Emoce, vyšší efektivita, přesnost, osobnější a pestřejší povídání. Hlavní trendy v zákaznických službách představeny na Vocalls Engage

Česká technologická společnost Vocalls, specializující se na vývoj hlasových technologií, na akci Vocalls Engage představila nejnovější trendy v oblasti umělé inteligence (AI) a voicebotů pro zákaznické služby: vyšší efektivita a přesnost automatizovaných hlasových agentů díky prediktivní analýze, jednodušší tvorba pracovních postupů a personalizované a přirozeně znějící interakce se zákazníky. V rámci panelové diskuze se hosté shodli, že zatímco generativní AI (schopna vytvářet nový obsah) nepředstavuje náhradu té konverzační. Její integrace do existujících systémů zvyšuje efektivitu a přesnost agentů, například pomocí analýzy emocí v hlase uživatele a adekvátní reakce na různé situace. Setkání se odehrálo v sídle společnosti Microsoft, se kterým Vocalls úzce spolupracují.

„Jsme svědky rychlého vývoje v oblasti AI, který přináší nové možnosti pro zákaznické linky. S technologiemi, které dnes prezentujeme, můžeme nabídnout výrazně rychlejší a přesnější zpracování požadavků, což představuje obrovský krok vpřed oproti tradičním metodám. Některé procesy lze automatizovat úplně, jiné částečně a v dalších případech lidským operátorům pomůže AI,“ komentuje Martin Čermák, spoluzakladatel a technický ředitel společnosti Vocalls.

Integrace a koexistence generativní a konverzační AI

V rámci panelové diskuze se o své zkušenosti podělili Antonín Šenfeld, intelligent automation & innovation manager z Uniqa, Petr Havel, group CC director z Aures Holding, Lenka Bartizalová, ředitelka call centra v alza.cz, a Helena Kodýmová, head of customer experience Zásilkovny.

Panelisté se shodli na tom, že generativní AI v budoucnu nebude sloužit jako plnohodnotná náhrada, ale spíš jako doplněk konverzačních AI (zaměřených na interakci s lidmi), které si zachovávají svou roli v aplikacích vyžadujících zvýšenou míru bezpečnosti a specifického přizpůsobení. Voiceboti jsou dnes schopni díky těmto technologiím identifikovat nejen slova, ale i emoční tón hlasu uživatele, což jim umožňuje adekvátně reagovat na různé emocionální stavy. Díky tomu mohou rozpoznat urgence a naléhavost v hlase uživatele. Tato schopnost umožňuje voicebotům poskytovat odpovídající reakce a služby na základě rozpoznaných potřeb a emočních signálů.

Během akce společnost Vocalls představila Agent Assist, Designer Copilot a LLM Bot, nové produkty, kterými ještě více zefektivní práci na zákaznických linkách, a to jak agentům, tak i při samotném nastavování voicebotů.

  • Agent Assist je nástroj, který díky prediktivní analýze a navigaci v hovoru pomáhá operátorům být efektivnější a přesnější. Agent Assist poskytuje zpětnou vazbu, nabízí rady a doporučení v reálném čase a umožňuje napojení na další systémy, což vede k lepšímu a rychlejšímu řešení požadavků zákazníků.
  • Designer Copilot zjednodušuje a zrychluje tvorbu pracovního postupu, což výrazně snižuje čas a úsilí potřebné k manuálnímu vytváření těchto procesů. Tím je bot schopen reagovat na různé situace, zefektivňovat operace a přizpůsobovat se měnícím se podmínkám.
  • LLM Bot přináší pokročilé schopnosti v oblasti konverzačních technologií. Využívá výhod velkých jazykových modelů (LLM) k poskytování personalizovaných a pestřejších konverzací. Díky své schopnosti adaptace na individuální potřeby uživatelů a poskytování přirozeně znějících interakcí umožňuje firmám lépe komunikovat se zákazníky a zvyšovat jejich spokojenost.

„Inovace jsou pro nás zásadní. Společnost jsme založili před sedmi lety s cílem překonat tehdejší řešení v oblasti zákaznických služeb. Brzy poté jsme jako první firma v České republice nabídli funkční voicebot pro zákaznické linky. I dnes, s tímto přístupem, neustále hledáme nové způsoby, jak využít dostupné technologie, a jejich zdokonalováním zlepšujeme naše služby. V názvu eventu jsme se ptali, zda generativní AI nahradí konverzační AI. Jednoduchá otázka, složitá odpověď. Generativní AI zatím neslouží jako plnohodnotná náhrada, ale jako doplněk konverzačních AI, které si stále zachovávají svou roli v aplikacích vyžadujících zvýšenou míru bezpečnosti a specifického přizpůsobení. Postupně však získává stále větší váhu a časem dojde k její převaze nad konverzační AI,“ uzavírá Martin Čermák.

Více o Vocalls

Česká technologická společnost Vocalls je průkopníkem automatizace hlasových služeb. Se svým hlasovým robotem (voicebotem) od roku 2017 zkvalitňuje interakci firem a jejich zákazníků ať už v psané formě, nebo na telefonních zákaznických linkách. Volající nemusí čekat dlouhé minuty na spojení a může svůj požadavek vyřešit okamžitě, kdykoli během dne či noci. Technologie pomáhá operátorům automatizovat až 75 % rutinních požadavků zákazníků a několikanásobně zvýšit jejich kapacitu. Asistuje jim například s tvorbou živých překladů ze všech jazyků, klasifikací e-mailů nebo přesnou hlasovou analýzou. S voicebotem Vocalls se mohou zákazníci setkat na linkách společností Alza.cz, ČSOB, Zásilkovna, Europ Assistance, Cofidis Group, innogy či Kooperativa ve 27 jazycích napříč osmi zeměmi po celém světě.

Nedávná tisková zpráva

 

Česká spořitelna spouští jako první u nás kampaň vytvořenou v 3D nástroji pro vývoj videoher

Česká spořitelna jako první společnost v České republice vytvořila kampaň kompletně ve 3D vývojovém prostředí Unreal Engine, ve kterém vznikají i nejznámější české a globální videohry. Nový spot z herního světa navazuje na loni představený dlouhodobý komunikační koncept #LevelUpYourLife. Na designu postav, animacích a finalizaci spotu pracovala celkem tři specializovaná studia a podíleli se na něm i známí tvůrci z herního a filmového průmyslu, jako např. Jim Moore (Star Wars) nebo Len Simon (Space Jam, Anastasia nebo Klaus).

Česká spořitelna pokračuje s úspěšným komunikačním konceptem #LevelUpYourLife zaměřeným na hráče videoher od 18 do 35 let, který poprvé představila loni v srpnu. Podle interních dat téměř každý druhý hráč zaznamenal některou z komunikačních aktivit banky a vnímal ji jako odlišnou a hodnotnou.

„Česká spořitelna je dnes stejnou měrou banka i technologická společnost. Soustředíme na digitalizaci a technologické inovace, a jsem proto moc ráda, že jako první velká společnost v Česku můžeme herním nadšencům ukázat novou a kreativní formu komunikace postavenou na základech moderního 3D nástroje Unreal Engine,“ říká Monika Hovorková, která ve Spořitelně odpovídá za značku a komunikaci.

