Daňové přiznání za rok 2023: Jakých nejčastějších chyb se vyvarovat?

Jako každý rok čeká většinu podnikatelů a část zaměstnanců povinnost podat daňové přiznání. Pro hladký průběh řízení s finančním úřadem je vhodné vyvarovat se nejčastějších chyb, kterých se lidé při vyplňování formuláře dopouštějí. Na co se zaměřit a co neopomenout, dále přibližuje Monika Lodrová, daňová poradkyně ze společnosti BDO.

Neradno zapomínat na přílohy

Pro uplatnění různých položek pro snížení daňové povinnosti je potřeba předložit množství podkladů. Vodítkem pro ně může být podpisová strana formuláře daňového přiznání, kde jsou v horní části uvedeny tzv. Přílohy DAP. Z naší zkušenosti osoby často nepřikládají k daňovému přiznání přílohy, které v seznamu výslovně uvedeny nejsou, zejména proto, že jsou třeba doložit pouze první rok uplatnění. Bez nich správce daně nárok obvykle správce daně neuzná.

Na přílohu lidé zapomínají například při odpočtu ve formě uhrazených úroků z hypotečního úvěru na bytové potřeby, při kterém je nutné přiložit smlouvu o hypotečním úvěru v prvním roce uplatnění či list vlastnictví z katastru nemovitostí. Dále se často chybuje v tom, že osoba uvádějící odpočet není vlastníkem nemovité věci či účastníkem úvěrové smlouvy.

Zároveň například při uzavření smlouvy o smlouvě budoucí nelze uplatňovat úroky hned od počátku – je nutné naplnit podmínku trvalého bydlení v dané nemovitosti, což samozřejmě není možné, pokud je nemovitá věc teprve ve výstavbě.

Dále lidé typicky zapomínají na doložení smlouvy u příspěvků na penzijní či životní pojištění (v prvním roce uplatnění). Ty jsou pro finanční úřad důležité, protože produkty, u kterých se o uhrazeného pojistné může odečíst od základu daně, mají velmi specifické podmínky, které některé produkty zejména životního pojištění nesplňují.

Duplicitní sleva na dítě

Rodiče mohou v daňovém přiznání uplatnit slevu na vyživované dítě, a to až do osmnáctých narozenin dítěte, případně pokud studuje, tak až do 26 let. Ovšem tato sleva platí jen pro jednoho z rodičů, nemohou ji užívat oba. Pokud si daňové zvýhodnění uplatňují oba rodiče za stejné dítě, správce daně to zjistí jednoduše podle dostupných údajů, jako je rodné číslo dítěte.

Pozor, co se započítává do vlastního příjmu u slevy na manžela/ku

Podmínkou pro uplatnění slevy na manžela či manželku jsou vlastní příjmy do 68 000 Kč. Důležité je, že se do tohoto limitu započítávají i osvobozené příjmy jako jsou příjmy z dědictví či darů či dávky nemocenského pojištění (tedy např. peněžitá pomoc v mateřství, ošetřovné či dočasná pracovní neschopnost), naopak se nezapočítávají dávky státní sociální podpory, jako jsou rodičovský příspěvek či přídavek na dítě.

Chybné údaje či chybějící podpis

Jednou z častých chyb je vyplnění kolonky adresy místa pobytu aktuálním místem, kde člověk přebývá, přestože zde má být uvedena adresa trvalého bydliště. Chybné vyplnění adresy však může vést k tomu, že člověk přiznání podá na jiný finanční úřad nežli svůj místně příslušný a podání pak nemusí být na příslušný finanční úřad doručeno včas.

Zároveň pokud podávají osoby daňové přiznání v papírové podobě, doporučuji překontrolovat, že je přiznání podepsáno – a to jak v kolonce podpis, tak na případné žádosti o vrácení přeplatku. Jsou v tomto případě třeba dva podpisy na jedné straně, přičemž na ten druhý lidé občas zapomínají.

OSVČ by neměly zapomenout na povinné elektronické podání

Podnikatelé (OSVČ) se zpřístupněnou datovou schránkou musí povinně podávat daňové přiznání elektronicky. To lze učinit podáním přes portál Moje daně, či přímo přes datovou schránku. U té je třeba dbát na to, aby bylo podání ve správném formátu (XML), a nikoliv například ve formátu PDF.

Ohlídejte si osvobození příjmů z prodeje cenných papírů

Příjem z prodeje cenných papírů je osvobozený do výše 100 000 Kč ročně. Důležité je, že se opět jedná o limit hrubých příjmů a nikoliv zisku (tj. příjmy mínus výdaje). Při překročení této hranice příjmů jsou pak veškeré příjmy z prodeje cenných papírů zdanitelné. Zároveň toto osvobození nelze kombinovat s osvobozením příjmů z prodeje cenných papírů po třech letech držby.

U nemovitých věcí pozor na odpisy darovaných nemovitostí

Pokud fyzická osoba realizuje příjmy z nájmu nemovitých věcí (mimo režim ubytovacích služeb), zdaňuje takové příjmy v dílčím základu daně z nájmu. Pro účely výpočtu základu daně lze použít buďto výdaje procentem z příjmů (30 % příjmů, maximálně 600 000 Kč), či skutečné výdaje. Obvykle bude pro fyzickou osobu výhodnější použít skutečné výdaje, protože pak může uplatnit odpisy dané nemovité věci. Pozor však na nemovité věci, které fyzická osoba obdržela osvobozeným darem, taková nemovitá věc je vyloučena z odpisování.

O společnosti BDO

BDO je poradenská společnost poskytující auditorské, daňové, právní, účetní, znalecké a poradenské služby. Na českém trhu působí již přes 30 let. S více než 600 odborníky a dlouholetou praxí se řadí k předním společnostem s tímto zaměřením v České republice, kde také opakovaně vyhrála titul Největší poradenská firma roku. Kanceláře má v Praze, Plzni, Brně, Domažlicích, Českých Budějovicích, Jindřichově Hradci a Ostravě.

BDO je v České republice zastoupena společnostmi BDO Audit s.r.o., BDO Czech Republic s.r.o., BDO Consulting s.r.o., BDO Legal s.r.o., advokátní kancelář, BDO Valuation, s.r.o. a BDO Euro-Trend s.r.o. Společnost je součástí mezinárodní sítě BDO, která celosvětově tvoří jednu z největších sítí auditorských a poradenských skupin. Zaměstnává více jak 115 tisíc odborníků a působí ve 166 zemích, v nichž provozuje více než 1 750 kanceláří.

Společnost Epson se v roce 2024 zúčastní veletrhu Fespa, na kterém poprvé představí svoji první plochou kompaktní UV tiskárnu (SC-V1000) a novou základní hybridní DTG tiskárnu (SC-F1000)

Fespa 2024: Výstava personalizovaných předmětů v hale 12, stánek G20, kterými Epson odhaluje veškeré možnosti technologie mikrovýroby

Tématem letošního ročníku Epson je personalizace prostřednictvím mikroprodukce. Společnost odhaluje na stánku G20 v hale 12 na veletrhu Fespa 2024, který se koná od 19. do 21. března v Amsterdamu, přehlídku nádherně navržených, barevných a vysoce kvalitních tištěných předmětů na míru.

