HONOR s MagicOS 9.0 nastavuje novou úroveň uživatelského zážitku

Globální technologická značka HONOR tento týden v Číně představila MagicOS 9.0, první personalizovaný operační systém s umělou inteligencí pro všechny uživatelské scénáře. Tento přelomový operační systém integruje nový vlastní jazykový model MagicLM, zatímco funkce YOYO Assistant byla upgradována na výkonnějšího AI Agenta. Spuštěním služby AI Agent Store vytváří HONOR novou éru inteligentních zážitků s multimodálním ekosystémem.

„Ve společnosti HONOR jsme vždy prosazovali přístup zaměřený na člověka a posílení postavení uživatele jako základní kámen našich inovací v oblasti umělé inteligence. Od spuštění Magic Live v prosinci 2016 přes integraci AI na úrovni platformy do systému MagicOS 7.0 v lednu 2022 až po představení systému MagicOS 8.0, který revolučně změnil interakci mezi člověkem a zařízením, byl HONOR vždy v čele inovací s důrazem na člověka,“ řekl George Zhao, generální ředitel společnosti HONOR. „Dnes, kdy představujeme systém MagicOS 9.0, který přináší prvního AI Agenta schopného fungovat napříč aplikacemi, dokazujeme, že HONOR je neochvějně odhodlán využívat umělou inteligenci k vylepšování operačních systémů a prosazování inovativních interakcí založených na záměrech uživatelů.“

Inovace umělé inteligence, která vám lépe rozumí: Vylepšený jazykový model MagicLM

Na rozdíl od běžné praxe v odvětví, která zahrnuje posílení aplikací nebo vytváření AI aplikací s velkými jazykovými modely (LLM), HONOR využívá LLM k vylepšení schopností AI na úrovni platformy. Jejich cílem je poskytovat zážitky jako multimodální přirozenou interakci, přesné rozpoznávání záměrů a uzavřené služby pro složité úkoly. S novým systémem MagicOS 9.0 představuje HONOR velký jazykový model MagicLM, jehož cílem je vytvářet transformativní zážitky s jazykovými, vizuálními, zvukovými a multimodálními interakcemi. S využitím tohoto pokroku HONOR pokračuje ve vylepšování umělé inteligence na úrovni platformy a posouvá její vývoj směrem k operačnímu systému řízenému umělou inteligencí.

Jádrem nového jazykového modelu MagicLM je systém LLM, který dynamicky přiděluje výpočetní výkon umělé inteligence na základě specifických potřeb různých uživatelských scénářů. Kombinováním a flexibilním přidělováním zdrojů na zařízení a v cloudu vytváří optimální rovnováhu mezi efektivitou a uživatelským zážitkem, přičemž dokáže splnit různorodé požadavky uživatelů.

Mezi nimi je model LLM s třemi miliardami parametrů, který bude podporovat produktové řady střední a prémiové třídy značky HONOR. Ve srovnání s dříve vydaným modelem se sedmi miliardami parametrů na zařízení dosahuje tento model 80% snížení spotřeby energie, 77% zvýšení rychlosti načítání, 500% zvýšení rychlosti výstupu slov a snížení spotřeby paměti ROM o 1,8 GB a paměti RAM o 1,6 GB, což přináší významné zlepšení ve srovnání s průmyslovými standardy. Současně budou cloudové modely podporovat celou řadu produktů z portfolia značky HONOR.

Zcela nový AI Agent YOYO otevírá cestu k autopilotovi AI na chytrých telefonech

Během akce k uvedení produktu společnost HONOR oznámila povýšení svého chytrého asistenta YOYO na úroveň AI Agenta. Díky čtyřem základním schopnostem, mezi něž patří porozumění přirozenému jazyku a počítačovému vidění, učení se návykům chování uživatele a vnímání scénářů, rozpoznávání záměrů a schopnost rozhodování a ovládání v aplikacích a napříč aplikacemi. Díky těmto schopnostem dokáže YOYO přesně porozumět potřebám uživatele, rozložit úkol na jednotlivé kroky, samostatně provádět operace a načítat v telefonu různé zdroje a služby třetích stran a uspokojovat potřeby uživatelů na základě učení se jejich návykům chování a scénářům používání.

Pokud například uživatel jednoduchým příkazem požádá YOYO o objednání caffè latte, YOYO příkazu rozumí a vykoná ho, jako by to byl skutečný asistent. Je schopen najít uživatelem často používanou aplikaci pro rozvoz jídla, identifikovat jeho preferovanou kavárnu, automaticky zadat objednávku kávy a nakonec ověřit platbu s uživatelem. Celý proces tak zjednoduší na jediný příkaz.

AI Agent je podle společnosti HONOR schopen zvládnout úkoly pomocí jediného příkazu a pomáhat uživatelům při plnění úkolů, které by sami rádi vykonali, ale nevědí jak, nebo úkolů, které by sice zvládli, ale preferují, aby je za ně udělala technologie. V současné době má YOYO pokročilé schopnosti porozumění scénářům zaměřeným na člověka, které mu umožňují pochopit 600 typů uživatelských záměrů, zapamatovat si 950 osobních návyků a naplánovat 270 komplexních úkolů. Jediným příkazem dokáže YOYO automaticky provést 900 úkolů, jako je objednávání kávy a čaje, správa oprávnění, notifikací a automatického obnovení aplikací, konverze dokumentů, a dokonce i vyplňování formulářů.

Budování nového ekosystému umělé inteligence prostřednictvím otevřených aplikací

HONOR věří, že otevřená spolupráce a inovace jsou nezbytné pro úspěch v éře umělé inteligence. Narozdíl od uzavřeného ekosystému pro vývoj agentů AI se společnost HONOR zavázala k budování agentů AI v rámci otevřeného ekosystému, který uživatelům umožňuje operace mezi aplikacemi třetích stran. Spuštěním služby AI Agent společnost HONOR odemyká novou éru inteligentních zážitků poháněných YOYO a multimodálním ekosystémem.

Kromě nového AI Agenta přináší HONOR také vylepšení funkcí Magic Portal a Magic Capsule. Prostředí funkce Magic Portal je na MagicOS 9.0 intuitivnější než kdy dřív. Uživatelé mohou jednoduše zakroužkovat objekty, aby získali přístup k rozpoznávání textu a obrazu bez nutnosti aktivace zařízení, což jim umožňuje přímý přístup k požadované službě v jediném kroku. Díky vylepšením v rozpoznávání záměrů na úrovni platformy AI dokáže Magic Portal rozumět kontextuálním významům a přesně interpretovat záměry uživatele, což uživatelům přináší přesnější doporučení služeb. Magic Portal nyní pokrývá deset hlavních uživatelských scénářů a více než 100 aplikací, přičemž došlo k 255% nárůstu integrace služeb ve srovnání s MagicOS 8.0. Nově vylepšená funkce Magic Capsule rovněž rozšiřuje své aplikační scénáře tak, aby pokrývaly ty často používané, jako jsou letecká a železniční doprava, taxi služby, expresní doručení, objednávky jídla, sledování filmů, hraní her, systémové služby, místní život, navigace, bezpečnost a komunikace.

Integrace AI na úrovni platformy do každé interakce s MagicOS 9.0

S umělou inteligencí hladce integrovanou do celé platformy prošel MagicOS 9.0 komplexním vývojem v různých oblastech, včetně chytré konektivity, plynulého výkonu, ochrany soukromí a zabezpečení, technologické estetiky a kreativní produktivity.

