Společnost Western Digital slaví 20 let s daty na cestách speciální edicí svého nejikoničtějšího disku

Miliony lidí na celém světě důvěřují externímu disku WD My Passport při ukládání a zálohování nejcennějších vzpomínek a dat a to od jeho uvedení na trh v roce 2004. U příležitosti významného výročí uvádí Western Digital Corp. (NASDAQ: WDC) na trh externí disk WD® My Passport® Ultra, 20th Emerald Anniversary Edition. Za dobu existence disků My Passport poskytla společnost Western Digital uživatelům po celém světě přibližně 180 exabytů* datového úložiště1, což odpovídá až 18 miliardám hodin HD videa, až 46 bilionům fotografií nebo až 35 bilionům hudebních skladeb.

Před prvním uvedením disku WD My Passport měli uživatelé omezené možnosti, pokud šlo o to, vzít si důležité soubory s sebou na cesty. V roce 2004 přinesl disk My Passport zjednodušené řešení: přenosný produkt, který nabízel velké množství úložného prostoru pro mnoho typů digitálních souborů, včetně videí, hudby, fotografií a dokumentů. To, co začalo jako jednoduché řešení s kapacitou 40 GB*, se zvětšilo až 150krát a nyní má 2,5“ přenosný pevný disk s nejvyšší kapacitou na světě až 6 TB* úložného prostoru.

„Po 20 letech, desítkách provedení a přibližně 130 milionech prodaných disků My Passport1 je společnost Western Digital hrdá na to, že může připomenou tento významný milník jedné z našich nejoblíbenějších produktových řad a oslavit význam, který přinesly inovace tohoto produktu. Disk pozitivně ovlivnil životy spotřebitelů po celém světě,“ řekl Ravi Pendekanti, senior viceprezident pro produktový management a marketing společnosti Western Digital. „Pokračujeme v odkazu spolehlivého výkonu a představujeme My Passport Ultra, ve smaragdové edici ke 20. výročí. Těšíme se, že budeme po další desetiletí nadále pomáhat lidem zálohovat digitální obsah, který je v jejich životě nejdůležitější.“

Disk má krásným smaragdový design a smaragd tradičně znamená věrnost, klid a bezpečí. My Passport v provedení 20th Emerald Anniversary Edition pokračuje v odkazu spolehlivosti a odolnosti produktů Western Digital a pomáhá zachovat výjimečné okamžiky v bezpečí.

Přenosný pevný disk My Passport Ultra ve smaragdové edici ke 20. výročí s elegantním designem a eloxovaným kovem ve vzpomínkové odvážné smaragdové povrchové úpravě nabízí zvýšenou odolnost a ochranu, abyste si mohli bez obav vzít obsah na cesty.

Bezproblémová kompatibilita: Připraven k použití ihned po vybalení a univerzálně kompatibilní s počítači Windows® PC, Mac, mobilními telefony, tablety a dalšími zařízeními s rozhraním USB-C™.

Velká kapacita: Rozsáhlé možnosti ukládání s kapacitou až 6 TB*, která poskytuje dostatek prostoru pro ukládání fotografií, videí, hudby, důležitých dokumentů a dalšího obsahu.

Vylepšený software: Chytřejší zálohování díky dodávanému softwaru Acronis® True Image™ pro správu zařízení Western Digital, který také pomáhá chránit před ransomwarem.3

Ochrana heslem: Ochrana heslem a 256bitové hardwarové šifrování AES pomáhá chránit důležité soubory.

Cena a dostupnost

Disky My Passport Ultra,20th Emerald Anniversary Edition s tříletou omezenou zárukou2, 2TB* (doporučená maloobchodní cena 2 720 Kč u kapacity 2 TB*) jsou nyní k dostání v obchodě Western Digital Store a u autorizovaných prodejců, online prodejců a distributorů Western Digital.

Chcete-li se o společnosti WD dozvědět více, navštivte stránky WD.com nebo sledujte Facebook, Instagram, TikTok, YouTube a X. Novinky o společnosti naleznete na stránkách Western Digital Newsroom.

O společnosti Western Digital

Společnost Western Digital má za cíl uvolnit potenciál dat tím, že využije možnosti jejich využití. Díky franšízám Flash a HDD, podpořeným pokroky v paměťových technologiích, vytváříme průlomové inovace a výkonná řešení pro ukládání dat, která umožňují světu realizovat své touhy. V rámci našich hodnot si uvědomujeme naléhavost boje proti změně klimatu a zavázali jsme se k ambiciózním cílům v oblasti snižování emisí oxidu uhličitého schváleným iniciativou Science Based Targets. Více informací o společnosti Western Digital a značkách Western Digital®, SanDisk® a WD® najdete na adrese www.westerndigital.com.

* 1EB = 1 kvintilion bajtů. 1 TB = 1 bilion bajtů. 1 GB = 1 miliarda bajtů. Skutečná uživatelská kapacita může být nižší v závislosti na provozním prostředí.

† Hodiny HD videa: Na základě rozlišení 1920*1080 Full HD @ 30 fps, 145 MB/min, formát DV. Fotografie: Na základě snímku 13,75 MP, JPEG s průměrnou velikostí souboru 3,5 MB. Hudební skladyby: Založeno na skladbách MP3 s průměrnou velikostí souboru 4,6 MB, přenosovou rychlostí 128 Kb/s a průměrnou délkou každé z nich 4 minuty. Skutečné výsledky uživatelů se budou lišit v závislosti na přenosové rychlosti, rozlišení, obsahu, kompresi souboru, formátu souboru, velikosti souboru, hostitelském zařízení, předem nahraných souborech, rozlišení, nastavení, softwaru a dalších faktorech.

