Daňové přiznání za rok 2023: Jak zdanit příjmy z pronájmu, prodej nemovitosti či automobilu, případně dividendy?

Povinnost podat daňové přiznání se ani tento rok nevyhne většině OSVČ i dalších osob. Jak si poradit s přiznáním daní při prodeji nemovitosti či vozidla, při příjmech z pronajímání bytu či jiného prostoru, případně u akciových příjmů, radí v komentáři Monika Lodrová, daňová poradkyně ze společnosti BDO.

Daňové přiznání půjde letos odevzdat fyzicky nejpozději den po Velikonočním pondělí, tedy 2. dubna. Zároveň OSVČ musí tentokrát povinně odevzdat prohlášení online pomocí datové schránky. Pro ně i pro ostatní, kteří se rozhodnou podat formulář elektronicky, platí pozdější termín do 2. května. V případě podání přiznání prostřednictvím certifikovaného daňového poradce platí termín do 1. července.

Příjmy z pronajímání nemovitostí je nutné přiznat

Přivýdělky z pronajímání bytu či domu, garáže či jiné nemovitosti je nutné zahrnout do výpočtu daně z příjmů. Do přiznání je nutné vyplnit také částečné pronajímání majetku, například jedné místnosti.

Nicméně zaměstnanci přivydělávající si pronájmem méně než 20 tisíc korun za rok nemusí za splnění určitých podmínek přiznání k dani z příjmu vůbec řešit. Pro aktuální daňové přiznání za rok 2023 přitom došlo k navýšení této částky, ještě za rok 2022 šlo o limit příjmu 6 tisíc korun. Na osoby bez jiných zdanitelných příjmů se pak vztahuje limit 50 000 Kč ročně, typicky se to týká důchodců, nepracujících studentů a osob na rodičovské dovolené.

K vypočítání daně je důležité vědět, kolik poplatník v minulém roce na pronájmu vydělal – základem daně je zisk z pronájmu. Tedy obdržené nájemné ponížené o výdaje spojené s pronájmem – sem lze zahrnout odpisy nemovité věci, daň z nemovitosti, poplatek za realitní kancelář, náklady na drobný nábytek, úroky z financování nemovité věci či výdaje na opravy nebo pojištění nemovité věci. Pokud pronajímatel nechce evidovat skutečné výdaje spojené s pronájmem, může použít výdajový paušál ve výši 30 % příjmů, a to do maximální částky 600 tisíc korun.

Po odečtení výdajů od příjmů pak zůstane základ daně, ze kterého musí poplatník zaplatit 15% daň. Pokud by však zisk z pronájmu nemovitostí či součet dílčích základů daně přesáhl částku větší než 48násobek průměrné mzdy, tzn. 1 935 552 Kč za zdaňovací období roku 2023, základ daně nad tento limit podléhá již 23% sazbě daně.

Výše uvedené platí pro dlouhodobé nájmy. Odlišný režim má příjem z krátkodobých nájmů zejména přes zprostředkovatelské platformy, který se považuje za příjem z poskytování ubytovacích služeb, a tedy provozování samostatné výdělečné činnosti. Zde je režim odlišný v tom, že by osoba měla mít příslušné živnostenské oprávnění, odvádět pojistné na sociální a zdravotní zabezpečení, a také se zabývat povinnostmi v oblasti DPH.

Při prodeji nemovitosti se dani lze vyhnout

I na prodej nemovitých věcí se vztahuje daň z příjmu. Sazba daně z prodeje nemovitých věcí je mezi 15 % a 23 %. Daň se počítá pouze ze zisku, tedy z kladného rozdílu mezi prodejní a pořizovací cenou a výdaji spojenými s jejím prodejem.

Velká část prodávajících je od daně z prodeje nemovitosti však osvobozena, protože splňují některou z podmínek osvobození příjmu, které jsou obsažené v zákoně o daních z příjmů.

Daň z příjmu z prodeje nemovitosti fyzická osoba nemusí platit, pokud je vlastníkem nemovitosti déle než 5 let (v roce 2021 se časový limit prodloužil z 5 na 10 let, týká se ale jen nemovitostí nabytých po 1. lednu 2021).

Poplatník je od platby daně osvobozen také v případě, že v nemovitosti sám bydlel minimálně 2 roky bezprostředně před jejím prodejem. Pokud nemovitost vlastní manželé, stačí, když v ní bydlel alespoň jeden z nich.

Splnění podmínky bydlení nemusí nutně znamenat, že musíte mít nemovitost uvedenou jako trvalé bydliště v občanském průkazu. Stačí, pokud při případné kontrole prokážete, že jste v nemovité věci bydleli, a to například doručenou korespondencí (výpisy z banky, účty za energie), dokumenty s energiemi nebo internetem, který je vedený na dané adrese na jméno poplatníka, případně čestným prohlášením či svědeckou výpovědí souseda.

Pokud poplatník nesplňuje žádnou z předchozích podmínek, má ještě v některých případech šanci využít osvobození od daně tím, že do konce roku následujícím po roce prodeje dané nemovitosti použije peníze z prodeje na tzv. uspokojení další vlastní bytové potřeby. Tím se rozumí koupě bytu nebo domu, rekonstrukce, výstavba na koupeném pozemku nebo splacení úvěru, který byl použit na uspokojení bytových potřeb. Záměr toto osvobození využít je však nutné oznámit na finanční úřad do termínu pro podání daňového přiznání za dané období.

Osvobození od daně se týká pouze fyzických osob, které nemají nemovitost zařazenou v obchodním majetku (pokud je zařazená v obchodním majetku, musí se daň za její prodej platit vždy).

V některých případech může vzniknout povinnost poplatníka oznámit osvobozené příjmy na finanční úřad. Toto platí v situaci, kdy osvobozený příjem přesáhne 5 milionů Kč a údaje si správce daně nemůže zjistit z rejstříků a evidencí, do kterých má přístup. Jedná se tedy např. o situaci prodeje nemovité věci nezapsané v katastru nemovitostí či prodej nemovitosti v zahraničí. Oznámení se podává do termínu daňového přiznání za daný kalendářní rok.

