Polovina počítačů v Česku se může stát bezpečnostním rizikem. Podpora Windows 10 brzy skončí, na řešení je nejvyšší čas

Praha, 4. března 2025 – Přichází změna, která se dotkne většiny počítačů v České republice. Jen do 14. října mají jednotlivci i firmy čas připravit se na konec podpory Windows 10 – operačního systému, který u nás běží na 51 % počítačů. Používání nepodporovaného operačního systému po tomto datu by jednotlivcům i firmám přineslo řadu rizik. Řešení v podobě bezplatné aktualizace na Windows 11 je ale možné využít jen u těch zařízení, která splňují minimální hardwarové požadavky. Většinu starších počítačů tak bude nutné vyměnit za nové. Podle odhadů může jít o stovky tisíc firemních počítačů.

Životní cyklus operačního systému Windows 10 se blíží ke svému konci. Nové funkce systém naposledy obdržel před více než dvěma roky v aktualizaci na současnou verzi Windows 10 22H2, aktuálně již dostává pouze pravidelné bezpečnostní záplaty. I to však brzy skončí. Už 14. října letošního roku totiž dojde k definitnímu ukončení podpory Windows 10. Všechny počítače, na kterých systém poběží i po tomto datu, se tak stanou zranitelné vůči novým typům kybernetických útoků, malwaru a dalším bezpečnostním hrozbám.

Navzdory blížícímu se konci podpory však „desítky“ na počítačích v České republice stále převažují a jejich podíl klesá jen pomalu. Operační systém Windows 10 u nás aktuálně využívá asi polovina (51 %)[1] počítačů. Operační systém Windows 11 oproti tomu v lednu běžel na 32 % počítačů. Ačkoliv tak svůj podíl meziročně navýšil o polovinu, stále má daleko k tomu, aby Windows 10 nahradil.

Podíl počítačů s Windows 10 sice dlouhodobě klesá, ale stále jde o nejrozšířenější operační systém v České republice. Pro stovky tisíc lidí i firem tedy letošní říjen znamená přelom, po kterém by neměli v používání Windows 10 pokračovat, jinak jim hrozí bezpečnostní problémy a finanční náklady na jejich řešení,“ vysvětluje Lucie Adámková, produktová manažerka IT distributora eD system.

Hrozí i potíže s aplikacemi

Obzvlášť velké komplikace může používání Windows 10 po konci podpory přinést tuzemským firmám. Kromě toho, že provozování počítačů s nepodporovaným operačním systémem výrazně zvýší risk potenciálního narušení soukromí a ztráty citlivých firemních dat, se zároveň budou muset vypořádat i s komplikovanou otázkou funkčnosti aplikací a služeb, které jsou klíčové pro jejich každodenní chod.

Společnost Microsoft například oznámila, že stejně jako u starších operačních systémů nebude ani v případě počítačů s Windows 10 po 14. říjnu poskytovat telefonickou, chatovou ani e-mailovou podporu aplikací kancelářského balíku Microsoft 365. Programy jako Word, Excel, Powerpoint, Outlook či Teams sice bude dál možné na zařízeních s Windows 10 používat, ale mohou se u nich vyskytnout problémy s výkonem a spolehlivostí. Stejně tak se u nich uživatelé nepodporovaných operačních systémů nemusí dočkat nových funkcí.[2]

S bezplatným upgradem nemůže počítat každý

Operační systém Windows 10 lze na počítačích, které splňují minimální hardwarové požadavky[3], bezplatně aktualizovat na Windows 11. Právě v minimálních požadavcích ale často leží kámen úrazu. Zejména pak u zařízení, která už stávající „desítky“ získaly upgradem z jedné z předešlých verzí Windows.

Microsoft se s příchodem Windows 11 více zaměřil na bezpečnost systému a jednou z podmínek pro přechod na Windows 11 je proto přítomnost kryptoprocesoru Trusted Platform Module (TPM) ve verzi 2.0. Ten zodpovídá za generování a správu šifrovacích kódů, ochranu hesel a citlivých údajů a ověření celkové integrity systému. Díky tomu významně přispívá k zabezpečení a ochraně dat na počítači. Najdeme ho však pouze u části počítačů s Windows 10.

Zdaleka ne všechna zařízení s Windows 10 tento čip mají. Ve starých počítačích zpravidla chybí a nelze jej ani dodatečně instalovat. Kdo má takové zařízení a bude chtít udržet svá data v bezpečí i po 14. říjnu, bude si muset pořídit nový počítač,“ upozorňuje Lucie Adámková.

Čekání se nemusí vyplatit

Konec podpory Windows 10 se dotkne všech uživatelů počítačů s tímto systémem – jak jednotlivců, tak i firem, kde se může týkat desítek nebo dokonce i stovek zařízení. Čas se přitom neúprosně krátí. Obměna hardwaru ve firmách totiž bývá během na dlouhou trať a do 14. října už zbývá jen několik měsíců.

„Pokud doma nebo ve firmě používáte Windows 10, konec jejich podpory si nevyhnutelně vyžádá vaši pozornost. Je proto dobré se zorientovat co nejdříve, ušetříte si tak starosti a nejspíš i část nákladů. Konec podpory Windows 10 je totiž globální událost, která se dotkne stovek milionů zařízení. Nikdo zatím nedokáže říct, jak výrobci zvládnou výrazně zvýšenou poptávku pokrývat,“ uzavírá Lucie Adámková.

eD system a.s. patří mezi největší distributory IT a výpočetní techniky v České republice. Společnost se nyní výrazně uplatňuje v celém regionu Česko – Slovensko – Polsko a úspěšně expanduje do dalších zemí EU. Na nejvyšší partnerské úrovni působí coby oficiální distributor značek HP, Samsung, Acer, Canon, Microsoft a dalších. Na sortiment a služby eD system spoléhají přední české e-shopy i tradiční prodejci IT a elektra. Portfolio nabízených produktů zahrnuje úplný sortiment IT trhu, tedy více než 500 značek nejvýznamnějších světových výrobců a přes 135 000 produktů, a umožňuje odběratelům nakoupit vše potřebné „pod jednou střechou“. Do její otevřené sítě eD Profi patří více než 200 kamenných prodejen s IT technikou ve všech regionech České republiky. Společnost eD system a.s. je součástí technologické skupiny eD group.

  1. V lednu 2025 jakoukoli verzi Windows používalo 84,7 % počítačů v ČR, z tohoto podílu 60,5 % používalo Windows 10. Celkově tedy 51,2 % všech počítačů v ČR používalo Windows 10. Zdroj Statcounter (zde a zde)
  2. What Windows end of support means for Office and Microsoft 365 – Microsoft Support
  3. Windows 11 System Requirements – Microsoft Support

 

Revolut spojuje síly s Wizz Air a nabízí platby jedním kliknutím a skvělé odměny

  • Wizz Air zavádí službu Revolut Pay, která zákazníkům Revolutu po celém světě nabízí při online nákupu letenek možnost platby jedním kliknutím.
  • Zákazníci společnosti Wizz Air mohou při registraci do Revolutu získat až 25 £ a 10x více RevPoints za každý nákup u Wizz Air, a to až do 4. dubna 2025.
  • Revolut oznámil, že v roce 2024 zaplatilo pomocí služby Revolut Pay přes 1 milion zákazníků po celém světě, a že za poslední rok přijalo platby více než 25 000 prodejců.

