Technologické trendy 2024 podle Huberta Palána z Productboardu

Adaptace generativní AI, prolínání lidské a digitální pracovní síly, zjednodušování pracovních procesů a příliv nových digitálních dovedností – to jsou trendy, které podle české společnosti Productboard ovládnou v tomto roce technologický trh. Ukázal to vlastní průzkum, který společnost uskutečnila mezi 300 předními manažery větších či menších společností. Podle něj hodlá drtivá většina firem v letošním roce adaptovat nástroje generativní umělé inteligence, 80 % společností plánuje zvýšit investice do výzkumu a vývoje.

„Rok 2023 byl rokem umělé inteligence a můžeme s jistotou očekávat, že v nadcházejících letech pronikne do všech odvětví našich životů. Postupně se přesouvá z oblasti specializované technologie do mainstreamu, což bude pokračovat i v dalších letech. Je proto logické, že technologické firmy na tento vývoj reagují a implementují nové AI nástroje do svých produktů, aby držely krok s dobou,“ říká Hubert Palán, spoluzakladatel a CEO Productboardu.

Urychlení toku znalostí pomocí AI

Podle Palána má generativní AI schopnost firmám poskytovat cenné a užitečné informace. To je pravděpodobně její nejvlivnější a nejdostupnější přínos, který vedoucí představitelé podniků v roce 2024 rozpoznají. Připomíná ale, že je důležité této technologii správně formulovat své otázky. Palán zároveň předpokládá, že v budoucnu vznikne univerzální programovací jazyk, díky němuž by počítače a velké jazykové modely mezi sebou mohly okamžitě sdílet informace. To by firmám umožnilo snadnější přístup a využití dat.

„AI dokáže během několika vteřin vyhledat široké spektrum informací. Uživatel však musí umět pokládat otázky a je k tomu potřeba mít správné lidi, s nimiž se o poznatky lze podělit. Lidé mezi sebou v dnešní době šíří informace mnohem rychleji a je běžné, že v konverzaci nevědomky sdílí citlivé informace. Na rozdíl od člověka generativní AI dovede informace produkovat, nedovede je však předávat dál. Proto tedy proaktivně nešíří informace stranám, které by z toho mohly mít jakýkoli prospěch,“ domnívá se Palán.

AI jako součást každého produktu

Nejsilnějším trendem se v průzkumu stala generativní umělá inteligence, kterou do konce roku 2023 plánovalo nasadit 64 % firem. V tomto roce ji hodlá do svých produktů implementovat 90 % společností. Podle Productboardu má generativní umělá inteligence potenciál rychle poskytovat užitečné informace a integrovat do produktů určité vlastnosti a funkce založené na AI.

„Uživatelé jsou zvyklí, že oblíbenou funkci naleznou i u jiného produktu. To vytváří na technologické společnosti tlak držet krok s dobou a hledat řešení, která jim pomohou tyto funkce snadno a rychle implementovat. Umělá inteligence se neustále vyvíjí a přináší nové možnosti. Pro technologické firmy by proto mělo být samozřejmostí tyto funkce do svých produktů pravidelně integrovat, aby si držely konkurenceschopnost. Funkčnost, uživatelská zkušenost a snadné použití by se mohly stát samozřejmostí – ať už půjde o technologického titána, nebo startup,“ říká Hubert Palán. Jeho slova mají oporu i v průzkumu Summer 2023 Fortune / Deloitte CEO Survey, podle nějž 80 % lídrů technologických firem potvrzuje, že AI zvyšuje efektivitu jejich podnikání. 52 % v průzkumu uvedlo, že implementace umělé inteligence pomáhá růstu jejich společnosti.

Kombinace digitální a lidské pracovní síly

Zaměstnanci se podle Palána napříč různými odvětvími obávají, že AI jejich práci zautomatizuje a oni již nebudou potřební. V roce 2024 se podle něj ale ukáže jiný efekt. Ačkoli existuje důvodné podezření, že AI pracovní místa změní, nebude práci brát. Práci zaměstnancům spíše usnadní a zvýší jejich výkonnost.

„Umělá inteligence bude zefektivňovat stále více pracovních pozic. Zjednoduší plnění úkolů a nabídne snazší přístup k informacím. Firmy ovšem budou muset využít své odborné znalosti a určit, jak nejlépe využít AI pro své účely a jak s ní naučit pracovat své zaměstnance, aniž se budou cítit nevyužití nebo ignorovaní,“ uzavírá Palán.

Více o společnosti Productboard

Productboard je online platforma, která pomáhá produktovým manažerům vyvíjet správné produkty na základě potřeb zákazníků a uvést je co nejrychleji na trh. Přes 6 000 produktově orientovaných společností, jako je Microsoft, Zendesk či UiPath, využívá Productboard k pochopení potřeb uživatelů, určení priorit při vývoji a k udržování všech členů týmu v obraze pomocí roadmapy. Nyní již více než čtyřsetčlenný tým pracuje z Prahy, San Francisca, Brna, Vancouveru a Dublinu a stojí za ním renomovaní investoři Dragoneer Investment Group, Tiger Global Management, Index Ventures, Kleiner Perkins, Sequoia Capital, Bessemer Venture Partners, Credo Ventures, Rockaway a Reflex Capital. Bližší informace najdete na www.productboard.com nebo na sociálních sítích pod @Productboard.

Nejúspěšnější hra Kickstarteru v uplynulém roce nabízí NVIDIA DLSS 3

Také v zimních měsících se DLSS stále rozrůstá. K dispozici ve hrách Enshrouded i Palworld, dvou hitech úvodu letošního roku, které se podle tvůrců a statistik mohou dohromady pochlubit již více než 20 miliony hráčů.

Během Steam Next Festu, jež probíhá až do 12. února, je také k dispozici demo Stormgate. Strategie vyvíjena veterány žánruminulý týden skončila kampaň na Kickstarteru, kde bylo přislíbeno přes 2,2 milionu dolarů. To z ní dělá nejúspěšnější kampaň na hru v rámci této platformy za rok 2023 a první měsíce letoška. S takovým zájmem má Stormgate nakročeno k obrovskému úspěchu. Už v demoverzi je možné využít DLSS 3 pro generování celých snímků pomocí AI, kterou mohou využít majitelé GeForce RTX řady 40. Majitelům ostatních řad GeForce RTX je samozřejmě k dispozici DLSS 2.