V reakci na rostoucí rizika spojená s podvody využívajícími technologii deepfake představuje MagicOS 9.0 funkci AI Deepfake Detection, která významně zvyšuje bezpečnost a chrání uživatele před možnými podvody. Co se týče konektivity, nabízí nový MagicRing zásadní vylepšení v oblasti heterogenních sítí, bezpečné spolupráce mezi zařízeními a schopnosti samoorganizace sítě. Tato inovace zajišťuje plynulý tok služeb a umožňuje flexibilní propojení více zařízení v různých scénářích. Pokud jde o výkon, MagicOS 9.0 prošel komplexní rekonstrukcí systému Turbo X, který byl vylepšen umělou inteligencí na úrovni platformy. Tato transformace poskytuje uživatelům pohodlný a příjemný zážitek. Z hlediska technologické estetiky představuje MagicOS 9.0 inovativní řešení personalizace – Magic Personalization. Díky zajímavým funkcím, jako jsou Versatile Desktop, Magic Lock Screen a Magic Style, mohou uživatelé vyjádřit svou individualitu prostřednictvím možností umělé inteligence přímo v zařízení.

Kromě toho, že je systém přizpůsoben jak pro tvůrčí, tak kancelářské scénáře, HONOR plně integroval umělou inteligenci do aplikací na úrovni systému, čímž odemkl efektivní a pohodlné možnosti zpracování obrázků a textů. Pro tvůrce obsahuje vylepšená AI Gallery nástroje, jako jsou AI Eraser, obnova obličeje, rozšíření obrazu AI a AI styl. Vylepšená funkce HONOR AI Notes, která vychází vstříc potřebám kancelářských pracovníků, zavádí funkci AI Meetings, která automaticky zaznamenává zápisy s identifikací mluvčího a generuje profesionální shrnutí schůzek jediným dotykem. Kromě toho funkce AI Docs pomáhá se čtením, psaním, překladem a shrnutím, zatímco funkce AI Translate podporuje různé způsoby interakce a nabízí překlady v reálném čase.

Využitím možností AI na úrovni platformy HONOR hladce integruje umělou inteligenci do systému MagicOS 9.0 a nabízí personalizované prostředí, které je intuitivní, plynulé a bezpečné. V úzké spolupráci s vývojáři bude HONOR i nadále pracovat na dosažení cíle vytvořit nový inteligentní svět pro každého.

Další informace o značce HONOR najdete na oficiálních webových stránkách: www.honor.com/cz.

O značce HONOR

Společnost HONOR je předním světovým dodavatelem chytrých zařízení. Jejím cílem je stát se globální ikonickou technologickou značkou a prostřednictvím svých výkonných produktů a služeb vytvářet nový inteligentní svět pro každého. Neochvějně se zaměřuje na výzkum a vývoj a snaží se vyvíjet technologie, které lidem po celém světě umožňují jít dál a dávají jim svobodu dosáhnout a udělat víc. HONOR nabízí řadu vysoce kvalitních chytrých telefonů, tabletů, notebooků a nositelných zařízení, které vyhovují každému rozpočtu, a díky svému portfoliu inovativních, prémiových a spolehlivých produktů umožňuje lidem stát se lepší verzí sebe samých.

Sledujte HONOR na sociálních sítích:

Instagram: https://www.instagram.com/honorczsk/

Facebook: https://www.facebook.com/Honorcz/

Twitter: https://twitter.com/HonorCZSK

Společnost Motorola ohlašuje spolupráci s programem basketbalové Euroligy One Team. Cílem je podpora fair play a životních hodnot

Společnost Motorola a Euroleague Basketball hrdě oznamují novou etapu své dohody prostřednictvím spuštění společné iniciativy Bouncing For Good. Projekt je v souladu se strategiemi Euroligy a společností Motorola v oblasti ESG. Jeho cílem je s pomocí euroligových klubů a programu One Team zorganizovat řadu workshopů a darovat basketbalové míče školám a sociálním subjektům po celé Evropě, což bude mít skutečný sociální vliv na místní komunity.

Každý zapojený klub vypracuje pod vedením trenéra z programu One Team společně s místní školou nebo sociální organizací konkrétní projekt, který bude přizpůsoben potřebám místní komunity. Cílem této iniciativy, která je součástí partnerství mezi společností Motorola a Euroligou, je přiblížit basketbal dětem ze škol a komunit a prostřednictvím interaktivních workshopů je povzbudit v oblasti umění, sportovních hodnotách a kreativitě.

Do programu, který byl zahájen 15. října v Polsku, se zapojilo pět klubů ve spolupráci se školami a sociálními subjekty z Polska, Itálie, Řecka, Španělska a Francie. Každá škola nebo sociální subjekt se zúčastní workshopu o sportovních hodnotách pod vedením trenérů One Team, kde budou děti vyzvány, aby se kreativně zapojili do malování nástěnné malby „dokonalého basketbalového míče“ s využitím svých znalostí o barvách, které jsou spojeny se sportem a životními hodnotami. Místní umělec potom nástěnnou malbu zachytí a zobrazí ji na skutečném basketbalovém míči.

Po skončení workshopu navštíví každou skupinu profesionální hráči Euroligy, aby účastníkům předali speciálně namalovaný basketbalový míč jako projev ocenění. Kromě toho školy nebo sociální subjekty dostanou podepsaný dres, který si mohou ponechat jako trofej, spolu s tričky s logem One Team a Motorola a také více než 300 basketbalových míčů pro děti.

Jakub Schenk, ambasador One Team z klubu Treflo Sopot, bude prvním hráčem, který se k iniciativě připojí. Brzy budou ohlášeni i další basketbalisté z jiných týmů.

Zařízení Motorola budou hrát hlavní roli během workshopů. Dětem nabídnout celou řadu vzdělávacích a poutavých aktivit, které budou sledovat trenéři One Teamu. Díky tomu se budou moci spojit se svými basketbalovými idoly prostřednictvím živého „hovoru snů“ se zúčastněnými hráči a také se zapojit do interaktivních skupinových kvízů na telefonech Motorola, což zlepší vzdělávání i nadšení.

Kromě toho se studenti účastní i dalších zábavných a obohacujících aktivit, jako je například skládání puzzle s obrázky ambasadorů, vytváření interaktivního a příjemného zážitku, nebo vedení rozhovorů se svými trenéry, kteří si na jeden den zahrají na novináře, čímž zároveň zachytí své postřehy o významu celé iniciativy, přičemž ve vzdělávacích aktivitách sehrají podpůrnou roli právě zařízení Motorola.

„Jsme nesmírně hrdí na to, že můžeme prohloubit naše partnerství s basketbalovou Euroligou prostřednictvím iniciativy ‚Bouncing For Good‘, která nám umožňuje spolupracovat s One Team a jejich CSR programem a přímo tak přispívat k formování budoucnosti dětí v celé Evropě,“ řekla Daniela Idi, marketingová ředitelka společnosti Motorola pro region EMEA. „V rámci této iniciativy darujeme nejen basketbalové míče, ale poskytneme také IT podporu školám a sociálním subjektům, které ji nejvíce potřebují. Využitím našich technologií v těchto workshopech neposkytujeme jen nástroje na podporu výuky, ale vytváříme zážitky, které podněcují kreativitu, podporují sportování a rozvíjejí smysluplné sociální vazby. Je to iniciativa, která se dokonale shoduje s naším posláním posilovat komunity a přinášet trvalé změny.“

Abigail Martin Maldonado, ředitelka pro udržitelnost a rozvojové projekty basketbalové Euroligy: „Jsme velmi vděční společnosti Motorola za podporu spuštění iniciativy ‚Bouncing For Good‘. Jde o velmi inspirativní, uměleckou a sociální iniciativu zaměřenou na děti v komunitě, která umožní klubu zprostředkovat význam nejen sportovních, ale i životních hodnot. Ty One Team podporuje s cílem posílit komunity.“

