BDO Fund Administration získala licenci ČNB na administraci fondů kvalifikovaných investorů. Posílí tak komplexní služby pro investiční fondy v ČR

Praha, 11. listopadu 2025 – BDO Fund Administration a.s., člen poradenské skupiny BDO, úspěšně získala od České národní banky licenci k poskytování služeb administrátora fondů kvalifikovaných investorů. BDO tak rozšiřuje své dlouholeté působení v oblasti služeb pro investiční fondy o kompletní a regulované administrátorské činnosti.

BDO již řadu let spolupracuje s investičními fondy na poskytování dílčích služeb – zejména v oblasti daňového poradenství, účetnictví, auditu či oceňování. Nově udělená licence umožní klientům využít kompletní administraci v rámci jednoho profesionálního zázemí.

„Získání licence je významným milníkem v našem rozvoji. Navazuje na know-how, které jsme ve fondech dlouhodobě budovali napříč odbornými týmy BDO. Díky silnému zázemí globální sítě BDO a technologiím, které při administraci využíváme, nabídneme fondům kvalifikovaných investorů stabilního a inovativního partnera, který dokáže zajistit veškeré potřebné kompetence rychle a spolehlivě pod jednou střechou,“ uvedl Ivan Kovář, předseda představenstva BDO Fund Administration.

BDO Fund Administration bude jako licencovaný administrátor zajišťovat kompletní administrativní a technickou správu fondů, jejíž součástí je:

• Vedení účetnictví, zpracování účetních závěrek

• Poskytování právních služeb

• Daňové poradenství, zpracování daňových přiznání a zastupování v daňových řízeních

• Výpočet aktuální hodnoty cenného papíru vydávaného fondem (NAV fondu/cenný papír)

• Vedení seznamu vlastníků cenných papírů vydávaných fondem

• Compliance a AML

• Zajišťování vydávání a odkupování cenných papírů vydávaných fondem

• Vyhotovení výroční zprávy fondu

• Informační servis investorům

• Komunikaci s ČNB včetně zajištění výkaznictví

• Komunikace s depozitářem a s obhospodařovatelem fondu

• Vnitřní audit

• Vedení seznamu majitelů cenných papírů, úschova cenných papírů a vedení evidence cenných papírů

• Různé korporátní agendy

Díky rozsáhlým odborným týmům BDO v České republice i mezinárodní síti má společnost silné zázemí, stabilitu a přístup k moderním technologiím s prvky umělé inteligence, které zvyšují efektivitu, přesnost i bezpečnost datových toků. Zároveň díky širokému portfoliu služeb napříč BDO, kvalifikovaným týmům specialistů a globálnímu know-how dokáže BDO Fund Administration nad rámec samotné administrace poskytovat fondům také vysoce sofistikované odborné služby a řešit i velmi komplexní právní, daňové, účetní či regulatorní otázky, spojené například s komplikovanými transakcemi, restrukturalizací nebo zahraničními přesahy.

„Vnímáme rostoucí očekávání investorů na profesionalizaci, transparentnost a technologickou vyspělost správy fondů. Naše služby jsou proto postavené na přímé komunikaci s obhospodařovateli i depozitáři, moderním sdílení dat a maximální regulatorní jistotě,“ doplňuje Michael Kralert, člen představenstva a Director BDO Fund Administration.

O společnosti BDO

BDO je poradenská společnost poskytující auditorské, daňové, právní, účetní, znalecké a poradenské služby. Na českém trhu působí již přes 30 let. S více než 600 odborníky a dlouholetou praxí se řadí k předním společnostem s tímto zaměřením v České republice, kde také opakovaně vyhrála titul Největší poradenská firma roku. Kanceláře má v Praze, Brně, Ostravě, Plzni, Českých Budějovicích, Pardubicích, Jindřichově Hradci a Domažlicích.

BDO je v České republice zastoupena společnostmi BDO Audit s.r.o., BDO Czech Republic s.r.o., BDO Consulting s.r.o., BDO Legal s.r.o., advokátní kancelář, BDO Valuation, s.r.o., BDO Fund Administration a.s., BDO Euro-Trend s.r.o. a BDO EURO-Trend Audit, a.s. Společnost je součástí mezinárodní sítě BDO, která celosvětově tvoří jednu z největších sítí auditorských a poradenských skupin. Zaměstnává více jak 119 tisíc odborníků a působí ve 166 zemích, v nichž provozuje více než 1 800 kanceláří.

Oracle Red Bull Racing posilňuje svoju digitálnu komunikáciu vo svojom globálnom sídle pomocou pútavých vonkajších LED inštalácií spoločnosti Philips

V rámci rozvíjajúceho sa partnerstva medzi spoločnosťami PPDS a Oracle Red Bull Racing boli vo vonkajšom priestore inštalované totemy Philips Public LED 7000 Series, každý umiestnený v 3 metre vysokej, špeciálne navrhnutej ochranné skrinke, ktoré vítajú a usmerňujú zamestnancov a návštevníkov v modernom technologickom kampuse Red Bull Technology Campus v Milton Keynes (Veľká Británia).

Amsterdam, 11. november 2025: Spoločnosť PPDS, exkluzívny globálny dodávateľ profesionálnych displejov Philips a doplnkových riešení, oznámila svoju najnovšiu partnerskú spoluprácu s Oracle Red Bull Racing, v rámci ktorej inštalovala dva úplne na mieru vyrobené displeje dvLED odolné voči všetkým poveternostným podmienkam v globálnom sídle giganta Formuly 1 v Milton Keynes.

V nadväznosti na sériu transformačných projektov realizovaných spoločnosťou Oracle Red Bull Racing s Philips Professional Displays – exkluzívnym dodávateľom digitálnych displejov a partnerom tímu – táto nová spolupráca po prvýkrát prináša výhody výkonu a udržateľnosti produktov Philips LED do exteriéru kampusu Red Bull Technology Campus.

Areál s rozlohou viac ako 700 000 štvorcových stôp je domovom Oracle Red Bull Racing, Red Bull Ford Powertrains, tímu Visa Cash App Racing Bulls a priestorov pre podujatia MK-7, kde bola nedávno inštalovaná rekordná 46,25 m široká LED stena Philips, ako aj rad značiek a interaktívnych displejov Philips.

Vďaka tomu je areál každý deň centrom diania, ktoré víta návštevníkov z celého sveta – od celebrít po fanúšikov, inžinierov a zamestnancov.

