Obchodování budoucnosti s minimálním rizikem. Kam se vyvíjí prop trading?

Proprietární obchodování je jednou z nejdynamičtějších oblastí finančních trhů. Obchodníci mohou na různých platformách obchodovat s virtuálním kapitálem firem, a vydělávat si tak s menším rizikem ztráty. Očekává se, že segment v budoucnosti výrazně poroste. Na co se připravit a jak s prop tradingem začít?

Oproti běžnému obchodování „sám za sebe“ je prop trading výhodný jednak díky redukovanému riziku a přístupu ke kapitálu, ale i zvýšené potřebě vzdělávat se a obchodovat zodpovědně a udržitelně. To je v zájmu prop tradingových platforem, které si chtějí tradery „vychovat“ tak, aby mohly jejich obchodní strategie replikovat v reálných tržních podmínkách.

Do tradingu proniká AI, mozek ale zůstává stejný

Segment se rychle vyvíjí a obchodníci mají k dispozici celou řadu nástrojů, díky kterým mohou své obchody optimalizovat. Patří mezi ně AI pro vytváření obchodních strategií nebo pokročilé nástroje pro datovou analýzu. Nejen díky nim jsou ti nejvytrvalejší z nich schopni dosáhnout na slušné výdělky, například slovenský obchodník Robert F. si během dvou týdnů dokázal na platformě Fintokei přijít na 1 milion korun.

I přes technologický pokrok ale zůstávají hlavním nástrojem tradera jeho mentální schopnosti. Pro úspěšné obchodování je klíčová konzistence, a proto je pro obchodníka důležitá hlavně schopnost zvládat stres, držet disciplínu a mít pod co největší kontrolou své emoce. Díky tomu dodrží svůj plán i při výkyvech trhů.

Čekají nás regulace?

Česká národní banka se k proprietárnímu obchodování vyjádřila mezi prvními regulátory v Evropě. Podle ní by některé aktivity prop tradingových společnosti mohly spadat pod regulační rámec MiFID (Markets in Financial Instruments Directive). „Je důležité vyhodnotit potřebu regulace na úrovni celé Evropské unie,“ uvedla ČNB.

Je pravděpodobné, že se regulační snahy budou stupňovat, prop tradingové platformy s touto možností počítají, připravují se na ní a sami podnikají proaktivní kroky. Je tu jasná potřeba samoregulace, klademe důraz na implementaci procesů zajišťujících transparentnost, férovost a bezpečí pro nás i naše klienty. Co se týče státních regulací, bude v budoucnu potřeba nacházet rovnováhu mezi regulacemi a inovacemi. Rozhodně nám v tom ale pomáhá naše historie s budováním regulovaných brokerů“ řekl David Varga, spoluzakladatel platformy Fintokei, která jako svůj standard zavedla opatření, jako jsou pravidla KYC (Know Your Customer) nebo AML (Anti-Money Laundering).

Do hry vstupují brokeři a futures

Na trhu se rozvíjí postupné sbližování mezi prop tradingovými firmami a brokery, kteří zprostředkovávají obchody. Řada brokerů do segmentu přímo vstupuje a zakládá vlastní prop tradingové platformy, což je mimo jiné reakce na předpokládané regulace. V tomto ohledu je napřed právě české Fintokei, které je součástí Purple skupiny a za rok 2024 byla dokonce oceněna jako nejlepší “broker-backed” prop firma. Dalším příkladem je také nedávná akvizice globálního brokera OANDA českou společností FTMO. Obchod by se podle odhadů měl pohybovat v řádu miliard korun.

V segmentu je také na vzestupu futures prop trading – proprietární obchodování s futures kontrakty, neboli derivátovými nástroji. Díky nim může trader k obchodování využívat úplně jiné instrumenty než jsme zvyklí u akcií či měnových párů. Může to být například například káva, sojové boby, ale klidně i zemní plyn, americké státní dluhopisy nebo mražený koncentrát pomerančového džusu.

“Neustále pracujeme na nových produktech. Některé z nich si budou moci zákazníci vyzkoušet již v řádu týdnů. Jedním ze zvažovaných směrů rozvoje je samozřejmě i futures trading. Naše data z trhu ukazují, že celý segment má velký potenciál,” uvedl David Varga.

Důležité je zůstat in

Prop tradingové platformy se dosud soustředily spíše na pokročilé obchodníky, kteří už mají něco za sebou. To se ale pomalu mění a společnosti se více otevírají i úplným začátečníkům.

V souvislosti s tím Česká platforma Fintokei loni představila program StartTrader cílený právě na začínající obchodníky, v letošním roce navíc plánuje vyvíjet novou edukativní zónu pro obchodníky v jakékoliv fázi jejich cesty.

Pro nové tradery je klíčové především vzdělávání a to jak v oboru samotném, tak i co se týče psychologické přípravy. Obchodování je totiž dovednost, na které je potřeba aktivně pracovat, k dispozici jsou volně dostupné možnosti jako videa nebo podcasty od řady tvůrců, případně služby profesionálních společností ve formě webinářů a kurzů. „Měsíčně vzděláváme tisíce uživatelů. Nabízíme jim přístup ke kvalitnímu know-how a vědomostem lidí, kteří mají desítky let trading zkušeností. Právě ty klientům mohou výrazně pomoci na jejich cestě,“ uvedl Adam Dulovec ze společnosti Purple Trading.

IT firmy se otvírají středoškolákům. Přibývá i studujících podnikatelů

PRAHA, 13. ÚNORA 2025 – Jsou nezkušení stážisté „za trest“? V oborech informačních technologií spíš naopak. Vzhledem k nedostatku absolventů se firmy stále víc soustředí i na studenty středních škol. Kariéry mladých vývojářů a správců sítí tak běžně startují ještě před maturitou. Řada z nich se už během studia vrhá do vlastního podnikání.

V Česku pracuje přes 226 tisíc ICT odborníků, jedenácti tisícům je do 25 let. „Studenti a absolventi ICT oborů jsou mezi vrstevníky trochu jiná kategorie. Zatímco ostatní mladí buď nepracují vůbec, anebo chodí po různých brigádách, téměř všichni vysokoškoláci a hodně středoškoláků IT škol participují při studiu na různých projektech. Každý měsíc se na nás obracejí menší firmy i nadnárodní společnosti s bohatou nabídkou placených stáží, brigád či zkrácených úvazků pro studenty. Takže pokud chtějí, s uplatněním a dalším rozvojem v oboru nemají problém. Ve druhém a třetím ročníku si zpravidla přivydělávají na brigádách, v maturitním ročníku si už domlouvají dlouhodobější spolupráci anebo rozjíždí vlastní byznys. Odhadem 75 procent našich studentů má při škole svůj příjem z činnosti v oboru,“ popsal Martin Vodička, ředitel Soukromé střední školy výpočetní techniky (SSŠVT).

Posledních pár let si na škole všímají větší otevřenosti IT firem k přijímání studentů na povinné školní praxe, které trvají dva týdny. „V současnosti takto spolupracujeme se zhruba 30 firmami a každý rok zajistíme stáž minimálně třetině ze 180 studentů 2. a 3. ročníků. Je obvyklé, že po této zkušenosti studenti ve firmách pokračují na brigádnické pozici či na zkrácený úvazek. Sledujeme trend, že už 16letí studenti si práci vybírají podle svého vkusu, co je baví a zajímá, a to přímo v rámci jejich oboru, nabízejí se firmám a je jim vyhověno. To naše generace neznala, brigády jsme hledali, kde se dalo,“ připustil Martin Vodička.

Firmy po náctiletých pracovnících obvykle nežádají specializace, ale komplexní znalosti. „Se SSŠVT spolupracujeme již čtvrtým rokem, začínali jsme pořádáním edukativních workshopů, od roku 2023 je to mimo ně i forma studentských stáží v rámci praktického vyučování. Studenti se stávají součástí našeho technického týmu, specificky působí například v našem Security Operation Centre, kde mohou vidět mnoho reálných situací z oblasti kyberbezpečnosti a obecně zažít běžný chod firmy, která se zabývá informačními technologiemi,“ sdělil ředitel akciové společnosti ITS Lumír Srch ml.

