř?

Uvnitř Pora je celkem 5 motorů, jeden stejnosměrný motor s převodovkou, jeden krokový motor a zbytek servomotory.

Proč se rozhodli zrovna pro Pora?

Poro je dlouhodobě jednou z nejoblíbenějších postav ze světa League of Legends, i když za něj paradoxně není možné ve hře hrát. Právě to ale chtěla Komerční banka spolu s Mastercardem změnit – a dát českým hráčům jako prvním na světě možnost Pora ovládat, a to navíc rovnou v reálném světě. Obě značky tím chtěly potvrdit svou klíčovou roli v české lolkové komunitě, kdy už dříve společně nejen vytvořily obří sochy herních championů, ale navíc uspořádaly i největší domácí LoL turnaj v historii – Prague Champs.

Jak funguje ovládání pomocí SIM a tabletu? Proč autoři nevyužili třeba jen Wifi / Bluetooth?

Standardně se animatroniky ovládají pomocí profesionálních vysílaček. Ty jsou ale pro běžného uživatele poměrně komplikované, zatímco my jsme chtěli, aby Pora zvládl ovládat i běžný člověk. Zároveň měl Poro fungovat kdekoliv, a to třeba i venku, ne jen v dosahu Wi-Fi sítě. Připojení Pora prostřednictvím SIM karty pak navíc usnadnilo i jeho propojení s Twitchem.

Ovládání v tabletu nám pak umožňuje nejen ovládat každou jeho část zvlášť (např. oči, pusu, jazyk atp.), ale zároveň si předem „naprogramovat“ celé akce. Takže se Poro umí například rozesmát, usnout, probudit se – a to vše zmačknutím jednoho tlačítka v tabletu.

Jak bude probíhat ovládání přes internet (třeba skrz Twitch chat). Jak nebo kdy bude možné takto Pora ovládat.

Pora je možné ovládat prostřednictvím Twitche během speciálních streamů zapojených influencerů – Herdyna, Freeze a Charmie. Za každých deset sušenek, které pošlou diváci Porovi do chatu v podobě emoji, předvede některý z kousků, které umí. (Během prvního streamu, který už proběhl, mu diváci jen za necelou hodinu poslali přes 2300 sušenek.)

Background:

Nová lolková limitka i výroba „živého“ Pora navazuje na bohatou historii spojení Mastercard, Komerční banky a české lolkové scény.

  • V minulosti již vydali dvě série karet s 9 různými championy.
  • Na podporu té první pak uspořádali největší online i offline šifrovací hru v historii ČR (potvrzeno v České knize rekordů), do které se zapojilo přes 11.000 účastníků.
  • Na podporu druhé edice pak společně uspořádali historicky největší český turnaj ve hře League of Legends, který se ve vyprodaném O2 universu navštívilo cca 3000 fanoušků (turnaj byl Českou eventovou asociací vyhlášen jako Nejlepší event roku 2022).

Síťové audio: Axis uvádí ovladač pro snadnější nastavení hlasitosti i zdroje zvuku v zónách

Společnost Axis Communications představuje nový ovladač hlasitosti AXIS C8310, který doplňuje portfolio síťových audio produktů Axis. Tento jednoduchý ovladač umožňuje místnímu personálu nastavit hlasitost a zvolit zdroj zvuku v dané zóně bez nutnosti přihlášení a použití softwaru.

Ovladač hlasitosti je ideální do prostředí s proměnlivou návštěvností nebo proměnlivou úrovní hluku, jako jsou maloobchodní prodejny, sklady, čekárny a také jídelny. Stejně dobře se hodí do prostor, kde se konají různé aktivity a akce, jako jsou komunitní centra, výrobní haly, učebny nebo společenské místnosti pečovatelských domů.

Ovladač AXIS C8310 rozšiřuje flexibilitu a odezvu místních audiosystémů a zároveň pomáhá organizacím udržovat centralizované ovládání. Má jednoduché a snadno použitelné rozhraní. Jasné symboly označují zvýšení a snížení hlasitosti, úplné ztlumení a také tři různé zdroje zvuku. Zaměstnancům umožňuje pouhým stisknutím tlačítka přizpůsobit zvuk okolnostem v místě instalace (například podle velikosti nebo typu publika). Výběr se potvrzuje stisknutím klávesy a podsvícená tlačítka indikují vybraný zdroj zvuku a aktivní stav ztlumení.

Ovladač hlasitosti AXIS C8310 zajistí peronálu na místě optimální poslech – umožňuje nastavit hlasitost a dle potřeby vybrat jeden ze tří předkonfigurovaných zdrojů zvuku. Vše snadno, pouhým stisknutím tlačítka.

Důležitá hlášení mají vždy přednost

V aplikaci AXIS Audio Manager Edge nebo AXIS Audio Manager Pro lze nakonfigurovat tři možné zdroje zvuku. Změny provedené pomocí ovladače hlasitosti AXIS C8310 ovlivňují vybraný zdroj zvuku pouze v přidružené zóně, nikoli však živá nebo plánovaná oznámení. Můžete tak rozšířit flexibilitu svého audio systému, aniž byste ohrozili hlasové zprávy. Všechna důležitá hlášení se přehrávají podle konfigurace v softwaru pro správu zvuku a mají tak prioritu, bez ohledu na zdroj zvuku nebo úroveň hlasitosti, která je nastavená lokálně.

Úroveň flexibility nastavuje centrální nebo místní správce zvuku pomocí softwaru z rodiny AXIS Audio Manager, v němž lze také vždy na dálku sledovat a upravovat stav zařízení, zdroje zvuku nebo maximální hlasitost.

Snadná a flexibilní instalace

Instalace AXIS C8310 je rychlá a snadná. Stačí jej jednoduše připojit k I/O portu kompatibilního audio zařízení Axis v přidružené zóně. Kontrolka vás informuje, že je zařízení správně připojené a je napájené. Ovladač hlasitosti se dodává s rámečkem pro montáž na stěnu, ale podporuje i zapuštěnou montáž. V rozsáhlých zvukových zónách lze umístit tolik ovladačů, kolik je zapotřebí, aby měl personál nastavení zvuku pohodlně a snadno k dispozici.

(Pozn.: Specifické nastavení pro školy vyžaduje software AXIS Audio Manager Pro a konfiguraci učeben jako samostatných zvukových zón.)

Mezi klíčové vlastnosti ovladače hlasitosti AXIS C8310 patří:

  • intuitivní rozhraní,
  • snadné dotykové nastavení hlasitosti sítě,
  • 3 předkonfigurované zdroje zvuku,
  • hmatová a vizuální zpětná vazba,
  • snadné připojení přes I/O port.

Ovladač hlasitosti AXIS C8310 je k dispozici prostřednictvím distribučních kanálů společnosti Axis za doporučenou koncovou cenu 4 100 Kč.

