Ambasadorem Swappie se na Slovensku stal Yaksha

Finská společnost Swappie, která vykupuje, repasuje a prodává iPhony, navázala dlouhodobou spolupráci s Michalem „Yakshou“ Novotným. Cílem spolupráce je motivovat veřejnost k udržitelnějšímu nákupu smartphonů, pomoci tak snížit negativní dopad elektroodpadu na životní prostředí a také informovat publikum o možnostech prodeje použitých telefonů. Až 64 % lidí si totiž starý telefon nechává, aniž by jej jakkoli využívali.

Yaksha byl úspěšným thaiboxerem, populárním DJem, postavil kreativní dům a hudební vydavatelství, které pomáhá hip-hopovým interpretům. Založil label F*CK THEM, pod kterým působil v americký rapper Tekashi 6ix9ine nebo například Gleb. Aktuálně se soustředí na sport, běhá, plave, jezdí na kole. Vytvořil rozsáhlou komunitu běžců LOVE THEM RUNNING CLUB, která se rozrůstá za hranice Slovenska, nejen do Čech, ale i do dalších zemí. Sto deseti tisícům sledujících na svém Instagramu nabízí kreativitu, která je zajímavá vizuálně i obsahově.

Se Swappie podepsal spolupráci na rok. Yaksha společně se svou kreativní skupinou LOVE THEM WORK[s] vytváří pro Swappie několik výstupů, které představí hlavní benefity služby přes komunikační kanály Swappie, ale i pomocí Yakshova instagramového profilu.

Swappie je celoevropský projekt, který nabízí nákup telefonu bez rizika, v ověřeném e-shopu, s roční zárukou. V mnoha evropských zemích získává nový trend v nakupování použitých a repasovaných věcí a elektroniky na čím dál větší popularitě, protože přispívá ke snížení uhlíkové stopy i k úspoře přírodních zdrojů. Společnost oslovila Yakshu s nabídkou na spolupráci, protože prostřednictvím svého veřejného působení zastupuje kulturu, která je finské společnosti Swappie blízká. Chceme s naší značkou spojit Yakshovu schopnost měnit sebe, svůj způsob života a lidi ve svém okolí k lepšímu. Swappie svým cirkulárním obchodním modelem pomáhá předcházet tvorbě elektroodpadu, zlepšuje stav životního prostředí a šetří přírodní zdroje. Yaksha jako trendsetter ukáže svým followerům reálnou možnost pro pozitivní změnu,” vysvětluje výběr influencera Christoph Lau, regionální manažer Swappie pro střední a jižní Evropu.

Úspěšnou spolupráci si Swappie a Yaksha vyzkoušeli už na jaře, kdy Yaksha absolvoval cestu do finského Laponska. Na zážitkovém pobytu, kam Swappie pozvalo vícero influencerů z celé Evropy, si vyzkoušeli, že kvalita fotografování severské přírody je stejná s repasovaným i s novým iPhonem. Mimo pozorování polární záře a jízdy psím spřežením absolvovali fotografický kurz nebo přednášku o křehkosti místního ekosystému. „Repasování smartphonů, které Swappie nabízí, mi dává smysl a chci ho podpořit. Sám jsem si nechával své staré iPhony jako zálohu, ale nikdy jsem se k nim nevrátil. Je rozumné je posunout dál, aby ještě někomu sloužily,” uvedl ke spolupráci Yaksha.

O společnosti Swappie

Swappie, největší evropský prodejce repasovaných iPhonů, je přední internetovou destinací pro prodej a nákup repasovaných smartphonů. Jejím posláním je poskytnout lidem způsob výměny jejich telefonů, který je vysoce kvalitní, cenově dostupný a šetrný k životnímu prostředí. Swappie v současné době působí v celé Evropě, včetně České republiky, Švédska, Itálie a Německa. V roce 2022 se společnost rozrostla o tržby ve výši 208 milionů eur a od svého založení v srpnu 2016 se Swappie stala jednou z nejinovativnějších a nejrychleji rostoucích společností v Evropě, rozšířila svůj tým na více než 800 zaměstnanců a od investorů doposud získala 171 milionů dolarů (149 milionů eur).

Další informace naleznete na adrese: www.swappie.com

Pluxee udává tón v udržitelnosti

Již čtvrtým rokem motivuje k recyklaci benefitních karet. Třikrát jako Sodexo, letos ale poprvé jako Pluxee. Největší poskytovatel zaměstnaneckých benefitů vyzval opět držitele plastových benefitních karet, aby je vrátili. Výsledkem je rekordních 11 072 vrácených karet, které tak najdou další využití. Navíc z každé vybrané karty Pluxee věnuje 10 Kč Nadaci Partnerství, která v rámci programu Sázíme budoucnost vysazuje stromy po celé republice.

 „Těší nás, že se v letošním roce podařilo vybrat skoro dvakrát více karet než loni a my můžeme podpořit výsadbu stromů částkou 110 720 Kč,“ říká Tereza Knířová, tisková mluvčí Pluxee. „Celkově jsme za 4 roky trvání projektu vybrali více než 30 tisíc plastových karet a přispěli tak k ochraně přírody částkou bezmála 320 tisíc korun. Vybrané prostředky budou použity na podporu komunitních výsadeb pořádaných na podzim po celé České republice. „Novinkou je rozšíření grantové výzvy Sázíme budoucnost o další adaptační opatření. Aktivní starostové, školy a spolky si letos mohou požádat o příspěvek nejen na výsadbu, ale také na tvorbu travních pásů a mezí, úpravu drobných vodních toků, studánek a pramenů či obnovu polních cest. Věříme, že širší škála opatření pozitivně přispěje k našemu cíli, kterým je zvýšit odolnost krajiny a umožnit půdě zadržovat více vody a také podpořit biodiverzitu. Výzva je otevřená do konce července, podrobnosti najdete na webu Nadace Partnerství,“ upřesňuje Alena Poledňáková, vedoucí iniciativy Sázíme budoucnost.