„Letošní veletrh Fespa především ukazuje, jak může technologie mikrovýroby Epson v oblasti digitálního tisku pomoci podnikům vyrábějícím krásné zakázkové produkty, jež obohacují naše životy,“ říká Slávek Gross, Commercial & Industrial Printing Manager ve společnosti Epson Europe CZ & SK. „Rozmanitost vystavených tiskových technik ukazuje rozsah pokročilého flexibilního využití řady digitálních tiskáren Epson, včetně nejnovějších sublimačních tiskáren, tiskáren pro přímý potisk textilu (DTG) a ultrafialových (UV) signage tiskáren.“

Epson letos na stánku poprvé předvede svou novou plochou UV tiskárnu SureColor-V1000 formátu A4 a základní DTG tiskárnu SureColor-F1000.

Plochá UV tiskárna Epson SureColor-V1000 formátu A4 je určena pro firmy působící v odvětví propagačních předmětů. Vysoce kompaktní a cenově dostupný model SC-V1000 tiskne na širokou řadu substrátů o tloušťce až 70 mm, včetně akrylátových materiálů, polykarbonátů, PVC, hliníku, kovů, polyesteru, pěnových desek PVC, styrenu, dřeva a kamene, a je tak ideální pro vytváření reklamních a personalizovaných předmětů. Nová plochá UV tiskárna SC-V1000 zaujme širokou škálu firem, od prodejců fotografií a drobných výrobců až po tiskárny pro elektronické obchodování a atrakce pro návštěvníky, jako jsou například zábavní parky.

Základní DTG tiskárna SureColor-F1000 je první základní DTG tiskárnou, která dokáže tisknout přímo na tmavé a světlé textilie. Model SC-F1000 doplňuje špičkovou řadu hybridních DTG a DTF (Direct-to-Film) tiskáren společnosti Epson a zaujme především domácí nadšence, maloobchodníky a podniky, které požadují cenově výhodné řešení s možností flexibilního tisku na širokou škálu typů textilií. SC-F1000 je jedinou tiskárnou ve své kategorii, která obsahuje bílý inkoust a umožňuje přímý tisk na tmavé oděvy a na fólie, což výrobcům umožňuje tisknout na celou řadu předmětů, jako jsou trička, mikiny, tašky nebo polštáře, a je ideální pro firmy poskytující tisk na počkání.

Tiskárnu SureColor-F1000 bude na stánku G20 doplňovat nedávno uvedená hybridní DTG tiskárna Epson SureColor F2200, která je určena pro začínající firmy nebo středně velké podniky vyžadující vysokou flexibilitu a přesnost s rychlým obratem. Tiskárna SureColor F2200 je určena k vytváření komplexních návrhů na nejrůznější typy oděvů, k čemuž používá pokročilou technologii tiskové hlavy Epson PrecisionCore MicroTFP, která jí umožňuje rychleji tisknout a zpracovávat data a ve výsledku je až o 25 % produktivnější než její předchůdce při zachování extrémně vysoké kvality tisku.

Na stánku veletrhu Fespa bude letos k vidění také nedávno představená 17palcová tiskárna Epson pro tisk fotografií a umění. Nová SureColor-P5300 kombinuje pokročilou technologii modelů Epson SC-P700/P900 s flexibilitou a produkčními možnostmi modelu Epson SC-P5000 a je navržena tak, aby sloužila potřebám profesionálních fotografů, uživatelů uměleckých děl, designérských studií a fotoateliérů. Tiskárna SC-P5300 nabízí výjimečnou kvalitu obrazu díky konzistenci a přesnosti technologie tiskové hlavy Micro Piezo společnosti Epson v kombinaci s optimalizovaným barevným rozsahem a standardním inkoustem UltraChrome Pro10 s fialovou barvou. Tiskárna rovněž disponuje technologií pro zvýraznění odstínů černé barvy, režimem „uhlově“ černé barvy pro zajištění nejhlubších odstínů černé a také vylepšeným kontrastem, lepšími tóny a zredukovaným bronzováním v tmavých oblastech lesklé předlohy.

Mezi další produkční tiskárny na stánku letos patří:

  • Kompaktní sublimační tiskárna Epson SC-F100 formátu A4 je navržena tak, aby rozšířila obchodní příležitosti o vysoce kvalitní tisk na širokou škálu dárkových a propagačních předmětů. Tiskárna dosahuje vysoké kvality a konzistentních výsledků díky tiskové hlavě Epson PrecisionCore MicroTFP a použitím LUT tabulky, která je navržena pro tisk na propagační a dárkové předměty i pevné substráty.
  • První 24″ sublimační tiskárna Epson – SC-F500 –byla vyvinuta pro reklamní agentury, fotografické laboratoře, výrobce oděvů a kopírovací centra, aby prostřednictvím flexibilního a vysoce kvalitního tisku umožnila rozšíření portfolia jejich služeb
  • Nedávno uvedená 44″ sublimační tiskárna SC-F6400H se 6 barvami umožňuje firmám rozšířit působnost na nové trhy, jelikož rozšířené sady inkoustů mohou dosáhnout širší škály barev díky barvám Orange a Violet, snížit zrnitost díky barvám Light Cyan a Magenta nebo tisknout skutečné fluorescenční barvy díky barvám Fluorescent Pink a Yellow.

Slávek Gross uzavírá: „Mnoho malých a středních podniků používá technologii digitálního tisku Epson k výrobě a prodeji vysoce žádaných a personalizovaných výrobků s jedinečným designem. Letos tedy na našem stánku ukážeme mnoho takových výrobků. Stánek bude sloužit jako výkladní skříň s mnoha pestrými ukázkami personalizovaných a propagačních předmětů, od triček navržených na míru, fotografií a aplikací na plátno až po hrnky, notebooky, pouzdra na telefony, magnety, podtácky a láhve na vodu.“

O společnosti Epson

Společnost Epson je globální technologický lídr, jehož filozofie efektivních, kompaktních a precizních inovací obohacuje životy a pomáhá vytvářet lepší svět. Společnost se zaměřuje na řešení společenských otázek prostřednictvím inovací v oblastech domácího, firemního, komerčního a průmyslového tisku, výroby, projekce a zároveň životního stylu. Cílem společnosti Epson je do roku 2050 dosáhnout uhlíkové neutrality a eliminovat používání vyčerpatelných podzemních zdrojů, jako jsou ropa a kovy.

Globální korporace Epson Group vedená společností Seiko Epson Corporation se sídlem v Japonsku dosahuje ročních prodejů v hodnotě přes 1 bilion JPY.

vivo je hrdým partnerem šampionátu UEFA Euro 2024™. Chystá velkou komunikační kampaň včetně soutěží o vstupenky

Zažijte neopakovatelné napětí z nejlepšího evropského fotbalu! Společnost vivo je opět hrdým partnerem kontinentálního fotbalového šampionátu UEFA Euro 2024™ a pro fanoušky chystá soutěže o vstupenky na zápasy, včetně těch mimořádně atraktivních s českou reprezentací.

