Kyberútoky: Firmám se do ochrany nechce investovat. Česko je hlavním evropským cílem

Počet digitálních útoků v Česku roste. Tuzemské společnosti patří k nejčastějším cílům v Evropě. Hackeři nejčastěji cílí na oblasti školství, zdravotnictví nebo vládní a vojenský sektor. Kyberútokům čelí ale čím dál častěji i jednotlivci.

Z pohledu kyberbezpečnosti patří Česká republika k nejméně bezpečným zemím v Evropě. Navíc počet kybernetických útoků v zemi dramaticky stoupá, meziročně se jejich počet zvýšil o více než 30 procent. Podle dat americko-izraelské IT skupiny Check Point Software Technologies je evropský průměr kyberútoků 1367 týdně na jednu společnost, ty české ale čelí týdně více než dvěma tisícům. „Hlavním cílem kybernetických útoků je získat citlivá data, finanční prostředky nebo narušit provoz organizací. Kyberútoky směřují především na firmy, státní instituce a finanční sektor, stále častějšími terči jsou ale i malé a střední podniky. Přibývá také útoků na jednotlivce, zejména prostřednictvím e-mailu nebo sociálních sítí. Podle dostupných dat byla někdy napadena počítačovým virem více než polovina Čechů, kolem 20 procent těchto obětí přišlo při útoku o finanční prostředky,“ uvedla Denisa Janatová, ředitelka společnosti smitio. Její slova potvrzuje i Tomáš Holomek ze společnosti CDC Data, která se zaměřuje na kybernetickou bezpečnost. „Útoků každoročně přibývá. Zároveň se rozšiřuje seznam cílů, kdy jsou pro útočníky zajímavé už i menší organizace nebo jednotlivci. Předpokládat, že na vás nikdo nezaútočí, protože nejste dostatečně perspektivním cílem, se již delší dobu nevyplácí,“ upozornil.

Nárůstu počtu kybernetických útoků napomohla pandemie, kdy spousta společností, organizací, ale i jednotlivců začala fungovat převážně v online prostředí. „Nárůst kybertické kriminality je způsoben několika faktory, včetně rostoucí digitalizace, většího množství propojených zařízení, zvyšující se závislosti na cloudových službách a technologiích a také stále sofistikovanějšími metodami útočníků. Pandemie covidu-19 navíc urychlila digitalizaci a přechod k práci na dálku, což vedlo ke zvýšení zranitelnosti firemních sítí a osobních zařízení, a tím i k nárůstu útoků. Hackeři také stále častěji využívají nové techniky, jako jsou ransomware útoky nebo phishing,“ popsala Vladimíra Tesková z TeskaLabs, která vyvíjí pokročilé softwarové produkty pro kybernetickou bezpečnost.

Forma útoků se liší podle cíle. Nejčastějšími typy útoků jsou podle odborníků phishing, ransomware a Distributed Denial of Service (DDoS) útoky. „Phishingové útoky míří na lidskou chybu, hackeři se jejich prostřednictvím pokouší ukrást vaše peníze nebo vaši identitu tak, že vás přimějí odhalit osobní údaje – například čísla kreditních karet, bankovní údaje nebo hesla. Právě tento typ útoků nejčastěji cílí na jednotlivce například v podobě e-mailu. Alarmující je, že přes 40 procent Čechů uvádí, že někdy otevřeli podezřelý e-mail, i když věděli, že se může jednat o hrozbu. Ransomware blokuje například prostřednictvím stažené aplikace přístup k systémům a požaduje výkupné, takový útok může mít výrazný dopad na fungování celé firmy. DDoS je forma kybernetického útoku, při kterém se útočníci snaží narušit nebo poškodit webovou stránku, síť nebo jinou online službu tím, že ji přetíží velkým množstvím falešných nebo nevyžádaných požadavků. Takové útoky pak velmi často cílí na poskytovatele veřejných služeb,“ popsala Denisa Janatová.

Takzvané spamy ohrožují data v počítači nejčastěji – někdy jsou snadno rozpoznatelné, jindy se ale tváří jako věrohodná e-mailová zpráva od poskytovatele služeb. „Ke každé zprávě od neznámého odesílatele je třeba přistupovat opatrně, zkontrolovat e-mail, ze kterého byla zpráva odeslána, to bývá první indicií, že nezní jako obvyklé formální adresy. Sdělení bývá naléhavé, nutí adresáta, aby rozklikl přílohu nebo odkaz, to je další indicie. Pokud se navíc jedná o služby, které v posledních dnech adresát nijak nepoptával, nabídku peněz, zázračného produktu nebo naopak výzvu k zaplacení dluhu či zadání osobních údajů, je vhodné zprávu ihned označit jako nevyžádanou a smazat,“ popsal Martin Vodička, ředitel Soukromé střední školy výpočetní techniky.

Hlavním cílem útočníků je finanční profit, jedním vydařeným kybernetickým útokem mohou vydělat miliony. „Útočník je buď cíleně zaplacen další osobou, nebo předpokládá zisk po úspěšném provedení ransomwarového útoku, a tedy následném vyplacení výkupného. I v dnešní době je bohužel poměrně časté, že infrastruktura obětí není v takovém stavu, aby dokázala útokům odolat. Oběť má pak dvě možnosti – srovnat se se ztrátou dat, nebo zaplatit výkupné. První možnost bývá často likvidační, na to útočníci spoléhají, proto počítají se ziskem. Časté jsou i pokusy o prodej ukradených citlivých dat,“ uvedl Tomáš Holomek.

Přestože je Česká republika jedním z hlavních evropských cílů kybernetických útoků, dosahuje v oblasti kybernetické bezpečnosti solidních výsledků. „Přibližně 70 až 80 procent kybernetických útoků je dnes úspěšně odraženo díky moderním bezpečnostním technologiím, jako jsou firewally, antiviry a systémy detekce narušení. Útoky se ale vyvíjejí, a proto je důležité neustále aktualizovat technologie a postupy. Průměrné náklady pro firmy po úspěšném kybernetickém útoku se mohou pohybovat od statisíců až po miliony korun, v závislosti na rozsahu škod. Náklady zahrnují nejen přímé ztráty, ale i obnovu systémů, ztrátu důvěry zákazníků a pokuty spojené s porušením pravidel o ochraně dat,“ vyjmenovala Denisa Janatová.

Jedním z důvodů, proč je Česko terčem množství kybernetických útoků, je fakt, že kybernetická bezpečnost českých společností je silně podfinancovaná. Podle letošního průzkumu agentury Ipsos více než polovina oslovených společností investuje do zabezpečení firemních sítí a koncových bodů částku do 100 tisíc korun ročně. „Klíčové technologie pro kybernetickou bezpečnost dnes zahrnují Zero Trust Architecture, která vyžaduje neustálé ověřování uživatelů a zařízení, a automatizaci s umělou inteligencí, která umožňuje rychlou detekci a reakci na hrozby. Ochrana cloudových služeb je důležitá kvůli přesunu dat do cloudu, roste i význam kybernetické odolnosti, tedy schopnosti rychle se zotavit z útoků. Taková opatření s sebou ale samozřejmě nesou určité finanční náklady, které rozhodně nejsou v řádech desítek tisíc korun,“ uvedla Vladimíra Tesková.

