Pluxee: Limit na volnočasové benefity bude vyšší. Významně vzrostou ty zdravotní

Zastropování nefinančních volnočasových benefitů částkou ve výši poloviny průměrné mzdy udělalo mnoha firmám letos čáru přes rozpočet. Nejedna by totiž byla ráda štědřejší, ale nový limit je omezil. Od ledna 2025 se to ale nejspíše změní. Poslanecká sněmovna totiž schválila vyšší limit cílený na zdraví zaměstnanců.

Benefity jsou důležitým střípkem do celé mozaiky spokojenosti zaměstnanců. Mnoho firem proto účelně využívá možnosti přispět například na zdraví, sport nebo dovolenou. Konsolidační balíček ale od ledna 2024 nepeněžní volnočasové benefity zastropoval. „Limit je pro rok 2024 stanovený na polovinu průměrné mzdy. Je zde ale nastavený valorizační mechanismus,“ říká Daniel Čapek, generální ředitel společnosti Pluxee (dříve Sodexo Benefity). Pro letošní rok je tak limit na nepeněžní benefity 21 983 korun, od ledna 2025 se zvedne na 23 278 korun (průměrná mzda pro příští rok totiž podle parametrů vyhlášených v nařízení vlády (282/2024 Sb.) činí 46 557 korun). „Osvobození od daně se v tomto případě uplatní například na Cafeterii, benefitní karty, předplatné do divadla, permanentky na sport, či do zoo, ale rovněž na příspěvky na rekreaci zaměstnanců i jejich rodinných příslušníků a na příspěvky na nadstandardní zdravotní péči,“ popisuje Čapek.

Pro zdravotní benefity vyšší limit

Praxe ovšem během necelého roku ukázala, že takové zastropování je pro zaměstnavatele příliš limitující. V reakci na to projednává Poslanecká sněmovna společně s novelou zákona o zaměstnanosti a dalšími změnami zákonů i ten o dani z příjmů fyzických osob. Zde padl pozměňovací návrh, který zavádí vyšší limit pro zdravotní benefity, a to až do výše průměrné mzdy. Poslanci tuto novinku schválili v pátek 22. 11. 2024, účinnost novely by měla být od 1. 1. 2025. Ještě ale musí projít Senátem a být podepsána prezidentem.

„Tento limit je nadstavbou toho stávajícího na volnočasové benefity. Pro rok 2025 se jedná o částku 46 557 korun,“ zdůrazňuje Čapek. „Pro ostatní volnočasové benefity zůstane i nadále limit ve výši poloviny průměrné mzdy, tedy pro příští rok 23 278 korun. A jelikož by se příspěvky zaměřené na zdraví přesunuly do nového limitu, mohli by zaměstnavatelé ten volnočasový směřovat na další oblasti.“

Zdravotní benefity totiž podle poslanci schváleného návrhu bude možné využít na pořízení zboží nebo služeb zdravotního, léčebného, hygienického a obdobného charakteru od zdravotnických zařízení nebo na pořízení zdravotnických prostředků na lékařský předpis. „Například vitamíny na podporu imunity, očkování, rehabilitace či psychologické poradenství by tak od příštího roku mohly být hrazené z nového limitu,“ doplňuje Čapek.

Hlídat dva limity bude složitější

Pro zaměstnavatele tak nastává nutnost hlídat dva různé limity. Do limitů, tedy do částky 46 557 korun u zdravotních benefitů a do částky 23 278 korun u ostatních volnočasových benefitů, totiž plnění nepodléhá na straně zaměstnance zdanění. „Daně a odvody se platí jen tehdy, když zaměstnanci dostanou od svého zaměstnavatele nadlimitní plnění,“ vysvětluje Čapek. Jinými slovy, nadlimitní částka se chová jako mzda. S tím souvisí i povinná administrativa, zaměstnavatel musí u každého zaměstnance pečlivě vést evidenci čerpání benefitů. Od nového roku už ve dvou kategoriích. „S touto zvýšenou administrativou si ale naši klienti nemusí lámat hlavu, jsme připraveni jim pomoci, případně překročení limitu vůbec neumožnit,“ zdůrazňuje Daniel Čapek.

O značce Pluxee

Pluxee (dříve Sodexo Benefity) je přední světový partner v oblasti zaměstnaneckých benefitů a angažovanosti. Pomáhá firmám se změnami na pracovním trhu a také naplňovat očekávání zaměstnanců v oblasti well-beingu a pracovního naplnění.

Pluxee umožňuje svým klientům podporovat značku zaměstnavatele tím, že svým zaměstnancům nabízí inovativní a personalizovaná řešení, a to tváří v tvář velkým změnám na pracovním trhu. Cílem Pluxee je pomoci každému zaměstnanci užívat si více toho, na čem mu skutečně záleží.