1 Na základě interních odhadů.

2 Doba platnosti omezené záruky závisí na zemi, ve které byl produkt zakoupen. Podrobné podmínky omezené záruky a seznam konkrétních zemí v těchto regionech naleznete na našich webových stránkách http://support.wdc.com/warranty/policy.asp.

3 Vyžaduje se stažení a instalace. Platí smluvní podmínky. Může být vyžadována registrace uživatelského účtu.

Western Digital, design Western Digital, logo Western Digital, WD, logo WD a My Passport jsou registrované ochranné známky nebo ochranné známky společnosti Western Digital Corporation nebo jejích přidružených společností v USA a/nebo jiných zemích. Všechny ostatní ochranné známky jsou majetkem příslušných vlastníků. Specifikace produktu se mohou změnit bez předchozího upozornění. Zobrazené obrázky se mohou lišit od skutečných produktů. Ne všechny produkty budou dostupné ve všech regionech světa.

© 2024 Western Digital Corporation nebo její pobočky. Všechna práva vyhrazena.

 

Jak šetřit energie i náklady díky moderním technologiím zelených střech

Zelené střechy se stávají čím dál oblíbenějším řešením pro majitele domů, kteří hledají efektivní způsob, jak zlepšit energetickou efektivitu svého bydlení a zároveň přidat hodnotu svému majetku. Tento moderní stavební prvek přináší celou řadu praktických výhod, které sahají daleko za estetickou stránku věci. A díky státním dotacím se realizace zelené střechy stává nejen dostupnější, ale i finančně výhodnou investicí.

Zelené střechy a jejich rozdělení

Zelené střechy se dělí na dva základní typy: intenzivní a extenzivní. Intenzivní zelené střechy umožňují pěstování náročnější vegetace, jako jsou keře či menší stromy, a vyžadují pravidelnou údržbu. Tyto střechy jsou náročnější na konstrukci, jelikož přinášejí vyšší zatížení. Naproti tomu extenzivní střechy jsou osázeny nízkou vegetací, jako jsou trávy, byliny nebo sukulenty, a jsou méně náročné na údržbu i na konstrukci. Extenzivní zelené střechy jsou vhodné pro rodinné domy a menší stavby, kde je kladen důraz na nízkou hmotnost a snadnou realizaci.

„Extenzivní zelené střechy jsou skvělou volbou pro ty, kdo chtějí snížit energetické náklady a zlepšit mikroklima svého domu, aniž by museli věnovat mnoho času údržbě. Jsou lehčí, ekonomicky dostupnější a přitom stále poskytují všechny výhody zelených střech,“ vysvětluje hlavní rozdíly Martin Protiva, obchodní ředitel Ekonomických staveb.

Technologie pro zelené střechy

Úspěšná realizace extenzivní zelené střechy závisí na správné technologii. Základem je speciální lehký substrát, který účinně zadržuje vodu a poskytuje rostlinám dostatek živin. „Technologie jako Knauf Urbanscape, které umožňují maximální efektivitu s minimálními nároky na údržbu, přispívají k oblíbenosti zelených střech. Díky nim je možné zajistit dlouhodobou funkčnost i estetičnost,“ vysvětluje Protiva. Důležitou součástí technologie je i drenážní vrstva, která odvádí přebytečnou vodu a chrání střechu před přetížením při intenzivních deštích. Správně navržená drenáž zároveň zajišťuje optimální cirkulaci vzduchu, což je klíčové pro zdraví rostlin.

Praktické výhody zelených střech

Zelené střechy nepřinášejí jen estetické vylepšení domu, ale mají i konkrétní ekonomické přínosy. Díky vegetační vrstvě se výrazně zlepšuje tepelná izolace budovy. „Zelená střecha dokáže v zimě udržet teplo uvnitř domu a v létě zase snížit teplotu, což vede k nižším nákladům na vytápění a klimatizaci,“ vysvětluje Protiva.

Dalším praktickým přínosem je zadržování dešťové vody. Vegetační vrstva na střeše dokáže zachytit a zadržet značnou část srážek, což snižuje zatížení kanalizace a pomáhá předcházet problémům s odvodněním během silných dešťů. Zelené střechy také zlepšují akustickou izolaci domu, což je důležité zejména v městských oblastech, kde mohou snížit hluk z okolního prostředí.

Dotace na zelené střechy

V rámci programu Nová zelená úsporám mohou majitelé domů získat významnou finanční podporu na realizaci zelené střechy. „Dotace mohou pokrýt až 50 % nákladů na pořízení a instalaci zelené střechy, a to činí tuto investici zajímavou pro mnohem širší spektrum stavitelů,“ upozorňuje Martin Protiva.

Maximální výše dotace závisí na typu projektu a velikosti střechy. Pro všechny typy střech je maximální výše dotace 100 000 Kč. Výše dotace se vypočítává na základě plochy střechy a sazby dotace podle typu střechy. U extenzivní zelené střechy činí dotace 800 Kč/m², zatímco u intenzivní zelené střechy je to 1 000 Kč/m². Podpora zelených střech je vázána na realizaci dalších opatření v rámci dotačního programu Nová zelená úsporám – dotaci lze čerpat pouze v kombinaci s jinými opatřeními, jako je A – zateplení domu, B – novostavba nebo C – instalace obnovitelných zdrojů energie.

