HHC je hrozbou nejen pro mladé lidi. Regulace konopí může podle odborníků ovlivnit dopad na společnost

Připravovaná novela zákona o návykových látkách má za cíl nastavit nová pravidla zejména pro některé psychoaktivní látky jako je například HHC. Jde například o zákaz jakékoliv reklamy, standardizovaná balení, licenční poplatky nebo omezení prodeje pouze na specializované prodejny. Novelu zákona předkládá skupina poslanců a opakovaně o ní mluvil národní protidrogový koordinátor Jindřich Vobořil. Týká se konopí s nízkým obsahem látky THC a dalších podobných substancí. Novela má za cíl nastavit pravidla pro doposud neregulovaný trh, jako například věkové limity pro konzumenty nebo požadavky na kvalitu. K tématu se vyjádřil například Jiří Stabla, konopný aktivista, zakladatel Konopných lékáren a značky Stabla.

Návrh zákona předložený poslanci mimo jiné zakazuje, aby psychomodulační látky připomínaly potraviny, například různé cukrovinky. „Tím se bude upřednostňovat hlavně způsob konzumace kouřením, který je ze zdravotního hlediska ten nejvíce rizikový. Je potřeba se nad tím ještě zamyslet, jestli náhodou navržená pravidla v praxi nepřinesou opačný efekt,“ uvažuje Jiří Stabla, zakladatel Konopných lékáren a zastánce kvalitního CBD a dodává: „Podle mých zkušeností z českého trhu, většina lidí upřednostňuje produkty, které se nekouří,“ říká Jiří Stabla.

Šedá zóna jako v 90. letech

Na trhu vznikla takzvaně šedá zóna produktů, které se prodávají jako sběratelské předměty i suvenýry hlavně z toho důvodu, že stávající regulace neumožňuje legálně konopné produkty zařadit do běžně používané kategorie zboží, jako jsou například bylinné výrobky ke kouření nebo doplňky stravy. Ministerstvo zdravotnictví (MZ) dlouhodobě odmítalo přijmout konopné produkty do legislativy týkající se tabákových produktů. MZ letos chtělo zakázat produkty obsahující CBD, které se prodávají jako potraviny nebo doplňky stravy. Zatím k tomu ale nepřistoupilo. Ministr zdravotnictví Válek slíbil, že zakáže psychoaktivní HHC, nestalo se tak, a naopak chce podpořit jeho regulaci.

„Neregulovaný prodej potravinářských výrobků obsahující HHC zejména v prodejních automatech považuji jako selhání kontrolních orgánů ministerstev, protože tvrdí, že takový prodej není v jejich kompetenci. Nejsem proti zákazu kratomu, ale hodilo by se, aby kratom byl označen upozorněním, že může vyvolat psychotropní účinky a zároveň co má uživatel udělat, pokud se tak stane,“ říká Jiří Stabla, konopný aktivista, zakladatel Konopných lékáren a značky Stabla, www.stabla.cz.

Problematika sběratelských předmětů

Prodej produktů jako sběratelské předměty, hlavně tedy s psychotropním HHC vznikl jako reakce na vysokou poptávku a podle odhadů trh s konopnými produkty může dosahovat až několika miliard. Pozornost by se měla zaměřit právě na prodejní automaty nebo obchody zaměřené na turisty, které jsou na hranici podvodného jednání.

„Bohužel tím, že byla tato oblast v „šedé zóně“, také přitáhla subjekty nerespektující zákon, které dovedly prodej HHC do naprostého chaosu až na úroveň dostupnosti pro nezletilé,“ dodává Jiří Stabla. Nemocnice se navíc potýkají s dětmi, které se doslova „přehulují“. „Bojujeme proti neškodnému CBD a strašíme občany České republiky, zatímco mlčíme o opravdovém problému, kterým je HHC a jeho dopady na lidský organismus,“ upozorňuje Stabla.

Jaký je rozdíl mezi HHC a CBD?

HHC je synteticky vyrobená látka, kterou obchodníci zneužívají. Vlády mnoha zemí ji zakázaly. A není se čemu divit. „Ti správní konopáři nikdy HHC neměli v nabídce, zastiňovalo by to totiž naše pravé záměry a ty jsou pomáhat lidem a přírodě. Až bude HHC prozkoumáno, možná na něj nahlédnu, ale nebudu riskovat zdraví jediného člověka, když jsou mezi prodejci místo studií pouhé dojmy. Není čas čekat a dělat z lidí pokusné králíky, na to jsou jiné instituce. CBD je prozkoumáno, je bezpečné a funkční, není nebezpečné. HHC nebezpečné je! Je alarmující a volá na zváženou, že by se mělo dovolit konopí vysoce potentního THC volně pěstovat, senioři už by se nemuseli klepat hrůzou, že je někdo za bylinku o které panují takové skvělé informace bude popotahovat u soudu, nezaslouží si to,“ dodává Jiří Stabla, konopný aktivista, zakladatel Konopných lékáren a značky Stabla, www.stabla.cz.

Studie ukazuje, že HHC se objevuje na trhu s lehkým konopím pravděpodobně proto, že je legislativa stále jasně nereguluje. To znamená, že není jasné, zda jsou všechny produkty s HHC bezpečné pro konzumaci. Navíc, podle studie o VEA (vapování) konopí, jsou plicní toxicity stále nejasné a nedostatečně prozkoumané. Zatím není jasné, jaké jsou dlouhodobé účinky HHC na plicní zdraví a zda mohou být škodlivé. Proto je třeba být obezřetný a nekonzumovat ani nevapovat HHC, dokud nebudou dostupné spolehlivé studie prokazující jeho bezpečnost,“ říká MUDr. Rodion Schwarz, vedoucí lékař ze SCHWARZ CLINIC, www.schwarzclinic.cz.

Německo se chystá legalizovat rekreační užívání marihuany

Německo se chystá legalizovat rekreační užívání marihuany. Odvážný tah, který celý svět probírá. Proč by ČR nemohla přistoupit ke stejnému modelu? Přitom statisticky patříme mezi největší konzumenty konopí na světě. Není to tím, jak tvrdí studie neuromarketingu Martina Lindstroma, že se tak děje, protože mozek považuje za výzvu zákazy porušovat?  Tohle chápe i Německo, my zatím ne. Pacienti, kteří konopí potřebují, ho u nás nemají kde sehnat. „Je skutečně málo míst, kde se může vydávat léčebné konopí na předpis. Dokonce ani praktičtí lékaři ho zatím nesmí předepisovat,“ uzavírá Jiří Stabla.