Inspirace pro další firmy

Projekt za roky trvání získal velké pozitivní ohlasy u firem i jejich zaměstnanců. Letos se zapojily přední české firmy, jako jsou Komerční banka nebo Škoda Auto společně s Odbory KOVO. „Jsme rádi, že jsme našim zaměstnancům pomohli podpořit životní prostředí. Během pár měsíců se nám podařilo vybrat zpět 4 504 karet s propadlou platností. Díky našim kartám tak Pluxee daruje na výsadbu stromů po celé republice 45 040 Kč,“ říká Jaroslav Povšík, předseda podnikové rady.

Co se s vrácenými plastovými kartami stane dál?

„V Pluxee klademe na udržitelnost velký důraz, jeden z našich hlavních závazků je být do roku 2035 uhlíkově neutrální. Proto jsme i u vrácených karet hledali řešení, které by přineslo další využití,“ vysvětluje Tereza Knířová. V předchozích dvou letech spojili své síly se společností Plastmakers, která z použitého plastu vyrábí například obroučky slunečních brýlí, stojánky na mobily, obaly na květináče a také nábytek s originálním designem. „Předloni jsme se rozhodli vyrobit z karet lavičku, o kterou projevilo zájem dopravní hřiště Technopark v Liberci,“ doplňuje Knířová. A co z karet vznikne letos? Pluxee chce dát příležitost mladým umělcům, a tak oslovilo studenty Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze. „Do konce léta nám mohou zasílat své návrhy, jak karty 100% ekologicky zrecyklovat v uměleckém díle. My jim za to nabízíme finanční podporu a odměnu ve formě našich benefitů. Těšíme se na zaslané nápady a samozřejmě budeme veřejnost informovat, jaký projekt jsme vybrali a kde bude třeba k vidění,“ uzavírá Tereza Knířová.

O nové značce Pluxee

Od ledna 2024 se Sodexo Benefity v České republice přejmenovalo na Pluxee. Sodexo Benefity, přední světový partner v oblasti zaměstnaneckých benefitů a angažovanosti, dostává nové jméno Pluxee proto, aby lépe pomohl firmám se změnami na pracovním trhu a s očekáváním jednotlivých zaměstnanců v oblasti well-beingu a pracovního naplnění a aby podpořil svou strategii růstu prostřednictvím vytvoření větší hodnoty pro všechny cílové skupiny. Přijetím nové identity se chce Sodexo Benefity výrazněji odlišit od konkurence na mimořádně dynamickém trhu.

Pluxee umožní svým klientům podporovat značku zaměstnavatele tím, že svým zaměstnancům nabídne inovativní a personalizovaná řešení, a to tváří v tvář velkým změnám na pracovním trhu. Cílem Pluxee je pomoci každému zaměstnanci užívat si více toho, na čem mu skutečně záleží.

Více informací zde: https://blog.sodexo.cz/sodexo-benefity-se-stane-pluxee

AI recepční slibují zefektivnění firemních procesů. Lidský faktor však zatím nenahradí

Raketový nástup umělé inteligence nevyhnutelně ovlivňuje tradičnější služby facility managementu, včetně recepčních služeb. Recepční s umělou inteligencí slibují zvýšenou efektivitu, nižší náklady a nepřetržitý provoz. Vstup AI recepčních na trh nabízí firmám a hotelům příležitost snížit provozní náklady až o 30 % oproti tradičním lidským recepčním a současně zlepšit zákaznický servis a spokojenost.

Při vstupu do OKIN Facility si kromě tradiční recepce ihned všimnete i nové AI recepční, kterou inovační tým společnosti nově testuje a zkoumá její možnosti využití v rámci facility managementu. Jedná se zatím pouze o prototyp, v blízké budoucnosti by ji však OKIN Facility chtěl nabízet v rámci svých služeb. Trend AI recepčních je přitom znatelný a některé světové firmy ji již aktivně používají. Taková recepční zvládne spravovat příchody a odchody návštěvníků, poskytuje navigační informace, organizuje schůzky a informuje zaměstnance o příchodu návštěvníků. V případě nouze poskytuje důležité informace a pokyny k zajištění bezpečnosti a koordinace.

„Recepční s umělou inteligencí pracují nepřetržitě 24 hodin denně, 7 dní v týdnu a zajišťují, že návštěvníci a klienti jsou vždy přivítáni a obslouženi bez ohledu na denní dobu. Nahrazením lidských recepčních společnosti výrazně snižují náklady na pracovní sílu, včetně mezd, benefitů a nákladů na školení. Tyto systémy navíc poskytují konzistentní služby bez variability lidského výkonu, čímž snižují pravděpodobnost chyb při řízení návštěvníků. Mnohé z nich komunikují ve více jazycích, takže jsou ideální pro podniky s různorodou klientelou,“ říká Martin Polepil, technologický ředitel společnosti OKIN Facility.

I když AI recepční výrazně přispívají k úsporám a efektivitě, absence osobního přístupu a empatie může být pro některé zákazníky nevýhodou. Počáteční náklady na zavedení systémů AI mohou být značné, včetně hardwaru, softwaru a integrace se stávajícími systémy. Technické problémy mohou narušit provoz a vyžadovat specializovanou podporu. „V současné době umělá inteligence na recepci nemůže vyřešit žádný problém, a tak s ní pracujeme v rámci interního testování, abychom zefektivnili první kontakt se zákazníkem. Je to první díl skládačky založený na datech a přednastavených tocích. Jejím cílem není vyřešit každý problém, ale pouze ty, které obsahují opakující se vzorce,zdůrazňuje Martin Polepil.