Přípravu kampaňového spotu z herního světa zajišťovala tři studia. Studio Fanatic Games navrhlo design jednotlivých avatarů a studio RIG-IT je následně rozpohybovalo. Časově nejdelší část celé přípravy mělo na starosti studio Three Bohemians, kteří připravovali celkovou animaci a finalizovali spot. Mimo jiné spolupracují s herními studii 2K Games, Warhorse nebo Bohemia Interactive a jedním z jejich posledních projektů byla americká fantasy série The Wingfeather Saga. Na kampani pro Českou spořitelnu spolupracovala i známá jména jako Len Simon (režisér animací a designér, který se podílel na filmech Space Jam, Anastasia nebo Klaus), Jim Moore (umělecký ředitel s kariérou v Lucasfilm, kde pracoval na Star Wars) nebo Mike Jamieson (dříve působící ve slavném studiu ILM). Hudbu ke spotu složil Jan P. Muchow.

„Samotný nástroj Unreal Engine nám nabízí nespočet možností, jak dlouhodobě pracovat s naším gamingovým konceptem. Stejně jako loni, i letos budeme pokračovat ve spolupráci s naším ambasadorem Petrem Jirákem, známým pod přezdívkou Xnapy. Herní fanoušci se mohou opět těšit na pravidelný gamingový seriál na Twitchi, kde otevřeme aktuální gamingová témata a zároveň se budeme bavit o financích a finančním zdraví, podpoře sebevědomí či kyberbezpečnosti,” říká Jakub Kuneš, který má gaming v České spořitelně na starosti.

Komunikační kampaň pro Českou spořitelnu připravila agentura VML, která do její tvorby zapojila i další odborníky a zástupce z oblasti gamingu, ať už jde o různé esport týmy, herní studia či samotné hráče. „Koncept plánujeme rozvíjet dlouhodobě a chceme s ním pracovat i v dalších spotech a komunikačních aktivitách. Proto se v něm objevuje hned pět postav z herního světa, které mají svá jména, původ, univerzum, charaktery i poslání. Přestože Unreal Engine už je na herním poli etablovaným nástrojem, cestu do filmového a komerčního světa si teprve hledá a my jsme rádi, že na českém trhu můžeme být prvními, kteří v něm připravili celou kampaň,“ říká Milan Hrubý, který v agentuře VML vede tým specializovaný na gaming.

Kampaň poběží zejména na online platformách (YouTube, TikTok, Instagram), českých herních webech a také na nejpopulárnější streamovací platformě Twitch. Na své si přijdou gameři i ve věrnostním programu Moneyback. V průběhu srpna zde najdou slevy na herní produkty a periferie od značky MSI. Další promo akce na podporu gamingu budou postupně přibývat.

Spot ke zhlédnutí: Česká spořitelna: Level Up Your Life (youtube.com)

Profil České spořitelny

Jsme nejstarší českou bankou, naše kořeny sahají až do roku 1825. Naším cílem je vést skrze poradenství jednotlivce, firmy a celou společnost k finančnímu zdraví a prosperitě. Jsme největší bankou v České republice s více než 4,5 milionu klientů a zároveň bankou nejdostupnější – disponujeme největší sítí poboček a bankomatů a naše digitální bankovnictví George je nejvyužívanější bankovní aplikací na českém trhu. Máme relevantní nabídku pro všechny typy zákazníků, ať jde o individuální klientelu, drobné podnikatele, malé a střední firmy až po velké korporace a klienty z veřejného sektoru. Od roku 2000 jsme součástí evropské bankovní skupiny Erste. Naše postavení nám dovoluje udávat trend v technologických a digitálních inovacích a zavádění nových služeb a produktů.

  • Jsme první bankou, která se stará o finanční zdraví klientů. Veřejně jsme se zavázali, že do roku 2025:
    • Pomůžeme všem našim klientům vytvořit finanční rezervu na nenadálé výdaje
    • Zpřístupníme kvalitní finanční vzdělávání všem dětem v České republice
    • Pomůžeme milionu našich klientů šetřit si na důchod
    • Poskytneme českým firmám 50 miliard na zvýšení konkurenceschopnosti a udržení pracovních míst
  • Zaujímáme vedoucí tržní pozici v oblasti retailových i firemních úvěrů, hypoték i v celkových vkladech. Našich služeb využívá každá druhá municipalita v České republice.
  • Naše internetové a mobilní bankovnictví George má více než 2 miliony uživatelů a je nejvyužívanější bankovní digitální službou na trhu.
  • Nadace České spořitelny je největší bankovní nadací v ČR. Zaměřuje se především na děti a mladé lidi, u nichž chce vzděláváním rozvíjet takové dovednosti a postoje, které budou přispívat k jejich větší nezávislosti, soběstačnosti a finančnímu zdraví. Nadace do podpory vzdělávacích projektů investuje každý rok desítky milionů korun.

TD SYNNEX nabízí cenově dostupné cloudové úložiště Wasabi

Společnost TD SYNNEX přináší partnerům nové řešení pro ukládání dat. Na základě distribuční smlouvy s Wasabi Technologies získávají partneři TD SYNNEX přístup k Wasabi Cloud Storage, cenově dostupnému cloudovému úložišti s možností ukládat neměnné kopie dat.

Řešení Wasabi reaguje na rostoucí poptávku trhu po předvídatelném a cenově dostupném ukládání dat do cloudu, přičemž maximálně zjednodušuje konstrukci platby zákazníka za využívání služby, kdy si u Wasabi rezervuje kapacitu ve formě subskripce na jeden až pět let.

„Wasabi Cloud Storage přináší zcela nový pohled na cloudové úložiště. Jeho vysoký výkon, nízká cena a jednoduchost použití z něj činí ideální řešení pro malé i velké společnosti, které hledají cenově efektivní cloudové úložiště. Klíčovou výhodu Wasabi představuje jeho naprostá cenová transparentnost. Uživatel si dle svých preferencí zvolí délku subskripce a kapacitu, kterou chce alokovat, a nemusí se obávat žádných dodatečných poplatků například za zpětné stahování dat nebo API requesty, což je přístup odlišný od ostatních poskytovatelů cloudových úložišť. Už předem přesně víte, kolik zaplatíte, a nemusíte se obávat žádných dodatečných nákladů,“ uvedl Business Development Manager TD SYNNEX Michal Schiller.

Wasabi Cloud Storage přitom dovoluje ukládat tzv. neměnné (immutable) kopie dat, což pomáhá ochraně před ransomware a dalšími kybernetickými hrozbami. Neměnné kopie dat uložené v cloudu Wasabi nelze snadno změnit nebo smazat, což je pro útočníky značnou překážkou. „Cloud Wasabi je tak vhodný pro budování robustního zálohovacího systému a může sloužit pro sekundární zálohy nebo být přímo součástí disaster recovery strategie. Dalšími příklady použití může být archivace dat nebo díky optimalizaci práce s velkými soubory jejich vhodným úložištěm,“ dodává Michal Schiller. Wasabi je navrženo tak, aby pracovalo s naprostou většinou zálohovacích software, a je například plně integrováno do nejpoužívanějšího zálohovacího řešení od Veeam.