Více informací zde: www.pluxee.cz

Agdata zobrazí svým uživatelům burzovní ceny komodit. Upozorní na výkyvy cen i změny na trhu

Agdata, český lídr v oblasti řešení pro precizní zemědělství, nově nabídne přehled aktuálních i historických burzovních cen důležitých komodit. Data jsou dostupná přímo v systému Agdata a zahrnují nejen Česko, ale i okolní země. Informace zemědělcům pomůžou k zásadně lepší orientaci v cenách a změnách na trhu, vyjednávání s dodavateli a také optimalizaci procesů na farmě.

Lepší přehled o cenách komodit znamená lepší výkupní ceny

Klienti Agdata spravují dohromady 2,2 milionu ha půdy, což je více jak polovina celkového zemědělského půdního fondu v České republice. Společnost, která je lídrem na trhu precizního zemědělství, pomáhá zemědělcům zpracovat data pocházející ze samotné farmy, z pole, ale i satelitů a optimalizovat tak výrobu a procesy na farmě. Nyní přidává zásadní funkci zaměřenou na obchod se zemědělskými komoditami a svým uživatelům umožní sledovat historické i aktuální burzovní ceny komodit.

„Každý zemědělec, který Agdata využívá, má nyní v jednom systému nejen kompletní správu procesů celé farmy a skladových zásob, ale i přehled, jakým způsobem je může zhodnotit. Najít informace o aktuálních cenách konkrétních plodin totiž není vůbec jednoduché a většina zemědělců je nesleduje pravidelně, čehož využívají jejich odběratelé při uzavírání dohod,“ vysvětluje Lukáš Musil, obchodní ředitel Agdata.

Aktuální data každých 15 minut a ceny i z okolních zemí

Ceny komodit jsou dostupné nejen za Česko, ale i další okolní země, ze kterých nejčastěji pocházejí obchodní partneři českých zemědělců, tedy Německo, Rakousko, Slovensko, Polsko a Maďarsko, a je možné si je zobrazit v českých korunách nebo eurech. Aktuální ceny uvádí Agdata podle burzy Euronext, která sídlí v Paříži a má několik poboček ve významných obchodních centrech Evropy. Tato data se aktualizují každých 15 minut a zemědělci mohou díky nim sledovat i tzv. futures, tedy budoucí kontrakty na určitou komoditu. Historická data jsou agregovaná od komise EU a jsou aktualizována jednou týdně.

Systém upozorní na výkyvy cen

Zemědělci v systému najdou 24 nejčastěji obchodovaných komodit, ke kterým v budoucnu přibydou další. Patří k nim krmné i potravinářské obiloviny, luskoviny, dobytek podle stáří i účelu, drůbež nebo vejce podle typu chovu. V systému může každý také sledovat pouze vybrané komodity i s upozorněním na výkyvy cen.

Čeští zemědělci tak mají mnohem lepší šanci dosáhnout výhodnějšího prodeje. „České zemědělce trápí zvyšující se náklady spojené se stagnací výkupních cen. Například pšenice je v současnosti na úrovni cen v roce 2021, přitom některé náklady narostly až o 100 %. Chceme nabídnout lepší, a především aktuální informace o cenách na trhu, aby zemědělci mohli lépe reagovat na vývoj cen. I proto je součástí systému upozornění na uživatelem nastavené hraniční ceny pomocí SMS nebo e-mailu. Pokud komodita výrazně zdraží, nebo naopak zlevní, každý může prakticky okamžitě změnit svou obchodní strategii, aby neuzavřel nevýhodnou smlouvu,“ vysvětluje Lukáš Musil z Agdata.

Uživatelé Agdata se mohou ke službě cen komodit registrovat přímo v systému nebo o přístup požádat podporu na e-mailu nebo telefonu.

O Agdata

Agdata založili bratři Musilové spolu s Jiřím Jiráskem v roce 2016. Během čtyř let se platforma stala nejrozšířenějším ekosystémem pro chytrou správu zemědělských podniků a farem. Určená je pro subjekty všech velikostí, od malých rodinných podniků po velké zemědělské koncerny. Ekosystém Agdata zahrnuje cloudovou softwarovou platformu a celou řadu telematických čidel a senzorů komunikujících pomocí GPS nebo LoRa sítě. Pod značkou Agdata SMART pak dodává senzory napojené na analytický systém také do měst a obcí.

 

Takhle zní Evropa. Za pomoci AI vytvořil Deutsche Telekom skladbu z provozu mobilních sítí v celé skupině. Daty přispěl i český T-Mobile

Deset evropských zemí, deset hlavních měst a jejich ikonických památek a přes 100 miliard aktivit v mobilních sítích v jedné melodii. Deutsche Telekom realizoval unikátní projekt, v němž za pomoci umělé inteligence převedl anonymizovaná data ze své sítě do hudební kompozice. Vstupními daty přispěl i český T-Mobile. Výsledkem je audiovizuální skladba Melody of Europe, která symbolicky propojuje Evropu podobně jako mobilní síť.

