Budoucnost průmyslové výroby? Roboti, automatizace a virtualizace pomáhají, bez výchovy odborníků jsou ale k ničemu

Moderní průmyslová výroba se neobejde bez řídicích automatů, inteligentních robotů a spousty počítačových simulací. Jenže ani nejmodernější přístroje využívající umělou inteligenci nemůžou fungovat bez lidí. Odborníci jsou potřeba pro jejich správnou implementaci v provozech, optimalizaci i průběžné řízení. Reakcí na požadavky trhu je partnerství a spolupráce českého softwarového studia AIKIT, Škoda Auto Vysoké školy a Siemens.

„Těší mě spojení společností Siemens a AIKIT s naší vysokou školou a možnost networkingu s odborníky těchto společností, kdy se můžeme navzájem inspirovat tématy, která hýbou přítomností a formují budoucnost. Věřím, že akce přispěla ke zvýšení povědomí o důležitosti vzdělávání v kontextu technologií a inovací, a těším se, co nového nám tento společný inspirativní Technology Day přinese a samozřejmě na další spolupráci s profesionály v oboru,“ uvedla Sandra Lacinová, CEO Škoda Auto Vysoká škola.

„Automatizace výroby znamená její větší efektivitu, rychlost i bezpečnost. Zavádění robotů či umělé inteligence škáluje lidský potenciál a firmám umožňuje udržet si konkurenceschopnost, snižovat náklady na provoz a dosahovat lepší udržitelnosti. Nové technologie ale znamenají také potřebu odborníků, kteří umějí využít jejich plný potenciál. Právě nedostatek expertů na trhu je jedním z faktorů, které brzdí posun českého průmyslu k automatizaci. Mám radost, že díky spolupráci se Škoda Auto Vysokou školou pomůžeme vychovávat další generaci odborníků na průmyslovou automatizaci a digitalizaci a během praktické výuky je seznamovat nejen s nejmodernějšími technologiemi, ale také je připravovat na výzvy, které v praxi sami denně řešíme,“ řekl Matěj Kult, CEO softwarové společnosti AIKIT.

Automatizace výrobních procesů zahrnuje použití robotů, strojů a softwaru ke zvýšení efektivity a snížení potřeby lidské práce, respektive k jejímu škálování a usnadnění. Klíčovou roli v ní kromě samotných strojů sehrávají především řídicí jednotky. Tzv. PLC (programmable logic controllers) jsou „mozky“, které jednotlivé stroje i celé výrobní linky ovládají a fungují jako prostředník mezi člověkem a strojem. Člověk je zde ovšem stále potřeba, protože PLC jsou stejně univerzální zařízení a je třeba je naprogramovat pro ten který stroj nebo systém.

Budoucnost je v talentovaných lidech

„Budoucnost průmyslu závisí nejen na technologiích, ale především na lidech, kteří je do výroby budou zavádět a pracovat s nimi. Proto jsme na Technology Day, který je ideální platformou pro sdílení zkušeností a vizí, představili poslední novinky od společnosti Siemens, například virtualizované řídicí systémy, edgová řešení, řešení využívající pokročilé prvky umělé inteligence, komunikační protokoly, RTLS lokalizaci pro autonomní vozíky nebo řešení pro snižování spotřeby energií,“ uvedl Marek Vachutka, vedoucí prodeje automotive v Siemens Digital Industries.

Průmyslové provozy totiž využívají mnohem víc technologií, než jsou třeba dobře představitelné frézy, robotické ruky nebo dopravníky. Při řízení výroby je mj. zásadní vědět také o tom, kde se materiál nebo zboží zrovna nachází. Na řadu tak přicházejí systémy pro lokalizaci polohy, a to jak jednoduché RFID brány, které umějí hlídat, zda výrobek opatřený speciálním tagem opustil nějaký prostor (podobně jako hlídají, zda zboží neopustilo prodejnu před zaplacením), tak i RTLS pro sledování polohy v reálném čase ve 3D prostoru a s přesností na cca 30 cm. Ani jedno se opět neobejde bez PLC jednotek a řídicího softwaru.

„V automatizaci hrají roli tři strany: výrobci, dodavatelé technologií a programátoři, kteří umějí danou technologii přizpůsobit potřebám konkrétního provozu. Například lokalizace polohy může ukázat, kde je zboží ve skladu, ale i sledovat polohu nářadí a automaticky měnit jeho nastavení. Nebo zobrazit varování, když se někdo ke stroji přiblíží s bednou materiálu určenou na něco jiného, a předejít škodám nebo zraněním z nepozornosti,“ vysvětlil Antonín Boháč z AIKIT, s jakými požadavky přichází praxe, na kterou studenty na VŠAŠ připravují.

Optimalizace a továrny „nanečisto“

Druhou klíčovou oblastí modernizace výroby je uplatnění technologií při jejím plánování a optimalizaci. Jedním z těchto nástrojů jsou tzv. digitální dvojčata. Tyto virtuální reprezentace nejsou ovšem jen statické 3D modely, ale aktivní simulace. Chovají se stejně jako reálná předloha, lze je ovládat, programovat a sledovat jejich chování. Technologové tak mohou například novou výrobní linku postavit nejprve digitálně a vyhodnotit, jak dobře bude fungovat.

