Mastercard pomůže s výběrem nejlepších míst k podnikání v Česku. Vytvořil unikátní nástroj KdeZačítPodnikat.cz

Budoucí ale i současní čeští podnikatelé a živnostníci mají vůbec poprvé k dispozici nástroj, který dokáže identifikovat komerční místa s největším podnikatelským potenciálem v okolí. Společnost Mastercard vytvořila nový portál KdeZačítPodnikat.cz, který pomáhá najít nejvhodnější lokality pro různé obory podnikání ve 24 městech v České republice. Základem jsou agregovaná a anonymizovaná data společnosti Mastercard a data poskytnutá partnerskými třetími stranami.

Malé firmy a podnikatelé jsou páteří české ekonomiky. Z každých 20 firem spadá 19 do kategorie těch nejmenších, vytvářejí přibližně polovinu všech pracovních míst a 40 procent HDP. I když jsou malé podniky pro českou ekonomiku životně důležité, často z finančních nebo časových důvodů nemají přístup k moderním digitálním nástrojům a zdrojům, které by mohly jejich podnikání posouvat kupředu.

Nový nástroj KdeZačítPodnikat.cz pomůže těm, kteří chtějí začít podnikat, ale potřebují poradit ohledně lokality, kde svůj obchod nebo jinou provozovnu založit. Stejně tak je určený pro ty, kteří by se do podnikání rádi pustili a mají i vytipovaný prostor, ale zatím neví, jaký typ podniku by v dané lokalitě nejlépe prosperoval. Portál mohou využívat také podnikatelé, kteří uvažují o rozšíření či přesunu svého již fungujícího byznysu.

„Pro společnost Mastercard je podpora mikro a malých podnikatelů zásadní. Díky našemu nástroji teď mají vůbec poprvé možnost posoudit potenciál úspěchu jejich podnikatelských nápadů v konkrétní lokalitě. Svá rozhodnutí tak již nemusí zakládat pouze na intuici nebo vlastních pozorováních a do rukou se jim bezplatně dostává analytický nástroj, který stojí na propojení širokého spektra dat,“ říká generální ředitelka společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko Jana Lvová.

Při vyhledávání zodpoví zájemce čtyři jednoduché dotazy a nástroj na základě dat navrhne typ podniku a lokalitu, kde má největší potenciál k úspěchu. Oblasti jsou analyzovány na základě anonymizovaných a agregovaných údajů o nákupech v dané oblasti, hustoty obyvatelstva, dostupné infrastruktury a dalších informací.

Nástroj KdeZačítPodnikat.cz například ukazuje, že v Praze na Letné je stále velký prostor uspět s restaurací, kavárnou nebo barem. Pokud by někdo chtěl podnikat v Mostu, zjistí, že v centru města je dobrá příležitost otevřít si obchod s dámským oblečením. Ve Frýdku-Místku je zase vysoká pravděpodobnost úspěchu s manikúrou nebo pedikúrou v oblasti mezi ulicemi Ostravská a Hlavní třída.

Uživatelé vedle detailních dat o potenciálu konkrétních typů podniků nebo prodejen dostanou i další informace o lokalitě, jako je rychlost internetu, kvalita ovzduší, hlukové zatížení nebo dopravní dostupnost. Díky partnerství s realitním portálem Sreality.cz také ihned získají přehled o volných komerčních prostorech k pronájmu nebo k prodeji.

„S radostí jsme se do projektu zapojili s nabídkou komerčních prostor dostupných na našem realitním portále Sreality.cz. Víme, že podnikatelé u nás aktivně hledají prostory pro své provozovny, a tak jsme rádi, že jim můžeme ty nejvhodnější inzeráty zobrazit přímo prostřednictvím nástroje KdeZačítPodnikat.cz. V nabídce máme tisíce inzerátů od drobných obchůdků až po prostory určené pro velké supermarkety. Velkou výhodou je, že u každého nabízeného prostoru přesně víme, jaké jsou dostupné služby v okolí, což jsou při výběru vhodného prostoru zásadní informace,“ říká Pavel Kolář, ředitel divize Oborových služeb Seznam.cz. 

Nástroj KdeZačítPodnikat.cz rovněž ukazuje, které druhy podnikání fungují lépe ve své blízkosti. Z dat Mastercard totiž vyplývá, že určité druhy podniků v sousedství si vzájemně zvyšují zisky. Mezi tzv. komplementární podniky patří například drogerie a obchod s oblečením, holičství se zase nejlépe doplňuje s restaurací.

„Pro mnoho nejmenších podnikatelů, kteří tvoří drtivou většinu firem v naší zemi, je realita tvrdá – často bojují s omezenými zdroji, chybí jim odborná podpora a nemají za sebou týmy specialistů. Právě pro ně je online nástroj KdeZačítPodnikat.cz skutečnou pomocí – poprvé v historii jim poskytuje přístup k datům a analýzám, jež byly dosud výsadou pouze velkých firem a které jim mohou pomoci najít ideální místo pro jejich podnikání. Pro tyto podnikatele, kteří nejsou v hledáčku médií ani se jim nedostává dostatečné podpory od státu, je tento nástroj nesmírně cenným průvodcem na cestě k úspěchu,“ říká Eva Svobodová, členka představenstva a generální ředitelka Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR.

Portál KdeZačítPodnikat.cz zahrnuje města Praha, Brno, Ostrava, Plzeň, Hradec Králové, České Budějovice, Děčín, Frýdek-Místek, Havířov, Jablonec nad Nisou, Jihlava, Karlovy Vary, Kladno, Liberec, Most, Mladá Boleslav, Olomouc, Opava, Pardubice, Prostějov, Přerov, Teplice, Ústí nad Labem a Zlín.

Mastercard je dlouhodobě silným partnerem mikro a malých podnikatelů v ČR. K dalším programům a projektům podpory patří Česko platí kartou, Strive Česko s portálem ProPodnikave.cz nebo služba Mastercard Asistent. Letos poprvé Mastercard pořádá i celostátní iniciativu na podporu drobného podnikání v Česku – Velký týden malých firem se uskuteční 30. 9. až 6. 10. 2024.

O společnosti Mastercard (NYSE: MA)

Mastercard je technologická společnost s celosvětovou působností v oboru zprostředkování plateb. Zajišťováním bezpečných, jednoduchých, chytrých a snadno dostupných platebních transakcí Mastercard podporuje a propojuje inkluzivní digitální ekonomiku prospěšnou všem, kdekoliv na světě. Inovace a řešení využívající zabezpečených dat a sítí, partnerství a energie společnosti Mastercard pomáhají jednotlivcům, finančním institucím, vládním orgánům i firmám naplňovat beze zbytku jejich potenciál. Se společností Mastercard je možné se spojit ve více než 210 zemích a oblastech. Mastercard vytváří udržitelný svět, v němž se všem nabízejí možnosti k nezaplacení. www.mastercard.com

České podniky zaostávají ve využití systémů na řízení procesů

České firmy v rámci EU výrazně zaostávají ve využití podnikových informačních systémů na řízení, tedy ERP. Podle výzkumu Českého statistického úřadu je používá pouze 29 procent podniků. Průměr v EU je přitom 43 procent.

Systémy CRM pak používá pouze 20 procent všech podniků, což je o šest procentních bodů méně oproti průměru EU, a stejné množství provádí pokročilou analýzu dat. Nástroje Business Intelligence pak používá jen 11 procent firem.

