T-Mobile ve třetím čtvrtletí 2025: inovace, investice a rostoucí spotřeba dat

Praha, 13. listopadu 2025 – T-Mobile přináší ekonomické výsledky za třetí čtvrtletí roku 2025. Ty odrážejí vývoj inovací, které zákazníkům přinesl, významné investice i rostoucí zájem o datové služby. Meziročně došlo k nárůstu zákaznické báze o 1,8 %, dosáhla tak 6,63 milionu. Spotřeba mobilních dat vzrostla o 19 %, celkové tržby pak vzrostly o 2,7 %. Počet odeslaných SMS tradičně klesá, ve Q3 o 5,2 %. Firma potvrdila stabilitu růstu ziskovosti, která meziročně stoupla o 8,9 %.

T-Mobile pokračuje v masivních investicích do sítě i vývoje inovací. Letos se v rámci inovací intenzivně zaměřil na zpřístupnění AI svým zákazníkům a po Perplexity Pro představil v červenci i vlastní umělou inteligenci Magenta AI, kterou zdarma zpřístupnil v mobilní aplikaci Můj T-Mobile. Operátor následně nabídl plně integrovaného AI asistenta i ve svých nových 5G zařízení – T Phonu 3 a T Tabletu 2. Investoval ale např. i do druhého „MECu“ – multifunkčního prostoru, který propojuje moderní technologie, vzdělávání i zábavu. Ten byl v srpnu otevřen ve druhém největším městě České republiky, v Brně.

„Ani v závěru roku nepolevujeme, připravujeme inovace i nabídky s tím, že náš zákazník je plně v centru všeho dění. Pokračují i masivní investice do infrastruktury – objem investic vč. modernizace sítě a nových technologií dosáhl za prvních 9 měsíců letošního roku 2,4 miliardy korun. Do konce roku nás ale čekají ještě investice v rozsahu dalších zhruba dvou miliard korun. Soustředíme se i na rozvoj optické infrastruktury a přípojek, kde je pokrytí vysokorychlostním internetem aktuálně připraveno pro téměř 1,3 milionu domácností, pokrytí mobilním 5G signálem dosáhlo dle statistik ČTÚ na konci října 97,79 %,“ komentuje aktuální finanční výsledky Melinda Szabó, generální ředitelka T-Mobile Czech Republic a Slovak Telekom.

Spotřeba dat roste ve všech směrech

Všem zákazníkům operátor opět přinesl řadu výhod ve svém programu Magenta Moments – mimo jiné i zvýhodněné vstupenky na hudební festival Colours of Ostrava. Tam se opět všichni mohli spolehnout na stabilní vysokorychlostní 5G konektivitu a díky streamování napnuli spotřebu dat v lokalitě na maximum a užili si chvíle zábavy naplno MeziSvými. I letos zde jednu ze svých aktivací věnoval operátor recyklaci a následně v rámci udržitelnosti přišel i s lákavou pobídkou slevy 1 000 korun na nový telefon za přinesení starého kousku k recyklaci. Mladým před začátkem roku přinesl ve zvýhodněné nabídce Netflix a novým zájemcům o pevný internet nabídl službu za příjemných 299 Kč na půl roku a k tomu bonus 5 000 Kč na nový hardware. MAGENTA TV rozšířila nabídku o CANAL+, Dětskou sekci i Kino. Mezi prvními pak zákazníci operátora mohli začít využívat moderní funkce RCS (Rich Communication Services) také na iPhonech.

Operátor nezahálel ani na poli B2B, kde je silná poptávka po vysokorychlostní konektivitě a spotřeba dat je obrovská. Díky jeho 5G síti může např. společnost Tawesco testovat v Kopřivnici svou Smart factory. Vojenská nemocnice Brno pak jako první nemocnice v České republice spustila plnohodnotný provoz privátní 5G SA sítě od T-Mobile a stala se průkopníkem v oblasti kombinace špičkového zdravotnictví i digitalizace.

Edukace je základem odpovědného přístupu

Již tradičně operátor upozorňuje na odpovědné chování na internetu a aktivně edukuje v řadě oblastí. Kromě pravidelného vzdělávání samotných zaměstnanců v rámci široké nabídky interních i externích kurzů se také věnuje edukaci široké veřejnosti. Důraz klade na oblast bezpečnosti, mimo to se ale věnuje i prevenci – aktuálně prevenci kriminality páchané na seniorech. Další z oblastí – a to společnou pro celou skupinu DT – je podpora mladých v oblasti digitální ochrany u generace Z. Otevírá ale i důležitá celospolečenská témata – např. hatespeech. Nenávistným projevům vůči mladým LGBT+ čelil v posledním roce doslova každý z této komunity. Operátor proto spolupracuje s poradnou sbarvouven.cz. Dále také například s Českým červeným křížem, kdy srpnovou kampaní Dej odběr motivoval veřejnost ve spolupráci s influencery k darování krve.

Finanční ukazatele za Q3/2025 (meziroční srovnání)

  • Celkový počet zákazníků meziročně vzrostl o 1,8 % na 6,632 milionu
  • Počet tarifních zákazníků (bez M2M) činil na konci Q3 4,120 milionu
  • Počet M2M: 785 000
  • Počet uživatelů předplacených karet klesl o 1 % na 1,73 milionu
  • Spotřeba dat v mobilní síti stoupla o 19 %
  • Meziroční nárůst tržeb o 2,7 % na 23,598 miliardy korun
  • EBITDA (AL) – zisk před úroky a zdaněním meziročně narostl o 8,9 % na 10,126 miliardy korun

Neoprávněné přelety dronů mohou být nebezpečné. Český AIRSEC před nimi chrání obyvatele a kritickou infrastrukturu bez zbytečné střelby

Praha 13. listopadu 2025 – Zajistit a případně zneškodnit neoprávněný dron ještě předtím, než způsobí problém, a to bez ohrožení populace a kritické infrastruktury – to je poslání českého startupu AIRSEC. Pomocí kombinace několika technologií a svého softwaru zajišťuje doposud nechráněný vzdušný perimetr, který není pokryt kamerami ani leteckými radary. Společnost využívá k detekci a zajištění dronů takzvané „tiché metody“, které nepředstavují nebezpečí pro své okolí a předcházejí škodám v řádech milionů korun.

