Z každoroční průzkumu Stack Overflow Developer Survey 2024, který proběhl mezi více než 65 tisíci respondenty ze 185 zemí vyplynulo, že nejpopulárnějším jazykem je JavaScript, nejvýdělečnějším je Erlang a začátečníci upřednostňují Python. Tři ze čtyř vývojářů využívají nebo se chystají využívat umělou inteligenci.
Umělá inteligence hýbe světem a logicky se nevyhýbá ani IT. Díky AI tráví až 82 % respondentů méně času psaním kódu od nuly, a díky tomu se mohou více zaměřit na revizi a optimalizaci kódu vygenerovaného AI. Vývojáři si nejvíc cení toho, že AI zvyšuje produktivitu (81 %) a pomáhá jim rychleji se učit nové věci (62 %).
Bez umělé inteligence se IT sektor neobjede
Přesto si jsou IT specialisté vědomi i stinných stránek AI. 79 % vývojářů vyjádřilo obavy z dezinformací, které AI může generovat a 64 %se obává o uvádění správných zdrojů dat. „Nejen v IT platí, že umělá inteligence je a bude skvělý sluha, ale může být zlý pán. Velmi často jde o etickou otázku. Umělá inteligence si totiž umí některé své zdroje si vymýšlet. Vždy je proto nutné nejen zdroje, ale všechna data, kontrolovat,“ upozorňuje Marian Hurta, CEO ve společnosti Engeto, která díky svým IT kurzům rekvalifikuje zaměstnance z jiných sektorů.
Letos vývojáři poprvé dostali otázku, jestli mají pocit, že by kvůli AI měli být na pozoru. 70 % z nich ale umělou inteligenci jako hrozbu nevnímá. Do značné míry proto, že plně nevyřadila člověka z rozhodovacího procesu. Nejpopulárnějším IT nástrojem je ChatGPT, který používá dvakrát více vývojářů než jeho další nejbližší alternativu – GitHub Copilot. Výzkum rovněž ukazuje, že 84 % vývojářů se spoléhá na technickou dokumentaci jako klíčový zdroj pro učení a řešení problémů.
JavaScript stále dominuje, začátečníci milují Python
Nejvyužívanějším programovacím jazykem je stále JavaScript, který používá 62 % respondentů. Na druhém místě skončil HTML/CSS (53 %), třetí byt Python (51 %) shodně s SQL (51 %). V oblasti databází došlo k zajímavému posunu. Zatímco dříve dominovala databáze MySQL, dnes se do popředí dostává PostgreSQL, kterou používá 49 % vývojářů. Jde to výrazný posun od roku 2018, kdy PostgreSQL používalo jen 33 % vývojářů.
U začátečníků na juniorních pozicích se těší velké oblibě Python. „Z našeho pohledu nejde o žádné překvapení. Python má výhody jak pro úplné programátorské nováčky, tak pro pokročilé specialisty. Začátečníci ocení především jednoduchou syntaxi,“ přibližuje výhody programovacího jazyka Hurta. IT začátečníci se z 85 % učí programovat ze zdrojů dostupných online, 56 % ve škole a 47 % prostřednictvím online kurzů.
Nejlépe placenými vývojáři nejsou ti, co pracují s nejoblíbenějšími jazyky jako JavaScript nebo Python, ale ti, kteří ovládají jazyk Erlang. I když Erlang není zcela běžným programovacím jazykem, jeho popularita roste zejména v oblastech jako telekomunikace nebo bankovnictví. WhatsApp je jedním z nejznámějších případů použití Erlangu, především kvůli potřebě škálovatelnosti a spolehlivosti při obsluhování miliard uživatelů.
IT specialisté jsou v zaměstnání spokojení
Podle průzkumu je 68 % vývojářů ve své práci šťastných a spokojených. U manažerů je toto číslo ještě o šest procentních bodů vyšší. „Ani těmto číslům se nedivíme. Doba se neustále posunuje a už dávno neplatí ve společnosti utkvělá představa, že ajťák sedí celé noci někde v temné místnosti a nemá kvůli nadbytku práce prakticky žádný sociální kontakt. IT prostředí je velmi progresivní, nabízí velmi dobré platové podmínky, a proto pro nás není překvapením, že lidé v IT sektoru mají ze své práce radost,“ říká Hurta.
Online vzdělávání a samostudium je základ
Vzdělávání v IT neprobíhá zdaleka jen ve školních lavicích. V průzkumu až 82 % vývojářů uvádí, že se učí kódovat pomocí online zdrojů, oproti tomu pouhých 49 % respondentů studuje programování pouze ve škole. Čím dál populárnější jsou nejrůznější online kurzy, tutoriály a hands-on projekty, které nevyužívají pouze teenageři a generace Z, ale i zástupci z generace X a Y (čtyřicátníci a padesátníci).
„Se zvyšujícím se věkem odchodu do důchodu roste zájem lidí o rekvalifikaci. Některé profese zanikají nebo nemají budoucnost, proto se řada lidi rozhoduje přejít do IT prostředí. Poznáváme to i na našich datech. V našich Engeto kurzech nejsou čtyřicátníci a padesátníci žádnou výjimkou, máme i několik absolventů, jejichž věk začíná číslovkou šest,“ uzavírá Hurta.
14. října byly v Pekingském národním plaveckém centru představeny zcela nové vlajkové smartphony vivo X200 pro čínský trh. Řada vivo X200 posouvá hranice prémiových mobilních zážitků díky převratným zobrazovacím technologiím, výjimečnému výpočetnímu výkonu a inovacím, které posouvají standardy zařízení pro produktivitu a kreativitu.
Nové vivo X200 Pro je vybaveno 200Mpx teleobjektivem ZEISS APO s na míru vyvinutými algoritmy kvality obrazu pro vynikající fotografický výkon. Hlavní fotoaparát s velkým snímačem a povrchovou úpravou ZEISS T* využívá snímač vivo×Sony LYT-818, čímž dosahuje vynikajících zachycovacích schopností. Společnost vivo zároveň založila společnou laboratoř s firmou Arm a spolupracovala s výrobcem MediaTek na vývoji 3nm čipu Dimensity 9400 druhé generace, který přináší ohromný výkon. Kromě toho je smartphone vyvinut společně se společností ZEISS, aby bylo dosaženo špičkové úrovně obrazovky péče o oči a vybaven třetí generací technologie křemíkové anodové baterie.
Nový standard vlajkových lodí díky čtyřem inovacím nové generace
Mezi roky 2021 až 2023 společnost vivo pravidelně obsazovala první místo v prodejích na čínském trhu s mobilními telefony. I v roce 2024 si značka vivo udržela vedoucí pozici v žebříčku prodejů po první tři čtvrtletí a je připravena udržet titul nejprodávanější značky čtyři roky v řadě. Mezitím také vivo dosáhlo významného pokroku v cenovém segmentu 4 000 až 6 000 RMB. Její vynikající výsledky na trhu lze přičíst neustálému rozvoji technologických inovací. Od roku 2023 společnost vivo vybudovala matici technologických inovací zahrnující pět hlavních modulů: BlueChip, BlueImage, BlueVolt, BlueLM a BlueOS. Tato technologická řešení jsou neustále vyvíjena a vylepšována, aby odpovídala skutečným požadavkům uživatelů, a vytvářejí tak robustní technologický základ pro vývoj vlajkových produktů.