Prodej movitých věcí je většinou osvobozen od daně z příjmů

Pokud fyzická osoba prodává movitou věc, daň z příjmu se na ni většinou nevztahuje. Výjimkou jsou motorová silniční vozidla, letadla nebo lodě, u kterých musí pro osvobození příjmu přesahovat doba mezi jejich koupí a prodejem jeden rok.

U movitých věcí, které byly zařazeny do obchodního majetku, lze tento příjem osvobodit až po 5 letech po vyřazení z obchodního majetku.

Akcionáři musí přiznávat pouze dividendy ze zahraničí

Kdo investuje do akcií společností, které vyplácejí svým akcionářům podíl na zisku neboli dividendy, se jejich zahrnutí do daňového přiznání vyhne, pokud jde o akcie české společnosti. Pokud je totiž akciová společnost, která dividendy vyplácí, daňovým rezidentem v České republice, podléhají dividendy 15% srážkové dani. Částka, kterou tedy akcionář dostává na účet, je již zdaněna.

Povinnost uvádět příjem v daňovém přiznání má akcionář jen tehdy, pokud mu dividendy vyplácí akciová společnost, která je zahraničním daňovým rezidentem. V takovém případě je poplatník nucen ji do daňového přiznání uvést, a to buďto v Příloze č. 4 v rámci samostatného základu daně, nebo v sekci „příjem z kapitálového majetku“ v rámci běžného základu daně.

Jakou z těchto variant zvolit záleží na tom, zda se poplatníkovi vyplatí využít samostatný základ daně bez progresivních sazeb daně (tedy 15 %), či běžný základ daně, kde se aplikují progresivní sazby daně, ale na druhou stranu se dají nárokovat nevyužité odpočty od základu daně a daňové slevy. V příslušných částech daňového přiznání se pak uvádí hrubá hodnota vyplacené dividendy, tedy bez započtení případných poplatníků brokera či zahraniční daně.

Autorka: Monika Lodrová, daňová poradkyně ze společnosti BDO

O společnosti BDO

BDO je poradenská společnost poskytující auditorské, daňové, právní, účetní, znalecké a poradenské služby. Na českém trhu působí již přes 30 let. S více než 600 odborníky a dlouholetou praxí se řadí k předním společnostem s tímto zaměřením v České republice, kde také opakovaně vyhrála titul Největší poradenská firma roku. Kanceláře má kanceláře v Praze, Plzni, Brně, Domažlicích, Českých Budějovicích, Jindřichově Hradci a Ostravě.

BDO je v České republice zastoupena společnostmi BDO Audit s.r.o., BDO Czech Republic s.r.o., BDO Consulting s.r.o., BDO Legal s.r.o., advokátní kancelář a BDO Valuation, s.r.o. Společnost je součástí mezinárodní sítě BDO, která celosvětově tvoří jednu z největších sítí auditorských a poradenských skupin. Zaměstnává více jak 115 tisíc odborníků a působí ve 166 zemích, v nichž čítá více než 1 750 kanceláří.

Alexandre Menu se stal nový generálním ředitelem společnosti Netatmo

Alexandre Menu byl jmenován generálním ředitelem Netatmo. Přebírá tak odpovědnost za řízení a růst společnosti. V této klíčové pozici nově dohlíží na veškeré operace, řídí strategii a realizuje iniciativy zaměřené na růst a inovace.

Jako generální ředitel Alexandre Menu úzce spolupracuje s řídícími týmy na vývoji a realizaci strategických plánů s cílem posílení pozice společnosti na globálním trhu. Svojí pozicí přímo odpovídá Frédéricu Xerrimu, řediteli pro Evropu skupiny Legrand.

Alexandre Menu dříve zastával funkci viceprezidenta pro energetickou účinnost v Legrand a má 16 let zkušeností z mezinárodních dceřiných společností skupiny v Egyptě, Číně, jihovýchodní Asii a Francii. Svou profesní kariéru započal rozvojem podnikání firmy na kabelové žlaby Cablofil ve Španělsku a Portugalsku, než byla společnost v roce 2005 převzata skupinou Legrand.

Menu tuto pozici přebírá po Philippu Citroënovi, který byl nově jmenován ředitelem strategických partnerství skupiny Legrand pro Evropu.

O společnosti Netatmo

Netatmo je jedním z lídrů v oblasti chytré domácnosti, který navrhuje a vyrábí intuitivní inteligentní zařízení pro bezpečnější a komfortnější domov.

V roce 2012, kdy společnost vznikla, se zavázala nadále navrhovat a uvádět na trh zařízení, pro něž platí:

  • 100% bez poplatků: bez předplatného a jiných nákladů
  • 100% zabezpečení: garance ochrany údajů a respektování soukromého života uživatelů
  • 100% průběžný vývoj: pravidelné aktualizace a přidávání funkcí zdarma

Netatmo v současnosti nabízí 13 zařízení a příslušenství pro chytrou domácnost. Užitečná a snadno použitelná zařízení uživatelům usnadňují každodenní život a současně zvyšují komfort jejich domácnosti.

Kromě řady výrobků určených pro širokou veřejnost se společnost v rámci programu „with Netatmo“ ve spolupráci s předními značkami z oblasti stavebnictví podílí na vývoji možnosti integrace řízení chytré domácnosti do infrastruktury obytných domů.

V roce 2018 se společnost Netatmo připojila ke skupině Legrand, světovému specialistovi v oblasti elektrické a digitální infrastruktury budov.

Netatmo, stejný domov, jen chytřejší.

