Novinky v medicíně: unikátní léčba srdce, nové lasery i touha po větším pozadí

Podle indexu zdravotní péče respektované instituce Euro Health Consumer Powerhouse se Česká republika v letošním roce umístila na 14. příčce. Ze sousedních zemí má lepší zdravotní péči jen Německo. K dlouhodobé kvalitě zdejší zdravotní péče přispívají také inovativní metody, které čeští lékaři často poskytují jako jedni z mála v Evropě.

OČNÍ CHIRURGIE ZASE O KROK DÁL

Oční chirurgie patří vůbec k nejrychleji se rozvíjejícím medicínským oborům, ta česká platí za světovou špičku. Řada zákroků se právě v tuzemsku provedla vůbec poprvé na světě. Čeští lékaři očekávají, že i rok 2024 přinese řadu novinek. „Nejnovější inovací oční chirurgie je úprava dioptrií umělé nitrooční čočky uvnitř lidského oka. Laserem je možné umělé čočce v oku změnit dioptrie nebo dokonce jednoohniskovou umělou čočku v oku změnit na takzvané multifokální, aby člověk nepotřeboval žádné brýle ani do dálky, ani na čtení. První takovéto operace na světě proběhly v České republice na naší klinice. Česká oftalmologická pracoviště pracují s nejmodernějšími lasery, které byly teprve nedávno vyvinuty a schváleny do klinické praxe. Česko tak patří mezi první země světa, kde těmito lasery začali být léčeni pacienti. Mezi ně patří například VisuMax 800 od firmy Zeiss a Atos od společnosti Schwind. Laser VisuMax 800 by měl být v roce 2024 navíc schválen pro použití pro operace hyperopie neboli dalekozrakosti metodou Relex Smile. Těchto zákroků bylo na naší klinice provedeno v rámci klinické studie nejvíce na světě,“ řekl Pavel Stodůlka, světově uznávaný oční chirurg a přednosta sítě očních klinik Gemini.

Rozvoj zdravotnictví ale brzdí složitá legislativa. „Aktuálním tématem oční medicíny je rovněž léčba presbyopie neboli vetchozrakosti, která je lidově nazývána také „nemoc dlouhých rukou”, protože pacienti musí čtený text dávat co nejdále od očí. První operace vetchozrakosti na světě metodou Relex Smile byla v letošním roce provedena na naší klinice. Na její uvedení do praxe si však budeme muset počkat asi pět let. Schvalování nových lékařských zákroků je totiž díky nové evropské legislativě tak dlouhé, komplikované a drahé, že výrazně zpožďuje zavádění nových operací do praxe,“ vysvětlil Pavel Stodůlka.

NADĚJE PRO KARDIAKY

Česko patří také mezi inovátory v oblasti kardiologie a čeští pacienti se příští rok dočkají unikátní terapie. Ischemická choroba srdeční, globálně nejčastější příčina úmrtí, naléhavě potřebuje revoluční léčbu. Tu vidí odborníci v Cardiac Shock Wave Therapy (CSWT), která může zmírnit symptomy závažné nemoci a zlepšit kvalitu života pacientů. Technologie kardio fokusované rázové vlny pro tuto terapii existuje v Evropě zatím jen v pár kusech. V Česku je prozatím jediný přístroj. „První a jediný přístroj v Česku máme na naší klinice. Jde o podstatně silnější a větší přístroj než dosud známé radiální a fokusované rázové vlny využívané k rehabilitaci a urychlení hojení. CSWT je neinvazivní, bezpečná a bezbolestná terapie využívající technologii nízkoenergetické kardio fokusované rázové vlny, která dokáže stimulovat růst a tvorbu nových cév ve špatně zásobeném srdečním svalu. Tím ve svém důsledku může zabránit vzniku infarktu,“ představil novinku ředitel FYZIOkliniky Zdeněk Bílek.

V Německu, Švýcarsku nebo Japonsku je CSWT už zavedenou metodou v boji proti ischemické chorobě srdeční. Čeští pacienti budou mít tuto možnost léčby k dispozici poprvé od nového roku. „Terapie je vhodná pro pacienty s diagnostikovanou ischemickou chorobou srdeční, zejména ty s přítomností anginy pectoris a sníženým průtokem krve koronárními arteriemi. Je účinná po operaci bypassu, urychluje hojení operovaných cév a je vhodná i pro pacienty s prvním stupněm anginy pectoris, kteří chtějí předejít infarktu myokardu. Aplikace rázové vlny je cílená přesně na ischemické oblasti srdce, kde podporuje tvorbu nových kapilár, zlepšujících cirkulaci a metabolismus. Po tříměsíční terapii, která zahrnuje tři léčebné cykly po čtyřech týdnech (první týden proběhnou tři aplikace a následují tři týdny ‚odpočinku‘), dochází k trvalé obnově cévního systému. Přístroj pro terapii CSWT uvedeme do praxe od roku 2024, už nyní máme desítky zájemců o kardio ošetření,“ popsal Zdeněk Bílek.

TRENDY V PLASTICKÉ CHIRURGII

V zahraniční konkurenci si obstojně vede i česká estetická medicína. V Československu coby první zemi na světě byla plastická chirurgie v roce 1939 uznána jako samostatný medicínský obor. Československá plastická chirurgie se tak dostala na špičkovou úroveň o generaci dříve než ve většině rozvinutých zemí. A svůj vysoký standard drží dodnes i díky inovativním zákrokům. Mezi trendy pro rok 2024 bude mimo jiné i zvětšování pozadí. „Kulaté, pevné pozadí se stává symbolem přitažlivosti dnešní doby a tento trend se dostává i do Česka. Tvar a velikost hýždí lze do jisté míry tvarovat usilovným cvičením. Důležitým faktorem je však i genetická dispozice, kterou ovlivnit nelze. Stejně jako je tomu u prsou, k augmentaci hýždí slouží silikonové implantáty. Ty se od sebe liší velikostí i tvarem tak, aby výsledný efekt odpovídal přání klienta. Na klinice nabízíme novou, efektivnější techniku. Jejím primárním benefitem je umístění implantátu kompletně pod sval ze dvou krátkých řezů. To zajistí, že ani při aktivním stylu života nehrozí deformace tvaru, vysunutí implantátu výše nebo naopak jeho pokles,“ popsal Petros Christodoulou, plastický chirurg kliniky Medicom Clinic, největšího soukromého pracoviště plastické a estetické medicíny v České republice.