Digitální dvojčata a virtuální robotiku je možné využít také k optimalizaci provozů. Podle informací společnosti Siemens pomohly simulace například v hamburském přístavu nejen přejít od dieselových kamionů na autonomní elektrický systém AGV, ale také přiblížit se klimatické neutralitě a využít akumulátory aktuálně neaktivních vozíků jako buffer elektrické sítě. Při poklesu napětí přístav elektřinu dodává a naopak se nabíjí, když je proudu přebytek a jeho odběr je levnější. Také v menších provozech lze optimalizací manipulace se zbožím podle Siemens ušetřit i stovky tisíc korun a desítky tun CO2 ročně.

Jak vypadá úspěšné využití špičkových technologií nejen v automobilovém průmyslu, ukázal Technology Day, který 23. října uspořádala Škoda Auto Vysoká škola ve spolupráci se společnostmi Siemens a Aikit ve Vzdělávacím centru Na Hejdovce v Mladé Boleslavi.

O AIKIT
AIKIT je česká vývojářská společnost působící v České republice, Portugalsku a USA. Zaměřuje se na průmyslovou automatizaci, AI a robotizaci, tedy oblasti s vysokými nároky na dodávané know-how a kvalitu (při dodržení SLA nad 99,95 % pro zajištění podpory výrobních informačních systémů MES). Rovněž se zabývá vývojem aplikací, webů, výrobních systémů a PLC a robotikou, v neposlední řadě se soustředí na web3 a blockchain. Mezi její klienty patří ŠKODA Auto, Siemens, E.ON, GEN Digital, Česká spořitelna nebo Komerční banka a je strategickým partnerem Škoda Auto Vysoké školy.

Aby digitální produkty mohl používat každý. European Accessibility Act se blíží a právě teď je čas se na něj připravit, radí Applifting

Digitální produkty by měl mít možnost využívat každý uživatel, bez ohledu na omezení – to je cílem nové směrnice European Accessibility Act, která vejde v platnost v červnu příštího roku. Softwarové firmy přiměje k tomu, aby své technologie funkčně zpřístupnily i pro zákazníky s fyzickými hendikepy či jiným tělesným omezením. Česká vývojářská společnost Applifting upozorňuje, že by se firmy měly na tuto legislativu připravit už nyní.

„Nastupující směrnice European Accessibility Act se blíží a my si můžeme být jisti, že významně ovlivní vývoj digitálních produktů. Firmy budou od června příštího roku povinny vyvíjet software tak, aby jej mohl využívat skutečně každý, bez ohledu na svůj fyzický stav. Softwarové společnosti by proto neměly s přípravou na tyto legislativní změny otálet a začít plánovat kroky už nyní,“ říká Vratislav Kalenda, spoluzakladatel a CEO Appliftingu.

Trvalý hendikep i zlomenina

Nová směrnice, podle které se budou muset vývojáři držet Pokynů pro přístupnost webového obsahu (WCAG), hodlá zpřístupnit digitální produkty všem, kteří trpí nějakou formou tělesného nebo kognitivního omezení. S těmi se podle Světové zdravotnické organizace jen v Evropě potýká 135 milionů lidí, v rámci celého světa pak asi jedna miliarda lidí, tedy 15 % populace. Nezohledňuje však pouze trvalé hendikepy, ale i dočasná omezení, jako zranění a jiné situace, ve kterých je obtížné technologie pohodlně používat.

„Při vývoji vždy myslíme na to, aby náš produkt mohl využívat skutečně každý – nejen tělesně postižení, ale například i novopečení rodiče, kteří musejí většinu dne držet v jedné ruce dítě. Přizpůsobení produktů takovým skupinám už nebude pouze přidanou hodnotou nad rámec základní funkčnosti, ale nezbytnou součástí,“ dodává Kalenda.

Tři pilíře přístupnosti

Podle společnosti Applifting by přístupný produkt měl být postaven na třech základních pilířích – přístupném kódu, designu a obsahu. Kód by měl být sémantický, logicky strukturovaný a upravený pro asistenční technologie. Důležitou roli při tom hrají HTML značky a atributy ARIA, které pomáhají čtečkám obrazovky správně zobrazit obsah pro uživatele se zrakovým postižením.

„Pokud chce firma vyvinout produkt, který mohou bez problémů využívat lidé se zdravotním omezením, musí na tyto náležitosti myslet už ve fázi prvotních návrhů. Jak ukázala případová studie společnosti Deque, dvě třetiny problémů v přístupnosti vznikají právě ve fázi návrhu produktu. Nikdy se například nesmí stát, že by barva prvku v aplikaci byla nosičem informace. Tím by z používání diskvalifikovala osoby se zrakovým postižením,“ uzavírá Jan Černý, head of Business & Delivery.

V otázce přístupnosti digitálních produktů Applifting svým klientům při vývoji asistuje s připraveností na nadcházející regulace a možností rozšíření cílové skupiny o potenciální zákazníky s handicapem. Klientům, kteří již vlastní aplikaci mají, pomáhá Applifting v rámci svého auditu přístupnosti odhalit připravenost aplikace na budoucí regulaci. Dokáže přitom navrhnout, které další kroky pro její splnění je třeba podniknout.