Pokrok vpred

Po inštalácii digitálnych značiek, interaktívnych dotykových obrazoviek a displejov dvLED v priestoroch MK-7 a kanceláriách Oracle Red Bull Racing sa tím zameral na vítanie a usmerňovanie návštevníkov pri vstupe do areálu a nahradil existujúce značky novým digitalizovaným a prepojeným riešením displejov. Bezpečnosť a vysoký jas boli nevyhnutnosťou.

Po viacerých návštevách a konzultáciách boli vybrané displeje P2.4 Philips Public LED 7000 Series, ktoré boli umiestnené za bezpečnostnou bariérou v areáli, ako aj pri hlavnom vchode do MK-7.

Vzhľadom na to, že v Milton Keynes spadne v priemere viac ako 730 mm zrážok ročne, bola ochrana displejov nevyhnutná – spoločnosť PPDS sa spojila s holandským špecialistom VEBO Digital Signage Solutions, aby vyrobili ochranné kryty na mieru. Skrine, vysoké takmer 3 m, sú potlačené logom Oracle Red Bull Racing a sú vyrobené tak, aby odolali akémukoľvek počasiu, ktoré príroda prinesie.

Klasifikácia IP30 a konformný náter zabezpečujú dodatočnú ochranu proti vlhkosti a znečisťujúcim látkam.

Perfektné ovládanie

Kľúčovým faktorom úspechu projektu a jedným z mnohých dôvodov, prečo bola séria Philips Public LED 7000 vynikajúcou voľbou na splnenie ambícií tímu, bola schopnosť poskytovať vysoký jas, kvalitné rozlíšenie a pokročilé farby a kontrast, aby bolo možné presne prezentovať značku Oracle Red Bull Racing a jej kampane za akýchkoľvek svetelných podmienok.

Obsah s osobným nádychom je možné vytvárať, plánovať a meniť bez námahy tak, aby vyhovoval danej príležitosti – napríklad privítanie špeciálnych hostí, partnerov a firemné podujatia – prostredníctvom ovládačov Novastar a CMS DS Templates.

V súlade s rýchlym tempom F1 ponúka séria Philips Public LED 7000 aj aktívne monitorovanie stavu a bola navrhnutá tak, aby bola údržba rýchla, predvídateľná a jednoduchá – rovnako ako zastávka v boxoch.

Laurent Mekies, generálny riaditeľ a šéf tímu Oracle Red Bull Racing, komentoval: „Vo svete Formuly 1™, kde ide o vysoké stávky, nie je možné zostať pozadu. Od presných displejov pri trati a výrazných značiek v našich hosťovských priestoroch až po ohromujúci LED oblúk a rozsiahlu sieť obrazoviek v Red Bull Technology Campus, naše profesionálne displeje Philips sú jedinečne konfigurované tak, aby pokračovali v kúzle pretekov a prezentovali to najlepšie pre Oracle Red Bull Racing.“

Jae O Choi Park, obchodný riaditeľ PPDS pre región EMEA, dodal: „Využitie našej siete partnerov PPDS nám umožňuje doplniť naše profesionálne displeje Philips o jedinečné riešenia pre tím Oracle Red Bull Racing. V interiéri, exteriéri a všade okolo sa snažíme zabezpečiť tie najlepšie zážitky pre tím, ako aj pre jeho návštevníkov a hostí.“

About PPDS

PPDS is a trading name of TP Vision Europe B.V. (“TP Vision”) and MMD-Monitors & Displays Nederland B.V. (“MMD”), registered in the Netherlands, with their head offices in Amsterdam. TP Vision and MMD are wholly owned subsidiaries of TPV Technology Limited (“TPV”), the world’s largest manufacturer of monitors and a leading provider of display solutions.

PPDS exclusively markets and sells Philips Professional Displays, covering professional TVs, signage and direct view LED solutions, worldwide under trademark license by Koninklijke Philips N.V.

By combining the Philips brand promise with TPV’s manufacturing expertise in displays, PPDS employs a competitive and focused approach to bring innovative products to market – from its 10” touchscreen through to unlimited direct view LED displays. Designing solutions that make a positive impact, both for resellers and for end customers – at the right time and in the right places.

 

Analýza: Rizika spojená s insidery představují skryté náklady každodenních činností. 62 % z nich je způsobeno pouhou lidskou chybou nebo napadenými účty

Rizika spojená s insidery rostou, ale existují bezpečnostní opatření, která pomohou organizacím čelit této výzvě. Vyplývá to z analýzy 2025 Insider Risk Report společnosti Fortinet připravené ve spolupráci s Cybersecurity Insiders. Globální průzkum mezi odborníky v oblasti IT a bezpečnosti odhaluje, že ačkoli je ztráta dat způsobená “lidmi zevnitř“ běžným jevem, mnoho organizací ještě plně nevyvinulo své postupy k řešení tohoto problému.

„Riziko ze strany uživatelů se stalo jednou z nejnaléhavějších výzev v oblasti kybernetické bezpečnosti. Na rozdíl od externích útočníků, kteří využívají kompromitované přihlašovací údaje, jsou rizika ze strany insiderů často součástí každodenních pracovních postupů a často vyplývají z nedbalosti zaměstnanců, jako je odesílání citlivých údajů e-mailem, nahrávání informací do osobního cloudového úložiště nebo používání neschválených nástrojů SaaS nebo GenAI,“ říká Ondřej Šťáhlavský, regionální ředitel společnosti Fortinet pro střední a východní Evropu.

Incidenty jsou časté a nákladné

Průzkum zjistil, že 77 % organizací zaznamenalo v posledních 18 měsících ztrátu dat způsobenou vlastními zaměstnanci, přičemž 21 % nahlásilo více než 20 incidentů. Pro mnoho organizací nejsou incidenty způsobené zaměstnanci ojedinělými událostmi, ale opakujícími se výzvami, které vyčerpávají zdroje a narušují důvěru.

Finanční dopad je značný. Čtyřicet jedna procent respondentů uvedlo, že jejich nejzávažnější incident způsobený zaměstnancem stál mezi 1 a 10 miliony dolarů, zatímco dalších 9 % nahlásilo ještě vyšší ztráty. Tyto náklady zahrnují okamžitou nápravu a prostoje, jakož i regulační sankce a poškození reputace.