Přestože je třeba řešit určité výzvy, přínosy výrazně převažují nad nevýhodami. Zavedením AI technologií může společnost získat konkurenční výhodu a podporovat růst a úspěch v digitálním věku. Dnes už je například možné propojit AI recepční k IoT (Internet of things) technologiím, jako jsou klimatizace nebo osvětlení, a recepční tak může ovládat teplotu v místnosti či nastavit čas, kdy se mají světla rozsvítit či zhasnout, což výrazně usnadňuje provoz a šetří energie.

V České republice už existují firmy a hotely, které začaly využívat recepční ve formě umělé inteligence, ale zatím jen pro základní úkoly, jako je uvítání hostů nebo poskytování základních informací. V oblasti facility managementu však AI recepční zatím příliš integrované nejsou. „AI systémy zatím nenahradí lidské recepční, ale budou doplňovat jejich práci, což umožní personálu soustředit se na složitější a hodnotnější úkoly. Spolupráce mezi lidmi a AI vytvoří efektivnější a příjemnější prostředí pro všechny,říká Polepil.

V budoucnu budou AI recepční ještě sofistikovanější a lépe integrovány do správy objektů. Pokroky v umělé inteligenci a strojovém učení umožní těmto systémům zvládat složitější úkoly a zlepšit rozhodovací schopnosti. S poklesem nákladů na technologie budou AI recepční přístupnější širšímu spektru podniků, včetně malých a středních firem. Budoucí vývoj se zaměří také na bezproblémovou integraci s dalšími systémy správy budov, čímž vznikne ucelený a efektivní provozní ekosystém.

O OKIN Facility

OKIN Facility je nadnárodní poskytovatel integrovaného facility managementu. Společnost vznikla v roce 1993 a aktuálně působí v šesti evropských zemích: v České republice, Polsku, Rumunsku, Bulharsku, na Slovensku a Ukrajině. Veškeré své technologické a softwarové nástroje využívá k řízení efektivity svých zkušených týmů. Společnost má vlastní HelpDesk systém, který umožňuje stálou komunikaci s klienty. V oblasti technické správy si tato firma vyvinula aplikaci DRIVE!, která efektivně řídí všechny činnosti probíhající u zákazníků. OKIN Facilitysi zakládá na inovativním přístupu a neustálém zlepšování kvality svých služeb. Je členem mezinárodní aliance European Customer Synergy. Aktuálně spravuje více než 9 000 objektů.

Cookies třetích stran v Google Chromu zůstávají. Co to znamená pro e-commerce?

Prohlášení společnosti vshosting

Nedávné rozhodnutí společnosti Google ponechat podporu cookies třetích stran v prohlížeči Chrome přináší důležité změny pro celý e-commerce sektor. Pro naši společnost, která poskytuje managed hosting pro více než 60 % e-commerce v České republice, je tento vývoj zásadní.

Cookies třetích stran jsou klíčové pro personalizaci reklamy, sledování výkonu kampaní a zlepšování uživatelské zkušenosti. Rozhodnutí Googlu umožní e-commerce firmám nadále efektivně využívat tyto technologie, což je zvláště důležité pro optimalizaci marketingových strategií a udržení konkurenceschopnosti.

Lucie Rybičková Javorská, marketingová ředitelka společnosti vshosting, k tomu dodává: „Rozhodnutí Googlu prodloužit podporu cookies třetích stran je pro naše klienty zásadní a pozitivní zprávou, protože mnoho našich klientů využívá cookies třetích stran k optimalizaci svých marketingových strategií. Tento nečekaný vývoj situace poskytuje firmám více času na přípravu a přizpůsobení se novým technologiím bez náhlých přerušení v jejich marketingových aktivitách.”

 

I Češi mají svůj globální fintech. Přes PayPipes brněnských Purple měsíčně proteče téměř 350 milionů korun

Z Brna vzniká globální fintech PayPipes, který obchodníkům z celého světa díky agregaci platebních systémů pomáhá eliminovat rizika výpadků jednotlivých poskytovatelů i zvyšovat zisky díky lepším konverzím. Technologie, která donedávna sloužila pouze firmám ze skupiny Purple a jejich partnerským subjektům, se nedávno otevřela veřejnosti a fintech plánuje, že měsíční objem transakcí do roka vyroste z aktuálních 350 milionů korun na dvojnásobek. Aktuálně skrze platformu PayPipes probíhá měsíčně přes 35 000 transakcí z různých koutů světa.

Ochrání obchodníka vůči výpadkům i nečekaným změnám podmínek

Poslední krok nákupu, kdy zákazník platí svou objednávku, rozhoduje o úspěchu obchodníka. Pokud je platba neintuitivní, chybí lokálně důvěryhodné platební metody nebo platba z jakýchkoli důvodů selže, obchodník přichází o tržbu a dost často také o zákazníka. Nespolehlivost externích platebních řešení přidělávala svého času problémy také brněnské skupině Purple.

Ačkoliv doma zatím není skupina Purple široce známá, na globálním trhu si vydobyla uznání svými technologiemi pro trading. Z její dílny pochází úspěšná brokerská společnost Purple Trading, která nabízí obchodování s měnovými kurzy a komoditami, nebo edukační a evaluační platforma Fintokei, která dobyla japonský trh a expanduje již i v Evropě.

„Za naši historii se nám opakovaně stalo, že nám poskytovatel platebních služeb své služby z různých důvodů ukončil nebo zásadně změnil podmínky. Migrace na novou platební bránu trvala týdny, což naše podnikání výrazně poškodilo. Velké škody a ztráty navíc samozřejmě může způsobit i prostý výpadek na straně poskytovatele, což se zkrátka stává,“ popisuje David Kašper, spoluzakladatel a CEO Purple Holding.