Když se studenti osvědčí, firmy neváhají do jejich odborného rozvoje dál investovat. Je to často snazší než hledat zaměstnance mezi vysokoškoláky, kteří už bývají dávno „rozebraní“ a jejich požadavky na mzdu a další benefity jsou podstatně vyšší. „Myšlenka, že si ze stážistů ‚vychováme budoucí zaměstnance‘, tu samozřejmě je, ale zda se k nám jako absolventi vrátí, je čistě na nich. Pod dohledem zkušeného manažera si u nás stážisté osahají různé technologie a třeba zjistí, jaká specializace by jim do budoucna vyhovovala. Zvlášť v informačních technologiích není možné, aby školní osnovy stíhaly kopírovat vývoj trhu, stále se děje něco nového, s čím se studenti setkají často až v práci, a na to bychom je rádi alespoň trochu připravili. Pro nás jako firmu, je pak zajímavé je sledovat, „naředění“ kolektivu mladými lidmi, kteří přichází s úplně jiným pohledem na technologie, studium i práci, je samo o sobě osvěžující,“ přiblížil Lumír Srch ml.

Z navázání partnerství škol a firem profitují obě strany – profesionálové školám pomáhají „nezakrnět“ a držet krok praktické výuky s realitou trhu. „Znát požadavky firem, které absolventy ve velkém poptávají, nám umožňuje formovat učební osnovy podle potřeb trhu. Pravidelně se s kolegy scházíme a u odborných předmětů řešíme, co je aktuální, co zařadit a co naopak vypustit z výuky, abychom měli čas na informatické novinky. V posledních dvou ročnících mají naši žáci téměř 50 procent hodin praktické výuky, jen tak mohou získat solidní komplexní základ, aby v oboru uspěli,“ podotkl Martin Vodička.

Se středním a nižším vzděláním pracuje v tuzemsku 43 procent IT odborníků. Podle personalistů existuje řada pozic, které vysokoškolský titul nevyžadují, proto nabízí ICT obory ideální podmínky pro práci už při studiu. „Firmy hledají nejen vysokoškolsky vzdělané odborníky, ale také středoškoláky s praktickými dovednostmi. Velkým benefitem sektoru informačních technologií je, že na rozdíl od manuálních profesí nebo administrativních pozic mohou studenti pracovat z domova, a to i na mezinárodních projektech, které otevírají zajímavé příležitosti mimo Česko. Například junior programátor, webový vývojář nebo tester tak může získat brigádu na dálku a sladit ji se školou,“ vyjmenovala Marcela Vyskoková, marketingová manažerka personální agentury Advantage Consulting.

Vysokoškolské studium v roce 2023 dokončily bezmála čtyři tisíce IT odborníků. To sice značí mírný nárůst oproti předchozím demograficky slabším létům, ovšem stále se jedná o počet srovnatelný s rokem 2008, kdy byly potřeby trhu desetkrát nižší než dnes. „Absolventů univerzitních ICT oborů je nejenom v Česku kritický nedostatek. Na řadu pracovních pozic nyní dosáhnou studenti středních škol. Nejčastěji se jedná o role typu juniorní IT support specialista nebo administrátor sítí. Jejich nástupní plat se pohybuje kolem 35 tisíc korun hrubého měsíčně. Firmy od středoškoláků a čerstvých absolventů očekávají především ochotu učit se, nadšení pro technologické novinky a schopnost pracovat v týmu. Určitě jsou nutné praktické dovednosti v rámci školních a osobních projektů. Nicméně stejně důležitá je i schopnost kriticky myslet, řešit problémy a komunikovat. Firmy vědí, že znalosti se dají doplnit, ale motivace a správný přístup jsou klíčové,“ doplnila Denisa Janatová, ředitelka společnosti smitio.

Trendem je i nárůst studentů, kteří během studia začínají s vlastním podnikáním. Právě v oblasti informačních technologií jejich počet stále stoupá. „V posledních letech sledujeme nárůst počtu studentů informačních technologií, kteří si už při studiu zakládají vlastní podnikání, ve kterém po absolvování školy pokračují. Oproti jiným oborům mají studenti IT škol velkou výhodu, protože si mohou rychle vybudovat vlastní portfolio a získávat zakázky i bez zaměstnavatele,“ uzavřela Marcela Vyskoková.

SOUKROMÁ STŘEDNÍ ŠKOLA VÝPOČETNÍ TECHNIKY, www.sssvt.cz

Soukromá střední škola výpočetní techniky (SSŠVT) se od svého založení v roce 1994 věnuje tvorbě a výuce maturitních oborů z odvětví informačních technologií. V současné době škola nabízí tři studijní specializace: grafické systémy a tvorbu webových stránek, správu počítačových sítí, programování a databázové systémy. Důraz na praktickou výuku podtrhuje moderním vybavením. SSŠVT je organizátorem každoroční soutěže pro žáky základních škol IT-SLOT. Je také členem Sdružení soukromých škol ČMS.

Generace Z určuje nové trendy na pracovišti

V Česku tvoří generace Z asi 20 procent populace. Na rozdíl od generace baby boomerů je příslušníků této generace asi o polovinu méně. Mají tak možnost většího výběru pracovních pozic. Naopak na zaměstnavatele je vyvíjen tlak, aby se mladým zalíbili. Na co se budou muset zaměstnavatelé připravit a jaké strategie zvolit?

Z nedávného průzkumu Talent Shortage 2025 společnosti ManpowerGroup vyplynulo, že 66 % zaměstnavatelů v ČR již třetí rok za sebou bojuje s nedostatkem talentů při obsazování pracovních pozic. Generace Z, která nastupuje na pracovní trh tak do budoucna představuje velmi důležitý zdroj pracovní síly, o který se zaměstnavatelé budou přetahovat. Firmy se budou muset naučit s generací Z pracovat a pochopit, co je v práci motivuje, v jakém prostředí chtějí pracovat a co od zaměstnavatele očekávají.

Generace Z, tedy lidé narození v rozmezí 1996 až 2012, se stávají klíčovou součástí pracovního trhu. Tato generace, která vyrostla v digitální době, přináší nové hodnoty a očekávání, které firmy musí vzít v úvahu, pokud do budoucna nechtějí přijít o cenný zdroj pracovní síly. Jejich životní styl i pracovní morálka se liší od předchozí generace mileniálů a je diametrálně rozdílná od generace tzv. Boomerů. 88 procent zaměstnanců z generace Z říká, že svět, ve kterém vyrůstali, a události, které zažili, když vstupovali do dospělosti, jako například pandemie, ovlivnily to, co očekávají od své práce.

„Tato generace je samostatná, rychle se učí a preferuje flexibilní pracovní prostředí. Přináší do pracovního prostředí čerstvé pohledy a inovace. Jsou skvělými týmovými hráči, pokud vidí smysl ve své práci. Příklady z praxe ukazují, že firmy, které se přizpůsobily potřebám generace Z, zaznamenaly zvýšenou produktivitu a nové přístupy,“ říká Jaroslava Rezlerová, generální ředitelka společnosti ManpowerGroup Česká republika.

Průzkum ManpowerGroup index trhu práce Q1 2025 zjistil, že nábor a zvyšování kvalifikace a rekvalifikace pracovníků generace Z je hlavní prioritou zaměstnavatelů ve světě. Uvedlo to 28 % z nich. „Generace Z je pro nás klíčová. Přináší nové nápady a energii, které jsou pro naši firmu neocenitelné. Abychom je přilákali, sázíme na upřímnost, inovace a příběhy, které mají smysl. Chceme vytvořit prostředí, kde se mladí lidé cítí oceněni a mají možnost rozvíjet svůj talent,“ říká Michaela Roško, Group HR Director ve společnosti Wikov Industry a.s, jeden z klientů společnosti ManpowerGroup.

Generace Z určuje nový trend. Co znamená conscious unbossing?

Generace Z odmítá zažité firemní hierarchie. Vedoucí by podle mladé generace neměl být symbolem autority a nadřazenosti, naopak preferují sdílenou zodpovědnost a menší kontrolu. „Šéfa chtějí vnímat a brát spíše jako mentora, který jim poradí, když budou potřebovat, ale nebude jim nic nařizovat, ani je přehnaně kontrolovat. Ukazuje se stále více, že pro mladé je důležité, aby byli vnímáni jako rovnocenní partneři, než aby vykonávali jen to, co se jim řekne,“ vyjadřuje se k novému trendu Jaroslava Rezlerová, generální ředitelka ManpowerGroup Česká republika. Na zaměstnavatele bude vyvíjen další tlak, aby se trendu přizpůsobili a nezavřeli si dveře k důležité pracovní síle.