Wasabi řešení je díky jednoduchosti a nízkým vstupním nákladům vhodné i pro koncové zákazníky, kteří se na cloudové služby doposud dívali s nedůvěrou, nebo pro menší firmy, které do cloudových služeb nechtějí investovat velké částky.

Právě immutable úložiště doporučuje Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) jako bezpečná úložiště proti hrozbám malware a ransomware. Navíc vyhovuje i GDPR požadavkům, protože Wasabi má datová centra na území Evropské unie.

O společnosti TD SYNNEX

TD SYNNEX (NYSE: SNX) je předním globálním distributorem a agregátorem řešení pro ekosystém IT. Jsme inovativní partner, který pomáhá více než 150 000 zákazníkům ve více než 100 zemích maximalizovat hodnotu investic do technologií, prokazovat obchodní výsledky a otevírat růstové příležitosti. Společnost se sídlem v Clearwateru na Floridě a ve Fremontu v Kalifornii zaměstnává přibližně 23 000 pracovníků, kteří se věnují spojování podmanivých IT produktů, služeb a řešení od více než 2 500 nejlepších dodavatelů technologií ve své třídě. Naše portfolio edge-to-cloud je ukotveno v dynamicky rostoucích technologických segmentech, včetně cloudu, kybernetické bezpečnosti, big data/analytiky, AI, IoT, mobility a modelu „everything as a service“. Společnost TD SYNNEX se zavázala sloužit zákazníkům a komunitám. Věříme, že můžeme mít pozitivní dopad na obyvatele a naši planetu, protože záměrně jednáme jako zodpovědný člen společnosti. Usilujeme o to, abychom byli rozmanitým a inkluzivním zaměstnavatelem s příležitostmi pro talenty napříč IT ekosystémem. Pro více informací navštivte www.TDSYNNEX.com, náš newsroom nebo nás sledujte na sociálních sítích LinkedIn, Facebook a Instagram

Nová éra chytrého úklidu: technologie od Dreame dosáhla milionu prodaných kusů

Jen něco přes rok trvalo společnosti Dreame Technology, než prodala první milion robotických vysavačů s technologií Robotic Flex Arm. Novinka totiž kombinovala boční kartáč a mop, tak aby zvládla uklidit i ty nejzanedbanější rohy a štěrbiny. Zákazníky skokový posun v čistotě oslovil a nyní tak výrobce oznamuje první milion prodaných produktů.

Praha, 6. srpna – Společnost Dreame Technology, globální lídr v oblasti chytrého úklidu, dnes oznámila, že prodeje jejích robotických vysavačů v roce 2023 překročily 2,4 milionu* jednotek po celém světě. Přitom jde o meziročním nárůstem o 300 %. Navíc se podařilo úspěšně uvést na trh novinku, špičkové robotické vysavače vybavené technologií Robotic Flex Arm, kterých se prodalo přes milion**.

Od října 2022 technický tým Dreame testoval půl roku technologie Robotic Flex Arm, než v dubnu 2023 byla připravena pro uvedení na trh.Rozsáhlé testování na mnoha desítkách tisíc scénářích se vyplatilo, protože již v únoru 2024 Dreame představila první světový duální vysavač s Robotic Flex Arm, který kombinuje boční kartáč a mopovací podložku k čištění rohů a štěrbin, čímž dosahuje téměř 100% pokrytí zanedbaných oblastí a zajišťuje dokonalou čistotu.

Podle různých spotřebitelských průzkumů skóruje Robotic Flex Arm velmi vysoko, zejména při čištění rohů, což je rozhodující faktor pro mnoho uživatelů při výběru robotického vysavače.

Od roku 2015 strávil startupový tým Dreame usilovně vyvíjel vysokorychlostní digitální motory a stal se první společností, která překonala hranici 200 000 otáček za minutu na poli robotických vysavačů. Zároveň také začala sériově vyrábět motory dosahující 160 000 a 180 000 otáček za minutu. To jsou čísla, která rozhodně stojí za pozornost.

Po úspěšném technologickém vývoji se Dreame nyní zaměřuje na pokrytí globálního trhu. Jeho produkty jsou nyní dostupné ve více než 100 zemích, včetně Spojených států, Německa, Francie a Jižní Koreje. Nově se společnost chce zaměřit i na český a slovenský trh, kde vidí příležitost ve vyšším segmentu. Důvěru v úspěšné rozšiřování dodávají managementu hlavně tvrdá data. Od října 2023 do března 2024 měly robotické vysavače Dreame na zmíněných světových trzích největší podíl mezi high-end výrobky. V Itálii dosáhla Dreame v březnu 2024 podíl 43 %, což jí zajistilo první místo, a v Singapuru držela 31% podíl v prvním čtvrtletí roku 2024, což ji také umístilo na vedoucí pozici.

A co stojí za obchodním úspěchem Dreame? Firma upravuje produkty podle různých zvyků a uživatelských scénářů spotřebitelů v daných zemích. Dreame se nesnaží o rychlé převzetí trhu, ale spoléhá se na strategie, které vyhovují specifickým preferencím v dané zemi. Dreame věří, že růst by měl být založen na inovacích, spíše na nízké cenovce.

*2,4 milionu jednotek: Statistické období: 1. ledna 2023 až 31. prosince 2023; Rozsah statistik: Předběžná online a offline data o prodeji z mnoha zemí a regionů po celém světě, včetně Číny, Spojených států, jihozápadní Evropy, jihovýchodní Asie atd.; interní statistiky Dreame Technology; neauditováno. **1 milion jednotek: Statistické období: květen 2023 až květen 2024; Rozsah statistik: Předběžná online a offline data o prodeji z mnoha zemí a regionů po celém světě, včetně Číny, Spojených států, jihozápadní Evropy, jihovýchodní Asie atd.; interní statistiky Dreame Technology; neauditováno.

O Dreame Technology

Dreame Technology, založená v roce 2017, se zaměřuje na chytré čisticí spotřebiče pro domácnost s vizí zlepšovat životy pomocí technologií. Sledujte nás na Facebooku, Instagramu a YouTube. Pro více informací navštivte https://shop.dreame.cz/ a global.dreametech.com.

 

Malé a střední podniky v Česku se setkávají s kyberzločiny častěji než ve zbytku Evropy. Pomoci může virtuální analytik

Malé a střední podniky v Česku se s kyberkriminalitou setkávají častěji než podniky ve zbytku Evropy. Ukazují to poslední data Eurobarometru – podle nich se v roce 2021 s nějakou formou kybernetického zločinu setkalo 38 % malých a středních firem, zatímco průměr EU je 28 %.

Dopady těchto útoků na podnikání přitom nejsou zanedbatelné. Velké náklady firmám vznikly kvůli nutnosti vyhradit si čas na řešení těchto případů (v 51 %), kvůli nutnosti opravit či obnovit provoz (v 31 % případů) nebo i kvůli tomu, že útok zabránil zaměstnancům provádět jejich každodenní práci, což uvedlo 23 % postižených podniků.