Efektivní fúze softwaru a hardwaru: Dokonalá evoluce mobilní fotografie s pokročilými inovacemi teleobjektivu
Skrze dlouholeté úsilí věnované mobilní fotografii společnost vivo nahromadila výsledky nezávislého výzkumu a vývoje a zároveň rozsáhle spolupracovala s partnery v dodavatelském řetězci na společném výzkumu. Modely vivo X200 Pro a vivo X200 Pro mini se jako vlajkové lodě společnosti vivo v roce 2024 mohou pochlubit hlavním fotoaparátem vybaveným povrchovou úpravou ZEISS T* Coating a nejmodernějším snímačem vivo × Sony LYT-818, o velikosti 1/1,28 palce s 22nm výrobním procesem. Je vybaven technologií vivo Camera-Bionic Spectrum 3.0, díky níž dosahuje nejen lepší energetické účinnosti, ale také výrazně lepšího efektu HDR. Ve spojení se světelností f/1,57 a vlastním objektivem s technologií Optical Precision Calibration hlavní fotoaparát konkuruje palcovým snímačům v oblasti pořizování fotografií a překonává je ve schopnostech záznamu videa. Vedle hlavního fotoaparátu jsou ještě silnější schopnosti teleobjektivu. Smartphone vivo X200 Pro je vybaven 200Mpx teleobjektivem ZEISS APO ve spojení s algoritmy BlueImage pro lepší kvalitu snímků. Tato kombinace výrazně zlepšuje podání detailů při 20násobném a větším přiblížení, a nabízí tak schopnosti teleobjektivu, který je špičkou v oboru.
Výkonné teleobjektivy přístroje také zjednodušují fotografování různých scén, jako jsou krajiny, noční krajiny, makra, portréty a také nahrávání videa. Smartphone vivo X200 Pro se může pochlubit špičkovým režimem Super Stage, při kterém jeho 200Mpx fotoaparát umožňuje 100násobné přiblížení a bez námahy zachytí vzrušující okamžiky představení na pódiu s až 30násobným přiblížením. Kromě toho také zavádí režim Super Landscape, který integruje různé funkce fotografování krajiny, jako je noční krajina, hvězdná obloha, měsíc, dlouhá expozice krajiny nebo HDR a umožňuje uživatelům pořizovat úžasné fotografie krajiny jediným kliknutím. Díky rozšířeným možnostem zoomu většího snímače je vivo X200 lídrem na trhu v oblasti teleobjektivů pro noční fotografii. Jeho makro funkce teleobjektivu dokáže dosáhnout maximálního poměru zvětšení 20x, což odpovídá měřítku 2,7:1. Dále byly zdokonaleny také možnosti teleobjektivu pro portréty. Kromě 85mm HD portrétů u fotoaparátu vivo X200 Pro byla představena nová 135mm portrétní ohnisková vzdálenost. Současně řada zavádí novou funkci Pro Sports Mode pro pořizování portrétů pohybujících se objektů teleobjektivem. Řada vivo X200 také podporuje přímý výstup Live Photos, což umožňuje jejich sdílení na různých platformách.
Kromě toho je fotoaparát modelu vivo X200 Pro vybaven upraveným čipem V3+, který komplexně vylepšuje základní schopnosti videa a přináší špičkový režim 4K HDR Cinematic Portrait video a nové vylepšení videa 4K AI s výrazně lepší stabilizací obrazu. Kromě toho se vivo X200 Pro může pochlubit podporou záznamu v rozlišení 4K při 120 snímcích za sekundu a záznamu filmového zpomaleného záběru. Nabízí také záznam v plném ohniskovém rozsahu 4K 60 snímků za sekundu HDR Dolby Vision, který zajišťuje vysoký dynamický rozsah a výjimečnou kvalitu zobrazení dle standardu Dolby. Díky tomu lze snadno pořizovat ohromující záběry i za zhoršených světelných podmínek, například při scénách v protisvětle. Zařízení navíc podporuje střih a výstup filmů Dolby Vision pomocí aplikace CapCut. Zahrnutí plného ohniskového rozsahu 4K 60fps 10bitového videa Log dále vychází vstříc kreativním potřebám profesionálů a staví řadu vivo X200 do pozice fotografického i videonástroje.
Dosažení dokonalosti díky inovacím v oblasti výzkumu a vývoje a čipů
V roce 2023 se společnost vivo spojila se společností MediaTek a zahájila éru velkých jader. V roce 2024 vivo opět spolupracovalo s MediaTekem, aby společně navrhli druhou generaci 3nm procesoru Dimensity 9400. Rodina vivo X200 celosvětově debutuje s vlajkovou platformou Dimensity 9400, poháněnou novým superjádrovým procesorem Arm Cortex-X925 s maximálním taktem až 3,626 GHz. Dvanáctijádrový vlajkový grafický procesor poskytuje působivý výkon, otevírá pro uživatele vynikající herní zážitky a posouvá mobilní hraní do nových výšin. Díky vyladění technologických řešení BlueChip je výkon vlajkové lodi Dimensity 9400 k dispozici v plném rozsahu a zároveň je dosaženo vynikající kontroly spotřeby. To přináší vysokou energetickou účinnost, což řadě vivo X200 umožňuje výjimečné zážitky v oblasti výkonu, energetické účinnosti, hraní her, komunikace, zabezpečení, fotografování, vykreslování na displejí a využívání umělé inteligence.
Kromě toho společnost vivo založila společnou laboratoř se společností Arm. Toto partnerství umožňuje vivo poskytovat zpětnou vazbu o požadavcích uživatelů a skutečných problémech při používání přímo společnosti Arm, což jí umožňuje optimalizovat návrhy čipů na úrovni architektury. Tato iniciativa také znamená, že se společnost vivo ponořila do zkoumání nejzákladnější úrovně technologií a spojila své síly s partnery, jako jsou Arm a MediaTek, aby vytvořila smysluplný proces od definice čipu, přes vývoj až po ladění. Na slavnostním zahájení se k Chu Paj-šanovi, výkonnému viceprezidentovi, provoznímu řediteli a prezidentovi vivo Central Research Institute, na pódiu připojili Will Abbey, výkonný viceprezident a obchodní ředitel společnosti Arm, a Sü Ťing-čchüan, senior viceprezident společnosti MediaTek, aby nový produkt představili. Díky intenzivní spolupráci všech tří stran se řada vivo X200 stává novým měřítkem pro výkonnost vlajkových smartphonů.
Zažijte budoucnost vlajkových chytrých telefonů se špičkovými displeji a offline komunikací
Vzhledem k tomu, že se na obrazovky lidé dívají velmi intenzivně denně, patří pro oči přívětivý displej k trvalým cílům společnosti vivo. Řada vivo X200 využívá obrazovku s vylepšenou technologií ZEISS Natural Color, která umožňuje dosáhnout špičkových efektů zobrazení, jež jsou realističtější a přesnější. Zároveň může jas obrazovky vivo X200 Pro lokálně dosáhnout až 4500 nitů, což zajišťuje dobrou čitelnost i na přímém světle, a maximální 120Hz adaptivní dynamická obnovovací frekvence poskytuje plynulý uživatelský zážitek. Navíc jak vivo X200 Pro, tak vivo X200 využívají vysokofrekvenční PWM stmívání ve všech úrovních jasu, čímž dosahují nižšího blikání ve všech prostředích jasu s hodnotou SVM pouhých 0,03. Tím se účinně řeší problémy jako je blikání a skokové změny jasu při přechodu z nízké na střední a vysokou úroveň jasu. Hluboce přizpůsobená obrazovka také dosahuje třikrát vyšší odolnosti a nižší spotřeby energie.
Řada vivo X200 také představuje technologii komunikace bez sítě na kilometrové úrovni. Tato technologie, vyvinutá společnostmi vivo a MediaTek, umožňuje komunikaci z bodu do bodu na velké vzdálenosti prostřednictvím připojení Bluetooth v extrémních prostředích bez mobilních sítí. Podporuje vysílání textových zpráv SOS, hlasové a textové zprávy, zobrazení polohy na mapě a další funkce. Užitečná je například při terénním výzkumu divoké přírody nebo v rámci záchranných prací při katastrofách. Řada vivo X200 například doprovázela vědce z Everest Research Station Čínské akademie věd při práci v zónách bez signálu na hoře Mount Everest.
