DX Heroes bodují v USA. Pro startup MassPay vytvořili vývojářský portál usnadňující adopci jejich platební služby

Český startup DX Heroes, který pomáhá zlepšovat vývojářskou zkušenost a vzájemnou spolupráci ve firmách, rozšířil své působení v USA o novou úspěšnou spolupráci. Pro fintechový startup MassPay, který nabízí své platební služby ve více než 175 zemích po celém světě, vytvořili čeští specialisté vývojářský portál. Díky němu se mohou firmy, které potřebují zprovoznit online platby po celém světě, snáze zorientovat v nabídce a službu implementovat během jediného dne. DX Heroes již dříve pomohli americkým firmám ConductorOne nebo ButterCMS a své aktivity za oceánem plánují rozšiřovat i nadále.

„Význam různých fintechových a SaaS platforem roste a pro firmy se otevřela nová cílová skupina – jsou to vývojáři třetích stran, které chtějí dané řešení využívat. Platební brány jsou skvělým příkladem takového produktu, protože je e-shopy a další firmy chtějí začít využívat ideálně okamžitě. Rychlost pochopení a nasazení daného řešení je tak pro úspěch byznysu klíčová. Společnosti, které nechávají vývojáře tápat v nepřehledné dokumentaci, mohou rychlost adopce natáhnout na týdny až měsíce a tím se připravit o zákazníky,“ říká Prokop Simek, CEO DX Heroes.

„Naším hlavním cílem je dosáhnout toho, aby se naše služba stala etalonem v rámci hromadných plateb. Soustředíme se na co nejširší nabídku poskytovatelů, světových měn i kryptoměn, kterou spojujeme do jednoho SaaS řešení. DX Heroes nám pomohli lépe komunikovat směrem k vývojářům a poskytnout jim přehledné API materiály a další podporu v rámci vývojářského portálu. Dokážeme tak lépe demonstrovat jednoduchost implementace našich služeb, aniž musíme řešit každý jednotlivý problém či nejasnost, se kterými se vývojáři mohou setkat,“ říká Chris Rechtsteiner, CMO MassPay.

Vývojářské portály mohou mít různé cíle a přínosy, v případě MassPay se jednalo o urychlení implementací, zvýšení jejich úspěšnosti nebo ulehčení podpoře. DX Heroes dokázali během čtyřměsíční spolupráce urychlit průměrnou délku implementace o 32 %, přičemž nyní pokračují ve spolupráci na dalších produktech. Zároveň nový vývojářský portál pomohl zvýšit povědomí o produktu MassPay v rámci vývojářské komunity.

Co je to vývojářský portál?

Vývojářský portál je specializovaný web určený vývojářům, kteří chtějí využívat software třetích stran ve vlastním produktu. Obsahuje například API reference (dokumentaci) včetně popisu endpointů, requestů, responses nebo parametrů. Dále je jeho součástí popis jednotlivých specifických use casů v rámci API dokumentace, se kterými se lze setkat. Nakonec lze na vývojářském portálu nalézt changelog (seznam změn mezi verzemi), sandbox (prostředí, ze kterého se dá otestovat, zda implementace funguje, jak má) a status page pro zjištění aktuální dostupnosti služeb. Pro SaaS nebo fintechové firmy je to zároveň nový marketingový kanál, který pomáhá obsluhovat vývojářskou komunitu.

Více o MassPay

MassPay je americká SaaS (Software as a Service) společnost, která poskytuje bezpečné hromadné platby svým zákazníkům ve více než 175 zemích a 70 měnách. MassPay podporuje širokou škálu různých platebních metod a pomáhá uživatelům vybrat nejefektivnější možnost pro konkrétní zemi při převodu finančních prostředků. Nabízí také white-label řešení a API rozhraní, jež je preferovanou metodou velkými společnostmi, které potřebují provádět platby na svých webových portálech či v mobilních aplikacích.

Více o DX Heroes

DX Heroes pomáhají vývojářským týmům zefektivnit vzájemnou spolupráci a doručit tak klientům produkt rychleji a bez chyb. Zkratka DX představuje pojem developer experience – tedy vývojářskou zkušenost a s ní související technicky správné programování, firemní kulturu, rituály, technologie, postupy či validaci produktu. DX Heroes české komunitě představují prakticky neznámý pojem, který zahrnuje veškeré zásady pro kvalitní vývoj. Přehledně je shrnují na portálu Developer Experience Manifesto. Komunitu vývojářů, kteří mají o zlepšování DX zájem, pak sdružují na platformě Developer Experience.io, kde mohou členové komunity sdílet své znalosti. Vizí DX Heroes je evangelizace a vzdělávání komunity, sdílení nejlepších praktik a zavedení jednotných standardů pro správný vývoj a veškeré procesy v týmech, od prvotního návrhu produktu až po jeho doručení klientům.

Displej HONOR 90 zazářil v testu DXOMARK

Nový smartphone HONOR 90 se v hodnocení displejů DXOMARK umístil ve svém segmentu na prvním místě. Nezávislé technologické laboratoře displej HONOR 90 důkladně otestovaly a zhodnotily jeho výkon v šesti hlavních oblastech: čitelnost, barvy, video, pohyb, dotyk a nežádoucí chyby při vykreslování obrazu. S působivým skóre 140 bodů tak získal DXOMARK Display Gold Label“ a skvělou pozici v celosvětovém žebříčku displejů DXOMARK.  

HONOR 90 přináší uživatelsky příjemný displej s celkově vyváženým výkonem a s výbornými výsledky především v oblasti barev a čitelnosti,“ uvedl Thibualt Cabana, ředitel hodnocení displejů společnosti DXOMARK.

HONOR 90 se může pochlubit 6,7palcovým, na všech hranách zaobleným displejem AMOLED, který je výsledkem vlastního výzkumu a vývoje globální technologické společnosti HONOR. Zaoblený displej připomíná hladinu vody ve sklenici naplněné až po okraj a přináší pohlcující zážitek ze sledování. AMOLED displej s vysokým rozlišením (2664 × 1200) zvládá zobrazit 1,07 miliardy barev a 100 % barevného prostoru DCI-P3, takže si s ním vychutnáte vysoce detailní a přesnou reprodukci i velmi složitých a barevně rozmanitých obrazů. Displej má také špičkový jas HDR 1 600 nitů a dává tak vyniknout živým barvám, které HDR nabízí.