V posledních letech narůstá riziko neoprávněného vniknutí dronů do vzdušného prostoru. Zatímco bezpečnost na zemi zajišťují opatření jako ploty, kamery, osobní skenery a letecký provoz chrání protivzdušná obrana armády, v prostoru mezi se nachází tzv. „nechráněný perimetr“, který je prakticky nekontrolovaný. Nakolik je nechráněný, ukazují současné incidenty s přelety nad kritickou infrastrukturou.

„Právě v této zóně se v posledních letech stále častěji pohybují drony, které mohou potenciálně způsobit zranění osob, značné škody na majetku, únik citlivých informací, vyvolávat paniku a podobně. V AIRSEC proto pracujeme na tom, abychom tento perimetr pomohli dostat pod kontrolu a v případě potřeby okamžitě a bezpečně umožnili adekvátně reagovat,“ vysvětluje Marek Šoltys, jednatel společnosti AIRSEC, která zabezpečuje vládní budovy, veřejné eventy a kritickou infrastrukturu.

Reagovat úměrně riziku

Společnost zdůrazňuje, že při neoprávněném vniknutí dronu je důležité především reagovat adekvátně a úměrně rozsahu nebezpečí – tedy mít co nejpřesnější data o tom, jaké riziko dron představuje. „Pro ukázkový příklad můžeme jít do nedalekého Dánska, Norska a Německa, kde drony před několika dny uzavřely letiště a zmobilizovaly ozbrojené složky. V těchto případech trvalo obnovení provozu čtyři hodiny a vyžádalo si masivní nasazení bezpečnostních složek. S přesnou detekcí by přitom bylo možné situaci vyřešit výrazně rychleji a s nižšími náklady,“ upozorňuje Šoltys.

Technologie AIRSEC se primárně soustředí na detekci a identifikaci dronů, jejich pilotů a vyhodnocování chování. Jeden ze systémů například analyzuje rádiovou komunikaci mezi dronem a ovladačem, odlišuje ji od běžné mobilní komunikace a dovede zaměřit pozici dronu i pilota. Další systémy využívají optickou a radarovou detekci, např. na drony řízené po optickém vlákně. Drony detekuje na vzdálenost několika kilometrů a rozlišuje běžný provoz od letů, které se nebezpečně blíží k vládním budovám, továrnám nebo jiným kritickým oblastem, kde riziko prudce stoupá.

Rychlost reakce má přitom zásadní vliv na ochranu kritické infrastruktury, jako jsou mezinárodní letiště, energetické uzly nebo datová centra. Zatímco současné postupy pozorování a čekání na zásah bezpečnostních složek prodlužují dobu ohrožení na dlouhé hodiny, moderní, plně automatizované systémy dokážou neoprávněný let dronu ukončit během několika vteřin nebo minut. „Například na velkém letišti, kde minuta provozu stojí desítky tisíc eur, se investice do těchto systémů obvykle vrátí během jedné až dvou hodin ušetřených ztrát,“ dodává Šoltys.

Obrana beze střelby

Společnost AIRSEC upozorňuje, že v evropském prostředí není možné po dronech střílet kvůli vysokému riziku vedlejších škod. „Ačkoli sestřelování dronů může pro laickou veřejnost působit populárně, takové řešení je v praxi krajně nebezpečné. Výrazně přesnější je dron pomocí přesných dat lokalizovat, popsat jeho chování a zareagovat tak, aby jeho eliminace ještě nestupňovala riziko,“ dodává Šoltys.

Jakmile dojde na nutnost dron eliminovat, využije systém „tiché metody“ jako zaměřování pozice pilota, selektivní rušení řídicí frekvence dronu (jamming) nebo kybernetické protiútoky, které převezmou nad dronem kontrolu a donutí jej přistát na konkrétním místě.

„Za 10 let svého působení v ochraně proti dronům už jsme viděli mnoho způsobů. Zatím námi nejpoužívanější je okamžitá detekce pilota ve spolupráci s bezpečnostními složkami státu. Stejně tak probíhala i úspěšná spolupráce s policií například na filmovém festivalu v Karlových Varech, dnech NATO nebo RedBull AirRace. Selektivní rušení a kybernetický útok jsou sice mnohem účinnější, avšak stále mají svá legislativní omezení a nelze je použít v každé situaci,“ komentuje Filip Švaříček, produktový ředitel AIRSEC.

Více o AIRSEC

AIRSEC je česká společnost založená v roce 2015, která se specializuje na detekci a neutralizaci neoprávněných dronů. Firma funguje jako systémový integrátor a staví řešení na zakázku kombinující několik detekčních metod a eliminačních prostředků. Za deset let působení poskytla služby na mnoha akcích a projektech v Česku i zahraničí. AIRSEC je součástí technologického hubu společnosti Riden Technologies.