Problémem nejsou pouze finance, které se zatím firmám do ochrany jejich dat nechtějí investovat. Česku chybějí i odborníci, kteří s potřebnými technologiemi umí pracovat. „Česko, stejně jako mnoho jiných zemí, čelí nedostatku kvalifikovaných odborníků na kybernetickou bezpečnost. Tento problém je jedním z hlavních důvodů, proč je nutné investovat do vzdělávání a tréninku specialistů. Hlavní trendy v oblasti kybernetické bezpečnosti zahrnují rostoucí využití umělé inteligence a strojového učení pro detekci hrozeb, rozvoj Zero Trust modelů a posílení cloudových bezpečnostních technologií. To logicky vyžaduje i nárůst odborníků, kteří budou umět tyto systémy do firem zavádět,“ uzavřela Denisa Janatová.

SMITIO, smitio.com/cs

Na začátku bylo smitio kariérní platformou pro IT komunitu, která klade důraz na transparentnost a otevřenou komunikaci. V rychle se měnícím a dynamickém trhu se smitio neustále rozvíjelo a přizpůsobovalo se novým potřebám a trendům. Postupně rostlo a reagovalo na výzvy trhu, až dosáhlo své současné podoby jako komplexní služby pro nábor, včetně recruitmentu.

Smitio vychází ze zkušeností a potřeb IT komunity a spojuje je s projektovými týmy. Jeho vývoj je důkazem toho, jak se dokáže adaptovat a inovovat v souladu s potřebami a dynamikou trhu. Smitio je nejen prostředkem pro efektivní nábor IT specialistů, ale také platformou, která posiluje propojení a spolupráci mezi jednotlivci a týmy v oblasti IT.

 

Marek Baláž se stává novým obchodním ředitelem Thein Systems a Thein Digital

Marek Baláž se stal novým obchodním ředitelem společností Thein Systems a Thein Digital. Pod jeho vedením se bude obchodní tým nyní zaměřovat především na rozšiřování obchodních příležitostí v klíčových oblastech, jako jsou hybridní cloud, ESG (Environmental, Social, and Governance) a 5G sítě.

Marek Baláž má ve své nové roli za úkol především rozvoj nových obchodních příležitostí a zlepšení zákaznického servisu i komunikace s klienty. Zvláštní důraz bude kladen na oblasti, které jsou pro obě odnože skupiny Thein klíčové – hybridní cloudové služby, udržitelnost a ESG reporting, stejně jako rozvoj technologií spojených s 5G sítěmi. Ze svých dřívějších funkcí přináší do chodu Thein Systems i Thein Digital zcela nový přístup k vedení a realizaci obchodních strategií.

Marek Baláž přichází do Thein ze společnosti Eset, kde strávil více než šest let na klíčových pozicích, jako jsou Business Development Manager a Senior Manager of Direct Sales. V daných funkcích byl odpovědný za generování nových obchodních příležitostí a obnovu kontraktů se strategickými klienty v sektorech SMB a Enterprise, včetně výroby, utilit, financí a veřejného sektoru.

„Ve skupině Thein jsou pro mě důležité 3 klíčové faktory. A to lidé, firemní kultura a technologie. Líbí se mi transparentní a zároveň lidský přístup k zákazníkům, otevřená komunikace i touha být na špici,” komentuje Marek Baláž, nový obchodní ředitel Thein Systems a Thein Digital. Pak dodává: „Abychom byli na trhu dlouhodobě úspěšní a přínosní, je alfou a omegou mít spokojené zákazníky. Toho docílíme pouze poskytováním nových technologií, procesů a aktivním zákaznickým přístupem. I proto se snažíme investovat do rozšiřování obchodního týmu pro klíčové zákazníky. Je pro mě tedy velkou výzvou, nacházet nové způsoby, jak můžeme klientům dodat naše řešení tak, aby je mohli co nejefektivněji využívat.”

O Thein Digital

Společnost Thein Digital s.r.o. se na českém trhu pohybuje téměř 30 let, od roku 2020 patří do investiční skupiny Thein zakladatele Tomáše Budníka, která se zaměřuje na technologické společnosti v oboru ICT, kyberbezpečnosti a průmyslu 4.0 z České a Slovenské republiky. Po celou dobu svého působení Thein Digital sehrává roli průkopníka a inovátora. Je jednou z prvních firem věnujících se dodávkám a provozu technologií ATM a SAN v České republice a na Slovensku. Její klienti pocházejí zejména z oblasti bankovnictví, telekomunikací, energetiky a automobilového průmyslu.

O Thein Systems

Thein Systems poskytuje zákazníkům po celé České republice dodávky komplexních i dílčích řešení informačních a komunikačních systémů. Zabývá se prodejem a servisem výpočetní techniky, dodávkou specializovaných služeb ve výpočetní technice a informačních technologiích. Poskytuje i moderní cloudová řešení. S produkty a službami společnosti se již od roku 1996 setkávají zákazníci z komerčních firem napříč různými obory podnikání, dodavatelé komunikačních služeb, společnosti veřejné i státní správy, zdravotnictví a školství.

Ve svých pěti regionálních centrech Thein Systems sází na vysokou odbornost a profesionalitu svých certifikovaných expertů, specialistů a jejich dlouhodobě budovaný osobní kredit u zákazníků a dodavatelů.

LM Studio umožňuje na RTX AI PC využívat i modely přesahující kapacitu VRAM

AI Decoded tento týden představuje, jak LM Studio s akcelerací pomocí RTX umožňuje uživatelům spouštět LLM lokálně i v případě, že je nelze celé načíst do VRAM.

S rostoucí složitostí LLM stále je potřeba stále silnější hardware pro optimální výkon. LM Studio díky funkci GPU offloading zjednodušuje spouštění a přizpůsobování těchto modelů pomocí GPU NVIDIA RTX a GeForce RTX. Díky zpracování dat po menších částech umožňuje na těchto kartách efektivní běh velkých modelů, i když se celé nevejdou do VRAM. Lze tak plně využít potenciál rozsáhlých a složitých LLM navržených pro datacentra (např. Gemma-2-27B) i lokálně na RTX AI PC.

Celý blog s podrobnějšími informacemi: https://blogs.nvidia.com/blog/ai-decoded-lm-studio/

Smart Business Festival CZ 2024 shrnul na jednom místě novinky z patnácti sítí a projektů

V Praze se včera uskutečnil jubilejní 10. výroční Smart Business Festival CZ – přehlídka aktivit a podnětů ke spolupráci v oblasti zavádění digitálních inovací do praxe určená zejména pro české malé a střední podniky. Stěžejními podtématy letošního ročníku byly bezpečnost, odolnost a udržitelnost a nabídka jejich posílení i pro ty nejmenší české firmy, ale i veřejné organizace. V programu se představilo šest Evropských center pro digitální inovace (EDIH), která v Česku působí, a s nimi spolupracující zástupci partnerských sítí a projektů. Akci uspořádalo sdružení CzechInno spolu s institutem CyberSecurityHubCZ.

Akci svými úvodními vstupy zahájili Malgorzata Nikowska z Generálního ředitelství pro komunikační sítě, obsah a technologie Evropské komise (DG CONNECT) a vrchní ředitel sekce digitalizace a inovací Petr Očko, který řekl:

Z pohledu Ministerstva průmyslu a obchodu je Smart Business Festival jednou z klíčových akcí, kde je diskutována podpora primárně malých a středních firem z pohledu digitální transformace české ekonomiky, a jsme rádi, že zde každoročně můžeme prezentovat i novinky za Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky,“ a dále doplnil: „Evropská centra pro digitální inovace jsou klíčovými pilíři podpory digitální transformace firem v České republice. Kromě nich máme v Česku i funkční projekt tzv. Testing and Experimentation Facility AI Matters, který se specializuje na podporu firem při zavádění umělé inteligence do výroby. Jsme rádi, že tento projekt běží jak s podporou z EU, tak i ze zdrojů na národní úrovni. Vedle toho naše ministerstvo realizuje celou řadu dalších národních programů – z novinek bych rád zmínil zejména zcela nový program podpory výzkumu, vývoje a inovací s názvem TWIST, který se ve svém I. pilíři zaměřuje na klíčové strategické technologie – umělou inteligenci, kvantové počítání a polovodiče. V tuto chvíli připravujeme první výzvu, která by měla být publikována ještě do konce tohoto roku a těšíme se na mnoho zajímavých projektů.