Více o Appliftingu

Applifting je česká vývojářská společnost, která vytváří software a aplikace na míru pro přední tuzemské i zahraniční společnosti. Podle žebříčku Deloitte Fast 50 za rok 2020 jde o osmou nejrychleji rostoucí firmu v České republice a 22. ve střední Evropě. Applifting stojí na unikátním principu naprosté otevřenosti. Každý applifter může ovlivňovat směřování firmy i výběr projektů. Všichni navzájem znají výši svých platů a vědí, co musejí udělat pro to, aby se profesně i finančně posunuli. Také proto Applifting patří mezi tzv. tyrkysové firmy, pro něž je na prvním místě spokojenost zaměstnanců a klientů, zisk je pouze nástrojem pro dosahování vyšších cílů. Mezi hlavní klienty společnosti patří Jablotron, mateřská společnost České spořitelny Erste Group, kanadský gigant Telus a Heureka. Applifting vznikl v roce 2014 jako garážový projekt Filipa Kirschnera a Vratislava Kalendy a od té doby se rozrostl na 160 pracovníků v celé skupině.

Nedávné tiskové zprávy:

Apify rozšiřuje možnosti automatizovaného webscrapingu: díky kombinaci Aktorů umožňuje sloučit hodnocení restaurací či analyzovat sentiment na sociálních sítích

Webscrapingová platforma Apify nabízí vývojářům prostor pro vytváření Aktorů neboli skriptů a cloudových aplikací pro automatizaci úkolů – třeba pro sběr dat z webových stránek i jejich analýzu. Nyní se společnost rozhodla tyto Aktory zkombinovat do pracovních postupů, které pomáhají vývojářům řešit komplexnější problémy. Mezi první tzv. Actor Bundles patří například agregátor hodnocení restaurací, který dokáže shromáždit hodnocení podniků ze služeb Google Maps, DoorDash, Uber Eats, Yelp, Tripadvisor a Facebook.

Samotné Aktory jsou bezserverové cloudové aplikace, které běží na platformě Apify a provádějí výpočetní úlohy. Jejich název odkazuje k hercům, protože podobně, jako se lidští herci řídí scénářem, i Aktory provádějí úlohy podle předepsaného skriptu. Během procesu webscrapingu dokážou navigovat po webových stránkách a stahovat z nich specifická data. Ta následně ukládají do strukturovaného formátu v podobě tabulek či databází.

V praxi vývojáři používají Aktory tak, že je naprogramují k vykonávání konkrétních úkolů, které pak mohou být spuštěny manuálně nebo automatizovaně prostřednictvím Apify platformy nebo API. Vývojáři pak mohou Aktory dále monitorovat, ladit a aktualizovat podle potřeby, například při změnách na cílových webových stránkách, aby zajistili nepřetržitý a správný sběr dat. Kromě toho mohou vývojáři své Aktory nabízet na otevřeném marketplacu, kde si díky tomu mohou vydělat. Actor Bundles tyto možnosti posouvají ještě dál.

„Kombinace jednotlivých Aktorů umožňují vývojářům zvládat složité scénáře a úlohy, jako je stahování dat, jejich analýza a zpracování, které by jinak vyžadovaly manuální nastavení a správu hned několika jednotlivých Aktorů. Tento přístup šetří obrovské množství času a energie. Klienti například nemusejí plýtvat vlastními zdroji na čištění dat, jejich agregaci a vylepšování pomocí řešení třetích stran, jako jsou OpenAI, Google Lens nebo třeba překlady,“ vysvětluje zakladatel a CEO Apify Jan Čurn.

Rychlejší pochopení trhu, zákazníků i konkurence

Automatizovanější sběr dat z webových stránek pomáhá firmám a jednotlivcům lépe porozumět jejich trhu, zákazníkům a konkurenci v kratším čase. Společnosti často používají data získaná z webů konkurence k analýze cenových strategií, produktových nabídek, marketingových kampaní i k získání informací nutných pro vylepšení vlastního produktu.

Nový agregátor hodnocení restaurací využívá k získání správných adres URL hodnocení vyhledávací dotazy Google s názvy restaurací a zeměpisnými souřadnicemi. Nástroj pro analýzu sentimentu v sociálních médiích zase automaticky shromažďuje komentáře z profilů na oblíbených sociálních médiích, Facebooku, Instagramu nebo TikToku, a následně dokáže pomocí jednoduchých technik zpracování přirozeného jazyka analyzovat shromážděná data a určit skóre sentimentu každého komentáře. Další Aktor zase umožňuje sjednotit získávání dat na základě hashtagů ze všech sociálních sítí najednou.

Apify nabízí také integraci nástroje Pinecone pro procházení obsahu webových stránek nebo propojení Pinecone s modelem GPT od společnosti OpenAI.

„Ve vývoji jsou také další ‚Actor Bundles‘, například pro hlubší analýzu sociálních sítí. Věřím, že jde o začátek nové éry marketplacu Apify Store. Brzy bude Apify Store nabízet řešení složitých problémů, které dříve musely vytvářet celé firmy,“ dodává Jan Čurn.