Do oficiálního zahájení evropského šampionátu UEFA Euro 2024™ v Mnichově zbývá méně než 90 dnů a společnost vivo připomíná, že je opět hrdým oficiálním partnerem a přináší oficiální smartphone Mistrovství Evropy ve fotbale. „S miliony fanoušků fotbalu nejen po celé Evropě hodláme zážitky z očekávané akce intenzivně sdílet a je pro nás ctí, že můžeme poskytnout jedinečné zážitky i mimo hřiště. Když se světový fotbal spojí se špičkovou technologií a nejlepším českým fotbalistou, na české a slovenské příznivce čeká spoustu zajímavého obsahu, i když zrovna nebudou fandit na tribuně,“ říká Gabriela Roušarová, marketingová manažerka českého zastoupení společnosti vivo pro Českou republiku

Špičková technologie, špičkový ambasador

Mistrovstvím Evropy nás bude celou dobu provázet česká ikona, která si s míčem rozumí jako málokdo jiný, vivo brand ambasador Patrik Schick. Český fotbalový reprezentant opakovaně zvítězil v tuzemské anketě Fotbalista roku, má zkušenosti z předních evropských lig a v posledních sezónách pak sází góly v německém Bayeru Leverkusen, se kterým v současnosti dominuje ligové tabulce. Na posledním Mistrovství Evropy v roce 2021 nastřílel pět gólů a s portugalskou legendou Cristianem Ronaldem se tak dělil o první místo v tabulce střelců.

Společně s Patrikem Schickem potěší a pobaví fanoušky vivo před a během šampionátu i profesionální fotbalový freestylista Honza Weber. Ten se tomuto stylovému sportu věnuje od roku 2001, je devítinásobným mistrem světa a pětinásobným mistrem Evropy. Také je držitelem desítek českých i světových rekordů včetně zpracování míče z vrtulníku ze 60 metrů. Ve světě se proslavil svými triky s nejrůznějšími předměty, např. s mobilním telefonem, či bowlingovou koulí, díky čemuž získal role i v mnoha filmech a reklamách.

Oba sportovci ve spolupráci s vivo připravili vzrušující a zábavnou kampaň pro české a slovenské fanoušky napříč online médii, sociálními sítěmi, platformami influencerů, PR komunikací i v rámci co-marketingových aktivit. Páteří kampaně budou zábavná videa plná efektních fotbalových kousků na sociálních sítích. Příznivci se pak budou moci zapojit do celé řady soutěží, ve kterých mohou vyhrát vstupenky na UEFA Euro 2024™. „Ve vivo jednoduše chceme, aby Česko v příštích měsících naprosto žilo fotbalem!“ dodává Gabriela Roušarová.

Soutěžní horečka

Již dnes 21. března startujeme marketingovou kampaň s první soutěží o vstupenky na UEFA Euro 2024™. Ta proběhne na sociálních sítích vivo a později i skrze platformy vybraných obchodních partnerů vivo. Fanoušci se postupně mohou zúčastnit soutěží o lístky na atraktivní utkání. Konkrétně půjde o zápasy

  • Česko–Portugalsko
  • Nizozemsko–Francie
  • Chorvatsko–Itálie
  • Nizozemsko–Rakousko
  • Osmifinále 2A–2B

V další fázi kampaně se pak fanoušci budou moci zapojit a vyhrát exkluzivní balíčky kompletních zájezdů na EURO. Se společností vivo tedy skutečně mohou žít evropským fotbalem naplno.

O vivo

vivo je technologická společnost, která vytváří produkty založené na skvělém designu a jejímž základem jsou chytrá zařízení a inteligentní služby. Cílem společnosti je propojovat lidi po celém světe s digitálním světem. Prostřednictvím jedinečné kreativity poskytuje vivo svým uživatelům stále pohodlnější mobilní a digitální život.

V návaznosti na základní hodnoty společnosti, mezi které patří tzv. Benfen*, orientace na design a uživatele, realizovala společnost vivo strategii udržitelného rozvoje s vizí stát se společností světové úrovně.

Společnost vivo sdružuje a rozvíjí nejlepší místní talenty, aby dosáhla vynikajících výsledků, a podporuje ji síť výzkumných a vývojových středisek v Šen-čenu, Dongguanu, Nanjingu, Pekingu, Hangzhou, Šanghaji a Xi’anu, která se zaměřují na vývoj nejmodernějších spotřebitelských technologií, včetně 5G, umělé inteligence, průmyslového designu, zobrazovacího systému a dalších perspektivních technologií. vivo také vytvořilo inteligentní výrobní síť (včetně těch, které autorizovala společnost vivo) s roční výrobní kapacitou téměř 200 milionů smartphonů. K dnešnímu dni má společnost vivo rozvětvenou prodejní síť ve více než 60 zemích a regionech a oblíbilo si ji více než 400 milionů uživatelů po celém světě.

*„Benfen“ je čínský termín označující přístup k práci. Znamená dělat správné věci správným způsobem. Popisuje poslání společnosti vivo, jejíž vizí je budovat technologie sloužící dobrým účelům.

Novinky o společnosti vivo najdete na https://www.vivo.com/cz/about-vivo/news

Autorizované zastoupení společnosti vivo v České republice provozuje společnost ZHI SHENG INTERNATIONAL CZECH, s. r. o. oficiální obchodní a distribuční zástupce společnosti vivo Mobile Communication Co.

T-Mobile podpoří české beachvolejbalisty Ondřeje Perušiče a Davida Schweinera

Společnost T-Mobile se stala sponzorem úřadujících mistrů světa v plážovém volejbalu Ondřeje Perušiče a Davida Schweinera. Operátor tak prohlubuje podporu sportovců, kteří reprezentují Českou republiku na olympijských hrách. Společnost zároveň dál rozšiřuje své aktivity kladoucí důraz na propojování online a offline světa a zdravý životní styl mezi profi i amatérskými sportovci.

T-Mobile podporuje sport dlouhodobě a v rámci svých sponzorských aktivit se zaměřuje například na cyklistiku, běh a běžecké lyžování. Sponzoring plážových volejbalistů navazuje na strategii společnosti v oblasti aktivního životního stylu a zároveň podpoří jednotlivce, kteří reprezentují Českou republiku.

Ondřej Perušič a David Schweiner za sebou mají úspěšný rok, který završili jako mistři světa v beachvolejbalu. Letos je čeká účast na letní olympiádě, kde patří mezi kandidáty na medailové umístění. Ještě před OH absolvují významný český turnaj Beach Pro a další soutěže, kde budou sbírat olympijské body.

„Čeká nás náročná sezona završená olympiádou v Paříži a už nyní se těšíme, co všechno nám přinese. Trénovat v extrémním podmínkách už umíme, i tentokrát do toho dáme maximum,“ říká Ondřej Perušič a David Schweiner doplňuje: „I proto jsme rádi, že se naším profi partnerem při této skvělé jízdě stane právě T-Mobile, který dlouhodobě podporuje sportovní aktivity nejen u profesionálních i amatérských sportovců, ale i široké veřejnosti.“

Sponzoring se vztahuje na angažmá volejbalistů před, během a po letní olympiádě a bude trvat od března do konce letošního roku. Duo volejbalistů bude vystupovat s logem T-Mobile na sportovním oblečení a zapojí se rovněž do T-Mobile Olympijského běhu, který se každoročně řadí mezi největší běžecké akce. Sponzoring zahrne i nabídku speciálních produktů a zapojí oba volejbalisty do komunitních aktivit a událostí.

„Naše úspěšné beachvolejbalové duo sledujeme dlouhodobě a oběma klukům držíme palce spolu s ostatními fanoušky. Jsme moc rádi, že je můžeme podpořit cíleně formou sponzoringu a těšíme se na spolupráci, která zahrne i řadu zajímavých aktivit pro veřejnost,“ uzavírá Lucie Komárková, expert řízení sponzoringu a akcí v T-Mobile.