Kreativní propojení AI s hudbou

Sběr dat proběhl v deseti evropských zemích, kde skupina Deutsche Telekom působí, během června 2024. Datoví experti zaznamenávali aktivity v mobilní síti, jako jsou hovory, textové zprávy nebo využití mobilního internetu. Data byla anonymizována a agregována v souladu s GDPR a následně sloučena do jednoho datového souboru, který celkem obsahoval 109 miliard mobilních aktivit.

Kreativní proces pak zahrnul transformaci dat do podoby zvuku. Zachyceny byly změny provozu v čase a každá aktivita byla převedena na hudební tón – vyšší intenzita odpovídala vyššímu tónu a naopak. Pomocí AI pak experti z Deutsche Telekom zpracovali zvuk na výslednou hudební kompozici. Po finálních úpravách se pak zrodila „Melody of Europe“.

Celý projekt zaujme i po vizuální stránce. Melodii totiž doprovází generativní audiovizuální animace od Hayka Zakoyana, který použil 3D modely ikonických památek ze zapojených hlavních měst. Českou republiku tak v kompozici zastupuje pražský Chrám sv. Víta, který se prolíná s hudebním motivem.

První živé představení Melody of Europe proběhne 27. listopadu v Berlíně na speciální tiskové konferenci Network Day. Skladbu interpretují MISS vio-LINE a DJ Carter ze Soundlabor.

Český T-Mobile již s daty zpracovanými AI pro umělecké účely zkušenosti má – vloni připravil unikátní technologický projekt, který propojoval sport, technologie a právě umění. Šlo o vizualizaci závodu a běžců Jizerské 50, kde hlavním záměrem bylo demonstrovat využití moderních technologií a 5G sítě s přesahem do dalších oblastí.

Melodii s 3D animací naleznete zde.

Melodii od MISS vio-LINE a DJ Carter ze Soundlabor naleznete zde

moto g75 5G přichází s prodlouženou zárukou a ochranou před náhodným poškozením

Nedávno představený nejnovější člen rodiny moto g – moto g75 5G – se již od listopadového uvedení na českém trhu setkává s dobrým ohlasem u spotřebitelů. Lákavý design, odolnost v podobě vojenské certifikace (MIL-STD-810H), ochrana IP68 a pohlcující zvuk Dolby Atmos® s Hi-Res zvukem, to je jen část předností tohoto chytrého telefonu. Motorola nyní přidává k modelu moto g75 5G další benefity!

Uživatelé telefonu g75 5G obdrží při koupi navíc 3 roky ochrany před náhodným poškozením (ADP), plus 1 rok prodloužené záruky, která prodlužuje standardní záruku na tři roky. V ceně je zahrnuta také bezpečností aktualizace na dobu 6 let a 5 updatů operačního systému. Tuto nabídku bude možné získat u všech prodejců na celém českém trhu za cenu 8 799 Kč.

Ochrana před náhodným poškozením (ADP) společnosti Motorola poskytne uživatelům dodatečné krytí pro případ poškození tekutinami a fyzickým poškozením (včetně prasklých displejů) způsobeným pády a politím. S ADP můžete uplatnit až 3 opravy náhodného poškození během doby platnosti služby na základě zvoleného období krytí na 12/24/36 měsíců. Uplatnění ADP při náhodném poškození je možné nejdříve po uplynutí 30 dnů od aktivace ADP záruky, respektive ode dne koupi produktu. Dané 3 opravy je možné uplatit kdykoliv po čas doby trvání krytí. K modelu moto g75 5G obdrží také ESP plán, který prodlouží standardní záruku z 24 na 36 měsíců, tedy rok prodloužené záruky navíc.

Pečlivě zkonstruovaný telefon moto g75 5G nabízí odolnost a odolá nečistotám i vlhkosti. Displej, který před poškozením v případě pádu chrání krycí sklo Corning® Gorilla® Glass 5, obstojí v hektickém životním stylu. Žádné kompromisy přitom nepřipouští ani z hlediska stylu. Tělo je k dispozici buď v měkké veganské kůži, nebo s elegantní matnou povrchovou úpravou.

Uvnitř telefonu najdeme procesor Qualcomm Snapdragon 6 Gen 3, což je čip, který je optimalizovaný pro střední třídu a poskytuje dostatečný výkon pro každodenní úkoly a středně náročné hry. Telefon je vybaven 8 GB RAM a 256 GB interní pamětí, kterou lze dále rozšířit pomocí microSD karty až o 1 TB. Baterie s kapacitou 5 000 mAh pak může být dobíjena také bezdrátově (15W Wireless nabíjením) a telefon vydrží na jedno nabití 36 hodin a zajišťuje tak dostatek energie na celý den.