V dopoledním programu a současně i v expoziční části akce se dále představili zástupci všech šesti v Česku sídlících Evropských center pro digitální inovace, která fungují v letech 2023 – 2025 (s perspektivou pokračování v navazujícím období), tedy:

  • Cybersecurity Innovation Hub se sídlem v Brně, který se specializuje na kybernetickou a informační bezpečnost, má celorepublikovou působnost a zaměření jak na malé a střední podniky, tak i veřejné organizace. Konsorcium řídí CyberSecurityHubCZ sdružující jako zakládající partnery Masarykovu univerzitu, České vysoké učení technické v Praze a Vysoké učení technické v Brně, EDIH má celkem 9 partnerů.
  • EDIH CTU se sídlem v Praze a zaměřením na umělou inteligenci, jehož koordinátorem je České vysoké učení technické v Praze a jeho členy dalších 7 partnerů. I tento EDIH má celorepublikovou působnost a zaměřuje se na podporu malých a středních podniků i veřejných organizací.
  • EDIH Ostrava se superpočítáním a zpracováním velkých dat jako hlavními technologickými oblastmi a zaměřením na obecnou digitální transformaci firem v Moravskoslezském kraji, jehož řídicím partnerem je Vysoká škola báňská – Technická univerzita v Ostravě a dalším partnerem Moravskoslezské inovační centrum.
  • EDIH Brain4Industry se sídlem v Dolních Břežanech, který se zaměřuje na chytrou výrobu, aditivní technologie a umělou inteligenci s Fyzikálním ústavem Akademie věd ČR jako koordinátorem a celkem čtyřmi partnery konsorcia.
  • EDIH DIGIMAT, který sídlí v Kuřimi a v rámci svého zaměření na chytrou výrobu a Průmysl 4.0 se zabývá zejména robotikou a umělou inteligencí, ale i racionalizací výroby včetně energetického managementu. Koordinátorem tohoto konsorcia je společnost Intemac Solutions a EDIH zahrnuje celkem 4 partnery.
  • EDIH Northeastse sídlem v Liberci a sedmi partnery, který svými aktivitami napomáhá lepší digitální transformaci podniků i veřejných organizací v Libereckém a Královéhradeckém kraji.

Služby českých EDIH jsou dotovány z evropského programu Digitální Evropa a z Národního plánu obnovy, díky čemuž mohou klienti získat významnou slevu na jejich služby, a nebo je v řadě případů čerpat zcela bezplatně.

Sít EDIH funguje nejen v Česku, ale i zbytku Evropy. Evropská komise prostředky z programu Digitální Evropa podpořila v aktuálním období celkem 151 konsorcií po celé EU, z nichž řada poskytuje služby i českým subjektům. V programu Smart Business Festivalu se tak představily např. i EDIH DInO z bavorského Freyungu, který své služby nabízí firmám i veřejným organizacím v česko-bavorském příhraničí nebo EDIH AI5Production z Vídně, který vyvinul za účelem zvýšení spolehlivosti ověřování původu zboží v přeshraničním kontextu tzv. Digital Product Pass. Kontakty na všechna Evropská centra pro digitální inovace spolu s jejich sektorovým a regionálním zaměřením jsou k nalezení na stránkách Evropské komise.

CyberSecurityHubCZ krom konsorcia EDIH Cybersecurity Innovation Hub koordinuje nebo se podílí na koordinaci i řady dalších strategických projektů, jejichž prostřednictvím posiluje odolnost a bezpečnost české ekonomiky. Těmi jsou například:

Novinky k těmto projektům zazněly na Smart Business Festivalu CZ 2024 a jejich společnou nabídku – zejména v oblasti šíření osvěty a vzdělávání v oblasti posilování kyberbezpečnosti a odolnosti českých firem i organizací zrekapitulovali Luboš Fendrych z Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost za projekt NCC-CZ, Daniel Reitzner z Masarykovy univerzity za CZQCI a Prof. Tomáš Pitner ze CyberSecurityHubCZ na projekt ACDRC. O informace o všech projektech si lze požádat cestou jednotného kontaktního formuláře na webu CyberSecurityHubCZ.

Hlavním partnerem akce byly České radiokomunikace, a.s., které mají k podtématům letošního Smart Business Festivalu CZ 2024 velmi blízko. Členka vedení společnosti s gescí za oblast udržitelnosti Anna Tůmová k zapojení ČRA do komunikace k tématu udržitelnosti uvedla:

„V Českých Radiokomunikacích jsme si vědomi toho, že naše činnost v oblasti provozu datové infrastruktury ovlivňuje životní prostředí i lidské životy, a proto dodržujeme pravidla environmentální a sociální zodpovědnosti. Prostřednictvím kombinace k přírodě šetrného designu našich technologií, odpovědného přístupu k zaměstnancům a důrazu na jejich vzdělávání tak sledujeme dopad našich aktivit na klíčové oblasti jako je změna klimatu nebo podpora diverzity. Zaměřujeme se na klíčové oblasti, jako jsou změna klimatu, diverzita, etika a firemní postupy, včetně projektů, jako je přeměna brownfields na Zbraslavi, která využívá stávající infrastrukturu k dalšímu rozvoji konektivity.“

V Česku ale působí i celá řada dalších relevantních sítí, které se podílejí na posilování bezpečnosti, odolnosti a udržitelnosti českých podniků a nabízejí státem nebo Evropskou unií dotované služby v této oblasti. Na Smart Business Festivalu své služby tak představili také:

Ondřej Beránek z AI Matters TEF tak přiblížil služby svého projektu a spolu s Annou Tahovskou z EIT Manufacturing Hub Czechia se shodli na tom, že nabídka služeb z pohledu jejich projektů a spolupráce s EDIH CTU je zjednodušena tím, že všechny tři projekty zastřešuje v Česku jedna instituce – tedy České vysoké učení technické v Praze. Karel Charvát z DIH Plan4All představil jeden z nových projektů propojujících umělou inteligenci s evidencí místních dat (GIS) a usnadňuje tak plánování v regionálním rozvoji. Petr Hladík, koordinátor sítě Enterprise Europe Network Česká republika, pak shrnul celou akci i zastoupení své sítě slovy:

„Smart Business Festival letos slaví desáté výročí a je obdivuhodné, kolik toho ve své desetileté historii dokázal. Technologické centrum Praha bylo odborným partnerem festivalu po celou tuto dobu a společně s organizátory ze sdružení CzechInno se vždy snažilo na festivalu zviditelňovat a podporovat české technologické firmy s chytrými nápady a mezinárodním obchodním potenciálem,“ a dodal: „To je také cílem sítě Enterprise Europe Network, kterou v ČR Technologické centrum Praha koordinuje.“

Samostatnou kapitolu programu pak tvořila nabídka bližšího zapojení pro české firmy i veřejné organizace do celoevropské iniciativy GAIA-X, která umožňuje technologicky nezávislé a platformou GAIA-X ověřené uchovávání a sdílení dat v několika sektorech s vysokou relevancí pro evropskou ekonomiku jako jsou průmyslová výroba, zdravotnictví, veřejné služby nebo turistika a místní rozvoj. Její zástupce Frederik Tengg vyzval české firmy, aby v rámci posilování své odolnosti a nezávislosti na službách technologických gigantů více využívali služeb této sítě a podnítil české hráče k vytvoření českého GAIA-X hubu, který prozatím není ustaven.