Novinky s DLSS z tohoto týdne:

Stormgate – demo je nyní k dispozici s DLSS 2 a DLSS 3.
Atomic Heart: „Trapped in Limbo“ – DLC je nyní k dispozici. Hra podporuje DLSS 2, DLSS 3 a Reflex.
Call of Duty®: Warzone – Season 2 začíná dnes, tedy 7. února. Hra nabízí DLAA, DLSS 2, DLSS 3 a Reflex.
The Inquisitor – vychází 8. února s DLSS 2

Související odkazy:

Nový článek o hrách s DLSS na GeForce.com: https://www.nvidia.com/en-gb/geforce/news/dlss-3-stormgate-atomic-heart-trapped-in-limbo
Seznam všech RTX her a aplikací: https://www.nvidia.com/en-gb/geforce/news/nvidia-rtx-games-engines-apps/
Co je NVIDIA Reflex? https://www.youtube.com/watch?v=-cXg7GQogAE

Společnost Fortinet oznámila hospodářské výsledky za 4. čtvrtletí a celý rok 2023

Nejdůležitější údaje za 4. čtvrtletí 2023

  • Celkové tržby dosáhly 1,42 miliardy dolarů, a meziročně tak vzrostly o 10,3 %
  • Fakturace vzrostly meziročně o 8,5 % na 1,86 miliardy dolarů
  • Provozní zisk podle metodiky GAAP ve výši 385 milionů USD
  • Provozní zisk bez přihlédnutí k metodice GAAP ve výši 454 milionů USD
  • Provozní marže podle metodiky GAAP ve výši 27,2 %
  • Provozní marže bez přihlédnutí k metodice GAAP 32 %
  • Peněžní prostředky zaplacené za zpětný odkup akcií ve výši 896 milionů USD

Nejdůležitější údaje za celý rok 2023

  • Celkové tržby ve výši 5,30 miliardy dolarů, meziročně o 20 % více
  • Tržby ze služeb ve výši 3,38 miliardy dolarů, meziročně o 28 % více
  • Fakturace ve výši 6,40 miliardy USD, meziročně o 14 % více
  • Výnosy příštích období ve výši 5,74 miliardy USD, meziročně o 24 % více
  • Provozní výnosy podle metodiky GAAP ve výši 1,24 miliardy USD, meziročně o 28 % více
  • Provozní výnosy bez přihlédnutí k metodice GAAP ve výši 1,51 miliardy USD, meziročně o 25 % více
  • Provozní marže podle metodiky GAAP ve výši 23,4 %
  • Provozní marže bez přihlédnutí k metodice GAAP 28,4 %
  • Čistý zředěný zisk na akcii podle metodiky GAAP připadající na společnost Fortinet, Inc. ve výši 1,46 USD, meziročně o 38 % více
  • Čistý zředěný zisk na akcii bez přihlédnutí k metodice GAAP připadající na společnost Fortinet, Inc. ve výši 1,63 USD, meziročně o 37 % více
  • Peněžní tok z provozní činnosti ve výši 1,94 miliardy USD
  • Volný peněžní tok ve výši 1,73 miliardy dolarů
  • Peněžní prostředky zaplacené za zpětný odkup akcií ve výši 1,50 miliardy USD

Společnost Fortinet® (NASDAQ: FTNT), světový lídr v oblasti kybernetické bezpečnosti a průkopník konvergence sítí a zabezpečení, oznámila finanční výsledky za čtvrté čtvrtletí a celý rok 2023.

„Ve čtvrtém čtvrtletí roku 2023 vzrostl počet fakturovaných služeb Security Operations meziročně o 44 % a počet fakturovaných služeb SASE meziročně o 19 %, a to díky úspěšné změně prodejní strategie a lepšímu výkonu našich prodejních týmů,“ řekl Ken Xie, zakladatel, předseda představenstva a generální ředitel společnosti Fortinet. „Strategie naší platformy nachází odezvu u podniků po celém světě, protože jsme lídrem v oblasti zabezpečených sítí a jsme největším dodavatelem firewallů podle počtu dodaných zařízení, více než polovinu z celosvětového objemu představují produkty FortiGate. Fortinet má dobrou pozici pro konsolidaci bezpečnostních funkcí našich více než půl milionu zákazníků do našeho integrovaného operačního systému FortiOS. Ten zahrnuje více než 30 síťových a bezpečnostních funkcí pokrývajících on-premise i cloudová prostředí.“

Dále pokračuje znění tiskové zprávy v angličtině:

Financial Highlights for the Fourth Quarter of 2023

  • Revenue: Total revenue was $1.42 billion for the fourth quarter of 2023, an increase of 10.3% compared to $1.28 billion for the same quarter of 2022.
  • Service Revenue: Service revenue was $927.0 million for the fourth quarter of 2023, an increase of 24.8% compared to $742.9 million for the same quarter of 2022.
  • Product Revenue: Product revenue was $488.1 million for the fourth quarter of 2023, a decrease of 9.6% compared to $540.1 million for the same quarter of 2022.
  • Billings1: Total billings were $1.86 billion for the fourth quarter of 2023, an increase of 8.5% compared to $1.72 billion for the same quarter of 2022.
  • GAAP Operating Income and Margin: GAAP operating income was $385.4 million for the fourth quarter of 2023, representing a GAAP operating margin of 27.2%. GAAP operating income was $357.8 million for the same quarter of 2022, representing a GAAP operating margin of 27.9%.
  • Non-GAAP Operating Income and Margin1: Non-GAAP operating income was $453.5 million for the fourth quarter of 2023, representing a non-GAAP operating margin of 32.0%. Non-GAAP operating income was $417.6 million for the same quarter of 2022, representing a non-GAAP operating margin of 32.5%.
  • GAAP Net Income and Diluted Net Income Per Share Attributable to Fortinet, Inc.: GAAP net income was $310.9 million for the fourth quarter of 2023, compared to GAAP net income of $313.8 million for the same quarter of 2022. GAAP diluted net income per share was $0.40 for the fourth quarter of 2023, based on 772.3 million diluted weighted-average shares outstanding, compared to GAAP diluted net income per share of $0.40 for the same quarter of 2022, based on 791.8 million diluted weighted-average shares outstanding.
  • Non-GAAP Net Income and Diluted Net Income Per Share Attributable to Fortinet, Inc.1: Non-GAAP net income was $392.0 million for the fourth quarter of 2023, compared to non-GAAP net income of $349.7 million for the same quarter of 2022. Non-GAAP diluted net income per share was $0.51 for the fourth quarter of 2023, based on 772.3 million diluted weighted-average shares outstanding, compared to $0.44 for the same quarter of 2022, based on 791.8 million diluted weighted-average shares outstanding.
  • Cash Flow: Cash flow from operations was $191.7 million for the fourth quarter of 2023, compared to $528.1 million for the same quarter of 2022.
  • Free Cash Flow1: Free cash flow was $164.8 million for the fourth quarter of 2023, compared to $497.2 million for the same quarter of 2022.
  • Share Repurchase Program: During the three months ended December 31, 2023, Fortinet repurchased 16.8 million shares of its common stock at an average price of $53.29 per share and for an aggregate purchase price of $895.3 million. In January 2024, Fortinet’s board of directors authorized a $500.0 million increase in the authorized share repurchase amount under our share repurchase program. As of February 6, 2024, approximately $1.03 billion remained available for future share repurchases under our share repurchase program.