Tisková informace

Moto G75 5G je vybaven hlavním 50MP fotoaparátem Sony LYTIA 600, který je opticky stabilizovaný a podporuje fázové automatické ostření (PDAF). K tomu se přidává 8MP ultraširokoúhlý objektiv, který je vhodný pro snímání širokých scén, a přední 16MP kamera pro kvalitní selfie. Pokročilý systém fotoaparátů s rozlišením 50 MPx spolu s nejnovějšími funkcemi zaručují, že vaše snímky a videa budou ostré za jakýchkoli světelných podmínek. Optická stabilizace obrazu se přitom postará o to, aby drobné pohyby neměly za následek rozostřené snímky. 8 MPx fotoaparát umožňuje pořizovat širokoúhlé snímky nebo pomocí čtyřnásobného přiblížení zvýraznit jemné detaily. Integrovaný senzor blikání eliminuje rušivé pruhy, které se často objevují ve snímcích nasvícených zezadu pomocí LED a dalších zdrojů umělého světla. 16 MPx přední fotoaparát pořizuje selfie se zářivými barvami, které stojí za to sdílet s ostatními. Když telefon v selfie rozpozná více lidí nebo když jej otočíte, vzniknou úchvatné skupinové snímky. Automatické přepnutí do skupinového režimu totiž nastaví širší záběr.

S tímto chytrým telefonem je snadné pořizovat ohromující fotky nebo videa. Díky funkcím využívajícím umělou inteligenci, jako je Automatické vylepšení, Retušování obličeje, režim Portrét nebo Automatické zachycení úsměvu, můžete naplno předvést svou kreativitu. Aplikace Fotky Google je navíc tím pravým místem pro všechny vaše fotky a videa. Poskytuje Vám přístup k úžasným nástrojům pro úpravy a AI, jako je Kouzelný editor, Kouzelný zmizík nebo Zaostření fotky, pomocí kterých můžete své fotky snadno vylepšovat.

Právní prohlášení a prohlášení o vyloučení odpovědnosti

MOTOROLA, stylizované logo M, MOTO a řada značek MOTO jsou ochranné známky společnosti Motorola Trademark Holdings, LLC. „LYTIA“ je registrovaná ochranná známka nebo ochranná známka společnosti Sony Group Corporation. Výrobek je schválen v souladu se standardem „Hi-Res Audio Logo“ definovaný společností Japan Audio Society. Logo je použito na základě licence společnosti Japan Audio Society. Google a Android jsou ochranné známky společnosti Google LLC. Snapdragon je ochranná známka nebo registrovaná ochranná známka společnosti Qualcomm Incorporated. Snapdragon je produkt společnosti Qualcomm Technologies, Inc. a/nebo jejích dceřiných společností. Dolby a Dolby Atmos jsou registrované ochranné známky společnosti Dolby Laboratories. Corning a Gorilla jsou registrované ochranné známky společnosti Corning Incorporated. Wi-Fi je ochranná známka společnosti Wi-Fi Alliance. USB Type-C® a USB-C® jsou registrované ochranné známky společnosti USB Implementers Forum.

Nová limitovaná edice filmových objektivů od společnosti NiSi

Společnost NiSi zaznamenala velký úspěch se svou populární řadou filmových objektivů Athena, která se rychle stala známou jako jeden z nejdostupnějších filmových objektivů, který kombinuje skvělou rovnováhu mezi vysokou světelností, kvalitou obrazu a cenou.

Objektivy Athena mají lehkou konstrukci, která je ideální pro fotografování z ruky a práci s gimbalem, aniž by byla obětována kvalita provedení. Díky vysoké světelnosti a minimálnímu dýchání objektivu při zaostřování tyto objektivy vynikají v podmínkách s nízkým osvětlením a ve složitých scénách, což z nich činí ideální volbu pro tvůrce narativních i dokumentárních filmů.

Společnost NiSi nyní vydává novou limitovanou edici oblíbených filmových objektivů, která se vyrábí pouze ve 199 sadách po celém světě, Athena Tuned. Nová limitovaná edice zdědila stejnou odlehčenou konstrukci a mechaniku jako ta předchozí, ale s upravenou optickou konstrukcí. Každý objektiv z řady Tuned se vyznačuje nižším kontrastem a měkčím filmovým vzhledem.

Filmové objektivy NiSi Athena Tuned nabízejí podmanivou estetiku díky specializované povrchové úpravě, která vytváří výrazné modré a fialové odlesky a dodávají každému snímku jemný charakter a umělecký vzhled. Jejich přepracované optické členy navíc přispívají k nádherně jemnému, kulatému bokehu, který obohacuje rozostřené oblasti o hloubku a filmový dojem. Tyto vlastnosti společně poskytují filmařům nástroje pro vytváření vizuálně působivých scén, které vynikají jedinečnou strukturou a expresivním stylem.