Po skončení konference následovaly diskuze na prezentačních místech jednotlivých zastoupených organizací a také praktická ukázka činnosti jednoho z klientů EDIH Cybersecurity Innovation Hub – tedy Smíchovské střední průmyslové školy a gymnázia, která byla i místem konání akce.

O Evropských centrech pro digitální inovace (EDIH):

Evropská centra pro digitální inovace (EDIH) jsou nezisková konsorcia, která napomáhají svými standardizovanými službami malým a středním firmám a veřejným organizacím v úspěšné digitální transformaci. V Česku funguje 6 takových center, více o tematice na webu Evropské komise a v katalogu EDIH.

O sdružení CzechInno:

CzechInno je zájmovým sdružením právnických osob založeným v roce 2011 k podpoře českého inovačního podnikání, partnerem EDIH Cybersecurity Innovation Hub (CIH) a autorem unikátního systému podpory inovací v ČR, který spočívá v každoroční organizaci:

  • soutěže Vizionáři, jejímž cílem je oceňovat inovativní počiny v českém podnikání,
  • každoroční přehlídky nabídek a tipů pro zefektivnění podnikání s názvem Smart Business Festival,
  • projektu na podporu obchodní a výzkumné spolupráce mezi Českou republikou a Ukrajinou s názvem Smart Ukraine
  • série regionálních a online osvětových a vzdělávacích akcí pod souhrnným názvem Cybersecurity Twister, určené k podpoře posilování bezpečnosti a odolnosti českých firem i veřejných organizací.

O CyberSecurityHubCZ:

Cyber Security Hub je zapsaným ústavem, jehož zakladateli jsou Masarykova univerzita, České vysoké učení technické v Praze a Vysoké učení technické v Brně.

Jeho základním posláním je propojovat aktivity svých zakladatelů v oblasti informační a kybernetické bezpečnosti a přispívat k vyšší míře odolnosti českých firem i veřejných organizací v této oblasti.

O Smart Business Festivalu CZ 2024

Smart Business Festival CZ 2024 uskutečnil pod záštitou ministra průmyslu a obchodu ČR.

Hlavním partnerem byly České Radiokomunikace, a.s. – poskytovatel unikátní televizní, rozhlasové a internetové infrastruktury.

Odbornými partnery akce byly Technologické centrum Akademie věd ČR jako koordinátor sítě Enterprise Europe Network Česká republika a síť EIT Manufacturing.

Mediálními partnery projektu se stali portál BusinessInfo a časopis Inovační podnikání a transfer technologií.

Informace o činnosti sdružení CzechInno a všech jeho projektech jsou k dispozici na www.czechinno.cz

Digitask se mění na Aibility a představuje novou AI konzultantku Aimee, která učí podnikatele pracovat s umělou inteligencí

Společnost Digitask, která se dlouhodobě zaměřuje na využití AI ve firemním prostředí, mění svůj název na Aibility. Současně s rebrandingem představuje nový nástroj v podobě AI konzultantky Aimee. Jejím cílem je vzdělávat české podnikatele v oblasti využití umělé inteligence. Komunikovat s ní lze česky, a to také pomocí hlasu. Do konce roku 2025 si Aibility dává za cíl edukovat prostřednictvím Aimee na milion Čechů.

Společnost Digitask prošla v letošním roce akvizicí a nyní působí pod křídly Seyforu, jednoho z největších evropských poskytovatelů IT řešení. Nyní se Digitask rebranduje na Aibility. Rebranding probíhá v úzké spolupráci obou společností a vychází z dlouhodobého zaměření na práci s umělou inteligencí ve vztahu k firemnímu prostředí. Aibility i nadále působí v oblasti digitalizace a automatizace firemních procesů s cílem umožnit lidem, aby se věnovali činnostem, které je naplňují, a rutinní práci nechali vykonávat technologie.

Aimee: unikátní AI konzultantka pro firmy všech velikostí

U příležitosti rebrandingu představuje Aibility nový nástroj pro podnikatelské subjekty všech velikostí v podobě pokročilé AI konzultantky Aimee. Jejím cílem je učit malé i větší firmy využívat pro efektivnější práci dostupné nástroje umělé inteligence. Díky know-how, které Aibility získala mimo jiné pod vedením Filipa Dřímalky, známého propagátora digitálních inovací, dokáže Aimee doporučovat pro konkrétní úkony i komplexní činnosti nejrůznější nástroje AI. Zároveň je i průvodcem pro AI adopci. Díky tomu je Aimee efektivním a kdykoli dostupným prostředkem pro úsporu času a zvýšení efektivity při podnikání.

„Chceme být pro firmy průvodcem v oblasti umělé inteligence a umožnit jim využívat naplno její potenciál, protože bez AI nebude brzy možné udržet si v rychle se měnícím prostředí konkurenceschopnost a efektivně růst. Aimee je navržena tak, aby se na základě již provedených úkonů postupně učila spolu s uživatelem a aby její význam v rámci zaměření konkrétního podnikatele nebo firmy neustále rostl. Výhodou AI konzultantky Aimee je to, že se učí s časem, a dokáže tak nabízet stále nové možnosti na základě znalosti konkrétní firmy či podnikatele,“ říká Michal Dvorský, nový CEO společnosti Aibility.

AI konzultantka Aimee dokáže doporučovat ty nejlepší nástroje umělé inteligence včetně těch bezplatných, a výrazně tak pomáhá optimalizovat firemní procesy. To vše bez toho, aby sledovala dění na počítači. Aimee je školitelem, kterého může mít každý zaměstnanec firmy k dispozici v režimu 24/7. Díky tomu nabízí uživatelům efektivnější způsob proniknutí do AI, než jsou jednorázová školení, na kterých získají zaměstnanci obrovské množství informací najednou a následně s nimi nedokáží pracovat,“ doplňuje Michal Dvorský, nový CEO společnosti Aibility.

Společnost Aibility se svou AI konzultantkou Aimee cílí na všechny podnikatele od drobných živnostníků až po korporáty, pro které nabízí speciální týmový modul. S pomocí Aimee mohou firmy optimalizovat množství procesů, jejich zaměstnancům dává možnost se postupně a přirozeně v oblasti využívání AI vzdělávat a cíleně využívat dostupné AI nástroje.

„Nový produkt AI konzultantka Aimee zapadá ideálně do komplexní nabídky skupiny Seyfor. Stejně jako chytré fakturační systémy nebo vyspělé firemní systémy je postavena tak, aby pomáhala podnikatelům a firmám růst,“ dodává Daniel Šturm, ředitel marketingu společnosti Seyfor.

Aimee mluví česky a lze ji využívat i pomocí hlasového ovládání. K dispozici je ve verzi určené pro jednotlivce, případně jako týmový modul. Vybraným organizacím poskytne Aibility svou AI konzultantku Aimee k dispozici zdarma.