Limitky ve stylu Starfield v nabídce CZC: Bezdrátový Xbox ovladač a sluchátka s mikrofonem  

CZC, dvojka na trhu s elektronikou, zařadila do nabídky limitovanou edici nepřehlédnutelných doplňků pro herní konzoli Xbox ve stylu očekávané sci-fi RPG ságy Starfield od Bethesda Game Studios. Bezdrátový ovladač pro Xbox a Bluetooth sluchátka využitelná jak s Xboxem, tak i s počítačem či telefonem zaujmou na první pohled svým sněhově bílým provedením a měděnými doplňky. Ve srovnání s běžně dostupnými produkty z této kategorie nabízí limitky kromě atraktivního designu i něco navíc.

Starfield, nejambicióznější projekt Bethesda Game Studios, je s napětím očekáván už 6. září letošního roku. Ještě před jeho uvedením se na trhu objevila limitovaná edice herního ovladače a headsetu, která vyniká nejen exkluzivním a nepřehlédnutelným designem, jemuž vévodí sněhově bílá barva, ale také některými výjimečnými funkcemi. Oba produkty jsou k dispozici v nabídce CZC.

Bezdrátový ovladač Xbox Series Starfield je kompatibilní s Xbox Series X a Xbox One, PC s operačním systémem Windows, Androidem i iOS. Sněhově bílé provedení doplňují měděné doplňky a precizně provedené průhledné části, které odhalují pohled do vnitřních částí. Hybridní směrový ovladač pomůže hráčům dosáhnout lepších výsledků a přesněji a rychleji zamířit na cíl. Jeho vyšší citlivost umožňuje totiž rychlejší ovládání pohybu do všech směrů a texturovaný povrch na spouštích, tlačítkách i zadním krytu eliminuje nebezpečí sklouznutí prstů a ztráty kontroly během zápalu hry. Kromě toho je zde také tlačítko „Sdílet“, které umožňuje zachytit a podělit se s ostatními o odehraný obsah, snímky obrazovky, videa i výsledky. Do 3,5mm stereofonního konektoru lze připojit libovolná kompatibilní kabelová sluchátka s mikrofonem. Pomocí aplikace Xbox Accessories pro Xbox Series X|S, Xbox One a Windows 10/11 je možné mapovat funkce jednotlivých ovládacích prvků. CZC nabízí tento ovladač v limitované edici za 1 799 Kč.

Skvěle znějící a nepřehlédnutelná bezdrátová sluchátka s mikrofonem Xbox Wireless Headset Starfield lze snadno pomocí Bluetooth propojit s herními konzolemi Xbox Series X|S, Xbox One, počítači s Windows nebo kompatibilním mobilním telefonem. To výrazně rozšiřuje možnosti jejich uplatnění daleko za hranice hraní. Pohodlná sluchátka s červeně polstrovaným hlavovým mostem a bílými náušníky mohou být tak nepostradatelným společníkem i při celodenním poslechu hudby. Headset nabízí živý a věrně podaný zvuk s dostatkem basů a špičkovou technologií Dolby Atmos. Vestavěný mikrofon s průhlednou koncovkou, velmi elegantně vyčnívající z levého náušníku lze snadno nastavit nebo dokonce odklopit. Kromě toho dokáže mikrofon izolovat hlas uživatele od okolních zvuků a snížit tak úroveň ruchů při komunikaci s ostatními hráči během herních sessions. K dispozici je i tlačítko pro okamžité ztišení mikrofonu (mute) a otočné ovladače pro rychlou úpravu hlasitosti a poměru hlasitosti hraní/chatu. V nabídce CZC je tato limitka k dostání za 2 799 Kč.

O CZC:

CZC je populární internetový obchod zaměřený především na počítače a elektroniku a v tomto segmentu je dvojkou na trhu. V sortimentu má přes 65 000 druhů produktů od notebooků přes mobilní telefony až po IT speciality. Díky vlastním skladům a pobočkám po celé České republice dodává zboží ve stejný či následující den od objednání. Mezi zákazníky patří nejen domácí uživatelé, hráči a počítačoví nadšenci, ale také firmy, školy a instituce. CZC je součástí Allegro Group, mezinárodní internetové společnosti, která patří do skupiny globální technologické korporace Naspers.

DODO díky AI dále zefektivňuje logistiku. Poptávku předpoví na dva týdny dopředu s přesností na hodinu

Technologicko-logistická služba DODO po měsících testování spouští do pilotního provozu novou technologii, která dokáže s pomocí AI predikovat objednávky zákazníků na dva týdny dopředu, a to s přesností na konkrétní hodiny. DODO tak dokáže efektivněji plánovat provozní kapacity a alokaci svých kurýrů. Chybovost predikcí se daří držet pod 10 procenty, přičemž ve vytíženějších oblastech s vyšším datovým vzorkem je přesnost predikcí dokonce více než 94 %.

Rostoucí tlak na rychlost i co nejnižší jednotkovou cenu za doručení je pro logistické firmy velkou výzvou. DODO již od svých počátků staví svůj úspěch především na pokročilé práci s daty a jejich využívání v provozu. Firma si zároveň dlouhodobě uvědomuje, že pro efektivní plánování a správnou alokaci kapacit nestačí umět v reálném čase reagovat na stávající situaci, ale že je potřeba mít co nejlepší představu také o budoucnosti. Právě zde do hry vstupuje umělá inteligence a technologie strojového učení.

Po úspěšném testování již čtvrtého prediktivního modelu nyní DODO do pilotního provozu uvádí prediktor, který díky datům nasbíraným za léta intenzivního provozu dokáže na dva týdny dopředu předpovědět objednávky i jejich přibližnou cílovou destinaci s přesností na konkrétní hodiny. Při rozvoji prediktoru se podařilo zúročit roky intenzivního vývoje vlastní logistické platformy GAIA, která v DODO data z provozu agreguje. Jejich následné čištění, úpravu a integraci má pak na starosti BI tým.

