Celoroční hra Recyklohraní: Na 1 600 škol z celé ČR sbíralo body za aktivity týkající se ekologie

Celoroční hra Recyklohraní zná své vítěze. V letošním ročníku se zúčastnilo více než 1 600 mateřských, základních a středních škol zapojených do vzdělávacího programu Recyklohraní aneb Ukliďme si svět. Nejúspěšnějších 400 z nich bylo oceněno finančními poukázkami v celkové hodnotě 500 tisíc Kč. Smyslem každoročního klání je motivovat pedagogy i žáky k tomu, aby se aktivně zajímali o životní prostředí a věnovali tak pozornost problematice, která se týká nás všech.

Pořadí nejlepších škol na 1. a 3. místě se oproti loňskému ročníku proměnilo. Pomyslné zlato získala Základní škola Dyjákovice z Jihomoravského kraje. Druhé místo z loňského roku obhájila Základní škola a Mateřská škola Určice z Olomouckého kraje a třetí v pořadí se umístila loni zlatá Základní škola Velké Březno z Ústeckého kraje.

Za trojicí těch nejlepších se do první desítky vešly tyto úspěšné školy: Základní škola Ronov nad Doubravou; Základní škola a Mateřská škola Studenec; ZŠ a MŠ Přemyslovice; Základní škola a mateřská škola Třebenice; Základní škola a Mateřská škola Hlavnice; Základní škola a mateřská škola Libčany; Základní škola J. A. Komenského, příspěvková organizace města Kyjova. Celoroční hru organizovalo Recyklohraní již potřetí.

Za co jsou školy odměňovány?

Školy mohou v průběhu celého školního roku získávat body nejrůznějšími způsoby. Řada z nich se zapojuje do sběrových kampaní nebo dokonce pořádají vlastní sběrové akce přímo na školách. Výsledkem jsou úctyhodná čísla vytříděných a k recyklaci předaných drobných elektrospotřebičů (127,45 tun), baterií (99,66 tun), mobilů (12 498 ks) a tonerů (1 210 ks).

Další body Recyklohraní rozdává za plnění průběžných úkolů, do kterých se pravidelně zapojují stovky škol, za odučení některé z mnoha lekcí z metodik v ediční řadě Ekoabeceda, které jsou na webových stránkách programu volně ke stažení, nebo i za medializaci vlastních aktivit v rámci Recyklohraní v místních periodikách.

„Největší bodové ohodnocení získávají školy za plnění Celoročního cíle. Jeho smyslem je motivovat žáky i pedagogy, aby se tématu udržitelnosti nebo klimatické změny věnovali dlouhodobě,“ říká Hana Ansorgová, ředitelka Recyklohraní, a dodává: „Učitelé tak s dětmi mohou využívat námi připravené metodiky, plnit jednotlivé úkoly a zároveň si stanovit vlastní cíl, co konkrétního chtějí během školního roku zvládnout, zorganizovat nebo vytvořit. Školní žákovské projekty často inspirují i komunitu v okolí k ohleduplnosti k životnímu prostředí a místu, kde žijí. Společná práce a vynaložené úsilí umožňují žákům zažít úspěch z tvorby smysluplných projektů.“

K plnění Celoročního cíle se přihlásilo více než 250 mateřských, základních a středních škol. Děti a žáci díky tomu třeba podnikli exkurze do ekologicky hospodařících farem nebo ke zpracovatelům odpadu, jinde zorganizovali školní swap s použitým oblečením, vytvářeli klimatické mapy obce či školní propagační kampaně na podporu třídění nebo na snížení plýtvání potravinami.

Nejlepším školám v krajích přispíváme na exkurzi

Recyklohraní každoročně vyhlašuje i pořadí v jednotlivých krajích a třem nejaktivnějším školám v každém kraji přispívá částkou ve výši 5 tisíc Kč na exkurzi, která je tematicky zaměřená na životní prostředí.

Školy tak mohou zajet například do recyklačních provozů, do kompostáren, bioplynových stanic, na sběrné dvory či na dotřiďovací linky na obaly, do úpraven a čistíren vody nebo na ekofarmy. Jen v končícím školním roce jsme takto pomohli vypravit ze lavic do reálného provozu 2704 dětí.

Děti ze ZŠ a MŠ Pitín využily příspěvku od Recyklohraní, aby se dozvěděly něco víc o třídění elektra.

Projekt má podporu Státního fondu životního prostředí

Celoroční hra a Celoroční cíl s Recyklohraním jsou dílčími aktivitami projektu Myslíme jinak! Neplýtváme a omezujeme tvorbu odpadů, který je spolufinancován Státním fondem životního prostředí ČR na základě rozhodnutí ministra životního prostředí. Probíhá od října 2021 do prosince 2024. Projekt by měl pomoci etablovat vzdělávání v tématech udržitelná spotřeba, předcházení vzniku odpadů a oběhové hospodářství na školách tak, aby v něm mohlo být plynule pokračováno i po roce 2024.

Poděkování patří také spoluorganizátorům programu a Celoroční hry, společnostem ECOBAT a Elektrowin, z jejichž příspěvků Recyklohraní mohlo pro školy pořídit odměny.

Projekt Recyklohraní aneb Ukliďme si svět vznikl v roce 2008 a jeho cílem je informovat a vzdělávat žáky či studenty MŠ, ZŠ a SŠ z celé ČR o problémech životního prostřední a nutnosti recyklace. V průběhu školního roku jsou vyhlašovány zajímavé úkoly s environmentální tematikou. Pedagogičtí pracovníci ke své práci mohou využívat učební materiál, tzv. Ekoabecedu. Zájemci o praktickou výuku recyklace se mohou zapojit do nejrůznějších sběrových akcí na podporu zpětného odběru použitých baterií a drobného elektrozařízení. Do června 2023 se do programu zdarma registrovalo přes 3 870 škol. Bližší informace o aktivitách v rámci projektu, včetně fotogalerie, lze najít na stránkách www.recyklohrani.cz nebo na www.facebook.com/recyklohrani.