DXOMARK je nezávislá technologická laboratoř a mezinárodní lídr v oblasti hodnocení kvality profesionální i spotřební elektroniky. Hodnocení DXOMARK a výsledné vysokého skóre je důkazem kvality chytrého telefonu HONOR 90 a poskytuje vysoký výkon a výjimečný uživatelský zážitek.

Zároveň jde pro společnost HONOR o další významný milník, který dokazuje její odhodlání přinášet uživatelům produkty špičkové kvality.

Další informace o značce HONOR najdete na oficiálních webových stránkách: www.hihonor.cz

O značce HONOR

Společnost HONOR je předním světovým dodavatelem chytrých zařízení. Jejím cílem je stát se globální ikonickou technologickou značkou a prostřednictvím svých výkonných produktů a služeb vytvářet nový inteligentní svět pro každého. Neochvějně se zaměřuje na výzkum a vývoj a snaží se vyvíjet technologie, které lidem po celém světě umožňují jít dál a dávají jim svobodu dosáhnout a udělat víc. HONOR nabízí řadu vysoce kvalitních chytrých telefonů, tabletů, notebooků a nositelných zařízení, které vyhovují každému rozpočtu, a díky svému portfoliu inovativních, prémiových a spolehlivých produktů umožňuje lidem stát se lepší verzí sebe samých.

Sledujte HONOR na sociálních sítích:

Nejinovativnější firmou roku je počtvrté v řadě Apple, skokanem roku je čínský BYD

Hlavní firemní prioritou letošního roku jsou investice do inovací. Podle průzkumu společnosti Boston Consulting Group (BCG) považuje 79 % společností po celém světě inovace za jednu ze tří největších priorit pro tento rok. Dvě třetiny firem plánují zvýšit své výdaje do inovací, přičemž téměř polovina firem je zvýší o více než 10 % a část i o více než 30 %. Důvodem je mimo jiné fakt, že inovace pomáhají firmám úspěšně překlenout období ekonomické nejistoty, ve kterém se nyní řada z nich nachází.

Firmy, které prioritizují inovace, přitom podle studie BCG výrazněji zvyšují svůj náskok před konkurenty. Tyto firmy pravidelně uvádějí na trh nové produkty, vstupují na nové trhy a vytvářejí nové zdroje příjmů. Díky tomu generují také vyšší zisky než ostatní. Například skupina 50 nejinovativnějších společností dosáhla od roku 2005 v průměru o 3,3 procentního bodu většího ročního výnosu pro akcionáře než širší akciový index. Zatímco širší index se přinesl akcionářům celkový výnos 187 %, u nejinovativnější firem šlo o 382 %. Inovativním firmám se přitom dařilo lépe ve 12 ze 17 sledovaných let.

„Společnosti, které se pravidelně objevují v našem žebříčku nejinovativnějších firem, mají několik společných rysů. Nestačí totiž pouze vyčlenit dostatek prostředků na budoucí inovace, ale je potřeba z nich skutečně vytvořit firemní prioritu, získat dostatek vysoce talentovaných zaměstnanců a zároveň nastavit takové vnitřní procesy, které umožní firmám efektivně řídit portfolio inovací a přeměnit je v něco hmatatelného. Ať už jde o nový produkt, lepší a rychlejší službu pro zákazníky, nebo výraznou úsporů nákladů,“ vysvětluje Jiří Švejcar, Partner a Associate Director ze společnosti Boston Consulting Group. Velké inovátorské společnosti tak podle něj mají například nejen své vlastní inovační programy, ale také velmi dobře zpracovanou politiku nákupu menších progresivních firem a jejich začleňování do firemních struktur.

Nejinovativnější společností zůstává Apple, skokanem roku je automobilka BYD

Žebříčku nejinovativnějších společností roku 2023 opět dominují technologické společnosti, které obsadily celkem 14 míst, včetně pěti pozic v TOP 10. Již čtvrtý rok po sobě si první místo na seznamu drží společnost Apple. Tesla se posunula o tři pozice na druhé místo a na třetím místě zůstal Amazon. Čtvrté místo uhájila společnost Alphabet, která je mateřskou společností Googlu, a ze druhého místa na páté se posunul Microsoft. Skokanem roku se stala čínská automobilka BYD, která se v žebříčku objevila po 11leté pauze a hned obsadila 10. příčku.

Kromě technologického sektoru pochází nejvíce firem v žebříčku z odvětví průmyslového zboží a výroby (7), a ze sektoru spotřebního zboží (6).

Evropa získala část ztracených pozic, Čína nadále posiluje

Do první padesátky se letos dostalo celkem 9 nových společností, přičemž hned 5 jich pochází z odvětví energetiky, včetně historicky prvního zástupce ze Středního východu, společnosti Saudi Aramco.

Největší zastoupení mají v žebříčku nadále společnosti ze Severní Ameriky, kterých je 25 a tvoří tak polovinu všech nejinovativnějších firem. Následuje asijsko-pacifický region se 13 zástupci, přičemž 8 z nich pochází z Číny. Evropa s 11 společnostmi se umístila na třetí pozici a oproti žebříčku z roku 2022 má v žebříčku o 3 zástupce více.

Umělá inteligence je oblastí s nejvyššími investicemi

Celkem 61 % společností letos investuje do umělé inteligence (AI), ne všechny ale vidí stejný dopad. Aby byly inovace v oblasti AI úspěšné, musí mít firmy již vybudované silné datové zázemí, inovace vzájemně propojovat – například AI zavádět v souvislosti s procesní automatizací či internetem věcí.

Dále firmy musí vybudovat a řídit dostatečně širokou základnu inovací (ty úspěšné ročně testují 450 nápadů a inkubují 26, ty méně úspěšné jen 85 nápadů a 11 inkubací).

V neposlední řadě mají také úspěšné firmy jasně stanovené cíle a očekávání, zásady používání a procesy pro sledování a kontrolování zodpovědného využívání AI.

„Větší rozšíření AI a nejnověji generativního AI je jedna z největších inovací lidsta za posledních několik let. Firmy, které dokáží rozpoznat a využít příležitosti s tím spojené, budou v našem žebříčku nejinovativnějších firem světa jen stoupat ,“ doplňuje Jiří Švejcar, Partner a Associate Director ze společnosti Boston Consulting Group. 