O společnosti Axis Communications

Axis vytváří chytřejší a bezpečnější svět s pomocí řešení, která zvyšují úroveň zabezpečení a zlepšují procesy v podnikání. Jako světový leader v oblasti síťových technologií nabízí společnost Axis řešení videodohledu a řízení přístupu, interkomy a audiosystémy. Tato řešení jsou ještě efektivnější díky inteligentním analytickým aplikacím a vysoce kvalitním školením. V současnosti má Axis přibližně 4 000 zaměstnanců ve více než 50 zemích a při poskytování řešení zákazníkům spolupracuje s technologickými partnery a systémovými integrátory z celého světa. Společnost byla založena v roce 1984 a sídlí ve městě Lund ve Švédsku. Více informací o společnosti Axis najdete na webové stránce www.axis.com.

Na systému českých Mews běží na 5 000 zákazníků. Firma pokračuje ve své misi za modernizací pohostinství

Společnost Mews, přední cloudový poskytovatel služeb v oblasti pohostinství, zvýšila počet svých zákazníků o téměř 40 % a překročila tak hranici 5 000 uživatelů u svého systému pro správu nemovitostí. Mews nezastavitelně pokračuje v rozšiřování svého působení po celém světě, přičemž expandoval na klíčové trhy, jako jsou Severní Amerika a Francie. Od ledna letošního roku bylo přes Mews Payments zpracováno 3,5 miliardy eur (85,58 miliardy korun). Tento milník přišel krátce poté, co byla společnost Mews na World Travel Tech Awards 2023 vyhlášena „Nejlepším světovým poskytovatelem hotelových řešení PMS“ i „Nejlepším nezávislým poskytovatelem hotelových řešení PMS“.

„Je až neuvěřitelné, jak velkou komunitu pokrokově smýšlejících zákazníků se nám podařilo vytvořit. Ať to jsou rodinné hotely, mezinárodní řetězce, kempy poskytující glamping, či dlouhodobé pronájmy, všichni jsou součástí rodiny Mews. A tohle je pro nás stále jenom začátek. Svůj pohled již upíráme na těch dalších pět tisíc zákazníků, kterým Mews pomůže zefektivnit a personalizovat péči o hosty z celého světa,“ říká Richard Valtr, zakladatel Mews.

Počet zákazníků společnosti Mews se za letošní rok zvýšil o třetinu. Tento neustálý nárůst jde ruku v ruce s trvalým růstem společnosti, který byl podpořen loňskou investicí Series C ve výši 185 milionů dolarů (4,17 miliardy korun). Společnost Mews také doposud akvírovala sedm společností z oblasti pohostinství, z nichž nejnovější je Nomi, personalizovaný průvodce s umělou inteligencí, který bude umožňovat hotelovým hostům ještě osobnější zážitky.

Mezi klienty Mews patří mimo jiné hoteliérské mezinárodní značky, jako jsou Strawberry, edyn, Generator a The Social Hub, i přední inovativní nezávislé hotely, včetně Airelles, Finn Lough, The Dylan Amsterdam a Good Hotel.

„Je nám ctí, že můžeme podporovat více než 5 000 zákazníků a být tak schopni jim pomoci poskytnout moderní pohostinství, které dalece přesahuje jakákoli očekávání jejich hostů. Činí mě to opravdu šťastným, když vidím, jaký dopad máme na toto odvětví. Pokrok, kterého jsme dosáhli, je obrovským důkazem tvrdé práce našeho týmu. A nepochybuji o tom, že příštích několik let bude o to více vzrušujících,“ doplňuje Matt Welle, CEO Mews.

Více o Mews

Mews je český scaleup, který poskytuje ubytovacím zařízením systém pro správu rezervací, check-inů a vyřizování požadavků jejich hostů. Umí mimo jiné přijímat platby, řešit kompletní management hotelu včetně personálu a především podporuje připojení na vlastní API, takže se může jakákoli jiná služba v případě zájmu se systémem propojit. Platformu dnes využívá na 5 000 ubytovacích zařízení v 85 zemích po celém světě. Společnost Mews vznikla v Praze a v současnosti má sídlo v Amsterdamu. Kromě toho má kanceláře také v Londýně, Bruggách, New Yorku a dalších městech. Součástí týmu Mews je téměř 850 lidí. V investičních kolech A, B a C získal scaleup Mews celkem 225 milionů dolarů. Kromě toho obdržel na konci roku 2021 také strategickou investici od giganta Salesforce a v létě 2022 uvedl Mews for Salesforce, první nativní integraci mezi systémem pro správu nemovitostí a platformou pro řízení vztahů se zákazníky.

T-Mobile pokračuje v propojování Česka optickou infrastrukturou. Klíčovou roli hraje podpora samotné obce

Společnost T-Mobile se ve výstavbě a modernizaci optické infrastruktury v Česku posouvá stále dál a po úspěšném pokrytí Benešova dokončuje projekty v České Lípě, Tanvaldu a Neratovicích. Obyvatelům těchto měst otevírá přístup ke spolehlivému a bezkonkurenčně nejrychlejšímu internetovému připojení, zároveň pro města vznikají možnosti dalšího budování nejmodernějších sítí městské infrastruktury. Operátor postupně naplňuje svoje cíle ve výstavbě optických sítí a v rámci jednotlivých projektů vychází vstříc i konkrétním požadavkům měst a obcí. Navíc díky principu sdílené sítě přináší městům a jejich obyvatelům nejen možnost se k optické síti připojit, ale především svobodu ve výběru konečného poskytovatele služeb.

Budování optických sítí či jejich modernizace jsou nezbytné kroky pro další rozvoj internetového připojení v Česku. Optika totiž přináší technologicky bezkonkurenčně nejvyspělejší standardy s předpokládanou životností síťové infrastruktury až 60 let. Bez této technologie by nemohla města a jejich obyvatelé v budoucnu využívat stabilní a rychlé připojení, proto jsou také naprosto klíčovou nutností v rámci digitalizace státu.

T-Mobile aktuálně nabízí optický internet už půl milionu domácnostem v ČR, a to ve více než 140 městech a obcích. Jen v příštím roce plánuje pokrytí rozšířit o dalších 140 000 domácností, a to jak vlastní výstavbou, tak ve spolupráci s partnery. Internetem s rychlostí až 1 Gb/s pak pokrývá více než 1 milion domácností.