Nejvýraznější je skutečnost, že většina incidentů (62 %) byla způsobena lidskou chybou nebo kompromitací účtů, nikoli úmyslným protiprávním jednáním. Data dále ukazují, že největší riziko často pochází od běžných zaměstnanců, kteří dělají malé, ale závažné chyby.

Tradiční formy prevence ztráty dat (DLP) již nestačí

Zatímco programy pro řízení rizik spojených s vnitřními zaměstnanci se stávají rozpočtovou prioritou, jejich vyspělost zaostává. Například téměř tři čtvrtiny (72 %) vedoucích pracovníků v oblasti bezpečnosti přiznávají, že nemají úplný přehled o tom, jak uživatelé pracují s citlivými daty na koncových bodech, v aplikacích SaaS a nástrojích GenAI.

Nástroje s tradičními řešeními DLP jsou často jádrem tohoto problému. Tradiční nástroje, které kdysi byly základním kamenem ochrany dat, ztrácejí v dnešních nových hybridních prostředích na účinnosti. Ve skutečnosti méně než polovina respondentů uvedla, že jejich nástroje splňují současné potřeby. Mnoho z nich jako hlavní nedostatek uvádí omezený kontext chování kvůli nedostatečnému přehledu o interakcích uživatelů s citlivými daty. To vede k falešnému pocitu bezpečí: spouštějí se výstrahy, dashboardy se plní aktivitami, ale bez přehledu o chování uživatelů mohou týmy pouze hádat, které akce jsou riskantní a které jsou rutinní.

Porozumění tomu, co je vystaveno riziku

Zpráva odhaluje typy citlivých dat, které jsou nejčastěji vystaveny riziku. Na prvním místě jsou záznamy o zákaznících (53 %) a osobní identifikační údaje (47 %), následované citlivými informacemi o obchodních plánech (40 %), přihlašovacími údaji uživatelů (36 %) a duševním vlastnictvím (29 %).

„Pro odvětví, která jsou obzvláště závislá na inovacích, jako je výroba, technologie a biotechnologie, může mít odhalení duševního vlastnictví trvalé důsledky. I jediný incident, jako je kopírování proprietárních návrhů zaměstnancem do veřejného promptu GenAI, může narušit roky budované konkurenční výhody,“ vysvětluje Ondřej Šťáhlavský, regionální ředitel společnosti Fortinet pro střední a východní Evropu.

Většina incidentů způsobených zaměstnanci nejsou úmyslná porušení, ale spíše drobná opomenutí, která se sčítají. Každodenní situace, jako je sdílení dokumentů, experimentování s nástroji GenAI nebo nahrávání do osobního cloudového úložiště, vytváří příležitosti ke ztrátě dat, které starší kontrolní mechanismy prostě nedokáží interpretovat v kontextu.

Přechod k zabezpečení založenému na chování

Sedmdesát dva procent dotázaných uvedlo, že se jejich rozpočty na programy pro řízení rizik ze strany zaměstnanců zvyšují. Investují do funkcí, které kombinují viditelnost, analytiku a automatizaci, aby identifikovaly rizika dříve, než data opustí prostředí.

„Zpráva ukazuje jasný posun směrem k platformám založeným na chování a připraveným na AI, které integrují řízení vnitřních rizik s ochranou dat. Dvě třetiny (66 %) respondentů uvedly analýzu chování v reálném čase jako nejvyšší prioritu. Tento posun odráží širší změnu myšlení: vnitřní riziko není jen otázkou dodržování předpisů, ale dynamickým bezpečnostním problémem, který vyžaduje kontext. Díky pochopení, proč se k datům přistupuje, a nejen co se přesouvá, mohou organizace přijmout cílená opatření, aby zabránily škodám, ještě než k nim dojde,“ dodává Ondřej Šťáhlavský, regionální ředitel společnosti Fortinet pro střední a východní Evropu.

 

Drtivá většina českých firem podepisuje pracovní smlouvy stále na papíře, jen 2,5 % zaměstnanců vzdáleně elektronicky

Praha 11. listopadu 2025 – Takřka devět z deseti zaměstnanců českých firem (85,3 %) deklaruje, že pracovní smlouvy v jejich společnosti se podepisují fyzicky na papíře a nikoli elektronicky. Pouze 9 % zaměstnanců uvádí, že jejich firma uzavírá kontrakty s nově nastupivšími elektronicky, a to buď za osobní přítomnosti nového zaměstnance v kanceláři (6,5 %) nebo vzdáleně (2,5 %). Dalších 5,1 % zaměstnanců připouští kombinaci více možností, vyplývá z průzkumu agentury Ipsos pro společnost Software602, v němž bylo dotazováno 500 zaměstnanců českých firem ve věku 18 až 65 let.

„Výsadu podepisovat pracovní smlouvu elektronicky nejčastěji uvádí nejmladší zaměstnanci ve věku 18 až 26 let, nejméně pak ti nejstarší ve věku 54 až 65 let,“ konstatuje Martin Plevka, obchodní ředitel společnosti Software602. Fyzické podepisování pracovních smluv v papírové podobě nejčastěji uvádí nejstarší skupina zaměstnanců ve věku 54 až 65 let (uvedlo to 87 % respondentů tohoto věku), naopak nejméně ti nejmladší od 18 do 26 let (66,7 %). Stále je to však nejčastější způsob podepisování pracovních smluv napříč všemi věkovými kategoriemi.

Elektronické podepisování nejčastěji iniciuje nejvyšší management

Jedničkou elektronického podepisování pracovních smluv je Královéhradecký kraj, kde tak činí 21,5 % zaměstnanců firem, z toho 17,9 % smlouvu sice podepisuje elektronicky, ale za osobní přítomnosti v kanceláři. Převážně na papíře podepisují smlouvy zaměstnanci firem v Karlovarském, Plzeňském a Libereckém kraji. Z celorepublikového hlediska je podepisování pracovních smluv na papíře doménou hlavně nejmenších firem do 50 zaměstannců, uvádí to 91,5 % respondentů. Elektronické podepisování pracovních smluv je nejčastější u korporací nad tisíc zaměstnanců, což potvrzuje 12,7 % dotázaných.

Nejčastějším iniciátorem přechodu na elektronické podepisování pracovních smluv je podle výsledků průzkumu nejvyšší management (27 %), následovaný HR a IT oddělením (shodně 21,6 %).