Proto se v Purple nejdříve v roce 2019 rozhodli kapitálově podpořit a později odkoupit startup, který ideálně doplnil a posílil ekosystém jejich služeb. PayPipes umožňuje obchodníkům, jako jsou e-shopy nebo tržiště, aby si napojili hned několik regulovaných zpracovatelů platebních karet, a tím se zbavili závislosti pouze na jednom z nich. Obchodník si poté může pomocí takzvaného routingu dle vlastního uvážení rozdělovat konkrétní objemy transakcí mezi jednotlivé poskytovatele a optimalizovat tak toky peněz na základě poplatků jednotlivých bran za zprocesování transakce nebo třeba míry úspěšnosti akceptace transakcí.

„Náš systém dává obchodníkům větší kontrolu, flexibilitu a jistotu, že se neuzavře do technologie jednoho zpracovatele karetních transakcí. Pokud pak v budoucnu potřebuje platebního poskytovatele změnit nebo přidat dalšího, zákazník to vůbec nepozná. Benefitem je pak jistě také to, že při nárůstu objemu transakcí má obchodník výrazně lepší pozici při vyjednávání o poplatcích,” říká Ondřej Faldyna, vedoucí PayPipes týmu.

Konverze jako klíč k úspěchu

Jedním z hlavních cílů PayPipes je zvyšovat obchodníkům konverzní poměry, protože právě konverze je jedním z hlavních měřítek úspěchu každého obchodníka. Schopnost přetavit návštěvníka webu v zákazníka závisí nejen na rychlosti a uživatelské přívětivosti nabízených platebních metod, ale také na tom, jak relevantní je paleta nabízených platebních metod pro zákazníka v dané oblasti. Různé platební metody jsou totiž různě oblíbené napříč jednotlivými trhy, kde obchodníci působí, a liší se i jejich spolehlivost při placení z různých zemí či bank.

„Zvládáme i takzvané kaskádování. V případě, že u jednoho zpracovatele karet transakce z nějakého důvodu neprojde, aktivuje se služba dalšího zpracovatele v pořadí, kde je již transakce často úspěšná, čímž obchodník neztrácí svého platícího klienta, kterému by se příště do platby už nemuselo chtít a raději by šel jinam. To zvyšuje výnosnost pro obchodníka. Mezinárodním obchodníkům navíc zajišťujeme širokou škálu lokálních platebních metod, jako jsou bankovní převody nebo různé místní elektronické peněženky,“ líčí CEO Purple Holding David Kašper.

Vysoké zabezpečení i unifikované API či pluginy

Důležitou výhodou PayPipes pro obchodníka je snadná integrace. E-shopy a tržiště mohou PayPipes snadno napojit díky jednomu unifikovaném API či pluginu. Stačí jediná integrace PayPipes a vše další se již řeší přímo na úrovni PayPipes. V rámci uchování, zpracování i předávání karetních dat jsou navíc dodrženy bezpečnostní standardy PCI DSS.

“Pokud obchodník plánuje mít více platebních poskytovatelů, které chce integrovat pomocí API, dokáže PayPipes ušetřit náklady za integrace a následnou údržbu. Namísto integrace s několika platebními poskytovateli se propojí pouze s platformou PayPipes, která řeší vše ostatní,” říká Ondřej Faldyna, vedoucí PayPipes týmu.

Skupina Purple operuje ve stovce zemí světa a denně provede přes 400 tisíc různých finančních transakcí. Od roku 2007 se skupině Purple podařilo z nuly postavit několik regulovaných brokerů, platební instituci, venture fond s vlastním kapitálem a investicí do více než 20 firem s aktuální valuací přes 20 milionů eur, a skupinu o cca 250 lidech s firmami na mnoha místech po světě.

O skupině Purple:

Skupina, která dnes funguje pod názvem Purple Holding, je společným dílem zakladatelů Davida Kašpera, Jakuba Nytry a Filipa Řehoře. Od svého počátku v roce 2007 se skupina zaměřuje na vývoj technologií pro forexové brokery. Tyto aktivity sdružuje pod hlavičkou Purple Technology a obsluhuje s nimi zákazníky ve více než 100 zemích světa. Aktuálně obsahuje skupina Purple několik regulovaných brokerů, platební instituci, venture fond s vlastním kapitálem a dobročinnou nadaci. Skupina má cca 250 lidí a firmy na mnoha místech po světě. To vše častokrát s vlastní technologií a silnou synergií mezi těmito entitami.

Když obyčejný stan nestačí. Česká firma přináší netradiční luxusní ubytování pro náročné hosty F1

Už tento týden se fanoušci Formule 1 sjedou z celého světa do Spa, kde se 28. července závodníci F1 utkají o Velkou cenu Belgie 2024. Česká firma poskytne zapáleným fanouškům rychlých aut možnost ubytování v luxusním stanovém hotelu s kapacitou až 5 tisíc osob. Kromě jedinečné příležitosti zažít evropský závod se sprintem i v roce 2025 se mohou těšit na 360stupňový servis, čisté WC, horké sprchy a přátelský personál. Letošní sezónu uzavřou GPtents v srpnu ve Spielbergu při závodech MotoGP 2024.

Velké sportovní akce v malých městech často přinášejí problémy s ubytováním. To je případ i belgického města Spa, kam přijede velké množství fanoušků, a možnosti ubytování v okolí jsou velmi omezené. Pro ty, kteří chtějí být co nejblíže dění a zároveň si užít nadstandardní pohodlí, je mobilní stanový hotel GPtents ideálním řešením.

„My přijedeme s mobilním stanovým hotelem, rozložíme stany pro dvě osoby s kvalitní pěnovou matrací, přikrývkami, osuškami, kosmetikou a elektřinou. Poskytujeme horké sprchy, vysoce udržované WC, máme výborné snídaně a večeře. Vše je v hotelové kvalitě a welcome drink není výjimkou,“ komentuje Petr Bouchal, zakladatel projektu GPtents, www.gptents.com.