FYZIOklinika, www.FYZIOklinika.cz

Je nestátní zdravotnické zařízení zaměřené na prevenci a léčbu bolestivých stavů pohybového aparátu. FYZIOklinika do české praxe uvedla nový koncept služeb FYZIOterapie All-Inclusive a FOKUS All-Inclusive – kombinaci dostupných metod, od ultrazvukové diagnostiky přes manuální fyzioterapii po využití radiálních nebo fokusovaných rázových vln, v rámci jedné komplexní návštěvy klienta a koncept masáží FYZIOpress, která kombinuje hloubkové tlakové masáže, protahovací prvky a techniky inspirované fyzioterapií. Označení „fyzioklinika“ je registrovanou ochrannou známkou společnosti FYZIOklinika s. r. o.

V oblasti fyzikální terapie je FYZIOklinika největším centrem pro léčbu rázovou vlnou v ČR a řadí se mezi největší pracoviště na světě. Aplikace této inovativní technologie zvyšuje efekt manuální fyzioterapie – je užitečným doplňkem při léčbě bolesti v léčebných programech a v případě planární rázové vlny dokonce umožňuje výrazné urychlení hojení ran. FYZIOklinika získala prestižní ocenění Firma roku 2017 v regionu Praha a umístila se na druhém místě v celostátní soutěži Ordinace roku 2017 v kategorii Rehabilitační ordinace. Klinika pomohla v pražském centru od bolesti již více než 30 tisícům klientů. Spravuje největší databázi videonávodů na FYZIOcvičení v ČR, kterou neustále rozšiřuje a zveřejňuje na svém webu. V dubnu 2018 složila vedoucí fyzioterapeutka FYZIOkliniky Mgr. Iva Bílková, Cert. MDT, mezinárodní zkoušku na McKenzie Institute International a získala tak jako jedna z mála Čechů tuto akreditaci.

SOUKROMÁ OČNÍ KLINIKA GEMINI, www.gemini.cz

Soukromá oční klinika Gemini rozvíjí dlouholetou tradici zlínské oční chirurgie. První klinika byla otevřena ve Zlíně v roce 2003 a v současnosti provozuje klinika v České republice deset pracovišť: ve Zlíně, v Průhonicích u Prahy, Praze-Krči, Českých Budějovicích, Ostravě, Vyškově, Brně, Novém Jičíně a Liberci. Jako jediná česká oční klinika otevřela pracoviště také ve Vídni. Vedle operací zbavujících pacienty potřeby nosit brýle a operací šedého zákalu se na klinikách provádějí i estetické zákroky, jako například plastika horních a dolních víček. V čele týmu operatérů stojí světově uznávaný oční chirurg prim. MUDr. Pavel Stodůlka, Ph.D., FEBOS-CR.

SOUKROMÁ KLINIKA PLASTICKÉ A ESTETICKÉ MEDICÍNY MEDICOM CLINIC, medicomclinic.cz

MEDICOM Clinic byla založena v roce 2004 a je největším soukromým pracovištěm plastické a estetické medicíny v Česku. MEDICOM Clinic tvoří tým vyhledávaných plastických a cévních chirurgů, dermatologů, zkušených anesteziologů a specialistů na spánkovou medicínu s mnohaletými zkušenostmi v oboru. Prestižní klinika je vyhlášená individuálním přístupem ke klientům a nadstandardní péčí. Lékaři každý den pomáhají ženám i mužům k tomu, aby se cítili sebevědomě, atraktivně a šťastně. Pracoviště kliniky se nachází v historickém centru Prahy, další pobočky jsou v Brně a Ústí nad Labem.

Konference vývojářů potvrdila stále důležitější roli umělé inteligence

Česko je vývojářská špička, digitalizace je přesto nízká

Snížení nákladů na provoz systémů, větší efektivita a možnost přenechat rutinu stroji. To jsou hlavní výhody zapojení umělé inteligence do výrobních procesů mnoha odvětví. Konstatovali to účastníci šestého ročníku Update Conference Prague, na kterou dorazily čtyři desítky předních vývojářských expertů a více než sedm stovek hostů. Největší konference svého druhu ve střední Evropě také potvrdila, že čeští softwaroví vývojáři patří mezi světovou špičku.

„Celému segmentu IT dnes dominuje umělá inteligence. Většina vývojářů se aktivně zajímala o to, jak software, který vyvíjejí, právě o AI rozšířit. Podobně frekventovaným tématem byl cloud, na který v posledních letech firmy přecházejí,“ uvedl Tomáš Herceg z pořadatelské společnosti Riganti. Podle něj je pro vývojáře přehled o technologiích, které dnešní cloudové platformy nabízejí, naprosto klíčový společně s tím, jak je efektivně využívat pro snižování nákladů a zvyšování spolehlivosti. Konference Update nabídla pohledy předních odborníků na jednu z nejpoužívanějších vývojářských platforem a přinesla přehled novinek a trendů ve světě Microsoft .NET a Azure. „Celkově lze vidět, že dnes již neexistují rozdíly v technických dovednostech českých a světových vývojářů. Možná jsme u nás více orientovaní na praktickou užitečnost nových technologií, kdežto vývojáři ze západní Evropy projevovali větší zájem o přednášky, které člověku rozšíří obzory, i když se nedozví nic, co by hned zítra mohl využít ve své práci,“ konstatoval Tomáš Herceg.