Mladí by raději podepisovali elektronicky, starší nikoli

Elektronické podepisování pracovních smluv by uvítala více než polovina respondentů (51,6 %) z firem, kde nyní takovou možnost nemají. Třetina (32,6 %) po takové změně netouží a 15,8 % dotázaných neví. „Pro jsou zejména mladší cílové skupiny, zejména pak ve věku 18 až 26 let, kde by tuto možnost uvítalo 81,3 % respondentů, a 27 až 35 let, kde jde o 64,6 % dotázaných.“ konstatuje Martin Plevka ze společnosti Software 602.

Měníme způsob, jak lidé pracují s dokumenty

Od roku 1991 vyvíjíme software, který firmám a úřadům pomáhá zbavit se papírů, zrychlit administrativu a myslet digitálně. Stáli jsme u změny paradigmatu v elektronickém doporučeném doručování s datovými

schránkami. Nyní měníme paradigma pro elektronický podpis v cloudu s Microsoft 365 Copilot a AI automatizací řízení a správy podepsaných dokumentů ve smluvních vztazích s jejich dlouhodobou archivací.

Jsme tvůrci legendárního textového editoru T602, první české elektronické pošty s archivací zásilek, prvních formulářů s elektronickým podpisem ve formátu XML a prvního transakčního jádra pro zpracování datových zpráv v EU, které doručilo přes miliardu právně závazných digitálních dokumentů.

Jsme kvalifikovaným poskytovatelem služeb vytvářejících důvěru pro elektronické transakce na EU Trusted Lists s řadou dalších ISO certifikací. Jsme česká akciová společnost, ročně alokujeme na investice do výzkumu a vývoje desítky milionů Kč a máme spoustu energie přinášet na trh další inovace.

Deepfake v marketingu: hranice mezi kreativitou a manipulací

Umělá inteligence zásadně proměnila způsob, jakým značky komunikují. Dokáže napsat text, vytvořit realistické fotografie i video, které by ještě před pár lety vyžadovalo celý produkční tým. Zároveň se s rozvojem technologií otevírá nová, tenká hranice mezi kreativitou a manipulací, a právě tam se nachází fenomén zvaný deepfake.

Ten umožňuje vytvářet videa, která působí naprosto autenticky, přestože v nich lidé nikdy nevystupovali. A zatímco na jedné straně nabízí marketérům revoluční možnosti vizuálního storytellingu, na té druhé vyvolává zásadní otázky o etice, důvěře a ochraně identity.

Kreativita s odpovědností

Deepfake technologie posouvají marketingovou tvorbu do zcela nové dimenze. Značky díky nim mohou oživit kampaně, překvapit publikum či přiblížit se zákazníkům jinak než dřív.

Jenže jakmile se s nimi ztratí transparentnost, proměňuje se inovace v riziko. „Deepfake technologie posouvají hranice kreativního vyprávění, ale zároveň rozmazávají hranici mezi realitou a fikcí,“ říká Jan Skovajsa, CEO, investor a zakladatel společnosti myTimi. Podle něj není hlavním problémem samotná technologie, ale kontext a upřímnost jejího použití. „V marketingu je důvěra jediná měna, kterou si nejde koupit. A deepfake ji může během pár sekund spálit,“ dodává.

Jak reagovat na falešné video

Falešný obsah se šíří rychle a může zasáhnout i značky, které s jeho vznikem nemají nic společného. Odborníci proto upozorňují, že klíčová je rychlá a promyšlená reakce. „Je to otázka rychlosti a důvěryhodnosti reakce. Značka musí mít připravený crisis playbook — co udělat, když se objeví falešné video či audio,“ vysvětluje Jan Skovajsa.

Současně doporučuje zachovat klid, reagovat věcně a s důkazy, aby si značka udržela reputaci. „Přehnaná panika nebo emocionální obrana může reputaci poškodit víc než samotný deepfake,“ doplňuje.

Kde končí inspirace a začíná manipulace

Když je technologie využita se souhlasem všech zúčastněných a s jasným záměrem, může být přínosná a legitimní. Problém nastává ve chvíli, kdy klame publikum nebo využívá identitu bez vědomí a svolení. „Pokud používám deepfake technologii s vědomím všech zúčastněných a záměr je jasný, je to legitimní. Jakmile ale technologie klame publikum nebo využívá identitu bez souhlasu, je to manipulace — bez ohledu na to, jak působivě to vypadá,“ upozorňuje Jan Skovajsa, CEO, investor a zakladatel společnosti myTimi.

Tento etický rámec je podle odborníků nezbytný, protože právě důvěra se stává nejcennější hodnotou moderní komunikace.

Zásady pro autentickou značku

Aby si firmy zachovaly důvěryhodnost i v době generativní AI, měly by přijmout několik principů:

  • Transparentnost: jasně označit, že jde o AI-generovaný nebo upravený obsah.
  • Ověřitelnost: přidávat metadata, watermarky nebo systémy pro ověření původu.
  • Souhlas: nikdy nepoužívat tvář, hlas či jméno bez svolení.
  • Auditovatelnost: archivovat původní materiály a dokumentovat tvorbu.

„Zodpovědné agentury by měly tyto zásady zakotvit do svých interních směrnic stejně, jako dříve ochranu osobních údajů nebo GDPR,“ doporučuje Jan Skovajsa.

AI může asistovat, ale nikdy nesmí klamat

Společnost myTimi patří mezi firmy, které se k používání umělé inteligence staví s jasnými pravidly. „U nás platí zásada, že AI může asistovat, ale nikdy nesmí klamat. Deepfake technologie testujeme pro účely kreativního vývoje a vizualizací, ale nikdy ji nepoužíváme pro reálné kampaně, pokud není jasně označena,“ popisuje Jan Skovajsa, CEO, investor a zakladatel společnosti myTimi .

Deepfake technologie z marketingu nezmizí, naopak, stanou se běžným nástrojem vizuální tvorby. Otázkou zůstává, kdo s nimi dokáže pracovat eticky a udržet si důvěru zákazníků.

Kdo je Jan Skovajsa?

Zakladatel a CEO digitální agentury myTimi, podnikatel a autor knihy Evoluce podnikání. Jan se dívá na byznys očima praktického experta – bez zbytečných frází, s důrazem na férovost, data a funkční strategie. V myTimi zajišťuje hlavně komplexní pohled na nastavení byznysu a marketingové strategie, které mají reálný dopad. Ve volném čase se věnuje cestování.