Hlavními partnery Recyklohraní, o.p.s. jsou společnosti ECOBAT s.r.o. a ELEKTROWIN, a.s.

Revolut v Česku rozšiřuje investiční nabídku o dluhopisy

  • Zákazníci Revolutu v Česku a v celém EHP mohou nyní investovat do podnikových a státních dluhopisů, získávat pravidelné platby s pevnou sazbou –⁠ až 5,5 % ročně (hrubý zisk).
  • Podle nedávného průzkumu až 27 % Čechů vykazuje nízkou toleranci k riziku, což je vede k hledání bezpečnějších investičních možností.
  • Dluhopisy jsou skvělou startovní pozicí pro investování, protože nabízí stabilitu, příležitost diverzifikovat portfolio a dozvědět se o investování více.
  • Revolut dále rozšiřuje svou investiční nabídku v EHP o více než 3 000 aktiv dostupných v aplikaci, včetně akcií v USA a EU, ETF a nyní dluhopisů.
  • Začátkem tohoto roku Revolut také odstranil poplatky za úschovu (0,12 % roční tržní hodnoty aktiv držených klientem) u všech finančních nástrojů nabízených v aplikaci zákazníkům ve Spojeném království a EHP.

Revolut, finanční aplikace s více než 40 miliony zákazníky po celém světě, rozšířil svou nabídku investičních příležitostí v Česku o dluhopisy. Investiční služby v EHP poskytuje Revolut Securities Europe UAB (Revolut).

Oznámení přichází v době, kdy nedávný reprezentativní průzkum, který provedla Dynata jménem společnosti Revolut v Česku, ukázal, že až 27 % Čechů vykazuje nízkou toleranci k riziku, což je vede k hledání bezpečnějších investičních možností. Z 15 dotázaných evropských zemí uvedlo v průměru 29 % respondentů, že dávají přednost bezpečnějším investičním možnostem. Kromě toho 24 % Čechů inklinuje k diverzifikaci svých portfolií, přičemž jsou stále otevřeni mírnému riziku.

Dluhopisy se zdají být dobrou startovací pozicí pro ty jednotlivce, kteří mají tendenci být více averzní k riziku, protože dluhopisy nabízejí stabilitu a skvělou příležitost k diverzifikaci portfolia. Dobré úvěrové hodnocení a ochrana proti inflaci dále přispívají k jejich přitažlivosti pro investory, kteří hledají stabilitu a potenciálně spolehlivé výnosy. Vlády i korporace využívají dluhopisy jako prostředek ke zvýšení kapitálu a nabízejí investorům možnost efektivně půjčovat peníze výměnou za pravidelné platby úroků a případné splácení jistiny. Různé typy dluhopisů nabízejí různé rizikové a výnosové profily a podle toho by měly být posuzovány. Výnosy dluhopisů by z nich také mohly udělat dobré zajištění v případě širšího hospodářského poklesu.

Revolut v současné době umožňuje obchodování s téměř 40 firemními a státními dluhopisy a v následujících měsících plánuje tento seznam rozšířit. Minimální částka pro zahájení investování do dluhopisů je 100 $/€, s fixním poplatkem 0,25 % za obchod (min. 1 $/€). Mohou se platit další poplatky.

Jedná se o další krok na cestě k cíli společnosti Revolut, kterým je vybudovat investiční platformu, na které budou moci uživatelé spravovat veškeré své finance na jednom místě. Platforma nabízí třídu mnoha aktiv, má pokrytí na trzích EHP a je vhodná pro pokročilé i začínající uživatele. S přístupem k více než 2 800 společnostem kótovaným v USA a EU a více než 500 ETF mohou uživatelé kontrolovat výkonnost svých investic v reálném čase pomocí živých seznamů sledovaných, obchodních grafů a zpráv z trhu – to vše v aplikaci Revolut.

Začátkem tohoto roku Revolut také odstranil poplatky za úschovu (0,12 % roční tržní hodnoty aktiv držených klientem) u všech finančních nástrojů nabízených v aplikaci zákazníkům ze Spojeného království a EHP společností Revolut Trading Ltd a Revolut Securities Europe UAB.

Rolandas Juteika, Head of Wealth and Trading (EEA):

„Dále rozšiřujeme nabídku investičních produktů v Revolutu o dluhopisy, které jsou skvělým způsobem, jak diverzifikovat investiční portfolio, zajistit se proti nejistotě a generovat fixní příjem. Díky vyšším potenciálním výnosům a výhodám diverzifikace nabízejí dluhopisy zajímavou alternativu pro investory, kteří chtějí budovat bohatství a zachovat kapitál.“

Revolut nedávno představil širokou škálu investičních možností pro své zákazníky v EHP, které jsou dostupné v aplikaci Revolut: Nyní jsou v nabídce Revolutu k dispozici akcie USA, EHP, ETF a nově také dluhopisy. Společnost také představila Obchodování Pro – placené rozšíření, které kromě jiných výhod nabízí přístup k výhodným cenám (např. nižší poplatky a vyšší limity pro velikost pokynů) a dalším analytickým funkcím. Pro méně zkušené investory nabízí Revolut službu Robo poradce, která je nejvýhodnější pro zákazníky, kteří mají omezené nebo žádné zkušenosti s obchodováním, nebo prostě nemají čas na rozsáhlý průzkum a aktivní obchodování.