Návratnost investice a dlouhodobé přínosy

Investice do zelené střechy představuje atraktivní možnost, zejména díky energetickým úsporám a dostupným státním dotacím. Zelené střechy nejen snižují provozní náklady, ale také zlepšují mikroklima v okolí domu a pomáhají efektivně řešit problémy s odvodněním a zadržováním dešťové vody. „Návratnost investice do zelené střechy závisí na několika faktorech, ale většině stavebníků se díky úsporám a dotacím vyplatí,“ dodává obchodní ředitel Ekonomických staveb.

Moderní technologie a státní podpora činí ze zelených střech stále atraktivnější volbu pro majitele domů, kteří se snaží snížit své provozní náklady a zároveň zvýšit hodnotu svého majetku. Tento krok přináší nejen finanční úspory, ale také významný pozitivní dopad na životní prostředí, což z něj dělá dlouhodobě výhodnou investici.

Dragon Age™: The Veilguard zdarma k půlročnímu předplatnému GeForce NOW Ultimate

Dragon Age™: The Veilguard bude na GeForce NOW k dispozici 31. října, tedy hned v den vydání. A s tím se pojí jedinečná nabídka! Při předplacení GeForce Ultimate na 6 měsíců dostanou hráči digitální kopii zdarma! A díky cloudu mohou hrát očekávanou novinku od BioWare a Electronic Arts bez starostí o dostatek místa na disku nebo hardwarové specifikace. Nejvyšší úroveň členství nabízí výkon GeForce RTX 4080.

Akční balíček je dokonalým způsobem, jak si hru předobjednat. Zajišťuje členům možnost hrát na téměř jakémkoli zařízení, ať už jde o Mac, Steam Deck nebo starší PC. Nabídka platí do 30. října.

Členství Ultimate a Priority umožní streamovat hru s ray tracingem a HDR. Nejvyšší členství jde ještě dál a nabídne rozlišení až 4K s podporou NVIDIA DLSS 3, NVIDIA Reflex pro hraní s nízkou latencí, ray-tracingovou ambientní okluzi a ray tracingové odrazy.

V rámci aktuálního GFN Thursday tento týden zamířilo do knihovny 10 her. Připojují se ke knihovně GeForce NOW čítající více než 2 000 podporovaných PC her, včetně více než 140 podporovaných titulů z PC Game Pass.

  • Neva (novinka, Steam, 15. 10.)
  • MechWarrior 5: Clans (novinka, Steam a Xbox, PC Game Pass, 16. 10.)
  • A Quiet Place: The Road Ahead (novinka, Steam, 17. 10.)
  • Assassin’s Creed Mirage (New release on Steam, 17. 10.)
  • Artisan TD (Steam)
  • ASKA (Steam)
  • Dungeon Tycoon (Steam)
  • South Park: The Fractured But Whole (PC Game Pass od 16. 10. Členové si budou muset aktivovat přístup.)
  • Spirit City: Lofi Sessions (Steam)
  • Star Truck (Xbox, available on Game Pass)

Blog: https://blogs.nvidia.com/blog/geforce-now-thursday-dragon-age-the-veilguard-bundle/

Vánoce budou letos bohatší, pomáhá růst mezd. Obchody se těší i na Black Friday

České domácnosti by v domácích on-line obchodech za letošní vánoční dárky měli utratit o 5 procent více než loni. Tržby v maloobchodu postupně rostou, pomáhá rovněž obnovení růstu reálných mezd. Kromě Vánoc se už e-shopy připravují i na akce v rámci Black Friday, během kterých nakupuje stále více lidí.

Tržby českých e-shopů v předvánočním období by letos měly být zhruba o 5 procent vyšší než v loňském roce. „Už v prvním pololetí vidíme nárůst tržeb v maloobchodu, v posledních měsících začaly růst i reálné mzdy. E-shopy očekávají, že letošní vánoční sezóna bude silná, očekávají větší poptávku a jsou na ni už nyní připraveny,“ říká Tomáš Čupr, ředitel společnosti PPC Profits, jednoho z lídrů on-line marketingu v České republice.

Rychlejšímu růstu podle něj nicméně brání přetrvávající obavy ze stavu české ekonomiky i finanční situace domácností, část spotřebitelů zůstává opatrná. Stále více lidí navíc nakupuje na zahraničních e-shopech, kam už míří zhruba polovina útraty českých kupujících.

„České e-shopy na tuto rostoucí konkurenci zareagovaly včas. Expandují do všech segmentů maloobchodu, což spotřebitelům často umožňuje nakupovat zboží na jednom místě. On-line tržiště nejsou jen symbolem pro velké mezinárodní kolosy, touto cestou se vydávají i středně velké české e-shopy,“ dodal Tomáš Čupr.

Tržby v maloobchodu v létě letošního roku rostly meziročně o 4,5 procenta. Po období poklesu letos dochází rovněž k růstu reálných mezd, ve 2. čtvrtletí průměrná reálná mzda meziročně vzrostla o 3,9 procenta na více než 45 tisíc korun.

„Nejčastějším kritériem při nákupu jsou tradičně ceny, lidé ovšem dávají velký důraz také na recenze předchozích zákazníků. Dostupnost a rychlost dopravy je velmi důležitá zejména u zákazníků, kteří nakupují dárky na poslední chvíli,“ dodal Tomáš Čupr.

Kromě Vánoc se už k tradičním vrcholům on-line prodeje přidaly i slevové akce v rámci Black Friday. „Mnoho lidí na Black Friday odkládá a plánuje nákupy vánočních dárků i jiných produktů. Sledují předem nabídky různých e-shopů, aktivně vyhledávají nejvýhodnější nabídky a slevy. Často využívají srovnávače cen a slevové servery. Někteří zákazníci také během Black Friday nakupují impulzivně a pořizují si zboží, které původně neplánovali, kvůli slevám a omezené době platnosti nabídek,“ vysvětluje Tomáš Čupr.