Více o Apify

Web scrapingová platforma Apify umožňuje firmám těžit data z webů a získat data pro AI. Zároveň dokáže automatizovat jakékoli workflow, které člověk dělá manuálně ve webovém prohlížeči, a následně jej spustit ve větším měřítku v cloudu. Jednou z klíčových služeb společnosti je také otevřené tržiště s takzvanými Aktory – cloudovými programy, které lze snadno spouštět, sdílet, integrovat a stavět na nich. Těch Apify nabízí přes 1 500. Apify v roce 2015 založili Jan Čurn a Jakub Balada, kteří se poznali během studia informatiky na Matematicko-fyzikální fakultě UK, kdy si také uvědomili, že programování může být vedle zábavy výnosný byznys. Viděli poptávku po softwaru, který by dokázal získávat z webových stránek určitá data, a vytvořili proto platformu, která k tomu nabízí nástroje. Mezi jejich klienty patří aktuálně například Siemens, Intercom, Microsoft, T-Mobile nebo Accenture.

Skupina My Value Officer a skupina Talers oznámily obchodní partnerství

Skupina My Value Officer a poradenská skupina Talers oznamují uzavření strategického obchodního partnerství, jehož cílem je nabídnout klientům obou firem komplexní služby.

Skupina My Value Officer se zaměřuje na služby tzv. externího finančního ředitele, interim finanční management, krizový a provozní management a účetnictví a digitalizaci firemních procesů. Poradenská skupina Talers poskytuje komplexní multioborové poradenství v oblasti práva, daní, účetnictví, ekonomicko – analytických služeb a služeb rodinného tajemníka (family office). Zaměřuje se zejména na oblasti M&A transakcí, mezigeneračního nástupnictví a korporátního a byznysového poradenství. Spolupráce vznikla s cílem nabídnout klientům komplexní služby v oblastech jejich klíčových specializací, financí, práva, daní a účetnictví. Klienti obou skupin jsou převážně společnosti ze segmentu středních a malých firem a start-upů.

„S našimi klienty prožíváme různé fáze života jejich firem. Začátky, lepší i horší období. Pomáháme našim klientům řídit náklady a jejich firmy především přes čísla. Vlastníci našich klientů jsou ale lidé z masa a kostí a jsou situace, kdy potřebují citlivou asistenci zkušených projektových manažerů – například při podeji firmy, při mezigenerační obměně či při restrukturalizaci firemních a privátních majetkových struktur,“ popsal Václav Nedvídek, CEO a zakladatel My Value Officer a My Accounting Officer. „Jsme rádi, že v těchto situacích se můžeme spolehnout na zkušenosti advokátů, daňových poradců a finančních analytiků ze skupiny Talers. Máme rádi jejich lidskost a přitom schopnost vést komplexní projekty,“ dodal.

„Obchodní spolupráce s My Value Officer nám umožní nabídnout klientům Talers komplexní řešení pro jejich podnikatelské potřeby. Funkce externího finančního ředitele je v růstových firmách, ve firmách před prodejem či před realizací mezigenerační obměny jednou z klíčových kompetencí, kterou naši klienti v těchto životních etapách svých firem hledají,“ vysvětlil Zdeněk Mikuláš, zakládající partner poradenské skupiny Talers a dodal: „Externí finanční ředitel si musí ‘lidsky sednout‘ s majitelem, s managementem – není jen poradcem, je součástí managementu firmy a odpovídá za svá rozhodnutí. Těší mě, že v týmu My Value Officer jsou finanční experti, jejichž zkušenosti můžeme nabídnout našim klientům.“

www.myvalueofficer.com a www.talers.cz

O skupině My Value Officer

Skupina My Value Officer se zaměřuje na služby tzv. externího finančního ředitele, interim finanční management, krizový a provozní management a účetnictví a digitalizaci firemních procesů.

O poradenské skupině Talers

Talers je butiková poradenská skupina, která nabízí komplexní právní, daňové, účetní a ekonomicko-analytické poradenství s cílem poskytnout svým klientům multioborovou podporu jejich podnikání.

Kybernetická rizika ohrožují podnikání: čtyři přístupy pro zmírnění rizik

Kybernetická rizika jsou zároveň podnikatelská rizika. Cokoliv, co ohrožuje informační technologie, ohrožuje firmu. Stali jsme se extrémně závislí na našich digitálních aktivech a v důsledku toho si vedoucí pracovníci firem musí uvědomit rozsáhlost změn.

„Zřejmě nejzásadnější úlohou manažerů pro informační bezpečnost (CISO) je řadit kybernetická rizika podle skutečného dopadu. To vyžaduje stejnou míru porozumění byznysu a technologií, ale i smysl pro to, jak se při útoku chovají objekty, které nikdy nebyly navrženy jako bezpečné. Není to snadný úkol, a to nejen z technologických důvodů. Součástí tohoto hodnocení je nutnost pochopení priorit uvnitř hodnotového řetězce organizace a jejich odpovídajícího zabezpečení,“ vysvětluje Ondřej Šťáhlavský, regionální ředitel společnosti Fortinet pro střední a východní Evropu.

V minulosti byla odolnost spíše technickým konceptem – jednalo se o navrácení serverů zpět do provozu. Dnes je to zákonný požadavek doložený auditovatelným plánem. Od řady technických kroků jsme se posunuli ke smluvnímu obnovení kritických služeb.

