Apple představuje nový MacBook Air s ohromně výkonným čipem M4, nádherným novým blankytně modrým provedením a nižší základní cenou od 29 990 Kč

Apple dnes oznámil nový MacBook Air s ohromně výkonným čipem M4, až 18hodinovou výdrží baterie,1 novou 12MP Center Stage kamerou a nižší základní cenou. Spolu s integrovaným displejem podporuje až dva externí monitory, v základu má 16 GB jednotné paměti a přináší úžasné možnosti macOS Sequoia s Apple Intelligence – všechno v neuvěřitelně tenké a lehké konstrukci, která hodně vydrží. Nový MacBook Air je k dostání i v úplně novém, blankytně modrém provedení. Světlemodrý metalický odstín tak spolu s temně inkoustovou, hvězdně bílou a stříbrnou tvoří dosud nejkrásnější paletu barev, v jakých se MacBook Air dá pořídit. Jeho cena nově začíná už na 29 990 Kč nebo na 26 990 Kč pro školství. Za skvělou cenu tak studentům, profesionálům ve firmách i komukoli jinému nabízí fenomenální kombinaci špičkového výkonu, přenosnosti, designu a odolnosti. Nový 13palcový a 15palcový MacBook Air si zákazníci můžou předobjednat už ode dneška, prodávat se začne ve středu 12. března.

Apple uvedl nový Mac Studio – nejvýkonnější Mac, co kdy vyrobil – s čipem M4 Max nebo novým M3 Ultra

Apple dnes uvedl nový Mac Studio – nejvýkonnější Mac, co kdy vyrobil – s čipem M4 Max nebo novým M3 Ultra. Tenhle ultimátní profesionální desktop s převratným výkonem, širokými možnostmi připojení – nově včetně Thunderboltu 5 – a dalšími vylepšeními má kompaktní a tichý design, takže skvěle zapadne do každé stolní sestavy. Mac Studio má výkonné CPU, vyspělou grafickou architekturu Apple, větší kapacitu jednotné paměti, ultrarychlé SSD úložiště a rychlejší, úspornější Neural Engine, proto si poradí i s těmi nejnáročnějšími úlohami. Je podstatně výkonnější než předchozí generace a představuje ohromný skok ve výkonu pro uživatele starších Maců.

Apple uvádí extrémně výkonný čip M3 Ultra

Apple dnes uvedl M3 Ultra, svůj dosud nejschopnější čip s nejvýkonnějšími CPU a GPU na Macu, Neural Enginem s dvojnásobkem jader a podporou největší jednotné paměti v osobním počítači. M3 Ultra podporuje Thunderbolt 5 s víc jak dvojnásobnou propustností na port pro rychlejší připojení a robustní možnosti rozšíření. Při výrobě se používá inovativní architektura UltraFusion, která v čipu M3 Ultra propojuje prostřednictvím 10 000 vysokorychlostních připojení výkon dvou čipů M3 Max a zajišťuje tak vysokou propustnost a nízkou latenci. Z pohledu systému se pak dva takto propojené čipy chovají jako jeden čip, který si zachovává svou mimořádnou energetickou úspornost a zároveň nabízí masivní výkon. A výsledných 184 miliard tranzistorů posouvá špičkové schopnosti nového Macu Studio ještě dál.

Fotoaparáty Polaroid Now a Now+ Gen 3 v nových barvách

Polaroid přináší nový vzhled svých instantních fotoaparátů s představením nové generace modelů Now a Now+ v nových barvách, které dávají ikonickému designu nový, moderní nádech.

Oba fotoaparáty, Now i Now+, zachycují ikonický vzhled Polaroidu – jedinečnou směs sytých barev, jemných textur a charakteristického pocitu okamžitého tisku, který definoval fotografii po celé generace. Ať už toužíte po teplých, nostalgických tónech nebo spontánní, nedokonalé kráse, tyto fotoaparáty vám poskytnou okamžité vzpomínky, které můžete držet v rukou.

Oba fotoaparáty jsou navrženy pro snadné a kreativní fotografování a vyznačují se plynulým a rychlým automatickým ostřením, které zajišťuje ostré a detailní snímky bez nutnosti upravovat nastavení. Vestavěný blesk zajišťuje vyvážené osvětlení za jakýchkoli podmínek a samospoušť umožňuje snadné pořizování skupinových fotografií a autoportrétů. Fotoaparáty jsou kompatibilní s filmy i-Type i 600, takže si můžete vybrat ze široké nabídky značkových filmů Polaroid, včetně limitovaných edic a speciálních barevných variant.

Dobíjecí baterie vystačí na 15 balíčků filmu, takže budete vždy připraveni k fotografování. Díky tělu vyrobenému ze 40 % z recyklovaných materiálů tyto fotoaparáty nabízejí udržitelnější způsob, jak si užít instantní fotografii.

Polaroid Now+ nabízí ještě více tvůrčích možností, protože nabízí Bluetooth připojení k aplikaci Polaroid, čímž zpřístupňuje funkce, jako je manuální režim, malování světlem a ovládání dvojité expozice. Ať už hledáte jednoduchý způsob, jak zachytit životní okamžiky, nebo chcete prozkoumat uměleckou fotografii, Polaroid Now a Now+ přinášejí instantní fotografii do moderní doby a zároveň zachovávají její historickou duši.

Nové barvy pro Polaroid Now Gen 3 budou černá, korálová, bílá, fialová a žlutá. Polaroid Now+ Gen 3 bude k dispozici v černé, bílé a korálové barvě. Oba fotoaparáty jsou skladem k okamžité expedici.

Oneplay míří na televizory Hisense – spuštění již 10. března 2025

Praha, 5. března 2025 – Nová streamovací služba Oneplay, která propojuje obsah platforem Voyo a O2 TV, bude od 10. března 2025 dostupná na všech televizorech Hisense se systémem VIDAA U4 a novějším. Uživatelé tak získají snadný přístup k tisícům filmů, populárním televizním pořadům, prémiovému sportovnímu obsahu i exkluzivní originální tvorbě – a to bez nutnosti dalších zařízení či instalace externích aplikací.