O společnosti Lenovo a Motorola

Lenovo je globální technologická společnost s hodnotou 57 miliard dolarů, která se umístila na 248. místě žebříčku Fortune Global 500 a každý den obsluhuje miliony zákazníků na 180 trzích. Společnost Lenovo, která se zaměřuje na odvážnou vizi poskytování chytřejších technologií pro všechny, staví na svém úspěchu největší světové společnosti v oblasti osobních počítačů s portfoliem zařízení s podporou AI, připravených na AI a optimalizovaných pro AI (počítače, pracovní stanice, chytré telefony, tablety), infrastruktury (servery, úložiště, edge, vysoce výkonné počítače a softwarově definovaná infrastruktura), softwaru, řešení a služeb. Pokračující investice společnosti Lenovo do inovací, které mění svět, vytvářejí spravedlivější, důvěryhodnější a chytřejší budoucnost pro všechny a všude. Společnost Lenovo je kótována na hongkongské burze cenných papírů pod názvem Lenovo Group Limited (HKSE: 992) (ADR: LNVGY). Společnost Motorola Mobility LLC byla v roce 2014 převzata společností Lenovo Group Holdings. Motorola Mobility je dceřinou společností společnosti Lenovo a je zodpovědná za design a výrobu všech mobilních telefonů a řešení značky Moto a Motorola. Chcete-li se dozvědět více, navštivte stránku https://www.lenovo.com, nebo si přečtěte nejnovější zprávy prostřednictvím našeho StoryHub a Motorola Global Blog.

Online hodiny angličtiny otevírají svět kulturního objevování

V dnešním globalizovaném světě nestačí pouze ovládat cizí jazyky; je rovněž klíčové mít široké kulturní obzory. Kvalitní výuka angličtiny, která zahrnuje poznání různých kultur a zvyků, hraje klíčovou roli v osobním i profesním rozvoji. Tento přístup nejenže podporuje učení jazyka, ale také pomáhá dětem rozvíjet respekt k různorodosti a porozumění rozmanitému světu. Jazykové kurzy Meridian School of English kombinují tradiční britskou výuku s progresivním přístupem k angličtině jako nástroji světové komunikace.

Více než jen lekce angličtiny

Angličtina je dnes mocným nástrojem komunikace a její studium by mělo sloužit jako prostředek k překonávání kulturních bariér a orientaci ve světě, kde se tyto bariéry stávají méně výraznými. V rámci lekcí se jazyk nepoužívá pouze k osvojování slovní zásoby, ale také k aktivnímu zapojení do různých kulturních kontextů. Tento přístup pomáhá dětem se lépe připravit na úspěch v multikulturním prostředí.

„Náš přístup kombinuje přímé učení jazyka a kulturní průzkum. Představte si dítě, které se zapojuje do školního prostředí s kamarády z různých zemí. Je schopné diskutovat o místních festivalech s novým kamarádem z Brazílie a porovnávat tradiční jídla s japonským spolužákem. V typické lekci zaměřené na slovní zásobu o jídle, si studenti nejen zapamatují slovíčka, ale účastní se živé diskuze o různých kuchyních a vyměňují si příběhy o svých oblíbených jídlech,“ komentuje průběh výuky Pavel Los, ředitel Meridian School of English Česko, meridianenglish.com.

Proč je důležité studovat kulturu v rámci studia jazyka?

Studium kultury je nezbytnou součástí učení jazyka, protože jazyk se vždy odvíjí od kulturního kontextu. Pochopení kulturních zvyklostí, tradic a hodnot daného jazyka přináší mnohem více než jen znalost slovíček a gramatiky. Když studenti poznávají, jak lidé v různých kulturách komunikují, jaké mají rituály a jak vnímají svět kolem sebe, získávají hlubší porozumění nejen jazyku, ale i způsobu myšlení a životnímu stylu dané kultury. Tento přístup umožňuje nejen lepší orientaci v konverzacích a situacích, ale také hlubší empatii a respekt k odlišnostem. V dnešním globalizovaném světě, kde se hranice mezi kulturami stále více stírají, přináší takovéto kulturní povědomí nejen obohacení osobního života, ale i větší úspěch v profesní sféře.

Zrychlená doba a online výuka

V dnešním uspěchaném světě je pro rodiče stále náročnější vyvažovat vzdělávací potřeby svých dětí s každodenními povinnostmi. Digitální vzdělávání se stává efektivním řešením, které umožňuje přístup ke kvalitnímu vzdělání bez nutnosti opustit domov. „Online forma výuky poskytuje studentům nejen jazykové dovednosti, ale také možnost komunikovat s lidmi z různých kulturních prostředí, což obohacuje jejich porozumění angličtině a světu kolem nich. Tento přístup usnadňuje nejen získání teoretických znalostí, ale i integraci dětí do globální komunity.“ říká na závěr Pavel Los, ředitel Meridian School of English Česko, meridianenglish.com.

O Meridian School of English

Meridian School of English byla založena v roce 1979 a stala se jedním z největších poskytovatelů výuky anglického jazyka pro mladé studenty ve Spojeném království. Na svém vrcholu měla více než 4 500 studentů v osmi rezidenčních centrech akreditovaných British Council. Meridian vyvinul vlastní vzdělávací platformu, která zjednodušuje celý proces od rezervace po potvrzení třídy. V roce 2020 přešla škola na plně digitalizovanou výuku, čímž přinesla angličtinu přímo do domovů studentů. Tento moderní a flexibilní přístup k výuce pokračuje i dodnes. V současné době Meridian School of English nabízí kvalitní kurzy angličtiny i dětem v České republice ve věku 5-13 let. Více na meridianenglish.com.

 

Call of Duty: Black Ops 6 dostupné na GeForce NOW

Call of Duty: Black Ops 6 od společnosti Activision se na GeForce NOW objeví 25. října s podporou platforem Steam, Battle.net a PC Game Pass. S nejvyšším členstvím Ultimate dostanou hráči přístup ke cloudovým GeForce RTX 4080 SuperPODS pro nejvyšší fps a ultra nízkou latenci. A pro ty, kteří si tuto úroveň předplatí na 6 měsíců, stále platí akční nabídka, díky níž dostanou zdarma Dragon Age: The Veilguard v den jeho vydání!

Dnes také vychází Romancing SaGa2: Revenge of the Seven od Square Enix a rovnou se přidává do knihovny GeForce NOW. Jako poděkování pro členy je navíc připravena nová odměna do Elder Scrolls Online. Jde o vzácný klobouk Sallet s lebkou jelena. Nezapomeňte si ten svůj vyzvednout do neděle 24. listopadu.

Seznam novinek v knihovně pro tento týden:

  • Worshippers of Cthulhu (Novinka, Steam, 21. 10.)
  • No More Room in Hell 2 (Novinka, Steam, 22. 10.)
  • Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven (Novinka, Steam, 24. 10.)
  • Windblown (Novinka, Steam, 24. 10.)
  • Call of Duty: Black Ops 6 (Novinka, Steam, Battle.net a Xbox, dostupné na PC Game Pass, 25. 10.)
  • Call of Duty HQ, including Call of Duty: Modern Warfare III and Call of Duty: Warzone (Xbox, dostupné na PC Game Pass)
  • DUCKSIDE (Steam)
  • Off the Grid (Epic Games Store)
  • Selaco (Steam)

Celý blog: https://blogs.nvidia.com/blog/geforce-now-thursday-call-of-duty-black-ops-6/

Práce budoucnosti: Polovodiče. Trhy rostou, šéfů ubývá

Do konce příštího roku bude v průmyslu polovodičů zapotřebí dalších 1,3 milionu odborníků, z toho milion pracovníků v USA, 200 tisíc inženýrů v Asii bez Číny a 100 tisíc inženýrů v Evropě. K tomu bude potřeba najít 100 tisíc vedoucích pracovníků. Polovodiče jsou ohromnou příležitostí zaměstnání v nejbližší budoucnosti.