Naopak právě kvůli akcím typu Black Friday postupně klesá význam povánočních slev, i když jejich význam stále úplně nezmizel. „Není to pouze díky nižším cenám, ale také kvůli zvýšené koupěschopnosti po Vánocích, mnoho lidí dostane jako vánoční dárek hotovost nebo poukazy na nákup,“ dodal Tomáš Čupr.

Kromě e-shopů jsou na sezónu připraveny i firmy, které kromě kamenných obchodů a prodejen prodávají své zboží i on-line. Podle Eurostatu své služby či produkty prodává on-line jen 25 % ze všech českých firem. České firmy v tomto směru patří v Evropě k průměru, průměr celé Evropské unie činí 23 %. „V čem ale české firmy vynikají je to, jak velký podíl tržeb se jim daří generovat v on-line prostředí, v tomto směru jsou obecně české firmy evropskou jedničkou,“ vysvětluje Tomáš Čupr, ředitel společnosti PPC Profits, jednoho z lídrů on-line marketingu v České republice.

České firmy tak v on-line prostředí generují 30 % svých tržeb, uvádí nejnovější studie Eurostatu. „Ty firmy, které v on-line prostředí prodávají, chtějí být i maximálně efektivní. Pracují s klienty, zajímají se o jejich potřeby, pravidelně s nimi komunikují celou řadou kanálů. Proto je on-line prodej efektivní a vytváří podstatnou část tržeb celých odvětví. A s pokračující transformací a digitalizací podíl tržeb z on-line prostředí dále poroste,“ dodává Tomáš Čupr.

Při on-line prodeji přitom firmy nejčastěji spoléhají na vlastní webové stránky nebo aplikace. „Roste ale i obliba internetových tržišť a agregátorů, právě jejich význam se bude otevírat i do budoucnosti a umožní větší vstup do on-line prostředí i malým firmám, které se zatím bojí složité logistiky a vysokých nákladů na rozvoj on-line prostředí. Za několik let už internetová tržiště budou tvořit většinu on-line tržeb,“ očekává Tomáš Čupr.

O PPC Profits

PPC Profits a její sesterská SEO Consult patří mezi přední on-line marketingové agentury v ČR. Na trhu působí 16 let, s on-line kampaněmi a správou webů pomohla stovkám malých a středních firem, e-shopů i velkých brandů. Spravuje roční marketingové budgety v řádu vyšších desítek milionů korun.

 

Vzdělání v digitálním věku: Online vs. tradiční výuka pro novou generaci dětí

Generace A, tedy děti narozené po roce 2010, vyrůstají v době, kdy technologie hrají klíčovou roli ve všech aspektech jejich života, včetně vzdělávání. Tento fakt vyvolává otázku, zda je pro tuto generaci lepší online výuka, nebo by měly zůstat u tradičních metod? V tomto článku se podíváme na výhody a nevýhody obou přístupů a prozkoumáme, jak tyto metody mohou ovlivnit vzdělávací proces dětí Generace A.

Výhody tradiční výuky

Tradiční výuka má své nesporné výhody, které jsou důležité pro celkový rozvoj dítěte. Jednou z nich je sociální interakce. Děti se v tradiční škole učí komunikovat a spolupracovat se svými vrstevníky, což je zásadní pro jejich sociální a emoční vývoj. Přítomnost učitele ve třídě umožňuje okamžitou zpětnou vazbu a osobní vedení, které může být pro mnoho dětí velmi přínosné. Struktura a rutina, které tradiční škola nabízí, jsou dalším pozitivem. Pravidelný rozvrh pomáhá dětem rozvíjet disciplínu a zodpovědnost. Fyzická přítomnost ve škole také podporuje lepší soustředění a menší rozptylování, což může vést k lepším akademickým výsledkům. Mimo jiné, tradiční škola poskytuje dětem přístup k fyzickým zdrojům, jako jsou knihovny, laboratoře a sportovní zařízení, což obohacuje jejich vzdělávací zkušenosti a nabízí praktické dovednosti, které online výuka nemusí plně nahradit.

Flexibilita pro děti a jejich rodiče

Na druhé straně online vzdělávání přináší mnoho výhod, které ocení nejen samotní studenti, ale také jejich rodiny. Díky možnosti přizpůsobit si rozvrh a tempo studia individuálním potřebám nabízí digitální výuka flexibilitu, která usnadňuje sladění školních povinností s dalšími aktivitami.

„Distanční výuka nabízí mnoho výhod, zejména pro generaci, která je od dětství obklopena digitálními technologiemi. Flexibilita je jednou z největších předností online vzdělávání. Děti mohou studovat vlastním tempem a přizpůsobovat si rozvrh podle svých potřeb. To je obzvláště užitečné pro rodiny s hektickým životním stylem, kde může být obtížné sladit školní docházku s dalšími aktivitami,” sdílí Pavel Los, ředitel Meridian School of English Česko, meridianenglish.com.

