Od 17. března se mohou české školy hlásit do nového ročníku soutěže Ekoedu. Společnost REMA Systém soutěží motivuje žáky k odpovědnému sběru elektroodpadu a podporuje ekologické smýšlení. Letošní ročník přináší několik novinek, včetně změn v kategoriích, nových podmínek a příležitosti získat atraktivní ceny. Ty věnovali partneři soutěže Vodafone Czech Republic a PRAKTIK system.
Soutěž Ekoedu je rozdělena do tří kategorií. Do prvních dvou se mohou hlásit mateřské a základní školy do 99 žáků a mateřské a základní školy se 100 a více žáky. Třetí kategorie je pak určena pro střední a vysoké školy. Sběr odpadních elektrozařízení bude probíhat až do 31. října. Školy s největším objemem sebraného elektroodpadu získají možnost absolvovat exkurzi do moderních recyklačních provozů společnosti PRAKTIK system. První tři místa v každé kategorii navíc obdrží elektroniku od společnosti Vodafone Czech Republic.
Podle organizátorů soutěže Ekoedu je klíčové nejen podporovat žáky k aktivnímu sběru odpadních elektrozařízení, ale také jim ukázat, jak lze odpady využít efektivněji. „Naším cílem je motivovat žáky k tomu, aby odevzdávali vysloužilou elektroniku, a navíc jim chceme představit celý proces recyklace a jeho dopady na životní prostředí,“ vysvětluje Denisa Krumlová, marketingová manažerka společnosti REMA Systém, která je jedním ze tří největších kolektivních systémů zajišťujících sběr odpadních elektrozařízení působících v České republice.
Sběrová soutěž Ekoedu má žákům ukázat praktické přínosy recyklace elektroodpadu a posílit jejich odpovědný přístup k technologiím. „Ekoedu je jedinečný projekt spojující osvětu a sběr materiálu velmi hodnotného pro recyklaci, jakým elektroodpad jednoznačně je, ale málokdo si to stále uvědomuje. Jsme rádi, že můžeme být součástí tohoto projektu, podpořit vzdělávání v oblasti udržitelnosti a pomoci školám i s užitečným vybavením,“ říká Zuzana Holá ze společnosti Vodafone Czech Republic.
Vítězové sběrové soutěže se mohou těšit na workshop přímo ve škole, který organizuje společnost PRAKTIK system. „Inovovaný plán soutěže Ekoedu nás hned zaujal, je pro studenty a mladší generace opravdu atraktivní. Těšíme se, až v praxi žákům ukážeme, jak udržitelně nakládat s elektroodpadem a jak mohou být jednotlivé materiály opětovně využity,“ doplňuje Jana Hloušková, obchodní manažerka PRAKTIK system.
Kompletní pravidla soutěže Ekoedu i informace o projektu Zelená škola najdou zájemci na webu společnosti REMA Systém www.rema.cloud. Soutěž Ekoedu letos přináší nejen edukativní rozměr, ale také konkrétní kroky k odpovědnějšímu nakládání s elektroodpadem v českých školách.
Kategorie soutěže Ekoedu:
Mateřské a základní školy do 99 žáků
Mateřské a základní školy 100 a více žáků
Střední a vysoké školy
Výhry pro každou kategorii:
1. místo: Zážitková exkurze v Praktik systém, elektronika od Vodafone Czech Republic
2. místo: 2x tablet od Vodafone Czech Republic
3. místo: 1x tablet od Vodafone Czech Republic
O společnosti REMA Systém
Hlavními aktivitami společnosti REMA Systém jsou služby zabezpečující zpětný odběr a recyklaci odpadních elektrických a elektronických zařízení jako například pračky, lednice, televizory, počítače, tiskárny, mobilní telefony a další přístroje.
Svým klientům REMA Systém nabízí odborné a komplexní řešení na cestě ke splnění legislativních povinností, běžným spotřebitelům pak pomoc a jednoduché vyřešení starostí s nepotřebnými či odpadními elektrospotřebiči. V oblasti ochrany životního prostředí REMA Systém působí od roku 2005, od kdy provozuje systém pro zpětný odběr a recyklaci odpadních elektrozařízení.
Praha, 18. března 2025 – Společnost Apertia se zaměřuje na vývoj moderních nástrojů, které firmám pomáhají optimalizovat jejich procesy a zvyšovat produktivitu. Mezi její klíčové produkty patří ERP systém AutoERP.cz a AI agenti pod značkou Apertia.ai, kteří kombinují výhody Low Code | NoCode platforem s pokročilou umělou inteligencí.
„Naše řešení nejen zjednodušuje a zrychluje firemní operace, ale také přináší flexibilitu a vysokou efektivitu. AI agenti nejen analyzují data, ale také navrhují efektivní řešení a samostatně vykonávají rutinní úkoly. To minimalizuje manuální práci a umožňuje firmám soustředit se na strategická rozhodnutí,“ říká David Strejc, majitel a hlavní architekt Apertia Tech.
Inteligentní AI agenti pro různé firemní procesy
Největší zájem je v současnosti o Knihovníka, který slouží jako inteligentní databáze firemních dokumentů. Tento AI agent dokáže zpracovat různorodé podklady, včetně e-mailů a záznamů zákaznické podpory, a převést je na užitečné informace pro celou společnost.
Dalším agentem je Pavouk, který automatizuje webové úkoly. „Pavouka nasazujeme u klientů, kteří pravidelně vyhledávají kontakty na webu, zapisují data do tabulek nebo vyplňují formuláře“ vysvětluje Strejc.
Velkou poptávku zaznamenal také Doptavač, který automatizuje asistentskou práci v e-mailové komunikaci. Například u prodejců automobilů Doptavač samostatně zjišťuje kompletní informace o požadavcích zákazníků, čímž usnadňuje práci lidským asistentům.
Automatizace napříč odděleními
AI agenti od Apertia se přizpůsobují konkrétním potřebám firem. Společnost analyzuje procesy v různých odděleních – od obchodu přes backoffice a finance až po sklady či výrobu – a poté implementuje AI agenty pro optimalizaci pracovních postupů.