„Pro trénování prediktoru manuálně čistíme data o extrémní případy, jako jsou např. dny, kdy jsou pobočky zavřené, a také o partnery s nízkým počtem objednávek, u kterých se vyskytuje příliš náhodné chování dané časové řady. Jelikož DODO spolupracuje s velkými i menšími partnery, dalším krokem je standardizace predikovaného počtu objednávek. Tu provádíme přes průměr a standardní odchylku spočítanou z dat za poslední měsíce. Reagujeme tedy i na trend či sezónnost poptávky,“ osvětluje Marek Štěpán, Data Scientist ve společnosti DODO.

Prediktivní model využívá data o každé jednotlivé objednávce a tuto tabulku o desítkách milionů řádků nejprve agreguje dohromady na požadovanou granularitu. V současné době DODO pracuje s predikcí na 14 dní dopředu na úrovni jednotlivých poboček partnerů, kterých je dohromady několik stovek. Proto i agregovaná data obsahují stovky tisíc záznamů k trénování prediktoru.

„Matematicky se jedná o zajímavý případ, protože data jako den v týdnu, měsíc, partner, pro kterého doručujeme, město a další parametry jsou směsicí tabulárních dat a časových řad. Pro trénování modelů využíváme machine-learningové algoritmy založené na rozhodovacích stromech, tzv. decision trees, včetně nejnovějších a vylepšených algoritmů jako XGBoost, ADAboost a dalších,“ popisuje Marek Štěpán z DODO.

Stejně jako je tomu u ChatGPT a dalších aplikací umělé inteligence do praxe, zásadní pro přesnost predikcí a správnost výsledků je objem datových vstupů. V rámci aktuálního prediktivního modelu se DODO daří chybovost 14denních hodinových predikcí držet pod 10 procenty. Konkrétní číslo se liší dle vytíženosti dané pobočky, obchodu či restaurace, pro níž je poptávka modelována. U těch vytíženějších, kde je k dispozici více dat, se chybovost pohybuje okolo pouhých 6 %. Dá se navíc předpokládat, že s dalším zdokonalováním algoritmu a rostoucím datovým vzorkem se bude přesnost dále zvyšovat.

Schopnost přesně předpovědět zákaznickou poptávku je pro efektivní logistický provoz skutečně zásadním milníkem, protože umožňuje přesně to, co je pro udržitelné doručování klíčové – alokovat vždy adekvátní množství vozů a kurýrů pro danou oblast a naplánovat trasy tak, aby počítaly nejen s aktuální situací, ale také s vývojem během daného dne. Cílem prediktoru objednávek, prvního Data Science projektu v DODO, je uvést do každodenní praxe spolehlivý AI model s dlouhodobou přesností nad 90 %. Ultimátním cílem je pak schopnost poskytovat zákazníkům službu kvalitního, přesného, a přesto cenově dostupného doručení, a to s co nejnižším dopadem na městský provoz a životní prostředí. 

O společnosti DODO

Doménou společnosti DODO je moderní a ekologicky šetrná městská logistika řízená komplexní datovou platformou, která firmě zajišťuje maximální efektivitu a přesnost při doručování, nejčastěji hned v den objednání. Technologicko-logistická firma DODO je spolehlivým řešením poslední míle pro B2B klienty jako Košík.cz, Tesco, Billa, KFC, Rossmann, Dr. Max, Electro World nebo Decathlon. DODO, které aktuálně operuje s více než 2 300 kurýry a 1 000 vozy, své služby poskytuje v domácí České republice, na Slovensku, v Maďarsku, Polsku, Německu, Rakousku a Bulharsku. Žebříček Deloitte Fast50 DODO zařadil mezi nejrychleji rostoucí firmy v regionu CEE. Mezi last-mile operátory se DODO se svým obratem přesahujícím 1,3 miliardy korun řadí mezi 3 největší hráče na Evropském trhu.

Wolt zavedl v Praze nonstop provoz, vedle restaurací nabízí „ve dne v noci”  i potraviny nebo květiny

Nonstop rozvážka jídla, potravin a jiného zboží bude dostupná v rámci širšího centra a většina pražských zákazníků si tak může užívat nákupy také v nočních hodinách. To vše s průměrným doručením do 30 minut od objednání a se zákaznickou podporou fungující po celou noc.

Intenzivně jsme pracovali na zpřístupnění doručení z podniků v Praze v režimu nepřetržité rozvážky a máme radost, že můžeme zákazníkům nabídnout možnost nechat si doručit jídlo, ale i další zboží prakticky neomezeně. Navíc chystáme zajímavé noční akce a speciální nabídky. Aktuálně si mohou zákazníci mezi 2 a 7 hodinou objednat s dopravou zdarma” popisuje Lenka Kmeťová, obchodní ředitelka českého Woltu, a dodává: V rámci zkušebního provozu se potvrdilo, že je největší poptávka v segmentu rychlého občerstvení – nejčastěji si lidé objednávali burgery a hranolky.”

Doručování jídla kdykoliv

Zákazníci mohou vybírat z nabídky řetězců rychlého občerstvení, jako je KFC, McDonald’s, Burger King či Pizza Hut, i pestré škály kebab stánků a dalších restaurací, ze kterých Wolt doručuje do brzkých ranních hodin. Z vybraných poboček pak funguje rozvážka neomezeně. V režimu 24/7 partnerští kurýři Woltu rozváží například z poboček KFC (Blaník, Národní, I. P. Pavlova), Burger King (I. P. Pavlova), Pizza Hut (Vodičkova) nebo McDonald’s (Muzeum).

Nákup potravin i v noci

Součástí neomezené rozvážky Woltu jsou také potraviny z Wolt Marketu. Ten dosud nabízel rozvoz do půlnoci, ale ambici mít nepřetržitou nabídku potravin měl už od počátku. A jak ukázal zkušební provoz, zájem o ni byl veliký – Wolt Market se zařadil mezi nejoblíbenější „noční” podniky. Zákazníci si díky němu mohou objednat zásoby potravin při návratu z víkendu či dovolené, doplnit si snacky na noční mlsání, drinky na párty, nebo si nachystat detox balíček s vývarem, Vincentkou či uklidňujícím čajem. V rámci testování nočního provozu nebyla výjimečná ani objednávka úplně běžných potravin na snídani jako např. vajíček, jogurtů nebo pečiva. Wolt Market během posledního půl roku zároveň navýšil počet unikátních položek v některých pobočkách až o  30 % – v průměru jich jednotlivé pobočky nabízejí kolem 5 000.