Personalizovaná výuka přizpůsobená vašim zájmům

Další výhodou online výuky je její dostupnost. Online kurzy jsou často cenově dostupnější a přístupné z jakéhokoliv místa na světě. To znamená, že děti mohou mít přístup k vysoce kvalitnímu vzdělání bez ohledu na to, kde žijí. Kromě toho online platformy často nabízejí širší spektrum kurzů a specializací, které nemusí být v tradičních školách k dispozici. Další klíčovou výhodou je personalizace výuky. Vzdělávací platformy umožňují přizpůsobit výuku individuálním potřebám každého studenta, což zvyšuje efektivitu učení. Díky tomu mohou děti dosahovat lepších výsledků a rozvíjet své schopnosti v oblastech, které je nejvíce zajímají. „Věříme, že správný přístup k výuce závisí na individuálních potřebách a preferencích každého studenta. Proto nabízíme různé možnosti, které umožňují rodičům a dětem vybrat si ten nejlepší způsob vzdělávání pro jejich situaci. Ať už se rozhodnete pro digitální výuku, tradiční školu, nebo kombinaci obojího, Meridian School of English je zde, aby vám pomohla dosáhnout nejlepších výsledků,“ říká Pavel Los, ředitel Meridian School of English Česko, meridianenglish.com.

Temelín testuje brýle s rozšířenou realitou. Umožnila mu to privátní 5G síť

Jednu z nejmodernějších technologií aktuálně testuje Jaderná elektrárna Temelín. Pro další zefektivnění práce vedení elektrárny zvažuje nasazení brýlí s rozšířenou realitou. Ty umožní pracovníkům provádět potřebné kontroly bez papírových schémat a dalších dokumentů. Současně mohou přes brýle komunikovat s operátory ve velíně, kterým například zprostředkují reálný pohled na zařízení. Jejich nasazení energetikům umožnila privátní 5G síť, kterou nedávno ČEZ ve spolupráci se společností Vodafone v Temelíně zprovoznil.

Nejprve chodili na kontroly s papírovými protokoly. Dnes používají místo papírů tablety, a už příští rok by je mohly doplnit brýle s rozšířenou realitou. Takto konkrétně probíhá digitalizace v Jaderné elektrárně Temelín. Nejvyšší stupeň, tedy využívání brýlí s rozšířenou realitou, aktuálně temelínští technici testují. „Testujeme několik typů brýlí, které by nám mohly výrazně zjednodušit práci. Pokud se osvědčí, mohli bychom tuto technologickou novinku od příštího roku postupně reálně nasazovat,“ uvádí Miroslav Choura, exekutivní manažer ICT v divizi jaderná energetika ČEZ.

Testování brýlí předcházel několikaletý projekt digitalizace, kdy elektrárna klíčové dokumenty i činnosti převádí do elektronické formy. Údaje jako například schémata, pracovní pokyny nebo protokoly se tak budou moci pracovníkům zobrazovat přímo v brýlích. Od novinky si vedení ČEZ slibuje především zefektivnění práce a posílení bezpečnosti elektrárny. „Je to jeden z příkladů rozsáhlé digitalizace, kterou obě jaderné elektrárny už řadu let prochází. Zvyšujeme důraz na bezpečnost, kvalitu i efektivitu práce, což umožňuje právě využití nejnovějších technologií. A přestože je nám vlastní konzervativní přístup, tedy maximální důraz na bezpečnost, nechceme pouze sledovat aktuální trendy, chceme je udávat,“ vysvětluje Bohdan Zronek, člen představenstva ČEZ a ředitel divize jaderná energetika.

Nasazení brýlí s rozšířenou realitou energetikům mimo jiné umožnila privátní 5G síť, kterou nedávno ČEZ ve spolupráci se společností Vodafone v Temelíně zprovoznil. Jihočeská elektrárna se tak stala první jadernou elektrárnu v Evropě s vlastní uzavřenou 5G sítí. Aktuálně je signálem 5G pokrytý téměř celý areál elektrárny včetně části ochranné budovy kolem reaktoru. Dalších šestnáct objektů budou energetici ve spolupráci s firmou Vodafone testovat. Od výsledku se pak bude odvíjet definitivní řešení. „Privátní 5G síť je nejbezpečnější, nejrychlejší a nejefektivnější mobilní datová síť schopná splnit nejpřísnější průmyslové standardy. Může mít až stokrát vyšší kapacitu než 4G síť. Díku tomu lze do sítě připojit více zařízení a zajistit například videohovory a další náročné datové toky. Z hlediska možných typů privátních sítí jde o nejvyšší stupeň, který vedle nejvyšší úrovně zabezpečení přináší i vysokou flexibilitu konfigurace a úprav podle požadavků zákazníka,“ uvedla Veronika Brázdilová, viceprezidentka pro firemní zákazníky společnosti Vodafone Czech Republic.

Na praktickém využití privátních 5G sítí spolupracuje i Vysoké učení technické v Brně. „Jsme velmi rádi, že dlouhodobá spolupráce VUT v Brně a Vodafonu přispěla k realizaci projektu, který demonstruje unikátní možnosti privátních 5G sítí v průmyslu jak z pohledu telekomunikací, tak kybernetické bezpečnosti,“ řekl Ladislav Janíček, rektor VUT v Brně. Na škole funguje #VodafoneUniLab, kde je možné otestovat chování chytrých zařízení nebo aplikací v mobilních sítích 5G.

Brýle s rozšířenou realitou (AR brýle) jsou technologické zařízení, které kombinuje reálný svět s digitálními informacemi. Na rozdíl od virtuální reality (VR), která vytváří kompletně simulované prostředí, rozšířená realita (AR) přidává digitální prvky do skutečného světa, který uživatel vidí kolem sebe.

Při používání AR brýlí může uživatel vidět reálné prostředí, například místnost nebo stroj, a zároveň mu brýle zobrazují digitální informace, jako jsou texty, obrázky, animace nebo navigační šipky, které se „překrývají“ s jeho pohledem na svět. Tato technologie je obzvláště užitečná v prostředích, kde je potřeba rychle přistupovat k informacím bez nutnosti použití dalších zařízení, jako jsou tablety nebo počítače.