O společnosti Boston Consulting Group

Společnost Boston Consulting Group spolupracuje s vedoucími představiteli byznysu a veřejné sféry na řešení jejich nejpalčivějších problémů a pomáhá jim maximálně využít příležitostí, které se jim naskýtají. Společnost BCG je průkopníkem v oblasti strategického poradenství s tradicí sahající do roku 1963. Dnes pomáhá klientům zavádět transformační přístupy, které přinášejí prospěch všem zainteresovaným stranám.

Naše různorodé týmy rozprostřené po celém světě mají bohaté zkušenosti v jednotlivých oborech a funkčních oblastech podnikání a přinášejí šíři inspirativních pohledů, které zpochybňují současný stav věcí a uvádějí do pohybu změny. BCG nabízí moderní poradenské služby a řešení v mnoha oblastech včetně technologií, designu a investic do digitálních projektů. Naše poradenství je založeno na jedinečném modelu spolupráce napříč firmou a přes všechny úrovně klientovy organizace s cílem pomoci klientům uspět a zlepšit svět, ve kterém žijeme.

Platby na třetiny od Twista zákazníci využili již na více než 500 e-shopech včetně Elnino.cz a Siko

Nákup na třetiny bez navýšení je platební metoda, která si začíná získávat popularitu mezi českými zákazníky. Český fintech Twisto byl jedním z prvních, kdo službu v Česku začal nabízet, a to bez registrace a jakýchkoli poplatků. Nově platební metodu od Twista nabízí prodejce koupelen a kuchyní Siko či parfumerie Elnino.cz. Nákupy na třetiny bez navýšení nabídl v minulém roce například e-shop KNIHY DOBROVSKÝ nebo portál GoOut, který po nasazení nové platební metody zaznamenal zvýšení obratu z BNPL o 60 %. Dodnes služby zákazníci využili na více než 500 e-shopech.

„Zákazníci si zkusili možnosti moderních platebních metod díky odloženým platbám. Nyní jsou nejnovějším trendem ve světě nakupování online platby na třetiny. Doposud si nákupy na třetiny od Twista vyzkoušeli zákazníci na téměř 500 e-shopech. Máme radost, že se jejich řady nyní rozrůstají o další obchodníky hned z několika různých segmentů,“ říká Jan Hanzlík, country manager Twista pro Českou republiku. 

Bez navýšení, bez poplatků, bez registrace

Platba na třetiny bez navýšení od Twista umožňuje rozdělit platbu nad 1 500 korun do tří měsíčních splátek přímo v košíku e-shopu. Na rozdíl od konkurence služba není spojena s žádnými dalšími poplatky a zákazník nemusí být u Twista registrován. Nákup na třetiny bez navýšení může zákazník zvolit jako platební metodu přímo v košíku e-shopu. Jediné, co k dokončení objednávky potřebuje, je jméno a e-mailová adresa. V okamžiku objednávky uhradí pouze první třetinu částky, zbývající dvě pak v následujících dvou měsících. Podle společnosti Twisto je přínosem jak pro zákazníky, tak e-shopy.

„Nákup na třetiny bez navýšení například zákazníkům umožňuje bez starostí koupit náhradu za rozbitý domácí spotřebič – typický neočekávaný výdaj, který by jinak mohl mít zásadní dopad na měsíční rozpočet. Díky nové službě zákazník nemusí na nákup zdlouhavě šetřit, což se v době vysoké inflace zvlášť hodí,“ vysvětluje Hanzlík výhody služby. 

Kultura, sport, domácnost i parfémy na třetiny

Z Nákupu na třetiny profitují i e-shopy. Služba jim přináší vyšší průměrné objednávky, nové zákazníky a peníze na účtu do druhého dne. Například prodejce vstupenek GoOut zaznamenal po nasazení metody zvýšení obratu z BNPL o 60 % a navýšení průměrné hodnoty objednávky o 400 %. Platební metodě se ale dobře daří i v dalších oblastech s obvyklými nákupy nad 1 500 Kč.

„Od spuštění Nákupu na třetiny si slibujeme větší dostupnost dražších a kvalitnějších produktů více zákazníkům. Díky společné komunikaci nové platební metody s Twistem rovněž věříme, že přivede na náš e-shop nové zákazníky a přispěje ke zvýšení průměrné hodnoty objednávky,“ uvádí Jan Birčák, CEO Elnino.cz. 

Více o službě Twisto

Twisto představuje chytré řešení pro platby a nakupování a už v roce 2013 jako první v ČR zavedlo odložené platby, známé také pod zkratkou BNPL (buy now pay later, nakupuj teď, plať později). Díky funkci Twisto Pay lze na jedno kliknutí, bez registrace a zdarma platit internetové nákupy, na jejichž úhradu mají zákazníci 30 dní. Registrovaní uživatelé pak mají možnost využít k placení Twisto kartu (vydanou Mastercard) – virtuální nebo fyzickou, zaplatit mobilem díky Apple Pay nebo Google Pay, vyrovnat faktury jejich vyfocením nebo snadno rozdělit společný účet mezi kamarády s funkcí Twisto Split. Splatnost nákupů s Twisto účtem je 45 dní. Twisto také umožňuje nákup na splátky s okamžitým schválením a Nákup na třetiny bez navýšení. V roce 2018 firma úspěšně vstoupila na polský trh. V roce 2021 Twisto koupil australský fintechový lídr Zip.

AI Powered – Applifting pro softwarový vývoj využívá umělou inteligenci. Integruje ji přímo do produktů svých zákazníků

České vývojářské studio Applifting mění svou pozici na trhu softwarového vývoje. Nově bude pro svůj zakázkový vývoj softwaru naplno využívat možností umělé inteligence. Jejich produkty proto ponesou označení „AI powered“. Kromě interního využití bude Applifting umělou inteligenci integrovat přímo do svých produktů, čímž její výhody budou moci využívat zákazníci studia. Umělou inteligenci v softwarovém vývoji považuje Applifting za přirozenou evoluci v oboru, které OpenAI otevřelo cestu. Studio ve využití těchto technologií vidí příležitost, jak usnadnit práci svým vývojářům, a zároveň klientům nabídnout o něco dokonalejší produkt.