Generace Z dává přednost smysluplné práci, finanční ohodnocení je pro ni ale také stále důležité

Podle průzkumu společnosti ManpowerGroup více než 75 % respondentů z generace Z uvedlo, že při výběru zaměstnavatele kladou důraz na firemní hodnoty a kulturu. Příslušníci generace Z upřednostňují více než předchozí generace smysluplnou práci před vysokým platem a očekávají od zaměstnavatelů transparentnost, autenticitu a silné hodnoty včetně environmentální a sociální odpovědnosti. Pro organizace tak bude stále více klíčové, aby si budovaly v těchto oblastech svoji pověst, protože mladí lidé jsou zvyklí zjišťovat si o firmách podrobné informace. Pro mladé pracovníky je odpovědnost firem a dopad jejich podnikání na životní prostředí stále důležitějším kritériem při výběru zaměstnavatele. „Během pohovorů vnímáme, že generace Z klade velký důraz na možnost kariérního růstu a ESG aktivity. Transparentnost, společenská odpovědnost a udržitelnost jsou pro ně klíčové,“ potvrzuje Gabriela Kahounová, Group People & Culture Director v HOPI HOLDING a.s., se kterou na náborech společnost ManpowerGroup dlouhodobě spolupracuje. Potvrzuje to i průzkum společnosti Deloitte, podle kterého si 69 % české generace Z myslí, že firmy by měly dělat pro udržitelnost více.

Téměř polovina zaměstnanců generace Z plánuje v příštích šesti měsících opustit svoji současnou pracovní pozici. V práci jsou vystavení velkému stresu

Podle globálního průzkumu společnosti ManpowerGroup odpovědělo 47 procent pracujících respondentů z generace Z, že nejsou na současné pozici spokojeni a plánují v následujícím půl roce odejít, 34 % věří, že budou nuceni opustit současné pozice. „To je dle mého názoru dost varovné číslo, že něco není v pořádku. Pro zaměstnavatele je důležité mladým lidem porozumět a najít klíč k tomu, jak lépe vycházet vstříc jejich potřebám v oblasti pracovních podmínek nebo firemní kultury. Některé firmy již pochopily, že bez zásahů do firemní kultury, nabídky benefitů, jako například práce z domu, nebo investování do lepších technologických nástrojů to nepůjde,“ říká Jaroslava Rezlerová. Zaměstnavatelé podle našeho průzkumu přistupují k různým strategiím, jak si udržet mladé pracovníky a stát se pro ně atraktivním zaměstnavatelem. Někteří zlepšují technologické nástroje (76 %) či se zaměřují na zlepšení pohody pracovníků a snížení stresu na pracovišti (75 %). V průzkum Talent Barometr společnosti ManpowerGroup, který ukazuje, jak se zaměstnanci cítí v práci, odpovědělo 52 % příslušníků generace Z, že se na pracovišti setkali s vysokou mírou stresu. Pro srovnání, pouze 33 % lidí z generace Baby Boomers uvedlo, že stres v práci každý den zažívají. Ukazují to i odpovědi českých zaměstnavatelů, kdy 45 % z nich vnímá, že mladí jsou denně vystaveni stresovým situacím. „Zaměstnavatelé musí s tímto faktem počítat, protože tlačit a dělat dusno u téhle generace nefunguje. Když se jim nebude něco líbit, tak odejdou do jiné práce,“ upřesňuje Jaroslava Rezlerová. Stále více zaměstnavatelů také nabízí flexibilní pracovní dobu (73 %), zvyšují odměny (73 %) a nabízí kariérní rozvoj (73 %), který je jedním z motivátorů. „Také v HOPI HOLDING vnímáme potřeby mladé generace, která preferuje práci na dálku, chce profesně růst a cítit se v práci dobře. Proto se snažíme rozvíjet naši
e-learningovou platformu, kde zaměstnanci najdou zajímavá školení, letos otevíráme Talent program a důležité je pro nás i roční hodnocení zaměstnanců. Pravidelná zpětná vazba pomáhá nejen zaměstnancům, ale i celé společnosti k neustálému zlepšování,“
přibližuje strategii ve společnosti Gabriela Kahounová.

„Ať se nám to líbí nebo ne, generace Z a její odlišný životní styl, který se odráží i na vztahu k práci, proměňuje pracovní trh a s ním i fungování a nastavení firem, náborové strategie, či strukturu benefitů. V některých sektorech, jako například IT či telekomunikace jsou na tuto generaci Z připraveni, další sektory, jako například výroba, tam bude těžké požadavky generace Z plnit. Jedno je jisté, budoucnost práce čekají velké změny, na které se budou muset zaměstnavatelé připravit a my jim v tom rádi pomůžeme,“ zakončuje Jaroslava Rezlerová.

O společnosti ManpowerGroup

Společnost ManpowerGroup™ (NYSE: MAN) je již 75 let světovým lídrem v poskytování inovativních služeb v oblasti lidských zdrojů, která pomáhají lidem a firmám uspět v době neustále se měnícího trhu práce. Její řešení pokrývají všechny potřeby zaměstnavatelů od vyhledání a náboru talentů přes jejich hodnocení, trénink a rozvoj až po agenturní zaměstnávání, outsourcing či outplacement. Skupina společností ManpowerGroup, fungující pod značkami Manpower®, Manpower IT a ManpowerGroup™ Talent Solutions, pomáhá klientům ve více než 75 zemích zlepšit výkonnost jejich pracovníků. ManpowerGroup byla v roce 2024 již popatnácté jmenována jednou z nejetičtějších společností světa, a posílila tím svoji pozici nejdůvěryhodnější společnosti ve svém oboru.

ManpowerGroup v České republice

V České republice se ManpowerGroup každý měsíc stará o personální a mzdovou agendu pro téměř 5 500 zaměstnanců, které vyhledal a kteří pracují u jeho klientů. V roce 2024, díky své síti 20 poboček, ManpowerGroup našel pro 1000 klientů 24 000 nových zaměstnanců.

René Němeček, CityZen: Nad levným textilem z Asie čeští výrobci cenou nevyhrají. U zákazníka může bodovat jen přidaná hodnota

Lodní kontejnery z Asie plné levného, ale mnohdy i nekvalitního oblečení se do Evropy valí ve velkém. A spolu s nimi i otázky nad tím, jak takové tričko za padesát korun vzniká, kdo ho šije a jaký má taková výroba a následná logistika dopad na životní prostředí. Pro české výrobce textilu se tak otevírá příležitost – vsadit na kvalitu a udržitelnost, na které slyší stále víc zákazníků.

Zodpovědná produkce proti konzumní fast-fashion

Český textilní průmysl patřil v dobách první republiky a poté i socialistického Československa k tahounům národního hospodářství. Radikální změna ovšem přišla s rokem 1989, rozpadem RVHP a průnikem módy ze západního světa. Kdo se nezvládl přizpůsobit nové poptávce zákazníků, neměl šanci přežít. V novém tisíciletí navíc evropské země začal zaplavovat levný textil především z asijských zemí a toto otevření trhu a změny v importních clech zasadily poslední hřebíček do rakve českých výrobců textilu, kteří do té doby jeli v módu dvou kolekcí a požadavky zákazníků příliš nereflektovali.

Překotné změny zvládl jen ten, kdo se nezalekl a šel cestou inovací, investic do nových technologií a hledání přidané hodnoty, na kterou zákazník slyší. Asijský textil do Evropy proudí za v podstatě dumpingové ceny a odlišit se je tak třeba tím, co fast-fashion nenabídne – kvalitou materiálu a provedení i nadstandardním zákaznickým servisem.

„Stále více lidí už nechce přivírat oči nad tím, jak výroba v asijských zemích probíhá. Chce vidět minimální dopad na životní prostředí, produkty, které neputují přes půl světa a jejichž přebytky se pak po tunách kdesi spalují. I v Česku jde vyrábět oblečení – je ale potřeba vsadit na inovace a jít cestou kvality, tak, aby jedno tričko vydrželo zákazníkovi roky. Naší vizí v CityZen je nabídnout nadčasový textilní materiál a produkt vyrobený u nás, za využití umu lokálních firem a lidí. A to je dle mého názoru cesta, jak zašlou slávu českého textilního průmyslu oživit,“ říká technologický ředitel a jeden ze zakladatelů chrudimské oděvní firmy CityZen René Němeček.