Analýza: V lednu se potvrdil dlouhodobý trend zlepšování kvality DDoS útoků. Nejvíce jich je stále z Ruska

Počty DDoS útoků na české firmy i jejich celková intenzita stagnují již od podzimu loňského roku. Zdánlivý klid ale nesnižuje negativní dopady. Dříve obvykle používanou plošnou hrubou sílu totiž nahradily kvalitnější a intenzivnější útoky, které tak dokáží napáchat stejně vysoké, nebo dokonce i větší škody. Zdánlivě slabší útoky se totiž i hůře odhalují. Nejvíce útoků již více než půl roku v kuse míří z Ruska, které od podzimu kraluje i z pohledu intenzity útoků. Vyplývá to z pravidelné měsíční analýzy statistik provozu služeb FlowGuard české společnosti ComSource, která se zaměřuje na kyberbezpečnost, síťovou infrastrukturu a datovou analytiku.

„Lednová čísla opět potvrdila dlouhodobý trend, že se změnila struktura DDoS útoků. Již vůbec nejde o plošnou hrubou sílu a zatížení celé infrastruktury, což bylo dříve obvyklé. Útočníci mnohem lépe cílí přímo na aplikace a nepotřebují tak velký datový tok. Aktivně vyhledávají otevřené síťové porty, jejichž prostřednictvím napadají přímo jednotlivé aplikační služby. Díky tomu ani útoky nemusí být na první pohled vidět. Celková čísla proto nejsou velká, ale negativní dopady na firmy a instituce jsou stále vysoké,“ říká Michal Štusák, expert na kybernetickou bezpečnost a spolumajitel společnosti ComSource.

Stále oblíbenější útoky přímo na aplikační vrstvě umožňují útočníkům efektivně zvýšit dopad útoků a servery provozující služby jednodušeji zahltit i menší intenzitou síťového provozu. V kombinaci se zranitelností méně obvyklých internetových protokolů a nárůstem intenzity jednotlivých útoků to ukazuje na nutnost zabezpečení nových míst v rámci firemní IT infrastruktury.

Podle přehledu DDoS útoků zachycených službami FlowGuard společnosti ComSource přesáhl v lednu počet zemí, ze kterých na firmy a instituce v České republice útoky mířily, hodnotu 200. Nejvíce útoků v lednu bylo z Asie, která si po delší době prohodila místo s Evropou. Právě z tohoto kontinentu tradičně směřovaly i nejintenzivnější útoky. Z pohledu zemí je již dlouhodobě nejvíce útoků z Ruska, stejná země kralovala již čtvrtý měsíc po sobě i žebříčku nejintenzivnějších útoků.

O FlowGuard

Detekční zařízení FlowGuard vzniklo v laboratořích společnosti ComSource. Funguje na principu rozpoznání potenciální hrozby již v toku dat mířících na síť a jeho vyčištění od nežádoucího provozu. Organizacím pomáhá detekovat všechny druhy DDoS útoků. Blokuje data z podezřelých zdrojů, a přitom nezasahuje do běžného provozu jejich sítě. Díky strojovému učení FlowGuard neustále zvyšuje svou efektivitu a naddimenzovaná kapacita čistícího centra zaručuje spolehlivost v každé situaci.

O společnosti ComSource

Společnost ComSource se v oblasti kybernetické bezpečnosti a síťové infrastruktury pohybuje od roku 2010, od roku 2023 se soustředí i na oblast datové analytiky. Poskytuje vysoce profesionální služby a dodává ta nejlepší infrastrukturní a bezpečnostní řešení on-premise, v cloudu nebo v hybridních prostředích. Díky vlastní laboratoři ComSource vyvinul a dále rozvíjí i vlastní řešení a služby. Nejvýraznější z nich je systém FlowGuard chránící před DDoS útoky. ComSource má CSIRT tým, je aktivním členem AFCEA a projektu FENIX. Společnost má své pobočky v Praze, Písku a v Bratislavě.

Dva miliony odpracovaných hodin a rekordní počet eventů. Startup OnSinch loni rostl a expandoval do Estonska a USA

Český i světový eventový byznys roste, a s tím i spojená poptávka po brigádnících či technickém personálu. Vyplývá to z dat startupu OnSinch, jenž vyvinul platformu pro komplexní management nárazové pracovní síly a dobrovolníků. S čtyřnásobným nárůstem zaměstnanců platforma aktuálně působí ve 12 zemích světa, a to včetně USA, Španělska, Kataru, Spojených arabských emirátů či Itálie a Estonska. V loňském roce OnSinch pomohl uskutečnit rekordní počet eventů, který se vyšplhal přes 20 tisíc a na nichž brigádníci odpracovali téměř 2 miliony hodin. OnSinch tak pokračuje v dobývání globálního trhu a digitalizaci odvětví tzv. gig economy.

„Na domácím trhu jsme si udrželi spolupráci s největšími firmami v crewingu a hostesingu a zároveň jsme se rozrostli o velké hráče z oblasti cateringu a audiovizuálních technologií. Získali jsme nové velké klienty ve Velké Británii a Španělsku a upevnili svou pozici v dalších zemích. Obecně máme velkou radost, že naši klienti úspěšně přežili výkyvy posledních let a upevnili svou pozici jako velcí hráči v kulturním byznysu. Akce, které s pomocí OnSinch v loňském roce realizovali, byly naprosto fenomenální a posunuly laťku zase o něco výše,“ říká David Suslik, CEO a spoluzakladatel OnSinch.

„Pro rok 2024 plánujeme akceleraci prodejů a další expanzi do zemí, jako jsou Kanada, Austrálie či Německo, a dál chceme růst v USA. Produktově se chceme zaměřit na adaptabilitu platformy na diverzitních trzích. Naše pozornost se bude také nadále upínat na zlepšování dobrovolnictví a zefektivnění procesů. Naše cíle jsou jasné a připravené na nové výzvy v digitalizaci a efektivním plánování,“ doplňuje Petr Jaroš, CTO a spoluzakladatel OnSinch.