Po Berlíně září v barvách Philips Hue také Praha

  • Signify umožnila českým médiím zblízka poznat novinky Philips Hue
  • Nové produkty přinášejí další možnosti chytrého osvětlení a otevírají dveře budoucnosti propojené domácnosti

Praha 13. listopadu 2025 – Společnost Signify (Euronext: LIGHT), přední světový dodavatel chytrého osvětlení, na nedávném tiskovém setkání v Praze představila nejnovější produkty a inovace značky Philips Hue. Navázala tak na úspěšnou zářijovou premiéru na mezinárodním veletrhu IFA 2025 v Berlíně a přiblížila novinky i těm, kteří se berlínské prezentace nemohli zúčastnit. Během akce Signify demonstrovala, jak řešení Philips Hue dále posouvají hranice chytré domácnosti směrem k ještě intuitivnějšímu a osobnějšímu světelnému zážitku.

Zásadní inovace produktového portfolia Philips Hue zahrnují výkonnější řídicí jednotku Hue Bridge Pro, zcela novou produktovou řadu Philips Hue Essential, která je určena pro všechny, kdo se chtějí seznámit se světem Hue a prozkoumat jeho možnosti, a inovovanou nabídku LED pásků pro zcela nové možnosti přizpůsobení světla. Podzimní novinky ještě doplňuje rozšíření řady světelných řetězů Festavia a vylepšení bezpečnostního systému Hue Secure. Ten nově poskytuje uživatelům bezplatný přístup k historii videozáznamů ze všech kamer a videozvonků Hue Secure za celý jeden den, což z něj činí ještě atraktivnější a uživatelsky přívětivější řešení pro chytrou bezpečnost.

„Těmito novinkami vstupujeme do úplně nové éry značky Philips Hue,“ uvádí Jan Bauer, Sales Manager Consumer Sales, CEE. „Chytré osvětlení zůstává naším základem, ale naše představa o chytré domácnosti je mnohem širší – rozšiřujeme ji o produkty zaměřené na bezpečnost, zábavu i pohodlí. Naším cílem je, aby život našich uživatelů byl intuitivnější, osobnější a lépe propojený – a zároveň chceme nově definovat, co pro lidi znamená domov.“

Hue Bridge Pro: Základ každé chytré domácnosti

Nový Hue Bridge Pro je dosud nejvýkonnější řídicí jednotka v historii značky Philips Hue. Nabízí pětinásobně vyšší výkon procesoru a patnáctinásobně větší paměť, což zajišťuje rychlejší odezvu a plynulejší chod celého systému. Hue Bridge Pro dokáže spravovat až 150 světel, 50 doplňků a umožňuje uložit více než 500 světelných scén. Součástí nové generace je také nový čip Hue Chip Pro, který přináší inteligentní funkce, např. Hue Motion Aware™. Ty dokážou proměnit světla Philips Hue v pohybové senzory. Světla se tak rozsvítí, když zaznamenají pohyb a automaticky přizpůsobí osvětlení podle aktuální situace. Přechod na nový Bridge je snadný a všechna nastavení lze přenést během několika kliknutí. Navíc již brzy bude možné kombinovat více Bridge zařízení do jednoho systému.

„Díky našim neustálým inovacím a potenciálu umělé inteligence chceme z domova vytvořit místo, které bude se svými obyvateli komunikovat, reagovat na jejich potřeby a přinášet jim klid, radost a příjemnou atmosféru. Naší vizí je zkrátka takový domov, který se dokáže přizpůsobit svým uživatelům a je bezpečnější, pohodlnější a inspirativnější,“ říká Jan Bauer.

Philips Hue Essential: Chytré osvětlení pro každého

Společnost Signify dále představila zcela novou řadu Philips Hue Essential, kterou zpřístupňuje svět chytrého osvětlení širšímu publiku. Nabízí totiž cenově dostupnější varianty produktů, které se snadno instalují a ovládají přes aplikaci Philips a nabízejí základní funkce jako jsou ovládání barvy, jasu a vytváření scén.  Díky tomu, že využívají stejný software a konektivitu jako hlavní řada Philips Hue, jsou ideální volbou pro ty, kteří chtějí s chytrým osvětlením teprve začít.

V nabídce Philips Hue Essential jsou žárovky A19 a A60, bodová světla GU10 i univerzální LED pásky, které nabízejí širokou paletu bílých i barevných odstínů. Produkty okamžitě fungují přes Bluetooth, komunikují s aplikací Philips Hue a po připojení k Hue Bridge odemykají rozšířené chytré funkce od automatizace po dálkové ovládání.

Nová řada LED pásků Philips Hue

Philips Hue dále přichází s kompletně inovovanou řadou LED pásků pro vnitřní i venkovní použití, které nabízejí vyšší jas, větší flexibilitu a kombinují dekorativní i praktické využití. Hlavní novinkou je Philips Hue OmniGlow, první pásek Hue bez viditelných světelných bodů, který využívá technologii CSP (chip-scale-packaging) a vytváří hladký, prémiový světelný efekt. Nové pásky lze snadno prodlužovat nebo zkracovat a na výběr jich je sedm druhů.

Oblíbená řada Festavia se rozšířila o nové varianty pro venkovní použití. Philips Hue Festavia Globe jsou elegantní světelné řetězy s žárovkami lightguide, které dodají stylový nádech balkonům, pergolám nebo terasám.

Hue Secure: Bezpečnost především

Systém Hue Secure nově přináší kabelový videozvonek, 2K kamery a chytrou technologii MotionAware™, které posouvají domácí dohled na vyšší úroveň. Videozvonek Hue Secure umožňuje nepřetržitě sledovat dění u vchodu, zatímco doplňkový zvonek Hue Secure Chime upozorní obyvatele zvukovým signálem přímo v domě. Funkce Hue MotionAware™ využívá světelnou detekci pohybu k okamžitému informování o jakékoli aktivitě v okolí. Hue Secure zvyšuje bezpečí domácnosti tím, že propojuje výhody chytrého osvětlení s moderními monitorovacími funkcemi. Kamery i senzory lze snadno integrovat do ekosystému Philips Hue, díky čemuž může osvětlení automaticky reagovat při zaznamenání pohybu.