„Spolupráce se službou Oneplay je dalším krokem k tomu, abychom našim zákazníkům nabídli ještě širší možnosti televizní zábavy. Spojením O2 a Voyo do jedné platformy vznikla inovativní služba, kterou nyní přinášíme i na televizory Hisense. Diváci si tak mohou jednoduše užívat veškerý obsah přímo na svých chytrých televizorech, bez nutnosti dalších zařízení,“ říká Markéta Haraldsson, brand manažerka Hisense pro Českou a Slovenskou republiku.

Oneplay přináší divákům:

  • Přístup k nejsledovanějším TV stanicím s možností přetáčení a sledování pořadů až 7 dní zpětně.
  • Rozsáhlou knihovnu filmů a seriálů, včetně oceňovaných Voyo Originálů a exkluzivní Oneplay tvorby.
  • Prémiový sportovní obsah, zahrnující Ligu mistrů UEFA, Tipsport extraligu, Formuli 1 či MotoGP.
  • Moderní funkce, jako je sledování na více zařízeních současně nebo offline přehrávání.

Služba bude dostupná od 10. března – stačí mít televizi připojenou k internetu a aplikaci Oneplay spustit přímo z nabídky dostupných aplikací.

O společnosti Hisense

Hisense je přední světová značka domácích spotřebičů a spotřební elektroniky. Podle společnosti Omdia se Hisense se v letech 2022 až 2024 umístila na 2. místě na světě v celkových dodávkách televizorů a v letech 2023 až 2024 na 1. místě v segmentu televizorů s úhlopříčkou 100 a více palců. Společnost rychle expandovala a působí ve více než 160 zemích. Specializuje se na multimediální zboží, domácí spotřebiče a inteligentní informační technologie.

Automatizace proměňuje svět pojišťovnictví. Rizikovost klienta posuzuje počítač, s detekcí podvodů pomáhají stroje

Praha, 5. března 2025

Pojišťovnictví se digitalizuje, automatizace šetří čas a stroje odhalují podvody. Hlavní hráči na trhu ve velkém investují do moderních technologií, aby zrychlili procesy a zlepšili klientský servis. Strojové učení a analýza velkého množství dat dnes pomáhají s vyhodnocováním zdravotních rizik, urychlují likvidaci pojistných událostí, a zvyšují efektivitu odhalování podvodů. Těch za loňský rok znovu přibylo, objem odhalených pokusů v Česku přesáhl miliardu korun.

Personalizace služeb, sledovatelnost dat nebo reakce v reálném čase. Digitalizace postavila byznysový svět vzhůru nohama a přináší spoustu nesporných výhod. Na druhou stranu, práce s obrovským množstvím dat není pro pojišťovny vždy jednoduchá. Investice do moderních technologií se pohybují v řádu stovek milionů korun. Na vzestupu je především trend automatizace, strojového učení a umělé inteligence „Všechny myslitelné technologické trendy, které se objevují ve společnosti, se dříve nebo později promítnou i do světa pojišťovnictví. Je pravděpodobné, že některé současné profese v budoucnu nahradí umělá inteligence. Ale selský rozum bude mít pořád cenu zlata,“ říká David Poes, ředitel životního pojištění YOUPLUS.

Podezřelé pojistné události identifikují stroje

Počet pojistných podvodů meziročně opět vzrostl. Podle informací ČTK se celková výše škod v Česku přehoupla přes hranici miliardy korun. I v této oblasti nastupují na scénu moderní technologie, a především pak datové modely, strojové učení a umělá inteligence (AI). Pojišťovny s jejich využitím analyzují pojistné události, které by mohly být podvodné. Používají přitom obsáhlou historii škodních událostí, ve které hledají stejné charakteristiky a totožné vzorce chování. Stroje pak pomáhají vytipovat ty, které jsou podezřelé. „Pokud se například opakovaně objevují podobné lékařské zprávy od jednoho konkrétního lékaře, může to signalizovat podvodné jednání,“ popisuje Poes.

Strojové zpracování velkého množství dat umožňuje lépe realizovat podrobnou analýzu podezřelých případů. „Za „netypickou“ statistikou je občas skrytý nějaký podvod nebo nekalý úmysl. Systém dokáže vyhodnotit data a upozornit na anomálie,“ vysvětluje Poes. Následně se do procesu zapojuje tým interních specialistů, který na základě podnětů prověřují konkrétní případy.

O pojistném i zdravotních výlukách rozhoduje elektronický underwriting

Součástí sjednání smlouvy je dnes také automatický úpis rizik, tzv. elektronický underwriting. Systém využívá individualizovaný dotazník, který se dynamicky mění podle odpovědí klienta, čímž se přesněji určuje míra rizikovosti. „Otázky v dotazníku se větví jako rozhodovací strom na základě předchozích odpovědí, takže se nejedná o jeden fixní formulář, ve kterém je předem určený počet dotazů. Čím dál se v rozhodovacím stromu systém dostane, tím přesnější je ocenění rizik a vyšší míra individuálního posouzení každého žadatele o pojištění. Systém tedy automaticky u potenciálního klienta vyhodnocuje, jestli je „všechno v pořádku“, nebo je třeba udělat odchylku od běžných podmínek,“ popisuje Poes.

Celý proces sjednání smlouvy se odehrává v digitální podobě, včetně kontroly všech přijatých dokumentů a souborů. Ani tady ale není lidský faktor zcela vyřazen ze hry. „Někdy je zdravotní stav žadatele na základě různých kombinací diagnóz natolik komplikovaný, že musí přijít lidský zásah. Počítač v takovém případě řekne, že se neumí rozhodnout dál a není schopen situaci adekvátně vyhodnotit,“ tvrdí Poes. U většiny žadatelů ale vyhodnocení, cenu pojistného i případné přirážky či výluky navrhuje automat na základě sofistikovaného algoritmu, do kterého vstupuje mnoho faktorů.