ERP umožňuje sjednocení všech agend do jednoho centrálního systému, digitalizaci a rozsáhlou automatizaci a také zrychlení firemních procesů, zbavení se manuálního zpracování či přepisování dat a také výrazné snížení chybovosti

Ideální je i pro malé firmy

Celý ERP systém lze ve firmě implementovat v řádu týdnů. Funguje v cloudu a je tedy dostupný odkudkoliv. Výhodou jsou rovněž nízké náklady od 800 Kč na uživatele měsíčně.

Tuzemská společnost OR-CZ vyvinula škálovatelné řešení OR-System Start, což je vyspělý ERP systém pro malé výrobní firmy od pěti do 50 zaměstnanců. V případě potřeby je možný snadný upgrade na verzi OR-System Open, což představuje záruku vynaložených nákladů.

„Zrychlí prodejní aktivity, které podpoří on-line řízením zdrojů a pomůže odstranit úzká místa ve výrobě pro flexibilitu a úspěch na trhu, ekonomický profit a motivaci pracovníků,“ říká technický ředitel OR-CZ Jan Kelča.

Výhodou je, že je vytvořené na základě dlouholetých zkušeností jednoho z největších dodavatelů ERP systémů. OR-CZ se přitom dlouhodobě specializuje na výrobu, obchod a logistiku.

Financování z evropských fondů

Na jeho implementaci lze navíc využít dotační program Digitální podnik, který byl spuštěný v polovině července. V jeho rámci ministerstvo průmyslu a obchodu rozdělí z evropských fondů na podporu digitalizace malých a středních firem více než jednu miliardu korun. Firmy tak většinu nákladů nemusí platit ze svého.

OR-System patří mezi největší české ERP řešení podnikového informačního systému s pestrou škálou 11 modulů upravitelných na míru a více než 250 aplikací. Zkušený tým konzultantů a vývojářů má rozsáhlou knihovnu know-how v řízení výrobních podniků a již přes 30 let pomáhá naplňovat požadavky zákazníků od zakázkové, kusové výroby po sériovou.

OR-CZ je specialista na technologie, výrobu, obchod, kalkulace či logistiku a také zpracuje účetnictví, spočítá mzdy a podpoří pracovníky od docházky po benefity. Součástí podpory jsou škálovatelné služby HelpDesku s garantovanou odezvou 24/7.

Axis uvádí první kameru splňující bezpečnostní normu FIPS 140-3. Umožní přístup jen na základě identity

Uvedením kamery AXIS Q1809-LE začíná Axis plnit svůj závazek dodávat produkty splňující normu FIPS 140-3 Level 3 podle amerických Federálních standardů zpracování informací. Standardy FIPS specifikují bezpečnostní požadavky pro kryptografické moduly, které zajišťují důvěrnost a integritu dat. Tento krok zlepšuje kybernetickou bezpečnost zákazníků, kteří musejí splňovat požadavky na dodržování normy FIPS 140-3, například federálních úřadů a kritické infrastruktury v USA a Kanadě, ale i dalších společností po celém světě.

Axis je první společností, která uvedla na trh síťové zabezpečovací zařízení s vestavěným bezpečnostním prvkem certifikovaným podle nejnovějšího standardu FIPS 140-3 Level 3. Díky tomu si mohou zákazníci ve vládním sektoru a kritické infrastruktuře být jisti, že jejich zařízení splňují úroveň bezpečnosti, kterou definuje Národní institut pro standardy a technologie Spojených států (NIST) a která je vyžadovaná americkým zákonem. FIPS 140-3 certifikace na úrovni 3 vyžaduje, aby hardware zabránil neoprávněné manipulaci a přístup povolil jen na základě identity. Vestavěný diskrétní bezpečnostní prvek, EdgeLock® SE052F, pochází od společnosti NXP® Semiconductors, která je světovým lídrem v oblasti bezpečného propojení pro vestavěné aplikace a je známá svými spolehlivými bezpečnostními řešeními, včetně zabezpečení dnešních chytrých telefonů, bankovních platebních karet nebo cestovních pasů.

Certifikace FIPS 140-3 na úrovni 3 vyžaduje, aby hardware aktivně bránil neoprávněné manipulaci a umožňoval přístup jen na základě ověření identity.

Další zařízení se zabezpečením s certifikací FIPS 140-3 jsou na cestě

Společnost Axis chce pokračovat v rozšiřování zařízení certifikovaných podle normy FIPS 140-3 a do všech připravovaných síťových produktů zabuduje nový bezpečnostní prvek. Dodržování normy FIPS 140-3 tak bude dostupné pro širokou škálu případů použití, od dohledu, přes optimalizaci podnikání (analýzy), až po kontrolu přístupu a síťové audio. Těžit z toho budou i organizace, které dnes nemusí splňovat přísné normy FIPS, protože si mohou být jisty, že jejich systémy budou interoperabilní a splní bezpečnostní požadavky i v budoucnu.

Pokračující investice do portfolia s kryptografickými výpočetními moduly dle průmyslových standardů je součástí vícevrstvé strategie společnosti Axis. Bezpečné ukládání a zpracování kryptografických klíčů je jen jednou ze součástí hardwarové kybernetické bezpečnostní platformy Axis Edge Vault. Ta zahrnuje také funkce, jako je zabezpečené spouštění (secure boot) a Axis ID zařízení, kompatibilní se standardem normy IEEE 802.1AR, které ověřuje identitu a pravost zařízení Axis.

O společnosti Axis Communications

Axis vytváří chytřejší a bezpečnější svět s pomocí řešení, která zvyšují úroveň zabezpečení a zlepšují procesy v podnikání. Jako světový leader v oblasti síťových technologií nabízí společnost Axis řešení videodohledu a řízení přístupu, interkomy a audiosystémy. Tato řešení jsou ještě efektivnější díky inteligentním analytickým aplikacím a vysoce kvalitním školením. V současnosti má Axis přibližně 4 000 zaměstnanců ve více než 50 zemích a při poskytování řešení zákazníkům spolupracuje s technologickými partnery a systémovými integrátory z celého světa. Společnost byla založena v roce 1984 a sídlí ve městě Lund ve Švédsku. Více informací o společnosti Axis najdete na webové stránce www.axis.com.

Kybernetické vydírání: Jak se efektivně bránit proti online útokům?

Vydírání přes internet se v poslední době stává častějším a závažnějším problémem, který zasahuje do životů mnoha lidí po celém světě. S rostoucím využíváním digitálních technologií a sociálních sítí se otevírají nové možnosti pro zneužití osobních informací a citlivých údajů. Pachatelé využívají svoji anonymitu k vyvíjení nátlaku na vybranou oběť, která se často cítí bezmocně a zranitelně. Jak takovým útokům předejít a jak v případě vydírání zasáhnout?

Podvodné zprávy na Facebooku: Modrá fajfka vás zachrání

Milan Zeman, ředitel strategie digitální agentury myTimi, www.mytimi.cz, uvádí, že terčem vydírání je u jejich klientů sociální síť Facebook. „Jsou to vlny, kdy je takových pokusů o podvod více, poslední jsme zaznamenali letos v červnu. Podvodníci se vydávají za customer support společnosti Meta a píšou několik zpráv o tom, že účet bude brzy zablokován. Pro odblokování nebo vyhnutí se zablokování máte co nejdříve kliknout na odkaz,“ sděluje Milan Zeman.