Budoucnost automatizace s Apertia
Apertia v současnosti patří mezi průkopníky v oblasti AI agentů a ukazuje firmám, že automatizace je klíčem k budoucnosti. „Naším cílem je nabídnout firmám nástroje, které spojí jednoduchost a pokročilou technologii. AI agenti jsou klíčem k efektivnímu zjednodušení a personalizaci firemních procesů,“dodává David Strejc.
Smartphony řady realme 14 Pro jsou od 18. března 2025 oficiálně v prodeji v České republice.
Zaváděcí ceny platí do 31. března 2025 a zákazníci ušetří až 1 500 Kč.
Modely jsou dostupné v prodejních kanálech Alza.cz a HP Tronic (Datart.cz).
Řada realme 14 Pro přináší první trojitý blesk na světě, 6000mAh baterii Titan a unikátní design měnící barvu podle chladu.
Praha, 18. března 2025 – realme, nejrychleji rostoucí značka smartphonů na světě, oficiálně zahajuje prodej řady realme 14 Pro v České republice. Po evropské premiéře na veletrhu Mobile World Congress (MWC) v Barceloně 3. března 2025 se tak tyto inovativní smartphony dostávají na český trh.
Pro zákazníky je zároveň připravena speciální zaváděcí akce, která trvá od 18. do 31. března 2025. Během tohoto období mohou kupující ušetřit až 1 500 Kč oproti standardním cenám.
Model
Varianta
Zaváděcí cena
Standardní cena
realme 14 Pro
8 GB + 256 GB
8 999 Kč
9 999 Kč
realme 14 Pro+
12 GB + 512 GB
12 499 Kč
13 999 Kč
Unikátní design
Řada realme 14 Pro přináší první smartphone na světě, který mění barvu podle chladu. Model Pearl White využívá pokročilé termochromní pigmenty, které mění odstín z perleťově bílé na sytě modrou při poklesu teploty pod 16 °C. Alternativně nabízená varianta Suede Grey je vyrobena z veganské semišové kůže, která zaručuje luxusní pocit na dotek.
Mobilní fotografie na špičkové úrovni
Model realme 14 Pro+ je vybaven 50Mpx hlavním fotoaparátem se snímačem Sony IMX896 s OIS a unikátním periskopickým teleobjektivem se snímačem Sony IMX882, který nabízí 120× SuperZoom. Tento fotoaparát přináší kvalitu snímků na úrovni DSLR fotoaparátů.
Vůbec poprvé v mobilním průmyslu je použit revoluční trojitý blesk MagicGlow Triple Flash, který poskytuje perfektní nasvětlení scény a v kombinaci s funkcí AI Ultra Clarity 2.0 umožňuje vylepšení rozmazaných snímků.
Maximální výkon a odolnost
realme 14 Pro+ je poháněno platformou Qualcomm Snapdragon 7s Gen 3 5G, zatímco realme 14 Pro využívá čipset MediaTek Dimensity 7300 Energy 5G. Oba modely disponují 6000mAh baterií Titan s podporou 80W rychlého nabíjení.
Navíc řada realme 14 Pro splňuje standardy odolnosti IP69/68/66, což znamená, že jsou telefony plně prachotěsné a bez problémů zvládnou ponoření do vody do hloubky 2 metrů na 48 hodin a stále perfektně fungují.
O značce realme
realme je globální technologická společnost, která narušila trh smartphonů zpřístupněním nejmodernějších technologií. Nabízí široké portfolio smartphonů a zařízení pro moderní životní styl, pyšnící se špičkovými specifikacemi, kvalitou a trendy designem, především určeným mladým spotřebitelům.
Společnost založil Sky Li v roce 2018 a během pouhých tří let se realme stalo jedním z pěti největších výrobců smartphonů na 30 trzích po celém světě. Firma rozšířila své působení do mnoha regionů, včetně Číny, jihovýchodní Asie, jižní Asie, Evropy, Blízkého východu, Latinské Ameriky a Afriky, a získala globální uživatelskou základnu čítající přes 200 milionů uživatelů. Rok 2024 znamenal pro realme důležitou fázi rebrandingu s novým sloganem „Make it real“. Pod touto novou filozofií se realme ještě více zaměřuje na mladé uživatele a snaží se přinést skutečné, jasné a hmatatelné benefity do jejich života. Pro více informací navštivte www.realme.com.
Praha, 18. března 2025 – Generativní umělá inteligence stále více ovlivňuje strategické rozhodování vrcholového managementu. Nový průzkum společnosti SAP ukázal, že 44 procent členů nejvyššího vedení firem by změnilo své původní rozhodnutí, pokud by získalo doporučení od AI. Dalších 38 procent respondentů by umělé inteligenci důvěřovalo natolik, že by ji nechali za sebe rozhodovat.
Průzkum „AI Has a Seat in the C-Suite“ provedla pro společnost SAP agentura Wakefield Research mezi 300 vedoucími pracovníky amerických společností s ročním obratem přesahujícím jednu miliardu dolarů.
Výsledky průzkumu dále ukazují, že tři čtvrtiny vrcholových manažerů věří doporučením umělé inteligence spíše než doporučením kolegů nebo přátel. Celkem 55 % dotázaných uvedlo, že pracuje ve firmách, kde AI již pravidelně nahrazuje nebo obchází tradiční způsoby rozhodování. Tato praxe je obzvlášť rozšířená ve firmách s ročním obratem přesahujícím pět miliard dolarů.
Využití AI v praxi
Generativní AI využívá denně téměř polovina manažerů, přičemž každý sedmý s ní pracuje několikrát denně. „Umělá inteligence mění způsob rozhodování vrcholových manažerů, kteří stále častěji oceňují schopnost AI rychle analyzovat rozsáhlá data a odhalovat souvislosti, které by člověku mohly uniknout,“ říká Martin Janáček, generální ředitel brněnského vývojového centra SAP Labs.