Tyto plány jsou podloženy čtyřmi typy přístupů:

  • Prioritní obnova: Velmi citlivý žebříček, který lze vytvořit pouze prostřednictvím pravidelné spolupráce mezi vedením organizace a provozním týmem. Zásadní je zde závěrečné schválení vedením. Jakkoli je obtížné pořadí kybernetických rizik stanovit, jedná se o skutečně jedinečný způsob, který přivádí manažery pro informační bezpečnost a tým do centra dění.
  • Obranné strategie: Zhodnocení správné kombinace produktů, služeb, personálního zajištění a procesů je klíčové. Méně je v tomto případě více. Po letech akumulace si kybernetičtí specialisté uvědomili, že velká změť produktů a dodavatelů není příliš efektivní. Příští éra bezpečnosti se bude odehrávat prostřednictvím konvergence, nikoli dalším přidáváním.
  • Možnosti nabídky: V tomto případě se jedná o poskytování informací, řady řešení a rozhodnutí, které musí učinit vedení organizace. Součástí práce manažera pro informační bezpečnost je nabízet scénáře jako řadu zdokumentovaných kroků: investice, harmonogram, přínosy a rizika. Pak CISO manažer může navrhnout posloupnost jednotlivých kroků. Výběr dalšího postupu je ale úkolem vedení organizace. Tímto způsobem se CISO manažer stává oprávněnou realizační pákou pro konsensuální rozhodnutí, místo toho, aby byl označen jediným viníkem výsledků.
  • Výkonné vedení: Manažer pro informační bezpečnost se musí zodpovídat přímo generálnímu řediteli. Důsledky nejasné nebo rozptýlené podpory přesahují ono nepohodlí pozice; v sázce je totiž přežití celé společnosti. V roce 2024 a v budoucích letech je podřízení kybernetické bezpečnosti jakémukoli jinému hledisku než strategii společnosti zásadní chybou v řízení. Podobnou té, kterou stavitelé lodi Titanic udělali, když vyměnili záchranné čluny za pokoje na sluneční palubě.

„Kybernetická bezpečnost není pouze o vyhýbání se ledovcům. Jedná se o holistický přístup, který zahrnuje všechny aktivní a pasivní dimenze bezpečnosti do jedné integrované platformy. Holistický zde však neznamená monopolní. Fungující starší, zastaralý, nejlepší nebo samostatná řešení jsou životní fakta. Množství technologií, dodavatelů, procesů a rozsah digitálních transformací však volají po zjednodušení. Příliš často se tento chaos mění ve velké incidenty, které fungují jako budíček. Pak se nejedná o 1 milion, který jsme neutratili, ale o 100 milionů, o které jsme právě přišli,“ dodává Ondřej Šťáhlavský.

 

Party reproduktor LAMAX PartyKing1 Plus

LAMAX PartyKing1 Plus má vše, co je třeba, aby proměnil každou akci v zážitek, na který se nezapomíná. Dvoupásmové reproduktory s výkonem 100 W nenechají tvoje uši na pochybách. Skvělý sound podpoří nastavitelný ekvalizér s funkcí BeatBass® a ten správný vibe dodá až 8 LED efektů. Když není po ruce oblíbený playlist, nabízí se naladit FM rádio. Reproduktor lze pohodlně propojit pomocí Bluetooth 5.3 s různými zařízeními a na jedno nabití odehraje až 14 hodin. Potěší LED displejem i funkcí True Wireless Stereo a možností připojit třeba kytaru. Bezdrátový mikrofon je součástí balení, proto nechybí ani funkce nahrávání. Kdo ví, třeba s LAMAX PartyKing1 Plus vytvoříš i svoje první demo.

LAMAX PartyKing1 Plus je k dostání za 3 999 Kč na www.lamaxshop.cz

Microsoft Digital Defense Report 2024: Klíčové poznatky

Zpráva Microsoft Digital Defense Report 2024 poskytuje zásadní pohled na vyvíjející se kyberbezpečnostní krajinu, zdůrazňující propojení technologických pokroků s útočnými i obrannými strategiemi.

Státní aktéři a kybernetické útoky

Státní aktéři se stále častěji uchylují ke kybernetickým útokům, a to nejen z politických, ale i finančních důvodů. Pro sběr citlivých informací a dosažení svých cílů využívají služeb kyberzločinců a běžně dostupného malwaru. Zajímavým zjištěním roku 2024 je, že vzdělávací a výzkumné instituce se staly druhým nejčastějším cílem těchto útoků. Tyto instituce, disponující cennými informacemi o výzkumu a strategických otázkách, často slouží jako zkušební prostor před útokem na primární cíle.

Transformativní dopad AI:

  • Útoky s využitím AI jsou na vzestupu: Kyberzločinci stále více využívají AI ke zlepšení svých útoků, od vytváření cílených phishingových e-mailů po generování přesvědčivých deepfake pro sociální inženýrství.
Technika útoku s využitím AI Popis Potenciální dopad
Spear phishing s využitím AI AI vytváří personalizované phishingové e-maily na základě rešerše cíle. Zvýšená úspěšnost phishingových útoků, vedoucí ke krádeži přihlašovacích údajů a narušení dat.
Deepfakes AI generuje syntetická média (audio, video) k napodobení jednotlivců. Podvody, vydírání, dezinformační kampaně.
Automatizované sociální inženýrství AI boti automatizují počáteční interakce s cíli, zvyšují efektivitu a rozsah kampaní sociálního inženýrství. Zvýšená expozice vůči útokům sociálního inženýrství, potenciálně obcházející lidskou intuici a detekci.
Generování škodlivého kódu AI pomáhá při vytváření polymorfního malwaru, což ztěžuje jeho detekci. Sofistikovanější a vyhýbavější malware, který představuje výzvu pro tradiční bezpečnostní řešení.
  • AI revolucionalizuje obranu: Microsoft masivně investuje do AI pro kyberbezpečnost, vyvíjí nástroje jako Copilot for Security k posílení obrany.
Schopnost obrany s využitím AI Popis Výhody
Automatizovaná detekce hrozeb AI analyzuje rozsáhlé datové sady k identifikaci anomálií a potenciálních hrozeb. Rychlejší detekce hrozeb, snížená závislost na manuální analýze.
Automatizovaná reakce na incidenty AI automatizuje třídění, vyšetřování a omezení bezpečnostních incidentů. Snížený čas reakce, zvýšená efektivita bezpečnostních týmů.
Analýza hrozeb AI identifikuje vzory a trendy v datech o hrozbách k předpovědi budoucích útoků. Proaktivní obrana, zlepšená anticipace hrozeb.
Bezpečnostní automatizace AI automatizuje opakující se bezpečnostní úkoly, uvolňuje lidské analytiky. Zvýšená efektivita, snížené zatížení bezpečnostních týmů.
  • AI a SOC: Zpráva podrobně popisuje, jak AI transformuje bezpečnostní operační centra (SOC), umožňuje rychlejší třídění, prioritizaci upozornění, získávání znalostí, hodnocení rizik a automatizované reportování. Tato zvýšená efektivita je klíčová pro řešení nedostatku dovedností v oblasti kyberbezpečnosti a zvládání rostoucí složitosti útoků.
  • Zabezpečení samotných AI systémů: Zpráva zdůrazňuje důležitost zabezpečení AI modelů a infrastruktury proti tradičním kybernetickým hrozbám a novým útokům, jako je cross-prompt injection (XPIA). Čeští IT profesionálové vyvíjející nebo nasazující AI systémy musí upřednostňovat bezpečnost při návrhu a implementovat robustní ochranná opatření.

Vyvíjející se hrozby:

  • Stírání hranic mezi státem podporovanými aktéry a kyberzločinci: Státem podporovaní aktéři stále více používají kriminální nástroje a taktiky, zatímco kyberzločinci přejímají sofistikovanost státních operací. Tato konvergence vyžaduje jemnější přístup k analýze hrozeb a atribuci.
  • Ransomware zůstává významnou hrozbou: I když procento útoků dosahujících fáze šifrování kleslo, počet útoků ransomwarem stále roste. Zpráva zdůrazňuje důležitost zabezpečení nespravovaných zařízení a implementace robustní obrany proti běžným technikám počátečního přístupu.
  • Manipulace s bezpečnostními produkty: Zpráva odhaluje rostoucí trend útočníků, kteří po kompromitaci sítě deaktivují nebo manipulují s bezpečnostními řešeními. České IT týmy by měly upřednostňovat funkce ochrany proti manipulaci a sledovat podezřelou aktivitu související s bezpečnostními nastaveními.
  • Kompromitace cloudových identit je na vzestupu: Jak se organizace přesouvají do cloudu, útočníci stále více cílí na cloudové identity. Zpráva zdůrazňuje potřebu silného ověřování, přístupu s nejmenšími privilegii a nepřetržitého monitorování cloudových prostředí.
  • DDoS útoky se vyvíjejí: Aplikační DDoS útoky jsou stále častější a sofistikovanější, což představuje větší riziko pro dostupnost podnikání. České organizace by měly implementovat robustní řešení ochrany proti DDoS, která pokrývají jak síťovou, tak aplikační vrstvu.

Klíčová doporučení pro české IT profesionály:

  • Přijměte obranný přístup informovaný o hrozbách: Pochopte cesty útoku, upřednostněte kritická aktiva a proaktivně zmírňujte zranitelnosti.
  • Přijměte ověřování bez hesla: Přechod na passkeys a další metody odolné vůči phishingu pro posílení bezpečnosti identity.
  • Implementujte strategii Zero Trust: Explicitně ověřujte, používejte přístup s nejmenšími privilegii a předpokládejte narušení systému.
  • Zabezpečte AI systémy již při návrhu: Implementujte robustní bezpečnostní opatření v celém životním cyklu AI, od vývoje po nasazení.
  • Upřednostněte cloudovou bezpečnost: Posilte ověřování, implementujte přístup s nejmenšími privilegii a nepřetržitě monitorujte cloudová prostředí.
  • Buďte informováni o nových hrozbách: Neustále aktualizujte znalosti a dovednosti, abyste mohli řešit vyvíjející se hrozby.

Zpráva Microsoft Digital Defense 2024 poskytuje cenný zdroj pro české IT profesionály. Pochopením nejnovějších trendů a přijetím proaktivních bezpečnostních opatření mohou organizace posílit svou obranu a orientovat se ve složitých výzvách digitálního věku.