„My s podporou Facebooku často komunikujeme, když za naše klienty řešíme skutečné problémy s reklamními účty, takže víme, jak taková oficiální komunikace vypadá a tyto podvodné pokusy ignorujeme,“ doplňuje Milan Zeman. Jen obsahem zprávy to někdy poznat nejde, ale sledujte okolí té zprávy, je vždy velmi oficiální a obsahuje texty a tlačítka, které běžný uživatelský účet obsahovat nemůže. Účet, ze kterého je oficiální zpráva odeslaná, je viditelně oficiální, má statisíce sledujících a je ověřený (modrá fajfka). „O tom, jak vypadá podvodná zpráva, je informován celý náš tým, takže prakticky nikdy nedochází k nechtěnému incidentu,“ ukončuje Milan Zeman.

Základem jsou silná hesla

Své zkušenosti také sdílí Jana Večerková, zakladatelka a ředitelka intenzivních kurzů programování Coding Bootcamp Praha, www.codingbootcamp.cz „Před pár lety se mi někdo dostal k účtu na Instagramu a začal mi posílat e-maily s požadavkem na výkupné, vyhrožoval zveřejněním mých soukromých kompromitujících fotografií. Ironií však bylo, že jsem na svůj osobní účet na Instagramu kdysi nahrála pouze jednu fotku z firemní akce. Smutné na celé situaci ale bylo, že Instagram ani Meta nikdy smysluplně nereagovaly na mé zprávy o tom, že byl můj profil ukraden,“ říká Jana Večerková. „Jak jsem se později dozvěděla, mnoho dalších uživatelů Instagramu se setkalo s podobným problémem a stejně špatnou podporou. Pro mě to naštěstí bylo jen dalším důkazem toho, že není žádný rozumný důvod sdílet osobní fotky na jakýchkoli sociálních sítích, zejména ty, které byste nikdy nevystavili na veřejné nástěnce.“

Podle Jany Večerkové jsou základem silná, a hlavně unikátní hesla pro každý účet. Dále je dobré mít nastavené dvou-faktorové ověřování. Samozřejmostí by také měla být obezřetnost při klikání na přílohy a odkazy, pravidelné aktualizování softwaru a pro jistotu mít pravidelně zálohovaná všechna důležitá data.

A co dělat, pokud se stanete obětí vydírání? „Zkuste zachovat chladnou hlavu a promyslet co se vlastně stalo a jaký dopad to na vás má či může mít. O platbě výkupného nemá v drtivé většině případů smysl ani uvažovat. Nezapomeňte také zdokumentovat veškerou komunikaci s vyděračem jako důkaz pro policii a následně případ nahlaste,“ doporučuje Jana Večerková.

Podle Jany Večerkové je důležitá všeobecná obezřetnost. „Přemýšlejte nad tím, co na internetu děláte a proč, co s kým o sobě sdílíte a proč. Většina lidí o sobě sdílí zbytečně mnoho informací a jediný důvod je, že „to dělají všichni“. Také zkuste popřemýšlet nad tím, jak a kde se na internet připojujete a zejména v případě veřejných sítích používejte alespoň VPN a firewall,“ říká Jana Večerková.

Hlavně neplatit výkupné

K tématu se vyjadřuje také David Strejc, odborník a aktivista v oblasti umělé inteligence z AutoERP. „Abyste se vyhnuli možnému vydírání a zajistili bezpečnost našich osobních údajů je důležité dodržovat několik zásadních kroků. Začněte tím, že zabezpečíte svá zařízení. Používejte kvalitní antivirový software a pravidelně jej aktualizujte. Ujistěte se, že máte zapnutý firewall, a nezapomínejte na pravidelnou aktualizaci operačního systému a všech nainstalovaných programů,“ doporučuje David Strejc. Radí, abyste byli celkově opatrní při používání internetu. Vyhýbejte se otevírání podezřelých e-mailů a příloh a neklikejte na odkazy z neznámých zdrojů. Buďte obezřetní při sdílení osobních informací online, zejména pokud se jedná o citlivá data. Nesdílejte intimní fotografie nebo videa, ani když důvěřujete osobě, se kterou komunikujete. Obecně se doporučuje zakrývat webkameru, když ji nepoužíváte, aby se předešlo jejímu zneužití.

Podle Davida Strejce je nejúčinnější metodou pěstování digitální gramotnosti a vzdělávání se v oblasti kybernetické bezpečnosti. To zahrnuje nejen sledování aktuálních trendů a rozpoznávání phishingových a jiných podvodných technik, ale také pravidelnou aktualizaci vašich znalostí a dovedností v této rychle se vyvíjející oblasti. Tímto způsobem budete lépe připraveni čelit potenciálním hrozbám a chránit své osobní údaje. „Bohužel, pravděpodobnost ukončení vydírání po zaplacení je velice nízká. Útočníci často vnímají ochotu platit jako signál zranitelnosti a mohou požadovat další platby,“ dodává David Strejc.

V České republice existuje specializované oddělení pro kyberkriminalitu, kde vám poskytnou odbornou pomoc. Pokud se vydírání odehrává v prostředí sociálních sítí, informujte také provozovatele platformy. Důležité je také zabezpečit své účty: změňte hesla ke všem svým účtům a aktivujte dodatečné bezpečnostní opatření, pokud jsou k dispozici. Tímto způsobem zajistíte, že vaše účty zůstanou chráněné. Vyhledání podpory je další klíčový krok. Informujte důvěryhodné osoby o situaci a zvažte vyhledání psychologické pomoci, pokud je situace stresující. V případě, že pravidelně zálohujete data, obnovte systém a následně konzultujte situaci s IT odborníkem, který vám pomůže s dalšími kroky.

Fortinet rozšiřuje nejkomplexnější operační technologickou bezpečnostní platformu pro ochranu kyberneticko-fyzikálních systémů

Aktualizace bezpečnostní platformy pro provozní technologie (OT) zahrnuje nová zařízení, pokročilé zabezpečené síťové a bezpečnostní operační schopnosti a rozšířené partnerství s předními dodavateli provozních technologií.

Společnost Fortinet, světový lídr v oblasti kybernetické bezpečnosti a průkopník konvergence sítí a zabezpečení, zveřejnila nové aktualizace své bezpečnostní platformy, která je již nyní tou nejkomplexnější v oboru. Novinkou je poskytování vylepšených možností bezpečného síťového provozu a bezpečnostních operací (SecOps) a expanze strategických partnerství společnosti Fortinet s předními dodavateli provozních technologií. Tyto inovace odráží závazek společnosti Fortinet k zabezpečení rostoucího trhu s kyberfyzikálními systémy (CPS) a oddanost ochraně kritické infrastruktury zahrnující energetiku, obranu, vodohospodářství, výrobu, potravinářský průmysl, dopravu a další. Společnost Fortinet byla také nedávno jmenována ve zprávě 2023 Gartner® Market Guide reprezentativním dodavatelem v oblasti bezpečnosti kyberneticko-fyzikálních platforem.

„Jak se provozní infrastruktura více propojuje, zvyšuje se oblast útoků, což vede k většímu kybernetickému riziku. Tradiční bezpečnostní nástroje informačních technologií (IT) jsou neúčinné a co je horší, nemohou být nasazeny v prostředí provozních technologií (OT). Fortinet po 20 let buduje přední bezpečnostní platformu pro OT a nyní s hrdostí oznamujeme další vylepšení napříč platformou,“ říká John Maddison, marketingový ředitel ve společnosti Fortinet.

Podle zprávy 2024 State of Operational Technology and Cybersecurity Report jsou kyberútoky, které kompromitují OT systémy, na vzestupu, přičemž téměř tři čtvrtiny (73 %) organizací zaznamenaly útok, který měl dopad buď na OT systémy, nebo na OT i IT systémy (oproti 49 % v roce 2023). V důsledku toho je nyní pro organizace zásadní nasadit řešení kybernetické bezpečnosti speciálně navržená pro OT prostředí, společně s kritickou infrastrukturou.