Pořádek i v turbulentním prostředí kulturního byznysu

OnSinch je platforma určená pro efektivní řízení dočasné pracovní síly. Umožňuje firmám, agenturám a organizacím veřejného sektoru efektivně koordinovat zaměstnance a dobrovolníky při přípravě a realizaci akcí. Platforma integruje plánovací procesy, správu databází zaměstnanců i klientů a zahrnuje personální, projektové i finanční řízení a péči o klienty. Jen za minulý rok se počet klientů platformy zvýšil o 50 %.

Celkový počet uživatelů platformy nyní dosahuje 116 950, včetně 33 000 nových uživatelů, kteří se registrovali v loňském roce. Společnost také zaznamenala rekordní počet 20 503 událostí, včetně významných akcí jako MotoGP Qatar, Mad Cool Festival či Qatar Toy Festival – třítýdenní akce, která měla vypsaných přes 7 000 pracovních pozic. V České republice to byly festivaly Rock for people, Colours of Ostrava, Let it roll nebo akce v O2 Universum.

Rozšíření spolupráce s neziskovkami i lepší uživatelské rozhraní

V roce 2023 se OnSinch stal klíčovým partnerem v koordinaci dobrovolníků pro české a slovenské neziskové organizace, jako jsou Charita ČR, Armáda spásy a Asistence. Úspěšně zabezpečil rekordní počet dobrovolníků pro Prague Pride a rozšířil svou podporu na Červený kříž nejen v České republice, ale i v Estonsku.

„V minulém roce jsme díky rozšíření našeho týmu prožili skvělý technologický posun, který přispěl k inovacím ve vývoji platformy. Zaměřili jsme se na vývoj intuitivního a přehledného plánovače a obecně jsme vylepšovali UX našeho produktu, a zlepšili tak zážitek všem administrátorům a pracovníkům. Zapracovali jsme i na tolik vyžadovaných funkcích pro hladší napojení integrací s interními systémy klientů. Díky tomu jsme se jako tým nejen rozrostli, ale také se naučili adaptovat na nové výzvy jak v komunikaci, tak delegování práce k neustálému vylepšování našeho produktu,“ uzavírá Petr Jaroš.

Více o OnSinch

Startup OnSinch přináší platformu pro management nárazové pracovní síly, včetně personálního, projektového, finančního a klientského zajištění. Využívají ji firmy a agentury, které zprostředkovávají technický personál pro stavbu a realizaci kulturních akcí, úklidové práce, stavebnictví či pohostinství – například catering či barmany, i neziskový sektor. Platformu využívá téměř 120 tisíc uživatelů v 12 zemích světa, kteří se pohybují v oblasti gig economy. Mezi klienty OnSinch patří organizátoři Formule 1, mistrovství světa ve fotbale FIFA nebo pořadatel eventů pro britskou královskou rodinu. V České republice OnSinch pomáhá zajišťovat personál pro festival Colours of Ostrava nebo dobrovolníky pro Červený kříž. Vedle toho provozuje neziskový projekt Vlna pomoci, který digitalizuje dobrovolnictví a sdružuje přes 25 tisíc lidí, kteří pomáhali během pandemie covidu či po vypuknutí války na Ukrajině.

Chat with RTX se představuje veřejnosti

Chatboty běžící díky cloudovým serverům založeným na GPU NVIDIA využívají každý den miliony lidí po celém světě. Nyní tyto nástroje přicházejí i na osobní počítače se systémem Windows vybavené GPU NVIDIA RTX.

Chat with RTX, který je nyní zdarma ke stažení, je technologická ukázka, která uživatelům umožňuje přizpůsobit chatbota jejich vlastnímu obsahu. Nástroj lze spustit pomocí GPU NVIDIA GeForce RTX řady 30 nebo vyšší s alespoň 8 GB VRAM. Ke svému chodu využívá metodu generování s podporou vyhledávání (RAG), software NVIDIA TensorRT-LLM i akceleraci pomocí NVIDIA RTX. Uživatelé mohou rychle a snadno připojit místní soubory v počítači jako datovou sadu k rozsáhlému jazykovému modelu s otevřeným zdrojovým kódem, například Mistral nebo Llama 2, a umožnit tak rychlé a kontextově relevantní odpovědi na dotazy.

AI v produktech Adobe zvládne vylepšit srozumitelnost mluveného slova i automatickou tvorbu titulků

V seriálu In the NVIDIA Studio se tento týden představuje Esteban Toro, senior community relationship manager ve společnosti Adobe. V jeho posledním projektu Cinematic Portraits mu pomáhají funkce využívající AI v aplikacích Adobe Photoshop a Lightroom.

Toro se v něm zaměřuje na zajímavé osobní příběhy lidí, mezi něž patří např. je 81letá korejská malířka Kim Nam Soon, která se naučila malovat až v 65 letech. Natáčení v různých, často rušných, prostředích. AI pomohla vytvořit kvalitnější a srozumitelnější hlasové nahrávky díky funkci Enhance Speech, která bude brzy dostupná v Adobe Premiere Pro. Na ní je možné demonstrovat obrovský mezigenerační nárůst výkonu v AI aplikacích. Např. na GPU GeForce RTX 4090 je možné úlohu zpracovat o 75 % rychleji ve srovnání s RTX 3080 Ti.

„Bez AI by byly záběry natočené v náročných a hlučných podmínkách nepoužitelné,“ říká Toro. Nejedná se však o jedinou takovou funkci, jež mu usnadňuje práci. Nástroj Text-Based Editing využívá umělou inteligenci pro rychlý převod mluveného slova na titulky. podporuje 18 jazyků a umí detekovat a z textu odstranit různé slovní výplně a vsuvky.

Další informace o tomto projektu nabízí nejnovější In the NVIDIA Studio blog.

Stále také probíhají registrace na nadcházející březnovou konferenci GTC. Její program mezi 18. a 21. březnem nabídne zajímavé přednášky a workshopy např. s tématy OpenUSD nebo generativní AI.