„Umělá inteligence přináší změnu společenského paradigmatu a průmyslu. Jako s každou technologií je pak na firmách, aby se s ní naučily pracovat. Výhodu získá ten, kdo se ji nyní v počátcích naučí správně používat a využívat. Proto už nyní naši vývojáři s její pomocí zefektivnili svou práci asi o polovinu. A to je jen začátek,“ komentuje Vratislav Kalenda, spoluzakladatel a CEO Appliftingu. 

Vytvořeno Appliftingem, poháněno AI

Na rostoucí popularitu nástrojů využívajících umělou inteligenci reaguje české vývojářské studio Applifting změnou své pozice na trhu softwarového vývoje. Pro vývoj softwaru plánuje aktivně využívat AI, od které si slibuje zvýšení efektivity jednotlivých vývojářů a týmů, čímž zároveň dosáhne zrychlení procesu vývoje jednotlivých aplikací. Umělou inteligenci přitom nabídne také svým klientům prostřednictvím integrace přímo do jejich produktů. Její využití se Appliftingu osvědčilo na projektu pro kanadský healthtechový gigant Telus, s nímž v loňském roce firma navázala spolupráci v rekordní hodnotě, kterému pomáhá s integrací AI do jeho stávajících řešení. Vedle Telusu integroval Applifting umělou inteligenci do produktů společností Superface, Boost.space nebo Alcohouse.

„Dnes máme v Appliftingu k dispozici ohromné technologické know-how. Chceme se proto nyní co nejvíce soustředit na využívání umělé inteligence, která nám pomůže dodávat ještě o několik úrovní dokonalejší produkt. Nadále budeme dělat to, co děláme, jen rychleji a ještě efektivněji,“ přibližuje Kalenda.

Produkty Appliftingu, které využívají API společnosti OpenAI a její aplikaci ChatGPT, nově ponesou označení „AI powered“. Vývojářům Appliftingu již nyní používání ChatGPT zvýšilo efektivitu práce asi o padesát procent, čímž šetří tisíce hodin pracovního času. Mimoto integrace AI do produktů českého studia umožňuje vytváření zajímavých výstupů s výrazně vyšší přidanou hodnotou pro uživatele.

„Vývoj softwaru není jediné odvětví, kde v současnosti vidíme umělou inteligenci zářit. Já sám ji využívám pro brainstorming, přípravu na meetingy nebo jako druhý mozek, když si s něčím nevím rady ohledně byznysu. Příchod umělé inteligence tak, jak ji vidíme v ChatGPT, promění nejedno odvětví,“ uzavírá Kalenda.

Změnu konceptu doprovodí nová podstránka na webu Appliftingu věnovaná umělé inteligenci. Zároveň již nyní Applifting poskytuje poradenství v AI, v rámci kterého školí jiné společnosti ve využívání možností umělé inteligence naplno. Stejně jako mateřský Applifting se integracemi ChatGPT a OpenAI bude zabývat rovněž tribe DX Heroes, který se specializuje na zlepšování vývojářské zkušenosti ve firmách, a také tribe Applifting Enterprise, orientovaný na projekty korporátních klientů a fintech scaleupy.

Více o Appliftingu

Applifting je české vývojářské studio, které vytváří software a aplikace na míru pro přední tuzemské i zahraniční společnosti. Applifting stojí na unikátním principu naprosté otevřenosti. Každý applifter může ovlivňovat směřování firmy i výběr projektů. Všichni navzájem znají výši svých platů a vědí, co musí udělat pro to, aby se profesně i finančně posunuli. Také proto patří mezi tzv. tyrkysové firmy, pro něž je na prvním místě spokojenost zaměstnanců a klientů, zisk je pouze nástrojem pro dosahování vyšších cílů. Mezi hlavní klienty studia patří Jablotron, mateřská společnost České spořitelny Erste Group, kanadský gigant Telus a Heureka. Applifting vznikl v roce 2014 jako garážový projekt Filipa Kirschnera a Vratislava Kalendy a od té doby se rozrostl na 170 pracovníků v celé skupině.

Mio MiVue C545: moderní verze spolehlivé 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem

Mio, přední světový dodavatel bezpečnostních kamer do vozů a cyklonavigací, uvedl novou verzi velmi oblíbeného modelu, nyní s názvem MiVue C545. Jde o nástupce původní, velmi prodávané autokamery C540, která ve své třídě vynikala kvalitními snímky, cenovou dostupností a přitom bez GPS funkcí, které řada řidičů nepotřebovala. Nový model má navíc 60snímkové natáčení, HDR režim pro ještě lepší noční záběry a tolik populární parkovací režim i v pasivním módu, tedy bez přídavného napájení.

Autokamera MiVue C545 HDR je velmi vhodným bezpečnostním řešením např. pro flotilové parky, taxislužby, ale i řidiče, kterým vyhovuje nenápadný design a malá velikost, absence integrovaného GPS modulu a vyžadují spolehlivé kvalitní natáčení situací na silnici a automatické ukládání nehod do nepřemazatelné paměti. K úplnosti pak patří pasivní i aktivní parkovací režim, tedy aktivace natáčení před/po případné nehodě na parkovišti nebo poškrábání vozidla. Kameru je možné rozšířit i o ochranu vzadu, tedy autokameru MiVue A50. 

Výjimečný obraz i za špatných světelných podmínek (60 fps, HDR)

Díky vysoce kvalitnímu snímači vytváří přední autokamera MiVue C545 záznamy se skvělým kontrastem, s jasnými a bohatými barvami, dokonce i za špatných světelných podmínek. Vysoká kvalita videa je nezbytná, ať chcete záznam použít jako vzpomínku, nebo jako důkaz k průběhu jakékoliv události na silnici.

MiVue C545 poskytuje záznam v plnohodnotném rozlišení Full HD 1080p při 60 snímcích za sekundu, případně 30 fps, případně pro noční natáčení Full HD 30 fps s HDR.

Samozřejmostí je možnost dopojení zadní kamery A50 (Sony STARVIS) a vysoce kvalitní senzor se světelností  F1.8 a reálný široký úhel natáčení 140°.

Vyniká také decentním designem, který nemá žádné výrazné prvky a ničím tak za čelním sklem nepřitahuje pozornost. 

HDR režim natáčení

Vysoký dynamický rozsah odráží schopnost zobrazovat širší rozsah jasu od nejtmavších až po nejjasnější odstíny. Díky HDR (jeden z režimů autokamery Mio MiVue C545) zůstávají videa pořízená za špatných světelných podmínek ostrá a plná detailu. 