PRAHA, 4. března 2025 — Revolut, globální fintech s více než 50 miliony zákazníků po celém světě a stovkami tisíc zákazníků business, dnes oznámil nové platební partnerství se společností Wizz Air, ekologicky nejudržitelnější leteckou společností v regionu EMEA, které přináší bezpečné platby jedním kliknutím více než 60 milionům zákazníků, nejprve v aplikaci a v květnu i na webových stránkách.

Díky službě Revolut Pay má přes 900 tisíc zákazníků Revolutu v Česku přístup k rezervaci letů s Wizz Air, aniž by museli zadávat své platební údaje. Jedním kliknutím v Revolut Pay při placení v aplikaci Wizz Air si zákazníci mohou během několika sekund zakoupit letenku a schválit platbu bezpečně prostřednictvím své aplikace Revolut, chráněnou přístupovým kódem nebo biometrickou identifikací.

V rámci tohoto partnerství budou moci všichni noví zákazníci Revolutu po registraci a první platbě s Revolutem ve výši 5 £/€ získat zpět až 25 £/€[1]. Zákazníci Revolut Pay mohou také sbírat RevPoints, což je věrnostní program společnosti Revolut, a uplatnit je na nákupy v rámci Revolut Pay nebo na lety od Wizz Air[2]. Od nynějška až do 4. dubna 2025 mohou zákazníci, kteří zaplatí za lety Wizz Air pomocí Revolut Pay, získat za své nákupy až 10x více RevPoints (platí podmínky a ujednání). V loňském roce společnost Wizz Air rozšířila své možnosti plateb na palubě letadel o přijímání plateb kartami Revolut.

S Revolut Business v roce 2024 provedlo platby již více než 1 milion globálních zákazníků, a více než 25 000 prodejců, přijalo platby pomocí Revolut Pay. Stalo se tak po spuštění Revolut Terminal, který poskytuje možnost platit s integrovanou službou Revolut Pay.

Společnost Wizz Air byla založena v roce 2003 a je jednou z předních evropských leteckých společností. Od svého založení rychle expandovala a stala se lídrem změn v konkurenčním leteckém průmyslu a nyní provozuje téměř 800 linek po celé Evropě i mimo ni.

Alex Codina, General Manager of Acquiring v Revolutu, řekl: „Jsme nadšeni, že se společnost Wizz Air stala partnerem Revolut Pay a že ji můžeme podpořit v tom, aby cesta zákazníka byla od začátku do konce co nejplynulejší a nejbezpečnější.

Zejména v cestovním ruchu mohou být platební procesy velmi složité a zdlouhavé. Věříme, že by tomu tak být nemělo, a partnerství s důvěryhodnými a inovativními značkami, jako je Wizz Air, nám umožňuje společně pokračovat v budování budoucnosti plateb v tomto odvětví.“

Ian Malin, Chief Financial Officer ve Wizz Air, dodal: „Jsme rádi, že jsme navázali spolupráci s Revolutem, protože chceme našim zákazníkům přinést ještě větší flexibilitu a lepší uživatelský komfort. S Revolutem naši zákazníci nejenže mají nejlepší nabídky od Wizz Air, ale mohou získávat i odměny, které mohou vyměnit za své budoucí cesty a další nákupy. Díky tomuto partnerství má 62 milionů cestujících společnosti Wizz Air přístup k převratným výhodám Revolutu, levnějším metodám plateb a v konečném důsledku i k nižším cenám letenek.“

REVOLUT BUSINESS

Revolut Business je automatizovaná finanční platforma pro firmy, která pomáhá start-upům, scale-upům a firmám přijímat a provádět platby po celém světě, směňovat peníze za výhodné kurzy a spravovat výdaje.

Naším posláním je být jedinou platformou pro správu všech firemních financí. Služba byla spuštěna v roce 2017 a dnes se na Revolut Business spoléhají stovky tisíc firem, kterým slouží jako platforma pro jejich podnikání a růst. Chcete-li se dozvědět více, navštivte https://www.revolut.com/business/.

REVOLUT

Revolut je globální fintech, který pomáhá lidem vytěžit z jejich financí maximum. Společnost Revolut byla založena v roce 2015 ve Velké Británii a začala nabízet převody peněz a směny měn. Dnes využívá inovativní produkty společnosti Revolut více než 50 milionů zákazníků po celém světě, kteří měsíčně provedou více než 800 milionů transakcí. Prostřednictvím našich osobních a firemních účtů poskytujeme zákazníkům větší kontrolu nad jejich financemi a bezproblémově propojujeme lidi po celém světě.

Společnost Revolut získala na konci roku 2018 evropskou bankovní licenci od Litevské centrální banky a Evropské centrální banky (ECB). Dnes Revolut Bank UAB (304580906), působí na 30 trzích v rámci Evropského hospodářského prostoru (EHP) a obsluhuje více než 40 milionů osobních a firemních zákazníků. Od 1. ledna 2024 je Revolut Bank UAB uznána za „významnou instituci“ v eurozóně a připojila se tak k více než 100 největším bankám pod přímým dohledem ECB. Více informací na www.revolut.com.

WIZZ AIR

Wizz Air provozuje flotilu 229 letadel Airbus A320 a A321. Tým odhodlaných leteckých profesionálů poskytuje špičkové služby a velmi nízké ceny letenek, díky nimž si společnost Wizz Air v roce 2024 vybralo 62,8 milionu cestujících. Společnost Wizz Air je kótována na londýnské burze cenných papírů pod tickerem WIZZ.

Společnost byla nedávno vyhlášena jedinou světovou agenturou pro hodnocení bezpečnosti a produktů airlineratings.com jednou z deseti nejbezpečnějších leteckých společností na světě. V roce 2019 a 2023 byla vyhlášena leteckou společností roku v soutěži Air Transport Awards. Společnost Wizz Air byla také oceněna jako „Ekologicky nejudržitelnější nízkonákladová letecká společnost“ v rámci v letech 2021–2023 a „Nejlepší letecká společnost pro snižování emisí uhlíku“ v rámci World Finance Sustainability Awards v roce 2024. Společnost Wizz Air také získala ocenění „Letecká skupina roku v oblasti environmentální udržitelnosti v regionu EMEA“ udělované CAPA-Centre for Aviation Awards for Excellence 2024.

  1. https://www.revolut.com/legal/pay-with-revolut-checkout/
  2. https://www.revolut.com/legal/RevPoints/

Rekordní sběr elektroodpadu v roce 2024: Češi odevzdali Elektrowinu přes 78 tisíc tun elektra k recyklaci

Praha, 4. března 2025 ELEKTROWIN a.s., největší kolektivní systém pro zpětný odběr elektrospotřebičů v České republice, dosáhl v roce 2024 historicky nejlepších výsledků. Celkem se prostřednictvím rozsáhlé sběrné sítě podařilo sebrat a předat k recyklaci 78 115 tun odpadních elektrozařízení. Pro lepší představu – toto množství odpovídá přibližně deseti Eiffelovým věžím nebo hmotnosti jednoho a půl Titaniku. Elektrowin tak výrazně překonal zákonem stanovenou hranici 65 % ze zařízení uvedených na trh v posledních třech letech. Dosažená celková míra sběru činí 77,28 %.