Ondřej Tyleček: Elektromobilita jako zbraň v hybridní válce

Ukazuje se, že elektromobilita je polarizující téma srovnatelné s migrací, problematikou LGBT nebo očkováním proti covidu. Není proto žádné překvapení, že hraje významnou roli také v informační válce, která dlouhodobě probíhá na sociálních sítích a v médiích jako součást hybridního konfliktu souvisejícího s válkou na Ukrajině. Ruská propaganda elektromobilitu systematicky využívá také pro manipulaci české veřejnosti.

Ilustrační obrázek vytvořený pomocí AI (Microsoft Designer)

Informace jsou zbraň a informační válka je od nepaměti součástí vojenských konfliktů. Jejím cílem je destabilizovat nepřítele a vyvolat morální krizi. S přispěním dalších faktorů – zejména algoritmů sociálních sítí, které nás uzavírají do komnaty ozvěn bez názorové plurality – nakonec zcela ztrácíme schopnost shodnout se na tom, co je dobré a špatné, bezpečné a nebezpečné. Výsledkem je rozpad sdílených hodnot, nedůvěra v instituce a rozdělená společnost.

Ruská propaganda umí s informacemi velmi dobře pracovat a využít je ke svým záměrům. Skrze trollí farmy dostává své narativy do prokremelsky smýšlejících médií a skupin na sociálních sítích, z nichž pak informace skrze sdílení putují k širšímu, méně vyhraněnému publiku. Cílem není udělat z Čechů zastánce Ruska, ale rozmělnit fakta a vzbudit v nás pochybnosti.

Elektromobilita se jako téma s politickým a společenským přesahem ruské propagandě výborně hodí k tomu, aby za pomocí argumentačních faulů, tlaku na emoce a dezinterpretace faktů prezentovala EU jako neschopný a od skutečného života odtržený byrokratický moloch, který svým občanům proti jejich vůli a v rozporu se zdravým rozumem nutí Green Deal, jehož součástí je také balíček Fit for 55, který předpokládá, že od roku 2035 bude v EU povolen pouze prodej bezemisních vozidel.

Jakkoliv si EU mnohdy sama nabíhá na vidle, v prorusky naladěných médiích můžeme vysledovat zřejmou agendu. Tón, kterým tato média o elektromobilitě píší, posuďte sami.

Nehoří, jednou provždy nehoří!

Některé nepravdivé narativy si nakonec úspěšně našly cestu až do většinového pohledu na elektromobilitu. Také jste si třeba mysleli, že elektromobily hoří častěji než auta se spalovacím motorem? Právě to je obrázek, který u nás systematicky buduje ruská pátá kolona zastoupená například paní poslankyní Karlou Maříkovou, která sdílela dezinformaci o údajném požáru ve skladu elektromobilů v USA, zatímco ve skutečnosti hořely běžné vozy v Austrálii.

Zdroj: FB Karla Maříková, https://www.facebook.com/watch/?v=131384383241464

A jaká se to má s požáry elektromobilů doopravdy? Z českého trhu zatím nemáme dostatek dat, ale podle výzkumu společnosti AutoInsuranceEZ provedeného v USA na větším vzorku vozů jsou elektromobily z hlediska rizika požáru naopak tím nejbezpečnějším typem vozu. Protože elektrických aut jezdí na silnicích zlomek oproti těm konvenčním, nemá smysl posuzovat absolutní čísla. Po přepočtu na 100 000 prodaných aut však shořelo 3 474 hybridů, 1 529 konvenčních vozů a pouze 25 elektromobilů.

Zdroj: AutoInsuranceEZ, https://www.autoinsuranceez.com/gas-vs-electric-car-fires

Čísla výše nezohledňují stáří aut (elektromobily patří mezi ta mladší auta na silnicích) a jsou vztažena k počtu prodaných nových vozů, nikoliv k celkovému zastoupení elektrických vozů na silnicích. Pokud chceme získat co nejkomplexnější obrázek, pomohou nám k němu data z Norska, na jehož silnicích jezdí nejvyšší podíl elektrických vozů na světě. Ke konci roku 2023 bylo 24 % norských aut čistě elektrických,  přičemž elektromobily představovaly pouze 4,5 % všech požárů. Z dostupných dat tedy vyplývá, že elektrické vozy hoří významně méně často než auta s jiným typem pohonu.

Elektromobilita je globální, nikoliv evropský trend

Pozoruhodný je také způsob, jakým proruská média rámují elektromobilitu jako evropský fenomén a důsledek nesmyslného zeleného tažení Evropské unie a zároveň už řadu let opakují narativ o „hořkém konci elektrické pohádky“, zatímco prodeje elektromobilů na největších globálních trzích každoročně významně rostou.

V Číně, která reprezentuje největší automobilový trh na světě, tvořily v roce 2023 elektrické vozy 25 % všech nových prodaných aut (v roce 2022 to bylo 22 %) a prodalo se jich zde 5,34 milionu. Čínský trh sám o sobě představuje 30 % globálního trhu s automobily.

V USA tvořily v loňském roce elektromobily 7,6 % trhu s novými auty (5,9 % v roce 2022), když se jich zde prodalo 1,19 milionu.

Na trzích Evropské unie se pak v roce 2023 prodalo 1,54 milionu elektrických vozů, které tak měly podíl 14,6 %, (o rok dříve to bylo 12,2 %). V Česku se však prodejům elektromobilů příliš nedaří, v roce 2023 se zde prodalo 6 640 elektrických vozů, které představují tržní podíl 3 %, jde však o nárůst oproti roku 2022, kdy byl podíl pouze 2%.

Světovým premiantem v elektromobilitě je Norsko, které není členem EU. V roce 2023 tvořily elektromobily 80 % prodejů nových vozů a v lednu 2024 bylo přes 92 % nových prodaných aut v Norsku na elektřinu.

V Rusku je naopak podíl elektromobilů na celkových prodejích zcela marginální, v roce 2023 tvořily s 10 700 prodanými kusy 1,3 % trhu, i zde však jde o významný nárůst oproti roku 2022, kdy se zde neprodalo ani 3 000 elektrických vozů.

Nejprodávanějším autem světa se pak v roce 2023 stala elektrická Tesla Model Y, která zároveň byla nejprodávanějším vozem v Číně i v EU. Skutečně, nejprodávanější auto na světě je elektromobil.

Evropa tedy v žádném případě není izolovaným ostrovem elektromobility, naopak je součástí jasného globálního trendu, kterého se účastní vyspělé i rozvojové trhy.

A komu tím prospějete, co?

Kdo se trendu naopak neúčastní, je Rusko, které se nás skrze svou propagandu snaží uvést v nejistotu a vybudovat v nás pocit, že Evropská unie sešla z cesty.

Proč? Globálně rostoucí popularita elektromobility totiž významně ohrožuje ruské ekonomické zájmy. Rusko je po Saudské Arábii druhým největším světovým exportérem ropy, nachází se zde největší ropné rezervy v Evropě, prodej ropy a zemního plynu tvořil v roce 2023 34 % příjmů ruského rozpočtu. Pokud má někdo důvod bojovat proti elektromobilitě, je to právě Ruská federace.

Strategickým šířením dezinformací do českého mediálního prostoru tak Rusko sleduje hned několik cílů. Rozděluje a oslabuje českou společnost, buduje nedůvěru vůči vládě a institucím, zpochybňuje naše zakotvení v Evropské unii a v neposlední řadě si hlídá své ekonomické zájmy.