Pasivní i aktivní parkovací režim: nahrává i bez přítomnosti řidiče

Při 48hodinovém pohotovostním režimu s bateriovým napájením bude automaticky spuštěn záznam (v závislosti na počtu aktivací a stavu baterie), když budou detekovány vibrace. Díky vestavěné baterii můžete využít pasivní parkovací režim i bez nabíjení. V případě aktivního parkovacího režimu se automaticky aktivuje natáčení při detekci pohybu a/nebo nárazu a nahraje video před autem, v případě připojené zadní kamery (A30, A50) také z výhledu zadního skla. S touto funkcí tak sbíráte důkazy, i když nejste ve voze. Aktivní režim vyžaduje trvalé napájení, např. MiVue SmartBox III (bit.ly/YT-SM3), který lze dokoupit samostatně.

WEB

https://www.mio.com/cs_cz/products/dash-cameras/car-cameras/mivue-c545-eu

Více informací naleznete prosím na www.MIO.com/CZ/ a také na těchto kontaktech:

O společnosti Mio

Společnost Mio Technology vyvíjí a prodává produkty, které svým uživatelům umožňují využít poslední novinky v mobilních službách. Společnost byla založena v květnu 2002 a nyní působí na Tchaj-wanu, v Číně, Evropě, Severní Americe, Austrálii, Japonsku a Jižní Koreji. Mio Technology celosvětově prodává ve více než 60 zemích.

Mio Technology je leaderem na trhu autokamer a GPS navigací v regionu střední a východní Evropy. Vyvíjí produkty na základě každodenních potřeb svých klientů. Jde o bezpečnostní kamery do aut, motokamery, navigace do aut a cyklonavigace a další produkty. Více na www.mio.com/CZ .

Ochota firem vyplácet finanční odměny klesá, stravování stále vede

Zaměstnanci ve firmách nejčastěji dostávají stravovací benefity a finanční odměny. Bonusy ale firmy nabízejí čím dál méně. Na předních příčkách se také drží benefity pro volný čas. Vyplývá to z průzkumu, který pro společnost Sodexo Benefity zpracovala agentura Ipsos. Ta se dotazovala zaměstnanců na jejich postoj k benefitům.

„Benefitní žebříček je poměrně stabilní, ale samozřejmě reaguje na situaci na trhu. Letos jsme zaznamenali propad finančních odměn, jako je například třináctý plat nebo bonusy. Ty dostává o 7 % lidí méně než v loňském roce. I když celkově na benefitech firmy rozhodně nešetří, tuto kategorii začaly omezovat. Pravděpodobně tak hledají úspory v náročném ekonomickém čase,“ komentuje výsledky průzkumu Tereza Knířová ze společnosti Sodexo Benefity.

  TOP 10 benefitů %
1 Benefity pro volný čas (karta, poukázka, Cafeteria) 31
2 Závodní stravování (kantýna, závodní jídelna) 31
3 Občerstvení/nápoje na pracovišti (např. čaj, káva) 30
4 Stravenky (papírové nebo elektronické) 28
5 13. nebo 14. plat, bonusy, prémie 26
6 Příspěvky na finanční produkty (životní pojištění, hypotéku, penzijní spoření) 26
7 Stravenkový paušál 25
8 Pružná pracovní doba 24
9 Dovolená nad rámec zákona (dovolená navíc, neomezená dovolená) 24
10 Dary k životním i pracovním jubileím 22

 

S celkovou nabídkou benefitů je spokojeno jen 44 % zaměstnanců: „Nejčastěji lidé mezi benefity postrádají finanční odměny a prémie, příspěvek na dovolenou, dorovnání platu v nemoci a sick day. Poslední dva jmenované benefity se do popředí toho, co zaměstnancům chybí, dostaly během covidu a vypadá to, že tam zatím zůstanou,“ říká Tereza Knířová.

Vůbec nejrozšířenějším a také nejoblíbenějším benefitem je už mnoho let příspěvek na stravování v různých formách. Zaměstnavatel nějakou formou přispívá na stravování 84 % zaměstnancům. „Zhruba 30 % pracovníků má k dispozici závodní stravování, dalších 28 % stravenky v papírové či elektronické podobě a dalším 25 % vyplácí zaměstnavatel stravovací paušál,“ konstatuje Tereza Knířová a dodává, že přibývá firem, které od papírových stravenek přecházejí ke stravenkovým kartám: „Stravenkové karty meziročně vzrostly o 4 %.“

Letos navíc výrazně přibylo lidí, kteří mají na pracovišti k dispozici občerstvení. Z loňských 24 se jejich podíl zvýšil na 30 %.

Podobně jako roste počet lidí, kteří mají k dispozici elektronickou stravenkovou kartu, přibývá i těch, kterým zaměstnavatel poskytuje benefity pro volný čas.  „Tento typ benefitů je pro lidi velmi důležitý, protože je podporuje v odpočinku a psychické pohodě. Mohou si za ně užít sport, wellness, cestování, kulturu nebo jazykový kurz. Za posledních pár let využívání těchto benefitů narůstá, protože si firmy velmi dobře uvědomují, že odpočatí zaměstnanci jsou v práci efektivnější,“ dodává Tereza Knířová.

Zajímavé je, že ne všichni zaměstnanci nabízené benefity využívají. Vysoký nepoměr je například u závodního stravování, které má k dispozici přes 30 % zaměstnanců, ale v uplynulém roce ho využilo jen 20 %. Téměř stoprocentní využití má 13. případně 14. plat, ale třeba příspěvek na penzijní či životní pojištění téměř 6 % z těch, kterým ho firma nabízí, nečerpá.  „Vysoce populární je také pružná pracovní doba, tu využívá téměř každý, kdo ji má k dispozici, a home office,“ doplňuje Tereza Knířová.

Pozn.: Průzkum byl realizován v dubnu 2023 a zúčastnilo se ho 300 zaměstnanců.