Nové vivo X200 se také dočkalo dalšího vylepšení baterie. Model vivo X200 Pro se může pochlubit baterií s kapacitou 6000 mAh. Pro zvýšení energetické hustoty baterie byla použita technologie Silico Anode třetí generace, zatímco semi-solid-state baterie poskytuje spolehlivý výkon a zachovává si vysokou výdrž i za nízkých teplot.
Nastolení nového trendu v designu vlajkových lodí s designem inspirovaným přírodou
Modely vivo X200 a vivo X200 Pro jsou vybaveny zakřivenou obrazovkou s rovnoměrnou hloubkou na všech stranách a v rozích a model vivo X200 Pro dosahuje na všech čtyřech stranách úzkého okraje 1,63 mm, vůbec nejtenčího na trhu. Modely vivo X200 a vivo X200 Pro se dodávají ve čtyřech barvách: Sapphire Blue, Titan Grey, Moon White a Carbon Black. Zbrusu nový design Sapphire Blue se inspiruje pohybem oceánu a přináší jedinečnou krásu z různých úhlů a za různých světelných podmínek. Ve spojení s plovoucím světelným sklem přináší průsvitný lesk připomínající drahokam.
Smartphone vivo X200 Pro mini přináší atraktivní plochý displej s úhlopříčkou 6,31 palce. Díky velmi tenkému tělu o tloušťce pouhých 8,15 mm a hmotnosti 187 g se pohodlně drží a lze jej snadno nosit v kapse. Nové vivo X200 Pro mini se dodává ve čtyřech zářivých barvách: Titanium Green, Light Pink, Plain White a Simple Black. Titanově zelená barva čerpá inspiraci z uklidňující a jemné zelené barvy přírody, zatímco světle růžová kombinuje romantické odstíny třešňových květů s kovovou strukturou, přičemž obě varianty využívají AG sklo s matným povrchem.
Společnosti vivo a ZEISS spojily své síly v soutěži o nejlepší mobilní fotografii roku 2025, se zaměřením na teleobjektiv a makro
Na slavnostní konferenci byla také oficiálně zahájena soutěž vivo VISION+ Mobile PhotoAwards 2025, kterou společně pořádají společnosti vivo a ZEISS. Nový ročník soutěže navazuje na předchozích šest kategorií: portrét, krajina, noc, pohyb, série fotografií a makro, přičemž doznaly změn kategorie teleobjektiv a makro.
Co se týče poroty, soutěž navazuje na předchozí složení, které spojuje autoritu a rozmanitost, a zve světoznámého fotografa Alexe Webba, odborníka na fotografii ZEISS Bertrama Hönlingera, ambasadora mobilní fotografie ZEISS Francesca Golu, portrétního fotografa Siao Čchüan-a, viceprezidenta pro fotografii ve společnosti vivo Jü Men-ka a šest dalších profesionálních porotců. Soutěž vivo VISION+ Mobile PhotoAwards 2025 je nyní otevřena a bude oficiálně ukončena 14. května 2025.
O vivo
vivo je technologická společnost, která vytváří produkty založené na skvělém designu a jejímž základem jsou chytrá zařízení a inteligentní služby. Cílem společnosti je propojovat lidi po celém světe s digitálním světem. Prostřednictvím jedinečné kreativity poskytuje vivo svým uživatelům stále pohodlnější mobilní a digitální život.
V návaznosti na základní hodnoty společnosti, mezi které patří tzv. Benfen*, orientace na design a uživatele, realizovala společnost vivo strategii udržitelného rozvoje s vizí stát se společností světové úrovně.
Společnost vivo sdružuje a rozvíjí nejlepší místní talenty, aby dosáhla vynikajících výsledků, a podporuje ji síť výzkumných a vývojových středisek v Šen-čenu, Dongguanu, Nanjingu, Pekingu, Hangzhou, Šanghaji a Xi’anu, která se zaměřují na vývoj nejmodernějších spotřebitelských technologií, včetně 5G, umělé inteligence, průmyslového designu, zobrazovacího systému a dalších perspektivních technologií. vivo také vytvořilo inteligentní výrobní síť (včetně těch, které autorizovala společnost vivo) s roční výrobní kapacitou téměř 200 milionů smartphonů. K dnešnímu dni má společnost vivo rozvětvenou prodejní síť ve více než 60 zemích a regionech a oblíbilo si ji více než 400 milionů uživatelů po celém světě.
*„Benfen“ je čínský termín označující přístup k práci. Znamená dělat správné věci správným způsobem. Popisuje poslání společnosti vivo, jejíž vizí je budovat technologie sloužící dobrým účelům.
Autorizované zastoupení společnosti vivo v České republice provozuje společnost ZHI SHENG INTERNATIONAL CZECH, s. r. o. oficiální obchodní a distribuční zástupce společnosti vivo Mobile Communication Co.
Miluje vaše dítě hudbu a zpěv? V tom případě mu nesmí chybět přenosný reproduktor LAMAX KaraokeKid1. Nejenže spolu rozjedou senzační hudební show, ale perfektní využití najde i pro poslech pohádek anebo oblíbené hudby. Ideální parťák do pokojíčku i na dětské oslavy, kterého unese i ten nejmenší umělec či umělkyně. Samozřejmostí je Karaoke režim, který odstraní vokály z každé písničky a vytvoří tak karaoke verzi oblíbených hitů. Třešinkou na dortu je mikrofon, který umí měnit hlasy na mužský, ženský, pekelný, profi anebo znějící jako Šmoula. Zábava je zaručena všem. Party atmosféru hravě dotvoří barevné LED podsvícení. Navíc vůbec nezáleží na tom, kde máte uložené pohádky nebo oblíbenou hudbu, díky Bluetooth 5.3 se bezdrátově připojí k různým zařízením. Podporuje USB-C, USB-A, AUX i microSD. Přehrávat zvládne 8 hodin a baterie mikrofonu dopřeje až 6hodinové představení. Roztomilý LAMAX KaraokeKid1 se pyšní dětským designem a je k dostání v růžovém a modrém provedení.
Umělá inteligence otevřela společnosti Motorola nový svět možností pro inovace, díky čemuž existuje více příležitostí na to, aby se každodenní úkoly staly výjimečnými. Značka v průběhu let vyvíjela svůj přístup k umělé inteligenci, ale neustále se zaměřovala na zlepšování uživatelského zážitku. moto ai nyní rozvíjí toto poslání s cílem transformovat uživatelský zážitek z chytrého telefonu ve třech základních oblastech: asistence, zachycení a vytváření. To znamená, že moto ai dokáže provádět činnosti, které uživatelům pomáhají dělat věci bez námahy. Umožňuje jim zachytit svět kolem sebe, okamžitě si jej vybavit a také poskytuje nástroje, které podněcují kreativitu.
Na letošním veletrhu Lenovo Tech World 24 posouvá společnost Motorola tyto tři pilíře na další úroveň s novými koncepty a funkcemi umělé inteligence, které se skutečně zaměřují na přání a potřeby uživatelů. Ti si mohou vychutnat vše, co jim AI nabízí dnes, ale také jim dává nahlédnout do vize budoucnosti.