Budoucnost: personalizace služeb i real-time reakce

Technologie budou v pojišťovnictví hrát stále důležitější roli, zejména co se týče tzv. „okamžiků pravdy“. Všechny pojišťovny chtějí klientům umožnit udělat výplatu pojistného plnění co nejrychleji, aby celý proces odrážel očekávání, která mají z jiných odvětví. „Likvidace pojistných událostí se bude v následujících letech ještě víc zjednodušovat a hlavně zrychlovat. Takže dalším trendem, kam obor bude směřovat, je reakce v reálném čase. Už teď se u jednoduchých případů bavíme o řádu několika desítek minut a půjde to ještě dál,“ potvrzuje Poes.

Moderní technologie sehrají důležitou roli také v oblasti personalizace služeb. „U společností, které mají miliony klientů, je těžké vyvolat pocit, že firma klienta zná. AI může v této oblasti fungovat výrazně lépe, provádět identifikaci zákazníků a komunikovat s nimi tou nejlepší možnou formou,“ uzavírá Poes.

HONOR spojil síly s umělcem Hidreleyem Dião a oživil historické portréty známých osobností

Objevování tvůrčího potenciálu umělé inteligence: HONOR a Hidreley Dião vdechují nový život portrétům Amelie Earhart, Oscara Wildea a Ingrid Bergman

[Praha – 5. března 2025] – Globální technologická značka HONOR oslavuje ducha inovace spoluprací se slavným umělcem Hidreleyem Dião a představuje PortrAIt Enhancement – kolekci portrétů, které pomocí AI nástrojů nově zobrazují ikonické osobnosti.

Dião, umělec, který inovativně propojuje umění a moderní technologie, byl společností HONOR požádán o vytvoření nových portrétů Amelie Earhart, Oscara Wildea a Ingrid Bergman, aby nabídl nový pohled na jejich odkaz. Nové snímky byly vytvořeny u příležitosti uvedení funkce AI Upscale, novinky v chytrém telefonu HONOR Magic7 Pro, který je poháněn procesorem Snapdragon 8 Elite. Funkce AI Upscale obnovuje a vylepšuje portréty do mimořádných detailů a bude dostupná na modelu Magic7 Pro během března.

Tato kolekce portrétů demonstruje transformační sílu umělé inteligence při ochraně a vylepšování snímků, propojuje lidi s klíčovými historickými momenty a zobrazuje pečlivě vybrané osobnosti, které ztělesňují inovativního ducha značky HONOR. Původně poškrábané, rozmazané fotografie s nízkým rozlišením byly přeměněny na úžasně detailní portréty, které odhalují nuance a výrazy ztracené časem.

Kolekce PortrAIt Enhancement společnosti HONOR ukazuje osobnosti, které zanechaly nesmazatelnou stopu v historii. Jednou z nich je Oscar Wilde, jeden z nejvýznamnějších spisovatelů irské historie, který svět uchvátil svými díly, jako „Obraz Doriana Graye“ a „Jak je důležité míti Filipa“.

Další osobností je Amelia Earhart, průkopnice letectví, která se vzepřela konvencím a jako první žena v historii přeletěla Tichý oceán. Sbírku uzavírá Ingrid Bergman, legendární švédská herečka, která se proslavila na stříbrném plátně především filmem Casablanca, oceněným Oscarem za nejlepší film.

„Umělou inteligenci vnímáme jako katalyzátor kreativity, který nám umožňuje propojit se s minulostí a uchovat vzpomínky pro budoucnost,“ říká Martin Pipek, marketingový ředitel společnosti HONOR Česko. „Spolupráce s Hidreleyem Dião, umělcem zkoumajícím hranice kreativity umělé inteligence, dokonale ztělesňuje tuto vizi. Díky AI nejen obnovujeme staré fotografie, ale oživujeme historii novým způsobem – je to jako vidět tyto osobnosti poprvé. A nyní, s funkcí AI Upscale na chytrém telefonu Magic7 Pro, mohou lidé rozvíjet svůj vlastní tvůrčí potenciál a zároveň zajistit, že jejich fotografie budou uchovány pro budoucí generace.“

Umělec Hidreley Dião k tomu dodává: „Práce na tomto projektu se společností HONOR byla úžasná zkušenost. Umělá inteligence je mocným nástrojem uměleckého vyjádření a já jsem se nechal inspirovat, abych s pomocí nové funkce AI Upscale v chytrém telefonu Magic7 Pro oživil portréty známých osobností způsobem, který působí autenticky i moderně. Je to, jako byste se s nimi dnes setkali poprvé.“

Skutečně inteligentní fotografování

Chytrý telefon HONOR Magic7 Pro posouvá fotografování na novou úroveň díky technologiím umělé inteligence. Díky režimům Harcourt Portrait Modes, funkci AI Enhanced Portrait a 50MP super dynamickému hlavnímu fotoaparátu HONOR Falcon přináší portréty s větší čistotou, dokonaleji zachyceným světlem a stíny a v ultra vysokém rozlišení.

Fotografie jsou živější a umožňují uživatelům uchovávat vzpomínky tím nejlepším možným způsobem. A s novou funkcí AI Upscale je vylepšení starých fotografií neuvěřitelně snadné – stačí jediné kliknutí.

Oživení historie novou optikou

HONOR nedávno předvedl sílu funkce AI Upscale také tím, že obnovil historické fotografie stadionu Manchester United – Old Trafford, známého jako „The Theatre of Dreams“. Funkce AI Upscale, poháněná procesorem Snapdragon 8 Elite, oživila snímky u příležitosti 115. výročí založení stadionu a nabídla tak jedinečný pohled do bohaté historie klubu.

Chytrý telefon HONOR Magic7 Pro je na českém trhu dostupný v barvách Lunar Shadow Grey a Black za doporučenou cenu 29 990 Kč.