V digitalizaci je důležité postupovat po malých krocích

Naopak úroveň digitalizace českých firem stále ještě pokulhává za vyspělejší Evropou. Podle Tomáše Hercega ale právě podobné akce mohou napomoci tuzemským firmám přijmout rychle se rozvíjející technologie. „Pro firmy, které chtějí digitalizovat, je důležité nejprve zmapovat problematická místa v procesech výroby. Druhým krokem je zamyslet se, jestli je v dané oblasti nutné digitalizovat vše. Často se zjistí, že smysl má automatizovat pouze obvyklé případy a situace, díky čemuž mohou následně zaměstnanci věnovat více pozornosti případům nestandardním,“ vysvětlil a k tomu, jak by firmy s digitalizací měly postupovat, dodal: „Je lepší provádět více menších postupných zlepšení, než se snažit udělat jednu velikou, byť pozitivní změnu. Zavádění každé inovace je totiž poměrně složitý proces, který není vždy snadné uřídit.“ Důležité je podle Hercega sledovat aktuální trendy, protože technologie se proměňují opravdu rychle a loňská řešení jsou již brána jako zastaralá.

Sedmý ročník Update Conference 2024 se uskuteční opět v Praze 14. a 15. listopadu 2024.

SledovaniTV přináší všem svým uživatelům videotéku Rik+ zdarma

Uživatelé služby SledovaniTV mohou nově sledovat více než 5 000 titulů zcela zdarma. Do všech balíčků v pondělí přibyla zcela nová videotéka Rik+. Ta nabízí mnoho filmů a seriálů pro děti i dospělé.

Součástí všech balíčků se od pondělka stala videotéka Rik+. Ta sledujícím nabízí více než 5000 epizod pořadů a filmů. Velkou část tvoří tvorba pro děti. Nejmenší diváci mohou sledovat pořady o tvoření, pohádky i písničky. Mezi ty nejznámější patří například Máša a medvěd, Bořek stavitel, Statečná autíčka nebo Požárník Sam.

Dospělé potěší pak pořady o cvičení a také dokumenty. Ty zahrnují nejrůznější témata od cestování, přes přírodu, vědu a techniku, až po historické události a osobnosti.

„Videotéka Rik+ je druhým velkým dárkem, který jsme uživatelům v říjnu nadělili. Po přidání prémiových kanálů do základních balíčků, které proběhlo začátkem měsíce, přichází další hodiny a hodiny zábavy pro celou rodinu,“ říká Head of Marketing společnosti SledovaniTV Matěj Čičák.

Grafické podklady najdete ve sdílené složce. Využít můžete také náš Press kit.

O SledovaniTV

SledovaniTV je IPTV, neboli internetová televize, která nabízí více než 200 televizních kanálů a přes 120 rádiových stanic. Televizní vysílání lze pauzovat, přetáčet, služba umožňuje také zpětné zhlédnutí v délce až 30 dnů. Přepínat lze i mezi jazykovými stopami, titulky i různou kvalitou vysílání od SD po 4K. SledovaniTV funguje také jako virtuální videorekordér, k dispozici je až 600hodinový prostor pro záznam televizního programu.

Aplikace SledovaniTV je dostupná v celé řadě různorodých zařízení. Stáhnout ji lze pro vybrané modely chytrých televizí od Samsungu, LG, Panasonicu, Hisense a také od výrobce Vestel (např. Toshiba, JVC, Sencor). Dále v televizních a set-top boxech se systémem AndroidTV od jakéhokoliv výrobce (např. Sony, TCL, Philips, Sharp, Thompson),Amazon Fire TV, RokuTV a samozřejmostí je také podpora Chromecastu a Apple TV.

Na televizi se lze dívat na počítači v prohlížeči a také na mobilech a tabletech se systémem iOS a Android. Absolutní vychytávkou je aplikace pro chytré hodinky Apple Watch, ve které lze listovat v TV programu nebo poslouchat rádia. SledovaniTV funguje v síti kteréhokoliv internetového poskytovatele nejen v ČR, ale v celé Evropské unii.

SledovaniTV poskytuje IPTV jak konečným uživatelům, tak spolupracuje s více než 700 lokálními internetovými poskytovateli v ČR a na Slovensku a soustředí se na expanzi do zahraničí.

Kyberzločinci nově své podvody páchají přes hlasový automat

ČSOB nově varuje před další praktikou kybernetických podvodníků, kterou nyní hojně využívají. Aktuálně se schovávají za hlasový automat, který volá jménem banky a nabízí lidem nutný update bankovní mobilní aplikace. Pokud se lidé nachytají a s automatem spolupracují, končí to krádeží přihlašovacích údajů k jejich účtům nebo platebním kartám a jejich následnému zneužití k odcizení peněz. Další nepříjemnou novinkou je i finta, kterou nachytají i ty, kteří hlasovému automatu neuvěří.

„Tento podvod je již skutečně sofistikovaný. Zazvoní vám telefon, po jeho zvednutí se ozve hlasový automat vydávající se za banku s upozorněním, že vaše bankovní mobilní aplikace potřebuje nutně update a pokud ho chcete provést, máte stisknout „jedničku“. Pokud jedničku skutečně na svém mobilním telefonu stisknete, hlasový automat vám oznámí, že vám do mobilu posílá SMS zprávu s odkazem pro stažení nové verze, poděkuje vám za spolupráci a zavěsí,“ popisuje začátek tohoto podvodu Petr Vosála, manažer bezpečnosti digitálních kanálů skupiny ČSOB.

Hlasový automat působí velmi přesvědčivě a zdánlivě nic nenasvědčuje tomu, že by se mohlo jednat o podvod. „Obsahem SMS zprávy, která přijde tak, jak hlasový automat upozornil, je ve skutečnosti odkaz, který vede na podvodnou webovou stránku a ty člověka vybízí k vyplnění přihlašovacích údajů. Pokud to lidé udělají, předávají tyto velmi citlivé údaje přímo útočníkům, kteří se tak mohou zmocnit jejich internetového bankovnictví či mohou získat údaje z jejich platební karty a zneužít je ke krádeži,“ pokračuje v popisu podvodu Petr Vosála.

Drzost podvodníků tím nekončí. Navozené situace zneužívají ještě jednou a pokoušejí se napálit opět jak ty, kteří se nachytali tak i lidi, kteří na první dvě fáze podvodu – hlasový automat a falešnou SMS – nereagovali. „Lidem zavolá tentokrát živý kyberpodvodník vydávající se za zaměstnance banky a varuje je před podvodem, jenž sám stvořil. Varovaného člověka pak snáze přesvědčí, že je na jeho straně a přiměje ho buď k další nebo nové spolupráci, která končí opět ztrátou citlivých údajů či peněz,“ uzavírá celý příběh nejnovějšího kyberpodvodu Petr Vosála.