Součástí neomezeného rozvozu bude i zboží od dalších partnerů, mezi něž patří Květiny Nonstop nebo Minimarket Budečská.

O Woltu

Wolt je technologická společnost, která usnadňuje lidem objevovat a zkoušet nové restaurace a obchody v jejich okolí. Aby toho dosáhl, vyvíjí širokou škálu technologií, jako jsou aplikace pro lokální logistiku, software pro retail nebo řešení pro správu financí. Pod značkou Wolt Market provozuje také vlastní síť obchodů s potravinami a spotřebním zbožím. Od roku 2022 mohou díky produktu Wolt Drive logistickou platformu více než 7 tisíc kurýrů využívat i e-shopy pro distribuci vlastních objednávek. Wolt byl založen v roce 2014 a v roce 2022 se připojil ke společnosti DoorDash a společně se tak stali globálním hráčem působícím v 29 zemích světa. V Česku Wolt působí již ve 32 lokalitách. Více na www.wolt.cz.

Češi využívají služby sdílené mobility i na dovolené

Z dat platformy Bolt vyplývá, že zejména odvoz autem prostřednictvím aplikace Češi rádi využívají také v cizině. Během léta počet jízd českých uživatelů narůstá především v oblíbených turistických destinacích jako je Chorvatsko nebo Thajsko, ale také třeba na Slovensku. 

Mezi Čechy stoupá obliba využívání alternativních taxislužeb také v cizině. Konkrétně čeští uživatelé aplikace Bolt si objednávají odvoz autem především v Chorvatsku, Slovensku, Španělsku a Francii, ale i v mnohem vzdálenějších destinacích, jako je Nepál nebo Paraguay. K významnému nárůstu počtu jízd prostřednictvím této služby dochází také například v Thajsku. Využívání aplikace Bolt Čechy v zahraničí nejvýrazněji stoupá během prázdnin, konkrétně letos v srpnu o téměř pětinu oproti ostatním měsícům roku. Za červenec a srpen dohromady se jedná o 39 procentní nárůst meziročně, a oproti létu 2021 dokonce o 60 procent. Obliba využívání služeb mobility v zahraničí tedy znatelně stoupá.

Alternativní taxislužby jako je aplikace Bolt totiž zpravidla působí v mnoha různých zemích, a jejich obecné přednosti bývají během pobytu v zahraničí ještě významnější. Cestující nejenže nemusí hledat místní taxík, protože si odvoz objedná v rozhraní aplikace, na které je zvyklý z domova. Především ale dopředu ví, kolik za jízdu zaplatí, a nemůže se mu tedy stát, že jej jako turistu neznalého místních poměrů někdo „natáhne.“ Využívání služeb tohoto druhu je navíc velmi bezpečné – například s Boltem lze jízdu sdílet prostřednictvím aplikace s blízkými doma, takže vždy někdo další ví, kudy se taxík právě pohybuje. Uživatel Boltu má také vždy k dispozici tlačítko SOS a zákaznický servis.

Aplikace na odvoz autem přitom mohou být k dispozici i v exotičtějších destinacích, například s Boltem se lze nechat vozit i v zemích jako je Tunisko, Jihoafrická republika, Ghana nebo Uganda, v Asii kromě v již zmíněných zemích také třeba na Srí Lance, a v zámoří mimo jiné v Mexiku nebo Ekvádoru. Nehledě na to, že si přes stejnou aplikaci lze vypůjčit také sdílené elektrokolo či koloběžku, lze si v některých asijských zemích prostřednictvím Boltu objednat i motocykl nebo tuk-tuk.

„Cestovatelům se aplikace městské mobility nehodí jen k cestě z a na letiště, ale k jakýmkoliv přesunům po městě. V případě naší služby navíc lze prostřednictvím stejné apky využívat celou řadu dopravních prostředků, nejen auta a sdílená kola nebo koloběžky, a to v souladu s vizí platformy Bolt o efektivním pohybu po městě, které se orientuje na potřeby lidí, ne aut. Využívání služby Bolt je pohodlné, rychlé i finančně výhodné, představuje tedy dokonalého pomocníka při cestování,“ shrnuje Soňa Stloukalová, Country Managerka platformy Bolt pro Českou republiku a Slovensko.

Aplikaci Bolt si lze stáhnout z Google Play i App Store, a po návratu z dovolené s ní jezdit také po Praze, Brně, Ostravě, Plzni, Olomouci, Liberci, Českých Budějovicích, Jablonci nad Nisou, Kladně, Hradci Králové, Karlových Varech a Mladé Boleslavi.

O Boltu

Bolt je evropskou superaplikací, jejíž misí je dělat dopravu po městě dostupnější, bezpečnou a udržitelnou. Platforma Bolt již slouží 100 milionům zákazníků ve 45 zemích a více než 400 městech napříč Evropou a Afrikou. Bolt usiluje o urychlení přechodu od vlastnění automobilů k sdílené mobilitě, a nabízí lepší alternativy včetně odvozu autem, sdílení automobilů a elektrických koloběžek, stejně jako doručování jídel a potravin.

CEO TeeTime Sára Kubelková: Golf, Vize a Posun na Evropský Trh

V čele společnosti TeeTime SE stojí aktuálně Sára Kubelková, mladá ambiciózní žena s jasnou vizí vybudovat zcela nové inovativní prostředí odpovídající potřebám golfistů a prosadit firmu na evropském trhu.

Do roku 2022 byla TeeTime vnímána jako IT vývojová společnost. Mé poslání je transformovat ji na silnou obchodní společnost s platformou, která aktivně pracuje s golfovou komunitou,” sděluje Sára Kubelková, CEO společnosti TeeTime.

Prostor pro nové kariérní vyhlídky

Sára Kubelková původně vystudovala andragogiku. Už během studia se začala zajímat o práci s lidmi, řízení talentů a jejich rozvoj. Tento zájem ji později přivedl k založení vlastní kosmetické značky, kde s velkým nadšením propojovala lidi s podobným potenciálem a cílem. V průběhu covidové krize objevila skrytou vášeň pro golf, která ji otevřela dveře směrem k novým kariérním příležitostem. V současnosti pracuje na pozici CEO v největší golfsoftwarové firmě TeeTime. Zde aktivně analyzuje potřeby golfistů a usiluje o expanzi firmy do Evropy, která je dlouhodobým cílem akcionářů. Ambiciózní podnikatelka Sára Kubelková vnímá svou práci jako vzrušující hru plnou výzev, díky čemuž dodala firmě úplně novou tvář. Toto pracovní přesvědčení šíří i mezi kolegy s cílem podpořit efektivitu práce a chuť vyhrávat.