Bytové domy čeká nutná technologická změna. Blíží se poslední rok pochůzkových odečtů, spotřeba energií bude viditelná online

Měření energií v bytových domech prochází zásadní proměnou, od roku 2027 totiž začne platit povinný přechod k dálkovým odečtům. Na trhu proto roste poptávka po jednotném řešení, které dokáže sbírat a zobrazovat data z různých typů měřidel bez ohledu na to, jakým komunikačním rozhraním jsou vybavena. V každém bytovém domě běžně fungují i desítky takových přístrojů, často s odlišnými technologiemi pro přenos a zpracování dat.

Správa měření v bytových domech bývá složitá – různá zařízení používají rozdílné komunikační technologie, a data si tak předávají rozdílnými způsoby. Popularitu na českém trhu si tak v posledních dnech získává řešení, které tento proces výrazně zjednodušuje. Jednotné serverové prostředí dokáže přijímat, zpracovávat i zobrazovat data z libovolného typu měřidla – správci domů i koncoví odběratelé tak mají okamžitý přehled o aktuální spotřebě, a můžou reagovat třeba na neobvyklé výkyvy.

Ochrana dat i při dálkových odečtech

Odborníci upozorňují na to, že pochůzkový odečet už pomalu začíná být historii, nejpozději od 1. ledna 2027 začne platit povinnost dálkového odečtu vodoměrů na teplou vodu, indikátorů na radiátorech a měřidel tepla. „Data budou muset být viditelná prakticky online. Odpadne tak situace, kdy pracovník musel chodit po objektu s laptopem nebo s notebookem,“ popisuje Petr Holyszewski, vedoucí technického oddělení společnosti Enbra, která se věnuje službám v oblasti technického zařízení budov.

Výrobci a provozovatelé měřičů energií se proto začínají situaci přizpůsobovat a vyvíjí technologie, které umožňují sběr dat a jejich vizualizaci na jednom místě. „Cílem bylo vytvořit systém, který dokáže sjednotit datové přenosy napříč různými technologiemi a typy měřidel. Naše řešení ENBRA Connect propojuje měřicí techniku s centrálním úložištěm dat a poskytuje zákazníkům aktuální informace o spotřebě bez nutnosti fyzických odečtů,“ dodává Holyszewski.

Všechny tyto technologie podléhají směrnici GDPR z roku 2014. Zařízení šifruje data už na úrovni samotných měřidel, a dešifruje až na serveru. Tok informací tak zůstává kompletně bezpečný. „Zejména údaje z vodoměrů jsou citlivými osobními údaji a tomu odpovídá systém zabezpečení. Ten je řešený nejčastěji pomocí šifrování přímo v zařízení, zabezpečeného datového tunelu nebo prostřednictvím mobilních operátorů,“ dodává Holyszewski.

Jeden systém pro všechna měřidla

Podle Holyszewského je největší výhodou centrálního systému jeho univerzálnost. „Dokáže pracovat se všemi běžnými měřidly – od vodoměrů, přes měřiče tepla a indikátory až po elektroměry či plynoměry. Naše řešení je tak možné využít jak v nových instalacích, tak při modernizaci starších systémů založených na pochůzkových odečtech,“ upřesňuje odborník.

Jednotný systém navíc podporuje různé technologie přenosu dat – Wireless i drátový M-Bus, LoRaWAN nebo Narrowband IoT. Zatímco tradiční Wireless M-Bus umožňuje bezdrátový odečet z jednotlivých měřidel, drátový M-Bus dnes nachází využití hlavně v objektech s už existujícími kabelovými instalacemi. LoRaWAN využívá nízkoenergetický přenos v nelicencovaném pásmu a hodí se pro větší objekty i externí připojení, Narrowband IoT zase nabízí stabilní dálkový přenos a je vhodný třeba pro tepelná měřidla na patách objektů.

„Díky těmto možnostem tak můžou správci domů nejen sledovat spotřebu, ale třeba taky plánovat údržbu, identifikovat poruchy nebo optimalizovat provoz objektu. Systém taky umožňuje export dat do dalších aplikací, což se hodí pro rozúčtování nákladů nebo energetický management,“ vysvětluje Holyszewski.

O společnosti ENBRA

Firma ENBRA byla založena roku 1991 a od svých počátků až do dnešní doby se profiluje jako klíčový hráč v oblasti technického zařízení budov. Obchodní a zakázkové aktivity společnosti zahrnují mimo jiné také oblast měření spotřeby vody a tepla, indikace dodaného tepla v bytech, rozúčtování nákladů na vytápění, dodávky bojlerů, kotlů, tepelných čerpadel, energetické audity budov a mnoho dalšího. Společnost ENBRA provozuje rovněž nejrozsáhlejší síť špičkově vybavených autorizovaných metrologických středisek v ČR a SR.

Manažeři už v Teams schvalují faktury i dovolené. ČD Cargo propojuje klíčovou aplikaci se SAP i personálním systémem

Praha 10. listopadu 2025 – Manažeři mohou v Teams schvalovat objednávky, faktury i dovolené, aniž se musejí přihlašovat do dalších systémů. To ukazuje spolupráce ČD Cargo prostřednictvím ČD – Informační Systémy se společností BIQ Group na vývoji interních aplikací. Prvním společným projektem byla implementace asistenta umělé inteligence SAP Joule, nyní ČD Cargo nasazuje další Fiori aplikace mnohem vyšší rychlostí a zároveň je integruje do prostředí Microsoft Teams. Z něj se tak stává jedno integrované pracoviště, kde vytížený manažer má přehled o své agendě, přístup ke sdíleným souborům, komunikaci s týmem a také přístup k požadavkům na jeho schválení. Dochází tak k propojení obou velkých ekosystémů a vzniká zcela nový prostor pro inovace ve firmách.

„Cílem bylo maximálně zjednodušit práci manažerům, kteří často chodí ze schůzky na schůzku a požadavky stíhají odbavit pouze z mobilního telefonu. My jsme jim vyšli vstříc tím, že jsme spustili svoje Fiori aplikace v Teams. Už žádné přemýšlení, kam se přihlásit, nebo hledání URL. V momentě, kdy má manažer chvilku, nebo obdrží požadavek na odbavení žádosti, jednoduše spustí aplikaci SAP Connector a má přehled o svých úkolech ve Fiori. Rovnou pak schvaluje objednávky nebo faktury v jednom prostředí,“ říká Petr Drozd ze společnosti ČD Cargo.