Global Payments zavádí Tap to Pay na iPhone pro podnikatele ve střední Evropě

Tap to Pay na iPhone poskytuje snadný a bezpečný způsob přijímání bezkontaktních plateb

Praha 29. října 2024 – Global Payments s.r.o., společná firma mezi Global Payments (NYSE: GPN) a Erste Bank, dnes oznámila, že umožňuje podnikatelům v České republice, Rakousku a Rumunsku plynule a bezpečně přijímat bezkontaktní platby pomocí funkce Tap to Pay na iPhone prostřednictvím aplikace GP tom.

Tap to Pay na iPhone umožňuje obchodníkům přijímat všechny formy bezkontaktních plateb, včetně kreditních a debetních karet, Apple Pay a dalších digitálních peněženek. Pro přijetí platby zákazníci jednoduše přidrží svou bezkontaktní kreditní nebo debetní kartu, iPhone nebo Apple Watch (pro platbu pomocí Apple Pay) či jinou digitální peněženku u obchodníkova iPhonu a platba bude bezpečně dokončena pomocí technologie NFC. Tap to Pay na iPhone také podporuje zadávání PIN kódu.

Technologie Apple Tap to Pay na iPhone využívá vestavěné funkce iPhonu k zachování soukromí a bezpečnosti obchodních a zákaznických dat. Apple neukládá čísla karet ani informace o transakcích při zpracování platby.

Pomocí Tap to Pay na iPhone pomáhá Global Payments obchodníkům efektivněji provozovat a rozvíjet jejich podnikání. Podnikatelé nyní mají flexibilitu ve výběru způsobu platby, který nabídnou zákazníkům – buď pevný platební terminál v obchodech, přenosný terminál v restauracích nebo Tap to Phone kdekoli. Tap to Pay se zvlášť hodí pro taxikáře, menší restaurace, rychlé občerstvení, řemeslníky, lékaře a veterináře.

Tap to Pay na iPhone přidává důležitou novou funkci do naší aplikace GP tom, která pomáhá podnikatelům přijímat kartové platby mobilem efektivněji a zároveň je uživatelsky přívětivá k zákazníkům,” řekl Tomáš Furinda, co-CEO Global Payments s.r.o., společné firmy mezi Global Payments a Erste Bank.

Tap to Pay na iPhone umožňuje klientům Global Payments používat řešení pro přijímání bezkontaktních plateb, které lze snadno nastavit a používat. Prostřednictvím aplikace GP tom mohou obchodníci odemknout přijímání bezkontaktních plateb na jakémkoli iPhonu XS nebo novějším, který má poslední verzi iOS.

Klienti Global Payments, kteří mají sjednanou službu přijímání plateb přes GP tom, si mohou aplikaci GP tom jednoduše stáhnout z Apple App Store a začít přijímat bezkontaktní platby kdekoli a kdykoli.

O společnosti Global Payments s.r.o.

Global Payments s.r.o. je společnou firmou mezi Global Payments (NYSE: GPN) a bankovní skupinou Erste.

Firma poskytuje obchodům platební terminály a pokladny pro přijímání hotovostních, bezhotovostních nebo kryptoměnových plateb. Global Payments také instaluje nabíječky pro snadné nabíjení elektromobilů a transformuje kamenné obchody na plně samoobslužné obchody budoucnosti s nepřetržitým provozem.

Online prodejcům poskytuje Global Payments hotové e-shopy i platební bránu, přes kterou mohou zákazníci pohodlně zaplatit i z mobilu..

Global Payments byla první společností, která uvedla ve střední Evropě mobilní terminál – aplikaci GP tom – která promění mobilní telefon v platební terminál. Tato aplikace je od konce října 2024 dostupná i pro iPhone.

www.globalpayments.cz

Belkin představuje dokovací stanici Connect USB-C 11 v 1 Pro GaN

Společnost Belkin, která je již 40 let přední značkou spotřební elektroniky, oznámila uvedení nového, vysoce inovativního produktu dokovací stanice Connect USB-C 11-in-1 Pro GaN Dock 150 W. Tato dokovací stanice „vše v jednom“ je určena pro firmy a profesionály a integruje revoluční technologii GaN (využívající polovodičový materiál nitrid gallitý). Nová dokovací stanice přináší kompaktní a současně výkonné a efektivní řešení.

Díky svému elegantnímu a prostorově úspornému designu poskytuje dokovací stanice Connect USB-C 11 v 1 Pro GaN Dock bezproblémové připojení a nabízí až 150W výkon v kompaktní a praktické podobě. Dokovací stanice je vybavena širokou škálou portů, včetně podpory až tří externích displejů*, což z ní činí ideální volbu pro profesionály, kteří vyžadují nastavení práce s více obrazovkami a vysokou rychlost přenosu dat.