“S uvedením nových produktů posiluje Philips Hue svou pozici lídra v oblasti chytrého osvětlení. Nabízí uživatelům vedle špičkového designu zejména vyšší výkon, širší možnosti využití a díky řadě Hue Essential také snadný vstup do ekosystému Philips Hue, který přináší světlo na míru do jakékoliv domácnosti,” zakončuje Bauer.

O společnosti Signify

Společnost Signify (Euronext: LIGHT) je světovým lídrem v oboru osvětlovací techniky pro profesionální zákazníky i koncové spotřebitele, včetně osvětlení pro Internet věcí (IoT). Produkty značky Philips a systém propojeného osvětlení a datových služeb Interact vytvářejí přidanou obchodní hodnotu a pomáhají ke zlepšování života v domácnostech, kancelářích, průmyslových objektech i na veřejných prostranstvích. Společnost Signify, která v roce 2024 dosáhla tržeb ve výši 6,1 miliardy eur a zaměstnává přibližně 29 000 zaměstnanců ve více než 70 zemích světa, má za cíl rozvíjet mimořádný potenciál světla, který dokáže rozjasňovat životy lidí a zlepšovat svět. Od vstupu na burzu je společnost již osm let po sobě zahrnuta do indexu Dow Jones Sustainability, pět let po sobě získala také platinové ocenění EcoVadis. Tím se Signify řadí mezi jedno procento nejlépe hodnocených společností na světě. Novinky týkající se společnosti Signify najdete na stránkách Newsroomu, X, LinkedIn a Instagram. Informace pro investory jsou na webové stránce Investor Relations.

Venture boutique K83 otevírá novou kapitolu v Holešovicích. Převzal prostor Chapter

Prostor Chapter v pražských Holešovicích přebírá K83, první venture boutique svého druhu v Česku, vedený investorem Tomášem Jirsou. Místo funguje dál jako zázemí pro kreativní práci, ale pod taktovkou K83 nabere nové směřování. Firma rozvíjí projekty na pomezí médií, obsahu a technologií, věnuje se strategické komunikaci i vlastní produkci a stojí za značkami, které propojují podnikání s trendy a současným myšlením.

Pražský prostor Chapter v Holešovicích, který si v posledních letech vybudoval pověst otevřeného místa pro tvůrčí a byznysové komunity, má nového správce. Přebírá ho K83, venture boutique vedený Tomášem Jirsou, který cílí na propojení médií, strategického obsahu a investic. K83 chce na původní charakter Chapteru navázat a posunout ho dál. Prostor zůstává multifunkční, ale získá nové zázemí pro současnou tvorbu. Součástí bude nahrávací studio, foto a video ateliér a zóna určená pro diskuze, workshopy a menší konference. Chapter tak nabídne prostředí, kde se dá tvořit, přemýšlet, vytvářet obsah i potkávat lidi z různých oblastí.

„Chapter pro nás není jen nová adresa. Je to místo, kde máme šanci dát do pohybu všechny naše plány a nápady. K83 jako venture boutique roste, a s tím i potřeba mít prostor, který nebude jen kulisou, ale skutečným prostředím pro vznik integrovaných projektů. Chtěli jsme najít útočiště, kde se dá dělat obsah, který má ambici něco měnit. Chapter má přesně tu energii, kterou jsme hledali,“ říká Tomáš Jirsa, zakladatel K83.

K83 se profiluje jako venture boutique na průsečíku médií, technologií a strategické komunikace. Má ambici stát se partnerem a akcelerátorem nápadů, které mění svá odvětví a mají potenciál stát se významnými hráči na trhu. Aktivně buduje a rozvíjí projekty, v nichž může propojit kapitál s vlastním know-how. Patří mezi ně NWCMRS, digitální a podcastové vydavatelství s rostoucí komunitou autorů, Shelfie, které spojuje vydavatelství a e-commerce, nebo Ringil, technologický startup zaměřený na efektivní logistiku. Společnost se dlouhodobě zaměřuje na vznik a růst značek, které mají vlastní hlas a kulturní přesah.

Chapter se pro K83 stává místem, kde se tyto přístupy přenášejí do fyzického prostoru. V posledních měsících roku se tým postupně stěhuje právě sem, protože plány pro nadcházející období vyžadují pevné zázemí, které umožní soustředit práci i lidi na jednom místě. Rozhodnutí přesunout se do Chapteru tak stvrdilo potřebu jednotného a multifunkčního prostoru na dostupné adrese v centru dění.

O k83:

K83 je první venture boutique v Česku, které propojuje svět technologií, médií a komunikace. Zakládá vlastní projekty i investuje do těch, kde může uplatnit své know-how v oblasti strategického brandingu, AI, obsahové tvorby i finančního řízení. K83 stojí za značkami jako NWCMRS, Katz83 a Shelfie Publishers a technologickém startupu Ringil. Cílem K83 je vytvářet firmy, které dokážou propojit kapitál, příběh a inovaci.

www.k83.ai

DLSS 4 v nových hrách a skin do DOOM: The Dark Ages pro uživatele NVIDIA App

Tento týden vycházejí s podporou DLSS 4 a funkce Multi Frame Generation hry Assetto Corsa Rally a Call of Duty: Black Ops 7. Vdle toho nabízí titul Chip ‘n Clawz vs. The Brainioids DLSS Frame Generation a Anno 117: Pax Romana vychází s podporou DLSS Super Resolution.

Majitelé GeForce mohou rovněž získat zdarma skin DOOM Slayer pro hru DOOM: The Dark Ages prostřednictvím NVIDIA App v rámci programu GeForce Rewards.