Udržitelnost jako cesta k zákazníkovi

Fast fashion produkce staví na rychlosti, nadbytku, nízké ceně, a spolu s tím i kratší životnosti. Právě tento přístup ale i u českých zákazníků zvolna nahrazuje uvědomělé nakupování a příklon k udržitelnosti. Čeští výrobci tak mají ideální příležitost oslovit velmi širokou zákaznickou bázi, která preferuje produkty vznikající v tuzemsku, a vnímá jejich přidanou hodnotu. O problému dětské práce, která se v souvislosti s levným asijským zbožím skloňuje, ani nemluvě. „Tolik skloňované ESG by nemělo být jen položkou v reportingu firem. Pro nás s sebou nese nižší environmentální zatížení, ale třeba i sociální udržitelnost v tom, že dáváme práci místním obyvatelům. A díky lokální výrobě – téměř 93 % naší výroby probíhá na území Pardubického kraje – je i uhlíková stopa našich triček mnohem nižší než u zboží, které putuje v lodních kontejnerech po celém světě. I to jsou faktory, které lákají zákazníky preferující zodpovědné nakupování,“ říká René Němeček.

Certifikace i zefektivnění technologických procesů

U levného asijského textilu nevisí otazníky jen nad způsobem jeho výroby, ale i nad samotnými materiály a jejich zdravotní nezávadností, kterou není snadné ověřit. U zboží zakoupeného v zahraničním e-shopu, jehož provozovatel sídlí mimo EU, navíc nemůže zákazník počítat se stejnou ochranou spotřebitele, jako v rámci EU. A nikdo nezaručuje ani kvalitu materiálů, použitých barviv a chemikálií – na rozdíl od evropské produkce, regulované přesnými a přísnými požadavky. Právě zodpovědný původ materiálu, prověření dodavatelé a dostupné certifikace jsou tím, co převáží pomyslný jazýček vah u spotřebitele-zákazníka na stranu českého výrobce. Pro většinu zákazníků to bude například certifikace OEKO TEX Standard 100, která zaručuje, že textil neobsahuje žádné škodlivé látky.

Proměnou bude v následujících letech procházet i samotný technologický proces výroby, který je obecně velmi náročný na čas, energii a také vodu. Trendy povedou především ke snížení spotřeby a k zefektivnění pěstování bavlny a přípravy vláken. Do budoucna se otevírají nové možnosti i díky AI a mechanizaci, která pracuje s robotickým střiháním. „V rámci technologického procesu se ale dá jít ještě dál, například u zmiňovaného barvení, které je zásadní textilní technologií a je náročné na energii, vodu a čas. Moderní technologie dokáží čas i spotřebu vody výrazně ušetřit – v CityZen na kilo pleteniny spotřebujeme jen 20 až 40 litrů vody oproti standardním 100 litrům, celý proces je o třetinu kratší, a tedy i energeticky méně náročný. Spolu s tím sázíme i na například také na šetrné barvení díky technologii Avitara SE,“ vysvětluje René Němeček.

Recyklace vyžaduje kvalitní produkt

Velkým tématem je v dnešní době také recyklace, upcyklace a celkové nakládání s odpadem. Fast fashion je svým nastavením v ostrém kontrastu vůči většině ekologických snah – nadbytky oblečení končící na skládkách, nulová snaha věci zachovat – i proto, že jejich kvalita za to nestojí a znovuvyužití neumožňuje. Recyklace je přitom právě v textilním průmyslu velkou výzvou a ve spojení s nejmodernějšími technologiemi může otevřít českým výrobcům nové cesty.

„I recyklace ale vyžaduje na vstupu kvalitní výrobek, tedy dobrý materiál. U triček to je dlouhovlákenná bavlna, která má méně krátkých a mrtvých vláken, jež mohou způsobovat žmolky a nehezký vzhled. Kvalitní produkt pak i po uplynutí jeho doby životnosti lze dál efektivně recyklovat nebo vrátit zpět do textilního světa. I proto CityZen ve spolupráci s univerzitním prostředím pracuje na projektu fiber-to-fiber či downside recyklace,“ popisuje René Němeček.

Chytré a kvalitní oblečení jako cesta budoucnosti

I do textilního průmyslu budou v následujících letech stále více promlouvat chytré technologie. Umožňují prodloužit životnost oblečení, přispět k větší udržitelnosti a omezit nadspotřebu způsobenou levnými a nekvalitními materiály. Už nyní se na náročnějších trzích prosazují tzv. smart textilie, pracující se senzory, čidly nebo hřejivými nitěmi. Nejde přitom jen o technické použití – chytré technologie už se začínají využívat i v běžném oblečení.

„Právě v chytrém materiálu se může ukrývat ta přidaná hodnota, na kterou zákazník slyší a díky které rád investuje do oblečení víc, aniž by ho vůbec porovnával s cenou fast fashion kousku. Vidíme to na našich tričkách, která odolají skvrnám či zápachu a díky tomu zlepšují komfort během každodenního nošení. Ve využití chytrých technologií, na které jsme v CityZen vsadili už na začátku, se přitom s novými postupy otevírá i řada dalších cest. I my věříme, že se v našem oblečení brzy objeví další chytré prvky,“ dodává René Němeček.

Kvalitní produkty na míru

Sázka na kvalitu bude z pohledu výrobců klíčová, nelze ale opomíjet i módní trendy a požadavky zákazníků. Ani nejkvalitnější triko neobstojí, pokud nebude reflektovat aktuální střihy nebo nenabídne trendy barvy. Velkým tématem bude především customizace a tvorba produktů na přání. „U dámských triček už výrobce dávno neobstojí s jedním univerzálním střihem – pokud jako zákazník investuji do oblečení uvědoměle vyšší částku, chci dostat produkt, který mi opravdu sedí a nejdu cestou kompromisu. Velký prostor se otevírá i v oblasti potisku, kde nově využíváme technologie nabízející stálé barvy. Naším cílem je výhledově obléknout zákazníka doslova od hlavy k patě – kvalitně, udržitelně, ale pořád s velkým důrazem na komfort a trendy,“ uzavírá Němeček.

Český textilní průmysl není mrtvý. Naopak, právě nyní má výbornou příležitost vymanit se z nadvlády levného asijského textilu nízké kvality a nastoupit na svou vlastní cestu, která bude čerpat z letitých historických zkušeností. Fast fashion už dosáhla svého vrcholu a zákazníci hledají cestu z konzumní společnosti a nadspotřeby. Pokud výrobci vsadí na přidanou hodnotu v podobě kvalitních materiálů, prozákaznický přístup a nebudou se bát využití moderních technologií, mají velkou šanci na trhu uspět.

Ztracený čas při nakupování online: Češi stráví vyplňováním osobních údajů, adresy a čísla karty tři hodiny ročně

Společnost Mastercard spolupracuje s evropskými městy s nejdelšími názvy – včetně českého Brandýsa nad Labem-Staré Boleslavi – při zavádění inovativního platebního řešení Click to Pay, které nevyžaduje ruční zadávání údajů při nákupech na internetu.

Praha, 13. února 2025 – Ačkoliv Češi nakupují online rádi a často, jsou věci, které jim při nákupech na internetu vadí a přinášejí jim stres. Jednou z největších výhrad je nutnost zadávat při placení online osobní údaje včetně adresy a údajů z platební karty. Podle rozsáhlé studie[1] společnosti Mastercard to třetinu českých zákazníků vysloveně obtěžuje, v Evropě dokonce téměř polovinu. Proto se společnost Mastercard spojila se sedmi evropskými městy s neobvykle dlouhými názvy, která se stala hlavními městy služby Click to Pay – platebního řešení na jedno kliknutí. Vedle obce Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllanty-
siliogogogoch ve Walesu je mezi nimi i český Brandýs nad Labem-Stará Boleslav.

V loňském roce si tři čtvrtiny českých zákazníků rozmyslelo svůj nákup na internetu kvůli komplikacím při placení. Nejčastěji je odradilo to, že k nákupu potřebovali údaje své platební karty, které zrovna neměli u sebe, nevyhovovala jim nabídka platebních možností nebo měli obavu o bezpečnost webových stránek.

Opisování údajů platební karty zákazníkům bere čas i nervy. 42 procent českých spotřebitelů by si přálo, aby už nemuseli ručně zadávat platební údaje. V celoevropském měřítku si to samé přeje 44 procent zákazníků. Lidem vadí také to, když údaje své karty musí dávat e-shopům, problém s tím má 59 procent českých zákazníků a 56 procent evropských.

Zdlouhavé vyplňování platebních údajů nebo fakturační adresy je pro české zákazníky při online nákupech zásadní komplikací. Nejčastějšími důvody, proč raději volí nové digitální platební metody, je šetření času, větší bezpečnost a možnost pohodlně platit kdekoliv a kdykoliv. Z tohoto pohledu je ideální naše inovativní služba Click to Pay, díky které zákazníci zaplatí na pár kliknutí na všech zařízeních bez ohledu na výrobce nebo operační systém. Díky technologii tokenizace v rámci transakce vůbec nefiguruje číslo platební karty, což ještě zvyšuje bezpečnost. Ke Click to Pay nově máme dokonce ambasadory, a to sedm evropských měst s nejdelšími názvy, protože právě jejich obyvatelům tato služba ulehčí život nejvíce,“ říká Jana Lvová, generální ředitelka Mastercard pro Česko a Slovensko.