V Jaderné elektrárně Temelín brýle s rozšířenou realitou pracovníkům zobrazují návody na údržbu, nebo technická data přímo při práci s konkrétním zařízením, což usnadní a urychlí jejich činnost a zlepší komunikaci.

Od začátku roku elektrárna Temelín vyrobila 12,3 terawatthodin elektřiny. Společně s Dukovany jde o zdroje, které produkují největší množství čisté elektrické energie a podílí se tak výraznou měrou na bezemisní výrobě Skupiny ČEZ. Ročně se díky jaderným elektrárnám nevypustí do ovzduší přibližně dvě desítky miliónů tun CO2.

Analýza: Objem DDoS útoků na české firmy dlouhodobě stagnuje. Intenzitě útoků už půl roku kraluje Rusko

Objem DDoS útoků na české firmy i v září stagnoval a navázal tak na předchozí měsíce. Nejvíce útoků míří již více než rok bez přestávky z Ruska, které v září šestý měsíc v řadě kralovalo také z pohledu intenzity útoků. Vyplývá to z pravidelné měsíční analýzy statistik provozu služeb FlowGuard české společnosti ComSource, která se zaměřuje na kyberbezpečnost, síťovou infrastrukturu a datovou analytiku.

„V září podobně jako v předešlých měsících docházelo spíše k banálním a z hlediska složitosti primitivním DDOS útokům. Sofistikovanější typy útoků se vyskytují stále méně často. Začaly se ale objevovat útoky, které sice jsou ve svém základu jednoduché, ale opakují se s pravidelnou periodicitou. Smyslem takových útoků bylo evidentně to, aby udržely danou službu nefunkční nebo hůře dostupnou v konkrétní čas během dne. I takový primitivní útok pak může být efektivní a plnit to, o co útočníkům jde,“ říká Michal Štusák, expert na kybernetickou bezpečnost a spolumajitel společnosti ComSource.

Podle přehledu DDoS útoků zachycených službami FlowGuard společnosti ComSource přesáhl v září počet zemí, ze kterých na firmy a instituce v České republice útoky mířily, hodnotu 200. Nejvíce útoků bylo z Evropy, která kralovala i z pohledu intenzity. Z pohledu zemí je již dlouhodobě největší počet útoků z Ruska (bez přestávky od července loňského roku), které je již půl roku také na první příčce intenzity útoků. Celkový objem odfiltrovaného škodlivého provozu zůstal v září v porovnání s předchozím měsícem na podobné úrovni.

Stále oblíbenější útoky přímo na aplikační vrstvě umožňují útočníkům efektivně zvýšit dopad útoků a servery provozující služby jednodušeji zahltit i menší intenzitou síťového provozu. V kombinaci se zranitelností méně obvyklých internetových protokolů a nárůstem intenzity jednotlivých útoků to ukazuje na nutnost zabezpečení nových míst v rámci firemní IT infrastruktury. Jednotlivé útoky navíc v některých případech dosahují intenzity i přes 100 Gbps, tedy i tisíckrát více, než je kapacita běžného firemního připojení. I několikaminutový útok na servery tak zajistí nedostupnost služeb či internetových stránek.

O FlowGuard

Detekční zařízení FlowGuard vzniklo v laboratořích společnosti ComSource. Funguje na principu rozpoznání potenciální hrozby již v toku dat mířících na síť a jeho vyčištění od nežádoucího provozu. Organizacím pomáhá detekovat všechny druhy DDoS útoků. Blokuje data z podezřelých zdrojů, a přitom nezasahuje do běžného provozu jejich sítě. Díky strojovému učení FlowGuard neustále zvyšuje svou efektivitu a naddimenzovaná kapacita čistícího centra zaručuje spolehlivost v každé situaci.

O společnosti ComSource

Společnost ComSource se v oblasti kybernetické bezpečnosti a síťové infrastruktury pohybuje od roku 2010, od roku 2023 se soustředí i na oblast datové analytiky. Poskytuje vysoce profesionální služby a dodává ta nejlepší infrastrukturní a bezpečnostní řešení on-premise, v cloudu nebo v hybridních prostředích. Díky vlastní laboratoři ComSource vyvinul a dále rozvíjí i vlastní řešení a služby. Nejvýraznější z nich je systém FlowGuard chránící před DDoS útoky. ComSource má CSIRT tým, je aktivním členem AFCEA a projektu FENIX. Společnost má své pobočky v Praze, Brně, Písku a v Bratislavě.

DEPO Ventures poprvé investuje do obranného průmyslu. Estonský Wayren získal investici více než 16,8 milionu korun

Čeští DEPO Ventures se připojili k investici ve výši 16 828 700 korun do estonského startupu Wayren, který se zaměřuje na poskytování bezpečných komunikačních řešení pro obranné a průmyslové sektory. Investice byla součástí seedového investičního kola, které vedl fond Baltic Sandbox Ventures investující do deep techu či technologií dvojího užití. Mezi dalšími investory jsou zkušení andělští investoři z obranného průmyslu, včetně Taaviho Veskimägiho a Kuldara Väärsiho.

„Jde pro nás o první, ale určitě ne poslední investici do obranného průmyslu. Vnímám ho jako strategicky klíčový a ekonomicky velmi perspektivní. Wayren je přesně takovou firmou, rostoucí, dynamicky reagující na světové dění a potřeby, které z něj plynou nejen pro armády,“ říká Petr Šíma, partner DEPO Ventures.