Podle průzkumu má AI největší důvěru manažerů při analýze dat a doporučení vhodných postupů, což potvrdilo 52 procent dotázaných. Téměř polovina respondentů se rovněž spoléhá na schopnost AI včas rozpoznat možná rizika a navrhnout alternativní postupy.
Umělou inteligenci využívají manažeři také při vývoji produktů, plánování rozpočtů a průzkumu trhu. Každou z těchto aktivit uvedli shodně čtyři z deseti dotázaných.
Základem jsou kvalitní data
Přínos AI však není jen pracovní, manažeři v průzkumu vyzdvihli i osobní benefity. Celkem 39 procent z nich uvedlo, že jim umělá inteligence pomáhá lépe skloubit pracovní a osobní život. Lepší duševní pohodu díky AI zaznamenalo 38 procent a pokles stresu pak uvedl téměř každý třetí dotázaný.
Pro 85 procent manažerů je zásadním přínosem AI úspora času. Více než dvě třetiny zároveň věří, že by jejich firmy mohly těžit z intenzivnější využívání AI na úrovni nejvyššího vedení.
Podle Martina Janáčka je pro úspěšné využití AI zásadní, aby firmy pracovaly s kvalitními a spolehlivými daty. Upozorňuje, že řada společností se stále potýká s množstvím různých systémů a jejich nedostatečnou integrací. „Bez jednotného zdroje dat, který propojí informace mezi různými odděleními ve firmě a zachová jejich sémantiku, firmy nedokážou využít plný potenciál umělé inteligence. S rozmachem AI agentů bude kvalita dat ještě důležitější,“ dodává.
Průzkum pro společnost SAP provedla agentura Wakefield Research mezi 300 vrcholovými manažery amerických firem s ročním obratem minimálně 1 miliardy dolarů. Sběr dat probíhal formou online dotazníku rozeslaného e-mailem v období od 9. do 20. prosince 2024.
O společnosti SAP
SAP je světovým lídrem v oblasti podnikových aplikací a umělé inteligence pro byznys a nachází se na pomezí technologií a podnikání. Více než padesát let se organizace spoléhají na SAP, aby jim pomohl dosahovat výjimečných výsledků prostřednictvím integrace klíčových podnikových procesů zahrnující finance, nákup, lidské zdroje, řízení dodavatelských řetězců nebo vztahy se zákazníky. Další informace naleznete na www.sap.com.
Nová motokamera má bezpečnostní funkce, radary, voděodolnost IP67 a výdrž baterie při plném provozu
až 4,5 hodiny a automatický pohotovostní režim
Praha, 18. března 2025 – ZnačkaMio, přední světový dodavatel bezpečnostních kamer do vozidel, uvedla na trh novou přílbovou bezpečnostní kameru pro motorkáře, navíc s již oceněným moderním designem, který jednoznačně odlišuje od podobných kamer na trhu. Vynikající pak je duální 2.5K natáčení vpředu i vzadu, záznam kolizí, GPS funkce vč. exportu trasy v GPX, rychlá WIFI, možnost časosběrného natáčení a samozřejmě skvělá voděodolnost IP67 a stabilní záznam. K čemu slouží magnetický senzor?
Připni a jeď: Magnetický senzor zajistí automatické zapnutí a vypnutí
Díky magnetickému senzoru se zařízení automaticky spustí, tedy zahájí nahrávání ihned po zacvaknutí do držáku. Po vyjmutí motokamery z držáku se automaticky vypne. Také pokud zůstane zařízení 3 minuty neaktivní (bez pohybu nebo obsluhy), přejde samo do pohotovostního režimu. Tím se značně zjednodušuje obsluha.
Nouzový záznam: 3osý G-senzor i manuální spuštění
Nouzový záznam události bude uložen do zvláštní složky, aby nedošlo k jeho přepsání. Záznam nouzové události může být spuštěný jak uživatelem manuálně, stiskem tlačítka, tak samozřejmě při silnějším otřesu díky G-senzoru, nebo i ve chvíli, kdy motokamera detekuje významnější náklon. Nouzový záznam obsahuje i data z GPS modulu.
Nepřetržité nahrávání až 4,5 hodiny: Jezděte beze strachu
Integrovaná baterie má 3200 mAh a poskytuje až 4,5 hodiny nepřetržitého záznamu pro vaše nejdelší jízdy či setkání. Není potřeba časté nabíjení. Plné nabití trvá pouhých 200 minut (dle síly nabíječky může i méně).
Křišťálově čisté video i při vysokých rychlostech: Rozlišení 2.5K vpředu i vzadu, anebo Full HD s 60 fps
MiVue MP30 GPS 2.5K poskytuje také záznam v plném rozlišení 1080p při 60 snímcích/s. Ve srovnání s 30 snímky/s umožňuje tato dvojitá hustota dat mimořádně detailní a plynulý obraz i při vysoké rychlosti.
Mio Night Vision technologie
Špičková technologie Mio Night Vision dosahuje díky objektivu s vysokou světelností a sestavě skleněných čoček plynulých a jasných záznamů, a to i za zhoršených světelných podmínek.
HDR: duální kamera MP30 podporuje nahrávání High Dynamic Range
Zachytí více snímků v rychlém sledu pomocí různých hodnot expozice a poté zkombinuje několik snímků a vytvoří jeden ostřejší snímek. Zvládá širokou škálu světelných podmínek ve scéně, aby byly viditelné objekty ve světlých i tmavých oblastech.
IP67 aneb žádná obava z deště na vašich cestách
Kvalitní kovové pouzdro a skleněné čočky ve voděodolném provedení IP67 zajistí spolehlivý výkon celého zařízení i v silném dešti a větru.
GPS upozornění na radary a Patentovaná funkce Mio Smart Alert
Motokamera MP30 GPS díky aktuální databázi radarů (stahování zdarma zhruba každý měsíc přes mobilní aplikaci a WiFi OTA) dokáže motorkáře upozornit na blížící se radar či snímající kameru nebo měřený úsek. Patentovanou funkcí Mio Smart Alert se pak myslí upozornění řidiče o to dříve, čím rychleji jede.