Výstavba optické sítě přináší výhody obcím a městům

Vedle dostatečné kapacity, kdy si optika poradí i s více službami najednou, aniž by došlo ke snížení kvality přenosu, je její velkou předností nezávislost na počasí. Na druhou stranu to, že je optické vedení ukládáno do země spolu s výkopovými pracemi bývá často hlavní obavou měst a obcí. Úzká spolupráce s jejich zástupci je tedy klíčová. Snahou operátora je maximálně zajistit, aby výstavba optické sítě co nejméně omezovala život obyvatel a fungování města. „Díky dobrému plánování a spolupráci s vedením měst a obcí nedochází k nadbytečným výkopovým pracím a jednotlivé oblasti se vždy připojují postupně, dle předem dohodnutého harmonogramu,“ vysvětluje Zdeněk Bumbálek, ředitel programu výstavby FTTH sítí ve společnosti T-Mobile, a dodává: „Fungujeme na principu výstavby sdílené optické sítě, čímž zamezujeme nutnosti opětovné výstavby ze strany dalšího operátora. Obyvatelé města či obce tím získají širší možnosti výběru poskytovatele internetového připojení a díky konkurenčnímu prostředí ve finále i lepší cenové podmínky. Připojení jednotlivých objektů (domů) je pro vlastníky nemovitosti zdarma, koncoví zákazníci (obyvatelé domů) mohou uzavřít smlouvu na internetové připojení až ve chvíli, kdy ho budou potřebovat.“

V rámci projektů T-Mobilu se nepřipojují pouze bytové nebo rodinné domy, ale i městské úřady, služebny městské policie, hasičské zbrojnice, školy, školky, nemocnice a další objekty důležité pro chod města. Ukazují to i příklady tří měst, která se přidala na mapu pokrytí optickou sítí v Česku.

Česká Lípa: Spolehlivý internet pro modernizaci vzdělávání

Na žádost města Česká Lípa bylo do projektu výstavby optické sítě začleněno i napojení několika místních škol včetně například ZUŠ v Arbesově ulici. Díky dobře fungujícím vztahům mezi společností T-Mobile a místními autoritami a za zásadního přispění zástupců radnice se podařilo najít kompromis mezi technickou náročností vybudování této přípojky a požadavky města na provádění stavebních prací. Navíc byl projekt dokončen v souladu s pevně stanoveným časovým rámcem. „Zahrnout připojení našich škol do pokrytí optickou sítí pro nás bylo zásadní, protože jsme přesvědčeni, že dostupnost rychlého a spolehlivého internetu nám otevírá nové možnosti ve výuce našich studentů. Díky tomu budou školy schopny přinést do tříd interaktivní online výukové prvky a přizpůsobit se moderním vzdělávacím trendům. Věříme, že se tato investice promění v dlouhodobý přínos pro naše město a nynější i budoucí studenty a jejich rodiče,“ shrnuje výhody optického internetového připojení pro město a jeho občany starostka Jitka Volfová.

Klíčová fakta:

Termín započetí realizace projektu a termín plánovaného dokončení: 2020–2024

Aktuální počet přípojek: 5 600 z celkem projektovaných 11 300

Highlight: Připojení několika škol na základě požadavku města

Tanvald: Optika bez hranic

Projekt města Tanvald ukázal, že ani obtížná topografie nemusí bránit modernizaci. Budova městské policie je umístěna mimo centrum města na druhém břehu řeky Kamenice, ale pro vedení města a bezpečnost obyvatel je jedním z klíčových míst k pokrytí. Plánování vyžadovalo nejen technickou přesnost a výrobu speciální samonosné konstrukce pro překonání vodního toku, ale také rozsáhlé vyjednávání se soukromými vlastníky pozemků, přes které probíhá trasa vedení, a v neposlední řadě získání dvou variant územního rozhodnutí. Přes náročné podmínky, za kterých je projekt realizován, je nyní jisté, že budovu městské policie se podaří k optické síti připojit. Příklad města Tanvald potvrzuje, že při oboustranné spolupráci může operátor pomoci městu s modernizací i ve velmi složitých oblastech, a jeho starosta Vladimír Vyhnálek k projektu dodává: „Díky spolupráci se společností T-Mobile se podařilo pokrýt optickou sítí již dvě třetiny našeho města. Projekt navíc zahrnuje i infrastrukturu, kterou si od operátora pronajímáme pro provozování metropolitní sítě. Tu využíváme mimo jiné k optimalizaci komunikace a poskytování moderních služeb pro naše občany a správu městské infrastruktury.“

Klíčová fakta:

Termín započetí realizace projektu a termín plánovaného dokončení: 2020–2024

Aktuální počet přípojek: 1 791 z projektovaných 2 293

Highlights: Připojení objektu Městské policie Tanvald, pronájem chrániček pro metropolitní síť městu

Neratovice: Rychlý internet pro město i občany

Projekt pokrývání a modernizace šestnáctitisícového města Neratovice je díky podpoře ze strany vedení města již téměř u konce. Díky dobře nastavené spolupráci s radnicí dosáhl operátor během 2 let pokrytí bezmála 75 % domácností ve městě. Realizace optické sítě probíhala ve dvou fázích, kdy v první došlo k modernizaci původní sítě s koaxiálními přípojkami a ve druhé pak k výstavbě přípojek nových. Svojí součinností město Neratovice přispělo k maximalizaci počtu připojených domácností, ale i k připojení řady městských objektů. „V rámci našeho města se snažíme neustále držet krok s moderními technologiemi. Výstavba infrastruktury pro optický internet je pro nás zásadní krok směrem k digitálnímu rozvoji. Možnost využít výhody moderního a spolehlivého internetového připojení mají tedy i základní a střední školy, školky, městský úřad a v neposlední řadě tuto možnost získají lékaři v nově budované poliklinice,“ uvádí k výstavbě optické infrastruktury Roman Kroužecký, starosta města Neratovice.

Klíčová fakta:

Termín započetí realizace projektu a termín plánovaného dokončení: 2022–2023

Aktuální počet přípojek: 4 353 z celkových cca 6 000

Highlight: Připojení nově vznikající Polikliniky Neratovice

Přes tyto úspěchy je ale budování optické sítě v řadě jiných případů výrazně náročnější a zdlouhavější, ať už kvůli územním specifikům jednotlivých lokalit nebo málo pružnému českému stavebnímu zákonu. „Aktuální legislativa může v některých případech prodloužit dobu mezi žádostí o povolení k výstavbě a skutečným zahájením realizace až o tři roky,“ komentuje dále situaci Bumbálek. Výstavba optické sítě často naráží i na blokační požadavky ze strany samotných obcí, které v souvislosti s budováním optické sítě vyžadují například i stavbu úplně nových chodníků nebo jiné práce nad rámec budované infrastruktury: „Cílem T-Mobilu je pokrývat celistvá území obcí a přinášet kvalitní optický internet všem jejich obyvatelům. Neúměrné požadavky některých obcí nás ale nutí ořezávat zamýšlené pokrytí o nejnákladnější části území, abychom udrželi alespoň základní ekonomiku projektů, jejíž návratnost se i tak pohybuje v řádu i několika desetiletí. Z podstaty věci jsme pak nuceni redukovat naše záměry, zejména v oblastech s individuální rodinnou zástavbou, kde je potřeba náhrady zastaralé telekomunikační infrastruktury největší,“ vysvětluje Bumbálek. Bez zásadních změn stavební legislativy a změn v přístupu některých obcí bude Česká republika dlouhodobě zaostávat v budování optických sítí, které jsou nezbytné pro rozvoj digitalizace a zvýšení konkurenceschopnosti českého hospodářství. Už nyní je Česko v porovnání s ostatními zeměmi Evropské unie v tempu výstavby optických přípojek výrazně pozadu. „Pevně věříme, že politická reprezentace si to uvědomuje a příjme v dohledné době opatření, která podpoří urychlení výstavby optických sítí,“ uzavírá Bumbálek.