Bezpečnostní platforma pro OT, která navazuje na odkaz více než dvou desetiletí Fortinetu jako globálního lídra v oblasti kybernetické bezpečnosti, byla navržena tak, aby zmírňovala průmyslová rizika a urychlovala a optimalizovala pohyb zákazníků v oblasti bezpečnosti OT. Nejnovější aktualizace zahrnují:

Nové pokročilé schopnosti v OT Secure Networking

  • Vylepšení identifikace aktiv a síťové topologie OT ve FortiOS OT View s konfigurovatelným umístěním pro zlepšení identity, umístění a komunikačních cest.
  • Rozšíření virtuálního patchingu a nové funkce ve FortiOS: Zavedení virtuálních patching podpisů ve FortiGuard OT Security Service poskytuje rozsáhlou ochranu proti zranitelnosti a bezkonkurenční ochranu OT aktiv.
  • Dvě nové řady robustních přepínačů: FortiSwitch Rugged 216F-POE (napájení přes Ethernet) je navržen tak, aby podporoval průmyslová prostředí náročná na šířku pásma a redundanci, a FortiSwitch Rugged 424F-POE má funkce navržené tak, aby napájely zařízení pro průmyslovou variantu internetu věcí (IIoT).
  • FortiSRA umožňuje bezpečný vzdálený přístup pro podporu externím dodavatelům, auditorům a zaměstnancům, čímž chrání kritické OT systémy proti hrozbám ze vzdálených přístupů a nedůvěryhodných sítí.
  • Aktualizace zařízení FortiExtender Vehicle umožňuje správu vozového parku v robustní podobě, která odolá náročným podmínkám prostředí, a nabízí bezpečné rozšíření LAN ze vzdálených firewallů FortiGate Next-Generation k vytvoření jednotné platformy pro vozidla a zásahové jednotky.

Rozšiřování schopností bezpečnostních operací využívajících umělou inteligenci (AI) v oblasti OT pro obranu proti rostoucím hrozbám

  • Rozšířené možnosti ve FortiSOAR, včetně zavedení OT View – přehledového panelu IT/OT se správou prostředků OT – a nových příruček pro dodržování pravidel pro zvýšení viditelnosti OT sítě a prostředků a nápravy škod pro OT.
  • Rozšíření analytických a reportovacích funkcí ve FortiAnalyzer vytvořením NERC CIP, IEC 62443-3-3 a IT/OT Risk reports. Připravovaný řídící panel IoT/IIoT/OT zahrnuje analytickou podporu pro internet lékařských věcí (IoMT), která dále pomáhá s dodržováním právních předpisů a vyhodnocením bezpečnostních postojů.
  • FortiNDR poskytuje analýzu chování sítě pro identifikaci známých a neznámých hrozeb napříč infrastrukturou IT/OT a detekci síťových anomálií.
  • FortiDeceptor-as-a-Service nabízí rozšířenou detekci pro OT a IoT o další zařízení a protokoly a zjednodušené nasazení pro zefektivnění uživatelských zážitků.

Posílení partnerství Fortinetu v oblasti OT

Globální partnerský ekosystém společnosti Fortinet spojuje organizace se specializovanými odbornými znalostmi v oblasti OT, které pomáhají zákazníkům maximalizovat kybernetickou odolnost a zlepšit provozní efektivitu.

Nedávná spolupráce s Fortinet Alliance partnery Armis a Claroty v rámci Fortinet Open Ecosystem přinesla nové a vylepšené integrace s FortiManager, FortiSIEM, FortiSOAR a FortiNAC s cílem maximalizovat využitelné informace o OT prostředcích, zjednodušit provoz OT sítí pro zákazníky a zlepšit jejich bezpečnostní postavení.

Společnost Fortinet navíc představila nové Engage Preferred Services Partner (EPSP) OT Practice, které umožňuje partnerům využívat nástroje, které potřebují k návrhu a použití síťové infrastruktury OT.

*Gartner, Gartner Market Guide for CPS Protection Platforms, Katell Thielemann, Wam Voster, 29 June 2023

GARTNER is a registered trademark and service mark of Gartner, Inc. and/or its affiliates in the U.S. and internationally. All rights reserved.

Gartner does not endorse any vendor, product or service depicted in its research publications, and does not advise technology users to select only those vendors with the highest ratings or other designation. Gartner research publications consist of the opinions of Gartner’s research organization and should not be construed as statements of fact. Gartner disclaims all warranties, expressed or implied, with respect to this research, including any warranties of merchantability or fitness for a particular purpose.

O společnosti Fortinet

Fortinet je hnací silou vývoje kybernetické bezpečnosti a konvergence síťových a bezpečnostních technologií. Jejím posláním je zabezpečit uživatele, zařízení a data na všech místech. Poskytuje tak kybernetickou bezpečnost všude tam, kde ji uživatelé potřebují, a to díky nejrozsáhlejšímu a nejucelenějšímu portfoliu řešení zahrnujícímu více než 50 produktů podnikové třídy. Řešením společnosti Fortinet, která patří k nejrozšířenějším, nejčastěji patentovaným a nejlépe ověřeným na trhu, důvěřuje přes půl milionu zákazníků. Fortinet Training Institute, jeden z největších a nejširších školicích programů v oboru, se snaží všem zpřístupnit vzdělání v oblasti kybernetické bezpečnosti a nové kariérní příležitosti. Spolupráce s respektovanými organizacemi z veřejného i soukromého sektoru, včetně CERT, vládních subjektů a akademické obce, je základním aspektem závazku společnosti Fortinet zvyšovat kybernetickou odolnost v celosvětovém měřítku. FortiGuard Labs, elitní výzkumná organizace společnosti Fortinet, vyvíjí a využívá špičkové technologie strojového učení a umělé inteligence s cílem poskytovat zákazníkům včasnou konzistentní ochranu nejvyšší úrovně spolu s informacemi o hrozbách, na něž mohou okamžitě reagovat. Další informace naleznete na stránkách https://www.fortinet.com, v blogu společnosti Fortinet a na stránkách laboratoří FortiGuard Labs.

Až 93 % personalistů eviduje žádosti o přidání. Plošné navýšení mezd však během roku plánuje jen čtvrtina firem

Podle společného průzkumu[1] společnosti Edenred a Recruitment Academy mezi personalisty plánuje plošné navýšení mezd během letošního roku téměř čtvrtina firem. Přidávat svým zaměstnancům naopak určitě nebude 21 % z nich. Téměř dvě třetiny dotázaných personalistů aktuálně evidují žádosti o navýšení mzdy od více než desetiny zaměstnanců. Pro mnohé zaměstnance však není číslo na výplatní pásce vším – specifická je tím zejména generace Z. Hned 63 % personalistů pozoruje, že si její příslušníci oproti ostatním věkovým skupinám více cení svého času. Všímají si i většího důrazu na vyváženost osobního a pracovního života, časovou flexibilitu či wellbeing.

Alespoň části svých zaměstnanců zvedne během letošního roku mzdy 42 % firem. Vyplývá to ze společného průzkumu společnosti Edenred a Recruitment Academy mezi personalisty. Plošně svým zaměstnancům zvýší výplaty 23 % oslovených firem. Pětina oslovených firem naopak v letošním roce valorizaci mezd neplánuje. Zbylých 37 % oslovených firem se chce rozhodnout podle dalšího vývoje.