Export jízdní trasy v GPX
Trasu je možné vyexportovat a prohlížet nejen v telefonu v aplikaci, ale i v počítači, a to i díky souboru GPX. Stejně tak je možné analyzovat synchronizovaný běžný záznam z přední i zadní kamery. Více o exportu a souběžném zapnutí i časosběrného záznamu viz naše návodné video na našem Youtube kanále MioCZSK.
Integrovaná WIFI: Zálohování videa do smartphonu v reálném čase a aktualizace OTA
Zálohujte svá videa do smartphonu ihned nebo je sdílejte prostřednictvím aplikace MiVue PRO. Můžete také v MiVue MP30 aktualizovat firmware a databázi radarů díky funkci WIFI OTA (Over-the-air), což zajistí, že vaše zařízení bude vždy aktuální, aniž byste museli vyjmout paměťovou kartu.
Záznamy lze díky vylepšené integrované WIFI stahovat až dvojnásobnou rychlostí oproti předchozímu modelu motokamery Mio. Stahování bude spotřebovávat mobilní data. Menu aplikace se může lišit dle typu kamery.
MiVue PRO aplikace: nastavte si a aktualizujte motokameru přes telefon
Aplikace je dostupná jak pro OS Android, tak pro iOS a je pravidelně udržovaná přímo výrobcem. Můžete změnit nastavení nebo naformátovat paměťovou kartu motokamery přímo prostřednictvím smartphonu. Stejně lze i aktualizovat i zmíněnou databázi radarů a firmware.
Nastavitelný úhel sklonu kamery pro optimální úhel snímání
Přilepte držák na stranu helmy. Připevněte zařízení k držáku posunutím směrem dolů, dokud zařízení nezapadne na místo, jak je indikováno „cvaknutím“. Mezi držákem a motokamerou je i pak několik nastavovacích bodů, které uživatelům umožňují upravit úhel naklonění kamery, aby našli optimální úhel snímání.
Automatické vypnutí při nečinnosti po 3 minutách (G-senzor)
Motokamera MP30 přejde do pohotovostního režimu, při kterém se spoří energie, a to během 3 minut nečinnosti. Pokud tedy G-senzor v motokameře nezaznamená žádný pohyb nebo kamera není ovládána tlačítky, automaticky přejde do úsporného režimu. Kamera ihned obnoví nahrávání z pohotovostního režimu, pokud detekuje pohyb nebo otřesy.
Jednoduché ovládání multifunkčním tlačítkem na motokameře
Jednoduchým stisknutím jednoho tlačítka můžete snadno ovládat více funkcí. Více v manuálu na servisním webu MIO support – bit.ly/mioservis .
Oceňovaný design – iF DESIGN AWARD 2025 Winner
Motokamera MiVue MP30 GPS už v roce svého uvedení 2025 zvládla získat ocenění za moderní produktový design v auto/motomotive kategorii, a to v mezinárodně uznávané soutěži iF Design Award na Taiwanu.
Představení funkcí motokamery Mio MiVue MP30 GPS:
Technické specifikace:
Rozlišení videa pro přední i zadní kameru: 2560 x 1440/30fps, 1920 x 1080/60 fps a 1920 x 1080/30fps HDR
Snímač: vysoce kvalitní CMOS senzor 4M
GPS modul: GPS funkce, export trasy v GPX a historie jízdy, ale i upozornění na databázi radarů a automatická synchronizace času a datumu
IP67 voděodolný design celého zařízení
Formát nahrávání: SuperMP4 (H.264, .mp4)
Integrované WIFI připojení pro zálohovaní videa do telefonu a OTA aktualizace
Aplikace pro smartphone: MiVue Pro (Android i iOS)
3-osý G-senzor a automaticky/manuálně spuštěné nahrávání události
Integrovaná baterie: nahrávaní s baterií 3200 mAh až 4,5 hodiny nepřetržitě
Automatické zapnutí při zacvaknutí do držáku (magnetický senzor), nebo i při pohybu (z pohotovostního režimu)
Nastavitelný úhel záběru kamery na přílbě má 9 zacvakávacích bodů.
Automatické vypnutí po 3 minutách nečinnosti, vypne se také při vysunutí z držáku (magnetický senzor).
Podpora MicroSD paměťových karet až do kapacity 256 GB (doporučujeme U3, V30, kompatibilita viz microSD karty Mio High Endurance)
Mikrofon: umístěný vzadu na kameře, lépe tak snímá zvuk a odolává zvukům protivětru
Uzamykání záznamů kliknutím na ovládacím tlačítku.
LEDkové a zvukové upozornění na různé situace a při ovládání kamery.
Podpora zadní kamery (synchronizovaný duální záznam, již integrována)
Provozní teploty zařízení: standardní rozsah -10° až +60°C
Rozměry produktu v cm: výška 4,78 x šířka 10 x hloubka 3,4 cm
Hmotnost produktu: 145 gr.
Balení: Mio MiVue MP30, 3M držák, kabel USB-C
Doporučená cena:
Mio MiVue MP30 GPS lze aktuálně získat v ČR / SK okolo 4350 Kč / 170 EUR.
Více informací naleznete prosím na www.MIO.com/CZ/ a také na těchto kontaktech:
Aleš Kacl Just Communication s.r.o.
PR Director 5. května 1110/13
M: +420 604 506 782 Praha 4 – Nusle
E: ales.kacl@justC.cz 140 00
O společnosti Mio
Společnost Mio Technology vyvíjí a prodává produkty, které svým uživatelům umožňují využít poslední novinky v mobilních službách. Společnost byla založena v květnu 2002 a nyní působí na Tchaj-wanu, v Číně, Evropě, Severní Americe, Austrálii, Japonsku a Jižní Koreji. Mio Technology celosvětově prodává ve více než 60 zemích.