Výhledy polovodičového průmyslu jsou nadmíru perspektivní: pětina šéfů firem z oboru očekává v nejbližších čtyřech letech stálý růst poptávky. Globální obrat dosáhl v prvním kvartále letošního roku 140 miliard USD (přes tři biliony korun), což znamená 15% meziroční nárůst. Další nárůst 13 % se očekává letos. Tento rozvoj mají na svědomí pokroky v umělé inteligenci, rostoucí poptávka po spotřebitelské elektronice, rozvoj 5G sítí, šíření internetu věcí (IoT) a inovace v automobilovém průmyslu. Z druhé strany snaha o úsporu energií tlačí nahoru poptávku po efektivnějších polovodičových technologiích.

„Masivní nábor pracovníků v polovodičích bude vyžadovat nástup asi 100 tisíc vedoucích a 10 tisíc vrcholových manažerů. Ti ovšem v polovodičích nyní nejsou, budeme je muset najít někde mimo obor,“ říká Jozef Papp, Managing Partner pražské kanceláře Stanton Chase, která se zabývá vyhledáváním vrcholových manažerů. Přitom již nyní je zkušených manažerů nedostatek a konkurence roste.

Mění se i typický profil potenciálního manažera v polovodičích: není již zapotřebí tolik detailních technických znalostí jako spíše schopností, jak šéfovat technikům. „To právě otvírá nové možnosti lídrům mimo polovodiče, kteří mohou do oboru přinést novou perspektivu,“ dodává Jozef Papp.

Evropská unie považuje polovodiče za klíčový obor. Od září 2023 platí směrnice European Chips Act, jejímž cílem je zdvojnásobit podíl EU na světovém trhu s polovodiči na 20 % do roku 2030, investovat se má 43 bilionů EUR. To je ovšem stále velmi daleko za výkonem asijských firem, jihokorejských, japonských a především tchajvanské TSMC, která je největším výrobcem procesorů na světě. Podporu do polovodičů směřuje i Británie (1 miliarda liber v příštích 10 letech a k tomu 200 milionů do konce příštího roku na infrastrukturu a výzkum). Lídrem v designu a výzkumu však nadále zůstávají Spojené státy (především Intel a AMD). Americký zákon Chips and Science Act, přijatý v roce 2022, nasměroval do rozvoje polovodičů 53 miliard USD.

„To vypadá jako ideální stav, průmyslová pohádka, ale jeden obrovský problém firmy čeká: kdo je bude řídit?“ ptá se Jozef Papp. „Již nyní je na trhu obrovský nedostatek řídících kádrů.“

Důvody jsou mnohé. Paradoxně klesá počet studentů elektrického inženýrství a informatiky, což jsou pro polovodiče dva stěžejní obory. Například v Německu poklesl počet studentů technických a matematických oborů o 6,5 % mezi roky 2020 a 2021. A to se v Německu bavíme o zhruba 80 tisících studentech elektrického inženýrství a 230 tisících studentech informatiky. V Irsku tento obor nestuduje ani tisícovka lidí a v Itálii magisterský cyklus studuje něco přes pět set osob, v USA udělili v roce 2018 pouze asi 14 tisíc bakalářských titulů.

„Tím se nám nabídka možných budoucích lídrů značně scvrkává, řešení nebude jednoduché,“ tvrdí Jozef Papp. A dlouho toto řešení odkládat nelze, protože třetina zaměstnanců v polovodičích v USA je starší 55 let, v EU je těsně před důchodem asi pětina odborníků. Němci[1] odhadují, že do deseti let odejde na odpočinek třetina kádrů.

Rychlý rozvoj polovodičů také vyžaduje nové znalosti, především v umělé inteligenci a ve vývoji softwaru. Již před dvěma lety v Evropě poptávka po znalostech v oboru AI přitom předběhla poptávku po znalostech v systémové architektuře. Velká poptávka je po inženýrech specializovaných na software pro elektroniku.

Polovodičový průmysl bojuje o talenty mezi sebou, ale především s jinými obory, přes 90 procent šéfů technologických firem zmiňuje problémy s náborem, který bude ještě narůstat. Podle některých výzkumů je totiž obor natolik náročný, že roste počet zaměstnanců, kteří si chtějí najít jinou práci (ze 40 % v roce 2022 na 53 % letos)[2]. Důvodem je především omezená možnost postupu a nízká flexibilita práce. Vzhledem k tomu, že výroba polovodičů je seskupena do několika center (Tchaj-wan, Čína, Jižní Korea a USA), bude obtížné přetahovat talenty napříč tak vzdálenými regiony.

„Bude nesmírně obtížné a dlouhodobé tento problém vyřešit,“ tvrdí Jozef Papp. Vše začíná u struktury vzdělávacího systému a (ne)končí u toho, jak danou značku vnímají zaměstnanci, stávající nebo potenciální (employer branding). Podle Pappa bude nutné zapojit vícero řešení, od nabídky globálních pozic (zaměstnanec pracuje na různých místech světa dle potřeb), přes přijímání zaměstnanců a odborníků z příbuzných oborů až po určitou volnost v najímání manažerů. Bude nutné opustit tabulky a neřídit se seznamy potřebných znalostí, ale hledat lídry, kteří udělají svou práci, než aby jen splňovali formální předpoklady. „A samozřejmě schopnost stávající zaměstnance udržet bude čím dál důležitější,“ dodává Jozef Papp.

Stanton Chase

Stanton Chase je přední celosvětová firma specializovaná na vyhledávání vedoucích pracovníků (Executive Search). Byla založena v roce 1990 a v současnosti má 75 kanceláří ve 45 zemích všech kontinentů. Pražská kancelář Stanton Chase byla založena v roce 2009 a za dobu své existence poskytla služby přes 300 klientům při vyhledávání špičkových specialistů a řídících pracovníků primárně v oblastech informačních technologií a služeb, financí, průmyslu, spotřebitelských produktů, logistiky a farmacie.

  1. https://www.mckinsey.com/industries/semiconductors/our-insights/how-semiconductor-companies-can-fill-the-expanding-talent-gap
  2. tamtéž

Kyberútoky: Firmám se do ochrany nechce investovat. Česko je hlavním evropským cílem

Počet digitálních útoků v Česku roste. Tuzemské společnosti patří k nejčastějším cílům v Evropě. Hackeři nejčastěji cílí na oblasti školství, zdravotnictví nebo vládní a vojenský sektor. Kyberútokům čelí ale čím dál častěji i jednotlivci.

Z pohledu kyberbezpečnosti patří Česká republika k nejméně bezpečným zemím v Evropě. Navíc počet kybernetických útoků v zemi dramaticky stoupá, meziročně se jejich počet zvýšil o více než 30 procent. Podle dat americko-izraelské IT skupiny Check Point Software Technologies je evropský průměr kyberútoků 1367 týdně na jednu společnost, ty české ale čelí týdně více než dvěma tisícům. „Hlavním cílem kybernetických útoků je získat citlivá data, finanční prostředky nebo narušit provoz organizací. Kyberútoky směřují především na firmy, státní instituce a finanční sektor, stále častějšími terči jsou ale i malé a střední podniky. Přibývá také útoků na jednotlivce, zejména prostřednictvím e-mailu nebo sociálních sítí. Podle dostupných dat byla někdy napadena počítačovým virem více než polovina Čechů, kolem 20 procent těchto obětí přišlo při útoku o finanční prostředky,“ uvedla Denisa Janatová, ředitelka společnosti smitio. Její slova potvrzuje i Tomáš Holomek ze společnosti CDC Data, která se zaměřuje na kybernetickou bezpečnost. „Útoků každoročně přibývá. Zároveň se rozšiřuje seznam cílů, kdy jsou pro útočníky zajímavé už i menší organizace nebo jednotlivci. Předpokládat, že na vás nikdo nezaútočí, protože nejste dostatečně perspektivním cílem, se již delší dobu nevyplácí,“ upozornil.