Moto ai nabízí bezproblémovou interakci i personalizovanou pomoc
Společnost Motorola zkoumá, čeho lze dosáhnout začleněním velkých akčních modelů (LAM) poháněných technologií moto ai. Pomocí tohoto ověřovacího softwaru dokáže LAM společnosti Motorola porozumět prostředí uživatele, učit se z jeho chování, nabízet personalizované odpovědi, překládat rodný jazyk do činností a bez problémů je za uživatele provádět. Výsledkem je kontextově uvědomělý osobní asistent, který prostřednictvím rodného jazyka poskytuje interakce podobné lidským.
Na veletrhu Tech World ’24 předvedla společnost Motorola způsob, jak si uživatelé mohou pomocí příkazu „objednej mi ledové americano“ snadno objednat kávu. Moto ai následně vyhledá nejbližší kavárnu, zadá objednávku a oznámí jim, kdy bude připravena k vyzvednutí. To může fungovat i při častých činnostech, jako je volání služby Uber. Uživatelé jednoduše je řeknou, kam chtějí jet, a moto ai na základě jejich polohy potvrdí jízdu a poté poskytne uživateli podrobnosti o řidiči, typu vozu, místě vyzvednutí a odhadovaném čase příjezdu vozu.
Čím více se systém LAM učí zvyky a preference uživatele, tím se stává užitečnější. V budoucnu by mohl automatizovat každodenní úkoly, jako je nastavení budíku, objednání ranní kávy, výběr playlistu a další.
Pokročilé funkce moto ai, které jsou osobnější, kooperativnější a intuitivní
moto ai vychází z dlouholetých zkušeností společnosti Motorola se zabudováním umělé inteligence do mnoha oblastí svých zařízení, včetně fotoaparátu, baterie, displeje i výkonu zařízení. Na veletrhu Tech World ’24 společnost Motorola oznámila, že její nové zkušenosti moto ai jsou ve fázi beta. Motorola však plánuje v průběhu roku postupně rozšiřovat pozvánky do beta verze.
Výzva Catch me up pomáhá uživatelům šetřit čas tím, že poskytuje prioritní přehled osobních oznámení, takže uživatelé nemusí donekonečna procházet oznámení, která zmeškali. Výzva Pay attention pomáhá uživatelům zpracovat konkrétní pokyny nebo detaily, aniž by si museli psát poznámky nebo poslouchat dlouhé nahrávky. Umožňuje také nahrávání rozhovorů nebo řečníků, které se potom přepíší, shrnou a uživatelé si je mohou prohlédnout. Příkaz Remember this zachycuje okamžiky nebo informace na obrazovce okamžitě od chvíle svého spuštění, přičemž je ukládá s inteligentními poznatky generovanými umělou inteligencí. Když se snímá fotografie, moto ai na pozadí použije LLM, aby vytáhla klíčové detaily, kontext a fakta o zachyceném obsahu. Tyto informace jsou osobní a ukládají se pouze tehdy, když si to uživatel zvolí. Jsou uloženy lokálně a chráněny v zařízení. Vzpomínky lze kdykoli vyvolat jednoduchým dotazem. Je to jako mít inteligentního asistenta, který promění každou fotografii na příběh čekající na znovuobjevení.
Společnost Motorola bude pokračovat ve zdokonalování moto ai včetně zapracovávání zpětné vazbu od spotřebitelů s cílem vytvářet ještě personalizovanější zážitky, které lépe předvídají potřeby a dělají každodenní interakce plynulejšími a inteligentnějšími.
Nové funkce Smart Connect, které integrují AI, zvyšují produktivitu i konektivitu
Když společnost Motorola spustila službu Smart Connect, její vizí bylo vytvořit bezproblémový zážitek z více zařízení sjednocením ekosystémů společnosti Motorola a Lenovo. Na veletrhu Tech World 24′ společnost Motorola představila, jak posune tuto zkušenost na vyšší úroveň díky funkcím poháněným umělou inteligenci. Ty dělají Smart Connect intuitivnější, lidštější a příjemnější.
Díky Intelligent Awareness budou uživatelé bez námahy spravovat svá zařízení prostřednictvím příkazů v rodném jazyce, což jim umožní objevovat, připojovat a ovládat vše od chytrých telefonů až po IoT zařízení, a to vše v rámci plně integrovaného ekosystému. Smart Connect využívá sílu hybridní umělé inteligence, přičemž pro každý úkol vybírá nejlepší model umělé inteligence pro zvýšení produktivity i kreativity – ať už prostřednictvím aplikace Magic Canvas nebo zóny PC creator s umělou inteligencí. To znamená, že prostřednictvím Smart Connect se mohou stát AI schopnými i zařízení, která nemají zabudované nástroje umělé inteligence.s
Smart Connect nyní poskytuje uživatelům možnost bezproblémově sdílet osobní data v rámci připojených zařízení1. Vyhledávání napříč zařízeními a chytré akce poskytují uživatelům možnost vyhledávat a přenášet soubory, spouštět konkrétní aplikace a vyhledávat příslušné fotografie ve všech připojených zařízeních jednoduchým příkazem. Uživatelé mohou také aktivovat funkce moto ai přímo ze svého počítače pomocí příkazů, jako například „Catch me up“, které poskytují rychlý přehled nejdůležitějších oznámení osobní komunikace.
Kromě toho společnosti Meta a Motorola spolupracují na rozšíření možností chytrého telefonu na sluchátka Quest, což znamená, že uživatelé mohou přistupovat ke zprávám, svým oblíbeným aplikacím a dalším informacím bez toho, aniž by museli sluchátka sundávat. Službu Smart Connect uvidíte v obchodě Meta Horizon Store v blízké budoucnosti, zůstaňte s námi. V blízké budoucnosti uvidíte Smart Connect v obchodě Meta Horizon Store, sledujte nás.
Inteligentní inovace dneška i zítřka
Vzhledem k tomu, že se umělá inteligence neustále vyvíjí a roste, investuje společnost Motorola do nových funkcí a konceptů, které se zaměřují na zlepšení uživatelského zážitku na všech úrovních. Ať už se AI používá ke zjednodušení náročných nebo zdlouhavých úkolů, nebo ke zkoumání nových nápadů a rozvíjení kreativity, moto ai má sílu proměnit zážitek ze smartphonu a život každého z nás, přičemž časem se stále zlepšuje.
O společnostech Lenovo a Motorola
Společnost Lenovo je globální technologická velmoc s příjmy 57 miliard USD, která se umístila na 248. místě žebříčku Fortune Global 500 a každý den poskytuje služby milionům zákazníků na 180 trzích. Společnost Lenovo, která se zaměřuje na odvážnou vizi poskytovala inteligentnější technologie pro všechny, staví na svém úspěchu jako největší světová společnost v oblasti osobních počítačů s portfoliem přenosných až cloudových zařízení s podporou AI, připravených na AI a optimalizovaných pro AI (počítače, pracovní stanice, chytré telefony, tablety), infrastruktury (servery, úložiště, edge, vysoce výkonné výpočty a softwarově definovaná infrastruktura), softwaru, řešení a služeb. Pokračující investice společnosti Lenovo do inovací, které mění svět, budují spravedlivější, důvěryhodnější a inteligentnější budoucnost pro všechny a všude. Společnost Lenovo je kótována na hongkongské burze cenných papírů pod názvem Lenovo Group Limited (HKSE: 992) (ADR: LNVGY). Společnost Motorola Mobility LLC získala společnost Lenovo Group Holdings v roce 2014. Motorola Mobility je dceřinou společností v úplném vlastnictví společnosti Lenovo a je zodpovědná za navrhování a výrobu všech mobilních telefonů a řešení značky Moto a Motorola. Pro více informací navštivte https://www.lenovo.com. Nejnovější novinky jsou dostupné na StoryHub a Motorola Global Blog.