Víc než 150 produktů Axis se systémem AXIS OS 11 získalo kyberbezpečnostní certifikaci ETSI EN 303 645

Společnost Axis Communications získala certifikaci shody s normou pro kybernetickou bezpečnost ETSI EN 303 645. Certifikace platí pro širokou škálu produktů Axis s operačním systémem AXIS OS 11 nebo vyšším a vztahuje se víc než na 150 současných zařízení Axis i na zařízení nová, která uvede trh.

AXIS OS je operační systém založený na Linuxu, který pohání většinu síťových produktů Axis. Certifikaci vydala organizace Underwriters Laboratories (UL TS B.V.) a provedli ji v jedné ze zkušebních laboratoří UL ve Spojených státech. Společnost Axis bude tuto certifikaci dál pravidelně testovat a aktualizovat, aby si zachovala její platnost i pro budoucí produkty.

Certifikace ETSI se dnes vztahuje víc než na 150 zařízení Axis. společnost bude tuto certifikaci dál pravidelně testovat a aktualizovat, aby si zachovala její platnost i pro budoucí produkty.

Kyberbezpečnost zařízení po celou dobu jejich životního cyklu

Norma ETSI EN 303 645 obsahuje 68 technických požadavků, které stanovují základní úroveň kybernetické bezpečnosti pro dané zařízení. Požadavky se týkají také podpory hardwarových bezpečnostních prvků, jako je bezpečné ukládání klíčů, a výchozích bezpečnostních prvků, jako např. je-li zapnutý protokol HTTPS a nejsou nastavena žádná univerzální defaultní hesla. Další aspekt zahrnuje správu životního cyklu, tedy například definovanou dobu podpory bezpečnostních aktualizací zařízení. Testy zahrnují i metodiku pro snižování rizika zranitelností při vývoji softwaru, transparentní politiku správy zranitelností a podporu osvědčených postupů při zpracování osobních údajů. Všechny tyto požadavky se zohledňují s osvědčenými postupy v daném odvětví a pomáhají zajistit, aby certifikované produkty měly požadovanou úroveň zabezpečení po celou dobu svého životního cyklu.

Relevantní nejen v Evropské unii

Normu vypracoval Evropský institut pro telekomunikační normy (ETSI) – nezávislá nezisková organizace pro standardizaci v oblasti informací a komunikací. Ačkoli normu ETSI EN 303 645 vyvinula Evropa, je relevantní pro celosvětové použití. Norma je v úzkém souladu s dalšími standardy, certifikacemi i právními předpisy souvisejícími s kybernetickou bezpečností v různých odvětvích v následujících zemích/regionech:

  • Evropská unie (EU Cybersecurity Resilience Act, EU Radio Equipment Directive),
  • Finsko (Finnish Cybersecurity Label),
  • Německo (BSI – IT Security Label),
  • Velká Británie (UK Product Security and Telecommunications Infrastructure Act & Code of Practice for Consumer IoT Security),
  • Spojené státy (NIST IR 8425, Cyber Trust Mark),
  • Indie (TEC Code of Practice for Securing Consumer Internet of Things),
  • Vietnam (Cyber Information Security Requirements for Internet of things),
  • Singapur (Cybersecurity Labelling Scheme),
  • Austrálie (Code of Practice – Securing the Internet of Things for Consumers).

Detailní popis celé normy je dostupný zdarma na webových stránkach ETSI.

U certifikací to nesmí končit

Certifikace třetích stran založené na příslušných otevřených standardech lze použít k prokázání shody s připravovanou legislativou nebo v očekávání jejího přijetí. Kybernetická bezpečnost však nejsou jen certifikace. K dosažení vyšší úrovně kybernetické bezpečnosti je nutné jít nad rámec požadovaných standardů. Důkazem je mimo jiné podpora společnosti Axis pro sítě s nulovou důvěrou (zero-trust networking), program odměn za vyhledávaní bugů (bug bounty program) a přístup ke kybernetické bezpečnosti s ohledem na delší životní cyklus zařízení.

Odvětví IT se svými rychle se měnícími obchodními a bezpečnostními inovacemi obvykle postupuje mnohem rychleji, než aby s ním mohly držet krok standardy a certifikace. Proto je potřeba pohlížet na normy a certifikace jako na jeden z mnoha prvků, které můžou být v určitých situacích užitečné. Zaměřit se pouze na certifikace za účelem zaškrtávaní kolonek v seznamu nemusí nutně přinést požadovanou hodnotu zákazníkovi a může způsobit, že výrobci budou zaostávat v technologických inovacích a ve vývoji.

O společnosti Axis Communications

Společnost Axis vytváří chytřejší a bezpečnější svět s pomocí síťových řešení, která otevírají přístup k lepšímu zabezpečení a k novým způsobům podnikání. Axis jako lídr v oblasti síťového videa nabízí produkty a služby pro videodohled a analýzu videa, řízení přístupu a audiosystémy. Společnost Axis má přes 3 000 zaměstnanců víc než v 50 zemích a při poskytování klientských řešení spolupracuje s globální sítí partnerů. Vznikla v roce 1984 a sídlí ve švédském Lundu. Víc informací o společnosti Axis najdete na naší webové stránce www.axis.com.

HTC VIVE Focus 3 pomáhá s udržením fyzické kondice kosmonautů

Po úspěšném nasazení headsetu VIVE Focus 3 v oblasti duševního zdraví pokračuje velitel ISS Andreas Mogensen v testech v rámci udržování fyzické kondice.

Společnost HTC VIVE dnes informovala o úspěchu headsetu HTC VIVE Focus 3 na mezinárodní vesmírné stanici ISS. Technologie, která headsetu umožnila fungování v prostředí s nulovou gravitací se ukázala jako funkční. HTC VIVE Focus 3 je tak první headset, který dokáže bez problémů každodenně pomáhat veliteli šestiměsíční mise Andreasi Mogensenovi z Evropské vesmírné agentury se zvládáním dlouhého odloučení od Země i blízkých. Nyní přichází další fáze testů, tentokrát zaměřená na udržení kondice a svalové hmoty. Ta je totiž v prostředí nulové gravitace extrémně ohrožena. Headset VIVE Focus 3 ji nyní pomáhá udržovat s pomocí stacionárního kola FERGO, které je s ním spojeno prostřednictvím Bluetooth technologie.