Více informací na www.sodexo.cz

O společnosti Sodexo Benefity

Sodexo je největším poskytovatelem zaměstnaneckých benefitů na českém trhu. Od roku 1992 v České republice nabízí firmám i institucím služby v oblastech zaměstnaneckých benefitů, motivačních programů a řešení pro veřejnou správu, ať už prostřednictvím elektronických karet a poukázek na stravování a volný čas, dárkových poukázek nebo systému na správu benefitů Cafeteria. Benefity Sodexo využívá 700 000 zaměstnanců a v největší benefitní síti je zapojeno více než 70 000 partnerů, u kterých je možné benefity uplatnit.

Atlassian končí s podporou Jira Server, řešením je přechod do cloudu

Společnost Atlassian, která nabízí podnikové systémy Jira, mění obchodní podmínky. Od února roku 2024 definitivně ukončuje podporu systému Atlassian Jira Server a firmy, které tento produkt provozují jako klíčový nástroj a potřebují tedy mít vždy zajištěnou nejvyšší bezpečnost s posledními aktualizacemi, se musí poměrně rychle rozhodnout. Buď si výrazně připlatí za přechod na nový produkt určený do datových center velkých podniků, anebo budou služby a data migrovat do Atlassian cloudu.

Atlassian Jira je stejně jako třeba SAP či různé CRM systémy nedílnou součástí informační páteřní sítě ve stovkách českých středních i velkých firem, přičemž v drtivé většině případů tyto subjekty využívají řešení Jira Server. Znamená to, že mají software nainstalovaný na svých vlastních serverech a o bezproblémový chod Jiry se stará interní IT oddělení. Jenomže právě tomuto řešení Atlassian od února příštího roku ukončuje podporu a místo něj nabízí produkt Atlassian Jira Data Center. Podle Jiřího Vovsa ze společnosti Onlio APS, která je jedním z platinových Atlassian partnerů v České republice, je důvodů ukončení podpory několik. „Udržet stále vysokou kvalitu takto komplexního nástroje není bohužel za současných podmínek dost dobře možné. Společnost Atlassian chce také držet krok s cloudovým trendem a zároveň chce mít druhý produkt pro Enterprise segment s vlastními datovými centry,“ říká a dodává, že enterprise řešení má ale ekonomický smysl pouze pro opravdu velké firmy, typicky banky či nadnárodní korporace, které mají tisíce uživatelů. V závislosti na konfiguraci je totiž Jira Data Center až několikanásobně dražší než původní licence Jira Server. Navíc se u Jira Data Center jedná o typ licence předplatného, tedy musí být placena každý rok.

Pro ostatní firmy by tak mohl být cestou přechod do cloudu, který má oproti on premise variantě velké množství výhod. A i když se stále ještě velké procento tuzemských společností obává svěřit svá klíčová data do cloudu, pravdou je, že takové řešení je například z pohledu kyberbezpečnosti obvykle daleko lepší. Málokterá firma má totiž finance a kompetence na to, aby si vlastními silami dokázala vytvořit tak kvalitní zabezpečení serverů a měla k tomu ještě silné personální zázemí. „Přechodu do Atlassian Cloudu se firmy bát nemusí. Společnost samozřejmě dbá na GDPR, servery má umístěné v EU, a navíc disponuje mnoha mezinárodními bezpečnostními certifikacemi a je také členem Cloud security Alliance,“ pokračuje.

Migrace do Jira Cloud má nesporné výhody

Dalšími obavami, které mnohé firmy brzdí v přechodu na Jira Cloud jsou čas a náklady. Jenomže pro menší firmy s maximálně stovkami uživatelů je cloudová varianta jednoznačně výhodnější, a to nejen vzhledem k vlastní ceně služby, ale právě i v odpadajících investicích do hardwarové infrastruktury a samozřejmě i v oblasti provozních nákladů. Zároveň je standardní migrace do cloudu velmi rychlá, zabere zhruba týden, takže se není třeba bát měsíce trvajících migrací, které většinou brzdí chod firmy. Odpovědní manažeři by se ale měli ještě předtím důkladně rozmyslet, co všechno vlastně chtějí do cloudu migrovat. Zejména u malých firem určitě stojí za úvahu nejjednodušší varianta, kdy k přechodu dojde přirozeně a plynule, což znamená, že v Jira Server dokončí aktuální projekty a nové již budou začínat v Jira Cloud bez migrace historických dat. „V případě, že je třeba migrovat i data, můžeme využít při přechodu do Cloudu náš ověřený standardní balíček služeb, který pokrývá kompletní proces migrace a minimalizuje rizika, a to i když migraci nemůžeme chápat jako překlopení Server verze systému 1:1 do cloudu,“ říká dále Jiří Voves a doplňuje, že může nastat i situace, kdy některé addony (přídavné moduly) nemusejí v cloudu existovat. Podle něj to však neznamená, že by cloudová varianta byla horší než Jira Server. Uživatelé v takovém případě o funkcionalitu nepřijdou, jen ji získají jiným způsobem, což má však podle něj často výhodu. „Firmy mohou revidovat leckteré zkostnatělé interní procesy, jejichž obsluha je doposud stála velké množství času i peněz a mohou tak začít pracovat efektivněji s podporou automatizace. A to je právě jedna z těch ne tak viditelných výhod cloudu. Díky migraci na Jira Cloud mohou firmy nasadit automatizaci procesů v takové míře, jakou starý systém Jira Server neumožňuje.“ uzavírá Jiří Voves.

Foto zdroj: Onlio

Více informací na: www.onlioaps.com 

Onlio APS a.s.

Onlio APS a.s. je ryze českou firmou patřící mezi 10 největších Atlassian partnerů v Evropě (Platinum Solution Partner Enterprise). Specializuje se na služby a softwarové produkty zaměřené na systémovou podporu digitalizace firemních procesů. Onlio APS je součástí skupiny Onlio, která také disponuje nejvyšší certifikací v celosvětové síti partnerů Pipedrive CRM (Elite),  a dále je výrobcem produktu eDoCat DMS postaveném na platformě Alfresco CE. eDoCat DMS je jedním z řešení s nejlepším poměrem cena/výkon na současném trhu nástrojů pro správu elektronických dokumentů a řízení jejich oběhu pomocí workflow, což dokládají mnohá prestižní ocenění, např. IT produkt roku anebo opakované úspěchy v soutěži CIO Business world Případová studie roku.