Lidé odevzdali Elektrowinu k recyklaci větší množství elektrospotřebičů než kdy dříve. Ve srovnání s rokem 2023 se k recyklaci dostalo o 14 tisíc tun elektroodpadu více. Toto množství elektra by naplnilo 200 nákladních vagonů. Za úspěchem stojí fakt, že lidé vidí v recyklaci smysl a aktivně se zapojují. „Největší množství elektroodpadu se sbírá ve sběrných dvorech obcí. Neustále roste sběr přímo od prodejců – když si lidé kupují nový spotřebič, starý nechají odvézt. V menších obcích dobře funguje i sběr ve spolupráci se sbory dobrovolných hasičů a mobilní svozy. Veřejnost edukujeme prostřednictvím našich projektů, jako Recyklujte s hasiči nebo Recyklohraní aneb Ukliďme si svět,” popisuje předseda představenstva Elektrowinu Roman Tvrzník. Pohodlí při odevzdání starých zařízení zajišťuje stále se rozšiřující síť sběrných míst, kterých je nyní po celé republice více než 12 000. Významným faktorem byl v uplynulém roce také vstup nových partnerů do sběrné sítě Elektrowinu, poté co získali certifikaci CENELEC. „Naším partnerem se mohou stát pouze zpracovatelé, kteří splňují přísné ekologické a technologické standardy,” uvádí Roman Tvrzník.

Díky rozšíření kapacit pro efektivní recyklaci elektroodpadu se v roce 2024 podařilo překročit zákonnou hranici sběru elektroodpadu 65 %* u všech sledovaných skupin:

Skupina 1 – Zařízení pro tepelnou výměnu – 78 %
Skupina 2 – Obrazovky – 121 %
Skupina 3 – Světelné zdroje 75 %
Skupina 4 – Velké spotřebiče (větší než 50 cm) 70 %
Skupina 5 – Malé spotřebiče (menší než 50 cm) + Skupina 6 – malá IT zařízení 65 %

*procenta z elektrospotřebičů uvedených na trh v posledních třech letech

Povodně 2024: Rychlá pomoc zaplaveným obcím

Jednou z výzev loňského roku byly zářijové povodně, které zasáhly několik českých regionů. Elektrowin se aktivně podílel na pomoci postiženým obcím a bezplatně odvezl přibližně 450 tun zničených elektrospotřebičů. „Naši řidiči museli často pracovat v extrémních podmínkách, kdy bahnem a vodou poničené lednice a pračky tvořily obří hromady na ulicích. Jsme rádi, že jsme mohli pomoci s jejich bezpečnou likvidací,“ říká Roman Tvrzník.

Zahraniční e-shopy mimo systém

Přestože Češi recyklují více než kdy dříve, systém zpětného odběru stále čelí překážkám. Mezi největší výzvy patří elektrospotřebiče zakoupené ze zahraničních e-shopů, za které prodejci neodvádějí recyklační příspěvky, přestože jejich výrobky po čase končí v českém sběrném systému. Elektrowin proto apeluje na legislativní opatření, která by tuto situaci řešila.

Další výzvou zůstává sběr menších elektrozařízení, jako jsou fény nebo kuchyňské roboty, které často končí v běžném odpadu. Elektrowin proto klade důraz na informační kampaně, vzdělávací projekty a spolupráci s prodejci, kteří přebírají spotřebiče nad rámec svých zákonných povinností.

20 let Elektrowinu: Putovní výstava a soutěž o elektrospotřebiče

V roce 2025 si Elektrowin připomene 20 let své existence a při této příležitosti připravil pod záštitou ministra životního prostředí Petra Hladíka putovní výstavu „20 let Elektrowinu – Recyklujeme pro budoucnost“. Expozice zavítá do všech krajských měst a návštěvníci se dozvědí více o historii recyklace, dopadech na životní prostředí i nejnovějších technologiích v oblasti zpracování elektroodpadu. Součástí výstavy je i soutěž o domácí elektrospotřebiče.

Chceme poděkovat všem, kteří přispívají k úspěšnému fungování systému – občanům, obcím, prodejcům i zpracovatelům. Bez nich bychom těchto skvělých výsledků nikdy nedosáhli. Budeme moc rádi, když se všichni přijdete na výstavu podívat,“ dodává Roman Tvrzník.

Více informací, kam odnést vysloužilé elektro: https://www.zaostrenonaelektro.cz/jak-na-trideni/

ESOP, kapitál a podnikavost. Czech Founders s nově jmenovanou správní radou plnou startupových hvězd vstupují do nové éry

Praha 4. března 2025 – Pomoci českým technologickým firmám prosadit klíčové legislativní změny, zjednodušit podnikání, přitáhnout kapitál a inspirovat talenty k založení vlastních projektů – to jsou hlavní cíle neziskové organizace Czech Founders, která od roku 2019 aktivně podporuje české startupy. K dosažení cílů přispěje i nová správní rada organizace složená z elitních osobností tuzemské technologické scény. I díky novým způsobům financování plánuje Czech Founders v nadcházejících letech rozšířit své aktivity a zapojit do nich širší spektrum českých inovativních firem.

„Za posledních pět let se nám podařilo vybudovat mezi českými startupovým podnikateli silnou komunitu, která čítá přes tisíc členů. Díky tomu přesně víme, co začínající technologické firmy pro svůj růst potřebují. Bohužel, nedávná data ukazují, že naše země je z hlediska legislativní přívětivosti ke startupům z 24 evropských zemí až na dvacátém místě. Proto jsme se v roce 2024 rozhodli posunout naši misi dál – z čistě komunitní organizace jsme vyrostli v partnera státu. Naším snem je vytvořit v Česku prostředí, kde bude vznikat více startupů a kde firmy budou chtít budovat základny pro svůj globální růst,“ říká s nadšením Vít Horký, zakladatel neziskové organizace Czech Founders.

Zjednodušení legislativy i popularizace podnikání

Organizace si pro nadcházející období stanovila tři hlavní cíle. Prvním je úspěšné dotažení legislativy pro ESOP, tedy systému zaměstnaneckých akcií, které umožní startupům efektivněji odměňovat a motivovat své týmy. Ten je podle průzkumu Czech Founders klíčovou prioritou pro 88 % zakladatelů startupů. Organizace také v dubnu loňského roku zaslala otevřený dopis „Za lepší ESOP“ premiéru Fialovi, který podepsalo na 156 signatářů z české technologické scény. Na prosazení změny legislativy ohledně zaměstnaneckých akcií, tedy ESOP, také Czech Founders spolupracuje s Českou startupovou asociací.

„Jako zástupci českých startupů intenzivně komunikujeme s politickou reprezentací, zejména Ministerstvem financí a dalšími vládními činiteli. V souvislosti s nadcházejícími volbami připravujeme pro politické strany seznam konkrétních legislativních doporučení zaměřených na podporu začínajících podnikatelů. Tento seznam dodáme stranám ještě před volbami a budeme usilovat o to, aby se podpora inovativního podnikání stala součástí programů napříč politickým spektrem,“ říká Barbora Werdmölder, ředitelka Czech Founders, která do vedení neziskové organizace nastoupila přesně před rokem, kdy se vrátila po letech strávených v Amsterdamu. V Nizozemí se Barbora věnovala práci pro startupy a čtyři roky působila ve společnosti Uber.

Druhým cílem je zvýšení dostupnosti kapitálu pro začínající firmy, a to jak podporou angel investorů, tak rozvojem kapitálového trhu skrze institucionální investory. Třetím je systematická podpora podnikavosti v Česku prostřednictvím edukativních programů, workshopů a dalších eventů. Organizace Czech Founders v roce 2024 také vstoupila do organizací European Startup Nations Alliance a European Startup Network. Díky tomu sleduje trendy a legislativní vývoj napříč evropským startupovým ekosystémem, zároveň na evropské úrovni české technologické firmy aktivně zastupuje.