Umělec Hidreley Dião využil nástroje umělé inteligence, aby oslavil uvedení funkce AI Upscale. Tato funkce, poháněná procesorem Snapdragon 8 Elite, bude dostupná na chytrém telefonu HONOR Magic7 Pro během března 2025 a umožní uživatelům zvýšit ostrost a kvalitu starých fotografií.

Více informací o tom, jak HONOR ve spolupráci se společností Qualcomm, která je sponzorem fotbalového klubu Manchester United, transformoval ikonické snímky stadionu Old Trafford pomocí funkce AI Upscale, najdete na www.manutd.com/en/videos/detail/snapdragon-x-honor-115-years-of-old-trafford.

Další informace o značce HONOR najdete na oficiálních webových stránkách: www.honor.com/cz.

O značce HONOR

Společnost HONOR je předním světovým dodavatelem chytrých zařízení. Jejím cílem je stát se globální ikonickou technologickou značkou a prostřednictvím svých výkonných produktů a služeb vytvářet nový inteligentní svět pro každého. Neochvějně se zaměřuje na výzkum a vývoj a snaží se vyvíjet technologie, které lidem po celém světě umožňují jít dál a dávají jim svobodu dosáhnout a udělat víc. HONOR nabízí řadu vysoce kvalitních chytrých telefonů, tabletů, notebooků a nositelných zařízení, které vyhovují každému rozpočtu, a díky svému portfoliu inovativních, prémiových a spolehlivých produktů umožňuje lidem stát se lepší verzí sebe samých.

Sledujte HONOR na sociálních sítích:

Instagram: https://www.instagram.com/honorczsk/

Facebook: https://www.facebook.com/Honorcz/

Twitter: https://twitter.com/HonorCZSK

Chytré hodinky jako pomůcka v prevenci hypertenze? Odborníci mají jasno

Vysoký krevní tlak patří mezi jeden z největších zdravotních problémů současnosti. Podle Světové zdravotnické organizace postihuje celosvětově jednoho ze tří dospělých, přičemž až čtyři z pěti pacientů nejsou adekvátně léčeni.[1] V Česku trpí hypertenzí přibližně 40 % dospělé populace, což odpovídá zhruba třem milionům lidí.[2] Přestože se jedná o rozšířený problém, prevence a pravidelné měření krevního tlaku stále nejsou dostatečně zažité. Nápomocné by mohly být v tomto směru stále oblíbenější chytré hodinky.

Hypertenze nemá zpočátku žádné viditelné příznaky, což z ní činí nebezpečné onemocnění. Pokud není včas diagnostikována a léčena, může vést k vážným komplikacím, jako je srdeční infarkt, mrtvice nebo selhání ledvin. Výzkumy navíc ukazují souvislost mezi vysokým krevním tlakem a rozvojem demence ve stáří.

Syndrom bílého pláště. Proč je lepší měřit tlak doma?

Zásadním pilířem prevence vysokého krevního tlaku je zdravý životní styl – vyvážená strava s nízkým obsahem soli a tuků, pravidelný pohyb alespoň půlhodiny denně a zvládání stresu. Klíčové je však také pravidelné měření krevního tlaku, a to nejen v ordinaci lékaře, ale i doma. Měření krevního tlaku v ordinaci může být totiž ovlivněno syndromem bílého pláště, který se projevuje dočasným zvýšením tlaku kvůli stresu z lékařského prostředí. Tento jev postihuje až 30 % pacientů, častěji ženy a starší osoby.[3] Zvýšená nervozita pacienta v ordinaci lékaře tedy může vést k nesprávné diagnóze a posléze i nevhodné léčbě.

Opačným jevem, který je zase častější u mužů, je pak méně známa maskovaná hypertenze. V tomto případě je tlak naměřený v ordinaci normální, kdežto mimo ni vykazuje vysoké hodnoty.[4] I kvůli těmto variacím se doporučuje pravidelné domácí měření krevního tlaku. Je tak možné získat přesnější obraz o skutečném stavu pacienta.

Chytré hodinky jako spolehlivý pomocník

Pohodlné měření krevního tlaku mimo ordinaci dnes umožňují nejen certifikované domácí tlakoměry, ale také stále oblíbenější chytré hodinky, na kterých je měření rychlé a pohodlné. V jejich případě přitom nemusí jít pouze o orientační hodnoty. Některé modely, jako například Huawei Watch D2, využívají pro měření certifikované technologie, a dokonce umožňují sdílení naměřených hodnot s lékařem. „Pravidelné měření krevního tlaku už nemusí být jen záležitostí pouze lékařských ordinací. Díky chytrým zařízením dnes mohou lidé získat přehled o svém zdraví prakticky kdykoli a kdekoli,“ říká Ondřej Koszty, produktový manažer společnosti Huawei, a dodává, že monitorování krevního tlaku je přitom vhodné nejen pro osoby s již diagnostikovanou hypertenzí, ale i pro ty, kteří chtějí zdravotním problémům předcházet.

Spánek a krevní tlak. Jak spolu souvisí?

Při regulaci krevního tlaku hraje důležitou roli také kvalita spánku. Jeho nedostatek nebo špatná kvalita mohou také zvyšovat krevní tlak a vést k dalším zdravotním komplikacím. Častým problémem ovlivňujících spánek i zdraví srdce je spánková apnoe, kterou trpí zhruba 10 % populace.[5] „Identifikovat problémy dříve, než způsobí vážnější následky, lze opět pomocí chytrých nositelných zařízení. Hodinky vybavené funkcemi analýzy spánku totiž dokážou sledovat dechovou frekvenci a jednotlivé fáze spánku, což pomáhá včas odhalit možné potíže,“ radí Ondřej Koszty ze společnosti Huawei.