Počty kyberútoků meziročně neklesají, ale právě naopak a jsou stále vynalézavější. Okradených jsou stovky tisíc a škody přesahují miliardu korun. ČSOB a Policie ČR proto společně připravili v loňském i letošním roce preventivní kampaň s názvem Volač a Klikač, aby zvýšili povědomí o této problematice, varovali před kyberpodvodníky a ukázali na co si dát pozor. Nově se také zavázali v oblasti kyberbezpečnosti proškolit jeden milion lidí. Formou partnerství se ČSOB přidala i k aktivitě ČBA pod názvem nePINdej!, která formou sofistikovaného testu odkrývá nejčastější triky podvodníků.

Vše o kybernetických podvodnících, které v ČSOB nazýváme Volač a Klikač, si můžete připomenout na webové stránce věnované prevenci https://www.csob.cz/branteserozumem.

Nový test od ČBA v rámci aktivity nePINdej! si můžete vyzkoušet na adrese: www.kybertest.cz.

Skupina ČSOB

Náš přístup – Jdeme vám naproti

Věříme, že vycházet si vstříc opravdu stojí za to. Vždy jsme rádi, když se nám i drobným gestem podaří překvapit nejen naše klienty, ale i naše kolegyně a kolegy a širokou veřejnost.

Snažíme se dávat klientům volnost třeba při cestě k nám do banky – neomezujeme je jen
na digitální řešení nebo jen na osobní návštěvu pobočky. Mohou si vybrat, protože jdeme naproti jak technologickým inovacím, tak zlepšení klientského zážitku.

Věříme, že i drobnosti a “samozřejmosti” mohou zásadně zpříjemnit den každého z nás.
A samozřejmostí je pro nás závazek spoluvytvářet lepší budoucnost s ohledem na životní prostředí kolem nás. Usilujeme o zodpovědný přístup ve všech činnostech našeho podnikání a snažíme se jít naproti s tím nejlepším řešením vždy ve správný čas.

Revoluce v péči o zuby: Jak pomáhá umělá inteligence při čištění zubů?

V dnešní době, kdy se technologický pokrok stává součástí našeho každodenního života, jsme svědky revoluce téměř ve všech oblastech. Ústní hygiena není výjimkou, což potvrzuje i značka Oral-B. Tato značka má na trhu řadu elektrických zubních kartáčků iO, které v sobě integrují umělou inteligenci, a představují tak nejinovativnější způsob čištění zubů, jaký je v současnosti k dispozici.

Jak to funguje?

Péče o zuby nebyla nikdy jednodušší. Zubní kartáček Oral-B řady iO spolupracuje se senzory umělé inteligence, které sledují pohyb a tlak kartáčku v ústech a čistí vaše zuby co nejúčinněji. Tato data jsou následně zpracována a analyzována, čímž se vznikne personalizovaný přístup k čištění zubů přizpůsobený každému uživateli. Kartáčky tak dosahují účinnějšího odstraňování zubního plaku a významně přispívají k lepší péči o zuby.

Revoluční magnetická technologie

Řada zubních kartáčků Oral-B iO je vybavená revoluční magnetickou technologií a kombinuje vlákna s mikrovibracemi a kulatou kartáčkovou hlavou, inspirovanou zubními lékaři. Výhodou kartáčků Oral-B iO je, že uživatelé mají už po prvním týdnu používání pocit profesionální zubní péče. Je to díky špičkové technologii v kombinaci s umělou inteligencí, které dohromady tvoří inovativní přístup ke každodenní péči o dokonalý úsměv i zdraví ústní dutiny.

Interaktivní displej

Další z inovativních funkcí kartáčku je interaktivní displej, který zobrazuje všechny důležité informace. Displej například umožňuje uživateli zvolit a nastavit režim čištění tak, aby vyhovoval jeho potřebám. Na výběr je až sedm režimů čištění, včetně denního režimu čištění, jemného režimu, režimu péče o dásně, režimu intenzivního čištění, režimu bělení, super jemného režimu nebo režimu čištění jazyka. Přidanou hodnotou displeje je možnost nastavení vlastních pozdravů a smajlíků při každém kvalitním čištění zubů, což ocení zejména mladší uživatelé. Displej tak dodává zubnímu kartáčku prvek interaktivity a usnadňuje uživatelům všech věkových kategorií zapojení kartáčku do každodenního rituálu čištění zubů.

Inteligentní snímač tlaku

Další výjimečnou vlastností řady iO je inovativní snímač tlaku. Senzor vždy upozorní uživatele, pokud neodhadne velikost tlaku vyvíjeného při čištění zubů. Červená barva senzoru signalizuje nadměrný tlak, bílá barva nedostatečný tlak a zelená barva přiměřený tlak. Zubní kartáček se tak stává užitečným pomocníkem zejména pro ty, kteří mají tendenci vyvíjet na zuby příliš velký tlak, nebo si je naopak čistí nedostatečně. S elektrických zubním kartáčkem řady iO od Oral-B však pokaždé dosáhnou optimálního tlaku pro účinné a šetrné čištění.

Ústní hygiena pod palcem díky aplikaci

O vaše zuby bude profesionálně postaráno také díky aplikaci Oral-B. Aplikace Oral-B využívá umělou inteligenci s 3D mapováním zubů, která zaznamenává povrch každého zubu. Například díky technologii Brushing Recognition podporované umělou inteligencí aplikace sleduje celý proces čištění zubů a poskytuje podrobné informace o vašem stylu čištění.

Po vyčištění zubů aplikace automaticky zobrazí podrobnosti o tom, jak účinně jste si čistili zuby v konkrétních oblastech, včetně upozornění na nedostatečný tlak a závěrečného skóre. Tato technologie využívá strojové učení k analýze jedinečného stylu čištění zubů každého uživatele, aby pomohla zdokonalit rutinu ústní hygieny.