„V letošním roce plánujeme spustit pilotní týdenní program pro střední školy, který bude studenty vzdělávat v podnikání. Naší vizí je, aby se program postupně stal běžnou součástí školních vzdělávacích programů na všech středních školách, podobně jako jsou dnes samozřejmé lyžařské výcviky nebo školy v přírodě. Chceme zde vychovat generaci, která se nebude bát podnikat na globální úrovni. Věříme, že tak položíme základy nové generace podnikavých a sebevědomých lidí, a tedy i vzniku více startupů v Česku,“ popisuje nová členka správní rady Vanda Seidelová, zakladatelka Twigsee.

Pomocná ruka elitních českých startupistů

Po pěti letech od svého vzniku zakládá organizace správní radu. V ní zasednou podnikatelé jako například Richard Valtr, zakladatel a CEO českého scaleupu Mews, který se v loňském roce stal historicky třetím českým jednorožcem, tedy firmou, která svou hodnotou překročila hranici 1 miliardy dolarů. V radě zasedne také Markéta Přenosilová, manažerka, poradkyně agentury CzechInvest a dlouhodobá popularizátorka startupů v Česku nebo Jan Čurn, spoluzakladatel a CEO společnosti Apify, která letos získal titul EY podnikatele roku v Praze a Středočeském kraji.

„Aktivity Czech Founders podporuji od prvního dne jejich vzniku. Za nejdůležitější považuji nejen to, že organizace propojuje zakladatele, ale především se stala jednotným a silným hlasem, reprezentující startupy v médiích i při jednání s politiky. Když se proto objevila příležitost zapojit se do Czech Founders intenzivněji jako člen správní rady, neváhal jsem ani chvíli. Na tuto spolupráci se velmi těším a věřím, že společně dokážeme v Česku vytvořit pro startupy prostředí, ve kterém se jim bude podnikat lépe,“ říká Jan Čurn.

Dalšími členy správní rady jsou Vanda Seidelová, která úspěšně prodala svůj startup Twigsee, Jakub Nešetřil, strůjce úspěchu Apiary, zakladatel iniciativy Česko.Digital a Matika Česku, Kristyna Cejnarová, spoluzakladatelka platformy MUMDOO, propojující firmy s expertkami na rodičovské a Vít Horký, zakladatel neziskové organizace, který dříve prodal svůj startup Brand Embassy a dnes je venture kapitálovým investorem.

„Předválečné Československo, zejména Česko, bylo známo jako průmyslová a podnikavá země. Na tuto tradici potřebujeme opět navázat. Máme silný potenciál co se týče lidské síly i vzdělání, ale musíme zajistit, aby naše země mladé inovativní firmy podporovala, nikoli jim zbytečně překážela. V opačném případě budou čeští podnikatelé zakládat firmy v zahraničí. Mám radost, že roste počet úspěšných podnikatelů, kteří cítí za naši zemi zodpovědnost a pomáhají jí skrze své zkušenosti a prostředky. Je mi ctí být po boku několika z nich ve správní radě Czech Founders,“ dodává Jakub Nešetřil.

2025 ve znamení rozšiřování aktivit a nového způsobu financování

Dosavadní aktivity Czech Founders byly financovány prostřednictvím spolupráce s partnery, či patrony, tedy osobnostmi, působícími na lokální startupové scéně. Czech Founders je také financováno od Czech Founders VC a to 5 % z budoucích zisků partnerů fondu (takzvané carry). Nově také organizace zavádí systém členských poplatků, skrze které hodlá své další aktivity financovat. Ty podpoří i patroni, kteří jsou vedle financování hlavním poradním hlasem ve směřování organizace. Seznam všech patronů naleznete zde.

„Česko má potenciál navýšit během příští dekády počet startupů desetinásobně na 12 tisíc. Je to především otázka změny v myšlení a prioritizace témat budoucích vlád. Naší misí je i nadále podporovat komunitu a vzdělávat další generace zakladatelů startupů,” dodává Barbora Werdmölder, nová ředitelka Czech Founders.

O Czech Founders

Czech Founders je nezisková organizace, která od roku 2019 sjednocuje komunitu více než 1 000 českých zakladatelek a zakladatelů startupů s globálními ambicemi. Technologické podnikatele propojuje prostřednictvím meetupů, networkingových akcí a edukativních programů, podílí se současně i na řadě iniciativ, které rozvíjejí podnikavost. Tým Czech Founders přináší například komunitní Slack pro foundery #Forum; pravidelně pořádá Founders’ Breakfast, kde se startupisté mohou inspirovat příběhy ostatních a v tomto roce bude pilotovat Czech Founders Week pro střední školy. Czech Founders dlouhodobě mapuje český startupový ekosystém skrze otevřená data a výzkumy. České startupy také reprezentuje při jednáních se státní správou a politickou reprezentací, jak na půdě Evropské komise, tak na mezinárodních akcích i v médiích.

Nová řada firewallů společnosti Fortinet nabízí bezkonkurenční zabezpečení a efektivní výkon sítě pro distribuované podniky

PRAHA, ČR / SUNNYVALE, Kalifornie, 04. února 2025 – Společnost Fortinet, světový lídr v oblasti kybernetické bezpečnosti a průkopník konvergence sítí a zabezpečení, představila nejnovější firewally nové generace (NGFW) řady G – FortiGate 70G, FortiGate 50G a FortiGate 30G. Jsou navrženy tak, aby splňovaly vyvíjející se technologické a obchodní požadavky dnešních distribuovaných podniků. Řada FortiGate G je vybavena proprietární technologií ASIC společnosti Fortinet a jednotným operačním systémem FortiOS, který poskytuje špičkové zabezpečení s bezkonkurenčním výkonem. Tyto funkce v kombinaci s pokročilou podporou sítí a bezpečnostními službami FortiGuard AI-Powered Security Services snižují riziko úspěšnosti kybernetických útoků, umožňují zákazníkům zajistit IT infrastrukturu do budoucna a zároveň minimalizovat provozní náklady a dopad na životní prostředí.

„Již téměř 25 let stanovujeme standardy pro posilování podnikových sítí,“ říká Nirav Shah, viceprezident pro produktová řešení ve společnosti Fortinet. „Doplněním řady FortiGate G o nejnovější inovace ASIC a FortiOS poskytujeme uživatelům špičkové nástroje, jako jsou bezpečnostní služby s umělou inteligencí (AI) a generativní umělou inteligencí (GenAI) pro síťová a bezpečnostní operační centra, aniž by tak bylo na úkor výkonu nebo potřeb udržitelnosti. Naši zákazníci věří, že budeme i nadále definovat nové standardy pro firewally nové generace tím, že budeme i v příštích letech poskytovat vynikající zabezpečení, vyšší energetickou účinnost a bezkonkurenční výkon.“

Řada FortiGate G: Špičkový výkon v oboru a zabezpečení s umělou inteligencí

Dnešní podniky jsou pod tlakem, aby zlepšovaly provoz, zabezpečovaly rozšiřující se plochy útoků a zvládaly stále sofistikovanější kybernetické hrozby při snižování nákladů a zachování efektivity. Řada FortiGate G je navržena tak, aby tyto požadavky splňovala, a nabízí:

  • Špičkové zabezpečení s bezkonkurenční energetickou účinností: Řada FortiGate G poskytuje vynikající ochranu bez snížení výkonu. Například nová brána FortiGate 70G poskytuje až 11x vyšší propustnost IPsec VPN a 7x vyšší propustnost firewallu, než je průměr, a zároveň spotřebuje 62x méně wattů na Gb/s propustnosti IPsec VPN a 42x méně wattů na Gb/s propustnosti firewallu.
  • Rychlejší identifikace, omezení a zmírnění hrozeb: FortiGuard AI-Powered Security Services poskytuje k obraně proti pokročilému ransomwaru, malwaru a zero-day exploitům automatizovanou detekci hrozeb a reakci v reálném čase.
  • FortiAI pro vylepšené operace kybernetické bezpečnosti: Asistent pomáhá automatizovat úlohy, poskytuje užitečné informace a zlepšuje detekci hrozeb. Uživatelé FortiGate mohou využívat FortiAI k podpoře analýzy incidentů, nápravě hrozeb a vytváření playbooků, což jim umožňuje zefektivnit bezpečnostní procesy a posílit jejich kybernetickou bezpečnost.