Sada, která je k dispozici s bajonetem PL, se skládá ze 14mm T2.4, 25mm T1.9, 35mm T1.9, 50mm T1.9 a 85mm T1.9. Každý objektiv je navržen pro pokrytí celého snímku s minimálním dýcháním objektivu při zaostřování, což zajišťuje konzistentní kvalitu obrazu a plynulé přechody mezi snímky. Stejně jako předchozí objektivy jsou i nové objektivy vybaveny zadním držákem filtrů.

Vnější strana objektivu byla přepracována a má stříbrný tubus inspirovaný estetikou klasických filmových objektivů.

Ceny a dostupnost

Nové objektivy budou dostupné na přelomu prosince 2024 a ledna 2025.

Doporučená MOC:

129884 NISI ATHENA TUNED CINE PRIME LENS SET PL-MOUNT – 188.590,- Kč / 7.433 €

Další informace získáte na adrese matej.sumka@focusnordic.cz

Klíčové specifikace

  • Objektivy se vyznačují nižším kontrastem a měkčím, filmovým vzhledem
  • Specializovaná povrchová úprava objektivu, která vytváří výrazné modré a fialové odlesky
  • Přepracované optické členy, které vytvářejí nádherně měkký a kulatý bokeh
  • Minimální dýchání objektivu při zaostřování
  • Konzistentní velikost

NVIDIA oznámila během Microsoft Ignite novinky pro AI akcelerovanou pomocí RTX

Tento týden AI Decoded upozorňuje na nové nástroje pro vývojáře Windows, které byly oznámeny na konferenci Microsoft Ignite a které umožňují vytvářet a optimalizovat aplikace využívající umělou inteligenci na RTX AI PC.

  • Model NVIDIA Nemovision-4B-Instruct, který bude brzy k dispozici, využívá nejnovější frameworky NVIDIA VILA a NVIDIA NeMo určené pro přenos znalostní databáze z velkých modelů na malé, odebírání nadbytečných parametrů a kvantizaci k tomu, aby na GPU RTX fungoval s požadovanou přesností.
  • Společnost NVIDIA také brzy představí rodinu Mistral NeMo Minitron 128k Instruct, sadu velkokontextových malých jazykových modelů navržených pro optimalizované a efektivní digitální interakce s lidmi.
  • NVIDIA také oznámila aktualizace nástroje NVIDIA TensorRT Model Optimizer (ModelOpt), který vývojářům umožňuje vytvářet modely umělé inteligence pro PC, které jsou při akcelerac GPU RTX rychlejší a přesnější. Vývojářům to usnadňuje nasazení v celém ekosystému PC využívajících ONNX Runtime.

Blog s podrobnostmi: https://blogs.nvidia.com/blog/ai-decoded-microsoft-ignite-rtx

Výrobce autokamer TrueCam se spojuje s LAMAX

Praha 20. listopadu – Oblíbené autokamery TrueCam přechází pod značku LAMAX. Ta bude dál pokračovat v jejich vývoji, kdy zúročí své bohaté zkušenosti s výrobou spotřební elektroniky. Na startu prodejů nabízí slevu.

Po více než deseti letech končí příběh úspěšné značky TrueCam, která se stala spolehlivým a oblíbeným partnerem řidičů na cestách po celém světě. Nově TrueCam spojuje síly s profesionály značky LAMAX, pod jejíž hlavičkou se kamery budou prodávat.

Autokamery TrueCam se za deset let na trhu staly společníkem na cestách po Evropě pro bezmála 200 000 řidiček a řidičů. Jejich devizou je spolehlivost, pečlivé testování a vývoj na základě nejnovějších technologií a trendů. A právě na to chce LAMAX navázat.

Věříme, že díky tomuto spojení budeme pokračovat v úspěšné cestě TrueCam, jen pod jiným jménem, a ještě silnější než dříve. V LAMAXu víme, co zákazníky baví. Naše produkty jsou navrženy tak, aby byly cool, spolehlivé a cenově dostupné. A právě portfolio autokamer nyní posílíme,“ říká Lukáš Laurinec, zástupce společnosti elem6 Itd., distributor LAMAX pro Evropský trh.

Aby si všichni zákazníci mohli ověřit, že kvalita nejen zůstává, ale ještě poroste, nabízí LAMAX na úvod této spolupráce slevu 10 % na všechny autokamery na e-shopu lamaxhop.cz. Stačí zadat kód TRUECAM10. Akce platí do 31.5.2025.

LAMAX pod sebe zároveň přebírá podporu všech starších modelů TrueCam a zákaznický servis. Jejich majitelé se tak se svými dotazy mohou obracet na odborníky LAMAXu skrze web a profily na sociálních sítích.

Těšíme se, že spojíme naše zkušenosti z vývoje spotřební elektroniky s úspěšnými produkty TrueCam a nabídneme nové špičkové, designové autokamery dostupné všem. Věříme, že nám zákaznicí nadále zachovají přízeň a společně zvládneme další tisíce bezpečně najetých kilometrů,“ uzavírá Lukáš Laurinec.