Snažím se budovat kulturu leadershipu, informovat tým o našich cílech, pozici na trhu a výzvách. Věřím, že když lidi nadchnete pro svou vizi, práce je mnohem efektivnější,“ říká Sára Kubelková, CEO společnosti TeeTime. Ve volném čase se ráda věnuje tvůrčím aktivitám, jako je psaní a fotografování, které považuje za kreativní únik od své analyticky zaměřené profese.

Ženy ženám

Kromě vedení společnosti, směřuje svou pozornost i k podpoře žen a jejich profesnímu růstu. Není tajemstvím, že podnikání je běžně ovlivňováno mužskou perspektivou, což může být pro ženy mnohdy náročné. „Proto se aktivně zapojuji do komunit, kde si ženy vzájemně pomáhají. V TeeTime podporujeme CLGA túru, která pomáhá ženám překonat strach ze soutěžení a ještě se mohou mezi sebou seznámit,“ dodává Kubelková z TeeTime. 

O TeeTime SE

Česká firma, která má za sebou více než dvacet let zkušeností, které ji dovedly až k pozici lídra ve vývoji a provozování golfových systémů. Ve svém portfoliu má více než 700 golfových hřišť a 70 000 uživatelů, včetně zahraničních klientů. Dnes je TeeTime především golfová platforma zprostředkující nákup a rezervaci golfových her a dalších produktů většiny golfových hřišť v ČR.

ChatGPT nově umí najít dopravní spoje a jízdenky. Může za to plugin z české kanceláře Omio

Omio, globální bookingová platforma pro pozemní i leteckou a trajektovou dopravu, oznámilo spuštění vlastního pluginu pro ChatGPT. Ten uživatelům umožňuje požádat o vyhledání a naplánování cesty, přičemž platforma jim v reálném čase vrací údaje o dostupných spojích, jízdenkách a jejich cenách z rozsáhlého inventáře jízdenek Omio. Tento plugin od Omio je prvním svého druhu a umožňuje uživatelům vyhledávat a porovnávat cesty vlakem, autobusem, letadlem a trajektem. Za pluginem stojí vývojářský tým společnosti sídlící v Praze pod vedením technologického ředitele Tomáše Vocetky.

„V posledních dvou letech náš technologický tým v Praze intenzivně vyvíjel API pro integrace ve službách ostatních firem, který jsme loni odstartovali úspěšnou pilotní spoluprací s Uberem ve Spojeném království. Těší nás, že se nám nyní podařilo jej uplatnit také ve světě OpenAI a přinést tak další inovaci v oblasti cestovních technologií. Díky pluginu mají nyní uživatelé ChatGPT přístup ke spojům více než 1 000 poskytovatelů dopravy ve 37 zemích a mohou od ChatGPT rychle a pohodlně získávat informace, na které by jim v minulosti odpovídala cestovní kancelář nebo by je museli zdlouhavě manuálně vyhledávat,“ vysvětluje Tomáš Vocetka, chief technology officer (CTO) v Omio.

„Naší vizí je umožnit miliardám lidí pohodlný přístup k cestování kdekoli a kdykoli. Spuštění pluginu Omio pro ChatGPT je pro nás inovace, která nám umožní za tímto cílem jít ve světě generativní umělé inteligence,“ pokračuje Vocetka. „Dáváme cestujícím po celém světě možnost vyhledávat, porovnávat a rezervovat spoje dle svých vlastních podmínek. S pomocí pluginu se mohou ChatGPT zeptat například na nejrychlejší cestu vlakem nebo na nejlevnější způsob, jak cestovat s rodinou v hlavní sezoně,“ říká Vocetka.

Plugin Omio je nyní k dispozici v obchodě s pluginy přímo ve službě ChatGPT. Je možné ho kombinovat s ostatními cestovními pluginy, které umožní uživatelům do větší hloubky naplánovat kromě cesty také aktivity v místě, najít si hotel či restaurace a zkompletovat itinerář celé své dovolené.

Doplňující podklady k tiskové zprávě:

Více o společnosti Omio

Omio je vyhledávací, srovnávací a bookingová platforma založená v roce 2013, která lidem pomáhá najít ta nejlepší dopravní spojení v Evropě a Severní Americe, ať už cestují vlakem, autobusem, letadlem nebo trajektem. Cílem je umožnit lidem cestovat pohodlněji bez složitého vyřizování vícero jízdenek či letenek od různých společností. Díky spolupráci s více než tisícovkou dopravců nabízí až 10 milionů různých tras ve 37 zemích světa, kde si lidé skrz Omio zakoupili již přes 33 milionů jízdenek a letenek. Společnost má více než 360 pracovníků a kromě berlínského sídla má kanceláře v Londýně a v Praze. Právě v české metropoli sídlí významná část jejího vývojářského týmu pod vedením CTO firmy Tomáše Vocetky.

Starší tiskové zprávy

Užijte si návrat do školy či do práce díky chytrým technologiím

Začátek školního roku se neúprosně blíží, což pro studenty a mnoho dospělých znamená začátek období plného povinností, které přes léto nebyly. Studentům končí měsíce volna a vracejí se do školních lavic, dospělým období dovolených a vracejí se zpět do tradičního pracovního shonu. Proto je důležité se na nadcházející náročné období správně vybavit! Díky chytrým pomocníkům od Huawei bude návrat do školních lavic i pracovního prostředí hračka.

Stále přemýšlíte nad výbavou pro studenty pro nadcházející semestr? Nebo nad svou výbavou, která vám ulehčí práci? Co třeba nový notebook, který je nepostradatelným pomocníkem pro studenty i pracující? Nebo nový telefon, který lze s notebookem jednoduše spárovat? A co sluchátka, s kterými se jednoduše připojíte na online schůzku kdekoliv, díky jejich funkci potlačení okolního hluku?