Že je pro malé a střední podniky problém zajistit efektivně kybernetickou bezpečnost potvrzuje Martin Votava ze společnosti COMGUARD, která se zabývá oblastí IT bezpečnosti. „Na rozdíl od velkých firem nemají menší podniky často dostatečné finance a kapacitu řešit zabezpečení komplexně. Pokud vůbec mají nějaké IT oddělení, bývají jeho zaměstnanci zavaleni každodenní správcovskou agendou a na proaktivní řešení možných hrozeb nebo sledování trendů v oblasti kybernetické bezpečnosti jim nezbývá prostor,“ vysvětluje.

Virtuální bezpečnostní analytik pro všechny

I proto firma COMGUARD vytvořila nástroj ThreatGuard – virtuálního bezpečnostní analytika. Ten již sedm let přináší rychlý přehled o nejnovějších hrozbách v podobě přehledné aktuální databáze. Nástroj je v poslední době stále žádanější, a to kvůli tomu, že hrozeb v kyberprostoru neustále přibývá. „Například v úvodu letošního roku se objevilo několik zranitelností platformy Fortinet. Ta své zákazníky o problémech při jejich vypuknutí neinformovala. Kritické chyby v mezičase navíc začali pravděpodobně zneužívat útočníci. Naši zákazníci tak upozornění na problémy získali jen díky ThreatGuardu,” popisuje Martin Votava.

ThreatGuard nezůstává jen u samotného přehledu hrozeb – nástroj nabízí rovněž konkrétní návrhy nápravných opatření, které pomůžou hrozbám předejít. „Oblíbený je náš nástroj například u správcovských IT firem, které tak mohou svým zákazníkům nabídnout i něco navíc než jen běžnou správu sítí a zařízení. Stejně tak nástroj od nás odebírají malé a střední podniky, které potřebují mít jistotu, že jejich chod neohrozí kybernetický útok nebo jiná hrozba,“ popisuje Martin Votava.

Podobné nástroje, jako je ThreatGuard, využívají například banky nebo instituce ve státní správě. Jsou však mnohonásobně nákladnější. „ThreatGuard jsme vytvořili tak, aby byl dostupný i SME podnikům, které si nemohou dovolit pořídit nástroje za statisíce korun ročně nebo mít IT oddělení plné odborníků na kyberbezpečnost. My tyto odborníky máme. Pečlivě sledují kyberprostor, vyhodnocují neustále s pomocí umělé inteligence aktuální hrozby a tyto poznatky spolu s návody, jak jim předejít, pravidelně vkládají do nástroje ThreatGuard,“ dodává Martin Votava.

Při letním slunovratu umí pokrýt až pětinu energetických potřeb světa. Solární panely jsou nejrychleji rostoucím zdrojem elektřiny

Světová kapacita fotovoltaických elektráren stačí na to, aby při nejdelším dni v roce pokryla až dvacet procent energetických potřeb planety Země. Vyplývá to ze studie britské organizace Ember, která se věnuje výzkumu v oblasti energetiky. Solární energie je podle ní v současné době nejrychleji rostoucím zdrojem elektřiny, zejména díky klesajícím nákladům na technologie. Kromě pozitivních dopadů v boji proti klimatickým změnám a úspoře energií začínají fotovoltaické panely zvyšovat také komfort v bydlení, a to v kombinaci s prvky chytré domácnosti.

Podle některých výzkumníků se solární panely do roku 2050 stanou největším zdrojem elektřiny. Studie britské organizace Ember tvrdí, že umí pokrýt až dvacet procent světové energetické spotřeby během nejdelšího dne v roce, který každoročně připadá na 21. června. Fotovoltaické elektrárny měly v loňském roce rekordní podíl 5,5 procenta na globální produkci elektřiny. Ve světovém měřítku byly do provozu denně spuštěny více než dva miliony solárních panelů.

Trh zpomalil, oživení mohou přinést firemní instalace

Rozvoj solární energetiky přes to všechno zpomalil. V prvním pololetí letošního roku bylo podle Solární asociace ČR zprovozněno zhruba 24 tisíc nových fotovoltaických elektráren, tedy téměř dvakrát méně než před rokem. Podle odborníků může být příčinou postupný konec energetické krize a celkový pokles cen energií. Jako potenciální varianta, kam se obor může v příštích letech vydat, se tak nabízí firemní instalace. „Fotovoltaické elektrárny zatím stále využívají především domácnosti, v posledních dnech ale vnímáme nárůst poptávky po realizacích ve firemním sektoru. Podniky už v dnešní době nemusí řešit orientaci svých budov ke světovým stranám. Dávno neplatí, že by se solární panely instalovaly pouze na střechy s orientací na jih, smysl má cokoliv kromě severní orientace,“ popisuje Patrik Prokeš ze společnosti Enbra, která se věnuje službám v oblasti technického zařízení budov.

Nejběžnějším místem, kam lidé v případě firem i rodinných domů umisťují solární panely, jsou střechy. U nich je vzhledem k výkonu budoucí fotovoltaiky obecně nejdůležitější zohlednit kromě orientace také sklon a její zastínění jinými objekty. Stěžejní je myslet také na vliv okolní zástavby a vegetace. To, zda je konkrétní střecha vhodná pro umístění solárních panelů, určí analýza odborníka. „Analýza oslunění se vytváří za pomoci leteckých snímků a softwarových výpočtů. Zohledňuje samozřejmě veškeré klíčové proměnné včetně vlivu okolní zástavby a vegetace. Lze ji zároveň vytvořit pro všech 365 dní v roce v půlhodinových intervalech,“ popisuje Drahomíra Zedníčková ze společnosti TopGis, která se analýzám oslunění věnuje.

Solární energetika se postupně propisuje také do oblasti komfortu v bydlení, zejména v souvislosti s prvky chytré domácnosti. Panely se totiž dají využít i k motorizaci předokenních žaluzií nebo screenových rolet, které ve spojení s mobilní aplikací vyhodnocují hned několik parametrů. „Pro úplnou diagnostiku situace bere systém v úvahu přesnou zeměpisnou polohu instalace včetně orientace ke světovým stranám, meteorologické údaje nebo překážky, které mohou panel zastínit, jako třeba strom či přilehlou budovu. Podle nich pak automaticky vyhodnocuje ideální nastavení venkovního stínění,“ popisuje Petr Přichystal, marketingový manažer společnosti Lomax, které se v Česku a na Slovensku věnuje výrobě stínící techniky.

Vyšší komfort v bydlení i úspora financí

Solární čidlo v kombinaci se stínící technikou pracuje čtyřiadvacet hodin denně bez ohledu na počasí, navíc je možné jej osadit dalšími senzory, které zajistí plynulý chod chytré domácnosti z mobilu či tabletu. Mezi hlavní výhody patří připojení bez nutnosti elektrické sítě, uživatelé se vyhnou poškození stěn během montáže. „Solární panel během dne přijímá denní světlo bez ohledu na to, zda je zrovna slunečno nebo zataženo, a přeměňuje ho na elektrickou energii. Tuto energii ukládá do baterie, která ji dokáže využít jeden až dva měsíce za předpokladu, že se rolety vytáhnou maximálně třikrát denně,“ tvrdí Přichystal.