Nárůstu počtu kybernetických útoků napomohla pandemie, kdy spousta společností, organizací, ale i jednotlivců začala fungovat převážně v online prostředí. „Nárůst kybertické kriminality je způsoben několika faktory, včetně rostoucí digitalizace, většího množství propojených zařízení, zvyšující se závislosti na cloudových službách a technologiích a také stále sofistikovanějšími metodami útočníků. Pandemie covidu-19 navíc urychlila digitalizaci a přechod k práci na dálku, což vedlo ke zvýšení zranitelnosti firemních sítí a osobních zařízení, a tím i k nárůstu útoků. Hackeři také stále častěji využívají nové techniky, jako jsou ransomware útoky nebo phishing,“ popsala Vladimíra Tesková z TeskaLabs, která vyvíjí pokročilé softwarové produkty pro kybernetickou bezpečnost.

Forma útoků se liší podle cíle. Nejčastějšími typy útoků jsou podle odborníků phishing, ransomware a Distributed Denial of Service (DDoS) útoky. „Phishingové útoky míří na lidskou chybu, hackeři se jejich prostřednictvím pokouší ukrást vaše peníze nebo vaši identitu tak, že vás přimějí odhalit osobní údaje – například čísla kreditních karet, bankovní údaje nebo hesla. Právě tento typ útoků nejčastěji cílí na jednotlivce například v podobě e-mailu. Alarmující je, že přes 40 procent Čechů uvádí, že někdy otevřeli podezřelý e-mail, i když věděli, že se může jednat o hrozbu. Ransomware blokuje například prostřednictvím stažené aplikace přístup k systémům a požaduje výkupné, takový útok může mít výrazný dopad na fungování celé firmy. DDoS je forma kybernetického útoku, při kterém se útočníci snaží narušit nebo poškodit webovou stránku, síť nebo jinou online službu tím, že ji přetíží velkým množstvím falešných nebo nevyžádaných požadavků. Takové útoky pak velmi často cílí na poskytovatele veřejných služeb,“ popsala Denisa Janatová.

Takzvané spamy ohrožují data v počítači nejčastěji – někdy jsou snadno rozpoznatelné, jindy se ale tváří jako věrohodná e-mailová zpráva od poskytovatele služeb. „Ke každé zprávě od neznámého odesílatele je třeba přistupovat opatrně, zkontrolovat e-mail, ze kterého byla zpráva odeslána, to bývá první indicií, že nezní jako obvyklé formální adresy. Sdělení bývá naléhavé, nutí adresáta, aby rozklikl přílohu nebo odkaz, to je další indicie. Pokud se navíc jedná o služby, které v posledních dnech adresát nijak nepoptával, nabídku peněz, zázračného produktu nebo naopak výzvu k zaplacení dluhu či zadání osobních údajů, je vhodné zprávu ihned označit jako nevyžádanou a smazat,“ popsal Martin Vodička, ředitel Soukromé střední školy výpočetní techniky.

Hlavním cílem útočníků je finanční profit, jedním vydařeným kybernetickým útokem mohou vydělat miliony. „Útočník je buď cíleně zaplacen další osobou, nebo předpokládá zisk po úspěšném provedení ransomwarového útoku, a tedy následném vyplacení výkupného. I v dnešní době je bohužel poměrně časté, že infrastruktura obětí není v takovém stavu, aby dokázala útokům odolat. Oběť má pak dvě možnosti – srovnat se se ztrátou dat, nebo zaplatit výkupné. První možnost bývá často likvidační, na to útočníci spoléhají, proto počítají se ziskem. Časté jsou i pokusy o prodej ukradených citlivých dat,“ uvedl Tomáš Holomek.

Přestože je Česká republika jedním z hlavních evropských cílů kybernetických útoků, dosahuje v oblasti kybernetické bezpečnosti solidních výsledků. „Přibližně 70 až 80 procent kybernetických útoků je dnes úspěšně odraženo díky moderním bezpečnostním technologiím, jako jsou firewally, antiviry a systémy detekce narušení. Útoky se ale vyvíjejí, a proto je důležité neustále aktualizovat technologie a postupy. Průměrné náklady pro firmy po úspěšném kybernetickém útoku se mohou pohybovat od statisíců až po miliony korun, v závislosti na rozsahu škod. Náklady zahrnují nejen přímé ztráty, ale i obnovu systémů, ztrátu důvěry zákazníků a pokuty spojené s porušením pravidel o ochraně dat,“ vyjmenovala Denisa Janatová.

Jedním z důvodů, proč je Česko terčem množství kybernetických útoků, je fakt, že kybernetická bezpečnost českých společností je silně podfinancovaná. Podle letošního průzkumu agentury Ipsos více než polovina oslovených společností investuje do zabezpečení firemních sítí a koncových bodů částku do 100 tisíc korun ročně. „Klíčové technologie pro kybernetickou bezpečnost dnes zahrnují Zero Trust Architecture, která vyžaduje neustálé ověřování uživatelů a zařízení, a automatizaci s umělou inteligencí, která umožňuje rychlou detekci a reakci na hrozby. Ochrana cloudových služeb je důležitá kvůli přesunu dat do cloudu, roste i význam kybernetické odolnosti, tedy schopnosti rychle se zotavit z útoků. Taková opatření s sebou ale samozřejmě nesou určité finanční náklady, které rozhodně nejsou v řádech desítek tisíc korun,“ uvedla Vladimíra Tesková.

Problémem nejsou pouze finance, které se zatím firmám do ochrany jejich dat nechtějí investovat. Česku chybějí i odborníci, kteří s potřebnými technologiemi umí pracovat. „Česko, stejně jako mnoho jiných zemí, čelí nedostatku kvalifikovaných odborníků na kybernetickou bezpečnost. Tento problém je jedním z hlavních důvodů, proč je nutné investovat do vzdělávání a tréninku specialistů. Hlavní trendy v oblasti kybernetické bezpečnosti zahrnují rostoucí využití umělé inteligence a strojového učení pro detekci hrozeb, rozvoj Zero Trust modelů a posílení cloudových bezpečnostních technologií. To logicky vyžaduje i nárůst odborníků, kteří budou umět tyto systémy do firem zavádět,“ uzavřela Denisa Janatová.

SMITIO, smitio.com/cs

Na začátku bylo smitio kariérní platformou pro IT komunitu, která klade důraz na transparentnost a otevřenou komunikaci. V rychle se měnícím a dynamickém trhu se smitio neustále rozvíjelo a přizpůsobovalo se novým potřebám a trendům. Postupně rostlo a reagovalo na výzvy trhu, až dosáhlo své současné podoby jako komplexní služby pro nábor, včetně recruitmentu.

Smitio vychází ze zkušeností a potřeb IT komunity a spojuje je s projektovými týmy. Jeho vývoj je důkazem toho, jak se dokáže adaptovat a inovovat v souladu s potřebami a dynamikou trhu. Smitio je nejen prostředkem pro efektivní nábor IT specialistů, ale také platformou, která posiluje propojení a spolupráci mezi jednotlivci a týmy v oblasti IT.

 

Marek Baláž se stává novým obchodním ředitelem Thein Systems a Thein Digital

Marek Baláž se stal novým obchodním ředitelem společností Thein Systems a Thein Digital. Pod jeho vedením se bude obchodní tým nyní zaměřovat především na rozšiřování obchodních příležitostí v klíčových oblastech, jako jsou hybridní cloud, ESG (Environmental, Social, and Governance) a 5G sítě.

Marek Baláž má ve své nové roli za úkol především rozvoj nových obchodních příležitostí a zlepšení zákaznického servisu i komunikace s klienty. Zvláštní důraz bude kladen na oblasti, které jsou pro obě odnože skupiny Thein klíčové – hybridní cloudové služby, udržitelnost a ESG reporting, stejně jako rozvoj technologií spojených s 5G sítěmi. Ze svých dřívějších funkcí přináší do chodu Thein Systems i Thein Digital zcela nový přístup k vedení a realizaci obchodních strategií.