Získáte tak neustálý přehled o tom, jak dlouho jste se o zuby starali, zda jste dodržovali správný tlak a hlavně, jak důkladně jste si zuby vyčistili. To umožní podrobné sledování účinnosti čištění v horní, dolní, přední a boční části úst.

A to nejlepší? Aplikace je natolik pokročilá, že dokáže ukládat data z více kartáčků, takže synchronizace kartáčku s aplikací není nutná po každém čištění, ale stačí jednou týdně. Potěší i doba nabíjení. Díky nové kompaktní magnetické nabíječce Sense se kartáček plně nabije za pouhé 3[1] hodiny.

Zubní kartáčky Oral-B iO jsou ideální pro ty, kterým záleží na kvalitní péči o zuby. Jedná se o revoluční řešení v péči o zuby, které kombinuje nejmodernější technologie a umělou inteligenci.

  1. V závislosti na modelu

Carvago cenová mapa Evropy odhaluje: Kde koupit ojeté auto nejvýhodněji?

Carvago.com, online tržiště ojetých vozů, přichází s unikátní cenovou mapou Evropy, která odhaluje, kde nakupovat ojetá vozidla nejvýhodněji. Podle nejnovějších dat je Švédsko zemí s nejatraktivnější nabídkou – vozy s největšími rozdíly v ceně oproti tuzemskému trhu. Německo, dlouhodobě oblíbená destinace pro nákup ojetých vozů, se vyznačuje atraktivními cenami prémiových značek, ale v šířce nabídky levnějších vozů za Švédskem či Rumunskem zaostává. Zajímavé příležitosti nabízí také francouzský, slovenský nebo polský trh.

Analýza průměrných cen prodaných vozů ukazuje, že určité značky a modely jsou v zahraničí cenově výhodnější než na domácím trhu. Týká se to vozů všech segmentů, včetně luxusních vozů značek jako BMW nebo Audi, stejně jako populárních modelů často prodávaných v Česku. Tento fenomén je důsledkem rozmanitých faktorů, jako jsou rozdíly v daňovém zatížení, registračních poplatcích nebo specifických preferencích jednotlivých trhů.

Výrazné cenové rozdíly mezi stejnými modely v různých zemích jsou ovlivněny různými faktory. Například v rámci snahy o snížení emisí zavedly některé evropské státy daňové povinnosti pro vozidla s vyššími emisemi. To je patrné zejména ve Švédsku, kde vozidla s větším objemem motoru, zejména dieselové, čelí vyšším silničním daním. Jiné důvody pro cenové rozdíly zahrnují nerovnováhu mezi poptávkou a nabídkou, různorodé ekonomické situace v rámci EU a kurzové fluktuace.

Jakub Šulta, zakladatel společnosti Carvago, která denně monitoruje téměř 7 milionů evropských inzerátů, uvádí: „Cenové rozdíly v Evropě se zvětšují a naši zákazníci toho aktivně využívají. Zvláště populární jsou rodinné dieselové vozy ze Švédska, která bývají lépe vybavená a jsou cenově dostupnější díky vysokému daňovému zatížení pro tuto motorizaci na lokálním trhu.“

Důležitou radou pro české zákazníky při dovozu ojetiny ze zahraničí je důkladná technická kontrola vozidla, ideálně nezávislým technikem. Carvago se zaměřuje na pečlivou předkupní kontrolu vozidel, využívá nástroje jako Cebia, databáze pojišťoven a kradených vozidel. Na rozdíl od individuálních dovozců nabízí Carvago svým zákazníkům jistotu záruky od české společnosti, což zahrnuje plnou zodpovědnost za stav doporučených vozidel.

Detailní informace o cenách tisíce modelů levnějších než na tuzemském trhu naleznete zde.

O společnosti Carvago

Carvago si klade za cíl digitalizovat trh s ojetými vozy a zjednodušit proces nákupu a prodeje. Zaměřuje se na evropský trh, přičemž nabízí široký výběr vozidel různých značek a modelů. Carvago je synonymem pro bezpečný a transparentní nákup ojetých vozidel online, s důrazem na kvalitu a spokojenost zákazníků.

O analýze

Analýza zahrnuje 1000 nejprodávanějších modelů v Česku v roce 2023*, které jsou zároveň levnější na ostatních evropských trzích než na tuzemském trhu. Carvago analyzovalo data na základě značky, modelu, roku výroby, výkonu a paliva. Vyhodnocená data byla škálována dle váženého průměru cen, za která se vozidla v letošním roce prodala.

*Období od 1.1. 2023 do 15.11. 2023

Cirkulární revoluce: Jak uspěly udržitelné technologie v roce 2023

V letošním roce podnikli spotřebitelé další pozitivní kroky směrem k udržitelnějším spotřebitelským návykům. Společná studie společností Swappie a Kantar odhalila výrazný nárůst zákazníků, kteří si stále více uvědomují dopad svých rozhodnutí a osvojují si udržitelné nákupní návyky. Na evropské úrovni nakupuje výrobky z druhé ruky o téměř 40 % lidí více než před 5 lety. Studie ukázala rostoucí povědomí veřejnosti o tom, že je čím dál důležitější dbát na udržitelný výběr při nákupu zboží. V rámci Evropy ale stále každý druhý člověk svou starou techniku uchovává doma. 56 % všech respondentů si ponechává svůj starý telefon jako náhradní a 48 % uchovává rozbitý telefon. O možnosti poslat nevyužívaná zařízení k repasování a dále do oběhu spotřebitelé podle studie stále nemají dost informací. Každý čtvrtý dotázaný měl pocit, že prodat své zařízení a přijmout tak udržitelnější systém vlastnictví chytrých telefonů je příliš náročné.

Jádrem iniciativ společnosti Swappie, která se stává významným hráčem v přetváření spotřebitelských postojů k vlastnictví technologií, je po celý rok 2023 snaha změnit postupy v oblasti oběhového hospodářství, prosadit právo na opravu, usměrnit širší étos snižování elektronického odpadu a prodlužovat životní cyklus chytrých telefonů. Ve své kampani se snaží podporovat kulturu opravitelnosti zařízení a předcházet vyhazování nepoužívané elektroniky. Swappie se letos stala jednou z nejrychleji rostoucích značek v Evropě.