1 Smart Connect je k dispozici ve vybraných chytrých telefonech, tabletech a v operačních systémech Windows 10 a 11. Úplný seznam kompatibilních zařízení a softwaru naleznete na stránce s často kladenými otázkami. Vyžaduje stažení aplikace pro PC. PC a mobilní zařízení, které se mají bezdrátově připojit, musí sdílet stejný přístupový bod Wi-Fi (AP) NEBO musí být připojeny pomocí kabelu USB-C.
Datoví lídři z Deloitte, T-Mobile, Nissanu a dalších globálních organizací se na konferenci česko-kanadské společnosti Ataccama podělí o své strategické plány do budoucnosti a ověřené tipy pro správu firemních dat.
Ataccama, česko-kanadská společnost zaměřená na správu dat s pomocí umělé inteligence, pořádá online konferenci FWRD. Jde o první event svého druhu, který Ataccama připravila. Na akci se sejdou datoví manažeři a další profesionálové z oboru, aby společně prozkoumali, jak se současný technologický vývoj promítá do inovací v oblasti správy dat a jak z něj mohou firmy těžit. Ataccama během akce udělá několik oznámení týkajících se mimo jiné průlomových produktů, partnerské spolupráce nebo vztahu se zákazníky.
Ataccama FWRD proběhne online 24. října od 15:00 do 19:00 středoevropského času (9–13 hodin východoamerického letního času) a nabídne řadu panelových diskusí, prezentací a neformálních talkshow Ataccama a jejích partnerů. Centrálním tématem konference je budoucnost správy dat a umělé inteligence. Zájemci například z řad datových ředitelů (chief data officer, CDO) se mohou ke sledování konference registrovat na ataccama.com/fwrd.
O své postřehy týkající se hlavních kritérii pro výběr vhodných nástrojů pro správu dat a zajištění datových strategií do budoucnosti se podělí vedoucí datoví pracovníci z Deloitte, Nissanu, T-Mobile US a dalších mezinárodních společností. Hosté rovněž představí úspěchy a osvědčené postupy v oblasti dat, které pomohou podnikům ve všech odvětvích naplnit hodnotu svých investic. Co se týče umělé inteligence, budou se účastníci konference věnovat tomu, jak už dnes AI mění a v budoucnu dále bude měnit obchodní iniciativy a výstupy práce s daty. Ataccama při této příležitosti představí svou nejnovější AI inovaci, která si klade za cíl nastavit novou laťku v oblasti správy dat.
Závěrečné prezentace na FWRD se zhostí Krishna Cheriath, člen představenstva a poradce společnosti Ataccama a CDAIO ve společnosti Thermo Fisher Scientific.
„Oblast dat je mimořádně složitá. Datoví lídři a CDO musí být stratégové na byznys, data a AI, musí to být technologové i vypravěči příběhů, a to všechno najednou, aby dokázali navázat spojení s tak různorodým interním publikem. Na konferenci FWRD se sejdou nejlepší mozky v oboru, aby diskutovaly o tom, jak podpořit CDO a zajistit, že jejich vize správy dat bude realizována tak, aby přinesla plánované výsledky,“ řekl Cheriath. „Věřím, že digitální důvěra bude hrát na poli konkurence klíčovou úlohu, a těším se, až uslyším, co si řečníci myslí o budoucnosti s umělou inteligencí. Považuji se za AI realistu, baví mě přemýšlet o tom, jaký má AI potenciál pro urychlení výzkumu a inovací, zlepšení služeb zákazníkům a dosažení mnoha dalších pozitivních firemních výsledků.“
Přínos AI a centralizované správy dat
Podle studie Total Impact™ 2024 společnosti Forrester může platforma pro správu dat společnosti Ataccama po nasazení firmám během tří let přinést čistou současnou hodnotu více než 12 milionů dolarů, a to díky vyšší provozní a technické efektivitě, zmírnění rizik a komplexnímu přístupu k zákazníkům. FWRD se zaměří na obchodní přínosy jednotného přístupu ke správě dat ve třech oblastech: z pohledu datových lídrů, datových pracovníků a uživatelů platformy Ataccama.
V každém okruhu bude představeno několik případových studií koncových uživatelů, včetně společností Baylor Scott & White Health, iA Financial Group, Nissan, Teranet a Vialto, které se podělí o to, jak překonaly konkrétní datové výzvy a jaké benefity a příležitosti jim přinesla AI. Panel s vedoucími datovými pracovnicemi z firem, které využívají řešení Ataccama, se bude také věnovat tomu, jak jejich firmy využívají data k dosažení výsledků s hmatatelnou byznysovou hodnotou.
Mike McKee, CEO společnosti Ataccama, uvedl: „V době dat a umělé inteligence se funkce CDO stává firemním základem. Přesto se odborníci na všech úrovních potýkají s problémy, které mohou omezovat jejich schopnost dělat adekvátně svou práci a posouvat pomocí dat firmu k dalšímu úspěchu. Oblast správy dat zažívá klíčové období, ve kterém se prudký technologický vývoj střetává se zavedenou praxí, což může vést k interním konfliktům. Potřeba rozvázat datovým lídrům ruce a dát jim správné nástroje je na FWRD klíčovým tématem, obojí totiž v Ataccama považujeme za zásadní k překonání současné růstové fáze a k dosažení plného potenciálu, který data pro firmy představují.“
Akci sponzorují společnosti Adastra, AWS, Deloitte, Infosys a Snowflake. Celý seznam řečníků najdete na ataccama.com/fwrd.
Poznámka:
Čistá současná hodnota (net present value, NPV): současná hodnota (diskontovaných) budoucích čistých peněžních toků daná úrokovou sazbou (diskontní sazbou). Kladná NPV obvykle znamená, že by se investice měla uskutečnit.
Ataccama umožňuje organizacím maximalizovat transformační potenciál dat a AI pomocí Ataccama ONE, sjednocené platformy pro správu dat s podporou AI (umělé inteligence), která automatizuje kvalitu a správu dat. Ataccama je jednou ze tří softwarových společností, které byly v roce 2024 Gartnerem uznány jako tržní lídr v oblasti augmentované kvality dat. Platforma Ataccama ONE umožňuje stovkám společností po celém světě vytvářet vysoce kvalitní datové produkty, které podporují obchodní iniciativy a AI projekty, a zároveň zachovávají přesnost, kontrolu a správu dat. Více informací naleznete na www.ataccama.com.
Vedením vyjednávání, ve kterých mohou obě strany hodně získat, ale i ztratit, se budou zabývat světové špičky oboru ve dnech 17. a 18. října ve švýcarském Curychu na N-conference. Tato konference vyjednávání a leadershipu je jedinečným prostorem pro výměnu znalostí a zkušeností, jak úspěšně zvládat komplexní, vícestranná a vysoce riziková vyjednávání, pro odborníky na vyjednávání, obchodní lídry a zástupce vládních i bezpečnostních složek z celého světa.
„S nadcházejícími velkými krizemi, ať už se týkají geopolitiky nebo globální změny klimatu, se budeme častěji setkávat s vyjednáváními, ve kterých jde prakticky o všechno – o bezpečnost států, o určování státních hranic, o majetky lidí a fungování firem i lidské životy, které na tom všem závisí,“ říká prezident Asociace vyjednavačů Radim Pařík, který spolu s dalšími členy asociace na konferenci reprezentuje českou vyjednavačskou komunitu, a dodává, že: „Jednou z nejčastějších chyb, kterou lídři pod tlakem každodenních povinností dělají, je nedostatečné vzájemné propojení. N-conference je výjimečnou platformou pro setkávání a sdílení zkušeností napříč byznysem, politikou, zpravodajskými službami a bezpečnostními složkami.”