Inteligentní kancelář či studovna díky chytrým technologiím

Ať už se vracíte do školy, do kanceláře nebo budete plně nasazeni na home office, rozhodně stojí za to mít po ruce spolehlivá zařízení. Usnadněte si práci či úkoly pomocí chytrého propojení zařízení se službou Super Device (Zařízení+). Jednoduše si spárujte kompatibilní zařízení Huawei od chytrého telefonu přes notebook až po bezdrátová sluchátka. Díky tomu budete mít okamžitý přístup k veškerému obsahu a jeho snadnému ovládání. Vytváříte grafiku či prezentaci na tabletu? Promítněte si to na monitoru. Pracujete na mobilu s několika aplikacemi? Pohybujte se v jejich rozhraní přímo na notebooku. Potřebujete se připojit ke schůzce či přednášce online se sluchátky? Stačí přetáhnout ikonku a máte spárováno.

Notebook pro práci i studium

V dnešní době, kdy se s digitalizací setkáváme na každém rohu, je notebook nepostradatelným parťákem všech středoškoláků, vysokoškoláků i pracujících. Nejen, že ho využijete pro studium či práci, ale také pro zábavu, například sledování oblíbených filmů a seriálů. Práce i studium vám půjde dobře od ruky například s MateBookem D 15. Díky 15,6palcovému obrovskému displeji s rozlišením Full HD 1920×1080 pixelů, zvládnete své každodenní úkoly bez námahy.  Studenti a pracující, kteří nosí notebook v kabelce či batohu, ocení především kompaktní rozměry a nízkou hmotnost, díky kterým si mohou vzít notebook pohodlně kamkoliv s sebou. Notebook je perfektní volbou pro zapisování poznámek, tvorbu prezentací či sdílení poznámek se spolužáky. Huawei Matebook D 15 navíc přichází s procesorem Intel Core 11. generace, který je mnohem rychlejší a výkonnější. Díky tomu strávíte mnohem méně času čekáním a více času prací či zábavou. V akci Back to school od Huawei ho nyní seženete za 12 999 Kč. Navíc si k němu můžete pořídit kvalitní bezdrátová sluchátka FreeBuds Pro 2 pouze 3 999 Kč. 

Chytrý telefon pro komunikaci i zachycení zážitků

Mobilní telefony se staly každodenní součástí životů nás všech. Umí být nepostradatelným pomocníkem při studiu a práci, ale mohou sloužit i jako zdroj zábavy. Dokáží zprostředkovat hovor s blízkým člověkem, připomenout důležitou událost či si do nich můžeme zapisovat poznámky a zachycovat na ně své zážitky. Výbornou volbou je chytrý ultratenký telefon Huawei nova 10, který zaujme svým designem a 50 MP UltraVision fotoaparátem. Vybaven je také ultraširokým předním fotoaparátem, se kterým půjde pořizování selfies samo. S velkou baterií 4000 mAh vydrží nabitý opravdu dlouho a díky 66W SuperCharge je následné nabíjení rychlé jako blesk. Pro trochu náročnější uživatele je tu loňská vlajková loď Mate 50 Pro, která pořizuje snímky srovnatelné s tradičními fotoaparáty. Disponuje 10stupňovou nastavitelnou clonou, super nočním režimem, super makro režimem a profesionálním režimem portrétu. Mate 50 Pro je unikátním spojením technických vlastností a estetiky. Zabolená obrazovka poskytuje frekvenci 120 Hz a je chráněna sklem Kunlun před poškozením. Chytrý telefon nova 10 seženete v akci za 9 999 Kč a Mate 50 Pro za 19 999 Kč.

Čas na zábavu i relax

Na odpočinek ani zábavu bychom neměli zapomínat. Právě při pracovním či studijním zápřahu však pravidelné sportování a zdravá častokrát opomíjíme. Na to, abyste nezapomněli, že je čas se projít nebo alespoň protáhnout po dlouhém sezení u počítače, spolehlivě dohlédnou chytré hodinky. Novinka Huawei Watch 4 Sport vám pomůže neustále sledovat váš zdravotní stav, a to díky funkci Health Glance, která sleduje sedm klíčových indikátorů najednou. Zároveň ale sledují i sportovní pokroky a pobídnou vás k pohybu. Svůj výkon tak můžete neustálé posouvat na lepší úroveň. Hodinky Watch 4 Sport zakoupíte v rámci akce Back to school jen za 8 999 Kč.

Všechny zmíněné produkty a mnohem více naleznete na oficiálním e-shopu Huawei.

Aktuální informace ze světa Huawei Consumer BG naleznete denně aktualizované na:

Web: https://consumer.huawei.com/cz/

Facebook – CZ/SK: https://www.facebook.com/HuaweiMobileCZSK/

YouTube: https://www.youtube.com/huaweimobileczsk

Instagram: https://www.instagram.com/huaweimobileczsk

Twitter: https://twitter.com/HuaweiCZ_SK

O Huawei Consumer Business Group

Produkty a služby společnosti Huawei jsou dostupné ve více než 170 zemích a používá je třetina světové populace. V Německu, Švédsku, Rusku, Indii a Číně bylo zřízeno čtrnáct výzkumných a vývojových center. Huawei CBG je jednou ze tří obchodních jednotek společnosti Huawei a zahrnuje smartphony, PC, tablety, nositelné a cloudové služby atd. Globální síť společnosti Huawei je postavena na více než 34letých zkušenostech v telekomunikačním průmyslu a je odhodlána poskytovat nejnovější technologický pokrok spotřebitelů po celém světě.

Přechod na tepelné čerpadlo? Nejvíc ušetří domácnosti s elektrokotlem, podle statistik až 80 procent

Tepelná čerpadla a fotovoltaické panely se řadí mezi stále oblíbenější zdroje energie. Podle statistik Státního fondu životního prostředí a Komory obnovitelných zdrojů energie lidé podali přes 76 tisíc žádostí o evropské dotace. Zdaleka nejvyšší úsporu lidé získají právě kombinací obou zařízení. Nejvíce peněz ušetří v případě, kdy přecházejí na tepelné čerpadlo z elektrokotle. V takové situaci mohou získat až osmdesát procent nákladů zpět. V budoucnu ale mohou situaci částečně zkomplikovat přísné požadavky stavebních úřadů.