Investiční služby v EHP poskytuje společnost Revolut Securities Europe UAB („Revolut“), která je investiční společností autorizovanou a regulovanou Litevskou centrální bankou. Stejně jako u všech investic platí investiční riziko. Hodnota investic může stoupat i klesat. Minulá výkonnost, stejně jako hrubý výnos z dluhopisů, není spolehlivým ukazatelem budoucí výkonnosti a společnost Revolut nezaručuje, že bude dosaženo investičních cílů nebo že portfolio bude generovat výnosy. Pokud emitent dluhopisů nesplácí své závazky, můžete přijít o celou investici. Hodnota investice může být ovlivněna kolísáním měny. Informace zde obsažené nejsou osobním doporučením, investičním poradenstvím ani nabídkou k přijetí jakéhokoli investičního rozhodnutí. Další informace naleznete v podmínkách a ujednáních společnosti Revolut, na stránce s nejčastějšími dotazy k poplatkům a v popisu rizik.

  • Investiční průzkum provedla výzkumná společnost Dynata, reprezentativní vzorek zahrnoval 15 000 lidí v 15 zemích (Itálie, Španělsko, Portugalsko, Německo, Rakousko, Švýcarsko, Rumunsko, Bulharsko, Polsko, Maďarsko, Litva, Řecko, Česko, Chorvatsko, Slovensko), z toho 1 000 lidí v Česku (březen 2024).

O REVOLUTU

Revolut je licencovaná evropská banka, která lidem pomáhá vytěžit z jejich peněz maximum. V roce 2015 začala společnost Revolut ve Spojeném království nabízet převody a směnu měn. Dnes více než 40 milionů zákazníků po celém světě používá desítky inovativních produktů Revolutu k provedení více než půl miliardy transakcí měsíčně.

V rámci našich osobních a firemních účtů poskytujeme našim zákazníkům větší kontrolu a bezproblémově spojujeme lidi po celém světě.

www.revolut.com

Zoe.ai nově spolupracuje s prodejcem sportovního vybavení a oblečení Sportisimo

Zoe.ai, technologický startup spadající pod společnost Lundegaard, navazuje spolupráci s lídrem na trhu sportovního oblečení a vybavení v České republice, firmou Sportisimo. Implementací svých chytrých nástrojů umožní Sportisimu lépe porozumět potřebám a preferencím svých zákazníků, a tak zlepšit průběh jejich online nakupování.

Sportisimo je jedním z největších prodejců sportovního vybavení a oblečení ve střední Evropě, který provozuje širokou síť kamenných obchodů a e-shop. Právě v rámci e-shopu Zoe.ai poskytuje Sportisimu nástroj pro analýzu zákaznických dat, automatizaci procesů a personalizaci. Tato spolupráce povede k lepšímu cílení na individuální preference každého z uživatelů a zvýšení spokojenosti zákazníků při nákupu. K analýze dat o chování uživatelů na webových a mobilních stránkách Zoe.ai používá umělou inteligenci, přičemž na základě výsledků následně generuje relevantní doporučení, umožňující plně personalizované nákupní cesty.

„V posledních šesti měsících jsme začali spolupracovat s několika velkými renomovanými e-shopy. Nyní do portfolia klientů, používajících Zoe.ai, přibylo také Sportisimo. Důvěry, kterou tato známá společnost do našeho nástroje vkládá, si opravdu vážíme a věříme, že se již brzy budeme moci pochlubit minimálně stejně kvalitními výsledky personalizace jako evidujeme u našich dalších zákazníků,“ uvedl Michal Krňák, produktový manažer společnosti Zoe.ai.

Levnější, rychlejší a bez omezení. České AppOnFly buduje konkurenci NVIDIA GeForce NOW

Česká konkurence pro globálně úspěšnou herní službu NVIDIA GeForce NOW? Brzy možná realita. Služba AppOnFly zakladatele Václava Svátka, známá streamováním byznys aplikací, se totiž vydává novým směrem. Nabídne službu pro streaming náročných her pro širokou masu lidí. Výhodou má být na rozdíl od NVIDIA levnější pay-as-you-go model založený na principu sdílení grafického výkonu majitelů PC v síti. Uživatelé tak budou moci sdílet svůj GPU výkon v síti, nebo využívat výkon jiných. Navíc má být nabídka her na rozdíl od GeForce NOW zcela v rukou uživatele – není omezená nabídkou společnosti, a hráč si tak bude moci nainstalovat a hrát hru, jakou chce. Společnost proto nyní významně rozšiřuje svůj tým, do kterého nabírá analytiky, testery, designéry i role v marketingu.

„Oblast herního streamingu stále nedosáhla svého plného potenciálu. Navíc jí dominuje jen jedna služba, která má své omezení. Víme, že poptávka po vysoce kvalitním cloud gamingu stále stoupá, a chceme tento stav nabourat. Naše platforma nabídne hráčům možnost hrát, ale i sdílet výkon jejich počítačů pro jiné hráče. Tento systém ve výsledku umožní, že uživatelé budou moci hrát jakoukoli hru, kterou si nainstalují, a nebudou omezeni nabídkou konkrétního počtu her. Model pay-as-you-go je navíc vyjde výrazně levněji,‘‘ vysvětluje zakladatel AppOnFly Václav Svátek.

V případě služeb jako NVIDIA GeForce NOW musejí hráči platit fixní měsíční částku, díky které obdrží přístup k 1 500 hrám. Pay-as-you-go model AppOnFly má hráče vyjít levněji, protože budou platit jen za konkrétní čas strávený hraním. Nový model se má navíc vyhnout také latenci způsobené vzdáleností mezi servery, na kterých hry běží, a počítačem hrajícího uživatele.

Velký tým pro velkou výzvu

AppOnFly tak nyní hledá kandidáty pro širokou škálu pozic: analytiky softwarového vývoje, testery, designéry, ale i marketingové a HR specialisty. Celkově AppOnFly nabírá na osm nových pozic. „Cílem je nastavit nové standardy v oblasti cloud gamingu. Klíčem k našemu úspěchu je vybudovat top tým nadšených profesionálů a myslím, že nabízíme velkou příležitost pro ty, kteří mají vášeň pro herní průmysl a chtějí se podílet na vývoji skutečně nové služby,‘‘ komentuje Svátek.