Společnost Swappie se aktivně zasazuje o právo na opravu a účastní se diskusí na evropské úrovni. Jako klíčový hráč v odvětví renovací zdůrazňuje význam právních předpisů, které podporují právo spotřebitelů na cenově dostupné a kvalitní opravy, přispívají ke zdravějšímu průmyslu a snižují množství elektronického odpadu. Sami Marttinen, generální ředitel a spoluzakladatel společnosti Swappie, shrnuje: „Náš závazek vůči filosofii oběhového hospodářství přesahuje rámec renovace chytrých telefonů – jde o to, abychom spotřebitelům umožnili dělat rozhodnutí, která rezonují s odpovědnějším a ekologicky uvědomělým životním stylem. Proto vzděláváme stále více lidí v tom, aby jejich stará technika našla novou rodinu, a zároveň posilujeme náš závazek k efektivnímu a ekologickému provozu prostřednictvím našich logistických a renovačních zařízení, například v Lipsku. Ve společnosti Swappie nejen nově definujeme trh s renovovanou technikou, ale také dláždíme cestu k udržitelnější budoucnosti techniky.“

Změnou paradigmatu v oblasti renovovaných smartphonů je řada Premium Series, kterou společnost Swappie letos uvedla na trh i v Česku. Řada řeší běžné problémy týkající se stavu baterie, funkční kvality a známek opotřebení. Zákazníkům se představuje jako kategorie, jež má vyšší přidanou hodnotu než nová zařízení. Tím, že společnost Swappie poskytuje spotřebitelům iPhony, které se mohou pochlubit baterií se 100% kapacitou, bez známek opotřebení a s plnou operační kapacitou, nově definuje, co znamená vlastnit prémiový smartphone v éře, které dominují ohledy na udržitelnost.

V rámci posílení svého evropského zastoupení Swappie strategicky rozšířila své aktivity do německého Lipska. Zvyšuje tím přepravní kapacity a zkracuje dodací lhůty do střední Evropy. Lipsko jako klíčový uzel evropské logistické sítě zároveň pomáhá zmírnit dopad na životní prostředí díky zkrácení přepravních tras.

Manažerka společnosti Swappie pro Českou republiku a Slovensko, Simona Sedlárová, dodává: „Do roku 2024 si Swappie klade ambiciózní cíle, mezi něž patří další vzdělávání spotřebitelů v oblasti prodeje staré techniky a také větší dostupnost samotné společnosti. Připravujeme s lokálními partnery otevření drop off pointů, které usnadní zákazníkům prodej jejich staršího telefonu.“

Kromě toho se společnost zavázala získávat 100 % elektřiny z obnovitelných zdrojů a pomoci zákazníkům ušetřit do konce roku 2024 více než 100 000 tun CO2e.

O společnosti Swappie

Swappie, největší evropský prodejce repasovaných iPhonů, je přední komplexní online destinací pro prodej a nákup repasovaných smartphonů. Jejím posláním je poskytnout lidem způsob, jak vylepšit své telefony, který je vysoce kvalitní, cenově dostupný a šetrný k životnímu prostředí. Společnost Swappie v současné době působí v celé Evropě, včetně Česka, Švédska, Itálie a Německa. V roce 2022 se společnost rozrostla o tržby ve výši 208 milionů eur a od svého založení v srpnu 2016 se Swappie stala jednou z nejinovativnějších a nejrychleji rostoucích společností v Evropě, rozšířila svůj tým na více než 750 lidí a od investorů doposud získala 171 milionů dolarů (149 milionů eur).

Další informace naleznete na adrese: www.swappie.com

Z low-code platformy ke správě dokumentů – pohonem je AI. Nectain využil své know-how k vývoji nového systému

Ukrajinská společnost Nectain, která spadá pod skupinu Intecracy Group a jež vyvinula sadu nástrojů založenou na technologii low-code, přichází s novým produktem. Systém pro správu dokumentů (DMS) postavený na vlastní low-code platformě nyní pomáhá společnostem přecházet na takzvané bezpapírové fungování. Změna strategie vychází z rozhodnutí demonstrovat možnosti low-code platformy stejně jako schopnosti začlenit do provozu také umělou inteligenci s cílem snižovat náklady a zvyšovat produktivitu ve firmách.

„AI je aktuálně v základu všech našich služeb. Už od roku 2000 totiž vyvíjíme věci tak, aby nejprve pomohly nám, my jim porozuměli, a pak mohou dobře pomoci našim klientům. Tohle je v podstatě nová iterace, nová verze, kdy vidíme, že firmy v této oblasti jednoduše tápou, a to zejména ty větší. Jsem přesvědčený, že náš nový produkt jim dokáže pomoci. Když navíc víme, že hledání v dokumentech je jedna z deseti činností, která zabírá nejvíce času, nebo že se určité procento dokumentů ztratí už při jejich zakládání, je jasné, že takový systém může mít velký podíl na zvýšení efektivity práce i komunikace,“ vysvětluje Oleksandr Rossol ze společnosti Nectain. „A protože vše vyvíjíme s tím, že nástroje sami používáme a vyznáme se v nich, přechod na nový produkt bude rychlý a bezbolestný.“

Systém pro správu dokumentů zvládne metadata i filtraci dokumentů

Produkt společnosti Nectain reaguje na trend takzvaných paperless kanceláří. Firmy, které o bezpapírovou politiku usilují, však často čelí dlouhému procesu učení se novým postupům a adaptace na různá řešení digitalizace. Tomu se Nectain snaží předcházet. Do softwaru proto začlenil umělou inteligenci, která pomáhá optimalizovat správu a uchovávání dokumentů třeba tím, že zajišťuje vyšší správné přiřazování metadat a díky tomu i přesnost vyhledávání. Systém dokáže filtrovat dokumenty podle relevance a kontextu, rozpozná duplicitu a umožňuje uživatelům, aby k dokumentům měli přístup odkudkoli. „Zkrátka je to uživatelsky orientované DMS, které nabízí všechny funkce a přístupy, jež pomáhají týmům k vyšší produktivitě,“ říká Rossol.