Klíčové vlastnosti

  • Připojení 11 v 1: Včetně 1 x USB-A, 4 x USB-C, 2 x HDMI, gigabitového Ethernetu, slotů SD a MicroSD a 3,5mm zvuku, což poskytuje komplexní podporu pro periferní zařízení a příslušenství.
  • Technologie GaN: Účinný čip GaN integrovaný se 150W zdrojem napájení pro spolehlivý výkon.
  • Podpora tří displejů: Připojte až tři rozšířené displeje s frekvencí až 4K@60 Hz,** nebo jednotlivé displeje s frekvencí až 8K@30 Hz (pouze Windows) nebo 4K@120 Hz. Ideální pro multimediální profesionály a pracovníky s více úlohami.
  • Rychlé přenosy dat: Rychlost přenosu dat 10 Gb/s umožňuje rychlé nahrávání velkých obrazových a video souborů.
  • Zodpovědně navrženo: Vyrobeno ze 75 % z recyklovaných plastů*** a v balení ve 100 % bez plastů, což posiluje závazek společnosti Belkin k dosažení cílů udržitelnosti.
  • Kompatibilita s více platformami: Pracuje se systémy Windows, macOS a Chromebook, což poskytuje flexibilitu pro různá pracovní prostředí.
  • Šestibodový bezpečnostní systém společnosti Belkin: Zajišťuje ochranu proti přepětí, přehřátí, zkratu a dalším rizikům a poskytuje na ně dvouletou záruku.

Dokovací stanice Connect USB-C 11-in-1 Pro GaN Dock 150W je nyní k dispozici za 199,99 USD na stránkách belkin.com a amazon.com a brzy se objeví u vybraných prodejců po celém světě.

Výhradním distributorem značky Belkin pro Českou republiku je SWS a.s. a AT Computers a.s.

*Skutečný výkon se liší v závislosti na specifikacích hostitelského zařízení. Systém Windows může rozšířit zobrazení až na tři monitory. Chrome rozšiřuje až na dva monitory v závislosti na specifikacích notebooku. macOS rozšiřuje pouze na jeden displej a bude zrcadlit všechny další.

**Pro podporu maximálního rozlišení je vyžadován zdroj signálu DP1.4.

***Kryt produktu (kromě kabelu) je vyroben z minimálně 75 % z recyklovaných materiálů po spotřebě.

O společnosti Belkin

Společnost Belkin je kalifornský lídr v oblasti příslušenství, který již 40 let dodává oceňované produkty pro napájení, ochranu, produktivitu, konektivitu a audio. Společnost Belkin, která byla navržena a zkonstruována v jižní Kalifornii a prodává se ve více než 100 zemích po celém světě, si zachovává své stálé zaměření na výzkum a vývoj, komunitu, vzdělávání, udržitelnost, a především na lidi, kterým slouží. Od skromných začátků v garáži v jižní Kalifornii v 80. letech až po dnešní rozmanitou globální technologickou společnost zůstáváme navždy inspirováni planetou, na které žijeme, a spojením mezi lidmi a technologiemi.

 

T-Mobile spouští autorský podcast MeziSvými

T-Mobile s hrdostí oznamuje spuštění svého vlastního podcastu s názvem „MeziSvými“, na kterém se podíleli zkušení producenti ze Storylab Audio. Podcast zavede posluchače do fascinujícího světa technologií a inovací a pootevře dveře do zákulisí firmy. Operátor tímto krokem rozšiřuje své portfolio edukativních projektů.

Podcast nabídne každý měsíc zajímavý rozhovor s hosty, kteří se podělí o své zkušenosti z různých oblastí od výstavby sítí, přes marketing, mediální gramotnost, ESG, byznys, personální témata, digitalizaci, cloudové služby až po kyberbezpečnost. Podcastem provází moderátorka a herečka Anita Krausová, která spolupracuje s Českým rozhlasem. Produkci zajišťuje podcastová agentura Storylab Audio a producenti Damian Machaj a Hana Němečková – ta v minulosti vedla podcastovou redakci Seznam Zpráv a stojí u relaunche podcastů serveru CzechCrunch.

„Česká podcastová scéna je stále velice silná, lidé mají zájem o každodenní konzumaci audio obsahu, který jim umožňuje vzdělávat se i bavit a zároveň být produktivní. Abychom zajistili, že si posluchači odnesou z podcastu skutečně maximum, spojili jsme síly s odborníky s praxí z velkých českých médií, kteří nám umožní nabídnout našim posluchačům obsah na skutečně profesionální úrovni,“ říká Patricie Šedivá, tisková mluvčí společnosti T-Mobile.

„Brandové podcasty jsou skvělý způsob, jak oslovit širší publikum, nejen stávající zákazníky nebo partnery. V dnešní záplavě audioobsahu ale musíte nabídnout něco výjimečného,“ říká Hana Němečková, producentka Storylab Audio. „Proto jsme u podcastu MeziSvými vsadili na důkladnou dramaturgii, pečlivý výběr témat, a především skvělou moderátorku Anitu Krausovou, která dokáže vytvořit příjemnou atmosféru a vést zajímavý rozhovor s každým hostem. Výsledkem je podcast, který baví posluchače bez ohledu na to, zda jsou spojeni s T-Mobile. Přinášíme poutavé pohledy na to, jak technologie mění způsob, jakým komunikujeme a žijeme, což je téma, které rezonuje napříč společností.“

Hosté budou do podcastu přicházet nejen ze společnosti T-Mobile, pozváni budou výhledově i nezávislí experti na daná témata mimo značku. První tři díly jsou již připraveny k poslechu. S experty operátora je možné nahlédnout pod pokličku marketingu s Ivou Menclovou, bezpečnosti s Jakubem Ludvíkem a výstavby sítí s Otou Mrázem. Podcast lze poslouchat na všech oblíbených podcastových aplikacích – Spotify, Apple Podcasts a na YouTube kanále operátora.

Exit mobile version