Budování silné platformy kybernetické bezpečnosti začíná u firewallů

Společnost Fortinet byla založena na principu konvergence sítí a zabezpečení do jednotné platformy kybernetické bezpečnosti, která je ukotvena v jediném operačním systému. Fortinet Security Fabric je výsledkem více než dvacetiletého vytrvalého zaměření na vizi, která má zákazníkům poskytnout komplexní přehled, jednotnou správu a automatizované sdílení informací o hrozbách. Všechna zařízení FortiGate NGFW, včetně řady FortiGate G, se bezproblémově integrují do platformy Fortinet Security Fabric, takže lze vytvořit bezpečný základ pro bezpečnostní opatření od SASE až po vylepšení bezpečnostních operací pomocí FortiAI. Fortinet tak umožňuje organizacím rozvíjet jejich strategii kybernetické bezpečnosti a zajišťuje komplexní ochranu a provozní efektivitu.

O společnosti Fortinet

Fortinet je hnací silou vývoje kybernetické bezpečnosti a konvergence síťových a bezpečnostních technologií. Jejím posláním je zabezpečit uživatele, zařízení a data na všech místech. Poskytuje tak kybernetickou bezpečnost všude tam, kde ji uživatelé potřebují, a to díky nejrozsáhlejšímu a nejucelenějšímu portfoliu řešení zahrnujícímu více než 50 produktů podnikové třídy. Řešením společnosti Fortinet, která patří k nejrozšířenějším, nejčastěji patentovaným a nejlépe ověřeným na trhu, důvěřuje přes půl milionu zákazníků. Fortinet Training Institute, jeden z největších a nejširších školicích programů v oboru, se snaží všem zpřístupnit vzdělání v oblasti kybernetické bezpečnosti a nové kariérní příležitosti. Spolupráce s respektovanými organizacemi z veřejného i soukromého sektoru, včetně CERT, vládních subjektů a akademické obce, je základním aspektem závazku společnosti Fortinet zvyšovat kybernetickou odolnost v celosvětovém měřítku. FortiGuard Labs, elitní výzkumná organizace společnosti Fortinet, vyvíjí a využívá špičkové technologie strojového učení a umělé inteligence s cílem poskytovat zákazníkům včasnou konzistentní ochranu nejvyšší úrovně spolu s informacemi o hrozbách, na něž mohou okamžitě reagovat. Další informace naleznete na stránkách https://www.fortinet.com, v blogu společnosti Fortinet a na stránkách laboratoří FortiGuard Labs.

Mikro a střední influenceři mění pravidla hry. Bratři Komárkovi spouští marketplace Influenz.cz pro efektivní spolupráce mezi značkami a tvůrci

Praha, 4. břežna 2025 – Mikro a střední influenceři získávají na popularitě a stávají se jedním z nejdůležitějších nástrojů moderního marketingu. Nová platforma Influenz.cz, za kterou stojí bratři Jiří a Filip Komárkovi, propojuje značky s těmito tvůrci a otevírá dveře ke smysluplným spolupracím. Start-up je součástí akcelerátoru ČSOB Start-it, což potvrzuje jeho ambici stát se klíčovým hráčem na poli digitálního marketingu.

„Firmy stále častěji pracují s mikro a středními influencery, protože právě tito tvůrci mají vyšší míru zapojení publika (engagement rate), nejsou tak finančně nároční a často nemají rozsáhlou historii spoluprací, což z nich dělá atraktivní partnery,“ vysvětluje Jiří Komárek, spoluzakladatel a CEO platformy. „Pro firmy dává větší smysl spojit se s tvůrci, kteří mají autentické publikum a dokáží komunikovat hodnoty značky přirozeným způsobem.“

Platforma Influenz.cz přináší firmám hned dvě možnosti, jak najít ideální influencery. Mohou si vybrat přímo z databáze tvůrců, kde lze filtrovat podle specifických parametrů nebo vytvořit kampaň, na kterou influenceři sami reagují.

Na druhé straně však Influenz.cz myslí i na samotné influencery. „Tvůrcům nabízíme možnost aktivně se zviditelnit díky vytváření vlastních nabídek na spolupráce, čímž si mohou zajistit větší dosah a přístup k projektům, které odpovídají jejich stylu,“ doplňuje Filip Komárek, CTO a spoluzakladatel start-upu. Pro samotné tvůrce je platforma zcela zdarma.

Marketplace Influenz.cz přichází s vizí zjednodušit a zefektivnit spolupráci mezi značkami a influencery, a to nejen pro velké firmy, ale i pro menší podniky, které hledají způsob, jak zasáhnout relevantní publikum bez astronomických nákladů.

Flexibilita druhým nejdůležitějším důvodem pro přijetí pracovní nabídky

Flexibilní uspořádání pracovní doby nebo možnost práce z domova je dle průzkumu Grafton Recruitment druhým nejdůležitějším důvodem pro přijetí pracovní nabídky uchazeči z generací Y a Z. Zaměstnavatelé by měli jejich preference vyslyšet, vrátí se jim to v podobě méně stresovaných a produktivnějších zaměstnanců, stejně jako v nižší fluktuaci.

Zatímco generace Z a Y staví flexibilitu už na druhé místo, generace X klade tento aspekt až na třetí, generace boomers dokonce na čtvrtou příčku žebříčku. „Signál trhu je ovšem jasný – zaměstnavatelé, kteří nebudou poskytovat dostatečnou flexibilitu, nenajdou potřebnou pracovní sílu. S rozmachem mladších generací na trhu práce se bude situace ještě přiostřovat,“ říká Jitka Kouba, marketingová ředitelka Grafton Recruitment, a dodává: „Zaměstnavatelé se flexibility bát nemusí, z celé řady výzkumů vyplývá, že zaměstnanci s pružnou pracovní dobou jsou méně stresovaní a že společnosti, které podporují rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem, mají také nižší fluktuaci.“

A je tomu skutečně tak. Tvrzení, že flexibilní pracovní doba vede k větší spokojenosti zaměstnanců a snižuje riziko vyhoření, potvrdila například studie Harvard Business Review z roku 2021. Zjistila, že zaměstnanci s flexibilní pracovní dobou zažívají v práci o 30 % méně stresu. „Z našich šetření pak vyplývá, že firmy, které podporují rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem, mají až o třetinu nižší fluktuaci, než je průměr v oboru,“ říká Jitka Kouba s tím, že už jen to by mělo být dnes, v době nízké nezaměstnanosti napříč obory i regiony, pro zaměstnavatele významným argumentem, proč například home office, pružnou pracovní dobu nebo volno navíc nabízet.