Financial Highlights for the Full Year 2023

  • Revenue: Total revenue was $5.30 billion for 2023, an increase of 20.1% compared to $4.42 billion in 2022.
  • Service Revenue: Service revenue was $3.38 billion for 2023, an increase of 28.1% compared to $2.64 billion in 2022.
  • Product Revenue: Product revenue was $1.93 billion for 2023, an increase of 8.2% compared to $1.78 billion in 2022.
  • Billings1: Total billings were $6.40 billion for 2023, an increase of 14.4% compared to $5.59 billion in 2022.
  • Deferred Revenue: Total deferred revenue was $5.74 billion as of December 31, 2023, an increase of 23.6% compared to $4.64 billion as of December 31, 2022.
  • GAAP Operating Income and Margin: GAAP operating income was $1.24 billion for 2023, representing a GAAP operating margin of 23.4%. GAAP operating income was $969.6 million for 2022, representing a GAAP operating margin of 21.9%.
  • Non-GAAP Operating Income and Margin1: Non-GAAP operating income was $1.51 billion for 2023, representing a non-GAAP operating margin of 28.4%. Non-GAAP operating income was $1.21 billion for 2022, representing a non-GAAP operating margin of 27.3%.
  • GAAP Net Income and Diluted Net Income Per Share Attributable to Fortinet, Inc.: GAAP net income was $1.15 billion for 2023, compared to GAAP net income of $857.3 million for 2022. GAAP diluted net income per share was $1.46 for 2023, based on 788.2 million diluted weighted-average shares outstanding, compared to GAAP diluted net income per share of $1.06 for 2022, based on 805.3 million diluted weighted-average shares outstanding.
  • Non-GAAP Net Income and Diluted Net Income Per Share Attributable to Fortinet, Inc.1: Non-GAAP net income was $1.29 billion for 2023, compared to non-GAAP net income of $961.6 million for 2022. Non-GAAP diluted net income per share was $1.63 for 2023, based on 788.2 million diluted weighted-average shares outstanding, compared to $1.19 for 2022, based on 805.3 million diluted weighted-average shares outstanding.
  • Cash Flow: Cash flow from operations was $1.94 billion in 2023 compared to $1.73 billion in 2022.
  • Free Cash Flow1: Free cash flow was $1.73 billion in 2023, compared to $1.45 billion in 2022.
  • Share Repurchase Program: During the years ended December 31, 2023 and 2022, Fortinet repurchased 27.2 million and 36.0 million shares of its common stock at an average price of $55.25 and $55.37 per share, respectively, and for an aggregate purchase price of $1.50 billion and $1.99 billion, respectively. Since the beginning of 2020, Fortinet repurchased 134.6 million shares of its common stock at an average price of $39.47 per share for an aggregate purchase price of $5.31 billion.

Guidance

For the first quarter of 2024, Fortinet currently expects:

  • Revenue in the range of $1.300 billion to $1.360 billion
  • Billings in the range of $1.390 billion to $1.450 billion
  • Non-GAAP gross margin in the range of 76.5% to 77.5%
  • Non-GAAP operating margin in the range of 25.5% to 26.5%
  • Diluted non-GAAP net income per share attributable to Fortinet, Inc. in the range of $0.37 to $0.39, assuming a non-GAAP effective tax rate of 17%. This assumes a diluted share count of 775 million to 785 million.

For the fiscal year 2024, Fortinet currently expects:

  • Revenue in the range of $5.715 billion to $5.815 billion
  • Service revenue in the range of $3.920 billion to $3.970 billion
  • Billings in the range of $6.400 billion to $6.600 billion
  • Non-GAAP gross margin in the range of 76.0% to 78.0%
  • Non-GAAP operating margin in the range of 25.5% to 27.5%
  • Diluted non-GAAP net income per share attributable to Fortinet, Inc. in the range of $1.65 to $1.70, assuming a non-GAAP effective tax rate of 17%. This assumes a diluted share count of 785 million to 795 million.

These statements are forward looking and actual results may differ materially. Refer to the Forward-Looking Statements section below for information on the factors that could cause our actual results to differ materially from these forward-looking statements.

Our guidance with respect to non-GAAP financial measures excludes stock-based compensation, amortization of acquired intangible assets and gain on intellectual property matters. We have not reconciled our guidance with respect to non-GAAP financial measures to the corresponding GAAP measures because certain items that impact these measures are uncertain or out of our control, or cannot be reasonably predicted. Accordingly, a reconciliation of these non-GAAP financial measures to the corresponding GAAP measures is not available without unreasonable effort.

1 A reconciliation of GAAP to non-GAAP measures has been provided in the financial statement tables included in this press release. An explanation of these measures is also included below under the heading “Non-GAAP Financial Measures”.

O společnosti Fortinet

Fortinet (NASDAQ: FTNT) je hnací silou vývoje kybernetické bezpečnosti a konvergence síťových a bezpečnostních technologií. Jejím posláním je zabezpečit uživatele, zařízení a data na všech místech. Poskytuje tak kybernetickou bezpečnost všude tam, kde ji uživatelé potřebují, a to díky nejrozsáhlejšímu a nejucelenějšímu portfoliu řešení zahrnujícímu více než 50 produktů podnikové třídy. Řešením společnosti Fortinet, která patří k nejrozšířenějším, nejčastěji patentovaným a nejlépe ověřeným na trhu, důvěřuje přes půl milionu zákazníků. Fortinet Training Institute, jeden z největších a nejširších školicích programů v oboru, se snaží všem zpřístupnit vzdělání v oblasti kybernetické bezpečnosti a nové kariérní příležitosti. FortiGuard Labs, elitní výzkumná organizace společnosti Fortinet, vyvíjí a využívá špičkové technologie strojového učení a umělé inteligence s cílem poskytovat zákazníkům včasnou konzistentní ochranu nejvyšší úrovně spolu s informacemi o hrozbách, na něž mohou okamžitě reagovat. Další informace naleznete na stránkách https://www.fortinet.com, v blogu společnosti Fortinet a na stránkách laboratoří FortiGuard Labs.

Neocity uvádí na trh projekt Veni Vidi Vinoř. Lokalita láká svou dostupností a okolní přírodou

Společnost Neocity spustila prodej bytů v projektu Veni Vidi Vinoř v atraktivní lokalitě na severovýchodě Prahy. V areálu o rozloze 30 000 m² vystaví společnost pouhých 134 jednotek. Cílem není místo kompletně zastavět, ale vybudovat oázu klidu pro budoucí obyvatele. Projekt je jedinečný svým historickým nádechem, jelikož se nachází v blízkosti vinořského zámku v někdejším zámeckém dvoře a zároveň svou snahou zachovat dvě budovy z 18. století.

Hlavním rozdílem oproti jiným projektům je jeho rozloha a velikost. „V místě bychom mohli postavit dvakrát tolik bytů, vzhledem k lokalitě jsme se jich ale rozhodli vystavět pouze polovinu a zachovat tak komfort a velkorysost pozemku a okolní přírody. Nechceme stavět další sídliště, ale budovat byty, ve kterých bychom sami rádi bydleli. Pro své projekty se vždy snažíme hledat atraktivní lokality s dostupností metropole,” uvádí Oded Ber, CEO společnosti Neocity.