Mio Technology je leaderem na trhu autokamer a GPS navigací v regionu střední a východní Evropy. Vyvíjí produkty na základě každodenních potřeb svých klientů. Jde o bezpečnostní kamery do aut, motokamery, navigace do aut a cyklonavigace a další produkty. Více na www.mio.com/CZ .
Pasport kanalizace je důležitým nástrojem pro efektivní správu této inženýrské sítě. Podstatnou roli hraje v rámci plánování údržby, předcházení možným haváriím i při odstraňování vzniklých problémů. Řada obcí však v praxi aktuálními daty o své technické infrastruktuře nedisponuje nebo je stále využívá pouze v papírové podobě.
Přelom jara a zimy s sebou přináší častější poruchy obecní kanalizace a vodovodního potrubí. Výrazné výkyvy teplot způsobují praskání, ucpání nebo rozsáhlé havárie celých úseků. Užitečným nástrojem, jak těmto problémům předcházet a případně je později rychle odstranit, je pasport kanalizace. Přesná evidence obecní kanalizační sítě umožňuje samosprávám efektivně plánovat údržbu, včas odhalit riziková místa a minimalizovat škody způsobené nečekanými poruchami.
Ačkoli to stavební zákon stanovuje, v praxi řada obcí nedisponuje aktuálními daty o svých inženýrských sítích. „Mnohé samosprávy pracují se zastaralými pasporty nebo evidují kanalizační síť pouze v papírové podobě, což zásadně omezuje efektivní správu infrastruktury,“ vysvětluje Drahomíra Zedníčková, výkonná ředitelka společnosti TopGis.
Tvorba pasportu kanalizace začíná podrobným sběrem dat v terénu. Specialisté pomocí lokátorů inženýrských sítí a kamerových inspekcí mapují přesnou trasu potrubí, jeho hloubku, materiál i technický stav. Získané informace se následně digitalizují a propojují s geografickými informačními systémy (GIS), kde vzniká přehledná mapa celé sítě. Pasport obsahuje nejen polohu a stav kanalizace, ale také údaje o napojení jednotlivých úseků, revizních šachtách či vpustech.
Díky podrobné evidenci pomáhá pasport nejen s plánováním údržby, ale i s řešením složitých majetkových vztahů. Často se totiž stává, že část kanalizační sítě prochází soukromými pozemky, aniž by o tom měli majitelé či obec přesný přehled. „Pasportizace umožňuje tyto situace vyjasnit a usnadnit jednání o věcných břemenech či odpovědnosti za údržbu jednotlivých úseků. Dalším významným přínosem je kontrola výpustí a monitoring případných nelegálních napojení,“ doplňuje Drahomíra Zedníčková.
Škoda může jít za obcemi
Pokud se obec rozhodne vytvořit pasport kanalizace, vyplatí se ho rovnou zpracovat v kvalitě odpovídající požadavkům digitální technické mapy (DTM). Tento projekt má za cíl sjednotit a digitalizovat údaje o dopravní a technické infrastruktuře (DTI) obcí a krajů. Samotná DTI zahrnuje dopravní stavby, inženýrské sítě a další prvky veřejné infrastruktury. V případě kanalizace poskytuje pasport podrobný přehled o stavu sítě, zatímco DTM se zaměřuje hlavně na její přesné polohové určení a koordinaci s další infrastrukturou.
Jestliže bude mít obec ve své DTM nepřesné informace o své technické infrastruktuře, může jí to později způsobit nepříjemné komplikace. „Pokud dojde například v průběhu výkopových prací kvůli neaktuálním nebo chybějícím datům k poškození kanalizace či vodovodu, škoda jde v daném případě právě za vlastníkem technické infrastruktury,“ uzavírá Drahomíra Zedníčková.
O společnosti TopGis
Brněnská společnost TopGis působí na trhu od roku 2009 a je lídrem v oboru geodézie, mapování a webových mapových služeb. Vlastní všechny podstatné technologie – letadla, kamerové a laserové senzory či mapovací automobily – a její tým tvoří pět desítek zkušených odborníků v GIS a SW oboru. Společnost je tvůrcem nejdetailnější aktualizované ortofotomapy České republiky a dlouhodobým dodavatelem mapových podkladů pro Seznam.cz. Prostřednictvím webového portálu GisOnline.cz umožňuje náhled do katastru nemovitostí, pasporty, analýzy či přesná měření.
PRAHA, 17. BŘEZNA 2025 – Minimální mzda činí pro letošní rok 20 800 a pobírá ji kolem 150 tisíc zaměstnanců, z celkových více než pěti milionů pracujících. Průměrná mzda je pro letošek 46 557 korun hrubého. Více než dvě třetiny zaměstnanců ale tuto částku na své měsíční výplatní pásce nemají. Často proto, že si o navýšení mzdy neumějí říct.
Mnoho firem přikročilo ke zvýšení mezd už začátkem letošního roku, a to zejména z důvodu inflace a tlaku na udržení kvalitních zaměstnanců. „Průměrný růst mezd v Česku se u firem, které mzdy navyšovaly, letos pohybuje v rozmezí od pěti do 10 procent. Přesné číslo se ale liší podle oboru a regionu. Mezi obory, kde zejména kvůli nedostatku personálu rostly mzdy nejvíce, patří zdravotnictví. V některých zařízeních se zvyšovaly mzdy i o 10 a více procent, ne vždy se ale navýšení týká veškerého personálu plošně. Dalšími obory, které zaznamenaly největší růst vlivem nedostatku kvalifikovaných pracovníků, jsou informační technologie. Zvýšení zde často přesahuje hranici šest procent. Mezi další obory patří logistika a e-commerce, kde je růst mezd tažen rostoucí poptávkou po pracovnících v těchto dynamických odvětvích,“ popsala Olga Hyklová, majitelka a výkonná ředitelka personální agentury Advantage Consulting.