Největší poptávku po dotacích zaznamenali statistici u fotovoltaiky. Zájemci o solární fotovoltaické panely podali v prvním pololetí roku 2023 bezmála 61 tisíc žádostí, ve srovnání s daty z loňského června je to nárůst o 109 procent. Zájem posílila lednová úprava legislativy, která zjednodušila papírování a umožnila sdílení v bytových domech. Další rozvoj však podle odborníků brzdí nejednotnost v přístupu stavebních úřadů. Rostoucí poptávku zaznamenala i tepelná čerpadla, o ně si zažádalo 11 800 zájemců, což je meziročně o deset procent více.

S programem Nová zelená úsporám mohou zájemci získat zvýhodněnou dotaci na pořízení obou zařízení, a to až 315 tisíc korun. Tato suma se dělí mezi několik částek, 100 tisíc pro tepelné čerpadlo (topení+TUV), 200 tisíc pro fotovoltaiku. V případě splnění všech požadavků mohou lidé získat ještě 5 tisíc korun navrch za projekt a 10 tisíc za kombinaci dvou energeticky úsporných podoblastí.

Výše úspory závisí i na původním způsobu vytápění

Důležitým faktorem přechodu vytápění na tepelné čerpadlo je původní způsob vytápění. Kombinace s fotovoltaikou v největší míře ušetří při přechodu z elektrokotle, uvádí se až osmdesát procent nákladů. Méně je to pak při přechodu z kondenzačního plynového kotle, kolem padesáti procent. „Každopádně ale platí, že kombinace obou systémů ušetří víc, než když budete mít jen jeden nebo druhý systém,“ vysvětluje Jaroslav Trojáček, specialista na fotovoltaické elektrárny ze společnosti Enbra.

Konkrétní úspora finančních nákladů se zásadním způsobem odvíjí od způsobu vytápění, který uživatelé používali ještě před přechodem na tepelné čerpadlo. „Jiný výkon bude potřebovat novostavba, jiný starší dům či dům po rekonstrukci. Platí, že výkon tepelného čerpadla by měl být optimálně dimenzovaný na šedesát až osmdesát procent tepelné ztráty domu“ doplňuje Ondřej Popelka, vedoucí technického oddělení pro tepelnou a chladící techniku společnosti Enbra. Důležitou hodnotou při určování tepelného čerpadla je topný faktor, tzv. COP (Coefficient of Performance), který poskytuje informaci o energetické účinnosti tepelných čerpadel. Ten vyjadřuje poměr mezi vloženou a získanou energií. Což znamená, že z jedné kilowatthodiny, kterou tepelné čerpadlo spotřebuje, vyrobí 3,5 kilowatthodiny tepla. Topný faktor se v průměru pohybuje na hodnotě 3-3,5 a je závislý na teplotě vzduchu a výstupní teplotě vody.

Podle expertů je zřejmé, že o tento způsob výroby energie bude zájem i v budoucnu. V budoucnu se ale situace může zkomplikovat kvůli požadavku stavebních úřadů na energetickou třídu domu A až D, který bude nově požadován u výměny za plynový kotel či elektrokotel. „Nároky na ekologická řešení staveb jsou stále přísnější. Legislativní nařízení a limity požadují po stavebnících, aby využívali alternativní zdroje tepla a elektřiny a moderní technologie. Tlak na využívání obnovitelných zdrojů energie v zájmu ochrany životního prostředí je přítomný ze všech stran,“ míní Popelka.

Tepelná čerpadla odebírají dvě třetiny energie z okolí

Důvodů, proč zvážit přechod na obnovitelné zdroje je mnoho – energetická soběstačnost, ekologie nebo nízké provozní náklady. Tepelná čerpadla představují ekologickou variantu vytápění, protože zhruba dvě třetiny energie odebírají z okolního prostředí, například vzduchu, země nebo vody. Dosahují tak nejnižších emisí oxidu uhličitého ze všech otopných systémů,“ tvrdí Popelka.

Podle statistik se nejvyšší množství elektřiny v domácnosti spotřebuje na vytápění, chlazení a ohřev teplé vody. Tepelné čerpadlo ke svému provozu využívá elektřinu, kterou pro něj po většinu roku vyrobí zmíněné solární fotovoltaické panely. „Díky moderním technologiím dokáží některá tepelná čerpadla na základě výkonu fotovoltaiky modulovat výkon kompresoru. Jiná tepelná čerpadla přijímají informaci od regulátoru fotovoltaické elektrárny a jejich kompresory jsou napájeny buď ze sítě, nebo z energie vyrobené fotovoltaickou elektrárnou. V druhém případě je důležité, aby bylo zajištěno stabilní napětí pro chod kompresoru.“ popisuje Popelka.

Poměrně značnou míru nejistoty představuje návratnost. Přesně určit za kolik let se vstupní investice uživatelům vrátí, zatím není možné. Kombinace fotovoltaiky a tepelného čerpadla se přesto v současnosti zdá být nejúspornější volbou. „Přesná délka návratnosti je v současné době spíše věštěním z křišťálové koule, zkušeností s dlouhodobým provozem je zatím poměrně málo. Výši úspor ovlivňuje celá řada faktorů,“ vysvětluje Trojáček. Pořizovací cena tepelného čerpadla i fotovoltaiky je totiž závislá na energetické náročnosti objektu.

O společnosti ENBRA

Firma ENBRA byla založena roku 1991 a od svých počátků až do dnešní doby se profiluje jako klíčový hráč v oblasti technického zařízení budov. Obchodní a zakázkové aktivity společnosti zahrnují mimo jiné také oblast měření spotřeby vody a tepla, indikace dodaného tepla v bytech, rozúčtování nákladů na vytápění, dodávky bojlerů, kotlů, tepelných čerpadel, energetické audity budov a mnoho dalšího. Společnost ENBRA provozuje rovněž nejrozsáhlejší síť špičkově vybavených autorizovaných metrologických středisek v ČR a SR.

STRV loni spustilo další dva vlastní projekty a i přes problémy v technologickém světě obratově vyrostlo

Českému STRV s klienty primárně z řad amerických technologických společností se i přes ochlazení ekonomiky podařilo obratově vyrovnat jeho rekordnímu roku 2021. Minulý rok dosáhlo STRV obratu ve výši téměř 18 milionů dolarů, tedy asi 390 milionů korun. Firma během roku získala několik nových významných projektů, například aplikaci The Pump pro Arnolda Schwarzeneggera, která světlo světa spatřila letos v květnu. Zároveň s prací na klientských projektech STRV dokázalo intenzivně pracovat na vývoji vlastních inovativních projektů pod značkou STRV Labs. Dva z nich už stihlo i zveřejnit – aplikaci na dechové cvičení Float a ticketingové řešení Ener.