Marek Baláž přichází do Thein ze společnosti Eset, kde strávil více než šest let na klíčových pozicích, jako jsou Business Development Manager a Senior Manager of Direct Sales. V daných funkcích byl odpovědný za generování nových obchodních příležitostí a obnovu kontraktů se strategickými klienty v sektorech SMB a Enterprise, včetně výroby, utilit, financí a veřejného sektoru.

„Ve skupině Thein jsou pro mě důležité 3 klíčové faktory. A to lidé, firemní kultura a technologie. Líbí se mi transparentní a zároveň lidský přístup k zákazníkům, otevřená komunikace i touha být na špici,” komentuje Marek Baláž, nový obchodní ředitel Thein Systems a Thein Digital. Pak dodává: „Abychom byli na trhu dlouhodobě úspěšní a přínosní, je alfou a omegou mít spokojené zákazníky. Toho docílíme pouze poskytováním nových technologií, procesů a aktivním zákaznickým přístupem. I proto se snažíme investovat do rozšiřování obchodního týmu pro klíčové zákazníky. Je pro mě tedy velkou výzvou, nacházet nové způsoby, jak můžeme klientům dodat naše řešení tak, aby je mohli co nejefektivněji využívat.”

O Thein Digital

Společnost Thein Digital s.r.o. se na českém trhu pohybuje téměř 30 let, od roku 2020 patří do investiční skupiny Thein zakladatele Tomáše Budníka, která se zaměřuje na technologické společnosti v oboru ICT, kyberbezpečnosti a průmyslu 4.0 z České a Slovenské republiky. Po celou dobu svého působení Thein Digital sehrává roli průkopníka a inovátora. Je jednou z prvních firem věnujících se dodávkám a provozu technologií ATM a SAN v České republice a na Slovensku. Její klienti pocházejí zejména z oblasti bankovnictví, telekomunikací, energetiky a automobilového průmyslu.

O Thein Systems

Thein Systems poskytuje zákazníkům po celé České republice dodávky komplexních i dílčích řešení informačních a komunikačních systémů. Zabývá se prodejem a servisem výpočetní techniky, dodávkou specializovaných služeb ve výpočetní technice a informačních technologiích. Poskytuje i moderní cloudová řešení. S produkty a službami společnosti se již od roku 1996 setkávají zákazníci z komerčních firem napříč různými obory podnikání, dodavatelé komunikačních služeb, společnosti veřejné i státní správy, zdravotnictví a školství.

Ve svých pěti regionálních centrech Thein Systems sází na vysokou odbornost a profesionalitu svých certifikovaných expertů, specialistů a jejich dlouhodobě budovaný osobní kredit u zákazníků a dodavatelů.

LM Studio umožňuje na RTX AI PC využívat i modely přesahující kapacitu VRAM

AI Decoded tento týden představuje, jak LM Studio s akcelerací pomocí RTX umožňuje uživatelům spouštět LLM lokálně i v případě, že je nelze celé načíst do VRAM.

S rostoucí složitostí LLM stále je potřeba stále silnější hardware pro optimální výkon. LM Studio díky funkci GPU offloading zjednodušuje spouštění a přizpůsobování těchto modelů pomocí GPU NVIDIA RTX a GeForce RTX. Díky zpracování dat po menších částech umožňuje na těchto kartách efektivní běh velkých modelů, i když se celé nevejdou do VRAM. Lze tak plně využít potenciál rozsáhlých a složitých LLM navržených pro datacentra (např. Gemma-2-27B) i lokálně na RTX AI PC.

Celý blog s podrobnějšími informacemi: https://blogs.nvidia.com/blog/ai-decoded-lm-studio/

Smart Business Festival CZ 2024 shrnul na jednom místě novinky z patnácti sítí a projektů

V Praze se včera uskutečnil jubilejní 10. výroční Smart Business Festival CZ – přehlídka aktivit a podnětů ke spolupráci v oblasti zavádění digitálních inovací do praxe určená zejména pro české malé a střední podniky. Stěžejními podtématy letošního ročníku byly bezpečnost, odolnost a udržitelnost a nabídka jejich posílení i pro ty nejmenší české firmy, ale i veřejné organizace. V programu se představilo šest Evropských center pro digitální inovace (EDIH), která v Česku působí, a s nimi spolupracující zástupci partnerských sítí a projektů. Akci uspořádalo sdružení CzechInno spolu s institutem CyberSecurityHubCZ.

Akci svými úvodními vstupy zahájili Malgorzata Nikowska z Generálního ředitelství pro komunikační sítě, obsah a technologie Evropské komise (DG CONNECT) a vrchní ředitel sekce digitalizace a inovací Petr Očko, který řekl:

Z pohledu Ministerstva průmyslu a obchodu je Smart Business Festival jednou z klíčových akcí, kde je diskutována podpora primárně malých a středních firem z pohledu digitální transformace české ekonomiky, a jsme rádi, že zde každoročně můžeme prezentovat i novinky za Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky,“ a dále doplnil: „Evropská centra pro digitální inovace jsou klíčovými pilíři podpory digitální transformace firem v České republice. Kromě nich máme v Česku i funkční projekt tzv. Testing and Experimentation Facility AI Matters, který se specializuje na podporu firem při zavádění umělé inteligence do výroby. Jsme rádi, že tento projekt běží jak s podporou z EU, tak i ze zdrojů na národní úrovni. Vedle toho naše ministerstvo realizuje celou řadu dalších národních programů – z novinek bych rád zmínil zejména zcela nový program podpory výzkumu, vývoje a inovací s názvem TWIST, který se ve svém I. pilíři zaměřuje na klíčové strategické technologie – umělou inteligenci, kvantové počítání a polovodiče. V tuto chvíli připravujeme první výzvu, která by měla být publikována ještě do konce tohoto roku a těšíme se na mnoho zajímavých projektů.

V dopoledním programu a současně i v expoziční části akce se dále představili zástupci všech šesti v Česku sídlících Evropských center pro digitální inovace, která fungují v letech 2023 – 2025 (s perspektivou pokračování v navazujícím období), tedy:

  • Cybersecurity Innovation Hub se sídlem v Brně, který se specializuje na kybernetickou a informační bezpečnost, má celorepublikovou působnost a zaměření jak na malé a střední podniky, tak i veřejné organizace. Konsorcium řídí CyberSecurityHubCZ sdružující jako zakládající partnery Masarykovu univerzitu, České vysoké učení technické v Praze a Vysoké učení technické v Brně, EDIH má celkem 9 partnerů.
  • EDIH CTU se sídlem v Praze a zaměřením na umělou inteligenci, jehož koordinátorem je České vysoké učení technické v Praze a jeho členy dalších 7 partnerů. I tento EDIH má celorepublikovou působnost a zaměřuje se na podporu malých a středních podniků i veřejných organizací.
  • EDIH Ostrava se superpočítáním a zpracováním velkých dat jako hlavními technologickými oblastmi a zaměřením na obecnou digitální transformaci firem v Moravskoslezském kraji, jehož řídicím partnerem je Vysoká škola báňská – Technická univerzita v Ostravě a dalším partnerem Moravskoslezské inovační centrum.
  • EDIH Brain4Industry se sídlem v Dolních Břežanech, který se zaměřuje na chytrou výrobu, aditivní technologie a umělou inteligenci s Fyzikálním ústavem Akademie věd ČR jako koordinátorem a celkem čtyřmi partnery konsorcia.
  • EDIH DIGIMAT, který sídlí v Kuřimi a v rámci svého zaměření na chytrou výrobu a Průmysl 4.0 se zabývá zejména robotikou a umělou inteligencí, ale i racionalizací výroby včetně energetického managementu. Koordinátorem tohoto konsorcia je společnost Intemac Solutions a EDIH zahrnuje celkem 4 partnery.
  • EDIH Northeastse sídlem v Liberci a sedmi partnery, který svými aktivitami napomáhá lepší digitální transformaci podniků i veřejných organizací v Libereckém a Královéhradeckém kraji.