Milionový slib

Společnost Aibility si se spuštěním své unikátní AI konzultantky Aimee stanovila ambiciózní slib. Do konce roku 2025 chce s její pomocí edukovat o potenciálu umělé inteligence na milion Čechů. Michal Dvorský, nový CEO Aibility, tento ambiciózní slib komentuje: „AI konzultantka Aimee pomáhá jednotlivcům, týmům i celým společnostem v adopci umělé inteligence a výrazně tak zefektivňuje firemní procesy. Aimee zpřístupňuje další AI produkty a funguje jako multiplikátor využívání principů umělé inteligence ve firmách. Proto chceme dosáhnout svého Milionového slibu do konce roku 2025 prostřednictvím Aimee edukovat o přínosech umělé inteligence ve firemním prostředí na jeden milion Čechů.“

O společnosti SEYFOR

Seyfor, a. s. je jedním z velkých evropských dodavatelů ICT řešení. Společnost má přes 1 700 zaměstnanců a obsluhuje zákazníky ve 38 zemích. Dlouhodobě patří k nejrychleji rostoucím IT společnostem v regionu. S obratem přesahujícím 4 miliardy Kč je největším výrobcem účetních, ERP, mzdových a personálních systémů v České republice. Je významným dodavatelem na míru připravovaných IT řešení z oblasti ERP a jejich implementace, CRM, cybersecurity, datové analytiky či podpory adopce cloudových technologií pro velké společnosti a státní správu. Hlavním technologickým partnerem je společnost Microsoft. Některé produkty Seyforu využívají Češi pravidelně, příkladem je služba eRecept nebo nejrozšířenější fakturační systém pro živnostníky a podnikatele iDoklad.. V posledních letech uskutečnil Seyfor desítky významných akvizic IT firem v České republice, na Slovensku a na Balkáně. Ovládajícími vlastníky společnosti jsou private equity fond Sandberg Capital a český podnikatel Martin Cígler. Firma byla původně založena v roce 1990 jako Cígler Software, v letech 2017–2022 působila pod značkou Solitea.

O společnosti Digitask a Aibility

Digitask je česká startupová společnost specializující se na digitální transformaci firem s využitím prvků umělé inteligence (AI), automatizace a low-code platforem. Cílem Digitasku je uvést firmy a jejich zaměstnance do “světa nepráce“, kde rutinní úkoly zastávají technologie a lidé se mohou věnovat kreativnější a smysluplnější práci. Digitask pomáhá firmám s výběrem a zaváděním nástrojů umělé inteligence. Organizuje AI hackathony a další akce na podporu hledání nejefektivnějších cest využití AI ve firmách. Společnost také vyvíjí prvního virtuálního konzultanta, který pomáhá pracovníkům, kteří chtějí využít AI pro zjednodušení, zlepšení či škálování své práce. Mezi klienty Digitasku patří desítky významných českých organizací, bank, advokátních kanceláří i technologických firem. Firmu založil v roce 2022 Filip Dřímalka, známý propagátor digitálních inovací, který stojí za řadou projektů na podporu digitálních dovedností a je autorem několika knih z oblasti digitální transformace. V březnu 2024 koupil třetinový podíl v Digitask Seyfor, jeden z největších evropských poskytovatelů IT řešení a v říjnu 2024 změnil Digitask svůj název na Aibility.

Zemědělské dotace podporují nákup nejmodernějších technologií, jejich provoz ale už neřeší

Letošní 4. kolo intervencí rozvoje venkova nabízí českým zemědělcům více jak 3,5 miliardy korun, které mohou být využity i na precizní zemědělství. To pomocí dat z moderních technologií pomáhá zemědělcům optimalizovat finance a zvýšit výnosy, ale zároveň přispívá k ochraně krajiny a půdy před erozí, zmírnění dopadů extrémů počasí a ostatních problémů, se kterými se čeští zemědělci potýkají. Dotace jsou ale vypsány tak, že podporují pouze nákup techniky a neřeší provoz samotných systémů, které data vyhodnocují a pracují s nimi.

Do 29. října mohou čeští zemědělci podávat žádosti o dotace ze strategického plánu společné zemědělské politiky v rámci 4. kola intervencí rozvoje venkova. Ministerstvo zemědělství rozdělí více než 6 miliard korun do různých oblastí zemědělství. Celé 3 miliardy jsou určeny na investice do zemědělských podniků a dalších 700 milionů do programu zahájení činnosti mladého zemědělce. Pod oba programy letos spadá podpora nákupu technologií precizního zemědělství, kterými jsou také drony, senzory hlídající mimo jiné sklizeň ve skladech, půdní senzory, aplikátory hnojiv a přípravků na ochranu rostlin umožňující variabilní dávkování, polní roboti nebo chytré meteostanice.

Dotace se vztahuje především pořízení techniky a technologií, jak s daty komplexně pracovat už neřeší

Precizní zemědělství přináší zlepšení finanční kondice zemědělců a zároveň pomáhá k šetrnějšímu přístupu ke krajině. Dokáže například výrazně snížit plošné použití herbicidů, pesticidů a hnojiv a zároveň je efektivně použít v konkrétních částech parcely. K tomu potřebuje pracovat s daty z různých zdrojů, jako jsou satelitní snímky dané parcely, půdní vzorky, snímky z dronů, výnosové mapy či informace z meteostanic a dalších senzorů. Tato data vyhodnocují systémy precizního zemědělství a vytváří mapy, na jejichž základě technika na poli automaticky aplikuje potřebné množství látek.

Precizní zemědělství však zasahuje do veškerých dalších procesů v zemědělství, jako je management pohonných hmot a optimalizace tras zemědělských strojů, hlídání skladových zásob nebo snižování administrativní zátěže a další. A právě tuto provázanost nebere 4. kolo intervencí v potaz, protože sice umožňuje zemědělcům nákup techniky, která dokáže sbírat ohromné množství cenných dat, ale chybí způsob, jak s daty dále pracovat.

„Největší síla precizního zemědělství je v dlouhodobém sběru a vyhodnocování dat, které provádí chytré systémy. V případě variabilních aplikací ze získaných dat vytvoří mapu, na jejímž základě s přesností na metry stroje aplikují hnojiva. To je ohromný posun od doby, kdy s nimi zemědělci poseli celá pole a pak velkou část odnesly deště do nejbližšího potoka. Má to nejen enviromentální, ale i ekonomický dopad. Máme zkušenosti se zemědělci, kteří takto dokázali zvednout své výnosy na některých polích o 17 % nebo snížit množství používaných hnojiv až o 25 %, při zachování stejných výnosů, což nejsou zanedbatelné částky. Aktuálně je bohužel nastavení dotací takové, že analýza a zpracování dat, včetně převedení do aplikačních map, je na zemědělcích samotných,“ říká Lukáš Musil, spoluzakladatel Agdata, největšího českého startupu zabývajícího se precizním zemědělstvím.

Precizní zemědělství jako šance na přežití pro české zemědělství

Čeští zemědělci se v posledních letech potýkají s řadou problémů. Vysoké provozní náklady neustále snižují množství živočišné výroby, výkupní ceny obilí jsou na úrovni těch před čtyřmi lety a stále častěji na zemědělce dopadají i extrémy počasí způsobené klimatickou změnou. Jen v letošním roce to byla mírná zima, která přála škůdcům, dubnové mrazy, které zlikvidovaly sadařům a vinařům úrodu, a zářijové vydatné deště a povodně komplikující sklizeň brambor a cukrové řepy. Právě precizní zemědělství je nástrojem, který může zemědělcům pomoci mírnit tyto vlivy a zachovat si konkurenceschopnost k zahraničnímu dovozu.