Projekt Veni Vidi Vinoř je jedinečný nejen lokalitou, ale také historickým nádechem. V někdejším zámeckém dvoře o rozloze 30 000 m², v blízkosti vinořského zámku, letos vyroste celkově 134 bytových jednotek. Projekt bere v potaz i historické jádro lokality. Budovy tak budou mít maximálně čtyři podlaží, aby byly v souladu s dalšími stavbami ve Vinoři. Areál Kovárny je potom v plánu přetvořit na novou radnici městské části Praha-Vinoř a nabídnout tak jeho obyvatelům služby přímo v místě jejich bydliště.

Neocity již spustila předprodej bytů. V nabídce převažují velikosti bytů od 3+kk do 6+kk vhodné pro kupující, kteří chtějí dostatek prostoru a komfortu k životu. „Byty z projektu Veni Vidi Vinoř jsou vhodné pro rodiny s dětmi, které touží po prostoru a zeleni v parcích či zájemce, kteří chtějí být metropoli blízko, zároveň však v uctivé vzdálenosti. Chceme, aby zde lidé bydleli dlouhodobě, a tak pro ně plánujeme vytvořit oázu klidu a bezpečí,” uvádí Oded Ber za Neocity.

Další potřebné služby budou mít obyvatelé komplexu v docházkové vzdálenosti. V lokalitě nechybí mateřská a základní škola, která stojí hned vedle. Potom také pošta či několik restaurací. Oblast Vinoře se pyšní také několika parky, kde se budou moct obyvatelé sportovně vyžít. Za zmínku stojí Vinořský park, který je vyhlášenou přírodní rezervací nebo zelené údolí v Obůrkách. Nechybí ani výborná dostupnost do centra Prahy, ať už vlakem ze Satalic či autobusem až ke stanici metra Letňany.

O Neocity:

Společnost Neocity byla založena v roce 2005 a je součástí úspěšné mezinárodní developerské skupiny Neocity Group. Společnost se zaměřuje na stavbu a prodej rezidenčních projektů menšího či středního rozsahu, v nichž nabízí bydlení s důrazem na maximální komfort a kvalitu bydlení. Za necelých 20 let existence společnost úspěšně vybudovali a prodali řadu rezidenčních projektů, jako například Terasy Břevnov, Rezidence U Veleslavínského zámku či R2 Rokytka. Nejnovější projekty, za kterými Neocity stojí patří Veni Vidi Vinoř, SBH Living.

Tři čtvrtiny pedagogů chtějí ze svých technologií vytěžit více

Výzkum společnosti Epson odhalil, že 73 procent[1] pedagogů chce vědět, jak lépe využívat technologie, které jsou již v jejich organizaci k dispozici. Aby na tuto otázku odpověděla, vydala společnost Epson novou zprávu, Posouvání hranic vzdělávání, ve které vyzývá k tomu, aby se vzdělávací systémy vrátily k technologickým základům a zaměřily se na to, co výzkumníci nazývají „vzdělávacím jádrem“.

Tento koncept naznačuje, že pro zlepšení výsledků studentů by se technologie měly zaměřit na jediný cíl: posílení interakcí mezi učiteli a studenty ohledně vzdělávacích materiálů.

Může se jednat o něco tak jednoduchého, jako když učitel pomocí moderního, superjasného projektoru nebo interaktivní obrazovky prezentuje studentům nápady, což jim umožní se zapojit a procvičit své znalosti. Až 89 %[2] pedagogů se shoduje na tom, že je pro ně důležité poskytnout studentům pomocí projekčního zařízení lepší vizuální zážitek.

Zpráva nastiňuje, jak mohou učitelé rozšířit kvalitní výuku, usnadnit personalizovanou výuku, rozšířit příležitosti k procvičování a zvýšit zapojení žáků pomocí jednoduchých technologií, které již ve školách často existují. Patří sem projektory, tiskárny, interaktivní obrazovky a skenery.

Dr. Sarah Henkelmann-Hillebrand ze společnosti Epson říká: „Ve školách je obrovské množství technologií. Ale vytěžit z nich maximum může být náročné. Naše zpráva doporučuje vrátit se k základům a zaměřit se na „vzdělávací jádro“. Tento nápad není nový, ale často se na něj zapomíná. Je přitom extrémně jednoduchý a ukazuje, jak by se stávající technologie měly používat. Naše zpráva obsahuje praktické rady, které lze uvést do praxe.“

Více informací: https://neon.epson-europe.com/files/assets/source/a/c/t/i/a17854-research-lores-cs-cz-epson_education_report.pdf

O společnosti Epson

Společnost Epson je globální technologický lídr, jehož filozofie efektivních, kompaktních a precizních inovací obohacuje životy a pomáhá vytvářet lepší svět. Společnost se zaměřuje na řešení společenských otázek prostřednictvím inovací v oblastech domácího, firemního, komerčního a průmyslového tisku, výroby, projekce a zároveň životního stylu. Cílem společnosti Epson je do roku 2050 dosáhnout uhlíkové neutrality a eliminovat používání vyčerpatelných podzemních zdrojů, jako jsou ropa a kovy.

Globální korporace Epson Group vedená společností Seiko Epson Corporation se sídlem v Japonsku dosahuje ročních prodejů v hodnotě přes 1 bilion JPY.

Environmentální vize 2050 –  http://eco.epson.com/

  1. Tento výzkum byl zadán společností Epson a proveden online společností Coleman Parkes mezi 5650 osobami s rozhodovací pravomocí, uživateli a influencery v oblasti IT a technologických periferních zařízení mezi dubnem a červnem 2022. Průzkum se zaměřoval na vzdělávání, zdravotní péči a veřejný sektor.
  2. Tento výzkum byl zadán společností Epson a proveden online společností Coleman Parkes mezi 5,650 osobami s rozhodovací pravomocí, uživateli a influencery v oblasti IT a technologických periferních zařízení mezi dubnem a červnem 2022. Průzkum se zaměřoval na vzdělávání, zdravotní péči a veřejný sektor.

Objevte kouzlo fotografie: HONOR mění budoucnost focení chytrým telefonem díky systému Pro-Grade Falcon Camera s AI

Poptávka po fotoaparátech bez zrcadla raketově roste, a to díky jejich neodolatelným funkcím, které lákají fotografy všech úrovní. V posledních letech prochází segment fotoaparátů bez zrcadla průběžnými modernizacemi hardwaru, díky nimž si je milovníci fotografie velmi oblíbili. Jedním z hlavních vylepšení je schopnost posouvat limity toho, jak rychle funguje závěrka. Díky zlepšení mechanismu závěrky se výrobcům podařilo nabídnout ještě kratší časy, jež tak fotoaparátům bez zrcadel umožňují zachycovat snímky rychle po sobě, aby zdánlivě zastavily rychle se pohybující subjekty a omezily rozmazání způsobené pohybem. To je výhodou při focení sportu, živé přírody a všemožných akcí, kde je klíčové zachycovat rychlé momenty.