Nové a připravované hry s podporou RTX technologií:

Assetto Corsa Rally

Studio Supernova Games Studios a vydavatel 505 Games představují realistickou rallye simulaci. Hra vstupuje 13. listopadu do předběžného přístupu a nabídne 10 licencovaných vozů, 4 tratě, víkendové singleplayerové události, časovky s online žebříčky a další obsah. Hráči s grafickými kartami GeForce RTX mohou od vydání využívat DLSS 4 s Multi Frame Generation, DLSS Frame Generation i DLSS Super Resolution.

Anno 117: Pax Romana

Nový díl série od Ubisoftu umožní budovat města v období římské říše. Hra vychází 13. listopadu a nabídne podporu DLSS Super Resolution pro zrychlení snímkové frekvence. Před spuštěním se doporučuje nainstalovat nejnovější ovladač GeForce Game Ready Driver.

Chip ‘n Clawz vs. The Brainioids

Titul od studia Snapshot Games a vydavatele Arc Games, za nímž stojí tvůrce série X-COM Julian Gollop, kombinuje akční boj z pohledu třetí osoby s prvky real-time strategie. Hra je již dostupná a nabízí podporu DLSS Frame Generation a DLSS Super Resolution. Majitelé grafických karet GeForce RTX 50 Series mohou prostřednictvím aplikace NVIDIA aktivovat DLSS 4 s Multi Frame Generation.

NVIDIA také oslavuje Season of Play. Hráči se mohou těšit na novinky, odměny, soutěže o grafické karty a slevové akce. Aktuálně je dostupná odměna v podobě skinu DOOM Slayer Onyx pro hru DOOM: The Dark Ages. Odměnumohou získat uživatelé NVIDIA App s GPU od GeForce GTX řady 10 Series po nejnovější. Počet skinů je limitovaný.

Hyperlink je až 3x rychlejší díky nové akceleraci pomocí RTX

V tomto týdnu se blog RTX AI Garage zaměřuje na Hyperlink, lokálního AI agenta, který uživatelům pomáhá vyhledávat, shrnovat a nacházet informace v jejich souborech – vše soukromě, přímo v zařízení.

Nová verze aplikace je k dispozici od dnešního dne a zahrnuje akceleraci pomocí NVIDIA RTX, která ztrojnásobují rychlost indexování generování rozšířeného vyhledávání (RAG). Například složka o velikosti 1 GB, jejíž indexování dříve trvalo téměř 15 minut, je nyní připravena k prohledávání za pouhé čtyři až pět minut. Kromě toho je dvojnásobně zrychlen inferenční výpočet LLM, což umožňuje rychlejší odezvu na dotazy uživatelů.

Aplikace přeměňuje každodenní data na použitelné informace, umožňuje uživatelům klást otázky v běžném jazyce a okamžitě získávat citované odpovědi z dokumentů, souborů PDF a obrázků. Bez nutnosti připojení ke cloudu. Hyperlink lze využít:

  • Příprava na schůzky: Shrnutí klíčových bodů diskuse z poznámek a přepisu.
  • Tvorba obsahu: Sestavení nápadů na články nebo videa z letitých poznámek a konceptů.
  • Chytřejší studium: Opakování klíčových pojmů při přípravě na zkoušku pomocí vyhledávání v přednáškových poznámkách, prezentacích a tutoriálech.
  • Uspořádání účtenek: Třídění naskenovaných dokumentů a automatické vyplňování výkazů výdajů.

Čtyři pravidla e-mailingu, která firmy nejčastěji porušují

Adresáti v e-mailingu se nejčastěji setkávají s tím, že jim zprávy chodí bez odhlašovacího odkazu nebo příliš často. Většina e-shopů má stále špatně nastavenou autentifikaci a až třetina firem nemá databáze v souladu s GDPR. Správné nastavení přitom může zlepšit výsledky kampaní o 20-40 procent. 

Společnost Mailkit, která se na e-mail marketing specializuje od roku 2006, upozorňuje, že mnoho firem stále podceňuje základy. Zde jsou čtyři nejčastěji porušovaná pravidla
e-mailingu.

1.  Technické nedostatky a chybějící autentifikace

Bezpečnost a doručitelnost e-mailů stojí na technických standardech, které potvrzují, že e-mail skutečně pochází od odesílatele. Jde především o SPF, DKIM a DMARC.

SPF určuje, které servery smí odesílat e-maily za danou doménu, DKIM přidává k e-mailům digitální podpis, který potvrzuje, že zpráva nebyla během přenosu změněna a DMARC jako nadstavba obou definuje, jak zacházet s neověřenými e-maily a poskytuje majitelům domén přehled o jejich zneužití.

„Stále narážíme na případy, kdy firmy posílají newslettery z neautentifikovaných domén nebo mají špatně nastavené technické záznamy. Přitom jde o základní předpoklad pro to, aby e-mail vůbec dorazil do schránky,“ upozorňuje Libor Nádvorník, Business Development Manager společnosti Mailkit.

Podle interních dat Mailkitu má nedostatečně, nebo chybně nastavenou autentifikaci většina českých e-shopů. To vede dlouhodobě k zásadnímu snížení reputace domény, stále častějšímu pádu do spamu a zbytečným ztrátám v kampaních.

2.  Neplatné nebo zastaralé databáze kontaktů

Zákon o ochraně osobních údajů i evropské nařízení GDPR přesně určují, za jakých podmínek lze uživatelům posílat obchodní sdělení. Přesto firmy často nedokáží doložit právní titul na základě kterého oslovují příjemce, používají zastaralé, nebo dokonce zakoupené databáze a neinformují o účelu sběru dat.