Smart prvky v domácnosti se v posledních letech odklonily od zábavy a komfortu jako svého primárního cíle a přesunuly se více směrem k finančním úsporám. Kombinace solárních panelů s automatizovanými systémy může přinést tisíce do firemního i rodinného rozpočtu. „V současné chvíli je poptávka po smart prvcích v kombinaci se stínící technikou zejména proto, že dokážou citelně ušetřit za výdaje na tepelnou regulaci objektu. Například pasivní chlazení domu v podobě venkovního stínění dokáže v létě za ideálních podmínek snížit teplotu v interiéru až o deset stupňů,“ uzavírá Přichystal.

Digitalizoval procesy na železnici. Vladimír Výborný přichází do BiQ Group, kde posílí konzultační služby i cloudové kompetence

Společnost BiQ Group rozšiřuje svůj tým o významnou posilu. Novým konzultačním ředitelem se stává Vladimír Výborný. Má letité odborné a byznysové znalosti v oblasti digitalizace, implementace ERP, CMS či ECM. Ty nabyl ve společnostech Tieto, Pontech, Itelligence nebo ČD – Informační Systémy. Výborný v BiQ Group pomůže rozvíjet obchodní strategii a propojovat služby pro nové i stávající zákazníky napříč skupinou. Dále bude mít na starosti rozvoj konzultačních služeb včetně rozšíření týmu. V neposlední řadě se zaměří na komplexní projekty a cloudové služby (např. v oblasti SAP S4/HANA a SAP Cloud) s důrazem na enterprise zákazníky.

„V BiQ je naším dlouhodobým cílem upevňovat naši pozici jako předního experta na digitalizaci a implementaci osvědčených nástrojů a platforem. Zároveň posilujeme konzultantské i obchodní týmy s cílem uspokojit komplexní potřeby zákazníků BiQ Group. Věříme, že právě v tom nám Vladimírovy zkušenosti pomohou. Chceme se stát jedničkou na českém a slovenském trhu a rozšířit svoje aktivity na zahraniční projekty,“ komentuje Marcel Červený, CEO BiQ Group.

Vladimír Výborný začal rozvíjet své profesní aktivity už při studiu, kdy byl spoluzakladatelem subjektu poskytujícího internetové připojení PilsFree, jehož služby se na Plzeňsku rychle rozšířily. Později přešel ke společnosti Tieto do konzultačních a obchodních funkcí. Pozici ředitele divize CMS/DMS si vyzkoušel ve společnostech Pontech a Itelligence. V roce 2017 nastoupil na pozici head of business consulting v ČD – Informační Systémy. Jeho přičiněním implementovala skupina ČD řadu inovací pro mnoho obchodních procesů s dopadem do více než 200 systémů a aplikací.

„Zkusit něco nového právě v BiQ mě velice lákalo, a to především kvůli týmu, který o IT smýšlí velice progresivně. Osobní vazby a příjemné pracovní prostředí jsou pro mě nesmírně důležité, v BiQ Group je kolektiv lidí, který mi je od začátku velmi blízký. Chtěl bych společnosti pomoci v utváření produktové a firemní strategie, řízení skupinového portfolia a zvyšování kvality konzultačních dodávek a procesů. Zároveň se budu starat o oblast podpory a zakotvení klíčových zákazníků z hlediska spolupráce,“ říká Vladimír Výborný, konzultační ředitel BiQ Group.

Přestože Výborný teprve nyní přichází do společnosti BiQ Group, byl již u samotného zrodu její značky. Společně se zakladatelem Marcelem Červeným v roce 2015, ještě v době Výborného působení ve firmě Pontech, stanovili základní hodnoty, na kterých BiQ Group dnes pevně stojí.

Více o BiQ Group

BiQ Group je technologická skupina postavená na proaktivním a partnerském přístupu, díky kterému její experti provázejí klienty výzvami moderního digitálního světa. Skládá se z pěti dceřiných společností rozmístěných ve dvanácti lokalitách v České republice i na Slovensku. Díky tomu může být vždy po ruce jak pro lokální šampiony, tak pro globální hráče z řad známých korporací i nadějných startupů. BiQ Group, která je součástí skupiny InTeFi Lukáše Nováka, dnes tvoří více než 460 vývojářů a dalších specialistů s expertním know-how v široké paletě technologií. Díky tomu mohou přinést komplexní službu, od vývoje na míru přes osvědčené platformy SAP, Atlassian a Kentico Xperience až po e-commerce a digitální marketing. Projekty dodávají pro firmy T-Mobile, DPD, GTS Alive – ISIC, Škoda Auto, Unipetrol, Allianz pojišťovna, Sazka, Univerzita Tomáše Bati, SZIF, Konica Minolta, Tatra banka a více než stovku dalších klientů.

České organizace čelily ve 2. čtvrtletí v průměru 2094 kyberútokům týdně a patří mezi nejčastější cíle v Evropě

  • Ve 2. čtvrtletí roku 2024 došlo k meziročnímu nárůstu kybernetických útoků o 30 %.
  • Každá česká společnost čelila v průměru 2094 kyberútokům týdně, což je meziroční nárůst o 34 %.
  • Tři nejčastěji napadaná odvětví jsou školství a výzkum, vládní a vojenský sektor a zdravotnictví.

Kyberbezpečnostní společnost Check Point Software Technologies zveřejnila analýzu kybernetických útoků ve 2. čtvrtletí 2024. Útočníci jsou motivováni především finančním ziskem, proto vidíme mnoho ransomwarových a phishingových útoků. Za nárůstem hrozeb stojí i stále větší aktivita hacktivistických skupin, rostoucí sofistikovanost kyberzločinců, využití AI a ML technologií a zranitelnosti v dodavatelských řetězcích.

„Každá společnost na světě čelila v průměru 1636 kyberútokům týdně, což je meziroční nárůst o 30 % a nárůst o 25 % ve srovnání s 1. čtvrtletím 2024. Na jednu českou společnost ovšem směřovalo v průměru 2094 kyberútoků týdně, což je meziroční nárůst o 34 %. Jedná se o další skokové navýšení, protože v 1. čtvrtletí byl týdenní průměr na jednu českou společnost ‘pouhých‘ 1571 kyberútoků týdně. Česká republika tak patří v tomto ohledu k nejméně bezpečným zemím v Evropě. Například v Polsku čelila v průměru každá společnost 1396 kyberútokům týdně, v Německu míří na jednu organizaci v průměru 1054 kyberútok týdně, ve Francii to je 846, ve Švýcarsku 1005, ve Spojeném království 1008, ve Španělsku 1436, v Rakousku 1617 a v Řecku 1244. Vysoký počet útoků je dlouhodobě v Itálii 1877 a v Portugalsku 1813, přičemž evropský průměr je 1367 kyberútoků týdně na jednu společnost. České organizace proto musí na tento nárůst hrozeb reagovat a používat pokročilá preventivní bezpečnostní řešení,“ říká Peter Kovalčík, regionální ředitel, Security Engineer Eastern Europe z kyberbezpečnostní společnosti Check Point Software Technologies.