Zážitkové ubytování s výhledem na okruh

Projekt GPtents se poprvé představil v roce 2017 na závodech F1 ve Spielbergu, kde od té doby každoročně nabízí ubytování tisícům hostům při závodech F1. Výjimkou byl rok 2020, kdy kvůli pandemii COVID-19 musel svou účast vynechat. „Letos provozujeme hotel pro 1000 lidí, dále klidný kemp s kapacitou zhruba 1000 lidí a Easy Camping pro dalších 2000 osob. Pokud vše vyjde, tak se v areálech budeme starat celkem o 5000 hostů,“ sdílí Petr Bouchal, zakladatel projektu GPtents, www.gptents.com. Areál GPtents bude umístěn v těsné blízkosti závodní dráhy, což umožňuje snadný přístup ke všem závodním událostem.

Co stojí za vznikem GPtents?

Nápad na projekt se zrodil v roce 2017 při cestování na Novém Zélandu v reakci na problém s ubytováním na velkých akcích, jako jsou závody Formule 1 a MotoGP. Z počátečního kapitálu 10 000 Kč se do roka stal obrat v řádech milionů korun. Od té doby jsou finanční prostředky průběžně využívány na investice do vývoje. Nyní se prosperující česká firma z Hranic může pyšnit nabídkou světového produktu na špičkové úrovni. „Od zelené louky zpět do zelené louky je na místě městečko asi 12 dní,” nadšeně sdílí Bouchal. Na realizaci projektu GPtents se podílí 60 brigádníků, 10 vedoucích a desítky dodavatelů, kteří jsou především z Česka, Rakouska, Německa a Itálie.

GPtents uzavírá letošní F1 sezónu. MotoGP To Be Continued

Český startup aktuálně zastřešuje ubytování na 4 akcích ve 3 evropských zemích: v Itálii, Belgii a Rakousku. Po Velké ceně Itálie 2024 a Velké ceně Rakouska 2024 je třetí zastávkou této sezóny Belgie 2024, která se uskuteční 28. července ve Spa. A to zdaleka není vše. Čeští fanoušci mohou využít služeb GPtents v srpnu při rakouském závodu MotoGP, který se pojede 18. sprna ve Spielbergu.

Medailonek

Cit pro podnikání v sobě Petr Bouchal buduje odjakživa. Jeho nezdolný obchodní duch a touha po seberealizaci ho v roce 2017 přivedly k vizi rozjet projekt GPtents, který řeší problém s ubytováním na velkých akcích jako jsou závody Formule 1, MotoGP nebo Oktoberfest. Z počátečního kapitálu 10 000 Kč se do roka stal obrat v řádech milionů korun. Od té doby jsou finanční prostředky průběžně využívány na investice do vývoje. Nyní si klade za hlavní cíl posouvat zážitek z akcí Formule 1 na co nejvyšší úroveň a pečovat o své zákazníky v podobě různých překvapení a kompletního servisu po celou dobu jejich pobytu.

Gordic představil nástroj pro signalizaci rizik u podepisovaných elektronických dokumentů

Manažerský semafor zjednodušuje administrativní procesy spojené se schvalováním a podepisováním dokumentů a pomáhá s identifikací jejich rizikovosti

Gordic, přední český tvůrce a dodavatel informačních systémů, představil nástroj manažerský semafor. Manažeři a vedoucí pracovníci se potýkají s rostoucím objemem elektronických dokumentů, které vyžadují jejich schválení. Manažerský semafor, inovativní rozšíření aplikace Elektronické podpisové knihy (EPK), jim pomáhá zjednodušit proces klasifikace dokumentů podle jejich rizikovosti a optimalizovat jejich zpracování na mobilních zařízeních.

Administrativní úkony spojené s podepisováním dokumentů mohou být náročnou rutinou pro každého manažera, s nárůstem objemu dokumentů vyžadujících schválení navíc roste i míra nebezpečí podpisu rizikového dokumentu.

Efektivita a bezpečnost

Manažerský semafor umožňuje autorizovaným pracovníkům efektivněji řídit jejich pracovní agendu, zatímco zachovává bezpečnost a kontrolu nad procesem podepisování a schvalování elektronických dokumentů. Nástroj využívá funkci barevného označování dokumentů na základě míry rizika podle předem stanovené metodiky – barevné označení žádostí zjednodušuje pracovníkům rozhodování a prioritizaci úkolů, přičemž barvy představují různé úrovně rizika: zelené žádosti mohou být podepsány hromadně, žluté a červené vyžadují individuální kontrolu.

Metodiku identifikace dokumentů, pořadí barev i jejich význam a počet lze přizpůsobit potřebám každého zákazníka, bez ohledu na typ nebo velikost organizace.

Hromadné podepisování elektronických dokumentů

V rámci své EPK nyní Gordic nabízí i funkci hromadného podepisování dokumentů v asynchronním režimu, což výrazně zvyšuje produktivitu práce. Uživatelé ověřují žádost k podpisu pouze jednou pro více zvolených dokumentů, přičemž jim tato asynchronní funkce umožňuje pokračovat v práci, zatímco se dokumenty podepisují. Ukončení procesu podpisu je následně oznámeno prostřednictvím notifikace v EPK.

„Každý manažer denně schvaluje a podepisuje množství dokumentů a je důležité rozlišit, které z nich jsou rutinní a kterým je naopak nutné věnovat zvýšenou pozornost. V tom mi manažerský semafor velice pomáhá. Můj sekretariát mi podle nastavené metodiky označuje rizikové dokumenty, kterým se před schválením věnuji více. Šetří mi to hodně času a umožňuje se více soustředit na skutečně klíčové dokumenty, úkoly a procesy,“ říká Jaromír Řezáč, generální ředitel Gordicu.