LAMAX Electronics spadá do rodiny evropské společnosti elem6 Itd., která přišla na trh v roce 2013. Zaměřuje se sluchátka, přenosné reproduktory, akční kamery a kamery do auta. Přináší spolehlivé produkty za férovou cenu s dlouhou výdrží a odolností.

Střední a východní Evropa zaznamenává výrazný nárůst přeshraniční expanze maloobchodních značek

V regionu střední a východní Evropy (CEE) byl dle nejnovějšího průzkumu společnosti Colliers zaznamenán výrazný nárůst přeshraničních maloobchodních aktivit. Důvodem jsou omezené možnosti růstu na nasycených domácích trzích.

Dominika Jędrak, ředitelka oddělení průzkumu trhu v regionu CEE ve společnosti Colliers, popisuje situaci na trzích následujícím způsobem: „Maloobchodníci v tomto regionu mohou těžit z podobného ekonomického prostředí a kulturního dědictví. stejně jako vzájemně si blízkých spotřebitelských preferencí, vkusu a módních trendů. To jim umožňuje úspěšně nabízet v rámci celého regionu stejný sortiment jako na svých domácích trzích.“

„Geografická blízkost zemí střední a východní Evropy hraje klíčovou roli také při zajišťování efektivní logistiky a fungování dodavatelského řetězce. Kombinace těchto faktorů činí maloobchodní trh střední a východní Evropy vysoce atraktivním jak pro místní, tak i pro mezinárodní společnosti,“ dodává Dominika Jędrak.

Region díky tomu zaznamenává významnou expanzi místních maloobchodních značek, a to jak ze CEE, tak i z okolních trhů. Česká republika přitom často představuje první destinaci, na kterou se firmy rozhodnou expandovat. Příkladem může být německý dean&david nebo chorvatský Koykan. Jakmile se tyto značky etablují v Česku, pravděpodobně se přesunou k průzkumu sousedních trhů.

Expanze značek na jednotlivé trhy CEE

Pozoruhodný úspěch v celém regionu střední a východní Evropy zaznamenaly například polské módní firmy. Jedná se jak o skupinu LPP, která vlastní známé značky jako Reserved, Sinsay, House a Cropp, tak i společnosti Pepco, Half Price, CCC a Modivo/E-obuwie. Svou působnost v této oblasti pak rozšiřují i další módní značky, například Cocodrillo, Wittchen a Wojas.

Úspěšné jsou při přeshraniční expanzi i mnohé značky z Česka a Slovenska, například Alza, Tescoma, Alpine Pro a Alensa, které expandovaly do Polska a Maďarska. Poměrně významný podíl na těchto trzích dokázaly získat také společnosti Dr.Max a Fortuna. Do budoucna se můžeme těšit i na aktivity společnosti Vilgain, oblíbeného českého výrobce produktů pro zdraví a fitness. Ten si vybudoval solidní online zastoupení ve velkých evropských městech a v roce 2025 vedle probíhající expanze v Praze můžeme očekávat 5-6 vstupů na trhy střední a východní Evropy.

Značného rozsahu dosáhla také expanze značek ze zemí střední a východní Evropy a Pobaltí do Bulharska. Několik polských značek, zejména v oblasti módy, si na místním trhu vybudovalo dominantní postavení. Například maloobchodní řetězec Pepco provozuje v Bulharsku více než 60 prodejen.

Intenzivní je pak i expanze firem z regionu CEE-6 do Rumunska. Módní značky, jako je Pepco, nebo značky vlastněné LPP či CCC na místním trhu dokonce dominují.

Nejpočetnější expanze z Litvy se týká potravinářských řetězců vlastněných skupinou Maxima, která nyní provozuje již téměř 1 000 prodejen v Polsku pod značkou Stokrotka a 129 v Bulharsku jako T-Market. Firma je současně přítomná v celém Pobaltí.

A roste i odvětví fitness, které se v Polsku a v dalších zemích regionu konsoliduje. Nedávno společnost Benefit Systems, vlastník programu MultiSport, oznámila akvizici fitness klubů Flais v Bulharsku.

Expanze značek mimo region CEE

Řada značek, zejména z oblasti F&B, začala expandovat prostřednictvím franšíz i mimo region střední a východní Evropy. Příkladem mohou být značky Frutisimo a Trdlokafe (v zahraničí známé jako Twistcafe), které se pomalu přesouvají na západní trhy, zejména do Německa, Rakouska a Itálie. Itálie je také cílovým trhem pro lékárny Dr.Max, které v současné době provozují přibližně 130 prodejen po celé zemi.