V žádném případě nechci tvrdit, že elektromobilita není problematická nebo že každý, kdo kritizuje Evropskou unii, je ruská pátá kolona. Systematicky budovaný narativ o elektromobilitě, který se objevuje na prorusky smýšlejících médiích a z nich proniká do všeobecného veřejného mínění, však je záměrně manipulativní a má za cíl vzbudit v nás nedůvěru, strach a pochybnosti.

Obrázek: Ukázka budovaného narativu na proruském webu CZ 24 News, https://cz24.news/?s=elektro

Autorský článek zpracoval Ondřej Tyleček, generální ředitel kreativní agentury Fairy Tailors, www.fairytailors.cz.

Expanze do Polska a obrat, který poprvé přesáhl sto milionů korun. Ecomail v loňském roce vyrostl o 38 %

Ecomail, přední česká marketingová platforma zaměřená na e-mailing, oznámila výrazný růst a rozšíření svého portfolia klientů. V loňském roce společnost zaznamenala impozantní 38% nárůst a dosáhla obratu 114 milionů korun, přičemž každý měsíc přibylo 300 nových platících klientů. Mezi ně aktuálně patří třeba i Skupina Packeta, mateřská firma Zásilkovny.

Česká platforma Ecomail specializující se na e-mailing v loňském roce rozšířila svůj tým, dosáhla plánovaného obratu a navýšila počet klientů o další významné hráče, mezi které patří například Oktagon, ZOO Praha, Amazing Places, MultiSport, UGO nebo Zásilkovna.

Při volbě e-mailingového nástroje jsme vybírali z několika řešení. Ecomail vyhrál svou nabídkou, funkcemi a také díky supportu obchodního zástupce André Kohouta, který s námi celý obchod finalizoval. Ecomail využíváme na veškerou e-mailovou komunikaci – od plošných brand rozesílek až po automatizaci. Postupně připravujeme různé scénáře komunikace se zákazníky, ať už to jsou slevové kódy do naší aplikace nebo zajímavé nabídky od našich partnerů. Ecomail používáme ve všech zemích, kde aktuálně působíme,“ popisuje volbu nástroje Tomáš Bzírský, CMO skupiny Packeta.

V závěru roku se Ecomailu podařilo také expandovat do Polska. Od spuštění polské verze aplikace má nyní společnost v této zemi stovky nových uživatelů. Ačkoliv anglická verze nástroje existuje už více než dva roky, po důkladném zmapování trhu se firma rozhodla soustředit síly primárně na Polsko, ve kterém vidí velký potenciál. „V loňském roce jsme kompletně lokalizovali celou aplikaci, tým jsme posílili o bilingvní kolegy, kteří se starají o polskou klientelu a zahájili intenzivní komunikaci s polskými partnery. Nyní pracujeme na integracích na nejvýznamnější polské nástroje,“ okomentoval situaci na novém trhu Jan Tlapák, spoluzakladatel a CEO ze společnosti Ecomail.

Českému Ecomailu každý měsíc přibude průměrně 300 nových platících klientů. S tím, jak roste jejich počet, se zvětšuje také zaměstnanecká základna. Nejrychleji rostoucím oddělením je tým zákaznické péče, který je zodpovědný za spokojené zákazníky. Právě pečlivý a profesionální customer support považuje firma za jednu z hlavních výhod oproti konkurenci. A potvrzují to i jejich zákazníci, jelikož hodnocení spokojenosti s řešením dotazů se drží na skvělých 97 %.

Protože Ecomail oslavil v únoru své jubilejní desáté výročí, dává si i na rok 2024 vysoké cíle. „I letošní rok pro nás bude ve znamení růstu. Noví klienti velmi rychle přibývají a naším cílem je zajistit pro ně ten nejlepší e-mailingový nástroj, což znamená i navyšování našich vlastních řad. Výzvou pro nás je i expanze na polský trh, kterou jsme spustili ke konci minulého roku a kde vidíme obrovský potenciál,“ říká Jakub Stupka.

Ačkoliv v Česku tržby online obchodů téměř dva roky klesají, podle studie poradenské společnosti Boston Consulting Group (BCG) čeká e-commerce odvětví v dalších čtyřech letech poměrně silný růst. „Čeští zákazníci mají dost vysoké očekávání. Chtějí kvalitní produkty i služby, rychlou dopravu nebo další benefity jako vrácení zdarma, personalizovaný newsletter či věrnostní slevu. Protože je akvizice nových zákazníků složitější než retence, je logickou volbou soustředit se na udržování stávajících klientů. K tomu je ideální e-mail marketing, protože e-shop může e-maily personalizovat a segmentovat dle potřeb člověka. Ty e-shopy, které to pochopily a zaměřují se na budování vztahu se zákazníkem, mohou dosáhnout kýžených výsledků,” okomentoval dění v e-commerce Jakub Stupka.

Rozvoji biometanu nově pomůže státní podpora. Možnosti využije více než sto bioplynových stanic, odhadují odborníci

Přestože biometan může v Česku do budoucna nahradit až 20 procent spotřeby zemního plynu, aktuální počet fungujících biometanových stanic činí pouhé jednotky. Změnit by to měla státní podpora biometanu, kterou již schválila Evropská komise. Podle odborníků se jedná o zásadní krok pro rozvoj výroby biometanu, podporu podle nich využijí stávající bioplynové stanice i ty teprve plánované. Celkem jich může podle odhadů být více než sto. Podpora bude směřovat zejména k malým a středním podnikům, u velkých mohou platit omezení.

V Česku aktuálně existuje osm biometanových stanic, rozvoji dalších by měla mimo jiné pomoci i státní podpora ve výši až 59 miliard korun. Tu koncem roku schválila Evropská komise, když dokončila její notifikaci. Peníze z programu budou vypláceny formou zeleného bonusu, a to po dobu dvaceti let. „Na zavedení provozní podpory na výrobu biometanu se v České republice čeká již řádku let, její notifikace byla jedním z důležitých milníků, na který se dlouho čekalo. Nyní je to již na českých úřadech, jak nastaví provozní podporu,“ řekl Petr Novotný z Institutu cirkulární ekonomiky. Výši příspěvku totiž každý rok určí Energetický regulační úřad.

Podobně situaci vidí i Pavel Urubek ze společnosti MJEnergie. Neschválená podpora ze strany Evropské komise byla totiž podle něj byla jednou z velkých překážek pro větší rozvoj biometanu v Česku. „To je nyní splněno, práce ale teprve začíná. Komise pouze schválila rámec toho, co by se mělo nyní vyspecifikovat a zprocesovat regulátorem. Potenciál biometanu je v Česku každopádně obrovský. Existuje zde téměř 580 bioplynových stanic, ale biometan zatím neprodukuje ani 10 z nich,“ sdělil. Podle mluvčího společnosti GasNet Aleše Gregoroviče musí nyní Česko tuto šanci využít a nastavit funkční řešení jak pro výrobu biometanu, tak pro jeho využití zejména v průmyslu, teplárenství nebo dopravě.

Optimističtí jsou aktuálně také zástupci výrobců biometanových řešení. „Ze strany investorů jsme doposud vnímali spíše opatrnost. Přesto se však podařilo realizovat několik projektů, které jsou připojeny k plynárenské distribuční síti, jako je například biometanová stanice v Litomyšli, Ústřední čistírna odpadních vod v Praze nebo v neposlední řadě nedávno realizovaná biometanová stanice v Rakvicích. Větší část trhu se však upínala k ustanovení provozní podpory biometanu, což se teď mění,“ řekla Monika Zitterbartová, výkonná ředitelka společnosti Hutira green gas.