Sektorem bezpečnosti a obrany se DEPO Ventures aktuálně zabývá nejen v rámci přímých investic, proto bude i jedním z témat na mezinárodní konferenci investorů Engaged Investments, kterou DEPO Ventures spoluorganizuje a jež se bude konat v Praze 23. a 24. října.

„Spolupráce s DEPO Ventures a jejich investorskou sítí je pro nás zásadní,“ říká CEO Wayrenu Henry Härm. „Doufáme, že nám pomohou zrychlit náš růst, zdokonalit strategii vstupu na další trhy a posílit naši přítomnost na stávajících, klíčových trzích. Investice od DEPO Ventures je nejen finančním impulsem, ale také přináší strategické poradenství a přístup k rozsáhlým kontaktům,“ doplňuje.

Od selhání na cvičišti k bezpečnému řešení

Wayren vznikl jako reakce na selhání tradičních komunikačních systémů během největšího každoročního vojenského cvičení estonských obranných sil Spring Storm. Zakladatelé společnosti si během tohoto cvičení uvědomili, že i když běžné komunikační systémy fungují dobře v kontrolovaných podmínkách, nejsou spolehlivé v nevyzpytatelném a náročném prostředí na bojišti. Toto zjištění je vedlo k založení Wayrenu, jehož cílem je poskytovat komunikační řešení, která jsou zásadní pro digitalizaci aplikací kritických pro vojenské operace.

Dnes se Wayren zaměřuje na globální expanzi a rozvoj technologií, které umožní bezpečnou a flexibilní komunikaci ve složitých podmínkách. Společnost začala v roce 2021 s vývojem základních technologií a spolupracovala s Estonskou obrannou ligou (dobrovolná národní obranná organizace pod vedením ministerstva obrany) na porozumění potřebám vojáků. Vypuknutí války na Ukrajině v roce 2022 potvrdilo urgentní potřebu spolehlivých komunikačních řešení tam, kde tradiční systémy selhávají nebo nejsou dostupné.

V současnosti Wayren spolupracuje kromě Estonské obranné ligy také s tamní armádou a dalšími obrannými firmami na integraci svého produktu do stávajících řešení a plánuje také expanzi do průmyslového sektoru. Společnost například připravuje pilotní projekt na digitalizaci dolů s estonskou energetickou společností Eesti Energia.

Investice ve výši více než 16,8 milionu korun bude využita na rozšíření zákaznické základny, vstup na nové trhy a vývoj nových funkcí, které zvýší škálovatelnost a interoperabilitu platformy Wayren. Startup v současnosti zaměstnává devět lidí a plánuje další rozšíření svého týmu, aby mohl nadále inovovat a zajišťovat spolehlivou komunikaci pro kritické aplikace. V minulosti na svou činnost získal v rámci předinvestičního kola investici ve výši více než 7,5 milionu korun.

DEPO Ventures je investiční skupina zaměřující se na rané fáze startupů v regionu střední a východní Evropy, podporovaná komunitou andělských investorů. S třetím andělským fondem v pořadí jejich portfolio zahrnuje více než 50 investic. Mezi významné projekty patří globální blockchainová platforma Tatum, inovativní řešení pro monitorování srdce z domova přes Kardi AI, mobilní průvodce SmartGuide či přelomová logistická platforma Ringil. Investiční skupina rovněž vede mezinárodní syndikát DEPO Angels, který propojuje investory s kvalitními startupy a zjednodušuje investiční proces. Vizí DEPO Venture je naučit podnikatele a osoby s vysokým jměním, že investice do startupů by měly být přirozenou součástí portfolia každého kvalifikovaného investora.

Wayren je estonský technologický startup, který vyvíjí platformu pro kritickou komunikaci – výkonné digitální komunikační řešení navržené ke spolehlivému doručování dat v náročných prostředích, zejména pak na bojištích.

Obří továrna maďarské společnosti HELL ENERGY dočasně zastaví výrobu z důvodu nedostatku B-vitaminů v Evropě

V souvislosti s přetrvávajícím nedostatkem B-vitaminů v Evropě se společnost HELL ENERGY Hungary Ltd. rozhodla od 17. října 2024 dočasně pozastavit výrobu energetických nápojů HELL ENERGY, které tyto vitaminy obsahují. Výrobní přestávka potrvá přibližně 2 až 3 týdny.

Nedostatek vitaminů skupiny B výrazně ovlivní různé průmyslové sektory, včetně farmacie a potravinářství. Tyto vitamíny, jako například vitamin B12, jsou klíčové pro správnou funkci imunitního systému a pomáhají bojovat s únavou. Z tohoto důvodu vedení společnosti HELL ENERGY přišlo s řešením dočasně pozastavit výrobu svých energetických nápojů.

Společnosti usiluje o to, aby přestávka trvala co nejkratší dobu a měla minimální dopad na partnery a zákazníky. Omezení výroby se týká pouze energetických nápojů HELL ENERGY, zatímco zbytek portfolia, včetně produktových řad ICE COFFEE a XIXO, dostupných i na českém trhu, zůstává nadále k dispozici.

Nedostatek vitaminů skupiny B se projevuje v mnoha odvětvích po celé Evropě, a proto vedení společnosti aktivně spolupracuje s dodavateli a mezinárodními partnery na co nejrychlejším řešení stávající situace.

HELL ENERGY Hungary Ltd. děkuje svým partnerům a zákazníkům za pochopení a podporu v této náročné době.