„Na trhu se stále výrazněji prosazuje trend propojení IT ekosystémů, aby se podnikovým uživatelům co nejvíce zjednodušila práce. I proto jsme letos rozšířili řešení SAP Business Data Cloud o nástroj k integraci s partnerskými platformami. Řada českých podniků se aktivně zajímá o hledání nových řešení a inovací. Někdy totiž i malé kroky mohou znamenat významné úspory času a peněz ve firmě s desítkami tisíc zaměstnanců,“ dodává Hana Součková, generální ředitelka SAP ČR.

Propojování ekosystémů jako budoucnost efektivní spolupráce

V praxi to funguje tak, že se důležité úkoly ze SAP automaticky posílají jako upozornění do přehledu aktivity Microsoft Teams. Uživatel tak vidí například nový schvalovací požadavek nebo vzniklý problém prostřednictvím notifikace v Teams a může na něj ihned reagovat. Díky tomu může spustit aplikaci SAP Connector napřímo a má okamžitý přístup a přehled o všech úkolech ve Fiori prostředí. Podobně spustí aplikaci EGJE Connector a má přístup ke všem úkolům v personálním systému, například schválení dovolené či služební cesty. To podtrhuje filozofii propojování ekosystémů a automatizace rutinních úkolů tak, aby z toho měl uživatel co nejlepší zážitek.

„Úspěšná pilotní spolupráce s ČD Cargo nám ukazuje, že mezi firmami využívajícími SAP je obrovská chuť inovovat a zkoušet nové věci. Po úvodním využití asistenta SAP Joule k vývoji Fiori aplikací jsme pokračovali právě s propojením do Teams. V tomto ohledu se ČD Cargo řadí na českém trhu mezi průkopníky,“ dodává Vladimír Výborný, konzultační ředitel v BIQ Group.

Více o BIQ Group

BIQ Group je technologická skupina, která pomáhá ambiciózním firmám zvládat výzvy digitálního světa. Spojuje špičkové IT společnosti a odborníky napříč technologiemi, kteří zajišťují funkční řešení od vývoje softwaru na míru až po implementaci platforem SAP, Microsoft, Atlassian či Kentico Xperience.
Díky propojení expertiz v rámci skupiny zajišťuje komplexní IT služby od analýzy a architektury přes vývoj, integrace, provozní podporu a dlouhodobý rozvoj systémů. V projektech staví na zodpovědnosti, odbornosti a partnerském přístupu, který firmám přináší měřitelný výsledek a byznysový růst.
BIQ Group působí v České republice a na Slovensku, tvoří ji více než 700 vývojářů a specialistů. Její řešení používají společnosti T-Mobile, DPD SK, Škoda Auto, Allianz pojišťovna, ČD Cargo, Sazka, Unipetrol, Konica Minolta, Raiffeisenbank či Tatra banka a řada dalších.

 

Nová otočná kamera Axis je bispektrální – spojuje 24/7 termální detekci a vizuální verifikaci v jednom zařízení

Společnost Axis Communications představuje novou bispektrální PTZ kameru AXIS Q6411-LE, která kombinuje termální a vizuální snímání v jediném zařízení. Novinka využívá dedikovaný čip ARTPEC-9 s jednotkou hlubokého učení a nabízí pokročilou analytiku přímo v kameře. Umožňuje tak spolehlivou termální detekci 24/7 a přesnou vizuální verifikaci i v náročných podmínkách, kde běžné kamery selhávají.

Bispektrální kamera AXIS Q6411-LE je určena k dohledu nad rozsáhlými venkovními prostory a k ochraně kritické infrastruktury. Dokáže spolehlivě odhalit osoby či vozidla i při úplné tmě, v kouři, dešti nebo mlze. Termální modul (7 mm, NETD < 20 mK, zorné pole 55° × 41°) zachytí i drobné teplotní rozdíly, zatímco vizuální část s vysoce světlocitlivým 1/2″ snímačem CMOS, rozlišením Full HD (1080p) a 31× optickým zoomem zaručuje detailní zobrazení a identifikaci scény.

Bispektrální PTZ kamera AXIS Q6411-LE spojuje termální a vizuální obraz, aby zajistila spolehlivou detekci a přesnou identifikaci i v nejnáročnějších podmínkách.

Kamera kromě pohybu rozpozná také přehřívání zařízení či průmyslových prvků s možností okamžitě alarm vizuálně ověřit. K tomu navíc slouží u optického snímače infrapřísvit OptimizedIR, který zajistí černobílý obraz i v naprosté tmě až do vzdálenosti 150 metrů, zatímco ostrý obraz s věrnými barvami hlídají technologie Axis Lightfinder při minimálním osvětlení nebo Forensic WDR při extrémně kontrastních světelných podmínkách.

Analytika s umělou inteligencí zvyšuje efektivitu

Díky procesoru ARTPEC-9 a jednotce Deep Learning Processing Unit (DLPU) provádí kamera analytické úlohy přímo v zařízení. Předinstalovaná aplikace AXIS Object Analytics zajišťuje detekci, klasifikaci, sledování a počítání osob i vozidel. Kamera je rovněž kompatibilní se systémem AXIS Perimeter Defender, který rozšiřuje možnosti automatické detekce narušení pomocí termální technologie.

Platforma Axis Edge Vault umožňuje hardwarově chráněné uložení šifrovacích klíčů a poskytuje důvěryhodnou identitu zařízení. Kamera tak splňuje bezpečnostní normu FIPS 140-3 Level 3 a zajišťuje kyberochranu po celou dobu životního cyklu produktu.

Odolnost a bezpečnost v každém prostředí

Kamera je navržena k dlouhodobému provozu v náročných podmínkách. Splňuje standardy IP66, IK10 a NEMA 4X, odolává větru, dešti i prachu a spolehlivě funguje v rozmezí teplot od –50 °C do +55 °C. Funkce elektronické stabilizace obrazu (EIS) zabraňuje roztřesení při vibracích. Automatické ostření a dálkový zoom zase zjednodušují instalaci i nastavení.

Využití v průmyslu, dopravě i ve městech

AXIS Q6411-LE nachází uplatnění tam, kde jsou nezbytné spolehlivá detekce, přesná verifikace a rychlá reakce – v kritické infrastruktuře (např. rozvodny, elektrárny, chemická výroba), průmyslových areálech, železniční i silniční infrastruktuře (tunely, mosty, křižovatky) a při ochraně strategických lokalit (letiště, základny, sklady, budovy). Stejně dobře se uplatní v oblasti dopravy a logistiky nebo v městském dohledu, například při monitoringu širokých prostranství. Kombinace termálního a vizuálního obrazu poskytuje okamžitý přehled o situaci a usnadňuje rozhodování v reálném čase.