Nejčastější podpora zemědělských bioplynek

Podle odborníků lze přitom očekávat, že z podpory budou nejčastěji profitovat stávající zemědělské bioplynové stanice. „Vzhledem k tomu, že u nás převažují bioplynové stanice zemědělské, je možné předpokládat, že ty budou nejčastějšími žadateli o provozní podporu na produkci biometanu,“ řekl Petr Novotný. Zároveň podle něj bude možné u plánovaných bioplynových stanic předpokládat, že budou bioplyn v budoucnu používat k produkci biometanu. „Nově by měly vznikat především bioplynové stanice odpadové, jejichž kapacita je pro potřeby zpracování biologicky rozložitelných komunálních odpadů a živnostenských gastroodpadů v České republice nedostatečná,“ doplnil Novotný.

Schválená podpora biometanu však s sebou může nést i možná rizika. Podle předsedy Českého sdružení pro biomasu CZ BIOM Jana Habarta totiž z notifikace Evropské komise vyplynulo, že provozní podporu mohou získat maximálně dva velké podniky ročně. „Respektive subjekty se statusem velký podnik, mezi které patří například také obce a jiné organizační složky státu. Pokud o podporu v jednom kalendářním roce požádá třetí velký podnik, podpora mu nebude přidělena. Přitom není žádný systém, který by investorům dokázal poskytnout informaci o tom, zda se nějaké projekty typu velkého podniku připravují,“ uvedl.

Další rozvoj biometanu – změna nakládání s biomasou

Biometanové stanice v Česku se v současnosti využívají i k ukládání biometanu do zásobníků, ze kterých je následně používán například jako palivo pro vozy veřejné dopravy. Výrazně častěji je však biometan vtláčený do plynárenské sítě. „Aktuálně dodává do naší distribuční sítě obnovitelný biometan šest výroben biometanu. Letos v březnu jsme připojili zatím poslední výrobnu v Rakvicích na jižní Moravě. V letošním roce plánujeme připojování dalších. Aktuálně máme podepsáno 14 smluv o připojení a evidujeme přes 40 dalších zájemců, kteří mají projekt v různé fázi přípravy,“ uvedl Aleš Gregorovič.

Sám přitom věří, že počet biometanových stanic po schválení českého programu státní podpory výrazně poroste. Výsledek totiž dlouho očekával celý plynárenský sektor. „Rád bych, aby letos byly uvedeny do provozu alespoň dvě desítky biometanových stanic. Obávám se ale, že situace nebude tak optimistická. Stát dlouho se zveřejněním podpory přešlapoval a vytvářel určité překážky, takže investoři přípravu projektů spíše odložili na dobu, kdy budou bariery odstraněny,“ doplnil k tomu předseda CZ BIOM. Kolik bioplynových stanic nakonec státní podpory biometanu v dlouhodobém horizontu využije, je pak podle odborníků těžké říct. „Odhaduji však, že se bude jednat řádově o více než stovku bioplynových stanic,“ uvedl Petr Novotný.

Podle Moniky Zitterbartové kromě současné finanční podpory mohou existovat i další kroky, jak rozvoj biometanu v Česku akcelerovat. „Může se to týkat například využití biomasy z odpadů, která se aktuálně spíše skládkuje nebo kompostuje. Příkladem zde může být projekt Vyškov, který bude jednou z dalších realizovaných biometanových stanic v Česku zaměřených na zpracovávání gastroodpadu nebo odpadu z potravinářství. Pokud by stát nastavil podmínky tak, aby se biomasa využívala co nejvíce k výrobě biometanu, segmentu by to mohlo pomoci,“ uzavřela výkonná ředitelka společnosti Hutira green gas.

Hollyland představuje nový systém Tally pro vysílání

Společnost Hollyland rozšiřuje svou řadu bezdrátových komunikačních zařízení pro profesionální vysílací prostředí o nový intuitivní systém signalizačních světel Hollyland Tally, který podporuje až 16 dvoubarevných kanálů.

Signalizační světla zjednodušují proces zapojení natáčených subjektů před kamerou během vysílání nebo nahrávání z více kamer. Světla umístěná nad každou kamerou jsou propojena s boxem správce signalizačních světel, který je následně připojen k video přepínači. Když je kamera v živém vysílání, rozsvítí se příslušné signalizační světlo.

Nový systém je schopen stabilní komunikace na vzdálenost přímé viditelnosti 800 m.

Je přímo kompatibilní s vybranými video přepínači BMD, Sony, Roland, Datavideo, Panasonic, vMix a DeviceWell.

Prostřednictvím funkce Sequence Learning je možné připojení k dalším přepínačům, které vysílají signály na úrovni elektrického napětí. Jediná baterie poskytuje výdrž přes 8 hodin, což překonává požadavky na délku provozu pro většinu scénářů použití. I když se zařízení Tally během provozu vybije baterie, můžete ji okamžitě vyměnit a zajistit tak nepřerušované používání. Baterie jsou kompatibilní s bezdrátovými interkomovými systémy Hollyland Solidcom C1 a Solidcom C1 Pro. Systém využívá adaptivní přeskakování frekvencí. Nehrozí tedy rušení nebo přerušení vysílání.

Bezdrátový Tally box podporuje až 16 kanálů. To umožňuje snadné rozšíření nebo snížení počtu signalizačních světel pro projekty různého rozsahu nebo složitosti.

Ceny a dostupnost

Nové systémy Hollyland Tally budou dostupné v průběhu dubna 2024.

127735  Hollyland Bezdrátový systém Tally – 4 světla – 17.890,- Kč / 707 €

127733 Hollyland Bezdrátový systém Tally – 8 světel – 27.590,- Kč / 1.092 €

Klíčové specifikace

  • Podporuje až 16 dvoubarevných kanálů
  • Baterie kompatibilní se Solidcom C1 a Solidcom C1 Pro
  • Systém využívá adaptivní přeskakování frekvencí
  • Vzdálenost přímé viditelnosti 800 m

Zhiyun rozšiřuje svou řadu malých kreativních LED světel

Společnost Zhiyun nepřestává překvapovat a udivovat novými malými, ale výkonnými LED světly, která se snadno vejdou do každé fotografické brašny nebo do kapsy. Je známá svými profesionálními stabilizátory a nyní se zaměřila na osvětlení pro tvůrce obsahu. Světla Zhiyun se liší tím, že jsou dodávána v kompaktním provedení s profesionálním výkonem. Nový Zhiyun Molus X60 není o moc větší než kreditní karta, a přesto má výkon 60 W.

Ve srovnání s tradičními 60W světly, a dokonce i s vlastním modelem Zhiyun Molus G60, je zcela nový model Molus X60 pozoruhodně kompaktní a lehký. Snadno se vejde do batohu nebo tašky přes rameno, takže je ideální pro outdoorové natáčení, vlogery a tvůrce obsahu na cestách.

Nový model X60 se dodává ve dvou verzích: Molus X60 a Molus X60RGB. Obě světla mají nastavitelnou barevnou teplotu 2700-6500 K, přičemž model X60RGB má širší barevné spektrum, což usnadňuje přizpůsobení okolnímu světlu nebo vytváření kreativních barevných efektů pomocí některého z vestavěných režimů efektů. Jas lze snadno nastavit, aniž by byly ovlivněny barvy a tón pleti fotografovaného objektu. Molus X60 nabízí hodnoty CRI 95 a TLCI 97 a dokáže poskytnout výkon 2680 luxů na 1 metr bez reflektoru. Molus X60RGB nabízí hodnoty CRI 95 a TLCI 98 a dokáže poskytnout výkon 2010 luxů na 1 metr bez reflektoru. X60RGB má špičkovou intenzitu RGB osvětlení – R:634 luxů, G:688 luxů a B:194 luxů na 1 metr bez reflektoru.