Data přitom ukazují, že je mezi zaměstnanci o navýšení mezd zájem. Hned 63 % oslovených personalistů v průzkumu uvedlo, že žádost o přidání eviduje od více než desetiny zaměstnanců firmy. 24 % personalistů dokonce uvádí, že si o zvýšení mzdy řekla více než čtvrtina zaměstnanců. Žádné žádosti o vyšší výplatu letos neeviduje jen 7 % personalistů. Podle údajů Českého statistického úřadu byla průměrná měsíční mzda v prvním čtvrtletí roku 43 941 korun, medián mezd činil 36 651 korun[2].

„Kvůli obtížnější ekonomické situaci a vysoké inflaci v loňském roce nerostly mzdy tak rychle, jako spotřebitelské ceny, což vedlo k poklesu reálných mezd. Není proto překvapením, že si velká část zaměstnanců o přidání aktivně říká. A nemalá část firem se snaží jejich požadavkům vyhovět. Ani zdaleka to však neplatí u všech,“ komentuje výsledky průzkumu Aneta Martišková, členka vedení společnosti Edenred. „Důležitou roli zde hraje i dlouhodobý trend, kdy se firmy snaží na trhu práce odlišit nejen výší mzdy, ale i nabídkou nových a atraktivních benefitů s přidanou hodnotou,“ doplňuje.

Peníze na prvním místě? Ne pro každého

Ukazuje se, že číslo na výplatní pásce není pro zaměstnance vším. Pro stále větší část z nich je totiž kromě výše mzdy důležité i to, jak o ně firma pečuje. Větší důraz na aspekty zaměstnání, jako je wellbeing či vyváženost osobního a pracovního života, bývá často spojován s nástupem nejmladších generací do pracovního procesu. To v průzkumu personalisté potvrzují.

Hned 63 % personalistů pozoruje, že si příslušníci generace Z, tedy zaměstnanci mladší 27 let, v porovnání s ostatními věkovými skupinami více cení svého času. To v praxi například znamená, že jsou méně ochotní pracovat nad rámec běžné pracovní doby nebo na dovolené. Toho, že je pro ně důležitější vyváženost osobního a pracovního života, si všímá 56 % personalistů. Tuto skutečnost tak musí firmy, které chtějí zaměstnance přilákat, dostatečně zohlednit napříč svým fungováním – od základního rozvržení pracovní náplně až po nabídku zaměstnaneckých benefitů.

„Aby firmy při náboru mladých talentů uspěly, musí se přizpůsobit hodnotám generace Z. V praxi to vypadá tak, že někteří personalisté lákají na práci z domova, flexibilní pracovní dobu nebo možnost podílet se na smysluplných projektech. Tím to však nekončí. Mladí uchazeči o práci často hledají pracoviště, kde budou slyšeni a respektováni. Zároveň vyžadují prostředí, které jede na vlně moderních technologií a nabízí prostor pro kariérní rozvoj. Na toto vše dnes musí personalisté umět reagovat,“ říká José Kadlec, spoluzakladatel personální agentury GoodCall a ředitel Recruitment Academy.

Obzvláště důležitým pojmem se v oblasti personalistiky v posledních letech stal wellbeing, jinými slovy duševní a fyzická pohoda zaměstnanců. Podle průzkumu registruje hned 49 % personalistů největší důraz na wellbeing právě mezi mladou generací Z. Stále více se o něj však zajímají lidé napříč všemi věkovými skupinami. Řada českých firem proto v dnešní době nabízí zaměstnanecké benefity cílící právě na podporu duševní a fyzické pohody zaměstnanců.

„Péče o wellbeing je nesmírně důležitá. Je to investice, která se vždy vyplatí. Zaměstnanci pracující v přívětivém prostředí, které myslí na jejich potřeby, jsou nejen spokojenější, ale i produktivnější. Firma, která se stará o své zaměstnance, se navíc stává atraktivnějším zaměstnavatelem,“ vysvětluje Aneta Martišková a dodává: „I proto jsme letos v rámci galavečera Recruitment Academy Awards již podruhé udělili ocenění Edenred Wellbeing Award firmám, které o psychickou a fyzickou pohodu svých zaměstnanců příkladně pečují a nabízí jim nespočet benefitů usnadňujících propojení jejich pracovního a osobního života.“

O Recruitment Academy

Recruitment Academy je specializovaná vzdělávací instituce pro recruitery. Aktuálně společnost své služby nabízí ve 12 zemích střední a východní Evropy. Za posledních deset let instituce proškolila globálně přes 30 000 HR profesionálů a manažerů. Jako jediná organizace ve střední Evropě nabízí expertní certifikáty – Certified Sourcer & Certified Recruiter.

O společnosti Edenred CZ

Edenred ČR pečuje o 700 000 každodenních uživatelů z řad zaměstnanců, kterým poskytuje služby v síti 57 000 partnerských provozoven. V oblasti digitalizace patří k lídrům na českém trhu. Stravenky a volnočasové benefity jsou k dispozici na jedné platební kartě Edenred Card. Karta umožňuje platbu mobilními aplikacemi Apple Pay a Google Pay. Čerpání benefitů je možné online díky platformě Edenred Benefity Café. O tom, jak benefity implementovat k co největší spokojenosti zaměstnanců, radí Edenred firmám na nově spuštěném Edenred Wellbeing Blogu.

Edenred je přední digitální platforma pro služby a platby – a také každodenní společník pracujících, spojující přes 60 milionů uživatelů a více než 2 miliony partnerských provozoven ve 45 zemích prostřednictvím téměř 1 milionu firemních klientů.

Edenred nabízí specifická platební řešení pro konkrétní použití zaměřená na stravování (stravenky), motivaci (dárkové karty, platformy pro zapojení zaměstnanců), mobilitu (čerpací stanice včetně nabíjení elektromobilů, údržba, mýtné či parkovné) a firemní platby (virtuální karty).

V souladu s posláním skupiny vyjádřeným sloganem „Enrich connections. For good“ umožňují tato řešení zlepšovat pohodu a kupní sílu uživatelů. Posilují i atraktivitu a efektivitu společností, oživují trh práce a místní ekonomiku. Rovněž podporují přístup ke zdravějším potravinám, produktům šetrnějším k životnímu prostředí a ekologičtější dopravě.

12 000 zaměstnanců společnosti Edenred usiluje o to, aby se svět práce stal propojeným ekosystémem, který se každým dnem stává bezpečnějším, efektivnějším a zodpovědnějším.

V roce 2023 skupina díky svým globálním technologickým aktivům spravovala obchodní objem v hodnotě téměř 41 miliard EUR, zejména prostřednictvím mobilních aplikací, online platforem a karet.

Edenred je zapsán na burze cenných papírů Euronext v Paříži a je součástí indexů CAC 40, CAC 40 ESG, CAC Large 60, Euronext 100, Euronext Tech Leaders, FTSE4Good a MSCI Europe.

Značky a loga uvedená a použitá v této tiskové zprávě jsou ochrannými známkami registrovanými společností EDENRED S.E., jejími dceřinými společnostmi nebo třetími stranami. Bez písemného souhlasu jejich vlastníka je nelze použít ke komerčním účelům.