AppOnFly, založený generálním ředitelem ČMIS Václavem Svátkem, se od svého vzniku v roce 2013 zaměřoval výlučně na streamování byznys aplikací. Myšlenka rozšířit AppOnFly o herní cloud službu ale vzešla také právě ze zkušenosti s původním streamováním aplikací. To totiž začaly používat americké děti k hraní na multiplayerové platformě Roblox.

Více o ČMIS

Technologická společnost ČMIS, která patří k největším českým hráčům na poli hostingu, cloudových a serverových řešení, dokáže svým zákazníkům zajistit, že jejich e-shopy nespadnou a fungují hladce i během špičky, takže nepřijdou o své tržby kvůli výpadkům. Mezi hlavní služby patří hosting aplikačního prostředí pro účetní a obchodní systémy, dále hosting databází, úložišť a privátní cloud pro velké e-commerce hráče, jako jsou Rohlik Group či Shoptet. V neposlední řadě poskytuje jako Microsoft direct partner klientům MSSQL licence za nejvýhodnější cenu na českém trhu a také má nejvýhodnější cenové plány pro službu MS 365.

Plasty se stávají strategickou komoditou. Česko i Evropa mají k plastové samostatnosti blíž než zbytek světa

Čína před nedávnem v rámci obchodní války s EU a USA oznámila začátek antidumpingového šetření dovozu technického plastu kopolymeru z těchto území. Jedná se o reakci na navážení cel na čínské zboží v USA a přehodnocování jejich výše u některých produktů v EU. Zajímavé je, že Čína do obchodní války se Západem zatahuje druh plastu. Ne kvůli kopolymeru samotnému, ale proto, že se plast řadí mezi další obchodně-strategické suroviny a materiály, které si vyžadují pozornost i světových velmocí.

Spotřeba plastů roste a sní i jeho význam

Je to celkem pochopitelné. Plasty jsou v různé podobě součástí prakticky všeho, co používáme: elektronika, auta, vybavení domácnosti, obalové materiály… S jejich neustále rostoucí spotřebou tak roste i jejich význam. Nejenže jich lidstvo ke svému fungování potřebuje stále více, ale spolu s tím roste i nutnost si co nejzodpovědněji a nejefektivněji poradit s plastovým odpadem.

Podle analýzy sdružení Plastic Europe bylo v roce 2022 v Evropě recyklováno jen necelých 28 % plastového odpadu. Téměř 50 % bylo využito tepelně, tedy spáleno ve spalovnách odpadu a cementárnách, a zbytek skončil na skládce. Plast vyrobený z recyklovaných materiálů tvořil pouze necelých 20 % z celkové produkce 54,1 milionu tun plastů v roce 2022.

Plastový odpad jako neřešitelný problém

Nejen evropský plastový odpad se z části vyvážel do asijských zemí, jako je Čína, Indie a další. Jeho stoupající množství odradilo už před lety i tyto země a postupně ho přestaly nebo přestávají odebírat. Evropa je tak stále více nucena najít stabilní řešení, které by jí zajistilo větší soběstačnost ve výrobě a zároveň i likvidaci plastů. A to je dobře, protože vozit plasty v jakékoli podobě přes půl světa jen zvyšuje emise a negativní dopad na životní prostředí.

Tím řešením je opravdová cirkularita a recyklace, při které z plastu vznikne znovu plast. Cesta je to logická, protože tím zabijeme dvě mouchy jednou ranou. Konečně se dostaneme k ekologické likvidaci většiny plastového odpadu. Ten už nebudeme vozit do jiných zemí, platit za jeho likvidaci, ani ho v takové míře skládkovat nebo spalovat. I přes stále se zlepšující technologie a dokonalejší filtry mě nikdo nepřesvědčí o tom, že se z plastu spalovaného v cementárně nedostávají do ovzduší škodliviny. Druhou nespornou výhodou je pak dostatečná zásoba samotného plastu, respektive suroviny na výrobu, a jistá samostatnost v jeho produkci.

Produkci plastů je závislá na (ne)stabilitě na Blízkém východě

Plasty se vyrábějí z ropy, která se kvůli omezeným zásobám stává každým dnem více nedostatkovým zbožím. Největšími hráči v prodejích nebo zásobách ropy jsou navíc často politicky nestabilní země a diktatury a cirkularita plastů nám pomůže se zbavit částečné závislosti na nespolehlivých partnerech, kteří se mohou stát součástí válečných konfliktů nebo převratů.

Mohli jsme to vidět na příklady ruského plynu. V době začátku ruské agrese na Ukrajině se Evropa chtěla odstřihnout od závislosti na ruském nerostném bohatství. Jedním z důsledků bylo samozřejmě zvýšení spotřebitelských cen i dalších výdajů státu. Podle mě bychom proto měli usilovat o větší surovinovou soběstačnost – samozřejmě ne za každou cenu, jako tomu bylo za minulého režimu, ale tam, kde to má smysl a nabízí se to. Možný konflikt na Blízkém a Středním východě může kromě všech hrůz spojených s válkou samozřejmě přinést i dramatické zdražení ropy. A to se nepromítne jen do cen benzínu, ale právě i do cen a dostupnosti plastů, a tím pádem prakticky všeho, co používáme.

Řešení má Evropa na dosah, nachází se v Česku

Jak úplné cirkularity dosáhnout? Samozřejmě by bylo nejlepším řešením snížit používání plastů a tento materiál nahradit za něco udržitelnějšího, ale to se jen tak nestane. Řešení máme ale na dosah. Je jím termochemická recyklace plastů, která dokáže recyklovat drtivou většinu plastového odpadu. Ten se díky procesu pyrolýzy – ta probíhá mimochodem zcela bezemisně – promění na atomy uhlíku a ty na pyrolýzní olej, který je bez přehánění surovinou budoucnosti, protože dokáže ve výrobě plastů plně nahradit ropu. Tím nabízí první opravdovou cirkularitu v recyklaci plastů – nejen vybraných druhů, jako je to v současnosti u PET, ale téměř všech zbývajících druhů. Plastový odpad se tak nemusí spalovat, ale může se přeměnit na olej, ze kterého znovu vznikne plast. A tak pořád dokola.