V reakci na rostoucí popularitu sportovní fotografie a stále vyšší význam umělé inteligence (AI) věnují i výrobci chytrých telefonů nemalé úsilí tomu, aby se zlepšila rychlost focení a čistota obrazu. V návaznosti na tento trend začala značka HONOR proaktivně pracovat na tom, aby se stala lídrem v oboru inovací u fotoaparátů. Prostřednictvím integrace technologie umělé inteligence do fotoaparátů v telefonech a výrazným modernizacím na straně hardwaru i softwaru se HONOR snaží nabídnout ve smartphonech fotografické funkce na profesionální úrovni, díky nimž mohou uživatelé zachycovat vzrušující sportovní momenty s výjimečnou ostrostí a zvěčňovat prchavé okamžiky v mimořádném detailu.

Série HONOR Magic6 je vybavena systémem Pro-Grade Falcon Camera, který je poháněn umělou inteligencí, nabízí výsledky na profesionální úrovni a je ztělesněním nepolevujícího závazku značky HONOR přinášet mimořádnou kvalitu focení. Obsahuje výjimečný periskopový telefoto objektiv se 180 MPx a celou řadu průkopnických funkcí, jako je na míru upravený HDR senzor se schopností ultravysokého dynamického rozsahu a mimořádně velká variabilní apertura. Aby byl potenciál systému kamer využit naplno, používá HONOR technologie umělé inteligence, díky čemuž může nabídnout výjimečný zážitek z focení. Díky přelomovým inovacím ve funkci sledování pohybu HONOR AI Motion Sensing umožňuje série HONOR Magic6 svým uživatelům zachycovat úžasné momenty.

Bezprecedentní rychlost: systém HONOR Falcon Camera povýšil na profesionální úroveň

Systém HONOR Falcon Camera, který byl poprvé představen v sérii HONOR Magic5, byl důkladně optimalizován tak, aby nabídl nejlepší fotografický výkon ve svém oboru. Tím vznikly silné základy pro sérii HONOR Magic6, která je vybavena vylepšenou verzí systému Falcon Camera, tzv. Pro-grade. Spolu se zlepšením dynamického rozsahu, citlivosti na světlo, možnosti zvětšení a dynamických vizuálů tak série HONOR Magic6 povyšuje rychlost fotografování na novou úroveň. Díky aktuátoru ze slitiny s tvarovou pamětí (SMA), který kombinuje funkce pro automatické ostření (AF) a optické stabilizaci obrazu (OIS), nabízí tento systém rychlost ostření, která je i v nejkomplikovanějších scénářích focení na špičce ve svém oboru. V kombinaci s dalším vylepšením algoritmu i systému Falcon Camera je tak HONOR Magic6 Pro všestranný a spolehlivý nástroj pro vysokorychlostní focení, a to jak z hlediska rychlosti uzávěrky, tak zpracování obrazu. Tato evoluce dala vzniknout jedinečnému zážitku z focení, díky němuž lze zachytit samotnou podstatu prchavých okamžiků v různých ohniskových vzdálenostech a fotit rozmanité scény bez námahy.

Foťte jako profesionál: algoritmus pro sportovní portréty nabízí zážitek srovnatelný s profesionálním fotoaparátem

Zbrusu nový model HONOR Magic6 Pro nabízí algoritmus pro sportovní portréty, díky kterému můžete snadno zachycovat portrétní snímky s přirozeným efektem bokeh, a to i u rychle se pohybujících subjektů, a dosáhnout výsledků srovnatelných s optickým objektivem. V pozadí pracuje algoritmus, který umožňuje fotoaparátu zachytit více snímků, jež pak propojí do jednoho obrázku s efektivní optimalizací políček zachycujících portrétovaný subjekt a pozadí. Díky rychlému a přesnému ostření a detekci pohybu dokáže algoritmus zachytit pohybující se portrét v dokonalém detailu. Binokulární odhadování hloubky a segmentace pro sportovní portréty umožňují přesně upravit pozadí s přírodním efektem bokeh využitím široké čočky a telefoto čočky zároveň. Nakonec je snímek kalibrován a několik různých záběrů je propojeno dohromady, aby výsledek nabídl realistické informace o světle a stínu a přesně zachytil vztahy mezi subjekty z hlediska hloubky pole. Ze svého chytrého telefonu tak získáte profesionálně vypadající výsledek bez kompromisu v oblasti detailů, rychlosti a efektů bokeh.

Na cestě k jasnějším fotografiím: HONOR přebírá kormidlo se soustavou teleobjektivů

Profesionální sportovní fotografové používají převážně telefoto objektivy, protože jim umožňují nabídnout pohled zblízka, který je při focení sportovních akcí na velkých stadionech klíčový. Tito fotografové si oblíbili zejména přiblížení v rozsahu 2,5× – 10× (což odpovídá ohniskové vzdálenosti od 68 mm do 270 mm). Tento rozsah přispívá k lepší kompozici obrazu, protože fotografům umožňuje upravit ohniskovou vzdálenost tak, aby mohli dokonale zarámovat a zachytit klíčové momenty na různé vzdálenosti. Flexibilita tohoto způsobu focení nabízí ideální rovnováhu mezi focením detailů a širších fotografií, jež dodávají dokumentované akci kontext. Tyto úrovně přiblížení také pomáhají minimalizovat zkreslení obrazu, jež s sebou obvykle přinášejí širší úhly, a zajišťují tak přesnou reprezentaci subjektů a jejich okolí bez nežádoucího vizuálního zakřivení.

Značka HONOR se pustila do značného vylepšování svých teleobjektivů, aby mohla nabídnout funkce pro sportovní focení na profesionální úrovni v chytrých telefonech. Série HONOR Magic6 je vybavena výjimečnou periskopovou telefoto čočkou s 180 MPx, aperturou f/2,6 a telefoto senzorem o velikosti 1/1,49 palce, který je největší ve svém oboru. Díky tomu nabízí 400% zlepšení schopnosti zachycovat světlo v porovnání s vlajkovými loděmi ostatních hráčů na trhu a umožňuje mimořádně věrně fotografovat vzdálené objekty. Senzor kamery také dokáže propojit 16 pixelů zachycujících světlo do jednoho většího a nabídnout tak pixely o velikosti ekvivalentní 2,24 μm[1], aby bylo možné fotit zářivé a živé fotografie i v náročných světelných podmínkách. Podobně i značka Canon soustavně inovuje své fotoaparáty bez zrcadla, u nichž se zvlášť zaměřuje na pokročilé systémy automatického ostření, jež umí skvěle sledovat subjekt a zajišťují tak přesné a rychlé ostření i u pohyblivých cílů. Navíc společnost Canon rozšířila i svou nabídku telefoto objektivů, aby fotografům umožnila zachycovat vzdálené subjekty s mimořádnou mírou podrobností, což zvlášť pomáhá sportovním fotografům pracujícím v náročných podmínkách. Značka HONOR se vydala podobnou cestou a v návaznosti na úspěchy v segmentu profesionálních fotoaparátů se snaží nabídnout ve svých produktech podobné výsledky, jaké je možné získat z fotoaparátu bez zrcadla.