O společnosti HELL ENERGY

Společnost HELL ENERGY založená v Maďarsku v roce 2006 je v současné době jednou z nejrychleji se rozvíjejících FMCG značek. Během pouhých čtyř let se stala lídrem na maďarském trhu a expandovala do dalších zemí světa, zejména v Evropě a Asii. Momentálně je dostupná na více než 60 trzích, v několika z nich je uznaným lídrem ve svém segmentu. Za úspěchem HELL ENERGY stojí vynikající kvalita, příznivá cena, široká dostupnost a prvotřídní marketingové aktivity. Společnost je jedinečným hráčem na poli výroby energetických nápojů a jako jediná na světě může říct, že je lídrem tohoto odvětví hned v několika zemích. Je rovněž vlastníkem ultramoderní plnírny a továrny na hliníkové nápojové plechovky, což jí dává bezkonkurenční celosvětovou strategickou pozici.

AI, data a budoucnost bankovnictví: Komerční banka zve týmy k utkání v listopadovém hackathonu

Do 5. listopadu se mohou registrovat zájemci o účast v AI Digital Data Hackathonu. Uskuteční se 6. až 8. listopadu 2024 ve výjimečných prostorách Komerční banky na Václavském náměstí v Praze a bude zaměřený na AI, machine learning a digitální analytiku. Účastníci hackathonu budou pracovat na řešeních přinášejících lepší zákaznickou zkušenost retailovým klientům. Zvládnou si přihlášené týmy za pouhých 48 hodin poradit s výzvami, které před ně Komerční banka postaví? Ten nejlepší získá finanční odměnu 50 tisíc korun.

Představte si, že máte přístup ke klientským datům digitální analytiky. Jaké byste je za pomoci AI využili pro vytvoření personalizované komunikace pro klienty banky? Jak byste zlepšili zákaznický zážitek klienta s bankou? Nebo jak byste zjednodušili obsluhu klienta, aby měl přístup k relevantním službám, které vyřeší jeho reálné potřeby? Máme pro vás program na začátek listopadu, kdy se společně pokusíme najít inovativní řešení, která se stanou odpovědí na tyto otázky. Přijďte na hackathon Komerční banky s podtitulem “Unlocking digital data potential”!

Ústřední téma listopadového hackathonu je klient a klientská data. Akci pořádají interní týmy Komerční banky – Data Platforms Tribe a Retail Segment Tribe, které se, jak názvy napovídají, zaměřují nejen na práci s daty, ale implementují projekty zahrnující digitální analytiku, tradiční AI typu deep/machine learning nebo třeba tvorbu vlastních voice/chat botů pomocí velkých jazykových modelů a generativního AI.

„V Komerční bance považujeme za strategickou prioritu využití dat z naší nové digitální banky a aplikaci umělé inteligence ve prospěch našich klientů. Digital Data Hackathonem chceme podpořit naši ambici a posílit naši schopnost personalizovaně komunikovat s klienty Komerční banky a poskytovat jim relevantní služby a produkty,” říká Martin Gerneš, odpovědný za AI strategii Komerční banky a vedení týmu Data Platforms.

Mentoři z Deloitte AWS, Cruxo i Zlin.ai

Účastníci hackathonu si sáhnou na skutečná data reálných zákazníků Komerční banky, mj. také díky spolupráci s Deloitte AWS, partnerem zajištujícím technické řešení a bezpečné prostředí v Amazon AWS. Na vítězné týmy čekají finanční výhry, rozhovory v médiích, potenciál spolupráce s Komerční bankou nebo pozvání do podcastu.

Samotná akce se bude konat v prostorách Komerční banky na Václavském náměstí – nejspíše je to jedna z posledních podobného druhu, a to včetně možnosti v bance přenocovat nebo si prohlédnout bankovní sejf zevnitř! S ohledem na přesun centrály Komerční banky se tak účastníkům naskytne poslední taková příležitost.

Ve středu podvečer proběhne představení výzev, mentorů a porotců i jednotlivých týmů. Případně se některé týmy mohou doplnit nebo nové postavit z přihlášených jednotlivců.

Už po středečním zahájení mohou účastníci začít na řešení výzev pracovat, celý čtvrtek budou následně týmům k dispozici mentoři, odborníci v různých oblastech – můžete se těšit na tým z Deloitte AWS, datové analytiky a data scientisty Vítka Páníka a Petra Ptáčníka z Komerční banky, Jakuba Bareše ze Zlin.ai, Vojtu Kůrku z Meira nebo Jiřího Pětvaldského za Cruxo. Chybět nebude panelová diskuse na téma AI – mezi panelisty najdete např. Saru Polak z Mobile Institute, investora Michala Ciffru z Depo Ventures, Lukáše Benzla z České Asociace Umělé Inteligence. Další mentory a panelisty najdete na webových stránkách https://www.kb.cz/cs/hackathon.

Do poroty, která bude v pátek sledovat výstupy všech týmů a následně vybírat vítěze, usednou např. Head of Strategy Komerční banky Michal Vytiska, Chief Digital Officer Komerční banky Margus Simson nebo ředitel digitálního prodeje Alois Balíček.

Kromě mentorů, panelistů a porotců se seznámíte také s partnery akce, jimiž jsou např. již zmíněný Deloitte AWS, ale také Adastra, Trask, Profinit, Česká Asociace Umělé inteligence a další. Během akce bude probíhat doprovodný program včetně občerstvení pro účastníky s dostatečnou zásobou dobré kávy.

Událost proběhne první listopadový týden ve prvním patře budovy Komerční banky na Václavském náměstí. Registrace je otevřena do 5. listopadu do 24:00. Více informací včetně registrace najdete na webu https://www.kb.cz/cs/hackathon.

Exit mobile version