I další plánované funkce, například inteligentní vyhledávání, budou s největší pravděpodobností založené na technologii AI. Jednou z vizí Nectainu je totiž vytvořit takový systém správy dokumentů, který pracovníkům umožní komunikovat, jako kdyby hovořili se svým živým kolegou. Tedy že popíšou běžnou lidskou řečí, jaký systém by pro ně intuitivně fungoval nejlépe, a umělá inteligence by pak podle toho automaticky uspořádala všechny jeho dokumenty do složek a kolekcí.

Low-code platforma přitom bude i nadále tvořit základ byznys modelu v Nectainu a její tvůrci ji plánují neustále rozvíjet, aby po prvotním úspěchu držela krok s technologickým pokrokem. K novému zaměření její tvůrce vedla i vyšší potřeba digitalizace. „Firmy očekávají, že jejich kritické informace budou přístupné, snadno vyhledatelné a dobře zabezpečené. Stejně tak potřebují, aby jejich postupy při práci s dokumenty byly efektivní a transparentní. S naším DMS systémem se jim nestane, že by se zásadní informace ztratily v e-mailovém vlákně,“ doplňuje Rossol. Nectain přitom na Ukrajině kromě soukromých firem využívá také státní správa, pošta nebo telefonní operátor. Klientskou základnu už ovšem společnost buduje také v USA nebo v Německu.

Více o Nectain

Rychlost a kvalita rozhodnutí může znamenat rozdíl mezi úspěchem a neúspěchem – ukrajinská low-code platforma Nectain proto nad nimi firmám dává plnou kontrolu. Pomocí certifikovaných nástrojů na modelování situací, procesů a rozhodování dokážou vedení a klíčové osoby snadno nastavovat automatizovaný sled událostí ve firmě (dokumentace, sales, HR, vývoj). A jde to i bez vendor-locku, hlubokých technických znalostí, nákladů na konzultace či složitý vývoj. Mezi klienty Nectain patří například ukrajinská státní správa, energetické společnosti či banky. V roce 2022 byla firma nucena urychlit svou expanzi a přesunout sídlo do Prahy. Odtud buduje software s globálními ambicemi. Nectain patří do technologické skupiny Intecracy, která čítá celkem 450 zaměstnanců a mezi její klienty patří Siemens, Cority a celá řada dalších nadnárodních skupin.

Radim Pařík je spoluautorem nové knihy Chrise Vosse o empatickém řízení lidí

Prezident Asociace vyjednavačů Radim Pařík, mezinárodní profesionální vyjednavač, lektor a vrcholový manažer, se stal spoluautorem knihy Empathetic Leadership (Empatické vedení lidí) s legendou vyjednávání a bývalým hlavním mezinárodním vyjednavačem FBI s únosci Chrisem Vossem. Potvrdil tím výjimečné postavení České a Slovenské republiky mezi vyjednavači z celého světa. Kniha vyjde na jaře 2024 v nakladatelství SuccessBooks®.

Vyjednávání je vrcholnou formou komunikace a úzce se tak prolíná s řízením lidí. Empatické vedení lidí je progresivní směr vycházející z poznatků těchto dvou oborů a zaměřuje se často také na práci s psychologicky složitými osobnostmi. Kniha je tak společnou odbornou publikací Vosse a dalších špiček oboru komunikace a vyjednávání. Radim se v knize věnuje tématu vyjednávání a taktické empatie, které jsou neoddělitelnou součástí moderního leadershipu.

Radim Pařík je jediným osobním žákem Chrise Vosse v Česku a na Slovensku a mezi autory nové knihy jediným z Evropské unie. „Mám neskutečnou radost, že si mne Chris Voss vybral jako spoluautora knihy. Zároveň cítím obrovskou odpovědnost,“ říká Radim Pařík. „Tahle skutečnost pomůže celému oboru vyjednávání v Česku a na Slovensku, protože najednou takové hvězdy světového vyjednávání jako právě Chris Voss nebo Joe Navarro, George Kohlrieser nebo Mathias Schranner vědí, že existuje Česká republika a že v ní umíme skvěle vyjednávat. Takže to není o mně, je to o všech lidech, kteří se tady u nás uprostřed Evropy vyjednávání věnují.”

Kniha Empathetic Leadership má nakročeno stát se podobně úspěšným bestselerem, jakou byla kniha Chrise Vosse Never Split the Difference: Negotiating As If Your Life Depended On It (Nikdy nedělej kompromis aneb Vyjednávej tak, jako by ti šlo o život). Ta se stala v roce 2016 světovou senzací a dodnes je pokládána za základní literaturu pro zájemce o vyjednávání. Christopher „Chris“ Voss začínal jako policista, ale brzy se vypracoval na pozici hlavního mezinárodního vyjednavače FBI pro vyjednávání s únosci. Pomáhal v řadě případů únosů po celém světě, například na horké půdě Gazy, Iráku, Filipín, Kolumbie nebo Haiti. V roce 2007 odešel ze státní služby a založil vlastní poradenskou skupinu The Black Swan Group. Své zkušenosti předává dál, ať již formou veřejné osvěty nebo přednáškami na vybraných amerických univerzitách.

Radim Pařík byl místopředsedou představenstva druhého největšího retailera světa a postupně se stal špičkovým byznysovým vyjednavačem. Absolvoval studium na prestižních světových institucích, je absolventem Harvard Negotiation Master Class a držitelem certifikace Certified Global Negotiator z University St. Gallen. Prošel výcvikem vyjednávání pod vedením bývalých agentů FBI a ovládá vyjednávací techniky založené na principech Mossadu. Radim Pařík realizoval odborný výzkum vlivu emocí na jednotlivé taktiky vyjednávání s více než 1000 respondenty z řad vrcholových manažerů, politiků a profesionálních vyjednavačů a to na základě skutečných případů vyjednávání. Je certifikovaný Chief Negotiation Officer ze Schrannerova vyjednávacího institutu a jediným žákem obou největších osobností oboru Chrise Vosse a Joe Navarra v České republice i na Slovensku. V současnosti je také prezidentem Asociace vyjednavačů – mezinárodní organizace, která sdružuje profesionální vyjednavače v pěti zemích na čtyřech kontinentech světa.