Konference nabídne několik inspirativních přednášek od renomovaných odborníků, mezi nimiž nechybí Erin Meyer, autorka bestselleru „The Culture Map“, která se bude věnovat vyjednávání napříč kulturami. Další klíčový řečník, Daniel L. Shapiro, ředitel a zakladatel mezinárodního vyjednávacího programu Harvardovy univerzity, se zaměří na roli emocí v klíčových vyjednáváních. Matthias Schranner, expert na globální vyjednávání a zároveň vládní i byznysový poradce, povede přednášku o řízení extrémně riskantních a krizových vyjednáváních. Účastníci se mohou těšit také na interaktivní workshopy a networking.
Konference se koná v Kongresovém centru Zürich v srdci švýcarské ekonomické metropole. Významný globální summit je příležitostí pro lídry z celého světa a z různých odvětví ke sdílení osvědčených postupů, navazování klíčových kontaktů a rozvíjení dovedností, které jsou nezbytné pro úspěch ve vyjednávání na nejvyšší úrovni.
Za Asociaci vyjednavačů se N-conference účastní její členové Radim Pařík, Adam Dolejš, Milada Matiovská, Jan Matuš, Tomáš Oláh, Václav Lisner, Jiří Jedlička, Dominik Záboj, Tomáš Vávra, Vojta Cetkovský a Pavel Bednařík.
Check Point Software Technologies Ltd. (NASDAQ: CHKP), přední světový poskytovatel kyberbezpečnostních řešení, upozorňuje, že organizace stále intenzivněji využívají cloudová prostředí, přitom ale nemají dostatečné znalosti a zkušenosti na jejich ochranu. Ze zprávy „2024 Cloud Security Report“ vyplývá, že organizace trpí nedostatkem kompetentních odborníků a více než polovina dotazovaných expertů si myslí, že dovednosti jejich bezpečnostních týmů jsou průměrné nebo podprůměrné.
Nárůst bezpečnostních incidentů: 61 % respondentů v průzkumu uvedlo, že za poslední rok řešila jejich organizace minimálně jeden bezpečnostní incident související s používáním veřejného cloudu. Přitom o rok dříve odpovědělo na podobný dotaz kladně jen 24 % respondentů. Nejčastěji se jednalo o narušení bezpečnosti dat. Vzhledem k nejrůznějším předpisům a nařízením jsou podobné incidenty velmi závažné a organizacím hrozí vysoké pokuty a nevratné poškození pověsti a důvěry zaměstnanců, partnerů i zákazníků. Chystaná směrnice NIS2 v tomto směru ještě přitvrdí.
Překážky v kybernetické obraně: Na otázku, jaké překážky brání organizaci v adekvátní ochraně proti kybernetickým hrozbám, uvedlo nejvíce expertů (41 %) nedostatek povědomí o bezpečnosti mezi zaměstnanci. Třetím nejčastějším důvodem pak byl nedostatek kvalifikovaného personálu. Podobně u otázky, co organizace nejvíce trápí v souvislosti s kybernetickou bezpečností, odpovědělo 32 % dotazovaných, že to jsou nedostatky v bezpečnostních dovednostech. Je pro ně složité najít zkušené experty nebo rozvíjet potřebné kyberbezpečnostní dovednosti týmu.
Slabiny ve vzdělávání a dovednostech: 44 % organizací spoléhá na každoroční školení, přitom nedostatek dovedností a znalostí byl hlavním problémem, který se v průzkumu objevil u více odpovědí. 19 % organizací školí čtvrtletně a 10 % dokonce nemá žádná nebo jen nepravidelná školení. Pouhých 26 % organizací připravuje vzdělávací akce o kybernetické bezpečnosti alespoň každý měsíc.
Nedostatek odborníků na kybernetickou bezpečnost: 76 % respondentů v průzkumu uvedlo, že se jejich organizace potýká s nedostatkem expertů na kyberbezpečnost. Když měli účastníci průzkumu ohodnotit celkové bezpečnostní dovednosti svého týmu, 52 % je považuje za průměrné nebo podprůměrné. Přitom společnosti čelí nejvíce kyberútokům v historii, roste počet hrozeb pro cloudová prostředí a kybernetické útoky jsou stále rafinovanější.
Dopad AI technologií: Potřebu nových dovedností prohlubuje i nástup AI a ML technologií. 49 % respondentů zmínilo, že bezpečnostní experti s nástupem AI potřebují nové dovednosti. A 35 % se obává, že právě nedostatek znalostí bude problémem pro začlenění AI do reálného provozu. Překonat překážky a urychlit zavádění umělé inteligence by podle 45 % společností pomohl snadný přístup ke školením, workshopům a zdrojům. Organizace si tedy dobře uvědomují, že jejich velkou slabinou jsou znalosti a dovednosti v oblasti kybernetické bezpečnosti.
„Organizace musí v oblasti kybernetické bezpečnosti upřednostňovat vzdělávání a prevenci,“ říká Peter Kovalčík, regionální ředitel, Security Engineer Eastern Europe z kyberbezpečnostní společnosti Check Point Software Technologies. „Je zarážející, že 40 % společností vidí jako největší problém v oblasti kybernetické bezpečnosti prevenci a zmírnění dopadu bezpečnostních incidentů, ale jen 21 % ve skutečnosti klade na prevenci důraz. Možná nevěří, že toho lze v jejich současné situaci dosáhnout. Bezpečnostní týmy jsou pak vytížené řešením incidentů, kterým by ale bylo možné předcházet.“
Společnosti by proto měly revidovat svůj přístup k bezpečnosti, zaměřit se na prevenci, vzdělávání a také používat nejlepší dostupná bezpečnostní řešení. Pokud jde o bezpečnost, druhé nejlepší nestačí. 36 % organizací totiž nevěří, že si jejich zabezpečení poradí s neznámými riziky a útoky nultého dne, jako byl například Log4j. 55 % sice své ochraně věří, ale i tak má určité obavy. Přitom jsou na trhu sofistikovaná řešení, která poskytují nejlepší možnou úroveň ochrany. Například řešení Check Point CloudGuard nabízí efektivní zabezpečení a prevenci. CloudGuard je součástí platformy Check Point Infinity Platform, která organizacím umožňuje centralizovat a automatizovat bezpečnostní procesy, dodržovat shodu s předpisy a nastavit pravidla, což zvýší přehled a kontrolu nad cloudovými prostředími.
Check Point se také dlouhodobě intenzivně věnuje kyberbezpečnostnímu vzdělávání a spolupracuje s desítkami univerzit po celém světě v rámci programu SecureAcademy, včetně například Mendelovy univerzity v Brně.
Check Point Mind zároveň nabízí nejrůznější vzdělávací programy, takže organizace mohou snadno posunout své bezpečnostní týmy na vyšší úroveň. Navíc řada školení využívá gamifikační prvky pro vzdělávání zábavnou herní formou. Únikové místnosti, lov hackerů, odhalování kyberzločinců detektivními metodami, hry, s jejichž pomocí se lze zdokonalit v boji s reálnými kybernetickými hrozbami.
Pokud se organizace potýkají s technologickými problémy nebo mezerami v odbornosti, měly by aktualizovat své strategie a pracovat na změně, protože kyberzločinci nemilosrdně využijí jakékoli slabiny.
O průzkumu:
Průzkum „2024 Cloud Security Report“ provedla organizace Cybersecurity Insiders v dubnu 2024. Průzkumu se zúčastnilo 813 odborníků na kybernetickou bezpečnost z celého světa. Studie se zaměřila na analýzu toho, jak organizace, které využívají cloudové služby, řeší bezpečnostní výzvy a využívají k jejich překonání nové technologie, jako je například umělá inteligence.