Klíčové technické vlastnosti kamery AXIS Q6411-LE:

  • 7 mm termální objektiv (QVGA) s citlivostí NETD < 20 mK,
  • 1/2″ snímač CMOS, Full HD 1080p rozlišení a 31× optický zoom,
  • technologie Lightfinder a Forensic WDR (kvalitní obraz v každém světle) a OptimizedIR (sledování v naprosté tmě až na 150 m),
  • pokročilá AI analytika v kameře (AXIS Object Analytics, DLPU, kompatibilita s AXIS Perimeter Defender),
  • podpora kodeku AV1 a technologie Axis Zipstream k efektivnímu přenosu dat,
  • kyberochrana pomocí platformy Axis Edge Vault (FIPS 140-3 Level 3),
  • odolnost v souladu s IP66, IK10, NEMA 4X, –50 °C až +55 °C.

Bispektrální PTZ kamera AXIS Q6411-LE bude dostupná prostřednictvím prodejních kanálů Axis ve 4. čtvrtletí 2025.

O společnosti Axis Communications

Společnost Axis umožňuje rozvoj inteligentního a bezpečného světa s pomocí řešení, která zvyšují úroveň bezpečnosti a zlepšují efektivitu procesů v podnikání. Jako světový leader v oblasti síťových technologií nabízí společnost Axis řešení videodohledu a řízení přístupu, interkomy a audiosystémy. Tato řešení jsou ještě efektivnější díky inteligentním analytickým aplikacím a vysoce kvalitnímu vzdělávání v oboru. V současnosti má Axis přibližně 5 000 specializovaných zaměstnanců ve více než 50 zemích a při poskytování řešení zákazníkům spolupracuje s technologickými partnery a systémovými integrátory z celého světa. Společnost byla založena v roce 1984 a sídlí ve městě Lund ve Švédsku. Více informací o společnosti Axis najdete na webové stránce www.axis.com.

 

Lime navýšil počet kol v Praze na 1 000. S městem jedná o fungujících podmínkách

Sdílenou mobilitu v Praze čeká zásadní změna v podobě uzavření nové smlouvy, jejíž součástí mají být jednotná pravidla pro provozovatele i změna mixu dopravních prostředků. Lime nasazuje do Prahy tisícovku elektrických kol a testuje, jak je místní využívají. Zároveň inovuje a iniciuje jednání s městem o tom, jak pravidla nastavit efektivně a ve prospěch Pražanů – těch, kteří bikesharing využívají, i ostatních. 

Sdílená mobilita v Praze stojí před zásadní změnou. Po letech se město přibližuje dohodě o jednotné smlouvě s provozovateli bikesharingu – ta by podle posledního rozhodnutí magistrátu měla začít platit od roku 2026 a jejich součástí by měla být i změna přístupu k elektrickým koloběžkám. Už nyní se ale jeví jako vysoce pravděpodobné, že smlouva bude do té doby skutečně platná.

„Součástí smlouvy mají být i jednotná pravidla pro provozovatele bikesharingu – pravidla, na kterých se snažíme s městem dohodnout poslední dva roky. Pokud nebudou ve smlouvě jasně daná pravidla, smlouva se nestihne podepsat,” říká Václav Petr, generální ředitel Lime pro Česko a Maďarsko. „My přitom stojíme o to, aby jednotná pravidla byla připravena co nejdříve – opakovaně jsme v uplynulých letech žádali město o schůzku a přicházeli s konkrétními návrhy. Máme zájem na fungujících pravidlech, která budou vyhovovat potřebám místních jezdců – a to dokonce i za cenu změny přístupu ke složení nabídky strojů, které v Praze provozujeme. Celoměstské dohody platí ve více jak 280 městech po celém světě a chceme, aby jednotná pravidla platila i pro Prahu.”

Lime zároveň potvrzuje, že v Praze nekončí. Vedle koloběžek posiluje flotilu kol a dynamicky tak doplňuje a vyvažuje kapacitu dopravních prostředků dle aktuální poptávky Pražanů po mikromobilitě. Sdílené koloběžky tak postupně nahrazuje elektrokoly – ta jsou oblíbenější pro delší jízdy a mohou být i pohodlnější pro pohyb v městském provozu. Pražané navíc v posledních letech stále více preferují právě sdílená kola, která se pro místní stávají každodenním dopravním prostředkem.

Klíčovým předpokladem rozvoje a fungování bikesharingu v Praze je kvalitní parkovací infrastruktura. Ta je dnes nedostatečná, často málo viditelná a jednotlivá parkovací místa jsou od sebe daleko. Lime dlouhodobě prosazuje model s hustou sítí jasně označených parkovacích zón v docházkové vzdálenosti – podobně jako v Paříži, kde právě toto nastavení výrazně omezilo problémy s parkováním a zlepšilo plynulost provozu. Podle dat společnosti mělo v létě 54 procent uživatelů problém zaparkovat. Ukazuje se přitom, že viditelná a jasně označená parkoviště snižují počet špatných odstavení účinněji než pokutování, které naopak odrazuje od dalšího využívání – 60 procent pokutovaných uživatelů službu znovu nevyužije.

Služba hlavně pro místní

Z dat Lime vyplývá, že místní uživatelé tvoří v závislosti na sezóně 45 až 55 procent všech jízd. Každý šestý uživatel využívá bikesharing místo jízdy autem, a třetina jízd probíhá v ranní nebo odpolední špičce, což má přímý dopad na dopravní situaci ve městě. Loni Lime zaznamenal o 15 procent více jízd než rok předtím – jasný signál, že se bikesharing stává běžnou součástí městské mobility. Téměř polovina uživatelů také využívá stroje Lime jako doplněk městské hromadné dopravy – přiblíží se k zastávce. Dvě třetiny uživatelů by přitom MHD obecně jezdily častěji, pokud by byla dostupnější, s čímž právě bikesharing umí pomoci.  Lime vnímá mobilitu jako přirozené rozšíření městského dopravního systému, nikoli jeho konkurenci.