Kromě funkcí zoomování podporuje telefoto objektiv také 2,5× optický zoom, 5×/10× zoom na senzoru a 100× super rozlišení. Uživatelé mohou zachycovat subjekty zblízka i zdálky s mimořádnou precizností a se zachováním výjimečné ostrosti, čistoty obrazu a hloubky každého záběru. Ať už fotíte drobné detaily, nebo rozsáhlé scény, telefoto objektiv HONOR zajišťuje výjimečnou kvalitu obrazu i při nejvyšších úrovních zvětšení. Uživatelům chytrých telefonů tento výjimečný systém telefoto objektivů od značky HONOR umožňuje naplno zažít výhody optického zoomu a pořizovat mimořádné snímky v libovolném scénáři focení bez ohledu na úroveň složitosti.

Světla se nebojíme: první na míru upravený HDR senzor s ultravysokým dynamickým rozsahem v oboru

Protože se značka HONOR zavazuje vyvíjet fotoaparáty, které vynikají v zachycování těch nejmenších detailů a hry světla v rozmanitých světelných podmínkách, představuje první na míru upravený HDR senzor s ultravysokým dynamickým rozsahem v oboru. Díky výjimečnému HDR senzoru o 1/1,3 palce nabízí série HONOR Magic6 výjimečné zlepšení dynamického rozsahu o 800 %[2]. Toto výrazné zlepšení zajišťuje vyšší přesnost podání barev a jasu, a to zejména u objektů pod silným světlem. Uživatelé mohou bez námahy snímat mimořádné detaily a dokonale zachytit světlo pro výjimečné výsledky focení.

Kvalitu obrazu HDR posouvá značka HONOR na novou úroveň díky přelomové technologii High Dynamic Range Imaging Enhancement s vlastním algoritmem pro automatickou expozici (AE). Tato funkce umožňuje plynule přecházet mezi jednotlivými stavy HDR a snadno se tak vypořádá s přechody z jasně nasvícených venkovních scén do tmavších interiérů i s náhlými změnami světelných podmínek. Díky tomuto pokročilému algoritmu série HONOR Magic6 zajišťuje, že uživatelé mohou fotit s optimální expozicí a v živých detailech bez ohledu na světelné podmínky.

V reakci na komentáře uživatelů k omezené podpoře HDR v náhledu fotografií, u videa, v režimu sériového snímání a u rychlého focení je série HONOR Magic6 vybavena dvourámečkovou podporou HDR a komplexní HDR transformací ve všech cestách zpracování obrazu, čímž zajišťuje, že uživatelé mohou pořizovat lépe vyvážené a vizuálně atraktivnější snímky s ohromujícím světlem a stínem. Navíc série HONOR Magic6 zapojuje kontrolu nad HDR světlem a stíny do procesu focení, aby mohli uživatelé snadněji pořizovat ohromující fotografie siluet.

Maximální kontrola nad světlem: největší variabilní apertura v oboru

Aby bylo možné překonat komplikace spojené se zachycováním atmosférických jevů a umožnit rozmazávání pozadí u fotek, což vyžaduje výrazně proměnlivou aperturu, představuje značka HONOR v systému Pro-grade Falcon Camera ultravelkou variabilní aperturu, tedy inteligentní systém, který automaticky upravuje aperturu během běžného focení, ale který zároveň v profesionálním režimu umožňuje aperturu manuálně přepínat mezi f/1,4 a f/2,0. Tato inovativní funkce dává uživatelům flexibilitu v upravování hloubky pole podle svého vkusu a zároveň zachycuje o neuvěřitelných 22 % více světla než čočka IMX989 F1,9 se senzorem o velikosti 1 palce.

V portrétním režimu a v prostředí s nízkou hladinou světla se apertura hladce přepne na f/1,4, aby nabídla mimořádný 104%[3] nárůst v zachycování světla, díky čemuž může série HONOR Magic6 dosáhnout efektu rozostřeného pozadí, který je srovnatelný s fotoaparáty bez zrcadla. Díky možnosti vybrat si mezi dvěma aperturami mohou uživatelé přepínat mezi pořizováním fotek s přirozeným bokeh efektem a ostřejších fotek, které zachycují subjekt i pozadí s většími detaily.

Chytřejší #sportografie: snímání pohybu s umělou inteligencí ve všech situacích

Výzkumný a vývojový tým HONOR se snaží maximálně využít schopností umělé inteligence v zařízení, a proto dále upravuje a optimalizuje i algoritmus pro sledování pohybu, aby nabídl ještě více možností. Série HONOR Magic6 nabízí modernizovanou verzi systému sledování pohybu HONOR AI Motion Sensing, která posouvá hranice fotografie. Tato pokročilá technologie překonává omezení svého předchůdce, který se spoléhal na 270 000 obrázků, na nichž se umělá inteligence učila identifikovat skákání, chůzi a běh. Modernizovaná verze využívá obrovskou sadu 8 000 000 obrázků zahrnujících 10 různých scénářů, takže je výsledná umělá inteligence ještě chytřejší. Fotoaparát tak dokáže zachycovat mnoho rozmanitých typů sportů a aktivit nad rámec protahování, chůze a běhu, aby pokryl 10 různých druhů mainstreamových sportů. Ať už chcete vyfotit šplouchnutí vody, elegantní pohyby tance, vzrušující akci bojových umění nebo bleskový útok v šermu, fotoaparát nabízí pozoruhodnou preciznost v inteligentní identifikaci a sledování různých typů pohybu, aby vám umožnil zvěčnit rozhodující momenty. Díky tomu, že mohou každý jedinečný pohyb zachytit v ohromujícím detailu, tak uživatelé mají možnost dokumentovat svůj životní styl a vytvořit ohromující vizuální katalog nejlepších momentů svého života.

Aby značka HONOR předvedla svůj závazek zachytit veškerou krásu sportovní fotografie, pustila se do úzké spolupráce s elitní šermířkou Cécilií Berder a s britskou firmou Tyson, jež se specializuje na tzv. „bullet time“ fotografii. Značka HONOR natočila na mobil HONOR Magic6 krátké, filmově působící video, které nádherně zachycuje rychlé umění sportovního šermu. Toto video se zaměřuje na neuvěřitelnou rychlost pohybů v šermu a ukazuje tak výjimečné schopnosti systému HONOR Falcon Camera využívajícího umělou inteligenci k zachycení pohybů, které mohou být tak rychlé jako vystřelený náboj nebo akcelerující auto. Mistrovským zachycením bleskurychlých pohybů šermu v ohromujícím detailu, včetně hrotu šavle, která patří mezi nejrychleji se pohybující objekty ve sportu vůbec, video ukazuje výjimečnou schopnost série HONOR Magic6 tyto intenzivní momenty zvěčnit. Díky špičkové technologii HONOR mohou uživatelé zachytit a zvěčnit prchavé sportovní momenty s dosud netušenou přesností a jasností, a posunout tak svou sportovní fotografii na novou úroveň.

Shrnutí

Značka HONOR posouvá hranice inovací ve fotografování chytrým telefonem, aby uživatelům nabídla nejlepší zážitek ve své třídě. Jsme přesvědčeni, že příštím velkým trendem ve focení chytrým telefonem je sportovní fotografie, a náš pokrok a naše ambice ve sportovní fotografii poháněné umělou inteligencí představují výrazný skok vpřed, díky kterému mohou naši uživatelé svým telefonem fotit jako profesionálové,“ uvedl Dr. Wej-lung Chou, technický expert pro oblast fotografování ve společnosti HONOR Device Co, Ltd.