Největšímu počtu útoků čelí vzdělávací a výzkumné organizace, v průměru se jedná o 3341 útoků týdně na jednu společnost, což je meziroční nárůst o 53 %. Důvodem může být množství zpracovávaných citlivých informací a často nedostatečné zabezpečení.

Druhým nejčastěji napadaným odvětvím je vládní a vojenský sektor (2084 útoků týdně na jednu společnost), což souvisí se snahou o špionáže a narušení bezpečnosti na státní úrovni.

Zdravotnictví na třetím místě (1999 útoků týdně na jednu společnost, o 15 % více než v minulém roce) je pro hackery také lukrativním cílem, protože úspěšný útok umožňuje získat informace o zdravotním pojištění, zdravotní záznamy a někdy i řadu dalších osobních citlivých informací. Zdravotnická zařízení si navíc nemohou dovolit výpadek služeb, takže šance na zaplacení výkupného při ransomwarových útocích na tento typ společnosti zásadně roste. Hackeři vnímají zdravotnictví jako sektor s nedostatkem zdrojů na kybernetickou ochranu, obzvláště zranitelné jsou menší nemocnice, které jsou podfinancované a nemají dostatek personálu, aby sofistikovaný kybernetický útok zvládly.

Největší meziroční nárůst útoků (o alarmujících 183 %) zaznamenali dodavatelé hardwaru.

Největší počet útoků hlásí Afrika, v průměru 2 960 útoků týdně na jednu společnost, což je nárůst o 37 % ve srovnání se stejným obdobím roku 2023. Nejvyšší nárůst vidíme v Latinské Americe, kde se počet útoků meziročně zvýšil o 53 %.

Region Průměrný týdenní počet útoků na jednu organizaci Meziroční změna
Afrika 2960 +37 %
Latinská Amerika 2667 +53 %
APAC 2510 +23 %
Evropa 1367 +35 %
Severní Amerika 1188 +17 %

Ransomwarové útoky

Ve 2. čtvrtletí 2024 byl zaznamenán 13% meziroční nárůst ransomwarových útoků s veřejným vydíráním. Celkem se jednalo přibližně 1 200 incidentů. Nejvíce zasažena byla Severní Amerika, 58 % všech nahlášených ransomwarových útoků. Evropa zaznamenala 19 % incidentů a nečekaný pokles o 28 %. Naopak v regionu APAC došlo k nárůstu veřejně vydíraných společností o 38 %.

Region Procento ze zveřejněných ransomwarových útoků Meziroční změna v počtu zveřejněných útoků
Severní Amerika 58 % -3 %
Evropa 19 % -28 %
APAC 16 % +38 %
Latinská Amerika 6 % +1 %
Afrika 1 % -55 %

„Nejvíce zasaženým odvětvím byl opět výrobní sektor, na který připadá 29 % zveřejněných ransomwarových útoků, meziročně se jedná o nárůst o 56 %. Následuje zdravotnictví (11 % útoků) a maloobchod a velkoobchod (9 %),“ dodává Peter Kovalčík. „Největší meziroční nárůst ransomwarových útoků (o 186 %) zaznamenaly veřejné služby a také komunikační společnosti (177 %).“

Odvětví Procento ze zveřejněných ransomwarových útoků Meziroční změna v počtu zveřejněných útoků
Výroba 29 % +56 %
Zdravotnictví 11 % +27 %
Maloobchod a velkoobchod 9 % -34 %
Finanční sektor a bankovnictví 7 % -8 %
Vzdělávání a výzkum 6 % -3 %
Dodavatelé softwaru 6 % -57 %
Vládní a vojenský sektor 6 % +31 %
Doprava 6 % +40 %
Pojištění a právní služby 5 % -25 %
Komunikační služby 5 % +177 %
Volný čas a pohostinství 3 % +0 %
Poradenství 2 % -76 %
Veřejné služby 2 % +186 %
Energetika 1 % -25 %

V této sekci jsou uvedeny informace získané ze „stránek hanby“, které provozují ransomwarové skupiny využívající techniku dvojitého vydírání. Kyberzločinci tyto stránky používají k zesílení tlaku na oběti, pokud okamžitě nezaplatí výkupné. Data sice mohou poskytovat trochu zkreslený pohled, přesto se jedná o velmi cenné informace o rozsahu ransomwarového ekosystému, který je v současnosti hrozbou číslo jedna pro organizace po celém světě.

Tipy pro prevenci a zmírnění rizik

Organizace musí proaktivně chránit svá data a systémy a dodržovat osvědčené postupy:

  • Vícevrstvé zabezpečení: Zásadní je použití vícevrstvých bezpečnostních opatření, včetně firewallů a ochrany koncových bodů.
  • Školení a vzdělávání zaměstnanců: Pravidelná školení mohou zaměstnance seznámit s nejnovějšími kybernetickými hrozbami a taktikami kyberzločinců a podpořit zabezpečení organizace.
  • Pokročilá prevence hrozeb: Využívejte technologie, jako jsou sandboxing a antiransomwarové nástroje, k odhalování a blokování sofistikovaných útoků.
  • Architektura nulové důvěry: Bez výjimek ověřujte identitu každé osoby a každého zařízení, které se pokouší získat přístup k síťovým zdrojům.
  • Pravidelné zálohování a plánování reakce na incidenty: Zajistěte pravidelné zálohování kritických dat a vypracujte komplexní plány reakce na incidenty, abyste mohli rychle řešit případné útoky a zmírnit jejich dopad.
  • Segmentace sítě: Izolujte kritické systémy, abyste omezili šíření útoků a ochránili citlivé informace.
  • Správa zranitelností: Pravidelně analyzujte zranitelnosti, provádějte penetrační testy a stanovte priority podle potenciálního dopadu.

Novinky od českého týmu společnosti Check Point Software Technologies:

Facebook: https://www.facebook.com/CheckPointCzech

X: https://twitter.com/CheckPointCzech

LinkedIn: https://cz.linkedin.com/showcase/checkpointczech

Sledujte novinky o bezpečnostním týmu Check Point Research:

Blog: https://research.checkpoint.com/

X: https://twitter.com/_cpresearch_

Sledujte novinky o společnosti Check Point Software Technologies:
X: http://www.twitter.com/checkpointsw
Facebook: https://www.facebook.com/checkpointsoftware
Blog: http://blog.checkpoint.com
YouTube: http://www.youtube.com/user/CPGlobal
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/check-point-software-technologies

O výzkumném týmu Check Point Research

Check Point Research poskytuje zákazníkům společnosti Check Point Software a širší bezpečnostní komunitě detailní informace o kyberhrozbách. Výzkumný tým shromažďuje a analyzuje data o globálních kyberútocích ze sítě ThreatCloud, chrání tak před hackery a zajišťuje, že všechny produkty Check Point jsou aktualizované a mají nejnovější ochranu. Výzkumný tým se skládá z více než 100 analytiků a výzkumných pracovníků, kteří spolupracují také s dalšími bezpečnostními společnostmi, donucovacími orgány a organizacemi CERT.