Technologie jako součást každodenní péče o zdraví

Nositelné technologie tak hrají stále větší roli v péči o zdraví. Ty s řadou funkcí pro sledování zdraví, jako jsou zmiňované Huawei Watch D2, pak monitorují nejen krevní tlak a spánek, ale také srdeční tep, hladinu kyslíku v krvi (SpO2), tělesnou teplotu nebo úroveň stresu. Tato data tak umožňují uživatelům lépe porozumět reakcím svého těla a včas přijmout preventivní opatření. Chytré hodinky tak nejsou jen pomůckou pro sportovce, ale stávají se dnes i neocenitelným nástrojem pro každodenní péči o zdraví.

  1. https://www.paho.org/en/news/19-9-2023-first-who-report-details-devastating-impact-hypertension-and-ways-stop-it
  2. https://www.who.int/docs/default-source/ncds/ncd-surveillance/hypertension-profiles-2023.pdf
  3. https://www.tribune.cz/archiv/maskovana-hypertenze-versus-hypertenze-bileho-plaste/
  4. https://www.tribune.cz/archiv/maskovana-hypertenze-versus-hypertenze-bileho-plaste/
  5. https://www.internimedicina.cz/pdfs/int/2010/03/08.pdf

AI změnila pravidla hry. Proč firmám běžná cloudová řešení už nevyhovují?

Praha | 5. března 2025 – S rostoucí adopcí aplikací pro AI (umělou inteligenci) se firmy potýkají s novou výzvou. Jejich stávající cloudová infrastruktura na takové workloady (pracovní zátěže) nestačí. AI aplikace kladou extrémní nároky na infrastrukturu, na kterou nebyly optimalizované, což znamená neefektivitu, pomalejší výsledky a zbytečně vysoké provozní náklady. České firmy tak čelí otázce: Investovat miliony do vlastního hardwaru, nebo najít spolehlivé a flexibilní řešení?

Většina firem, které začínají s AI, si zprvu vystačí s běžným řešením v cloudu. Jakmile ale nasadí složitější modely a začnou zpracovávat velké objemy dat, narazí na limity unifikované cloudové infrastruktury. Výpočty se zpomalují, provoz se prodražuje a škálování výkonu je komplikované. „Standardní cloudové služby nedokážou pokrýt rostoucí nároky AI aplikací, firmy pro ně potřebují specializovanou infrastrukturu,“ vysvětluje Marián Holý, komerční ředitel vshosting a dodává, že často navíc potřebují garantovaný výkon a bezpečnost, což není v globálních cloudových službách vždy samozřejmostí. České společnosti proto hledají lokálního partnera, který jim zajistí nejen špičkový hardware, ale i podporu, expertízu a compliance s českými a evropskými regulacemi.

AI potřebuje jiný cloud

Výpočetní nároky AI jsou diametrálně odlišné od klasických cloudových workloadů. Tradiční servery, jejichž výkon je postavený na CPU, nejsou dostatečně efektivní pro masivní paralelní výpočty, které AI modely vyžadují. Firmy, které se spoléhají na standardní cloudové platformy, proto často naráží na:

  • Pomalejší trénování modelů – běžné cloudové infrastruktury nejsou optimalizované pro výpočty prostřednictvím GPU.
  • Vyšší provozní náklady – nedostatečně optimalizované prostředí vede k větší spotřebě výkonu, a tedy k vyšším nákladům.
  • Komplikované škálování – AI workloady potřebují rychlé navyšování výpočetních zdrojů podle momentálních potřeb.

„Na tyto výzvy je zapotřebí reagovat tvorbou vysoce specializované cloudové infrastruktury určené přímo pro AI workloady. To je příklad i námi vyvinuté infrastruktury s vysokovýkonnými servery osazené GPU procesory NVIDIA L40S, H100 a H200, které jsou přímo optimalizované pro AI projekty,“ deklaruje Marián Holý, komerční ředitel společnosti vshosting. Nabízí flexibilní škálování, takže firmy mohou navyšovat nebo snižovat výkon podle aktuálních potřeb. Výhodou je, že není nutné investovat miliony do vlastního hardwaru či technické asistence v češtině. Bonusem je exkluzivní přístup k NVIDIA katalogu AI/ML modelů – celkem k více než 1 000 AI modelům.

Rychlejší AI vývoj bez obřích investic

Podle Mariána Holého se AI stala natolik klíčovou, že vyžaduje zcela nový přístup k infrastruktuře: „Jako jedna z mála tuzemských firem poskytující cloudové služby využíváme nejnovější GPU procesory společnosti NVIDIA. Pro firmy to znamená okamžitý přístup ke špičkovému výkonu bez horentních investic“.

Vybudování vlastní AI infrastruktury je pro většinu firem obrovsky nákladné. Nákup high-end GPU, jejich správná konfigurace a následný provoz se může snadno vyšplhat do milionových částek. „Flexibilita je základ, proto naši klienti platí jen za výkon, který skutečně potřebují. Nemají žádné zbytečné náklady navíc,“ vyzdvihuje Marián Holý.

Díky tomu mohou české firmy testovat a škálovat své AI aplikace bez finančních rizik a zdlouhavého budování vlastní infrastruktury. Ať už jde o start-upy nebo velké korporace, mohou se soustředit na provoz AI projektů, zatímco vshosting se postará o špičkovou technologii, vysoký výpočetní výkon, bezpečnost a technickou podporu v češtině a garanci souladu s českými i evropskými regulacemi – data zůstanou v tuzemsku.

O společnosti vshosting: vshosting je přední poskytovatel cloudových a serverových řešení, specializující se pokročilé technologie Kubernetes, AWS, nebo GPU infrastrukturu pro AI aplikace. Společnost se zaměřuje na poskytování škálovatelných, bezpečných a environmentálně odpovědných IT řešení s vysokou dostupností pro firmy všech velikostí.