Díky patentovanému chladicímu systému DynaVort společnosti Zhiyun mohou být světla neuvěřitelně kompaktní, ale zároveň tichá, aby dobře fungovala například při rozhovorech, kde je důležitá hladina hluku.

Světla jsou vybaveny patentovaným držákem ZY společnosti Zhiyun pro upevnění modifikátorů světla. Držák ZY má již širokou škálu flexibilních modifikátorů světla, ale také adaptéry pro připojení široké škály modifikátorů světla s držákem Bowens jiných výrobců. Společnost Zhiyun také uvádí, že pracuje na vývoji řady nových modifikátorů světla, jako je nová Fresnelova čočka a čtyřkřídlé klapky.

Světla lze ovládat buď pomocí intuitivních ovládacích prvků, nebo je lze připojit přes Bluetooth a ovládat pomocí aplikace. Aplikace poskytuje snadný přístup ke všem nastavením a umožňuje spárovat více světel najednou.

Světlo má vestavěnou baterii, která při plném výkonu vydrží přibližně 50 minut, a můžete k němu také připojit výkonnou baterii, která prodlouží dobu osvětlení. Nové světlo X60 je také kompatibilní PD nabíjením, takže jej můžete snadno připojit k powerbance.

Nové LED světlo Zhiyun Molus X60 je k dispozici v různých variantách.

Ceny a dostupnost

Zhiun Molus X60 bude k dispozici v průběhu dubna 2024.

Doporučená prodejní cena je:

127278  Zhiyun LED Molus X60 COB světlo – 6.290,- Kč / 247 €

127279  Zhiyun LED Molus X60 RGB COB světlo – 7.790,- Kč / 309 €

127513  Zhiyun LED Molus X60 Combo COB světlo – 8.390,- Kč / 330 €

127514  Zhiyun LED Molus X60 Pro COB světlo – 10.190,- Kč / 403 €

127515  Zhiyun LED Molus X60 RGB Combo COB světlo – 10.190,- Kč / 403 €

127516  Zhiyun LED Molus X60 RGB Pro COB světlo – 12.390,- Kč / 488 €

Další informace získáte na adrese matej.sumka@focusnordic.cz

Klíčová specifikace

  • Velmi kompaktní provedení, vysoký výkon
  • Rozsah barevných teplot 2700-6500K
  • Vestavěné efekty
  • Lze napájet z různých zdrojů
  • K dispozici je celá řada variant

Upravený čistý zisk společnosti Xiaomi za rok 2023 vzrostl o 126,3 % na 19,3 miliardy RMB (62,4 miliardy Kč)

Xiaomi, přední světová společnost v oblasti spotřební elektroniky a výroby mobilních telefonů, oznamuje své auditované konsolidované výsledky za rok končící 31. prosince 2023 („období“). V roce 2023 činily celkové tržby společnosti 271 miliard RMB (876,4 miliardy Kč1), zatímco její upravený čistý zisk vzrostl o 126,3 % a dosáhl 19,3 miliardy RMB (62,4 miliardy Kč1). Nárůst upraveného čistého zisku výrazně překonal očekávání trhu a znamenal druhou nejvyšší úroveň ziskovosti od vstupu společnosti na burzu. Náklady na podnikání v oblasti chytrých elektromobilů („EV“) a dalších nových iniciativ se zvýšily na 6,7 miliardy RMB (21,7 miliardy Kč1), bez nákladů na odměny na základě akcií související s chytrými elektromobily a dalšími novými iniciativami ve výši 0,8 miliardy RMB (2,6 miliardy Kč1) za rok. Ve čtvrtém čtvrtletí roku 2023 rostly celkové příjmy společnosti Xiaomi již dvě čtvrtletí po sobě a dosáhly 73,2 miliardy RMB (236,7 miliardy Kč1), což představuje meziroční nárůst o 10,9 %, a její upravený čistý zisk se meziročně zvýšil o 236,1 % na 4,9 miliardy RMB (15,8 miliardy Kč1).

V průběhu roku 2023 společnost Xiaomi pečlivě realizovala svou klíčovou provozní strategii „dvojího důrazu na rozsah a ziskovost“. Byl to také první rok inovované firemní strategie, která spočívá v inteligentním ekosystému „Člověk × Auto × Domov“. Pokud jde o obchodní výsledky, v první polovině roku 2023 došlo ke zrychlenému růstu zisku, po němž následovalo čtvrtletní oživení příjmů v druhé polovině roku. Oba ukazatele odrážejí mimořádnou růstovou odolnost a efektivitu obchodních operací společnosti. Pokud jde o vývoj ekosystému, společnost Xiaomi představila svůj nový operační systém Xiaomi HyperOS a uspořádala akci Xiaomi EV Technology Launch. Na 28. března 2024 je naplánována akce k uvedení řady Xiaomi SU7, která má dále obohatit portfolio ekosystémů společnosti.

Zvyšování kvality na prémiovou úroveň je hnacím motorem silné poptávky po vlajkových modelech chytrých telefonů

V segmentu chytrých telefonů dosáhly celosvětové dodávky smartphonů Xiaomi v roce 2023 přibližně 145,6 milionu kusů, roční tržby z chytrých telefonů dosáhly 157,5 miliardy RMB (509,4 miliardy Kč1) a hrubá zisková marže 14,6 %. Podle společnosti Canalys si společnost Xiaomi udržela třetí místo v celosvětových dodávkách chytrých telefonů již tři roky po sobě. Ve čtvrtém čtvrtletí roku 2023 dosáhly celosvětové dodávky chytrých telefonů společnosti Xiaomi 40,5 milionu kusů, což představuje meziroční nárůst o 23,9 %.

Tváří v tvář silné konkurenci na trhu společnost Xiaomi pokračovala v technologických inovacích a udělala krok vpřed na trhu prémiových chytrých telefonů. V roce 2023 vzrostla průměrná prodejní cena chytrých telefonů společnosti v pevninské Číně meziročně o více než 19 %. Podle údajů třetích stran dosáhl tržní podíl společnosti Xiaomi na prodeji chytrých telefonů v cenovém segmentu 4 000 až 6 000 RMB (12 936 až 19 404 Kč1) v pevninské Číně v roce 2023 16,9 %, což představuje meziroční nárůst o 9,2 procentního bodu. Pořadí prodejů ve stejném cenovém segmentu se ve čtvrtém čtvrtletí vyšplhalo na první místo. V pevninské Číně představoval podíl dodávek prémiových smartphonů Xiaomi v pevninské Číně (modely s maloobchodní cenou 3 000 RMB (9 702 Kč1) nebo vyšší) více než 20 % celkových dodávek smartphonů skupiny za rok.

Chytré telefony Xiaomi si jako jedna z nejúspěšnějších čínských globálních značek udržely v loňském roce na světovém trhu pevnou pozici. Podle společnosti Canalys se v roce 2023 dodávky chytrých telefonů Xiaomi zařadily mezi tři nejlepší v 51 zemích a regionech na světě a mezi pět nejlepších v 65 zemích a regionech na světě. Konkrétně se dodávky chytrých telefonů Xiaomi umístily na druhém místě na Blízkém východě a na třetím místě v Latinské Americe, Africe a jihovýchodní Asii, přičemž ve všech těchto regionech došlo k růstu tržního podílu. Její vlajkový model chytrého telefonu získal široké uznání, přičemž řada Xiaomi 14 přináší vynikající uživatelské zkušenosti.