Manažerský semafor přináší jednoduchost, komfort a spolehlivost do každodenního pracovního života manažerů. Není jenom nástrojem pro označování dokumentů, ale i spojením pohodlí, efektivity a bezpečnosti, které umožňuje vedoucím pracovníkům soustředit se na hlavní pracovní úkoly a optimalizovat administrativní procesy.

Nástroj manažerský semafor je rozšířením online aplikace Elektronická podpisová kniha, která slouží k pohodlnému podepisování elektronických dokumentů na PC, notebooku i mobilních zařízeních. EPK je modulovou součástí integrační platformy GINIS, kterou využívá více než 6 000 organizací české veřejné správy.

O Gordicu

Ryze česká společnost Gordic s.r.o. již od roku 1993 vytváří prostor a nástroje pro srozumitelnou komunikaci lidí a organizací. Vizí předního českého tvůrce a dodavatele informačních systémů je propojená společnost, ve které bezpečné technologie usnadňují život. Produktové portfolio a služby společnosti Gordic zahrnují informační systémy určené pro veřejnou správu, včetně uznávané platformy GINIS, kterou využívá více než 6 000 organizací české veřejné správy; otevřené modulární informační systémy pro soukromý sektor, včetně DMS, řešení fyzické i kybernetické bezpečnosti a integrační platformy pro ovládání IoT technologií a efektivní sběr dat. V oblasti IoT se Gordic angažuje zejména v technologiích pro chytré budovy prostřednictvím dceřiných společností HDL Automation a MyMight. Gordic je také iniciátorem a provozovatelem platformy KYBEZ, která je založena na dobrovolné spolupráci akademických, státních i komerčních a mediálních institucí z oblasti IT a telekomunikací a jejímž cílem je osvěta v oblasti kybernetické bezpečnosti a obrany.

Pro více informací navštivte stránky www.gordic.cz nebo sledujte Gordic na LinkedINu a Facebooku.

Češi bodují v superpočítačové extralize: Bulhaři vylepšení svého HPC clusteru svěří firmě Eviden

Čeští experti se budou podílet na vylepšení bulharského superpočítače Discoverer. Cluster, který je v současné době na 188. pozici prestižního superpočítačového žebříčku TOP500, se dočká výrazného nárůstu výkonu. Po instalaci 4 kusů nodů Nvidia DGX a jejich integraci do superpočítače Discoverer budou čekat bulharské výzkumníky náročné úkoly související s AI jako trénování neuronových sítí a velkých jazykových modelů nebo simulace digitálních dvojčat. V rámci iniciativy EuroHPC JU bude kapacita vylepšeného Discoverer+ k dispozici uživatelům napříč evropskými státy.

„Česká stopa je ve světě superpočítačů nepřehlédnutelná. V roce 2021 jsme dodali a instalovali Discoverer a dnes hranice jeho schopností posuneme o kus dál,“ říká Jaroslav Vojtěch, vedoucí oddělení HPC & Big Data společnosti Eviden v České republice. „Současný výkon clusteru přesahuje 4,5 petaFLOPS. To stačí na 188. místo superpočítačového žebříčku TOP500. Současně patří do elitního klubu pouhých čtyř peta-superpočítačů EuroHPC.“

Superpočítač Discoverer vznikl iniciativou Společného evropského podniku pro superpočítačové systémy (EuroHPC JU). Iniciativa EuroHPC má za cíl budovat celoevropskou infrastrukturu špičkových superpočítačů tak, aby EU byla schopna konkurovat USA nebo Číně. Jeho realizací byla v roce 2021 pověřená česká pobočka francouzského IT giganta Atos. Z té se loni vyčlenila nová divize s názvem Eviden, které byl svěřený upgrade bulharského superpočítače.

Mezi devíti superpočítači EuroHPC bude bulharský Discovery+ prvním, který se dočká vylepšení. Vedle nových DGX nodů od českého Evidenu se cluster dočká také větších úložišť a výkonnější UPS od bulharského dodavatele A1. Práce na posílení superpočítače začnou v průběhu tohoto roku.

O společnosti Eviden

Společnost Eviden pokrývá oblasti digitálních služeb, velkých dat a bezpečnosti. Eviden je globálním lídrem v oblasti spolehlivé a udržitelné digitální transformace založené na datech. Jako digitální podnik nové generace s celosvětově vůdčími pozicemi v oblasti digitálních technologií, cloudu, dat, pokročilé výpočetní techniky a kybernetické bezpečnosti přináší odborné znalosti pro všechna odvětví ve více než 53 zemích. Spojením špičkových technologií napříč celým digitálním kontinuem a 57 000 specialistů světové úrovně rozšiřuje Eviden možnosti technologií pro podniky a orgány veřejné správy a pomáhá jim budovat jejich digitální budoucnost. Eviden je součástí skupiny Atos s ročním obratem cca 5 miliard eur.

Jana Večerková: Je důležité nepoužívat AI jako zkratku, ale jako prostředek

Umělá inteligence zásadně mění vzdělávání a profesní rozvoj. V rozhovoru Jana Večerková, zakladatelka a ředitelka intenzivních kurzů programování Coding Bootcamp Praha, odhaluje, jak konkrétní algoritmy a technologie umožňují AI učit se rychleji než lidský mozek a překonávat lidské schopnosti v analýze a predikci dat. Vysvětluje, jak firmy mohou využít AI k podpoře celoživotního učení zaměstnanců a jak AI ovlivní budoucí vzdělávací systémy. Zdůrazňuje také potřebu kritického myšlení a etického přístupu při implementaci těchto technologií.

  1. Jaké konkrétní algoritmy a technologie umožňují AI učit se rychleji než lidský mozek?

Systémy AI jsou trénovány na masivních souborech dat, které zahrnují miliardy či biliony příkladů. To jim umožňuje učit se a zpracovávat informace v rozsahu, který by pro lidský mozek byl nemožný. Tato rychlost zpracování informací umožňuje AI provádět složité výpočty a simulace, které by pro lidský mozek trvaly příliš dlouho. Například systém AlphaGo od DeepMind se naučil hrát hru Go na mistrovské úrovni tím, že byl trénován na 30 milionech her.