Mediaboard představuje unikátní PR platformu. Mediaboard Connect nabídne jako první v Česku pokročilé AI funkce včetně tvorby obsahu

Mediaboard, česká jednička v oblasti komplexního monitoringu médií, představuje novou službu Mediaboard Connect. Unikátní platforma ulehčí PR specialistům komunikaci s novináři a tvorbu obsahu a přinese i podrobnou analytiku kampaní. Mediaboard Connect využívá pokročilé AI funkce, mezi které patří kompletní návrh i kontrola tiskové zprávy, překlady nebo tvorba personalizovaných e-mailů. Platforma, která je jediným nástrojem takového rozsahu v Česku, výrazně ušetří čas a zjednoduší práci nejen PR odborníkům, ale i startupům a společnostem, které svou publicitu řeší samy. 

Nová platforma Mediaboard Connect je nejkomplexnějším all-in-one media intelligence nástrojem nejen na českém, ale i celosvětovém trhu. Nabízí vlastní newsroom, sloužící k psaní a publikaci tiskových zpráv, efektivní e-mailing, správu medialistu i komplexní vyhodnocení úspěšnosti jednotlivých témat. Výrazně tak usnadňuje a zrychluje celý komunikační proces od vzniku tiskových podkladů přes jejich distribuci až po vyhodnocení úspěchu komunikace díky podrobné analytice.

Pokročilé AI funkce

Zásadní součástí nové služby je funkce AI agent, která sdružuje pokročilé nástroje umělé inteligence. Jedná se o vlastní řešení vyvinuté přímo v Mediaboardu. Přímo v editoru tak umí sepsat na základě vstupů tiskovou zprávu na míru tak, aby splňovala veškeré požadavky na tento formát. Integrované funkce umožňují i zkrácení nebo prodloužení obsahu na jeden klik, vytváření odstavců nebo práci s textem přímo v editoru. Na rozdíl od jiných jazykových modelů se AI agent uživatele doptá, pokud mu chybí některé informace a zprávu vyhodnotí jako neúplnou nebo nezajímavou.

AI agent zvládne i kontrolu tiskových podkladů určených k distribuci na novináře. Mezi 11 sledovaných parametrů patří překlepy, chybějící informace, kontext, ale i SEO přívětivost, gramatika a pravopis, tón, kvalita titulku a další.  Dalším výraznou funkcí AI agenta je automatické vygenerování personalizovaného e-mailu pro novináře, který je možné vytvořit na základě vlastních vstupů nebo vložených tiskových podkladů. Veškerý obsah lze automaticky přeložit do většiny světových jazyků.

„Umělá inteligence dokáže při správném použití výrazně uspořit čas, a to byl i záměr AI agenta. Naší ambicí není nahradit PR profesionály, ale pomoci jim ušetřit čas například návrhem kostry tiskového sdělení k dalším úpravám. Na druhou stranu PRisté jistě ocení možnost překladů a snazší komunikace se zahraničními médii. Velkou přidanou hodnotu vidíme především u menších firem a startupů, které s médii komunikují sporadicky anebo si komunikaci řeší samy bez PR specialisty,“ vysvětluje Zdeněk Jodas, CSO Mediaboardu.

Snadná práce s kontakty a podrobná analytika

Mediaboard Connect posouvá na novou úroveň i práci s novinářskými kontakty. Kromě unikátní funkce párování autorů s jejich články, která umožňuje jednoduchou a rychlou tvorbu databází kontaktů podle konkrétních témat, nabízí platforma jejich správu a umožňuje i import vlastního medialistu a rozšíření už tak širokého počtu kontaktů, které Mediaboard monitoruje – jejich globální medialist sleduje více jak 500 000 autorů z 230 000 tisíc redakcí z celého světa.

Součástí nové služby je také pokročilá analytika a komplexní vyhodnocení kampaní. Monitoring médií umožňuje automatické přiřazování článků k originální tiskové zprávě vložené do newsroomu a trackování jejich výtěžnosti. Díky rozesílání e-mailů přímo přes platformu Mediaboard Connect může navíc uživatel analyzovat i reakce každého příjemce a zjistit, jestli si e-mail otevřel, jestli se proklikl na newsroom nebo například jak pracoval s dostupnými přílohami.

„Mediaboard stavíme jako all-in-one platformu, která dokáže komunikaci nejen monitorovat, ale i analyzovat, měřit a přesně cílit. A právě Mediaboard Connect je významným dílkem do této skládačky. Na jednom místě totiž spojuje tyto funkce a výrazně urychluje celý proces mediální komunikace. PR profesionálům ušetří čas, který by strávili trivialitami, jež lze automatizovat, a firmám, které s komunikací začínají, zase pomůže v prvních krocích,” dodává Zdeněk Jodas z Mediaboardu.  

Mediaboard Connect je dostupný v Česku a na a Slovensku a postupně bude zpřístupněn i zákazníkům Mediaboard v dalších zemích, včetně Polska a Chorvatska, kde společnost v loňském roce otevřela své pobočky vedené regionálními manažery.

Mediaboard je česká technologická společnost, která vznikla v roce 2015 s cílem poskytnout českému PR prostředí moderní nástroje pro analýzu a práci s daty. Mediaboard se dva roky po sobě umístila mezi padesáti nejrychleji rostoucími technologickými firmami ve střední Evropě a získala ocenění Deloitte Technology Fast 50. Nabízí široké portfolio v komplexní all-in-one media intelligence službě, kterou neustále rozšiřuje o nové funkcionality. Pokročilé nástroje real-time monitoringu umožňují komplexní analýzy výstupů, e-mailové reporty, přehledné statistiky i monitoring sociálních sítí. Služeb Mediaboardu využívá řada významných společností, mezi něž patří Transparency International, IKEA, Rohlík, Samsung, Coca-Cola i mnoho dalších firem, které chtějí efektivně komunikovat a vnímat informace v širším kontextu.