Andreas používá VIVE Focus 3 při jízdě na kole FERGO spolu se simulacemi od Dánské vesmírné společnosti. Kolo mu klade odpor odpovídající aktuálním okolnostem VR zážitků. Při jízdě do kopce se tak zapotí stejně, jako by byl na zemi. Sledovat přitom může 360° videa pozemské krajiny zachycená skutečnými cyklisty. Když šlape, krajina se kolem něj pohybuje tak, jako by byl doma v Dánsku. K dispozici má pět různých cyklistických tras: Loekken, Silkeborg, Svanninge Bakker, Odense Aasti a okolí Kodaňských jezer.

„Nasazení VIVE Focus 3 na ISS pro duševní zdraví byl neuvěřitelný milník a těšíme se, že na tento úspěch navážeme rozšířením iniciativy o podporu fyzického zdraví astronautů“, řekla Cher Wang, předsedkyně a spoluzakladatelka společnosti HTC. „Společnost HTC ženou inovace a neustálé hledání nových způsobů, jak posunout špičkové pohlcující technologie ve prospěch lidstva. To, že se VIVE Focus 3 stal prvním samostatným VR/XR headsetem, který funguje v podmínkách vesmíru, je důkazem našeho úsilí a bude mít velký dopad.“

Odborníci, jako Jeremy Curtis z Britské kosmické agentury, uvedli, že kosmonauti, kteří ve vesmíru stráví pěti měsíců, mohou ztratit až „40 % svalové hmoty a 12 % kostní hmoty. Ztráta svalů je tak ekvivalentní změně dvacetiletého v šedesátiletého během tří měsíců.“ Po návratu na Zemi tak mnoho z nich musí až 12 měsíců absolvovat rehabilitaci, aby získali zpět svou fyzickou zdatnost. Ve vesmíru musí cvičit dvě hodiny každý den, jen aby se pokusili tyto problémy způsobené mikrogravitací potlačit.

Andreas je kromě pozice vedoucího aktuální mise na ISS také ambasadorem nadace WILD Nature foundation. Při rozhovoru, který pro nadaci měl přímo z ISS 17. ledna 2024 řekl: „Země mi chybí. Ano, chybí. Je sice krásný pohled sedět v kupoli a dívat se dolů na naši modrou planetu, ale není to totéž. Chybí mi pocit teplého slunce. Chybí mi vánek. Chybí mi vůně trávy a stromů. Prostě mi chybí otevřít dveře a vyjít ven – ano, a také zvuky přírody. Je to velmi nepřirozená laboratoř, ve které teď jsme. Jeden z experimentů, který tu mám, je sada virtuální reality, kterou používám ke svému osvěžení. Pomáhá mé psychice, a je to skutečně úžasné. Jedna z věcí, které na této VR sadě miluji, je zvuk. Můžu díky ní slyšet zpěv ptáků i zvuk větru vanoucího skrz rákosí a listí. To miluji a je to něco, po čem se mi stýská.“

Per Lundahl Thomsen, CTO společnosti Nord-Space ApS, doplnil: „Fyzické výzvy života v prostředí s nízkou gravitací nesmí být podceňovány, astronauti zažívají ztrátu svalové hmoty a řídnutí kostí. V Nord-Space ApS jsme proto hrdí, že jsme mohli pomoci s technologií VIVE pro fungování VR v mikrogravitaci. Nyní totiž můžeme do životů kosmonautů na Mezinárodní vesmírné stanici přinést skutečné a měřitelné pozitivní změny.“

O HTC VIVE

HTC Vive je první komplexní systém virtuální reality vyvinutý ve spolupráci firem HTC a Valve, který je od základu designován pro virtuální realitu v pokojovém měřítku (room-scale VR). Umožnil tak rozvoj VR technologie do podoby, v jaké ji známe dnes. Nové modely HTC VIVE Pro 2, VIVE Focus 3 a VIVE Flow, které na průkopnický headset navazují tak uživatele pohltí vizuálně, fyzicky i emocionálně, ať už se jedná o náročné hráče či profesionály.

Epson zjednodušuje a zabezpečuje tisk pro zaměstnance pracující na dálku

Nová služba Epson Bridge pro Microsoft Universal Print zjednodušuje a zabezpečuje tiskové úlohy – zachovává připojení k firemním sítím VPN – a to i při používání osobních tiskáren doma.

Společnost Epson přináší řešení pro bezpečný tisk při práci z domova a umožňuje zaměstnancům pracujícím z domova tisknout, aniž by museli opustit firemní síť VPN, a to i když používají vlastní tiskárny.

Většina zaměstnanců pracujících z domova se už někdy setkala s problémy s tiskem při připojení k firemní síti VPN. V praxi to znamená, že se musí při tisku odpojit od sítě. Tiskové úlohy jsou pak snadno napadnutelné a lidé frustrovaní.

Patrick Perrot ze společnosti Epson Europe vysvětluje: „Díky řešení Epson Bridge pro Universal Print mohou zaměstnanci bezpečně tisknout pracovní dokumenty odkudkoli, včetně své domácí tiskárny, a přitom mít počítač připojený k firemní síti VPN.“

Tato služba umožňuje správci zajišťovat správu osobních tiskáren v domácnosti i sdílených tiskáren v kanceláři, a to díky propojení cloudové tiskové služby Microsoft „Universal Print“ a cloudové služby „Epson Connect“ od společnosti Epson.