O skupině Colliers

Colliers (NASDAQ, TSX: CIGI) je přední poskytovatel diverzifikovaných profesionálních služeb v oblasti komerčních nemovitostí a správy investic. Společnost působí v 70 zemích a 22 000 podnikavých profesionálů spolupracuje na poskytování odborného realitního a investičního poradenství klientům. Již více než 30 let přináší zkušené vedení s významným vnitřním podílem akcionářů složené roční investiční výnosy ve výši téměř 20 %. S ročními příjmy ve výši 4,5 miliardy dolarů a 99 miliardami dolarů spravovaných aktiv Colliers maximalizuje potenciál nemovitostí a reálných aktiv, aby urychlila úspěch svých klientů, investorů a lidí. Více informací se dozvíte na stránkách corporate.colliers.com, X @Colliers nebo LinkedIn a lokálně na @Colliers_EMEA, LinkedIn a Colliers.cz.

Venture Club investoval do bioplynové stanice ve Velkém Meziříčí

Praha, 22. listopadu 2024 – Venture Club, investiční a společenský klub investorů, dokončil další investici, tentokrát v oblasti obnovitelných zdrojů energie. Členové klubu vložili 12, 5 milionů korun do projektu bioplynové stanice ve Velkém Meziříčí, který se zaměřuje na optimalizaci stávající výroby elektřiny a budoucí přechod k výrobě biometanu – čistší a ekonomicky výhodnější variantě.

Bioplynová stanice, která ve své aktuální podobě vyrábí měsíčně 660 MWh elektřiny z organického odpadu, má díky připravovaným úpravám potenciál přispět k rozvoji produkce biometanu v Česku. Tento plyn, očištěný a vtláčený přímo do sítě, představuje významný krok k čistšímu energetickému mixu Česka. Kromě toho se zvažuje integrace funkcí pro stabilizaci elektrické sítě. Ze stanice to činí unikátní investiční příležitost, přispívající k energetické nezávislosti i k vyšší stabilitě energetické infrastruktury.

“Projekt zahrnuje mimo jiné ekologické technologie pro zpracování organického odpadu, včetně zařízení, které umožňuje ekologickou likvidaci prošlých balených potravin. Prostřednictvím této inovace stanice přispívá k udržitelnému nakládání s odpady. Jde tedy o další ekologicky odpovědný projekt do portfolia Venture Clubu, za což jsme skutečně rádi,” říká Petr Šedivý, CEO Venture Club Invest s.r.o. a předseda výboru Venture Club z.s.

Investice se zaměřuje na tříleté období, během něhož Venture Club plánuje projekt optimalizovat, stabilizovat a připravit k prodeji. Tento plánovaný exit má podle odhadů přinést násobný výnos vložených prostředků. Finální investice pro tento okamžik činí 12,5 milionů korun.

Venture Club pro své členy pravidelně připravuje investiční projekty v oblasti technologií, inovací a udržitelnosti a biometanová stanice ve Velkém Meziříčí je jedním z příkladů, jak může vypadat investice s pozitivním vlivem na společnost i planetu.

O Venture Club:

Venture Club z.s. je investiční a společenský klub investorů a zájemců o investice, který sdružuje na 280 členů v investiční on-line platformě, provozované servisní organizací klubu, společností Venture Club Invest s.r.o. Skupina se zaměřuje na vyhledávání, organizování, spoluřízení investic, společenskou a vzdělávací činnost, zprostředkovává svým členům networking. Od roku 2016 přes něj prošly investice o objemu přes 660 milionů Kč, z toho v roce 2023 to bylo přes 80 milionů Kč, letos to bude přes 150 milionů Kč. Mezi zainvestované projekty patří z již prodaných například všeobecné zdravotní pojištění psů a koček PetExpert a developerský projekt výstavby 108 bytů Klíčanka, z běžících investic projekt pro influencery a značky LaFluence, automobilka ZEBRA Group, dodavatel úložišť a FVE Greenbuddies Charging, výrobce baterií HE3DA Magna Energy Storage, deep-tech společnost SANEZOO, zabývající se náročnými kontrolami kvality povrchů a strojovým viděním, Vím o všem, dodavatel elektronického stavebního deníku Stavar.io, či poslední investovaná příležitost – franšízový projekt skupiny Trdlokafe.

Dostupnější financování pro malé a střední firmy. Fintech Flowpay získal ocenění Mastercard Banka roku

Praha 22. listopadu 2024 – Zjednodušit přístup malým a středním firmám (SME) k provoznímu financování – to je cílem startupu Flowpay, který získal ocenění Mastercard banka roku v kategorii Fintech roku. Startup využívá prediktivních AI modelů, automatizace & embedded finance a zrychluje tak přístup k finančním zdrojům. Řeší tak problém, který má zásadní dopad na růst nejen české ekonomiky, ale i celé Evropy.

„Mastercard a bankovní svět jsou úzce propojeny a sdílejí společný cíl – přinášet lidem bezproblémové, bezpečné a rychlé bezhotovostní platby, digitální řešení a inovace. Těší mě, že se nám to daří. Spolupracujeme nejen s bankami, ale i s dalšími finančními a platebními institucemi, lokálními fintechy a technologickými firmami. Naše společné projekty mají často hluboký smysl a reálný dopad – zlepšují fungování firem, podporují ekonomiku a přinášejí lepší zákaznickou zkušenost,“ uvedla Jana Lvová, generální ředitelka společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.