Nabídka platebních možností je pro české zákazníky důležitá. Dvě třetiny z nich (62 procent) preferuje online prodejce, který má k dispozici známého poskytovatele platebních služeb. Více než polovina (53 procent) by si přála, aby obchodníci přijali jeden univerzální platební systém, v Evropě by to ocenilo dokonce 56 procent zákazníků.

Města se složitými jmény jako ambasadoři jednoduchosti

Průměrný český zákazník stráví při nakupování necelé tři minuty (2,9 min) vyplňováním své adresy a platebních údajů. To jsou dohromady téměř tři hodiny během 62 nákupů, které v průměrném roce uskuteční. Ještě hůř jsou na tom obyvatelé Brandýsa nad Labem-Staré Boleslavi, Nové Vsi u Nového Města na Moravě a dalších měst s extrémně dlouhými názvy.

Díky spolupráci se společností Mastercard je nyní právě Brandýs jedním z hlavních měst platebního řešení na jedno kliknutí – služby Click to Pay. Obyvatelé Brandýsa budou mít mezi prvními v Evropě možnost vyzkoušet si novou technologii, která jim ušetří čas a zároveň posílí zabezpečení jejich online nákupů.

Žít ve městě s nejdelším názvem v České republice je pro naše obyvatele zdrojem patřičné hrdosti. Na druhou stranu ale není nutnost celé jméno pravidelně vypisovat nic záviděníhodného. A stejně jako jsme hrdí na historický význam našeho města, dokážeme si od sloučení měst Brandýs nad Labem a Stará Boleslav v 60. letech minulého století náležitě vážit každé dobré zkratky. To platí i pro technologie, které nám do života přinášejí zjednodušení a lepší zabezpečení. Nepochybuji o tom, že tuhle chytrou novou technologii placení na jedno kliknutí uvítá každý, nejen u nás, ale i kdekoliv jinde v Evropě,“ říká Petr Soukup, starosta Brandýsa nad Labem-Staré Boleslavi.

Mezi další města jedinečná svým názvem, se kterými společnost Mastercard rovněž navázala spolupráci, jsou Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch ve Walesu nebo Westerhaar-Vriezenveensewijk v Nizozemsku. Společnost Mastercard spolupracuje s celou řadou lidí v každé z vybraných obcí, aby osvětou a dalšími akcemi využívání této platební služby podpořila.

Click to Pay – platba na jedno kliknutí

Služba Click to Pay poskytuje rychlejší, jednodušší a bezpečnější způsob, jak platit za online nákupy. Mnozí její dopad přirovnávají k zavedení bezkontaktních plateb, které před více než dekádou zcela změnily placení v kamenných obchodech. Click to Pay zákazníkům online obchodů umožňuje platit doslova jedním kliknutím, bez nutnosti zdlouhavě zadávat údaje své platební karty. Spotřebitelé mají možnost při dokončování nákupu zvolit ikonu Click to Pay či si svou platební kartu do služby Click to Pay zaregistrovat prostřednictvím své bankovní aplikace.

Co přináší budoucnost placení obyvatelům měst s nejdelšími názvy se dozvíte v tomto videu.

Další informace o službě Click to Pay jsou k nalezení na stránkách společnosti Mastercard zde.

O společnosti Mastercard

Mastercard podporuje výkon ekonomik a posiluje postavení lidí ve více než 200 zemích a teritoriích světa. Společně se svými zákazníky buduje Mastercard udržitelnou ekonomiku, v níž dokáže prosperovat každý. Společnost podporuje širokou škálu digitálních platebních možností, které zajišťují zabezpečené, jednoduché a chytré transakce dostupné každému. Vzájemné propojení technologií, inovací, partnerství a sítí společnosti Mastercard vytváří jedinečný soubor produktů a služeb, které lidem, firmám i veřejným úřadům umožňují naplňovat jejich maximální potenciál.

www.mastercard.com

  1. Studie společnosti Mastercard vznikla na základě průzkumu mezi 18 000 spotřebiteli z 12 evropských zemí. V Česku byla velikost vzorku 1 000 osob. Dotazování probíhalo v listopadu a prosinci 2024.

Podvodníci lákají na výhodné nabídky a straší zrušením účtů, phishingové zprávy nejčastěji napodobují Microsoft, Apple a Google

PRAHA – 13. února 2025 — Check Point Research, výzkumný tým společnosti Check Point® Software Technologies Ltd. (NASDAQ: CHKP), průkopníka a globálního lídra v oblasti kyberbezpečnostních řešení, zveřejnil pravidelnou zprávu „Brand Phishing Report“ zaměřenou na phishingové útoky ve 4. čtvrtletí 2024. Jak už z názvu zprávy vyplývá, sleduje, jaké značky kyberzločinci nejčastěji napodobovali při pokusech o krádeže osobních dat nebo platebních údajů.

„Při phishingových podvodech byl i ve 4. čtvrtletí nejčastěji napodobovanou značkou Microsoft. Ale zatímco ve třetím čtvrtletí se jednalo o 61 % všech phishingových podvodů napodobujících známé značky, v závěru roku klesl podíl jen na 31 %, byť to bylo stále bezkonkurenčně nejvíc. Druhou nejčastěji imitovanou značkou byl nadále Apple a na třetím místě byl další technologický gigant Google. Z Top 10 vypadl Adidas, naopak jsme zaznamenali masivní nárůst podvodů vydávajících se za zprávy od LinkedInu. Celkově jsou nejčastěji napodobované značky technologických společností, následují sociální sítě a maloobchodní značky,“ říká David Řeháček, Head of Marketing EEMEA z kyberbezpečnostní společnosti Check Point Software Technologies.

Při phishingových útocích se kyberzločinci snaží napodobovat známé značky a jejich webové stránky, včetně URL adresy a designu stránek. Odkaz na podvodný web pak šíří e-mailem nebo textovou zprávou, popřípadě na stránky přesměrují uživatele z jiných služeb či podvodných mobilních aplikací. Podvodný web také často obsahuje formulář určený k odcizení přihlašovacích údajů, platebních dat nebo jiných osobních informací. Útočníci se snaží zneužít důvěry a lidských emocí. Pocit naléhavosti může způsobit, že uživatelé na něco kliknou, aniž by si předtím ověřili, zda zpráva skutečně pochází od dané značky. Útočníci mohou oběť také zmanipulovat ke stažení malwaru.

Nejčastěji napodobované značky ve phishingových podvodech ve 4. čtvrtletí 2024

  1. Microsoft (32 % všech phishingových podvodů napodobujících známé značky)
  2. Apple (12 %)
  3. Google (12 %)
  4. LinkedIn (11 %)
  5. Alibaba (4 %)
  6. WhatsApp (2 %)
  7. Amazon (2 %)
  8. Twitter (2 %)
  9. Facebook (2 %)
  10. Adobe (1 %)

I čeští uživatelé si samozřejmě musí dávat pozor na nejrůznější phishingové zprávy. Někdy se jedná o globální podvody, jindy vidíme lokální mutace nebezpečných zpráv. Microsoft je celosvětově nejčastěji napodobovanou značkou a kyberútočníci se často snaží dostat k cenným přihlašovacím údajům. Osvědčeným způsobem je vystrašit uživatele a dostat ho pod časový tlak, například informací o přerušení služeb, aby reagoval bez přemýšlení a klik na odkaz.

Podobné triky vidíme i u zpráv napodobujících další významné technologické společnosti, jako jsou Google nebo Zoom.

Během nákupní sezóny vždy ještě vzroste počet podvodů napodobujících přepravní společnosti, v Česku zejména Českou poštu. Ale nebezpečné zprávy žádající o aktualizace informací o zásilkách jsou běžné celoročně a je potřeba dávat mimořádný pozor. Vždy lze najít nějaké varovné signály, ať už podezřelou adresu odesílatele nebo odkaz vedoucí na jinou stránku, než by měl.

Vidíme také nárůst nebezpečných zpráv, které oslovují uživatele s informacemi o finančním účtu. Variace na tyto triky jsou poměrně časté a jen se liší drobnosti, včetně odkazu.