Služby českých EDIH jsou dotovány z evropského programu Digitální Evropa a z Národního plánu obnovy, díky čemuž mohou klienti získat významnou slevu na jejich služby, a nebo je v řadě případů čerpat zcela bezplatně.

Sít EDIH funguje nejen v Česku, ale i zbytku Evropy. Evropská komise prostředky z programu Digitální Evropa podpořila v aktuálním období celkem 151 konsorcií po celé EU, z nichž řada poskytuje služby i českým subjektům. V programu Smart Business Festivalu se tak představily např. i EDIH DInO z bavorského Freyungu, který své služby nabízí firmám i veřejným organizacím v česko-bavorském příhraničí nebo EDIH AI5Production z Vídně, který vyvinul za účelem zvýšení spolehlivosti ověřování původu zboží v přeshraničním kontextu tzv. Digital Product Pass. Kontakty na všechna Evropská centra pro digitální inovace spolu s jejich sektorovým a regionálním zaměřením jsou k nalezení na stránkách Evropské komise.

CyberSecurityHubCZ krom konsorcia EDIH Cybersecurity Innovation Hub koordinuje nebo se podílí na koordinaci i řady dalších strategických projektů, jejichž prostřednictvím posiluje odolnost a bezpečnost české ekonomiky. Těmi jsou například:

Novinky k těmto projektům zazněly na Smart Business Festivalu CZ 2024 a jejich společnou nabídku – zejména v oblasti šíření osvěty a vzdělávání v oblasti posilování kyberbezpečnosti a odolnosti českých firem i organizací zrekapitulovali Luboš Fendrych z Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost za projekt NCC-CZ, Daniel Reitzner z Masarykovy univerzity za CZQCI a Prof. Tomáš Pitner ze CyberSecurityHubCZ na projekt ACDRC. O informace o všech projektech si lze požádat cestou jednotného kontaktního formuláře na webu CyberSecurityHubCZ.

Hlavním partnerem akce byly České radiokomunikace, a.s., které mají k podtématům letošního Smart Business Festivalu CZ 2024 velmi blízko. Členka vedení společnosti s gescí za oblast udržitelnosti Anna Tůmová k zapojení ČRA do komunikace k tématu udržitelnosti uvedla:

„V Českých Radiokomunikacích jsme si vědomi toho, že naše činnost v oblasti provozu datové infrastruktury ovlivňuje životní prostředí i lidské životy, a proto dodržujeme pravidla environmentální a sociální zodpovědnosti. Prostřednictvím kombinace k přírodě šetrného designu našich technologií, odpovědného přístupu k zaměstnancům a důrazu na jejich vzdělávání tak sledujeme dopad našich aktivit na klíčové oblasti jako je změna klimatu nebo podpora diverzity. Zaměřujeme se na klíčové oblasti, jako jsou změna klimatu, diverzita, etika a firemní postupy, včetně projektů, jako je přeměna brownfields na Zbraslavi, která využívá stávající infrastrukturu k dalšímu rozvoji konektivity.“

V Česku ale působí i celá řada dalších relevantních sítí, které se podílejí na posilování bezpečnosti, odolnosti a udržitelnosti českých podniků a nabízejí státem nebo Evropskou unií dotované služby v této oblasti. Na Smart Business Festivalu své služby tak představili také:

Ondřej Beránek z AI Matters TEF tak přiblížil služby svého projektu a spolu s Annou Tahovskou z EIT Manufacturing Hub Czechia se shodli na tom, že nabídka služeb z pohledu jejich projektů a spolupráce s EDIH CTU je zjednodušena tím, že všechny tři projekty zastřešuje v Česku jedna instituce – tedy České vysoké učení technické v Praze. Karel Charvát z DIH Plan4All představil jeden z nových projektů propojujících umělou inteligenci s evidencí místních dat (GIS) a usnadňuje tak plánování v regionálním rozvoji. Petr Hladík, koordinátor sítě Enterprise Europe Network Česká republika, pak shrnul celou akci i zastoupení své sítě slovy:

„Smart Business Festival letos slaví desáté výročí a je obdivuhodné, kolik toho ve své desetileté historii dokázal. Technologické centrum Praha bylo odborným partnerem festivalu po celou tuto dobu a společně s organizátory ze sdružení CzechInno se vždy snažilo na festivalu zviditelňovat a podporovat české technologické firmy s chytrými nápady a mezinárodním obchodním potenciálem,“ a dodal: „To je také cílem sítě Enterprise Europe Network, kterou v ČR Technologické centrum Praha koordinuje.“

Samostatnou kapitolu programu pak tvořila nabídka bližšího zapojení pro české firmy i veřejné organizace do celoevropské iniciativy GAIA-X, která umožňuje technologicky nezávislé a platformou GAIA-X ověřené uchovávání a sdílení dat v několika sektorech s vysokou relevancí pro evropskou ekonomiku jako jsou průmyslová výroba, zdravotnictví, veřejné služby nebo turistika a místní rozvoj. Její zástupce Frederik Tengg vyzval české firmy, aby v rámci posilování své odolnosti a nezávislosti na službách technologických gigantů více využívali služeb této sítě a podnítil české hráče k vytvoření českého GAIA-X hubu, který prozatím není ustaven.

Po skončení konference následovaly diskuze na prezentačních místech jednotlivých zastoupených organizací a také praktická ukázka činnosti jednoho z klientů EDIH Cybersecurity Innovation Hub – tedy Smíchovské střední průmyslové školy a gymnázia, která byla i místem konání akce.

O Evropských centrech pro digitální inovace (EDIH):

Evropská centra pro digitální inovace (EDIH) jsou nezisková konsorcia, která napomáhají svými standardizovanými službami malým a středním firmám a veřejným organizacím v úspěšné digitální transformaci. V Česku funguje 6 takových center, více o tematice na webu Evropské komise a v katalogu EDIH.

O sdružení CzechInno:

CzechInno je zájmovým sdružením právnických osob založeným v roce 2011 k podpoře českého inovačního podnikání, partnerem EDIH Cybersecurity Innovation Hub (CIH) a autorem unikátního systému podpory inovací v ČR, který spočívá v každoroční organizaci:

  • soutěže Vizionáři, jejímž cílem je oceňovat inovativní počiny v českém podnikání,
  • každoroční přehlídky nabídek a tipů pro zefektivnění podnikání s názvem Smart Business Festival,
  • projektu na podporu obchodní a výzkumné spolupráce mezi Českou republikou a Ukrajinou s názvem Smart Ukraine
  • série regionálních a online osvětových a vzdělávacích akcí pod souhrnným názvem Cybersecurity Twister, určené k podpoře posilování bezpečnosti a odolnosti českých firem i veřejných organizací.

O CyberSecurityHubCZ:

Cyber Security Hub je zapsaným ústavem, jehož zakladateli jsou Masarykova univerzita, České vysoké učení technické v Praze a Vysoké učení technické v Brně.

Jeho základním posláním je propojovat aktivity svých zakladatelů v oblasti informační a kybernetické bezpečnosti a přispívat k vyšší míře odolnosti českých firem i veřejných organizací v této oblasti.

O Smart Business Festivalu CZ 2024

Smart Business Festival CZ 2024 uskutečnil pod záštitou ministra průmyslu a obchodu ČR.

Hlavním partnerem byly České Radiokomunikace, a.s. – poskytovatel unikátní televizní, rozhlasové a internetové infrastruktury.