Analýza: Objem DDoS útoků na české firmy o prázdninách stagnoval. Prvenství ruského původu přitom trvá

Objem DDoS útoků na české firmy po červnovém mírném nárůstu v první polovině prázdnin stagnoval. Nejvíce útoků míří již rok bez přestávky z Ruska, které již čtvrtý měsíc v řadě kralovalo také z pohledu intenzity útoků. Právě rostoucí intenzita jednotlivých útoků a jejich kvalita se stávají největší hrozbou. V poslední době se také stále více zneužívají i DNS servery. Vyplývá to z pravidelné měsíční analýzy statistik provozu služeb FlowGuard české společnosti ComSource, která se zaměřuje na kyberbezpečnost, síťovou infrastrukturu a datovou analytiku.

„Pozorujeme tři klíčové trendy. Dlouhodobě jde o využívání stále kvalitnějších a efektivnějších útoků, které se zaměřují zejména na aplikace a často útočí ze serverů v datových centrech. Dokáží tak napáchat stejně vysoké, nebo dokonce i větší škody než dříve obvyklé plošné útoky, navíc se i hůře odhalují. Druhým dlouhodobým trendem je vysoká intenzita jednotlivých útoků. Opakovaně jsme zaznamenali útoky s intenzitou i 150 Gbps, běžně jsou přitom tyto hodnoty násobně nižší. Protože obvyklá kapacita síťového připojení je výrazně menší, útokem se plně vyčerpá, což znamená automaticky výpadek služby. A trendem posledních měsíců je cílené zaměření na DNS servery. Ty jsou přitom klíčové pro správné fungování internetu v podobě, ve které jej známe,“ říká Michal Štusák, expert na kybernetickou bezpečnost a spolumajitel společnosti ComSource.

Stále oblíbenější útoky přímo na aplikační vrstvě umožňují útočníkům efektivně zvýšit dopad útoků a servery provozující služby jednodušeji zahltit i menší intenzitou síťového provozu. V kombinaci se zranitelností méně obvyklých internetových protokolů a nárůstem intenzity jednotlivých útoků to ukazuje na nutnost zabezpečení nových míst v rámci firemní IT infrastruktury. Jednotlivé útoky navíc v některých případech dosahují intenzity i přes 100 Gbps, tedy i tisíckrát více, než je kapacita běžného firemního připojení. I několikaminutový útok na servery tak zajistí nedostupnost služeb či internetových stránek.

Podle přehledu DDoS útoků zachycených službami FlowGuard společnosti ComSource přesáhl v červenci počet zemí, ze kterých na firmy a instituce v České republice útoky mířily, hodnotu 200. Nejvíce útoků bylo z Asie, z pohledu intenzity pak kralovala Evropa. Z pohledu zemí je již dlouhodobě největší počet útoků z Ruska (bez přestávky od července loňského roku), které je již čtyři měsíce za sebou také na první příčce intenzity útoků. Celkový objem odfiltrovaného škodlivého provozu zůstal v červenci v porovnání s předchozím měsícem na podobné úrovni.

O FlowGuard

Detekční zařízení FlowGuard vzniklo v laboratořích společnosti ComSource. Funguje na principu rozpoznání potenciální hrozby již v toku dat mířících na síť a jeho vyčištění od nežádoucího provozu. Organizacím pomáhá detekovat všechny druhy DDoS útoků. Blokuje data z podezřelých zdrojů, a přitom nezasahuje do běžného provozu jejich sítě. Díky strojovému učení FlowGuard neustále zvyšuje svou efektivitu a naddimenzovaná kapacita čistícího centra zaručuje spolehlivost v každé situaci.

O společnosti ComSource

Společnost ComSource se v oblasti kybernetické bezpečnosti a síťové infrastruktury pohybuje od roku 2010, od roku 2023 se soustředí i na oblast datové analytiky. Poskytuje vysoce profesionální služby a dodává ta nejlepší infrastrukturní a bezpečnostní řešení on-premise, v cloudu nebo v hybridních prostředích. Díky vlastní laboratoři ComSource vyvinul a dále rozvíjí i vlastní řešení a služby. Nejvýraznější z nich je systém FlowGuard chránící před DDoS útoky. ComSource má CSIRT tým, je aktivním členem AFCEA a projektu FENIX. Společnost má své pobočky v Praze, Brně, Písku a v Bratislavě.

Mezinárodní den psů: O čtyřnohé mazlíčky pomáhají pečovat i moderní technologie

Pes, nejlepší přítel člověka. To není jen klišé, ale fakt, který potvrzují i statistiky. Češi jsou národem pejskařů a o své chlupaté parťáky se starají s láskou a péčí. Jak se ale naše návyky v péči o psy mění s dobou? A jak nám mohou pomoci moderní technologie?

Mezinárodní den psů se od roku 2004 připomíná pravidelně 26. srpna. Pes je ale parťákem člověka už od pravěku. Dnes sice nebývá jeho primárním úkolem pomáhat v lovu nebo hlídat obydlí, ale přesto zůstává nepostradatelným členem více než poloviny českých domácností. Podle průzkumu technologické společnosti Dyson „Dust Study 2022-3“ je v České republice pes nejčastějším domácím mazlíčkem.

Spolu na gauči i v posteli

Důkaz o tom, jak silné pouto vzniká mezi pejsky a jejich majiteli, je fakt, že většina Čechů dává svému chlupáčovi naprostou volnost, pokud jde o pohyb v domácnosti. Podle studie Dyson 54 % Čechů neomezuje, kam jejich pes v domě chodí. Třetina se svým mazlíčkem dokonce sdílí lůžko a dalších 30 % nechává spát psa v ložnici na podlaze.

Úklid chlupů může být hračka

Nejčastějším místem pro spaní pejsků však stále zůstává pelíšek. Podle průzkumu v něm celosvětově nocuje 59 % zdomácnělých psů. Aby měli majitelé snazší možnost úklidu, je důležité na vysavači použít ten správný nástavec. Například tyčový vysavač Dyson Gen5detect Absolute má speciální hubici s kónickým kartáčem, na kterém nezůstávají namotané vlasy a vlákna a snadno a rychle tak odstraňuje chlupy nejen z pelíšků, ale i gaučů, čalouněného nábytku, autosedaček nebo schodů. Sběr chlupů už tedy nemusí být noční můra.

Péče o pejsky je díky aplikacím jednodušší

Nejen praktický tyčový vysavač s chytrým nástavcem, ale i jiné moderní technologie mohou být při péči o naše chlupáčky nápomocné. Na trhu například existuje mnoho mobilních aplikací, které pomáhají majitelům psů s jejich výcvikem a výchovou (např. Dogo, Puppr), zdravím (např. Tlappka), anebo hlídáním (např. Dog Monitor Buddy). Dokonce existuje i „překladač“ psí řeči Dog translator, který je ale spíše pro zábavu, než že by zázračně dokázal dekódovat štěkání.

Čistota je půl zdraví

Jednou z důležitých součástí života s pejskem je také péče o jeho srst, a to nejen kvůli vzhledu, ale také pro zdraví zvířete. Při této činnosti se masíruje kůže, dochází k jejímu prokrvení a přívodu nových živin. Podle průzkumu Dyson polovina Čechů považuje vyčesávání svých mazlíčků za pravidelnou rutinu – dokonce je to nejvyšší počet v porovnání s jinými zeměmi regionu Evropy, Blízkého východu a Afriky. Pro Čechy je nejdůležitější při vyčesávání zbavit srst částí písku a půdy (48 % respondentů), chtějí však odstranit také prach (37 %), vlasy (33 %), bakterie (30 %), části kůže/lupiny (28 %), a také viry, roztoče a jejich výkaly, prach a zbytky jídla. Nejoblíbenějším nástrojem pro péči o srst je kartáč či hřeben, i zde ale mohou pomoci moderní technologie, jako je speciální samočistící kartáč, který se připojí na vysavač, takže chloupky a spolu s nimi i nečistoty včetně alergenů míří rovnou do útrob přístroje.