O společnosti Check Point Software Technologies

Check Point Software Technologies Ltd. (www.checkpoint.com) je přední poskytovatel kyberbezpečnostních řešení pro vlády a organizace po celém světě. Chrání zákazníky před kyberútoky 5. generace prostřednictvím unikátních řešení, která nabízí bezkonkurenční úspěšnost zachycení malwaru, ransomwaru a jiných pokročilých cílených hrozeb. Check Point nabízí víceúrovňovou bezpečnostní architekturu, Infinity Total Protection s pokročilou prevencí hrozeb 5. generace, a tato kombinovaná produktová architektura chrání podnikové sítě, cloudová prostředí a mobilní zařízení. Check Point navíc poskytuje nejkomplexnější a nejintuitivnější nástroje pro správu zabezpečení. Check Point chrání více než 100 000 organizací všech velikostí.

 

Tipy: 5 tipů, jak naložit se starým elektrem. Darujte ho, opravte či odevzdejte k recyklaci

Stalo se vám někdy, že jste si koupili nový elektrospotřebič a nevěděli jste, co s tím starým? Spousta lidí jej nechává povalovat doma, nebo dokonce vyhodí do směsného odpadu. To je však chybný krok, neboť elektrospotřebiče obsahují nebezpečné látky i drahé kovy. Kvůli nim je třeba starý počítač či varnou konvici recyklovat. Zároveň ne všechny závady jsou fatální, mnoho z nich se dá opravit a používat spotřebič dál. Těchto 5 tipů vám poradí, jak nakládat s rozbitými elektrospotřebiči a s elektroodpadem.

Elektroodpad je nejrychleji rostoucí druh odpadu na planetě. Oproti běžnému komunálnímu roste jeho množství až třikrát rychleji. Podle posledních dat Global E-waste Monitoru se každý rok celosvětová produkce elektronického odpadu zvyšuje o 2,6 milionu tun. Pokud tento trend bude pokračovat, do roku 2030 dosáhne roční produkce 82 milionů tun. „V České republice se k recyklaci dostane přibližně šedesát procent z celkového množství vyprodukovaného elektroodpadu. Ten zbytek ale lidé stále vyhazují do popelnic na komunální odpad a vysloužilá elektronika tak končí na skládkách či ve spalovnách,“ popisuje problém Denisa Krumlová, marketingová manažerka společnosti REMA Systém, jednoho ze tří největších českých kolektivních systémů zajišťujících sběr a recyklaci odpadních elektrozařízení. Taková čísla nejsou dlouhodobě udržitelná, proto pomůže řídit se jednoduchými pravidly.

  1. Spotřebič darujte nebo prodejte

Jestliže se chystáte zbavit staré pračky nebo televize, je dobré nejdříve zjistit, v jaké kondici je. Funkční elektrozařízení je možné darovat někomu, kdo jej ještě využije, a zamezit tak plýtvání. Důkladně vyčištěný a plně fungující spotřebič jistě uvítají například charitativní organizace podporující lidi v sociální tísni, rodiče samoživitele či lidi postižené přírodními katastrofami nebo válečnými konflikty. Elektrospotřebič můžete také nabídnout k odkupu přes různé internetové bazary, online aplikace nebo někomu přenechat pouze za odvoz.

  1. Pokuste se jej opravit

Pokud vám starý spotřebič nefunguje, jak by měl, vždy je možné se jej pokusit opravit. Existuje spousta opraváren a servisních techniků, kteří spotřebič rozeberou a nefunkčnímu zařízení vdechnou nový život. Často se jedná jen o malé nenákladné opravy, díky nimž může spotřebič ještě pár let dobře sloužit. V první řadě je ale dobré zjistit záruční lhůtu výrobku. V případě, že se porouchá ve stanovené lhůtě, výrobce či prodejce je povinen výrobek opravit, poskytnout náhradní díl či jej vyměnit za nový. Podle nové evropské směrnice budou mít výrobci povinnost opravit spotřebič i po záruce, a to v přiměřené době a za dostupný poplatek. Česká republika musí do roku 2026 začlenit tuto evropskou směrnici o ekodesignu do své legislativy a podpořit tak opravitelnost výrobků.

  1. Odevzdejte jej na místě zpětného odběru

S vývojem moderních technologií se dá elektroodpad čím dál účinněji recyklovat. Zařízení často obsahují velmi cenné druhotné suroviny a drahé kovy, například zlato, stříbro, kobalt, platinu či měď. „Je mnohem šetrnější vzácné suroviny opětovně získávat recyklací z odpadních elektrozařízení než je těžit z přírodních zdrojů, které nejsou nekonečné,“ vysvětluje Denisa Krumlová. Staré spotřebiče proto není vhodné vhazovat do komunálního odpadu a jediným správným krokem je využít možností zpětného odběru. A kde tato místa zpětného odběru najít? První možností je odevzdat elektrospotřebič na sběrném dvoře, kde si jej pracovníci zdarma převezmou. Některé obce a města mají také speciální kontejnery na elektroodpad, které jsou určené zejména pro malá zařízení. Druhou variantou je vzít starý elektrospotřebič s sebou na nákup nového a vyměnit kus za kus. Prodejci mají zákonem určenou povinnost v takovém případě starý spotřebič převzít. Stejné pravidlo funguje i na e-shopu, kde je při nákupu nového elektrozařízení možné zároveň staré odevzdat.

  1. Buďte líní a nechte si elektro odvézt

Elektroodpad nemusíte vyhazovat jednotlivě, dejte si čas a sesbírejte více kusů starých elektrozařízení. Můžete například posbírat nefunkční elektrozařízení od všech členů vaší rodiny, kamarádů či ze sousedství. Pro větší množství elektroodpadu lze totiž využít služby „Buď líný“, kterou zajišťuje společnost REMA Systém. Odpadní elektro si necháte pohodlně a zdarma odvézt přímo z vašeho domu. Zařízení o hmotnosti od 10 do 100 kilogramů je nutné zabalit do balíků a předat přepravci. Elektroodpad vážící více než 100 kilogramů balit nemusíte, stačí jej nachystat k patě domu.

  1. Před odevzdáním elektrospotřebič zkontrolujte

Než navštívíte sběrný dvůr či kontejner, ujistěte se, že se jedná o elektrozařízení, které je možné odevzdat a recyklovat. Do elektroodpadu patří obrazovky a monitory, tedy počítače, televize či notebooky. Dále se sem řadí všechna zařízení pro výměnu tepla – radiátory, lednice, klimatizace. Elektrozařízení jsou také veškeré malé spotřebiče, jako jsou žehličky nebo vysavače, i velké elektrospotřebiče jako pračky, sporáky a varné desky. Odevzdat můžete také například baterie, žárovky nebo malá IT zařízení. Co naopak do elektroodpadu nepatří, jsou benzinové pily a sekačky, dále tonery a cartridge bez elektrických čipů a v neposlední řadě CD, diskety a kazety VHS. „Před odevzdáním zařízení nijak nerozebírejte a odevzdejte jej ideálně kompletní. Běžným nešvarem je snaha rozmontovat elektrozařízení na součástky. Tento postup ale nedoporučujeme, protože některé části elektrozařízení mohou obsahovat nebezpečné a ekologicky závadné látky, které je třeba profesionálně zlikvidovat,“ zdůrazňuje Denisa Krumlová ze společnosti REMA Systém.