Phishingové kampaně zaměřené na oděvní značky

Během nákupní sezóny vzrostl také počet phishingových kampaní, které napodobovaly webové stránky známých oděvních značek. Například domény jako nike-blazers[.]fr, nike-blazer[.]fr a nike-air-max[.]fr se vydávaly za oficiální platformy Nike. Stránky zneužívají logo a styl značky a nabízí nereálně nízké ceny, aby nalákaly oběti. Cílem je vylákat z uživatelů citlivé informace.

Příklady několika dalších podvodných stránek imitujících známé módní značky :

  • Adidas – adidasyeezy[.]co[.]no, adidassamba[.]com[.]mx, adidasyeezy[.]ro and adidas-predator[.]fr
  • LuluLemon – lululemons[.]ro
  • Hugo Boss – www[.]hugoboss-turkiye[.]com[.]tr, hugobosssrbija[.]net and www[.]hugoboss-colombia[.]com[.]co
  • Guess – www[.]guess-india[.]in
  • Ralph Lauren – www[.]ralphlaurenmexico[.]com[.]mx

Podvodná stránka napodobující Nike (nike-blazer[.]fr)

Podvodná stránka napodobující značku LuluLemon (lululemons[.]ro)

Časté jsou také podvody napodobující finanční instituce a značky. Odhalena byla například nebezpečná stránka wallet‑paypal[.]com, který napodobuje přihlašovací stránku PayPal. Snahou je opět ukrást osobní a finanční údaje uživatelů.

Fake Originál

Phishingová stránka (wallet-paypal[.]com) Vs. originál

Napodobeniny Facebooku

Uživatelé si musí dávat pozor i na různé napodobeniny Facebooku. Například stránka svfacebook[.]click imitovala přihlašovací stránku Facebooku a vyzývala k zadání přihlašovacích údajů. Podobných triků vidíme celou řadu, protože získat přístup k facebookovému účtu je cenné a umožňuje to šíření podvodů a také další vlnu útoků.

Jak se před phishingem chránit? Podívejte se na několik základních bezpečnostních tipů:

  1. Nikdy nesdílejte své přihlašovací údaje a nepoužívejte stejná hesla. Krádeže přihlašovacích údajů jsou oblíbeným cílem kybernetických útoků. Řada lidí používá stejná uživatelská jména a hesla napříč různými účty, takže hackeři pak získají přístup k dalším online službám.
  2. Pozor na e-maily s žádostí o resetování hesla. Pokud obdržíte nevyžádaný e-mail s žádostí o resetování hesla, neklikejte na odkazy ve zprávě. Kliknutím na podvodný odkaz se totiž můžete dostat na phishingové stránky, které sice budou připomínat originální web, ale své přihlašovací údaje poskytnete kyberzločincům.
  3. Nenechte se zmanipulovat. Techniky sociálního inženýrství se snaží zneužívat lidskou přirozenost. Lidé častěji udělají chybu, pokud spěchají, nebo se snaží plnit zdánlivě důležité příkazy. Phishingové útoky běžně používají tyto techniky k přesvědčení obětí, aby ignorovaly jakékoli podezření a klikly na odkaz nebo otevřely přílohu.
  4. Všímejte si detailů. Pokud budete pozorní, můžete odhalit řadu indicií, které signalizují phishing. Jedná se třeba o špatné formátování, pravopisné a gramatické chyby včetně názvů domén, a obecné pozdravy jako „vážený uživateli“ nebo „drahý zákazníku“. Ujistěte se také, že odkazy začínají https:// a nikoli http://. Nikdy nedůvěřujte podezřelým zprávám.
  5. Obecně platí, že nikdy nesdílejte více, než je nezbytně nutné. Společnosti nepotřebují vaše rodné číslo, abyste u nich mohli nakoupit. Nikdy neposkytujte své přihlašovací údaje třetím stranám.
  6. Smažte podezřelé zprávy. Pokud máte podezření, že něco není v pořádku, důvěřujte svým instinktům a podezřelou zprávu smažte bez otevírání a klikání na odkazy.
  7. Neklikejte na přílohy. Neotvírejte přílohy v podezřelých nebo podivných zprávách – zejména přílohy Word, Excel, PowerPoint nebo PDF, ale samozřejmě ani přílohy typu EXE, MSI nebo BAT.
  8. Ověřte odesílatele. U každé zprávy zkontrolujte, kdo jej posílá. Kdo nebo co je zdrojem zprávy? Dávejte pozor na překlepy nebo rozdíly v e-mailové adrese odesílatele. A neváhejte blokovat podezřelé odesílatele.
  9. Neodkládejte aktualizace. V mobilním telefonu i počítači používejte vždy nejnovější verze softwaru. Nové verze mají opravené chyby a záplatované zranitelnosti. Použití zastaralého softwaru může hackerům umožnit, aby se dostali k vašim osobním informacím.
  10. Nikdy nevěřte příliš dobrým nabídkám, jako „80% sleva na nový iPhone“. Buďte velmi opatrní i u výstražných zpráv a vždy raději napřímo kontaktujte danou společnost, ať už vám přijde nějaká upomínka z banky nebo třeba zpráva o nedoručené zásilce.
  11. Chraňte se před phishingovými útoky. Důležitým prvním krokem k ochraně je pochopení taktik hackerů a rizik souvisejících s phishingovými útoky. Moderní phishingové kampaně jsou ale sofistikované a je pravděpodobné, že řada lidí podvod nepozná. Důležité je proto používat i bezpečnostní řešení na ochranu koncových bodů a e-mailů a pokročilé anti-phishingové řešení.

Novinky od českého týmu společnosti Check Point Software Technologies:

Facebook: https://www.facebook.com/CheckPointCzech

X: https://twitter.com/CheckPointCzech

LinkedIn: https://cz.linkedin.com/showcase/checkpointczech

Sledujte novinky o bezpečnostním týmu Check Point Research:

Blog: https://research.checkpoint.com/

X: https://twitter.com/_cpresearch_

Sledujte novinky o společnosti Check Point Software Technologies:
X: http://www.twitter.com/checkpointsw
Facebook: https://www.facebook.com/checkpointsoftware
Blog: http://blog.checkpoint.com

YouTube: http://www.youtube.com/user/CPGlobal
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/check-point-software-technologies

O výzkumném týmu Check Point Research

Check Point Research poskytuje zákazníkům společnosti Check Point Software a širší bezpečnostní komunitě detailní informace o kyberhrozbách. Výzkumný tým shromažďuje a analyzuje data o globálních kyberútocích ze sítě ThreatCloud, chrání tak před hackery a zajišťuje, že všechny produkty Check Point jsou aktualizované a mají nejnovější ochranu. Výzkumný tým se skládá z více než 100 analytiků a výzkumných pracovníků, kteří spolupracují také s dalšími bezpečnostními společnostmi, donucovacími orgány a organizacemi CERT.

O společnosti Check Point Software Technologies

Check Point Software Technologies Ltd. (www.checkpoint.com) je přední poskytovatel kyberbezpečnostních řešení pro vlády a organizace po celém světě. Chrání zákazníky před kyberútoky 5. generace prostřednictvím unikátních řešení, která nabízí bezkonkurenční úspěšnost zachycení malwaru, ransomwaru a jiných pokročilých cílených hrozeb. Check Point nabízí víceúrovňovou bezpečnostní architekturu, Infinity Total Protection s pokročilou prevencí hrozeb 5. generace, a tato kombinovaná produktová architektura chrání podnikové sítě, cloudová prostředí a mobilní zařízení. Check Point navíc poskytuje nejkomplexnější a nejintuitivnější nástroje pro správu zabezpečení. Check Point chrání více než 100 000 organizací všech velikostí.

Valentýnský dárek: Office 2021 Pro za bezkonkurenční cenu a Windows 11 Pro ve speciální akci!

Když se řekne Valentýn, většina lidí si představí květiny, čokoládu nebo romantickou večeři. Ale co takhle darovat něco praktického, co bude mít dlouhodobou hodnotu? Pokud váš partner nebo partnerka tráví hodně času u počítače, licence na Microsoft Office nebo Windows 11 Pro může být tím nejlepším dárkem.

Společnost Godeal24 spustila Valentýnský výprodej, ve kterém nabízí Microsoft Office 2021 Pro za neuvěřitelných 35,24 € a Windows 11 Pro za speciální valentýnskou cenu. To znamená úsporu až 90 % oproti běžným cenám! Ale pozor, tahle nabídka tu nebude věčně – pokud ji chcete využít, musíte se rozhodnout rychle.

Nejlepší Microsoft software za nejlepší cenu

Pokud potřebujete spolehlivý kancelářský software nebo plánujete upgrade na Windows 11, tohle je jedinečná příležitost, jak ušetřit.