Více než polovina Čechů nemá ještě nakoupené dárky. Co poletí v prosinci nejvíc?

Největší nákupní horečka právě začala, protože Češi nemají ještě nakoupeno na Vánoce. Tedy aspoň více než polovina z nich. Potvrdil to průzkum, který realizovala mezi tisíci svými zákazníky v posledních listopadových dnech společnost CZC. Výsledky ukázaly, že mezi dárky bude letos hodně elektroniky, nejčastěji pak mobilní telefony, chytré hodinky, sluchátka a herní příslušenství.

Přes 40 % Čechů nakupuje letos většinu dárků na Vánoce až v první polovině prosince a dalších 11 % bude vybírat až v posledním týdnu či deseti dnech. To a mnohem víc o letošních vánočních nákupech odhalil průzkum CZC, dvojky na českém trhu s elektronikou. Největší část respondentů spadala do věkové kategorie 40 až 50 let (27 %), přibližně 19 % pak bylo mezi 50 a 60 lety a zároveň v rozmezí 30 až 40 let, 14 % odpovědí přišlo od zákazníků mezi 20 a 30 lety a zbytek byl ještě mladší.

Přestože Vánoce jsou již za necelé čtyři týdny, 45 % dotázaných uvedlo, že o konkrétní podobě dárků pro své nejbližší nemá ještě představu a mezi nabídkami obchodníků hledají, co je zaujme. To reálně znamená, že s ubývajícím časem během prosince vzrůstá pravděpodobnost impulzivních nákupů v atraktivních akcích. Jen přibližně 18 % ví předem, co přesně koupit, 37 % má představu o druhu dárku, ale konkrétní věc nebo značku vybírá podle momentální nabídky.

Není akce jako akce

Na jednotlivých obchodnících nyní je, jaké akční nabídky připraví, protože 60 % všech dotázaných jasně uvedlo, že dárky vybírá a nakupuje převážně ve speciálních předvánočních nabídkách. Po vyhodnocení našeho celolistopadového Black Friday je naprosto zřejmé, že velká část zákazníků zkoumá férovost slev jednotlivých akcí. Je to vidět z velkého množství lidí, kteří si před nákupem rozklikli náhled na transparentní historický vývoj ceny vybraného zboží, který máme k dispozici na stránce každého produktu pod jeho cenovkou,“ zdůrazňuje Tomáš Urban, obchodní ředitel CZC.

Jedním z nejčastějších dárků bude elektronika

Ne že by pod vánočním stromkem byla jen elektronika, nicméně 67 % dotázaných se vyjádřilo tak, že mezi dárky, které pořizují pro své nejbližší, letos bude. 26 % dotázaných v tomto ohledu ještě neví a jen 7 % Čechů má jasno, že elektroniku dávat nejbližším nebudou. Přes 37 % utratí dokonce za elektroniku víc než polovinu svého celého rozpočtu na dárky (35 % dotázaných na tuto otázku nedokázalo ještě odpovědět).

Letošní Vánoce budou hrát prim chytré hodinky, sluchátka a herní příslušenství

Mezi jakými produktovými kategoriemi vybírají ti, kdo už vědí, že budou obdarovávat své nejbližší elektronikou? „Nejčastěji uvedli zákazníci mobilní telefony a chytré hodinky. Konkrétně u dárků nakupovaných pro ženu vedou hodinky, následují je těsně telefony a s větším odstupem sluchátka. V kategorii dárků pro muže se pak dělí o první tři místa mobilní telefony, herní příslušenství, sluchátka (chytré hodinky jsou v těsném závěsu). Samostatnou kategorií jsou dárky pro děti a dospívající, tady je pořadí následující: sluchátka, herní příslušenství, mobilní telefony, hry pro PC nebo konzoli a chytré hodinky,“ konstatuje Urban.

Jak Češi nakupují nejraději a kolik za Vánoce utratí

Zajímavý je i způsob nákupu, který Češi preferují. Více než polovina respondentů dává při nákupu dárků přednost online objednávce i s dopravou domů nebo do blízkého místa. 38 % dotázaných objednává online, ale objednávku si dojdou vyzvednout osobně do prodejny. Jen 11 % uvedlo, že preferuje kompletní nákup v kamenné prodejně bez předchozího objednání.

Kolik peněz podle průzkumu letos Češi utratí? Čtvrtina respondentů počítá s tím, že by se chtěla vejít do 5 tisíc korun. Největší část (32 %) uvedla, že je dárky na Vánoce pro nejbližší vyjdou pravděpodobně na 5 až 10 tisíc. Dalších cca 19 % je připraveno utratit mezi 10 a 15 tisíci korunami a shodně přibližně 12 % Čechů vloží do dárků mezi 15 a 20 tisíci či ještě více.

V některých ohledech nás výsledky průzkumu překvapily, například mezi dárky pro děti jsme očekávali větší důraz na tablety či herní konzole. Obě tyto kategorie označila shodně jen asi 5 % oslovených. V každém případě děkujeme našim zákazníkům, že se s námi podělili o své nákupní preference, kterým přizpůsobíme i letošní vánoční nabídku,“ uzavírá Tomáš Urban z CZC.

O CZC:

CZC je populární internetový obchod zaměřený především na počítače a elektroniku a v tomto segmentu je dvojkou na trhu. V sortimentu má přes 65 000 druhů produktů od notebooků přes mobilní telefony až po IT speciality. Díky vlastním skladům a pobočkám po celé České republice dodává zboží ve stejný či následující den od objednání. Mezi zákazníky patří nejen domácí uživatelé, hráči a počítačoví nadšenci, ale také firmy, školy a instituce. CZC je součástí Allegro Group, mezinárodní internetové společnosti, která vlastní značky MALL, CZC a WE|DO a provozuje přední online tržiště ve střední a východní Evropě. Platforma se sídlem v Lucembursku a kótovaná na varšavské burze cenných papírů spojuje miliony kupujících s tisíci obchodníky, kteří poskytují stovky milionů nabídek.

Exit mobile version