Novinky od českého týmu společnosti Check Point Software Technologies:
Check Point Research poskytuje zákazníkům společnosti Check Point Software a širší bezpečnostní komunitě detailní informace o kyberhrozbách. Výzkumný tým shromažďuje a analyzuje data o globálních kyberútocích ze sítě ThreatCloud, chrání tak před hackery a zajišťuje, že všechny produkty Check Point jsou aktualizované a mají nejnovější ochranu. Výzkumný tým se skládá z více než 100 analytiků a výzkumných pracovníků, kteří spolupracují také s dalšími bezpečnostními společnostmi, donucovacími orgány a organizacemi CERT.
O společnosti Check Point Software Technologies
Check Point Software Technologies Ltd. (www.checkpoint.com) je přední poskytovatel kyberbezpečnostních řešení pro vlády a organizace po celém světě. Chrání zákazníky před kyberútoky 5. generace prostřednictvím unikátních řešení, která nabízí bezkonkurenční úspěšnost zachycení malwaru, ransomwaru a jiných pokročilých cílených hrozeb. Check Point nabízí víceúrovňovou bezpečnostní architekturu, Infinity Total Protection s pokročilou prevencí hrozeb 5. generace, a tato kombinovaná produktová architektura chrání podnikové sítě, cloudová prostředí a mobilní zařízení. Check Point navíc poskytuje nejkomplexnější a nejintuitivnější nástroje pro správu zabezpečení. Check Point chrání více než 100 000 organizací všech velikostí.
Společnost RIM CZ a.s., přední český výrobce kancelářského nábytku a designových židlí, se připravuje na svou již jedenáctou účast na prestižním veletrhu Orgatec v Kolíně nad Rýnem. Tento nejvýznamnější evropský veletrh zaměřený na pracovní prostředí a kancelářský design, který se uskuteční ve dnech 22.–25. října 2024, nabídne RIM CZ jedinečnou příležitost představit své osvědčené produkty spolu s nejnovějšími inovacemi a prototypy, které reflektují aktuální trendy v oblasti moderních pracovních prostorů.
Co vás čeká na stánku Rim?
Společnost RIM CZ a.s. se na veletrhu Orgatec 2024 představí s rozšířeným stánkem, který navazuje na úspěch z pařížského Workspace. „Rostoucí produktové portfolio si žádá větší výstavní prostor, a proto jsme letos zdvojnásobili rozlohu našeho stánku. RIM se na Orgatecu představí jako specialista na komplexní řešení pro veřejné i soukromé prostory,“ sdílí Michal Hotmar, marketingový specialista RIM CZ. „Koncept stánku navazuje na úspěšnou instalaci z pařížského veletrhu Workspace, za kterou opět stojí renomované pražské designérské duo Vrtiška & Žák.“ doplňuje Michal Hotmar.
Návštěvníci se mohou těšit na premiéru několika novinek. Hlavní hvězdou bude kolekce KLOE od studia Alegre Design, zahrnující křesílka, židle a stoličky, ideální pro hotely a restaurace. Další novinkou je také kancelářská židle LINNA od dieSitzarchitekten, dostupná ve dvou variantách výšky, vhodná jak pro executive office, tak i domácí pracovny. Třetím kouskem je sedací nábytek RESSTO od designéra Kaie Stanii, ideální pro kavárny a lobby, s dvoumístnou verzí plánovanou na příští rok.
Tradiční bestsellery, jež odolaly zkoušce času
Kromě novinek se na veletrhu Orgatec objeví i osvědčené kolekce, včetně oblíbené řady kancelářských židlí SPACE, navržené britským designérem Robinem Plattem. Letos bude SPACE představena v novém světle šedém provedení plastů, které zdůrazňuje jeho moderní vzhled. Nebudou chybět ani inovace a doplnění kolekce u multifunkčních židlí LAMBDA, nebo již tradiční židle FLEXi, VICTORY a MUUNA, které spojují ergonomii, design a vysokou kvalitu. „Navíc návštěvníkům odhalíme blízkou budoucnost – představíme prototypy akustických systémů, kolaborativního nábytku a modulární lavici, další projekt ze spolupráce se studiem Alegre Design,“ komentuje Michal Hotmar, marketingový specialista RIM CZ.
O firmě RIM
Společnost RIM CZ byla založena v roce 1991 s cílem vytvářet židle, které si lidé zamilují. Ergonomické, funkční, s dlouhou životností a kvalitním designem. A už přes 30 let se jí to daří. Základem filosofie RIMu je dobrá ergonomie každého výrobku. Židle vyvíjí a vyrábí ve Zlínském kraji ve spolupráci se světovými designéry. Použití kvalitních materiálů, dokonalé zpracování, vlastní originální design, ale také ekologie a udržitelnost – to jsou už od počátků klíčové hodnoty firmy RIM.
Společnost Lime každý den upravuje nejen počet koloběžek a kol v ulicích, ale i jejich rozmístění. V provozní aplikaci Lime denně přibyde až 500 úkolů na přesun koloběžky na vhodnější místo. Společnost nyní navíc do aplikace umístí foto každého parkovacího místa, aby jezdci přesně věděli, jak správně zaparkovat a nesplést třeba stranu ulice. Zároveň zastropuje maximální počet koloběžek na těch nejvytíženějších místech, aby ještě víc posílila dostupnost služby a podpořila správné parkování.
Jedním z klíčových témat bikesharingu v Praze je parkování. V současnosti probíhá jednání TSK s provozovateli pražských bikesharingových platforem o nové smlouvě, která by stanovila jednotná pravidla pro parkování sdílených kol a koloběžek a také posílila pravomoci TSK k jejich vymáhání. Než ale bude smlouva uzavřena, společnost Lime zavádí konkrétní opatření, jak zajistit co nejukázněnější parkování, a to jak změnami v provozu, tak i s pomocí nástrojů, které uživatelům správné parkování usnadní.
Lime v rámci zajištění pozitivního vlivu na provoz ve městě průběžně reguluje nabídku strojů. V reálném čase je schopen stroje v ulicích přidávat nebo ubírat, aby bylo dosaženo jejich optimálního vytížení. V praxi to znamená, že třeba v lednu je počet strojů v ulicích třetinový oproti vrcholu sezóny. Zároveň společnost dbá na rozmístění strojů, aby maximálně zefektivnila jejich využívání.
„Naši pracovníci a partneři denně dostanou přes tisícovku úkolů – polovina z nich spočívá v nabití koloběžky nebo kola, druhou polovinu tvoří přesun koloběžky na jiné vhodné místo. Část těchto úkolů se přitom vyřeší sama, když si stroj, který potřebuje přesunout, půjčí uživatel a odjede na něm,“ vysvětluje Ondřej Široký, provozní ředitel Lime. „Z našich dat jsme schopni určit, kde a kdy je největší šance, že si stroj někdo půjčí – často ho stačí přesunout jen o ulici dál. Díky tomu dokážeme dlouhodobě zvyšovat využívání strojů – v loňském roce se využívání zvýšilo o čtvrtinu. Můžeme tak stejný počet jízd obsloužit s nižším počtem strojů v ulicích.“
Pozitivně působí i údržba koloběžek.
„Velkým přínosem je paradoxně i fakt, že koloběžky a kola potřebují minimálně jednou za dva dny nabít. Naši partneři totiž na stanovištích, kam přijedou s bateriemi, vždy naše stroje dle přesného klíče také srovnají. V podstatě neexistuje, že by se konkrétní koloběžky v řádu jednotek dní nedotkla ruka některého z našich pracovníků či partnerů,“ komentuje Ondřej Široký. „Zároveň z našich dat víme, ze kterých míst jezdci nejčastěji vyjíždějí a kde naopak jízdu ukončují. Právě na tato ‚cílová‘ místa pak naše pracovníky a partnery posíláme ještě o to častěji.“
Lime se také zaměřuje na nejoblíbenější parkovací místa v centru města, která bývají často přetížená – nyní je maximální počet koloběžek a kol interně „zastropován“ na dvanácti. V tu chvíli vzniká v systému úkol a k místu přijíždí pracovník, který stroje přesune tam, kde je jich více zapotřebí.