Pejsci si v 21. století žijí jako králové

Doba se mění a s ní i péče o psy. Stále více majitelů investuje do různých psích wellness procedur, jako jsou masáže, aromaterapie nebo speciální diety. Vznikají psí školky, luxusní psí hotely, můžete pořídit nepromokavé oblečky, plovací vesty i slušivé motýlky pro doladění stylu, obojky s GPS lokátory, díky kterým lze sledovat chlupáče v reálném čase, nebo třeba chytrá elektronická dvířka, která díky mikročipu vpustí jen vašeho psa a po jeho projití se zase samy uzamknou. Možnosti 21. století zkrátka dokáží péči o pejsky usnadnit a domácím mazlíčkům dopřát ten největší komfort. To nejdůležitější je ale pevné citové pouto mezi člověkem a jeho zvířetem – to žádné chytré přístroje nenahradí.

Víte, že…

  • Podle německých expertů byl pes domestikovaný již před více než šestnácti tisíci lety. Vědci tak soudí z nálezu lebky a zubů, objevených v jeskyni Kesslerloch na severu Švýcarska.
  • Podle studie Dyson vyčesává psa v ČR 24 % páníčků každý týden. Celosvětově je to 47 %.
  • Vysavač Dyson Gen5detect má celostrojovou filtraci HEPA, která zachytí 99,99 % částic o velikosti až 0,1 mikronu. Důkladně proto povysává nejen chlupy, ale také neviditelné alergeny, jako je pyl, které mohou psi na své srsti přinášet z venčení.

 

Pražský kancelářský trh: roste výstavba, neobsazenost, poptávka i ceny

Pražský kancelářský trh se ve 2. čtvrtletí rozrostl o 4 nové atraktivní budovy, které nabízí bezmála 44 000 m² moderních kancelářských prostor třídy A. Navzdory tomu, že velká část těchto prostor našla nájemce ještě před dokončením, celková míra neobsazenosti mírně vzrostla a aktuálně činí 7,9 %. Růst zaznamenala i poptávka a ceny nájmů. I když se objem rozestavěných kanceláří výrazně zvýšil, a to na 166 300 m², do konce roku 2024 přibude již 14 700 m² ve 4 projektech. Vyplývá to z pravidelného kvartálního průzkumu trhu kancelářských nemovitostí, který zveřejnila společnost Colliers, přední poskytovatel diverzifikovaných profesionálních služeb v oblasti komerčních nemovitostí a správy investic.

„Co se týče dokončených a zahájených staveb, zaznamenal pražský kancelářský trh poměrně aktivní čtvrtletí. Moderní kancelářský trh se rozrostl celkem o čtyři budovy a několik dalších se konečně začalo stavět. Přestože situace v oblasti nové výstavby kanceláří není zdaleka ideální, lze rozhodně hovořit o pozitivním signálu,“ říká k výsledkům průzkumu Josef Stanko, ředitel oddělení průzkumu trhu ve společnosti Colliers.

Roste neobsazenost i poptávka

Díky nově dokončeným stavbám se objem trhu na konci 2. čtvrtletí 2024 zvýšil na 3,95 milionu m², což představuje stabilní meziroční růst o 2 %. Míra neobsazenosti se mezičtvrtletně zvýšila o 40 bazických bodů a v současnosti činí 7,9 %. Objem volných prostor v rámci existujících budov tak dosáhl na 311 200 m² a je velmi nerovnoměrně rozložen po celé Praze. Ze zavedených kancelářských center je nejvíce volných prostor v Holešovicích (přibližně 44 600 m²) s mírou neobsazenosti 16,7 %, následuje centrum města s 34 200 m² a mírou neobsazenosti téměř 6 %. Dobře zavedené lokality jako Karlín, Nové Butovice, Chodov nebo Smíchov nabízejí plochu mezi 10 000 a 15 000 m² každá a nejnižší neobsazenost vykazuje Brumlovka s pouhými 8 200 m², které jsou okamžitě k dispozici.

Čistá absorpce, kterou počítáme jako rozdíl v objemu obsazené plochy mezi dvěma různými obdobími (2. čtvrtletí 2024 vs. 1. čtvrtletí 2024), skončila kladně s přibližně 20 300 m² za celý trh. S rozšířením nabídky nových ploch pak souvisí i enormní poptávka. Hrubý objem poptávky představoval 220 600 m² a čistý objem poptávky dosáhl 130 700 m².

Levněji už to nepůjde

Referenční hodnoty nájemného (tzv. prime rent) na pražském trhu se ve 2. čtvrtletí mírně zvýšily, nájemné v nejlepších lokalitách v centru města dosahovalo přibližně 29,00 eur za metr čtvereční za měsíc. Nájemné v širším centru města (např. Karlín, Brumlovka, Smíchov) zůstalo na úrovni 19,00 eur za metr čtvereční a měsíc a nájemné v okrajových částech města (např. Nové Butovice, Chodov, Stodůlky) mírně vzrostlo na přibližně 16,50 eur za metr čtvereční a měsíc. „Zajímavé je sledovat vývoj cen v rámci nové výstavby. Průměrné požadované nájemné v připravovaných projektech, bez ohledu na to, zda již byly zahájeny, či nikoli, činilo přibližně 20,3 eur, přičemž se pohybovalo v rozmezí 15 až 30 eur za metr čtvereční. Před 12 měsíci činilo přibližně 18,75 eur za metr čtvereční, před 24 měsíci to bylo jen 18,30 eur za metr čtvereční. To je 11% nárůst za pouhé dva roky,“ doplňuje Josef Stanko s tím, že u stávajících nemovitostí třídy B vzrostla průměrná nabídková cena za 24 měsíců o 4,1 % a u nemovitostí třídy A za stejné období o neuvěřitelných 7,1 %. Poptávkové nájemné v budovách třídy AAA, tedy crème de la crème trhu, se zvýšilo o 7,6 %, pokud jej srovnáme rovněž s obdobím 2 roky zpět.

Budoucnost trhu spočívá v adaptaci, staré budovy třídy A, B nebo C by měly být rekonstruovány

Vzhledem k tomu, že objem dostupných plánovaných projektů je značně omezen zdlouhavými povolovacími procesy a komplikovanou ekonomikou, bude pro trh do budoucna zásadní přemýšlet o tom, jak některé ze současných budov přizpůsobit moderním standardům. Velká část moderního kancelářského trhu stárne a mnoho budov má 15 až 25 let, přičemž některé z nich prošly jen malou nebo dokonce žádnou rekonstrukcí.

„Moderní standardy v oblasti HVAC, uživatelského komfortu, konektivity nebo udržitelnosti se již značně vyvinuly, a navíc je umocnily nové požadavky ESG. Některá administrativní centra nebyla postavena s ohledem na takovou komplexnost, a pokud je rekonstrukce uvažovanou možností, je třeba k ní přistupovat velmi důkladně,“ říká na závěr Josef Stanko a podotýká, že čím více pronajímatelů se k takovému přístupu odhodlá, tím více to pomůže českému trhu udržet si konkurenceschopnost i v rámci regionu.