V některých oborech ale lidem rostou mzdy pomaleji. „V oboru administrativy se mzdy navyšují jen mírně, jelikož je na trhu práce ze strany uchazečů poměrně velký zájem o méně kvalifikované pozice. Růst je v tomto odvětví na spodní hranici okolo tří až pěti procent. Dlouhodobě nejnižší růst mezd vykazuje zemědělství, často hluboko pod průměrem. Také menší zaměstnavatelé s nižšími finančními rezervami často neprovádějí plošné navyšování a přidávají zaměstnancům jen v případě výrazné potřeby udržet klíčového člověka,“ vyjmenovala Olga Hyklová.
Růst mezd je stále jedním z klíčových témat trhu práce. Průzkumy uvádějí, že kolem 70 procent zaměstnanců čeká, že se jim v letošním roce mzda zvýší. Říct si o vyšší finanční ohodnocení ale Češi často neumějí. „Přijít za šéfem a jen si říct o víc peněz jednoduše nefunguje. Zásadní je argumentace. Popište konkrétní výsledky, přínosy pro firmu či úspory, které jste firmě přinesli. Připravte si konstruktivní návrhy, co jste ochotni nabídnout za případné navýšení mzdy – například další dovednosti, převzetí nové zodpovědnosti a podobně. Stanovte si minimální výši mzdy, o kterou žádáte. Velmi často se stává, že ze strany vedení přijde otázka, jaké navýšení by si zaměstnanec představoval, a jeho odpověď je, že vlastně konkrétní představu nemá. To je samozřejmě špatně, zaměstnanec by měl mít představu o konkrétní částce podloženou například daty o průměrném výdělku na jeho pozici v daném regionu. Se srovnáním mohou pomoci personální agentury, které mají přehled o aktuálních nabídkách pro stejnou či podobnou pozici v různých firmách,“ poradila Marcela Vyskoková, marketingová manažerka personální agentury Advantage Consulting.
Pokud se rozhodnete jít za vedením s cílem vyjednat si vyšší finanční ohodnocení, emoce nechte za dveřmi kanceláře. „Během vyjednávání o vyšší mzdě není určitě vhodné srovnávání se s kolegy. To vyvolává zbytečně negativní emoce a vnitřní konflikty. Vhodné není ani vyhrožování odchodem, tlakem a ultimáty si totiž snadno zavřete vrátka k pozdějším jednáním. Důležité je také udržet emoce na uzdě, emotivní či agresivní vyjednávání zpravidla k vyšší mzdě nevede,“ dodala Vyskoková.
Mezi nejlepší vyjednavače patří vrcholoví manažeři. „Manažeři často vyjednávají o smlouvách, rozpočtech nebo akvizicích, takže znají strategie a taktiky, jak dosáhnout svých cílů. Jsou zvyklí argumentovat věcně, znají platové standardy v odvětví a mají přehled o konkurenčních nabídkách. Na rozdíl od běžných zaměstnanců mohou jasně doložit, jak jejich rozhodnutí ovlivňují zisk, růst nebo úspory firmy,“ řekl Roman Vejražka, výkonný ředitel headhunterské společnosti Theones.
Lépe formulovat své požadavky a své schopnosti při jednání o vyšší mzdě už se efektivně prezentovat učí i běžní zaměstnanci. „Zatímco dříve bylo běžné, že nespokojení zaměstnanci místo otevřené diskuse rovnou hledali nové pracovní příležitosti a teprve s konkurenční nabídkou se obraceli na svého zaměstnavatele v očekávání protinabídky, dnes se situace mění. Zvlášť v oborech IT volí stále více zaměstnanců proaktivní přístup – otevřeně komunikují o svém kariérním růstu, argumentují svými přínosy pro firmu a hledají možnosti, jak se profesně i finančně posunout v rámci současného zaměstnání,“ popsala Denisa Janatová, ředitelka společnosti smitio.
Nejčastěji o navýšení platu žádají mileniálové, tedy zaměstnanci ve věku 26 až 41 let. Naopak pro generaci Z, která aktuálně nastupuje na pracovní trh, není často výše platu prioritou. „Generace Z často klade důraz na flexibilitu práce, možnost práce na dálku, profesní růst, firemní kulturu a soulad hodnot se zaměstnavatelem. Zaměstnavatelé proto kromě konkurenceschopných mezd čím dál více investují do nefinančních benefitů, jako jsou například dobře nastavené vzdělávací programy, duševní pohoda a smysluplnost práce,“ uvedla Denisa Janatová.
Právě benefity mohou být vhodným způsobem, jak si měsíčně přijít na víc peněz. „Kromě žádosti o zvýšení mzdy existuje několik dalších strategií, jak si v zaměstnání vydělat více peněz. Jednou z možností je vyjednávání o benefitech, ty mohou být pro firmu přijatelnější než okamžité zvýšení mzdy. Jedním z nejatraktivnějších benefitů, zejména u mladé generace, je časová flexibilita, která umožňuje zaměstnancům lépe vyvážit svůj pracovní život s osobním. Lze se tedy pokusit domluvit, že by zaměstnanec, pokud to charakter jeho práce dovoluje, trávil v zaměstnání méně času. Mluvit lze i o příspěvku na vybavení domácí kanceláře, proplácení energií nebo různých vzdělávacích kurzech a školeních, které mohou v budoucnu k navýšení mzdy vést,“ doporučila Denisa Janatová.
V případě, že během vyjednávání nedojde k žádné dohodě, je na místě poohlédnout se po práci jinde. „Když mzdový nárůst není reálný dlouhodobě a zaměstnanec má pocit, že se neposouvá ani profesně, nebo pokud se zásadně mění firemní kultura či podmínky, je dobré ověřit si situaci na trhu práce. Před odchodem je podstatné mít realistická očekávání a nedělat změnu jen na základě neověřených dojmů. Praxe ukazuje, že při změně zaměstnání je často možné vyjednat vyšší mzdu rychleji, než když žádáte o navýšení u stávajícího zaměstnavatele,“ uzavřela Olga Hyklová.