První a pravděpodobně zatím jediná jednotka fungující v ekonomickém i ekologickém provozu, kterou se nám v Green Future podařilo vyvinout, nestojí ve švýcarském Cernu, ani v oblasti 51 v americké nevadské poušti, ale nedaleko severomoravského Bruntálu a záleží jen na Česku a potažmo Evropě, jak rychle ji dokáže přijmout. Princip technologie je známý desítky let, ale nikdo nepočítal s tím, že se ho podaří z teorie dostat do funkční praxe.

Legislativa na všech úrovních v tomto případě zaspala. V Česku totiž pracujeme na tom, aby mohla naše jednotka do konce roku fungovat v ostrém komerčním provozu, ale ledy by se měly po evropských volbách začít hýbat co nejrychleji i v Bruselu. Máme k dispozici unikátní technologii, která má svým významem promluvit do politicko-hospodářského směřování Evropy, a byla by škoda, pokud by se pro nás nestala prioritou.

Autorem textu je Michal Pivrnec, CEO českého startupu Green Future.

O Green Future:

Green Future založil v roce 2021 za pomoci investorů Michal Pivrnec. V roce 2023 ve Dvorcích u Bruntálu společnost dostavěla první plně funkční jednotku termochemické recyklace na světě, která může fungovat v ekonomickém i ekologickém provozu. Ta v současnosti běží v režimu vědeckého provozu a probíhá schválení komerčního využití. Společnost Green Future plánuje během roku 2024 začít stavět dva recyklační areály v Česku a jeden v Rakousku.

Michal Pivrnec:

Na vysoké škole se zamiloval do šipkového sportu a díky němu provozuje největší e-shop se šipkovým zbožím v Česku. Zabýval se i developerskou výstavbou bytů nebo stavbou vodní elektrárny. Jako lokální patriot ve svém rodném městě koupil historickou továrnu, ve které stále udržuje textilní a kovovýrobu. V roce 2021 k továrně získal i chátrající historickou Hornychovu vilu, kterou si nechal postavit majitel továrny, a v současnosti pracuje na její revitalizaci.

Nečekaný způsob, jak eliminovat kyberbezpečnostní hrozby: automatizace sítí

Počty kyberútoků neklesají a útočníci jsou stále více vynalézaví. Využívají méně obvyklé internetové protokoly nebo útočí přímo na aplikační vrstvě tak, aby efektivně zvýšili dopad jednotlivých útoků. Jak ukazují analýzy české společnosti ComSource, která se zaměřuje na kyberbezpečnost, síťovou infrastrukturu a datovou analytiku, pomáhají jim v tom samy oběti. Firmy totiž často nastavují a spravují své počítačové sítě ručně. Automatizace sítí přitom není jen nástrojem pro úsporu času správců a eliminaci chyb. Dokáže totiž včas odhalit i kyberútok, případně napravit vzniklé škody. Rozvoj využívání umělé inteligence pak tyto možnosti posune ještě na další úroveň.

„Automatizace je často brána jako čistě technická věc týkající se firemních sítí, ale je potřeba se na její možnosti podívat z pohledu kyberbezpečnosti. Hrubou sílu totiž postupně nahradily kvalitnější a často intenzivnější útoky, které dokáží napáchat stejně vysoké, nebo dokonce i větší škody. Zdánlivě slabší útoky se totiž hůře odhalují. A zde se ukazují možnosti automatizace – odhalení toho, že se někdo do sítě dostal, je mnohem snazší a rychlejší. Systém ihned vidí, že se někde stala nečekaná změna a může velmi rychle vše vrátit zpět. S rozvojem umělé inteligence se pak tyto možnosti posouvají ještě dále,“ říká Jaroslav Cihelka, expert na kybernetickou bezpečnost a spolumajitel společnosti ComSource.

Jako prevence před napadením sítě je nutné znát požadovaný stav všech síťových zařízení. Automatizace pak detekuje jakýkoliv rozpor v požadovaném nastavení či činnosti – ať se jedná o výrazné navýšení provozu nebo o abnormální stavy v některé z částí infrastruktury. Následně upozorní na rozdíly a postupuje podle předem připraveného scénáře. Automatizace tak může sama změnit nastavení zařízení do původního stavu, informovat provozní tým nebo tým SOC o podezřelém a neschváleném pokusu o změnu konfigurace sítě. Vše lze samozřejmě provozovat i v hybridním módu, kdy automatizace upozorní na zaznamenané nestandardní chování pracovníka IT dohledu. A ten pak dle své zkušenosti sám rozhodne, o co se jedná a jak dále postupovat.

„Role automatizovaných sítí je ale i přímo v prevenci útoků. Eliminují se díky ní chyby. Při manuálním nastavování se člověk může snadno splést, což může být bezpečnostním rizikem, které se přitom nemusí odhalit hned. Hodí se ale i například v případě, že výrobce některého ze síťových zařízení ohlásí nutnost instalace bezpečnostní záplaty – automatizace může sama prakticky ihned zajistit aktualizaci všech zařízení, i kdyby jich byly stovky ve stovce různých lokalit. S manuálním nastavováním je to neporovnatelné,“ uzavírá Jaroslav Cihelka, expert na kybernetickou bezpečnost a spolumajitel společnosti ComSource.

O společnosti ComSource

Společnost ComSource se v oblasti kybernetické bezpečnosti a síťové infrastruktury pohybuje od roku 2010, od roku 2023 se soustředí i na oblast datové analytiky. Poskytuje vysoce profesionální služby a dodává ta nejlepší infrastrukturní a bezpečnostní řešení on-premise, v cloudu nebo v hybridních prostředích. Díky vlastní laboratoři ComSource vyvinul a dále rozvíjí i vlastní řešení a služby. Nejvýraznější z nich je systém FlowGuard chránící před DDoS útoky. ComSource má CSIRT tým, je aktivním členem AFCEA a projektu FENIX. Společnost má své pobočky v Praze, Brně, Písku a v Bratislavě.