Black Friday v e-commerce: Větší tržby a rekordní počet odeslaných e-mailů

Češi letos utratili na Black Friday více než sedm milionů korun, což je podobná částka jako v loňském roce. Podstatnou část svých nákupů přitom odbavili z pohodlí domova přes internet. E-shopy o slevových akcích informovaly mimo jiné také prostřednictvím e-mailingu. Jen na černý pátek poslali klienti přes nástroj Ecomail 19,2 milionů e-mailů. Oproti loňskému roku je to nárůst o 21 %.

„V roce 2023 jsme na Black Friday prostřednictvím našeho nástroje Ecomail zaznamenali rekordní nárůst v počtu odeslaných e-mailů. Letos poslali naši klienti dohromady 19,2 milionů e-mailů, což je nárůst o 21 % oproti loňskému roku. Hlavní špička byla v dopoledních hodinách, kdy jsme sledovali, že si newslettery odesílané přes Ecomail otvíralo každou vteřinu 50 lidí,” okomentoval letošní Black Friday Jakub Stupka, spoluzakladatel a COO společnosti Ecomail.

Nárůst v počtu odeslaných e-mailů na letošní Black Friday navazuje na 45% nárůst z roku 2021 na 2022. Což jasně ukazuje, jak se e-mail marketing stává čím dál více nezbytným nástrojem pro e-commerce, zvláště v období Black Friday.

E-shopů využívajících potenciál slevových akcí před Vánocemi je v Česku stále více. Tím, jak roste popularita Black Friday, bojuje o pozornost potencionálních zákazníků celá řada subjektů. „Pro ně může být velkou výhodou to, že zatímco cena reklamy na Facebooku nebo formou PPC kampaní v hlavní sezóně výrazně stoupá, cena e-mailingu se vůbec nemění,” doplnil Jakub Stupka.

Mezi klienty Ecomailu patří mimo jiné také e-shop se zdravou výživou a s ořechy Grizly. Během letošního Black Friday zaznamenali tržby dosahující téměř 30 milionů korun, což představuje meziroční nárůst o 25 %. Jen z e-mail marketingu přitom vydělali 2,7 milionů korun. Mezi nejprodávanější zboží u nich stejně jako v loňském roce převažovaly kešu oříšky, mango a pistácie.

Spokojenost s černým pátkem vyjádřil také e-shop s kontaktními čočkami Alensa. „Pro náš e-shop je Black Friday klíčovým obdobím, dokonce důležitějším než vánoční sezóna. Již několik let pořádáme celotýdenní Black Week, během něhož nabízíme slevy, často dosahující až 60 %, a to zejména na produkty, které by si zákazníci během roku obvykle nepořídili. Využíváme také e-mail marketingu, kde pečlivě segmentujeme databázi, abychom každému zákazníkovi nabídli nejrelevantnější možnosti. Díky lepší personalizaci a atraktivním slevám na známé značky očekáváme letos ještě lepší tržby než loni. Black Week obecně přináší o 30 % lepší výsledky než běžné kampaně a pomáhá nám tak kompenzovat pokles tržeb ve druhé polovině prosince,“ říká Jan Jelínek, CMO společnosti Alensa.

Zatímco některé internetové obchody nabízely výhodné ceny jen jeden den, na e-shopu Trenýrkárna běží slevy po celý listopad. „Když srovnáme listopadové tržby za rok 2022 a 2023, vidíme mírný nárůst. V České republice jsme zaznamenali růst tržeb o 3 %, z 28,17 milionu na 29 milionů korun, zatímco na Slovensku byl nárůst tržeb ještě markantnější, a to o 5 % z 1,89 milionu na 1,99 milionu korun,” uvedl Ruslan Skopal, CEO a spoluzakladatel Trenýrkárny. I oni přitom využívají v rámci svého marketingu e-mailing přes Ecomail: „Celkový nárůst tržeb v rozesílkách Trenýrkárny oproti loňsku činí 42 %. Není to však dáno nabídkou, ale naší prací. Za rok jsme zapracovali na uživatelských segmentech, rozesíláme více mailů, ale přesně cílených dle zájmů a aktivity odběratelů newsletteru.”

Chytré hodinky přinášejí pozitivní změny v oblasti zdraví. Dle evropského průzkumu si 87 % uživatelů chytrých hodinek osvojilo zdravější návyky

Více než tři čtvrtiny (88 %) uživatelů chytrých hodinek tvrdí, že jim zařízení může pomoci zlepšit jejich fyzické zdraví. 87 % z nich uvedlo, že díky chytrým hodinkám zavedli alespoň jeden nový zdravý návyk v důsledku dat, která jim byla poskytnuta. Pro více než polovinu (54 %) Evropanů jsou také tabu pravidelné lékařské prohlídky. Chytré hodinky však pomáhají dostat lidi do ordinací lékařů – 63 % jejich uživatelů navštívilo lékaře poté, co ze svého zařízení zjistili abnormální zdravotní údaje. Data vyplývají z průzkumu společnosti Huawei, realizovaného společností Ipsos, který zjišťoval postoje a chování evropských občanů v oblasti osobního zdraví a přínosy chytrých hodinek.

„Duševní a fyzické zdraví je pro jednotlivce i širší společnost v popředí zájmu,“ poznamenává William Tian, prezident Huawei Consumer Business Group pro Evropu a dodává: „Rozhodli jsme se zjistit, zda evropští občané aktivně upřednostňují své osobní zdraví a zda si uvědomují klíčové zdravotní ukazatele, které jsou stěžejní pro jejich celkovou pohodu. Kromě toho jsme se snažili pochopit, zda uživatelé chytrých hodinek vykazují větší povědomí o zdraví a zdravějších návycích ve srovnání s těmi, kteří je nepoužívají. Náš výzkum odhalil některé zajímavé skutečnosti a zároveň jednoznačně prokázal transformační vliv chytrých hodinek zaměřených na zdraví.“

Zájem Evropanů o osobní zdraví je vysoký

Zdraví je pro Evropany důležitou záležitostí. 80 % z nich projevuje zájem jak o psychickou pohodu, tak o fyzickou zdatnost. Devět z deseti respondentů uvedlo, že se nejvíce zajímají o svůj vzhled těla, hmotnost, vitalitu a správné fungování kognitivních funkcí. Mezi další oblasti patří kvalita a množství spánku, schopnost zvládat stres, odpočinek, zdravé stravování a pohyblivost. Celková spokojenost se zdravím však zůstává poměrně malá. Pouze polovina účastníků průzkumu uvedla, že je spokojena se svým celkovým zdravotním stavem. Nejvíce jsou Evropané nespokojeni se svou fyzickou zdatností (24 %), mobilitou (26 %), sníženou hladinou energie (29 %) a nadváhou či obezitou (46 %).