„Přibližně třetina firem nemá databáze plně v souladu s GDPR a nemá prokazatelné právní tituly. Zhruba polovina pak svoje databáze pravidelně neaktualizuje. To výrazně zvyšuje počet odhlášení, označení za spam a snižuje efektivitu, výsledky, a hlavně schopnost doručovat,“ říká Libor Nádvorník.

Za porušení pravidel hrozí sankce až 20 milionů eur nebo 4 procenta z obratu. Nicméně téměř jistě hrozí ztráta důvěry zákazníka, který obdrží nevyžádaný e-mail.  Ten se obvykle
z komunikace odhlásí anebo váš e-mail rovnou označí za spam.

3.  Nejasné nebo chybějící odhlašovací odkazy

Možnost odhlášení z newsletteru není jen zákonná povinnost, ale i standard uživatelské zkušenosti.

„Některé firmy stále posílají e-maily bez funkčního odhlašovacího odkazu nebo vyžadují přihlášení do účtu, aby se uživatel mohl odhlásit. To je pro příjemce frustrující a často jedinou reakcí bývá označení zprávy jako spam,“ popisuje Nádvorník.

Firmy přitom často chybují z důvodu neznalosti technických požadavků nebo snahy o udržení počtu odběratelů za každou cenu. Výsledek je ale opačný – reputace odesílatele klesá a doručitelnost se zhoršuje. Fluktuace e-mailových adres je zcela běžná, stejně jako zákazníků na kamenné prodejně. Někteří se nevracejí, a i to je v pořádku.

4.  Příliš časté nebo nepersonalizované kampaně

Časté rozesílání stejných newsletterů bez segmentace a personalizace vede ke ztrátě relevance. Lidé se odhlašují nebo e-maily ignorují.

Správně vedený e-mailing by měl vycházet z dat o chování a zájmech zákazníků. Segmentace, personalizace a testování frekvence rozesílek jsou dnes nutností, ne nadstandardem.

„Pokud si firma není jistá, jak si z pohledu nastavení a dodržování pravidel stojí, doporučuji audit e-mailingu. V praxi často stačí upravit několik parametrů, nebo zapracovat zpřesňující data o příjemcích a výsledky se zlepší v průměru o 20–40 procent,“ doplňuje Nádvorník.

 

Datová centra čelí tlaku udržitelnosti. Wilo přináší efektivní řešení pro chladicí systémy

Společnost Wilo, přední světový výrobce čerpadel a vodohospodářských technologií, vytváří řešení, která pomáhají datovým centrům zvládnout rostoucí nároky na výkon, spolehlivost i udržitelnost. V době, kdy se energeticky náročná umělá inteligence stává neoddělitelnou součástí každodenního života i průmyslu, hraje energetická efektivita a inteligentní správa vodní infrastruktury klíčovou roli pro jejich bezproblémový provoz.

Svět bez počítačů a internetu si dnes už nedovedeme představit. Jen Google každou sekundu zpracuje přibližně 64 000 vyhledávacích dotazů. Aby byla data dostupná nepřetržitě 24/7, musí být provoz datových center zajištěn nejen z hlediska výpočetní techniky, ale i účinného chlazení, které zajistí jejich spolehlivý chod. Až 22 % celkové spotřeby energie datových center dnes totiž připadá právě na chlazení.

Provozovatelé datových center nově musí hlídat energetickou náročnost provozu

S rozvojem digitalizace a nástrojů umělé inteligence, které se prosazují ve stále více oblastech, spotřeba energie prudce roste – a spolu s ní i tlak na efektivitu, spolehlivost a udržitelnost. Od letošního roku musí provozovatelé datových center navíc sledovat ukazatel Power Usage Effectiveness (PUE), který vyjadřuje poměr mezi celkovou spotřebou energie zařízení a energií využitou přímo pro provoz IT infrastruktury. Cílem je zajistit, aby větší podíl energie byl skutečně využit pro výpočetní výkon, nikoli na podpůrné systémy, jako je chlazení nebo distribuce energie.

Kromě toho se do popředí dostává také sledování ukazatele Water Usage Effectiveness (WUE), který měří množství vody potřebné k provozu a chlazení serverů. Evropská legislativa nyní klade na provozovatele datových center vyšší nároky v oblasti reportingu těchto ukazatelů, transparentnosti spotřeby a plánování opatření ke zlepšení účinnosti.

Wilo nabízí řešení pro efektivní a spolehlivá datová centra

Wilo navrhuje a dodává komplexní vodní systémy pro datová centra – od rozvodů vody a systémů zvyšování tlaku v sanitárních zařízeních přes hygienické nakládání s odpadní vodou až po flexibilní protipožární řešení.

S těmito systémy získávají provozovatelé datových center stabilní technologické zázemí, které snižuje provozní náklady, zvyšuje spolehlivost a pomáhá splnit současné i budoucí požadavky na energetickou účinnost a standardy ESG. Systémy Wilo jsou navrženy tak, aby optimalizovaly spotřebu energie a vody, zlepšovaly klíčové ukazatele výkonnosti, jako jsou PUE a WUE, a zároveň zajišťovaly dlouhodobě bezpečný a udržitelný provoz.

„Digitalizace a umělá inteligence rapidně zvyšují nároky na infrastrukturu datových center. Jejich provozovatelé dnes potřebují řešení, která zajistí spolehlivý a zároveň hospodárný provoz při co nejnižší spotřebě energie a vody. Právě proto vyvíjíme systémy od kapalinového chlazení přes inteligentní tlakování až po prediktivní servis. Pomáháme tak udržovat provozní teplotu mnoha připojených serverů a tím přispíváme nejen k energetické úspoře, ale i k nižší uhlíkové stopě,“ vysvětluje Jan Cidlinský, regionální ředitel společnosti Wilo pro střední Evropu.