Díky ideální kombinaci hardwaru, který patří ke špičce v oboru, a softwarových řešení, jako je systém Pro-Grade Falcon Camera s AI, se značka HONOR snaží posouvat technologické hranice a nasazovat nové inovace, kterými posouvá laťku celého oboru. Série HONOR Magic6 je toho důkazem a nabízí výjimečné fotografie, které upevňují pozici značky HONOR coby průkopníka v neustále se rozvíjejícím oboru fotografování chytrým telefonem.

O značce HONOR

Společnost HONOR je předním světovým dodavatelem chytrých zařízení. Jejím cílem je stát se globální ikonickou technologickou značkou a prostřednictvím svých výkonných produktů a služeb vytvářet nový inteligentní svět pro každého. Neochvějně se zaměřuje na výzkum a vývoj a snaží se vyvíjet technologie, které lidem po celém světě umožňují jít dál a dávají jim svobodu dosáhnout a udělat víc. HONOR nabízí řadu vysoce kvalitních chytrých telefonů, tabletů, notebooků a nositelných zařízení, které vyhovují každému rozpočtu, a díky svému portfoliu inovativních, prémiových a spolehlivých produktů umožňuje lidem stát se lepší verzí sebe samých.

Sledujte HONOR na sociálních sítích:

Instagram: https://www.instagram.com/honorczsk/

Facebook: https://www.facebook.com/Honorcz/

Twitter: https://twitter.com/HonorCZSK

  1. Data z laboratoří HONOR.
  2. Data z laboratoří HONOR.
  3. Data z laboratoří HONOR.

Remove tool dokáže díky AI akcelerované pomocí GPU NVIDIA odstranit objekty z fotografií za zlomek času

  • Remove tool od Topaz Labs využívá SDK NVIDIA TensorRT a s tím spojenou podstatnou akceleraci funkce na GPU GeForce RTX.
  • Populární streamer Mr_Vudoo demonstruje možnosti jeho nové GeForce RTX 4080 SUPER při online streamech i tvorbě videí.
  • GTC 2024 je za dveřmi a láká na bohatý program

Nová AI funkce akcelerovaná pomocí RTX

Společnost Topaz Labs nedávno představila nástroj Remove Tool využívající SDK NVIDIA TensorRT. Funkce dokáže pomocí AI nahradit nežádoucí objekty na fotografiích pozadím s ohledem na okolní prostředí a kontext scény. Právě díky využití TensorRT je možné např. na GPU GeForce RTX 4090 takovou úpravu provést až 2,4násobně rychleji v porovnání s Apple Macbook M3 Max.

Lepší streamy s GeForce RTX 4080 SUPER a NVENC osmé generace

Mr_Vudoo je známý streamer a jeho kanál je známý pro rozmanitý obsah. Nabízí série o sběratelských kartičkách, zážitcích ze života a samozřejmě i online streamy populárních her. Díky GeForce RTX 4080 SUPER s enkodéry NVIDIA NVENC osmé generace může svému publiku přinášet živou akci bez zvýšených nároků na systémové prostředky. „Je to objev, když můžete streamovat s vysoce kvalitním nastavením a ve hrách téměř neztrácet výkon,“ komentuje novou GPU Mr_Vudoo.

Známý streamer je také zapojen do betaverze Twitch Enhanced Broadcasting, kde může prostřednictvím GeForce RTX s NVENC vysílat až ve třech rozlišeních současně až do 1080p. Tím odpadá nutnost volit mezi rozlišením a spolehlivostí streamu. V následujících měsících bude navíc umožněno v rámci betatestu Enhanced Broadcasting experimentovat s vyššími vstupními datovými toky, rozlišením až 4K, podporou až pěti souběžných streamů a novými kodeky.

Pro střih a editaci svých videí používá Mr_Vudoo DaVinci Resolve. Díky akceleraci pomocí RTX může snadno v reálném čase přidat např. efekt zoomující videokamery nebo přechod ve stylu filmového pásu, aniž by musel renderovat celý projekt. „Přidání více efektů do klipu bez dopadu na náhled videa znamená obrovskou úsporu času,“ řekl.

GTC 2024

Nadcházející ročník konference GTC proběhne od 18. do 21. března v San Jose. Pro tvůrce jde o ideální příležitost jak prozkoumat, co se chystá v oblasti umělé inteligence a akcelerované výpočetní techniky. Bohatý program sahá od velmi očekávané keynote generálního ředitele společnosti NVIDIA Jensena Huanga po více než 600 inspirativních seminářů, včetně rozsáhlé sekce o tvorbě obsahu, a více než 200 vystavených projektů.

Podrobnosti přináší In the NVIDIA Studio blog.

Česká televize spustila novou verzi hybridní aplikace Teletext postavené na internetové technologii. iVysílání je na dalších dvou Smart TV platformách

Česká televize spustila zcela novou verzi hybridní aplikace Teletext postavené na internetové technologii a přináší další rozměr pro tuto tradiční službu, zaměřenou převážně na zpravodajské a sportovní informace. V moderním designu obohacuje obsah Teletextu o nové funkce, běžně využívané na internetu. Novinkou je například zvětšení písma pomocí žlutého tlačítka nebo možnost ukládat stránky do oblíbených a vytvořit si vlastní blok těch nejžádanějších.

„Teletext byl první aplikací technologie HbbTV v České republice, kterou Česká televize vysílá už od května 2012,“ vysvětluje produktový manažer televizních platforem Jan Zeman a dodává: „Díky této technologii i Teletext získává nové uživatele. V současné době využívá tuto formu prezentace teletextových dat cca 50 až 60 tisíc unikátních uživatelů. Počet zobrazených stránek činil jen za prosinec loňského roku 3 milióny 886 tisíc. To jsou klíčové důvody, proč Česká televize přikročila k inovaci klasického informačního zdroje i v moderní technologii HbbTV.“

Česká televize pokračuje i v postupném rozšiřování dostupnosti své klíčové digitální služby, a to iVysílání. Nedávno zprovoznila další dvě verze televizní aplikace. Jedná se o nové televizory Philips se systémem Titan OS (výrobce zároveň připravuje upgrade modelů 2021 a 2022, aby bylo iVysílání dostupné i na televizorech Philips se systémem Saphi).

Další televizní platformou je Vidaa od společnosti Hisense. Momentálně je aplikace dostupná na všech modelech Hisense od roku 2022 a zároveň probíhají testy pro případný upgrade na modely 2020 a 2021.

„Televizní verze iVysílání je tak dnes již dostupná na sedmi televizních platformách. Kromě masivně využívané verze HbbTV (červené tlačítko) se jedná o Smart TV verze pro systémy Android TV (mj. televizory Sony, Philips, TCL, JVC a řada dalších), Samsung Tizen, LG WebOS a Apple TV. Nově i pro platformy Hisense a Philips,“ uzavírá Jan Zeman.