Téměř všichni respondenti (91 %) vyjádřili přání zlepšit alespoň jeden aspekt svého životního stylu související se zdravím. Přičemž každý z nich v minulosti usiloval o zlepšení v průměru čtyř zdravých návyků. Nejčastější prioritou je pro mnohé z nich snížení stresu (43 %), udržování správné hmotnosti (40 %), zdravé stravování (35 %), dostatečný spánek (35 %) a každodenní cvičení (34 %). Navzdory těmto snahám 72 % evropských občanů přiznalo, že při dodržování návyků zdravého životního stylu potřebují další motivaci nebo ji často ztrácí.

Mezera ve znalostech brání pokroku

Z průzkumu nadále vyplývá, že většina Evropanů má velmi omezené znalosti o zdravotních ukazatelích. Většina z jejich uvedených ukazatelů nejsou skutečnými zdravotními ukazateli, ale spíše činnostmi podporující jejich zdraví, jako je například pravidelný pitný režim. Velmi nízké bylo také povědomí u některých životně důležitých zdravotních metrik. Vliv na hlubší pochopení zdravotních ukazatelů má dle průzkumu pravidelný přístup k personalizovaným údajům o zdraví.

Vliv chytrých hodinek na zdraví uživatelů je zásadní

Data z průzkumu jasně ukazují pozitivní vliv chytrých hodinek na zdraví uživatelů. U uživatelů chytrých hodinek v Evropě je v průměru o 51 % vyšší pravděpodobnost, že budou znát cílové hodnoty klíčových zdravotních ukazatelů než u těch, kteří chytré hodinky nepoužívají. Kromě toho vykazují o 75 % vyšší pravděpodobnost, že znají své cílové hodnoty tělesného tuku a o 71 % vyšší pravděpodobnost, že si jsou vědomi svého správného denního kalorického cíle. Tři čtvrtiny (75 %) uživatelů chytrých hodinek navíc vyhledá radu, když je jejich zařízení upozorní na abnormální zdravotní ukazatele a 63 % z nich navštíví lékaře za účelem dalších vyšetření.

Díky chytrým hodinkám si 87 % uživatelů osvojilo nové zdravější návyky na základě informací ze svého zařízení. Tyto změny zahrnují častější cvičení (47 %), delší dobu cvičení (41 %), zlepšení spánkových návyků (39 %) a úpravu stravy (28 %). Navíc si uživatelé chytrých hodinek kontrolují své základní zdravotní ukazatele až třikrát častěji než uživatelé, kteří je nepoužívají. Konkrétně sledují svůj srdeční tep, okysličení krve a spálené kalorie. Mezi denně sledovanými ukazateli převažuje nachozený počet kroků, který sleduje téměř polovina uživatelů. Z průzkumu nadále vyplynulo, že uživatelé chytrých hodinek připisují svému zařízení převážně pozitivní výsledky: 88 % z nich souhlasí s tím, že jim zařízení pomáhá zlepšovat fyzické zdraví, 86 % vnímá zlepšenou celkovou kvalitu života a 76 % jejich duševní zdraví.

Pokročilé metriky jsou snadno dostupné díky investicím do tří zdravotnických laboratoří společnosti Huawei

Společnost Huawei již deset let vyvíjí špičkové portfolio nositelných technologií v oblasti hardwaru, softwaru a služeb. Neustálé úsilí o výzkum a inovace v oblasti zdravotních a fitness technologií umožnilo společnosti Huawei vyvinout neuvěřitelně sofistikované a přesné inteligentní monitorování celého těla.

S vědomím rostoucí potřeby na trhu se zdravím a fitness se společnost Huawei zavázala k hlubšímu výzkumu algoritmů pro monitorování zdraví prostřednictvím svých nositelných technologií. To vedlo k založení tří zdravotnických laboratoří po celém světě. V roce 2016 v Xi’an a Songshan Lakes v Číně a letos ve finských Helsinkách. Ve finské laboratoři Health Lab pracuje multidisciplinární vědecko-výzkumný tým ze 7 zemí EU, složený ze 6 doktorandů a 20 odborníků z 5 hlavních oborů – fyziologie, umělá inteligence, strojové učení, testování softwaru a softwarové inženýrství. To zajišťuje, že každá oblast sportovního a zdravotního výzkumu dosahuje pokročilých světových standardů.

Aktuální informace ze světa Huawei Consumer BG naleznete denně aktualizované na:

Web: https://consumer.huawei.com/cz/

Facebook – CZ/SK: https://www.facebook.com/HuaweiMobileCZSK/

YouTube: https://www.youtube.com/huaweimobileczsk

Instagram: https://www.instagram.com/huaweimobileczsk

Twitter: https://twitter.com/HuaweiCZ_SK

O Huawei Consumer Business Group

Produkty a služby společnosti Huawei jsou dostupné ve více než 170 zemích a používá je třetina světové populace. V Německu, Švédsku, Rusku, Indii a Číně bylo zřízeno čtrnáct výzkumných a vývojových center. Huawei CBG je jednou ze tří obchodních jednotek společnosti Huawei a zahrnuje smartphony, PC, tablety, nositelné a cloudové služby atd. Globální síť společnosti Huawei je postavena na více než 34letých zkušenostech v telekomunikačním průmyslu a je odhodlána poskytovat nejnovější technologický pokrok spotřebitelů po celém světě.

Velká sluchátka přes uši nebo špunty? Obě varianty mají své výhody, základem by měla být vždy kvalita zvuku

Ať už jste nadšený posluchač hudby, podcastů, nebo potřebujete sluchátka hlavně na odrušení ruchu v open space kanceláři, rozhodování mezi velkými sluchátky přes uši a malými špunty do uší může být dilema. Velká sluchátka poskytují zpravidla plnější zvukový dojem, jsou pohodlná, netlačí na zvukovod a zároveň nabízí vynikající možnosti potlačení okolního hluku. Předností špuntů je zase jejich malé provedení, které zvyšuje univerzálnost jejich využití. Moderní technologie propůjčují však i špuntům vlastnosti, díky nimž už nemusíte slevovat z nároků na precizní zvuk ani aktivní potlačení okolí.