Ověřeno v praxi: Google, SenseTime AI i Iron Mountain

Optimalizaci provozu datových center zajišťují například čerpadla Wilo CronoLine-IL, instalovaná v hlavních potrubních systémech, kde dodávají potřebné množství chladicí vody stovkám serverových jednotek. Díky robustní konstrukci a odolným materiálům zaručují dlouhou životnost a bezchybný provoz.

Řešení Wilo se osvědčila již v řadě provozů renomovaných datových center po celém světě – od Google Data Center ve Finsku, kde čerpadla Wilo na ploše 9 000 m² pomáhají udržovat „chladnou hlavu“ milionům procesorů, až po SenseTime AI Center v Šanghaji, jednom z největších zařízení svého druhu v Asii, kde provoz na více než 130 000 m² zajišťuje celkem 64 čerpacích systémů Wilo. Společnost Wilo se rovněž podílela na instalaci a servisu systémů v datovém centru společnosti Iron Mountain, čímž přispívá k jeho optimální funkčnosti a efektivnímu provozu.

O společnosti Wilo:

Wilo je mezinárodní technologická skupina, která patří k předním světovým výrobcům čerpadel a čerpacích systémů pro zařízení budov, vodní hospodářství a průmyslový sektor. Společnost byla založena roku 1872 v Dortmundu, v průběhu své dlouhé a úspěšné historie se rozvinula do podoby významného globálního hráče. V současnosti zaměstnává více než 8 900 lidí po celém světě. Skupina Wilo věnuje zvláštní pozornost globálním trendům, jako jsou urbanizace, změna klimatu, řešení nedostatku vody a zvýšení energetické soběstačnosti, stejně jako technologickému pokroku a digitalizaci. Wilo je členem České rady pro šetrné budovy, která se zaměřuje na snižování negativních dopadů budov na životní prostředí.

Analýza: Umělá inteligence se stává klíčovým prvkem bezpečnostních strategií. Třetina firem ji využívá, další třetina její využití plánuje již v příštím roce

PRAHA, 12. listopadu 2025 – Ve světle narůstajících kybernetických hrozeb stále více organizací přistupuje k umělé inteligenci (AI) jako ke klíčové součásti své bezpečnostní strategie. 33 % firem ji již integrovalo do svých strategií ochrany souborů, dalších 29 % plánuje její zavedení do konce příštího roku. Vyplývá to z globální analýzy Ponemon Institute a OPSWAT zveřejněné českou společností ComSource, která se zaměřuje na kyberbezpečnost, síťovou infrastrukturu a datovou analytiku.

„Umělá inteligence je dnes nepostradatelným nástrojem pro odhalování a eliminaci moderních hrozeb, avšak zároveň vyžaduje jasná pravidla a bezpečnostní mechanismy, aby byla její integrace efektivní a bezpečná,“ říká Michal Štusák, expert na kybernetickou bezpečnost a spolumajitel společnosti ComSource, která je jedním z nejzkušenějších implementátorů řešení OPSWAT v České republice a dlouhodobě spolupracuje s touto globální společností na ochraně kritické infrastruktury před kybernetickými hrozbami.

Třetina společností začlenila AI do svých bezpečnostních strategií s pozitivními výsledky: 59 % uživatelů hodnotí AI jako velmi nebo vysoce efektivní v posílení bezpečnostní zralosti organizace. Podle zástupců firem pomáhá AI především redukovat bezpečnostní rizika (50 %), snižovat náklady (41 %) a zlepšovat provozní efektivitu (33 %). Současně však 29 % firem zakazuje používání generativní AI (GenAI) pro manipulaci s daty, což odráží současné regulační a bezpečnostní výzvy.

Mezi respondenty průzkumu byli manažeři a ředitelé odpovědní za správu souborů a ochranu dat ve firmách napříč všemi odvětvími. Šetření probíhalo v létě a zapojilo se do něj 612 IT a bezpečnostních expertů zejména z USA.

Řešení OPSWAT zajištují kybernetickou bezpečnost zejména pro kritická prostředí – používá je tak například 98 % amerických jaderných elektráren. V reálném čase umí jakýkoliv soubor otestovat na jeho původ i přítomné zranitelnosti a proběhne jeho multiskenování a sanitizace.

O společnosti ComSource

Společnost ComSource se v oblasti kybernetické bezpečnosti a síťové infrastruktury pohybuje od roku 2010, od roku 2023 se soustředí i na oblast datové analytiky. Poskytuje vysoce profesionální služby a dodává ta nejlepší infrastrukturní a bezpečnostní řešení on-premise, v cloudu nebo v hybridních prostředích. Díky vlastní laboratoři ComSource vyvinul a dále rozvíjí i vlastní řešení a služby. Nejvýraznější z nich je systém FlowGuard chránící před DDoS útoky. ComSource má CSIRT tým, je aktivním členem AFCEA a projektu FENIX. Společnost má své pobočky v Praze, Brně, Písku a v Bratislavě.

Mzdy v pietních profesích zůstávají pod celostátním průměrem. Nejvíce si vydělají kameníci, nejméně květinářky

Období listopadu, kdy lidé častěji navštěvují hřbitovy a pietní místa, přivádí pozornost i k profesím, které s touto oblastí úzce souvisejí – květinářkám, pracovníkům pohřebních služeb a kameníkům. Podle dat portálu Platy.cz se jejich mzdy výrazně liší: kameníci si vydělají zhruba o 60 % více než květinářky, přesto všechny tři profese zůstávají pod celostátním průměrem. Zatímco květinářky a pracovníci pohřebních služeb vydělávají výrazně méně, kameníci se celostátní mzdové úrovni alespoň přibližují.