  • Microsoft Office 2021 Pro – 35,24 € (cca 810 Kč) (doživotní licence)
  • Windows 11 Pro – speciální valentýnská nabídka

Jedná se o digitální licence, což znamená okamžité doručení a snadnou aktivaci. Žádné čekání, žádné zbytečné papírování – jen kliknete, nainstalujete a používáte.

Proč byste neměli tuto nabídku propásnout?

  • Dlouhodobá hodnota – květiny uvadnou, ale Office a Windows zůstávají!
  • Praktičnost – ideální pro studenty, profesionály i každého, kdo pracuje na PC.
  • Obrovská sleva – až 90% úspora oproti běžným cenám.
  • Okamžitá aktivace – nemusíte čekat na fyzické doručení.

Nový začátek s úsporami na Office 2021 pro Windows a Mac!

 

Zvyšte svou produktivitu s Windows 11 Pro !

Ideální pro týmy – speciální výprodej výhodných balíků! (slevový kód „SGO62“)

Sleva až 50% na další Windows a Office! (slevový kód „SGO50“)

Více licencí, větší úspory – multilicence nyní v prodeji!

Praktický software pro váš počítač:

>>Více nástrojů

Jak využít slevový kód?

Na stránkách Godeal24 stačí přidat vybrané produkty do košíku a při platbě zadat příslušný slevový kód. Tím okamžitě uplatníte nabízené slevy.

Kdo je Godeal24?

Godeal24 je globální distributor počítačového softwaru s velmi atraktivní cenovou politikou. Ať už jste nezávislý tvůrce obsahu, nebo potřebujete software pro úpravu videa a obrázků, nebo prostě chcete jen posílit zabezpečení svého počítače antivirovým softwarem, zveme vás k prohlédnutí všech nabídek od Godeal24, určitě najdete to, co hledáte.

Na Godeal24 je software garantován jako 100% originální. Stránka je 100% bezpečná a klíč obdržíte okamžitě e-mailem po zaplacení. Godeal24 slibuje, že nabízí 24/7 profesionální technickou podporu a doživotní poprodejní servis a že můžete produkt používat bez problémů!

Kontakt Godeal24: service@godeal24.com

Ceny byly přepočítány dle aktuálního kurzu EUR/CZK ke dni 12.2.2025, cena se může lišit dle aktuálního kurzu.

DACHSER spustil fotovoltaickou elektrárnu v Kladně. Snižuje tak náklady na provoz budov i dobíjení elektromobilů

Mezinárodní logistický provider Dachser Czech Republic investoval v Kladně do výstavby fotovoltaické elektrárny. Zařízení instalované na střeše moderního překládkového skladu na ploše 4 146 m² pokrývá třetinu roční spotřeby energie celého logistického provozu i nové administrativní vestavby. Využívá se i jako zdroj energie pro vlastní dobíjecí stanice. Tady může Dachser Kladno díky fotovoltaice ušetřit až 80 procent nákladů na dobíjení všech firemních osobních i nákladních elektromobilů, které na pobočce provozuje. Součástí investice ve výši 20 milionů korun je i bateriové úložiště typu Second Life.

Fotovoltaická elektrárna je jednou z našich dalších investic do udržitelného rozvoje, přesně v souladu s korporátní strategií pro ochranu klimatu,“ říká Ing. Jan Pihar, generální ředitel Dachser Czech Republic, a dodává, „Dachser Kladno je výbornou ukázkou toho, jak na sebe nejnovější technologie navazují a jak lze jejich synergiemi v logistice dosáhnout významné úspory emisí CO2.“

Fotovoltaická elektrárna o výkonu 385 kWp byla instalovaná na střeše překládkového skladu největší pobočky společnosti u nás – v Dachser Kladno. Její řídicí systém umožňuje provoz v několika režimech podle aktuální potřeby a zajišťuje stabilní provoz s kvalitním managementem odběrových špiček. Přebytky energie jsou ukládány do bateriového úložiště typu Second Life o kapacitě 300 kWh, protože v současné době v místě není povolena distribuce energie do veřejné sítě.

Synergie s dobíjecími stanicemi a bezemisní logistikou

Dachser Czech Republic, který zahájil své projekty bezemisního zásobování na vybraných relacích již v roce 2020, investoval i do vlastní dobíjecí infrastruktury. S ohledem na budoucnost bezemisní logistiky vybudoval před dvěma lety na pobočce v Kladně 7 dobíjecích stanic – jednu stanici DC pro rychlé dobíjení nákladních vozidel (184 kW) a 6 dobíjecích stanic AC (22 kW). Režim nové fotovoltaické elektrárny je nastaven i na jejich zásobování solární energií. „Naše statistiky ukazují, že v případě dobíjení elektrických nákladních vozidel na našich dobíjecích stanicích namísto veřejných, dosahujeme 40 až 60% úspory nákladů na dobíjení. V kombinaci s využitím fotovoltaické elektrárny a bateriového úložiště by měla celková úspora nákladů činit až 80 %,“ uvádí k synergiím Ing. Michal Křižan, General Manager Dachser Kladno. V neposlední řadě má toto řešení významný dopad na snižování emisí CO2.

V tomto roce společnost plánuje fotovoltaickou elektrárnu rozšířit o dalších 280 kWp výkonu a kapacitu bateriového úložiště o dalších 300 kWh s cílem zvýšit soběstačnost celého areálu na úroveň 70 – 80 %.

Základní informace o společnosti Dachser Czech Republic a. s.

Dachser působí na trhu logistiky a zasilatelství již od roku 1992, kdy byla založena společnost E.S.T. a.s. poskytující služby v oblasti mezinárodní a vnitrostátní kamionové spedice, skladování a celních služeb. Mezinárodní poskytovatel logistických služeb Dachser uzavřel s E.S.T. v roce 2006 smlouvu o joint venture, proces integrace byl završen rozhodnutím o přejmenování společnosti na Dachser Czech Republic a.s. s účinností od 1. 1. 2010. Společnost je dnes specialistou na mezinárodní sběrnou službu a charterové přepravy, poskytuje kontraktní logistiku a prostřednictvím své divize Dachser Air & Sea Logistics zabezpečuje i letecké a námořní přepravy a celní služby do celého světa. Dachser Czech Republic ve svých šesti pobočkách (v Kladně, Ostravě, Brně, Českých Budějovicích, Hradci Králové a v Praze) a čtyřech provozovnách (Břeclav, Letohrad, Frenštát pod Radhoštěm a Týniště nad Orlicí) v současné době zaměstnává více než 550 lidí. Společnost disponuje více než 80 tisíci paletovými místy pro skladování po celé České republice.

Základní informace o skupině Dachser

Rodinná společnost Dachser se sídlem v německém Kemptenu je předním poskytovatelem logistických služeb v Evropě. Dachser poskytuje komplexní přepravní logistiku, skladování
a individuální zákaznické služby ve třech obchodních divizích: Dachser European Logistics, Dachser Food Logistics a Dachser Air & Sea Logistics. Nabídku doplňují další služby jako kontraktní logistika, konzultace a poradenství a specifická řešení přizpůsobená na míru jednotlivým odvětvím. Díky komplexní dopravní síti jak v Evropě, tak i v zámoří a informačním technologiím, které jsou plně integrovány do všech systémů, poskytuje Dachser inteligentní logistická řešení po celém světě. V současnosti zaměstnává přibližně 34 000 lidí ve 382 pobočkách a má vlastní zastoupení ve 43 zemích světa. Za rok 2023 zrealizoval přepravu 77,4 milionů zásilek o celkové tonáži 40 milionů tun. Celkový konsolidovaný čistý obrat koncernu Dachser v roce 2023 činil přibližně 7,1 miliard euro. Pro více informací navštivte www.dachser.cz

Ostravský startup mluví se stroji, opraví poruchy a řeší nedostatek techniků: Edmund AI získal investici 12 milionů korun na expanzi a vývoj

OSTRAVA, Česká republika (12. února 2025) – Startup Edmund z ostravské uhelné pánve, který vyvinul AI platformu pro výrobní průmysl, uzavřel pre-seed investiční kolo ve výši 12 milionů korun (500 000 EUR). Investiční kolo vedl fond LightHouse Ventures, ke kterému se přidali také Czech Founders VC, deeptechoví Tensor Ventures a Borovicka Capital. Získané prostředky budou využity na zdokonalení klíčových funkcí platformy, přípravu on-premise řešení a expanzi na evropské i americké trhy.