O společnosti REMA Systém

Hlavními aktivitami společnosti REMA Systém jsou služby zabezpečující zpětný odběr a recyklaci odpadních elektrických a elektronických zařízení, jde například o pračky, lednice, televizory, počítače, tiskárny, mobilní telefony a další přístroje. Ve spolupráci se společností REMA Battery navíc umožňuje i zpětný odběr odpadních baterií a akumulátorů.

Svým klientům REMA Systém nabízí odborné a komplexní řešení na cestě ke splnění legislativních povinností, běžným spotřebitelům pomoc a jednoduché vyřešení starostí s nepotřebnými či vysloužilými elektrospotřebiči. V oblasti ochrany životního prostředí REMA Systém působí od roku 2005, od kdy provozuje systém pro zpětný odběr a recyklaci odpadních elektrozařízení.

Podrobné informace najdete na adrese www.rema.cloud, informace k projektu Chytrá recyklace naleznete na www.chytrarecyklace.cz.

Digitální továrna bez jediného stroje – to je české PARTORY, které dokázalo zprostředkovat téměř 4 miliony kovových dílů a cílí na obrat 8 milionů eur

Zjednodušit strojírenským firmám dodání kovových dílů a zefektivnit výrobu – to je poslání české společnosti PARTORY. Zaměřuje se totiž na řešení problematiky jednoho dodavatele a přetížených nákupních oddělení. Procesy, které běžně trvají týdny, dokáže zkrátit až na hodiny. Během své existence dokázala společnost svým řešením zefektivnit nákupní procesy již pro více než 2 200 firem v Evropě, 700 zákazníkům a 1 500 dodavatelům kovových dílů, a dodala přes 3 800 000 kusů dílů. Firma ovšem donedávna působila pod jiným názvem a značku PARTORY představila teprve před několika měsíci. Cílem nového brandu je zejména podpořit její kredibilitu v očích tradičního průmyslového odvětví a ukázat PARTORY jako největší digitální továrnu bez jediného vlastního stroje. Pro letošní rok má společnost ambice dostat se na obrat zhruba 8 milionů eur a vybojovat si pevnou pozici ve státech Beneluxu.

„Podle našich zkušeností více než 87 % firem s obratem nad 1 miliardu korun je až u 170 různých komponentů potřebných k výrobě závislých na jediném dodavateli. To představuje značné riziko, které může potenciálně vést k zastavení výroby u více než 260 strojírenských podniků v Česku s kumulovaným obratem 1,5 bilionu korun. Nalezení pouze jednoho dodavatele může zabrat téměř 90 hodin a vyjde přibližně na 60 000 korun. Navíc jeden dodavatel dodá do firmy v průměru zhruba 7 různých dílů. České firmy by ideálně potřebovaly najít 6 314 dodavatelů pro 44 200 komponentů, což představuje 561 971 hodin práce nákupních oddělení. Z toho vyplývá nutná potřeba automatizace a využití pokročilých technologií, bez nichž budou firmy nadále čelit riziku výpadků,“ komentuje Milan Málek, spoluzakladatel a CEO PARTORY.

Společnost nabízí řešení v podobě technické podpory v procesu nákupu, zajišťuje další nové dodavatele, pomáhá získat díly za lepší ceny i ve vyšší kvalitě a ulehčuje nákupčím jejich již tak náročnou práci. Výrobky jsou od certifikovaných evropských dodavatelů, což vede mimo jiné ke snížení uhlíkové stopy, zkrácení dodacích lhůt a přináší podporu lokálních zdrojů v různých zemích. Celý proces zprostředkovává omnichannel přístup a vlastní aplikace, která zprocesuje všechny poptávky, objednávky a technické podklady. PARTORY také zvládne prověřit kapacitu subdodavatelů a jejich zkušenosti.

Pomocí vlastní umělé inteligence dokáže společnost analyzovat až 3 000 technických výkresů za měsíc, což zkracuje proces z týdnů na dva dny. Za šest let dodala společnost více než 3 800 000 dílů, mezi kterými byly nejčastěji plechy, jekly a trubky. Aktuálně pomáhají více než 700 zákazníkům vybrat si z portfolia 1 500 dodavatelů a průměrná hodnota jedné dodávky je zhruba 180 000 korun. Největší množství dílů firma dodává do Nizozemska, České republiky a Německa.

Nový brand společnosti

„Naše společnost má ambice růst rychleji, a proto jsme nově PARTORY. Chceme, aby brand, ale i celá společnost reprezentovaly důvěru, inovaci a odbornost ve strojírenství. Původní název ovšem nebyl dostatečně čitelný pro partnery společnosti. Rozhodli jsme se ho proto změnit na PARTORY, aby lépe vystihoval naši činnost a podstatu. Nový název je složeninou anglických slov „PART“ (díl) a „FACTORY“ (továrna). PARTORY tak ztělesňuje identitu největší digitální továrny s neomezenými možnostmi výroby bez nutnosti vlastnit strojní vybavení a jsme připraveni splnit očekávání zákazníků na nejvyšší úrovni. Naší konkurencí je současný zavedený systém dodavatelského řetězce, jehož neefektivitě nastavujeme zrcadlo a zcela tak měníme zažité pořádky. V tom, co děláme, jsme unikátní,“ dodává Jakub Málek, spoluzakladatel a CTO PARTORY.

Nový název PARTORY má za cíl jasně reflektovat hodnoty firmy, specializaci ve strojírenském průmyslu a zároveň dobře komunikovat pozici PARTORY na trhu. Samotný proces rebrandingu trval tři měsíce a klíčovým krokem v tomto procesu byla jak analýza trhu, tak i vývoj nové identity a komplexní redesign marketingových a obchodních materiálů.

O společnosti PARTORY

PARTORY je český technologicko-strojírenský startup, který vychází z myšlenky zakladatelů s dlouhou historií ve strojírenství. Pomáhá strojírenským a výrobním firmám zvýšit efektivitu nákupního procesu a digitalizovat dodavatelský řetězec. V roce 2018 spustili bratři Málkovi projekt Kooperace.cz, což byl katalog volných strojírenských kapacit. Jejich zákazníci chtěli službu na klíč, včetně vzorků, balení a kontrol podle jejich specifikace, a tak vznikl projekt Factoree. Dnes společnost funguje pod názvem PARTORY. V roce 2022 oslovili i zahraniční zákazníky a rozšířili rozsah činnosti. Nyní nabízejí kompletní výrobní řešení ve strojírenském průmyslu po celé Evropě. Svým řešením nastavují zrcadlo reálnému světu, ve kterém je proces dodávek neefektivní. K realizaci jim pomohl fond Lighthouse Ventures GP první investicí v roce 2020 a druhou pro další rozvoj v roce 2021. Fondy SFG, Presto Ventures a Depo Ventures později společně přidaly 22 milionů korun v seedovém investičním kole. Mezi klienty PARTORY patří např. společnosti Wanzl, Trumpf, Bobcat či Dražice.

Exit mobile version