„Loňský rok našemu sektoru přinesl řadu výzev – válku, špatnou ekonomickou situaci, padající krypto a trápící se technologické firmy. Řada z nich musela šetřit a propouštět své týmy. Technologické firmy zejména ze Spojených států přitom tvoří většinu našich klientů, dopady jsme tak pocítili i my v STRV. Přistoupili jsme k tomu, k čemu přistupujeme v každé krizi: prioritizovali jsme tým a zůstali věrni svým hodnotám. Díky tomu jsme nemuseli propustit jediného člověka, táhli jsme za jeden provaz a navzdory všem nástrahám zaznamenali profitabilní rok,“ komentuje výsledky za rok 2022 Lubo Smid, spoluzakladatel a CEO STRV.

Českému týmu designérů a vývojářů se v roce 2022 podařilo dosáhnout obratu 17,8 milionu dolarů (v přepočtu kolem 390 milionů korun), a to bez započtení výsledků projektů oddělených od zakázkového byznysu jako LGBTQ+ seznamky Cosmic Latte. Firmě se tak i přes nepříznivé podmínky trhu podařilo těsně překonat dosud nejvyšší příjmy z klientského byznysu z roku 2021, kdy obratově dosáhla 17,4 milionu dolarů.

„První půlka loňského roku šla opravdu dobře, ta druhá hůř. Rok jsme zakončili s obratem mírně vyšším než v roce 2021, ale kvůli vyšším nákladům, odpisům spojeným s klienty, kterým se nedařilo, a přípravám na horší časy jsme zaznamenali výrazně nižší zisk. Část ze zisku bychom rádi rozdělili mezi náš tým, stejně jako tomu bylo za rok 2021, ale letos to bohužel nebylo možné. Nicméně jsem rád, že jsme nemuseli sahat k propouštění, celou situaci ustáli a zvládali pokračovat v postupném navyšování mezd a nabírání dalších lidí v letošním roce. Transparentní komunikace je pro nás klíčová a cením si toho, že tým rozhodnutí pochopil a podpořil. To dokazuje sílu a motivaci lidí, kteří tvoří STRV. V příštích letech počítám, že se ke sdílení zisku s týmem zase vrátíme,“ vysvětluje otevřeně Lubo Smid.

Appka pro Arnieho a dvě nové aplikace z dílny STRV Labs

STRV minulý rok zakončilo pozitivně především díky dlouhodobým spolupracím se značkami jako Porsche, svou zásluhu ale měly i nové projekty. Nejzásadnější novinkou byla fitness aplikace pro legendu kulturistiky, filmu i politiky Arnolda Schwarzeneggera. Aplikace The Pump se letos v květnu otevřela limitovanému okruhu fanoušků, široká veřejnost ji bude moci vyzkoušet později v letošním roce. Na STRV se s přáním vlastní aplikace obrátila také další sportovní ikona, bývalý baseballový hráč Alex „A-Rod“ Rodriguez, který potřeboval pomoct s přípravou aplikace a webu pro jím spoluvlastněný projekt Mojo.

„Aplikace pro Arnolda Schwarzeneggera se do dějin STRV zapíše jako historická, přinesla nám obrovskou vizibilitu a zároveň potvrdila naše postavení lídra mezi designéry a vývojáři aplikací. Arnold se svým týmem si nás vybral na základě osobitého designu, který loni ocenil také Apple, když udělil Apple Design Award aplikaci Rebel Girls z naší dílny,“ popisuje Smid. Reputaci české firmy potvrzuje i žebříček 1 000 nejlepších globálních firem podle platformy Clutch. STRV v žebříčku pravidelně figuruje na předních místech, loni obsadilo 31. příčku s hodnocením 4,8 z 5.

K úspěšnému roku STRV přispěly kromě klientských i interní projekty pod značkou STRV Labs, jejíž vznik inicioval přímo Lubo Smid: „Z pohledu STRV Labs, kde vyvíjíme svoje vlastní aplikace, to byl přelomový rok. Začali jsme na vlastní projekty klást velký důraz, protože je vnímáme jako nástroj, který nám pomůže diverzifikovat a zodolnit původní převážně klientský byznys. Vymýšlet a rozvíjet vlastní nápady je zároveň zábava. Za minulý rok se nám podařilo spustit hned dva nové projekty, Float a Enter, které nadále intenzivně rozvíjíme. 

Budoucnost? AI a AR, říká Smid

Co se týče plánů pro letošní rok, STRV situaci na trhu hodnotí opatrně, zároveň však cítí sílící vlnu poptávky technologických firem po umělé inteligenci (AI) a rozšířené či virtuální realitě (AR/VR). „Začátek letošního roku byl stále dost náročný, ale už jsme zpátky na rostoucí křivce. Nemůžu tvrdit, že se vracíme k normálu, protože cítím, že ten brzy překonáme. Vidíme obrovský apetit, obzvlášť po řešeních využívajících potenciál umělé inteligence, a také rozšiřujeme tým, abychom se připravili na boom v oblasti AR a VR, který přijde s vydáním Vision Pro od Applu,“ prozrazuje Smid.

Více o STRV

STRV je český tým designérů a vývojářů tvořících špičkové digitální produkty. Od roku 2004 uvedl na trh stovky softwarových řešení ve spolupráci s klienty Porsche, Microsoft, Barry’s, The Athletic, Barnes & Noble nebo Arnoldem Schwarzeneggerem. STRV se každoročně umisťuje na předních místech žebříčku 1 000 nejlepších globálních firem podle platformy Clutch. Pod značkou STRV Labs firma vyvíjí vlastní úspěšné aplikace v čele s LGBTQ+ dating aplikacemi Cosmic Latte, aplikací Float pro dechová cvičení nebo ticketingovou platformou Enter. Hranice technologií v STRV posouvá přes 200 talentovaných lidí, kteří jej hodnotí 4,8 hvězdami na portálu Glassdoor. Firma pečuje o rozvoj české technologické scény organizováním meetupů pro designéry a vývojáře a akcí STRV Talks pro širší startupovou a technologickou komunitu.

Nedávné tiskové zprávy:

Exit mobile version