E-commerce poháněná AI. Šest tipů, jak „nakopnout“ svůj byznys

Čísla z trhu předpovídají, že umělá inteligence má potenciál generovat hodnotu odpovídající 2,6 až 4,4 bilionu dolarů ročně. Tedy zisků, kterých firmy mohou dosáhnout jejím zapojením do svých procesů. Boom AI se jednoduše nezastaví a nezbývá než se přizpůsobit. Tedy alespoň pokud se nechcete nechat předběhnout v nikdy nekončícím boji o zákazníky. Jaké jsou ty nejefektivnější způsoby využití umělé inteligence, které už vaše konkurence možná dávno zná? Zeptali jsme se odborníka.

1. TIP: Personalizace, růst o 40 %

Jedním z nejdůležitějších přínosů AI v e-commerce je schopnost personalizovat zákaznickou zkušenost. AI algoritmy analyzují chování a preference zákazníků, což umožňuje obchodníkům poskytovat doporučení na míru. „Když zákazník prochází e-shopem, AI může navrhnout produkty, které by ho mohly zajímat, na základě jeho předchozích nákupů a prohlížení. Tento přístup nejenže zvyšuje pravděpodobnost nákupu, ale také zlepšuje celkovou spokojenost zákazníků,“ vysvětluje David Zelenka z Brila.

Navíc podle dat společnosti McKinsey, firmy, které personalizaci využívají, rostou o 40 % rychleji. A to už je motivace k zapojení AI.

2. TIP: Chatboti a virtuální asistenti

Tyto nástroje poskytují okamžitou podporu zákazníkům, odpovídají na jejich dotazy a pomáhají s jejich problémy při nákupu. V e-commerce nejde o žádnou novinku. Ale moderní AI chatboti mohou provádět komplexní úkoly, jako je doporučování produktů, sledování objednávek nebo řešení reklamací. To vše bez nutnosti zásahu custom care, což šetří čas a snižuje náklady na zákaznickou podporu. „Uplatnění najde AI asistent i na straně firmy, kde může pomoct se správou e-shopu nebo být k ruce zákaznické podpoře. Pomáhat může například s analýzou dat. Funguje jednoduše jako interní chatbot,“ dodává Zelenka.

3. TIP: Optimalizace cen a správa zásob

Díky analýze velkých objemů dat může AI předpovídat poptávku po konkrétních produktech a optimalizovat ceny tak, aby maximalizovala zisk. „Například dynamické cenové modely, které AI využívá, umožňují automatické úpravy cen na základě aktuální poptávky, konkurenčních cen a dalších faktorů. Podobně AI pomáhá při správě zásob tím, že předpovídá, které produkty budou potřeba kdy a kde, což minimalizuje přebytky a nedostatky zásob,“ uvádí konkrétní příklady odborník.

4. TIP: Prediktivní analýza

Pomocí strojového učení a analýzy historických dat mohou obchodníci předvídat budoucí nákupní trendy a chování zákazníků. To jim umožňuje lepší plánování marketingových kampaní, cílení reklamy a optimalizaci zásob. Například AI může identifikovat, které produkty budou v nadcházejících sezónách populární, což obchodníkům umožňuje připravit se na zvýšenou poptávku.

5. TIP: Automatizace marketingových kampaní

Pomocí AI lze vytvářet a spravovat cílené reklamní kampaně, které jsou personalizované pro jednotlivé segmenty zákazníků. „AI může analyzovat data z různých marketingových kanálů a určit, které kampaně jsou nejefektivnější pro konkrétní cílovou skupinu. To umožňuje obchodníkům lépe investovat do marketingu a dosáhnout vyšší návratnosti investic,“ dodává Zelenka z Brila.

6. TIP: Zlepšení zákaznické podpory

AI může zlepšit i tradiční formy zákaznické podpory. Například analýza sentimentu umožňuje AI identifikovat nálady zákazníků z jejich zpětné vazby a sociálních médií. Tímto způsobem mohou obchodníci rychle reagovat na negativní recenze nebo problémy, což zlepšuje celkovou reputaci značky a zvyšuje loajalitu zákazníků.

Bonus: Na co být připraveni? Hlasoví boti jako vrchol custom care

Hlasoví asistenti tvoří nedílnou součást našeho každodenního života už dnes. Známe Siri, Alexu, Cortanu. Zmínit musíme i ChatGPT-4o, za kterým stojí OpenAI. Ten kromě jiných funkcí nativně zpracovává, co slyší, a stejně tak reaguje i zvukem. Oproti jiným hlasovým botům přeskočil proces zaznamenávání hlasu do textu a opačně, což je zásadní posun ve vývoji hlasových botů. Technologie stojící za těmito hlasovými asistenty umělé inteligence se bude jen zdokonalovat a vytvoří bezproblémový hlasem ovládaný zážitek, který ovlivní nákupní chování zákazníků.

​​O Brilo Teamu

Brilo je zkušený průvodce digitálním světem, který pro značky nachází řešení přinášející zvýšení tržeb téměř deset let. Agenturu založenou v Českých Budějovicích dnes tvoří tým poskládaný z více než 60 odborníků. Utvářejí webové stránky a e-shopy, dělají online marketing a branding. Mezi jejich klienty patří například Orsay, Zoot, Bibloo, Lesy ČR, Grada či skupina CS Apparel Group a.s., pod kterou spadají značky jako GAP, Celio nebo Under Armour. V Českých Budějovicích navíc provozují coworkingové prostory Dev Hub.
Více na https://www.brilo.team/.