Spotřební modely versus vysoce kvalitní sluchátka a špunty

Aktivním potlačením zvuků rozumíme výkonný elektronický systém, který snímá pomocí mikrofonů vestavěných na vnějších stranách sluchátek ruchy z okolí (například provoz na ulici či rozhovory kolegů v kanceláři) a dokáže je jednoduše řečeno v uších posluchače vymazat. Tomuto systému říkáme ANC (Active Noise Cancelling). Díky kvalitnímu ANC a ztišení okolí je možné dosáhnout ideálních podmínek například pro poslech hudby či pro soustředění v rušném prostředí kanceláře (ANC lze využít i bez hudby).

Ne všechna sluchátka a špunty poskytují stejný zážitek a hudební reprodukci. To snadno zjistíte, když porovnáte zvuk stejné skladby reprodukované levnými modely se zvukem, který poskytují vysoce kvalitní velká sluchátka nebo špunty. Rozdíl v kvalitě zvuku je obrovský. To potvrdil i zajímavý výzkum, který ukázal, že při použití levných spotřebitelských sluchátek nedokázali posluchači rozeznat rozdíl mezi zvukem přehrávaným ve velmi nízké kvalitě (s datovým tokem 48 kb/s) a kvalitnějším zvukem. Pro představu a srovnání, oblíbená služba Spotify umožňuje využít datový tok až 320 Kb/s a služba Tidal dokonce 1411 Kb/s). Pokud máte rádi působivou reprodukci hudby, měli byste proto vybírat kvalitní sluchátka, ať už se rozhodnete pro model přes uši nebo špunty.

Výhody a limity špuntů

Jejich největší konkurenční výhodou jsou malé rozměry a snadná přenositelnost — pokud je sundáte z uší, vejdou se i s ochranným pouzdrem do kapsy nebo malé kabelky. I přesto, že jsou diskrétní a nenápadná, mají některé modely díky svému minimalistickému designu výrazný styl. Jako příklad jmenujme sluchátka Bose QuietComfort Ultra Earbuds, která zejména ve světlém provedení působí v uších díky kombinaci matných a lesklých materiálů téměř jako šperk, a přitom nabízí špičkový zvuk i potlačení okolních ruchů hodné legendárního amerického výrobce, který je historicky největším průkopníkem technologie ANC. Jsou lehká a hodí se jak na dlouhodobé nošení, tak i k poslechu motivační hudby při sportu. Dotykové ovládání umožňuje jejich snadné ovládání, špunty vydrží hrát až 6 hodin a powerbanka vestavěná do jejich pouzdra je dokáže až třikrát znovu rychle nabít. A navíc je lze bezdrátově připojit a používat současně se dvěma zařízeními, například telefonem a notebookem.

Slabinou špuntů je někdy nepohodlí, případně až nepříjemná bolest v uších při jejich dlouhém nošení. Nutno říct, že to výrobci to při jejich návrhu nemají lehké, protože uši každého člověka mají unikátní tvar. To platí dokonce i pro levé a pravé ucho jednoho člověka! Zmíněná sluchátka Bose řeší tento problém dvěma silikonovými díly, které jsou na sobě nezávislé – samotnými špunty zasunutými do zvukovodu a stabilizačními kroužky, pomocí nichž se sluchátka „zašroubují“ do ušního boltce, oba díly jsou v balení ve třech různých velikostech. Aplikace navíc dokáže změřit, jak sluchátka těsní a doporučí výměnu jednotlivých dílů.

Výhody velkých sluchátek

Mnoho lidí, pro které je největší prioritou odhlučnění okolí v práci nebo při dlouhém dojíždění dopravou, dává přednost raději velkým modelům přes uši, a to především vzhledem k pohodlí při dlouhodobém používání. Pokud je jejich konstrukce hlavového mostu, přítlaku na hlavu a materiálu náušníků ideálně vyladěna, ani při celodenním nošení o nich uživatel téměř „neví“. Přesto, že velká sluchátka umožňují výrobcům využít větší vestavěné reproduktory, platí i zde stejná pravda o spotřebních a vysoce kvalitních modelech v souvislosti s kvalitou zvuku. Není tedy samozřejmostí, že velká sluchátka budou hrát dobře.

Zpráva publikovaná v časopise Environment International konstatuje, že všudypřítomný hluk se stal jedním z nejrozšířenějších stresových vlivů v každodenním životě a dlouhodobé vystavení hluku může mít významný dopad na duševní zdraví člověka. Současně varuje, že zvuk s vysokou hlasitostí může poškozovat uši. Zde je vhodné zmínit, že mnoho lidí oceňuje velká sluchátka s funkcí aktivního potlačení okolních ruchů i při tichém poslechu nebo dokonce „nasucho“ bez puštěné hudby při dojíždění nebo při práci.

Příkladem velkých sluchátek přes uši s vysoce kvalitní reprodukcí i špičkovým ANC jsou Bose QuietComfort Ultra Headphones. Jejich patentovaná technologie umožňuje plynule řídit míru aktivního potlačení hluku a přizpůsobit ji momentálním potřebám. Zároveň jsou oceňována pro špičkový zvuk, velmi pohodlné provedení, optimální přítlak na hlavu i náušníky potažené luxusní syntetickou kůží. Díky tomu je lze je nosit bez rizika bolesti hlavy nebo ušního zvukovodu doslova celý den, čemuž odpovídá i 24hodinová výdrž na baterie. Reprodukci hudby lze vyladit podle osobních preferencí pomocí ekvalizéru ovládaného přes aplikaci.

Co říct závěrem? Špunty budou pravděpodobně vaší volbou, pokud upřednostňujete styl, univerzálnost a přenositelnost, případně pokud chcete sluchátka využívat při spotu. Velká sluchátka upřednostníte více tehdy, když je vaší prioritou pohodlí ve spojení s nejvýkonnějším možným potlačením okolních ruchů. Bez ohledu na preferované provedení si s kvalitními sluchátky užijete skvělé hudební zážitky.

O společnosti Bose:

Společnost Bose založil v roce 1964 profesor elektrotechniky na Massachusetts Institute of Technology, pan Amar G. Bose. Již první audiosystém Bose přinesl revoluční způsob řešení a revoluci v zážitku reprodukované hudby. Až do dnešní doby je společnost řízena jejími původními principy, kterými jsou investice do dlouhodobého výzkumu s cílem vývoje nových technologických řešení, které přinesou reálný přínos zákazníkům. Kromě audiotechniky vyvíjí a vyrábí Bose také zařízení pro několik dalších průmyslových odvětví. S produkty a patentovanými technologiemi Bose se setkáváme v domácnosti, autě, na cestách i na veřejných prostranstvích.