Výsledky ankety mezi 1446 uchazeči o práci

Důležitá je i dovolená

„Zatímco home office je od dob covidu považován za standard a v kancelářském prostředí standardem určitě zůstane, vše ostatní, co souvisí s flexibilitou či tzv. work-life balance, již obvykle představuje benefit. A v našem průzkumu se tyto benefity dostávají mezi top 5 nejpopulárnějších a nejžádanějších benefitů prakticky u všech oborů,“ říká Jitka Kouba. Jde například o dovolenou 5 a více týdnů ročně, pružnou pracovní dobu či nejrůznější typy volna navíc – od zdravotního volna přes volno za loajalitu až po volno na oslavu životního jubilea. Význam pravidelného čerpání volna navíc dokládá i několik výzkumů – například podle studie National Bureau of Economic Research (2019) jsou zaměstnanci, kteří si pravidelně berou dovolenou, kreativnější a dokáží rychleji řešit problémy. Testování společnosti Gallup z roku 2022 zase ukázalo, že zaměstnanci, kteří si vzali alespoň 80 % dovolené, byli o 21 % produktivnější a méně náchylní k vyhoření.

„Zaměstnavatelům radíme, aby nabízeli flexibilitu v co největším měřítku. Je jasné, že v kancelářských oborech je to snazší než například ve výrobě, i tam však lze nalézt řešení. Například v podobě možnosti volit si směny nebo alespoň začátku pracovní doby. Vhodný přístup je i zavedení „základní pracovní dobu“, během níž musí být všichni přítomni, ale zbytek dne je flexibilní,“ říká Jitka Kouba s tím, že význam flexibility v pracovním prostředí dále poroste. Svědčí o tom i závěry průzkumů Grafton Recruitment v níže uvedených tabulkách.

TOP 5 nejdůležitějších důvodů pro přijetí pracovní nabídky

Z Y X Boomers
Výše mzdy za srovnatelný obsah a rozsah práce Výše mzdy za srovnatelný obsah a rozsah práce Výše mzdy za srovnatelný obsah a rozsah práce Výše mzdy za srovnatelný obsah a rozsah práce
Flexibilita/možnost práce z domova Flexibilita/možnost práce z domova Perspektivní náplň práce Perspektivní náplň práce
Perspektivní náplň práce Perspektivní náplň práce Flexibilita/možnost práce z domova Náplň práce odpovídající vzdělání
Možnost kariérního růstu Možnost kariérního růstu Příležitosti k učení Flexibilita/možnost práce z domova
13./14. mzda Flexibilní pracovní doba Náplň práce odpovídající vzdělání Příležitosti k učení

TOP 5 nejžádanějších benefitů

Bílé límečky IT Podnikové služby Modré límečky
Bonusy/prémie Každoroční revize mezd dle inflace Každoroční revize mezd dle inflace Dovolená 5 týdnů a více
Každoroční revize mezd dle inflace Dovolená 5 týdnů a více Bonusy/prémie Bonusy/prémie
Dovolená 5 týdnů a více Bonusy/prémie Dovolená 5 týdnů a více 13./14. mzda
Flexibilní pracovní doba Zdravotní volno/sick days Zdravotní volno/sick days Vánoční odměny
13./14. mzda Flexibilní pracovní doba Flexibilní pracovní doba Stravenky/stravenkový paušál

O Grafton Recruitment Czech Republic

Grafton Recruitment, s.r.o. byla založena v roce 1994 a v současné době je zastoupena 14 pobočkami po celé ČR: v Praze, Brně, Jihlavě, Ostravě, Ústí nad Labem, Českých Budějovicích, Plzni, Zlíně, Liberci, Olomouci, Hradci Králové a Kolíně. Grafton Recruitment nabízí efektivní řešení v otázkách náboru, ať už se jedná o jednorázové vyhledání zaměstnance nebo velkoobjemové nábory pro soukromý i veřejný sektor. Specializuje se dále na agenturní zaměstnávání formou dočasného přidělování. Připravuje také na míru řešení outsourcingu nebo kompletní zajištění servisu náboru řízením celého procesu jako hlavní dodavatel.
Patří rovněž mezi přední poskytovatele outplacementových služeb a poradenství nebo výběru zaměstnanců pomocí assessment center, speciálních testů a dodatečně nabízí poradenský servis v oblasti lidských zdrojů. Grafton Recruitment je součástí Gi Group. Více informací na www.grafton.cz.

Komentář: AI bez USA a Číny? Jde to. Evropské AI modely ztrácejí na zámořskou konkurenci jen asi rok vývoje

Náskok čínských i amerických AI modelů na evropskou špičku narůstá, není ale nedostižný. Stojí za ním především nedostatek investic ze soukromého sektoru i pasivita evropských firem v používání nástrojů umělé inteligence. V takovém případě hrozí, že se foundation large language modely mohou stát stejně strategickým zdrojem, jako je zemní plyn, ropa nebo další kritické suroviny. Přestože jsou právě teď velké zámořské firmy jako OpenAI nebo Google nezpochybnitelnými lídry, o konečné podobě světového trhu není ještě zdaleka rozhodnuto. Na pomyslný trůn může podle Vojtěcha Komendy z AI Excellence usednout někdo úplně jiný.

Zatímco Čína a Spojené státy soupeří o technologické prvenství v oblasti umělé inteligence, Evropa v tomto závodě zatím zůstává pozadu. Evropské foundation modely se zatím nemohou s ChatGPT, Gemini nebo DeepSeekem v plném rozsahu měřit.

Rozdíl mezi USA a Evropou vytváří nedostatek rizikového kapitálu

Pokud evropské technologické firmy dokážou nabídnout kvalitní model umělé inteligence, ostatní společnosti ze starého kontinentu nebudou muset nakupovat řešení z ciziny, s největší pravděpodobností ze Spojených států amerických. Díky tomu velký objem finančních prostředků zůstane v Evropě, kde jej vývojáři vloží do dalšího rozvoje svých modelů, a technologická propast se tak může zmenšovat. Pokud by však převládlo využívání amerických řešení, hrozí, že se AI může stát stejně strategickým zdrojem, jako je zemní plyn, ropa nebo další kritické suroviny. Evropa v tomto ohledu musí být soběstačná pro případ krize. Dramatický geopolitický vývoj posledních dnů a týdnů to jasně ukazuje.

Evropské modely existují a některé z nich nejsou vůbec špatné. Ukazuje se, že vývoj čistě „domácího“ modelu je reálný a nemusí se do něj nasypat horentní sumy jako v případě OpenAI, kde investice dosahovaly miliard dolarů. Z hlediska dalšího vývoje tak bude záležet na tom, zda evropské firmy budou ochotné používat ryze domácí řešení, nebo zůstanou výhradně u toho amerického, popřípadě zvolí rozumnou kombinaci obojího. Ve vývoji zaostávají evropské modely ve srovnání s OpenAI pouze o rok, což se sice z pohledu aktuální situace na trhu může zdát propastné, nicméně z hlediska obecného rozvoje není náskok nedostižitelný. Na většinu procesů, v nichž se dnes v českých a evropských firmách AI využívá, navíc evropská řešení bohatě stačí.

Jenže konkurence nespí a do vývoje investuje další finanční prostředky. Hlavním důvodem technologické ztráty je nedostatek rizikového kapitálu v rámci Evropy. OpenAI totiž i po letech stále jede na dluh a není ziskovou firmou. Investoři v ní ale vidí příležitost, takže na rozvoj poskytují finanční prostředky v hodnotě miliard dolarů. To se v Evropě bohužel nestane, rozhodně ne v takové míře. Evropští investoři prostředky investují v USA a financování sektoru se tedy doplňuje dotacemi z veřejných peněz. Výsledkem je, že žádná evropská firma, která se umělou inteligencí zabývá, zatím nemůže vyrůst do podobných rozměrů.