Precizní zemědělství je proto jednou z priorit ministerstva zemědělství už několik let. V roce 2022 mělo být zavedení precizního zemědělství dotováno, ale bohužel se od tohoto titulu nakonec upustilo. Letošní polovičaté řešení znamená i tak posun k lepšímu.

„Využití plného potenciálu precizního zemědělství a digitalizace může být pro české zemědělství důležitou výhodou oproti zemím, kde k němu budou přistupovat pomaleji. To může pomoci českým zemědělcům být více konkurenceschopní nejen na domácím trhu, ale i při vývozu do zahraničí. Rozvoj precizního zemědělství je prioritou už několikáté vlády a v posledních dvou letech se v tomto ohledu skutečně hýbou ledy. Sice se už nenacházíme v bodě nula, ale stále je před námi kus cesty, kterou musíme urazit. Například Francie, která podobně jako Česká republika velkou část ekonomiky opírá o zemědělství, podporuje zavádění precizního zemědělství z dotací v celém rozsahu,“ uzavírá Lukáš Musil z Agdata.

O Agdata

Agdata založili bratři Musilové spolu s Jiřím Jiráskem v roce 2016. Během čtyř let se platforma stala nejrozšířenějším ekosystémem pro chytrou správu zemědělských podniků a farem. Určená je pro subjekty všech velikostí, od malých rodinných podniků po velké zemědělské koncerny. Ekosystém Agdata zahrnuje cloudovou softwarovou platformu a celou řadu telematických čidel a senzorů komunikujících pomocí GPS nebo LoRa sítě. Pod značkou Agdata SMART pak dodává senzory napojené na analytický systém také do měst a obcí.

Válka na „stole“. VR Group představila unikátní prostředek k výcviku vojáků

Říká se tomu stůl, to ale ani zdaleka nevystihuje, co přesně Wargaming Table je. V polovině října ho na prestižním mezinárodním veletrhu FutureForcesForum v Praze představila VR Group. Ta dlouhodobě vyvíjí simulátory a simulace pro výcvik příslušníků ozbrojených sil.

Na začátku 19. století začala k výcviku důstojnického sboru sloužit pruská stolní hra Kriegspiel. Ještě větší revolucí jsou v současné době systémy konstruktivní simulace. V Česku se na ně zaměřuje česká firma VR Group. Na právě skončeném veletrhu FutureForcesForum prezentovala digitální Wargaming Table. Je to v Česku unikátní nástroj, který by měl v budoucnu plnit širokou škálu úkolů pro výcvik, plánování a přípravu vojáků.

Wargaming Table (WT) v sobě kombinuje možnosti plastického stolu, na kterém vojáci modelují terén a řeší taktickou situaci. Díky „stolu“ získají lepší prostorovou představivost navíc s benefity moderních digitálních map, operačními zákresy a kapacitami pro výuku formou válečných her. To vše se odehrává na uživatelsky intuitivní platformě konvertibilní velkoplošné dotykové obrazovky.

A nyní více do detailu. WT je systém složený ze tří hardwarových součástí: odolného velkoplošného dotykového displeje, konvertibilního stojanu umožňujícího pozici horizontálně i vertikálně a připojeného miniPC. Hlavní je však software pro digitální plastický stůl, který v demoverzi tvoří aplikace pro taktický zákres do ortofoto grafické (z leteckých snímků) i topografické mapy – a to ve 2D i ve 3D pohledu, který je zprostředkován technologiemi rozšířené reality (AR) pro interaktivní spolupráci uživatelů. Volné kreslení pomocí dotykové tužky (stylusu) umožňuje efektivní tvorbu zákresu, který má zároveň všechny výhody digitálního formátu.

Do budoucna bude tento systém postupně doplňován o proprietární wargamingové aplikace, propojení se simulačním systémem VR Group WASP3, nástroji pro tvorbu vlastních válečných her a také o plnohodnotný 3D simulační editor pro tvorbu vlastních taktických situací za využití získaných dat. Současně ale bude nadále kladen důraz na intuitivní ovládání a jednoduchost použití.

Vývoj WT firma konzultovala s armádními specialisty navíc bude systém testován při plnohodnotném vojenském cvičení. To vše je součástí moderního trendu výcviku ozbrojených složek, v jehož rámci vojáci všech hodností mohou díky technologiím získat válečné zkušenosti, aniž by museli válčit.

„Technologická společnost, jakou je VR Group, se musí mimo aktuálních zakázek vždy soustředit i na budoucí vývoj. S moderními technologiemi pracujeme na denní bázi, a je tak přirozené, že u nás vznikají nápady a vylepšení, založené na zkušenostech z dlouhodobé spolupráce s Armádou České republiky,“ uvádí k plánům VR Group předseda představenstva společnosti Ing. Vít Ryška.

Vojáci díky tomu získají dovednosti, které jim – v případě reálného konfliktu – pomohou přežít a úspěšně plnit své mise od samého počátku boje. V moderních konfliktech je totiž pro přežití vojáka klíčových prvních 100 dní. Války sice trvají i několik let, ale podle výzkumů americké DARPA (Defense AdvancedResearchProjectsAgency) utrpí armády více než 40 % celkových ztrát na životech právě v prvních třech měsících bojů. Klíčovým faktorem úspěchu a přežití jsou pak právě zkušenosti.

Válečné hry jsou (kromě získávání zkušeností) prostředkem ke hledání řešení komplikovaných problémů a zdokonalování schopností řešit komplexní situace. A to neplatí jen pro ozbrojené síly, ale i pro ostatní státní instituce a soukromý sektor.

O VR Group

VR Group, a.s. je přední český dodavatel komplexních výcvikových řešení pro ozbrojené a bezpečnostní složky. Díky více než dvaceti pět letům zkušeností ve vývoji, implementaci a provozování systémů s využitím simulačních technologií, nabízí VR Group, a.s. špičková výcviková řešení ve všech oblastech vojenského působení i krizového managementu. Společnost VR Group, a.s. je dceřinou společností státního podniku LOM PRAHA s.p., který byl zřízený Ministerstvem obrany České republiky.

HONOR šokoval fotbalové fanoušky Barcelony barem zabaleným do bublinkové fólie

Sportovní akce jsou pro techniku vysoce rizikovým prostředím. První bar na světě s bublinkovou fólií chrání fanoušky i jejich chytré telefony.

Fotbalové fanoušky španělské Barcelony ohromila proměna jejich oblíbeného sportovního baru v bublinový ráj. Ten vášnivým příznivcům fotbalu nabídl klid na sledování zápasu mezi Barcelonou a Bayernem Mnichov, aniž by se museli obávat poškození svých telefonů během bouřlivých oslav.

Proměna baru je reakcí na nový průzkum, který ukázal, že bary jsou jedním z nejoblíbenějších míst, kde fanoušci sledují zápasy, a zároveň, že radostný chaos během oslav vítězství se může fanouškům prodražit.

Z výsledků průzkumu, který zadala společnost HONOR a který byl proveden mezi 1 000 dospělými, vyplynulo, že 73 % fotbalových fanoušků se popisuje jako vášniví příznivci, a 93 % přiznalo, že se při zápase nechává unést emocemi. Polovina dotázaných přiznala, že když hladina vzrušení dosáhne vrcholu, v euforii upouští nebo i hází své věci.

Tyto momenty vedou k různým „nezdarům“ spojeným s fotbalem, přičemž fanoušci přiznávají, že při oslavách během zápasu způsobili škody například tím, že polili pitím sebe i své telefony, utrpěli zranění, anebo ztratili své věci, včetně slunečních brýlí a oblečení.