„V tuto chvíli jsme v Praze rozmístili tisícovku elektrokol. Testujeme, zda si je místní oblíbí tak jako koloběžky. Pokud se podaří s městem dohodnout na fungujících a efektivních pravidlech, do budoucna bychom chtěli Pražanům nabídnout přibližně stejný počet kol jako nyní koloběžek. Bude také záležet na efektivním rozšiřování cyklistické infrastruktury. A město má zřejmě o efektivitu zájem – představilo novou pozici koordinátora cyklostaveb. S podobnou funkcí máme zkušenosti z Brna, kde se spolupráce s koordinátorem pro cyklodopravu velmi osvědčila – věříme, že i zde je to krok správným směrem,” říká Václav Petr.

Lime se vedle fungujících pravidel zaměřuje i na inovace. Letos na vrcholu sezóny zahájil testování systému Captur, který dokáže automaticky rozpoznat nevhodně zaparkovaný stroj s přesností 88 procent a upozornit na něj jezdce ve chvíli, kdy ho ještě může přeparkovat. Systém se postupně učí znát specifika Prahy a jeho efektivita roste. Firma také díky analýze dat z jízd identifikuje riziková místa i nejvytíženější trasy – už loni zpřístupnila městu data o jízdách, aby tak pomohla k efektivnějšímu plánování cykloinfrastruktury.

„Naším cílem je, aby se sdílená kola stala plnohodnotnou součástí pražské dopravy – dostupnou, bezpečnou a udržitelnou. Je nyní klíčové nastavit přehledná pravidla, které bude pro uživatele snadné dodržovat, a rozumné mechanismy jejich vynucení – jsou to totiž právě provozovatelé bikesharingu, kteří budou za jejich dodržování zodpovědní. Doposud nebyla setkání s městem příliš úspěšná ani častá, jelikož pro město nebyla pravidla městské mobility prioritou, věřím ale, že změny na magistrátu přinesou čerstvý vítr i do otázky bikesharingu a těším se, že už v první polovině příštího roku získá pražský bikesharing nový rámec, díky čemuž bude pro Pražany ještě atraktivnější. Vyhrát mohou jezdci, chodci i řidiči aut,” uzavírá Václav Petr.

O společnosti Lime: 

Lime je předním světovým inovátorem v oblasti městské mobility, jejímž cílem je do měst přinášet ekologické, pohodlné a dostupné možnosti přepravy a řešit tak problémy s dopravními zácpami či znečištěním. Nejznámějším produktem Limu jsou sdílené elektrické koloběžky a kola, které obyvatelům Prahy umožňují rychlý, příjemný a bezpečný pohyb po městě. Elektrické koloběžky na kratší vzdálenost plně nahradí automobil a na delší vzdálenosti jsou skvělým doplňkem k městské hromadné dopravě. Společnost působí již ve více než 280 světových městech a má na kontě již více než 750 milionů jízd.

Fotovoltaika nově napájí největší datové centrum T-Mobile

Společnost T-Mobile zahajuje provoz fotovoltaické elektrárny (FVE) ve svém největším datovém centru DC7 v Praze. Nová elektrárna ročně vyrobí až 240 MWh a přispěje ke snížení jeho uhlíkové stopy. Projekt je součástí dlouhodobé ESG strategie společnosti, která se zaměřuje na udržitelný provoz a efektivní využívání obnovitelných zdrojů energie. Tento krok zároveň potvrzuje závazek operátora k ochraně životního prostředí a posouvá český technologický sektor směrem k ekologické odpovědnosti.

Datové centrum DC7, umístěné v Praze 15, je nejmodernější komerční zařízení svého druhu v České republice. Aktuálně spravuje data více než 80 významných mezinárodních klientů, včetně bankovních institucí, firem využívajících privátní cloudová řešení, státní správy i soukromých společností. DC7 je vlajkovou lodí našich datových center a jeho provoz byl od počátku navržen tak, aby byl maximálně energeticky efektivní. Instalace fotovoltaické elektrárny je dalším krokem ke zvyšování udržitelnosti našeho provozu, a současně představuje významnou investici do budoucnosti českého technologického prostředí,“ říká Michal Koláček, manažer datových center a cloudových řešení společnosti T-Mobile.

DC7 vyniká nejpokročilejšími technologiemi, které zajišťují vysokou energetickou efektivitu a nízké provozní náklady. Celkový výkon datového centra dosahuje až 8 MW, přičemž 6 MW je určeno pro IT infrastrukturu. Mezi hlavní technologické přednosti patří inovativní systém chlazení využívající princip nepřímého freecoolingu s adiabatickým dochlazováním, které využívá dešťovou vodu. Teplo ze serverů slouží k rekuperaci, díky čemuž se vytápí kancelářská část datového centra a zároveň je využívané i k předehřevu dieselových agregátů. Díky tomu dosahuje průměrné roční hodnoty PUE (Power Usage Effectiveness) 1.3 – jedné z nejlepších mezi komerčními datovými centry v České republice. Instalace fotovoltaické elektrárny navíc posiluje udržitelnost provozu a přispívá k energetické soběstačnosti centra, čímž DC7 potvrzuje svou pozici jednoho z nejefektivnějších datových center v zemi.

Fotovoltaika zažívá v Česku dynamický růst a projekt T-Mobile spuštění FVE v jeho největším datovém centru DC7 je příkladem komerčního využití trendu rozvoje obnovitelných zdrojů energie. Zeleň v přilehlém okolí slouží k přirozenému ochlazování, zadržování dešťové vody, pomáhá i zlepšit mikroklima a zvyšuje účinnost fotovoltaických panelů: „Nově instalovaná fotovoltaická elektrárna využívá střechu i přilehlé plochy datového centra tak, aby výroba energie byla co nejefektivnější. V první fázi počítáme s výkonem 230 kWp, který dokáže ročně vyprodukovat zhruba 240 MWh elektřiny. To odpovídá roční spotřebě více než sedmdesáti domácností nebo energii potřebné k nabití přibližně 12 milionů mobilních telefonů. Díky tomu se ročně sníží naše uhlíková stopa o přibližně 270 tun CO₂,“ uvádí Zdeněk Klímek, expert na provoz datových center společnosti T-Mobile.

Centrum nabízí kapacitu až 1 560 racků na ploše 3 500 m² a splňuje přísné mezinárodní standardy ANSI/TIA942 na úrovni Level 3. Díky tomu zaručuje vysokou dostupnost a plnou servisovatelnost za provozu. Další detaily o provozu DC7 jsou k dispozici i v podcastu zde.

Exit mobile version