Slavnostní křest komentáře k Zákonu o trestní odpovědnosti právnických osob

Dne 13. června 2024 proběhl v prostorách advokátní kanceláře Dentons slavnostní křest třetího podstatně přepracovaného a doplněného vydání komentáře k Zákonu o trestní odpovědnosti právnických osob vydaného nakladatelstvím Wolters Kluwer.

Na komentáři se autorsky podíleli Jaroslav Fenyk, emeritní místopředseda Ústavního soudu, působící aktuálně na pozici Of Counsel v pražské kanceláři Dentons, Ladislav Smejkal, jeden ze dvou vedoucích partnerů a vedoucí trestněprávní praxe pražské kanceláře Dentons, a advokátka Irena Bílá.

Úvodního slova a samotného křtu se ujal předseda Nejvyššího správního soudu ČR Karel Šimka.

Křest proběhl za přímé účasti partnerů advokátní kanceláře Dentons, nakladatelství Wolters Kluwer a dalších pozvaných hostů.

Třetí přepracované a doplněné vydání komentáře reaguje na legislativní změny, které v průběhu tohoto období přinesly zásadní změny základů trestní odpovědnosti právnických osob, a to jak z pohledu výčtu trestných činů, jichž se může právnická osoba dopustit, tak i z pohledu přičitatelnosti trestných činů právnickým osobám. Byla doplněna právní úprava vyvinění se z trestní odpovědnosti právnických osob a v kontextu s novou úpravou správního trestání podle nového přestupkového zákona se částečně změnil i vztah správního trestání a trestní odpovědnosti právnických osob.

Autoři komentáře uvádějí rozhodovací praxi soudů, ale rovněž si všímají i názorů publikovaných v jiných komentářích či učebnicích, komentují aktuální právní názory v článcích a reflektují zajímavé podněty získané autory komentáře v rámci jejich činnosti jak přednáškové, tak publikační, ale i výkonu každodenní právní praxe.

Součástí publikace je opět příloha – Modelová interní opatření k předcházení trestné činnosti právnické osoby. I tuto přílohu autoři doplnili, a to o příklady řešení vzniklých situací, tzv. compliance management systém.

Knihu lze zakoupit zde: Zákon o odpovědnosti právnických (wolterskluwer.cz)

O Dentons

Advokátní kancelář Dentons zastoupená ve více než 80 zemích světa pomáhá rozvíjet, chránit,

provozovat a financovat vaši organizaci poskytováním jedinečných globálních i úzce lokálních právních řešení. Polycentrický přístup, orientace na smysluplné cíle a aktivní uplatňování principů inkluze, rozmanitosti, rovnosti a trvalé udržitelnosti nám umožňují soustředit se na to, co je pro vás nejdůležitější. www.dentons.com

OMV modernizuje svou maloobchodní síť ve střední a východní Evropě a představuje novou identitu značky

  • Během následujících 3 let proběhne rebranding přibližně 1 000 čerpacích stanic v 7 zemích včetně České republiky
  • Identita značky vychází z maloobchodní marketingové strategie OMV: stát se preferovaným partnerem pro současnou i budoucí udržitelnou mobilitu
  • Forward for Good: Nová firemní identita OMV se zaměřuje na udržitelnou mobilitu a cirkulární ekonomiku

OMV posouvá transformaci své značky do další fáze. Představila novou korporátní identitu, kterou během následujících 3 let nasadí v sedmi zemích – Rakousku, Rumunsku, Maďarsku, Slovensku, České republice, Bulharsku a Srbsku. Nová vizuální podoba vystihuje strategické zaměření společnosti, které na první místo klade udržitelnou energii, udržitelnou mobilitu a udržitelný životní styl pro každého.

Inovované logo a vizuální podoba se objeví na kontaktních místech OMV zaměřených na segment B2B (business to business) i B2C (business to consumer). Nový design bude postupně zaváděn na přibližně 1 000 čerpacích stanicích OMV, které obsluhují více než 650 000 zákazníků denně. Identita značky bude použita i v rámci rychle se rozšiřující sítě EV nabíječek eMotion, během 3 let se aktualizace dotkne přibližně 1,5 milionu aplikací loga. Transformace začíná na digitálních platformách, v první řadě na webu skupiny OMV new.omv.com, a bude pokračovat rebrandingem aplikací OMV MyStation a eMotion, které využívá napříč regionem CEE víc než 1 milion uživatelů.

„Hlavní náplní práce OMV Retail je udržovat lidi v pohybu. Přitom se snažíme předvídat budoucí potřeby a očekávání zákazníků a nabízet inovativní, udržitelná a digitální řešení. Nová identita naší značky a slogan ‚Forward for Good‘ zdůrazňují firemní strategii, celkovou transformaci a ukazují naši vizi orientovanou na budoucnost,” komentuje rebranding Daniel Vasilache, Country Retail manager OMV Česká republika.

Dosavadní vizuální identitu z roku 1995 nahradí komplexní inovovaná strategie značky a nový branding. Základním prvkem nového loga je ikonický symbol představující OMV jako společnost působící napříč oblastmi chemikálií, paliv a energií s výrazným zaměřením na udržitelnost a cirkulární ekonomiku. Nová identita vychází z dědictví značky, vyjadřuje pokrok a vytyčuje cestu do budoucnosti. Barvy nového designu přitom navazují na původní odkaz a historii značky. Přizpůsobení základní barevné palety vytváří jasnější akcent a vyzařuje budoucí a moderní základ založený na digitální oblasti.

O společnosti OMV Aktiengesellschaft

V OMV znovu vynalézáme základy pro udržitelný život. OMV přechází na integrovanou udržitelnou společnost podnikající v oblastech chemického průmyslu, paliv a energetiky se zaměřením na řešení oběhové ekonomiky. V rámci postupného přechodu na nízkouhlíkové hospodářství se OMV snaží nejpozději do roku 2050 dosáhnout „čisté nuly“. V roce 2023 dosáhla tržeb ve výši 39 miliard eur a na nejrůznějších pozicích zaměstnávala po celém světě přibližně 20 600 pracovníků. Akcie OMV jsou obchodovány na Vídeňské burze cenných papírů (jako OMV) a v USA v rámci American Depository Receipts (jako OMVKY). Další informace jsou k dispozici na stránkách www.omv.com.