Nastavení je jednoduché. Není nutná instalace ovladačů a správci mohou zaregistrovat jakoukoli tiskárnu Epson, která je kompatibilní se službou „Epson Connect“. Po registraci mohou zaměstnanci tisknout dokumenty tak, že v dialogovém okně tisku vyberou osobní nebo sdílenou tiskárnu. Správci mohou sledovat používání tiskáren na ovládacím panelu Universal Print a získají tak přehled o objemu a historii tisku.

Jedná se o cloudovou službu, kterou lze snadno spustit a která nevyžaduje žádné další kapitálové investice. Předplatné lze zakoupit na Microsoft AppSource nebo Azure Marketplace.

O společnosti Epson

Společnost Epson je globální technologický lídr, jehož filozofie efektivních, kompaktních a precizních inovací obohacuje životy a pomáhá vytvářet lepší svět. Společnost se zaměřuje na řešení společenských otázek prostřednictvím inovací v oblastech domácího, firemního, komerčního a průmyslového tisku, výroby, projekce a zároveň životního stylu. Cílem společnosti Epson je do roku 2050 dosáhnout uhlíkové neutrality a eliminovat používání vyčerpatelných podzemních zdrojů, jako jsou ropa a kovy.

Globální korporace Epson Group vedená společností Seiko Epson Corporation se sídlem v Japonsku dosahuje ročních prodejů v hodnotě přes 1 bilion JPY.

Prodloužit životnost baterie pomůže správné nabíjení i aplikace

Chytré telefony, notebooky, ale i kola nebo automobily. Množství zařízení, které pro své fungování potřebují baterii, se neustále zvyšuje. Mezinárodní den baterií, připadající na 18. února, proto připomíná, jak zásadní je se o baterie správně starat. Prodloužení životnosti baterií totiž snižuje nejen náklady ale i ekologickou zátěž spojenou s jejich výrobou. Často přitom stačí udělat jen malé změny.

Používání mobilu nebo notebooku do téměř úplného vybití a potom nabíjení přes celou noc. To je nejčastější chyba, která výrazně snižuje životnost baterie. Ta je totiž dána takzvanými nabíjecími cykly, tedy maximálním počtem nabití a vybití, které baterie zvládne bez změny kapacity. Solidní kondici má baterie zhruba do 500 nabíjecích cyklů, každé úplné vybití a nabití však jeden cyklus ubere.

Jak tedy nabíjet správně? Bateriím rozhodně nesvědčí extrémy. „Nabití z nuly na sto procent vystavuje elektrody lithium – iontové baterie extrémnímu namáhání, což může mít na jejich životnost neblahý vliv. Ideální je stav baterie udržovat mezi dvaceti až devadesáti procenty a spíše ji dobíjet několikrát za den po troškách,“ radí Radim Tlapák, ředitel internetového obchodu BatteryShop.cz, který nabízí široký sortiment akumulátorů do mobilních telefonů, notebooků a dalších zařízení. Pokud nemáte prostor vytahovat přístroj několikrát denně ze zásuvky, pomoci vám může i samotný smartphone. Novější typy telefonů totiž nabízejí funkci optimalizovaného nabíjení, která ve vhodnou chvíli jejich dobíjení zpomalí.

Ani teplo ani zima

Důležité ale není pouze to, jak ale také kde přístroj nabíjíte a následně používáte. Bateriím nesvědčí příliš velká zima ani teplo. Mráz i vysoké teploty nutí baterie spotřebovávat větší množství energie, pokud jsou nestandardním podmínkám vystavené delší dobu, velmi rychle se ničí. Pro zapomenutý mobil v autě může být i jedna mrazivá noc kritická, na prudkém slunci zase hrozí až výbuch nebo požár. V případě, že je elektronické zařízení při nabíjení horké, okamžitě ho odpojte. Nabíjet není vhodné ani ve vlhkém prostředí nebo v blízkosti jiných kovů.

Nenápadní žrouti energie

Pokud se divíte, že se váš mobilní telefon vybíjí příliš často, zaměřte se na to, jak efektivně s ním pracujete. „Velmi častým nešvarem je spuštění několika aplikací na pozadí, velkým žroutem baterie jsou především nejrůznější hry nebo také sociální sítě, které se často automaticky obnovují, i když nejsou používány,“ vysvětluje Radim Tlapák. Vypnout nebo omezit pak doporučuje také notifikace upozorňující na nové zprávy nebo určování polohy. I kvůli nim se totiž telefon musí pravidelně připojovat na internet i v případě, že ho zrovna aktivně nepoužíváte.

Dalším jednoduchým trikem k úspoře baterie může být snížení jasu obrazovky nebo kontrastu displeje. V případě chytrých telefonů je také vhodné zkrátit čas, po kterém dojde k automatickému ztlumení a uzamčení obrazovky. Limit 30sekundové nečinnosti je pro snížení spotřeby baterie ideální.

Chytré aplikace mohou pomoci

Abyste mohli efektivně využívat všechny technologické vychytávky na úsporu energie v bateriích, je nutné udržovat operační systémy telefonů i počítačů stále aktuální. Kromě nezbytných oprav zabezpečení totiž mohou nejnovější verze operačních systémů zahrnovat nové možnosti, jak správu napájení a výkon baterie zlepšit. „Cenné informace o kondici baterie mohou dodat i nejrůznější aplikace. Například BatteryCar vám ukáže původní kapacitu baterie i počet zbývajících nabíjecích cyklů, program Smarter Battery dokonce pomůže s kalibrací baterie v počítači,“ doplňuje Radim Tlapák z obchodu BatteryShop.cz, který nabízí vlastní, české baterie značky T6 Power do mobilních zařízení.

O e-shopu BatteryShop.cz:

Společnost BatteryShop.cz má v obchodování na internetu dlouhodobé zkušenosti, věnujeme se mu od roku 1998. Specializuje se výhradně na prodej baterií. Všichni pracovníci mají s produkty z oboru počítačové elektroniky bohaté zkušenosti. Obchodními partnery jsou společnosti z Asie a USA. Všechny prodávané baterie splňují přísné evropské normy a mají všechny certifikáty potřebné pro prodej v zemích Evropské unie. Vysokou kvalitu služeb internetového obchodu potvrzuje 100% hodnocení zákazníků na portálu Heureka.cz.