„Malé a střední podniky jsou srdce ekonomiky, přesto jsou dlouhodobě podfinancovány. To platí nejen pro Českou republiku, ale pro celou Evropu. Financování by pro ně mělo být jednoduché a snadno dostupné. Využitím umělé inteligence a automatizace usilujeme o to, aby tomu tak bylo – tedy rychleji a pohodlněji oproti tradičním poskytovatelům. Ocenění Mastercard banka roku je pro mě důkazem, že svým produktem řešíme reálný problém, a těší mě, že se tématu dostává stále více pozornosti,“ říká William Jalloul, CEO a zakladatel Flowpay.

Kategorie Fintech roku a Insurtech roku jsou novinkou od loňského ročníku. Do těchto kategorií se tak nově mohly přihlásit mladé technologické společnosti a startupy z oblasti pojišťovnictví a finančních služeb. Loni mezi fintechy zvítězila investiční platforma Portu, letos to byl právě Flowpay. Na stupních vítězů jej doplnily startupy Qerko a FTMO.

Embedded finance je světovým trendem

Flowpay patří mezi pionýry tzv. embedded finance přístupu, který umožňuje společnostem nabízet finanční služby přímo integrované v jejich vlastních službách. Tímto způsobem letos úspěšně expandoval ve spolupráci se Shoptetem na Slovensko s cílem oslovit až 6 500 e-shopů. „Potenciál embedded finance je obrovský. Podle aktuálních průzkumů se očekává, že pouze v Evropě poroste v tomto odvětví celkový obrat firem z 35,2 na 105 miliard dolarů do roku 2029, což je 10,1 % meziročně. My chceme být u toho, na trhu v současnosti existuje téměř neomezený prostor pro nové služby a inovace, což hraje do karet našim globálním ambicím,“ dodává William Jalloul.

Pro usnadnění celého procesu žádosti o úvěr pracuje Flowpay s digitalizací a automatizací procesů s využitím přesných dat. Tato data má k dispozici díky napojení na finanční, účetní a podnikové systémy firmy, stejně jako platební brány nebo e-commerce platformy. Může tak lépe zhodnotit potenciál daného podniku a lépe odhadnout riziko. Svou technologii nabízí partnerům jako RaaS neboli Risk as a Service a dokáže ji licencovat finančním společnostem po celém světě.

Více o Mastercard Banka roku

Mastercard Banka roku™ je nejprestižnější české ocenění retailových finančních produktů s dvacetiletou tradicí. Způsob udělení cen byl inovován, aby ještě lépe odpovídal očekávání odborné i laické veřejnosti a přesněji mapoval trendy na finančních trzích.

Cílem Banky roku je ocenit služby a produkty bank a pojišťoven, které působí v České republice. Oceňované subjekty se zaměřují jak na drobnou klientelu, tak také na klienty privátní a korporátní. Mezi lety 2002–2008 ocenění vyhlašovala společnost Fincentrum, a. s., pod názvem Mastercard Banka roku, v letech 2009–2016 pak jako Fincentrum Banka roku. Od roku 2017 převzala ocenění Banka roku™ společnost BOY Awards, a. s. (Bank of the Year Awards), a to ve spolupráci se svými partnery, kdy je od roku 2021 titulárním partnerem opět společnost Mastercard.

Více o Flowpay

Flowpay je český technologický startup, který vyvinul inovativní způsob, jak vyhodnocovat nejen riziko, ale primárně potenciál malých a středních podniků, na základě čehož poskytuje jednoduché provozní financování pro jejich růst. Pomocí umělé inteligence automatizuje celý proces od žádosti o financování až po risk scoring a vyhodnocování. Využitím embedded finance klientům dále umožňuje tyto služby využívat online, skrze platformy, a ulehčí jim tak celý, jinak zdlouhavý proces. Na rozdíl od bank po klientech nepožaduje zbytečné papírování, ale pracuje s propojením platforem, jako jsou pokladní systémy, e-commerce platformy a další. Na základě těchto získaných dat vyhodnocuje dostupnost financování a nabízí každému klientovi personalizovaný úvěr na míru. Zakladatel firmy je podnikatel, investor a odborník na finance William Jalloul, který firmu založil v roce 2021 s myšlenkou pomáhat malým a středním podnikům (small and medium-sized enterprises, SME*), které jsou srdce ekonomiky, ale bohužel nemají přístup ke kapitálu u tradičních poskytovatelů finančních služeb. V roce 2022 byl Flowpay zařazen do prestižního akceleračního programu Techstars.

* SME dle Annual Report on European SMEs 2022/2023 tvoří 99,8 % všech podniků v Evropě, 51,8 % přidané hodnoty v EU a zaměstnávají 64,4 % zaměstnanců.

Exit mobile version