František Zeman: Umělá inteligence může lidem pomáhat, ale má i své etické limity

Umělá inteligence (Artificial Intelligence) je fenomén, který již několik let rezonuje zejména mezi odbornou veřejností a nyní také v byznysové sféře. Avšak aplikace ChatGPT, do které investovala obrovské prostředky společnost Microsoft, přenesla celou problematiku i mezi širokou veřejnost a debata o schopnostech, využití a etických limitech AI se stala věcí celospolečenskou. „Osobně si ale myslím, že jde částečně o nafouknutou bublinu, na druhou stranu jsou oblasti, v níž mohou algoritmy AI lidem výrazně zjednodušit pracovní procesy a přesměrovat je ke kreativnějším činnostem,“ říká František Zeman, ředitel české technologické společnosti Algotech.

Průmyslová revoluce i další technologické milníky daly společnosti možnost růstu. Proč si myslíte, že je zrovna fenomén umělé inteligence jen nafouknutou bublinou?

Je pravdou, že třeba vynález parního stroje, přechod k velkosériové výrobě i první automatizace a příchod výpočetní techniky společnost posunuly a otevřely jí nové obzory, avšak když se podívám na to, čemu se říká umělá inteligence, vidím za tím jen algoritmy, které umí velmi efektivně pracovat s databázemi a daty. A také vidím módní trend a téma, které je mediálně velmi vděčné. To, co se kolem umělé inteligence děje, mi připomíná haló, které se odehrávalo v 60. a 70. letech 20. století ohledně vesmírného programu. Vše bylo najednou kosmické, mnoho firem investovalo nemalé peníze do projektů i technologií, tématu vesmíru se podřizoval i design a kultura jako celek. Ale na Měsíci byl člověk naposledy v roce 1972. AI bude patřit do našich životů a v mnoha oblastech změní naše návyky. Jediné, co mi vadí je ten povyk okolo.

Nicméně určitě platí, že když tento fenomén redukuji čistě na technologii a odstraním z něj onu trendy vrstvu, máme k dispozici nástroj, který bude mít mezi lidmi své místo.

Například kde?

Představte si třeba autora textů, ať už jde o muzikanta, copywritera nebo novináře. Jemu může taková aplikace vygenerovat text, vytvořený na základě jeho požadavků. A on pak jen surový text upraví tak, jak potřebuje. Znamená to, že algoritmus, jako je například ChatGPT, může zpracovávat podklady pro další práci. Vědcům i novinářům může připravovat rešerše, i když na druhou stranu, vzhledem k tomu, že algoritmus je stále závislý jen na datech, která do něj člověk vloží, je třeba brát takové výstupy s rezervou, aby se zadavatel nestal obětí konfirmačního zkreslení. Nebo mě napadá další možné využití v oblastech, kde zatím docházelo k rutinním činnostem nebo ruční práci s daty, typicky přepisování, vkládání či filtrování určitých informací. To také může dělat AI. Ale neznamená to, že by lidé, kteří toto všechno dříve vykonávali, přišli o práci. Spíše budou mít prostor pro jinou, smysluplnější a kreativnější činnost.

Napadá mě ještě jedna oblast, kde může AI být člověku k užitku. Mám na mysli péči o zákazníky, zejména při řešení potíží, poruch a podobně.

Ano, je to tak. I zde může a vlastně se tak už často i děje, umělá inteligence pomoci. Vždyť na kolika internetových stránkách je k dispozici chatbot, který s námi začne komunikovat, představí se a člověk s ním může probrat své potřeby. Takový chatbot pak, když zjistí, že dotaz není schopen vyřešit sám, uživatele přesměruje k operátorovi, který s ním jeho požadavek dořeší. A to je právě ono nahrazení rutinních činností, o kterých jsem hovořil před chvílí. Stejně tak fungují voiceboty a řekl bych, že na mnoha zákaznických telefonních linkách se již upouští od výběru pomocí číselného rozcestníku. Nicméně bych si asi už dal pozor na hlasovou autentifikaci, protože algoritmus bude brzy schopen velmi dobře imitovat konkrétní hlas. V ten moment se hlasové zabezpečení, které se ještě nedávno přirovnávalo svou unikátností k otiskům prstů, stává velmi snadno prolomitelné a zneužitelné. Ale takový je vývoj. Mnoho věcí, které se zdály být ideální, se překoná a skončí v zapomnění.

Když hovoříme o zákaznické péči, jak moc ji tedy může AI zefektivnit?

Já se v tomto oboru pohybuji od roku 1996 a byl jsem u budování prvních call center v Česku. Právě proto si myslím, že je třeba se na problematiku dívat trochu jinak. Jednou věcí je efektivita centra, ale tou druhou je user experience. A tyto dvě věci nemohou zůstat rozdělené. Když si vzpomenu na přístup k zákaznické péči, tak ten za těch 25 let prošel snad všemi směry. Nejprve se nehledělo na náklady, protože každý chtěl mít call centrum. V další fázi se uvažování dostalo do bodu přesného opaku, tedy že náklady musejí být co nejnižší a operátoři byli nuceni dodržovat stanovené časy na komunikaci se zákazníkem. Museli být rychlí, jenže v té rychlosti se ztrácela vřelost a snaha o opravdovou pomoc s problémem. Pak se šlo zase cestou, kdy operátoři neustále nabízeli volajícím i jiné produkty a nyní v call centrech začíná rezonovat to, že komunikaci je třeba opravdu zefektivnit, ale zároveň musí zůstat ten rozměr skvělé zákaznické zkušenosti. I proto se mimo jiné upouští od číselných rozcestníků a na linky se nasazují pro ten prvotní kontakt voiceboti. Zákazník s ním hovoří jako s člověkem a algoritmus na základě analýzy klíčových slov buď problém zvládne vyřešit, nebo volajícího předá operátorovi, který ihned ví, kdo volá, jaké má produkty či služby a jaký je jeho problém. AI tedy může pomáhat zákazníkům, aby se cítili komfortně a věděli, že je o ně dobře postaráno, když se vyskytnou potíže.

Zejména laická veřejnost hovoří o AI s nadšením, ale vidíte třeba vy konkrétně nějaká úskalí této technologie?