Konkurenční výhoda Evropy? Strach firem o bezpečnost dat

Vývoj umělé inteligence na území starého kontinentu v současnosti táhnou především Francie, Německo, případně Finsko. Evropskou jedničkou ve vývoji foundation modelů je francouzský Mistral, který už například u nás v AI Excellence integrujeme do řešení pro české firmy a s nímž lze velice dobře pracovat. Obrovskou konkurenční výhodou evropských AI nástrojů může být obava o bezpečnost dat. OpenAI i Google na serverech přijímají data od svých uživatelů do cloudových řešení a pro některé firmy může právě toto být nepřijatelné.

Mistral, podobně jako třeba společnost Meta, naopak umožňuje nasadit AI řešení na vlastní infrastrukturu firem, což u největších hráčů na poli AI není možné. Pro spoustu evropských firem je tedy Mistral relevantní variantou. A pro ty české je důležité, že se jedná o model, který už hovoří obstojně česky. Zajímavým příslibem do budoucna je také projekt velkého jazykového modelu pod názvem OpenEuroLLM. V EU získal dotaci v hodnotě 52 milionů eur, což je však v porovnání s investicemi v USA propastně málo. Výzkum má i českou stopu, koordinátorem projektu je profesor Jan Hajič z Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy.

Jedinou cestou, jak dohnat zámořské trhy, je začít evropské modely používat, případně do nich investovat. Dohnat manko se dá, Čína to se svým DeepSeekem jasně ukazuje. Bude to ale dlouhodobě kapitálově náročné, i francouzský Mistral je podobně jako konkurence ztrátový. Jenže místo evropských dotací je potřeba získat rizikový kapitál, který vývoj evropských modelů posune dopředu. V současnosti je světovou jedničkou OpenAI, otázkou však zůstává, zda uspěje i komerčně. Nelze vyloučit, že se na ni bude vzpomínat jako na průkopníka, uspět ale může někdo úplně jiný. Příkladů padlých hegemonů v některé oblasti IT trhu jako Internet Explorer nebo Skype zná historie dost a dost.

Autor komentáře: Vojtěch Komenda, CEO společnosti AI Excellence, foto zde.

Tip: Nejrozšířenější evropský foundation model, francouzský Mistral, je možné si vyzkoušet na tomto odkazu.

Slevomat Group hlásí zisk přes čtvrt miliardy korun. Chceme, aby u nás našel zážitek opravdu každý, říká CEO Tomáš Braverman

Čistý zisk skupiny Slevomat za rok 2024 činil 258 milionů korun. Skupina, pod kterou spadají zážitkové portály Slevomat.cz a Zlavomat.sk, eviduje meziročně 12% nárůst tržeb a nadále si udržuje pozici jedničky na trhu. Skrze sbírky na Slevomatu pak Češi za celý rok přispěli částkou 6 milionů korun na pomoc seniorům.

„Touha po cestování neustále roste a dokazují to i naše výsledky. Věřím, že v roce 2025 tomu nebude jinak, už nyní totiž pro naše zákazníky připravujeme nové destinace a lákavé nabídky,“ říká CEO skupiny Slevomat Tomáš Braverman. Obrat celé skupiny od roku 2023 stoupl o 12 % na necelých 5 miliard korun. EBITDA Slevomat Group, tedy zisk před úroky, odpisy a daněmi, dosáhla milníku 291 milionů korun. Největší podíl na výsledcích měl Slevomat.cz, který v roce 2024 tvořil 80 % příjmů celé skupiny, zbylých 20 % pak tvořil slovenský Zlavomat.sk.

Největší poptávka byla stejně jako v roce 2023 po cestování, které jako položka dnes tvoří necelých 70 % obratu celé skupiny. Kromě Česka, které se dlouhodobě drží na vrcholu žebříčku nejoblíbenějších destinací, byl velký zájem i o Polsko, Slovensko nebo Rakousko. „Stále více Čechů se za víkendovými wellness pobyty i delší dovolenou vydává na polskou stranu hor. Tamní nabídka cenově konkuruje té české a vybavení hotelů je často na vyšší úrovni. V létě k tomu navíc očekáváme, že nově spuštěný vlakový spoj k Baltu tuto poptávku ještě posílí,” uvádí Tomáš Braverman.

Kromě tradičních zážitků, jako jsou wellness pobyty, masáže nebo degustační menu, lidé v roce 2024 také často vyhledávali umělecké kurzy, vstupy do zábavních parků pro děti nebo skupinové únikové hry. Vyšší zájem byl podle dat Slevomat Group také o hotely pouze pro dospělé (tzv. adults-only hotely), které mezi Čechy stále stoupají na oblíbenosti.

Mezi dlouhodobé cíle Slevomat Group patří jak rozšiřování nabídky v oblasti cestování, tak zlepšování celkové kvality služeb. „Od druhé poloviny roku, kdy jsem nastoupil do čela skupiny, jsme navíc začali pracovat na nové vizi Slevomatu. Chceme lidem plnit kalendáře i zaručit úsměv na tvářích, aby pro sebe na Slevomatu našel radost opravdu každý,” uzavírá Tomáš Braverman.

Slevomat se také dlouhodobě věnuje podpoře menších neziskových projektů zaměřených na pomoc seniorům. Za rok 2024 Češi celkově přispěli částkou 6 milionů korun na 19 různých projektů, přičemž průměrný příspěvek činil 122 Kč na jeden voucher. Jednotlivá pomoc projektům se pohybovala v rozmezí od 200 000 Kč až po 1 milion korun.

O společnosti Slevomat

Společnost Slevomat byla založena v Praze v roce 2010. Z původního týmu o třech lidech firmu k dnešnímu dni tvoří přes 300 zaměstnanců v Česku a na Slovensku. Tento portál na zážitky opakovaně plní kalendáře 6 milionům registrovaných zákazníků. V jejich nabídce, která čítá desetitisíce inspirací na zážitek, je možné najít nejen vhodný dárek, ale také aktivity na víkend či dovolenou. Díky opatrnému výběru partnerů a vysokým nárokům na kvalitu služeb Slevomat zákazníkům garantuje spokojenost. Pro své partnery, kteří na jejich platformě nabízí své služby, je významným prodejním kanálem i marketingovou agenturou. Společnost od roku 2019 pomáhá menším neziskovým organizacím zaměřeným na seniory skrze každoměsíční charitativní sbírky.

HTC VIVE spojuje AI s pohlcujícími XR technologiemi

Tchajwanská společnost ukazuje, že pohlcující technologie mohou být i s AI otevřené, propojené a přínosné pro vědu, kulturu, zábavu i vzdělávání a výrobu.

Praha, 4. března 2025 – Společnost HTC VIVE na veletrhu MWC 2025 v Barceloně odhalila poslední novinky z oblasti virtuální produkce, privátních 5G sítí i XR technologií. Obklopující XR platforma VIVERSE nyní implementuje inovativní AI funkce, které uživatelům usnadní tvorbu virtuálních světů bez nutnosti znalosti programování. Virtuální filmová produkce VIVE Mars umožní hercům přímou interakci s virtuálními objekty a privátní 5G sítě založené na systému HTC G REIGNS zprostředkují AI řízení továren i autonomních robotů.