Jen přes červené tlačítko využívá služeb dospělé verze iVysílání cca 700 tisíc unikátních uživatelů měsíčně (prosinec 2023). Přibližně 130 tisíc unikáních měsíčních uživatelů přistupuje k obsahu iVysílání přes „dětskou“ aplikaci HbbTV iVysílání :D.

Zdroj dat: Nielsen Admosphere

DODO opět rostlo a poprvé pokořilo obrat 1,5 miliardy korun. Společnost rozvezla přes 6 milionů objednávek v 88 městech napříč Evropou

Technologicko-logistická společnost DODO v roce 2023 doručila více než 6 milionů objednávek a dosáhla svého dosud nejvyššího obratu ve výši přes 1,5 miliardy korun. Pro DODO v minulém roce jezdilo přes 2 600 kurýrů a 1 200 vozů v 88 městech napříč šesti evropskými zeměmi. Firmě se v loňském roce podařilo úspěšně etablovat na německém a rakouském trhu a vybudovat silný management pro celý DACH region. V segmentu online potravin se DODO stalo nejvyužívanějším rozvozcem v Evropě.

Společnosti DODO se v roce 2023 podařilo i navzdory pokračující vypjaté ekonomické situaci a poklesu e-commerce překonat čísla z předchozího roku, navýšit obrat o 20 % na 1,53 miliardy korun a odbavit více než 6 milionů objednávek. Firma zároveň dokázala meziročně navýšit hrubou marži o 39 %, a to primárně díky dalším pokrokům v efektivním využívání vozového parku, zahuštění rozvozové sítě a optimalizaci provozních procesů na nových trzích.

V nejrušnější den DODO napřič trhy rozvezlo celkem 29 075 objednávek, denní roční průměr se pak pohyboval kolem 16 400. O plynulý chod všech logistických procesů se kromě více než 2 600 kurýrů staralo také 240 zaměstnanců v kancelářích napříč vývojem, provozem, obchodem, financemi, personálním a marketingem.

Meziročně vzrostl také počet měst, ve kterých DODO na šesti evropských trzích působí, a to ze 76 na 88. V rámci těchto měst firma operovala ve 14 různých segmentech trhu od potravin přes elektroniku a drogerii až po léčiva. Největší meziroční nárůst napříč všemi evropskými trhy vykázal segment potravin, ve kterém se DODO stalo nejvyužívanějším rozvozcem v celé Evropě. Mezi nejznámější klienty DODO patří Tesco, Košík, KFC, Billa, Albert, drogerie Rossmann, lékárny Dr. Max či Benu, ale třeba i sportovní řetězce Decathlon a Hervis nebo řetězce se spotřební elektronikou Electro World a Nay.

E-shop Billa a expanze do nových segmentů

Firma reagovala také na neustále rostoucí zájem o rychlé a přesné doručení v den objednání a v loňském roce zavedla jako první same day delivery do dalších nových segmentů jako sport (Decathlon), elektro (Electro World, Nay), nebo DIY (Mountfield). V klíčovém segmentu rozvozu potravin navázalo DODO partnerství s řetězcem Billa, pro který zajišťuje doručování potravin z nového e-shopu. Rozšířila se také například spolupráce se sítí lékáren Dr. Max, v rámci které DODO začalo po velkém úspěchu v Praze a Brně nově nabízet možnost expresního doručení i obyvatelům Ostravy a okolí. Napříč Rakouskem a Německem se pak společnosti podařilo navázat či posílit spolupráce se značkami jako např. Bringmeister, Lazy Heroes či Bookbot.

„Ačkoliv se segment e-commerce potýkal i v loňském roce s celkovým poklesem, podařilo se nám dosáhnout signifikantního růstu a dále pokračovat v expanzi na velké západní trhy. Úspěšně jsme se etablovali na německém a rakouském trhu a vybudovali silný management tým pro celý DACH region. Silný závěr loňského roku naznačil, že bychom se v e-commerce letos mohli dočkat opětovného růstu a věříme, že v DODO dokážeme tento růst využít k dalšímu posílení naší pozice na trhu,” popisuje Michal Menšík, CEO a většinový majitel DODO Group, a dodává: „Pro rok 2024 chystáme mimo jiné další posilování v segmentu rozvozu potravin, kde budeme chtít napřič trhy získávat nové silné partnery, e-shopům nabídneme standardizovaný produkt v podobě doručení ve stejný den, a chceme dále růst na trzích, kde již působíme.“

Budoucnost je v technologiích a umělé inteligenci

S pokračujícím růstem a rozšiřováním do nových segmentů se DODO stále více soustředí na technologické inovace v oblasti automatizace, umělé inteligence a analýzy dat. Společnost v loňském roce představila hned několik technologických novinek, jež mají za cíl zvyšovat efektivitu a snižovat náklady za dopravu, a to s ohledem na životní prostředí a komplikovanou dopravní situaci ve městě.

V DODO věříme, že technologické inovace a využití umělé inteligence budou hrát v logistice poslední míle zásadní roli. I proto dlouhodobě investujeme do vývoje a zdokonalování naší vlastní logistické platformy, která analyzuje obrovské množství dat, na jejichž základě optimalizuje důležité procesy a maximalizuje kapacitu vozového parku. Jednou z loňských novinek je pokročilý AI prediktor, který dokáže s pomocí umělé inteligence předpovědět objednávky na dva týdny dopředu s přesností na konkrétní hodiny. Jako první jsme v logistice poslední míle zavedli také dynamickou cenotvorbu, která umožňuje optimalizovat cenu dopravy podle aktuální celkové poptávky v daném časovém slotu a lokalitě. Díky tomu obchodníci mohou zvyšovat konverze i obrat a pro zákazníky se zároveň rychlé a přesné doručení stává dostupnějším. Naší ambicí je být technologickými lídry odvětví a nastolovat trendy napříč e-commerce,“ uzavírá provozní ředitel DODO Group Martin Marek.

Kromě růstu a úspěšné expanze do nových segmentů se DODO může za rok 2023 pochlubit také několika oceněními za svá technologická řešení, a to prvním a třetím místem v The Best of Czech and Slovak Logistics 2022/23 za AI prediktor a koncept zónové logistiky, a dvěma prvními místy v prestižní oborové soutěži Impuls Logistika.

O společnosti DODO

Doménou společnosti DODO je moderní a ekologicky šetrná městská logistika řízená komplexní datovou platformou, která firmě zajišťuje maximální efektivitu a přesnost při doručování, nejčastěji hned v den objednání. Technologicko-logistická firma DODO je spolehlivým řešením poslední míle pro B2B klienty jako Košík.cz, Tesco, Billa, KFC, Rossmann, Dr. Max, Electro World nebo Decathlon. DODO, které aktuálně operuje s více než 2 600 kurýry a 1 200 vozy, své služby poskytuje v domácí České republice, na Slovensku, v Maďarsku, Německu, Rakousku a Bulharsku. Mezi last-mile operátory se DODO se svým obratem přesahujícím 1,5 miliardy korun řadí mezi 3 největší hráče na evropském trhu a zároveň je nejvyužívanějším evropským dopravcem v oblasti rozvozu potravin.

Exit mobile version