Personální agentura Advantage Consulting je největší česká personální agentura v oblasti Recruitmentu. Uchazečům o zaměstnání pomáhá s jejich uplatněním na trhu práce od roku 2002. Síť poboček má po celé ČR. Zajišťuje komplexní služby v oblasti lidských zdrojů, poradenství v otázkách náboru a hodnocení nových či stávajících zaměstnanců.
Praha, 17. března 2025 – Studenti univerzit a vysokých škol se shodli, že dostupnost čisté pitné vody ve veřejném prostoru je pro ně klíčová. Zatímco v prostorách škol a kolejí si zvykli využívat filtrační stanice, mimo akademickou půdu zdroje pitné vody postrádají. Dle aktuálního uživatelského průzkumu startupu Lokni, který provozuje filtrační stanice na univerzitách po celé ČR, by uvítali filtrační stanice i v nákupních centrech, na nádražích nebo stanicích MHD. Po větší dostupnosti, hlavně na frekventovaných místech, volá 77 % z nich.
Tři čtvrtiny oslovených uživatelů filtračních stanic Lokni si čepují pitnou vodu hlavně v prostorech školy, na fakultách a na koleji. Další možností je načepovat si filtrovanou vodu na větších nádražích, což využívá 14 % uživatelů. V současné době mohou filtrační stanice najít na 13 českých vlakových a jednom autobusovém nádraží, ale více než polovina dotázaných by ocenila další rozšíření. „Spolu se Správou železnic se nám daří rozvíjet projekt Železnice bez plastů. Zatím jsme napříč Českem na nejfrekventovanějších uzlech, jako jsou hlavní nádraží v Praze, Plzni, Olomouci, Ostravě a další. Věřím, že i tato zpětná vazba uživatelů bude impulsem k rozšíření napříč dalšími, třeba i menšími stanicemi. Naším cílem je zpřístupnit čistou filtrovanou vodu všude tam, kde mají lidé žízeň a chtějí se zdravě napít bez produkce zbytečného plastového odpadu,“ říká Martin Václavík, CEO a zakladatel startupu Lokni.
Vůbec nejvíce, celkem 66 % dotázaných uživatelů, by ocenilo umístění filtračních stanic do prostorů nákupních center. Zájem je také o dostupnost pitné filtrované vody na zastávkách MHD.
*Respondent měl možnost vybrat více možností, na otázku odpovídalo 680 respondentů.
Méně balené vody, méně plastového odpadu
Vodu z filtračních stanic lze čepovat díky volně dostupné mobilní aplikaci, jejíž uživatelskou základnu tvoří přes 125 tisíc lidí. Studenti si s aplikací Lokni mohou denně načepovat bezplatně až 3 litry neperlivé vody do vlastní lahve, veřejnost pak 0,5 litru. Za malý poplatek lze načepovat větší množství nebo perlivou vodu. Již v dřívějším průzkumu 15 % uživatelů uvedlo, že díky Lokni zcela přestali kupovat balenou vodu, a 39 % uživatelů nákupy balené vody omezilo, takže iniciativy jako Lokni napomáhají k redukci plastového odpadu.
„Minimalizace plastového odpadu je klíčovým aspektem udržitelných iniciativ. Každá lahev, kterou lidé znovu naplní místo nákupu nové, znamená menší zátěž pro přírodu a krok k odpovědnější spotřebě. Cílem každého, ať už jde o jednotlivce, firmy nebo veřejné instituce, by měla být redukce zbytečného opadu a jsme rádi, že generace současných studentů si to již uvědomuje,“ říká Lucie Mádlová, zakladatelka a ředitelka Asociace společenské odpovědnosti, největší iniciativy udržitelnosti a ESG v Česku.
Kromě ušetřeného plastového odpadu přináší Lokni především kvalitní a zdravé řešení pitného režimu. Voda z filtračních stanic je chlazená, čerstvá a zbavená chloru, nežádoucích chutí, pachů a veškerých nečistot větších než 0,2 mikronu. UVC LED světlo vodu zbavuje mikroorganismů. Očištěná je voda také od nejběžnějších pesticidů a zbytků léků. Nejdůležitější minerály, jako jsou hořčík a vápník, ve vodě po filtraci zůstávají.
První filtrační stanici startup Lokni nainstaloval v roce 2017 na pražském ČVUT, od té doby se jeho síť rozrostla napříč českým vysokým školstvím a své stanice již mají i školy jako Vysoká škola ekonomická, Univerzita Karlova, Masarykova univerzita, Česká zemědělská univerzita a spousta dalších. Ke konci roku 2024 si už uživatelé napříč Českem načepovali téměř 8 milionů litrů vody. Pokud by si stejné množství vody koupili v 0,5l plastových lahvích, vytvořili by zhruba 400 tisíc kg zbytečného plastového odpadu a 920 tisíc kg CO2 na jejich výrobu a dopravu.
Průzkum probíhal od prosince 2024 do února 2025 a zúčastnilo se jej 698 uživatelů filtračních stanic Lokni, převážně studentů vysokých škol.
O startupu Lokni:
Lokni je český startup zaměřený na udržitelné řešení pitného režimu pomocí filtračních stanic, které poskytují čerstvou filtrovanou vodu do vlastní lahve bez produkce zbytečného plastového odpadu. S více než 125 tisíci uživateli a 93 filtračními stanicemi po celé ČR působí Lokni především na univerzitách a vysokých školách, kde má již celkem 79 zařízení, a také ve veřejném prostoru, včetně 13 železničních nádraží a nově autobusového nádraží Florenc v Praze. Projekt díky svému řešení již ušetřil přes16 milionů PET lahví a dál meziročně roste dvouciferným tempem. Kromě veřejných stanic startup nabízí také řešení filtrace pitné vody pro domácnosti Lokni Ultimate nebo zařízení bez ovládání přes aplikaci vhodné pro základní a střední školy, firmy a jiné komerční objekty.
KeyBox v autorizovaných servisech Direct auta umožňuje předání a vyzvednutí vozu ze servisu kdykoliv, v režimu 24/7, a to bez front a čekání. Samotný digitální proces navíc zrychluje servis při zajištění bezpečnosti předaného auta na servis.