Někteří fanoušci si dokonce způsobili větší škody, když svůj telefon rozbili nebo mu popraskal displej. To poukazuje na potřebu odolnějších zařízení. Šťastní fanoušci, kteří navštívili sportovní bar Sonara zabalený v bublinkové fólii, si mohli v prostoru Magic V3IP vyzkoušet budoucnost odolných zařízení a nový, mimořádně odolný skládací smartphone HONOR Magic V3.

Díky pevnému tělu, které obsahuje vlákna používaná v leteckém průmyslu, je odolnost skládacího chytrého telefonu HONOR Magic V3 proti nárazu zvýšena až 40krát[1]. Kromě toho ocelový pant HONOR Super Steel Hinge[2] tvoří lehkou a zároveň výkonnou „páteř“ telefonu, díky které HONOR Magic V3 bez úhony přežije celých 90 minut fotbalového zápasu, a dokonce i nastavený čas během těch nejnapínavějších střetnutí.

Není divu, že telefony jsou během sportovních událostí velmi často v ohrožení. Fanoušci uvádějí řadu důvodů, proč mají své zařízení po ruce: od kontroly výsledků (52 %) přes kontrolu sociálních sítí (22 %) až po posílání zpráv přátelům či rodině (46 %) a pořizování fotografií (38 %).

Někdy ovšem emoce ze zápasu převáží nad vším ostatním – 66 % respondentů přiznalo, že jim vůbec nezáleželo na žádných „nezdarech“ souvisejících s oslavami, protože jejich pocitům dominovalo nadšení z toho, že jejich tým skóroval.

„Navzdory těmto nehodám se zdá, že si fanoušci myslí, že to všechno stojí za to, když uvidí jejich oblíbený tým vstřelit gól. Jsme rádi, že můžeme vášnivým fotbalovým fanouškům pomoci užít si velký zápas a zároveň zajistit bezpečnost jejich telefonů, protože ne všechny telefony jsou stejné,“ řekl Avikar Jolly, marketingový ředitel společnosti HONOR EUROPE. „Model HONOR Magic V3 je kombinací vynikající odolnosti s působivou tenkostí a lehkostí. A navíc díky jeho skládací obrazovce získáte jedno dokonalé zařízení, které nahradí váš telefon, tablet i notebook. Hra může začít!“

O značce HONOR

Společnost HONOR je předním světovým dodavatelem chytrých zařízení. Jejím cílem je stát se globální ikonickou technologickou značkou a prostřednictvím svých výkonných produktů a služeb vytvářet nový inteligentní svět pro každého. Neochvějně se zaměřuje na výzkum a vývoj a snaží se vyvíjet technologie, které lidem po celém světě umožňují jít dál a dávají jim svobodu dosáhnout a udělat víc. HONOR nabízí řadu vysoce kvalitních chytrých telefonů, tabletů, notebooků a nositelných zařízení, které vyhovují každému rozpočtu, a díky svému portfoliu inovativních, prémiových a spolehlivých produktů umožňuje lidem stát se lepší verzí sebe samých.

Sledujte HONOR na sociálních sítích:

Instagram: https://www.instagram.com/honorczsk/

Facebook: https://www.facebook.com/Honorcz/

Twitter: https://twitter.com/HonorCZSK

  1. Data z laboratoře HONOR. Porovnání s běžným sklem.
  2. Pouze část pantu je vyrobena z oceli Super Shield.

Firemní školení zvedá platy i produktivitu až o 10 %: Proč je důležité ho nepodceňovat?

Firemní školení hraje klíčovou roli v rozvoji zaměstnanců a dlouhodobém úspěchu každé společnosti, zvláště v době rychle se vyvíjejících technologií. Dle výzkumu zůstává až 95 % zaměstnanců ve firmě, která nabízí kariérní růst. Investice do vzdělávání vám nejen dodá odborné znalosti a dovednosti, ale také podporuje motivaci a loajalitu zaměstnanců. Až 70 % by totiž opustilo stávající firmu kvůli té, kde je firemní školení samozřejmostí.

Technologie transformují firmy a jejich pracoviště, je nutné, aby pracovníci na tuto změnu byli připraveni a věděli, jak nové technologie správně a co nejlépe využít. To je nezbytné pro to, aby firma mohla být v současném světě úspěšná. „Technologie se vyvíjejí a pohybují rychleji než pracovníci a jejich dovednosti, proto jsou firemní školení zaměřené na rychle se vyvíjející svět technologie nutné,“ uvádí Jana Večerková, zakladatelka a ředitelka kurzů programování Coding Bootcamp Praha, www.codingbootcamp.cz

Školení jako způsob, jak si udržet zaměstnance?

Bez firemních školení firma ani zaměstnanci nemají jak růst. Zaměstnanci se mohou začít cítit, jakože se nikam profesionálně a osobně nevyvíjejí. Seberealizace je pro stálé zaměstnance ve firmě důležitá. „Jakmile se zaměstnanec začne cítit, že se nikam neposouvá, může začít uvažovat o odchodu z firmy. Inovace je v dnešním rychle se vyvíjejícím technologickém světě důležitá, bez firemních školení firma může stagnovat, a to může mít dopad na její výsledky a inovaci,“ uvádí Jana Večerková.

70 % zaměstnanců by opustilo svou stávající firmu pro firmu, která investuje více do firemních školení a celkového osobního růstu zaměstnanců.

Firemní školení dovolují zaměstnancům růst a učit se. Tato skutečnost je pro většinu zaměstnanců důležitá. Firmy, které investovaly do školení, zaznamenaly 24% nárůst produktivity.  Když se firmě daří, má to pozitivní dopad i na zaměstnance. Každý se chce cítit, jako že je součástí úspěšné firmy. „Až 86 % mileniálů by neopustilo firmu, která jim zprostředkovává dostatečné školení a osobní vývoj. Firemní školení také pomáhají k teambuildingu mezi zaměstnanci, kteří jsou během školení se svými kolegy vystaveni novým situacím,“ říká Jana Večerková.

Moderní technologie jako hlavní způsob učení

Možností, jak mohou firmy využít technologie ke zlepšení firemního školení, je nespočet. „Online kurzy a webináře, díky technologiím je možné vyučovat zaměstnance odkudkoli. To může být výhodné třeba pro mezinárodní firmy, které místo koordinování prostorů a workshopů osobně mohou zprostředkovat školení pro všechny online,“ dodává Jana Večerková.

Gamifikace firemních školení je další způsob, kterým firmy mohou využít technologie ke zdokonalení firemních školení. Gamifikace je aplikace herních prvků v neherním prostředí a neherních činnostech. Zaměstnanci například dostávají body a odznaky za absolvování školení. „Gamifikace se v posledních letech stala ve vzdělání dospělých velmi úspěšnou, dobrým příkladem je jazyková aplikace Duolingo nebo kódovací aplikace Dolbite. Zmínka těchto mobilních aplikací jde také ruku v ruce s faktem, že firemní školení by mohla být dostupné i na mobilních telefonech,“ vysvětluje Jana Večerková.

86 % týmů L&D (Learning and Development) chce využít umělé inteligence (AI) ve svých firemních školeních. Jaký přesně dopad bude mít AI na firemní školení je zatím neznámé, ale je velmi pravděpodobné, že firmy by ji v tomto ohledu mohli využít.