O společnosti BaSys:

Společnost BaSys je předním distributorem prémiové audio a video techniky se sídlem ve Švýcarsku a s distribučními společnostmi v několika zemích Evropy. Od roku 1990, kdy byla společnost založena, zastupuje světové značky, jako Pioneer, Bose, Loewe, Elac, Marantz, beyerdynamic, Neutrik, Bugera, Behringer, Monster, TC electronics, Midas, KlarkTeknik, Turbosound, Cordial, Rean.

VIVE Ultimate Tracker přináší pokročilé sledování pohybu pro XR headsety

Novinka nadchne hráče, fanoušky společenských VR aplikací, profesionály i filmaře kompaktními rozměry, dlouhou výdrží baterie i „sebe-sledující“ technologií.

Společnost HTC VIVE dnes představila VIVE Ultimate Tracker, který výrazně posouvá možnosti nezávislých XR headsetů v oblasti sledování pohybu. Nový tracker nabízí nepřekonatelnou přesnost a všestrannost. Najde uplatnění při hraní her, sportovním tréninku, motion capture projektech i v průmyslových aplikacích. Kompaktní a výkonný sledovač disponuje self-tracking technologii, která umožňuje snadné a efektivní sledování bez pomoci jakýchkoliv externích zařízení. Je tak ideální pro použití s nezávislými headsety HTC VIVE, včetně VIVE XR Elite a VIVE Focus 3. Již brzy navíc získá podporu v rámci standardů OpenXR a SteamVR pro PCVR sestavy. Výrobce slibuje i možnost nasazení v průmyslovém prostředí, kde lze sledování pohybu využít i bez VR headsetu například k optimalizaci ergonomie pracovního prostředí.

„VIVE Ultimate Tracker posunuje realističnost a imerzi v XR na novou úroveň. Poprvé totiž zpřístupňuje přesné sledování pohybu celého těla i uživatelům nezávislých headsetů,“ říká Shen Ye, globální šéf produktu HTC VIVE. „Lidé hledají robustnější a flexibilnější technologii, která by jej umožnila již dlouho. Těší nás, že můžeme našim fanouškům nabídnout řešení a sledovat, jak se s jeho pomocí baví a tvoří.“

Dokonalý tracking pro sportovní zážitky i profesionální nasazení

VIVE Ultimate Tracker navazuje na popularitu známých sledovačů VIVE Tracker 3.0, který nalezl místo v mnoha PCVR sestavách. Novinka je ale ještě praktičtější a všestrannější. K určení přesné polohy v prostoru totiž využívá dvojici širokoúhlých kamer, díky kterým nepotřebuje externí základnové stanice, ani přímou viditelnost s headsetem. Skrze jediný bezdrátový USB-C adaptér lze přitom k headsetu připojit hned 5 trackerů. Vytvořit bezproblémovou sestavu pro sledování pohybu celého těla je tak dílem okamžiku.

„VIVE Ultimate Tracker přináší pro technologické demo SKILLSHOT (by Rezzil) revoluční posun ve sledování pohybu chodidel. Jednoduchost instalace a nastavení v jakémkoliv prostředí z něj činí ideální řešení pro širokou škálu uživatelů od elitních sportovců až po běžné hráče. Vřelé přijetí v rámci našich ukázek je pro nás důkazem globálního potenciálu pro naši společnost,“ komentuje Adam Dickinson, spoluzakladatel a ředitel společnosti Rezzil.

Mimo sportovní aplikace nachází VIVE Trackery využití i v sociálních VR aplikacích jako je populární VR Chat, který již v průběhu prosince dorazí ve verzi pro nezávislé headsety do obchodu VIVEPORT. Historicky poprvé si tak sledování pohybu celého těla vychutnají kromě PCVR návštěvníků virtuálních lokací i ti, kteří se do nich vypraví skrze nezávislé headsety VIVE XR Elite či VIVE Focus 3.

„VIVE Ultimate Tracker je fantastickým řešením pro každého, kdo hledá flexibilní a nezávislou možnost sledování celého těla ve společenském VR prostředí. S VIVE Ultimate Trackerem se HTC VVIVE podařilo přinést něco, co odhalí potenciál pohlcujícího VR dramaticky vyššímu počtu uživatelů,“ říká Jesse Joudrey, technický ředitel společnosti VRChat.

Nový VIVE Ultimate Tracker byl konstruován s důrazem na maximální univerzálnost. Využívá proto standardní upevňovací závit 1/4″-20 UNC a pogo pin rozhraní pro spojení s různými objekty, jako jsou herní makety zbraní, sportovního náčiní a podobně. Otevírá cestu k mnoha využitím včetně motion capture technologie pro film a hry, nebo vzdělávání v rámci VR tréninku. Společnost navíc zveřejnila 3D CAD soubor VIVE Ultimate Trackeru a dokumentaci pro vývojáře. Uživatelé tak budou schopni snadno navrhovat vlastní držáky a příslušenství.

„Sledování pohybu celého těla a možnost využití dalších objektů a rekvizit, kterou trackery VIVE nabízejí, přináší zcela novou úroveň VR zážitku. Absence externích senzorů, celodenní výdrž baterie a design umožňující rychlou výměnu trackerů jsou vlastnostmi, které dramaticky rozšiřují možnosti jejich využití,“ říká Leif Petersen, generální ředitel a zakladatel společnosti HOLOGATE.

VIVE má s VIVE Ultimate Trackerem velké plány. V budoucnosti ho bude možné používat zcela nezávisle s platformou SteamVR, a to i bez přítomnosti headsetu, což umožní sledování pohybu lidí nebo objektů. To jej činí mimořádně silným nástrojem pro průmyslové použití, kde je potřeba sledovat širokou škálu vybavení a rekvizit. Beta verze podpory pro přímé spojení se SteamVR bude dostupná již v nadcházejících týdnech.

„VIVE Ultimate Tracker ve hře Dance Dash konečně splňuje to, co jsme si od VR slibovali – zcela pohlcující zážitky v živém virtuálním světě s využitím celého těla a zcela bez omezení kabely. Stačí se připnout naše pohodlné TrackStraps popruhy a sžít se svým digitálním já. To umožňuje překročit hranice běžného VR, ve kterém jsme redukovaní na plovoucí hlavy a ruce. Tančit v rytmu hudby způsoby, které byly dosud nepředstavitelné, je pak zcela přirozené,“ říká Joe Sciacchetano, zakladatel a generální ředitel společnosti Rebuff Reality.

Základní specifikace

Technické detaily o VIVE Ultimate Trackeru lze najít níže a na stránkách vive.com:

  • Hmotnost: 94 g
  • Výdrž baterie: Až 7 hodin
  • Připojení: Proprietární nízkolatenční 2,4 GHz a 5 GHz Wi-Fi s dosahem až 10 m
  • 6DoF inside-out tracking

Cena a dostupnost

VIVE Ultimate tracker lze získat již nyní na stránkách vive.com za cenu 229 €. Výrobce navíc pro zájemce připravil výhodné zaváděcí balíčky a slevu pro majitele headsetu HTC VIVE XR Elite, které budou dostupné do 31. prosince 2023.