Trend pohodlného vyzvedávání balíčků prostřednictvím samoobslužných boxů se přesouvá i do světa automobilů. Společnost Direct auto už druhým rokem nabízí svým klientům službu KeyBox, díky níž je možné vůz předat i vyzvednout ze servisu kdykoliv, a to bez čekání, front a osobního kontaktu. „S KeyBoxem mohou lidé své auto předat nebo vyzvednout třeba i o půlnoci. Vše probíhá plně digitálně a jednoduše,“ vysvětluje Tomáš Siegler, podporovatel marketingu a klientské péče z Direct auto.
Bezpečnost a rychlost na prvním místě
Celý prostor KeyBoxů je také monitorován kamerovým systémem a opatřen moderními bezpečnostními procesy a technologiemi, což eliminuje riziko neoprávněného přístupu.
Kromě toho digitalizace zvyšuje efektivitu práce personálu a zrychluje servisní procesy, což ocení nejen zákazníci, ale i samotné servisy.
Posouvání hranic kvality
Využití automatických boxů na klíče v autoservisech není jen českou specialitou. Podobné systémy si rychle získávají oblibu také v zahraničí, zejména ve Spojených státech, Německu či Nizozemsku.
Tam už jsou samoobslužné boxy běžnou součástí procesu předávání a vyzvedávání vozidel, protože celý servis urychlují a výrazně zjednodušují. „Naším cílem je maximálně zpříjemnit klientovi celý proces a to od možnosti objednat se na servis online včetně výběru KeyBoxu jako varianty předání auta až po pohodlné převzetí vozu zpět klientem kdykoliv se mu to bude hodit, s možnosti zaplacení servisní zakázky kartou na terminálu keyboxu. Hlavní výhodou keyboxu, kterou naši klienti oceňují nejvíce, je možnost předání i převzetí auta mimo pracovní dobu. Díky bezkontaktnímu předání, které nezatěžuje kapacity přijímacích techniků, se tak navíc auto může dostat na servis v kratším termínu. Klienti si takový komfort pochvalují, což se následně odráží v jejich vysoké spokojenosti s našimi servisními službami obecně“, dodává Tomáš Siegler.
Keybox jako standard ve všech pobočkách
Služba je již k dispozici na všech pobočkách v Praze (Černý Most, Modřany, Strahov) a v Brně (Vinohrady). Pro lepší představu o fungování služby KeyBox přikládáme odkaz na video na YouTube, kde si můžete celý proces prohlédnout v praxi.
Společnost iSTYLE, největší partner společnosti Apple ve střední Evropě, pokračuje v rozšiřování své sítě prémiových prodejen a již 22. března 2025 slavnostně otevře svou šestou Apple Premium Partner (APP) prodejnu v České republice. Nově přepracovaná prodejna v designu APP se nachází v oblíbeném nákupním centru OC Olympia v Brně, kde iSTYLE působí již od roku 2009, v rámci této obchodní jednotky pak od roku 2017. Zákazníci se vedle zbrusu nové přepracované prodejny mohou těšit na atraktivní slevy a stovky kusů oblíbených produktů za mimořádné ceny, bohatý doprovodný program i setkání s celebritami.
Mezi nejatraktivnější produkty otevření patří MacBook Air M1 s úložištěm 256 GB za 17 990 Kč, MacBook Air M3 256 GB za 21 990 Kč, MacBook Pro 14,2″ M3 s 512 GB za 29 990 Kč, nový iPhone 16 Pro od 27 990 Kč nebo špičkový reproduktor Sonos Ace za výhodnou cenu 6 990 Kč místo běžných 12 990 Kč. Zákazníci dále mohou využít 10% slevu na všechny ostatní Mac počítače, příslušenství Apple, a dokonce 40% slevu na příslušenství značky iSTYLE. Každý zákazník navíc obdrží ke svému nákupu dárek. .
Slavnostního otevření začne 22. Března v 9 hodin. Program nabídne návštěvníkům možnost setkat se s populárními osobnostmi, jako jsou Petr Mára, Marek Dvořák a olympijský vítěz Jiří Prskavec. Přímo na prodejně budou během celého dne probíhat přednášky, rozhovory a speciální iSTYLE POINT, kde se zákazníci budou moci osobně potkat a pobavit se s hvězdnými hosty. Pro všechny zákazníky budou zdarma k dispozici nápoje od Starbucks.
Z původního Apple Premium Reseller standardu byla prodejna o celkové ploše 127 m² v OC Olympia (na adrese U Dálnice 777, 664 42 Modřice) nově přepracovanádo standardu APP. Zákazníci zde najdou nadstandardní služby včetně SMB koutku zaměřeného na firemní zákazníky (Apple at Work) a expresního autorizovaného servisu. OC Olympia, známá svou výbornou spádovou dostupností a pohodlným zázemím včetně více než 4 000 parkovacích míst zdarma, představuje pro zákazníky z celé Moravy a přilehlého okolí strategickou lokalitu.
„Otevřením šesté prodejny v prémiovém standardu Apple Premium Partner pokračujeme ve své strategii přiblížit tento špičkový zážitek co největšímu počtu zákazníků. Jsme největší Apple Premium Partner v České republice, polovina našich prodejen je již ve standardu APPtak . Brněnská pobočka patří historicky k našim nejsilnějším obchodům a její povýšení na APP status je tak logickým krokem. Nadále intenzivně pracujeme na tom, abychom tento vysoký standard v budoucnosti přinesli i do většiny našich prodejen,“ říká Vít Goluch, General Manager společnosti iSTYLE.
Společnost iSTYLE provozuje v České republice již 12 prodejen a celkově má v Evropě 67 obchodů. Brněnská prodejna v Olympia Parku navazuje na úspěšná otevření prémiových APP prodejen v OC Palladium, Westfieldu Chodov, Centru Černý Most, Galerii Vaňkovka a ikonické Masaryčce navržené studiem Zahy Hadid.