Generace Z: chytrý telefon nemá jen jeden ze sta. Digitalizaci mladí lidé vítají, ale část se bojí o svá osobní data

Jaký je pohled generace Z na digitalizaci služeb, jejíž postup můžeme sledovat ve většině oborů a sektorů? Více než tři čtvrtiny ji vítají, část má neutrální postoj a pouze šest mladých lidí ze sta ji vidí negativně. Vyplynulo to z průzkumu agentury Behavio pro vydavatele studentských průkazů ISIC, společnost GTS Alive. Průzkum probíhal mezi dospělou částí generace Z, tedy lidmi od 18 do 29 let.

„Nejoptimističtěji vidí digitalizaci nejmladší část dané věkové skupiny, tedy lidé mezi 18 a 24 lety. Obzvláště pak studenti prvních ročníků bakalářského studia. Dále mladí obyvatelé velkých měst a lidé s vysokým příjmem,“ komentoval výsledky průzkumu ředitel GTS Alive Radek Schich.

Oproti této skupině jsou vůči digitalizaci méně pozitivně naladěni mladí lidé s nízkým příjmem, i mezi nimi ji ale vítá celých 70 procent. Muži celkově vnímají digitalizaci optimističtěji než ženy.

A co si s digitalizací, tedy nahrazováním fyzických věcí a procesů telefonem a počítačem, mladí lidé spojují? Nejčastěji snazší přístup k informacím, zjednodušení života a úsporu času. Ale také závislost na mobilním telefonu. A 40 procent příslušníků generace Z se v souvislosti s digitalizací obává o svá osobní data.

Drtivá většina mladých lidí používá chytrý telefon, klasický tlačítkový preferuje pouze jedno procento z nich. Ti jako důvod uvádějí, že chtějí na mobilu trávit méně času, mají díky tlačítkovému telefonu menší obavu o svá osobní data, někteří uvádějí jako důvod i cenu.

Z vlastníků chytrých telefonů používá přibližně třetina iPhone a dvě třetiny telefon se systémem Android. Co se týče preference mezi fyzickými kartami či průkazy a aplikací v telefonu, hodně přes polovinu generace Z má raději aplikaci, přibližně čtvrtina pak dává přednost fyzické kartě, zbytku je to jedno.

Od používání aplikací nahrazujících fyzické karty mladé lidi nejčastěji odrazuje obava, že se jim v nevhodnou chvíli vybije telefon – konkrétně se toho bojí 39 procent z nich.

Z fyzických karet či průkazů mladí lidé v peněžence nejčastěji nosí občanský průkaz, dále pak studentský průkaz ISIC, kartičku dm active beauty, Tesco Clubcard a Lítačku.

Průzkum proběhl v listopadu 2024 na reprezentativním vzorku 500 lidí ve věku 18 – 29 let.

Společnost GTS Alive s.r.o. v České republice vydává a spravuje studentské průkazy ISIC a žákovské průkazy ISIC Školák (ISIC Scholar), učitelské průkazy ITIC a okrajově i další průkazy. Firma vznikla v srpnu 2000. Jejím předchůdcem byla v Česku společnost GTS International. GTS Alive s.r.o. je součástí mezinárodní skupiny GTS Alive Group, jejíž centrála sídlí v Praze a spadají pod ni pobočky v sedmnácti zemích na čtyřech kontinentech.

GTS Alive prostřednictvím čipového identifikačního systému ISIC PORT také zajišťuje řadě základních a středních škol zabezpečení přístupů do jejich budov a systém elektronické docházky. Společnost mimo jiné zprostředkovává studentům i cestovní nebo úrazové pojištění.

 

Nezaměstnanost mírně roste, přesto stále „nejsou lidi“

Praha, 4. března 2025 – Český trh práce se po dlouhých letech strnulosti začal rozhýbávat. I přes to, že mírně roste míra nezaměstnanosti, však firmám stále chybí lidé. Dostupní kandidáti totiž poměrně často postrádají kvalifikaci a dovednosti potřebné pro dlouhodobě silně poptávané, nedostatkové pozice. Nejvíce se to projevuje u technických profesí – od vysoce specializovaných vývojových inženýrů a konstruktérů až po elektrikáře či strojní zámečníky. Evergreenem kritického nedostatku pak jsou profese jako zdravotní sestry nebo sociální pracovníci. Ukazují to aktuální data společnosti Alma Career, vyplývající z jejích portálů Jobs.cz, Prace.cz, Atmoskop.cz, mobilní aplikace Práce za rohem a kariérních stránek firem.

Za celý rok 2024 bylo na českém trhu nově obsazováno 337 423 unikátních pracovních míst, což bylo ve srovnání s rokem 2023 o 2,5 % méně. Oproti tomu alespoň 1x reagovalo na některou z nabízených pozic 777 661 unikátních zájemců o práci – to je meziročně naopak o 8,6 % více. Zároveň o 15 % na více než 7 milionů vzrostl celkový počet zaslaných reakcí na všechny pracovní inzeráty. Fakt, že lidé posílají více životopisů, znamená, že práci hledají usilovněji.

Na první pohled by se tedy mohlo zdát, že zaměstnavatelé jsou v lepší situaci a mohou si více vybírat. Bohužel se však v řadě případů nepotkává poptávka s nabídkou v jednotlivých profesích a lokalitách. Zatímco například na inzerované pozice recepční přišlo v lednu tohoto roku v průměru 36 životopisů, nebo na místo prodavače/prodavačky 23 zájemců, firma poptávající například elektrikáře dostane v průměru pouze 4 životopisy, na místo projektanta přijdou zhruba 3. Extrémem jsou vývojoví inženýři s číslem 2,2 zaslaných reakcí na vystavenou nabídku práce, elektroinženýři (2,5) nebo stavbyvedoucí (2,7).