Podle Českého statistického úřadu činila ve 2. čtvrtletí 2025 průměrná hrubá mzda 49 402 Kč. Průměrná mzda kameníků dosahuje 46 681 Kč, pracovníků pohřebních služeb 36 946 Kč a květinářek 29 541 Kč. Mzda kameníků se tedy pohybuje těsně pod celostátním průměrem (−5,5 %), pracovníci pohřebních služeb zaostávají o zhruba 25 % a květinářky o 40 %.

Rozdíl mezi průměrnou mzdou kameníků a květinářek tak přesahuje 17 tisíc korun měsíčně. Odráží tím i odlišnou povahu práce – zatímco kamenictví spadá do stavebnictví a zahrnuje fyzicky náročné profese, květinářství patří do oblasti maloobchodu, kde jsou mzdy obecně nižší.

Regionální rozdíly dosahují až třetiny mzdy

Z regionálních údajů portálu Platy.cz vyplývá, že Praha nabízí pracovníkům v těchto profesích tradičně nejvyšší ohodnocení, zatímco Karlovarský kraj patří dlouhodobě k nejhůře placeným.

Průměrná mzda květinářek činí v hlavním městě 32 114 Kč, zatímco na západě Čech jen 25 792 Kč. Pracovníci pohřebních služeb si v Praze přijdou v průměru na 40 164 Kč, zatímco v Plzeňském kraji pouze na 32 257 Kč. U kameníků je rozdíl ještě výraznější – pražští dosahují průměrně 54 109 Kč, zatímco v Karlovarském kraji necelých 39 870 Kč.

Kraj Květinářky

(Kč)

Pracovníci v pohřeb.

službách (Kč)

Kameníci

(Kč)

Hlavní město Praha 32 114 40 164 54 109
Středočeský kraj 27 771 34 733 45 799
Jihočeský kraj 30 046 37 578 45 239
Plzeňský kraj 25 792 32 257 39 870
Karlovarský kraj 27 505 34 400 45 239
Ústecký kraj 28 421 35 545 44 725
Liberecký kraj 27 771 34 733 42 905
Královéhradecký kraj 27 446 34 326 44 212
Pardubický kraj 27 623 34 548 45 005
Vysočina 28 983 36 248 48 880
Jihomoravský kraj 29 337 36 691 48 227
Olomoucký kraj 27 889 34 880 43 325
Moravskoslezský kraj 27 417 34 289 44 072
Zlínský kraj 27 860 34 843 44 585

Zdroj: Platy.cz, data za období 11/2024 – 11/2025. Uvedené hodnoty představují průměrné měsíční mzdy.

„Rozdíly odpovídají celkovému trendu na trhu práce. Ve velkých městech a regionech s častější stavební aktivitou jsou mzdy vyšší, zatímco menší regiony zůstávají dlouhodobě pod úrovní republikového průměru,“ komentuje Miroslav Dravecký z portálu Platy.cz.

Kamenictví zůstává převážně mužským řemeslem – podle dostupných statistik v něm pracuje více než 90 % mužů. Květinářství naopak patří mezi obory, kde výrazně převažují ženy, které tvoří přibližně devět z deseti pracovníků. Pohřební služby jsou smíšeným odvětvím, v němž se setkávají fyzicky náročné, převážně mužské profese i klientské a administrativní pozice, kde převažují ženy.

„Ačkoliv mzdy v těchto profesích nedosahují úrovně celostátního průměru, jde o obory, které zůstávají nepostradatelné. Vyžadují poctivou manuální práci, často spojenou s fyzickou i psychickou zátěží, ale také s velkou mírou osobního nasazení. Lidé v nich si přesto dokážou vydělat solidní peníze i bez vysoké kvalifikace – a mají jistotu práce i dlouhodobou poptávku po svých službách,“ uzavírá Miroslav Dravecký z portálu Platy.cz.

O ALMA CAREER

Alma Career je lídrem v oblasti náborových služeb a provozuje pracovní portály v regionu Adriatik, střední Evropě, Pobaltí a Finsku. Každý měsíc propojuje miliony kandidátů s pracovními příležitostmi – nabízí více než 1,3 milionu volných pozic, eviduje téměř 15 milionů pracovních žádostí a více než 5 milionů návštěvníků. Její služby využívají také 2 miliony uživatelů s aktivními pracovními upozorněními. Alma Career staví na technologických inovacích a práci s daty, čímž pomáhá firmám i kandidátům najít ideální spojení. S dosahem přibližně 70 milionů lidí v Evropě, ročním obratem 110 milionů eur a týmem 650 odborníků na nábor ve střední a východní Evropě (2024) patří mezi klíčové hráče na trhu.

Alma Career je globální společnost s lokálním srdcem – dokonale rozumí specifikům jednotlivých trhů, těží z dlouholetých zkušeností a přináší řešení šitá na míru.

Působí přímo v Bosně a Hercegovině, Chorvatsku, Česku, Estonsku, Finsku, Lotyšsku, Litvě, Severní Makedonii a Slovensku. Dále spolupracuje s partnery v Albánii, Bulharsku, Černé Hoře a Rumunsku a má minoritní podíl v Srbsku. Alma Career je také členem The Network – globální aliance předních pracovních portálů, která pokrývá více než 140 zemí a provozuje přes 60 pracovních platforem.

Alma Career. Lepší svět práce pro každého

Alma Career je součástí skupiny Alma Media. Více informací: Alma Media

Alma Career působí na českém trhu pod vícero oblíbenými značkami jako je Jobs.cz, Práce.cz, Platy.cz, Atmoskop.cz, mobilní aplikace Práce za rohem a další. Více informací naleznete na Alma Career Czechia.

Exit mobile version