Internetový obchod BatteryShop.cz provozuje společnost NTB CZ, která je zároveň vlastníkem a výhradním prodejcem baterií značky T6 Power.

FC Bayern a Hertha Berlín využívají podnikovou AI od SAP

Umělá inteligence nyní mění i svět fotbalového skautingu. Ve spolupráci s mnichovským Bayernem a Hertou Berlín vyvinula technologická společnost SAP nástroj s AI, který automaticky vytváří souhrnné reporty pro skauty a vedení klubů. Novinka má usnadnit fotbalovým klubům orientaci mezi potenciálními adepty na nové posily.

S narůstajícím objemem dat sledovaných u jednotlivých fotbalistů roste i náročnost práce skautů. Jejich úkolem je z těchto informací vytvořit zprávy, které komplexně zhodnotí současné výkony i potenciál hráčů do budoucna. Hodnocení zahrnuje nejen fotbalové dovednosti, ale i týmovost nebo mentalitu. „V profesionálním klubu vzniknou tisíce těchto zpráv ročně,“ vysvětluje Fadi Naoum, vedoucí oddělení Sport & Entertainment ve společnosti SAP. „Jejich tvorba byla doposud zcela manuální, ale pomocí AI ji nyní můžeme výrazně automatizovat.“

Umělá inteligence se stará o zpracování nestrukturovaných dat, která mohou mít různou formu, ať už jde o poznámky nebo psané zprávy. Využívá přitom LLM (Large Language Model), algoritmu, který dokáže zpracovávat náročné úlohy v oblasti zpracování jazyka. „Jeho velkou výhodou je, že mu můžete zadávat příkazy přirozeným jazykem a podle potřeby je upravovat. V současnosti používáme model GPT od OpenAI, ale zkoumáme i jazykové modely od dalších poskytovatelů,“ vysvětluje Naoum.

Například skaut v Brazílii, který si zaznamenává poznámky v místní portugalštině, nechá AI vypracovat zprávu pro bundesligový klub. „Typickým příkazem může být: Porovnej hráče X a Y s ohledem na jejich silné a slabé stránky, udělej shrnutí a zanalyzuj vhodnost přestupu. Rozsah 100 slov, odpověď v němčině,“ říká Fadi Naoum. Výsledek může mít podobu plynulého textu nebo souhrnu v bodech.

Umělá inteligence se tak stává nedílnou součástí řešení pro sportovní kluby a svazy SAP Sports One. První ohlasy na její uplatnění jsou nadějné. „Výstupy dosažené pomocí generativní umělé inteligence byly skutečně kvalitní. To nám může přinést obrovskou úsporu času a velkou výhodu zejména během hektického přestupového období,“ tvrdí Markus Pilawa, vedoucí skautingu FC Bayern. „Porovnání hráčů a souhrnné zprávy je nyní možné vytvořit ad-hoc a budou velmi cenné pro plánování v našem týmu,“ doplňuje Timon Pauls, vedoucí oddělení Squad Planning & Scouting v Hertě Berlín.

V blízké budoucnosti plánuje SAP využít AI i k obohacení zpráv skautů o informace z jiných zdrojů, jako jsou údaje o zápasech od externích poskytovatelů. Zaměří se i na integraci AI funkcionalit do dalších částí SAP Sports One, včetně sledování výkonnosti, managementu tréninkových procesů a analýz zápasů.

SAP Sports One s rozšířením o generativní AI bude k dispozici zákazníkům po celém světě v druhém čtvrtletí letošního roku.

O společnosti SAP

Strategií společnosti SAP je pomoci každé firmě fungovat jako inteligentní podnik. Jako lídr na trhu podnikového aplikačního softwaru pomáhá SAP firmám všech velikostí a ve všech odvětvích fungovat co nejlépe: Zákazníci společnosti SAP vytvářejí 87 % celkového světového obchodu. Technologie strojového učení, internetu věcí (IoT) a pokročilé analytiky v SAP pomáhají proměnit podnikání zákazníků v inteligentní podniky. SAP pomáhá lidem a organizacím získat přehled o podnikání a podporuje spolupráci, která jim pomáhá udržet si náskok před konkurencí. SAP zjednodušuje podnikové technologie, aby mohli klienti využívat software SAP tak, jak chtějí. Komplexní sada aplikací a služeb SAP umožňuje zákazníkům z 25 odvětví po celém světě fungovat ziskově, neustále se přizpůsobovat a měnit věci k lepšímu. Díky globální síti zákazníků, partnerů, zaměstnanců a lídrů pomáhá SAP světu lépe fungovat a zlepšovat životy lidí. Další informace naleznete na www.sap.com.

Tento dokument obsahuje výhledová prohlášení, což jsou předpovědi, projekce nebo jiná prohlášení o budoucích událostech. Tato prohlášení jsou založena na současných očekáváních, prognózách a předpokladech, které podléhají rizikům a nejistotám, jež mohou způsobit, že se skutečné výsledky a výstupy budou podstatně lišit. Další informace týkající se těchto rizik a nejistot lze nalézt v našich dokumentech předložených americké Komisi pro cenné papíry (SEC), mimo jiné v části Rizikové faktory ve výroční zprávě společnosti SAP na formuláři 20-F za rok 2020.

© 2023 SAP SE. Všechna práva vyhrazena.

Společnost SAP a další produkty a služby SAP zde uvedené, jakož i jejich příslušná loga jsou ochranné známky nebo registrované ochranné známky společnosti SAP SE v Německu a dalších zemích. Další informace o ochranných známkách a upozornění naleznete na https://www.sap.com/copyright.

Exit mobile version