  • Sleva pro majitele VIVE XR Elite: Stávající majitelé headsetu VIVE XR Elite, kteří zakoupí balíček VIVE Ultimate Tracker 3+1 Kit + TrackStraps Special, obdrží slevu 100 € po zadání platného sériového čísla headsetu VIVE XR Elite. Celková cena tak bude pouze 589 eur.
  • Speciální sada VIVE Ultimate Tracker 3+1 Kit (689 €): Obsahuje 3 VIVE Ultimate Trackery, 1 bezdrátový dongle, 1 stahovací klíč pro hru Dance Dash a sadu TrackStraps pro VIVE Ultimate Tracker.
  • Balíček VIVE XR Elite a VIVE Ultimate Tracker (1699 eur): Zahrnuje headset VIVE XR Elite, 3 VIVE Ultimate Trackery, 1 bezdrátový dongle, 1 stahovací klíč pro hru Dance Dash a sadu TrackStraps pro VIVE Ultimate Tracker.

O HTC VIVE

HTC Vive je první komplexní systém virtuální reality vyvinutý ve spolupráci firem HTC a Valve, který je od základu designován pro virtuální realitu v pokojovém měřítku (room-scale VR). Umožnil tak rozvoj VR technologie do podoby, v jaké ji známe dnes. Nové modely HTC VIVE Pro 2, VIVE Focus 3 a VIVE Flow, které na průkopnický headset navazují tak uživatele pohltí vizuálně, fyzicky i emocionálně, ať už se jedná o náročné hráče či profesionály.

Město Ostrov implementuje spisovou službu GINIS od Gordicu ve všech svých příspěvkových organizacích

  • Od 1.1.2026 budou školy v České republice povinné vést spisovou službu v elektronickém systému spisové služby (eSSL)
  • Město Ostrov nasazuje výhodně Ginis v 11 svých příspěvkových organizacích současně, včetně 8 škol, domu kultury, městské knihovny a městského domu dětí a mládeže

V Praze, 28. listopadu 2023 – Společnost Gordic, přední český tvůrce a dodavatel informačních systémů, oznámila, že vyšla vítězně z výběrového řízení Města Ostrov na dodávku a instalaci systému elektronické spisové služby pro všech 11 příspěvkových organizací zřizovaných městem. Město Ostrov tak reaguje na blížící se povinnost škol vést spisovou službu v elektronickém systému spisové služby (eSSL). Vítězné řešení spisové služby Ginis SSD Education budou využívat nejen základní a mateřské školy, ale také Dům kultury Ostrov, Městská knihovna Ostrov a Městský dům dětí a mládeže Ostrov.

Město Ostrov je moderním rezidenčním městem se 16 000 obyvateli v sousedství Karlových Varů. Součástí instalace komplexního řešení evidence, oběhu a ukládání elektronických dokumentů v souladu se specifickými legislativními nařízeními v 11 příspěvkových organizací zřizovaných Městem Ostrov je i zaškolení administrátorů a uživatelů systému a následné poskytování služeb technické podpory.

Legislativní povinnosti pro školy

Přijetím zákona DEPO a novelizací archivního zákona se již brzy zruší možnost vedení spisové služby v listinné podobě. Tento proces musí probíhat v souladu s požadavky řady dalších právních předpisů upravujících zejména zpracování a ochranu osobních údajů, provoz informačních systémů veřejné správy či kybernetickou bezpečnost. Už z tohoto výčtu je zřejmé, že školy nečeká k 1. 1. 2026 jen pouhá výměna listin za digitální dokumenty. Cílem změn je postupný přechod k výkonu působnosti v elektronických systémech.

Systém elektronické spisové služby Ginis v edici pro školská zařízení plní veškeré nároky aktuálně platné legislativy i jednoduchost provozu. Ginis umožňuje automatizovat řadu rutinních administrativních činností pracovníků škol, mimo jiné i obsluhu datové schránky nebo propojení s ekonomickými agendami, díky čemuž se zjednoduší správa i následná skartace ekonomických dokladů. Ginis nabízí řadu funkcí spojených se správou digitálních dokumentů podle evropského nařízení eIDAS včetně elektronických podpisů. Organizace se přitom může rozhodnout, jestli bude systém provozovat na svém vlastním hardwaru nebo v cloudu MS Azure.

Spisovka GINIS nejen pro školy

Systém elektronické spisové služby Ginis SSD je vhodný pro jakýkoliv typ příspěvkové organizace. Nutnost pořízení systému eSSL ve školských zařízeních tak může být pro zřizovatele příspěvkových organizací příležitostí, jak nákladově efektivně vyřešit problémy i dalších jimi zřizovaných organizací, které se stejně jako školy potýkají s nárůstem digitálních dokumentů, a elektronickou spisovou službu pro ně výhodně pořídit v rámci jednoho projektu.

„Motivací pro zavedení elektronické spisové služby pro nás byl blížící se termín 1. 1. 2026, od kterého nám legislativa ukládá povinnosti vést elektronickou spisovou službu pro školská zařízení. V rámci výrazné úspory zdrojů jsme se rozhodli implementovat stejné řešení pro všechny naše příspěvkové organizace současně,“ řekl David Hanakovič, starosta Města Ostrov. „Od řešení společnosti Gordic si slibujeme nejen splnění legislativní povinnosti, ale i to, že software a s ním spojená podpora ze strany dodavatele pomůže pracovníkům v našich organizacích pracovat s dokumenty jednotně a metodicky správně.

„Spisová služba Ginis v edicích Education je šitá na míru školským zařízením, kterým umožňuje spravovat dokumenty v jednoduchém a uživatelsky přívětivém prostředí. Potřebují k tomu pouze internetový prohlížeč. Námi speciálně připravený licenční balíček obsahuje vše, co škola může ke své činnosti potřebovat. Zároveň nyní testujeme integraci s nejpoužívanějším školským systémem Bakaláři, která školám usnadní celý proces přijímacího řízení nebo zápisu,“ řekl Vladimír Přech, ředitel obchodně právní sekce společnosti Gordic.

O Gordicu

Ryze česká společnost Gordic s.r.o. již od roku 1993 vytváří prostor a nástroje pro srozumitelnou komunikaci lidí a organizací. Vizí předního českého tvůrce a dodavatele informačních systémů je propojená společnost, ve které bezpečné technologie usnadňují život. Produktové portfolio a služby společnosti Gordic zahrnují informační systémy určené pro veřejnou správu, včetně uznávané platformy GINIS, kterou využívá více než 6 000 organizací veřejné správy. Pro více informací navštivte stránky www.gordic.cz nebo sledujte Gordic na LinkedINu a Facebooku.

Exit mobile version