Určitě je tam etický rozměr, který zatím není nijak uchopený a já si myslím, že není v současnosti ani právně uchopitelný. Například v IKEM nyní probíhá výzkum, kdy vědci algoritmu dodali ohromné množství CT snímků a AI má zkoušet je diagnostikovat. Mě k tomu ihned napadá otázka, co když stroj udělá chybu a pacient třeba zemře. Kdo za ni bude zodpovědný? Stejné je to v oblasti autonomních vozidel. V momentě, kdy bude mít takové vozidlo nehodu, tak není nikdo, kdo by nesl za událost odpovědnost. To je problém, zejména v případě, že se srazí s vozidlem, které řídí člověk a dojde ke zranění či úmrtí. Předpokládám, že výrobci softwaru, ani hardwaru se k takové odpovědnosti nikdy neupíšou. Abych to uvedl na nějakém reálném příkladu, představte si třeba situaci, kdy jede autonomní vozidlo po silnici, do které najednou vejde žena s kočárkem a vedle si na chodníku hrají čtyři děti. Do čeho auto vrazí, když zanalyzuje, že už situaci nezvládne vyřešit jinak? AI se bude muset v okamžiku rozhodnout, a protože přemýšlí stále jen binárně, tak si vybere menší zlo, tedy zřejmě matku s kočárkem. Kdežto člověk by pravděpodobně dokázal najít řešení i v takové situaci. A pokud ne, bude člověk za svůj čin zodpovědný, kdežto autonomní vozidlo ne a pasažér uvnitř pravděpodobně také ne, protože do řízení nijak nezasahoval.

Myslíte si, že by bylo lepší, kdyby se AI dokázala rozhodovat stejně jako člověk?

V současnosti je to tak, že žádný z těchto nástrojů se sám nedokáže rozhodnout k akci, protože nemá touhu a vůli. Člověk má touhu něčeho dosáhnout a stroj vlastně jen reaguje na tyto naše touhy. Zatím to dělá dobře, učí se s každým dotazem a věřím tomu, že část našich tužeb bude schopen na základě dat, která má k dispozici, algoritmicky vyplnit. Nicméně v momentě, kdy se dostaneme technologicky do stavu, že bude chtít stroj sám něco měnit, tak bude mít lidstvo trochu problém. Protože stejně jako člověk bude mít i tento sám sebe si uvědomující stroj okamžitě touhu po moci, kterou pak už nebude mít problém zhmotnit. Takže možná budu rád, pokud se tak daleko náš rozvoj AI nedostane.

Fotografie zdroj: Algotech, AdobeStock/Algotech

Více informací na www.algotech.cz

Algotech, a. s.

Česká společnost Algotech se už 25 let řadí mezi průkopníky nových technologií. Svými výsledky patří v Česku mezi přední firmy oboru ICT. Nabídka služeb Algotechu je postavena na několika základních pilířích. Tím prvním jsou cloudové služby. Ve svém vlastním datovém centru nedaleko Prahy spravuje Algotech petabyty zákaznických dat a tisíce serverů. Díky tomu společnost garantuje uložení i pohyb dat výlučně na území Česka. Dalším pilířem Algotechu jsou řešení pro call centra. Krom toho se Algotech zabývá systémy pro řízení vztahů se zákazníky (CRM) a podnikovými informačními systémy (ERP). Algotech nabízí svým klientům také vývoj softwarů na zakázku. Celou nabídku služeb a produktů podporuje unikátní pracoviště ServiceDesku, které je dostupné v českém i anglickém jazyce 24/7. V rámci oboru IT i mimo něj odbornost společnosti pokrývá témata kyberbezpečnosti, digitalizace a ochrany osobních údajů včetně GDPR. Mezi klienty Algotechu patří například Komerční banka, Škoda Auto, Český rozhlas, Toyoda Gosei, Moneta Money Bank, Raiffeisen Bank a další. Služby jsou však vhodné i pro menší a středně velké firmy.

Všechny exekuce zrušeny, nejvyšší soud dal za pravdu Ulož.to

Všechny exekuce, o které zažádala DILIA ve sporu s cloudovým úložištěm Ulož.to, byly dne 18. 5. 2023 zrušeny Městským soudem v Praze na základě rozhodnutí Nejvyššího soudu ze dne 28. 2. 2023.

Nejvyšší soud jasně rozhodl, že všechny exekuce byly neoprávněné a že cloudová služba Ulož.to vždy rozhodnutí soudu respektovala a nikdy ho neobcházela.

Tvrzení o „obcházení rozhodnutí soudu“ doposud používala jak protistrana, tak někteří novináři.

„Agentura DILIA uváděla záměrně veřejnost v omyl prostřednictvím nepravdivých vyjádření právníka Rudolfa Lešky, pomáhali jí i někteří novináři, kteří psali titulky o nerespektování soudního verdiktu,“ říká Jan Karabina, jednatel společnosti Cloud Platforms a.s., která provozuje cloudové úložiště Ulož.to Disk.

DILIA se již delší dobu snažila ve sporu s Ulož.to zneužívat výjimečné nástroje, jako je institut předběžného opatření či exekuce. Soudy nakonec vždy takové kroky zruší a označí za neoprávněné.

„Jedná se o určitý typ šikany ze strany agentury DILIA, která ví, že soudní proces potrvá velmi dlouho a tento čas lze využít k očerňování Ulož.to. Bohužel některá média na tuto hru přistoupila a dala přednost opakování tvrzení protistrany a atraktivně znějícím titulkům, před kvalitní novinářskou prací, ověřováním informací a snahou pochopit složitější problematiku,“ vysvětluje Jan Karabina.

Tentokrát to trvalo tři roky, než neoprávněné exekuce prošly soudním systémem až k Nejvyššímu soudu. Ten jasně řekl, že exekuce jsou nezákonné a Městský soud následně celý případ ukončil a exekuce zastavil.

„Zda bude agentura DILIA pokračovat v tomto způsobu šikany i nadále, to samozřejmě nevíme. Věříme, že rozsudek Nejvyššího soudu tomuto nelegálnímu jednání ze strany DILIA snad konečně zabrání,“ dodává Karabina.

O Ulož.to Disk:

Ulož.to Disk je služba datového úložiště, která vznikla rozdělením cloudové služby Ulož.to na streamovací službu Ulož.to Live a cloudové úložiště Ulož.to Disk. Ulož.to Disk využívá cloud computing a umožňuje uživatelům úschovu a sdílení dat, podobně jako Google Drive či Dropbox. Provozovatelem služby Ulož.to Disk je společnost Cloud Platforms a.s.

Exit mobile version