„Chceme maximálně efektivní využívání strojů, ne les koloběžek, na kterých nikdo nejezdí. V budoucnu připadá v úvahu i řešení, kdy třináctou koloběžku nebude vůbec možné zaparkovat a jezdec bude muset vyhledat jiné místo,“ říká Ondřej Široký. „K tomuto opatření je ale nezbytné, aby ‚jiné místo‘ bylo v rozumné vzdálenosti – ideálně do sto až sto padesáti metrů, což je vzdálenost, která skvěle funguje ve velkých evropských metropolích jako Paříž nebo Londýn. Tak daleko zatím nejsme, proto se o limitování počtu strojů na exponovaných místech staráme sami.“
Fotky pomáhají správně parkovat
„S městskými částmi vedeme dialog o co nejefektivnějším řešení parkovacích míst. Skvěle to dělá například Praha 2, která pro účely parkování vyčlenila dopravní stíny kolem přechodů a řadu z nich vyznačila. Jezdci vědí, kde místo hledat, správně zaparkovat a vyhnout se tak pokutě. Zaměřujeme se ale i na edukaci jezdců o tom, kde přesně parkovací místo hledat,“ popisuje Ondřej Široký. „Pokud totiž není parkovací místo přímo vyznačené na dlažbě nebo se nepřekrývá třeba s ‚účkem‘ na kola, jezdci často zaparkují tam, kde už jedna koloběžka stojí, což může být chyba. My chceme těmto omylům předejít a do aplikace umisťujeme fotky míst, abychom eliminovali špatně zaparkované stroje v blízkosti parkovacích míst.“
Do aplikace Lime denně přibývají fotografie konkrétních parkovacích míst. Jakmile si jezdec vypůjčí koloběžku, může si zobrazit fotografii místa, kde hodlá zaparkovat, a to i se zaparkovanou koloběžkou, aby přesně věděl, jak má stroj odstavit. Vyhne se tak situaci, kdy zaparkuje třeba na opačné straně chodníku, v dobré víře, že parkuje správně.
„Doposud jsme také podobně jako ostatní bikesharingové platformy experimentovali s možností vrácení koloběžky nebo kola bez vyfocení, ale v zájmu poctivých jezdců povinnost koloběžku při vrácení vyfotit opět zavádíme,“ dodává Ondřej Široký. „Díky tomu budeme moci být efektivnější i v řešení případných pokut, které špatně parkujícím uživatelům udělujeme. Právě vyfocená koloběžka nebo kolo ochrání jezdce, který stroj vrátil správným způsobem, před chybně udělenou pokutou, pokud by třeba s koloběžkou manipuloval někdo jiný nebo aplikace špatně vyhodnotila GPS signál.“
O společnosti Lime:
Lime je předním světovým inovátorem v oblasti městské mobility, jejímž cílem je do měst přinášet ekologické, pohodlné a dostupné možnosti přepravy a řešit tak problémy s dopravními zácpami či znečištěním. Nejznámějším produktem Limu jsou sdílené elektrické koloběžky a kola, které obyvatelům Prahy umožňují rychlý, příjemný a bezpečný pohyb po městě. Elektrické koloběžky na kratší vzdálenost plně nahradí automobil a na delší vzdálenosti jsou skvělým doplňkem k městské hromadné dopravě. Společnost působí již ve více než 280 světových městech a má na kontě již více než 550 milionů jízd.
Česká značka CityZen, která se zaměřuje na výrobu chytrého oblečení odolného proti potu a znečištění, hlásí za rok 2023 obrat 191 milionů korun s čistým ziskem 19 milionů korun. CityZen nadále roste i přes celosvětový pokles v módním segmentu, který dlouhodobě zaznamenává propad. V dalším roce společnost plánuje překonat v tržbách hranici 200 milionů korun.
„Celý módní průmysl čelí enormnímu tlaku kvůli zvyšování cen vstupů, energií a dlouhodobě nepříznivé ekonomické situaci. CityZen roste navzdory tomuto nepříznivému vývoji, což potvrzuje sílu naší značky i rostoucí poptávku po kvalitním a udržitelném oblečení,“ říká Pavel Hrstka, CEO společnosti CityZen.
Investice do expanze prodejní sítě
CityZen pokračuje v otevírání nových prodejen po celé České republice. V roce 2023 značka otevřela nové pobočky v Praze a Hradci Králové, letos přidala Brno a Olomouc. Cílem je pokrýt všechna krajská města, čímž se CityZen snaží posílit svou pozici na trhu a zvýšit povědomí jak o značce samotné, tak o svých unikátních produktech.
„Offline prodeje v rámci kamenného retailu představují až 60 % celkového fashion segmentu v České republice a my tento trend nechceme ignorovat. Proto investujeme do rozšiřování kamenných prodejen, které nám pomáhají posilovat povědomí o značce napříč regiony,“ doplňuje Pavel Hrstka.
Nové prodejny jsou koncipovány jako maloformátové s průměrnou plochou kolem 40 m², přičemž největší z nich bude otevřena v Ostravě. Investice do zprovoznění nové prodejny se pohybují kolem 1,7 milionu korun, zatímco roční náklady na provoz čítají přibližně 2,5 milionu korun.
Obnovení věhlasu českého textilního průmyslu
Aktuálně CityZen zaměstnává 50 zaměstnanců a vzhledem k rozvoji sítě kamenných prodejen bude číslo ještě navyšovat. „Naše cíle jsou jasné – chceme vrátit slávu českému textilnímu průmyslu a ukázat, že české firmy umí vyrábět oblečení špičkové kvality. Do budoucna se nevyhneme otázce vlastní výroby, jelikož kapacity externích dodavatelů z řad lokálních textilek jsou omezené,“ říká Pavel Hrstka.
V roce 2023 se CityZen umístil na druhém místě v žebříčku Deloitte Technology Fast 50 a letos počtvrté za sebou získal ocenění ShopRoku podle srovnávače Heureka. Společnost získala také titul Firma roku v Pardubickém kraji v soutěži Volkswagen Firma roku 2024, v rámci které se bude 11. prosince ucházet o celorepublikový titul.
CityZen se v nadcházejícím období chce kromě rozvoje prodejní sítě zaměřit na další rozšiřování produktového portfolia, kam zařadí také zdravotní produkty a další druhy chytrého oblečení. Spolu s tím bude pokračovat i v budování samotného brandu a v investicích do marketingu a reklamních kampaní – pouze do televizní reklamy míří cca 16 milionů korun. V roce 2025 by CityZen chtěl dosáhnout hranice tržeb ve výši 200 milionů korun.
Myšlenka vyvinout unikátní bavlněné triko, na kterém není vidět pot, odolá špíně a snižuje zápach vznikla v hlavě jednoho ze zakladatelů CityZen Reného Němečka už v roce 1995. Společně s Martinem Burkoněm a Pavlem Hrstkou ji po letech testování uvedli ve skutečnost. Prvního září 2018 založili firmu a v prosinci téhož roku prodali své první tričko. Od té doby CityZen prodal již více než 525 tisíc triček a pro příští rok plánuje vyrobit dalších 160 až 200 tisíc kusů chytrého oblečení. V současnosti se portfolio značky skládá z několika kategorií, mezi které patří trička, košile, spodní prádlo pro ženy i muže. Díky důrazu na kvalitu, udržitelnost a funkčnost výrobků si CityZen nadále upevňuje své postavení na trhu a těší se rostoucí poptávce ze strany zákazníků.