Stíhačka, foodtruck nebo postavy inspirované těmi ze Star Wars. Tohle všechno se dá vyrobit z vlnité lepenky

Obaly už dávno nejsou pouze schránkou na produkt, ale tím, co prodává. Vlnitá lepenka je známá především jako udržitelný trend v obalovém průmyslu. Její využití ale mnohé překvapí. Nejde jen o další kus papíru, ale kvalitní ekologický materiál, ze kterého lze vyrobit téměř cokoliv. Často jde přitom o věci, které by vás vůbec nenapadly. O tom vás přesvědčí společnost THIMM, která se dlouhodobě věnuje výrobě obalů právě z vlnité lepenky. Nejde jen o krabice, ale také puzzle, food trucky nebo třeba celý stánek. Společnost zašla ale ještě dál a z materiálu se jí podařilo vyrobit dokonce zbroj a stíhačku na Comic-Con.

„Ne nadarmo se říká, že obal dnes prodává produkt. K výrobě se tak snažíme přistupovat kreativně a neustále přicházet s novými nápady, jak naše obaly ještě vylepšit. Snažíme se je dělat přímo na míru potřebám našich zákazníků. Díky flexibilitě vlnité lepenky jako materiálu můžeme poměrně hodně experimentovat s našimi designy, díky čemuž se nám potom daří přicházet na neotřelá řešení, které potom sbírají ocenění nejen v Česku, ale i v zahraničí,” říká Martin Hejl, CEO společnosti THIMM, jednoho z největších výrobců obalů v Česku.

Společnost se ve svém závodě ve Všetatech zaměřuje na výrobu a produkci obalů všech velikostí. Má vlastní úsek vývojářů a designérů obalů, jejichž práce je přinést na svět nové, neobvyklé designy. Jedním takovým jsou například malé foodtrucky pro Royal Jerky, které hravou formou vyzdvihují jedinečnost a kvalitu samotného produktu. „Díky technologii digitálního tisku jsme zvládli navrhnout a vyrobit foodtrucky v různých designech, pro různá období. Konstrukce a tvar byly zadání Royal Jerky, kteří obalem chtěli vzbudit dojem, že si zákazník kupuje produkt ve foodtrucku, které značka využívá na různých akcích a festivalech. V THIMMu jsme si navíc vědomi toho, že první dojem hraje klíčovou roli, a tak vyrábíme obaly, které lidi osloví, zapamatují si je a zvyšují tak povědomí o značce,” říká Hejl.

Z lepenky už ale dnes nejsou pouze krabice, ale také stíhačka nebo speciální cosplay zbroj pro Ecoloriana, kterou společnost THIMM vytvořila v rámci své unikátní prezentace na největší akci pro fanoušky komiksů, her, filmů a seriálů pražském Comic-Conu. „Chtěli jsme vytvořit něco neotřelého, a tak jsme společně s Ondrou Hájkem z agentury BGRAM vytvořili postavu inspirovanou světem Star Wars, který má u nás ve firmě mnoho fanoušků. Design zbroje vychází z obleků mandalorských válečníků a jde kompletně zrecyklovat. Jako společnost razíme dlouhodobě hodnoty udržitelnosti a ekologické podnikání, z toho je potom odvozené jméno Ecolorian,” říká Hejl.

THIMM se také dlouhodobě snaží hravou formou představit výhody udržitelných materiálů i těm nejmenším. Pro děti a celé rodiny proto vytváří různé skládačky a puzzle. U jejich sestavování se tak opravdu sejde celá rodina. Příkladem je desková hra PSINA, která se nově zařadila do světa stolních her nejen svým obsahem, ale i jedinečným designem. „Neotřelý obal pro hru jsme vytvořili díky unikátní technologii laserového výseku a digitálnímu tisku, který nám umožnil zaměřit se na každý specifický detail a doslova do obalu vyrýt název deskové hry. Úkolem byl zábavný obal, díky kterému hru nezastrčíte do poličky, ale naopak si ji vystavíte,” vysvětluje Hejl.

Společnost THIMM se však dlouhodobě věnuje také výrobě stánků. Naposled se jednalo o jogurtový bar pro Yoggies pro veletrh For Pets, který je celý z vlnité lepenky, která kromě toho, že je velice tvárná je také recyklovatelná. Obaly vytvořila také pro Manufakturu nebo T-Mobile, kde opět využila technologii digitálního tisku, který byl pro tato menší balení nejlepší volbou v poměru ceny/kvality.

O společnosti THIMM

Společnost THIMM je významným poskytovatelem řešení pro obaly a distribuci zboží. Portfolio udržitelných řešení zahrnuje přepravní a prodejní obaly z vlnité lepenky, kvalitní prodejní stojany (displeje) a tiskové produkty pro další průmyslové zpracování. Inovativními, jednoduchými a udržitelnými řešeními pomáhá společnost Thimm svým zákazníkům se na trhu odlišit a vytvářet individuální značku. Tento rodinný podnik přitom na své strategické cestě „Thimm 2030“ předvídá ekonomické, ekologické a sociální výzvy budoucnosti a řeší je. Cílem společnosti Thimm je nabízet zákazníkům vždy nejjednodušší a nejlepší řešení. Tato zásadní orientace na zákazníka je hnacím motorem inovací a průkopnického ducha společnosti. Společnost Thimm proto důsledně investuje do rozvoje tržního zastoupení a inovativních technologií pro příští generaci. Rodinný podnik založený v roce 1949 v současné době zaměstnává přibližně 2 500 zaměstnanců v 13 závodech v Německu, Francii, Polsku, Rumunsku a Česku a v roce 2022 dosáhl ročního obratu přes 723 milionů eur.

 

Exit mobile version