ČSOB nově varuje před další praktikou kybernetických podvodníků, kterou nyní hojně využívají. Aktuálně se schovávají za hlasový automat, který volá jménem banky a nabízí lidem nutný update bankovní mobilní aplikace. Pokud se lidé nachytají a s automatem spolupracují, končí to krádeží přihlašovacích údajů k jejich účtům nebo platebním kartám a jejich následnému zneužití k odcizení peněz. Další nepříjemnou novinkou je i finta, kterou nachytají i ty, kteří hlasovému automatu neuvěří.

„Tento podvod je již skutečně sofistikovaný. Zazvoní vám telefon, po jeho zvednutí se ozve hlasový automat vydávající se za banku s upozorněním, že vaše bankovní mobilní aplikace potřebuje nutně update a pokud ho chcete provést, máte stisknout „jedničku“. Pokud jedničku skutečně na svém mobilním telefonu stisknete, hlasový automat vám oznámí, že vám do mobilu posílá SMS zprávu s odkazem pro stažení nové verze, poděkuje vám za spolupráci a zavěsí,“ popisuje začátek tohoto podvodu Petr Vosála, manažer bezpečnosti digitálních kanálů skupiny ČSOB.

Hlasový automat působí velmi přesvědčivě a zdánlivě nic nenasvědčuje tomu, že by se mohlo jednat o podvod. „Obsahem SMS zprávy, která přijde tak, jak hlasový automat upozornil, je ve skutečnosti odkaz, který vede na podvodnou webovou stránku a ty člověka vybízí k vyplnění přihlašovacích údajů. Pokud to lidé udělají, předávají tyto velmi citlivé údaje přímo útočníkům, kteří se tak mohou zmocnit jejich internetového bankovnictví či mohou získat údaje z jejich platební karty a zneužít je ke krádeži,“ pokračuje v popisu podvodu Petr Vosála.

Drzost podvodníků tím nekončí. Navozené situace zneužívají ještě jednou a pokoušejí se napálit opět jak ty, kteří se nachytali tak i lidi, kteří na první dvě fáze podvodu – hlasový automat a falešnou SMS – nereagovali. „Lidem zavolá tentokrát živý kyberpodvodník vydávající se za zaměstnance banky a varuje je před podvodem, jenž sám stvořil. Varovaného člověka pak snáze přesvědčí, že je na jeho straně a přiměje ho buď k další nebo nové spolupráci, která končí opět ztrátou citlivých údajů či peněz,“ uzavírá celý příběh nejnovějšího kyberpodvodu Petr Vosála.

Počty kyberútoků meziročně neklesají, ale právě naopak a jsou stále vynalézavější. Okradených jsou stovky tisíc a škody přesahují miliardu korun. ČSOB a Policie ČR proto společně připravili v loňském i letošním roce preventivní kampaň s názvem Volač a Klikač, aby zvýšili povědomí o této problematice, varovali před kyberpodvodníky a ukázali na co si dát pozor. Nově se také zavázali v oblasti kyberbezpečnosti proškolit jeden milion lidí. Formou partnerství se ČSOB přidala i k aktivitě ČBA pod názvem nePINdej!, která formou sofistikovaného testu odkrývá nejčastější triky podvodníků.

Vše o kybernetických podvodnících, které v ČSOB nazýváme Volač a Klikač, si můžete připomenout na webové stránce věnované prevenci https://www.csob.cz/branteserozumem.

Nový test od ČBA v rámci aktivity nePINdej! si můžete vyzkoušet na adrese: www.kybertest.cz.

Skupina ČSOB

Náš přístup – Jdeme vám naproti

Věříme, že vycházet si vstříc opravdu stojí za to. Vždy jsme rádi, když se nám i drobným gestem podaří překvapit nejen naše klienty, ale i naše kolegyně a kolegy a širokou veřejnost.

Snažíme se dávat klientům volnost třeba při cestě k nám do banky – neomezujeme je jen
na digitální řešení nebo jen na osobní návštěvu pobočky. Mohou si vybrat, protože jdeme naproti jak technologickým inovacím, tak zlepšení klientského zážitku.

Věříme, že i drobnosti a “samozřejmosti” mohou zásadně zpříjemnit den každého z nás.
A samozřejmostí je pro nás závazek spoluvytvářet lepší budoucnost s ohledem na životní prostředí kolem nás. Usilujeme o zodpovědný přístup ve všech činnostech našeho podnikání a snažíme se jít naproti s tím nejlepším řešením vždy ve správný čas.

Napsat komentář