Pozice s nejvíce zaslanými CV

Profese Průměrný počet zaslaných CV na 1 pozici
Recepční 35,9
Číšník/servírka 27,3
Pracovník back office 25,0
Personalista 23,7
Prodavač 22,8

Pozice s nejméně zaslanými CV

Profese Průměrný počet zaslaných CV na 1 pozici
Elektrotechnik 3,2
Projektant 3,1
Stavbyvedoucí 2,7
Elektroinženýr 2,5
Vývojový inženýr 2,2

Minimální „zdravý“ počet životopisů, aby si firma mohla vybrat kvalitního kandidáta, je deset. Při počtech mezi deseti a pěti je již velký problém najít vhodné kandidáty, kategorie s méně než pěti zájemci představují krizový stav. Jestliže například číslo 2 je průměr, ve skutečnosti to znamená, že řada inzerátů v takových kategoriích má vzhledem k požadavkům, nabízeným podmínkám či místu, kde působí, čistou nulu zájemců o práci.

„Obecně je dobře, že se český trh práce postupně alespoň trochu rozhýbává. Velmi nízká míra nezaměstnanosti, která se u nás dlouhé roky pohybovala kolem dvou až tří procent, nemusí být v každém případě jen pozitivní. Podstatná část lidí, kteří by si změnou práce mohli leckdy i výrazně polepšit a dosáhnout na perspektivnější práci za lepších podmínek jinde – obzvláště v době turbulentnějších změn v ekonomice – se drží zpátky a raději sázejí na jistotu současného zaměstnání. A to navzdory faktu, že většina z nich již ve stávající práci spíše stagnuje, než že by se profesně či kariérně posouvali dále. A právě lidé z této stále ‚čekající většiny‘ zaměstnavatelům velmi citelně scházejí v náboru na pozicích, které by jim umožnily další rozvoj a růst. Nízká ochota především k dobrovolným změnám práce tak podmiňuje i celkově nízkou flexibilitu a adaptabilitu české ekonomiky,” komentuje současnou situaci Tomáš Ervín Dombrovský, analytik trhu práce ve společnosti Alma Career.

Na postupné rozhýbání trhu práce působí řada faktorů – od celkového stavu evropské, a tedy i naší ekonomiky až po některé změny regulace trhu práce. Tyto změny jdou ruku v ruce se zaváděním digitálních technologií, které snižuje potřebu některých pracovních pozic, ale zároveň vytváří nové požadavky na kvalifikaci pracovní síly. Trend se zřejmě v dalších měsících ještě posílí, například i ve spojení s chystaným schválením novely zákoníku práce.

Tomáš Ervín Dombrovský k tomu dodává: „Je důležité již probíhající změny na pracovním trhu využít jako příležitost a eliminovat hrozby, které přináší. Lidé, kteří budou v některých profesích a zaměřeních pravděpodobně přicházet o práci, potřebují najít uplatnění jinde. To znamená mít kvalitní systém rekvalifikací či doplňování kvalifikace, a to jak pro nezaměstnané, tak i coby prevenci v podobě vzdělávání při stávající práci. Zároveň by měli zaměstnavatelé maximálně využívat potenciál svých lidí – v řadě případů je o dost jednodušší profesně posunout či zcela rekvalifikovat stávajícího zaměstnance než hledat někoho úplně nového z trhu. Dlouhodobě je pak třeba systematicky měnit české školství, aby z něj vycházeli lidé v zaměřeních a s klíčovými dovednostmi, které jsou v české společnosti dlouhodobě nejvíce zapotřebí.“

Rekvalifikacím by mimochodem měla významným způsobem pomoci chystaná novela Zákoníku práce. Rozšiřuje okruh dostupných rekvalifikačních kurzů a zároveň posiluje finanční podporu pro ty, kteří se rozhodnou v rámci krátkodobé nezaměstnanosti rekvalifikovat. Co se týče vzdělávání a rekvalifikace současných zaměstnanců, i zde je vidět pozitivní trend. Roste totiž procento firem, které hodlají do kvality lidí investovat stále víc peněz. Vyplývá to ze závěrů nejnovějšího výzkumu v této oblasti, který Alma Career brzy představí podrobněji.

V oblasti vzdělávání pak neleží odpovědnost jen na státu – klíčovou úlohu zde mají i rodiče a studenti. Všichni by si měli uvědomit, že požadavky pracovního trhu se neustále vyvíjejí – firmy budou například stále více poptávat odborníky v oblastech STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics), tedy ve vědě, technologiích, inženýrství a matematice. Podobně v méně kvalifikovaných pozicích je a bude přetrvávat nedostatek absolventů technických středních škol či učňovských oborů, například v segmentech energetiky či obranného průmyslu, které budou s největší pravděpodobností rychle posilovat. V horizontu následující dekády navíc vzhledem k intenzivnímu stárnutí české populace výrazně posílí také poptávka po lidech napříč lékařskými i nelékařskými povoláními ve zdravotnictví či v sociálních službách.

O SPOLEČNOSTI ALMA CAREER

Alma Career, lídr na trhu náborových služeb v 11 zemích Evropy, provozuje služby pracovní inzerce s nabídkou více než 1,5 milionu pracovních příležitostí, databází více než 4,3 milionů životopisů, téměř 2 miliony aktivních upozornění na pracovní nabídky a více než 5 miliony návštěvníky měsíčně. Alma Career nabízí náborové služby založené na datech a technologických inovacích. Dosah sítě Alma Career je asi 80 milionů lidí v Evropě. Tým téměř 800 profesionálů v oblasti náboru ve střední Evropě, na Balkáně a v Pobaltí generuje tržby v objemu téměř 110 mil. eur (2023). Alma Career je globální společnost s lokálním srdcem. Její mezinárodní tým má dlouholeté odborné zkušenosti, které dokáže citlivě přizpůsobit specifikům jednotlivých trhů. Alma Career působí v České republice, Slovensku, Bosně a Hercegovině, Estonsku, Finsku, Chorvatsku, Litvě, Lotyšsku, Polsku, Severní Makedonii a Slovinsku.

 

Alma Career – Lepší svět práce pro každého

Alma Career je součástí Alma Media Group: www.almamedia.fi

 

Exit mobile version