Nová provozní strategie společnosti Xiaomi v oblasti maloobchodu, která spočívá v „integraci prodejen“, přinesla své ovoce a výrazně zvýšila maloobchodní efektivitu. Podle údajů třetích stran se za celý rok 2023 podíl společnosti Xiaomi na trhu dodávek chytrých telefonů prostřednictvím offline kanálů v pevninské Číně zvýšil na 8,4 %.

Počet připojených zařízení IoT na platformě AIoT dosáhl rekordní úrovně a získal široký ohlas na zahraničních trzích

V roce 2023 činily tržby společnosti Xiaomi z IoT a lifestylových produktů 80,1 miliardy RMB (259 miliard Kč1) a její hrubá zisková marže dosáhla 16,3 %, čímž se dostala na rekordní úroveň. K 31. prosinci 2023 dosáhl počet připojených zařízení IoT (bez chytrých telefonů, tabletů a notebooků) na platformě AIoT společnosti Xiaomi 739,7 milionu, což představuje meziroční nárůst o 25,5 %. Počet uživatelů s pěti a více zařízeními připojenými k její platformě AIoT (bez chytrých telefonů, tabletů a notebooků) dosáhl 14,5 milionu, což představuje meziroční nárůst o 25,3 %. Počet uživatelů (MAU) aplikace Mi Home skupiny vzrostl v prosinci 2023 na 85,8 milionu.

Společnost Xiaomi pokračovala v rozšiřování svých scénářů chytrého bydlení a postupně získávala celosvětové uznání. Xiaomi TV mezitím pokročila ve své strategii zvyšování kvality na prémiovou úroveň. Podle společnosti All View Cloud se v roce 2023 dodávky televizorů Xiaomi zařadily mezi pět nejlepších na světě. V roce 2023 si chytré velké domácí spotřebiče Xiaomi udržely vysokou dynamiku růstu prodeje, přičemž jejich tržby meziročně vzrostly o téměř 40 %. Celosvětové dodávky tabletů Xiaomi přesáhly 5 milionů kusů, což představuje meziroční nárůst o více než 50 %. Zejména roční dodávky tabletů Xiaomi na zámořské trhy se meziročně zdvojnásobily. V sektoru nositelných produktů si společnost Xiaomi udržuje vedoucí postavení v oboru díky komplexním funkcím a rozmanitému portfoliu produktů. Podle společnosti Canalys se v roce 2023 dodávky nositelných náramků Xiaomi umístily na 2. místě v pevninské Číně i na světových trzích a dodávky bezdrátových sluchátek TWS na 2. místě v pevninské Číně.

Využití spolupráce k trvalému růstu v segmentu internetových služeb

V roce 2023 dosáhly internetové služby skupiny rekordních příjmů i hrubé ziskové marže, přičemž příjmy z internetových služeb dosáhly 30,1 miliardy RMB (97,3 miliardy Kč1) a hrubá zisková marže internetových služeb 74,2 %. Společnost Xiaomi těžila ze svého globálního působení a počet uživatelů služeb (MAU) na celém světě a v pevninské Číně (včetně chytrých telefonů a tabletů) dosáhl 641,2 milionu, resp. 155,6 milionu.

Ve svých globálních partnerstvích uplatňuje společnost Xiaomi otevřený přístup, který uvolňuje potenciál pro obchodní monetizaci. V roce 2023 se příjmy z jejích zahraničních internetových služeb meziročně zvýšily o 24,1 % na 8,4 miliardy RMB (27,2 miliardy Kč1), čímž dosáhly rekordní výše a tvořily 28 % celkových příjmů společnosti z internetových služeb.

Vzhledem k tomu, že společnost Xiaomi pokračovala v optimalizaci efektivity celé své platformy, dosáhly příjmy skupiny z reklamy 20,5 miliardy RMB (66,3 miliardy Kč1), což představuje meziroční nárůst o 11,2 %. Spolu s pokrokem ve strategii zvyšování kvality chytrých telefonů na prémiovou úroveň se nadále zvyšoval počet aktivních uživatelů a platících uživatelů herního byznysu Xiaomi, což podpořilo jeho příjmy z her, které v roce 2023 dosáhly 4,4 miliardy RMB (14,2 miliardy Kč1), což představuje meziroční nárůst o 7 %.

Stanovení nových cílů pro období 2020-2030 a závazek investovat do základních klíčových technologií, aby se Xiaomi stalo světovým lídrem v oblasti špičkových technologií

V roce 2023 představila společnost Xiaomi své nové cíle pro období 2020-2030. Skupina se zavázala k udržitelným investicím do základních klíčových technologií a je odhodlána stát se lídrem ve vyvíjející se oblasti globálních špičkových technologií. V roce 2023 činily výdaje společnosti Xiaomi na výzkum a vývoj 19,1 miliardy RMB (61,8 miliardy Kč1), což je meziročně o 19,2 % více. K 31. prosinci 2023 měla společnost 17 800 zaměstnanců výzkumu a vývoje, což představuje 53 % všech zaměstnanců společnosti.

28. prosince 2023 představila společnost Xiaomi na akci Xiaomi EV Technology Launch svůj první elektromobil, řadu Xiaomi SU7. Na akci bylo představeno pět základních technologií Xiaomi EV, které znamenají klíč k úspěchu nového projektu společnosti Xiaomi.

1 Přibližný přepočet dle aktuálního kurzu České národní banky (1 RMB = 3,234 Kč) k 19. 3. 2024.

O společnosti Xiaomi

Společnost Xiaomi Corporation byla založena v dubnu 2010 a 9. července 2018 byla uvedena na hlavní burzu cenných papírů v Hongkongu (1810.HK). Xiaomi je společnost zabývající se spotřební elektronikou a chytrou výrobou, jejímž jádrem jsou chytré telefony a chytrý hardware propojený platformou IoT.

V souladu s naší vizí „Přátelit se s uživateli a být nejpohodovější společností v srdcích uživatelů“ se společnost Xiaomi neustále snaží o inovace, vysoce kvalitní uživatelskou zkušenost a provozní efektivitu. Společnost neúnavně vytváří úžasné produkty s poctivými cenami, aby si všichni na světě mohli užívat lepší život díky inovativním technologiím.

Xiaomi je jednou z předních světových společností v oblasti chytrých telefonů. Její podíl na trhu z hlediska dodávek chytrých telefonů se umístil na 3. místě na celém světě ve třetím čtvrtletí roku 2021. Společnost také vytvořila přední světovou spotřebitelskou platformu AIoT (AI+IoT), k jejíž platformě bylo k 30. září 2021 připojeno více než 400 milionů chytrých zařízení, s výjimkou chytrých telefonů a notebooků. Produkty Xiaomi jsou přítomny ve více než 100 zemích a regionech po celém světě. V srpnu 2021 se společnost potřetí dostala na seznam Fortune Global 500, kde se umístila na 338. místě, což je o 84 míst více než v roce 2020.

Xiaomi je součástí indexů Hang Seng, Hang Seng China Enterprises Index, Hang Seng TECH Index a Hang Seng China 50 Index.

Exit mobile version