„AI má potenciál zlepšit život uživatelům i firmám,“ říká zakladatelka HTC Cher Wang. „Sníme o světě, kde otevřené, propojené a inteligentní technologie rozšiřují obzory lidské představivosti a pomáhají s řešením problémů. Musíme ale přitom myslet především na zodpovědnost a brát ohledy na soukromí i bezpečnost uživatelů. Pouze tehdy může umělá inteligence pomáhat lidstvu.“

VIVERSE jako prostorová pohlcující platforma pro práci i zábavu

Virtuální světy VIVERSE přichází s novou sadou funkcí v rámci editoru VIVERSE Create, který dává tvůrcům nástroje k vytváření a sdílení virtuálních světů zcela bez nutnosti programování. Ty pak mohou uživatelé společně navštěvovat nejen prostřednictvím VR zařízení, ale také skrze mobilní telefony i osobní počítače a notebooky. Potřebovat budou jen webový prohlížeč. VIVERSE nevyžaduje instalaci ani výkonné PC.

Profesionální verze VIVERSE for Business nabízí firmám podobné možnosti. S pomocí AI tak 3D zážitky, které mohou vložit do jakékoli webové prezentace, vytvoří až 10x rychleji než dřív. Technologie zrychluje i vývoj digitálních dvojčat a AI avatarů pro personalizovaný výcvik zaměstnanců.

Společnost na výstavišti prezentovala i portál VIVERSE Worlds, který nabízí přístup k trojrozměrné alternativě internetu. V této webové XR simulaci mohou lidé z celého světa spolupracovat, hrát si a objevovat nové hranice imaginace v bezpečném virtuálního prostoru.

Celosvětový růst Free-Roam VR zážitků po celém světě

Prezentace HTC VIVE na veletrhu HTC obsáhla i posilující trend profesionálních VR simulací pro více hráčů. Moderní Free-Roam zážitky, které umožňují prožívat VR s dalšími hráči, nabývají na popularitě nejen v herní oblasti, ale také v kulturních zařízeních a uměleckých instalacích. Ve většině případů přitom spoléhají na špičkové technologie HTC VIVE, které staví na komplexním softwarovém balíku HTC VIVE LBSS (Location Based Software Suite) a headsetech tchajwanského výrobce. HTC VIVE Focus 3 a HTC VIVE Focus Vision totiž kromě špičkové vizuální kvality nabízí i výměnné baterie, stélky i odolnou konstrukci, které jsou v profesionálním provozu nenahraditelné.

Ukázku předvedla společnost ve spolupráci se skupinou Small Creative prostřednictvím zážitku Gaudi, Atelier of the Divine. Ten skupině šesti návštěvníků přiblížil Gaudio bohatý svět. Návštěvníci si tak mohli okusit možnosti technologií stojící za zážitkem Horizon of Khufuo od společnosti Excurio, který přilákal více než 2 miliony návštěvníků z celého světa a kterou využívá například i největší herní VR řetězec na světě Sandbox. Ten ostatně nedávno překročil v prodejích vstupenek hranici 200 000 000 USD, k čemuž nepochybně přispěla i úzká spolupráce s franšízami jako je Squid Game a Rebel Moon.

Význam pohlcujících technologií narůstá i v oblasti vzdělávání a kultury. Světová muzea, galerie i další instituce s nimi návštěvníky přenáší do nejrůznějších historických období a lokalit. Zámek ve Versailles nedávno oznámil, že již 25. března zpřístupní zážitek Versailles: Lost Gardens of the Sun King. V minulosti VIVE a VIVE Arts spolupracovaly také s Museem Orsay, Oranžerií i Louvrem a mnoha dalšími jako je například Gray Space nebo Somerset House.

Mars, kamera, akce!

Pozornost si zasloužil i kompaktní dostupný systém virtuální produkce VIVE Mars. I ten letos rozšířil svě schopnosti pomocí umělé inteligence. Právě díky ní mohou herci nejen operovat na pozadí viruálních scenérií, ale také s nimi v reálném čase interagovat. Na stánku HTC VIVE si tak mohli návštěvníci osobně odpálit ohňostroj přímo před ikonickým Katalánským národním uměleckým muzeem a v reálném čase řídit chování virtuálního avatara.

VIVE Mars tak zvyšuje dostupnost virtuální produkce, zrychluje ji a zpřístupňuje i malým týmům techniky velkých profesionálních studií. Schopnosti inovativní virtuální produkce skvělé ilustrují i nedávné výtvory, které díky VIVE Mars vznikly. Za zmínku stojí například reklama společnosti Volkswagen s Christopherem Lloydem, videoklip skupiny Daughtry ke skladbě Artificial, nebo trailer Hulu k show Kardashians.

G REIGNS – 5G a 6G sítě v akci

Síťová divize HTC jménem G REIGNS na MWC25 opět spustila svou mobilní 5G síť. Ta poskytla konektivitu malému autonomnímu vozítku, které na stánku plnilo nejrůznější pracovní úkony, aby demonstrovalo využití 5G ve výrobě.

Letos společnost navíc spojila síly s firmami MediaTek a Intel, aby na stánku 3D10 v hale 3 předvedli živý provoz 6G sítě. Inovativní integrovaná komunikační a výpočetní platforma demonstrovala schopnosti distribuovaného výpočetního výkonu v rámci „Edga Cloudu“ (RAN cloud). Ten se v budoucnu ujme místo klasických vzdálených cloudových řešení složitějších úkonů, které nezvládají mobilní telefony, a tak v budoucnu výrazně zlepší odezvy při práci s graficky náročnými aplikacemi, šifrováním i umělou inteligencí.

Kombinaci 5G sítí a VR využívají Edge Cloud prezentovalo HTC společně s Nissan Motor Company. Průlom v tomto odvětví řeší potíže tradičních metod práce ve vývoji designu a nastavuje nový etalon pro 5G VR aplikace. Využití privátní 5G sítě založené na technologii G REIGNS umožnilo Nissanu stvořit virtuální designérské prostředí, které se může pochlubit perfektní stabilitou, vysokou rychlostí a extrémně nízkými latencemi. Přínos stabilní a rušení prosté zabezpečené 5G sítě využívají jak headsety, tak počítače díky čemuž si jejich uživatelé mohou vychutnat vysoký výkon téměř bez zpoždění.

Toto řešení otevírá v procesu vývoje designu nové možnosti. Zajišťuje bezpečnost důvěrných dat, se kterými mohou návrhářské týmy pracovat v reálném čase s jistotou jejich aktuality. To zrychluje vývojové cykly designu a zvyšuje kvalitu a rychlost rozhodování.

O HTC VIVE

HTC Vive je první komplexní systém virtuální reality, který byl od základu budovaný pro virtuální realitu v pokojovém měřítku (room-scale VR). Umožnil tak rozvoj VR technologie do podoby, v jaké ji známe dnes. Nové modely HTC VIVE Pro 2, VIVE Focus 3 a VIVE Flow, které na průkopnický headset navazují tak uživatele pohltí vizuálně, fyzicky i emocionálně. Společnost VIVE nyní poskytuje i prvotřídní XR hardware; platformu a obchod s aplikacemi VIVEPORT, služby VIVE Enterprise Solutions pro firemní zákazníky a provozuje i VIVE X, akcelerátor VR podnikání s rozpočtem 100 milionů dolarů. Rozvoji kultury se pak věnuje inkubátor VIVE ARTS. Více informací o VIVE naleznete na www.vive.com/

Exit mobile version