Celoživotní vzdělávání je klíčem k úspěchu

Celková domněnka, že člověk se má učit pouze do ukončení studia na univerzitě, je mylná. Firmy si čím dál tím víc začínají uvědomovat nutnost takzvaného lifelong learning (celoživotní učení). V dnešním světě, kde se kvůli technologické revoluci budou stará zaměstnání ztrácet a nová vznikat, bude čím dál tím víc nutné dávat důraz na takzvané lifelong learning. „Aby zaměstnanci mohli držet krok s technologickou revolucí, musí se učit průběžně po celý život. Firmy by se proto měly soustředit na kontinuální školení svých zaměstnanců spíše něž na jednotlivé kurzy. Místo toho, aby školení mělo pevný začátek a konec, bude možné, aby se zaměstnanci vzdělávali kontinuálně. K tomuto by mohly pomoci mobilní aplikace, jako například Dolbite, kde by se zaměstnanci mohli školit po menších částech, ale v delším časovém intervalu,“ říká Jana Večerková.

Podle výzkumu z Belgie mají firemní školení vliv na platy a produktivitu zaměstnanců. Výzkum ukázal, že když se počet zaměstnanců, kteří se zúčastnili firemního školení, zvýší o 10 %, produktivita a platy se zvednou o 1 až 2 %.

Firemní školení je důležité absolvovat, jelikož pomáhají rozvíjet znalosti a dovednosti zaměstnanců. Díky firemním školením je možné zjistit případné mezery ve znalostech a dovednostech zaměstnanců. Firemní školení také podporují produktivitu firmy a zajišťují spokojenost zaměstnanců. Je dokázáno, že až 95 % zaměstnanců zůstane ve firmě, která nabízí možnosti, jak zlepšovat své dovednosti.

Řada HONOR Magic7 představuje autopilota AI pro mobilní zařízení

HONOR ve spolupráci se společností Qualcomm představil na akci Snapdragon Summit 2024 první ekosystém založený na umělé inteligenci.

Globální technologická značka HONOR včera oznámila, že její nadcházející řada smartphonů Magic7 bude poháněna revoluční platformou Snapdragon® 8 Elite Mobile Platform od Qualcomm Technologies. Na Snapdragon Summit 2024 společnost HONOR odhalila své plány rozvoje ekosystému zaměřeného na umělou inteligenci. Na pódiu HONOR představil průlomové funkce umělé inteligence, které se objeví v řadě Magic7, včetně prvního AI Agenta v zařízení pro otevřený ekosystém a první real-time vykreslování grafiky NPU pro mobilní hraní. Společnost také ukázala první náhled svého nového vlajkového modelu.

„Otevřenost a spolupráce jsou součástí naší DNA,“ uvedl Dr. Ray Guo, marketingový ředitel společnosti HONOR. „Ve spolupráci s Qualcomm Technologies definujeme první ekosystém zaměřený na AI a revolučně měníme uživatelské zkušenosti. Jsme nadšeni, že můžeme představit prvního AI Agenta pro otevřený ekosystém a poprvé přinést generativní umělou inteligenci poháněnou jednotkami NPU do her. Vítejte v éře autopilota AI pro mobilní zařízení.“

„Těší nás, že můžeme spolupracovat se společností HONOR na utváření budoucnosti umělé inteligence a předefinování způsobu interakce lidí s technologiemi,“ řekl Chris Patrick, senior viceprezident a generální ředitel pro mobilní telefony, Qualcomm Technologies. „Společně máme potenciál posouvat hranice AI a vytvářet skutečně transformační zážitky.“

Autopilot AI pro mobilní zařízení: První AI Agent v odvětví pro otevřený ekosystém

Řada HONOR Magic7 představí prvního AI Agenta na zařízení pro otevřený ekosystém. Prostřednictvím jednoduché textové nebo hlasové výzvy může AI Agent jménem uživatele provádět úkony, jako je například objednávka jídla domů. S uživatelovým souhlasem se dokáže učit z jeho návyků a přijímat inteligentní rozhodnutí. Například může zjistit, že uživatel preferuje kávu s ovesným mlékem, a podle toho ji objednat. Pomocí jednoduchého příkazu také dokáže najít a zrušit nechtěná předplatná v různých aplikacích, čímž překonává hranice mezi aplikacemi a službami.

AI Agent, podobně jako osobní asistent, může pomáhat v široké škále úkolů, včetně plánování cestování, rezervace letenek, plánování kalendáře, správy oznámení, přenosu souborů mezi aplikacemi a dalších. AI agent, který poběží v systému MagicOS 9.0 na zařízeních řady HONOR Magic7, poskytuje bezkonkurenční pohodlí a zahajuje éru autopilota AI.

Hardware podporovaný AI: Generativní umělá inteligence poprvé v zařízeních využívá při hraní her jednotku NPU

Chystaná řada chytrých telefonů Magic7 poprvé přinese do her generativní AI přímo poháněnou jednotkou NPU. V porovnání s jinými smartphony snižuje řešení společnosti HONOR zatížení GPU, což vede k nižším teplotám zařízení a lepšímu hernímu zážitku s vyšší kvalitou obrazu.

Bezproblémová AI: MagicRing posiluje ekosystém Snapdragon

Během své prezentace HONOR ukázal, jak ve spolupráci se společností Qualcomm Technologies definuje ekosystém zaměřený na umělou inteligenci, jehož cílem je revoluční změna uživatelských zkušeností v oblasti konektivity, interakce a výkonu. Značka také převedla, jak její technologie MagicRing posiluje tento ekosystém v celé řadě produktů, aplikací a služeb.

MagicRing usnadňuje práci s umělou inteligencí na více zařízeních díky bezpečnému a plynulému toku služeb a informací mezi jednotlivými zařízeními. Například při používání systému Windows na platformě Snapdragon umožňuje Cocreator uživatelům vytvářet detailní umělecká díla z jednoduchých náčrtů. Díky technologii MagicRing mohou uživatelé na svém zařízení HONOR MagicPad 2 bezproblémově přistupovat k aplikaci Cocreator a kreslit s pomocí AI mistrovská díla tužkou Magic Pencil. Mohou také používat funkci smartphonu HONOR Magic V3 AI Eraser na notebooku HONOR MagicBook Art 14, a užívat si tak pohodlí funkcí mobilní umělé inteligence na všech svých zařízeních.

Řada HONOR Magic7, vybavená procesorem Snapdragon 8 Elite a operačním systémem MagicOS 9.0, je připravena zahájit novou éru autopilota AI díky svému intuitivnímu AI Agentovi. Řada poprvé přinese na zařízení do her generativní umělou inteligenci poháněnou jednotkou NPU. Další informace budou zveřejněny na akci k uvedení řady HONOR Magic7, která proběhne 30. října 2024 v Číně.

Další informace o značce HONOR najdete na oficiálních webových stránkách: www.honor.com/cz.

O značce HONOR

Společnost HONOR je předním světovým dodavatelem chytrých zařízení. Jejím cílem je stát se globální ikonickou technologickou značkou a prostřednictvím svých výkonných produktů a služeb vytvářet nový inteligentní svět pro každého. Neochvějně se zaměřuje na výzkum a vývoj a snaží se vyvíjet technologie, které lidem po celém světě umožňují jít dál a dávají jim svobodu dosáhnout a udělat víc. HONOR nabízí řadu vysoce kvalitních chytrých telefonů, tabletů, notebooků a nositelných zařízení, které vyhovují každému rozpočtu, a díky svému portfoliu inovativních, prémiových a spolehlivých produktů umožňuje lidem stát se lepší verzí sebe samých.

Sledujte HONOR na sociálních sítích:

Instagram: https://www.instagram.com/honorczsk/

Facebook: https://www.facebook.com/Honorcz/

Twitter: https://twitter.com/HonorCZSK

 

Exit mobile version