  1. Jak AI překonává lidské schopnosti v analýze a predikci dat?

Umělá inteligence je výkonná proto, že dokáže zpracovávat obrovské množství dat – mnohem více než jediný člověk. A modely AI díky tomu mohou v datech odhalit vzorce a trendy, které jinak člověk nevidí – stejně jako lékař, který viděl 5 tisíc pacientů, si může všimnout více možností a bude mít více poznatků než lékař, který jich viděl jen 500.

  1. Jak mohou organizace využít AI k podpoře celoživotního učení svých zaměstnanců?

AI je už v dnešní době velkým pomocníkem pro každého zaměstnance, který se seznamuje s novým tématem anebo novou dovedností. Narozdíl od mentora nebo seniorního zaměstnance v dané firmě má AI také nekonečně času i nekonečnou trpělivost, tudíž se zaměstnanci, který je v tématu nový a potřebuje se zeptat na všechny maličkosti a základní věci, se může neustále věnovat. Velký příslib je do budoucna i v personalizaci učení díky AI, která půjde do větší hloubky než jen současná řešení. Již v současnosti existují řešení, která upravují vzdělávací cestu daného zaměstnance podle jeho pokroku a podle toho, co mu často činí potíže. V budoucnu ale může AI tuto cestu personalizovat i na základě širšího využití dat o studentovi jako takovém a aktivně spoluvytvářet obsah dle jeho potřeb.

  1. Jak může v budoucnu AI ovlivnit současné vzdělávací systémy na školách a univerzitách, a čemu bude potřeba po dobu pokrokových změn věnovat pozornost?

Umělá inteligence má potenciál vyučujícím uvolnit ruce díky automatizaci hodnocení úkolů a poskytování alespoň částečné zpětně vazby. To by mohlo uvolnit učitelům čas, aby se mohli soustředit na individuální podporu studentů. Díky personalizaci učení má AI potenciál adaptovat vzdělávací obsah a tempo, tak aby všichni studenti byli neustále v zóně, kde se optimálně učí a takzvaně jsme je jako vyučující neztráceli. Do budoucna lze tedy očekávat větší integraci AI do výukových praktik.

Na druhou stranu AI v současnosti nemá schopnost prezentovat zajímavé názory, které mohou být sice lehce kontroverzní, ale podložené sofistikovanými a inteligentními argumenty. Něco jako chytrý zkušený profesor na prestižní škole, který třeba učí ekonomii. Jelikož nejde o exaktní ale společenskou vědu, tak se názory mohou lišit, ale chytrý profesor dokáže prezentovat téma s klady i zápory a inspirovat studenty k tomu, aby nad tématem sami přemýšleli. AI toto neumí, protože vám prezentuje zprůměrovaný mainstreamový názor, určitou středovou šeď bez chuti a zápachu, což nemá potenciál posouvat lidstvo dopředu.

  1. Jaké jsou hlavní výhody a rizika spojená s rychlým učením AI ve srovnání s lidským učením?

Jeden z důvodů, proč mnoho tvůrců AI volá po regulaci AI, jsou nedořešené etické otázky, jako je zaujatost, soukromí a transparentnost. Vzhledem k faktu, že umělá inteligence bude brzy – případně už je – výrazně chytřejší než my, tak je otázka její zneužitelnosti k manipulaci více než aktuální. Jeden z tvůrců AI, Geoffrey Hinton vysvětluje: „Chceme se ujistit, že i když je AI chytřejší než my, tak bude dělat věci, které jsou pro nás prospěšné. To je ale těžké ve světě, kde motivací mnoha lidí je AI využít pro manipulování voleb či třeba stvoření robotických vojáků co zabíjejí lidi.” Schopnost kritického myšlení je proto v čase AI důležitější než kdykoli jindy. Pokud si lidé nebudou lámat mozek, aby si rozšířili schopnost přemýšlet, tak bezpochyby ztratí jakékoliv místo v budoucnosti, kde bude hrát čím dál větší roli technologie. Proto je důležité nepoužívat AI jako zkratku, která vám říká, co si máte na dané téma myslet, ale jako prostředek, který vy ovládáte, a jehož výsledky jste schopni kriticky zhodnotit.

Kdo je Jana Večerková?

Jana Večerková působí více než 12 let v oblasti startupů a vývoje inovativních produktů po celé Evropě. Se svým bratrem Honzou založili Coding Bootcamp Praha, který byl jako jediný evropský coding bootcamp oceněn prestižní americkou univerzitou MIT a Evropskou komisí pro vysokou úspěšnost absolventů a úspěšnost budoucího uplatnění na trhu práce. Coding Bootcamp Praha se specializuje na jak intenzivní 12-týdenní fulltime kurzy, tak i na večerní kurzy pro úplné začátečníky. Hlavní misí firmy je zpřístupnit svět IT všem, kteří tu možnost prozatím neměli a poskytnout jim kvalitní studijní možnosti od odborníků z praxe. V minulosti Jana pracovala pro organizaci pomáhající startupům v Bruselu, kde dohlížela na vývoj a realizaci celoevropských projektů s veřejnými i soukromými subjekty. Jana absolvovala bakalářské studium na Bayes Business School a magisterské studium na London School of Economics, kde, jak sama říká, zažila to nejlepší z toho, jak se má učit.

 

Budoucnost výroby patří 3D tisku. Technologie může snížit náklady i zkrátit dodací lhůty

Trojrozměrný tisk se neustále vyvíjí a díky novým materiálům se prosazuje i v průmyslové výrobě. Používají ho automobilky, strojní podniky, farmaceutické firmy nebo designéři. Odborníci přitom očekávají rozmach 3D tisku z kovových materiálů, kterému se předpovídá velká budoucnost.