Edmund propojuje jazykové modely s technickou dokumentací, řídicími systémy a know-how techniků, aby pomohl firmám řešit nečekané poruchy, vyrovnat se s nedostatkem kvalifikovaného personálu a zvýšit efektivitu výrobních procesů. Za pouhý rok existence navázal spolupráci s průmyslovými lídry, jako jsou Festo a Vitesco Technologies, a má ambici stát se globálním hráčem ve výrobním sektoru.

Výrobní průmysl čelí stále větším problémům, jako je nedostatek kvalifikovaných techniků a rostoucí složitost technologií. Očekává se, že během příštích 5 až 10 let odejde do důchodu téměř 50 % evropských inženýrů, což vytvoří zásadní mezeru v odborných znalostech. Tento nedostatek je dále umocněn obrovským množstvím nestrukturovaných dat generovaných stále modernějšími výrobními linkami, jejichž interpretace a využití je velmi časově náročné.

Výroba může na první pohled vypadat automatizovaně, ale pod tímto lesklým povrchem se skrývá chaotická složitost. Edmund tuto složitost zvládá. Z vlastní zkušenosti víme, že oprava poruch výrobní linky může zabrat hodiny, někdy i desítky hodin, což firmy stojí stovky tisíc, ne-li miliony eur,“ říká Jakub Szlaur, spoluzakladatel a CEO Edmunda.

Podle zprávy společnosti Siemens stojí každá hodina neplánované odstávky výrobní linky až 2 miliony eur, přičemž tato částka každoročně roste. Zajímavé je, že až 70 % těchto poruch je způsobeno lidskou chybou.

Naším cílem není nahradit člověka, ale vytvořit asistenta, který z technika udělá super technika. Představte si zaměstnance, který ve firmě pracuje 20 let, má obrovské množství znalostí, ale jejich předávání mladším kolegům je zdlouhavé. Edmund tyto znalosti dokáže integrovat a okamžitě zpřístupnit celému týmu. Zároveň uvolní seniorním technikům ruce pro strategické úkoly a juniora naučí, jak problémy řešit,“ vysvětluje Benjamin Przeczek, spoluzakladatel a COO.

„Edmund spojuje umělou inteligenci s praxí a přináší řešení, které má díky své univerzálnosti a rychlému nasazení potenciál uspět nejen v Evropě, ale i v Americe. Už během prvního roku si získal důvěru významných evropských průmyslových hráčů. Věřím, že má všechny předpoklady stát se globálním lídrem v oblasti údržby,“ říká Michal Zálešák, řídící partner fondu LightHouse Ventures.

Edmund využívá velké jazykové modely k analýze a interpretaci dat v reálném čase. Propojuje technickou dokumentaci, řídicí software a provozní data, čímž zkracuje dobu řešení problémů z hodin na minuty. Firmám tak ročně šetří až 100 000 eur. Mezi jeho klíčové výhody patří kompatibilita s různými datovými formáty od široké škály výrobců a rychlé nasazení do jakéhokoliv výrobního prostředí, obvykle do 48 hodin.

Získané prostředky ve výši 12 milionů korun budou použity na dokončení klíčových funkcí on-premise řešení platformy, expanzi na zahraniční trhy a rozšíření týmu. Startup již zvažuje další investiční kolo (Seed) v roce 2026, které má urychlit růst a vývoj platformy. Již nyní se řešení Edmunda prokazuje u prvních zákazníků, jako jsou Festo, Vitesco Technologies, Ferrit Mining Solutions nebo Wittmann Battenfeld CZ, a probíhá více než 20 pilotních projektů v České republice a na Slovensku.

Edmund má ambici nejen měnit pravidla hry ve výrobě, ale také přinášet firmám hmatatelné výsledky v podobě ušetřených nákladů, vyšší efektivity a přenosu know-how napříč generacemi techniků.

O Edmundovi
Edmund je český startup vyvíjející AI platformu pro výrobní průmysl. Kombinuje pokročilé jazykové modely s dokumentacemi, řídicími systémy a know-how techniků, aby řešil nečekané poruchy ve výrobních procesech a nedostatek kvalifikovaného personálu. Za Edmundem stojí trojice zakladatelů: Jakub Szlaur, Benjamin Przeczek a Miroslav Marek. Startup spolupracuje s lídry výrobního průmyslu, jako jsou Festo, Vitesco Technologies, Ferrit Mining Solutions a Wittmann Battenfeld CZ. Zároveň získal více než 500 000 eur v pre-seed investičním kole od fondů LightHouse Ventures, Czech Founders VC, Tensor Ventures a Borovicka Capital.

https://www.edmund-ai.com

T-Mobile na Jizerské 50 poprvé vysílal signál dronem. Letošní ročník se zaměřil na udržitelnost, na místě bylo 23 610 návštěvníků

T-Mobile se letos opět stal partnerem legendárního běžkařského závodu Jizerská 50 a poprvé zde nasadil revoluční technologii distribuce mobilního signálu prostřednictvím dronu, resp. bezpilotního letounu. Operátor se zaměřil i na udržitelnost – díky dlouhodobé spolupráci s organizací Remobil mohli návštěvníci odevzdat své staré telefony k recyklaci a zároveň každý závodník obdržel opakovaně použitelný nepromokavý vak na osobní věci.

Jizerská 50 opět spojila síly s největším českým mobilním operátorem. Zákazníky T-Mobilu na letošním ročníku obsloužil speciální dron, resp. bezpilotní letoun, který přímo nad trasou závodu kroužil a zajistil distribuci sítě. Unikátní řešení vyvinuté ve spolupráci s Primoco UAV SE je primárně určeno pro pomoc s posílením signálu při krizových událostech. Jizerská 50 pak poskytla první příležitost pro živý test na akci konající se mimo běžné pokrytí, kde T-Mobile v ostrém provozu nasadil toto inovativní řešení, představené letos v lednu.

„Toto alternativní řešení dokáže posílit signál nebo ho přinést tam, kde vůbec není – ať už při sportovních událostech mimo pokrytí nebo třeba v krizových situacích, kdy pozemní infrastruktura přestane fungovat, jako jsou povodně nebo požáry. CHKO Jizerské hory je místem častých sportovních akcí a zároveň lokalitou hodnou ochrany před výstavbou, proto zde tato technologie dává smysl,“ říká Luboš Lukasík, ředitel divize pro firemní zákazníky T-Mobilu Czech Republic.

Jizerská 50 ve znamení udržitelnosti

T-Mobile využívá k edukaci a osvětě ohledně udržitelnosti i kulturní a sportovní akce. Díky spolupráci s organizací Remobil, která se zabývá recyklací mobilních telefonů, jen za loňský rok zrecykloval téměř 47 000 telefonů a sběrné místo připravil i v rámci letošního ročníku Jizerské 50. Celkem zde návštěvníci ve festivalové zóně odevzdali několik stovek nepotřebných přístrojů a ti, kteří přinesli telefon k recyklaci, se zároveň mohli zúčastnit soutěže o hodnotné ceny.

T-Mobile zohlednil i ekologické dopady samotné akce. Každý z 8 413 závodníků obdržel na startu odolný magentový lodní vak o objemu 40 litrů na osobní věci namísto jednorázového plastového pytle, jak je na velkých sportovních akcích zvykem. Díky tomu se podařilo snížit objem plastového odpadu zhruba o 5 tun. Voděodolný magentový vak si závodníci ponechají a mohou jej použít nejen na dalším závodě, ale praktické zavazadlo využijí i na výlety do přírody, kempu či na vodu.

„V Česku roste zájem o sportovní události v přírodě. Jsme rádi, že Jizerská 50 už dávno není jedinou takovou událostí, a vnímáme i naši odpovědnost vůči životnímu prostředí a nádherné krajině CHKO Jizerské hory. Proto jsme hledali i praktické cesty, jak pomoci snížit odpad ze závodů a vak se ukázal jako správná cesta,“ říká Lucie Komárková, která má sponzoring v T-Mobile na starosti, a dodává: „Jen to, co je použitelné znovu, je doopravdy udržitelné. Věříme, že závodníci to cítí stejně a vak si nezapomenou přinést i příští rok.“

Na místě bylo 23 610 návštěvníků

Operátor již tradičně nabídl běžkařům tréninkovou Magentovou stopu v délce 17 kilometrů i samostatnou kategorii závodu – T-Mobile firemní štafetu, které se zúčastnilo 284 závodníků. Organizátoři oznámili, že letošní ročník přivítal 8 413 závodníků. V době konání akce se v místě závodu podle měření operátora pohybovalo celkem 23 610 návštěvníků. Oblíbený závod uvítal i návštěvníky ze zahraničí, nejčastěji z Německa, Polska a Slovenska.

Exit mobile version