Odbornými partnery akce byly Technologické centrum Akademie věd ČR jako koordinátor sítě Enterprise Europe Network Česká republika a síť EIT Manufacturing.

Mediálními partnery projektu se stali portál BusinessInfo a časopis Inovační podnikání a transfer technologií.

Informace o činnosti sdružení CzechInno a všech jeho projektech jsou k dispozici na www.czechinno.cz

Digitask se mění na Aibility a představuje novou AI konzultantku Aimee, která učí podnikatele pracovat s umělou inteligencí

Společnost Digitask, která se dlouhodobě zaměřuje na využití AI ve firemním prostředí, mění svůj název na Aibility. Současně s rebrandingem představuje nový nástroj v podobě AI konzultantky Aimee. Jejím cílem je vzdělávat české podnikatele v oblasti využití umělé inteligence. Komunikovat s ní lze česky, a to také pomocí hlasu. Do konce roku 2025 si Aibility dává za cíl edukovat prostřednictvím Aimee na milion Čechů.

Společnost Digitask prošla v letošním roce akvizicí a nyní působí pod křídly Seyforu, jednoho z největších evropských poskytovatelů IT řešení. Nyní se Digitask rebranduje na Aibility. Rebranding probíhá v úzké spolupráci obou společností a vychází z dlouhodobého zaměření na práci s umělou inteligencí ve vztahu k firemnímu prostředí. Aibility i nadále působí v oblasti digitalizace a automatizace firemních procesů s cílem umožnit lidem, aby se věnovali činnostem, které je naplňují, a rutinní práci nechali vykonávat technologie.

Aimee: unikátní AI konzultantka pro firmy všech velikostí

U příležitosti rebrandingu představuje Aibility nový nástroj pro podnikatelské subjekty všech velikostí v podobě pokročilé AI konzultantky Aimee. Jejím cílem je učit malé i větší firmy využívat pro efektivnější práci dostupné nástroje umělé inteligence. Díky know-how, které Aibility získala mimo jiné pod vedením Filipa Dřímalky, známého propagátora digitálních inovací, dokáže Aimee doporučovat pro konkrétní úkony i komplexní činnosti nejrůznější nástroje AI. Zároveň je i průvodcem pro AI adopci. Díky tomu je Aimee efektivním a kdykoli dostupným prostředkem pro úsporu času a zvýšení efektivity při podnikání.

„Chceme být pro firmy průvodcem v oblasti umělé inteligence a umožnit jim využívat naplno její potenciál, protože bez AI nebude brzy možné udržet si v rychle se měnícím prostředí konkurenceschopnost a efektivně růst. Aimee je navržena tak, aby se na základě již provedených úkonů postupně učila spolu s uživatelem a aby její význam v rámci zaměření konkrétního podnikatele nebo firmy neustále rostl. Výhodou AI konzultantky Aimee je to, že se učí s časem, a dokáže tak nabízet stále nové možnosti na základě znalosti konkrétní firmy či podnikatele,“ říká Michal Dvorský, nový CEO společnosti Aibility.

AI konzultantka Aimee dokáže doporučovat ty nejlepší nástroje umělé inteligence včetně těch bezplatných, a výrazně tak pomáhá optimalizovat firemní procesy. To vše bez toho, aby sledovala dění na počítači. Aimee je školitelem, kterého může mít každý zaměstnanec firmy k dispozici v režimu 24/7. Díky tomu nabízí uživatelům efektivnější způsob proniknutí do AI, než jsou jednorázová školení, na kterých získají zaměstnanci obrovské množství informací najednou a následně s nimi nedokáží pracovat,“ doplňuje Michal Dvorský, nový CEO společnosti Aibility.

Společnost Aibility se svou AI konzultantkou Aimee cílí na všechny podnikatele od drobných živnostníků až po korporáty, pro které nabízí speciální týmový modul. S pomocí Aimee mohou firmy optimalizovat množství procesů, jejich zaměstnancům dává možnost se postupně a přirozeně v oblasti využívání AI vzdělávat a cíleně využívat dostupné AI nástroje.

„Nový produkt AI konzultantka Aimee zapadá ideálně do komplexní nabídky skupiny Seyfor. Stejně jako chytré fakturační systémy nebo vyspělé firemní systémy je postavena tak, aby pomáhala podnikatelům a firmám růst,“ dodává Daniel Šturm, ředitel marketingu společnosti Seyfor.

Aimee mluví česky a lze ji využívat i pomocí hlasového ovládání. K dispozici je ve verzi určené pro jednotlivce, případně jako týmový modul. Vybraným organizacím poskytne Aibility svou AI konzultantku Aimee k dispozici zdarma.

Milionový slib

Společnost Aibility si se spuštěním své unikátní AI konzultantky Aimee stanovila ambiciózní slib. Do konce roku 2025 chce s její pomocí edukovat o potenciálu umělé inteligence na milion Čechů. Michal Dvorský, nový CEO Aibility, tento ambiciózní slib komentuje: „AI konzultantka Aimee pomáhá jednotlivcům, týmům i celým společnostem v adopci umělé inteligence a výrazně tak zefektivňuje firemní procesy. Aimee zpřístupňuje další AI produkty a funguje jako multiplikátor využívání principů umělé inteligence ve firmách. Proto chceme dosáhnout svého Milionového slibu do konce roku 2025 prostřednictvím Aimee edukovat o přínosech umělé inteligence ve firemním prostředí na jeden milion Čechů.“

O společnosti SEYFOR

Seyfor, a. s. je jedním z velkých evropských dodavatelů ICT řešení. Společnost má přes 1 700 zaměstnanců a obsluhuje zákazníky ve 38 zemích. Dlouhodobě patří k nejrychleji rostoucím IT společnostem v regionu. S obratem přesahujícím 4 miliardy Kč je největším výrobcem účetních, ERP, mzdových a personálních systémů v České republice. Je významným dodavatelem na míru připravovaných IT řešení z oblasti ERP a jejich implementace, CRM, cybersecurity, datové analytiky či podpory adopce cloudových technologií pro velké společnosti a státní správu. Hlavním technologickým partnerem je společnost Microsoft. Některé produkty Seyforu využívají Češi pravidelně, příkladem je služba eRecept nebo nejrozšířenější fakturační systém pro živnostníky a podnikatele iDoklad.. V posledních letech uskutečnil Seyfor desítky významných akvizic IT firem v České republice, na Slovensku a na Balkáně. Ovládajícími vlastníky společnosti jsou private equity fond Sandberg Capital a český podnikatel Martin Cígler. Firma byla původně založena v roce 1990 jako Cígler Software, v letech 2017–2022 působila pod značkou Solitea.

O společnosti Digitask a Aibility

Digitask je česká startupová společnost specializující se na digitální transformaci firem s využitím prvků umělé inteligence (AI), automatizace a low-code platforem. Cílem Digitasku je uvést firmy a jejich zaměstnance do “světa nepráce“, kde rutinní úkoly zastávají technologie a lidé se mohou věnovat kreativnější a smysluplnější práci. Digitask pomáhá firmám s výběrem a zaváděním nástrojů umělé inteligence. Organizuje AI hackathony a další akce na podporu hledání nejefektivnějších cest využití AI ve firmách. Společnost také vyvíjí prvního virtuálního konzultanta, který pomáhá pracovníkům, kteří chtějí využít AI pro zjednodušení, zlepšení či škálování své práce. Mezi klienty Digitasku patří desítky významných českých organizací, bank, advokátních kanceláří i technologických firem. Firmu založil v roce 2022 Filip Dřímalka, známý propagátor digitálních inovací, který stojí za řadou projektů na podporu digitálních dovedností a je autorem několika knih z oblasti digitální transformace. V březnu 2024 koupil třetinový podíl v Digitask Seyfor, jeden z největších evropských poskytovatelů IT řešení a v říjnu 2024 změnil Digitask svůj název na Aibility.

Exit mobile version