3D tisk byl zpočátku spíše „hračkou“ pro nadšence do inovací. Vlastnosti 3D tiskáren byly ideální pro individuální potřeby či pro výrobu v malém měřítku. Postupně se osvědčily i v byznysovém prostředí, zejména při výrobě prototypů, kdy bylo třeba vyrobit menší počet produktů rychle a snadno změnit jejich parametry.

Podle společnosti Mordor Intelligence, která se specializuje na analýzy trhů a poradenství, činí velikost evropského trhu 3D tisku 136 miliard korun. V následujících letech se očekává jeho významný růst a do roku 2029 by se měl téměř zdvojnásobit.[1]

Pro 3D tisk mluví rychlost a nízké náklady

Díky postupujícímu vývoji technologie 3D tiskárny nacházejí své místo i v průmyslové výrobě. „V současné době je 3D tisk považován za velmi rychlý a levný nástroj pro výrobu prototypů, u vhodných dílů i pro výrobu prvních ověřovacích sérií a čím dál častěji zvládne nahradit i klasické výrobní technologie. Při správném navržení dílu lze rychle a levně vyrábět součástky do produkce,“ vysvětluje Jakub Olbert, ředitel společnosti Bert Solutions, která se specializuje na výrobu dekorací a výzdoby pro interiéry i exteriéry.

„Výrobní cena vhodně navržené krabičky vyrobené 3D tiskem může být kolem padesáti korun za kus, přičemž s výrobou lze začít během několika dnů. Pokud by se stejná krabička dělala klasickým vstřikolisováním, musíme počítat se začátkem produkční výroby za několik měsíců, a to s náklady v řádech stovek tisíc,“ přibližuje Jakub Olbert.

Nejrychleji rostoucí technologie v Evropě

Růst odvětví se projevuje i v počtu patentů v oblasti 3D tisku. Evropský patentový úřad (EPO) hlásí, že jich každoročně přibývá osmkrát více než patentů všech ostatních technologií dohromady. V inovacích 3D tisku je přitom Evropská unie spolu se Spojenými státy v globálním měřítku na špici.[2]

Díky tomu si technologie hledá cestu i do odvětví, kde se o její nasazení spíše pochybovalo. Podle Jana Homoly, pořadatele konference Fórum aditivní výroby, se například těžký průmysl začíná na možnosti této technologie dívat odlišně. Souvisí to s rozmachem robotického 3D tisku včetně tisku z kovových materiálů.

„Tomuto vývoji hodně nahrává to, že jsou konečně k dispozici normy a předpisy, které podnikům umožňují se na tuto technologii spolehnout. Dokud normy neexistovaly, neměly velké průmyslové podniky k 3D tisku jako nástroji velkoobjemové výroby důvěru,“ míní Jan Homola.[3]

Rozmach 3D tisku kovů v českém průmyslu očekává i Jakub Olbert. „U složitých dílů šetří výrobní náklady a čas. Klasický FDM tisk zažívá rozmach už nějakou dobu především kvůli své dostupnosti a postupně nahrazuje konvenční výrobu u malosériové výroby,“ říká Jakub Olbert z Bert Solutions.

Běžná součást modernizace výroby

Představa o 3D tisku byla řadu let spojena s malými stolními tiskárnami, které se vešly na stůl a nehodily se pro výrobu ve větším měřítku. Díky vývoji tiskáren a nových materiálů mají o technologii v posledních letech zájem velké průmyslové firmy od automobilek přes strojaře až po biomedicínu. „Na tom je nejvíc vidět, že technologie už není jen inovačním výstřelkem, ale že v dobrém slova smyslu zevšedněla, stala se z ní seriózní možnost, kterou při modernizaci výroby zvažujete,“ podotýká Jan Homola.

3D tisk mimo jiné dovoluje personalizovanou výrobu. Například v medicíně lze tímto způsobem vyrobit tablety s určitým množstvím účinné látky na míru konkrétnímu pacientovi. Další výhodou trojrozměrného tisku je pružnost výroby. Například během pandemie covid-19 česká průkopnická firma Prusa Research dokázala v řádu dnů vyrábět tehdy nedostatkové ochranné štíty pro zdravotníky.

Uplatnění ve výrobě na míru i údržbě

Trojrozměrný tisk se tak dnes používá ve velkém například pro výrobu podrážek sportovní obuvi, ve zdravotnictví zase našel uplatnění při výrobě kompenzačních pomůcek na míru. Osvědčuje se také při údržbě výrobních linek a strojů, protože lze díky němu operativně vyrobit potřebnou součástku a zabránit tak drahému přerušení výroby.

„3D tisk se rozhodně vyplatí. Jak z hlediska nákladů na samotný vytištěný díl, tak z hlediska úspory strojních hodin. V případě poruchy výrobní linky jsme schopni vyrobit náhradní díly, takže prostoje jsou mnohem kratší a náklady nižší,“ uvedl Martin Stričko z farmaceutické společnosti Zentiva.

Nižší ekologický dopad výroby

Technologie je navíc v souladu se současnými trendy šetření materiálů a omezování emisí. 3D tisk je totiž aditivní proces, během něhož se materiál postupně přidává a na základě digitální předlohy vzniká fyzický model. Je tedy potřeba méně materiálu, na rozdíl od klasických obráběcích technik, u nichž se materiál odebírá, dokud nevznikne požadovaný tvar či produkt. Zároveň 3D tisk umožňuje lokální výrobu a tím do určité míry odstraňuje požadavky na dopravu a s ní spojené emise.

  1. https://www.mordorintelligence.com/industry-reports/europe-3d-printing-market
  2. https://www.epo.org/en/news-events/news/patent-filings-3d-printing-grew-eight-times-faster-average-all-technologies-last
  3. https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/2425066
Exit mobile version