O skupině Colliers

Colliers (NASDAQ, TSX: CIGI) je přední poskytovatel diverzifikovaných profesionálních služeb v oblasti komerčních nemovitostí a správy investic. Společnost působí v 66 zemích a 19 000 podnikavých profesionálů spolupracuje na poskytování odborného realitního a investičního poradenství klientům. Již více než 28 let přináší zkušené vedení s významným vnitřním podílem akcionářů složené roční investiční výnosy ve výši téměř 20 %. S ročními příjmy ve výši 4,5 miliardy dolarů a 98 miliardami dolarů spravovaných aktiv Colliers maximalizuje potenciál nemovitostí a reálných aktiv, aby urychlila úspěch svých klientů, investorů a lidí. Více informací se dozvíte na stránkách corporate.colliers.com, X @Colliers nebo LinkedIn a lokálně na @Colliers_EMEA, LinkedIn a Colliers.cz.

Světové prvenství: nová metoda odstraní dalekozrakost za 12 sekund. Prvními pacienty jsou Češi

Hyperopie, více známá jako dalekozrakost, patří k nejčastějším očním vadám. Podle odhadů jí trpí kolem deseti procent populace. První pacienti, kteří podstoupili odstranění vysoké dalekozrakosti laserem zcela novou metodou – hyperopickým ReLEx SMILE – jsou Češi. Světové prvenství se uskutečnilo na zlínské oční klinice Gemini.

Vysoká dalekozrakost se projevuje rozostřeným viděním do dálky a ještě horším na blízko. „Při dalekozrakosti se paprsky světla protínají až za okem, a obraz na sítnici je tak neostrý. Zajímavostí je, že všichni lidé přicházejí na svět dalekozrací. Při zdravém vývoji zraku se však vada růstem sama srovná, pokud se tak nestane, řešením jsou brýle, kontaktní čočky, implantace nitrooční čočky nebo laserová operace,“ řekl Pavel Stodůlka, přednosta sítě očních klinik Gemini.

Laserové operace očí pro jejich šetrnost a dostupnost volí stále více Čechů. Od konce července mohou jako vůbec první na světě podstoupit odstranění i vysoké dalekozrakosti novou metodou, která je problému s viděním na blízko zbaví rychle, bezpečně a bezbolestně. „Obecně je metoda SMILE považována za šetrnější, jelikož během zákroku naruší lékař rohovku jen minimálně. Na rozdíl od metod Lasik a Femtolasik se vrchní část rohovky před operací neodklápí, pouze v ní laser udělá malý řez. Tím se výrazně snižuje pooperační riziko vzniku syndromu suchého oka. Díky šetrným a rychlým technologiím laserů není oko při operaci tolik namáháno, pacient bezprostředně po zákroku vidí a hojení je velmi rychlé. Doposud byla tato metoda dostupná pouze pro odstranění krátkozrakosti,“ vysvětlil Pavel Stodůlka.

Na uvedení nové metody do praxe čekali lékaři dlouhé roky. Vůbec první zákrok mimo klinickou studii provedli lékaři na zlínské oční klinice Gemini ve čtvrtek 25. července. „Na klinické studii německého výrobce laserů Zeiss se podílelo během tří let – od roku 2017 do roku 2020 – celkem osm klinik z různých koutů světa. Za Česko se do inovací zapojila právě naše klinika, kde jsme provedli přes 100 operací z celkových 374. Bohužel v Evropě se nyní nové operační metody schvalují mnoho let, a proto až v polovině letošního července získal hyperopický ReLEx SMILE CE známku a je možné ho nyní provádět v praxi. Vůbec prvním pacientem na světě, který tento zákrok podstoupil, se stala dvacetidvouletá Michaela. Měla vysokou dalekozrakost v kombinaci s tenčí rohovkou, což doposud nebylo možné odstranit jinak než výměnou nitrooční očky. Na to však byla slečna Michaela příliš mladá. Právě pro tyto pacienty je hyperopický ReLEx SMILE přesnějším a šetrnějším řešením,“ uvedl oční chirurg Pavel Stodůlka.

„Brýle jsem nosila od tří let a od 13 let pak kontaktní čočky. Těšila jsem se, až se dioptrií zbavím. Je to úleva, když člověk nemusí myslet na brýle nebo čočky při cestování nebo sportu. Před zákrokem jsem byla lehce nervózní, ale ani to nebolelo. Popsala bych to jako lehký tlak na oko, ale na ten si člověk zvykne. Navíc vše proběhlo velice rychle,“ popsala zdravotní sestra Michaela, první pacientka na světě, která podstoupila odstranění dalekozrakosti novou metodou.

SOUKROMÁ OČNÍ KLINIKA GEMINI, www.gemini.cz

Soukromá oční klinika Gemini rozvíjí dlouholetou tradici zlínské oční chirurgie. První klinika byla otevřena ve Zlíně v roce 2003 a v současnosti provozuje klinika v České republice deset pracovišť: ve Zlíně, v Průhonicích u Prahy, Praze-Krči, Českých Budějovicích, Ostravě, Vyškově, Brně, Novém Jičíně a Liberci. Jako jediná česká oční klinika otevřela pracoviště také ve Vídni. Vedle operací zbavujících pacienty potřeby nosit brýle a operací šedého zákalu se na klinikách provádějí i estetické zákroky, jako například plastika horních a dolních víček. V čele týmu operatérů stojí světově uznávaný oční chirurg prim. MUDr. Pavel Stodůlka, Ph.D., FEBOS-CR.

prim. MUDr. PAVEL STODŮLKA, Ph.D., FEBOS-CR, www.lasik.cz

Studium medicíny na Univerzitě Palackého v Olomouci ukončil v roce 1989 s vyznamenáním a pochvalou rektora. V roce 2000 absolvoval postgraduální studium na Lékařské fakultě Univerzity Karlovy v Hradci Králové s tématem disertace metoda LASIK, kterou v ČR zavedl. Zkušenosti s oční chirurgií sbíral i po světě, hlavně v Kanadě. Působil jako přednosta očního oddělení Baťovy nemocnice ve Zlíně. V roce 2003 založil soukromou oční kliniku Gemini – největší soukromou oční kliniku v Česku. Několik očních operací, například centraci vychýlené lidské čočky, implantaci presbyopické fakické čočky nebo odstranění vetchozrakosti pomocí laseru RElex SMILE, provedl jako první oční chirurg na světě a řadu očních operací zavedl jako první v Česku. Vyvíjí nové lasery pro oční chirurgii, jako např. CAPSULaser. Přednáší na prestižních mezinárodních očních kongresech, vyučuje v kurzech pro zahraniční oční lékaře. V letech 2022 až 2024 byl evropským prezidentem odborné společnosti AECOS – Americko-evropský kongres oční chirurgie. V roce 2019 si Pavel Stodůlka na své konto připsal další dvě světová prvenství – jako první oční chirurg na světě provedl operaci šedého zákalu novým femtomatrixovým laserem, který jako jediný disponuje robotickým ramenem a zároveň je nejrychlejším na světě. Druhým prvenstvím byla operace, takzvaná rotace lentikuly, která sníží astigmatismus oka pacienta (nesprávné zakřivení rohovky). V roce 2024 provedl první operaci metodou hyperopický ReLEx SMILE na světě. Pravidelně se umisťuje v žebříčku nejoblíbenějších lékařů v Rakousku, v roce 2021 byl zvolen již potřetí. Jako první oční chirurg provedl laserovou operaci očí metodou CLEAR v Česku a Rakousku. Od roku 2022 je nositelem medaile Za zásluhy 1. stupně. Koncem roku 2022 převzal v Římě cenu prof. Emilio Campos za inovace v oftalmologii. Je členem výboru nejvýznamnější evropské odborné společnosti očních chirurgů ESCRS – European Society of Cataract and Refractive Surgeons.

Exit mobile version